Visa fullständig version : Basjkir ./. Curly
Basjkirhästar och American [Bashkir] Curlies beskrivs ofta på liknande sätt. T ex skulle båda vara allergivänliga. När det gäller Curlyn kan jag förstå det, eftersom den har sin speciella päls. Vad är det som gör att även Basjkiren skulle vara allergivänlig?
Sedan har jag läst att båda raserna stelnar till vid fara, i stället för att springa. Är det så?
Är raserna så lika som man kan tro, eller har det skett en sammanblandning av rasbeskrivningarna på grund av den tidigare namnlikheten Basjkir - Bashkir, där man kanske har läst om den ena rasen men trott att det har gällt för den andra?
Är det någon som har en Basjkir eller Curly? Berätta gärna litet om den i så fall, tack!
Butros
Man kan inte sluta leva bara för att inte dö.
**BORTTAGEN** 2001-07-13, 22:12 Lite rasinfo (mest om curlyn).
Att det är två vitt skilda raser är helt klart. Den ryska Basjkiren är en kallblodshäst i ponnystorlek. American Curly Horse är en varmblodhäst med vanligen148-160 cm i mankhöjd. Curlyn härstammar troligen från de spanska hästar som ursprungligen fördes till amerika. De har sedan använts av indianerna och levt förvildade i Klippiga bergen. Man vet inte ursprunget säkert.
Att rasen från början kallades American Bashkir Curly Horse berodde på att man trodde att den ryska Basjkiren var lockig och att man hade en amerikansk variant på denna ras. Det konstiga var att man i flera år behöll namnet trots att man givetvis upptävkte att den ryska basjkiren har vanligt rakt hår och aldrig är lockig och inte alls ser ut som en curly. Numera har man övergått till att kalla curlyn - American Curly Horse för att få bort den onödiga förväxlingen av raserna. (det finns några klubbar som fortfarande använder sig av det gamla namnet).
Den som har sett raserna ser ju att de inte alls är lika. De har inte samma temperament heller. Enligt mina erfarenheter är Curlyn betydligt mer lättillgänglig och social. Den verkligen söker sig till människor. Exteriören varierar rätt mycket i rasen genom att man var tvungen att korsa in andra raser för att rädda curlyn då den var nästan helt utraderad. Den finns numera hästar med utmärkt exteriör för både hoppning, dressyr och western.
Jag tror faktiskt att den tidigare sammanblandningen har gjort att vissa egenskaper står med i båda rasbeskrivningarna utan att man med säkerhet kan säga att de gäller.
Att inte skena vid fara kan jag säga gäller för min curly men det gör det ju för många andra hästar också oberoende av ras. Kompisens arab "fryser" också. Detta med allergivänligheten tror jag samma som du att det är mest utpräglat för curlyhästarna. Men de som i början köpte basjkirer i tron att de hade den lockiga allergivänliga pälsen säger ju att deras hästar ändå är allergivänliga. Kanske det är så -ni med basjkirer får väl svara. Själv har jag en curly och har inga problem med min hästallergi.
CurlyTycker
Jag har två Ryska Basjkirer som är underbara! Rysk Basjkir och American curly är helt skilda raser! Den ryska basjkiren är också allergivänlig och det pga att de binder stövet.Om man klappar en Basjkir känner man att huden är väldigt fet. Min man är allergisk och umgås dagligen med våra hästar utan problem. Det är absolut inte säkert att alla som är allergiska kan göra det! Om du vill veta mer kan du gå in på http://hem2.passagen.se/basjkir
Kram/ Sandra
Tack för svaren! Båda raserna tycker jag verkar trevliga.
Anna_Nyberg 2001-08-19, 19:54 Då var det min tur att fråga....
Jag var medlem en gång i tiden i basjkir och curly föreningen DÅ de var en och samma förening. Men det jag undrar är att så vitt jag förstår så kan basjkir hästar tölta (har själv ridit en sådan) men hur är det med "curlyhästarna" har det bara tre gångarter??
