Visa fullständig version : "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

**BORTTAGEN**
2003-01-22, 14:58
Är det bara jag som är trött på att höra det?? Kaniner är flockdjur, självklart vill de ha sällskap av en artfrände.

När jag skulle köpa en kompis till min kanin fick jag leta länge och väl innan jag hittade en som ville sälja en till mej. "Det är totalt omöjligt" hette det. De bor nu ihop och älskar varandra över allt annat.

Här på skolan har vi även fört ihop 2 vuxna honor utan några större problem! Det handlar bara om att låta de slåss!!

Om man tror att kaniner måste bo med varandra från första början för att kunna bo ihop så är man verkligen ute och cyklar!

Lite argt, jag vet... men jag blir så trött!! :mad:

Dreamer
2003-01-22, 15:06
Här på skolan har vi även fört ihop 2 vuxna honor utan några större problem! Det handlar bara om att låta de slåss!!

Hjälp, jag hoppas du skämtar! Släppte ni ihop två kaniner och lät dem slåss?

**BORTTAGEN**
2003-01-22, 15:10
ehh.
jag hade två kaniner, min andra kanin är väldigt agressiv å "bestämmig".
Den ena varganska liten å jag släppte ihop dem ca 2 ggr för å båda gångerna rök dom ihop så dethette duga.
Så dom fick vara kompisar mellan gallret istället.

Skulle aldrig låta dom löpa amok mot varann, risken att någon av dem skulle blivit skadad var enlig mig, för stor!

vacasso
2003-01-22, 16:34
*skämta inte* jag släppte ihop två kaniner och lät dem slåss -hur sjutton går det till i hagarna hos dej då om nya ponnyer inte får bufflas med och bufflas på ?
det är inte "satan va ja hatar dej ,du ska dö" -snarare "kan du ge dej nån himla gång" när mina bråkar ,VILKET dom inte gör så mycket längre när kajsan äntligen lärt sej nånting av alla smällar hon fått .
Skrajsan säjer dock ifrån ibland -när Kajsan är för påflugen !
I början får dom inte gå ihop 24/7 -mina bor föresten i separata burar fortfarande ,men dom är ute varje dag .
Jag tycker bara synd om kajsan ifall inte hon ska få bestämma över nånting ,hon är ung men jag ser ju på henne att när hon själv blir vuxen så vill hon oxå ha ett eget ställe -det vill hon föresten nu mä !

empty
2003-01-22, 17:28
håller med vacasso och medusar helt och fullt!
att man inte kan sammanföra två kaniner är BULLSHIT!
det hela handlar om hur introduceringen sköts - och visst måste kaninerna få drabba samman; hur ska de annars kunna göra upp om rangen?
ett himla pjoskande är det var det är :mad:

**BORTTAGEN**
2003-01-22, 17:42
Man måste låta de slåss, de måste få besetämma rangordningen. Alla som har fört ihop två kaniner vet att det inte är så farligt. En måste ge sig bara, och det brukar inte dröja så länge.

**BORTTAGEN**
2003-01-22, 17:44
Skönt att veta att jag inte är ensam om att tro på att man kan sammanföra i princip alla kaniner! :)

Marie_C
2003-01-22, 18:25
Håller med Medusa, Vacasso och Empty. Det är klart att det går att sätta ihop kaniner. Alla djur som man släpper ihop gör upp rangordningen. Det ser värre ut än det är. När hästar gör upp rangordningen går det inte alltid så milt till då heller och ämndå låter man dom fixa det själva. Men när det gäller kaniner måste man helt plötsligt gå emellan?? Jag har satt ihop många kaniner och det har gått bra. Vissa bråkar mer och vissa mindre i början.

