Visa fullständig version : 400kr/månaden för 1gång i veckan

_Sucy_
2003-05-01, 09:35
Medryttare...
Är det verkligen så dyrt?
Jag skrev på en sida ifall någon av de ev. ville bli medruttare i vinter för 400kr i månaden för 1gång i veckan.
Alla skrev att det var för dyrt! och att det vat ingen som skulle betala så mkt...?

är det så mkt?!

Jag vill nu itne höra att "det borde ju vara så att hästägarwn ska betala", inget sånt snack ;)
Bara om det är dyrt eller inte

Fleyta
2003-05-01, 09:37
Jag tycker det är dyrt. När vi har medryttare så har de betalt max 100 kronor/gång.

400 kronor tycker jag personligen är ett pris man kan betala vid ridning kanske 3 dagar i veckan, möjligen 2.

_Sucy_
2003-05-01, 09:38
men det blir ju 100kr/gång.

Folk vill ju ha 1000kr för 1gång i veckan.. då tycker inte jag 400 är så dyrt ;)

**BORTTAGEN**
2003-05-01, 09:39
Tycker inte alls det verkar dyrt.

Melle
2003-05-01, 10:10
Det beror juh på vad det är för häst. förut när jag behövde hjälp med min pålle så tog jag 600 för 2 gånger i veckan då hon fick både träna och tävla (det är INGENTING) 1 gång dressyr 1 gång uteritt.
Hon tyckte det va dyrt :crazy:
så så fort jag inte behövde hjälp längre tog jag bort henne.
jag tycker man ska tänka på vad man själv betalar för hästen tex på den hästen kostar BARA försäkringen 1000 kr i veckan... men det tänker juh inte medryttare på.
+ att dom behöver juh inte ta nåt ansvar handla mat,vaccination,hovlagare m.(enmassa)m.
Ägareb till den hästen jag tävlar på tar 1000 kr för en gång uteridning i veckan. :crazy:
då kan vi börja prata om dyrt!
japp,det är min åsikt. :)

Fleyta
2003-05-01, 10:38
Oj, förlåt förlåt. Jag läste snabbt och tyckte det var 400 kronor/vecka, och då blev det ju 400 kronor/gång. Om det är 400 kronor i månaden tycker jag inte alls det är dyrt. Det är ett bra pris, och det ligger säkert under det som de flesta medryttare betalar! :D

Lydia
2003-05-01, 11:02
jag tycker att det är för mkt, ja. Om det inte är mitt inne i city

Lilla_jag
2003-05-01, 11:04
Jag tycker att det är ett bra pris!

mian1
2003-05-01, 11:16
Det beror på vad det är för häst (hur utbildad), under vilka villkor man får rida (skogsridning eller full frihet på bra ridanläggning) och i vilket område hästen finns. Dessutom spelar det ju in vad, förutom ridningen, man förväntas göra.

100:-/gång tycker jag är ett lämpligt pris på utbildad häst uppstallad på ridanläggning och då inget mer än normalpyssel ingår i arbetsuppgifterna.

**BORTTAGEN**
2003-05-01, 11:21
Det är billigt!
Jag betalar så mkt för 2gng men vet att många betalar 1000:- i månaden för 2gng i veckan.
Men det beror lite på hästen och stallhyra och vad man får göra etc.

Oxxx
2003-05-01, 11:28
jag tycker att det är ett ganska så bra pris, beroende på vad man för tillgång till. Om man har till gång ridhus, padock m.m så e det ett jättebra pris, men om man bara har till gång till skogen är det lite väl mkt.

eller?

_Sucy_
2003-05-01, 12:44
tillgång till ridbana och uteridning

Oxxx
2003-05-01, 12:49
nej, dt e lagom tycker jag, skulle själv ha tagit så mkt! tillgång till tränare? hur länge man får rida hästen, om dt finns hopp matrial osv..

_Sucy_
2003-05-01, 12:51
tillgång till tränare= förhoppningsvis
Hur länge får man rida den= beroe på om det blir en unghäst eller en "vanlig" ;) vanlig.. upp till ca1timme

sockerdricka
2003-05-01, 13:01
Jag betalar 500kr för 2-3 dagar i veckan,men såklart beror det på hästen och vad man får göra me den :)

Men om folk vill att medryttare betalar 1000kr i månaden, verkar det som att de själva inte har råd att ha häst.. :confused: :crazy: :smirk:

Oxxx
2003-05-01, 13:08
okej, men jag tycker att du ska ta 400 kr för 1 dag i veckan! dom som klagar behöver du inte bry dej om!

pigleton
2003-05-01, 13:40
jag tycker det beror på vad det är för häst, var den står och vad man har för stallhyra. Man kan också jämföra lite med vad lektionspriserna ligger på i trakten.

Här i krokarna är det inte så dyrt att stalla upp en häst. Betalade 1400 kronor i månaden för boxplats med strö, hö och havre. In och utsläpp samt täcken på och av ingick.
Jag hade tycket att 400 kr här var dyrt medans det hade varit jättebilligt i tex Stockholm. :)

Arabizar
2003-05-01, 14:27
Nej det tycker jag verkligen inte!
gud vad trött jag blir på alla som anser att man inte ska betala för sig *SUCK* skulle alldrig låna ut min häst gratis!
Folk som tycker det är dyrt kan ju gå och köpa sig egen häst och sedan stå för gratisridning :devil:
(så får dom se hur mkt det kostar att ha häst....)
nu låter jag som en tjur kärring,men jag blir så förbannad på dessa "SNYLT GÄSTER"!!! stå på dig och ta betalt :D
mvh/Arabizar

Katta83
2003-05-01, 14:38
Jag tycker detär dyrt. Betalade tidigare 300:- i månaden för 3-4 dagar i månaden. Hade aldrif betalt 100:- / gång!
Men så bor jag i skåne också. Antar att priserna är annorlunda i stockholm.