Anna
Tyvärr vet jag inte så mycket om dessa båda raser, men jag försöker lära mig. Jag har aldrig hört talas om att curlyhästar skulle ha mer än tre gångarter.
Egentligen är det litet märkligt. Om alla hästar ursprungligen haft fem gångarter, borde curlies ha det om några, eftersom de varit vilda och inte påverkats av människan. Men detta är bara en liten fundering, inget som jag vet säkert.
Är Du också intresserad av dem?
**BORTTAGEN** 2001-08-20, 22:45 Mer info om curlyn!
Jodå curlyhästen kan ha mer än tre gångarter!
Av de mjuka gångarter som kan finnas är fox trot vanligast (samma som hos rasen Missouri Fox Trotter). Det förekommer också stepping pace, running walk, singelfoot och tölt inom vissa linjer. Vissa hästar lär visst ha flera mjuka gångarter.
Det är nu inte alla curlyhästar som har dessa bekväma fyrtaktiga gångarter, de flesta har de vanliga tre men brukar vara mkt behagliga att rida ändå. En medveten avel sker av vissa uppfödare som vill bevara curlyns anlag som gångartshäst.
Ett bra, allergivänligt alternativ för den som söker en gångartshäst!
happy
Anna_Nyberg 2001-08-21, 21:09 Jo visst, jag har varit intresserad av dessa raser sedan flera år tillbaka. Jag har en allergi mot pälsdjur, fast jag märker inte av min allergi när jag är med hästar endast hundar och katter. Själv är jag islandshästfantast och det är därför jag är intresserad av att höra om gångarterna. Går du i köptankar eller är du bara nyfiken??
För några år sedan red jag på en basjkir vid namn Minsk som finns eller fanns i Avestatrakterna. det var en rolig upplevelse och jag TROR att jag fick uppleva lite foxtrot, och även lite tölt fast den var inte lika mjuk som på "min" lilla islandshäst... Blir allergin värre så kan jag gott tänka mig att köpa en basjkir eller curly (om jag tål dem)! Hästlös vill jag inte vara.
Vi får ju inte glömma att det finns endast fem olika gångarter, resterande är varianter av dessa. Foxtrot är en form av travtölt så vitt jag vet, fast det är ju inge fel med det ;-)
Anna
Några direkta planer på att köpa häst har jag inte. Först vill jag ut och resa. Dessutom kan jag inte tillräckligt, för att själv ansvara för en häst.
Båda raserna tycker jag verkar intressanta. Berätta gärna om Du köper någon! Det skulle också vara intressant att höra hur Du upplevde basjkirer jämfört med islandshästar.
imported_Tulla 2001-08-22, 11:45 Intressant det där med gångartshästar och vad man kallar de olika gångarterna. Som islandshästägare småler man ibland åt alla olika benämningar på gångarter. Inom vissa raser så benämner man de olika tempona i tölt som olika gångarter. Man låter fyrtaktig trav få ett eget namn och bli en helt egen gångart, man låter travtaktig tölt bli en egen gångart o.s.v. hos islandshästen räknas allt utom de tre grundgångarterna i sin riktiga takt, ren fyrtaktig tölt och pass med svävmoment som felaktiga gångarter som ska undvikas (oj, vad många gångarter man kan få till på en islandshäst om alla taktfel inkluderas!) medan de hos andra raser ses som ett sätt att marknadsföra rasen. Det verkar vara mycket myter kring baskijrhästens gångarter, jag har då aldrig sett en bild på en töltande sådan (vet någon om man kan hitta det på nätet?). Faktum är ju att man skulle kunna marknadsföra många andra raser som fyrtaktstravare, passaktiga skrittare och töltare, men frågan är om man ska göra det då anlagen inte finns i merparten av individerna. Jag blir gärna överbevisad vad gäller baskijrhästens gångartsanlag.
