Visa fullständig version : Inte ge mat från hand?

flyingelefant
2003-07-09, 15:02
Efter att ha lyssnat på ett amerikanskt radioprogram med Leslie Desmond på www.lesliedesmond.com (http://www.lesliedesmond.com) (längst ner, översta radioprogrammet av de tre som visas) så tänker jag nu aldrig mer ge nån häst mat från handen.

Enligt Leslie så kan detta bidra till att hästar får diverse "beteende störningar". pga att de tappar respekten för dig.

pga att du ger hästen mat från handen så kommer hästen att ta detta som en självklarhet och sedan leder detta ofta till att hästen tigger och buffar och flyttar på dig, noll respekt alltså.

Att ge hästen mat för att komma in från hagen och så vidare e ju också No-no, eftersom man mutar hästen och allt detta gör ju bara att hästen sätter sig över en.

Sen var det en massa mer kloka saker hon sa. som jag e för trött för att komma ihåg... http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/crazy.gif

men gå in och lyssna!!!

Vad tycker ni om det hela??

Jag kanske har framfört allt på ett felaktigt eller dåligt sätt, men iallafall... Gå in och lyssna på desmond!

mvh Camilla http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/banan.gif

**BORTTAGEN**
2003-07-09, 15:15
Har inte lyssnat, sitter på modem så det skulle ta mig ungefär till All Helgonahelgen för att lyssna igenom det.

Har dock läst en hel del av nämnda tjej, och en hel del annat om just "mat från handen"-grejen. Jag tror inte att mat från handen gör varken till eller från OM man i grunden har en bra relation där alla vet var man har varandra. Jag ger min häst godis lite då och då, inte tigger han för det. Han förväntar sig ingenting utan blir lika glatt överraskad varje gång. Använder det dock aldrig för att muta honom, utan det är bara en godbit - oftast får han göra nåt för att få den, t.ex. vinka eller buga.

Ge mat när man kommer in från hagen... Samma sak där, rutin. Hästar ska ha mat samma tid varje dag, och när de flesta hästägares liv ser ut som dom gör - dvs att dom kommer till stallet samma tid varje dag, så sammanfaller det. Inget att göra åt. Därmed inte sagt att man int ska lägga arbetet och relationen på en sån nivå att hästen inte gladeligen kommer när helst på dygnet, vad helst anledningen är. Vissa (läs: jag) har tur och kan ta in hästen när som helst,flera gånger om dagen om jag så vill, endast en gång får han mat - varje gång kommer han.

Kontentan av mitt dravvel är att allt faller tillbaka på grundrelationen, att om den inte funkar spelar det ingen roll om man ger mat från handen eller inte - saker ch ting är ändå "fel, men funkar den så har man antagligen kunskapen nog att lägga saker och ting på rätt nivå.

Nina83
2003-07-09, 15:32
Varför inte basera vad man ska och inte ska göra med hästen utefter egna erfarenheter och hästens personlighet?

Det finns hästar som tenderar att bli tiggiga och de som inte blir det. Givetvis bottnar detta även i grunden i ledarskapet etc..

Själv ger jag min häst gottegott ur handen ofta! Jag finner nöje i det. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/wink.gif Hon är så söt när hon ska tigga, vilket hon gör genom att sträcka ut halsen och lägga huvudet på sne! Och så vill jag ha en puss också! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/grin.gif Ibland får hon dock av "ingen anledning" mer än att hon är söt.

Min pålla är ALDRIG nafsig. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smile.gif Ja det är faktiskt sant. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/grin.gif

Hon får snusa efter godis om jag säger att hon får, vi brukar busa lite på det sättet ibland. Gömma godis. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/banan.gif Då ska hon hitta godisen. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smirk.gif

Detta låter säkert vanskligt, "men oj då kommer ju hästen lära sig att den ska putta på människan för att få godis och blabla.." Men tänk, nej så har det inte alls blivit. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/tongue.gif Eftersom vi har en bra grundrelation och vet vart vi har varandra och detta endast är tillåtet när det är "lektajm".

Så snälla, basera det på dina erfarenheter istället för att blint lyda Leslie Diamond bara för att hon säger att "så här och så här är det". Man kan faktiskt tänka själv tycker jag. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/grin.gif

maximilia
2003-07-09, 18:17
Jättebra skrivet, håller verkligen med dig!http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/love.gif
min häst fick inte godis i handen innan, av just den anledningen. men nu får hon det, för att hon är så snäll och söt. men eftersom hon har tendenser till att tigga så får hon aldrig när hon tigger, bara sådär helt apropå ingenting. och såhär väluppfostrad har hon aldrig varit!

