Visa fullständig version : Övrigt: Baka liten kaka

Sidor : [1] 2 3 4 5 6

Mirabell
2009-10-11, 15:13
Är det någon mer här som älskar att laga mat & baka?
Men just att baka & bjuda på fika älskar jag... göra fina bakverk mm.

För det mesta blir det ju den klassiska & supergoda kladdkakan. Men nu är jag inne på att göra olika sorters Brownies med div. fyllningar & toppings. Kan ju inte baka allt för ofta ;) Och har just köpt Leilas " a piece of cake", som jag tänkte utforska.

Vad brukar ni baka som alltid blir superuppskattat av dig själv & nära å kära?

Only_Me
2009-10-11, 15:22
Pannacotta är det absolut godaste jag vet o det finns massor av olika variationer.
Smulpaj funkar det med :d

imrahil
2009-10-11, 15:34
I kakväg blir det ofta kladdkaka eller kolapaj med lingon, annars är jag mer en brödbakare och gör gärna eget knäckebröd med sesamfrön i.

Malibu_Stacy
2009-10-11, 15:35
När jag gör paj (helst med blåbär!) brukar folk bli lyriska. Annars är mjuk pepparkaka, saffranskaka, tigerkaka med saffran och choklad, alla möjliga sorters cupcakes, kanelbullar (med russin!), kladdkaka och muffins väldigt uppskattat.

Sofie_B
2009-10-11, 15:40
Är det någon mer här som älskar att laga mat & baka?
Men just att baka & bjuda på fika älskar jag... göra fina bakverk mm.

För det mesta blir det ju den klassiska & supergoda kladdkakan. Men nu är jag inne på att göra olika sorters Brownies med div. fyllningar & toppings. Kan ju inte baka allt för ofta ;) Och har just köpt Leilas " a piece of cake", som jag tänkte utforska.

Vad brukar ni baka som alltid blir superuppskattat av dig själv & nära å kära?

Åh, jag! Jag älskar att få bjuda på god mat, att baka (och äta! :p) och fixa. Älskar att få göra det fint, lägga upp fint, baka i fina formar och så vidare.

Jag bakar gärna muffins i olika former (har ett muffinsrecept som verkligen blir oslagbart gott, inte sådär småtorrt som jag tycker att muffins lätt kan bli), småkakor, sockerkakor, olika pajer, olika efterrätter, bullar osv. Allt! Värsta kakmonstret är jag nog själv, men det är även väldigt uppskattat av sambo och nära och kära. Alla säger att jag är så huslig, och kanske är det så. Är ju jättekul att baka och laga mat!

Mirabell
2009-10-11, 16:09
Åh, jag! Jag älskar att få bjuda på god mat, att baka (och äta! :p) och fixa. Älskar att få göra det fint, lägga upp fint, baka i fina formar och så vidare.

Jag bakar gärna muffins i olika former (har ett muffinsrecept som verkligen blir oslagbart gott, inte sådär småtorrt som jag tycker att muffins lätt kan bli), småkakor, sockerkakor, olika pajer, olika efterrätter, bullar osv. Allt! Värsta kakmonstret är jag nog själv, men det är även väldigt uppskattat av sambo och nära och kära. Alla säger att jag är så huslig, och kanske är det så. Är ju jättekul att baka och laga mat!

Ja, får också höra att jag är så huslig :P Hehe då blir jag stolt :angel: För en del är inte mat & bak viktigt.. dom äter bara för att dom måste typ. Men jag är en riktig matnjutare :rofl:

Får dock vara försiktig med just bakandet... men ser till att göda andra istället ;) Men provsmaka måste man ju göra

Idag ska jag nog baka en enkel rulltårta eller sockerkaka & bjuda bästa kompisen på te & kaka

Mirabell
2009-10-11, 16:11
Någon som vet vart man köper billiga formar som man har muffinsformarna i?

Sofie_B
2009-10-11, 16:17
Jag blir också stolt då. haha, jag vill alltid vara den som lagar/bakar godast grejer. Och jag får höra det väldigt ofta, då känns det bra. :D Men vadå, klarar du av att baka och inte äta? Det går inte för mig. Finns det hemma så äter jag tills det är slut. Sambon är en typisk sån som kan äta en kaka och sen vara nöjd, vilket gör att det finns hur mycket som helst kvar.. Som självklart måste ätas. :p

Jag funderar på att göra lite kola-pecannötspaj, men jag vet inte. Är egentligen inte supersugen, men det är himla gott och det är perfekt bakväder ute.

Appropå bakformen, jag köpte en på åhlens. Den är ganska lagom stor. Igår använde jag den till exempel först till att göra små scones (som blir perfekt stora, som små fina bakelser) och sen till att göra stora muffins, då den stöttar upp muffinsformarna perfekt.

imrahil
2009-10-11, 16:22
jag tror ett visst avlägset militärrelaterat billighetsvaruhus har sådana formar!

jag hade stora bagerimassakern här igår! två olika surdegsbröd, frukostbullar, grissini och knäckebröd. Är inte alls förtjust i att äta fabriksbröd så jag proppar frysen full och värmer på lite när jag ska äta det.

_bed_of_roses_
2009-10-11, 16:26
Jag brukar baka jätte goda vanilj/kanel bullar som blir så himla goda och saftiga =) sen är det många som tycker om min äppelkaka med maräng över. Men finns ju hundra goda saker att göra :p

Bonzaij
2009-10-11, 16:29
åååh a piece of cake är min bibel.
Du måste göra morotskakan som finns där, den är brutalt god!

Mirabell
2009-10-11, 16:33
Aaa har kikat lite på morotskakan där.... har faktiskt aldrig bakat morotskaka. Undrar om jag ska göra det istället ;)

Mirabell
2009-10-11, 16:38
jag tror ett visst avlägset militärrelaterat billighetsvaruhus har sådana formar!

jag hade stora bagerimassakern här igår! två olika surdegsbröd, frukostbullar, grissini och knäckebröd. Är inte alls förtjust i att äta fabriksbröd så jag proppar frysen full och värmer på lite när jag ska äta det.

Jag äter inte bröd så ofta, tycker att butiksbröd är rätt tråkigt. Och att baka själv har jag intalat mig själv att det tar tid. Men det tar ju inte såå lång tid. Lite sugen på att göra något sirapsbröd =)

sussantuss
2009-10-11, 17:22
Citron- och marängpaj är En väldigt festligt och underbart god kaka. Om man får till smaken blir det perfekt kombo mellan sött och surt.

Annars är sockerkaka med en mosad banan i ett säkert kort. Den blir jättesaftig och god. Jag använder för övrigt aldrig smör i mina sockerkakor, det blir godare utan:d

jerseyko
2009-10-11, 17:27
Kladdkaka med "cocossmet" på toppen :d

Leilas bok köpte jag förra året, gör mormors äppelkaka nu när det finns massa goda äpplen *hett tips* en smuldeg med lite "lyx" det blir hur underbart gott som helst.

Gjorde cupcakes från hennes bok till sonens födelsedagskalas förra året och det lär bli repris även i år :d
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_31/24350000-24359999/640x480/24351264.jpg

Cupcakesen blev uppskattade av alla barn och vuxna. Gammel farmor var t.om. tvungen att ta en till och det är ett bevis på MVG :D

Mirabell
2009-10-11, 17:29
Nyss kommit hem från butiken, har handlat saker till Leilas morotskaka & hennes kokostoppar. Till middag blir det Thaimat från hörnet... är lite halvsjuk så jag orkar inte både laga mat & baka... så jag valde att baka :angel:

Malibu_Stacy
2009-10-11, 17:30
Någon som vet vart man köper billiga formar som man har muffinsformarna i?

Jag köpte min i silikon på Clas Ohlson. Billig och hur bra som helst. Bara att köra i diskmaskin när jag är klar. Brukar dock inte göra muffins utan cupcakes i den, muffins brukar bli bra med endast pappersformar men det är ju en smaksak!

cili
2009-10-11, 18:04
Jag älskar att baka, men är väldigt dålig på att äta upp mina bakverk själv. Istället är det sambon och diverse folk som har vägarna förbi (eller som jag besöker själv) som får ta del av det.

Favoriten hos andra är mina kladdmuffins (med en klick grädde till), chokladkakan med marabou i och kanelbullarna (till och med mormor som är bullbaksmästare frågade om jag inte kunde baka mina bullar åt henne).
Antar att recepten önskas också, annars vore det ju ganska onödigt ;)

Chokladmuffins

100 g smält smör
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Blanda allt i en bunke. Häll smeten i muffinsformar.
8-10 minuter i 200ºC. Smakar extra gott med lite grädde till
(Dom ska vara lite kladdiga inuti och sjunker ihop när man tagit ut dom ur ugnen)

Chokladkaka med marabou
Smet:
2 dl socker
2 ägg
100 gram Marabou med valfri smak (går givetvis med andra märken också, men marabou är det jag tycker blir godast)
80 gram margarin
1 3/4 del vetemjöl
3 msk kakao

Glasyr:
Minst 100 gram Marabou med valfrismak (förslagsvis mintkrokant eller daim)
4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst.
Smält margarinet och chokladen som ska användas till smeten.
Blanda ihop alla ingredienser.
Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta chokladen ihop med grädden.
Lägg på glasyren..
Låt den gärna bli kylskåpskall och ta en klick grädde till!

Kanelbullar á la Ida

50 g Jäst
100 g Smör
5 dl Mjölk
250 g Mager kesella
1-2 tsk Kardemumma
2 dl Vit sirap
1/2 ts Salt
17 dl Vetemjöl

Fyllning
100 g smör
4 tsk malen kanel
1 dl socker

Pensling och garnering:
Ägg
Pärlsocker

Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet i en kastrull och tillsätt mjölken att ljummas lite (inte över 37°). Häll degspadet över jästen och rör om väl så jästen löses upp. Häll i kesella, kardemumma, salt och socker och rör så att allt blandas väl. Arbeta in det mesta av mjölet och knåda till en smidig deg. Låt den jäsa övertäckt 30-40 minuter.

Rör matfettet smidigt med socker och kanel till fyllningen. Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Kavla ut degen till en platta ca 30x40 cm. Bred på fyllningen och vik degen dubbel. Skär i ca 2 cm breda remsor, snurra och slå knut på dom. Lägg bullknutarna på bakpappersklädd plåt eller i bullformar av papper.

Låt bullarna jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i 225°C, ca 7-10 min. Låt kallna på galler under bakduk innan de packas i påse eller burk med lock.

Stephi
2009-10-11, 18:30
Muffins är min absoluta favorit, det är lätt att göra, finns i så otroligt många varianter och det går snabbt :)

Sen är ju paj otroligt gott och lätt att göra.

Sen när man kommer till jul tiderna så är julgodis dvs kola, knäck lussebullar osv jätte skoj, går också att göra i massa olika smaker

imrahil
2009-10-11, 18:51
Jag äter inte bröd så ofta, tycker att butiksbröd är rätt tråkigt. Och att baka själv har jag intalat mig själv att det tar tid. Men det tar ju inte såå lång tid. Lite sugen på att göra något sirapsbröd =)

Tid tar det ju för jäsning och gräddning, men själva bakandet tar ju inte så hemskt lång tid. Man hinner ju göra annat medan det jäser. Det finns smidiga brödrecept där degen ska jäsa i kylen över natten, så har man nybakat bröd till frukost! Klart värt besväret!
Eller så kan man göra som min mamma som bakar bröd i långpanna, med minimalt av knådning och formning.