loveponies 2001-08-22, 15:25 Jag tror är det kan finnas en del basjkir med anlag för tölt. Det är ju en "primitiv" ras, som inte blivit utavlad på så mycket, vad jag har förtått. Den är väl inte lika renavlad som islänningen, men ändå. Detta har väl gjort att töltanlagen inte har försvunnit helt hos rasen, som den har hos så många andra. Men eftersom den heller inte har blivit avlad för just gångarter så är det inte alla som har det heller. Jag kan inte föreställa mig att tölten skulle vara speciellt "bra" (ur islandshästsynpunkt).
Att Curlyn skulle ha anlag för tölt är väl inte helt otänkbart heller, om de nu härtammar från de spanska hästarna. Alla gångartsraser i USA kommer ju från de spanska hästarna.
Men precis som basjkirhästarna så har de ju inte avlats för gångarterna, och därför har de väl försvunnit delvis...
Är det förresten någon som vet vad foxtrot är för sorts gångart egentligen? Är det travtölt?
Jag har läst alla möjliga konstiga förklaringar i hästböcker; de travar med frambenen och galopperar med bakbenen, skrittar fram galopperar bak, galopperar fram skrittar bak...
Är det någon som har sett den live?
Några länktips:
Basjkir: http://hem.passagen.se/basjkir/
Curly: http://www.sachf.com/
Jag har planerat att försöka plocka fram fler gångarter på min ena häst.(självklart med hjälp av
någon duktig isistränare) Tölt och pass är väldigt gamla gångarter som förekommit hos de flesta
hästar från början men sedan avlats bort! Basjkirerna är avlade under en mycket lång tid
och ska kunna ta sig fram i mycket svår terräng.
Jag har tyvärr ingen bild av någon töltande basjkir men jag vet att minst en isistränare har
ridit på flera hästar på ett stort basjkirställe och kännt att de töltar!
MVH Sandra :cool:
Basjkiren är väl inget kallblod?!
/ Sandra
Basjkiren tillhör väl specialraser varmblod?
/ Sandra :)
Jag har en American Curly som jag tål jättebra, har aldrig känt någon allergi från honom. Att dom "fryser till" när dom blir rädda stämmer. Jag är super nöjd med min curly, han är kelig, snäll, sammarbetsvillig m.m. Jag skulle kunna göra listan låång...
**BORTTAGEN** 2002-09-20, 17:10 Att Basjkirhästar stelnar till när de blir rädda lär ha med deras ursprung att göra. I de svårframkomliga och steniga Uralbergen kan en häst inte rusa iväg i panik vid fara, det är livsfarligt, en häst som stannar upp och kollar läget har mycket större chans att överleva, och därmed föra egenskapen vidare. Det är vad jag har hört, hur det är med den amerikanska rasen vet jag inte.
Ser att du bor i Stockholm men om du är norrut någon gång kanske det vore värt att pröva Gideå Basjkirhästar (http://www.basjkirhastar.se/) utanför Örnsköldsvik. Har själv inte varit dit men är väldigt sugen efter att ha sett deras hemsida. Mycket intressant läsning om rasen och hur de fick hem hästarna från Ryssland. Finns säkert många andra ställen (närmare dig) med Basjkir eller Curlyhästar men det vet jag inget om.
Så vitt jag vet har väl inte alla isisar heller alla gångarter. Ok man har satsat på gångarter hos dessa hästar men de har absolut inte ensamrätt på dem. De flesta raser hade fler gångarter från början och isisrasen är inte äldst.
MVH / Sandra :bump:
Det finns ännu en anledning till att basjkirerna inte rusar iväg! De fryser till för att avgöra om faran är värd att springa för. De ödslar inte energi för minsta lilla eftersom det faktiskt kan finnas värre saker att springa för!(björnar och sibiriska tigrar)
Det finns undantag, jag vet en basjkir som beter sig mer som en "vanlig" häst och sticker!
