Visa fullständig version : VOLTIGE, är såå roligt !
**BORTTAGEN** 2002-12-01, 14:44 :rofl: hehe :rofl:
:bump:VOLTIGE :bump:!!!!
Voltige kan man bara inte tycka är tråkigt :D!
Om det är någon mer här på stallet som går på voltige el. är intreserad ?,så kontakta gärna oss !!!
Skriv gärna litee !!! ;)
...det ä sååå tråkigt när folk slutar på voltige !!!ju !! :crazy:...så vi får se till att lite fler folk börjar tycker jaaa !!!...ha det så bra alla //Noomi o Ida :)!
**BORTTAGEN** 2002-12-10, 15:33 smileymissbrukare :)
ja, voltige e kul, fast vi har det så sällan. typ en gång per termin, högst. :(
**BORTTAGEN** 2002-12-10, 15:33 på ridskolan alltså.
Kan inte göra annat än å hålla med! :rofl: :bump:
pigleton 2002-12-28, 22:34 Håller bara med. Är det någon som är intresserad och vill börja med voltige så hör gärna av er så hjälper jag till med att hitta en klubb i er närhet.
=)
Anna
Tycker voltige är kuligt,men övar bara lite smått hemma själv i ridhuset,mamsen longerar. Mer inriktad på andra grenar om man säger så men älskar att omväxla min ridning ;)
konststycke 2003-01-02, 01:57 voltige är det absolut roligaste som finns.
vilken klubb tränar/tävlar du för?
**BORTTAGEN** 2003-01-11, 18:40 Jag håller verkligen med dig!!Voltige är värlens roligaste sport!
Jag tränar voltige på Stenungsunds Ridklubb www.horseweb.se/strk (http://www.horseweb.se/strk) i Bohuslän några mil från Göteborg. Vi är totalt bara 9 stycken som tränar, pga brist på hästar och tränare å så. Men vi jobbar på att det ska bli fler. Vi kan tyvärr bara ha träning på häst ca varannan vecka.. Men vi tränar på våran trähhäst ca tre gånger i veckan. Har hållt på ca ett år, men har inte kunnat träna mer en ca 1 gång i månaden den första terminen... Det var lite synd för man fick inte ut så mycket av det...
Men vart tränar du??
Hur länge har du tränat?
Svara gärna!:bump: :bump: :bump:
**BORTTAGEN** 2003-01-19, 00:40 Ja vist är det :)
Jag gick på voltige i ca 5 år innan, men tyvärr blev jag 18år och slutade för individuellt va nog inte min grej. Har tävlat lite oxå . Gud vad jag saknar det :cry:
När jag gick på ridskolan hade vi d 1 gång per termin, ääälskade d :) sakna såååååååååååå mycket.. Min häst får se till att bli bra å longera, så ska han få utstå voltige :devil:
miss_tjorven 2003-02-22, 13:43 Vi har voltige åxå typ 1 grr om året :(... MAn vi hade typ voltige varja sön morgon inan...Typ 50kr/grr...Gillade de ändå inte... Man måsta jhu va
vig...... :) :
miss_tjorven
Visst ser voltige urkul ut, men men min balans och smidighet....TROR INTE DET VA :p
Men om det finns nån klass där man bara behöver sitta ner och vifta lite med armarna kanske jag kan vara med :o
PathOfClovers 2003-03-12, 14:29 Jag tränade och tävlade voltige mycket förut, men slutade...det enda som var roligt var att tävla, så jag tyckte nog inte det var så kul...Men ibland när jag kollar på deras träningar, så kliar det i kroppen, skulle nästan vilja springa ner och göra sånt som var roligt...typ upphopp i galopp och stående i galopp och sånt :)
pigleton 2003-03-19, 17:36 man måste inte vara vig.... =) men man tränar vighet för att lättare kunna utföra de olika övningarna.
Ska man däremot tävla på lite högre nivå kan det vara en fördel om man har lite naturlig talang men mycket mer än vad man tror går att träna upp med tillräcklig vilja =)
Lilla_jag 2003-03-20, 15:52 Har aldrig testat.. :(
simora88 2003-04-12, 00:17 jag tränar det med mina kompisar! såååååkuL!!!!!!! nån som vet någon nybörjartävling i norrland i sommar??
pigleton 2003-04-12, 09:34 Tror tyvärr det är dåligt med tävlingar däruppe :( vi har ju lite tävlingar i Mälardalsregionen, inte några rena nybörjartävlingar men nybörjarklassen är ju alltid med.
