Visa fullständig version : Äter inte

Rejält_felskapad
2003-01-12, 08:58
Vi har en irländsk import som kom den 27:e Dec. förra året. Troligen en korsning mellan fbl/tinker ev. med connemara i sig(?). Han äter inte.Ingen stressad häst, men han ser så himla ledsen ut och står och tittar. Ligger ner mycket. Vet. har kollat, men inte hittat något. Äpplen äter han och Nestle fitnessflingor. Det senare äter han rejält av, men det är inget man kan fodra med i längden direkt.

Hösilaget äter han småtuggor av ibland, men inte mycket.

ccc
2003-01-12, 09:29
Kanske tycker han bättre om hö?

Rejält_felskapad
2003-01-12, 09:41
Vi har provat de också, men det rör han inte alls.

Samma sak med kraftfodret.

**BORTTAGEN**
2003-01-12, 10:35
Har du provat att hälla på lite ShyFeeder på maten?
Köpte en häst för ca ett halvår sedan som inte åt maten... Hällde på lite sådant så var det problemet ur världen. Hon fick det i ca 1 veckas tid, sedan åt hon ändå.

Det är ju en slags sirap som hästarna brukar tycka är jättegott.

**BORTTAGEN**
2003-01-12, 10:52
Har ni tagit blodprov och kollat så han inte har någon infektion i kroppen. Låter ju som om det är någon "fel" på hästen om den inte äter.
Eller kanske är han rent av väldigt ledsen..Har några hästar flyttat från stallet som har varit hans kompisar..?!
Om du tror på hästpratare så kanske det kan vara ett alternativ. ?!?!

Centaur
2003-01-12, 11:25
Det låter som han är väldigt trist... :cry: Han kanske saknar nån häst eller människa? Pyssla mycket med honom, borsta och gosa - rid inte. Du kan försöka att ge homeopatmedicin, Ignatia och Natrum mur. är välprovade sorgmedel.
Kontakta gärna en hästkommunikatör, hon kanske kan hjälpa! Det skadar inte att prova.... Stackars lille häst.... :cry:

Rejält_felskapad
2003-01-12, 11:39
Går ute i hage, med andra hästar, stooor hage. Pysslar ganska mycket med honom, då är han glad, rider han också, då är han också glad. Han har en massa leksaker i boxen.

Djurkommunikatör, nä, tror inte på det.

Ignatia, Natrium Mur och Shy Feeder, var får man tag på det?

Centaur
2003-01-12, 11:50
Ignatia och natrum mur. får du på apoteket. Shy Feeder får du i hästaffären. Vill han äta om man holder fodret i en hink? Så att han har sällskap när han äter? Om han är glad när du rider och är med honom, så verkar det ju sannolikt att han känner sig lite ensam och förtapad... Vet du vad för foder han fick innan? Om han bara har ätit tex müsli hela sitt liv, så tycker han kanske det är konstigt med pellets?
Berätta hur det går med den lilla hästen!

Rejält_felskapad
2003-01-12, 11:58
Ingen aning om vad han har fått innan (kom från irland). Håller i en hink, nej. Ger man honom i handen så äter han lite löst (några korn) men det mesta spiller han ut på marken.

kamomillo
2003-01-12, 12:33
Har ni kollat tänderna?
Det slog mej att han kanske har svårt att tugga :confused:

Hoppas att det löser sig!

* Jenny *

arabia
2003-01-12, 13:47
Irländarna ger ofta typ müsslifoder har jag för mig så då är det ju inte konstigt att han äter flingor. Men han behöver ju ha grovfoder oxå.

Splittan
2003-01-12, 14:49
Du får berätta för oss hur det går.

Vet en häst som inte ville äta så bra, för han tyckte att det var för mkt mat som låg i hans krubba.

