Visa fullständig version : Hundar som stryper sig !

Dreamweaver
2003-07-08, 13:33
Har en tik på 3 ½ år och hon är hur fin som helst , men varje gång man är ute och går med henne stryper hon sig genom att gå emot kopplet och inte vilja stanna. Har provat med sele , men det hjälper inte... DEN kryper hon ur . Vet inte vad jag ska göra http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/confused.gif
Om nån vet vad man gör åt detta så svara!!! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/banan.gif

**BORTTAGEN**
2003-07-08, 15:10
Hon drar i kopplet med andra ord, eller? Gjorde min hunde också i början. Då gjorde jag så att jag tvärstannade så fort han började dra, och gick inte vidare förrän han kommit närmare mig = slutat dra. Promenaderna kan i början ta väldigt lång tid då man får hålla på och stanna hela tiden, men hunden lär sig snart att det inte är lönt att dra i kopplet får då stannar bara matte/husse och då kommer man inte framåt alls.

Dreamweaver
2003-07-08, 15:27
Tack , jo jag läste det i en hundbok , har bara provat det en gång hittills . Ska ut och gå nu och kolla om det hjälper....

Gry
2003-07-08, 15:29
Så fort som hunden går förbi dig så vänder du dig om i en annan riktning och hunden får sig ett ryck i kopplet "av sig självt" och fattar (förhoppningsvis) att det är bäst att se upp för vart matte går för annars gör det ont. En annan bra grej är att du på detta sättet lär hunden att det är du som är ledare och hunden ska som alla vet, fälja sin ledare.

Detta tips från enligt mig en mkt duktig hundklubbsledare.

Lycka till!

**BORTTAGEN**
2003-07-08, 16:15
Stackel är annars en smart uppfinning. Då kan hunden få dra bäst den vill. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/diablotin.gif

Jadzia
2003-07-08, 16:26
Tja, men frågan är om det löser problemet. De flesta hundar skulle lära sig när stacklet är på eller av och därmed dra så fort man använde vanligt halsband.
Meningen med sådana här hjälpmedel är att de ska vara en sista utväg och de ska vara en kort hjälp.

Nybörjare ska överhuvudtaget inte komma i närheten av stackel och frågan är väl om det är försvarbart att använda det alls.

Geezer
2003-07-08, 16:46
När det gäller en hund som är så pass gammal som 3½ år så tror jag att du nog får hålla på ett bra tag innan du ser det fulländade resultatet. Så en gång är ingen gång skulle jag vilja poängtera. Om du kör Birrosas metod så skall det vara likadant vid VARJE tur, HELA tiden ett bra tag framöver innan du kan säga att det inte fungerar.

Grana
2003-07-08, 16:56
Hoppas du skämtar http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/mad.gif

Man ska överhuvudtaget inte ge sånna förslag här när man inte vet vem man skriver till http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/mad.gif

Dean
2003-07-08, 18:17
Vad är ett stackel?

absolut
2003-07-08, 18:28
Vet inte om hunden blivit tränad tidigare men du kan ju alltid lära om den med nya kommandon. Vilket ord som helst och sen börja från valp stadiet. Med en del hundar är det bättre att träna det nya kommandot med lös hund, kanske du slipper bråk innan träningen börjat då?.

Tror inte stackel är lagligt i sverige. Någon som vet?
/absolut

escodobe
2003-07-08, 18:34
ett stackel är ett halvstryp i metall med piggar vända inåt...har fått förkalringen att det ibladn bla används inom skyddet för att "trigga" hunden extra...
Testade ett på mig själv i ett stånd i tyskland...(stackel är "standardhalsbandet" på rottisar där :-( )det gör itne jätteont - men det NYPS.
Och nyp,rusk,snärta runt halsen ÄR en trigagdne signal för hundar så det låter rätt logiskt.

