talåj
2002-12-27, 20:21
Fan vad jag hatar galopp. Det är djurplågeri. Alltså inte att galoppera vanligt i dressyr, hoppning, hobbyridning eller någon annan gren. Men jag hatar galopptävlingar. Är jag den ända? :confused:
|
Visa fullständig version : Usch. talåj 2002-12-27, 20:21 Fan vad jag hatar galopp. Det är djurplågeri. Alltså inte att galoppera vanligt i dressyr, hoppning, hobbyridning eller någon annan gren. Men jag hatar galopptävlingar. Är jag den ända? :confused: Love_Lee 2002-12-27, 20:37 Varför???? The_Last 2002-12-27, 20:49 *suck* Dessa upprepande trådar... Love_Lee 2002-12-27, 20:56 Fattar inte va hon kan klaga på... :confused: Vet du? bettan85 2002-12-28, 18:59 Varför?? då måste du tycka att trav också är det då???? :confused: chrisse 2002-12-28, 20:01 vad bra då vet vi det. jag hatar fälttävlan, att rida på så höga fasta hinder och utsätta sig själv och framförallt utsätta sin oskyldiga häst för sådan fara är idiotiskt enligt mig. Så nu vet du vad jag tycker och VARFÖR. Får jag höra VARFÖR galopp är så dåligt nu?? **BORTTAGEN** 2002-12-28, 21:11 Å om ni vill veta va jag tycker så tycker jag synd om höstar som bara står å inte känner att de är til nytta... hästar som inte fåpr göra nåt de tycker om..... Jag tror int etat en häst som inte gillar att springa tävlas i galopp..... Det viktigaste är la att hästarna får vara lyckliga får göra det de älskar.... the_connemara 2002-12-29, 00:40 Galopphästar för göra det de älskar - att galoppera fort och tävla med sina "kamrater". Fälttävlanshästar får göra det de älska - Samspela med sin ryttare såväl på bana som ute i det fria. Rötägg finns som inte ser till vad hästarna kan/vill göra och de förstör ryktet såklart men det finns många bra exempel. Real_Life 2002-12-30, 20:03 Och jag hatar folk som klagar utan anledning :devil: VAD är det som är så hemskt? Love_Lee 2002-12-31, 17:05 Hon vågar tydligen inte stå för d.. Har ju inte skrivit ett svar.. AnetteJT 2002-12-31, 21:39 Ärligt tror jag hon skapat detta inlägg för att få en massa arga svar... :confused: The_Last 2003-01-01, 04:55 tror det samma... :smirk: Real_Life 2003-01-01, 19:59 Antagligen inte *suck* Tror egentligen också att hon skapade den för att få arga svar och "uppmärksamhet" sharmenzita 2003-01-03, 12:44 *suck* **BORTTAGEN** 2003-01-05, 21:37 Får jag säga vad jag tycker är hemskt... Det hemska med galoppsporten är att de stackars hästarnas karriär är så kort. Efter att ha varit framgångsrik på galoppbanorna, fått stå i fina boxar med täcke och högklassig skötsel får stackarna gå till slakt eller skickas iväg till Italien och är plötsligt inte värda ett j**la skit. Säger bara det, stackars djur... :cry: Nån som håller med, eller tycker ni galoppfantaster att detta är bra? Att det är samma sak med fälttävlan eller (knappast!)? :confused: GoddessOfLove 2003-01-05, 22:02 du ska inte uttala dig om saker du inte vet någe om!!!! galoppörer som gått bra, hamnar i avelsboxen. de som inte gått så bra säljs som ridhästar. vad händer med de fälttävlanshästar som inte går någe bra för??? *grrrrrrrrr* **BORTTAGEN** 2003-01-05, 22:45 Ok, ok. Naturligtvis är det inte alltid så. Men ofta tyvärr. Tror tyvärr inte alla galoppuppfödare är lika måna om att hästarna går till avel eller ridsprt, tyvärr är det enklare och billigare att skicka iväg dem. Sorligt men sant.. Förlåt att jag gör dig upprörd, det blir jag också.. På tal om fälttävlanshästar är jag absolut ingen expert. Men dem hästarna tränare och tävlar i hela sitt liv, vilket medför ett helt liv med förstklassig skötsel, träning osv. Galoppörerna går löp i några år sedan är deras liv slut.. Håller du inte med ens lite?? sharmenzita 2003-01-07, 07:04 Det är lika vanligt att travare, fälttävlanshästar eller vad det nu är skickas till slakt efter sin karriär! Alltså ovanligt... :P I vårt stall skolar vi iaf alltid om hästarna te ridhästar, och ingen som har köpt ngn av dom har varit missnöjd. Tånk dig för innan du börjar klaga nästa gång... GoddessOfLove 2003-01-07, 18:42 nej inte ens lite. alla fälttävlans hästar tävlar inte hela sitt liv!!!!! **BORTTAGEN** 2003-01-09, 15:39 okey. jag ger mig. kanske är det som ni säger, men det är inte vad jag har hört och sett tyvärr... tyvärr är det långt ifrån alla galopp (och trav) hästar som har det så bra som de har det i ditt stall. men, men. kanske kommer ni också på det nån gång. kanske skule nämna att sverige har en ganska bra syn på hästar jämfört med andra länder. värre i övriga europa alltså.. ajja. blir bara så upprörd. The_Last 2003-01-09, 16:40 Har läst lite av inläggen, hoppas jag inte missade ngt.. Måste säga såhär Självklart kan jag hålla med dig, för det finns rötägg i alla sporter, men jag förstår inte varför det alltid blir Trav-/galoppsporten som för sota för det. Dom flesta galoppörerna hamnar, som GoddessofLove också skrev, antingen i avelsboxen eller som ridhäst, om så passar, inget tvivel om saken! Har inte stött på en enda tränare som ens funderat på att skicka iväg en välmående häst för slakt, bara för att det är "enklare". Hästarna blir ofta nästan som familjemedlemmar för de flesta tränare. Har inte hållt på så länge med galoppsporten eftersom jag endast är 17 år, men under dessa år jag sysslat med galopp har jag aldrig stött på ngt sådant. Men som jag skrev innan, det finns rötägg i alla sporter, tyvärr.. Sen är ju galoppörerna avlade för att springa fort, och vissa kanske tyvärr inte alls passar/trivs som "vanliga" ridhästar och att ägare och tränare tillsammans bestämmer sig att istället avliva hästen, för dess bästa. Synd att inte alla får chansen att