Dreamer
2003-01-27, 21:55
Ni är ju inte kloka. När fasen tror ni att vilda kaninhonor går till attack och börjar slåss med varandra?? Kaniner är inte flockdjur i den bemärkelsen att de har en social samvaro med varann och inbördes rangordning som hundar eller hästar. Dessutom har de möjligheten att gå undan från varann, OM nu mot all förmodan "slagsmål" skulle uppstå.
Att jämföra hästar och kaniner är ju helt befängt, hästar har ett väl utvecklat kroppsspråk, och den ranghögre behöver oftast inte bita eller sparka den andra hästen för att få den att förstå vad som ska gälla. Ett kaninbett gör också mycket värre skada på en annan liten kanin, än ett hugg från en häst på en annan häst - såret måste ju bli otroligt litet och djupt...... som gjort för infektioner.

Och skulle min häst ryka ihop med en annan häst så skulle jag banne mig sära på dem! Även om rangordning är något naturligt i en hästflock så är det något de måste lära sig att göra upp om på fredligare sätt.
Jag tycker ni är rätt bisarra som sitter och försvarar att man trycker ihop två kaninhonor som inte skulle gått i närheten av varandra annars, och låter dom slåss, bara för att ni tycker det är så gulligt att ha dem tillsammans.

vacasso
2003-01-27, 23:08
*mummlar surt*

så kaniner har inte ett kroppspråk menar du..det var de löjligastejag hört -en kanin förstärker även med orala ljud exempelvis morrningar !

den ranghöge kaninen SKA OXÅ BARA behöva säja till EN eller ett FÅTAL gånger ,sen att min yngsta är hårdskallad som satan är en annan sak .
Dom har ALDRIG slagits på liv och död .

Nu är det sent och jag är trött ,ursäkta därför språket men hur FAN menar du att hästar kan lösa rangen på ett FREDLIGT sätt...så totalt omotiverat...för att du ,en människa är rädd för SKADOR ?
Ge dej .

Mina kaniner är inte gulliga ihop ,dom är minst lika söta isär ,men dom mår bäst med varandras SÄLLSKAP !

Har du ens egna kaniner ?

piglet81
2003-01-28, 03:50
På skolan jag gick på (Naturbruksgymnasium) Hade de något som kallades "kaninberget" där hade de ett 15-tal kaniner tillsammans,berget bestod av sand som de odlat gräs på,så kaninerna gjorde egna hålor och levde ett gott liv tillsammans...

Sedan att de släppte ihop hanar & honor och därav fick okontrollerat med kaninungar är en annan historia...

Mvh Pigge

**BORTTAGEN**
2003-01-28, 08:58
Jag vet inte om jag ska gråta eller skratta. Att försöka förmänskliga djur är det dummaste man kan göra. Tror du verkligen att kaniner man sätter ihop hoppar på varandra så fort dom ser varandra. De har ett MYCKET väl utvecklat kroppspråk, som är lätt att tolka t o m för en människa.

Jag är väldigt intresserad av hur du hade tänkt sätta ihop två hästar (eller nåt annat djur för den delen) på ett "fredligt" sätt? Låt djuren göra det på sitt naturliga sätt!

Dreamer
2003-01-28, 11:57
Självklart löses rangproblem bland hästar på ett fredligt sätt, 99 gånger av hundra. (har ni nånsin sett hästar..? Man börjar undra :smirk:)
Och att du skriver, i en anklagande ton dessutom, att BARA för att JAG, en MÄNNISKA är rädd för skador?

JA för guds skull, det är väl banne mig självklart!?! Borde vara det, för varje sund djurägare? Jisses, ni är ju helt osannolika!

Varför inte låta djuren själva avgöra hur de trivs bäst?

empty
2003-01-28, 13:51
*asgarvar*
dreamer - du är helt ute och cyklar!!!!!!
dina inlägg var de mest patetiska jag läst på länge :devil:
hur kan du överhuvydtaget uttala dig när du uppenbarligen inte har någon som helst kunskap om kaniner? modigt... :rofl: :rofl: :rofl:

Dreamer
2003-01-28, 15:31
>> dina inlägg var de mest patetiska jag läst på länge

Tack detsamma! :devil:
(Var står det förresten om vad jag har eller inte har för kunskap om kaniner?) Är inte det här ett diskussionsforum? Otroligt vad vissa håller låg nivå....... det bästa svar folk lyckas klämma fram är "du är helt ute och cyklar", istället för att besvara argumenten.

empty
2003-01-28, 16:15
jajjamensan, nu ska jag besvara dina argument.
synd bara att du inte kollat runt bland de gamla trådarna, där fanns det flera stycken om just introducering och sammanförning av kaniner där både jag och andra kunniga uttalat sig.

