Visa fullständig version : Att tänka på vid köp av varmblod

Katta83
2002-09-12, 12:20
Min syster håller på och letar häst och har fastnad för ett varmblod som aldrog är startad i trav, dock tränad. Hon ska även titta på ytterligare några varmblod, nåra travtränade, andra aldrig inkörda.
Men, bortsätt från allt skitsnack om att varmblod är sämra hästar, kommer inte lika långt, bla bla bla (tror inte ett sk*t på detta. Hästen blir vad man gör den till. Har själv en travar korsning).
Men de har ju trots allt en annan bakggrund och träning, åtmindstone de som är tränade och tävlade i trav, och är det då något man ska vara extra noga eller försiktig med när man köper ett varmblod?
Vår mamma fick för sig att det kunde bli klödd med försäkring? Någon som har erfarenhet av detta?

// Katta

Xeline
2002-09-12, 16:34
Jag skulle gissa att det inte är någon skillnad på att köpa en travare som att köpa vilken häst som helst.

Veterinärbesiktning och kontrakt är viktiga saker. Kanske en koll med STC att hästen är reggad och verkligen är den säljaren säger. Kolla skadehistorien. Precis som alla andra hästar.

Varför skulle det vara nån skillnad ?

**BORTTAGEN**
2002-09-12, 17:25
Det skall väl nte vara några problem med försäkring under förutsättning att hästen är frisk.

Hästar i träning har inte samma sorts försäkringar som vanliga ridhästar dvs de är inte försäkrade i det som kallas A1 och det är därför den måste vara hel och fräsch.

Katta83
2002-09-12, 20:19
Nä, jag vet inte... :smirk: Just därför frågade jag

Djurjouren
2002-09-12, 22:00
Det är inget skitsnack att de inte kommer lika långt som en icke travras. Tränad eller startad spelar ingen större roll. Den ostartade är en sämre individ med sämre hållbarhet än en som lyckats ta sig till start.
Häst som startats mkt är att föredra. Ostartad är absolut inte att föredra. Det som sliter på en travhäst är uppträningen, inte startandet.
Anledningen till att de inte kommer lika långt som en vanlig kuse är att de har enorma problem med sitt bäcken. En bredgångare har större problem än en linjegångare, så därför är det sistnämnda att föredra.
Hästen blir visserligen vad man gör den till men en travare är alltid en travare och det syns oavsett hur utbildad den är.

Katta83
2002-09-12, 22:36
nä, men jag menade det att många har nått starkt emot travare som ridhästar, men om man nu inte söker en tävlingshäst i första hand ser inte jag att travaren skulle ha nått större hinder. en häst är en häst. Punkt.

Så du menar att om man nu skulle vilja köpa ett varmblod så är det att föredra en som är startad?

Lethal
2002-09-13, 16:10
Satsa absolut på en som är ostartad.
Anledningen är oftast att de har fel kroppsbyggnad, vilket innebär att de är av ridhästmodell, eller att de har lätt för att falla in i galopp, vilket också är positivt.
Det säger sig ju självt att en häst som inte tränats för trav i en herrans massa år är mer hållbar än en som startat massor som unghäst.
Satsa på en häst av ridhästmodell som ser ut att ha lätt att fall i galopp. Gärna med fransk stam. Att den är frisk sund och trevlig är förstås lika viktigt

Katta83
2002-09-13, 16:42
Vi har själv resonerat som du, men djurjouren skriver:
"Häst som startats mkt är att föredra. Ostartad är absolut inte att föredra"

Nu blir jag förvirrad...

Någon med en förklaring???

Djurjouren
2002-09-13, 17:14
en ostartad häst är en dålig individ som oftast inte har hållt sig tillräckligt fräsh för att kunna sänka tider och starta.
En startad häst har bevisligen hållt för hård träning och start.
En ostartad häst som är sådär en 3-4-5 och 6 år eller t.o.m ännu äldre är en häst som utstått diverse olika träningsmetoder för att förhoppningsvis kunna starta. Metoder som knäckt den istället för att få den bättre.

