Mirrah
2003-03-29, 22:23
...och varför?
|
Visa fullständig version : Vad ger ni era hästar? Mirrah 2003-03-29, 22:23 ...och varför? breccia 2003-03-29, 22:30 Azterix äter just nu 5 kg hösilage (jippie!) 6 dl kornkross 1 dl majsolja 1 dl linfrö 6 dl betfor Han är ju ganska nyligen buköppnad och har inget fett och knappt några muskler kvar, föll ur otroligt snabbt. Nu är vi dock på väg upp mot vanlig foderstat. I veckan som kommer får han börja knapra på halm också. Han får kornkrossen och matoljan för att han ska lägga på sig, linfrö för att hans tarmar ska vara slemmiga ( :p ), betfor för att han mår bra av att äta det, han har ingen ork att gå ens 10 minuter annars just nu, och gissa varför han äter silage? ;) SanchoPancho 2003-03-29, 22:59 Min stora D-ponny får: 7 kg hösilage 3 l (ca 2 kg) D&H staypower müssli 1/2 l betfor Detta utslaget på 3 fodringar. Han behöver en del energi därför har jag börjat med müsslin och det har funkat jättebra. AlexH 2003-03-30, 08:08 hej min islandshäst får : hösilage : fri tillgång havre: 0.5-1kg krafft pluss: 0.75kg betfor : 400g torr vitlök : 2msk havren får han för att han ska var pigg och pluss för att han ska få i sig mineraler och vitaminer som inte finns havren. betforen ger jag inte av någon anledning att den ska blöta den torra fodret lite. vitlöken ska förrebygga sommaren fästningar och liknaden. :smirk: :bump: **BORTTAGEN** 2003-03-30, 10:08 Mina äter: Hö Hel havre Kornkross Lusern Olja + tillskott Det får de för att det passar bra med höt jag har nu. _Jeanette_ 2003-03-30, 11:53 Hö, ca 15 kg En dl havre, en dl lucern och 0,5 dl, + mineraler. Jag ger inte så mycket kraftfoder för min häst är lite...rund... hittar inga revben..=) Sen ska jag ev öka...får se vad nästa analys säger. :rofl: Apelsinjos 2003-03-30, 12:43 Åh, ... mina hästar bor i bokhyllan, har två shettisar och en islandshäst!;) De står på svältdiet, får ingenting, men de har jättefint hull ändå!:D Åh, förlåt, jag vet att det här blev oseriöst men jag kunde inte låta bli!;) semlis777 2003-03-30, 13:22 fri tillgång till hö 8dl havre 5dl betfor 2tsk kli mineraler majsolja Nina83 2003-03-30, 13:36 :rofl: Du kan väl skriva vad marsvinen får då? :D Min 475 kg:s fullblodspålla får: 7 kg hö (7.3 MJ o 58 SMRP) 1.5 kg Krafft Grund 300 g havre 300 g betfor 50 g miner blå 1 sked vitlökspulver 2 msk b-vitamin, shy-feeder Grund och havre för att det kompletterar grovfodret väl, och grund innehåller mer mineraler än havre, samt har garanterat vitamininnehåll. Så därför ger jag mer av det även om havre och grund innehåller ungefär lika mkt energi o protein. Betfor får hon för att hon är hosthäst och ska ha maten blöt. Sedan är det ju gott och energirikt. Mineralerna för att säkra mineralintaget. Vitlöken för att hon är hosthäst samt för att det är bra för mkt. B-vitamin för fällningens skull, hon blir inte alls lika grinig(knappt alls nu..) vid fällningen då- och hon såg ut som en isbjörn i vintras så det är mkt päls att tappa! :smirk: Bucus 2003-03-30, 14:13 10 kg hösilage(MJ 7,5 Smrp 51 ) 0,5 kg betfor 0,5 kg havre 2 kg kornkross vitlök, mineraler/vitaminer och Dodson o Horells örter Placid. Har gett kornkross i ca 3 år till mitt fullblod då han blir fin i hullet av det, havren och betforen för att kompletera foderstaten i övrigt, örterna är lugnande, vitlöken för snuva o dylikt, mineralerna och vitaminerna för att han får en väldigt blank päls av dessa och där är selen i som hästen behöver vilket våra marker här nere i Skåne är väldigt fattigt på och b-vitamin för pälssättning/fällning. **BORTTAGEN** 2003-03-30, 14:24 Min f.d travare får: Ca 10 kg hösilage (äter upp nästan allt) mer om hösilaget är blötare än vanligt. Får hösilage för att få mat för att leva. 1 1/2 skopa krossad havre (kilomåttsskopa) Får det för energi för att han tränas. ca 2 liter uppblött betfor. Får det för att han tycker det är gott och för att det ger energi. 