besöka ett galoppstall och se att allt inte bara handlar om pengar... :( Love_Lee 2003-01-09, 16:46 precis d finns som alltid undantag!!! **BORTTAGEN** 2003-01-09, 20:16 Du vet inte ens va du pratar om. galopphästar behandslas som juveler för de är oftast värda en hel del pengar. och de älskar att galoppera, för annars skulle de inte gå för fult på löp och så vidare. och när de har tröttnat på galopp. säljs de som ridhästar eller går till avel. :mad: talåj 2003-03-06, 10:36 Okej, tyck att jag är konstig då... Men jag menar inte bara galopp utan t ex som nån sa fälttävlan (varför så höga+fasta hinder?). När jag skrev detta inlägget hade jag precis fått reda på att en häst i Tyskland eller vad det nu var hade sprungit så fort att den ramlade ihop. Och det var en bild på den, det var hemskt. Jag tycker inte att galopp är fel om man har förnuft. Förlåt :( men det blev bara för mycket när jag såg bilden. Jezzi 2003-03-06, 22:15 Tycker galopp verkar heltufft. Vill prova starta min ponny på ponnygaloppen om det blir ngn på bygdetravet, ponnyn skull älska det =) RussPuss 2003-03-10, 10:01 Skulle galopp/trav/ eller fältävlans tränare och ryttare tycka så illa om sina hästar att de skickar ner sina hästar till slakt, det finns rötägg även inom ponnyhoppningen och dressyren. Dem gillar nog sina hästar lika mycket som vi vanliga "hobby" tränare/ryttare gillar våra hästar. Som kommentar till att fullblod och varmblod går till slakt oftare än t ex fältävlans hästar kan väl sägas att genomsnittsåldern för ett halvblod höjts till 10 år :eek: :mad: :(var tar dem hästarna vägen. :confused: Cissi :bump: sweetsophie 2003-03-12, 11:55 Jag har jobbat hos två galopptränare, en amatör och ett proffs. Gillade inte vad jag såg på något av ställena men jag ser inte det som generellt (herregud, vad är 2 ställen mot alla tusentals i världen?). Galopp var bara inte min grej. Hos proffset handlade det tyvärr väääldigt mycket om pengar och det gör det ju! Uppfödare mfl lämnar sina hästar till en tränare, ju längre hästen står hos tränaren utan resultat desto dyrare blir det. Kan förstå att tränare är hårt pressade av situationen och vill få ut hästen så fort som möjligt på banan. Tyvärr är det hästarna som tar smällen. Hästarna i stallet jag jobbade i, åt aldrig upp sin mat, de var så stressade. De fick aldrig gå ut i hagen, det var walker och träckning som gällde (vilket betydde att jag gick omkring med ren dynamit i grimskaftet). Samma dag som jag började jobba hos proffset (på Jägersro) kom det dit tre unghästar, aldrig hanterade, gått på lösdrift. Fick ha grimmor på sig hela tiden annars kunde man aldrig fånga dem igen. De var rädda och nervösa. Jägersro är dessutom ett högljutt ställe, fullt med aktivitet hela dagarna, inte direkt exemplariskt för dessa räddharar. När jag slutade 3 veckor senare (pallade inte med mentaliteten) var unghästarna redan uppsuttna på...Här snackar vi inte förtroende, här snackar vi förtryck. Jag klarade inte av att jobba under sådana förhållanden. I amatörstallet var det skillnad, det var inte så bråttom och hästarna fick vara hästar, gå i hagar, äta i lugn och ro, osv. Men jag tyckte ändå att det inte passade min hästsyn och det var inte särskilt kul att trava upp och ner på en asfaltväg i 40 minuter för att stärka senor och ligament... Men halvsnabbjobb på Jägersro var roligare, även om jag trodde att jag skulle dö första gången! :D Sen har jag ju haft hand om Moses, Ifhemoveskillhim (som jag tror du kände?), som var en härlig pålle! Det finns idioter överallt, man kan inte generalisera någon. Och om man nu verkligen slaktar hästarna efter avslutad karriär kan jag i vissa fall tycka att det är bättre. Se på alla stackars fd travare som åker mellan människor som om de inte var värda något. Min foderhäst, som är fd travare, har gått hela vintern utan ordentligt med mat eller vatten, bara precis för att de är så billiga att vem som helst kan skaffa sig en. Det är värre, än att de blir mat. GoddessOfLove 2003-03-12, 21:05 För mig har det varit tvärtom, hos amatören superstress och hos proffstränaren mycket lugnare. Znozan 2003-03-13, 12:17 Visst rötägg finns överallt!! Men varför ständigt hoppa på trav och galopp sporten?? :confused: Dom hästar som verkligen vanvårdas, misshandlas och med största sannolikhet (obs inte alltid!!!!!!!)hamnar på dessa vidriga slakttransporter är de som slussas runt på alla dessa marknader. Har jag fel?? :( Hästhandlare är det vidirgaste som finns. Nu ska jag absolut inte dra alla över samma kam! Men tyvärr är det ju så att rötäggen är dom som märks. :mad: Och dom som är seriösa hästhandlare, utbildar sin hästar och verkligen tar hand om dom. Får NÄSTAN automatiskt dåligt rykte, på grund av ordet hästhandlare. Har sett riktiga skräck exempel på korkade och elaka gubbar som kallar sig hästhandlare!!! Så varför inte attackera dom som verkligen är rötägg istället????????? :devil: Pernillaa 2003-03-19, 20:37 öööö???..... talåj 2003-03-20, 12:12 Vad är det konstiga? :confused: **BORTTAGEN** 2003-03-23, 14:31 Jag har en shetlandsponny som jag tävlade i ponnygalopp för ca. 2 år sedan (nu i trav eftersom jag blev för gammal för galoppen). Hon fullkommligt älskade det! Jag förstår att vissa kan tro att det är plågeri mm, men hästar som inte vill springa tävlas inte! Min pålle och jag brukar fortfarande dra ut och "rejsa" på åkrarna, och jag slår vad om att hon saknar Täby! En som vet! shady 2003-03-23, 16:20 är du inte kl.. du vet ju inte mycket om galopp. ge dig. har jobbat många år på både Täby och Jägersro, men det finns inget i ditt inlägg som är sant. talåj 