**BORTTAGEN**
2002-09-13, 18:19
Ostartad eller startad?
Huvudsaken måste väl vara OM hon tycker om hästen eller inte.

Någon skrev om hästar som exteriört har lättare för att fatta galopp :confused:
Bry dig inte om sådana okunniga inlägg.
Travarna kan skilja sig väldigt mycket åt exteriört sett och INGEN kroppsbyggnad gör det lättare eller svårare att börja galoppera i ett lopp!!!! Det beror absolut inte på det. Du kan köpa en häst som har galopperat i sina 10 senaste starter men du kanske aldrig får just den hästen att att galoppera på ett "ridvänligt" vis ändå!

Själv skulle jag föredra en startad häst då hästen oftast är mycket hanterad, van vid att lastas, nya miljöer osv.

Sedan behöver en ostartad häst absolut inte vara dålig. Ägaren kanske inte hade den tid som behövdes för att få hästen i tävlingsmässig kondition m.m.

Så gå först och främst efter personligheten på hästen och be att få ha den under en prövotid.
Är det en bra säljare är han/hon mån om att hästen kommer till ett bra och långvarigt hem och går med på att din syster och hästen bekantar sig med varandra...

Lycka Till! /TravVanten

Katta83
2002-09-14, 00:03
självklart är det viktigast att man tirvs ihop, och frågan om hur vida startad eller inte var "bäst" kom bara upp pga det djurjouren skrev.

Djurjouren; kan det inte även vara så att en tävlad säljs för att den itne hållerlängre? Är det då ett bättre alternativ? Eller att den ostartade säljs för att den helt enkelt inte tycker det är kul att gå löp? Det måste väl finnas seriösa travtränare som itne bara gör vad som helst för att få hästen att springa?
Sen tycker inte jag man kan säga att någon häst är en dålig individ. Alla är olika, dom du kallar dåliga råkar bara inte passa för den enda anledningen till att de är uppfödda...

linzan
2002-09-14, 09:27
Det där fattar ju inte jag heller, ju mindre den har tränats desto bättre, väl? och en startad häst måste ju nästan vara mer tränad!
Bara en sak, kolla upp så hästen är den dom utger den för att vara, jag höll på o blir lurad på en travare som en här i blekinge skulle sälja, hästen skulle vara sju, den var 12 i verkligheten!
Dom franska travarna (har själv haft en halvfransk) måste ju vara lättare att få i form och så, dom är ju oftast kortare och kompaktare än en amerikansk!

Djurjouren
2002-09-14, 09:49
Så fort en häst börjar starta så dras det ner på träningen eftersom den inte behöver så mkt träning längre medan den ostartade fortfarande sliter hårt.

Katta83
2002-09-14, 16:27
Vi tar för vana att notera frysmärkningen och sen kolla upp hästens uppgifter så de stämmer.

Katta83
2002-09-14, 16:29
Jag förstår hur du menar, men det måste väl ändå finnas de som plockas ur tidigt när tränarna inser att hästen inte kan eller vill springa fort?

**BORTTAGEN**
2002-09-15, 11:27
det verkar som att du inte är direkt insatt i travsporten överhuvudtaget....

**BORTTAGEN**
2002-09-15, 14:11
Hej Katta83!
Ett tips vet.besikta hästen,var noga att kolla benen dvs.lederna och senor,provrid flera gånger.Jag har jobbat inom travet 12 år och ÄLSKAR rasen.Jag har själv haft och har travare som ridhäst.Man kan lära den om man har tålamod att fungera som ridhäst,de vill alltid göra sitt bästa.Jag ska själv gå på barockkurs med min.Det är en helt underbar kompis.Jag önskar lycka till med hästköpet. :)

lila
2002-09-15, 14:32
JP2000, vad är det som talar för att Djurjouren ej är insatt i travet ?

maiden
2002-09-15, 14:46
mitt tips är att skita i om den är startad eller inte! bara den inte är skadad så är det ju individen man ser till! det finns oridbara hästar som är startade och oridbara hästar som är ostartade och tvärt om!men skulle själv inte köpa en som är startad för mycket. bara några ggr då.
//elin

Djurjouren
2002-09-15, 15:24
Hm.............. Jag har jobbat med travhästar i 10 år samt ridit in ett par 100 stycken så lite grann insatt anser jag mig nog vara.................... :-)

linzan
2002-09-15, 16:11
Men det måste väl vara olika beroende på vem som tränar den!