MVH / sandra :)
De allra flesta har åtminstone fyra gångarter, åtminstone går det att få fram dem med träning. Visst finns det undantag men de är lätträknade. Ingen har väl påstått att islandshästen har ensamrätt eller är den äldsta hästrasen, det finns många töltande/passande hästraser. Om man nu påstår att en ras har sju gångarter, en siffra jag hört, så skulle de inte skada om man förutom kan komma med påståendet kan vissa upp gångarterna eller åtminstonne beskriva dem. Som tidigare nämnts, räknar man alla hastighets och taktvariationer så har islnadshästen väldigt många varianter.
Helena
Det ska vi se till att visa i framtiden när vi haft basjkirerna längre. Rasen har funnits i Sverige sedan 90-talet. Isisarna började man väl importera mycket tidigare. Vi ska iallafall försöka få fram samtliga gångarter på de hästar som har dem. Jag menar inte att låta elak när jag skrev det om isisar. Tyvärr får vi ofta höra att det inte går att få en basjkir att tex tölta man skulle kunna tro att isisfolket känner sig lite hotade. Det finns ingen anledning att göra det då basjkirer och isisar är så olika!
MVH / Sandra :rofl:
Varför skulle det kännas som ett hot, många fler raser har tölt i sig. Från början de allra flesta faktiskt, men efter att ha förädlat de flesta raser så är dom i de flesta fall numera 3-gångare.
Varmbloden har faktiskt i mångt och mycket både pass och tölt, passrace är ingen ovanlig tävlingsform i USA fast efter sulky.
Därtill vet jag åtskilliga NSV som uppvisar en helt godkänd tölt, själv har jag en 5-gångare som kan få 10 gångarter och en 4-gångare med bara 4 gångarter. :crazy:
Kan det inte vara ett ekonomiskt hot, om också andra raser har en uppskattad egenskap? Den som vill köpa en töltande häst kan då välja att inte köpa en islandshäst, vilket skulle kunna minska efterfrågan.
Precis! Det där med ekonomiskt hot är vad jag tror på. Jag vet att de flesta raser har / har haft flera gångarter. Om det nu finns folk som köper isis pga av gångarterna så kanske de får upp ögonen för andra raser som också har de möjligheterna!
/ sandra :smirk:
Varför skulle Basjkiren vara ett ekonomiskt hot? Vill folk ha en tölthäst så finns det bättre alternativ som dessutom bevisligen kan uppvisa de gångarter man påstår att de har, tex de billiga "uttjänta" travarna. Jag åkte själv på turridning på Basjkirer delvis i hopp om att få se om de kunde tölta mm. Ägarna till turridningsfirman hade sett tendenser till tölt hos en av hästarna och alla betede sig som stabila 3-gångare. Det kommer tyvärr dröja länge innan de kommer i närheten av islandshästen som tölthäst.
Ska Basjkirerna över huvudtaget ha en chans att konkurera som tölthästar kanske det är dags att visa att anlaget är hyfast vanligt. Jag betvivlar inte att anlaget finns, men hur vanligt är det egentligen med lättöltade Basjkirer? Eller för den delen Basjkirer som har tölt som favoritgångart?
Jag menar, ska man köpa en häst för gångarterna så bör hästen klara av dem, som det är nu så verkar folk mest prata om gångarterna. När islandshästen var ny i sverige fanns det förtvilade ägare som undrade hur de skulle få hästen att sluta med de konstiga gångarterna och hur man skulle få dem att trava, finns det någon Basjkir med dessa tendenser?
Jag hör till dom som först och främst letat efter en
hästras som har bekväm gångart för mej. Då jag har broblem med knän, rygg, höfter mm.
Islänningen kan ju då förefalla
att vara ett enkelt val. Men som du säger så är det ju inte
alltid tölten kommer så naturligt enkelt hos alla individer.
Tittade lite på Basjkiren också. Men det föll på gångarterna me.