Därför verkar det vara en IDIOTISK ide att sätta det på en hund som drar i kopplet.
oftast drar hunden för att den är nyfiken,stressad och ivrig(i grunden-sen blir det ju en ovana) skulel man då sätta på ngt som "eggar" hunden ändå mer...
Har sett det användas på en hund som drog i koppelt och gjorde utfall, tror ni att hunden lugnade sig för att det nöps i halskinnet?? kanppast...
dessutom blev personen i frågan av med en bekant. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/diablotin.gif

Bus
2003-07-09, 12:43
Ett halsband med taggar som är vända inåt för att ge hunden en obehglig känsla då den drar ( ont ) Inget som jag skulle råda någon att använda sig av. Personligen tycker jag att det är plågeri att använda det och det är väl därför som det är förbjudet i sverige oxå.

Svar till elak: Hoppas du inte ger det som råd till någon som inte vet hur man ska bete sig när man får ett sånt råd!! Det löser inte grundproblemet utan bara syntomen just då. Usch, stackars dina om du använder det då de drar!! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/cry.gif http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/cry.gif http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/cry.gif http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/cry.gif http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/cry.gif

saturnusgirl
2003-07-14, 19:03
det tog ett bra tag å få bukt på problemet för oss, men nu drar han och jag stannar, han kommer till mej och vi går, efter en stund går han jättebra.

Ni får inte ge upp, det kommer å ta lång tid, men det går!

Mynta2
2003-07-14, 19:51
Varför kan du inte anmäla er till en lydnadskurs då ?? Äldre hundar än din har gått på sådana kurser. Stackelhalsband är väl inte tillåtet ?? Förövrigt har jag jobbat på en hundskola och där triggades minsan inga hundar alls med sådana halsband. Vanlig lydnad och duktiga förare funkade lika bra.

Mynta2
2003-07-14, 19:52
Glömde fråga, vad gör du när hunden drar då ? Håller du bara emot eller rycker du tag i den eller vad ?

**BORTTAGEN**
2003-07-14, 21:48
Den metoden är verkligen bra.Fungerar på alla hundar om man använder den rätt http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smile.gif

**BORTTAGEN**
2003-07-17, 01:39
Ett sådant daltande!!!
Ett stackel "nyper" bara hunden om den drar, då är det så vitt jag kan se det, upp till hunden. Jag behöver personligen inte hjälpmedel för att gå med mina hundar men saknar man lydnad, som tex när någon annan går med hunden, slipper man problemen med en stark hund. Visst kan de lära sig vad de har för ett halsband på sig men det är ingen skillnad från selar eller stryphalsband och ända sättet att komma ifrån hjälpmedel är att ha lydnad. Visst kan man trigga en hund med stackel men som sagt med lydnad slipper du även det. Släppandet är nog det vanligaste momentet som det används i och detta för att hundarna kräver mer för att brytas när de är i full drift. Till sist, stackel är INTE förbjudet!!! och det kan användas av de flesta som har IQ högre än en guldfisk. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/diablotin.gif

Daydream
2003-07-21, 09:24
Stackel är väl, i stort sett, förbjudet i Sverige...

**BORTTAGEN**
2003-07-21, 10:07
Det krävs mer intelligens när man använder positiv förstärkning än när man använder negativ förstärkning!!!!
Detta måste vara ett tecken på din IQ

Bus
2003-08-30, 00:17
Då måste ditt iq va ganska lågt som sitter och försvarar detta "hjälpmedel". Dessutom så behöver inte jag heller desa saker då jag har bra lydnad på min hund då! :mad: :mad:
Tycker ändå att hunde ska slippa detta medel för att man ska kunna gå ut med det. Men om det nu bara nyper hunden så kan väl du testa så får vi se om du tycker om känslan av det!! :devil:

cillamuffins
2003-09-07, 16:29
Stackelhalsband ÄR förbjudet i Sverige! Prova att använda "Halti" (grimma till hund, finns i de flesta zoobutiker) tills du fått ordning på din hund. Var bara försiktig i början, vissa hundar kan tycka att den är jätteläskig. :cool:

