Visa fullständig version : Hoppande travare!!

nilema
2001-08-21, 17:49
I helgens hopptävlingar I Vännäs fanns det med en aktivt tävlande travare som hoppade 1.20 felfritt!! tyvärr utan placering. 9 årig hingst som har tjänat ca 448.000:-, så det är ingen "dålig" häst. (startar i Boden på torsdag)
Kan kanske sticka i ögonen på visst ridfolk som säger att travarna inte duger till nåt!

ameo
2001-08-21, 19:58
Trevligt att någon låter sin travhäst kombinera karriären med andra roliga aktiviteter.

Däremot tycker jag det är tråkigt med detta krig mellan travfolk och ridfolk angående travarnas kvalitéer.
Visst finns det travare som fungerar alldeles utmärkt som ridhästar, det är väl inget snack om saken! Och vill man lägga ner ett jättejobb på att få en fd travhäst att bli en ridhäst så är det ju upp till var och en. Däremot tycker jag att även travfolket borde förstå att om man söker en tävlingshäst för hoppning eller dressyr så är ju inte en travhäst det första alternativet man letar efter, av den orsak att det finns hästar som är bättre lämpade för detta. (sen är det också sant att vissa halvblod ändå int epassar som varken dressyr- eller hopphästar, men å andra sidan så passar inte alla travhästar på travbanan heller...)

Vicky1980
2001-08-22, 13:58
Han var mycket duktigare än vissa av de andra hästarna som han tävlade mot och det är alltid kul att se ett varmblod.
Jag var själv där och såg honom hoppa :-)

Vicky

**BORTTAGEN**
2001-08-22, 20:05
Gud så kul=)
Go varmblod.
Vad hette hästen?

Ett par hästar från "mitt travstall" startar på boden snart...=)

**BORTTAGEN**
2001-08-22, 21:40
va kul!!Sånt blir man bara sååå glad när man får höra!!

Vicky1980
2001-08-22, 23:51
Jag har för mig att han heter Rikstens Frodo eller något sådant

Vicky

ranger6
2002-09-13, 15:58
Vad KUL att travarna kommer ut på hoppbanorna :smirk:
Vill man ha en travare som ridhäst eller ett halvblod som ridhäst så är det väl var och ens ensak och ingen annans. :p

**BORTTAGEN**
2002-09-14, 13:32
Skoj! Visst kan travare, om man orkar skola om dom!
Själv har jag bara börjat tröttnat på trångsynta människor som tror att travarna bara hör hemma på ett enda ställe. Travbanan.
Speciellt när det faktiskt bevisligen finns travhästar som klarat sig bra på ridbanan!

smurfliza
2002-09-18, 14:36
Hästen heter Rikstens Frodo och hon som rider heter Hanna..Hon är otroligt duktig på att hoppa travare..Hon hoppade en annan förut som oss var en storhoppare! Och Frodo är såå otroligt snygg! :bump:

cetzyboy
2002-09-20, 16:10
Jag började i år att tävla min NSV i hoppning och har även tagit FT kortet på honom...det är så kul.
Jag älskar människor som satsar på travare för visst kan de !!
/Cetzy

**BORTTAGEN**
2002-11-19, 21:03
visst är det härligt att ha en travare! Man kan tävla ute på TRAVbanan och på RIDbanan. Härligt!!

;)

cetzyboy
2002-11-20, 09:29
Min travare har inte hoppat 120 men han vann Hoburgsritten (distans 5 mil) i somras (viserligen inte startad de senaste 6 åren) Jag skall försöka starta min nordis nu i vinter han har placeringar i banhoppning och tränat för att starta fälttävlan (tog kortet i höstas)
/Cetzy

Dean
2002-11-21, 00:06
Jajamensan visst kan de!