1. "Kaniner är inte flockdjur i den bemärkelsen att de har en social samvaro med varann och inbördes rangordning som hundar eller hästar. Dessutom har de möjligheten att gå undan från varann, OM nu mot all förmodan "slagsmål" skulle uppstå."

2. "Att jämföra hästar och kaniner är ju helt befängt, hästar har ett väl utvecklat kroppsspråk, och den ranghögre behöver oftast inte bita eller sparka den andra hästen för att få den att förstå vad som ska gälla. Ett kaninbett gör också mycket värre skada på en annan liten kanin, än ett hugg från en häst på en annan häst - såret måste ju bli otroligt litet och djupt...... som gjort för infektioner."

3. " Och skulle min häst ryka ihop med en annan häst så skulle jag banne mig sära på dem! Även om rangordning är något naturligt i en hästflock så är det något de måste lära sig att göra upp om på fredligare sätt. "

1. * Kaniner är flockdjur som har en utpräglad social samvaro med varandra och naturligtvis också en inbördes rangordning.
Du påstår det motsatta - VAD grundar du det på?
Och vad är det som säger att tamkaniner INTE har möjlighet att gå undan vid introducering till en artfrände?

2. * Kaniner har ett MYCKET VÄL UTVECKLAT KROPPSSPRÅK och varför skulle ett kaninbett skada en kanin mycket värre än ett hästbett skulle skada en häst? Du kan ju inte storleksmässigt jämföra skadorna!!

3. * Du kan ALDRIG ALDRIG ALDRIG ’lära’ din häst att inte ryka ihop med en annan häst då rangordningen är naturlig just som du själv skriver. Detta är ett NATURLIGT, INSTINKTIVT BETEENDE som du aldrig kan ’programmera om’ just därför att det är en INSTINKT.

Visst ska detta vara ett diskussionsforum, och det är väl jättebra, men inte att ge sig in i en diskussion utan någon som helst kunskapsgrund och utan vettiga argument!

vacasso
2003-01-28, 19:00
"Självklart löses rangproblem bland hästar på ett fredligt sätt, 99 gånger av hundra. (har ni nånsin sett hästar..? Man börjar undra)" = ...ehm...huruvida jag sett en häst eller ej är rätt så irrelevant och öht en dum fråga ,men ja..jag har sett en häst....
Storleksmässigt sätt så är hästars sätt att lösa rangordningen rätt så dödlig för oss ,men hästarna själva tål sparkar och slag .
Jag bara undrar i mitt stilla sinne vad du anser vara fredligt....jag har då aldrig sett en häst välkomna en ny till sin hage med stora famnen och erbjuda den fina plätten gräs ...fast dina hästar kanske är genmanipulerade !

ATT du som människa är rädd för SKADOR innebär i de flesta fall att hästägare begränsar hästens naturliga liv (fråga Helena Lundbäck hur många dar om året Mynta går i hage) och man sitter och nöter i ridhus .
SJÄLVKLART vill inte jag heller ha skador på ponnyerna MEN dom FÅR gå i kuperad terräng ,dom FÅR gå med varandra och busa....ihoppsläppet var inte precis smärtfritt för nån av dom heller .
Går dom sönder går dom sönder men RISKEN för att dom går sönder är minimal (och undrar du varför finns det trådar på både ridning och hästvård) .

"Varför inte låta djuren själva avgöra hur de trivs bäst?" = mina kaniner ligger och sover med varandra ...dom slåss ibland och äter ur samma skål .
Mina trivs bäst så här .