2003-03-24, 09:45 Okej! :smirk: Tack alla som svarade på det här inlägget! Jag har lärt mig en läxa. GALOPP ÄR INTE DJURPLÅGERI! Det finns skitar i alla hästsportgrenar :( Alla behöver inte vara lika tröga som de där var :mad: (den som red den där hästen i Tyskland jag berättade om) ... Ja, ja... :oJag hade fel. :) Men igen: Tack för att ni svarade på det här inlägget. Nu håller jag med er! Galopp är bra! :d :eek: **BORTTAGEN** 2003-04-01, 18:14 Jag förstår lite vad du menar att galopp är djurplågare, men så är det med alla sporter... Allt är inte bra för hästen. Till exempel trav, fälttävlan är lika mycket djurplågeri. Rida an på fasta hinder, trava som tokar på en bana...?? Jag tycker att om hästen är tränad för att gå galopp ska den få det, men med en häst som inte klarar av det ska naturligtvis inte tävla =) Nyss så hörde jag att en ryttare hade gått omkull på en fälttävlans tävling och hon dog och hästen fick avlivas. Jämför då med galopp, eller hur är det säkrare?? Tänk över alla sporter först innan man dömmer. Alla sporter är farliga och alla är en form av "djurplågeri" som du säger. Tänk efter... //Malin :smirk: bibban 2003-04-02, 12:49 Ville bara påpeka att de flesta hästar som slussas runt på "hästmarknaderna" (finns iofs inte så många kvar )är numera just travare (och kallblod). Jag tycker inte att galopp el. travsport är hemskt i sig, men det blir annorlunda mot "vanlig" hästsport, iom att det är så mycket mer pengar inblandade. En fd travare är ofta väldigt billig i inköp, vilket gör att de ofta hamlar på slakt transporter eller hos okunniga ägare..... Vet inte riktigt var alla fd galoppörer tar vägen, jag har sett en del ute på tävlingsbanorna i hoppning o fälttävlan, men var är resten ? bibban The_Last 2003-04-02, 13:43 resten är i avelsboxen eller promenadhästar millansnillan 2003-04-02, 17:42 Eller är pensionärer i en stooooor hage med massa med kompisar :): Tänk om alla hästar kunde få ett sådant slut på sitt liv då skulle inga slaktransporter behövas. Lolydodia 2003-04-03, 02:01 varför är trav djurplågeri? hotrodder 2003-04-04, 07:54 är det inte tom så att många fd galoppörer säljs som just fälttävlanshästar??? Malin **BORTTAGEN** 2003-04-04, 16:49 De flesta galoppörer älskar det, flera blir förstörda när de pansioneras. Jag tycker du ska utveckla dina kunspaker i ämnet då det inte verkar somdu vet vad du pratar om. chiiet 2003-04-07, 22:58 varför blandar du in uppfödarna i detta? det borde du väll ändå förstå att det sista en uppfödare vill är att deras uppfödningar går till slakt!?! och om du inte visste det är många fälttävlanshästar före detta galopphästar säg ingenting om något du inte vet något om!!! jag vet vad jag pratar om eftersom jag både är fältävlansryttare och fullblodsuppfödare Lenis 2003-04-09, 22:33 Vill bara påpeka ett par saker, framförallt detta: VEM I HELA FRIDEN skrev att galoppörer behandlas som juveler för de är så värdefulla?`FÅ HÄSTAR blir verkligen så bra, de flesta springer inte in särskilt mycket och man försöker få dem till ridhästar. Sen tycker jag om jag får säga det, att galoppera fort ikapp är rätt naturligt för hästarna (iaktta en flock några dagar får ni se.. eller använd huvudet) medan jag mår lite dåligt av att se travhästarna. Det är inte naturligt att trava oerhört fort, och framförallt inte med huvudet uppspänt!!! (Kan ju säga att jag tycker lika illa om människor som missbrukar graman osv..) Får hem min lilla f.d. galoppör om en månad!! :) Ha det bra *alla tycker olika, men bra att folk bryr sig tycker jag* Nizzetoto 2003-04-12, 09:48 Ring till en tränare och gör ett studiebesök så får du antagligen se att det inte är värre i galoppstall/galopptävlingar än det är inom någon annan hästsport! Undantag finns alltid inom alla sporter. Och förresten , vad har du för erfarenhet inom galoppen som gör att du kan uttala dig som du gör? INTRESSERAD! **BORTTAGEN** 2003-04-18, 15:28 Fälttävlanshästar har oftast en lång karriär då många av dem är tävlingsnarkomaner som älskar sitt 'jobb'! De fälttävlans hästar som pansioneras säljs antingen eller stannar kvar som pansionär.Få ft:sar döms ut/slaktas. Dock de utarbetade hästarna kan man inte göra ngt åt (visserlien är det få). Mne det är stor skillnad på ft-hästarna och galoppörerna. Nu kanske detta ilägg inte gav så mycket, ville bara informera om att ft-hästar inte har det som galoppörerna. Alltså jag klagar inte på ngt sätt över galoppen utan bara sättet att uttala det på då det inte är särkilt bra jämförelse. Agraff 2003-04-21, 14:44 är trav verkligen inte bra för hästar? Jag vet inte, jag bara undrar? Jag tänkte på att de spänner upp huvudet? I övrigt tror jag att alla djur mår bra av att göra det den är avlad för generellt sett, undantag finns ju alltid. Jag har inte så mycket kunskaper om trav respektive galopp, men i en kompis travstall verkar hästarna må superbra! De får jobba med det de flesta älskar, nämligen trava jättefort och sen får de gå ut i en enorm hage och ha det bra. Däremot kan man verkligen diskutera hur bra ridhästar mår som står i en frimärksstor hage (ensam såklart - risk för skador!) och rids några gånger i veckan (i ridhus såklart)för matte eller husse har tidsbrist!Det tycker jag är sjukt. Så är det i många stall jag varit i, men såklart finns det bra halvblodsstall och ägare också självklart!! **BORTTAGEN** 2003-04-22, 10:27 Jag sa ingen kritik till galoppörerna rep. Travarna-jag ville bara påpeka och rätta om fälttävlanshästarna! Dean 2003-04-22, 18:11 Ett tips: Läs på innan du uttalar dig! Men det är ju alltid kul att få sig ett gott skratt åt er okunniga