Har ni ett lag så kanske ni kan hyra häst här nere så ni kan tävla, det brukar inte vara omöjligt.
Den 27/4 är det på Hamre i Västerås och 17-18 maj är det i Sala.
Vilke klubb tränar du på? Timrå?
simora88 2003-04-29, 20:59 aha.. okej..
nä jag tränar inte med timrå.. red där förut på ridskolan för ca 7år sen :cool:
Vi är ett gäng som tränar för skojjs.. (jag är typ lagledare)
måste man tävla för nån klubb som timrå?
eller kan man ha en "egen" klubb? :confused:
pigleton 2003-04-30, 11:04 Ska man tävla måste man ha licens och för att få licens krävs att du är medlem i en klubb ansluten till Svenska Ridsportförbundet. Däremot spelar det ingen roll vilken klubb du tillhör, det behöver inte alls vara någon som har voltige innan.
Man kan bilda en egen klubb men det är en ganska krånglig procedur så om ni bara är 7 stycken skulle jag rekommendera att ni går med i någon lokal ridklubb hos er.
Kul att ni håller på med voltige. :) Ju fler vi är desto bättre:)
simora88 2003-04-30, 18:23 aa.. okej :)
just nu är vi "bara" 3st som kan tänkas att börja träna för tävling (domandra e lite lata *hihi* :cool: )
hur bra måste man vara för att få tävla individuell tävlan?
jag har hört att man måste vara minst 14 (?)
pigleton 2003-05-01, 13:19 14 år stämmer för individuell tävlan och hur bra man måste vara .... tja ... det är rätt olika nivå på de som tävlar men övningarna som ska utföras är ju grundövningarna i två block med mellanhopp efter kvarnen (upphopp, grundsits, fana, kvarn, sax, stå, sidhopp)
dessutom ska man utföra en ¨kür som ska innehålla minst 7 olika övningar samt vara max en minut lång.
hoppas du förstår lite bättre :)
simora88 2003-05-04, 00:10 aa.. *svårt*
men gäller detta nu åxå?? *hämtad ur en voltige bok*
1 grundsits enligt TR
2 Fana enligt TR med undantag för att du kan lyfta benet innan armen
3 kvarn 4faser benen lyfts var4rde galoppprång i följande ordning:
1höger ben till damsadel på insidan
2höger ben tillbaka över höstens hals
3-4andrahållet
"byte"
4. sammanslagning, ta sats som i sidhopp och sax. två gånger i rad ska man slå ihop benen minst 45grader uppåt. efter båda slagen gå ner till fri sits.
5. knästående i 4galoppsprång
6. avhopp
sen 2fria övningar.
visst kan man fortfarande vara 4 i nybörjarlaget??
vet du något bra tips för att stärka musklerna i låret så benen kommer högre i lyften i kvarnen? kan ställa mig på händerna med raka ben så smidigheten e det nog inget fel på men just den molucken.. :crazy:
skämt: äh.. orka träna? ät anabola! :devil:
pigleton 2003-05-05, 07:58 I nybörjarövningarna är armen helt borttagen från fanan igen , tack och lov :) Dessutom kallas det numera 3-7-mannalag :) du kan alltså välja antal efter hur många nybörjare man har.
Det är tillåtet med upplyftare i skritt elelr galopp, upphoppen får ske i skritt eller galopp, det är valfritt och bedöms inte, dessutom kan man göra olika med olika voltigörer.
Muskelstärkande övningar.... hmm... rätt basic är ju att sitta mot en vägg, benen isär, och göra benlyft mot väggen (helst utan att lägga ner benet emellan) stora runda bågar med sträckta tår
sitta på rumpan med benen ihop. Lyft benen (spända och raka) och skriv med fötterna i luften t.ex. 1-10 utan att sätta ner fötterna emellan.
passa bara när ni försöker få till höjd i lyften att inte rumpan lättar från hästen eller att man krummar med ryggen =)
simora88 2003-05-05, 21:32 altså.. om vi är 3 så behövs ingen speciell uphoppare?? *phu* annars har vi varit tvungen att leta efter en upphoppare! jag e längst i vårat lag så jag brukar hjälpa småttingarna upp..
finns det någon övning man inte får göra? tex hänga upponer under hästens mage? (i nyb. klassen)
vet du nånstans man kan köpa en bra gjord+ matchande tillbehör? våran lånade gjord e ganska sliten.. (gammal)
är lite frågvis :angel:
pigleton 2003-05-06, 23:41 är inte helt med på vad du menar med upphoppare? Man kan inom laget hjälpa varandra upp men det sänker helhetsintrycket något. Vet ej säkert vad det står i TR om det.
