Visa fullständig version : Kuddkrig
FjordingCarlA 2002-12-21, 22:54 Har ni provat på det?
Kan rekommenderas! Fick iden förra vintern på en email-lista för fjordingar. Vi red barbacka, hästarna är ganska tåliga, man missar ju ibland :crazy:
Själv är jag en ganska kass ryttare, å polarn är i en helt annan division :eek:
Men det vart ganska jämt ändå, jag är vanare att slåss i riktig rustning...
Men jag har hört andra som har provat, de fick lägga av, för hästarna vart så upptrissade. Men ni vet Fjordingar...
:D
bilden på länken är polarn å flicklvännen, själv fick jag inte vara med, för de tyckte jag hade grobianindex...
:devil:
http://home.hkust.se/vks/vinterpics/kuddkrig.jpg
Har man en tålig häst så kan jag säkert tänka mig att det är kul! Och bra för balansen verkar det också. :)
hahaha...
fy va kul! :D :bump: :D
FjordingCarlA 2002-12-27, 00:13 Det är nog bra för barockridning oxå. Har sett några barockuppvisningar i sommar, roligaste inslaget var när de visade hur man tränar hästarna för tjurfäktning, med stiliserad tjur modell cykelstyre å tjej springandes med den. Men oj vilka härliga rörelser på hästen. tror ryttarn slappnade av med, då det mesta på den uppvisningen verkade dämpat av nervositet, så fram fär mer lek!
Kuddkrig kanske!?!
skogstomten 2002-12-27, 11:48 Jepp, det ÄR kul. verkligen, särskilt när tröga jag efter x antal träffar av kudden i skallen inser att "oj, det är tilllåtet att dänga kudden i skallen på den andre" :cool:
FjordFia 2002-12-28, 21:38 Det ser för roligt ut :): Synd att jag är ganska själv i stallet, det kan bli svårt att hitta någon att "slåss" emot. Själv har jag och min kompis ägnat en bit av dagen åt att tolka efter stallets russ. Efersom vi både två är rätt så kassa på skidor så åkte vi med pulka :D Både två flög en gång var :D Fast min vurpa var snyggast :):
:bump:Sofia :bump:
skogstomten 2002-12-28, 22:06 Åh, det är ju skoj det med! Bara jag blir av med det j*kla gipset ska alla ridbara hästar här testas på tolkning. Med Balder (hästen på bilden) misstänker jag dock att det blir med fara för livet, he he.
Stackaren på skidor får bli han på hästen, eller ja, "FjordingCarlA" :devil:
FjordFia 2002-12-28, 22:25 Det var verkligen superskoj :): Belizzi, "min" galna tös har jag inte vågar testa med. Antagligen så lär det gå i 120 km, fort som tusan. Men om jag hittar på ett långt rep så kanske det funkar efter henne också, testa går ju :) Nu har det ialla fall kommit massor(ialla fall för oss smålänningar) snö!!! Vilka snögalopper barbacka det kommer att bli, Tjoho! Sen så ska jag försöka hitta på nåt kul med 2½ åringen. Har börjat lite smått med ridningen det går bra, körningen måste man ju vara flera för så det kan jag ju inte göra när jag känner för det. Tänkte busa med honom nån dag men hans favoritleksak, presseningen :D Han bara älskar när jag springer med den, då springer han bakom den och försöker få stopp iden :): Vet du någonting kul att hitta på så skriv. Din tandemridning har jag inte testat på än, det kanske man skulle försöka. Vilken utmaning :):
:bump:Sofia :bump:
dressyrryttare 2002-12-29, 11:51 Okej....
skogstomten 2002-12-29, 13:56 vadå "Okej...." ? :cool:
TeamTanja 2003-01-01, 22:16 Man kanske ska ta och utmana er nån gång :) Det verkar vara ett bra sätt att avreagera sig på. Då slipper jag göra av all energi på Kruse :)
FjordingCarlA 2003-01-03, 01:18 Gör det! Det ÄR attans skojjigt, själv skulle jag vilja lära mig lite tillämpad barockridning, för att bättre kunna manövrera å vända omkring. Egentligen är min målsättning att kunna göra det i rustning, ja inte kuddkrig då :D
För det är samma rörelser inblandade i kuddkrig, som i svärdskamp på hästryggen!
TeamTanja 2003-01-03, 16:57 Då kommer jag att vara jätte bra när jag varit på barock clinicen om två veckor :) Då ni, kommer jag och klubbar ner er med kuddarna!!
mnementh 2003-01-04, 17:41 Kan varmt rekomendera detta till alla. En väldigt rolig och annorlunda sysselsättning för både häst och ryttare!!
Och det är jag som är till vänster på bilden!! :rofl:
mnementh 2003-01-04, 17:45 Ja, barockridning borde vara användbart i kuddkrig. Är en ganska mäktig känsla när mitt halvblod sätter sig på bakbenen och galopperar på stället.
