Weed
2003-03-25, 22:00
Vilken connemara hingst är den snyggaste/finaste/bäst meriterade/finaste avkommor/annat som lockar er mest?
|
Visa fullständig version : Connemarahingst Weed 2003-03-25, 22:00 Vilken connemara hingst är den snyggaste/finaste/bäst meriterade/finaste avkommor/annat som lockar er mest? **BORTTAGEN** 2003-03-25, 22:36 Jag tycker att Rolls Royce är Sveriges finaste Connemara hingst. Trots att jag egentligen gillar de gulbruna bäst! lil-sis 2003-03-26, 06:32 Håller med om att RR är hemskt tjusig men ska jag betäcka så blir det med Fendth för han matchar mitt sto bättre. Bland "andra" hingstar (ej längre i avel) så är min favorit Brantshammar Bell Dara och hans avkommestatistik är inte fy skam. Nu har min mara dubbelt av honom så när det gäller avla så undviker jag snarare hans gener, kan ju bli för mkt av det goda :crazy: Throlla 2003-03-26, 08:20 Jag gillar också Brantshammar Bell Dara!! Han är såå snygg och ger väldigt fina avkommor! :) **BORTTAGEN** 2003-03-26, 08:57 De mest meriterade i dressyr är Juno Rory och Brolötens Grafit i hoppning är det Kamik Breeze. alla dessa har placeringar i de högsta klasserna. Det intressanta är att Kamik Breeze och Grafit har Lambay inver som morfar respektive far och Inver har det absolut högsta procenten avkommor av alla ponnyhingstar (alla raser) som går msv hoppning eller fei dressyr. Det enda dilemmat med Inver är att hans avkommor är lite för tuffa i huvudet men om de blir bra så blir de mycket bra! Tyvärr så har connemaraaveln gått åt fel håll och man satsar nu på tyngre hingstar än vad man gjorde på 80-talet då alla de hästar som är framgångsrika idag blev till. Man måste också se till vad marknaden vill ha och ryttarna idag vill gärna ha connemaran pga deras temperament men de får inte bli för tunga om de ska klara att hålla sin framskjutna position på tävlingsbanan.Att föda upp hästar som ``bara `` blir sällskaps eller promenadhästar är inte mitt mål så jag går nog över till ridponnyavel med connemara som grund då det inte finns tillräckligt bra material inom connemaran längre. Tysken 2003-03-26, 17:07 Jag tycker mest om Juno Rory =) Han är så läcker O Titta på.. O Hans psyke är underbart.. Man märker knappt att han är hingst.. Förutom om man råkar komma för nära ibland.. Han ska dock vara väldigt jobbig när det verkligen gäller.. Lorelie 2003-03-26, 18:01 Holens Ingolf och Rolls Royce lil-sis 2003-03-26, 19:28 Tyngre? Tycker det pratas mkt om att de flesta ponnyraser inkl connemara har blivit allt ädlare med åren och snarare "behöver" komma tillbaka till lite mer ursprung? Emilie87 2003-03-26, 21:09 Lambay Inver... :rofl: Throlla 2003-03-26, 21:12 håller med Lil-sis (igen)... Den gamla grövre connemaran håller på att avlas bort. Inom hoppningen kanske det krävs lite lättare typer men inom dressyren föredrar i allafall jag den lite maffigare typen. Tycker att de ger ett härligare uttryck och utrstrålar mer. :) **BORTTAGEN** 2003-03-27, 09:47 Janus är min stora favorit! Sass 2003-03-27, 15:23 Rolls Royce Janus och Aladdin *partisk* :) Rumpnissen 2003-03-28, 09:45 Rolls Royce och Brolötens Grafit! Peluso 2003-03-28, 17:54 Snyggaste e ju Viggen=) Peluso 2003-03-28, 17:58 Tänkte PM:a men du tog itne emot sånt=P Kolla vilken snygging jag hade förrut du som