**BORTTAGEN**
2003-05-01, 15:13
Japp-det är så dyrt. Tom dyrare.

Lobelia
2003-05-01, 16:50
Den viktigaste faktorn i prissättningen är nog stallhyran, den är ett gott mått på prisbilden på orten, och vilka faciliteter som finns. 100 kr per gång är billigt i centrala stockholm men förmodligen dyrt på en liten ort. Stallhyra och hovslagar kostnader kan skílja sig åtskilliga tusenlappar åt. Vanligt pyssel som att mocka, hämta häst från hagen och fixa dagens mat, lägga på täcken etc anser jag hör till att vara medryttare oavsett kostnad, däremot inte att göra det lilla extra som att köpa mat, fixa hovslagare, laga täcken etc.

Lobelia
2003-05-01, 16:53
Eller så bor de i stockholm.

Mitrolle
2003-05-01, 18:41
Där jag bor verkar folk inte betala något särskilt. Jag skulle nog inte få någon medryttare (om jag ville det) ifall jag krävde betalt. Kanske om man ville ha lite hjälp med stallhyran om personen red ofta, att det skulle vara OK. Vet flera som har/har haft medryttare och dessa har ridit 1-2 dagar per vecka gratis, eftersom anledningen till att personen haft medryttare varit att den inte hade tid de dagarna. Tyckte då att det bara var bra att medryttaren red då. Själv har jag betalt 1 sko per skoning en gång för länge sen... och då red jag inte så jätteofta.
Men jag tycker att man visst kan ta betalt, om anledningen är att man behöver hjälp för att man har dyr hyra eller liknande.

Ammi_L
2003-05-02, 08:30
Jag tycker inte att det lät dyrt. När man ser andra som
vill ha massor! Tidigare betalade jag 50kr/gång, jag hade
tillgång till fina skogar, ridbana och tränare fast hästen
var inte så skolad. Nu rider jag med samma förutsättningar
och behöver inte betala något förutom träning. Jag är
ingen "snylt medryttare" som vissa kallar det för, jag
har sagt att jag vill betala men ägaren säger att hon bara
är glad att jag rider hennes häst då all hennes tid går åt
till sin andra häst.

Sar
2003-05-02, 08:53
Jag tycker inte det låter speciellt dyrt men allt beror ju på omständigheterna. Vart du bor, vad det finns för "tradition" med medrytteri i trakten, vilken häst du har, vad du får göra på dina gånger, och hur många andra sysslor som ingår.

EmelieR
2003-05-03, 15:00
Vad har du för försäkring... 52000:- / år... INGET jag skulle vilja betala iaf... Jag hoppas du skrev fel...

Annars håller jag med... En medryttare tänker inte alltid på vad det kostar att hålla häst. Tror inte det är speciellt enkelt att hitta en bra heller... :crazy:

maiden
2003-05-03, 16:17
nej det tycker jag väl inte.
det beror ju på vad det är för häst, vilka friheter man får och vad man får göra. Om man tex får träna och så eller bara lunka i skogen.

**BORTTAGEN**
2003-05-03, 21:37
låter helt normalt verkligen INTE dyrt !!

caradan
2003-05-03, 21:45
Min medryttare betalar 200kr/månad och har hästen 2 dagar/vecka. Då är det endast ute ridning som gäller. tyvärr så är hon lite slö på att betala så man får tjata på ehenne...inte kul men snart så kanske jag kan ta hem hästen i stället.

Lobelia
2003-05-03, 22:33
Läste inlägget igen. Gäller det att vara medryttare endast över vintern och en gång i veckan är det inte värt mycket. Det är under vinterhalvåret som det är mörkt, kallt och ibland jobbigt att gå till stallet och rida. På sommarhalvåret så får man betalt för mödan och får glädjen att rida när det är varm och skönt och ljust ute. På denna tid hinner man dessutom inte känna hästen särskillt väl, en gång i veckan är inte särskilt mycket.

QuickStar
2003-05-05, 13:20
Det var inte alls farligt tycker jag!

På ridskolan här kostar det 85kr för 45 min lektion i grupp om 10 elever.
Så om man då betalar 100:-/gång hos dig och får rida någorlunda fritt ca 1 timme blandad ridning dressyr, hopp eller skogen så är det värt det för den som tänker efter.
Att man dessutom kanske behöver mocka och göra foder tycker jag bara är bra då lär man sig sånt som är bra att kunna om man själv ska skaffa häst.

Hannzo
2003-05-05, 15:40
Jag tycker det är dyrt. Kanske beror på att jag rider gratis emot att jag hjälper till i stallet. :)

Petronilla
2003-05-07, 17:34
Nej det är inte dyrt. Men det handlar om tillgång och efterfrågan. Här i SThlm kan jag lätt få ihop till hyran
genom att ha medryttare som betalar, men det vill jag inte.

Apollo
2003-05-08, 08:26
Det är inte dyrt, iallafall inte här i Sthlm, då är det billigt.

mystar
2003-05-08, 16:29
jag tycker själv att 400 kronor i månaden för 1 gång i veckan är bra, fast det beror ju också på vad man får å inte får göra med hästen när man är medryttare. Får man bara skritta på lång tygel i skogen, så skulle jag själv inte betala för det, men om du menar vanlig allround ridning där man får göra det mesta så är 400 kronor ett bra pris.

_Sucy_
2003-05-08, 22:33
Dressyr/uteridning

mystar
2003-05-09, 13:30
men då är det inte dyrt, det är lagom för 1 gång i veckan.

fie
2003-05-12, 21:49
Jag tycker att det är alldeles för dyrt !!! Själv betalar jag 65 kr på lektion en gång i veckan för bra instruktör ...
Men det beror väl kanske på var man bor bor oxå. //Fie

Teala
2003-05-13, 13:23
Jag tycker det är bra pris!

