Visa fullständig version : Varför just Fjording? Irriterande fråga...
**BORTTAGEN** 2003-01-15, 08:51 Efter att jag nu haft en foderfjording och hittat en egen som kommer på prov strax så känns det som jag ständigt måste försvara mitt val av hästras :(
Kommerntarer som jag hört alltför ofta är "Men du har ju ambitioner varför skaffar du en fjording?" och "Varför en så tung häst" och "vad ska fjording vara bra för?".
Det många av dessa "fördomsfulla" personer verkar ha glömt är hur fint foderfjordingen går i voltige med barn, hur ivrigt (e Hugo) och framgångsrikt han hoppar, hur fint och lydigt han går i dressyr samt att han accepterar att spökas ut i de mest hiskeliga maskeraddräkter till maskeradhoppningar och uppvisningsevenemang (har varit utklädd till Varulv och Grynet bla).
kanske något de ska tänka på nästa gång de sprutar tuppkam i sina halvblod tävlingshästars leder...
Mitt svar är "det är en frisk glad allround häst som bjuder på sig själv och fungerar bra för både min 11 åring och mig"
Vad säger ni andra som har fjordingar?
Vem är det som är fördomsfull? Hur tror du det känns för oss som har halvblod att alltid bli påhoppade med både det ena och det andra? Så innerligt trött på att alltid halvbloden som ska få ta all skit! :mad:
//Cutie -stolt halvblodsägare
skogstomten 2003-01-15, 12:00 Visst blir det lätt att man i ilska säger "halvblod människorna". Fast jag vet att jag när jag är trött på att bli ifrågasatt för mitt val av häst, ja då spelar det ingen rol vad den andra människan har för sorts häst.
Kanske snarare så att jag blir mer irriterad om det är någon med en liknande typ av häst, ex. Islänning, Haflinger osv.
Fast jag tycker nog att jag inte behöver försvara mig fullt så mycket nu.
Fast häromdagen fick jag faktiskt det och det var just utan lite ehum *krax* Halvblods dressyr människor :cool:
Fast jag gillar Hbl ändå :D
Vadå kritik för halvblod?
Har aldrig hört någon kritisera halvblod mer än att det svenska halvblodet inte är så dunderstabil i huvudet och det håller jag med om - det har behövts mycket influenser från andra länder för att stabilisera halvblodet.
Diaana
"kanske något de ska tänka på nästa gång de sprutar tuppkam i sina halvblod tävlingshästars leder..."
...något som ofta beror på ryttaren och inte på hästen.
För övrigt gällande tävlande halvblod så får de stå emot stor påfrestning gällande hoppning - vilket gör att de inte är fräscha hela livet i karriären. En bra jämförelse är att kontra idrottande människor hur ofta de är skadade och har krämpor - skall man dra det till ytterligheter så kan vi jämföra elithästarna med elitidrottarna....mycket skador är det.
Själv tycker jag fjordingar är gulliga men den rasen som passar just mig och mina ändamål är halvblodstyp - men jag respekterar givetvis andras val och tycker inte direkt att det är något att diskutera.
**BORTTAGEN** 2003-01-15, 12:55 Jag menade inte att min tråd skulle vara ett påhopp på halvblod :) hoppsan!
Bra dock att folk är vakna...
Vad jag egentligen ville veta, få fram är vad andra fjordingägare, blivande fjordingägare har för skäl till att de skaffat fjording.
Intressant det där med att islandshästägare/ folk kan se ner på fjordingar...vi sitter ju ofta högre upp :)
ta det lugnt alla ägare av andra raser...det är bara det att nu rann min bägare över när jag för hundrade gången får svara på en besynnerligt ställd fråga om mitt val av hästras.
skogstomten 2003-01-15, 13:13 Förstår att du blir less, det blir ju jag med.
Hm, varför jag valde fjording, ja ville ha en häst i den storleken, frisk och tålig och med lite "ponny skalle".
Pluss, *krax* något som folk bruakr bli arga på mig för, men jag tyckte att jag var för grov för någon smäckrare ponny :o
Kollade på annonser för olika hästannonser, Islänning Fjord osv. Var upp och kolade på Balder (min första fjording) för drygt 10 år sen, blev frälst och köpte.
Hur jag nu kunde fastna vet jag inte, Balder var en plåga i början, men nu är han trevlig. Jag har två fjordingar till, underbar hästar. (Lite vettigare i skallen än min älskade Balder, ha ha)
Nu har man börjat komma in i fjordhästföreningen också och då blir det ännu roligare.
Vi håller bla, på att dra igång en lokal förening här i Ångermanland...
TeamTanja 2003-01-15, 14:55 Håller med skogstomten om det mesta :)
Men jag tycker inte att man hör så mycket fördomsfullt om fjordingar längre... eller så har jag bara slutat att lyssna. Däremot hör jag nästan bara bra saker när jag är ute och tävlar. Många kommer fram och vill klappa och säger vad söt hon är, sen att dom människorna aldrig skulle kunna tänka sig att ha en egen fjording är ju en annan sak.