och trångsynta så kallade häst människor. För travare är det naturligt att trava jätte fort och de älskar det eftersom att de är avlade för det . Käkenremmen som du pratade om ( remmen de har för att hålla upp huvudet ) är ett stöd för hästarna och är absolut inte djurplågeri. Se där! Nu har du lärt dig något nytt :idea: walkman 2003-04-27, 21:41 håller inte med dig. T ex Om du och en kompis skulle vara ute och galoppera och sedan "släpper" hästarna och låter de galoppera fritt så kommer de antagligen att springa i kapp och det kommer att gå fortare och fortare. Därför är ju galoppen naturlig och inget djurplågeri. dressyrfreak 2003-04-29, 23:50 De flesta hästar älskar ju att galoppera fort... jag har varit på Täby galopp några gånger när de har "amatörkvällar" och pållen älskade det :) Tomaten 2003-05-01, 17:37 Rider du själv eller tillsammans med andra när du rider ute? LÅter ni aldrig era hästar bus galoppera i kapp någon gång`? Det gör vi, dom tycker det e jätte kul. Man kan faktiskt säga att galopptörerna har det bättre än några andra hästar, de får busa jämt. De har det egentligen bättre, de har ordentliga skydd, bra underlag, och alltihopa är övervakat! Det e typ som att säga att skogsridning e djur plågeri, det beror på vem som äger hä'sten och hur de tar hand om den Använd huvudet! :idea: Cani_SWE 2004-04-16, 10:22 varför säger du så?!?! vad har du för kunskap om det området?! Cavat_ 2004-04-16, 16:11 Så du menar alltså, att man slkatar en häst som har springit in hundratusentals kronor, bara för att det är enklare? seriöst. Det är en farlig sport. visst. bara i måndags så bröt en häst benet och blev avlivad under tävlingarna på Jägersro. Detta vet ALLA som håller på med galopp - det är FARLIGT. Både för häst & ryttare! därför ser man till att ha goda förutsättningar och säkre banor, bra underlag, rätt skydd, allt! allt för att risken att det ska hända något ska bli så liten som möjligt. en häst startas inte om den inte är helt topp, om den bara är yttepyttelite skenbensöm så stryks den; allt för att inte ta några onödiga risker. hästarnas liv slutar INTE efter deras liv på banan är slut. Faktum är att de flesta fullblod passar super till snabba, farliga sporter som just fälttävlan (som i nämnt längre upp). De flesta fälttävlandsryttare vill ha halvblod eller fullblod, eller en korsning mellan dem! Galoppörer är AVLADE till att springa, de ÄLSKAR att springa, men efter ett tag (några år) blir det för farligt, benen tål inte hur mycket som helst! därför säljs dom som ridhästar! och det där tramset som man allt som oftast får höra att man slår hästarna så mycket i löpen är rent bullshit, man får bara slå dom fem rapp, annars åker man upp till skiljedomstolen & får betala böter. Vad jag vet så finns det inga sådana regler alls för trav! Snälla, gör världen en tjänst och gå på en galopptävling nån gång, så kanske du också ser tjusningen i farten, spänningen, stämningen.. det är underbarare än du någonsin kan tänka dig. shady 2004-04-16, 20:08 Bra :bow: pepperoni 2004-04-16, 22:09 En liten parantes... Om det nu är så att det finns regler för hur många gånger du får slå hästen i galoppsporten tror du då inte att STC (Svenska Travsportens Centralförbund!) har några regler för samma sak eller........!!!!???? Klart dom har lilla vän..samma sak där - böter och/eller avstängning. shady 2004-04-16, 22:32 tror du då inte att STC (Svenska Travsportens Centralförbund!) har några regler för samma sak eller........!!!!???? Klart dom har lilla vän..samma sak där - böter och/eller avstängning. Men det var väl inte det som diskuterades? Lite väl ironiskt sagt, av dig. pepperoni 2004-04-17, 20:46 Ville bara inte att folk ska börja tro att det inom travsporten är fritt fram att slå hästarna med spöet hur många gånger som hellst. Reglerna där är lika strikta som inom galoppen. Det var bara en liten parantes "for the record". Tycker bara att innan man skriver om saker man inte har en aning om så ska man ta reda på lite mer fakta först!! Annars kan man låta det vara osagt istället. shady 2004-04-17, 21:16 Helt klart sant. Men det var ju ändå inom galoppen det skrevs om. Travet finns det ju en travsida för. Men jag förstår din poäng med inlägget ;) Dimmans_Elaine 2004-04-17, 21:59 Vad menar du med det som du påpekar? Jag behandlar min pålle som en juvel och hon har inte sprungit in ett ända öre. charity 2004-04-18, 17:11 jag behöver bara säga en sak: de kallas FÖRDOMMAR! de är bara dem som inte vet nåt om galopp som skriver sånna saker..... Trassla 2004-04-18, 22:07 Vilket omoget och tramsigt inlägg. Jag antar att du då tycker att alla som inte enbart rider på en jämn sandbana i ytterst kontrollerad skritt är djurplågare då också, efter som hästen KAN skadas? Kanske är det djurplågeri inte ha sin häst ståendes stilla i en box dygnet runt, året runt också, eftersom den KAN skada sig i hagen? olgaklara 2004-04-20, 12:43 Konstigt att det finns så oerhört många fullblod som trivs bra mycket bättre som fälttävlanshäst än galopphäst?? Har en hemma och skulle aldrig kunna utsätta honom för livsfara. Han stortrivs som sådan fälttävlanshäst och har nästintill slutat att väva och stressa av sig vikt. Och du hindrena i fälttävlan är max 120cm höga i den allra högsta klassen och det är ju "bara" 40cm lägre än i hoppning!! olgaklara 2004-04-20, 12:45 Men *eh* många fd galoppörer blir ju faktiskt just fälttävlanshästar olgaklara 2004-04-20, 12:48 Vad är det för påhopp på fälttävlanshästar??? Om du inte vet det så är ju faktiskt det just de hästar som tävlar längst upp i ålder!! Ingen slit och släng om du tror