Jag tar 600 i månaden av min medryttare, och hon får rida lektion för mig en dag i veckan, och vi rider ut tillsammans den andra, missar hon en dag får hon alltid rida igen den senare, och vill hon så får hon tävla.
Det finns vissa som tycker jag är lite för snäll som gör så, men jag vet själv hur det är att betala 1000 i månaden för ridning ute i Huddinge utan ridhus, utan fungerande volt, och en snål hästägare.. :mad:

Funkar hon bra med hästen och hon får röra på sig (hästen), då är jag nöjd.

DubbelAnnika
2003-05-14, 11:07
Tycker det beror på. Är du duktig och mer eller mindre utbildar hästen du sitter på så är det dyrt. Är det en jätteduktig läromästare i ex dressyr så ska du vara evigt tacksam. Att dela kostnaderna för hästen per dag rakt av tycker jag är fel sätt att räkna på. Du har aldrig samma rätt som ägaren utan måste hela tiden rida på ägarens vilkor.

Jfrelin
2003-05-14, 12:26
Den här tråden är väl iofs lite gammal men jag hörde en grej här om dagen som jag bara måste skriva om. Det kan iofs bara vara en skröna men tydligen finns det de som betalar 4,000 kr i månaden för 2-3ggr i veckan här i STHLM. :eek:
Iofs så stod hästen på Ryttarstadion där det kostar 8,000 kr/månad att ha häst.....

Jag höll på att ramla av stolen... 4000 spänn. Då tycker jag att den tjejen kan komma å rida min häst 2-3ggr/veckan för 1000kr/månden 20 min utanför stan med 2 ridhus och tre utebanor.

Candy
2003-05-14, 12:33
Jag tycker personligen det är dyrt med tanke på att jag rider 3-5 dgr i veckan, får träna o tävla..utan att betala. Jo för tävling o träning. Ägaren kör till träning o tävling o är då "hästskötare". Helt underbart bra!!

**BORTTAGEN**
2003-05-15, 01:26
För det första:du bestämmer själv vad det kostar att nyttja din häst!Du behöver inte motivera varför och hur mycket du vill att en medryttare skall betala!!!

Du bestämmer helt enkelt inför dig själv vad det är värt att du avvarar din häst till någon annan, glöm inte allt jobb som du med all säkerhet inte kommer att leasa ut, och sedan är det upp till den icke hästägande att avgöra om de vill betala priset!

Kan iallafall tillägga att 400 kr/mån och en dag/vecka skulle inte bara låta rimligt, utan även fördelaktigt, i mina ögon...

Mön92
2003-07-01, 12:35
400:- för 4 ridtillfällen - INTE DYRT!

När jag hade medryttare på min fjording var det VÄLDIGT enkelt att få hästen motionerad sommartid, men i det närmaste stört omöjligt på vintern. Det löste jag på ett rätt bängligt sätt:

100:-/gång under helgdagar (då jag själv hade mer tid att motionera hästarna och själv gärna gjorde det.)

70:-/gång på vardagarna under sommar- och hösttid sen på vintern betalade jag tillbaka 20:-/gång då medryttaren kom och red. Alltså totalt 50:- för två riddagar, en sommar/höst och en vinterdag.

Rätt bängligt, men funkade bra! Snålheten "övervann" vinterkylan och min häst blev motionerad rätt så bra av medryttare.

Det kanske bör tilläggas att jag har eget stall och "avgiften" enbart täckte matkostnader och försäkring för just den specifika dagen medryttaren red - ingenting annat, så därför tycker jag att 100:-/gång INTE är någonting att "skämmas för".

Hästen var inte skolad det minsta, men en av medryttarna gick på ridskola (i de högre grupperna) och det hon lärde sig lärde hon ut till fjordingen (som var enormt lättlärd ). Den tjejen blev snabbt en kompis till oss och hon blev nästan som "en i familjen" och stannade ofta på middag.

http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/bounce.gifHelen http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/bounce.gif

**BORTTAGEN**
2003-07-01, 13:02
det beror på vilken häst det är och vad det finns för träningmöjligheter och vad man ska göra.
Hade det gällt en välutbildad häst som står på större ridanläggning så tycker jag att det låter som ett mkt bra pris.
Handlade det om tex. en outbildad travare eller oriden unghäst som stod en bit utanför city med dåliga träningsmöjligheter och komminikationer låter det dyrt. Då borde snarare hästägaren betala om nån duktig ryttare var beredd att åka ut och rida och sköta hästen.

Nirak

Pontevecchio
2003-07-01, 13:51
oftast är det rätt fina (svindyra) hästar som står där, som har allt man kan önska sig, man gör inget själv och ALLT finns där.

så har man pengarna så varför inte?

Egot
2003-07-01, 13:53
Vad kostar lektioner på ridskolorna i närheten? Jag skulle själv näppligen betala 100 kr/gång + arbete för att få rida en ordinär häst en timme på utevolt eller i skogen, om jag t.ex. kunde rida lektion på en hyfsad ridskola för 160 kr/gång näst gårds. Och detta helt oavsett vad hästägaren betalar

Däremot skulle jag lätt betala > 100 kr/gång för att få rida en bra häst med möjlighet att rida hopp/dressyr för en bra tränare som jag betalade själv eller för att rida ut längre turer på en trevlig häst i bra miljö.

F.ö. anser jag att hästägare får ta ut vad de vill och sedan är det upp till medryttaren att bestämma om det är värt det eller inte

Lobelia
2003-07-01, 14:53
Vi prioriterar alla olika, hon kanske tycker 4000kr är okej för den hästen med 1000kr för dyrt för vad du kan erbjuda.