Katta83
2002-09-15, 18:29
Ja så måste det väl da?
Jag vägrar tro att alla travtränare försöker med alla tänkbara metoder att få hästen att springa fortast möjligt, och knäcker den, trots att den inte har kapacitet för det, eller tycker det är kul.
Det finns väl vettiga travtränare?

Djurjouren
2002-09-15, 19:23
Klart det finns vettiga travtränare. Det är dock deras jobb att se till att hästen springer så fort som möjligt annars får man arga hästaögare efter sig som betalar 7000 kr i månaden för sin häst.

**BORTTAGEN**
2002-09-17, 11:48
Djurjouren....jag börjar tvivla på att du har arbetat seriöst med travhästar...förlåt!
Men du verkar inte vara så där jätteinsatt.
Du säger att du har jobbat i tio år och ridit in 100 hästar och ändå kommer du med felaktig fakta.
Jag blir ledsen för enligt mig är det sådana som du som hjälper till att hålla travsportens dåliga rykte vid liv!!!!

Jag vet att du har varit inne förut och sagt en massa cyniska saker om travet (en miljö du själv påstår att du vistas i)

För det första...hur du utalar saker och ting...dåliga individer som inte håller för träning *suck*
Springa så fort som möjligt...*suck igen*
7000 i månaden kommer man inte långt med *suck suck suck*

Så snälla ni som läser Djurjourens inlägg.
Ta inte hennes inlägg på allvar... :bump:

Vem har du varit hos förresten...du pratar om både pleggning och andra elakheter.
Jag skulle bli mycket förvånad om du kan uppge vem du har arbetat för....och jag kan kolla upp det;-)

TravVanten

Xeline
2002-09-17, 13:18
Menar du att det inom travet INTE fins dåliga individer ? Menar du att travhästar INTE är avlade för att springa så fort som möjligt ? Varför skulle pleggning INTE förekomma inom travbisnissen ?

Att vara cynisk i travbranschen är väl inte så underligt eftersom den styrs till största del av pengar.

Djurjouren
2002-09-17, 22:09
Kolla på du :-) Jag har jobbat hos både Jimmy och Jonny Takter, Stall lövgren, Hans Adielesson, m.fl plus ett par skittränare :-)som jag inte var så himla imponerade av.
Nuförtiden är jag bara i travstallar när det är fortkörning mest för att jag tycker att det är kul att uppleva fartvindarna igen :-)
Jag har passat några av landets på den den tiden bästa hästar..........
7000 är det belopp som jag vet att vissa småtränare tar, plus moms då naturligtvis. De stora tränarna tar mer.
Jag har aldrig pratat om Pleggning, jag är mkt emot det och inga tränare jag arbetat för har använt det annat än i veterinära syften.

sune4you
2002-09-17, 22:24
Om jag skulle ta ett varmblod skulle jag prata med tränaren + ev.massör. Där får man veta mycket. Det finns många travtränare med få hästar som vet hur hästen beter sig i olika situationer. Sedan belastar man ju inte hästen på lika hårt sätt vid vanlig ridning som när de ska tjäna storkovan på Solvalla. Då är de ju elitidrottare...

frizza
2002-09-17, 23:20
De med franskt blod är av bättre ridmodell. Ju större häst, desto svårare kan det vara att lära dem galoppera. Tänk bara på att verka ner hoven när ni ska sko den, det blir svårare med långa tår.
Naturligtvis är det inte alltid så att de som inte har blivit startade är söndertränade. Till exempel finns det ju många glada amatörtränare som äger sina egna hästar och inte har någon större press på sig. De säljer hellre hästarna som ridhästar om de inte är tillräckligt snabba för travet..eller om tränaren inte har tid med dem.
Lycka till med letandet.

**BORTTAGEN**
2002-09-18, 09:03
Då måste jag säga att jag är glad att jag har fått min "fostran" på Åby....
För det måste ju ändå vara så att de tränare du nämner har lagt grunden för ditt sätt att tänka trav.