**BORTTAGEN**
2003-09-07, 17:22
Eller prova att ha jättemycket tålamod och stanna varje gång såsom beskrivits förut.

missPetra
2003-09-07, 18:45
usch, stackel o liknande hatar jag... håller med om det med din iq "elak". och dessutom dit nick...
jag håller med birrosa o citronmuffins, kanske särskilt birrosa, eftersom jag tror på "naturliga hjälpmedel" ehe.. :smirk: hur som helst prova en halt eller att använda halti, men jag hoppas verkligen att du inte tog åt dig av "elak" för det är iinte någon bra metod... hm.
lycka till! :banana:

Kritos
2003-09-08, 09:39
Ett boktips! Förstå din hund, skriven av Jan Fennell. Hjälpte mig att få ordning på mina vilddjur, utan våld!

filiduttan
2003-09-09, 11:34
Jag har samma problem med mina två små troll, selar ålar dom sig ur och halsbanden stryper dom sig i, har haft vanliga läder och halvstryp inget hjälper.... :smirk:
det är extra svårt då dom är två... jag stannar om dom drar och går inte förens kopplet är slakt igen men dom verkar inte fatta....

**BORTTAGEN**
2003-09-09, 12:13
Dom fattar, bara du är konsekvent. :)
En stor studie har gjort angående detta sättet och av alla hundar var det bara en det inte fungerade på.
Funkar det inte beror det på att man inte gör riktigt rätt.

filiduttan
2003-09-09, 12:17
jag tycker ju min pudel borde fatta, pudlar ska ju vara näst smartaste rasen :angel: Dom är helt enkelt galna mina små troll... vill hinna först att markera, ser dom annan hund ska dom dra osv... går jag med dom en och en går det bättre då dom inte stressar varandra... fast det är konstigt att chihuahuan verkar fatta mer än pudeln :angel:

Nossan
2003-09-09, 13:17
Jag har inte läst hela tråden, men när vår var ett och ett halvt eller två fick vi gå om kursen på brukshundsklubben eftersom han var så på hela tiden. Att dela in promenaden i absoluta gå fint sträckor och att vara konsekvent hjälper, men det tar tid. Vi gjorde felet att vi hade flexikoppel till vår när han var liten, hur man nu kunde vara så dum sett så här i efterhand. Nu är han så duktig så :idea:...

Pontevecchio
2003-09-09, 13:20
Han är väl glad så länge han får nuppa? :D :rofl:

filiduttan
2003-09-09, 13:35
:rofl:
hahahahahahahaha :angel:

**BORTTAGEN**
2003-09-09, 17:25
Det är ofta så att det funkar bättre när man tränar dem ensamma, svårt att reagera lika snabbt på två hundar :)
Kanske kan du träna den som går bäst mkt ensam nu, då är det lättare att träna den andra sedan.Om du redan har en som går utan att dra menar jag.

litania
2003-09-23, 18:00
vad är stackel?

litania
2003-09-23, 18:04
vad har du för halsband? om du har halvstryp och hon är tung i kopplet, byt till helstryp och byt tillbaka när det blir bättre om du inte vill ha helstryp hela tiden.
att bara gå på som hon gör låter som ett påhitt hon har. vill du ha en bra grej så är nosgrimma genialiskt. hunden kan inte dra utan att det dras ihop runt munnen (de fattar sambandet och slutar med sina fasoner). den kan klia om hunden har mycket ytnerver (min ena hund är så, en omplacering så vi lärde honom gå i koppel med oss med nosgrimma. han är 71 i manken och väger 55 kg. mycket hund att hålla tillbaka i vanligt halsband om han skulle dra iväg med en) och man behöver inte använda den varje gång man går ut utan varva så när hunden blir hemsk så tar man på den. det sambandet fattar de också och uppför sig om de vill slippa nosgrimman.
ett tips bara. lycka till med vovven!