Sesca
2003-07-01, 15:32
Som sagts tidigare beror det på var man bor. Jag har betalt mer än så i Stockholm utan att tycka att det var dyrt men när jag flyttade till en by i Gästrikland blev jag erbjuden att bli medryttare på en outbildad häst för det priset. Då skulle jag också träna dressyr för egna pengar på unghästen (ryttaren var hoppinriktad) I just detta fall tyckte jag att ägaren var oförskämd! Det skulle ge hennes häst lika mycket som mig och om jag ska betala så mycket kan jag lika gärna ta fler ridlektioner

Som sagt vilket pris som är rimligt beror på många saker

malin_
2003-07-01, 17:58
Jag skulle tycka att det var dyrt. Här är de flesta medryttarhästarna "gratis" och ridlektion en gång i veckan blir billigare.
Och just under vintern så skulle jag nog vilja ha tillgång till ett ridhus för att vilja betala det.
Men jag kan tänka mig att i tex Stockholm kan det vara billigt...
Sen är det ju inte så stor skillnad i ridlektionspriserna och ditt pris, så en ryttare som tröttnat på ridskolan och vill testa lite själv skulle nog lätt betalat det.

**BORTTAGEN**
2003-07-01, 20:12
Hej!
Ja, om "alla" (som du skrev) tycker att det är för dyrt och ingen är villig att betala det priset, då är det för dyrt. Då har du två val, endera skippa planerna på att ha medryttare eller sänka priset. Personligen tycker jag dock inte att priset låter orimligt, men jag vet å andra sidan inte var du bor och hur stor tillgången på medryttarhästar är där.

Mvh,

Therese

**BORTTAGEN**
2003-07-01, 20:12
Hej!
Ja, om "alla" (som du skrev) tycker att det är för dyrt och ingen är villig att betala det priset, då är det för dyrt. Då har du två val, endera skippa planerna på att ha medryttare eller sänka priset. Personligen tycker jag dock inte att priset låter orimligt, men jag vet å andra sidan inte var du bor och hur stor tillgången på medryttarhästar är där.

Mvh,

Therese

Queen
2004-06-30, 09:26
Här där jag bor är det oftast gratis.
Min kompis rider 4 dagar i veckan och får tävla, har tillgång till fina ridvägar, utebana, ridhus och instruktör.
Även jag har haft medryttarhäst med samma möjligheter gratis.
Så gratis tycker jag är bra.
Eftersom medryttar hjälper hästägaren att ta hand om hästen och medryttaren får bättra på sina ridkunpskaper.
Att någon ska ta betalt...
Näe...
Men vi skulle ju inte prata om det så jag ska väl hålla käften.

lizzie
2004-06-30, 10:00
Det är inte dyrt. Om man räknar ut vad hästen egentligen kostar per dag, så kommer man upp i rätt höga summor...

Min pålla kostar mig cirka 51 kr per dag. Då har jag räknat på vad foderkostnad, skoning, försäkring och strö. Jag har hästen uppstallad hemma och har inte räknat med elförbrukning, vatten, material till hagar eller slitage i stallet. Inte heller räknat på slitage på utrustningen osv.

Om jag har varit kvar i mitt inackorderingsstall så skulle det ha kostat mig 40 kr till per dag. (stallhyra + bensin till bilen)

Ska man ha en medryttare som betalar för sig så tycker jag att man faktiskt ska betala vad hästen kostar PER DAG, medryttaren slipper hela ansvarsbiten för hästen dessutom.

Nu vet jag inte vad du har för kostnader för din häst, men jag tycker INTE att det är dyrt med 400 kr/mån för att rida 1 gång/veckan. Stå på dig - de som gnäller över att det är dyrt kan du ju strunta i.

/Lizzie

Welsh
2004-06-30, 10:49
Mina stalltjejer kommer from aug att betala 800kr/mån men då rider de oftast 3 dgr/v ibland mer, får ridlektioner. Stor volt samt att jag kör dem till ridhuset 1 ggr/v. De tävlar och tränar om de vill. De har även möjlighet till att köra hästarna för instruktör om de vill. Med tanke på vad det kostar att ha häst i Sthlm så tycker varken föräldrarna eller jag att det är orimliga priser. (Dessutom så slipper föräldrarna att åka till fastlandet för att komma till närmaste ridskola) :idea:

twinstar
2004-06-30, 11:11
Jag tar 700 pix i månaden för två gånger i veckan. Det är "marknadspris" i vårt stall! :)

Fast i juli sänkte jag till 400 för hästen vilar och ska inte ridas på banan på ett tag. Då tyckte jag hon kunde få det billigare! :)

__Stilett__
2004-06-30, 12:02
normalpris här...

Huntress
2004-06-30, 12:11
Tycker att 400:-/månad låter som ett bra pris. Det blir ju 100:- per gång, alldeles lagom.

I stallet där jag står uppstallad finns det en tjej som har medryttare till sitt äldre halvblod. De som rider den får betala drygt 170:- per gång. :crazy:

Mvh Huntress :)

Huntress
2004-06-30, 12:13
Själv betalar jag 65 kr på lektion en gång i veckan för bra instruktör ...

Åh gud vad billigt! *avundsjuk* Jag betalar hiskeligt mycket i jämförelse - drygt 800:- per gång.

Mvh Huntress

alazzi
2004-06-30, 12:20
Om vi vill rida privatlektion på hyrd häst här, kostar det ca 500:- per timme.

Just_me
2004-06-30, 14:50
dyrt!
har alltid betalat/tagit 50 kr /gång
eller inget alls.

Boj
2004-06-30, 15:08
Ett bra pris, om det är för dyrt kan vederbörande rida på turridning istället och får då betala 4-500 kr per gång. Räkna ut vad det skulle bli per månad. :D

Boj
2004-06-30, 15:09
Jag tycker detär dyrt. Betalade tidigare 300:- i månaden för 3-4 dagar i månaden.

Hmm, och vad blir det per gång då? :confused:

peter_lundin
2004-06-30, 16:20
Du han före mig, folk verkat ha svårt med aritmetiken. :bump:
Följande är inte riktat till Boj
utan en del andra klantar. 1 mån innehåller i snitt 30,4 dagar, 1 gång i veckan ger 4,34 gånger per månad då blir 1 gång per vecka tillett pris av 400 per månad 92 kr per gång. 3-4 gånger per månad för 300 kr blir 75-100 per gång.
PL

Maran
2004-06-30, 22:13
Som någon skrev - begär det du tycker är skäligt utifrån häst, vad som ingår och vad du förväntar dig av medryttaren. Sedan är det upp till de hugade spekulanterna att avgöra om de vill betala eller inte. Om ev. medryttare backar ur p.g.a. priset får du väl sänka det om du är angelägen om att få hjälp.