Annika_L
2003-07-09, 18:39
Mina har alltid en karamell i krubban när dom än kommer in. Handmatning sker men då mest spontant. Mina hästar tigger inte och förväntar sig inget extra förutom när dom kommer in i boxen. Då är det stora kisskvalet och sen ner i krubban.

Katta83
2003-07-09, 23:41
Fast det där är ju otroligt individuellt från häst till häst.
Min ena häst klickertränare jag lite, vilket betyder att hon väldigt ofta får gott ur handen. Hon har inte en endaste gång tiggt eller nafsat. hon får godis när jag säger det, och det vet hon.
Min andra däremot, har jag inte vågat klickerträna, och det är absolut strängt förbjudet för alla i stallet att ge honom något i handen för han börjar nafsas på ett kick! Jag märker direkt om han fått något av någon direkt ur handen (kan vara ungar som gett gräs utanför hagen) för då får man passa båda fingrar och bak lite extra. http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/smirk.gif

ecssory
2003-07-11, 01:01
Jag har alltid slängt godis och sådant i krubban om hästen haft en tendens till att tigga.

Samma sak med hundar som tigger, fast då i matskålen eller på annan lämplig plats.

Hannola
2003-07-11, 01:39
Håller med en del om att det är otroligt individuellt från häst till häst. Men vet att egentligen ska man inte ge hästen mat ur handen, men jag tycker att om man har en bra relation ur grunden så kan man alltid ge hästen en liten godbit ur handen han/hon gjort något bra, som efter en härlig ridtur eller efter en väl utförd övning såväl som från ryggen eller vid träning vid hand. Om man har en häst som lätt börjar tigga om man ger den godis så kan man alltid ge hästen en mer naturlig "godbit" som belöning genom att använda "betnings metoden". Metoden innebär att när hästen gjort något bra så istället för att ge hästen en godbit ur handen böjer man sig ner och börjar plocka lite lätt i gräset (har man inget gräs utför man belöningen på samma sätt fast plockar med godbiten och lägger den sedan vid hästens mule), på så sätt ändras inte relationen och hästen börjar inte tigga. Men kom ihåg att hästen inte får böja sig ner före dig!

Har jobbat mycket med detta med min häst och han har blivit otroligt duktig! http://www.bukefalos.com/ubbt/images/graemlins/roflmao.gif

Mvh/ Hanna

lil-sis
2003-07-11, 08:28
Ponnyn tigger så mat från handen är absolut förbjudet, hon får på marken de gånger hon får förutom i maten.

Eller jo, vi har ju diverse småbarn springandes i stallet ibland och DE matar ju henne men då är hon så snäll att de gott kan få göra det, aldrig att hon skulle tigga eller buffas på ett litet(!) barn.

**BORTTAGEN**
2003-07-22, 09:59
att ge hästen mat för att få in hästen är en genväg till att få hästen till dig den dag maten är slut står du där som ett fån.
Därför är det bättre att träna att hästen kommer oavsätt om du har godis eller inte.

Att ge godis från handen handlar inte om respekt utan du lär hästen att du bär på mat, mat måste hästen ha för att överleva så varför gå och leta mat på marken när du står där med värsta guldgruvan med mat??
Den tigger ett beteende som vi människor lärt hästen och som inte finns i deras natur. I naturen finns ingen människa som ger mat. På så sätt tigger en häst den är inte elak ena sekunden får den mat av dig nästa sekund får den en smäll för den tigger.

kiwiflicka
2003-09-10, 16:05
Alla ni som har svarat på FlyingElefant.
Ni har missat poängen med att inte handmata. Det handlar för sjuttdingen inte om att hästen tigger, utan att den lär sig att gå mot dig när du sträcker ut handen.
Det handlar om att vara kensekvent. Om du lär din häst att den ska koma när du sträcker ut handen, hur ska den då någonsin förstå när du sen flaxar med armarna för att du vill att den ska gå därifrån.
Äsch! Leslie förklarar mycket bättre. Lyssna på länken.
God dammit! Leslie Desmond (http://www.lesliedesmond.com)

Kram! :)

KungTulle
2003-09-11, 02:43
Min ena häst kommer till mig på kommando "kom hier", inte för att jag har godis.

Visst får mina hästar godis ur hand ibland, men dom vet också när det definitivt är slut. Vårt nejkommando i detta fall är att man håller upp handflatorna mot hästen och säger "det e slut". Även om jag då har mer godis i fickorna (vilket dom luktar) så ber dom inte om mer, för dom vet att det kommer inget mer då.