**BORTTAGEN**
2003-01-12, 15:58
Shy Feeder finns i affärer oftast, hästaffärer alltså.
Finns också på tex. H***s.

Rejält_felskapad
2003-01-12, 19:03
Tänderna kollade.

Rejält_felskapad
2003-01-12, 19:04
Ska berätta. Får tvinga in pojken till Kalmar imorn och gå på lantmännen. Där borde det finnas.

Lydia
2003-01-12, 23:15
Har ni kollat tänderna? Eller är han "bara" ledsen? Kanske behöver B-vitamin (krävs ofta tillskott vid flytt/resor mm)

maggan2
2003-01-13, 09:12
Har du kollat om han har feber?
/M

Rejält_felskapad
2003-01-13, 15:47
Tänderna är som sagt kollade. B-vitamin får han redan.

Rejält_felskapad
2003-01-13, 15:48
Ingen feber.

Rejält_felskapad
2003-01-14, 15:49
Ignatia och Shy Feeder testade inget funkade. Däremot har han lärt sig dricka mjöl :D

**BORTTAGEN**
2003-01-14, 17:04
Menar du at han lärt sig dricka mjölk, ellerhur dricker man mjöl?
Jar har lite förslag och lite frågor:
Har du testat att ringla melass över stråfodret?
Jag antar att han får B-vitamin som fodertillskott. Det kan ibland hjälpa att ge dem Bhepan intramuskulärt.
Har han någon stall kompis? Det kan ju hända att han har gått i lösdrift tidigare. Kanske kan ge dem mat ute, så att han kan se att de andra äter.
Har ni kollat blodvärden?
Hur ser avföringen ut om han inte äter något?
Har ni provat att ge lucern, finns både som hackat eller pellets, man kan ersätt stråfodret med lucern.
Vilket kraft foder har ni gett?
Kräsna hästar tycker oftast att pellets inte är så gott, det finns gott opelleterat kraft foder tex Fibergi och Betamix.
Bekymrade hälsningar från Jönköping,
Linnea & Jonna

Rejält_felskapad
2003-01-14, 18:10
He, he mjölk.

Melass är provat, men det var tydligen inte gott.
Bhepan intramuskulärt?
Ja, stallkompisar har han en drös av (en på varje sida, fast på ena sidan är det avskiljt). Lösdrift har han gått på, ja, men han har även stått inne den senaste tiden och då åt han. Mat ute (hösilage) har han tagit småtussar av och mest sprungit runt i hagen (har stått själv). Nu när han är utsläppt med andra får han inte äta alls :(

Han har fått havre (både hel och krossad) och kornkross, fibergi, betfor, krafft grund och turbo, race mix och kli.

Får prova med lucern ikväll (vet att en av inackorderingarna får det, så jag får låna lite av henne).

Lydia
2003-01-14, 19:05
Får han inte ont i magen av att dricka mjölk?

Rejält_felskapad
2003-01-14, 21:40
Närå, det var så gott så. Fast några större mängder är det ju inte direkt :smirk:

**BORTTAGEN**
2003-01-15, 11:34
Hej igen!
Om de har brist av B-vitamin kanske det inte räcker med fodertillskott. Då kan det behövas Bhepan intramuskulärt, som alltså är en B-vitamin spruta.
Har ni kollat hans blodvärden, ifall det är någon brist på något annat?

maximilia
2003-01-15, 15:25
prova att blanda lite honung i kraftfodret. det är ju sött och gott

martha
2003-01-15, 20:10
Låter lite skumt men kolla nacken på honom, palpera och massera hela nacken...från öronen till manken...långa dryga resor kan ge de mest underliga symptom...han kan ha så ont i dessa regioner att han får rent ut sagt huvudvärk och mår illa, och att åka så långt tar ju på psyket också...hur ser han ut i hullet?? kan du kanske se till att han kan få dropp och få upp vätskebalansen(gör man ofta med "långåkare") ....