På den tiden det begav sig och jag hade medryttare räknade jag ut vad hästen kostade mig per dag och tog betalt utifrån det. Då räknade jag ändå lågt för jag räknade bara stallhyran (helinackordering=allt foder och markservice ingick) och hovslagare. Veterinär och försäkring stod jag för. Det blev då 500 kr/mån för 2 dgr/v, ibland fler dagar beroende på om jag var borta mycket i jobbet.

För denna facila summa hade medryttaren en snäll och väluppfostrad häst som då var utbildad på LB-LA-nivå, hoppade ca 0,90 m och var pigg, men cool och säker ute. (Hon köpte dessutom hästen av mig i höstas efter flera års medrytteri.)

Hästen var uppstallad på ridskola med cykelavstånd från centrum (halvstor stad i Småland), tillgång till ridhus, belyst paddock, ridlektioner och halvdana ridvägar. Medryttaren red på lektion 1 g/v (hennes val och hon bekostade lektionsavgiften) och ut 1 g/v. Innan denna medryttare hade jag en annan med liknande arrangemang och hon stannade i ca 1 år. Det enda de behövde göra utöver rida och ta hand om hästen var att hjälpa mig när jag hade stalljour på fm på helg, vilket blev ca en lör eller sön fm varannan månad.

Jag resonerade som så att om jag skulle ta betalt av någon för att rida min häst måste jag ge personen frihet att göra det hon var intresserad av. Men för att det ska funka krävs att man väljer medryttare med omsorg så att man har ungefär samma uppfattning om hur hästen ska hanteras och ridas. Jag hade medryttare främst för att jag behövde ha tid till annat än hästen, t.ex. jobbet, och egentligen inte av ekonomiska skäl. Att jag ändå valde att ta ordentligt betalt var för att då är sannolikheten större för att medryttaren gör det man har kommit överens om.

HannaZ
2004-06-30, 22:36
"Betalade tidigare 300:- i månaden för 3-4 dagar i månaden. Hade aldrif betalt 100:- / gång!"

Om du rider 3-4 ggr/ månad och betalar 300 kr så blir det mellan 75 och 100 kr per gång...

HannaZ
2004-06-30, 22:40
jag bor oxå i skåne men har aldrig hört talas om att man kan rida lektion för en bra tränare för 65 kr. Tom dåliga instruktörer tar ju 150-200 kr.

Var bor du någonstans?

Vår_Vinter
2004-06-30, 22:46
jag tycker de är rättså dyrt.. Jag betalade 300-400 kr/mån för att rida 2-3ggr i veckan.
så jag tycker detta är rätt dyrt, sen beror de ju faktiskt på vad de är för ryttare man tänkt sig en med fast ekonomi, ja då kanske de inte är så dyrt men som jag en stunderande med en amssa utgifter o inga inkomster skulle aldrig betala så mycket. De är mer än vad de kostar på vår ridskola 95kr gången o då är de juh desstom lektion.
Den hästen jag red va hopphäst, och kanske ingen dressyr häst. o föredetta galoppör, sen ahde jag tillgång till ridbana, JÄÄÄÄTe fina ridvägar, 3st ridhus 1 km bort så man kunde välja o vraka dock kostade de allt från 50-200 kr gången o rida där..

Så man får tänka på vad de är för en människa man söker o vad denne får göra och vad som begärs av henne/honom.

//Emelie

HannaZ
2004-06-30, 22:52
Min deal med min medryttare:

Hon har hästen två dagar i veckan.
Istället för att ge mig pengar ska hon rida lektion ca 4 ggr/månad för en tränare som jag valt, dvs samma tränare som jag rider för.
Det blir då en kostnad på 880 kr/månad.

Tycker att det är en bra lösning eftersom jag vet att hästen tränas på rätt sätt och både vår och hästens utveckling blir tydlig för oss båda och jag behöver inte vara orolig för att hon "förstör" honom.

Hade jag tagit 800kr och stoppat i fickan så hade hon inte haft råd att rida lektion så jag tycker att det är en win-win-situation.

slår man ut det så blir det ca 100kr/dag.

Tycker att man får jämföra det mot att jag exkl. träningar betalar minst 3000kr i fasta kostnader/ månad.
De kostnaderna får alltså medryttaren stå för de dagar hon har hästen. (även om just jag aldrig ser röken av de pengarna.)

Palle_yoo
2005-09-13, 12:54
Jag betalar 500kr i månaden och rider 2-3 ggr i veckan :bump:

SCAN
2005-09-13, 13:14
jag tar 500kr/månaden för 1 dag/vecka

Gulgumma
2005-09-13, 13:18
En kompis i stallet behövde medryttare till sin häst (halvblod, pigg och hyfsat välutbildad). Hon räknade ut att medryttaren får betala 91 kr/dag för hästen. Då räknade hon med alla omkostnader utom försäkring och träningar. Givetvis skulle medryttaren även sköta mockning o det som ingår dagligen. Men medryttaren får då även 'fritt förfoga' över hästen de dagar hon har den.

Min 'medryttare' hjälper mig någon dag/vecka mot att hon sköter mockning, fodring vid de tillfällen och hjälper till vid stalljouren (var 6:e vecka). Då får hon inte rida för tränare eller hoppa (det skulle jag ta betalt för). Man får ge o ta.