Att ha varit hos Takter borgar ju i o för sig för en ganska hård hästsyn...

Jag (och tydligen flera med mig) reagerar när du kommer med vissa inlägg. Du som har arbetat i tio år vet ju att det finns många orsaker till varför en häst inte kommer till start. Att en individ skulle vara dålig för att den inte håller för träning köper jag inte!!!Och det har de tränare jag varit hos lärt oss hästskötare...
Då är det fel träningsmetoder som tillämpas, eller hur?

Följer du travet så vet du också om att det finns flera hästar som kan statuera exempel som "trashankar" som blivit vinnare med en annan sorts träning.

Du beskriver det som om varje hästägare piskar på tränaren om resultat...sådana hästägare flyttar ofta sina hästar då tränaren givetvis inte kan utföra det omöjliga...och dessa hästägare försvinner från travet av sig själva då de inser att hästarna och sporten inte var den givande penningplacering han/hon hade hoppats på!

Men det är klart.....det finns väl en anledning till varför Jägersro har svårt att hävda sig i de stora loppen... ;)
(jo jag vet att Luddes hästar har gått som tåget det sista men det är ju ett erkänt problem för din region att ni inte har fått fram några klassiska vinnare....och i o m din inställning så förstår jag ju varför)

TravVanten som känner sig elak men kan inte hålla tyst för det!

Djurjouren
2002-09-18, 12:25
Ludde får fram en bra samtidigt som han tar sönder 69 så hans resultat tycker jag inte räknas riktigt.
Jag tycker inte alls att du är elak, bara lite barnslig och okunnig.
En trashank är egentligen inget annat än en häst med låg mjölksyregräns. En sämre individ som får mjölksyra även vid låga farter och lite ansträngning. Älskar att jobba med såna djur för då får man kämpa lite, men faktum kvarstår, det är en sämre individ.

hofi
2002-09-18, 19:24
Jag tycker att man ska vara lika noggran oavsett vad för häst man köper. Besiktiga hästen. Jag hade inga problem att försäkra min travare. Dom krävde böjprov, men det gjordes vid köpet. När jag letade häst så tittade jag att hästen var av ridhäst modell. Hittade en som har fransk stam på mammas sida. Har förrut haft en som var amrikansk travare. Han startade i sm fälttävlan. Men det var för en massa år sedan. Hoppade 1.30 hoppningar. Så visst kan travare annat än att bara trava. :cool:

marika_
2002-09-27, 17:28
det behöver inte vara så att en ostartad häst är en dålig individ... men hästar som har startat som t.e.x ska säljas som ridhäst passar inte som start häst den kanske t.e.x är skör, går inte dom tiderna som det fodras på en trav bana m.m

Totola
2002-09-28, 00:28
Oki, jag har ingen erfarenhet av att köpa travare, för min travare valde mej, skulle man kunna säga. Men jag hade inte tagit emot honom om han inte passat mej, såklart.

Några grundläggande regler som jag skulle titta på:
*är hästen hård i munnen? och isåfall varför, är den överkänslig och för mkt dragen i munnen, eller trivs inte med bettet, eller är den helt enkelt "hård" som man skulle säga.?
*verkar hästen öm i något ben, eller sned i höfterna? är ryggraden rak, och går hästen harmoniskt = rent? lyfter den alla hovar lika villigt? detta är extra viktigt om hästen inte dög för travet.
*är hästen exteriört bra för ridning- g:a kort i kroppen, inga exteriörfel, jämnt musklad, väl ansatt hals, och står rakt med benen? är den "bred" med bra balans, eller är den så smal i kroppen att den skulle få svårt att balansera upp sin ryttare?

just varmblodstravare är det så stor skillnad mellan individer inom rasen. man kan se jättefina exemplar som verkligen passar till ridning, och man kan se dom som kanske bara skulle passa som promenadhästar om ens det. därför är det viktigt att göra klart för sej vilken sorts häst man vill ha, och inte titta bara på en häst utan att ha andra att jämföra med.

mvh totola :devil:

**BORTTAGEN**
2002-09-29, 20:26
Jag har ett varmblod. När jag försäkrade honom (Agria) var det inga problem. Var dock tvungen att bifoga ett veterinär intyg.