det. _moa_ 2004-05-20, 09:37 Varför?? Dressyr och hoppning och vanlig hobbyridnig är det vara så mycket bättre för hästen då?? enjes 2004-05-20, 14:53 ja du är faktiskt den enda för du vet inte vad du snackar om å när man inte vet det ska man ska man inte öppna mun, eller så förklarar du utförligt vad du snackar om. //Bladluz å en av sveriges störata galopptränare(bara undrar) enjes 2004-05-20, 14:57 det går 25 travare på en galoppör å vart tar alla travare vägen då rå?? enjes 2004-05-20, 15:01 galoppörerna går ofta till hopp och dressyr men mest till fälttävlan efter sin "korta" karrier på galoppen. För två veckor sedan vann e galoppör på Jägersro han är "bara" 12 år!! :devil: BJÖRKIS 2004-05-20, 15:17 Härligt bladluz! Ge dem bara :D :D :D Håller fullständigt med dig, att snacka om något man inte har en aning om är som att måla utan färg! Sicken människa, man blir bara så skrattfärdig av att läsa såna inlägg, det är inte ens värt att svara på. Tänk så stor travsporten är jämfört med galoppen, då börjar man undra vart ALLA travare tar vägen. De som inte säljs för 2000:- till någon stackare som knappt kan stava till häst förstås. Jag har inget emot travare alls, det blir kanonfina ridhästar efter omskolning, en av de bästa tävlingshästar jag suttit på va just travare, Ellie Noon, en riktigt snygg pålle som hoppade ruggigt bra! Tyvärr såldes hon till fel tjej som senare slaktade henne då ägaren ansåg att det var fel i psyket på hästen, jag kan intyga att det inte fanns ett fel på hästen mentalt, hon hamnade bara hos fel ägare som var för vek och inte klarade av henne. Synd på en så bra individ. enjes 2004-05-20, 16:12 Precis! Ja det är synd att vissa hästar ska komma till fel ägare och då blir det tyvärr sådär :(De flesta travare åker typ utomlands och tävlar i något annat land hos någon tränare så dom går inte heller till slakt som "vissa" säger!! Håller med om det du säger fullständigt! :cool: realist 2004-05-20, 16:36 [quote] De flesta travare åker typ utomlands och tävlar i något annat land hos någon tränare så dom går inte heller till slakt som "vissa" säger!! Tror du på tomten också? :smirk: BJÖRKIS 2004-05-20, 16:48 Vet du vad? Bättre att du lägger ner och kommer tillbaka med ett förnuftigt inlägg när du har lite mer kött på benen! Det finns så oerhört många hästar som dessvärre går till slakt istället för till bättre ägande, detta gäller alla hästar oavsett ras, därför känns det onödigt att bara dra in fullbloden i detta sammanhang. Hoppas du tar ditt förnuft till fånga en dag och inser fakta vännen. Vi människor kommer ALDRIG att kunna kontrollera antalet slaktade hästar på vita papper, så är det bara tyvärr. realist 2004-05-20, 17:07 Vännen? Skulle tro att jag har mer kött på benen än du anar annars hade jag inte gjort något inlägg överhuvudtaget. Så fort man kommer med något negativt så mer eller mindre halshuggs man. Det är nog snarare du som måste ta reda på fakta innan du uttalar dig. Förvränga fakta till det bättre går tydligen bra. :mad: shady 2004-05-20, 18:15 Snälla nån, ge dig. Du har absolut inget kött på benen i detta läge. Sedan har du hamnat på fel forum sida, ditt inlägg skulle varit på ett helt annat ställe. realist 2004-05-20, 18:21 Säj de till den som startade de hela. Jag svarade bara på ett inlägg. :mad:Ni vet inte vad jag sett så lägg ner. shady 2004-05-20, 18:26 Nej, självklart har vi inte sett det du har sett. Men bärätta då istället. För ljust nu är du ute och cyklar, och för att du kanske sett/hört 1 skröna om hur det är med fullbloden efter deras karriär, så är det ju ändå inget som säger att det är din version som är rätt. Sedan brukar vi inte att ha för vana att halshugga folk på detta forum, och absolut inte på galopp sidan. Det ända vi vill är att folk inte skall smutskasta galoppsporten, som många gör utan att veta ett skit om vad dom pratar om. realist 2004-05-20, 18:36 Jag är verksam inom galoppen och har varit det de senaste 20 åren så jag vet precis vad jag talar om. Hur är det med dig nu för tiden? :smirk: BJÖRKIS 2004-05-20, 19:46 :D :D :D, bra, då behöver vi inte ens diskutera saken vidare!!! Eftersom du är så insatt vet du redan hur det ligger till... realist 2004-05-20, 20:35 Då så, du kommer också att upptäcka saker och ting tids nog. Den dagen kommer du att hålla med mig. :D shady 2004-05-20, 22:11 Men om du har hållt på med galopp i 20 år som du säger, så måste du ju ha något konkret att berätta, eller? Visst, jag är inte aktiv i den bemärkelsen som jag var tidigare när jag bodde i Täby, inte för jag förstår vad det har med saken att göra? Inte heller har jag påstått att jag är fullt så aktiv längre heller. Men den aktivitet som jag har nu vad det gäller galopp hästar, har du absolut inte en aning om inte heller är det din ensak. Jag står för mina saker här, det är mer än du gör. Sedan om det är så hemskt hur fullbloden sköts, varför hänger du kvar inom sporten? Eller framför allt varför gör du inget åt saken? Snacka går ju, men göra något åt saken går tydligen inte, bara gnälla och smutskasta sporten. realist 2004-05-21, 15:01 :confused: :DDu e tjejen som hänger med, huvudet på skaft. Jaja :angel: BJÖRKIS 2004-05-21, 15:23 Jag kan inte för mitt liv förstå varför du ens håller på med galoppsport om du nu tycker att det är så förfärligt? Finns det något bra svar på det? Skit förekommer inom all sport, inte bara hästsporten. Hur många hopp/dressyhästar har inte fått ta slag med sporrar och spö för att de inte lyfter benen tillräckligt eller gör en bra piaff? Det är något som alltid kommer att finnas oavsett om vi vill eller inte, det