Mirabell
2009-10-11, 19:29
åååh a piece of cake är min bibel.
Du måste göra morotskakan som finns där, den är brutalt god!

Gud så gott det var med lime i frostingen :love:

MimiFly
2009-10-11, 19:32
*bokar en bit kolapaj med lingon tills vi ses nästa gång!* :d:love:
(så kan ni äta sushi :rofl:)

Jolie_Madame
2009-10-11, 19:34
Choklad- och cheesecake är en stor favorit hos både mig och andra. Blir som en tigerkaka av kladdkaka och vanlig cheesecake, och det är helt underbart. Framför allt serverat med rårörda hallon, mums.

Gillar du dessutom kladdkaka är det ett säkert tips ;) Recept borde finnas på nätet?

villagegirl
2009-10-11, 20:45
Brukar dock inte göra muffins utan cupcakes i den, muffins brukar bli bra med endast pappersformar men det är ju en smaksak!

Eeeh va? Vad är det för skillnad på muffins och cupcakes? Jag trodde bara att det ena var det svenska namnet och det andra det amerikanska/engelska namnet? :o

EmelieR
2009-10-11, 20:58
*kl*
Jag vill tipsa om Dumlekakor :) jättegoda- och lättbakade...

Mirabell
2009-10-11, 22:47
Kokostoppar
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_1137_56719363.jpg
Morotskaka med supergod limefrosting
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_1139_56719190.jpg

Detta mumsade jag & sambon på ikväll. Morotskakan blev underbar :love:
Nu har vi en massa kvar, tur att man får besök i morgon så man kan bjuppa på lite kaka ;) Båda är från Leilas bok "a piece of cake"

EmmaTruelove
2009-10-11, 22:59
Jag e jättte seg på att baka, men egentligen jag tkr ju det är roligt när man väl får tummer ur :P fick det för ett tag sen då jag gjorde bullar blev lite insprerad haha ;) Förra veckan gjorde jag tigerkaka

Chili
2009-10-12, 09:00
Älskar att baka och laga mat :) Brukar oftast bli invanda recept för att jag inte orkar dra fram nån bok... Men ibland testas det något nytt! Gjorde nyligen brytbröd till en middag som var mycket uppskattat, med sesamfrön på. Perfekt bröd till maten.

Annars är min sockerkaka med citron som jag hittat på alltid en hit. Blir jättesaftig och mumsig. Allra godast med jordgubbar och grädde till :d Kladdkaka börjar jag bli en hejare på också, gärna specialare med smält choklad och hackade nötter i.

Lyckades ruggigt bra med lussebullarna förra året, så det blir repris (som vanligt) såklart! Hemliga ingrediensen är givetvis kesella ;) Även morotskaka är en favorit som går hem hos alla, utom de som hatar morotskaka (hur man nu kan göra det :eek: ). Är nyfiken på Leilas recept, om det påminner om mitt :) Måste nog köpa hennes bok, älskar det hon bakar i sitt program!

Breccia_
2009-10-12, 09:12
jag har en äppelkaka jag gör som bara blir så galet god!

0,5 msk kanel, malen
2 msk socker
(det är till att strö över äpplena innan man gräddar kakan)
1 dl mjölk
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
2 st ägg
2 dl strösocker (jag brukar byta till råsocker o muscovadosocker)
100 gram smör
2 st äpple(n), röda
brukar ha ½ tsk riktig vanilj också

rumsvarmt smör, vispa med sockret så det blir fluffigt. blanda i övriga ingredienser en i taget så smeten fortsätter vara smidig. häll ner i kakform.
skala, kärna ur och skär äpplena i tunna, tunna klyftor. placera ut klyftorna runt längs formen, brukar bli två rader, lägg de åt olika håll (alltså ena hållet medsols o andra motsols) så blir det snyggast för mittendelen reser sig vid gräddning. ströa över kanel och socker och grädda i 175 grader i 60-75 minuter.
den blir sjukt snygg, sjukt god o sjukt uppskattad! jag brukar bara ha den inne en timma för då är den lite blötare :d

Mirabell
2009-10-13, 01:27
Till jobbet i morgon, citroncupcakes med limefrosting

http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_1149_56840886.jpg

http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_1145_56840863.jpg

Aldrig gjort muffins/cupcakes förut... hoppas dom blir uppskattade!

Sofie_B
2009-10-13, 08:44
Åh, vart har du köpt dekorationsblommorna? Jag älskar mat-/bakdekorartioner!

Mirabell
2009-10-13, 10:23
Åh, vart har du köpt dekorationsblommorna? Jag älskar mat-/bakdekorartioner!

I en liten presentaffär i Gamla stan hittade jag dom!

Sofie_B
2009-10-13, 16:14
Kan du pm:a namnet? Fanns det mer roliga saker där? åh, såg nu att du bor i hägersten.. Det gör jag med (midsommarkransen)! Vi borde ha saft och bullkalas. :d Buketräff alá knytkalas kanske?

Mirabell
2009-10-13, 21:03
He he jag bor i fruængen. Klart vi måste ha:)

MimiFly
2009-10-13, 21:09
Eeeh va? Vad är det för skillnad på muffins och cupcakes? Jag trodde bara att det ena var det svenska namnet och det andra det amerikanska/engelska namnet? :o

Trodde jag med :o
Mirabell - det där såg ju inte alls superdupermegajättemumsegott ut :angel: :love:

Mirabell
2009-10-13, 22:27
Trodde jag med :o
Mirabell - det där såg ju inte alls superdupermegajättemumsegott ut :angel: :love:

Hihi, ja... gissa om jag fick massa skryt på jobbet idag då? Då blir det ännu roligare att baka. Första gången jag bakade muffins sen lågstadiet typ & dom blev supergoda!!!

Cupcakes är en jäkla trend... :grin:

jerseyko
2009-10-13, 22:56
Tror det var den här bloggen (http://blixman.blogg.se/category/cupcakes.html)jag kollade mkt i förut, kolla hennes cupcakes :love:

Mirabell
2009-10-13, 23:07
Tror det var den här bloggen (http://blixman.blogg.se/category/cupcakes.html)jag kollade mkt i förut, kolla hennes cupcakes :love:

OJ vilka fina... många ljusa bilder men man såg att hon var en riktig konstnär!!!

Skulle inte vilja äta upp en sådan, dom är ju för fina för att ätas ;)

Hon ser ut att ha använt sockermassa på alla... pilligt. Men helt underbara :laugh:

Weed
2009-10-14, 08:16
Kokostoppar
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_1137_56719363.jpg
Morotskaka med supergod limefrosting
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_1139_56719190.jpg

Detta mumsade jag & sambon på ikväll. Morotskakan blev underbar :love:
Nu har vi en massa kvar, tur att man får besök i morgon så man kan bjuppa på lite kaka ;) Båda är från Leilas bok "a piece of cake"

Åh, kan du inte lägga upp receptet på kokostopparna, har kokos och blockchoklad hemma och vet inte vad jag ska göra av det. Please?:laugh:

Mirabell
2009-10-14, 08:22
Sjælvklart!

16 toppar

50 g smør
2 ægg
1 dl strøsocker
skal av 1 lime
1 msk amarettolikør,rom el punsch (kan nog uteslutas, ev ha 1 msk lime/citron)

Sætt ugnen på 200 grader

Smælt smøret & rør ihop allt
Låt smeten svælla 10 min
Forma smeten till små toppar på bakplåtspapper
Grædda gyllene i mitten av ugnen ca 15 min

Sofie_B
2009-10-14, 08:43

Jättefina, men jag vet inte om jag tycker att dom såg så goda ut. Dekorationen brukar inte vara sådär jättegod, och här är det ju.. rätt mycket dekoration. :p

Weed
2009-10-14, 09:28
Ingen kokos?
Hur har du fått chokladen under topparna då?:D

Maadaa
2009-10-14, 14:17
Har du nåt bra recept på muffins? Mina blir alltid så torra...

Sofie_B
2009-10-14, 14:23
Smält 125 g smör (jag brukar ta lite drygt 125 g) och låt det svalna. Vispa 1 ägg och 2 dl socker (riktigt pösigt). Blanda 4 dl mjöl och 2 tsk bakpulver. Rör ner 2 dl mjölk och det avsvalnade smöret i ägg- och sockerblandningen. Tillsätt mjölet och blanda samman.

Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader tills dom har fått fin färg.

Jag brukar stoppa blåbär i mina, eller kaneläpplen. Stoppa i vad du vill, chocklad, nötter, bär, frukt.. Du kan göra frosting om du vill också (men jag brukar inte göra det, tycker inte om smaken).

Åh, jag älskar dom här muffinsen, även om jag i vanliga fall inte tycker om muffins.

Maadaa
2009-10-14, 15:27
Tack så mycket! :laugh: Ska hem och baka :D

Sofie_B
2009-10-14, 15:43
Tack så mycket! :laugh: Ska hem och baka :D

Lycka till! :)

tinissen
2009-10-14, 16:04
pajer, och kärleksmums finns det inte många som slår mig i:D

har ett jättebra recept på äppelpaj om man har bråttom och ine vill kladda ner fingrarna:D:

lägg margarin i frysen.
skala äpplena, skiva o täck botten i en pajform, (ca 3st till 4 pers)
blanda lika delar socker och vetemjöl (1½+1½ till 4 pers)
häll över äpplena, smaksätt med ev kanel.
ta ur magrarinet ur frysen, ta en osthyvel och skiva margarin i tunna skivor tills det täcker pajformen, in i ugnen på ca 225-250* tills täcket är gyllenbrunt.
den blir lite mer knäckig än en valig pajdeg o jättegod:)

Sofie_B
2009-10-14, 16:12
Åh, kan jag inte få ett riktigt bra recept på kärleksmums? Det jag gjorde efter sist blev lite för framträdande kaffesmak. Väldigt gott, men inte klockrent.

tinissen
2009-10-14, 16:34
innan du börjar måste jag bara rekommenderar att du använder smör, och att du väger smör(margarinet) istället för att mäta på paketen, det blir så mycket bättre då:)

kärleksmums mitten av ugnen 200* ca 15-18 min(beroende på vilken form), men kolla med sticka!
ca:20st

150gr smör
4 ägg
2dl socker
3dl vetemjöl
4msk kakao
2tsk vaniljsocker
2tsk bakpulver
1dl mjöl (gärna 3%)

smält matfettet, låt svalna.
blanda alla torra produkter,(mjöl, bakpulver,vaniljsocker och kakao)
vispa ägg+socker riktigt poröst.
vänd ner mjölblandningen, tillsätt mjölk och smör.
jag brukar hälla upp det i rektagnulär glasform med måtten b.25xl.35xh.6och inte smörja formen utan istället ha bakplåtspapper.så går det lätt att lyfta ur kakan när den är klar och mkt lättare att skära upp.

glasyren till detta:
75gr smör (smältas)
4dl florsocker
1tsk vaniljsocker
3msk kallt kaffe.
1½msk kakao
även där var noga med väga margarin och mäta framförallt florsocker och kaffe för att glasyren ska bli perfekt. jag brukar låta glasyren stelna en minut innan jag vispar till den en gång till o brer på den, strö på kokos innnan ytan "torkat" in i kylen. sen skär upp i lagom bitar:D berätta hur den blev sen:)

Mirabell
2009-10-14, 21:52
100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
1.5 1.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
2 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 1 st citron, skalet
4 4 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

Fyll med valfri fyllning el ha bara naturell

Grädda i mitten av ugnen cirka 15 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt

Dessa blir supersaftiga även fast du inte stoppar något i

Anna
2009-10-14, 22:24
Jag älskar att laga mat men bakar mer sällan. Är ingen gottegris själv och vill sällan ha efterrätt eller något till kaffet... men jag bakar muffins ibland (efter Saftig Sockerkaka-receptet i Vår Kokbok) och de brukar gå hem :D

Maadaa
2009-10-16, 09:32
En liten fundering.