Marie_C
2003-01-28, 22:07
Har du kaniner själv? jag håller med om det dom andra som skrivit här och undrar också vad du grundar dina åsikter på? Jag har då heller aldrig sett hästar som gjort upp rangordningen på ett fredligt sätt.

vacasso
2003-01-28, 22:33
..vaba... vem jag ?

empty
2003-01-29, 08:38
lets go girls! :D

vacasso, marie håller med dig och riktar sin kritik mot dreamer.
ni är med i samma lag... :D :bump:

Marie_C
2003-01-29, 09:12
Ja, det var till Dreamer jag skrev det!
/Marie :bump:

paradiset
2003-01-29, 13:18
Såg en tecknad film för många års sen om en kanins liv i ett kaninsamhälle-den bästa film jag någonsin sett! Och mycket riktigt visade de hur otroligt brutala kaniner är mot främlingar som kommer. Detta är alltså naturlig kanininstinkt! Du kan inte jämföra djur med MÄNNISKOR som vi gärna gör idag, inte heller kaniner med andra djur.

I naturen råder djungelns lag att den starkaste överlever. En sträng rangordning är livsviktig- den starkaste ,smartaste,vaknaste kaninen MÅSTE vara ledare om inte gruppen ska gå under!
Alltså testas nykomlingar mycket hårt för att bevisa sin styrka. Och när ordningen är bestämd är MYCKET goa vänner!

Visst kan de få bett,det blir stora sårskorpor, men det är inga blödande sår å änsålänge har ingen jag känner fått infektioner i dem (kaniner alltså). Mycket päls kan stryka med oxå. Men allt det läker å päls växer ut igen.

Det ser JÄTTEHEMSKT ut!!! Jag vet, kaninen kan tom skrika! Men ju intensivare de slåss, desto fortare gör de upp-kanske en timme istället för flera dagar o ingen av kaninerna har så bra kondition att de orkar jaga nykomlingen konstant, de sitter ofta å vilar mellan sammandrabbningarna långa stunder,visst den nya kanske inte får närma sig bästa sovplatsen el maten på en dag men den dör inte för det.

Låt kaninerna vara just kaniner,å vad kan vara naturligare än att låta flockdjur bo minst 2 ihop????

Du ska bara veta hur min kastreade kanin förändrades över en natt när han fick kompis!! Han blev så otroligt social helt plötsligt- LYCKLIG blev han!! Å den okastrerade kompisen är en mycket go å väluppfostrad hane pga den pli som min hane har på honom- han har aldrig försökt para sig med oss el skvätta på oss el ens bråka med andra hanar!
Jag anser att den stryk han fick av min hane (lillen är syrrans) bara gjorde honom gott! Han är en mycket väluppfostrad tonåring-både mot andra kaniner å mot människor!! Å det är ett måste-tror du min kanin skulle vilja ha en burkompis som bara vill para sig med honom hela tiden??? Nej det har han tagit ur honom.

**BORTTAGEN**
2003-01-29, 14:20
Min kanin blev oxå hellycklig! Hon har aldrig varit så mysig, varken mot andra kaniner eller mot oss. Eftersom den lilla är så framåt så drar hon med den gamla.Förut låg hon mest på min säng och sov, nu utforskar hon nyfiket hela rummet. Det är härligt att se sin kanin så lycklig!

piglet81
2003-01-29, 15:31
Var det "Den långa flykten" du såg?? *nyf*
Har också sett den & haft boken..en superfilm ju...

Mvh Pigge

paradiset
2003-01-30, 12:57
JAAPP!!!

lilla_jag86
2004-02-20, 02:56
Alla våra honor bor 2 och 2 i burarna, och springer tillsammans i en stor hage på sommrarna.... enda undantagen är Mammas kanin fick så mkt stryk av de andra kaninerna att hon blev livrädd för allt vad kaniner heter, samt min gamla hona som bara är ute efter att få klå upp alla andra.

Men annars funkar det hur bra som helst, de har en underbar harmoni i hagen, och alla vet vart på rangskalan de står!