Hästar är INTE dumma, dom lär sig och förstår mycket mer än vad folk i allmänhet tror.

Utnyttja hästens hjärna inte bara dess kropp och du har det mycket lättare i din hantering.

/KT

**BORTTAGEN**
2003-09-11, 18:42
Jag brukar alltid ge min häst en morotsbit efter att jag hoppat av efter en ridtur.
Och hon varken tigger eller naffsar för det.
Men hon vet att hon får något gott efter ridningen

kiwiflicka
2003-09-11, 18:43
uppenbart att du inte lyssnat på länken....

Barnardo
2003-09-11, 20:25
jag ger inte hingsten mat från handen för han börjar nafsa, buffar och är jättejobbig, och sätter sig verkligen över en.
men mitt sto har jag alltid gett. hon har aldrig på fyra år varit buffig eller nafsat, hon tigger aldrig förrän hon faktiskt ser att jag har gottis till henne. då blir hon ivrig, men gör ingenting "taskigt"-...

Nafayette
2003-09-12, 16:10
Denna Leslie... är det en gud eller???

Undrar just vem som har beteendestörningar. :rofl:

AM

semlis777
2003-09-12, 18:12
man ska inte ge föl mat från handen då kan dom bli väldigt jobbiga när dom är äldre

Mia_R
2003-09-12, 22:30
Jaha? Så då har alla gamla hästkarlar som ex.vis min morfar haft ouppfostrade och otrevliga hästar som de körde med i bl a skogen? Hästar som löd muntliga kommandon och stod stilla där man ställde dem, liksom mina egna hästar gör/gjort? Samtliga har det gemensamt att de fått mat ur handen, inte jämt och inte dagligen men nog får de ur hand! Både stora och små. :smirk:

Hur var det nu? Sunt förnuft var visst lika med NH, men ge ur hand var inte NH? Så min morfars sunda förnuft, som jag hoppas på ha fått ärva en hel del av, kan omöjligt varit NH eftersom han gav hästarna att äta ur handen... :D :angel:

Tack morfar för allt jag fått lära mig om hur djur fungerar, tack för ditt sunda förnuft och din livslånga erfarenhet av djur, tack för att jag fått lära känna dig och för den tid du gav till alla, tack för att du hade ditt sunda förnuft att lyssna på istället för andras oerfarenhet, tack för att du lärde mig att se individen istället för gruppen. Jag älskar och saknar dig. :love: :bow:

martha
2003-09-13, 08:04
Jag måste säga att dina inlägg blir mer o mer förbluffande ju mer jag läser dom.....Håller du verkligen på med "nh" så blir iallafall jag mörkrädd :crazy:
Det verkar ju som att du har dina hästar "på skogen"...om allt skall vara som när hästen var vild, så borde vi ju inte ge dom mat överhuvudtaget då :confused:
Jag kan ge spontat ur handen, iofs aldrig i berömmande syfte, utan finns morötter i stallet så kan jag ge nån ur handen, men oftast så får dom i krubban...har aldrig ens tänkt/märkt att det skulle få några "negativa följdeffekter" :crazy:
dom som nafsar i mitt stall(unghingstar) gör det MEd eller UTAN handmatning....spelar som ingen roll.....

flyingelefant
2003-09-13, 13:42
TACK!!!!!!! :bow: :bow: :bow:

flyingelefant
2003-09-13, 13:42
TACK!!!!!!! :bow: :bow: :bow:

martha
2003-09-13, 14:51
men varför ska man flaxa med armarna då :confused:

Annika_L
2003-09-14, 21:19
Hörde av någon att man skall flaxa för att hästen skall gå bakåt :confused:

martha
2003-09-14, 21:38
JAha :confused:...kan man inte bara säga back...då :confused:...

Nafayette
2003-09-15, 15:25
Men allsåååå.
ni två måste va födda inte bakom, utan under jordkällaren...
Fattar ni inte att det är trendigt att flaxa???
Dom "nya" rönen säger ju att hästar begriper enbart teckenspråk.
Och har man inte långa armar så får man flaxhjälp med 8 meter rep á 550 kronor metern.

Tur att våra hemma inte är så "moderna" :rofl:
Eller annars har dom en högre IQ än många här. :angel:
Märrarna kan både Back, Fram, Åt sidan och NEJ!!!
Utan rep eller dylikt.
AM

Annika_L
2003-09-15, 18:30
Vilket resonemang!

Annika_L
2003-09-15, 18:30
Vilket resonemang!

Grana
2003-09-15, 18:58
Nu är jag själv inte NH-utövare. Men delvis har jag jobbat med min häst lös och haft rep till hjälp, och det har varit väldigt effektivt..