Rejält_felskapad
2003-01-15, 20:45
Massage kanske kan vara en ide. Får testa imorgon. Vi har varit lite rädda för att han ska gå ner för mycket i vikt så vi ger honom Nestle flingorna så länge. Han är inte mager, men inte heller tjock.

TeamTanja
2003-01-15, 22:24
Min fjordbebis verkar inte så matglad. Han är 7 ½ månad gammal och har precis blivit avvand, och han vill inte äta sitt krafftfoder och äter inte lika mycket hö som han brukar. Jag är jätterädd att han ska få proteinbrist eller nåt, så jag försöker pillra i honom maten, men det går inte så jättebra. Han tycker om havre, så all mat blandas med lite havre.

Just nu får han
Havre, lite lite betfor att blanda mineraler i, soja, och håller på att vänjas in på krafft protein.

Han har en liten shettiskompis som han busar med i hagen, och han är ganska pigg, men jag oroar mig över att han inte vill äta.

Tips?

Magdalena
2003-01-15, 22:42
Både soja och Krafft Protein är rätt "äckligt". Breed brukar vara mycket smakligare än Protein i alla fall.

**BORTTAGEN**
2003-01-16, 13:33
har ni kollat på tänderna på honom??? min connemara valack har lite problem med hakar, en gång så slutade han bara att äta, då hade hakarna tagit sig rätt rejält!
/malin
:bump:

TeamTanja
2003-01-16, 15:00
Konstig häst man har :) Soja äter han ur handen på mig, om jag erbjuder.

Grängesberg
2003-01-16, 18:09
Hej!
Jag har haft en del Irländare när de har anlänt till Sverige...

En del rättare sagt de allra flesta är mycket tagna av resan då de har kommit hit. Det har ibland tagit tid för dom att repa sig och bli "hästar" igen.

Mycket beror på att det i alla fall båtvägen som de allra flesta tar är jättejobbigt för hästen.

Nu hade ju din häst nyligen kommit, dvs han kom mitt i Vintern, tänk på att vi har det mycket kallare här än vad de har på Irland.. Vilket förmodligen gör det ännu jobbigare för hästen att återhämta sig.

Vad är det för sorts häst(förutom rasen då alltså), var han riden? Hur var han i hull när han anlände? Hur är han i övrigt? Hur gammal?

Det kan ju faktiskt hända att han hela tiden på Irland gått på heden och ätit gräs... Många gör så på Irland. Även vintertiden.

Kanske är han van att bara äta gräs?

Prova att köpa Kraffts "nya" KRAFFT LUSERN Mix...
Det verkar i alla fall mina Irländare gilla...

Lycka Till...

Rejält_felskapad
2003-01-16, 19:32
Vi har också haft några och då har de inte varit något större problem.

Riden i ganska bra kondis (fast med väldigt fet päls så han blir lätt svettig). Han var/är i ganska bra hull. I övrigt är det inget fel på honom, förutom att han då är ser väldigt ledsen ut. Han är sju om jag inte minns fel. (Det blir så förvirrande nu med nytt år för mig).

Lusern snodde jag som sagt åt mig lite, men det var tydligen ingen hit.

Har haft en kompis här idag som tagit kort på honom och en av tvååringarna, nej treåringarna blir det, med digitalkamera. Ska försöka lägga in de ikväll om hon vill maila över dem någon gång.

TeamTanja
2003-01-16, 21:35
Smakar Breed ungefär som Groov? För Grooven går ner ganska lätt (har fått provsmaka lite).

Lydia
2003-01-16, 21:43
Hippo har kommit med ett müslifoder, det kanske är godare?

TeamTanja
2003-01-16, 22:32
Vart kan man hitta värdena på hippos foder? Jag har varit inne på svenska foders hemsida, men jag kan inte se värdena, för det blir nåt error meddelande på min dator.

Grängesberg
2003-01-17, 16:51
Hej!