Jag rekommenderar en separat upplyftare som lyfter de personer i laget som behöver det. Det kan i stort sett vara vem som helst som har lite ork i armarna :)
I nybörjar klass får du inte utföra s övningar (svåra övn) utan endast L (lätt och M (medel) bedöms.
Skulle rekommendera dig att ladda ner guidelines for judges så kan du få lite hum om vad som är vad.
Här är länken
http://www.vaultingclub.com/fei_news.htm#guides
Skulle rekommendera säkra stadiga övningar, mycket viktigare med säkerhet än svårighet. Kosackhäng t.ex är inte önskvärt då det i många fall sett för riskabelt ut.
Utrustning är inget lätt område, vi har köpt vår utrustning från DigIt i Uppsala. Det mesta importeras från andra länder och gjordar är inte så billigt. Räkna med 7000-8000 minst för en vettig gjord.
Vi har en billig version på pad som duger bra för nybörjare, består av sammanpressade skumgummibitar. Man kan köpa dem hos bilinredare bland annat.
Överdrag syr vi själva. :)
simora88 2003-05-08, 12:41 aa..okej.. med upphoppare menade jag en som hjälper andra upp..
vet du varifrån man kan beställa TR? frågade en ridlärare på ridskolan och hon hade ingen aning..
och en liten fråga till... kollade i hööks katalogen.. där fanns det en voltige gjord(som dom kallade det) för ca 1000:- å när jag kollade i örjas fans det en för ca 400:- .. tror du att man får tävla med sånna eller ska dom ha större handtag? (är inte intresserad att köpa från börjes men undrar bara om modellen)
tjao.. sen undrar jag nog inget mer.. tack för att du har hjälpt till att svarat! du har rätat ut flera frågeteckan :)
pigleton 2003-05-08, 17:16 oki :)
TR kan du beställa från Svenska Ridsportförbundet, gå in på www.ridsport.se (http://www.ridsport.se) och gå in på tävling/resultat så finns det en gul meny i överkant och där står det TR tror det ligger på runt 150 + frakt.
De gjordar som finns på H**ks Och B****s är inget jag kan rekommendera. Kollade på bilderna från H**ks och den har alldeles för små handtag och söljor. Ser inte heller stadig ut för svingövningar, risken är att den rullar över framåt och då gör den illa hästen.
Är det ridskolan som ska betala gjorden? Det kan ibland gå att få tag i en begenad gjord, eventuellt har kommiten lånegjordar också. Är osäker.
Hur mycket tränar ni? Vad har ni för häst? Vilken nivå är ni på?
Blir ju nyfiken =)
simora88 2003-05-14, 12:30 hallojs...
vi tränar hemma på banan hos mig.. har inte tid att åka till något ställe som tex. timrå för jag "måste" vara hemma nästan hela tiden för en av mina ponnys har Elepelepsi och så måste jag motionera och sköta alla 4hästarna..
plus att mina kompisar inte har råd att åka och träna på något ställe som det kostar såmycket pengar.. (tackolov får vi gratis busskort av skolan!)
om vi ska köpa en gjord är det nog vi som håller på som får köpa den eller kanske låna en om vi har tur..
vi tränade ca 2ggr i veckan i vintras(skritt och trav för vi ville inte riskera att det skulle hända nått eftersom han kunde halka i snön), men nu på våren blev det inte något för det var fullt med gegga och våran häst blev halt efter han fick gå i nya hagen å han sprang som en blådåre och snubblade troligtvis på en trädrot.. (såg när han snubblade)
efter det har vi tränat i grupp 2ggr i skritt eftersom han kan ha ganska så lätt att bli halt om man anstränger han förtidigt och han tar lite tid på sig att muskla..