Men varför är ni här på NH och bara förlöjligar det hela? Varför kan de inte få ha NH-forumet ifred?
Att man vill lära och fråga är en sak, men när man bara driver med folket här tycker jag är dålig stil.

Om jag la en fråga här, så är det av NH_folk jag vill ha svar. Annars hade jag lagt det på hästhantering.
För något år sedan (eller när det var) var det ramaskri på travforumet för ni inte fick vara ifred där. Ni ville prata om "travsjukdomar" där, för la ni det på hästvård fick ni bara "skit" sades det då. Ni fick hela tiden försvara er mot alla som inte tyckte att travfolk gjorde rätt. Och nu gör ni samma sak, fast på ett annat forum.

Jag menar inte detta just till dig. Utan till er alla som bara är här för att göra er roliga.
Visst kan man vara det ibland, men nu börjar det gå till överdrift. NH-folket har tröttnat på att vara här.

martha
2003-09-15, 20:42
Men ärligt Grana...tycker du att alla NH folk är så himla förnuftiga alltid???? Att mata ur hand eller inte kan väl inte endast vara en NH fråga :confused:
..klart man kan ifrågasätta...jag lika som Tasse som jobbar mycket med NH..det börjar gå till överdrift det där med NH...en del är ju säkert duktiga, men de flesta fattar nog inte vad det hela går ut på.
Har man så indoktrinerade hästar så man inte kan ge dom nåt ur handen så skall man nog se över sin övriga hantering med dom, det verkar som att NH är mera förbud än Natural...
NH är ju Hantering, och även travfolk hanterar hästar. :p

Grana
2003-09-15, 20:56
Nej, jag tycker inte alla är förnuftiga. Har märkt att det verkar vara många unga här som inte verkar förstå helt vad NH är (gör inte jag heller, men då svarar jag inte)
Och mata ur hand är inte bara en NH fråga, men har man lagt den frågan här så utgår jag ifrån att man vill ha NH-svar.

Jag utgår inte mitt inlägg just om detta med att ge ur handen, för jag har knappt läst tråden. Men jag har märkt att flera som inte håller på med nh går in här och förlöjligar de som håller på med det.
Och så klart hanterar ni travfolk också era hästar. Men inte så som tex Tasse gör.

Kokopelli
2003-09-16, 08:18
Mina hästar får godis ur hand. De har inga beteendestörningar...... :mad:

Jag tycker ändå Leslie Desmond verkar vettig och duktig men jag tycker också att Ellen Ofstad-Warren är vettig och hon kör stenhårt med godis!

Jag tror det är en smaksak hur man gör?

Jag tycker om att ge mina hästar morötter, jag ger även godis från hästryggen om de har gjort nåt alldeles extra! Det ser lite festligt ut ibland, vi gör en tjusig "stop" och jag säger kanske "duuktig kille" då sneglar de frågande på mig på ryggen:

"Blir det nåt?"

Ibland blir det, ibland inte.....

Kokopelli Mana

flyingelefant
2003-09-16, 12:02
E det någon här som överhuvudtaget har tagit sig tid att lyssna på länken??????????!!!!!!!!!!!

Vore ju gulligt innan man börjar bli sarkastisk och håna människor! :devil:

Kokopelli
2003-09-16, 21:26
sarkastisk och håna människor!

:confused:

lilla_mamma
2003-09-17, 08:15
Nu har jag visserligen inte lyssnat på länken, men jag vill ändå ge min åsikt.

Det är struntprat att man inte skulle kunna ge hästen mat från handen, men allt hänger på HUR man gör det. Det ska vara en belöning från en dominant individ till en underordnad, inget annat. Att ge lite hur som helst för att hästen är gullig är helt vansinnigt. Om ni som gör det har klarat er utan att få nafsiga, påflugna hästar, har ni haft tur. Det är likafullt en förkastlig och vansklig vana.

Så fort hästen börjar kräva att få godis eller leta efter godis vet man att man är ute på fel spår, och det är dags att etablera ledarskapet igen. Så länge tar emot, inte som rättighet utan som belöning, är det OK.

Självklart måste man kunna belöna ett riktigt beteende i en inlärningsituation, och även om eftergiften är den viktigaste belöningen, är lite godis ovärdeligt, om det delas ut vid rätt tillfälle och på rätt sätt. Här syndas det mycket och ofta, har jag märkt.

flyingelefant
2003-09-17, 11:32
Mina hästar får godis ur hand. De har inga beteendestörningar...... :mad:

:angel:

flyingelefant
2003-09-17, 11:36
Denna Leslie... är det en gud eller???