är en hemsk tanke men tyvärr verklig. Så istället för att tjaffsa kan var och en sköta sitt, på för hästen bästa sätt. realist 2004-05-21, 15:46 :D :D :D, bra, då behöver vi inte ens diskutera saken vidare!!! Eftersom du är så insatt vet du redan hur det ligger till... Vem är det som tjaffsar? Dessutom har jag INTE PÅSTÅTT att det är hemskt att slakta utan att det händer inte alltför sällan. Svarade bara på inlägg som alla andra här. Bara för att man är en amatörtränare från landet(som dessutom tränar araber :smirk:) betyder inte att man vet allt, vilket har framgått tydligt. BJÖRKIS 2004-05-21, 18:01 Tack för den du! Jag har inte sagt något illa om dig! Tänker inte diskutera saken vidare med dig då jag självklart tar illa vid mig efter ditt uttalande. Att vara amatörtränare, från landet dessutom, som tränar araber, är en dröm som gått i uppfyllelse sedan jag var 10 år gammal. Man börjar alltid nånstans, från noll, och jobbar sig uppåt. Allt kan inte hända på en dag. Hoppas du en dag kommer inse att det inte spelar någon roll varifrån man kommer, om man är amatörtränare eller proffs. Tack för mig ;) shady 2004-05-21, 21:12 Rent ut sagt. Fy faan. Hur kan du bara uttala dig så nedvärderande om en amatör tränare med arab hästar? Är dom sämre på något vis eller? Har du inget innanför pannbenet? Skärp till dig är du snäll, och som det verkar i denna diskusion nu, så har absolut inte du huvudet på skafft. Love_Lee 2004-05-22, 13:13 Instämmer med shady, fy faaen!! Man behöver inte gå till "personangrepp" bara för att motparten inte håller med en.. :mad: Kan inte förstå vad d skulle göra för skillnad att hon tränar araber och kommer från landet??? :mad: Cavat_ 2004-05-22, 14:40 Detta är fan patetiskt. Vem tror du att du ÄR, realist?! Det enda du har skrivit här inne på galopp är gnäll och om hur dåååligt galopp är. så varför sitter du bara på ditt feta arsle och gnäller, varför gör du inte något åt det istället?! Om du nu har varit i galoppen i 20 år som du säger, då måste du ha bra många kontakter, alltså: du kan lätt påverka, om du har viljan.. och det där att få björkis att framstå som nån bonde som tränar hästar som inte kommer att bli något och inte är värda ett skit (det var det intrycket man fick), det är bara fegt. hur mycket bättre är du egentligen? Är du tränare själv eller? om inte, ja då kan jag ju bara säga att björkis har kommit bra mycket längre i utvecklingen än du, för efter 20 år i galoppsporten borde man ha stadgat sig mer men framför allt, man borde ha växt upp. The_Last 2004-05-22, 15:35 :bow: :bow: :bow: BJÖRKIS 2004-05-22, 15:45 Tack för alla gulliga inlägg ni skrivit, jag blir jätterörd :cry: Det känns verkligen bra att läsa alla fina saker ni skrivit om mig och araberna, det ska jag hälsa grabbarna när de kommer in för sin kvällsmat :bump: Jättestora kramar till er alla, :love: :love: :love: shady 2004-05-22, 16:40 Självklart håller vi en goo kompis bakom ryggen, när folk är dumma. Är kanske inte världens arab galopp älskare, men tycker du om dom (som jag vet att du gör) ja då, accepterar jag det, och hejjar på dig istället. Sedan detta med att vara från landet. Hur många galopp tränare önskar inte att dom skall få vara på landet? Dom flesta. Sedan amatör. ALLA tränare har varit amatörer, sedan har det gått bra (vilket jag är helt övertygad om) att det kommer att göra för dig också. Du kommer inom några år att vara en av dom stora. Håller på dig. För jag verkligen gillar din stil och allt. Sedan har människan (realist) mage att sitta här och snacka en jävla massa skit, och inte stå upp för den. Näe, skit i den personen, är förmodligen en som bara är avundssjuk. Jag håller på dig BJÖRKIS och alla er andra som är amatörer, oavsett om ni har araber eller fullblod. Tränare som tränare, oavsett erat val av raser. Mariqa 2004-05-22, 20:23 Rider inte Galopp själv. men djurplågeri är det bara om man är okunnig i sitt område, och jag tror nog att det är en väldigt hög säkerhet i galopptävlingar, lika som i alla andra tävlingsgrenar. Farligt blir det först när man inte vet vad man håller på med. T.o.m vanlig banhoppning kan vara farlig om ryttaren inte kan kontrollera sig själv och hästen. tack för mig :bow: Fifflan 2004-05-23, 11:33 Har nu läst hela tråden i ett svep, och förfäras av nivån på både angrepps- och försvarsinläggen! :eek: LITE nyansering kan man gott kosta på sig, tycker jag! Jag har jobbat med ridhästar, jakt- och galopphästar på Irland, galopp i Sverige, på ridskola, på hingststation och hos 'hästpsykolog'. På ALLA ställen har jag lärt mig mycket om både god och dålig hästhållning i olika proportioner. Om man vill vara en god ambassadör för sin inriktning och ställs inför en person som i sitt första möte med ens inriktning stött på en mindre vacker sida, så vinner man ju knappast över den personen genom att idiotförklara denne! Då är risken stor att man istället permanentar dennes fördomar. Ingen rök utan eld tänker man lätt om folk blir jätteaggressiva i sina responser... Som en del har skrivit så har alla inriktningar mindre goda sidor och avarter. Inom galoppen tycker jag inte om tex foderrutinerna. Hästarna får ofta alldeles för lite stråfoder och för mycket kraftfoder för att deras magar ska fungera bra. Sedan finns det ju individer som har alldeles för känsligt psyke för att kunna trivas i den hetsiga miljön (äger själv en sådan, efter 12 års avprogrammering börjar hon faktiskt tycka det är kul att springa fort ibland, innan fick hon PANIK). Jag är också av uppfattningen att många galopptränare är för ensidiga i sin träning, och att många hästar blir