Började söka på nätet och va även i kontakt med Missouri
Foxtrotterfolk i Usa. Men det är ju lite si & så med
gångartsanlagen där me.
Hittade till slut en hästras som jag tror passar mej bra
och kan sägas ha nästan 100% töltanlag. Fördel för mej är det också att rasen under sadel håller sej till tölten.
Men då är den också renavlad i snart 500 år på just den
gångarten och temperamentet då detta var önskvärt för
rasens användning.
De kan ha perioder som unghästar då de travar lite i hagen
men minimalt. (Det går att bevara travet om man jobbar på
det från låg ålder. Men är inte önskvärt.)
Då jag fick upp ögonen för den här rasen så fann jag även andra uppskattade egenskaper som tex: temperament som PRE,
människoorienterade,arbetsvilliga,känsliga.
Annat är att de är viktbärande och har hovkvalite som
gör att de sällan behöver skos.
Samtidigt är det en ras som traditionellt rids med lite annan utrustning och vacerostil som är pre-western-reining.
Men man väljer ju själv vilken stil som passar.
Kan mycket väl bli en konkurent till Islänningen i
framtiden. Har pratat med flera uppfödare i Europa som
gått över till dessa från Islänningar.
Rasen jag talar om är Peruvian Paso.
Grattis till att ha hittat din häst, kanske du skulle kunnat hitta en islänning som passat dina ändamål, men det hade förmodligen varit svårt om du vill ha en häst som bara töltat.
Roligt också att det är en i sverige ovanlig ras, ju fler gångarshästar dess bättre, då finns det större chans att alla hittar sin dröm häst. Hur många Peruvian Paso finns det egentligen i sverige? Det skulle vara kul att prova.
Tack. Jo de skrittar och galoperar ju me,men mest töltar,
från mycket sakta till väldigt fort.
Han skulle ha landat för länge sedan men jag lämnade
kvar honom för grundinridning ett tag. Sen har transportfirman krånglat,så den stackarn har stått i
karantän i mer än två månader.(Skulle ha fått hem honom
förra året. Han är 4 år nu.)
Sista budet var att han ska komma nu i mitten på denna
månad. Mej veterligen (efter viss efterforskning) blir han den första i Sverige. (Det finns någon på Buke som har
Paso Fino men det är en annan ras som också töltar).
Skrev lite om rasen för något år sen på gamla forumet,men dit hittar man väl inte längre.
Många har ju undrat vad man e för tok som skaffar sej en
sådan okänd ras och varför man inte köper en häst här hemma, men de flesta blir väldigt nyfikna när man berättar om rasen och de egenskaper jag vill ha. Och ja då blir man
ju tvungen att titta över gränserna.
Jo prova lär väl många vilja, jag också. Men han har ju nu endast blivit riden av tränaren i dryga tre månader och är
som dom säger "färdig i bozal"(Peruviansk Bozal). Nästa steg
som smått påbörgats är "four reins" med lättare bozal +bett.
Mycket videotittande (så till den grad att videon gått sönder nu) :( har det blivit.
Jo det finns ju många olika raser som töltar på det ena eller andra sättet, men som någon tidigare nämnde med olika
benämningar. Dessa raser passar förstås inte de som inriktar sej på de klassiska tävlingsgrenar som finns i Sverige men kan vara väldigt intressanta för en del western-grenar samt distans.
Det vore väldigt roligt om någon arrangerar gångartstävlingar öppna för alla även på lite mer officiell nivå. Jag har själv blivit slagen av en shettis, tömkörd, vid en inofficiell tölttävling. Hans resultat räknades bort men siffrorna var högre än mina :o.
Lycka till med ditt nyförvärv och hoppas du snart har honom hemma.
Lyfter upp den här tråden, som kanske svarar på fluffs tråd.