Jag har en muffinsplåt men använder man vanliga små muffinsformar? Cupcakes ska väl vara högre jag tycker de formarna är så små? :confused:

Sofie_B
2009-10-16, 09:41
En liten fundering.

Jag har en muffinsplåt men använder man vanliga små muffinsformar? Cupcakes ska väl vara högre jag tycker de formarna är så små? :confused:

Njae, jag använder stora muffinsformar. Jag vet inte riktgt hur det blir med små formar om du har en form, det kanske jäser över och ser bra ut ändå? Beror ju på hur stora du vill göra dom, men om du vill ha dom sådär caféstora (vilket jag vill när jag bakar) så skulle jag råda dig att köpa större formar.

Mirabell
2009-10-25, 10:10
Tjejer, jag vill ha ett lite tips! Ska ha hem jobbet på middag & ska ha detta:

http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-145f086dc21ddee3d11097e398bd19b84a72b6be6ac64

Till huvudrätt blir det potatisgratäng & stekta grönsaker i vitlök. Fläskfilé i ugn & rödvinssås

Men så dessert??! Ska det bli en vanlig enkel
http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-583127d8822cffa7e66eda4fe87022c34a72b7159c5

Eller vad har ni för tips? Där emellan kommer vi även äta ost & kex tror jag... så får inte vara för mycket. Pannacotta går ju, men är rätt less på det.

Chokladmousse?

Mirre
2009-10-25, 10:27
Citron och marängpaj är ju supergott

Killaloe
2009-10-25, 10:46
Någon form av tiramisu eller trifle kanske kunde vara ett alternativ istället för panacotta? Annars finns det ju andra efterrätter som påminner om panacotta men som baseras på yogurt eller liknande (typ passionsfrukt och kokoskräm med ypgurt och lime) så blir det nästan samma sak men ändå viss variarion :) Crème Caramele eller Crème Catalana kanske kunde vara ett annat alternativ, men där finns väl risken att det blir lite för mycket (fast det beror väl också på vilken sort man gör och vad man har för tillbehör eftersom även de går att variera) Även tartletter/minipajer kanske kunde vara ett alternativ om du vill ha en varm/ljummen dessert.

Mirabell
2009-10-31, 22:57
Lutar åt frusen cheesecake som jag prövade göra idag med citron & hallon i

http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_1244_59200568.jpg
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_1250_59200615.jpg

Mirabell
2009-12-06, 17:49
Denna tråd har ju dött totalt! ;)

Nybakat!

http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_0033_63694216.jpg
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_0048_63694515.jpg
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_0072_63694881.jpg
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_0060_63694782.jpg
Hihi

Hrima
2009-12-06, 18:18
Fan vad duktig du är!!
Blir avundsjuk som fan, själv kan jag knappt göra chokladbollar liksom :D

Mirabell
2009-12-06, 20:37
Fan vad duktig du är!!
Blir avundsjuk som fan, själv kan jag knappt göra chokladbollar liksom :D

Ärsch då... klart du kan! Bara & läsa recepten...!

kokkorn
2009-12-06, 21:34
Skulle du orka slänga upp receptet på morotskakan också?
Mamsen älskar morotskaka, hade varit kul att överraska henne med en sådan.. :laugh:

Mirabell
2009-12-06, 22:08
Absolut, lovar att den är sjuuukt god & saftig!

Här kommer den (Leilas morotskaka):

Ingredienser

3 ekologiska ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rivna morötter

1. Sätt ugnen på 150 grader (175 vanlig ugn)
2. Vispa ägg & socker vitt & pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser & vänd ner i dem i äggsmeten
4. Tillsätt solrosoljan & morötter
5. Fyll smeten i en smord & bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter
6. Grädda i mitten av ugnen i ca. 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig
7. Låt kakan svalna

Cream cheese lime frosting

60 g mjukt smör
4 dl florsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost

1. Vispa alla ingredienser krämigt
2. Bred frostingen över kakan

Lycka till!

kokkorn
2009-12-06, 22:25
Tackar så mycket! :laugh:

Mirabell
2009-12-09, 09:57
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_0143_64039361.jpg
Fick ett ryck vid midnatt igår & fick för mig att jag skulle baka till mina älskade vänner på jobbet!

Hallongrottor!
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör (eller margarin)

FYLLNING
1 dl fast hallonsylt

Gör så här
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det.
Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare.
Om du låter degen vila en liten stund i kylen blir den lättare att hantera.
Forma degen till valnötsstora bollar. Sätt ugnen på 200°C.

Lägg i muffinsformar på plåtar.
Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.

cili
2009-12-09, 10:02
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_0072_63694881.jpg

:eek: :bump: :love:
VAD är det där?!!
ser helt underbart gott ut ju!

Killaloe
2009-12-09, 10:12
Jag gissar på att det är Rocky Road och recept finns här:
http://www.recept.nu/1.126537/leila_lindholm/efterratter_godis/leilas_rocky_road

flurrizen
2009-12-09, 12:49
Jag bakar oftast muffins i olika slag och storlekar.
Det brukar alltid gå hem.
Sen kan man mixtra så mkt med smeten och ha i precis va man vill. :d

Senast blev det marsmallows och dumle tillsatt i ett vanligt amerikanskt recept. :love:

Farao
2009-12-09, 14:14
Leilas bok är grym!
Det finns en filmjölkslimpa som är supergod, och som går jättesnabbt att göra, ingen jäsning eller så. Och den går att variera med ingredienser, man tar det man har hemma bara, sålänge basen är filmjölk, sirap, bikarbonat och bakpulver :)

skogsflicka
2009-12-09, 15:35
Jag tycker det är mysigt att laga mat/baka.

För det mesta blir det muffins och kladdkaka.
I förrgår fick jag något ryck och gjorde, syltgrottor, pepparkakor, ischocklad, biscotti och muffins (såklart!)

Använde min nya hästform då jag gjorde peppisarna :)
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_25/30000000-30009999/640x480/30002567.jpg

Mirabell
2009-12-10, 21:34
Jag gissar på att det är Rocky Road och recept finns här:
http://www.recept.nu/1.126537/leila_lindholm/efterratter_godis/leilas_rocky_road

Stämmer, supergott!

Hast-hund
2009-12-10, 22:38
Haha! Jag är precis som du, har bakat hela dagen idag! Polarkakor samt pepparkakor så vi klarar oss i minst 4 år framöver! ;)
Jag älskar att laga mat och att baka! Främst bakning gör mig lite smått lycklig :)
Igår lagade jag knäck också :P Vi får se om jag orkar/hinner imorgon då jag börjar bli frisk nu! (Har haft halsfluss och suttit framför datorn nu några dagar ;))

Hast-hund
2009-12-10, 22:43
Måste bara säga att du är otroligt duktig på att baka! :)
Ser ju super fint ut!

living_dead
2009-12-11, 20:18
Blåbärspaj och cupcakes :)

Idag bakades det saffransbröd och kakor. :d

cili
2009-12-11, 20:53
*kl*

Imorgon blir det bullbak här hemma! :bump:
Kanske några pepparkakor också, om jag inte hunnit äta upp hela degen vill säga :angel:

Mirabell
2009-12-11, 21:11
Måste bara säga att du är otroligt duktig på att baka! :)
Ser ju super fint ut!

Åh vad glad jag blir :love: Tack!
Jag tycker att det är SÅ roligt att baka & göra fint...
Det bästa är att jag bakat så mkt på senaste tiden så jag har knappt ätit något av det själv, har gått ner en massa kilon på att baka till andra ;) Hihi

Mirabell
2009-12-11, 21:12
*kl*

Imorgon blir det bullbak här hemma! :bump:
Kanske några pepparkakor också, om jag inte hunnit äta upp hela degen vill säga :angel:

Hehe.. kommer typ inte ihåg hur degen smakar? Men många gillar tydligen degen... hehe jag har en hel rulle med deg i kylskåpet, smaka? :D

cili
2009-12-11, 21:42
:eek:
öppna den och smaka genast!!
jag har lite mer än en halv deg kvar att äta upp innan jag tar din :D

Mirabell
2009-12-11, 21:59
:eek:
öppna den och smaka genast!!
jag har lite mer än en halv deg kvar att äta upp innan jag tar din :D

Nej gud, jag vågar inte! :crazy:

Japps, tur att du bor i Uppsalatrakten så du inte har så nära hit :d

cili
2009-12-11, 22:03
haha jo, öppna förpackningen och ta loss en bit! det är gott, jag lovar!

fast jag bor inte där uppe än :angel:
just nu befinner jag mig några mil från jönköping

Mirabell
2009-12-11, 22:09
Jäklar, då har du ju vägarna förbi Sthlm när du ska dit... bäst jag använder den snart då! :laugh:

Hrima
2009-12-18, 17:19
*kl*
Någon som har ett enkelt recept på tacopaj?
(som jag kan klara av :D)

Mirabell
2010-01-05, 20:21
Inte för att detta är en MAT tråd, men ändå!

Pajskal ( jag brukar köpa maizenas som man blandar med vatten)

Stek 400 gram köttfärs med tacokrydda ( så som du gör vanlig tacoköttfärs)
Hacka 1 röd lök & lite/mycket jalapenos.

Lägg i köttfärsen i skalet, strö över löken, skivade tomater om du gillar det.

Blanda 2-3 dl creme fraiche med 2-3 dl riven ost. Bre över pajen.

In i ugnen 200 grader. ca 25-30 min tills den fått fin färg. Servera med en god grönsallad

Thundra
2010-01-07, 17:53
*kl*
Jag är också sjukt huslig och älskar att framförallt baka.
Tyvärr är jag inte särskilt tålmodig eller är duktig på att typ dekorera.
Men jag försöker mitt bästa, och huvudsaken är väl ändå att det smakar gott? :d

Nu klurar jag på vad jag ska bjuda på när jag fyller år, nån som har några förslag?
Jag tänkte kanske marängsuisse i fina glas, typ som portioner alltså.
Men det beror på hur många som kommer, blir det för många pallar jag inte.

Sen småkakor såklart, havreflarn är en självklarhet.
Tårta också för den delen är självklart men jag är osäker på vad för sorts.
Jag fyller 1a mars så jordgubbstårta känns lite väl somrigt.

Samtidigt är jag sugen på att göra trifle, men inte om jag ska ha tårta, och det vill jag absolut.

goamarie
2010-01-07, 18:07
kl

http://www.youtube.com/watch?v=GquTukW6Zhw

appropå muffin och baka :)

Giganten
2010-01-07, 18:10
Den här gör jag alltid, fast jag dubblar mängden och gör i långpanna.
Mumsigt och jättelätt!

