Visa fullständig version : virvlar

essecin_87
2003-05-20, 22:30
hej! har funderat länge nu, och jag vet ej vart jag skulle lägga denne tråd...

Vad betyder det när en häst har två (2) virvlar i pannan?? har läst någonstans att det betyder något särskilt, men vad!?? :confused:
vet du!? snälla svara!!! :bow:

Mia_R
2003-05-20, 22:33
Hästar med två virvlar i pannan påstås vara känsligare än de som bara har en. Känsligare = nervigare.

essecin_87
2003-05-20, 22:39
det kan omöjligt stämma....
alla "riktiga" hopphästar i stallet har två virvlar, tre av dem fem är hyper känsliga.. men de andra två är inte precis känsliga....... :crazy:

lila
2003-05-20, 22:48
Det är bara en skröna....

Mia_R
2003-05-21, 07:46
Har väl aldrig påstått att det var en sanning? :confused: Du frågade efter vad "det sägs betyda" och inte något annat. Likaså ska man undvika hästar med horn, blå tänder och/eller fler ben än fyra! :D Om du vill tro att det är en sanning eller inte är upp till dig. :angel: ;)

essecin_87
2003-05-21, 08:51
nej, men det är bara det att jag har hört något förut här på bukefalos, och det stämmde inte alls in på din beskrivning, men det stämde bra in på alla hästaran i stallet med två virvlar när jag läste det förra gånge... Men jag kan inte komma ihåg vad det var.... :confused:

Mia_R
2003-05-21, 09:03
Ok, annars så är det jag sa en gammal "hästhandlargrej" som även står i nån bok som kom ut för några år sedan om hästens fysik och dess inverkan. Undrar om det inte var S. Swift som skrev den? :confused:

Mitrolle
2003-05-21, 09:20
Jag har hört att det är något fel på dem, men det stämmer inte på de hästar med 2 virvlar som jag träffat... Nog bara skröna, precis som att hornkvaliteten på ljusa hovar skulle vara sämre... :smirk:

essecin_87
2003-05-21, 15:15
det där med ljusa hovar kan jag faktiskt tro på. men det där med att det är "fel" på de hästar med 2 virvlar kan inte stämma.... tror det var något med deras hoppning.. kommer inte på vad bara... :confused:
Vi har en ridskole häst på ridskolan, ett 7:årigt sto. Hon hoppar verkligen as bra!!! :love: Jens Fredricsson gillar henne dessutom, så det ka ninte vara något "fel" på henne.. samma sak med hästarna i vårat stall.... två av dem är iof världens olycks fåglar men ändå..... :rofl:

Welsh
2003-05-21, 17:13
Har hört att hästar med flera virvlar har ett hett temprament............mitt förra sto hade virvlar över hela kroppen där andra inte hade det och hon hade en del humör.

sara
2003-05-21, 18:05
har hört att det betyder att hästen är mer intelligent.

manily
2003-05-22, 08:49
Det var inte Swift som skrev den, utan Tellington-Jones. Om man vill tro på det är ju en annan sak; som en av författarna till "Över alla hinder - en civilisationshistoria" påpekade i boken - de teckan T-J menar ska utmärka vissa sinnesdrag är typiska: små ögon - elaka, stora kloka ögon - snälla, etc. Som att ta sagans typiska drag för "den gode" och "den onde", och så bara överföra det på hästarna!

Däremot var det länge sedan jag läste T-J, så det är möjligt att hon säger något klokt också :smirk:. Just personlighetsanalys utifrån fysiska kännetecken (känner ni igen det? Det luktar gammal rasbiologism!) ska nog inte tas mer än som "en kul grej".

Corax
2003-05-22, 09:24
Som de flesta har sagt så betyder det att hästen är "knäpp", känsligare, hetare mm. Men det är ungefär samma sanning i som att en häst med EN strumpa skulle vara bättre än en med fyra.
Min ena har två virvlar och henne är det minsann inget fel på. Den andra har bara en och han är "tokigare" :D Så kan det gå...
Dessutom hoppar han med en virvel mycket bättre än den med två...

essecin_87
2003-05-22, 09:49
ok....
tror det ka nstämma att det är något med att de är inteligenare..... men det var något mer.... fasen va jobbigt det är när man bara glömmer saker.... detta va ju jätte spännande!!! :rofl:

Rie
2003-05-22, 09:55
Min förra pålla var väldigt känslig och hon hade en virvel. Mitt nuvarande sto är precis lagom , och hon har totalt fem (!) virvlar på huvudet.
Om man skulle gå efter den skrönan skulle hon inte gå att hantera.....

Mia_R
2003-05-22, 11:38
Snälla nån! :eek: Jag har väl aldrig påstått att det är en sanning? :confused: Min pålla har två virvlar och på henne stämmer det rätt bra med känslig och intelligent, hon hoppar dessutom i mkt bra form, men det gör ju hästar med bara en virvel oxå! Min förra pålla var en mkt intelligent häst, bra mkt intelligentare än majoriteten som jag träffat på under mitt snart 39-åriga liv. Hon hade en virvel om jag inte missminner mig helt. :love:

Det är som sagt en gammal "sanning" som verkar leva kvar inom och utom hästhandlarkretsar? T-J verkar ju oxå ha snöat in på den linjen. :angel: Ingen som hakat upp sig på att man ska undvika hästar med horn, blå tänder eller mer än fyra ben än så länge?! :rofl:

manily
2003-05-22, 11:47
Ingen som hakat upp sig på att man ska undvika hästar med horn, blå tänder eller mer än fyra ben än så länge?! :rofl:

Jo, mina hästar tog faktiskt illa upp :mad:. Det där är bara gamla mossiga fördomar! Hornen är jättepraktiska att hänga hjälmen på när man pausar, blå tänder har visat sig hjälpa hästen att ta upp näringen ur gula blommor bättre (komplementfärger, vettu :p), och de extra benen ger verkligen gången i hästen ett speciellt uttryck :D.

