knabstrup
2002-09-26, 15:10
Hur ser det ut på era ridkolor runt om i landet? Har ni någon generell gräns för vad eleverna max får väga, och i så fall vad ligger den på?
|
Visa fullständig version : Viktgräns på ridskola knabstrup 2002-09-26, 15:10 Hur ser det ut på era ridkolor runt om i landet? Har ni någon generell gräns för vad eleverna max får väga, och i så fall vad ligger den på? chilling 2002-09-26, 16:08 Nej, vi har det inte men jag tycker att det skulle vara intresant att höra om andra ridskolor har det. Man borde ha viktgräns på vissa hästar tycker jag kanske inte en generell gräns, jag menar hästar är ju olika byggda och olika stora och klarar olika mycket. hotrodder 2002-09-27, 09:41 En ridskolehäst får man ju förutsätta, är en stabil färdigväxt häst med flera års regelbunden ridning. Alltså klarar den av att bära ganska många kilon. En tung ryttare med bra sits och balans är mindre "skadlig" för hästen än en lättare som skumpar upp och ned hela tiden. Malin **BORTTAGEN** 2002-09-27, 15:22 Rider islandshäst och på ridskolan jag rider finns en gräns på 100 kg. simpe 2002-09-27, 21:05 På den ridskolan jag har min häst är det gräns 50 kg för ponny och 90 för häst. piglet81 2002-09-27, 23:19 35 kg max på den lilla shettisen & något mer på de större,annars max 50-55 på ponnyerna... Mvh Pigge Mirre 2002-09-28, 11:08 Vi har viktgränser för alla hästar. Kommer inte ihåg nu vad det är för gränser. Står ett schema hur mycket varje häst klarar. :bump: malin_ 2002-09-28, 13:59 Nej, hos oss har vi ingen generell gräns. Det är olika beroende på både häst och ryttare... anne1 2002-09-29, 14:21 där jag kommer ifårn har vi hästar i alla storlekar, så det finns ju ngn som passar alla. Sen är det ridlärarna som sätter ut hästar till lektionerna så att alla frå en lämplig häst. När nya elever anmäler sig tex via telefon frågar vi om vikt och längd för att kunna sätta rätt häst, men har ingen exakt gräns på varje häst. Det kan ju vara svårt eftersom en häst som går i rätt form bär mkt mer än den som har en nybörjare i obalans på ryggen. Boll 2002-10-01, 08:57 På vår ridskola finns det ingen viktgräns. Det finns må¨nga olika stora hästar, så det finns alltid någon som passar oavsett storlek på ryttaren. **BORTTAGEN** 2002-10-02, 13:44 Näe där jag red förut hade dom inte det. Men vissa hästar som var svagare fick förstås ta dom lättare ryttarna. Sen hade vi vissa hästar som fick ta de som var större än de övriga. Eftersom ridskole hästar ändå bör vara välmusklade och färdigutvecklade så ska det inte vara någon större fara, så länge man har någon häst som är större. Har man bara mindre hästar måste man kanske ha någon gräns... Som någon skrev tidigare, så är det värre om en person inte kan rida och stutsar omkring i sadeln :bump:, än en rundare person som rider rätt. Arriba 2002-10-02, 18:43 Vi har 100kg på de stora hästarna, men vi har många kraftiga halvblod också. Och dom sätter inte mig på en B-ponny iheller. Ibland är det någon som är lite väl lång som får rida shettisarna men då är det för att dom inte har fått någon motion den dagen. pm 2002-10-05, 21:27 Vi har en gräns på 100kg på stor häst och på ponny är det olika beroende på vilken ponny det är. Pauling 2002-10-05, 22:29 Där jag red förut så hade man en generell gräns på 85 kg, vet inte om de hade någon gräns för ponny. I mitt tycke var den gränsen alldeles för låg. Det är inte många normalstora killar som klarar den gränsen. /Pauling Mirre 2003-04-29, 19:56 vi har ingen