i vintras (vi började i jan.) så övade vi att sitta på hans rumpa och sådanna saker för att han skulle vänja sig vid att ha klätterapor..
han är uppfödd på Grällstaridcenter och varit uthyrd till timrå för massa år sen.. där försökte dom ha voltige på han men körde alltid för hårt i början så han blev halt. och så var han så änmgslig där eftersom han inte trivdes så han tvärnuitade när någon hoppade av osv.
men nu har han mognat till sig! ska fylla 15år i sommar!
spidden är en svenskt halvblods valack med brun päls och 1.68 i mankhöjd
vi är inte så jätteduktiga då men vi kan kvarnen i skritt.. vi halkar av i traven ibland när vi sk sätta oss bakofram!
sitta baklänges med armarna ut i trav.. (blev även lite bockelibock å galopp i början när han skulle vänja sig ;) )
stå på knä skritt och trav
josse kan stå upp i skritten bra och matilda är sånär hyfsad i skritten.. själv tycker jag det är lite svårt och vågra inte räta ut mig ordentligt.. *HÖÖÖGT*
jag och josse har övat lite på pilen i skritt,
och madde är en hejjare på skräddarsits..
sen har vi gjort "klängövningar" som nog inte har något namn och vi fortsätter med dom i början på varje pass fortfarande..
vi ska kanske träna på lördag om jag å spidden är frisk då.. (om inte jag hinner rida på han dagarna innan blir han en krutburk och går aldeles för fort) ramlade för någon da sen och misstänker att jag har fått en spricka i lillfingret och igår small det till i benet när jag var ut påväg till stallet.. litehandikappad på vänster sida.. lyckas alltid krångla till det för mig.. :o
men i sommar ska vi börja hårdträna för ridbanan ska göras om (blev för hård) ska bli nya diken, nya lysen, mer underlag mm.
simora88 2003-05-14, 12:33 glömde att säga att vi kan fana med armen utrsäkt på tunna och stillastående häst!
fast när vi skrittar har vi bara armen eller benet ute och provar på att ha båda lågt ner (svårare ju högre?)
pigleton 2003-05-14, 20:10 Kul att ni tränar tycker jag.
Har ni en egen trähäst så ni kan träna in övningarna på den först. Det är jättebra att göra det ... det sparar på hästen och voltigörerna slipper problemet med balansen i början.
Trav är nog den svåraste gångarten att träna i. Galopp är mcket lättare att hitta rytmen i. Förstår mycket väl om ni har problem med kvarnen i trav, blir lätt väldigt studsigt.
Vi tränar sällan i trav, just nu inte alls, vi har ingen häst, men när vi gör det så är det knästå och stå vi brukar träna. Annars blir det mest skritt och galopp.
I kvaren ska ni träna mycket på att hålla kvar och få stöd med det ben som inte ska lyftas, om det ligger still så blir balansen bättre. Finns ju också nybörjarkvarn som enbart görs över halsen tills man känner sig säkrare. :)
När ni står så tänk på att räta upp ryggen men böja på knäna och vara mjuka i dem, jobba framåt med knäna brukar mina tjejer få höra ofta :) Blicken är också viktigt i ståendet.
I fanan är det viktigt att ni har ett bra utgångsläge, en box kallas det ofta, så ma står stadigt innan man lyfter benet. Man ska inte högre än att fingerspetsar och tår håller sig som högst i höjd med huvudet. (hoppas du förstår vad jag menar). Viktigt också att höft och axlar inte höjs upp utan stannar kvar i samma position som de var i boxen.
Hoppas ni fortsätter att ha kul tillsammans :cool:
simora88 2003-05-15, 17:19 :)
i fanan har vi kommit upp till brösthöjd i skritt :)
kan linlöparen vara 16år eller vad går gränsen på tävling?
vilken klubb/lag tränar du?
ha det bäst! :D
simora88 2003-05-15, 19:04 glömde å fråga lite mer åxå..
äntligen funkade det som du tipsade om..
betyder S "enkelt" och RS "jättemegasvårt"?
och ha du några tips på lätta övningar till fria programmet?
pigleton 2003-05-16, 13:06 vad kul att det går framåt för er.
Är osäker på åldersgräns för linförare.... måste kolla TR innan jag återkommer. Är på G med en linförarlicens i framtiden. Det är en kurs man ska gå där man går igenom grunderna i longering. Man kommer dock fortfarande att kunna longera i clear round utan licens.