Men sen vi fjordtyper klådde nordisarna i bruksridning så har det varit väldigt tyst med fördommarna :):
syndast om dom som missar en toppen allroundhäst :smirk:
Halvblod har jag aldrig haft några fördommar mot ,däremot folket som samlas runt dom !
Sen har vi varmbloden som får drass med skitsnack om DET....och alla små ponnyer som folk tycker är en större variant av Marsvin som bara duger till för barn att flänga på .
Det är lixom ingen som slipper ifrån skitsnack !
Inte så konstigt att folk är vanka på den typen av påhopp - men väldigt jämna mellanrum kommer de. Från ägare som har andra raser och som anser sig fördomsfullt behandlade. Det gäller i princip ALLA raser. Och ALLA kastar glatt skit på halvbloden.
Svämma över till den som ställer frågan är mitt tips - så råkar du inte trampa på någon annans tå. Det tycker jag är det bästa...jag tycker det är otroligt fräckt att ifrågasätta andras val av häst vad det än är.
Mumorsan 2003-01-15, 17:11 Jag tycker att var och en får välja den hästras som passar en själv bäst, och att man slutar klanka på andras val av hästar!
Köp den hästras ni tycker om, och ta inte andras skit, tycker jag!
Var och en sköter sina egna "bussiness" då blir det frid!!!
Tack!//Karro
FjordFia 2003-01-15, 20:31 Jag äger egentligen ingen egen fjording, men jag rider och sköter om ett sjuårigt fjorsto och dessutom så tar jag hand om hennes iår treåriga son. Att det har blivit fjordhäst för mig har berott på att jag började rida och sköta en fjording, sen så har det bara blivit mer och mer. Jag skulle aldrig kunna byta till en annan ras, jag är för fjordkär för att kunna göra det. Nu har jag dessutom blivit lite mer aktiv i fjordhästföreningen, i helgen ska jag gå en exteriörkurs och i början av maj ska jag troligen åka på fjordhästfestival i Norge :):
I våran klubb är folk så vana med fjordingar så där blir det ingen större reaktion. Det har varit ganska mycket fjordingar häromkring genom åren, eftersom fjordingarna jag sköter, uppfödare driver fjordstuteri.
I höst har jag varit ute på några lokaltävlingar i dressyr. Jag har aldrig fått en nedlåtande kommentar,(som jag har hört ialla fall) Därimot så verkar allt fler tycka att det är roligt att man kommer med en fjording. Jag känner mig jättestolt när jag kommer med mitt underbara sto. Dessutom så är det ganska kul att komma med en lite annorlunda ponny mot alla brunisar. Jag är stolt att få ta hand och att rida henne. Jag skulle aldrig byta henne mot någon annan, inte ens mot ett dyrt duktigt halvblod.
Jag har även lite mer erfarenheter hur det är att komma med fjording på lite högre tävlingar. Min kompis brukar tävla sin fjordvalack upp till lätt A, på regionala hopptävlingar. Då kan jag säga att det blir reaktioner! Först är jag säker på att det är många som undrar vad hon gör där, med alla andra bruna 100 000 kronors ponnisar. Sen när denna lilla guling som egentligen inte alls har exteriör för att vara en bra hopphäst, och dessutom inte alls för bra galopp placerar sig mot alla dessa ponnisar blir det uppståndelse. Hon har till och med blivit lokalkändis här, eftersom hon är den enda häromkring som hoppar så högt med fjording.
När hon var och tävlade i div 2 laget i höstas, för att det inte blev nåt division ett lag så fick jag höra lite konstiga kommentarer:
" Titta! Hon har inte alls långa sporrar och hon använder inte spöt, och han är ändå fjording och dessutom hoppar han bra!"
En inte lika rolig kommentar fick hennes mamma höra när hon stod bredvid en annan deltagares pappa som pratar med sin dotter " Va faan, nu får du banne mig se till att vinna, du kan ju inte låta en sån där vinna!"
Precis som TeamTanja skriver, så känns fjordingar på tävlingar allt mer accepterade. Men trots det finns det säkert en hel del fördomar att slå sönder. Jag är övertygad att det bästa sättet är att visa upp sin fjording i ett fint skick i olika sammanhang.
:bump:Sofia :bump:
Har intresserat mig av fjordingar nu de två senaste åren i samband med att jag fick en egen. Nu är jag dessutom på väg att skaffa en till, trots att det lutade åt ett halvblod. Men jag känner mig så otroligt trygg på en fjordings rygg och de går ju att använda till de mesta. Dessutom är de lagom höga. :smirk:
Fast jag blev lite ställd i somras när vår granne satt hemma hos oss och sa: "Vem var den där tjejen som var och red här för några dagar sedan, hon som hade en riktig ridhäst?". Hon syftade då på en kompis till min kompis som varit här hemma och ridit på sin smäckra ("vanliga") ponny.