Whirlie
2005-09-13, 15:18
Som de andra har sagt, det beror ju mycket på var man bor, vad som finns kring stallet och hur välutbildad hästen är. Själv betalar jag 1200kr/månad för att rida 2dgr/vecka (det händer att det blir 3dgr). Stallet ligger 3 mil utanför Stockholm, det finns ridhus, ridbana och ridvägar. Jag får göra vad jag vill utom att hoppa (och det vill jag inte heller så det spelar ingen roll), träna för vem jag vill och tävla. Jag tar hand om hästen, utrustningen och mockar varje gång jag är ute, och dessutom så sköter jag hästens frisyr. Jag tycker det känns lite dyrt, men då hästen är snäll och välutbildad är jag inte heller intresserad av att byta. Om förutsättningarna varit som jag har det nu hade jag tyckt att 400 kr/månad för 1 dg/vecka var ett bra pris. Hade stallet däremot varit en plåtkonstruktion utan rinnande vatten och hästen en outbildad travare och det inte funnits några ridkompisar så hade jag nog velat betala mindre eller ridit 2 dgr/vecka för samma pris.

domino
2005-09-13, 15:27
För dyrt! :crazy:

oseriös
2005-09-13, 15:42
jag tycker det verkar som dom flesta medryttare inte vill betala nånting utan räknar med att man bara ska va tacksam. (nu pratar jag inte om min fd. medryttare) men liksom.. vad kostar det inte för hästägaren??

Det är ju jätte bra för nån som rider "bara" på ridskola att få rida på privathäst också, man utvecklas mycket snabbare då... och vad kostar en lektion på ridskola? ungefär runt 110kr/gång beroende på vart man bor.. då borde man ju igentligen beta mer för privathästen även om det inte är nån lektion eftersom man lär sig minst lika mkt på det och det är en bra möjlighet för dom dom inte har råd med egen häst.
Det medryttaren brukar göra är väl i stort sett att rida och ta hand om hästen den dagen, men behöver aldrig oroa sig för skoningar, hästens utrusting, vaccinationer, om hästen blir sjuk, hästens försäkring osv osv...

Alexandra_W
2005-09-13, 15:50
Slutet av 90-talet när jag hade medryttare tog jag just 400 kr/månad för en gång/vecka. Jag räknade som följer:

Stallhyra 2200 kr/månad
Skoning 300 kr/månad (600 kr var 8:e vecka)
Extra kraftfoder 300 kr/månad
Försäkring 200 kr/månad
SUMMA: 3000 kr/månad.

Detta var alltså vad hästen kostade mig för att hålla henne ståendes och gåendes. Dvs grundkostnad helt enkelt.

3000 kr/månad delat på 30 dagar = 100 kr/dag. 1 gång/vecka, 4 veckor per månad = 400 kr/månad Jag har alltså räknat med 30 dagar/månad och 4 veckor/månad vilket är snällt räknat.

Hon betalade alltså grundkostnaden per dag för de dagar hon red. Utrustning, vacc, avmaskning, veterinärvård osv osv ansåg jag inte hon skulle behöva betala för.

Hästen var uppstallad med helinackordering så det enda hon behövde göra i 'arbetsväg' var att blanda tre små hinkar med mat och ställa på hyllan. Sen var det ren ridning bara, dvs ingen mockning eller liknande.

Medryttaren tyckte först 400 kr/månad var dyrt, men när jag förklarade hur jag räknat tyckte hon det var BILLIGT.

Sen att hon när hon hade han om hästen över jul, och hästen dessutom var sjuk och inte kunde ridas, betalade 700 kr extra (100 kr/dag * 7 dagar) var ju INTE något jag varken begärt eller räknat med. Inte fick jag ge tillbaka pengarna heller.. (Slutade med att jag, när jag försökt lämna tillbaka de där pengarna i en månad, köpte en hjälm åt medryttaren för dem. Som hon lämnade tillbaka och för pengarna köpte ett täcke åt hästen för.. *sucka*)

Om jag skulle ha en medryttare idag skulle jag dock räkna 'snällare' iom att jag nu inte har några faciliteter som upplyst ridvolt med hindermateriel, mil av kanonfina, preparerade ridvägar etc. Men om jag stod på samma ställe som då skulle jag räkna likadant, 'grundmånadskostnaden utslaget per dag gånger antal dagar medryttaren har hästen'.

kopparberg
2005-09-14, 09:51
Det tycker jag beror på vad det är för häst.

Är det en mkt välutbildad häst med hög ridbarhet, då är det inte dyrt tycker jag. För då kan ju medryttaren verkligen få ut ngt av ridningen, och lära sig massor!

Men om det är en outbildad "mulle" så skulle jag inte betala så mkt.

Likaså så skulle jag inte betala så mkt om det visade sig att ägaren kunde mindre ridmässigt än mig, så det var jag som utbildade hästen åt ägaren.

sjoberga
2005-09-14, 09:59
Medryttare...
Jag skrev på en sida ifall någon av de ev. ville bli medruttare i vinter för 400kr i månaden för 1gång i veckan.
Alla skrev att det var för dyrt! och att det vat ingen som skulle betala så mkt...?

är det så mkt?!

Jag vill nu itne höra att "det borde ju vara så att hästägarwn ska betala", inget sånt snack ;)

Det är inte alls dyrt. ca 100 kr försvinner i skatt/månad, så det blir bara 300 kr / månad att behålla.

Hästägaren bör aldrig betala medryttare, om det inte rör sig om en utbildad tränare som kommer och rider hästen. Hlest bör det inte heller vara gratis eftersom det är lättare att hålla avtal med en liten peng inblandat!

olgaklara
2005-09-14, 10:00
Fast jag tycker det inte är så dyrt, det är ca 100kr/gång

Även om jag själv inte skulle ta betalt för att någon rider hos mig, men det är en annan femma.

sucka
2005-09-16, 17:52
jag tycker det är jättedyrt när man bara ser priset. men samtidigt så är det ju "bara" 100 kr/gång vilket är ungefär vad man betalar för en ridlektion på ridskolan. och då tycker jag det kan vara värt det.

BeastieBabe
2005-09-16, 17:55
får man rida "som man vill" dvs hoppa lite lätt, dressyra lite, ute och konditionsrida, eller bara en längre tur i skogen är det helt OK med 400 kr..