Gissa varför jag kallar mig Curly här på Buke..! :D ;) :love:
Ärligt talat har jag aldrig träffat varken en Basjkir eller American Curly men jag vill och kommer snart se till att göra det (åka på t ex turridning som ligger nedanför Växjö, inte för långt från där jag bor). Jag har också lärt mig en del om dem det senaste året då jag har lite hästallergi! De är extremt dyra och det finns inte så många i Sverige. Ska man köpa en får man oftast köpa ett föl eller en unghäst och själv rida in för de flesta har bara avel på dem. Det är bara enstaka privathästar som har lite äldre hästar till salu. Jag skulle gärna vilja se om jag reagerade allergiskt mot någon av de raserna.
Just nu rider jag på ridskola och känner inte av mkt av min allergi (vilket är jätteskönt och min högsta önskan! :love:). Jag nyser bara lite ibland och mest om jag ryktar och bara någon enstaka gång i ridhuset. När jag rider utomhus känner jag nästan ingenting och det är mest mot hö jag är allergisk så därför håller jag mig undan från det. Särskilt på ridskolan kommer man inte i kontakt med hö och rykta behöver jag inte alltid göra så jag kan undvika det mkt på det sättet!
När jag var yngre blev jag ibland röd i ögonen vid kontakt med pälsdjur. Hundar tål jag utmärkt, det finns nog bara enstaka raser jag inte tål. Min pojkvän har två hundar (terriers, en är långhårig men ingen av dem fäller) och jag känner INGENTING av dem. Katter är lite mer och kaniner tror jag.. hade kanin för längesedan och då kände jag väl de lite. Fast vi hade dem i stallet tillsammans med hästar, hö, damm och ganska dålig ventilation mm.. så det var andra faktorer som spelade in.
Jag undrar hur viktbärande Curly respektive Basjkir är?! :confused: Hade gärna velat bli fodervärd på en men det finns så få verkar det som.. så det ser man nästan aldrig.. :(
Dalakhay 2003-11-15, 09:13 Om basjkirhästen:
Det är inte bara pälsen som gör att de är allergivänliga. Även om de slickar på en allergiker, som skulle ha reagrerat på "vanliga" hästar, så märks det inte alls (eller mycket lite, beror på person och allergi). Man har gjort forskningar på karolinska, och har inte kommit fram exakt varför, men att det skulle ha något att göra med äggvitesammansättningen.
Jag umgås nästan dagligen med 43 stycken basjkirhästar, och det är inte många av dom som kan tölta, eller någon annan gångart. Någon gång i hagen när hingsten blivit uppspelt, men jag har själv aldrig märkt att någon av dom skulle tölta när jag ridit. Och det är ju ingenting vi försöka få fram heller. Dom är underbara som dom är ändå ;)
Dalakhay 2003-11-15, 09:18 Hej Sandra.
Jo, basjkiren är visst ett kallblod.
Vad heter dina hästar och vart står de någonstans? Är själv MYCKET basjkirintresserad.
:)
Var kan man se 43 basjkirhästar? Jag skulle bli glad redan för att få se en. Det här låter 43 gånger bättre. :)
Dalakhay 2003-11-16, 16:20 Jag jobbar på Hammarby Gård som ligger i haninge, Stockholm. Dom var 43 sist jag räknade i alla fall, men det ändras ju alltid med alla föl som föds, och hästar som säljs.
Jag har massor av bilder på hästarna i datorn, så om du bor för långt ifrån att åka och hälsa på nån basjkir kan du ju i alla fall få se dom som en liten tröst ;)
loveponies 2003-11-17, 15:03 Där har jag vart på turridning två ggr! :) Fast det för för några år sedan, innan de hade skaffat så många hästar. Då hade de väl en 7-8 st, har jag för mig. Minns tyvärr inte vad hästarna hette, de hade ju lite krångliga namn. :p
En var brunblack och rädd för grisar i alla fall. :D
Jag kommer ihåg den mycket vackra isabellen Ivan! Finns han kvar?