Kunde inte låta bli att tänka att vad är fjordingen om inte en riktig ridhäst som går att använda till mer eller mindre alla grenar inom ridsporten och som dessutom bär hela familjen? :):
Darbhanga 2003-01-15, 22:21 Jag är fjordhästägare sen 1989 och har alltid haft andra raser paralellt; shettis, new forest/hbl-korsning och två olika halvblod. Tycker inte att det ena utesluter det andra och det ä rheller inte så ofta jag blivit ifrågasatt i form av hästval då mina fjordingar alltid visat framfötterna både på träning och tävling. Det finns helt enkelt inget att kritisera! :rofl:
Jag har haft tur både med mina fjordingar och mina halvblod, har aldrig stått med halta/sprutade halvblod och har vunnit många dressyrtävlingar på mina fjordingar. Bakvända världen..?! ;)
skogstomten 2003-01-15, 23:06 Tävlingar brukar jag inte heller ha problem på. då får jag oftast beröm för att dom är fina, särskilt Balders trav brukar få beröm. Även av en del Hbl dressyrhästägare *skratt*.
Frida får ofta beröm på körtävlingar.
Däremot på träningar på ridskolan i min gamla hemstad :devil: usch va jag blev arg på dom. Var med på hoppträning där en omgång. Dels var den en ung :devil: som ställde sig för det hinder som instruktören sa åt mig att hoppa. Sen flyttade inte den typen på sig när jag ropade, efter lite humör från min sida så ehum, galopperade Balder och jag helt enkelt in i baken på hennes dyra ponny. Sen höll dom sig undan :D :D
Fast det som irriterade mig mest var att vi som var med på den omgången skulle få reda på när nästa började och få förtur till den. Men NÄ!!! inte jag, resten av gruppen var med, mig hörde dom aldrig av sig till :(
Fast jag var inte förvånad....
På TV inspelningen i somras så gjorde Balder dom förtjusta i fjordingar, inte för att jag förstår hur. Han var riktigt jobbig i början, fast det är klart senare på dagen skötte han sig.
Så dom frågade efter fjordingar i Östergötland för något annat projekt som dom hade på gång.
Jag har aldrig behövt försvara mitt val av hästras snarare tvärt om. Sedan är det många som talar om att dom haft en fjording och det brukar vara positiva minnen man har.
Det är (tyvärr) bara att inse att det alltid funnits och förmodligen alltid kommer att finnas en otrolig "rasism" inom hästvärlden.
En del tycker att fjordingar/nordsvenskar osv inte ska användas att rida på. Typ "feta & lata som inte kan hoppa".
Andra tycker att araber är hispiga och nerviga.
Att travhästar inte ska ridas på osv osv.
Jag har både ridit fjordingar, nordsvenskar, araber, halvblod och travare.
Jag tycker om alla sorters hästar... Alla har sin charm :D
varför bry sig??
det finns alltid folk som har dåliga erfarenheter av olika raser, inte bara fjording...
russ = envisa
travre = värdelösa
fjordingar = klumpiga, tröga
Halvblod = tråkiga
islänningar = tjuriga
araber = nippriga
....................det finns SÅ mycket jag hört om olika raser och på vissa individer av dessa raser håller jag med, men hästen blir vad du gör den till och man måste anpassa sig till varandra och funkar det inte måste man inse att man kanske inte passar med hästen man har köpt, svälja stoltheten och säga att man inte klarar av den...
Ofta är det det som gör att man tycker en häst är dålig.
Vissa kanske har träffat EN fjording och säger att alla är som den.
Har man däremot träffat flera och de flesta är på nåt vis kan man börja tänka efter vad och varför.
Men dra aldrig alla över samma kam, det finns både negativa och poitiva undantag bland alla hästar och raser.
Enligt mig :smirk:
islänningar = tjuriga
Den har jag aldrig hört förut :devil:
**BORTTAGEN** 2003-01-16, 17:01 Jag får påhopp om allting!
Jag bor i "travarland" och folk blir som tokiga när jag har en ISLÄNNING! Och nu när folk har fått kännedom om att jag ska köpa en till häst tror dom förstås att jag blivit klok och ska köpa en "riktig häst" alltså en travare, men blir ÄNNU tokigare när jag ska köpa en hopponny! Fast travare e ju dunderfina, framförallt de kallblodiga, och jag har inget emot dom alls. Och travarstuteriet i närheten har ett par fina travslingor i skogen :o som vi ABSOLUT inte får rida på, men man kan ju inte låta bli! Breda, fina, sandade vägar utan trafik, perfekta att bygga hinder på! Fast vi rider bara på kvällen, då kör dom aldrig, annars skulle vi ha krockat MÅNGA gånger!
Sen blir jag trackad för mitt "fjolleri" med SnowGrips, ridtäcke, lädergrimma m.m.! För travmänniskorna där jag råkar bo tycker allt sånt är TOTALT onödigt!
MVH Anna
Vita_N_6520 2003-01-16, 21:07 Ja man hör ju massor.
Här är det mest typ; ja jag skulle aldrig köpa en travare. Vad som hest utom en travare.
Vädå??
Vissa har inte ens KLAPPAT en travare...
Man kan ju lixom inte ha fördomar om man inte har nån erfarenhet.
Men fjordingen e ju såååå seg o lugn o trög o fet osv osv.