Jadzia
2003-09-23, 22:20
Haltin (nosgrimman) drar inte enbart åt runt nosen. Den försätter också nacken i en otrevlig position och orsakar tryck på nacke och rygg. Vid ett häftigt ryck kan hunden få en permanent skada i nacken.
Hunden slutar dra i halti därför att det gör ont och smärta är inte en förstärkning som bör användas.

**BORTTAGEN**
2003-09-24, 09:15
Det är inte en genialisk lösning, halti bör enbart användas korta perioder om man absolut måste.
Som Jadzia skriver är det inte bra för nacken på hunden.

**BORTTAGEN**
2003-09-24, 13:52
Jag rekommenderar tipset som någon skrev att du stannar direkt hunden börjar dra. Gå inte förrns hunden kommer närmare (jag väntade tills hunden bad om lov, dvs sökte ögonkontakt) Väldigt effektivt när hunden väl förstår. Ryck i kopplet är jag inte mcyket för, jag anser inte att man ska straffa en hund som man inte med säkerhet kan straffa vid exakt rätt tillfälle och när man är helt övertygad om att hunden vet att den gjort fel. Med metoder som bygger på respekt för hunden som en individ så får ni också ett finare förhållande. Hunden kanske är stressad i övrigt? Aktivera hjärnan på den, hitta på nya roliga övningar. Prova gärna klickerträning. Har börjat med mina hundar och de älskar det verkligen, hästen också. Han blir väldigt besviken om jag kommer dit och han inte får träna :) Finns böcker på biblioteket... beröm mycket vid rätt tillfällen /med röst, kroppsspråk, lek och godis) , skäll endast då det är befogat, då tror jag att det kommer gå väldigt bra. Lycka till!

crazy
2003-09-24, 19:32
Det finns ett slags anti-drag-koppel att köpa i de flesta djur-affärer...ser ut som en sele...sedan är det ett par smala remmar runt fram-benen.

När hunden drar så dras remmarna runt frambenen åt och ger ett litet tjuvnyp...till slut kommer hunden på att så länge den ger sjutton i att dra...så gör det inte ont.

Kan kanske låta grymt...men hellre det än en hund som nästan stryper sej självt.Detta koppel är fullt tillåtet att använda i Sverige.

Jag hade det till den ena hunden...men hade det vanliga kopplet på samtidigt(mest för att hon inte skulle tänka på att "det onda" hade med selen att göra).Samt att risken för att de kan ta sej ur selen...det tog ett tag att lära sej hur selen verkligen skulle sitta och man fick sätta den ganska tajt.

2-3 veckor med detta koppel...rena miraklet! ;) :D

Mulles_matte
2003-09-24, 19:57
hade ett till på en omplaceringstik vi fick.. (hon hade det på sej när hon kom till oss). Hon hade stora sår där remmarna gick, såg ut som brännsår ungefär. Aldrig mer en sån på mina hundar iaf!

Jadzia
2003-09-24, 21:10
Gå-fint-selen, som den kallas, trycker på lymfkörtlarna i armhålorna och orsakar smärta. Långvarig användning och häftiga ryck kan även ge skador på dessa körtlar.
Varför välja att dressera hunden med hjälp av smärta när det finns mycket mer humana metoder som fungerar bättre?
Är det utav lathet möjligen?

Att en hund hänger i en stryplänk är mer harmlöst än dessa selar och nosgrimmor. Det enda hängandet gör är att utveckla finfina halsmuskler som gör att hunden kan hänga ännu mer. Själva hänget är inte skadligt för hunden och strypet ger ett jämnt tryck runt halsen vilket minskar risken för ryck- och knyck-skador.

Jag förvånas över att butikerna säljer denna typ av selar utan att berätta hur de fungerar och orsaken till varför hunden slutar dra.

**BORTTAGEN**
2003-09-25, 13:06
jag använder "anti-drag selen" på min hund och den funkar utmärkt, det var bara i början som hon drog lite. men nu går hon jätteduktigt och man behöver aldrig dra i kopplet...