Isis
2004-02-20, 11:42
Har genom åren alltid låtit mina kaniner träffa kompisar kaniner och de har aldrig blivit något bråk. Trots att de aldrig har träffat varandra tidigare. Så det där om att kaniner inte ska gå att ha ihop om de inte vuxit upp ihop tror jag inte alls på.

Stoppard
2004-02-20, 14:34
Jag tror faktiskt aldrig att jag har hört
någon påstå att kaniner inte kan hållas ihop,
förutom intakta hanar.
Min erfarenhet är att det går bra i de flesta
fall, men som med alla så finns det vissa individer
som inte kan samsas.
Det blir ofta lite gnabb i början, men så är det ju
innan man finner ut vem som bestämmer.
Är det er andras erfarenhet att folk inte tror man
kan ha kaniner ihop?

ninni_
2004-02-20, 21:20
Då kanske nån kan hjälpa mig med grannens två honor... två år gamla, kullsystrar, har alltid bott ihop. Den ena mkt dominant och den andra mer tillbakadragen. Den dominanta låter inte den andra äta, flyger på henne varje dag så den tillbakadragna honan har kala fläckar och hudrodnad där pälsen är borta. Några direkta bitmärken har jag aldrig sett, men jag har å andra sidan inte helkoll på deras kaniner. Passade dem nu ett par dagar åt dem, och då lade jag märke till detta. Jag fick ge den tillbakadragna honan en egen skål för att hon skulle få lov att äta. Jag tycker att de borde ha gjort upp rangordningen vid det här laget och vara mer kompisar!

paradiset
2004-02-20, 22:11
I det fallet du beskriver skulle jag särat på dem eller satt dem i en större bur med mer stmulans, grenar att hoppa på och gömma sig under och hyllor att sitta på osv. OCH 2 matskålar ;)

annele
2004-02-20, 23:20
Vi har fyra honor i samma bur ca 14 kvadrat meter och dom har INTE kommit samtidigt och det har inte varit några som helst problem.

annele
2004-02-20, 23:22
men vänta nu lite.........våra kanin HONOR sitter och tvättar varandra väldigt ofta och dom ligger alltid tätt intill varandra när det är dax för vila. Vad kallar du det då om inte behov av närhet?????

newt
2007-01-03, 20:30
exakt! de funkar jättebra! jag släppte i hop en tre åring med en femåring, de funkade alldeles utmärkt:)
men nu har jag särat på dom då inte femåringen inte vill vara med ettåringen som kom:(

Thrill
2007-01-03, 21:30
Men om jag släpper ihop mina två honor så kommer det antagligen spruta blod :crazy: dom skadar verkligen varann!

NagelacksBeroende
2007-01-03, 21:38
knapplån

jag har satt ihop fyra kaninhonor, 2 stycken som är ca 6 månader, 1 som är ca 2 år och den sista är kanske 3 - 4 år. funkar jättebra.

sen bor en kaninmamma med sin ett och ½ åringa dotter, funkar också jättebra.

och sen har jag satt ihop en nio åring (hennes kompis dog) med en 1 åring.

Thrill
2007-01-03, 21:52
KL

Men vill man verkligen riskera att dom biter ihjäl varann?! :crazy: Dom skriker och får stor köttsår. En av mina kaniner fick en bit av örat avbitet, och dom gjorde endå itne upp rangordningen!

NagelacksBeroende
2007-01-03, 22:01
vad menar du?

endel kaniner passar inte ihop, precis som människor...

endel klarar inte av att bo ihop med någon .. och det kan vara svårt om dom aldrig har bott ihop med någon heller.. men det har jag fått att funka ändå

NagelacksBeroende
2007-01-03, 22:03
mina kaniner som har bott ihop har aldrig slagits eller någonting.
det är bara i början som dom kan rida lite på varandra och jaga runt varandra. men sen är det helt lugnt

Sparv_Tilda
2007-01-08, 17:09
det är tillochmed LAG på att man ska hålla kaniner i par el. grupp. det är klart att det kan bli lite bråk men det blir det ju när de flesta djur träffas, det är naturligt! men kaniner är ju individer och det är klart att det finns kansiner som absolut inte passar ihop och då tycker jag naturligtvis att man inte ska ha just dem tillsammans!