Hmmm... Min fjording e lagom pigg, alldeles för stark, blir rädd för ALLT, e lagonm tjock... eh.. Liiite tjock sdå men så får hon mest mat i stallet oxå :devil:
O man jämför me ridponnyerna som e smällfeta o får fem kilo mindre :devil:
På en tävling en gång va de nån som sa, när min häst hade vägrat på ett hinder; Men hon är ju söt iallafall :)
O en annan gång, sa nån som satt brevid mina kompisar precis när ja skulle börja att fjordingar är så snälla o hoppar allt jämt...
Hrm... Min häst vägrade ut sej :rofl:
Men jag fick en placering bland alla pepparkakor i våras :D
FjordingCarlA 2003-01-16, 23:06 Grannen hade en travnordisvalack och en fjordingmärr. När de la av med kossorna, sålde de hästarna med. Fjordingen, hon hade karaktär, jag hade väl känt henne i fem år innan jag köpte henne. Men det är konstigt, jag fick låna häst där hur mycket jag ville, men fart på mig blev det först när jag hade henne själv. "Hon har lärt mig allt jag vet om hästar..." Ja, ja, det är deras sinne jag gillar. Nu har jag tre generationer hemma...
:)
Jag får en massa skit för att jag köpte en fjording. Nu har jag haft honom i drygt ett år och jag har inte ångrat mig en sekund för han är världens mysigaste. Han är mycket annorlunda om man jämför med andra hästar och ibland är jag övertygad om att han är en människa förvandlad till fjording...
Jag får dagligen höra kommentarer om hur tung och grov han är och att alla fjordingar är slöa och kan ingenting och jag blir så trött på att hela tiden försvara. Jag kan inte förstå varför folk måste hacka på någon speciell hästras överhuvudtaget. Vet en som red en fjording ett tag, inte fick rosett på en och sen dumförklarade hästen bara för att dressyrdomaren sa att hon inte skulle komma någonvart på en fjording! Sånt gör mig så arg! Min häst är den mest ärliga som finns, han är lite ringrostig men utbildad och klarar av några inte alltför höga hinder (gör inte mig något eftersom jag ändå inte tycker om att hoppa). Han är en exemplarisk körhäst och får alltid vara "barnvakt" åt hästar med mer nervös läggning när vi rider ut. Han är inte rädd för något och det har inte med att göra att han är för slö för att reagera utan just för att han har det sinnelaget. Men visst kan han busa också!
Dessutom, är han den intelligentaste häst jag någonsin träffat. Inget kan få mig att ändra den uppfattningen.
FjordFia 2003-01-19, 21:38 Usch vad taskigt att inte informera dig om hoppningen. Det var riktigt dåligt gjort. Vad jag skulle bli arg om någon gjorde så mot mig :devil:
Förstår att tv-teamet blev facinerade av Balder, jag missade tyvärr det på tv:n. Skulle varit kul att se. Fast jag har ju sett stillbilderna på honom, det var riktigt läckert :):
:bump:Sofia :bump:
**BORTTAGEN** 2003-01-19, 23:34 när jag köpt fjording så fick jag höra många dumma kommentarer. Bl a "jag kan inte förstå att du köpte en FJORDING!!"
Det var t.o.m en som frågade min pojkvän: "alltså vad ska hon ha en fjording till, dom är ju bara feta och lata" snälla nån, vill dom klaga på dom stackars hästarna så behöver dom inte gå till min pojkvän, han vet ju knappt vilket som är fram och bak på en häst, Men han hade försvarat mig! Jag har tjatat så mkt om hur underbara fjordingar är...tydligen var det något av det som fastnade!
När min kompis (som också har fjording) var med på Hubertusritt fick hon också höra väldigt mkt elaka saker om hennes häst. De förstod inte att hon kunde rida jakt på en fjording! Men när de stod och väntade på att rida iväg, vilka hsätar var det då inte som trippade, stegrade, var nervösa osv. Jo, det var "alla de andra". Hennes lilla fjording stod och tittade på dom andra konstiga hästarna som inte kunde stå stilla. Men sen bar det av, hon låg i täten vissa stäckor!
Jag själv skulle tex inte vilja KÖPA en fullblodsarab, men för det skulle jag ALDRIG säga en massa dumma saker om dom! Dessutom är det så att även hästarna är individer, bara för att en fjording är lat betyder det inte att alla är det, bara för att en arab är stirrig och nervös är inte alla araber det!
Ja, nog är man less på att alla raser skall ha några belackare... :mad:
Jag kan tycka att det är jättejobbigt att tala om för folk att jag har fjording och det är absolut inte för att jag skäms över min häst eller min ras utan för att jag vet hur folk TROR att dom är. Jag får också alltid hålla försvarstal och lägga ned tid och kraft på att inte bli riktigt arg. Om jag har min häst med mig däremot då har jag absolut inga problem, då kan ju alla se hur fin och bra hon är, behövs ju inga försvarstal då tycker jag. Men det händer inte så sällan ändå att jag får försvara rasen istället för individen då. Dom kan slänga ur sig saker som: Ja, din fjording är ju fin/duktig, men de andra... Nog för att jag förstås tycker att min är finast (hon är ju min) så är hon på intet sätt bättre eller sämre än andra fjordingar, hon är rätt så typisk faktiskt.