gillar gulbruna=) http://mikaela.hpk.nu/bilder/nikita.gif Throlla 2003-04-02, 17:14 Vilka av de connemarahingstar som lever idag anser ni vara typiska av den gamla modellen resp. nya modellen?? Peluso 2003-04-02, 17:21 Gamla - Dale Haze Nya - Hagens Ryan kanske=) haha ingen aning... själv? **BORTTAGEN** 2003-04-02, 19:53 Jag håller med vi måste värna om dom linjerna, annars kommer vi inte ha någon marknad för connemaror som tävlingsponnies, då köper folk hellre ridponnier.... tyvärr. Mina favoriter är Lambay Inver, vilken härlig hingst! samt Finney Master. utav dom av lite tyngre modell så är Janus en klar favorit! Sen finns Brolötens Joop, Juno Rory, Rolls Royce, Dale Haze ..... chrisse 2003-04-02, 20:06 Spinway Corona är för jäkla läcker... Den snällaste jag vet är Fredriksminde Hazy Chance Fendth är vacker med! **BORTTAGEN** 2003-04-02, 20:45 Tacka gudarna för Brolötens Joop RC 82! :bow: Kea Lorelie 2003-04-03, 19:43 Det finns ju två nygodkända hingstar nu, Golden Garlic och Gräns Murphy Conneely. Någon som vet hur de ser ut? Throlla 2003-04-03, 20:32 Bild på Murphy Conneely finns på http://www.connemaraponny.org/murphy.jpg Lorelie 2003-04-04, 13:17 Tack Jag har en bild på honom som föl =) Bimbolina 2003-04-04, 13:21 Kewin tycker jag e skitsnygg...... Han står i mitt grannstall... :rofl: Peluso 2003-04-04, 13:24 Han har jag tävlat emot=) Bimbolina 2003-04-04, 15:12 vem var det som red honom då?? *nyfiken* Peluso 2003-04-05, 11:15 Anna Lindberg Amica 2003-04-05, 11:29 Hejsan. Var det någon som var på Grevagården den 29 mars?? OM det var det, är det någon som vet vilka test ryttarna var? :confused: Mvh Throlla 2003-04-07, 16:45 Ja, det har du nog rätt i... Har lite svårt att bestämma vad jag tycker. Men F. Hazy Chance är vad jag har sett av honom gammal typ och ny typ är iaf Hagens Zephyr. bcg 2003-04-08, 14:55 Det finns tre! Fendth Lofty Roderick Hazy Dawn mizz_beauty 2004-03-12, 13:54 Aav dom som lever nu så är det nog Rolls Royce - för han lämnar så fina avkommor. Brantshammar Bell Dara av dom som inte lever längre. Asterix 2004-10-10, 19:23 Gamla - Dale Haze Nya - Hagens Ryan kanske=) haha ingen aning... själv? Min pålle är efter Ryan.. han e fiin :P :D Asterix 2004-10-10, 19:23 Hagens O´chief är oxå jättefin!! Han har 10-10 i hoppnig :D :banana: Lorelie 2004-10-10, 19:35 Jag var där, men har ingen aning om vilka testryttarna var Zuzzi 2004-10-10, 19:51 Lofty Roderick såklart! Lady_S 2004-10-10, 21:04 Blue Sham RC92 *Partisk* FT_ryttare 2004-10-10, 22:19 *lånar knapp* Vet inte riktigt vem som är snyggast eftersom ja inte sett så många av dom live. Men Uranus måste ju vara den som är mest meriterad alla kategorier av de nu levande hingstarna. G Flynn sparrow tycker ju jag är väldigt läcker o har själv en avkomma efter honom nu som är riktigt fin dock risk för överhöjdare. Gräns Ruben är ju väldigt lätt i typen men en otroligt trevlig hingst (mitt sto är helsyster till honom o mamma till fölet efter Flynn) B. bell Dara har ju lämnat mycket bra o trevliga avkommor. Xenox 2004-10-11, 00:19 Han är snyggast och bäst :love: Fast han var inte godkänd men har flera avkommor, han gick inte egenom för han var "för ädel" vad jag har fått höra men jag vet inte, jag har iaf ställt ut honom en gång (katastrof) han släpade benen