**BORTTAGEN**
2002-10-03, 13:16
Vi har två fb ston som står på sommarbete hos oss dessa är aldrig startade men inkörda, ridna, frysmärkta och A1 försäkrade. Jag tror inte det finns något skäl att vara misstänksam bara för att de inte har startat. Det kostar en del att lämna travämnen på träning så jag tror det finns många fina varmblod som aldrig fått tjansen på banan pgav att de aldrig tränats färdigt fullt ut för att klara kvaltiderna. Det är nog provridning och besiktning och sin smak som är bäst att gå på vid köpet.
Däremot kan det vara knepigt med försäkringen eftersom en aktiv travhäst inte är A1 försäkrad. Kolla vilken försäkring hästen har när du köper den. Köper du en unghäst kan det vara svårt att få en A1 försäkring eftersom försäkringsbolaget inte vill ta kostnadsrisker med hästar som smygtränas för travsporten. Är den inte frysmärkt kan det gå lättare med A1 försäkring tror jag.
Lycka till med häst köpet!

tintilar
2002-10-04, 12:49
Är det någon mer än jag som tycker att det här inlägget har fått ett nytt ämne?
I alla fall...

Katta83:
Jag tycker att det viktigaste är att du låter en bra veterinär besiktiga och att du (eller din syster) själv ser igenom hästen. Se till att ni får leda, rykta den själva och var där när dom sadlar och tränsar om ni inte gör det själva. Det viktigaste är att den är frisk och är trevlig att ha och göra med. Fråga även om namnet så kan du kolla upp den på atg eller blodbanken. där hittar du stam, starter, prispengar, frysmärkning, ålder mm. då vet du att du inte blir lurad.
Tycker inte att du ska bry dig om i fall den är startad eller ej men jag skulle ju hellre se efter en häst som inte varit med i travet så länge än en som sprungit länge. Vanor är ofta svåra att bli av med.

Sen är det kanske bra om hästen ägs av amatörtränare för dom är (efter egna erfarenheter) inte lika hårda. Vill inte att någon komenterar det för det är bara ett råd! Men om man väljer att sälja hästen istället för att skicka den på slakt måste man ju tänka lite på hästen i alla fall. ;)

**BORTTAGEN**
2002-10-09, 11:11
Det kan va svårt att försäkra ett varmblod som tävlats i trav. Man kan nämligen ej försäkra benen på dom eftersom det nästan alltid är nått fel på benen på dom. Men om den inte blivit startad så blir det nog inga problem med det. Ska Försäkra min fd travare snart. Å bara han går igenom besiktningen så går det bra.
Mvh :bump:

**BORTTAGEN**
2002-10-09, 11:50
tyvärr går det inte att generalisera som du gör, Djurjouren. Allting är inte svart eller vitt, även om det kanske är lättare att se det så...

Nirak

Lavinia
2002-10-12, 17:12
Hej!
Jag tycker själv mycket om varmblod, men vill bara komma med en liten varning.. Min kompis har en häst som är tränad med aldrig startad, den har alltid haft lätt för galopp och hon har ridit den i dressyr sen den blev inriden, då hon följt hästen hela livet. Denna häst är nu halt pga att hasorna och knäna inte klarar av belastningen som krävs i dressyren, dvs. den går inte att samla utan att den blir halt. Den är frisk så länge hon rider rakt fram i skogen, men min kompis är ju dressyrinriktad och vill jobba hästen och varje gång hon försöker går hästen sönder, för den är inte byggd för dressyr.
Själv tror jag att vill man inte komma långt i dressyr är varmblod en underbar ras och trivs man med hästen kan man komma förbi de flesta problemen. Men det skadar ju inte om hästen är mer "ridhästbyggd" än travarbyggd om man vill ha den till dressyr.. Försäkring är inget problem om hästen är frisk. Min blev A1 när jag köpte honom utan problem../ Lavinia (som ska vinna OS i dressyr på en connemara ;))