Många gånger känner jag ett behov av att ta med mig hennes pass också eftersom folk tror att hon antingen är korsning eller unghäst, för att dom tror att fjordingar inte kan vara som hon :crazy:
Hur kommer det sig att folk tror att fjordingar föds feta och ovilliga? Kan dom inte ta sitt ansvar i att hästarna blir så?
Jag känner massor med fjordingar och deras ägare och för dem är livet nära på en dans på rosor, fjordingar är nämligen med på allt och jobbar gärna hårt och mycket för lite uppskattning av sin ägare.
Jag vill slippa berätta att min fjording är renrasig.
Jag vill slippa att berätta att hon inte är unghäst/hingst.
Jag vill slippa bli arg och besviken på trångsynta människor.
Jag vill slippa bevisa om och om igen att hon duger.
Jag vill slippa tala om att jag inte har valt fjording för att jag inte vet bättre.
Jag vill slippa bevisa att jag kan något trots att jag har fjording.
Jag vill slippa försvara min häst när okunniga ryttare säger att hon inte kan någonting bara för att dom inte kan rida.
FjordingCarlA 2003-01-21, 00:06 Antagligen umgås jag inte i såna hästkretsar där det klagas på fjordingar, eller sså är jag väldigt dålig på att lyssna så fort nån är negativ.
Vi brukar käfta i vårat körsällskap om nordisar å fjordisar, typ som SAAB å Volvo när man var liten. Vi har rätt kul då, men man får vara rapp i käften. :devil:
jag har ingen fjording men känner igen mig mycket väl.. köpte en bruksnordis i somras.. Man får ju höra både det ena och det andra :mad:
Men tycker du ska strunta i det o visa de att ni är bäst :D
jag har en fjording på halvfoder.
jag har alltid tyckt bäst om de tyngre raserna.
arbetshästar.
fjording har inte legat på topp, det har nordsvenskar och shirehästar gjort, men alla kraftiga varianter har jag tyckt mer om än ädlare raser.
varför? inget annat än utseendet! :)
så letade jag sköthäst/medryttarhäst och fick tag på den jag nu har på delfoder. och det är ju världens bästa häst! :)
men min andra favorithäst, som också är bäst i världen, är ett danskt halvblod... så jag är inte låst vid de tyngre raserna, men när det blir dags för mig att skaffa egen, och jag inte får någon av mina två skruttar, så kommer jag främst att leta bland kallbloden!
**BORTTAGEN** 2003-01-21, 09:37 Jag blir oxå ofta ifrågasatt av folk runtomkring när det gäller mitt val av häst. -Du som KAN rida, och är så intresserad och satsar både tid och pengar, varför skaffar du inte en bättre häst?
Och här måste jag faktiskt tillägga att med bättre häst menar man i halvblod, de själva rider halvblod, och är inte ett dugg intresserade av att träna något ekipage med annat än "fina" dressyrponnyer eller halvblod! Själv har jag inget emot halvblod eller några andra raser, för jag gillar alla hästar. :)
Ingen som har en fjording, islänning, arab eller lippizanare eller vad som helst för hästras har någonsin ifrågasatt mitt val av häst! Däremot brukar jag få massor med positiva omdömen för att han är så kolossalt söt och vacker, välriden och dessutom körbar.
Vilken ras? Kallblodstravare, såklart!
Numera rider jag barock och tränar körning, i de krestarna är man mer än välkommen med alla typer av hästar!
Hälsar Katitzi
Det är lika trevlig stämning bland distans- och westernfolk, så prova gärna det också. :)
Förstår dig fullständigt. Kan berätta om en kompis till mig som står i ett stort privatstall. När hon fick ta bort sin förra häst (en underbar nordsvensk travare) skaffade hon sig en ny av samma ras. Från folk i stallet kommer då kommentarer som "ska du inte skafffa dig en riktig häst nu då när du blivit av med den gamla". Vad är då den hon har nu då, en plasthäst?! Varför inte bara acceptera hästarna som individer, och att olika människor har olika mål och intresse?
Vita_N_6520 2003-01-23, 23:38 Dom som säger dumma saker om fjordingen har nog aldrig känt en fjording!
Eller så klarar de helt enkelt inte av denna underbara häst :devil:
Varför ska man försvara och förklara sitt val av häst?
Man har väl ändå valt den som individ?
Varför skriver alla trådar om typ "varför ser folk ner på min hästras (fjordingar, ponnyer, kallblod, travare, araber etc) och refererar till HALVBLODSMÄNNISKOR? :mad:
Mig veterligen har aldrig någon halvblodsägare startad någon sån här tråd i syfte att smutskasta och se ner på andra hästraser.
Bara svarat på trådar i stil med att den och den hästrasen passar inte mina syften...