efter sig och var inte på humör men fick 40p och guld :) domaren frågade om han gick nån dressyr för det borde han göra med de gångarterna. Han gick (med mig) FEI dressyr Msvb hopp/FT med kapacitet för MvsA FT. men vi hann tyvärr aldrig starta msvA för han skadade sig i hagen, sen så såldes hanm jag kände mig förstor (lika stor som på bilden, men med förmkt storhästvana). http://community.webshots.com/s/image9/9/91/85/122499185lILCbV_ph.jpg LenaH 2004-10-11, 01:49 Finney Master och Lambay Inver naturligtvis! :angel: Lorelie 2004-10-11, 10:14 Hänger inte med riktigt nu.... Vem är snyggingen på bilden? Lavinia 2004-10-11, 11:29 Hej! Min favorit är Janus, tycker han är ursnygg och dessutom ska ha ha bra temperament, något som tydligen nedärvs bra, eftersom min häst blev så bra som hon är trots sin mammas ganska taskiga humör../ Lavinia, med finast connisen nånsin ellie 2004-10-11, 17:26 Joop tycker jag mycket om (har faktiskt ridit honom ett par gånger :) ). Grafit är också väldigt fin,men lite för nätt i typen för min smak. Dale Haze är helt underbart vacker,och sen gillar jag också Hagens Jaguar (faktiskt ridit honom också,jättetrevlig :love: ) Seabaz 2004-10-11, 18:11 jag gillar coroan. har sett han "live" och han har en jäkla utstrålning! dessutom har jag ju en pojk efter honom med ;) Snällast är absolut Fredriksminde Hazy Chance.. Kunde stå och kela med honom hur länge somhelst. Satt under magen på honom och gjorde rent ett sår han hade vid skapet osv.. Han är vacker och fin! Tyvärr gillar jag inte hans avkommor. Dom blir... för snälla! Haha. Gör det mesta man ber dom om men inte mer.. Den snyggaste hingsten tycker jag är, förutom corona, den som fanns förut.. Marble Jr eller nåt sånt hette den.. Kollade på scs hemsida men den verkar ha gått ur aveln eller? Nin 2004-10-11, 18:41 Lavinia]Hej! Min favorit är Janus, tycker han är ursnygg och dessutom ska ha ha bra temperament, något som tydligen nedärvs bra, eftersom min häst blev så bra som hon är trots sin mammas ganska taskiga humör../ Lavinia, med finast connisen nånsin Kan intyga att Janus är supercool, känner honom på mkt nära håll och det är väl inte så många som spöar honom vad det gäller exteriörpoäng direkt. Sedan är han duktig i dressyr också men det hinns inte med mellan alla "fruar" han träffar :D Nin hanna_shetland 2004-10-11, 20:46 *tar sista knappen* Jag har själv haft en connemara e. Öxenholms Moskito men jag vet inte om han lämnat så många framgångsrika avkommor, vet att han själv vann SM i dressyr. Min pålle var underbar :love: så nåt bra gjorde han i aveln i alla fall. :) Sen tävlade jag en e. Finney Master som var helt fantastisk som bla vann kvalitetsbedömningen. Annars gillar jag Juno Rory. Anibah 2004-10-11, 23:39 Spinway Corona RC 77! :love: Min nästa häst blir nog en connemara efter honom... :d Sofiplopp 2004-10-11, 23:56 Spinway Coronas enda son i svensk avel - Gräns Roeson - är min absoluta favorit! Han är snygg att se på, rejält byggd och väl benad, bra rörelser, vackert huvud med bred panna och stora, kloka ögon - och framförallt så har han ett helt suveränt temperament! Har sällan träffat mysigare hingst! God som guld att hålla på med - men ändå med glimten i ögat och utstrålning som "en hel karl". Ska jag ha en connemara till framöver