Det skulle vara kul att se dem. :)
Tar ni emot besök? Finns det allmänna kommunikationer dit?
Dalakhay 2005-01-28, 18:21 Självklart finns veteranen Ivan kvar :)
Basjkirhästar och American [Bashkir] Curlies beskrivs ofta på liknande sätt. T ex skulle båda vara allergivänliga. När det gäller Curlyn kan jag förstå det, eftersom den har sin speciella päls. Vad är det som gör att även Basjkiren skulle vara allergivänlig?
Sedan har jag läst att båda raserna stelnar till vid fara, i stället för att springa. Är det så?
Är raserna så lika som man kan tro, eller har det skett en sammanblandning av rasbeskrivningarna på grund av den tidigare namnlikheten Basjkir - Bashkir, där man kanske har läst om den ena rasen men trott att det har gällt för den andra?
Är det någon som har en Basjkir eller Curly? Berätta gärna litet om den i så fall, tack!
Butros
Man kan inte sluta leva bara för att inte dö.
Hej!
En basjkir o en Curly är inte samma hästras!
Basjkiren har rak hårrem medan curlyn har krullig!
Basjkirhästen är allergivänlig pga att de inte släpper ifrån sig lika mycket stöv som andra hästar + att de har lite fettare päls så att det lilla stöv som finns fastnar i pälsen istället för att virvla upp!
Curlyn är allergivänlig pga att den har sin lockigapäls! -Varför vet jag inte rikitgt, men många allergiker tåller även får och puddlar!!
Ja, det sägs ju att de stelnar till i stället för att fly.. Jag tycker att det stämmer till viss del, men basjkirhästen är ändå också en vanlig häst så den kan ju också bli rädd och springa iväg!
Basjkirhästen o Vulryn är INTE det minsta släkt med varandra, om man inte själv avlar då! Men annars är de inte alls släkt med varandra! Basjkiren är från Ryssland medan Curlyn är från America!
Jag har ingen Basjkir eller Curly men jag vill ha! Var på Fjärens Basjkircenter i sommras! Helt underbart! Hästarna är helt underbara alltså! Envisa men snälla! Jag var såld på dom innan jag var på fjärens men nu är jag helt förklorad alltså! ;) Jag ÄLSKAR dom!
Flying High 2005-12-01, 08:01 Jag har en massa basjkirer, o har haft en islandsridande ryttare som hjälpte mig. T.om hennes pappa töltade på våra basjkirer.
Hon jobbade en hel sommar här. Själv är jag ingen gångartsryttare, men jag känner skillnaden på gångarterna. Jag red med basjkirerna o hade några med mig. Den jag satt på föll in i tölt, när det andra travade, de andra ryttarna undrarde hur jag kunde sitta så stilla i den farten i "trav". Det säger ju lite, hade det varit islandshästar hade ingen ifrågasatt om det var trav eller tölt. Det finns folk som ridit islandshäst i trav o säger: Oj! vad vi töltade......:D
Hur vanligt är det att basjkirer töltar? Förekommer passgång också bland basjkirer?
Curlyhorse 2005-12-03, 02:09 Hejsan. Jag är ny här och fick syn på denna tråd om Curlyhästar och Basjkirer. Jag föder upp curlyhästar och har just nu 11 stycken varav 3 är sk, gångartshästar. Av alla curlyhästar som finns så är bara drygt 10% gångartshästar. Det beror helt på vilka blodslinjer som ligger bakom. Mina "rena" gångartshästar härstammar från en ursprungslinje av Missouri foxtrotters och Tennessee walking hästar och därifrån kommer gångartsanlagen. Det finns bara 4 st curlyhästar i sverige i dag som är dubbelregistrerade i MFTHBA eller AFTHBA.