är det däremot 30 min skritt på vilodagen är det inte värt det..

Kassiopeja
2005-09-16, 18:59
Jag som både varit och haft medryttare tycker att det är helt sjukt att folk som inte själva vill/kan/orkar/har råd med/etc att ha EGEN häst inte fattar att de måste betala om de ska få låna någon annans!

Jösses, till och med min pojkvän måste betala för sig när han rider min häst! Iofs ingår då obegränsat antal lektioner för mig som är gratis, men ändå? Han betalar så gott som hela kallhyran för den häst han rider, (jag har två), men så har han ju också tillgång till en helt perfekt nybörjarhäst. Känslig men samtidigt snäll och lätthanterad. Är ju inte alla hästar som är det heller. :smirk: Han slipper börja på ridskola och kommer fort ut i skog och mark (vilket är hans hästdröm, jag tror inte att ridhus förekommit i några av hans visioner om ridning?).

Jag red på ridskola de första 15 åren av mitt hästliv och när jag väl kunde börja som medryttare (hängde på körkortet för min del, mamma tänkte INTE skjutsa mig ut i obygden där folk som vill ha hjälp alltsomoftast bor... :D ) så var det ju verkligen inte hästens utbildningsståndpunkt jag betalade för, utan snarare att SLIPPA rida i ridhus efter vissa mallar och allt det där? Det tror jag är mycket värt för den som ridit enbart på ridskola, att få pyssla med och ha hand om EN häst och lära sig hur DEN fungerar och att få möjlighet att rida ut mer än ett par gånger/termin. :d

Så - jag tycker inte att 400kr/månad är dyrt och det tycker jag inte att det är oavsett var hästen står (dvs oavsett tillgång till ridbanor/ridhus/instruktör och annat) och oavsett hästens utbildningsståndpunkt (så länge den är normalt ridbar menar jag nu, ingen problemhäst, då kommer det ju i ett annat läge). Jag jämför hellre med vad det kostar att hyra en häst en timme på närmaste uthyrningsstall än vad det de facto kostar för ägaren att hålla hästen. :devil:

Sen att två människor (dvs hästägare och medryttare) kan göra andra dealar baserat på exvis medryttarens kompetens (h*n kanske kan tillföra mycket för HÄSTENS bästa) och/eller andra kriteria. Det tycker jag bara är en sund applicering av den klassiska teorin om tillgång och efterfrågan. :bow:

/JES

cactuspower
2005-09-16, 22:57
Jag tycker det är i dyraste laget, men det beror lite på vad du har för häst, vad du ställer för krav på din medryttare, vad hyrorna ligger på osv.

Allt som allt kostar min häst mig ca 2200:- i månaden, då är boxhyra, foder, anläggnignsavgiften, hovslagare etc. betalt. Skulle jag vilja ha någon som ev. ville rida min häst en dag i veckan skulle jag ta ca 300:- för detta (ca 75:-/gång.)

Har man en välutbildad häst tycker jag inte alls att det är dyrt att betala den kostnaden, om man får känna att man utvecklas med hästen. Är det tvärtom så att man är där (enligt hästägaren) för att utbilda hästen så tycker jag inte att man ska behöva betala ett endaste öre för detta.. för då gör man ju någon en tjänst...

BeastieBabe
2005-09-17, 00:22
såg detta nu.. om du söker efter trådar i ett visst ämne, svara på dom som är gjorda senaste månaden och inte dom som är 1 år och 3 månader gamla.. (som denna tråd)

The_black_angel
2005-09-17, 09:47
asså 400 kronor i må¨naden tycker jag inte är så däär jääte dyrt.. ja menar vad betalar man på en ridskola i månaden? :smirk:

The_black_angel
2005-09-17, 09:49
Slutet av 90-talet när jag hade medryttare tog jag just 400 kr/månad för en gång/vecka. Jag räknade som följer:

Stallhyra 2200 kr/månad
Skoning 300 kr/månad (600 kr var 8:e vecka)
Extra kraftfoder 300 kr/månad
Försäkring 200 kr/månad
SUMMA: 3000 kr/månad.

'.

öhh stallhyra för 2200 kronor tycker jag låter jääääkligt dyrt.... :eek:

Apollo
2005-09-17, 14:11
Där du bor kanske, men i Sthlm är det billigt.

Polly_Mulle
2005-09-17, 14:55
Om det är dyrt beror på hur utbildad hästen är, hur mkt kringsysslor det är osv osv..

I stallarna kring mitt område finns det mest fd travare och där ligger priset på att vara medryttare på ca 300 kr /månad för ca 3 dagar i veckan och då gör de precis vad de vill med hästen!

Fillifjonkan
2005-09-17, 15:20
Jag håller på att leta medryttare nu och för 2 dgr i veckan så får medryttaren betala 550:-. Då ingår ridhusabonnemang samt att medryttaren får (om intresse finns) rida även en del helger, tävla m.m.

Muffins
2006-04-15, 21:44
Det finns vissa som tycker jag är lite för snäll som gör så, men jag vet själv hur det är att betala 1000 i månaden för ridning ute i Huddinge utan ridhus, utan fungerande volt, och en snål hästägare.. :mad:

Fu

om du vill får du gärna PM:a vad denne hästägare hette.. :cool:

pmm
2006-04-15, 23:18
Jag får ca 350kr/månaden för att vara medryttare, rider då 2 hästar 2-4 ggr/veckan.

Grållens vän
2006-04-15, 23:58
Varför betala för något man ska ha betalt för att göra?

Att avlösa en människa som inte kan eller orkar tahand om sin häst då är man avbytare och det är inget den som hjälper dig med ska betala för tvärtt om..

Lycanthrope
2006-04-16, 00:18
Jag tar 500/månaden av medryttaren till min häst.. Hon rider ca 2 dagar i veckan, ibland 3. Hon får rida i stort sett när hon vill, och höra vad hon vill. Tillgång till paddock och ridhus, får tävla om hon vill. Utbildad fin häst. Är det för lite pengar kanske?