blir det en efter honom - den saken är säker! :) :banana: Vill också tillägga att Spinway Corona själv är kastrerad numera. Han såldes till USA för att bli dressyrhingst, och kastrerades där. Synd på en hingst med de gångarterna! :smirk: monster1 2004-10-12, 14:38 Jag har ett sto med båda dom i stammen Gräns Ruben är pappa och Finney Master farfar (tror jag) och Lambay Inver morfar :), med resarvation för att jag blandat ihop Finney Master och Lambay Inver med varandra, hon har iallfall båda men vilken som är på vilken sida har jag dålig koll på. Thesen 2004-10-12, 16:20 Helt klart Dale Haze!! :love: Spinway Corona var ju en snygging också, synd att han kastrerades. Xenox 2004-10-12, 17:22 en valack e Nice n Easy - Värnergs Orion, han har några avkommor men är inte Godkänd som hingst. (han har gått msvb hopp/FT FEIdressyr) När vi köpte honom som åttaåring fick vi höra att han inte gått igenom för att han var för ädel. supertrevlig häst är det iaf, och folk har kommit fram på tävlingar och talat om att dom har en efter honom hemma och har alltid fått höra att alla avkommor är jättefina. Dalatjej 2004-10-12, 19:10 Jag gillar Dale Haze, söt som en karamell & underbart temprament! Mynta2 2004-10-12, 20:28 Värnbergs Neptunus :-) Halloy 2004-10-14, 09:11 Hej! Jag säger Lambay Inver och Holens Ingolf; pappa och morfar till min pålle (som inte varit min på mååååånga år). Han var superläcker, maffig, utstålning, härlig framåtanda men hade definitift ärvt Invers tuffa psyke. Vissa få kom han mycket väl överens med men med många av mina kompisar var han en djävul! Annars tycker jag att Rolls Royce är FANTASTISK! Mayflower 2004-10-20, 12:39 Poetic Justice!!! Finns ingen annan connemarahingst som nedärver den hoppförmågan som han gör. Outstanding!!! Welsh 2004-10-20, 13:24 Lånar knapp. Har haft en avkomma e Lambay Inver, en överhöjdare som hoppade 1,50 på träning med mig. Janus är annars en hinst som jag gillar, har gett bra avkommor dessutom. Thrandur 2004-10-20, 14:04 Kul! En vän till mig har en valack på 11 år efter Fendth. Över ponnymåttet, men fortfarande ponnyskalle! :D Daydream 2004-10-20, 14:49 1: Rolls Royce 2: Dale Haze 3: Janus Rodde 2004-10-20, 21:43 Är det ingen som gillar T Winston ? mizz_beauty 2004-10-25, 17:42 Pilgardens Killroy. Gör ju inget att han varit så framgångsrik i dressyr heller :angel: Chivita 2004-11-12, 20:29 De två snyggaste är enligt mej: *Spinway Corona* *Hagens Ryan* allt jag ville säga :) Jessie81 2004-11-13, 09:43 Till Halloy! Mycket nyfiken? Vad heter din häst? Heter stoet Brunett RC 252? Isåfall har jag en helbror till din häst!!!! :bump: Hoppas, hoppas...... lil-sis 2004-11-24, 20:22 Jo men han "utmärker" sig inte så mkt sådär. Har sett honom för massor av år sedan nere på Öland, verkar väldigt trevlig men det var ingen jag skulle betäcka mitt sto med. För mkt inavel ;) (på mitt sto alltså). Och jo jag tycker att han är snygg. Dimma 2004-11-24, 20:33 Tyvärr gillar jag inte hans avkommor. Dom blir... för snälla! Haha. Gör det mesta man ber dom om men inte mer.. Min connemara är efter Chansen, och han är inte för snäll. Han är mkt tuff att rida, bestämd i stallet och att hålla på med, men mycket personlig och gullig :love: Han var guldbelönad, blev valack pga av att han var FÖR svår att