direkt gräns så. Men vi har en lista där det står hur mycket varje häst kan bära som mest. simora88 2003-04-29, 20:33 50för d-ponnys åxå??? väldigt LÅG gräns isåfall! är smal och väger över 55+! :crazy: PathOfClovers 2003-04-29, 23:47 Vi har ingen skriven viktgräns så, det är alldeles för svårt att säga. En lite tyngre balanserad ryttare är bättre än en obalanserad lite lättare ryttare. Ridläraren delar alltid ut hästar i sina egna grupper och känner alla elever och vet vilka som kan rida vilka hästar. **BORTTAGEN** 2003-05-01, 12:45 På våran ridskola, ekerö rs, har varje häst en maxgräns, särskilt ponnyerna. Dom är typ på 55-65 kilo vanligast. Lorelie 2003-06-18, 15:28 Jag tror inte vi har någon viktgräns. Jag har inte växt något på längden eller gått upp i vikt, men fick ändå börja med stor häst, för det fanns inte plats i någon ponnygrupp. Jag kan rida både C- och D-ponnyer. Känner mig ganska liten på de stora pållarna, och kommer bara upp på den minsta utan att kliva på något =/ Hon är 156 cm (min favorit =)) pigleton 2003-06-18, 21:03 vi har ingen viktgräns utsatt men hästarna får ju inte gå med större ryttare än de klarar av. Dock tycker jag nog att det kan vara lite lågt med 100 kg gräns. Hästar orkar mer än så om de är väl musklade. Kolla bara på voltigehästar, nu är de flesta hästarna oftast stora men tänk efter vad tre personer på ryggen väger. Om man tränar hästen rätt så är det inget problem. Dessutom brukar det inte vara överskott på tunga ryttare så hästarna behöver ju inte gå med tungt varje pass. soffiz 2003-07-01, 13:06 Nej, vi har bara viktgräns på en det hästar!!! //Sofie http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/bounce.gif lisa 2003-07-01, 13:58 Jag tycker också 50 på ponny verkar fånigt! fast de riskolorna som har det kanske mest har små ponnyer förstås? En riktigt kraftig ponny på 148 kan ju bära långt mkt mer än ett skrangligt halvblod på 155, så olika för ponny/häst säger ju inte så mkt.... http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smirk.gif Freyr 2003-07-07, 20:10 Är instruktör på en islandshästridskola söder om Sthlm. Vi har ingen uttald viktgräns, det är ju en ån skillnas på vikt och vikt! En obalanserad/vinglig nybörjare på 70 kg kan ju kännas tyngre för hästen än en välbalanserad ryttare på 90 kg. Men runt 100 kg brukar vi börja kolla upp hur det funkar med ridningen, men de flesta i den viktklassn inser själva att det inte är kul för hästen att kånka runt på dem... /Malin strawberrysylt 2003-07-10, 11:36 va?? kommer inte ihåg vem som skrev..men 50 kg max på ponny??? gäller det upp till D-ponny????ojojoj.... en ponny måste ju klara mkt mer!!! på min ridskola finns det inga gränser så...men det är ju så att vissa personer väger för mycket för visa hästar, så dom får ju inte rida dom... Kram **BORTTAGEN** 2003-07-13, 00:59 Ja 90 kg är max... http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/banan.gif **BORTTAGEN** 2003-07-13, 01:03 iSLANDSHÄSTAR KLARAR JU MYCKET MER, GENERLET SETT, DOM ÄR JU BLAND DEN STARKASTE HÄSTRASEN... pm 2003-07-16, 11:12 stor häst 90 kg ponny 60 kg **BORTTAGEN** 2003-07-26, 09:07 På våran klubb, har vi en generell gräns. Dom lite tyngre ryttarna rider dom hästarna som är mer vicktbärande. Man får ju ha ögonen på skaft lite också. anne1 2003-07-27, 18:34 Red halva förra terminen på ett större ställe, där de hade lite underliga regler. Tex fick en stor tjej, lång och säkert 90kg rida en lite D-ponny som är mkt dåligt musklad, medan