Min travare som heter Dean Trot gick på banan tills han var 9år, sprang in ca 280 000kr och var tom med i en V75 final -stolt-

Nu mer har jag omskolat honom till ridhäst. Vi har tävlat hoppning några gånger och ridit Bergaritten, en distansritt på 4mil. I vår ska vi starta i en lättare dressyrtävling är det tänkt. Det ska bli spännande o se folks reaktioner när man kommer med en travare på dressyr tävling. Jag bryr mig inte det minsta om vad någon säger, jag är så otroligt stolt över min häst!!!! :)

cetzyboy
2002-11-21, 07:40
Skall du rida BErgaritten igen ???
Jag rider gärna med en annan travare !
//Cetzy

Dean
2002-11-21, 13:51
Ja, jag hade tänkt det.
Det skulle vara skoj att rida ihop. Hon jag red med förra året har tyvärr inte kvar sin häst så jag har ingen att rida med nästa år.

Vart har du din häst uppstallad nu?

snigelfarmor
2003-11-15, 21:40
finns en helside artikel om honom o travradsodi tidningen!

jätte trevligt ekipage!
Här är flera ekipage!

http://www.remont.se/article.asp?id=686&debate_thread=expand#thread146

/jenny

igbest
2003-11-15, 22:50
Det som är kul med Rikstens Frodo är ju att han både tävlar i trav och tävlar i hoppning parallellt.

igbest
2003-11-15, 23:09
Såg efter att jag skrivit inlägget tidigare att Rikstens Frodo slutade att tävla trav i fjol, men innan dess tävlade han trav och hoppning parallellt.

**BORTTAGEN**
2003-11-16, 21:12
Jag hade oxå en travare som sköthäst som jag red lektion och tävlade hoppning med. Inte så högt kanske hoppade bara en meter med han som högst men det berodde mest på mig själv. Han tävlade trav medans jag skötte honom.

Gammeln
2003-11-17, 10:36
Då är det en häst som hoppar på rätt ställe :angel:

gulan
2003-11-17, 10:36
Däremot tycker jag att även travfolket borde förstå att om man söker en tävlingshäst för hoppning eller dressyr så är ju inte en travhäst det första alternativet man letar efter, av den orsak att det finns hästar som är bättre lämpade för detta. (

Men Ameo!! Har du någonsin hört någon säga- Jaha,ska du köpa en hopp/dressyr häst och tävla med. Köp en travare!! Jag har aldrig hört det....

Det man vill som ägare till en avlagt travare, är att bli behandlad som alla andra som utövar samma sport. Och jag tycker att det är något man måste jobba med innom ridsporten, att acceptera allas val av häst.
Man ska inte behöva måla för frysmärkningen för att få en fördomsfri bedömning av sin ritt eller hopprestation.
hälsningar gulan fd.gulla

Gammeln
2003-11-17, 10:45
Nä, precis, detta är ju som bäddat för "krig". Då travare slutat sin karriär så ska den ju göra nåt "annat". Personligen så slaktar jag ut mina och då irriteras ridfolket på detta. Och då återstår att sälja/ge bort hästen och då den kommer ut på en hopp/dressyrbana, ja då blir dessa tjejer "trackade" bara för att den har en fd trabare. Så hur man än gör så är det "fel" sätt att hantera travarna efter sitt travtävlande.

snigelfarmor
2003-11-17, 14:17
jag föredrar slakt då det är väldigt svårt att hitta en så pass duktig o ambitiös ryttare som kan omskola en travare.

slakta på!
Hästen bryr sig inte, det kan i många fall bli bättre än att skickas runt till okunniga snåla människor.
den vanligaste rasen för djurskyddsföreningarna är just fd travare..låt oss få bort det.
Någon skrev att man skulle bärja ställa krav på travhästägaren oxå, att inte sälja den till nybörjare, oseriösa orutinerade ryttare. Det bör alltid stå "endast rutinerade ryttare göre sig besvär" i annonsen tycker jag.
priset tycker jag e mindre viktigt. stc rek väl 10.000 som minsta summa för att undvika hästhandlaren-italien, men alla vet att man betalar inte det för en fd travare, då ska väldigt mycket utrustning följa med, inklusive kärra :-)

min travare kostade 1 krona , och huvva om en nybörjare fått tag i henne. stackars nybörjare ...