**BORTTAGEN**
2002-10-14, 18:34
Hej! Har själv köpt ett varmblod för ett par månader sen. Skulle inte kunna bli mer nöjd än vad jag är. Tror också att en travare är mer hanterad än någon annan häst och därmed är en säkrare häst.
//Anni :):

**BORTTAGEN**
2003-08-17, 21:40
hej!! jag har en travare!!
och bytt inte försäkrings bolag....för i endel bolag får man inte försäkra travare.....
om man köper en travare som har startat så ska man tänka på att gå långsamt fram med den och inte för fort....och träna mkt trav i lungt tempo och börja inte galoppera med den föränn den har fått en lugn och fin trav....
om den inte har bra galopp så ha tålamod och trän träna träna så kommer den tillslut få en fina galopp som vilket halvblod som helst!..........

travare e riktigt fina hästar med hjärtat på rätt plats...
och dom kan bli hur duktiga som helst...jag känner travare som går upp till medelsvår!!hopp och dress...!!!!

-hade bra! :banana:

Lazio
2003-08-17, 22:09
Du vet inte vad du snackar om.

**BORTTAGEN**
2003-08-17, 23:09
Varför skulle man gå långsamt fram med en häst just för att den är startad för?
Just starten är väl inget livsavgörande?
Är en häst tränad för trav så är den.

Har själv en travare (bla.) som dessutom är startad en gång och vi har inte hittat en bra trav ännu.(häst 4 år, riden sedan hon var 3 år)
Vi har ridit galopp ute i skogen ändå, då hon gärna galopperar och jag inte anser att man måste "träna" varenda minut av ett ridpass, utan det ska vara skoj och bus med också för att det ska vara roligt.

Och vad angår galopp som ett halvblod.
Travare är faktiskt avlade för en helt annan sak än halvbloden, och jag har ridit många travare och halvblod i mina dagar och det är skillnad.
Travarna är avlade för att springa i trav framför en vagn medans halvbloden är avlade för att bära ryttare i sina gångarter.
Det kan man inte bortse ifrån, då är man mer eller mindre ignorant eller kanske bara dum...

Som sagt så har jag själv en travare och skulle påstå att hon hade lika bra gångarter som ett halvblods (hur mycke vi än skulle arbeta på det) så skulle jag ljuga tungar svart.

Beppo
2003-08-19, 10:06
har läst dina inlägg och jag håller itne med dig1 Min travarkille var 7 år då jag köpte honom, travtränad men inte startad. Dock hade de itne gått så hårt fram med honom...starter frestar mycket på hästens kropp och då framförallt benen. Ryggproblem och låsta muskler är heller itne ovanligt. tycker dock att det vore vettigare attköpa en häst som inte blivit startad... inte samma påfrestningar och antagligen lättare att hitta galoppen.

Det viktigaste tycker jag dock är hästen som individ samt huruvida dess kroppsbyggnad lämpar sig till ridning. Bra ridhästmodell = Hållbar häst!

Beppo
2003-08-19, 10:08
Har en amerikansk travare och han är en mycket trevlig ridhästmodell...inte lång och ranglig utan kort och kompakt. tror itne man ska stirra sig blind på vilken blodslinje hästen har utan kolla till individen

lokatt79
2003-08-21, 08:17
Håller med dig!! :bump:

ainasoja
2003-08-21, 17:23
Har du märkt av att vbl travare får spatt? Mitt vbl hade spatt utan att hans ägare och tränare lagt märke till det. Jag förstod det ganska fort eftersom jag hållit på med islänningar ( tyvärr lär man sig det då). Min hovslagare påpekade att han inte belastade h bak som han skulle och efter det konstaterades det att det var spatt.

Han har som tur är fått en ny underbar ägare eftersom jag inte kunda behålla honom. Han var 11 år när jag tog han och han har startat sedan 1995 så han var inte direkt ung.

Anneli

Idka
2003-08-21, 22:12
Så man ska inte köpa en ostartad häst pga att den har fysiska problem och inte håller måttet?
Det har alltså inget med hästens psyke att göra? :confused:

Mitt sto blev tranvtränad men aldrig startad pga att hon har noll vinnarinstinkt och ser inget roligt i att springa lopp.
Däremot är hon en undebar ridhäst med otroligt fina gångarter.