hantera, synd, för han är min favvis! :bump: Hur andra avkommor efter F. Hazy Chance är vet jag inte, men min pålle lyssnar på mig, men har en egen vilja, har fått beöm för det på hoppbanan att han inte lyssnar för mycket på ryttaren, till viss del, men inte för mycket... // Ägare till Hagenponny Halloy 2004-11-25, 11:00 Hej Jessie! Nej, han var undan Surprise II och hette Inver Pride. :love: Huntress 2004-11-25, 12:50 Jag har själv haft en connemara e. Öxenholms Moskito men jag vet inte om han lämnat så många framgångsrika avkommor, vet att han själv vann SM i dressyr. Min pålle var underbar :love: så nåt bra gjorde han i aveln i alla fall. :) Du skulle inte kunna berätta lite mer om din häst e: Öxenholms Moskito? Bilder? Mvh Huntress :) Huntress 2004-12-06, 15:15 Puttar upp lite -Stella- 2004-12-06, 15:20 Visst är Juno Rory och Brolötens Grafit läckra :d Motionerade Juno Rory under någon månad :love: underbar, men lite lar :rofl: Är ju 22 år ;) Jessie81 2004-12-06, 15:58 Underbara Holens Ingolf såklart! :love: :love: Han såg ut som en liten sagohäst, man tittade bara efter "hornet i pannan". Tysken 2004-12-06, 16:07 Känner du Anna? Vi var skitbra kompisar när vi var små hon bodde typ jämt hos oss på loven och så.. Vet du om hon fortfarande är i Australien? Mina favvosar är: Spinway Corona Pillgards Killroy för den var vi intresserade av förut (Men tur att vi inte köpte den) Lofty R... ball färg och Kewin Amaze 2004-12-08, 15:18 Jag är mycket svag för Coosheen Finbarr, men jag tycker överhuvud taget de connemaror Dan-Axel har är jättetrevliga. Hans ston är lite tyngre (i alla fall var de det sist jag såg dem :smirk: ) och helt underbara. Ska jag ha en häst/ponny att rida nån gång i livet och det inte blir en highland så blir det nog 17 en connemara från D-A. Vi hade 3 av hans uppfödningar på ridskolan här ett tag. En av dem är kvar, en hade min syrra sen ett tag men hon och den som jag red är båda avlivade nu. De var ur D-As pappas gamla stam och inte alls av den typ som de han har nu. Flera av D-As ston är dessutom gulbruna, jättefina! :d hanna_shetland 2004-12-08, 18:23 Hej! Såg inte ditt inlägg förrän nu. Det var en valack som ägdes av en bekant till oss som jag red. Här är några bilder: http://www.hannasponnyer.com/sunson_km_rosetter.JPG http://www.hannasponnyer.com/sunson_km_rosett.JPG Han var ganska tuff att rida till en början, ganska oriden när han kom till oss, bra gångarter med minus för galoppen. Ingen exteriörhöjdare - tror han fick 35 poäng på utställning men det berodde mycket på hans benställ - han var väldigt inåttåad fram. Jag tävlade tom LA:2 på honom med vinster och placeringar. Hoppa gjorde han mindre gärna. Han var opererad för tuppspatt innan han kom till oss. Vad vill du veta? :p giffan 2004-12-08, 21:33 Värnbergs Neptunus :-) Jag håller med dig!! :love: giffan 2004-12-08, 21:36 Blue Sham RC92 *Partisk* Är han din? Bara undrar,,,, Lady_S 2004-12-09, 09:31 Jo, han tillhör min familj. :) giffan 2004-12-09, 14:57 Ok han e fin ju! Har du ridit en liten welsh hingst engång??? Bara undrar igen?! Lady_S 2004-12-09, 15:17 Jo, är det Acrobat II du syftar på? Eller Fabian II RW 79. giffan 2004-12-09, 21:54 Det är lilla Fabben jag tänker på,,, det var jag som ägde han då!! Har du sett han något? Jag vet