2 av dessa är mina. Min hingst Kansas Dream är registrerad American Fox Trotter Curly samt premierad 1:a klass som Curly i Sverige. Mitt sto Blondie, importerades förra året från USA dräktig med en MFTHBA curly hingst. Blondie är American Foxtrotter Curly. Blondies föl Chaser kommer att registreras som AFTHBA. Han blev rakhårig så jag kommer inte att regga honom som curly i sverige eftersom han då måste kastreras först! Synd på en fin gångartshingst. Han är faktiskt allergivänlig trots sitt raka hår. Allergivänligheten beror på att curlyhästen har ett annat protein i huden än andra hästar och detta går i arv. Det är inte lockarna i sig som gör det mao. Kansas har flera föl med "vanliga" curlyston med 3 gångarter och dessa föl har därför chans att nedärva gångarterna. Mycket hänger på exteriören, hur de är bygda, om hästen skall kunna visa mjuka gångarter.
Välkomna hit till Tjörnarp i skåne om ni vill se och testa dessa härliga hästar!
Curlyhorse 2005-12-03, 02:15 Hej igen. Tänkte bara tipsa om att det står mycket om gångartscurlyn på min hemsida! Lene Jensen i Norge har flera gångartscurlysar och en bra hemsida. www.curly.no.
Flying High 2005-12-05, 11:57 Jag vet inte hur pass vanligt det är med tölt o pass ( de passar också, den ena godkända hingsten jag har är passare.) på basjkirer. Jag vet att man ska träna o underhålla gångerna, men det gör tyvärr inte jag, har inte riktigt det intresset!:angel:
Jag har inte samma underlag på undersökningar som hon på Curlisarna, Basjkirerna är ju viltfångade så man vet inte så mkt om de.
Förresten så har jag en curly också. Running T. Oliver, (kallas för Olle) e: Col´s Buddy Boy, u: Cherokee´s Ayla. Han ligger nog på minst 168 i manken. :D
Curlyhorse 2005-12-05, 13:47 Hejsan
Vad trevligt att höra :-) Var i Skåne bor du och Olle?
Är det inte för långt bort hade det varit roligt att ses! Buddy Boy ger ofta mycket stora hästar. Min granne har en ung valack som är 1,67 efter Buddy Boy och deras sto Gullan.
Mitt sto Lee Anna är halvbror till Buddy Boy och hon har fått ett sto som blev ca 165. Själv är hon 152.
Vi hörs.
Dalakhay 2005-12-14, 10:08 Jag har töltat på en av våra, även fast det inte riktigt var meningen :D
De skulle säkert kunna tränas upp till tölt, vissa av dem. Men jag ser ingen anledning till det, islänningarna sköter det så bra :smirk:
Flying High 2005-12-14, 17:18 Här i stallet tränas basjkirerna i hoppning o dressyr. Vi får väl se vad som händer nästa år!:D :) De är superduktiga! Det är inte många som tror på att det är Basjkirer.
Dalakhay 2005-12-14, 22:26 Vilket stall är det?
Flying High 2005-12-15, 08:10 Ett stall i Skåne! :rofl: Där finns måååånga Basjkirer.
Dalakhay 2005-12-15, 08:58 Är det Fjärens du menar? Jo, det har väl nästan lika många som vad vi har.
Flying High 2005-12-15, 13:39 Där är väl närmare 40 basjkirer. :)
Dalakhay 2005-12-15, 17:14 Jo, trodde att det var något sånt. Vi har 51 :D
DuploBit 2006-04-12, 18:26 Jag ahr en basjkir och de är allergivänliga eftersom att deras päls binder stövet.. om man känner på dom sä är deras hud ganska fet..
Jag har en basjkir som heter Alzhita och är snart 3 år gammal, hon är ljus rödblack och är helt underbar!!!
Ett stall i Skåne! :rofl: Där finns måååånga Basjkirer.
Tar ni emot besök? Det skulle vara kul att se dem.
Flying High 2007-01-15, 21:47 Ja, det är klart vi tar emot besökare! :D
|
|