övertränade. Det här med ensidighet är jättevanligt inom alla inriktningar, men man är ensidiga på olika sätt, vilket avspeglar sig i vilka skador och avvikande beteenden som är de mest frekventa inom inriktningen. På alla galoppstall jag varit har hästarna gått i hage varje dag, på det ena stället på Irland bara 1-2 timmar(+ 1-2 tim ridning och minst en halv timmes rykt uppbunden på gårdsplan + promenad fördelat över dagen) men i stor gräshage i flock i alla fall. Hästarna på Irland fick mer hö och mindre kraftfoder än de i Sverige (detta gäller alltså specifikt de ställen jag varit på!) Sedan var det generellt så att svenska galoppörer rids in som tvååringar (eller till och med på hösten som 1.5-åringar), medan man hade mer is i magen på Irland och bedömde från fall till fall, antagligen beroende på att man har mer hurdle-racing där, och att de hästar som lämpar sig för det är lite senare i utvecklingen. Jag känner faktiskt inte till en enda galoppör som avlivats efter karriären, de flesta har ju en kroppsbyggnad och rörelsemönster som väl lämpar sig för ridning. De kräver dock oftast en van och orädd ryttare pga sina snabba reaktioner och hur fort det går :angel: om man inte fixar att förebygga flyktbeteendet. Travarna är mera svårplacerade då de är så hårt gångartsspecialicerade genom avel (dock finns ju även här individer som har lättare för ridning), och kräver mycket av sin ryttare för att fungera bra. Jag känner till flera travhästar som gått till slakt här i Sverige för att man inte lyckats placera dem, just för att inte riskera att de hamnar på slakttransporter eller hos mindre nogräknade personer. Själv är jag oerhört förtjust i fullbloden som ras, och tycker det är djävligt mäktigt att stå vid railen när hästarna spränger förbi, och att träna hästar som trivs. Men har också lidit när jag haft sköthästar som vantrivts och inte stått pall för trycket. Det är också största anledningen till att jag släppte galoppen. På ridskolan led man med hästar som blev uttråkade eller som var så snälla att de alltid fick gå med de sämsta ryttarna. På hingststationen var det jobbigt att se hingstarnas isolering från andra hästar. Hos hästpsykologen var det jobbigt att allt var så djävla opsykologiskt (sic!) och oprofessionellt. I min egen nuvarande hästhållning är jag minst nöjd med kvaliteten på underlaget i den rasthage som jag kan erbjuda mina hästar, men stallet är för övrigt så bra att det får uppväga, samt att jag kontinuerligt jobbar på att förbättra genom dränering och påförande av nytt ytmaterial. En verksamhet som inte vågar kritisera sig själv och jobba med sina dåliga sidor kan inte utvecklas! :idea: BJÖRKIS 2004-05-23, 12:28 :bow:, ett mkt bra inlägg!!! shady 2004-05-23, 12:41 Mycket bra :bow: :bow: enjes 2004-05-23, 20:38 jättebra inlägg!! :bow: nu vågar inte realist såga något vaa? :D shady 2004-05-23, 21:38 Verkar som hon gått upp i rök, eller är det så att hon varken kan eller vågar stå för sina åsikter? :) Fifflan 2004-05-24, 09:28 hrrrmmm... Nu var ju mitt inlägg inte riktat till EN viss person och inte heller avsett att tysta ner några kritiska röster! Om du kanske tar och läser vad jag faktiskt skrivit så ser du att det var ju lika mycket kritik mot hur ni försvarar er inriktning genom att gå till angrepp mot kritiska personer. Bara för att någon ger osaklig kritik är det heller inte fritt fram att själv bli osaklig, i alla fall inte om man vill betraktas som en mogen utövare av sin inriktning... Så var snäll och använd inte MITT inlägg för att slå någon i skallen med! Sen är det ju kul att du hittat ett sätt att 'hästa' som du brinner för! :D realist 2004-05-24, 09:32 Om du menar mej så har jag inte ändrat mig. Tycker inte att det finns något att tillägga när folk ändå läser inläggen som fan läser bibeln. Har ändå statistiken att luta mig på och det jag sett genom åren dvs. verkligheten. Så dröm vidare :rofl: shady 2004-05-24, 20:16 Drömmer gör jag om natten, men frågan är om du drömmer om dagarna också. Eller är det så att du bara är så fruktansvärt feg som inte vågar stå för det du börjat skriva. Du klagar, men kan inte komma med något konkret som att tala om VAD det är du vet och har sett. Tills att du kommer med något sådant så står jag fast vid mitt. Sedan om du anser att jag har huvudet på skaft eller inte det skiter jag totalt i. Jag talar om vad jag ser och vet, det är mer än du gör. The_Last 2004-05-24, 20:29 bra där shady! :bow: :bow: shady 2004-05-24, 21:01 Tack realist 2004-05-24, 22:02 Jag har sett och hållit i ett otal friska hästar som gått till slakt pga att ägarna vill bli av med hästen fort. Vilket inte är ovanligt i hästsporter där det handlar om större pengar. Fattar inte hur man kan utveckla det vidare. Men tydligen enligt dig och en del andra så förekommer inte det. Då är vi inte överens. Jaha vad tjafsar du om? :confused: Var det nåt jag inte skrivit förut? Eller var det du som inte kunde läsa ordentligt. enjes 2004-05-24, 22:25 nje nje då förstår jag ;) BlueEye 2004-05-25, 15:21 Em...om du hatar galopp så måste du hata travet med.. För galoppörerna startas redan som stora ettåringar medans travarna som 2 åringar. Dessutom så är det mer synd om ridskolehästar än travare och galoppörer eftersom för det mesta när travere och galoppörer är slut allstå inte vill mer..så säljs dom till privatpersoner..medans ridskolehästar går tills dom måste avlivas...Så villket e värst igentligen?