S står för svår och RS står för svår övning med risk.
Lätta övningar för fria programmet.... hmmm... börja med att kolla vad var och en har lätt för. Det är bra att anpassa övningarna så att de passar den person som ska utföra dem.
Är man vig kanske man kan göra vägvisare/stående vägvisare i bygel. Är man stark kanske en armhävningsövning passar bra. Har man god balans så är ett snett stående kanske helt rätt.
Vanliga övningar som brukar gå runt i mina lag är prins (stå på knä och ställ upp en fot i ett handtag) splithäng (sitt damsadel, glid ner och ligg på sidan med magen framåt och splitta med benen) stående fana på rygg eller i bygel, stå med en fot i bygel och ett knä eller en fot på hästens rygg (kan göras åt olika håll, pistol (om man har någon liten och lätt).
Kom ihåg att man inte behöver göra övningar som redan finns... det är ju fritt att hitta på egna. :)
pigleton 2003-05-16, 13:08 glömde ju =) jag tränar Hallsta RK:S voltigelag
Vi har mest tävlat nybörjarlag, skulle gått upp i fyramanna i år men blev hästlösa.
Har för en hel evighet sen tränat även i Köping. :)
simora88 2003-05-16, 15:08 okej :)
som om jag la mig ner på mage och låg över hästen(som när man rider in unghästar) räknas det då? :o
vart ligger hallsta? :o
hej hopp!
pigleton 2003-05-18, 15:39 Hänga säck över en häst ser väl kanske inte så elegant ut :) men om du spänner kroppen och ligger som en planka tvärs över så har jag sett det utföras flera gånger.
Hallsta ligger 2 mil från Västerås
simora88 2003-05-19, 09:14 okej :smirk:
har det hänt nåot kul därnere på sistonde?
(här e det helt dött)
pigleton 2003-05-24, 13:38 hmmm hänt... tja det var tävling i Sala 17-18 maj.
Eftersom hästen är halt så har vi inte kunnat tävla nåt i år. Jag var inte där själv tyvärr, var uppbokad på annat.
**BORTTAGEN** 2003-06-24, 11:02 Jag var där och tävlade! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smile.gif Fast bara första dagen... :/
Vilket lag tävlar du för (asså pigleton)? Det kan ju vara så att jag vet vem du är! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/wink.gif
pigleton 2003-06-24, 12:39 jag är tränare i Hallsta
just nu står vi tyvärr utan häst så det blir inga tävlingar under detta år för oss.
vilken klubb tillhör du?
Kan det vara Botkyrka eller Överby? http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smile.gif
**BORTTAGEN** 2003-06-24, 14:13 ojj ojj ojj..!
Hur kunde du gissa så bra???
Ja, det är Överby jag tävlar för...
Har tävlat individuellt den här terminen lite smått... Fast på SM var det 4-manna som gällde! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smile.gif Jättekul!
Gu' va trist!
Vi har ju som tur är 3 hästar, fast egentligen bara 1 för Lag 1 (eftersom Hampus ska pensioneras från voltigen o Tronbon bara får gå skritt... Så då är det Ferdinand som gäller! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smile.gif)
**BORTTAGEN** 2003-06-24, 14:19 Ang, att kosacken tagits bort från Nybörjare...
så är det inte så!
När jag tävlade Nybörjare så gjorde jag kosacken (Släppte båda händerna). Mina händer släpade nsätan i marken men den blev aldrig bortdömd!
pigleton 2003-06-25, 08:25 Finns inte så många klubbar som håller på med voltige så de aktiva tävlingssklubbarna är inget problem att hålla reda på.
Ang. kosackhäng så skrev jag inte alls att den var borttagen, den är tillåten, men i många fall inte lämplig och därför inte önskvärd. Personligen tycker inte jag att det är en övning som passar för nybörjare som oftast behöver mer stabilitet och säkerhet i sina övningar.
Sen finns det alltid undantag.
http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smile.gif
Happimess 2003-07-01, 17:40 Ja håller med.... det är svinkul med voltige!