Utdrag ur Jordbruksverkets bestämmelser om kaniner

Allmänt om hållande av kaniner och gnagare

· Gnagare, utom guldhamster, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Par och grupper av gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur skall sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll från varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om detta innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

· Tidpunkten för, och tillvägagångssättet, sammanförandet av djur till par eller grupp skall väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

2006-11-27 10:34
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund

_Ninni_Hedblom_
2007-01-08, 20:11
Utdrag ur Jordbruksverkets bestämmelser om kaniner

Allmänt om hållande av kaniner och gnagare

· Gnagare, utom guldhamster, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Par och grupper av gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur skall sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll från varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om detta innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

· Tidpunkten för, och tillvägagångssättet, sammanförandet av djur till par eller grupp skall väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

2006-11-27 10:34
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund

Överskriften säger "Allmänt om hållande av kaniner och gnagare", men i själva texten nämns inte kaniner NÅGONSTANNS! Kaniner är inte gnagare, och enbart gnagare nämns i den texten. Lagen gäller som du säger gnagare, men ej kaniner eftersom de tillhör familjen Hardjur.
Sen, under Allmänna råd står det såhär: Kaniner bör hållas i par eller grupp , när så är möjligt.

Så enligt lagen finns inget som helst tvång att ha kaniner ihop. Det är bara ett råd. Sen står de att de bör hållas i grupp, inte att de ska hållas i grupp.
Eftersom det enbart är allmänna råd och inte lagsatt, så får man göra som man vill om man har kaniner ihop eller inte.

Och får dem som vill ha kaniner ihop står det: Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla.

L 80
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Sparv_Tilda
2007-01-09, 07:17
Överskriften säger "Allmänt om hållande av kaniner och gnagare", men i själva texten nämns inte kaniner NÅGONSTANNS! Kaniner är inte gnagare, och enbart gnagare nämns i den texten. Lagen gäller som du säger gnagare, men ej kaniner eftersom de tillhör familjen Hardjur.
Sen, under Allmänna råd står det såhär: Kaniner bör hållas i par eller grupp , när så är möjligt.

Så enligt lagen finns inget som helst tvång att ha kaniner ihop. Det är bara ett råd. Sen står de att de bör hållas i grupp, inte att de ska hållas i grupp.
Eftersom det enbart är allmänna råd och inte lagsatt, så får man göra som man vill om man har kaniner ihop eller inte.

Och får dem som vill ha kaniner ihop står det: Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla.

L 80
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

ja det var ju precis det jag menade! jag tycker att man ska ha kaniner ihop ifall det går men inte ifall det typ dödar varandra

apollo1
2007-01-09, 22:24
Knapplån

Mina två damer bodde tillsammans i ett år utan problem. Dom tvättade varandra, åt i samma skål det enda som hände var att dom kunnde visa dominans genom att para sig med varandra ibland. Tills en dag då dom verkligen började slåss, jag lät dom hållas för jag antog att det var övergående men efter ett tag kunde jag helt enkelt inte bara låta dom slåss.
Jag satte dom i varsin bur och den ena kaninen har till och med tagit en tugga av den andres öra genom buren för att dom var så aggressiva mot varandra.

Visst - hade jag låtit dom hållas kanske dom hade gått ihop igen men jag tyckte att gränsen gick vid ett avbitet öra, VARFÖR ska man chansa när det går så långt? Nu lever dom i varsin bur med möjlighet till kontakt med varandra men inte mer än så och jag upplever inte att dom mår sämre nu.

Till er som tycker att dom ska leva i flock (vilket jag håller med om, OM det fungerar):
Hur skulle ni ha gjort? Särat på dessa två? Låtit dom hållas och hoppas på det bästa - eller köpa två nya kamrater och hoppas att dom passar bätte ihop?
Jag har nämligen varit inne på att köpa nya sällskap men tänk om inte det heller fungerar. Eller hade ni provat igen?
Råd tas tacksamt emot då detta är något jag funderat över!