För att inte tala om man kunde lära hästen spinning. Bara att knyta fast en kudde i skallen på han... :D
TeamTanja 2003-01-04, 22:17 Att spinna har vi faktiskt tränat på lite grann.. Men Tanja tyckte inte att jag var riktigt klok som försökte få henne att snurra runt :)
Nu kom jag precis på vem du är!! Känner mig riktigt smart idag.
skogstomten 2003-01-05, 00:02 Nämen nu har ni blandat ihop det! spinning är ju när en massa tokiga människor sätter sig på cyklar och trampar utan att komma någonstans :cool: JU!!
Ok, fast det där tror jag att Frida kan lära sig, hon har ändå lätt att samla sig, hm såvida hon inte blir uttråkad då :crazy:
TeamTanja, du och jag är väl lika stora ungefär så det borde bli jämt och kul :devil:
mnementh 2003-01-05, 00:46 Hmmm... Får mig att tänka på mina planer på tornerspel till cykel för att flörta med publik. Men CA och PA tyckte aldrig att det var nån bra idé... :)
Ska ta och snoka lite på barockridning vid tillfälle. Kan mycket väl vara min grej.
mnementh 2003-01-05, 00:49 Hmmmm... Borde det trilla ned en polett för mig oxå?!? :o Var ju mycket fjordfolk i nordvik, antar att du var en av dem?
skogstomten 2003-01-05, 14:45 Hon vann ju juniorklassen, hon med det lilla söta fjordstoet.
Sen fick hon låna Frida till bruksridnings-SM, några poletter på plats nu?
TeamTanja 2003-01-05, 22:09 Jepp, jag var en av dem. Jag slog ju dig i bruksridningen när du red Frida. Och så på Balder red du ikapp med mig, tror jag.
mnementh 2003-01-07, 11:03 *klonk*
Jepp, men jag kan inte visualisera ett ansikte. Men men... :)
mnementh 2003-01-07, 11:04 Om jag minns rätt så abonnerade jag på Balder i stort sett hela tiden så det var säkerligen jag!! ;)
TeamTanja 2003-01-07, 21:31 Jepp, kommer ihåg det :)
Vita_N_6520 2003-01-09, 23:45 Vikka söta fjordisar :):
Det låter kul men min pålla kan känna sej trängd :smirk:
På vissa ridlektioner leker vi ibland.
De e jätteskoj :D
Första lektionen på terminen fick vi köra "datten" o lite till en stund.
Sen körde vi nåt annat o ja o Maria regerade som vanligt :devil:
Ändo har jag den söligaste pållan-. Man va tvungen o ha en snabb pålla där...
M;en de e jätteQul!!!
Förra terminen körde vi nåt me att man skulle hålla grimskaft mellan sej o ta folk. Ju fler man tog desto fler blev det som höll ihop i en kedja :bump:
Den gången hade vi dock två hinder mitt i padocken så det blev lite svårt för de som va i kedjan.
Ja va tvungen o hoppa över det lilla hindret helt stillastående för jag blev trängd :devil:
O självklart så blev inte mej o lilla Sofia tagna för hon e ju bäst even om hon e sölig :rofl:
hahaha, jag tycker personligen att man måste leka mer!! det ska jag testa, är det nån som har mer roliga lekar för häst? //seefee
**BORTTAGEN** 2003-01-10, 19:18 det verkar roligt men jag tror att mina hästar skulle blivit livrädda men man kan väll alltid testa... :devil:
Låter superkul m kuddkrig till häst.. tror inte det fungerar på min lilla madam här hemma.. Hade fått frispel o dött av skräck. Kan knappt göra några häftiga rörelser utan hon stutsar..
Kanske bra träning..
Barndomens fjording tålde allt.. specialtränade henne för äppelpallnings utflykter. Man stod på ryggen av henne barbacka o plockade äpplen sen när "kompisen" kom springandes o vråla så särade man på benen o gled ner på ryggen o hästen stack iväg.. sen delade vi på bytet.. Hästen o jag.. :d
mnementh 2003-05-16, 10:52 Haha, äppelträden jag och min pålle har i närheten är så låga att han kan stå och plocka dem direkt från trädet medan jag kan sitta av och fylla sadelväskorna... ;)
Jag vill åxå höra om fler lekar! Kanske lite mindre våldsamma, "min" häst skulle nog hoppa ur skinnet och inte allts förstå det roliga med en kudde på rumpan!