Konstigt nog är hon nu 21 år gammal och har aldrig varit halt eller haft andra problem, trots att hon är en sämre individ då enligt dig. :devil:

Min travtränare till kompis har haft hästar genom åren som inte blir tävlingshästar pga avsaknad av löphuvud, inte pga av att de inte är fräscha i kroppen.

Gul22
2003-08-21, 22:30
Vill bara hålla med att det inte behöver betyda att hästen är dålig/inte frisk för att starta i trav. Det kan bero på andra faktorer där ekonomin för hästägaren kan spela en ganska stor roll då det är långt från gratis att starta en travhäst.
Om du ska köpa en startad eller ostartad travare det ska jag inte uttala mig om. Har ingen aning. Titta till individen skulle jag råda. Både psykiskt och fysiskt.

lokatt79
2003-08-22, 10:40
Så bra skrivet!! :rofl: För det är ju faktiskt så det kan vara också. Det behöver ju inte vara "fel" på hästen kroppsligt bara för att den inte ska starta. För min det så känns det ju avsevärt onödigt attt starta en häst som inte vill löpa :). Då finns det ju annat man kan göra med den :smirk:

lokatten :banana:

Spirit
2003-08-23, 11:56
Alla travare kan galoppera mer eller mindre bra.. Provrid den noga. Mitt travsto som är 10 år och har tävlat på travet innan tills hon var ca 7 år innan en gaffelbandsskada satte stopp för karriären. Har den mest underbaraste galoppen man kan tänka sig, ändå är hon typiskt amerikansk travare med lång rygg.

Men det handlar om renTRÄNINGSSAK för hur bra galopp du vill ha. Sen har vissa mer eller mindre anlag för en bra galopp.

Har tagit mig och mitt travsto ca ett år för att klara galoppera hyffsat samlat.

Kräv det inte i början utan rid på lite friskare, gärna uppförbacke o sätt dig sen ned och korta upp efterhand som allt känns bra & hästen klarar det utan att tappa takten & slänga med benen.
Men gå igenom gångarterna var för sig, börja med skritten & känns den bra så börja arbeta traven och sen galoppen.

Men fräs gärna ut i skogen o varva gångarterna för att det är kul.

Men VETERINÄRBESIKTIGA hästen du vill köpa ordentligt och ta reda på så mycket du bara kan om du så måste spionera.

Jag fick inte reda på min hästs gaffelbandskada förrän efteråt. Så vi kommer aldrig att kunna tävla. Men jag älskar min travare ändå.
:love:

Lycka till.

PS: Hästen Jappelup (tror jag stavat rätt) Var en travare samt en jätteduktig känd hopphäst. DS

MissFideli
2003-08-23, 12:13
Jappeloup var ingen ren travare, inte heller den andra du syftar på Baloubet de... nånting. Dom var korsningar.

**BORTTAGEN**
2003-08-29, 19:39
hej hej=) jsälv så tycker ja nog att dom flesta travare är väldigt trevliga och snälla hästar. Om du bor i Örebro så ta inte Tommy Spång som försäkrings mojjs han lurade oss rejält, han lovade att d inte behövdes någon besiktning på hästen utan att vi kunde få vetrinärvård å hela allt, men nu har vi bara A1 försäkring och hästen är halt å har blivit behandlad för k. ledsinflammation 3ggr och ska dessutom avlivas... men iaf, när d gäller om dom står hos travtränare nu så ä d inte så säkert att dom hästarna mår bra, många tränare tål mer hältor än vad hästarna gör :cry:
men har hästen blivit tränad och den blir besiktad och så, så tycker ja att verkar som ett bra köp=) lycka till!!!

najo
2003-08-29, 20:06
Det viktigaste att tänka på är att det säger "klick". Dvs att du gillar hästen med en gång, som med vilken annan häst som helst.
Jag har inte haft svårt att få försäkra min travare med friskintyg är det inga problem, precis som med vilken häst som helst.