Den Lusernen jag menar är inte pellets utan mer som hö... Hackad strå.. med lite "godare" smak..

Har jag förstått det rätt att hästen inte ens har vart i Sverige en månad?

Började ni rida honom direkt? Eller fick han den behövliga vilan efter ankomst?

Om han är i hyfsat bra hull, så måste han ju få i sig något i alla fall...

De hästar som jag har tagit hem har alltid fått minst en månads vila när de har kommit, de har behövt återhämta sig.. även om de har sett bra ut...

Du nämner att han ser ledsen ut, förmodligen gör omställningen att han inte mår så bra just nu... Jag skulle låta honom vila, tills det löser sig med maten.

Ang. åldern så vet man ju faktiskt inte med Irländarna... mycket sällan stämmer det som står på införselpapper och vet besiktningar.. Tyvärr..

Såg du hästen på Irland? Riden? Eller är det du vet bara hörsägen?

Mendez
2003-01-17, 16:55
vilket av dem vill du veta, jag kan kolla, har dessutom många av dem där hemma.

TeamTanja
2003-01-17, 17:03
Vill gärna veta alla, men viktigast är väl dom med mycket protein i.

Rejält_felskapad
2003-01-18, 12:26
Nej, han har stått här mindre än en månad. Fick några dagarns vila när vi bara var ute och gick med honom.
Nu går han skogsturer och sånt som skulle kunna vara lite roligt, vilket det märks att han också tycker.

Försäljaren känner vi sen gammalt och även om gubben som hade honom innan fifflade med åldern, så har vet. här i Sv. kollat tänder och sagt att det nog stämmer.
Sett honom på film innan han kom.

Grängesberg
2003-01-21, 16:33
Ok!
Men jag tycker att det är tufft för hästen att komma igång att rida direwkt, även om den tycker att det är kul.

Kroppen och huvudet behöver återhämta sig när det har vart omställningar som är påfrestande.

I alla fall tycker jag det har behövts, har haft hem både hästar i tävlingskondition och oinridna unghästar.

Har du sett honom riden på film så är han ju i alla fall inriden, det är ju bra att veta.

Jag förstår inte riktigt...
Hästen ser ledsen ut, men tycker det är kul att rida i skogen.. Är han pigg och glad att rida, då får han förmodligen i sig mat som han ska. Du nämnde tidigare att han var fin i hull och päls..

Ang. vet dom kollat tänderna.. NOG är alltid ett nog, man vet aldig med Irländska importer...

Rejält_felskapad
2003-01-22, 17:21
Tänderna är kollade i Sv.

Han är glad och framåt när han rids, men orkar väl inte fysiskt så himla mycket, däremot psykiskt kan han tralla runt hur länge som helst.

Silaget har han börjat äta mer och mer av, däremot kraftfodret är det lite dåligt med. Han har fått GAIN Racehorse Course Mix som han ätit, men inte tillräckligt. Nåja, förhoppningsvis ger det med sig.

Rejält_felskapad
2004-01-13, 15:10
Det gav med sig :D.

mirjada
2004-01-14, 00:03
Jag tycker också att det låter som att hästen inte mår så bra av någon anledning.

Har ni testat nån form av müsli foder?
Tex Dodsom & Horrell är ett ganska vanligt märke och dom har massor av färdigfoder, kompletterings foder som ska passa alla olika hästar. Han kanske är van att äta nått sånt?!

Äter den betfor? Om den gör det så kanske det går bättre att få i den fodret med lite melass i?!

Francess
2004-01-14, 10:57
Du har inte lästa alla inläggen va? :D

nilema
2004-01-14, 13:09
*kul när folk gräver fram gamla trådar* :angel:

Francess
2004-01-14, 15:08
Ja verkligen...verkar som det är Rejält Felskapad som hittat sin gamla tråd för en sista kommentar...sen kom Mirjada med sitt expertutlåtande...ganska roligt faktiskt. :D