Jag har inget behov av mer dock, är tacksam att jag har nån jag kan lita på som tar hand om hästen när jag har ont om tid. Sen att vi blev bra kompisar också är ett +!! :D

Lycanthrope
2006-04-16, 00:20

Att avlösa en människa som inte kan eller orkar tahand om sin häst då är man avbytare och det är inget den som hjälper dig med ska betala för tvärtt om..

Det förstår jag inte riktigt.
Personen betalar ju för ett nöje, att få rida. Att ha häst kostar massor av pengar, då passar det många att betala mindre och få rida ett par dagar i veckan då det passar dom.
Jag ska ju inte behöva betala någon för att rida min häst, som gör det för att det är kul osv. Det är ju inget jobb personen gör.

Lejonelle
2006-04-16, 13:57
Skilj på medryttare och medryttare. Det finns alltid personer som inte behöver betala för att rida andras hästar, såna som tillför hästen något som inte hästägaren själv kan/vill tillföra. Hittar man en sån person som vill hjälpa en så är man som hästägare glad och tacksam, dessa personer har alltid gott om hästar att välja på.

För personer som inte har den kompetensen kan delfodervärdskap vara ett jättebra steg in i att skaffa första egna hästen, eller slippa hela ansvaret och kostnaden för en egen häst.

Sen är det förstås så att stallets läge, typ av häst, tillgång till ridbana/ridhus, närhet till busshållplats osv har betydelse för om man hitta någon som vill vara med och dela på stallhyran eller inte. Tillgång och efterfrågan styr som alltid.

Welsh
2006-04-16, 13:58

Snacka om att alla mynt har 2 sidor.
Jag tar 800kr i månaden av mina stalltjejer. De får gratis lektioner av mig, ca 2 ggr/v. Får rida 3-4 dgr valfri ridning. Tävla på klubbtävling. Sen får de sköta hästen som sin egen dvs mocka, fixa foder ochs köta hästen i ur och skur. När stona ska föla så är de med och vakar, lär sig hantera fölungar, är med på betäckningar, utställningar m.m.
800kr räcker inte långt. Jag räknar på att mina hästar kostar mig runt 2500-3000 kr i månaden. Trots detta så är de oskodda och vi har en billig stallhyra.
Vem utnyttjar vem i detta läget??? Jag som har stallungar som betalar och gör en del av grob jobbet eller barnens föräldrar som har gratis passning av ungarna alla dagar iveckan samt slipper köpa ponny åt dem???? Det beror alldeles på hur de ser på saken.

cinnas
2006-04-16, 16:05
Har en medryttare som rider 2-3 ggr i veckan. Betalar halva skoningen, ca 225 kr/mån + 1/2 ridhuskort/termin = 350 kr. Pållan är en 6-årig quarter med bra stam och talang...
Är i BEHOV av henne då vi har småbarn i familjen och ett hus under renovering, så jag tycker att det här avtalet känns helt OK, och tydligen hon oxå eftersom hon hållt ut hela smällkalla vintern.
Mvh
Cinna

Stopek
2006-04-17, 09:25
Medryttare...

är det så mkt?!

Allt beror på tillgång och efterfrågan. Om någon är villig att betala det så är det inte för dyrt. Vill ingen, ja då får man väl sänka priset. Det beror givetvis också på var hästen finns. Där jag bor kan man inte ta betalt av en medryttare.

Hälsning Maja

moonlightgarden
2006-04-17, 09:34
Beror lite på vart du bor å huer många det finns som vill bli medryttare å hur stort utbud det finns utav hästar att bli medryttare på. jag tar 900 kr i månaden av min medryttare, men då rider hon minst 3 dagar i veckan. Ibland blir det 4 dagar per vecka å enstaka fall blir det 5 dagar i veckan. Så jag har ett pris på 75 kr per dag max. Ditt pris ligger på 100 kr per dag å det är lite mycket med tanke på att ridlektioner kan ligga på 135 kr per gång (det är iaf vad jag betalar för mina) å då har man en ridlärare.
Sedan beror det även på vad man får göra med hästen oxå. Min medryttare får göra vilken typ av träning hon vill så länge den är hästvettig. Hon rider lektioner på min en gång i veckan, hon får tävla henne å dom veckor hon tävlar hästen så får hon alltid en dag extra. Min medryttare får när hon har hästen göra hö, mocka göra rent krubban å vattenhink, byta vatten på vatten. Krafftfoder behöver hon aldrig göra iordning det gör jag iordning.

Lilla_Millan
2006-04-17, 09:39
Jag tycker det är dyrt. Jag red 4-5 dagar i veckan för 500kr i månaden. Då fick jag hoppa, hade tilgång till ridbana osv. Ville jag rida för tränare så kunde jaga göra det när hon kom=1 gång per vecka

Malle Palle
2006-04-17, 20:04
jag rider en ponny alla dagar i vecka förutom måndagar o när han tävlar..ja får göra lite som ja vill men inte hoppa alltid såklart:smirk:

300kr/månad

glömde..

jag tycker det e ett bra pris..tänk på va dom 400kr ramlar sen ett nytt täcke sadel ja allt

Cirkapris
2008-10-07, 16:10
Jga tyckte det var dyrt!!! Skulle kunna tänka mig 100-200kr i månaden för 4 dagar.
Jag är medryttare och betalat hovslagaren en gång (på två år) och då rider jag varje dag, mockar och gör i ordning mat. Ägaren tycker bara det är skönt att vi kan hjälpas åt då hon inte har så mycket tid. dessutom tränar jag för tränare en gång i veckan på han och behöver inte betala för det! det ända jag betalar är ridhus avgift och tränaren men dom pengarna får ju inte ägaren. Jag rider hästen helt gratis och känner mig lyckligt lottad!

Eve
2008-10-07, 17:05
denna tråden är 5 ,5 år gammal, och förmodligen är ts problem löst nu.