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=333440

Texmexpajer
Ingredienser
Portioner: 16 st

3 dl vetemjöl
1 tsk paprikapulver
100 g smör eller margarin
2-3 msk vatten

Fyllning
2 vitlöksklyftor
1 grön chili t ex jalapeno
1 msk olja
300 g köttfärs
1 påse (40 g) tacokrydda
1 dl vatten
1 dl lättcrème fraiche
3 tomater
1/2 burk (à 300 g) majs
3 msk hackad koriander
3 dl riven cheddarost

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Hacka samman mjöl, paprikapulver och matfettet skuret i mindre bitar, gärna i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i 16 små aluminiumfolieformar ställda på en plåt.
Skala och finhacka vitlöken. Skölj, kärna ur och finhacka chilin. Fräs vitlök och chili i oljan i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt fräsa med några min. Blanda i tacokryddan och tillsätt vatten och lätt crème fraiche. Låt puttra några min utan lock. Skölj och småtärna tomaterna. Låt majsen rinna av. Blanda ner tomater, majs och koriander i pannan. Fördela röran i pajformarna och strö över osten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200°C, ca 20 min.. Låt pajerna svalna.
Servera pajerna ljumma med grönsallat till.
Tips!
Tips: Pajerna går bra att laga i förväg och sedan värma mitt 150°C, ca 10 min.

Mirabell
2010-01-07, 21:37
kl

http://www.youtube.com/watch?v=GquTukW6Zhw

appropå muffin och baka :)

Hehe Björn e skön :]

Mirabell
2010-01-08, 01:20

Hallongrottor!

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

FYLLNING
1 dl fast hallonsylt

Gör så här

Mirabell
2010-01-09, 00:06
Prövade att göra Gino... smaskens!

http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0815_68563430.jpg
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0811_68563368.jpg

* 20 st jordgubbar
* 2 bananer
* 4 kiwi
* saften från en lime
* 50 gram mandelmassa (valfritt)
* 100 gram vit choklad
* vaniljglass eller yoghurtglass

Skiva frukten i lika stora bitar & lägg i en ugnsfast form.
Pressa lime över & riv över chokladen
Gratinera i ugnen på 175 grader i 20 minuter
Servera med en god vaniljglass

Thundra
2010-01-09, 00:28
Åh, det såg jättegott ut. Men kiwi, blir inte det läskigt i ugnen?

Gino verkar f.ö vara en ypperlig kompromiss till efterrätt för mig och min pojkvän.
Han gillar fruktsallad och kladdkaka, inte så mycket mer och han är utöver det sällan sugen på något alls förutom snus.
Jag däremot hatar fruksallad men älskar alla andra sötsaker och både överäter och småäter. :o
Ska nog överraska med det nån dag till veckan.

Mirabell
2010-01-09, 00:41
Nej det blev inte läskigare än med bananen ;) Helst skulle jag bara velat ha jordgubbar. Är lite rädd för varm frukt nämligen :angel:

Men man kan självklart ta vilken frukt man vill & tycker om

Thundra
2010-01-09, 00:48
Okej, jag hade för mig att kiwi inte alls blev bra i ugn. Men dåså :d

goamarie
2010-01-09, 07:14
hahaha ja han är bäst!!
eller ja... nästan :p

goamarie
2010-01-09, 07:15
Aldrig hört atlas om Gino... är det då varm fruktsallad eller vad kan man säga att det är?
Ser förbannat gott ut!! :d

Mirabell
2010-01-09, 20:25
Jo det skulle man ju kunna säga att det är :laugh:

Micks
2010-01-09, 21:43
Att stå i köket och pyssla är det roligaste som finns :love:
Lagar både mat och bakar och familjen blir bara fetare och fetare, haha ;)

Favoriterna inom bak och dessert är pannacotta, olika sorters bullar, kakor... ja herregud, det finns nog inga gränser för vad som bakas i mitt kök!
Maten är väldigt varierad och jag tycker om att improvicera. Det blir allt från Africana-gryta till pastagratänger.
Oftast hittar jag helt enkelt på något nytt, är mest spännande så :)
Crépes är en favorit här hemma också!!!

hvala
2010-01-10, 17:50
Det är lustigt att du som gillar att baka så mycket köper pajdegsmix. Det är ju hur enkelt som helst att göra själv (precis lika enkelt som med mix). Blanda mjöl och margarin (har inte proportionerna i huvudet, men det kryllar ju av recept på pajdeg), och sen tillsätter du lite kallt vatten eller kesella och jobbar snabbt ihop till en deg. Med matberedare går det på en minut.

Mirabell
2010-01-10, 19:08
Det är lustigt att du som gillar att baka så mycket köper pajdegsmix. Det är ju hur enkelt som helst att göra själv (precis lika enkelt som med mix). Blanda mjöl och margarin (har inte proportionerna i huvudet, men det kryllar ju av recept på pajdeg), och sen tillsätter du lite kallt vatten eller kesella och jobbar snabbt ihop till en deg. Med matberedare går det på en minut.

Min lustiga förklaring till det är att jag tycker pajdegsmixen är godare än när jag gör egen :laugh::p

Malibu_Stacy
2010-01-10, 19:51

Hallongrottor!

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

FYLLNING
1 dl fast hallonsylt

Gör så här

Gjorde exak samma recept idag :p
Hade bara i hemmagjord röd vinbärssylt istället för hallonsylt. Kan i alla fall varmt rekommendera detta recept, de blev hur goda som helst! :bump: Inte alls sådär äckligt torra som vissa kan bli.

Mirabell
2010-01-10, 20:00
Vad spännande med vinbär... äkta hembakat :)
Visst blev dom bra? Tror nog jag ska baka några stycken när jag ska till Uppsala i veckan & fika med min vän som just fått barn :idea:

coookie
2010-01-10, 20:41
Oh, vilken galet bra tråd :D
Börjar få lite torka på vad jag vill baka och när jag läser här är det nästan så de börjar klia i fingrarna!
Min favorit för tillfället är den alltid lika goda kladdkakan och en chokladkaka med kokos på! MUMS

Måste prova den morotskakan du hade uppe!

CarelessWhisper
2010-01-10, 20:43
Hm, det är ju hemskt gott med hallongrottor och jag har ingenting att göra imorgon så då ska jag baka! :)

Mirabell
2010-01-12, 22:34
Jag gjorde mig en 50 st hallongrottor som jag ska ge bort till en kollega i morgon när jag ska hem till henne ;)

http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0824_69180626.jpg

http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0825_69180700.jpg

Mirabell
2010-01-16, 14:20
Gjorde chokladfondanter igår

http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0892_69615462.jpg

4 (ganska stora) portioner:

150 gram mörk choklad (mamma använde marabou premium 70%)
150 gram smör rumstempererat
1 dl socker
4 st ägg
2 st äggulor
0,75 dl vetemjöl

Smält chokladen på låg effekt i mikrovågsugn ca 2-3 minuter. Vispa smör och socker vitt och fluffigt med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Tillsätt äggulor, smält choklad och slutligen mjöl.
Smörj fyra ugnsfasta portionsformar som rymmer ca. 1,5 dl

Grädda fondanterna i ugn, 200 grader ca 10 minuter, de ska fortfarande vara lite rinniga i mitten men hårda i kanterna. Vänd försiktigt upp o ner på formarna över varsin tallrik eller servera ur formen som jag gjorde.

Servera med en kula vaniljglass & med frukter om man vill.

Thundra
2010-01-16, 14:53
Hmm, chokladfondant. Vad är det?

Chili
2010-01-16, 15:03
Det som syns på bilden ;) :p hehe.

Själv har jag bakat supergott bröd i veckan. Allra godast är det nu efter några dagar, blir saftigare för varje dag. Och nyttigt är det ;)

1 dl grovt rågmjöl
6 dl kärnvetemjöl med fullkorn
1 dl krossade linfrön
1 dl grovhackade cashewnötter
1 dl hackade, torkade aprikoser
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1 dl lingonsylt

Blanda alla torra ingredienser. Blanda i yoghurt och lingonsylt. Klicka ut smeten (väldigt kletigt ;)) i en avlång form ca 1½ l. Grädda ungefär 1 h på 200 grader.

Min fick en väldigt hård yta, tror jag lägger folie över eller testar lägre grader nästa gång!

Thundra
2010-01-16, 15:29
Ameeh, det såg riktigt gott ut men vad är det egentligen? Typ som smet eller en kladdkaka?

Mirabell
2010-01-16, 16:38
Hehe ja typ kladdkaka i kanterna (men ändå inte) & smet i mitten. Så gillar man smet så....

Blev himla mäktigt, så jag orkade inte så mycket. Hade ätit en massa burritos innan så jag var proppmätt.

Mirabell
2010-01-16, 16:38
Jag måste göra det brödet någon dag, det är ju så enkelt! Ska ta mig i kragen nästa vecka!

Malibu_Stacy
2010-01-16, 18:07
Vad spännande med vinbär... äkta hembakat :)
Visst blev dom bra? Tror nog jag ska baka några stycken när jag ska till Uppsala i veckan & fika med min vän som just fått barn :idea:

De blev helt otroligt goda! Säeskilt med vinbärssylten som är lite syrlig, passade väldigt bra ihop. Tyskarna jag bjöd på var också helt förtjusta! Brukar inte finnas så många svenska kakor och bakelser som imponerar på de men hallongrottor gillade de! ;)

Chili
2010-01-16, 18:13
Skojade med dig ;)

mirabell: Det är verkligen svinenkelt att röra ihop! Problemet är att man sällan har ingredienserna hemma men nu har jag så det räcker till iaf en limpa till :p

Mirabell
2010-02-03, 22:07
Har fortfarande inte bakat något bröd :P

Men köpte en ny form i dag av silikon, så det blev lite Leilamuffins.

http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0714_72369236.jpg

Grundrecept Muffins

Grundrecept:
100 100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
1.5 1.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
2 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 1 st citron, skalet
4 4 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt
1 1 nypa salt

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

6. Fyll med valfri fyllning.

7. Grädda i mitetn av ugnen cirka 20 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)

CarelessWhisper
2010-02-03, 22:12
Värst vad du bakar och grejar, ser jättegott ut!

Då kan jag ju fråga om du har något bra recept på kladdkaka? Riktigt kladdig tack :D

Mirabell
2010-02-04, 09:50
Japp det har jag!

Kladdkaka:

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
100 g smör
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker & vaniljsocker pösigt.
Smält 100 g smör & rör i. Tillsätt sedan mjölet, kakao & salt. Rör om.

Jag brukar göra kladdkakan i en form med löstagbarbotten. Ströa formen med socker så blir kanterna krispiga & goda. In i mitten av ugnen i 25 minuter & INTE längre.

När jag gör med löstagbarbotten så gör jag ibland dubbel sats av detta, låt den då stå inne i ca 35 min.

Vill du göra kladdkakemuffins så tillsätter du 0,5 tsk bakpulver i smeten, fyller formarna till 2/3 & gräddar i 10 minuter.

:bump:

MrsScabtree
2010-02-04, 10:45
Den här tråden har jag missat! När får jag komma hem till dig och äta allt det goda du bakat? :love:

Mirabell
2010-02-04, 21:12
Hihi det mesta är redan uppätet :angel:

Har bara några små hallongrottor i frysen kvar.. :laugh:

CarelessWhisper
2010-02-05, 00:51
Tackar, ska prövas imorgon! :D

nyponros
2010-02-05, 03:06
Det allra godaste (och enklaste!) kladdkakereceptet tycker jag är detta;

100 g smör
2½ dl socker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Smält smöret i en kastrull. Blanda ner ägg och socker i kastrullen och rör om väl. Rör ner övriga ingredienser. Häll smeten i en smörad (ev bröad, jag gillar inte det så hoppar över, funkar lika bra!) form med löstagbar kant. Gräddas i 175 grader i 20 minuter!