**BORTTAGEN**
2003-05-22, 12:07
Jag har hört från flera håll att om en häst har en virvel i pannan, så är det en vanlig, hygglig häst. Har den 2 virvlar (i horisontalplanet) så är det en häst som kan vara svårhanterlig/svårriden pga sitt humör och vilja, men kan också bli en bra tävlingshäst av samma orsaker. Har den tre virvlar är den knäpp och bara att skjuta...
Har själv två hästar med en virvel och två med två virvlar, och på dem stämmer det faktiskt...men..de är ju inte så många att man kan dra några slutsater av det.. :smirk: /Freddy

Mia_R
2003-05-22, 12:34
Sen har man ju ytterligare en fördel med fler ben än fyra på hästen, förutom att det blir dyrt att sko... :p Är den halt på ngt ben så har den fler att avlasta med och tänk så praktiskt att "rinna" över alla ojämnheter i terrängen! :D Sett en spindel springa nån gång? :bump: :D

lila
2003-05-22, 12:46
Fast min busigaste som kastar av och hittar på bus... :D
Hon har bara en virvel...

Rie
2003-05-22, 12:50
Ta det lugnt. Jag har aldrig sagt att du påstått att det var sanning......
Jag sa bara att jag tror inte ett smack på det...dvs "gammal sanning" , skröna osv....

Balderum
2003-05-22, 14:07
:D Mitt sto har två virvlar, ett över varje öga. Hon kommer då aldrig att bli någon trevlig familjehäst! Men hon är underbar och lättjobbad bara kommunikationen oss emellan funkar.

Hennes mormorsmor hade tre virvlar och tog två år att rida in berättades det för mej.

Lena

**BORTTAGEN**
2003-05-23, 09:25
Jag har hört att har en häst två virvlar i pannan och dessutom är fux, ja då är den fullständigt galen.
Tack och lov har min fux bara en virvel!

Mia_R
2003-05-23, 09:50
Som tur är så är min häst underbar med sin fuxfärg och två virvlar i pannan. :D

grazzie
2003-05-23, 21:06
Asså..jag tror VÄRKLIGEN på det dära med tåv virvlar..alla hästar jag träffat som har det är helt knäppa å glana!!...fasst i å för sig så skulle väl alla FULLBLOD ha två virvlar i pannan? de är ju helt glana när de galopperar..de flesta!!..

essecin_87
2003-05-23, 21:24
att fullblod med två virvlar är helt galna och bara att skuta, vet jag ett levande bevis på... han är helt odräglig.. det kan förvisso bero på ägaren, men ändå! :smirk:

Annars, fuxar med tv¨virvlar= galna?! kan omöjligt stämma!!! inteligenta och goda hoppare om något :love:, men inte galna..... :rofl:

Mia_R
2003-05-23, 23:38
Asså, jag tror värkligen jag med att de som stavar illa och har virvlar i hårfäste är helt tossiga! :rofl:

lisarap
2003-05-24, 23:40
jag har hört att de är speciella och tänker för mycket, därav blir de intellegenta och när de använder huvudet FÖR mkt så blir de tossiga..

Den beskrivningen stämmer på min pålle.

2 virvlar, mitt mellan ögonen, ser ut som 2 extra ögon, fast de sitter ihop.

Hon är svårhanterlig iband och kan verkligen vara svår i sitt humör, men jag tror strängt att det har med hennes uppväxt att göra, som inte var så väldigt bra!!!!

Men vem vet, kanske beror det på virvlarna? Jag har tänkt på det men nej, jag tror inte det, jag tror att det är så att hon blev illa behandlad som ung. Sen att hon har humör som hon har kanske beror på den arab hon är?

Men speciell är hon helt klart!

Mvh Lisa!!!!

Butterfly
2003-10-10, 22:10
Jag har hört att om det är 2 virvlar som är alldeles likadana alldeles bredvid varandra så är det en häst på miljonen!!! :love: Då är det bara att tacka och ta emot! :D
Vet en häst som hade så, och jag kan säga att i det fallet stämde det verkligen!

Francess
2003-10-11, 12:29
:rofl: :rofl: :bump: :banana: :banana: :banana:

Boll
2003-10-11, 19:55
Jag har inte läst alla inlägg, men svarar iallafal.
Risken finns ju att någon annan svarat precis som mej.

Två virvlar i pannan betyder - enligt smålands gamla bönder - att hästen har mycket egen vilja och är ofta lite "besvärlig" att tas med.
Det är psykiskt starka hästar som är otroligt tuffa.

Jag tycker faktiskt att detta har stämt in på de hästar med två virvlar som jag träffat! :D
Vi har en i stallet, och jag kan bara säga att jag är glad att hon inte är min.
Det är en mycket snäll häst. Men egen vilja, det har hon... ;)

// Anna

mannis
2003-10-12, 09:46
Hej
Jag har en silversvart med två virvlar mitt i pannan. Hon är bara 4 månader än men verkar ganska cool än så länge.
M vH M

Cillavan
2003-10-13, 09:08
Ha! Min märr har inte bara två virvlar och är fux, hon har dessutom mycket ögonvita! Helt galen, med andra ord... :smirk: