Har en häst som blir svettig och anfådd av minsta lilla just nu. Han fäller som ett jehu och verkar vara påverkad av det. Han får en halv skopa (en sån där vanlig foderskopa) lucernpellets och 1dl Kraft miner blå. Jag funderar på att raka honom lite. Kan det hjälpa honom? Typ bara på bringan? Kanske inte raka ner till skinnet utan bara en bit - typ "stubb". Eller gör man inte det på hästar? Vad tycker ni? Jag vill inte hålla på och täcka och ha mig utan han skall kunna gå naken. Jag bor runt Göteborg och här har vi inte haft minusgrader på ett tag (HURRA!!).
Jag skulle inte raka nu, speciellt inte när han börjat fälla. I värsta fall om du rakar nu kan han få hårsäcksinflamation.
Uj! Det visste jag inte! :S
Härda ut, svett i sig är inte farligt! Borsta och ge kanske B-vitamin pellets. Dom brukar funka bra tycker jag! Så orkeslös blir han väl inte!? Passa på att jobba lägre tempon. (bygg upp ryggen) Raka inte är mitt tips!
Du ska absolut inte klippa när han börjat fälla ½½
Tack för alla svar! Kommer inte raka honom. :)
Islandstjej
2010-03-23, 13:43
du kan även ringa vetrinären och be om en b-vitamin spruta eller köpa b-vitamin i en hästaffär... det gör att dem har lättare att fälla och påverkas inte lika mycket, i ork o så... funkar på min isisi :)
Om han fäller kan du ju hjälpa till med en pälsskrapa.
Jag har tunnat ut pälsen på hals och bringa på min unghäst som har en otroligt tjock vinterpäls. Fick en från Lillhästen i ... som fungerar jättebra!
Jag ger foderjäst vid fällning och pälssättning. Funkar bättre än B-vit. enl min vet. Foderjäst innehåller både B-vit och protein som är bra till den nya pälsen och orken. Jag håller med helt och hållet. Mina hästar funkar kanonbra med foderjäst.
Ang fällningen så är det bara pälsskrapa som gäller. Raka inte, det skadar den nya pälsen.