Denna blir verkligen PERFEKT, och jag är INTE duktig på att baka, brukar misslyckas med det mesta :D
Dessutom blir det inte mkt disk iom att allt bara rörs ner i kastrullen ;)
Supergod, allra godast när den stelnat och är kall!

CarelessWhisper
2010-02-09, 11:43
Baka mer nu så man får mer inspiration :D

Jag ska göra cupcakes att ta med till älsklingen på alla hjärtans dag, något tips på goooood frosting? :laugh:

Malibu_Stacy
2010-02-09, 12:16
Jag gillar creme cheese frosting med vaniljsmak!

Vaniljfrosting
Räcker till ungefär 20st cupcakes.

50g smör
200g färskost
500g florsocker
2 tsk vaniljsocker

Vispa smöret mjukt, tillsätt färskosten och blanda till en jämn smet. Tillsätt vaniljsockret och häll i florsockret, lite i taget och vispa ordentligt mellan varje gång. Ställ en stund i kylen så att den får stelna. Spritsa på cupcakesen. Det kan behövas mer florsocker, det beror pa vilken konsistens man vill ah pa frostingen, om den ska ha en hard yta eller inte.

Ibland brukar jag ha i lite pressad citronsaft och citronskal ocksa, för att fa en citronsmak pa frostingen. Beror lite pa vad för cupcakes jag gör och vad som passar till. Man kan även tillsätta kakao (ungefär 1 msk) om man vill ha chokladfrosting.

Malibu_Stacy
2010-02-09, 12:17
KL

Hade för övrigt tänkt att baka semlor till helgen när jag är hemma i sverige igen. Nagon som har ett smarrigt recept? Annars far jag ta mammas... :)

CarelessWhisper
2010-02-09, 12:20
Tack så mycket!

Kl

http://winterberry.blogg.se/images/2010/hallongrottor_73186014.jpg

Har bakat hallongrottor idag! :laugh:

Killaloe
2010-02-09, 12:49
jag vet att det finns ett recpt i den här tråden på senior som kanske kan vara bra:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1026722&highlight=semlor

sommarvind
2010-02-12, 19:05
jordgubbskolatårta!!! smaskig! sök på tasteline, Riktig höjdare:love:

Chili
2010-02-12, 20:05
I veckan bakade jag bullar med blåbärssylt- och vanilkrämsfyllning! Såååå gott :d

Mirabell
2010-02-12, 23:08
Vaniljkrämsfyllning? Hur gör du då? Recept?!

I morgon ska jag baka, ska ha kickoff på jobbet i 50-tals anda! Hemmafruar i all ära ;) Så blir chokladmuffins med vaniljfyllning & smörkräm som frosting, morotsmuffins med limefrosting, tigerkaka & hallongrottor! :bump:

Mirabell
2010-02-13, 22:32
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0769_73872075.jpg
Morotsmuffins med creme cheesefrosting
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0767_73871963.jpg
Chokladmuffins, vaniljkrämsfyllning & smörkrämsfrosting
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0766_73872874.jpg
Serverade på fat

Mirabell
2010-02-14, 13:48
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0839_73944972.jpg

Frukostscones med en massa tillbehör, cremecheese, sylt, ost, skrattande kon *Mums*

Chili
2010-02-14, 13:55
Man kan ju göra på två sätt. Antingen brer man vaniljkrämen på degen och rullar sen ihop den. Sen klickar man i sylten när bullarna är rullade och uppskurna. Eller så brer man ut sylten och klickar i vaniljkrämen efteråt :)

Dock är det nog enklare att spritsa i vaniljkrämen, jag var dock för lat för det :p Jag valde att bre på sylten, men det blev väldigt mycket sylt och det rann ut.

Annars är receptet vilket vanligt bullrecept som helst!

Killaloe
2010-02-14, 14:27
*kl*
Jag gjorde alla hjärtans dags-semlor igår:
http://lh5.ggpht.com/_qAdrAwasGJo/S3f7flW7NrI/AAAAAAAACsk/tqsVai0McSg/s512/P1020858.JPG
http://lh4.ggpht.com/_qAdrAwasGJo/S3f7gPjAIGI/AAAAAAAACso/nPDajnjtzaw/s512/P1020861.JPG
fast min koncentration när det gäller att dekorera tog slut efter typ de första två semlorna och sen blev resten lite halvslarviga.. Men dom var iaf goda :d

Malibu_Stacy
2010-02-14, 14:36
KL

Jag bakade cherry pie (körsbärspaj) igår och det blev så otroligt gott! Serverade grädde till. Har länge velat göra en riktig amerikansk cherry pie men de flesta recepten jag hittade har alltid färdig chreey pie-fyllning och det finns ju inte i sverige. Men hittade alltså ett recept som innehåll körsbär i glas i stället och det hade vi ju till och med hemma,

Blir nog ännu godare med riktiga körsbär men det är det ju lite ont om den här årstiden.

Mirabell
2010-02-14, 15:52
Åhhh semlor vill jag också testa att göra någon gång!
Det är väl semeldagen snart va? Och självklart måste det vara rosa grädde ;)
Hehe eller man skulle kanske ta & göra blå? :P Hehe

Malin_L
2010-02-14, 16:20
På Tisdag är det semeldagen!

Mirabell
2010-02-15, 06:26
Är det? Jäklar mitt i veckan! ;)

coookie
2010-02-15, 10:54
Gjorde chokladfondanter igår

http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0892_69615462.jpg

Ser helt underbart gott ut :love::love: Måste ja testa!!

Foryoureyes
2010-02-15, 10:59
Är det? Jäklar mitt i veckan! ;)

Haha, ja, fettisdagen brukar av någon anledning alltid vara en tisdag...

Mirabell
2010-02-15, 12:08
Haha hade knappt koll på att det hette fettisdagen!

Nåväl.. fick som uppdrag att baka ett gäng till jobbet i morgon :laugh:

Pilot
2010-02-15, 13:39
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0769_73872075.jpg
Morotsmuffins med creme cheesefrosting
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0767_73871963.jpg
Chokladmuffins, vaniljkrämsfyllning & smörkrämsfrosting
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0766_73872874.jpg
Serverade på fat

*dregel* :d:d

Tycker aven Killaloe's semlor ser ubersmaskiga ut!

Killaloe
2010-02-15, 13:41
Jag kan skicka några på posten nästa gång :D

Pilot
2010-02-15, 15:49
Jag kan skicka några på posten nästa gång :D

:d:d

Hemskt garna (men da maste de vara sockerfria :angel:).

Killaloe
2010-02-15, 19:27
Sockerfria?? Semlor?? Jag tror att dina önskemål är omöjliga att få ihop ;)
Fast grädden är iofs sockerfri och jag har inte tillsatt något till mandelmassan - det måste ju vara som att dom är sockerfria?! :D

Pilot
2010-02-15, 19:41
Haha neeeej.
:d Jag vill ha semlor!
Men om du gor egen hemmagjord mandelmassa :idea:

Det borde ju funka! :laugh:

Killaloe
2010-02-15, 20:44
Åh det låter lite omständigt, men om jag har vägarna förbi vart du nu bor i UK eller om du råkar befinna dig i närheten av Kungsbacka lovar jag att jag ska göra egen mandelmassa också :D (för sånt gör jag inte när de ska skickas, vem litar på posten liksom?! :D)

Mirabell
2010-02-16, 20:40
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0871_74362591.jpg

Prövade mig på att göra semlor idag, med rosa grädde ;)

Pilot
2010-02-16, 20:41
Sag smaskigt ut. :d
En fraga.. blir du inte tjock? :o

Jag har for mig att du ar ratt smal?

Pilot
2010-02-16, 20:42
Åh det låter lite omständigt, men om jag har vägarna förbi vart du nu bor i UK eller om du råkar befinna dig i närheten av Kungsbacka lovar jag att jag ska göra egen mandelmassa också :D (för sånt gör jag inte när de ska skickas, vem litar på posten liksom?! :D)

:D

Om det finns en miljontdels chans att jag kan fa en LCHF-ig semla sa vagar jag riskera att chansa pa posten! :bump::d

Mirabell
2010-02-16, 20:59
http://mirabell.blogg.se/images/2009/dsc_0381_66315046.jpg

Hehe nej det är nog rätt fel, jag är rätt mullig jag! Tack vare alla bullar ;)
Hehe nä men jag försöker att bara baka ibland, och när jag bakar så äter jag långt ifrån upp allt själv. Jag proppar i kollegor & vänner allt istället :D

Men försöker träna en 3 gånger i veckan så man håller igång formerna lite :D

Pilot
2010-02-17, 13:12
Haha okay :laugh:

Jag hade haft lite svart for att bjuda vanner och kollegor, min bakvart kommer oftast inte langre an till halvfardig smet innan det ska smakas och atas upp. :D

hvala
2010-03-07, 17:33
*kl*

Nu när jag äntligen lyckats med bakningen efter ett par mindre lyckade experiment (ex choklad- och rödbetskaka...) så vill jag skriva om det här i tråden :D

Fick en Herman (en sån vandringskaka) för ett tag sen och förra måndagen bakade jag ut den. Dock fuskade jag och frångick receptet. Jag bytte oljan mot smör och tog bort russin, nötter och choklad. Hällde smeten i en form med löstagbar kant och sen stack jag ner äppelskivor i den (som en Fyriskaka alltså) och strödde socker och kanel över. Det blev jättegott, som en kladdig lite seg äppelpaj. Smeten smakade lite som om det var mandelmassa i men det var det ju inte.

I går hade jag släkten hemma hos mig på fika. Hade bakat en chokladmoussetårta efter hemsnickrat recept samt två sorters muffins; äpple & lingon samt hallonmuffins. Allt blev jättegott :d

Mirabell
2010-03-07, 23:08
Vandringskaka... hehe aldrig hört :d Googlade lite, är det som en sockerkaka?

Jag fick ett ryck så här på kvällen & bakade en långpanna med kärleksmums = många bitar = mitt & H´s kollegor glada i morgon ;) Blev saftiga & goda, på bilden ser dom torra ut! Är inte kärleksmums gott tycker ni????

http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_0939_77538723.jpg

Ingredienser:

* 150 g smör eller margarin
* 2 ägg
* 3 dl strösocker
* 3 tsk bakpulver
* 2 tsk vaniljsocker
* 2 msk kakao
* 1 ½ dl mjölk
* 4 ½ dl vetemjöl

Glasyr:

* 100 g smör eller margarin
* 6 msk starkt kaffe (tips: blanda 6 msk vatten med 2 tsk nescafé)
* 2 msk kakao
* 4 tsk vaniljsocker
* 6 dl florsocker

Garnering:

* 1-2 dl kokosflingor eller mer

Gör så här:

Smält smöret/margarinet och låt svalna.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Kakaon kan siktas om den är klumpig. Vispa snabbt ihop med elvisp.

Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta matfettet. Vispa försiktigt snabbt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta hastighet.

Bred ut smeten i en form ca 40 x 32 cm med minst 3 cm hög kant som du antingen smörjt med matfett och bröat med ströbröd eller kokosflingor eller också klätt hela formen med bakplåtspapper.

Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i 10-15 minuter.

Gör glasyren. Smält smör eller margarin i en kastrull. Rör ner kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker till en jämn smet. Bred ut glasyren medans kakan är varm & strö över kokos.

CarelessWhisper
2010-03-07, 23:20
Mm.. kärleksmums! :love:

Killaloe
2010-03-07, 23:40
Jag tycker kärleksmums är rätt läskigt faktiskt, men ändå brukar det vara det jag bakar mest av eftersom mina vänner uppskattar det (konstiga typer). Ett tips sådär är (även om dina inte blev torra :)) att det ofta är bättre att göra typ 1,5 eller dubbel sats av själva grundsmeten, men fortfarande använda den storleken på plåt man tänkt från början, så att det blir lite mer kaka för då minskar risken att de blir torra. Eller helt enkelt bara ta en mindre form till en vnalig sats.

Förresten, har du provat att ha i hackad choklad i dina kärleksmums? Jag är lite sugen på att prova för ibland är det ju chokladbitar i dom man köper på café och det borde ju vara en bra grej?

Mirabell
2010-03-08, 06:52
Nästa gång gör jag dubbelt av det som är på, det som är godast ;)

Hehe eller dubbelt av båda!!! :angel:

hvala
2010-03-08, 08:46
Herman är som en sockerkaksdeg i konsistensen men innehåller jäst. Man får en smet som man ska mata med mjölk, socker och mjöl och röra om i ett par gånger om dagen i 9 dagar (enligt medföljande beskrivning). Sen delar man den i 5 delar, ger bort 4 av dem och bakar en kaka på den sista.

Ang. snoddas/chokladrutor/kärleksmums (typ töntigaste kaknamnet i historien :p) så bakar jag dem i princip aldrig därför det är omöjligt att inte äta alldeles för många bitar. Det är en farlig kaka. Jag brukar göra extra av glasyren.

Jolie_Madame
2010-03-08, 09:00
Annars är Herman väldigt god i orginalrecept faktiskt, över allt förväntan. Blir en riktigt saftig och smakrik kaka!

Mirabell
2010-03-08, 20:30
Herman är som en sockerkaksdeg i konsistensen men innehåller jäst. Man får en smet som man ska mata med mjölk, socker och mjöl och röra om i ett par gånger om dagen i 9 dagar (enligt medföljande beskrivning). Sen delar man den i 5 delar, ger bort 4 av dem och bakar en kaka på den sista.

Ang. snoddas/chokladrutor/kärleksmums (typ töntigaste kaknamnet i historien :p) så bakar jag dem i princip aldrig därför det är omöjligt att inte äta alldeles för många bitar. Det är en farlig kaka. Jag brukar göra extra av glasyren.

Ja , jag fattar inte varför man gör kärleksmums i en långpanna ;) hehe

Därför bakar man & skickar med till sambons jobb ;)

Chili
2010-03-08, 20:51
Det är som morotskaka i långpanna. Livsfarligt! Sist gjorde jag morotsmuffins istället och spritsade ut glasyren. Blev livsfarligt gott. Vet inte om jag skrivit om det här? Muffinsen blev iaf lite knäckiga.

Annars om man gör morotskaka i långpanna är mitt tips att byta morötterna mot squash! Det blir supersaftigt (mer vatten i den än morötterna - dock kan man göra som med gurka och riva dem, låt ligga och krama sedan ur rivet med händerna) och jättemumsigt. Blir en helt annan kaka. Men glasyren är den samma ;)

hvala
2010-03-08, 20:55
Det tror jag säkert men jag kunde inte göra det eftersom jag inte tål nötter, så då passade jag på att hotta upp receptet när jag ändå var tvungen att modifiera det.

MinOdinn
2010-03-08, 20:57
Pojken min och jag bakar ALLTID när vi inte har något annat för oss, ingen av oss är någon riktig tv-tittare.

Kan kasta ihop ett baktips.

Använd samma deg som till hallongrottor och gör på samma sätt men istället för att kleta i sylt, sätt i en dumle och hyss in i ugnen. Direkt när du tagit ut kakorna, lägg på en bit noblesse. Helt galet gott. Och nyttigt framförallt! (inte)

_Elly_
2010-03-08, 21:06
Mmmm...dumlekakor:love:

eldkyss
2010-03-11, 21:01
vilka fina frostingar du gör!! Är det svårt? Har du några recept på olika frostingar? Det ser ut som om du spritas ut på en del, ser himmelskt gott ut:laugh:

Mirabell
2010-03-13, 23:44
Jag brukar göra olika frostingar.
Men den vanligaste:

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 100 g Philadelphiaost
(Några droppar valfri karamellfärg)

Mirabell
2010-03-13, 23:46
http://mirabell.blogg.se/images/2010/csc_1021_78462078.jpg

Mysig chokladmousse med apelsin

Första gången jag prövar att göra mousse, oh my så gott & lätt det var!

4 portioner

100 g mörk choklad ( jag tog marabou´s mörka med apelsin)

2 st äggulor

2 tsk vaniljsocker

2,5 dl grädde

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna något. Rör ner äggulorna en i taget & vaniljsockret. Rör ordentligt mellan varje.

Låt smeten svalna.

Vispa grädden, inte för hårt, och vispa/rör ner den i smeten till en jämn smet.

Fördela chokladmoussen i portionsglas och ställ in i kylen en timme.

Servera med bär, nötter eller vad du tycker om.

Mirabell
2010-03-15, 06:07
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1056_78677268.jpg

Samma recept fast som morotskakan jag skrivit om tidigare
Ska bjuppa på dessa på jobbet idag! :)

Mirabell
2010-03-15, 06:09
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1051_78677284.jpg
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1055_78677290.jpg

Till sambons jobb :laugh:, chokladmuffins med nutellafyllning & vitchokladfrosting

Lamborghini
2010-03-15, 09:19
Shit, vad duktig du är!

Ska baka till Elias 1-årskalas å tänkte försöka göra två tårtor o cupcakes + lite småkakor o sånt. Ska bli kul!

Draumsyn
2010-03-15, 11:01
Jag brukar göra olika frostingar.
Men den vanligaste:

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 100 g Philadelphiaost
(Några droppar valfri karamellfärg)

Nu bakar inte jag ofta alls :p

Men 5dl floursocker, blir inte det grymt mycket?
Är inte ett paket ca 5dl?

Gallileo
2010-03-15, 12:18
Nu bakar inte jag ofta alls :p

Men 5dl floursocker, blir inte det grymt mycket?
Är inte ett paket ca 5dl?

Det blir jättegott! och när jag gör "smeten" brukar jag ha i 1msk citronsaft så det blir lite syrligt i det söta. och det är ungefär bara ett halvt paket florsocker som går åt!! :D

Mirabell
2010-03-15, 15:53
Shit, vad duktig du är!

Ska baka till Elias 1-årskalas å tänkte försöka göra två tårtor o cupcakes + lite småkakor o sånt. Ska bli kul!

Tack Mickan!

Ja vad härligt, då får du fota & lägga upp recept! Bara jag som fotar kakor som en galning ;)

Mirabell
2010-03-15, 17:46
Ja det är nästan en 5 dl i... lite mer. Florsocker blir inte så mycket när man blandar det med vätska. Så nä, det är inte så mycket :)

Mirabell
2010-03-15, 17:47
Det blir jättegott! och när jag gör "smeten" brukar jag ha i 1msk citronsaft så det blir lite syrligt i det söta. och det är ungefär bara ett halvt paket florsocker som går åt!! :D

Skalet av en lime gör susen också, har du prövat det?

nanni
2010-03-15, 18:14
Men herre gud vad du är duktig!! Blir fruktansvärt avis!!!

Vi bara måste ha en buke fika i Sthlm.

Annars får du byta jobb till mitt :D:D

Chili
2010-03-15, 18:29
Muffins med nutella såg inte helt fel ut :d Skriv gärna ut receptet! När jag gör chockladmuffins brukar jag göra som kladdkaka så det blir låga och sega. Kan man bara ta vanligt muffinsrecept och öka på lite vätska + lägga till kakao?

Zannaah
2010-03-15, 18:35
Ska bjuppa på dessa på jobbet idag! :)

Nää nu tusan får du säga vart du jobbar. Här ska sökas jobb! :angel:

mysboll
2010-03-15, 19:11

Till sambons jobb :laugh:, chokladmuffins med nutellafyllning & vitchokladfrosting

Det där mååååste vi få recept på! :eek:

Mirabell
2010-03-15, 20:10
Men herre gud vad du är duktig!! Blir fruktansvärt avis!!!

Vi bara måste ha en buke fika i Sthlm.

Annars får du byta jobb till mitt :D:D

Va go du är, ja en buketräff vore astrevligt här i Sthlm.

Mirabell
2010-03-15, 20:19
Självklart ska ni få receptet

Choklad Cupcakes
150g rumsvarmt Smör
1 3/4 dl Strösocker
2 Ägg
2 tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
4 msk Kakao
2,5 dl Vetemjöl
4 msk Grädde

1-2 dl Nutella

Gör så här
Vispa smör och socker fluffigt. Rör i äggen. Vänd ned vaniljsocker, kakao, mjöl och grädde och rör om så att smeten blir slät och fin. Klicka ut smeten i 12 muffinsformar. Grädda i mitten av ugnen i 180 grader, ca 15-20 minuter. Låt muffinsarna svalna och gröp sedan ur dem lite i mitten. Klicka i lite nutella i varje mitt.

Vit chokladfrosting
60g rumsvarmt Smör
5 dl Florsocker
100g Färskost
100g smält Vit Choklad

Gör så här
Vispa smör, florsocker och färskost fluffigt. Rör ned den vita chokladen och vispa lite till. Om den är för lös så låt den vila ett tag i kylskåpet. Spritsa, eller bred ut frostingen fint ovanpå de nutellafyllda cupcakesen.

Mirabell
2010-03-15, 20:20
Nää nu tusan får du säga vart du jobbar. Här ska sökas jobb! :angel:

Haha, du får söka jobb på KappAhl ;)

Lamborghini
2010-03-16, 13:23
Tack Mickan!

Ja vad härligt, då får du fota & lägga upp recept! Bara jag som fotar kakor som en galning ;)

Haha ja men det ser nästan som taget ur en bakbok när du gör så vi får se om jag vågar ;)

Mirabell
2010-03-16, 19:01
Haha ja men det ser nästan som taget ur en bakbok när du gör så vi får se om jag vågar ;)

Det är ju ingen skönhetstävling denna tråd ;)
Såklart du vågar, glöm inte receptet också!

Clementine
2010-03-16, 19:34
Älskar den här tråden! Jag bakar ofta men idag hade jag fikabjudning så jag ansträngde mig lite extra, amerikanska chokladmuffins med maraboufyllning och vit chokladfrostning samt drömmar och chokladbollar. Dock blev cupcakesen så jäkla stora och mäktiga att samtliga i fikasällskapet inte orkade några kakor :angel: har tråkigt nog ingen bild att fresta med eftersom det inte fanns nåt batteri i kameran...

Mirabell
2010-03-16, 21:44
Men ååååhhh vill ju se lockande bilder =)

Recept kan vi väl få iaf?

Clementine
2010-03-16, 22:06
Nu hade jag tur, pojkvännen fick en cupcake o han tyckte den va så fin att han fotade den med mobilen :) Tyvär bjöd jag mina vänner på de finaste så den här är lite sne ;) Och för lite frostning! Formarna va fina men flöt ut väldigt upptill, kanske fyllde jag dem för mkt...