**BORTTAGEN** 2003-07-06, 20:21 hehe... jag håller ingen koll på något av lagen.. bara N-löpings 4-manna o Hamres 4-manna + Salas 8-manna... o försåtss alla Överbys lag! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smile.gif
ojj... då missuppfattade jag dig! förlåt!
pigleton 2003-07-09, 10:50 ingen fara =)
iom att jag är tränare och har hållit på ett tag nu blir det ju så att man träffat en del folk, både på tävlingar och andra möten
just nu ligger vår voltige lite lågt, har ju ingen häst tyvärr
simora88 2003-07-09, 18:56 är inte kosak (ursäkta stavningen) lite läskigt?? http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/crazy.gif
**BORTTAGEN** 2003-07-29, 13:08 Kosack är inte ett dugg äcklig enligt mig!
Iofs så anses jag ju som "galen" av de andra i laget... :) (gör allt dom säger till mig att göra som inte kan skada mig ordentligt).
Men det är nog olika för person till person om man tycker den är läskig...
I Överby är det den övningen som i stort sett alla vill ha! :)
konststycke 2003-07-31, 23:19 åh. ja, det är underbart.
jag saknar det, massor.
Iofs så anses jag ju som "galen" av de andra i laget... :)
...och det stämmer ju också! ;) (j/k) /Johanna
Tviggy1081 2003-08-17, 22:22 mmm...det e ju lite annat än ridningen tycker ja....men de e kul som 17!! :D
**BORTTAGEN** 2003-09-09, 20:01 japp de gör väl de!
men i den nya 4-manna lags küren blev de ju inte nå "galet" :p men de får bli i 8-manna sen!
du johanna.. va har du för plats i laget egentligen? du e väl typ den förståndiga! haha :p
typ... :smirk: eller den fanatiska :rofl:
stallkompisen93 2006-06-21, 18:05 ärligtalat så har jag bara provat på det EN gång på ridläger..
på min ridskola får vi ALDRIG prova på voltige så ..
pigleton 2006-06-24, 11:53 Du får fråga på ridskolan om ni inte kan få prova det då? Eller söka upp en klubb som erbjuder voltige. Det kommer fler och fler klubbar nu och det finns även förmånliga lånevillkor om man vill testa och inte vill köpa in utrustningen på en gång.
simone_horses 2006-06-28, 23:38 hej, jag vill gärna veta om det finns voltige i närheten av hagfors/ekshärad..
nån som kan hjälpa mig? :confused:
/simone
Vart ligger det nånstans? Är det norrut? Den klubben som ligger mest norrut nu är väl Roslagen, för Timrå har väl totalslutat. Eller har det poppat upp nån ny klubb där uppe? Anna, vet du?
pigleton 2006-09-08, 14:14 Hagfors ligger i Värmland. Vet att Sandra skulle upp åt det hållet, tror Karlstad hade lite aktivitet. Annars är det Ludvika som har lite aktivitet i Dalarna, finns någon mer klubb där också men kommer inte ihåg vilken.
Timrå har ingen aktivitet alls vad jag vet. Ingen av de klubbarna jag nämnde har ju haft tävlingsaktivitet så jag har ingen koll på nivån alls.
Hrm, Värmland.. Då är det väl nästan ni som är den närmaste klubben som tävlar och så, eller är jag helt ute och cyklar? Geografi är inte min starka sida direkt.. :p
pigleton 2006-09-08, 14:49 Värmland, tja till Karlstad har jag väl en 20 mil tror jag, vet inte om det finns nåt annat närmre.
Hur går det med din karriär då? Tagit ny fart än?
Jaa, jag har gått på två träningar hittills, och ska iaf köra den här terminen (fast det lär ju fortsätta nu..) jobbigaste är ju dock att få igång kondisen nu igen, men jag har gjort upp ett träningsschema som fredrika kollat lite på så det blir nog bra. Jobbigaste annars är väl att hästträningarna är på lördagmornar...:crazy: hehe :p
pigleton 2006-09-08, 21:59 Kul att du är igång. Tror säkert det kommer att gå bra. Hoppas det funkar med den nya hästen. Vet du ifall ni planerar tävla nåt under hösten? Vår tävling blev ju flyttad till den 5 november. Tur att vi har uppvärmt ridhus.