Och hur kommer det sig att ingen halvblodsägare startar någon tråd om "varför alla snackar skit om halvblod"? :confused:
Jag tycker det här är konstigt resonemang, faktiskt!
Har ni komplex, eller vad är det???? Varför då?
Eller vad är det? :confused: :confused:
Jag har lite svårt att begripa detta, faktiskt. :eek:
Själv är jag halvblodsägare MEN gillar ALLA hästraser. :) :)
Tyvärr är det så att man ofta blir lite föraktad av både halvblodsägare ;) och tränare när man kommer med ett kallblod. Jag har själv flera exempel på det men har nu kommit så till åren att jag kan stå över det.
Nu säger jag inte att ALLA är så, inte alls, men tyvärr är det de som är nedlåtande som syns och hörs.
Under ett träningspass sa min instuktör lätt chockad "men... kan en fjording gå på tygeln??? Trodde inte de var byggda för det"
Ett annat exempel från min ungdom var då jag jobbade på ridläger och varje dag körde min fjording dit (istället för att cykla), ridlärarna pratade knappt med mig och var mycket nedlåtande om fjordingen :( när jag en dag red förbi på halvblodet blev de plötsligen väldigt trevliga, pratsamma och lite "impade" (det var en tjusig herre :))
Efter det insåg jag hur illa det var ställt hos vissa... och nu rinner all sådan kritik av mig. :):
Men faktum kvarstår; ska man va´nåt´ska man ha halvblod eller fullblod... ;)
Hur kommer det sig att det alltid är någon som skall föra över problemet på den drabbade :mad: Om folk är elaka mot mig och min häst för att hon är fjording har det knappast att göra med om jag skäms eller inte... :crazy:
Om folk tror att min häst inte kan det ena eller det andra bara för att hon är fjording är det väl inte konstigt att jag blir arg och ledsen? Tänk om någon sade att jag var korkad, osmidig eller dyl. för att jag har invandrarblod i mig :eek: Skulle du tycka att det var mitt eget fel om jag tog åt mig? Skulle du tycka att det var okey att man drog sådana slutsatser bara genom min ras?
Jag har liknande erfarenheter som du, men visst är det synd att man måste försvara sitt hästval. Jag hade en nordsvensk travare som jag skolade om till dressyr, och det var lite samma sak där, många blev lite förvånade och avundsjuka på min hästs otroliga förmåga för samling och fina galopp. Jag tycker att man får acceptera att man kan ha olika mål med ridningen, och kanske inte vill tävla osv. Dessutom tycker jag det är synd att man inte kan se hästarna som individider, och då menar jag åt alla håll. Kan inte vara roligt varken för halvblodsägare eller andra när alla individer i en ras dras över en kam. "Dom där j-la XX är ju helt hopplösa...." kan man ofta få höra. Trist. I ett storstall jag stod i ville dom gå så långt som att säga upp dom som inte hade halvblod eller ville tävla hopp eller dressyr. Det dög inte att bara rida för instruktör. Behöver jag säga att jag snart flyttade därifrån i alla fall, vilket även flera halvblodsägare gjorde för de tröttnade på attityden!
Tråkigt att den inställningen finns, tydligen!
Jag måste säga att hela det här resonemanget känns väldigt obekant för mig.
Jag har faktiskt inte stött på det alls i de stall där jag har stått/varit medryttare.
Jag själv blir extra imponerad när man träffar duktiga ryttare med sina kallblod, travhästar etc.
Jag tränar för en C-tränare, både i dressyr och hoppning med mitt "tjusiga" halvblod (ja, han är jättefin....). ;)
I hoppgruppen innan oss tränar en fjording som har deltagit i fälttävlan och dessutom vunnit dressyrdelen. Dödsfin!
I min grupp är det en arab.
Sen vet jag att tränaren utbildar en himla massa ekipage där hästarna INTE är halvblod.
Du får flytta dig och din fjording hit istället! :D :)
Ja, det är faktiskt ditt eget fel om du tar åt dig! ;)
Du kan välja att inte ta åt dig och att skita totalt i vad de elaka personerna säger.
Fast såklart ger det inte folk rätt att klanka ner på din häst.
Kan förstå om man har lite extra mycket att bevisa om man till exempel rider dressyr eller fälttävlan på sin fjording. Men desto roligare när man lyckas! :) :)
Själv tycker jag annorlunda raser på tävlingarna är dödshäftigt. Särskilt fjordingar tycker jag faktiskt är extra fina! ;)
Ge igen genom att vara "bäst" istället!
Jag har haft en vbltravare som var jättefin och jättestor, nästan 1, 80, och alla som har frågat! är det verkligen en travare som är så stor? Kan en travare vara så fin? Han ser ju ut som ett halvblod! SUCK! Jag blev tyvärr tvungen att sälja honom för han var för stor för mig, men jag avgudar travare!Men däremot är jag supertrött på alla fördomar som jag råkat ut för. Jag vet flera kompisar som råkat ut för samma sak som haft vbl. Jag vet att det gällde fjordingar, men jisses, det är bara att visa hur fina dom är, så håller nog fördomsfulla människor tyst sen :):.I ett stall som jag vet om, tar inte stallägaren in vbl, bara halvblod för att hon inte vill att stallet ska få "dåligt rykte". Suck igen. Till fjordingägaren: Lycka till med din fina häst!