Sen är jag lite sur, jag köpte en billig sprits men den hade bara minimunstycken och så sprack den första gången jag använde den :mad: tips på bra spritsar? Så man kan få lika fina toppar som du :p

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30610000-30619999/120x120/30619221.jpg

Recept på muffins:

Amerikanska chokladmuffins

4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
175 g mörk eller ljus choklad efter smak (jag använde marabou mjölkchoklad)
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Vispa ägg, mjölk och olja i ca 1 min med elvisp. Rör ner äggvispet i mjölblandningen och rör till en jämn smet. I pappersformar för Amerikanska muffins. Fyll dem lite mer än hälften. Ställ på stora chokladbitar på högkant och tryck ner dem lite, försiktigt så att inte all choklad hamnar i botten utan i mitten när muffinsarna gräddas (det sjunker ner). Grädda 20-25 min i mitten av ugnen, om du använder små muffinsformar ca 15 min.

(Receptet är knyckt från dagens muffin)

Frostning
150 g Vit choklad
200 g philadelphia

Smält chokladen, låt svalna något och blanda i philadelphia. Spritsa eller bred på muffinsen.

Drömmar och chokladbollar är så random så ingen närmare beskrivning ges ;)

Mirabell
2010-03-16, 22:37
Jag använder både plasttyllar & andra tyllar som jag beställt via nätet.
Låter dumt att den gick sönder, jag har kört med billiga & det har gått hur bra som helst!

Bobilus
2010-03-19, 20:29
Kl

Här har det bakas ikväll, dock inte så nöjd med resultatet men man måste ju prova för att lära sig något;)

Det blev:
Chokladmuffins med dumle -blev inge bra alls:mad:
Chokladmuffins med mintchoklad
Chokladmuffins med nougat
Ljusa muffins med mintchoklad
Ljusa muffins med nougat
Citronmuffins med glasyr (provade att göra den på mascarpone den här gången)

Imorgon blir det en äppelkaka då sambon önskat det:D

Mirabell
2010-03-29, 23:36
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1136_81019453.jpg

Har köpt mig en Kitchen Aid, så jag invigde den idag med Dinkellimpa :laugh:

mysboll
2010-03-30, 01:04
Haha! Jag har oxå precis skaffat en kitchenaid, jag invigde min med morotskaka. :D Vilken färg har du?

Sofie_B
2010-03-30, 08:25
Knapplån

Jag bakade glassmuffins (http://systrarnasbakblogg.blogspot.com/2010/02/glassmuffins.html) i helgen, det var verkligen sjukt gott. Och oerhört enkelt att göra. Rekomenderas absolut!

Mirabell
2010-03-30, 09:47
Haha! Jag har oxå precis skaffat en kitchenaid, jag invigde min med morotskaka. :D Vilken färg har du?

Grattis till vårat köp :p. Jag köpte en vit!
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1140_81039406.jpg

Det nybakade brödet smakade lyxigt i morse :D
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1139_81039426.jpg

http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1138_81039443.jpg

:love:

Mirabell
2010-03-30, 09:48
Knapplån

Jag bakade glassmuffins (http://systrarnasbakblogg.blogspot.com/2010/02/glassmuffins.html) i helgen, det var verkligen sjukt gott. Och oerhört enkelt att göra. Rekomenderas absolut!

Är det som kladdkakemuffins?

Sofie_B
2010-03-30, 10:08
Ja, fast fyllda med en chokladsmörkräm (typ). Jag har inte ätit såna förut, det blev jättegott.

Mirabell
2010-03-30, 10:33
Måste prövas då!

Chili
2010-03-30, 11:19
En annan variant är att göra fryst cheesecake i muffinsformar :) Perfekta portioner till efterrätt och väldigt söta är de också :D

Alltså... att googla recept och maträtter borde ju klassas som att porrsurfa :o :p haha. Har ägnat morgonen åt att googla på köksredskap!

Mirabell
2010-03-30, 11:26
En annan variant är att göra fryst cheesecake i muffinsformar :) Perfekta portioner till efterrätt och väldigt söta är de också :D

Alltså... att googla recept och maträtter borde ju klassas som att porrsurfa :o :p haha. Har ägnat morgonen åt att googla på köksredskap!

Nasty Chili da...

Jag tror nog det är som att porrsurfa ;) Jag gick loss lite igår även jag på köksredskap, en utav mina 1000 fetisher jag har ;)

hvala
2010-03-30, 12:28
Åh jag vill också ha en bakmaskin, nu blir jag avundsjuk! Fast jag vill ha en Assistent. Gärna en sån här:

http://www.bagarenochkocken.se/shop/bagarenochkocken/images/shop/Ankarsrum_24.jpg

Det får dock vänta några år, tills vi har ett rymligare boende.

Chili
2010-03-30, 13:22
En sån har vi :laugh: Jättebra till allt! Har själv nörd-googlat halva dagen och vet inte om jag vill satsa på Kitchen Aid eller Assistent, den sistnämnda tar som sagt stor plats!

hvala
2010-03-30, 15:50
Min mamma har också en sån, fast en äldre modell som hon haft så länge jag kan minnas. Den är grymt bra och verkar klara hur mycket som helst. KitchenAiden har mycket klenare motor (300W mot 800W för Assistenten) så jag är lite skeptisk av den anledningen. Samtidigt så är väl KitchenAiden mer praktisk för att mixa och vispa etc.

Chili
2010-03-30, 18:25
Ja Kitchen Aid är väl mindre i allmänhet, enklare att ha framme. Vi har en mindre, vanlig matberedare från Braun också som hållt i all evighet den också :) Jag har ögonen på en matberedare med mixer när jag flyttar, kommer inte överleva annars :D

Nu står det matmuffins i ugnen! Första satsen är klar, den blev med gräddfil, fullkornsmjöl, kardemumma och havregryn. Andra batchen blev med fullkornsmjöl, grahamsmjöl, ersatte lite mjölk med gräddfil och soltorkade tomater :)

Mirabell
2010-03-30, 21:23
Ja Kitchen Aid är väl mindre i allmänhet, enklare att ha framme. Vi har en mindre, vanlig matberedare från Braun också som hållt i all evighet den också :) Jag har ögonen på en matberedare med mixer när jag flyttar, kommer inte överleva annars :D

Nu står det matmuffins i ugnen! Första satsen är klar, den blev med gräddfil, fullkornsmjöl, kardemumma och havregryn. Andra batchen blev med fullkornsmjöl, grahamsmjöl, ersatte lite mjölk med gräddfil och soltorkade tomater :)

Chili, vill du dela med dig av recept? :D

Mirabell
2010-03-30, 21:25
Det stod mellan dom två... båda är fina, men Kitchen Aid är lite mindre. Jag har inte så jättestort kök så den står fint i ett hörn just nu.

Chili
2010-03-30, 22:53
Kardemummascones, stulet från arla ;)
3 dl vetemjöl
3 dl fiberhavregryn
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk grovstött kardemumma
1 dl Arla smör-&rapsolja
2 dl Arla gräddfil

Sätt ugnen på 225°. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör i smör-&rapsolja och gräddfil. Platta ut degen med mjölad hand till 2 runda kakor, ca 12 cm i diameter på ett bakplåtspapper på en plåt. Skåra dem med kniv i 4 delar. Grädda i mitten av ugnen 15 – 18 min. (jag gjorde dem i muffinsformar)

De andra gör jag på ett klassiskt sconesrecept ur mammas urgamla hemkunskapsbok :D Men idag istället för kallt smör tog jag flytande smör som ovan, samt bytte hälften av mjölken mot gräddfil och naturell yoghurt. :) Sen kan man slänga i vilka grönsaker man vill, ungefär. Jag gillar soltorkade tomater för de gör degen oljig och mer saftig. :)

Poisonous
2010-03-31, 00:15

Jesus christ så gott de där såg ut o va!

Mirabell
2010-03-31, 09:10
Det är det :angel:

Love_Ireland
2010-03-31, 17:46
:eek: :bump: :love:
VAD är det där?!!
ser helt underbart gott ut ju!

kan det där gå hem hos mina bröder. allt nytt jag baka går hem hos dom
dvs chokladmuffins som blir mini kladdkaka istället

Chili
2010-03-31, 18:23
Vad brukar man göra för påskgodis egentligen? Nåt med marsipan känns påskigt haha. När jag googlar får jag mest upp princesstårtor och julgodis, typ tryfflar.

Mirabell
2010-03-31, 19:11
Funderade på det med... men det var länge sen jag "firade" påsk. Skulle jag göra något så skulle jag göra någon muffins.. med någon påskdekoration ;)

Men godis sa du... Jo marsipan om man gillar det =)

Ska göra muffins nu, men det blir inga påskisar!

Chili
2010-03-31, 19:17
Är uppvuxen med att baka godis med mamma till jul, påsk och sådär :) Men det blev väl säkert mest samma godis fast i olika färger :D

Blir nog mozartkulor iaf!

Killaloe
2010-03-31, 20:34
Jag har gjort påskgodis, fast det är väl egentligen samma sak som julgodis men ändå. Hittills har det blivit apelsintryffel, kola, något som är noblessaktigt och kanelbulletryfflar :D
Men tidigare har jag gjort citronkola (den blir ju fint gul), ägglikörtryffel (det är påskigt), jordgubbskola och sockerägg (också påskigt). Sen kan man dessutom göra vita chokladtryffelägg eller romtryffel med mimosa för dom känns också påskigare än juliga :)

Killaloe
2010-03-31, 20:39
Här är några recpt på påskigare godis

http://www.alltommat.se/recept/%C3%A4gglik%C3%B6rtryfflar-9443/
http://www.alltommat.se/recept/mandel%C3%A4gg-med-citrus-9990/
http://www.alltommat.se/recept/socker%C3%A4gg-9439/
http://www.alltommat.se/recept/f%C3%A5gelbon-9437
http://www.alltommat.se/recept/hasseln%C3%B6tskola-med-lemoncurdtopping-7170
http://www.alltommat.se/recept/ljus-chokladtryffel-med-%C3%A4gglik%C3%B6r-och-havssalt-4952
http://www.alltommat.se/recept/fruktiga-mandelpraliner-7162/

Sofie_B
2010-03-31, 20:58
Åh, vad är kanelbulltryfflar för något?

Killaloe
2010-03-31, 21:55
Chokladtryfflar med smak av kardemumma och kanel dekorerade med pärlsocker, helt fantastiskt goda! :d

Icefire
2010-03-31, 23:06
Är det som kladdkakemuffins?

De är även kända som frysmuffins.

Mirabell
2010-03-31, 23:13
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1146_81325009.jpg
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1143_81325105.jpg
Citronmuffins med jordgubbsfrosting

Idag så skulle jag pröva att baka muffins i min nya Kitchen Aid :D

Bara det att jag råkade blanda ihop 2 muffinsrecept :eek:
Saftiga blev dom iaf, men helt skrynkliga på ytan?

Galet när man kollar recept på nätet ... hade två sidor uppe ;) Hehe

nyponros
2010-03-31, 23:45
den här lilla kakan har jag gjort idag :D

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/IMG_2758.jpg

skulle eg vara 21 ljus men ljushållarna tog slut :D

Mirabell
2010-03-31, 23:56
Med söta små kycklingar på :laugh: Mums!