Mm, han funkar suprbra hittills, det märks att han har gjort det här förr liksom, är bara muskler och kondis som saknas på honom, men det kommer ju. Har ingen aning om laget ska tävla under hösten, jag tänker iaf vänta tills våren ;). Åh uppvärmt ridhus är nice. Det finns inga som uppskattar det så mycket som voltigörer. Faktiskt. :D
pigleton 2006-09-09, 14:25 Nej det är lite lyxigt, även om vi också fryser när det är som kallast. Men det gör iaf att vi kan träna rätt mycket vinterhalvåret.
Jag hoppas på lite fler anmälda till vår uppskjutna tävling, vi hade endast 35 anmälda sist.
oj vad lite.. Varför blev det så? Det är väl ändå rätt många lag o så nu eller?
pigleton 2006-09-10, 18:08 Roslagens lag är hälften nya, de hade flera som slutade under sommaren.
De klubbar som skulle komma var Hamre, Sala, Uppsala och en från Lagga förutom vi själva. Det kändes i tunnaste laget tyvärr.
Tror vår tävling låg för tidigt, många hästar som vilat under somamren och sånt. Hoppas nu iaf att fler kommer i november. Får vi inte runt denna nu så är nog mina chanser att ordna fler tävlingar i Hallsta körda tyvärr.
Nemen oj, har halva roslagens lag slutat?! Vad skumt..
Men vilka klubbar finns det mer häromkring som kan komma? Förutom vi dårå, jag ska fråga Fredrika hur det är tänkt. Lucas ska nämligen byta stall snart (senast november) och vi ska börja köra fullt ut på Triton, men jag har svårt att tänka mig att han kommer vara i form att tävla i november.
Det vore ju väldigt trist om för få anmälningar nu sabbar chansen att kunna anordna fler tävlingar..
pigleton 2006-09-10, 23:16 Va? Ska ni byta stall? Hade fått för mig att ni var jättenöjda där ni var nu? Fast det var hiskeligt dyrt dock.
Nä men jag förstår klubbar som ligger i mellanlägen med, det har ju vi också gjort. Samtidigt är det ju tufft som arrangör när det blir så här. Vi vill ju ha så mycket tävlingar som möjligt. Tror bästa sättet att undvika dessa saker egentligen är att få igång fler klubbar.
Det är superbra där vi står nu, men det är väldigt dyrt att ha två hästar där och det är egentligen lite "för fint" för vad Lucas behöver. Men Triton ska stå kvar, och så ska vi försöka stalla upp Lucas i nåt mindre stall som ligger nånstans däromkring och ha en nybörjargrupp på honom.
Mm, det är för få klubbar för att det ska funka bra utan problem. Men samtidigt känns det svårt att angagera sig i att få fler klubbar att ha voltige när man måste fokusera på att få sin egen klubb att gå runt. Men gjordutlåningen tycker jag är en jättebra grej, det finns väl fortfarande?
pigleton 2006-09-12, 20:19 Jo gjordutlåning finns, och sen åker väl Sandra ut och har en dag voltige hos intresserade klubbar. Visst förstår jag ifall många tycker att det är nog med den egna klubben, men det ska ju inte handla om att driva verksamhet åt andra utan enbart att agera bollplank och stötta inledningsvis. Det tycker jag det är värt om man kan bli fler tävlingsaktiva klubbar på köpet.
Ok, så Lucas får flytta, har ni hittat nåt nytt ställe än? Är det tänkt att ni ska vara kvar i ridhuset med hans träningar? Tur att ni fått tag i en ny häst, Lucas har väl sina begränsningar där tyvärr även om det är mycket bra att ha till mindre lag.
Jo, men då gäller det ju att intresserade klubbar liksom tar kontakt med en, det är ju lite svårt att starta upp något själv på en annan klubb sas.. Men den generella attityden från alla aktiva voltigeklubbar som tävlar är väldigt bra och vänlig, tycker jag iaf.
Ne, inte vad jag vet, men vi letar. I värsta fall så får han flytta tillbaks till Tierp ett tag om vi inte hittat nåt när stallplatsen går ut. Vet itne hur det är tänkt med träningar alls faktiskt. Mm, han är ju verkligen super till nybörjare och lite mindre, att köra i skritt o trav på är han ju kanon.
voltigehoppare 2006-09-13, 15:12 skulle inte jossan starta upp ett lag?
jag har ju lagt ner det där efter sisådär 7 år men man saknar det ju endel :D
pigleton 2006-09-13, 21:35 Bara att hitta en klubb och sen tuta och köra vet du väl? ;)
Jossan håller på, de har haft lite små provapå och nu har hon dessutom tagit en häst på foder som kanske kan bli något. Men det är mycket jobb, den är inte ens inriden än :)
voltigehoppare 2006-09-14, 17:23 ok va kul! :bump:
Johanna:
va kul att ni fått en ny häst. Är ofta inne på eran sida för att kolla hur det går för er =) saknar laget ibland emn har inte ritkigt tid till votligen längre...