Dressiar
2007-01-14, 10:16
Visst är jag lika trött som du. Men visst är det till stor del sant, man kan inte ha vuxna kaniner ihop om dom inte varit tillsammans sedan dom var små. Kaniner behöver INTE vara ett flockdjur, eftersom flera olika kaninraser ute i naturen lever ensamma, utan en annan artfrände. Vissa kaniner mår direkt dåligt av att vara nesamma, vissa kaniner klarar det pga av att den inte är ett flockdjur. Men visst, det är beroende på kaninen.

NagelacksBeroende
2007-01-14, 10:42
jag hade bara särat på dom, inte köpt nya sällskap.

NagelacksBeroende
2007-01-14, 10:45
Men visst är det till stor del sant, man kan inte ha vuxna kaniner ihop om dom inte varit tillsammans sedan dom var små.

oj då, då har mina kaniner missat det totalt...

haylin + dee dee sattes ihop när dom var 1 år resp. 8 år. funkar kanon!

stella sattes ihop med onyx och wilma, då var stella 2 år och dom andra ca 6 - 7 månader.

nala sattes ihop med piff och "namnlös" när nala var 2 år och dom andra ca 9 månader.

Skreppur
2007-01-14, 14:01
Har inte läst igenom hela tråden men måste bara inflika, kaniner är inte ett flockdjur.

Dressiar
2007-01-15, 19:22
Det har med rangordning att göra. Är de kastrerade? Det är bara att kolla på åldersskillnaden. Kaniner reagerar naturligt på sådant sätt som jag beskrivit tidigare, om inte rangen inhöres fort. Två okastrerade hanar på 1-2 år i samma bur (som inte känner varanndra) kan likaväl bli..ja, katastrof. Men visst, vissa kaniner som varit främlingar innan kan gå jättebra ihop. Detta beror på en sak, mognad och inhaltrerad revirinstinkt. :angel:

NagelacksBeroende
2007-01-15, 19:27
nej , ingen är kastrerad.
men du skrev att "man kan inte ha vuxna kaniner ihop om dom inte varit tillsammans sedan dom var små"... men det stämmer inte? ^^

Myw
2007-01-20, 15:07
Amen gud. Hur tusan kan du ens tänka på att låta två kaniner slåss? SERIÖST?!
Kaniner MÅR BÄTTRE av att bo ensamma! Sålänge man har tid för kaniner trivs dem bra och har ingen tanke på att leva med fler andra kaniner. Visst kan man sätta ihop kaniner om man tycker det passar
Det där men att kaniner lätt går ihop och slåss om rangordningen stämmer inte! Jag kan sätta in tre kaniner i en stor rasthage där ingen av dem vart förut, då går dem säkert ihop eller ignorerar varandra. Men det är en helt annan sak att ha flera kaniner i samma bur! Då börjar dem väldigt lätt bita och riva varandra när dem har tråkigt. Att låta kaniner hålla på och slåss är inget som jag rekomenderar.
Och om nu ni låter kaniner slåss, varför inte låta hundar slåss också då? Det är samma sak som att jag skulle låta min stora kraftiga hund puckla på andra hanar som han ogillade. Även om han bara visar att han bestämmer trycker han ner dem andra hundarna och gör den rädda eller skadade. Det är samma sak med kaniner.
Ett exempel är en av mina dvärgvädurshonor. Hon köptes från djuraffär där hon bodde med ca 5 andra honor. Dem bet henne och rev henne. När jag frågade butiksägaren varför dem lät kaninerna bråka sa han "Dem gör bara upp om rangordningen"
Jaså. Det är bara därför min kanin fått men för livet och attackerar andra kaniner så fort dem är i närheten av henne. Och det har självklart ingenting att göra med att hon blev j*vligt mycket riven som liten. *Ironi*
Jag skulle aldrig sätta ihop mina större honor med min lilla hona och låta dem puckla på henne för att "göra upp"
Kaniner kan också ha skräck för andra kaniner!
Självklart kan man sätta ihop kaniner och självklart ska dem göra upp! Men när en kanin blir skadad/rädd har det gått för långt.