Farle
2006-11-17, 23:54
River upp en lite gammal tråd. :)

Rikstens Frodo och Good Luck Pride är de 2 travhästar som tävlat under samma ryttare,häst och d-ponny.

Good Luck Pride var en talang, vann massor, 2:a i Norrlandsmästerskapen, som går i MSV:B.

Rikstens Frodo har startat upp till 120 vad jag vet..

Ska väl tilläggas att tjejen som har / hade dem är mkt duktig.

Lill_Empo_94
2008-05-13, 17:23
Rikstens Frodo är en riktigt toppen häst! Han är jätte duktig både i trav och hopp, och jag älskar hans galopp. Han är väldigt snäll av sig fast han också är en hingst. :)

oki
2008-05-13, 18:16
River upp en lite gammal tråd. :)

Rikstens Frodo och Good Luck Pride är de 2 travhästar som tävlat under samma ryttare,häst och d-ponny.

Good Luck Pride var en talang, vann massor, 2:a i Norrlandsmästerskapen, som går i MSV:B.

Rikstens Frodo har startat upp till 120 vad jag vet..

Ska väl tilläggas att tjejen som har / hade dem är mkt duktig.

Kan väl även tillägga att tjejen som red dessa är en särdeles duktig kusk också! :laugh:

Djurjouren
2008-05-13, 22:31
Att hoppa 1,20 är ingen konst för en travare. Min gamla travare numera avliden sen många år löshoppade 130 utan problem. Varken landning svängar eller nånting annat var speciellt snygga om man pressade in honom på en bana, snarare fasansfullt obalanserat :D

Jag tycker inte att man måste leta upp travare som minsann ska slå de fina ridhästarna på näsan vad gäller ridgrenar för det kan de bara göra i amatörögon. Med "ridhästögon" på är det inte vackert, snarare gräsligt även om den stackars travaren gör en alldelles fantastisk prestation sett ur hans kapacitet.

Varför jämföra? Varför inte bara konstatera att travare kan springa snabbt och vara en fantastisk vän och med lite mod kan man dra dem runt en hoppbana.
Men jämför dem inte med ridhästarna.Travarna är bäst på att vara just travare, vi älskar dem för det :love:

nilema
2008-05-14, 09:55
Tråden är nästan 7 år gammal....
och då var det en massa diskussioner om travare på tävlingsbanorna ;)
Denna häst var inte "gräslig" på banorna utan hoppade välbalanserat & stabilt

Djurjouren
2008-05-14, 09:57
Ah :-) visa mig en travare som är välbalanserad och stabil på en hoppbana!!!Jag har letat och letat och hade blivit överlycklig om jag blev motbevisad.

Tant Acka
2008-05-14, 22:44
Jag har faktiskt flera goda exempel på det!! :love:

Som gammal tävlingsryttare inom hoppning, både på D-ponny (varmblod) och stor häst ("riktiga" ridhästar) har jag sett flertalet jättefina, välridna OCH välbalanserade varmblod. :laugh:

Skall kontakta en kompis som har film på sin finfina varmblodskille. :idea:

Lill_Empo_94
2008-05-15, 07:11
Rikstens Frodo är jätte stabil och bra på banan, han har inga problem och väldigt lätt att styra. :D

Steppan
2008-05-15, 11:51
Ah :-) visa mig en travare som är välbalanserad och stabil på en hoppbana!!!Jag har letat och letat och hade blivit överlycklig om jag blev motbevisad.

Du har så rätt i mycket du säger men det finns faktiskt en och annan välbalanserad travare. Sedan att dom oftast inte är det stämmer ju naturligtvis, de är ju precis som du säger framavlade till något annat!

juvelen
2008-05-15, 14:53
Frodo är riktigt fin på tävlingsbanan gör byten och går i en väldigt fin och balanserad galopp.