Anna är ju i USA nu men tycker nästan att vi i gamla laget ska samlas snart (även om Anna är borta)... Pratade med Katja för ett tag sedan och hon vill ju träffas =) skulle vara kul att träffas o prata lite minnen... det är ju jätte längesen vi träffades!
/Erika
Håller med er, voltige är urkul :D
jaa lätt! jag är som jag sa förut på på allt :p, men jag orkar inte fixa nåt själv liksom, om nån annan fixar så är jag där. Men nu så är det ju bara jag som går kvar, och jag slutade ju förra året o började om nu i höstas såatte...
Men asså fixar du nåt så är jag jättepå. :D ;)
kan vi inte låta någon annan fixa? kommer aldrig orka själv.. :P har du Mias nummer förresten? eller msn eller nåt?
hehe det kommer typ aldrig bli av.. vem skulle annars orka fixa liksom? ne, hennes msn har lagt av vet jag, har ingen aning om hennes nummer.
Här är en liten film med "mina" voltigetjejer.
http://media.putfile.com/Voltige-54
Jag hjälper till med en skrittgrupp med ganska små barn. Tjejerna på filmen är 8, 9 och 10 år gamla och är de äldsta.
Tyvärr tog batteriet i kameran slut innan de kom till sin kür. Här gör de bara lite pliktövningar som uppvärmning.
pigleton 2006-10-01, 21:42 Åhh vilka söta barn =) Kul att se lite grund eftersom Tyskland har
lite andra regler för den än vad vi har i Sverige.
Är idag helt slut vi har tävlat första hösttävlingen. Nu är det bara två kvar =)
Det här var uppvisning på öppet hus och ingen tävling, så det var ju helt fri utformning. Vi sprang in som på tävling. Sedan gjorde var och en en plikt i skritt. En gjorde "newcomer", en D och en AB (heter det samma i Sverige?). Det är D-plikten som man ser hela av.
Därefter gjorde de en liten kür och sedan sprang vi ut igen.
pigleton 2006-10-01, 22:16 Nja det är en del som skiljer.
I Sverige har vi
Lättklass 3-7mannalag, de gör grundsits, fana med bara ben, kvarnlyft över hals, två svingar, knästående, avhopp och två individuella kürer.
Mellanklass 3-7mannalag som gör motsvarande juniorlag
Svårklass 6-mannalag enligt internationell standard
Individuell svårklass, enligt internationell standard
Individuell juniorklass, endast öppen om man är under 14 samt utan teknisk kür
Ja sen brukar vi ha en clearroundklass också så att alla som ej kan starta i de vanliga klasserna ändå ska kunna vara med. Där går det enligt principen, kom med det du har och kör det du vill ;)
Hos oss är det (vet inte de svenska namnen på allt):
D-plikt:
Block 1: Upphopp, grundsits, fana (bara ben), "Liegestütz"
Block 2: Sidosits, knästående, avhopp "Wende" inåt
C-plikt:
Block 1: Upphopp, halv kvarn, bakåtsits, "Stützschwng", avhopp inåt
Blcok 2. fana, stående, "Stützschwung", avhopp "Wende" utåt
AB-plikt:
Block 1: Upphopp, fana, kvarn, avhopp inåt
Block 2: sax, stående, "Flanke"
Och så finns det enklare "skoj-tävlingar" med alla möjliga klasser, t ex skrittklasser, trähäst-kür, trav i höger varv och sånt.
pigleton 2006-10-03, 19:15 Jag skulle önska attt det fanns ett större utbud hos oss på klasser och tävlingar men tyvärr är vi för få klubbar än så länge. Förhoppningsvis komemr det igång lite nu med ridsportförbundets voltigeprojekt.
Tyskland är ju den största nationen helt klart när det kommer till voltige. Har för mig att jag hörde någon siffra på antalet utövare och det var många.
|