Tänk förresten på att Baloubet du Rouet har travblod i sig! Ha!! :D
**BORTTAGEN** 2003-01-24, 20:44 Jag älskar alla raser!
Det är bara försöka att inte bry sig när folk pratar.
Jag har varit medryttare på isläning, nordis, fjording, dartmoor och nu har jag ett halvblod!
/G
vissa människor har helt enkelt problem med andra hästraser än ens egen, likadant med VBL som ridhästar... *suck*
horsedream 2003-01-26, 16:19 Jag känner igen det där och jag tror att det funkar åt alla håll.
Men jag tycker inte man ska se ner på någon ras utan mer se på det positiva på dem. Fördomar finns åt alla håll, inte bara fjordingar. Det finns de som har oerhörda fördomar mot de som har dubbla raser eller så i sig.
Det gäller bara att stå på sig och verkligen tro på sig, sitt val och sin häst, så kommer man alltid vara en vinnare oavsett vad de andra säger.
Hästar / ponnyer som har en ryttare som tror på den över 120 %, kan man ibland se uträtta mirakel :rofl:
Stå på dig vännen!! Du är en vinnare oavsett vad alla andra säger om din häst och dig! ;)
goggoman 2003-05-10, 03:44 Jag har möts av samma sak i alla de år jag har haft min häst.
Jag har alltid fått försvara Teddie inför andra ryttare.
Jag tycker att det är jätte jobbigt, det är lugnare nu än förut.
Jag vet ärligt talat inte varför folk har sånt problem med fjordingar.
Tråkigt tycker jag...
:mad: :crazy:
veronican 2003-05-10, 13:16 Förlåt mig men denna rasfixering alltså.... Hur man kan säga att man avgudar travare? Alla hästar är väl individer?
Jag har haft hand om både fjording, travare, fullblod och hbl och äger i dag ett hbl, men jag skulle aldrig säga att alla halvblod är underbara? Nej för tusan.
Jag köpte häst efter hjärtat och ändamål. Även om jag nog är lite extra förtjust i halvblod tycker jag inte om ALLA halvblod och bara halvblod.
Riktat till alla.
Jag vill ha halvblod för att jag vill tävla och träna dressyr.
Om jag hade familj och ville ha en go familjehäst som jag och barnen kunde rida samt köra, rida lättare klasser dressyr och småhoppa skulle jag mycket väl kunna tänka mig en fjording! Dem fjordingar jag träffat har varit lugna och trevliga. Och söta!!!
Daydream 2003-06-14, 12:05 Anledningen till att de flesta som jag känner inte gillar fjordingar är för att de, liksom jag själv, inte har possitiva erfarenheter av dem. Alla fjordingar som jag träffat på, ett 10 tal, har varit helt omöjliga att rida och handskas med på "normalt" sätt. Oerhört istadiga och tjurskalliga. De flesta har inte ens gått att leda i grimma och grimskaft för de har helt sonika bara rusat i väg! Fjordingar är enligt mig klövjehästar och inga ridhästar i den bemärkelse att de PASSAR för ridning. Sedan GÅR det att rida dem men RIDBARHETEN är det inget bevänt med om man jämför med hästar som har avlats för ridning.
Vill du ha en fjording så får du skaffa det, men du får nog räkna med att många "ridnissar" kommer att rynka på näsan åt dig. Men det du kan gör för att tysta "oss" är ju helt enkelt att tävla och vinna över "oss" med din fjording! Den som vinner är ju bäst! http://www.stallet.net/ubbt/images/graemlins/grin.gif
TeamTanja 2003-06-14, 21:55 Kommer vi "Fjordnissar" att träffa dig på fjordriks i år då? Såg att FjordFia bjöd in dig.
Fjordhästar var en av de första hästraserna att avlas för ridning, synd att du är så illa påläst att du har missat det...
Synd också att du är så pass okunnig att du inte känner till att hästar blir som man gör dom.
Du har träffat ett 10-tal fjordingar säger du, jag har träffat flera hundra. Ingen av dom jag har träffat har varit så som du beskriver, men en handfull har varit felhanterade och därför rätt starka och oregerliga. Jag vet dock hur man hanterar hästar och har aldrig misslyckats med att få dem att göra som jag vill.
Fjordingar är för smarta för att gå och inte göra någonting, får dom inte stimulans så skapar dom den själva. Dessutom är dom smarta nog att utnyttja människor som är okunniga.
Min häst är definitivt inte svårare att hantera än några av de andra hästarna i stallet, dessutom är hon högre utbildad än de flesta av dom och har helt klart mycket fler tävlingsmeriter. Dessutom har hon bidragit med upp till 35 000:- per år till sin egen stallhyra.
Jag kan med säkerhet säga att du inte känner en häst som kan mer, har fler meriter och är mer lättlärd ochvillig än min häst.