Jadzia
2003-09-25, 17:30
Självklart gör hon det. Det gör ju skitont att dra.

crazy
2003-09-25, 23:18
Anti-drag selen är INTE till för långvarig användning. ;)

Och eftersom jag har greyhounds så får jag ju tala om att jag hellre använder ett sådan sele för att komma tillrätta på allt ifrån 3 dagar till ett par veckor med felen. :D

Att använda strypkoppel på en greyhound *ryser*...då det förekommit att folk lyckats slita sönder struphuvudet på dem...nej det skulle jag inte få för mej att använda....och som jag skrev innan...jag har använt BÄGGE kopplena samtidigt...man får ju använda sitt förnuft. ;) :D :p

Om man använder ett sådant koppel så pass mycket att en hund får brännsår eller skador av det...då är man ju inte klok i huvudet! :devil: :devil: :devil:

LAT...JAG???Är man lat för att man använder en ide på rätt sätt??Så det är bättre att blunda för problemet och låtsas som om det regnar då???...med en hund som blir starkare och starkare....och när en stackars kisse nästan höll på att bli lunch...då måste man hitta en lösning. ;) :D

Jag måste poängtera att selen efter dessa dagar av användning aldrig har behövts användas igen...utan att hundarna går bra i vanligt koppel utan att dra. ;) :D

Var och en gör som den vill...men rätt använt...så tycker jag att den funkar bra!Fel använt så att den orsakar brännsår...då är det ju personen ifråga som missuppfattat vad selen är till för och tyvärr så står det inte någon direkt rådgivning på grejorna när man köper dem heller. ;)

Selen...den nyper till hunden när den drar till för mycket i selen...men selen lättar lika fort igen så fort hunden slutar dra....men vem har dött av att ha blivit nypt...inte någon så vitt jag vet. ;) :D

Mulles_matte
2003-09-25, 23:40
jag vet inte om jag skrev det.... men hon hade såren när hon kom till oss...! ägaren sa att dom hade den på henne för hon drog så mkt... tss... jag satte på henne ett vanligt läder halsband å hon drog nästan ingenting...
jag frågade även om dom inte hade sett att hon hade sår, men dom verkade inte bry sej. :confused:

**BORTTAGEN**
2003-09-26, 07:43
Det där tycker jag är ganska vanligt, folk använder "grejor" för de påstår att hunden drar så förfärligt.
Sen upptäcker man att den knappt inte gör det.

Tippan
2003-09-26, 09:42
Å andra sidan om hunden knappt drar så får den varken skador eller brännsår av sådana saker...

**BORTTAGEN**
2003-09-26, 11:35
Menade mer att det ibland har att göra med vem som är i änden av snöret :)

Tippan
2003-09-26, 11:45
Alltid lättare att ta över ngn annans hund. Efter nån vecka eller dag är man tillbaka i samma igen. Min kompis hund är en otroligt notorisk dragare. Jag bara tog henne och harklade mig och sen drog hon inte mer på hela promenaden... Skitlätt! Men jag tror inte att hon skulle vara så om jag hade henne oftare. Nu kan hon gå lös jämt så de slipper bråka om det där f******e kopplet...

**BORTTAGEN**
2003-09-26, 11:48
Fast min kompis Grönis var inte lättare vem som än höll i kopplet.
Efter en promenad med honom(när han var ung) var man redo att lägga in sig på rehabiliteringscenter. :D

Jadzia
2003-09-26, 13:04
Selen nyper inte bara hunden. Den trycker på känsliga körtlar. Skadorna kan uppkomma efter endast en gångs användning. Det räcker med att föraren eller hunden snubblar och det blir ett kraftig ryck.

Rätt använt är kedja skonsammare än både halti och gå-fint-sele. De två sistnämnda är aldrig skonsamma eftersom de orsakar smärta hur man än gör.