10 g salt Får han för att "återställa" saltbalansen vid svettig träning. majsolja Får han för att få lite extra fett då korn som han gick på innan ej ingår i detta stall. Majsoljan funkar bra, han är mycket fin i hullet. äppelcidervinäger (i 3 veckors perioder) För att det är nyttigt för kroppen B-vitamin För att underlätta för hans kropp nu vid pälsfällning. Jag har ej gjort nån foderstatsberäkning. Jag använder mina sinnen för att hålla koll på att min häst mår bra. Han ska ha pigga glada ögon, blank jämn päls och ett bra hull med bra muskler och lagom fett. Dessutom ska hans hovar vara bra och han ska vara jämn och trevlig i temperamentet. Min häst reagerar snabbt om nått bli snett i fodret ex.vis genom att magra av eller inte vara lika trevlig att rida och liknande. Jag strävar alltid efter att ha en nöjd häst, slippa bnta eller "gå upp i vikt". Är väldigt noga med att ändra fodret vid ändrade träningsmöjligheter. Jenny Apelsinjos 2003-03-30, 15:54 :rofl: Ja, fast då kommer det någon stygg moderator och flyttar den till Andra djur ju!;) :) Nina83 2003-03-30, 16:06 Hehe jaaa, men du får väl starta en liknande tråd på Andra djur då! :cool: Jet 2003-03-30, 17:13 Jag ger mina hästar (Högdräktigt kallblodssto + något smalt varmblodssto): Hö Havre (energi) Lusernpellets (för att få upp proteinet) Soja (för att få upp proteinet ännu lite mera) Miner Vit (för att höet innehåller lite fosfor) Vitlökspulver (För att motverka luftvägsbesvär + motverka insekter på sommaren) B-vitamin (vid pälssättning/ fällning) Salonikel 2003-03-30, 17:35 7kg hö ( äter inte upp mer!) / den andra 9kg 1,5kg havre / 1,5kg 0,5kg betfor / 0,5kg 1kg kornkross/ 1kg chevinal+ ( mineral,vitamin) shy feeder B ( b-vitamin) morötter **BORTTAGEN** 2003-03-30, 19:54 Min häst får: 7 kg ensilage, 3 kg hö, 1 1/2 kg krossad korn, 3/4 kg havre, 2 nävar betfor, 1/2 dl B-vitamin , 1 1/2 dl "Stroppy Mare" - ört blandning, 2 msk vitlökspulver, 1/2 dl groddolja + vitaminer, mineraler, salt och kalk. Vitlöken - mot parasiter Bvitamin - fällningen Kraftfoder - ridningen Stroppy Mare - blivit "pålurad" Groddoljan - "extra bra grej" Ensilage, hö, betfor, salt och vitaminer-mineraler-kalk räknar jag som "grund" foder. GoddessOfLove 2003-10-04, 21:18 Nu när d fortf finns bete kvar 6.5 kh hö 1 l havre 1 l fibergi låg 1.5 l korn 0.5 l betfor 0.5 l racing balance vitlök chevinal plus b-vitamin biotin röda mineraler trazel 2003-10-04, 21:25 Ponnyn (mycket fullblod inslag) får 7 kg hösilage 2 kg havre 0.5 kg korn 1 liter betfor 0.5 dl mineraler Sjutton vad mycket de blev... Låter ju som om han inte gör annat än äter. Det är faktiskt den foderstat som har passat honom bäst under den tiden han har stått här. Han har hållt sig i ett väldigt fint hull ända sedan sommarbetet, och det är trevligt! Hösilaget äter han mycket av för att han faller ur väldigt lätt. Havren gör att han orkar med allt jobb han gör. Kornet är ochså för att han ska fylla ut för att inte bli för smal. Betfor för att det är bra och mineraler så att inte kalk och fosfor halten ska bli för låg i foderstaten. Det är inte jag som har räknat ut foderstaten, så jag kan inte stå för den, mer än att säga att det är det bästa han har ätit på väligt länge! :) **BORTTAGEN** 2003-10-04, 21:27 Oj vilken gammal tråd. Men jag kan ju svara igen då :cool: Denna vinter så får dom (2 st, båda får inte av alla saker) Krafft Groov Havre Korn Sojamjöl (hö) Tillskott (miner blå, vitlök) Nina83 2003-10-04, 21:33 Ja, oj vad gammal tråd..! :eek: Min ska förmodligen gå på detta(vissa småändringar kan tillkomma, vet inte om hon äter så mkt som 0,8 kg lucern men tror nog det ska gå): 7 kg hö (7.9 MJ och 31 SMRP) 0.8 kg lucernhack 0.4 kg havre 0.5 kg krafft groov 2 dl krafft protein 2 dl soja 50 g miner grön 1 sked vitlök + morötter Pyts pyts och många sorter blir det, men det blir billigare så. :smirk: (och roligare för mig :D ) **BORTTAGEN** 2003-10-04, 21:47 Ja visst var den. Jag har inte heller slutgiltigt bestämt mig men det luuutar åt detta... Ju mer pyts desto roligare :D :D skumpan2000 2003-10-04, 21:52 Vi har inte kommit igång med den ordentliga fodringen ännu eftersom dom fortfarande har en del gräs kvar i hagen. Så nu får hon: 7-8kg hö 1/2 kg havre 1/2 kg kornkross 0.75kg lusernpellets ca 1dl olja 2msk B-vitamin mineraler morötter Hon är ett nätt halvblod på ca 550kg som har ganska så svårt att hålla hull. Sen när de byter hage kommer jag öka havre- och korngivan plus att hon kommer få mkt mer hö! Rids och tränas relativt hårt 5-6 dagar i veckan sweep 2003-10-04, 22:38 8 kilo hö 1,3 liter krafft grund 6-7 dl betfor 30 ml b-vitamin 10-15 ml ade-vitamin har ingen analys tyvärr **BORTTAGEN** 2003-10-04, 22:52 Det är ju bara att göra en analys så slipper du gissa ;) sweep 2003-10-04, 23:34 tänk att det inte bara är att göra analys.. det kostar rätt så mycket pengar att göra analysa och ska jag göra ny analys för varje gång ridskolan tar in hö så blir det jävligt dyrt (nej dom köper inte ifrån samma ställe hela tiden och om dom skulle göra det hur vet jag att det kommer ifrån samma skörd/äng?) Oxxx 2003-10-04, 23:44 8 kg hö 1,5 kg havre 5 dl betfor 75g hippo vitlök 1 kg morötter Havren får han för han ska vara pigg, betforen så att magen ska må bra, vitlöken så andningen är bra o att insekterna (vilket det inte finns så här års) ska hålla sej borta (blev rekomenderad det) och morötterna för han gillar dom :) Gumman 2003-10-05, 11:15 Jag ger hö, havre och åsebrofoder. Andra år har jag gett Hö, lucern, groov, betfor, havre och korn..... Gumman 2003-10-05, 11:17 anledningen till att jag gett fodret är att jag haft olika sorters hästar med olika behov. Magdalena 2003-10-05, 12:40 Just nu äter hon (hon=digivande sto): ca 4 kg klöver hö + bete 3 kg havre 550g soja 500g Krafft Protein 250g kli 400g betfor 1,5 kg lusernhack Hullet är precis lagom, men det saknas muskler på ryggen... men de kommer när hon börjar arbeta igen. Dock syns det på fölet att gräset börjar ta slut, så höt kommer ökas. piggis_83 2003-10-05, 15:04 Hö, havre, mineraler, saltsten - mer eller mindre självklart Biotin - rek av hovisen, pållan är 18 år oxå så det gör väl sitt till Vitlök - pga att hon hade bronkit för ca 4 år sen + nyttigt, i förebyggande syfte E-vitamin - äldre häst, har svårare att behålla muskler B-vitamin på våren vid pälsfällning för att underlätta artemis 2003-10-05, 16:13 Min får nu: hösilage, lite korn, en skvätt betfor, miner blå, samt gräs i hagen och halm i boxen. Och saltsten. Och b-vitamin vår och höst. Jag hade gärna fortsatt med D&H müsli, Pasture mix t ex funkade jättebra förra året. Eller en egenblandad variant, men det behövs inte på vårt hösilage, som har bra värden. Hon glänser, är välmusklad och lätt tjock i nuläget, och skulle egentligen inte behöva något kraftfoder alls - det är mest för syns skull... GoddessOfLove 2003-10-05, 18:04 oj va trevliga vi va härå :) **BORTTAGEN** 2003-10-05, 18:25 Jag ger min ponny 4 kg hö 2 kg hösilage (för att hon skall lägga på sig mer) 1,5 kg krafft groov-(för unghästar). 1,5 l strålucern 2 dl vetegroddar (bra som fibertillskott) 30 ml B-vitaminer (hjälper när hon ex. sätter vinterpäls) 6-7 dl havre (energi) 6 dl betfor (energi) 1 klyfta vitlök (mot fästingar och förkylning).... Min ponny är en ungponny på 6 år (ganska sent utväcklad). Hon har ganska svårt att hålla hullet på vintern, därför måste hon få många sorters olika fodergivor. Jag tävlar istortsätt var och varannan helg i både hopp och dress. tränar också ganska hårt, detta gör ju att hon bränner mkt av all energi och näring och får alltså måste hon ha ganska mkt mat. ;) Hoppas jag fick med allt och att du fick svar på din fråga...Kram kram..lycka till med fodergivan!