det var gräns på 60 kg på en liten ridhäst, ca 155cm i mkh. Där jag jobbar nu väljer eleverna häst inför varje lektion, och instruktören säger till om eleven är för stor för den hästen de vill ha, då får de önska en annan. jontemyra 2003-07-31, 21:21 Där jag håller till har vi inga satta gränser idag då verksamheten är så liten och få lektioner, men självfallet så anpassar vi häst och ryttare efter varandra. Tidigare så höll vi till på annan plats och hade mer verksamhet då fanns det en max gräns på var häst/ponny, men självfallet så gick man också på ryttarens kunskaper mm pascalle 2003-08-10, 21:08 vi har inga viktgränser, ridläraren delar ut hästarna så ingen får rida en häst man är för tung för.... JackDevil 2003-08-12, 01:24 kat mkh ryt. vikt A 107 cm 50 kg B 130 cm 60 kg C 140 cm 70 kg D 148 cm 75 kg hoppas ni förstod :crazy: Liten_men_tuff 2003-08-12, 12:32 Vi har ingen gräns alls , Men ja menar ridläraren sätter ju inte nån som väger 60 på stallets lilla C-ponny är den minsta vi har :p _Elly_ 2003-08-12, 20:11 50 kg på en shettis?! hoppas verkligen jag missförstått :crazy: :mad: LaMaya 2003-08-13, 16:40 Va? Ni måste ju fatta att alla hästar är olika. En fjording på 155 klara att bära folk upp till 90 kg medan en annan bara klarar lättare personer. Jag väger 68 och riden en arab på 147 cm. När hon går riktigt bra då har hon min tränare som väger upp till 85(?) och hon är inte för tung, då skulle hon ha visat det, (Vissar väldigt tydligt om nåt är fel). Så man kan aldrig säga att alla ska ha just den vikten. Man får se på hästen. _Elly_ 2003-08-13, 17:30 Men det är ju det de har, gränserna de flesta skrivit är ju ungerfär. föresten, svara på rätt inlägg.. LaMaya 2003-08-14, 21:03 Förlåt. :o Jag tänkte inte på vem jag skulle skriva det till så jag tog den som va underst. Det vare inte menat till dig! Sorry! Lina shettisronja 2003-08-15, 20:14 VAA?? Vi har en minishettis som maxvikten är 70 på!! Våra C-ponnyer får vem som helst rida och B-ponnyn är 90. Vi har börjat strejka och vägra sätta sig på minisen om man väger över 40 kg. Jag vet att shettisar kan bära 60 kg i svår terräng men hästan har ju tame tusan vari denna i tio år! :mad: Jolie_Madame 2003-09-02, 22:16 jag hoppas du skojar.. _moa_ 2003-09-07, 20:16 Jag hoppas att du verkligen skojar! Jag sätter inte upp någon på över 40 på mitt shettissto och hon är bra musklad och ganska kraftig! vacasso 2003-09-07, 22:48 ..informera ansvariga på ridskolan om att det finns vissa gränser på vad man utsätter en stackars ponny för :mad: qodrofenia 2003-09-09, 09:24 På en av de ridskolor jag jobbat på hadde vi viktgräns på hästarna.En synlig lista som satt i stallet med Hästarnas namn och vad dom tog i vikt! exempel--->Bamse-45 kg osv MVH/Hanna Sommartjej 2004-02-04, 08:39 Aldrig hört talas om någon sådan där jag rider men de har nog inte haft några problem med "för tunga" ryttare.... :bump: hanna_shetland 2004-02-04, 10:00 "Vi" har maxvikt på 95 kilo på stor häst och på ponny tror jag den ligger på 55 kilo. :) Orkide 2004-02-04, 11:58 På våran ridskola har man ingen viktgräns. Vet flera ridskolor där man har det.. Det är inte så många på våran ridskola som väger runt 100 kg, och våran ridlärare säger att någongång i bland gör det ingenting, men att hästarna inte ska ridas regelbundet av så tunga ryttare. sara 2004-02-04, 18:07 55 kilo på en maxad d-ponny är ju jlättelite ju! cactuspower 2004-02-04, 23:16 Nej, fn. har vi inte det, men det har kommit upp en diskussion om detta, ridlärarna i mellan, så nu ska det sättas upp någon form av informationslapp i stallet om vad som är ungefärliga maxvikten på resp. häst, sedan är det väl bara och hoppas att folk acepterar att hästarna inte kan ta så mkt och har förståelse för det. Fast vi har många ryttare som kan rida ponnyerna lätt, även vuxna. Fast det är klart att stor hästar inte skulle skada.. Hoppas det köps in ngt som man kan rida på, snart..! Görel 2004-02-05, 00:05 På den ridskolan jag har ridit på har dom en gräns på 70 kg för ponny. trazel 2004-02-05, 13:52 Va? Jag rider en C-ponny ganska regelbundet och jag väger 54kg? Han har inte visat att hans kulle må dåligt av det? Annars rider jag ganska mycket ponnyer på ridskolan också och det är aldrig någon som har sagt att jag är för tung? Möjligen att jag är för lång när jag har ridit nån B-ponny för den har varit lite busig... :crazy: Kiddo 2004-02-07, 22:01 Hur ser det ut på era ridkolor runt om i landet? Har ni någon generell gräns för vad eleverna max får väga, och i så fall vad ligger den på? Har aldrig hört något om att vi ska ha någon gräns, :o så jag svarar nej. :) Luff 2004-02-07, 23:37 Varför skulle en ordentligt musklad shettis inte kunna bära 50 kg alltemmelanåt, våra minisar däremot hade "gräns" på 45 men även där var det skillnad, någon tog 50 lätt medans en annan mådde bäst med 40. När det gäller stora hästar så kan jag bara säga att en välmusklad stor häst 155 o uppåt bär mig med lätthet trots att jag väger 110. Nu är jag inte klumpig när jag rider .....Men när jag sitter upp försöker jag att använda mig av någon stubbe, pall eller dylikt - för det är ingen vacker syn när hästar välter hahaha... Kan man inte se det som att det är bra med dom här individuella listorna ni pratar om och att det dessutom i kombination med en erfaren "hästutdelare" fungerar fint. På en ridskola som har 85-90 som gräns för stor häst generellt så är det nog antingen något på tok m hästarna eller ridlärar´n. ScissorHands 2004-02-08, 12:26 vi har ingen utsatt viktgräns, utan ja antar att ridlärarna (det gör iallfall min) tar hänsyn till och vet hur mkt hästen orkar, och sätter upp en ryttare som är lagom lång och inte väger för mkt. Jag är förvånad och tycker det är lite underligt att många har ponny gräns på omkring 50kg! Själv väger jag omkirng 55kg och är alldeles för kort för att rida stor häst! (rider mest d-ponnyer, rätt många unghästar som inte är fult musklade) Kittgirl 2004-02-10, 20:03 På våran ridskola (Haparanda Ryttare) har vi ingen viktgräns, men man får inte rida en ponny/häst som e för liten. Nästan alla ridlärare vet hurdana hästar man kan rida, trots att jag är 159½cm lång o väger 62kg, Tjock e ja me andra ord, inte får rida häst, för vi har kraftigare ponnyer..dvs: Olga, en riktit kraftih D-ponny kan ta mer än en av våra stora hästar... hoppas ni fattar=) (några ridlärare är lite tröga och vill inte ha hästar på lektion fast min "kompis" väger mycket över 80, För att "spara på hästarna"... som att en ponny orkar 3 lektioner mer om dan än en häst!!! JAG ÄLSKAR MIN VITE SPRINGARE MAHUBA!! Cockney 2004-02-11, 11:32 Båda ja och nej är väl svaret på din fråga för min klubbs del. Vi har ingen speciell viktgräns men på några av ridskolans ponnyer (shettisen, två små russ och en till ponny) har vi bestämt att endast lätta ryttare på dessa hästar. Vet dock inte hur det fungerar men det är ju ganska lätt att se vilka barn som är lite för stora för dessa ponnyer så det borde funka... |