Och jobbar man med dragandet varje dag och är konsekvent så behöver det inte ta lång tid att arbeta bort det. Dock fungerar kedjan även bäst på de hundar som är svåra och orkar man inte lägga ned den tid som krävs på att lära hunden att gå fint utan att använda genvägar så anser jag att man är lat.

Man får så mycket annat gratis om man struntar i dessa genvägar, kontakt till exempel.

crazy
2003-09-26, 15:36
Har du sett hur en greyhounds hals ser ut på framsidan på nära håll?De har nästan inget underhudsfett...väldigt tunn hud på framsidan av halsen.Det är bara ett par mm hud som skiljer ett strypkoppel och hundens struphuvud åt.Jag visste inte om detta när jag köpte min första hund...snacka om att jag belv idiotförklarad när vi kom ner till banan...jag hade ett ganska tunt strypkoppel och denna hund har ALDRIG dragit i koppel tack och lov...men vilka miner jag fick!De halsbanden man använder till greyounds är extra breda...mina är ca 5-6 cm breda ungefär(de jag använder idag). ;) :D

I och för sej så kan jag tänka mej att andra raser kanske klarar ett strypkoppel bättre...beroende på hur skyddad halsen är med underhudsfett och tjockare hud och kraftigare päls också kanske!?! :confused: :confused:

Jag lägger mkt tid på mina hundars uppfostran...mina hundar kan gå lösa i skogen och "gå fot"... de stannar,sitter,ligger på kommando och kommer direkt på inkallning. :D

Greyhounds är ju jakthundar,självsäkra och inte speciellt lättpåverkade....så nog tycker jag att jag åtminstone gjort ett hyfsat jobb med mina jyckar....så pass lydiga trots att de också varit tävlingindivider på banan. ;) :D

Så vad anser du att man ska använda för något då istället för anti-drag selen utan att använda stryp på en greyhound tex? ;) :D

Vet du hur mycket jobb det krävs för att hålla en greyhound i kondition inför tävlingar när man inte har tillgång till träningsbana alls?Mina hundar har alltid gått prickfritt genom veterinärkontrollerna innan start.Vad det gäller lydnad...se ovan...kombinerat med full kondition på tävlingshundar...men för all del...kalla mej gärna lat! :p :D ;)

Jag tycker idag att man ser alltför många som ej har kontroll på sina hundar vilket har resulterat i att folk blivit bitna eller fått sina småhundar ihjälbitna.De tappar hundarna för att de till slut inte orkar hålla kvar....så tänker...jaha...där kom en sådan igen...med kopplet hängande...och var är då matte/husse...1 minut senare...aha där är han.Jag kan lova dej...skulle en sådan hund attackera mina hundar...då vill inte jag vara den hunden! :crazy: ;)

**BORTTAGEN**
2003-09-29, 08:59
prova att kräva lite mer. själv kräver jag att mina ska be om lov, dvs söka ögonkontakt innan vi går vidare. Första gångerna kan det ta ganska lång tid, men när de förstår vad det är jag är ute efter så går det fortare. I början drar de direkt igen när jag har gett dem lov att gå, men då stannar jag direkt! Det är egentligen positivt, för det går fortare för hundarna att förstå då, när det upprepas mycket... Efter ett tag inser de att om de drar så måste vi stanna, de måste be om lov och SEN kan vi fortsätta gå. Då föredrar de att inte dra alls. Men nu när de vet, så brukar jag varna först, om kopplet blir helt spänt så harklar jag mig liute bestämt, då brukar det bli mer slakt på en gång :)
btw, värst vad många det är som rekommenderar hjälpmedel av det slaget "det gör ont, är obehagligt för hunden, därför väljer den att sluta" Varför inte, hunden upplever det som TRÅKIGT när den drar, men väldigt positivt när den går fint. DÄRFÖR väljer den att gå fint. DVS kom till rätta med orsaken inte symptomet... det vinnre alla på i längden.