//Amanda em76 2003-10-05, 18:33 Våra dräktiga islandsston som promenadrids får 2,5-3 kg hö, några dl Hippo basic och 0,3 kg havre. Hö får de för att det inte finns så mycket bete kvar. Hippo för att den ska ta slut :), och havre för att de gillar havre, de skulle klara sig bra på enbart hö nu. Bucus 2003-10-05, 19:18 Ja då svarar jag också igen då.(fick min pålle verkligen 2 kg korn förra året hmmm måste ha skrivit rent galet...) Nu står han på: 9 kg bra hö(8,3 mj och 68 smrp) 0,7 kg kornkross 0,4 kg betfor 100 g krafft miner grön 25 ml Chevinal Plus vitlökspulver Allt detta för att det passar till mina hövärden och hans arbete.(förutom vitlöken då ;) ) lil-sis 2003-10-05, 22:38 Fritt hösilage 5dl Krafft Protein (av de andra hästarnas muskelstatus att döma gissade jag mig till att höet inte innehöll mkt av ngt, ingen analys då det "bara" användes i övergångsperioden sommar/höst) vitlök - sägs vara allmänt välgörande äppelcidervinäger - samma som ovan, bra för PH i urinen bvitaminer - för musklerna ffa biovimin mineraler - täcka upp behovet tokosel på söndagar - lite selen i övriga fodret Nu vet jag inte riktigt, har inte sett analysen på hösilaget men om det är ungeför som förra året så slutar jag med proteinet när säcken är slut. Då får hon morötter när de andra äter kraftfoder och trol lite Örtmüsli att blanda vitlöken och det andra i. Örter är ju nyttigt det med. Mack_Lobell 2003-10-06, 13:07 Jag ger min travare som både tävlar trav och rids: 4 kg sport- lite slaggpåverkan, bra energi 1 kg groov- bra fiber 200 g vetekli-bra för magen 4 dl betfor-bra för magen det också 0.5 minerröd- behöver mineraler o vitaminer salt- svettförlust kalk- bra för ben osv vitlök-för hosta mm linfrö- päls,mage mm lusern hack-protein e-vitamin-för musklerna Bio Glucomin-för leder och senor shy-feeder-när han sätter päls osv 9 kg hö ganska mycket mat men han behöver det och ser exellent ut i hull och muskler-bokstavligt talat ;) Little_Chance 2003-10-16, 20:04 Min babe får: 4-5 kg hö som blandas med ca 2 kg Horse hage 4 dl blandning av betfor och hippo basic en tsk anis en msk mineraler en msk salt från krafft (eller nåt liknande) en msk nyponskal (det är gott och bra för fossingarna) Massor av äpplen, päron och morötter :) Ska köpa b-vitaminer också nu till veckan, nån som har tips på vilka som är bra? Hon får det hon för att det är det hon behöver. typ. Anis och nyponskal (och lite andra trevliga örter) får hon dels för att hon verkar gila det, och för att jag tycker att det är kul ;) aspartam 2003-10-16, 22:58 Mitt fjordsto (400 kg, går bara i hagen) får: 7,5 kg hö 1 hg betpellets + 3 kg vatten. 1 ½ hg Fibergi Müsli 20 g Vimital Biotin Den stora mängden hö för att det blir enkelt för mor och far att fodra (½ bal per dag). Betpellets för att hon älskar det :d och för att hon får i sig lite mer vatten. Müslin för att få i sig lite mineraler och vitaminer och biotinet slutligen för att det eventuellt skall vara bra för fånghästar. Förmodligen kommer foderlistan dock att ändra sig när jag väl fått analysen, men kruxet är ju att jag inte kan skicka iväg den förrän vecka 44 och får jag analyssvaret för sent så blir det inte foderändring förrän vid jul. :( Sedan i mars får hon örttillskott också. mvh Ellinor E. Karlström :bump: chrisse 2003-10-16, 23:44 Fri tillgång till hö i hagen som dom går i mellan ca 07.00-21.00 har ingen analys på det tyvärr. ca 3 kg hö i boxen till natten. har ingen analys på det heller tyvärr. 1,5 liter fibergi bas till kvällen 0,5 liter fibergi bas på mogonen vitlökspulver (ska börja ge färsk vitlök sedan istället när påsen är slut) Det är mot hostan. extra vitamin B för pälsfällning/sättning äpplen Fibergi får han för det är lättast. slipper man köpa massa olika och blanda osv.. :) daffy 2003-10-17, 09:22 Min lilla på +450kg äter, hon är lågdräktig. Hö fri, mj 8,? smbrp 56, mins inte riktigt. Grov 2kg Lusern 1kg Rapsolja 2dl Linfröolja 30ml Vetekli 300g Moröter, äpplen, betor och annat som är mumma oxå :d Skall byta ut groven mot havre och alger och nåt mer om det behövs tror jag |