att han vunnit SM i fälttävlan tre år i rad nu, han är väll 18 eller någe sånt. mykene 2004-12-10, 11:26 Kewin tycker jag e skitsnygg...... Måste ju inflika att honom har jag hoppat en gång :) Riktigt rolig att hoppa med är han. Lady_S 2004-12-11, 11:58 Har PM:at. Huntress 2004-12-12, 19:58 Hej! Såg inte ditt inlägg förrän nu. Det var en valack som ägdes av en bekant till oss som jag red. Här är några bilder: http://www.hannasponnyer.com/sunson_km_rosetter.JPG http://www.hannasponnyer.com/sunson_km_rosett.JPG Han var ganska tuff att rida till en början, ganska oriden när han kom till oss, bra gångarter med minus för galoppen. Ingen exteriörhöjdare - tror han fick 35 poäng på utställning men det berodde mycket på hans benställ - han var väldigt inåttåad fram. Jag tävlade tom LA:2 på honom med vinster och placeringar. Hoppa gjorde han mindre gärna. Han var opererad för tuppspatt innan han kom till oss. Vad vill du veta? :p Tja, så mycket du vill berätta! Vad heter han? Lever han/ålder? Fina bilder förresten! Mvh Huntress :) hanna_shetland 2004-12-12, 23:28 Det där är tyvärr de enda fotona jag har utlagda på nätet, har några till på datorn men dom måste jag maila om du vill se. Han heter Sunson. Mamman hette Sunshine RC 190 e. Lambay Inver RC 4. Jag vet faktiskt inte om han lever längre, har ingen direkt kontakt med ägaren men sist jag hörde nåt (för nåt år sedan) levde han som glad pensionär och läromästare åt en yngre tjej. Får man fråga varför du undrar? Han var väldigt känslig men snäll mot alla. Supertrevlig att rida (åtminstone när han stått hos oss ett tag) och vi tränade svårare rörelser hemma även om vi bara han tävla tom LA:2. olgaklara 2004-12-13, 09:14 Jag tycker mest om Juno Rory =) Han är så läcker O Titta på.. O Hans psyke är underbart.. Man märker knappt att han är hingst.. Förutom om man råkar komma för nära ibland.. Han ska dock vara väldigt jobbig när det verkligen gäller.. På vilket sätt när det verkligen gäller :confused: LuckyLover 2004-12-13, 20:29 Jag tycker att Aladdin Rc 66 är väldigt fin. Och dessutom är han pappa till en häst i stallet som heter Lidens Pralin. Aladdin kan ni se på www.ponnysajten.eskimo.se och gå in på connemarahingstar och registrerade hingstar och Aladdin RC 66 Chouwa 2006-10-22, 23:34 Hagens O´chief är en otroligt fin hingst! :love: mizz_beauty 2006-10-26, 22:37 Har säkert svarat innan eftersom tråden är så gammal. Men mina favoriter i connemarasverige är: Brantshammar Bell Dara Lofty Roderic Garyyhack Frederick pidan89 2008-07-10, 23:43 Jag är helt kär i Grange Flynn Sparrow, fick ett föl efter honom förra sommaren men som tyvärr inte klarade sig (föddes med "Wry Nose"). Annars gillar jag Carnaby Patrick Hooligen, synd att han är skadad annars skulle jag betäckt mitt sto med honom i år. Istället blev det Gräns Roeson som fick äran. Hagens O'Chief är oxå otroligt snygg. BÄsta nykomlingen är ju faktiskt Starrhults Bossanov, vilken skönhet! RR var oxå på listan men var lite långt bort för oss. Har ett besvärligt sto eftersom brunsterna inte funkar som de ska så det var skönt att ha en veterinär som kunde hjälpa till på Gräns. Men nästa år blir det nog Packie om han betäcker. Har ett diplomsto, Stockmossens Julia, som står i avelsboxen numera. E: Möllans Castro, ue: Viggen. |