Tycker att det är jäkligt trist att du tycker så och skulle gärna vilja överbevisa dig. Dock har jag tävlat min häst i nästan 20 år och ändå bara nått ut till en promille av dem som tycker som du och många av dem erkänner inte ens för sig själva att jag och min häst är bättre än dom.
Du ska veta att dt inte bara är fjordingar som blir trackade... Jag har två ponnyer, en vallack o ett sto. Mitt st är en rätt ädel korsning (50% fullblod, 25% arab och 25% russ) och dom flesta tycker att hon är vacker och "ooohhhh hon måste vara helt underbar o rida!" och så vidare... Min valack däremot är islänning/russ (ser ut som en liten vit fjording) och visst dom säger "söt ponny" mn så kommer resten "asså vad kan han egentligen? hoppa 30 cm eller?" "kan han gå på tygel över huvudtaget??" och så vidare.. Faaan, va förbannad man blir! Bara för att han är lite grövre så älskar jag väl honom lika mycket som mitt sto, trots att hon är ädlare! Fast iof, kan jag ju ge rätt bra svar på tal eftersom han o ja har ridit FEI dressyr ihop o hoppat en meter, men iallafall? Så jävla rasdiskriminerande! :mad:
Jag har haft fjording i fem år nu och har blivit "frälst". Men visst får man konstiga kommentarer och man känner sej inte lika "fin" när man talar om att man har fjording för dom som har hbl..
:(När jag skulle skaffa mej min andra häst i år, för att den andra skulle vara mammaledig, så var jag inne på ett halvblod, men när det väl kom till kritan kunde jag inte tänka mej nåt annat än en fjording iallafall! Så nu har jag två underbara, vackra, snälla fjordflickor! :love:
En rolig sak till: Min mamma har sparat en gammal faktaplansch från 60-talet skulle jag tro, om hästar. Där kan man läsa om de olika hästraserna, bla hbl, fullblod, travare mm. När man kommer till fjordingen så står det självklart vilken allroundhäst den är och sen "fjordingen anses även klokare än andra hästar i allmänhet"!
Den planschen har vi hängt upp i sadelkammaren! :bump:
vad roligt! :) Ja var hos min moster igår, o dom har ju fjording.. behöver jag säga va ja gjorde hela kvällen?? :D
Vem är det som är fördomsfull? Hur tror du det känns för oss som har halvblod att alltid bli påhoppade med både det ena och det andra? Så innerligt trött på att alltid halvbloden som ska få ta all skit! :mad:
//Cutie -stolt halvblodsägare
vadå att halvblod får all skit.. de får de väl inte??
de är ju de vsanligaste häsyarna.
ja har ALDRIG hört ngt om de :devil:
Kan bara säga...har ridit både goda och sämre representanter för rasen.
Den ena var mjuk och fin att rida och bjöd friskt framåt utan för dens skull vara svårreglerad.Hoppade även några studs med henne och hon tvekade aldrig.
Den andre var en ytterst envis och svårreglerad sak som helst av allt vill få av sin ryttare för att sedan sticka hem(men där blev en kamp mellan två åsnor kan man säga).Den var helt okänslig i munnen och för skänklarna.
Många gånger sitter det nog i grund och botten vem som uppfostrat och ridit in dessa hästar.Det blir nog många gånger "gör det själv" hästar.
Ps...jag har sett en fjordingvalack hoppa 1,45 !Såg ganska roligt ut - men han var tapper!
hanna_shetland 2004-11-24, 11:55 Tror inte man slipper det där oavsett ras. Själv har jag shetland och halvblod. Vad tror du man får höra när man är vuxen och har shetland?
Vad ska du med dom till? Du är ju för stor för en shettis! Skaffa en ridhäst istället. :smirk:
skogstomten 2004-11-24, 15:00 *lånar knapp* (eller vad dom brukar skriva)
Hur kommer det sig att så här gamla trådar vaknar upp helt plötsligt? :)
har exakt samma problem -fast jag har shettis! frågor som "när ska du skaffa en riktig häst" o "vad ska du med den till" det är vardagen det!! :(
ang. fjordingar så är det underbaar hästar med bra psyke dock en häst som inte skulle passa mig, men man kan ju vara fördomsfri ändå :)
Skuggfaxe12 2004-11-24, 21:07 Ja. Mitt svar är enkelt. Har man blivit förälskad så har man. Det finns ingen vackrare häst än fjordhästen i mina ögon. Den är och förblir NR 1.
Jag har svårt att se några begränsningar på den rasen (ur mitt perspektiv), men däremot kan jag rabbla upp en hel del som gör att jag begränsar mina hästar!
Skuggfaxe12 2004-11-24, 21:09 Oj jaså det var en gammal tråd. Läste inte så noga!
skogstomten 2004-11-24, 22:57 Oj jaså det var en gammal tråd. Läste inte så noga! :D
men däremot kan jag rabbla upp en hel del som gör att jag begränsar mina hästar!
Ja du där brister det nog för de flesta av oss dödliga :D
Sen att jag kan ställa mig bland de sämsta ryttarna det är ju en annan sak :crazy:
Huga buga.
|
|