mnementh 2003-05-19, 14:29 Har inte provat så många andra lekar. Provade att svinga lite poi i sadeln förra veckan på mitt halvblod. Men det var mer miljöträning än något annat. Han stod helt stilla och sneglade bak på mig fast en boll snuddade örat och vispade till hans frisyr :)
skogstomten 2003-05-20, 00:16 Enligt FjordingCarlA som sitter och skrattar här brevid så har mnementh travat (på gammalt fjordsto) och skjutit pilbåge samtidigt, han träffade ialla fall lagårdsväggen :rofl: :bump:
skogstomten 2003-05-20, 00:20 Din äppelpallar historia lät väldigt skoj!! :D
FjordingCarlA 2003-05-23, 00:02 Skjuta pilbåge har jag ju provat från hästryggen, men min gamla märr tyckte det var lite otäckt när bågsträngen svischade. Fas jag, å hästen, stod still, skytte under gång låter vi andra galningar ta hand om :rofl: :bow: :D
Kuddkrig är ju alldeles lagom, men jag borde ju lära mig rida ordentligt oxå, även om den gode mnementh hade vissa problem med mina långa armar. :devil: :devil: :devil:
Petronilla 2003-05-23, 17:04 Jag vill jag vill jag vill:)
*räcker upp handen och erkänner mig till galningarna skara*
Har ridit (galopp) och skjutit båge. Det gick utmärkt. Svårast var att få hästen att gå rakt fram i galoppen och inte accelerera hela tiden... 12 pilar inom 5 meter var resultatet. Man ska stå i sadeln och ta stöd med knäna för att det ska fungera. Jag ska lära mig skjuta med tumgrepp, för det är lättare.
Kuddkrig har jag inte provat, men många andre lekar finns att roa sig med till häst! :-)
skogstomten 2003-05-24, 19:20 Impad! :bow: :D
Ok, har du några förslag på skojiga lekar då?
Kanske som man skulle kunna ha som skoj tävlingar?
Nja, allt du kan komma på som både häst och ryttare tycker är skoj! Fantasin sätter gränsen.
Det finns en gammal (militär?) lek där man fäster en scarf i bältet sedan rider man ikapp och försöker fånga scarfen. Det är jättekul!
mnementh 2003-05-26, 14:02 Tänkte dyka upp på SKA Attemarks lilla tillställning, Dubbelkriget, med min lilla pålle + div utrustning. Ska definitivt prova att skjuta i galopp :D Ska se om jag kan filma upptåget och lägga ut lite filmer på nätet! ;)
mnementh 2003-05-26, 14:05 Fullt ös medvetslös! :bump:
Trillade av hästen ned i ån igår :p
Petronilla 2003-05-26, 14:57 cooolt har du kollat med autokraterna innan du tar dit hästen. Och med djurmarsken i nordmark?
Annars kan det bli liv:)
TeamTanja 2003-05-26, 23:43 Du kände att du behövde ett dopp, eller hur :rofl:
mnementh 2003-05-27, 07:29 Diskuterade saken med en av autokraterna tidigare via mail och han hade inget som helst emot det. Ska dock ringa ned på site:n idag och kolla upp allt det praktiska... :)
mnementh 2003-05-27, 07:30 Ja, jag var väl lortig bakom örona eller nåt... ;) Tror att jag ovetandes har lyckats skaffa mig en sjöhäst! :D
TeamTanja 2003-05-27, 17:44 Vilken tur att du har nån som fixar så att du håller dig ren :D :rofl:
FjordingCarlA 2003-06-02, 11:04 Ja, han var väl rädd för att bli torr bakom örona, eller nåt
http://www.stallet.net/ubbt/images/graemlins/bounce.gif
Ingen fara, herrn lär väl inte bli det heller
http://www.stallet.net/ubbt/images/graemlins/diablotin.gif
När han kan klå mig i rustning
http://www.stallet.net/ubbt/images/graemlins/roflmao.gif
Petronilla 2003-07-10, 21:28 Tack för en trevlig eftermiddag och jag är väldigt
glad att jag fick på mig rustningen och att jag kom
upp på dimma och kunde svinga lite grann.
Det var väldigt trevligt att träffa er och jag önskar att
jag orkat slåss lite mer med dig CA.
Ha en fortsatt trevlig sommar nu och nu har rustningen åkt
2100 km genom Övik, Lycksele, Östersund och Rättvik.
FjordingCarlA 2003-07-12, 23:53 Tja, det vi gjorde var ju liite tyngre än att svinga kuddar. Hmm, jag hade nog lite lätt att gå i gasenm så jag får väl uppsöka några käpar att slådd med. Tyvärr är det ju inte så många som slåss från hästryggen häruppe...
Men kul att du kom förbi å att du trots värmen hoppade in i konservburken http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/grin.gif
Petronilla 2003-07-21, 09:58 Ja men det var ju jätteroligt. Jag hoppas att mina bilder kommer snart!
Tungt var det och snälla hästar har ni!
irrelevante 2003-07-24, 15:36 haha. jag ska nog försöka få kompisarna i stallet lite mer lekfulla, och prova på det nåndag !!
Happimess 2003-07-27, 14:42 fast då gäller det att man har tåliga hästar!!
8Tänker åp heddie, å herregud...)
detta har jag hört via ryktesvägar *sneglar på jegra*
Men på en barockträff någonstans i sverige hade någon kommit på den briljanta idéen att leka röda/vita rosen.
Armbindlar med rosetter i rött resp vitt som var fästade med kardborreband sattes runt de olika lagmedlemmarnas överarm och sedan var jakten igång... =)
Jag var inte med (tack o liv jag är en usel förlorare) men har hört att dom hade på tok för roligt :p
Påtala om att leka.. Nån som lekt indianer och cowboys? det är verkligen kul nackdelen är att man måste va typ 6-10 pers..men kul är det..=)
|