` BlueEye 2004-05-25, 15:32 sweetsophie vill bara lägga till lite på hennes lilla inlägg, Lite om jägersro då. För det första. Jägersros tränare, personal ALLA som är där..behandlar hästarna med sina liv ! Jag är där verge dag, I både trav och galoppstall, Visst vissa hästar blir stressade, och vissa hästar äter inte upp maten det har jag sett många gånger. Men vet vad 99% av tränarna el personalen gör då?`Jo dom går in till hästen och matar den med bara händerna. Det kan va så att den inte vill äta när alla hästar går in och ut.. Och dessutom..Visst det är mkt ljud..och stim..Men oftast på måndagar och onsdagaro ch torsdagar eftersom måndagar, alla e trötta och stressade men det blir lugnare på måndagseftermiddagen. Och på onsdag, Galoppörerna springer fort, och på torsdagarna travarna springer fort.. Jag har själva en fd travare nyss kommen från banan. Var jätte stressad när ja fick henne men hon lugnade ner sig. Sen har vi en häst som heter gubelini han e på jägers verge måndag och lördag...Äter inte ensam när han kommer där från så vi får närstan mata honom med händerna. Men han trivs med det han håller på med. Det jag vill ha sagt med detta är som jag skrev i ett annat inlägg.. E igentligne att ridhästar har det värre. Massa nybörjare på ryggen som sitter och sparkar, alla går in och ut till dom..och står inne...Medans travarna och galoppörerna står i hagen i vindan, lr e i sin box och blir ryktade och har inte massa ungar på sig...Iaf med mina ord säger jag JÄGERSRO är mitt liv..har aldrig sett en häst som inte trivs på det området... Possi_Katt 2004-05-25, 21:30 Det beror ju på om hästen gillar de..vissa hästar är ju stressade men andra coola..men en av nackdelarna är jua tt man tycker att dom slår hästarna..!! shady 2004-05-25, 21:31 Ursäkta mig, men det finns INGA galoppörer som startar som ett åringar. Dom första löpen är som tvååringar. Vad gäller ridskole hästarna kan jag hålla med dig, inte i precis allt men i det stora. Finns ridskolor som prioriterar hästarna annorlunda, men tyvärr är dom inte många. shady 2004-05-25, 21:37 Visst det du säger här kan vara sant, men jag har aldrig stött på en enda hästägare inom galoppen som slaktat bara för att bli av med hästarna snabbt. Däremot vet jag ägare som slaktat för att dom inte vill att hästarna skall hamna i fel händer efter sin karriär. Den biten håller jag dom helt och hållet om ryggen med. Vet man inte vem man säljer till så hade även jag hellre slaktat. När min tränare dog, ägde han en häst. Den slaktades när han dog, dels på hans vilja, dels för att det var en otroligt knepig häst som hade fått det otroligt svårt hos andra människor. Jaha vad tjafsar du om? Var det nåt jag inte skrivit förut? Du ville inte utveckla vad du skrivit, nu har du sagt lite. Eller var det du som inte kunde läsa ordentligt. Jo det kan jag. Kan du?? BlueEye 2004-05-25, 22:06 dom springer "lek" löp jo toughcookie 2004-05-25, 22:16 NEJ! Dom rids in vid 18 månader och startar TIDIGAST i maj som tvååringar........... The_Last 2004-05-25, 22:21 Haha, "lek" löp? Vad e d? Förlåt... men d lät så kul. :crazy: ;) Men jag instämmer me alla andra, hästarna kvalas in som TVÅ åringar, inom galoppen finns inga sk "leklöpningar" shady 2004-05-25, 22:22 Det har du fattat fel om. Vad menar du med lek lopp?? Har aldrig hört den benämningen innan. BlueEye 2004-05-27, 21:26 Aha men då har vi två helt olika uppfattnignar om det och jag vet att jag har rätt idet jag säger så sluta tjabba.. shady 2004-05-27, 21:55 Menar du att du har rätt i att 1 åringar är inridna och startar i "lek löp"? Ursäkta mig, men jag kan inte sluta asgarva. Det var det dummaste jag hört. Om det skulle finnas en enda uns sanning i det, skulle jag förts och främst vilja veta på vilken bana dessa lek löp är? Sedan vilka jävla idioter till tränare som gör detta? BlueEye 2004-05-28, 11:28 asså ursäkta mig här nu men du e riktigt dum i huvudet.. dom leklöpen är ute på ett fält.. där jag har min häst är en "galoppbana" som vi gjort utav gräs o sånt. Och där testar man deras springförmåga, och oftast så sitter ryttaren på mamman och ettåringer springer efter..fattar du nu "leklöp"? realist 2004-05-28, 12:37 Leklöp? :rofl:Vid vilken ålder avvänjs dessa åringar? The_Last 2004-05-28, 14:11 Om det är någon som är riktigt dum i huvudet här så e d väl ändå du! (jag tycker verkligen inte om folk som hoppar på personer jag tycker om!) Du kunde kanske ha förklarat lite mer om vad dina sk "leklöp" som du så fint kallar dom är. Och jag har då aldrig vart med om ngt liknande, och att äldre ettåringar fortfarande går med mamman tycker jag låter vääldigt konstigt. :smirk: BJÖRKIS 2004-05-28, 15:16 Håller med de andra fullständigt, det är du som verkar vara kokko i skallen!!! Jag misstänker att det är så att det är DU som har de sk leklöpen, låter som det när man läser iaf. shady 2004-05-28, 21:04 Ja du lilla vän. Jag undrar vem det egentligen är som är dum i huv...? shady 2004-05-28, 21:06 Vet du en sak? Jag gillar dig också. Sedan kunde personen förklarat sig bättre. Det håller jag med om. shady 2004-05-28, 21:08 Det tycker jag också. För vilken fullblods uppfödare har sina åringar gående ihop med sina mammor. Så vitt jag vet INGEN. Så det är nog hennes små leklöp hemma på åkern hon dillar om. toughcookie 2004-05-28, 21:46 Ok, så jag som dom senaste 12 åren har varit fölningsansvarig på ett av sveriges största fullblodsstuterier vet inte vad jag pratar om???? Dessutom har jag ridit in och grundtränat flera klassiska vinnare, men det klart, hästar som vinner derbyn är naturligtvis feltränade från början........(eller jag kanske bara har haft TUR?) :rofl: shady 2004-05-29, 13:21 Det är inte du som har fel, det är den andra som inte har en aning om vad hon pratar/skriver om. |