JuniNatt
2010-04-01, 19:05
Knapplån.

Jag köpte muffinsformar i silikon idag. Någon som använt såna och vet om de är bra eller inte?

Mirabell
2010-04-01, 21:33
Knapplån.

Jag köpte muffinsformar i silikon idag. Någon som använt såna och vet om de är bra eller inte?

Det funkar jättebra!

Man behöver inte smörja med något men jag gjorde det första gången jag bakade ändå... hehe =)

JuniNatt
2010-04-01, 21:37
Härligt, då ska jag testa dem imorgon :)

Mirabell
2010-04-02, 00:39
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1155_81476360.jpg

Påskmuffins med chokladfudgefrosting som jag ska bjuda på till efterrätt i morgon, när jag ska hem till familjen på påskmiddag. På toppen av varje muffins finns ett ägg av romnougat.

GLAD PÅSKE :D

kpist
2010-04-02, 00:52
Chokladfudgefrosting låter helt fantastiskt! Recept?

Mirabell
2010-04-02, 01:47
Klart du ska få...

Chokladfudgefrosting

100 g mörk choklad (70%)... gillar du inte det kan du säkert ta mindre %

130 g mjukt osaltat smör

3 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

Smält chokladen i vattenbad eller i micron, låt svalna. Vispa smör, vaniljsocker & florsocker vitt & pösigt. Tillsätt den smälta chokladen & vispa till en jämn smet. Spritsa på bakverket

Mirabell
2010-04-03, 00:29
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1169_81627396.jpg

Vi åt upp dessa idag till efterrätt, frostingen var helt perfekt till chokladmuffarna :D

Sleepan
2010-04-03, 00:52
Jösses. Dig skulle jag vilja bo granne med! :D :d

hindalhunned
2010-04-03, 15:23
Hjälp med havrekakor...

Hittade ett recept med

3,5 dl havregryn
1 dl socker
1 dl mjöl
1 tsk hjortronsalt
150 g margarin

och nu fäster inte smeten så det blir små bollar.. vad ska jag göra?

Poppinella
2010-04-03, 15:32
*knapp*

Jag gjorde minimuffins i knäckformar häromdagen! Jättesöta och goda!

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs368.snc3/23697_375758726732_614341732_3793482_94642_n.jpg

Mirabell
2010-04-03, 20:42
Nej så gulliga :laugh::laugh::laugh:

Hur länge hade du dem i ugnen , flöt inte smeten ut i formen?

Poppinella
2010-04-03, 21:36
De var nog bara inne i fem minuter ungefär. Och nej, de flöt faktiskt inte ut, men det var för att jag garderade mig och tog dubbla formar. Riktigt roligt att göra så små, blir nog en hit på barnkalas om inte annat :D

fijja
2010-04-04, 00:41
*delvis knapplån*

Jag har fått en kakbok med massa recept. Bakar en hel del, bröd, bullar och kakor. Men i denna receptbok återkommer en ingridiens hela tiden, Vinsten.

Va 17 är vinsten?? Verkar vara någon sorts krydda?? Man använder lite iaf som det ser ut, ett par krm. Men vad är vinsten? Omöjligt att googla me :confused: Kommer bara upp massa Lottovinster typ, haha.

kpist
2010-04-04, 00:46
Länk (http://www.recepthjalpen.se/vinsten.html), varsågod.
Har du inte lärt dig googla ordentligt i skolan? :p

fijja
2010-04-04, 00:48
Länk (http://www.recepthjalpen.se/vinsten.html), varsågod.
Har du inte lärt dig googla ordentligt i skolan? :p

Tack :bow:

Nä... jag får bakläxa nu känner jag!! :angel:

kpist
2010-04-04, 00:54
Tack :bow:

Nä... jag får bakläxa nu känner jag!! :angel:

Bakläxa ja... :p Nä, dags att sova när humorn är på den nivån!

Killaloe
2010-04-05, 15:23
*kl*
Såhär blev årets påsktårta hemma hos mig

http://lh3.ggpht.com/_qAdrAwasGJo/S7nhUotPe3I/AAAAAAAAC-c/r5Bq0B9qEEk/s640/P1030143.JPG
http://lh5.ggpht.com/_qAdrAwasGJo/S7nhhqv92cI/AAAAAAAAC-o/_OolkqtNL68/P1030135.JPG

MimiFly
2010-04-05, 15:33
Bakläxa ja... :p Nä, dags att sova när humorn är på den nivån!

Då borde jag sova dygnet runt!:D :rofl:

Killaloe - Vilken underbaring!!! :love:

Mirabell
2010-04-05, 21:44
Gud vilken fin! Den ser verkligen supergod ut! :d

Killaloe
2010-04-05, 21:55
och Mimi; tack så jätte mycket :)

Mirabell
2010-04-07, 14:48
http://mirabell.blogg.se/images/2010/dsc_1206_82412256.jpg

Renée Voltaire´s fillimpa

5 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2 1/2 dl rågkross
1 dl vetekli
1/2 dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 l lättfil
2 dl mörk sirap

Lätt det godaste brödet jag ätit :laugh:

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner filen & sirapen.
Smörj 2 avlånga formar & grädda i ugnen 175 grader 100 minuter

nyponros
2010-04-07, 15:22
Åh vilka söta!
Perfekt size ju :)

Chili
2010-04-07, 15:36
Ser gott ut! Jag brukar baka ett liknande med rådkross, filmjölk och sådär. Fast med lingonsylt, cashews och aprikoser! Det blir jättesaftigt och supergott.

hvala
2010-04-07, 15:43
Jag har varit sugen på att baka en sån limpa du beskriver hela veckan (hurtbulle heter receptet jag använder, kommer från Arla), men det är ju inte dåligt med kalorier i den så jag gör mitt bästa för att stå emot. Men ja det är det godaste brödet jag någonsin ätit. Och jag som trodde att jag inte gillade "sodabread" sen min tid på Irland, har nu fått klart för mig att det bara var irländarna som (generellt) inte var så duktiga på att baka :D

Chili
2010-04-07, 15:46
Mitt recept är också från arla :) De är snarlika!
http://www3.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=20871

Jag brukar dock inte äta det med något pålägg, så då kan man ju iaf inbilla sig att det är ett schysst mellanmål.

Bobilus
2010-04-07, 16:54
kl

Har också bakat filmjökslimpa idag, älskar det:love:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30730000-30739999/640x480/30735162.jpg?0

JuniNatt
2010-04-07, 18:37
Knapplån.

Jag är sugen på att gör äppel/kanel-muffins. Har nån här ett beprövad bra recept? annars tar jag nog nåt av dessa: http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=692 eller http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=696 De verkar goda båda två.

Sofie_B
2010-04-07, 20:33
När jag gör äppelmuffins använder jag ett "vanligt" (men supergott!) muffinsrecept som jag har. Sen stoppar jag i äppelbitar och slår över lite kanel. Jag tycker att dom blir super, dom blir saftiga i mitten och lite knapriga på ytan. Dock är det ju inget speciellt med dom som det är på dom recepten du har länkat till.

Säg till om du är intresserad av recept. :)

JuniNatt
2010-04-07, 20:48
Jag tar gärna recept! :)

Killaloe
2010-04-07, 23:39
Jag brukar göra äpplemuffins på följande recept

Amerikanska äppel- och kanelmuffins 6-8 st
2 grovt hackade äpplen
1 tsk kanel
3 msk råsocker
3 msk smält bregott (eller smör)

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk havssalt
½ tsk malda kryddnejlikor
1 tsk kanel
2 ägg
2 dl socker
1 dl yoghurt
100 g smält bregott (eller smör)

strössel
½ dl råsocker
1 tsk kanel

Blanda äpplen, kanel, socker och bregott i en skål.
Blanda mjöl, bakpulver, havssalt, nejlikor och kanel i en annan skål.
Vispa äggen och sockret päsigt i en tredje skål.
Rör ner yoghurt och bregott i äggsmeten
Blanda äggsmeten försiktigt med mjölblandningen
Rör sist försiktigt ner äppel och sockerblandningen
Skeda upp smeten i muffinsformar
Blanda råsocker och kanel och strö över muffinsen
Grädda i 225 grader ca 15-20 min

Bäst blir dom om äggen och yoghurten är rumsvarma och smöret har fått svalna något efter man har smält det. Men det är ett mycekt uppskattat recept :laugh:

JuniNatt
2010-04-08, 00:11
Tack för det! Det ska absolut testas i helgen! :)

Sofie_B
2010-04-08, 08:14
Det här receptet brukar jag följa:

Smält 125 g smör och låt det svalna. Vispa 1 ägg och 2 dl socker. Blanda 4 dl mjöl och 2 tsk bakpulver. Rör ner 2 dl mjölk och det avsvalnade smöret i ägg- och sockerblandningen. Tillsätt mjölet och blanda samman. Fyll formarna nästan upp till kanten.

Fyllning: 75 g riven mandelmassa, 1 äpple. Fördela hälften av den rivna mandelmassan i formarna. Skär äpplet i tunna skivor och stick ner dem i smeten. Strö över resten av mandelmassan. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 20-25 min.

Jag brukar utesluta mandelmassa, jag är inte så förjust i det. Har faktsikt aldrig provat receptet med mandelmassa, så det kan jag inte svara på. Jag brukar ha kanel på äppelbitarna och sen lite kanel på toppen också. Åh, jag som inte är något big fan av muffins älskar det här receptet. Det blir verkligen knaprigt på ytan och saftigt innuti.

Sen två tips till. Skit i tiden, ta ut dom när dom ser färdiga ut (med muffins brukar jag vänta på att dom blir lite gyllenbruna och liksom precis spricker upp på toppen. Då brukar dom vara perfekta. Men vänta inte för länge!). Det andra tipset är att använda fasta äpplen, tex dom klargröna på affären (jag är sämst på äppelsorter). Då får man lite krispigare och syrligare bitar, annars blir det så mjöligt och dant. Tycker jag i alla fall.

Mirabell
2010-04-08, 10:31
kl

Har också bakat filmjökslimpa idag, älskar det:love:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30730000-30739999/640x480/30735162.jpg?0

Alltså... limpan är så god så jag undrar om den är så bra å äta till frukost ;)
Men den måste ju vara bättre än å äta ljust bröd?!

Sofie_B
2010-04-08, 14:50
Vad lustigt att du tog upp ämnet bröd, för jag tänkte just fråga om det är någon som har tips på gott bröd.

Det behöver inte vara nyttigt på något sätt, jag är bara ute efter att det ska vara supergott (jag äter LCHF i veckorna och kolhydrater på helgerna. Oftast brukar det vara kakor och bakverk jag är sugen på, men den här gången är det nybakt bröd). Jag är väldigt förtjust i ljusa bröd, och sirapslimpor! Jag är inte så förtjust i bröd med nötter i.

Bobilus
2010-04-08, 14:53
Jo, fast jag har intalat mig själv att det är nyttigt:D Sen äter jag inte alls lika mycket bröd nu för tiden så då får man unna sig lite, men det måste vara klart mycket bättre än köpt ljust bröd:)

Håller för övrigt på och bakar muffins idag, resultat och bild kommer när jag är klar:bump:

Bobilus
2010-04-08, 14:57
Jag röstar för att du provar att göra en filmjölkslimpa, är väldigt lättsamt då den inte behöver jäsa och sen kan man välja själv vad man stoppar i den:)