Detta är inte riktat till någon, förutom den första meningen då.
Ursäkta om det är lite ilsket, men jag blir j*vligt förbannad.

Myw
2007-01-20, 15:13
För övrigt fattar jag inte ens varför man ska ha kaniner ihop? OTROLIGT ONÖDIGT!

Minii
2007-02-11, 13:47
Två kanin honor brukar gå ihop, men det är svårare med hanar..
Dom kan bråka tills det leder till kastrering av varndra.. men jag har dock vrit med om två hanar som gick att ha tillsammasn... man kan aldrig säga att det absolut inte går! Samma med att det står på en sida att man inte få ha fler än två chinchillor i samma bur och den absolut inte kan vara två killar.. Själv har jag tre chinchilla pojkar som bor tillsammasn och det går hur fint som helst.. Det kan hända att dom bråkat lite ibland, men alla djur som är tillsammans ryker väl ihop lite ibland.. Det är inte så att dom skadar varandra.. Därimot om man tar ut en av dom under en tid så blir dom andra två helt oroliga och springer runt.. så dom är mer beroende av varandra än hatar varandra... så det är faktist fel att säga att det inte GÅR att ha vissa djur tillsammans...

mizz
2007-02-11, 14:22
lets go girls! :D

vacasso, marie håller med dig och riktar sin kritik mot dreamer.
ni är med i samma lag... :D :bump:

Okej, nu är ju inte empty ett användarnamn på buke längre. När det gäller personen bakom ska jag låta det vara osagt.

Men jag bara måste......

Alltså det här var ju ett inlägg med sann buke-anda. Vi och ni, rätt och fel, svart och vitt......etc

busan_123
2007-03-04, 18:42
Vill du veta en sak! Kaniner är INTE flock djur! dom gillar sällskap men är väldigt självständiga. Men dom är inte beroende av en kompis som t.e.x marsvina.

blondienancy
2007-03-04, 19:44
Hjälp, jag hoppas du skämtar! Släppte ni ihop två kaniner och lät dem slåss?

det är inte så hemskt som det låter. Det gäller bara för dem att få rangordningen klar, sedan är det knappast några problem. Man ska givetvis ha dem under uppsikt och se till att ingen blir skadad.

Axelle
2007-03-05, 09:03
Men de är kolonidjur, vilket alltså inte innebär att de lever ensamma. De lever i grupper, men med egna krypin och hålor. De är mer revirhävdande än vad kanske marsvin är (jag kan ingenting om marsvin) men de trivs ändå med kaniner i närheten på något vis.

kattenm93
2007-04-15, 16:41
Det är möjligt att man kan ha två kaniner ihop men dom mår inte bättre ör det!
Det ökasr risken för skendräktighet och dessutom kan sår från slagsmål ge besvärliga infektioner
Att kanine rär flockdjur är helt fel och i frihet träffas kaniner istortsett bara vid parningen
Och i frihet kan kaninerna dessutom gå undan från varandra

Paradis
2007-04-15, 18:43
Kl*

Jag har haft 5honor tillsammans i en inhängnad och det funkade utmärkt. och har man en tillräkligt stor bur/inhängnad så kommer dom undan varandra mycket enkelt.
Vet även en person som har selekterat så bra bland sina avels djur så hon nu har en grupp med honnor som diar varandras ungar.

Jag vet oxå att dom som håller på med utstälning av kaniner inte rekomenderar att man skall ha vuxna kaniner i hopp då dom kan skada varandras pälsar och då få nolla på utstälning.

Kram

NagelacksBeroende
2007-04-16, 11:17
jag har också fem honor ihop nu, funkar hur bra som helst :)

(och två kastrerade hanar, och tre andra honor)