Undrar just vem som har beteendestörningar. :rofl:

AM

:cry:

kiwiflicka
2003-09-17, 12:02
Asså det handlar inte om att hästarna blir tiggiga av handmatning.Min häst blev inte det när jag gjorde det tidigare. Så jag förstår helt eran poäng. Men det är för guds skull inte det det handlar om.
Ett exempel är: När du ger din häst mat från handen så lär den sig att komma emot dig när du sträcker fram handen. Inte sant???? För hästen blir det dubbelt när du sen sträcker upp handen mot den för att den kommer för nära dig och kanske trängs eller liknande. För att för hästen betyder det: "Här, kom ota en bit godis ur min hand."
Det är bara ett exempel.

Och ja! Jag har lyssnat på alla länkarna.
:banana:

Kokopelli
2003-09-17, 12:39
:confused:

Sarkastisk och hånfullt???

Jaha. :( :confused:

Kokopelli Mana

**BORTTAGEN**
2003-09-18, 08:02
Vem har sagt att man sträcker fram handen före hästen kommer???
Om hästen kommer till dig, flyttar baken, bogen eller något annat du bett om antar jag att handen sträcks ut efteråt
Ser du många människor ståendes i hästhagen med armen utsträckt ropandes kom kom?

**BORTTAGEN**
2003-09-18, 08:09
Sen är det ju så att det finns så otroligt många "gurus"
John Lyons, Pat Parelli, Monty Robers, Leslie Desmond, Ellen
Ofstad, Chris Irwin etc.
Bortsett från dessa har du de som är mkt duktiga på klickerträning tex Alexandra Kurland, Karen Pryor.
Inte enbart en av dem har rätt i allt hon/han säger.
Alla är duktiga och de arbetar inte alltid så lika.

Zora
2003-09-18, 14:24
Jag är ingen nh-människa men jag tänkte på en sak...
Leslie är väl från USA? Ett gemensamt drag för information från USA är att det är varningstexter på allt, risken att bli stämd för något är mycket större där än här. De måste vara mycket mer försiktiga med vad de säger. Ponera att hon skulle säga att det är inga problem att mata hästen ur handen. Detta skulle kunna resultera i att en oregerlig häst attackerar någon i hagen om människan inte kommer med godis (detta har jag upplevt själv med en häst, inte min däremot). USA har ett mycket större problem med djurägare som inte klarar av sina djur än vad Sverige har, även där måste instruktörer och tränare ha större restriktioner för de som lyssnar på dem.

All hantering av hästar måste individbaseras, det går inte att köra samma race med alla. Vissa är känsliga, andra tuffare. Se bara på inläggen i denna tråd, vissa hästar kan matas ur handen, andra inte.

Vad gäller signaler, att man inte kan vifta bort hästen om man lärt den komma och få mat genom en utsträckt hand. Hästen ser minsta lilla signal hos oss, den ser mer än vad vi vill att den ska se många gånger. Den kan skilja mellan utsträckt hand och en hand som bara hålls upp i en stoppsignal, det behövs inget viftande. Ju grövre signaler man måste använda desto sämre respekt har man ifrån hästen. Se bara hur det fungerar i hagen. Den häst som är mycket dominant kan vinkla ett öra för att få ha sin mat ifred. En häst som är mycket mindre dominant behöver köra ett mycket större register för att jaga bort eventuella hötjuvar.

eileen1
2005-04-05, 11:47
Hmmm....ja jag är emot matning från handen, har lärt mig i mina yngre dar då jag tränade travhästar att man inte ska ge från handen! Men har ni tänkt på det, ni som sett filmen med Klaus Hempfling att han ger från handen!? Han har "koll" på rätta ögonblicket när man ska ge som belöning, och i det syftet tror jag det inte är fy skam att ge från hand. Men då ska man vara LIKA kunnig som Hempfling och veta precis när det rätta ögonblicket är, vilket många inte vet!!!!

I belönande syfte....varför inte!? Om man nu är lika kunnig som Klaus!!!

Sweet
2005-04-06, 20:17
Jag ger mina hästar godis från hand ibland, tillåter dock ingen annan att göra det då det kan vara farligt för någon som inte har koll på hästar. Jag själv har ALDRIG haft problem pga handmatning.

Alana
2005-04-06, 22:19
Hmm en ranghög häst belönar aldrig en ranglåg häst med godis så varför skulle jag? en ranghög häst samarbetar inte med en ranglåg däremot sammarbetar den ranglåga med den ranghöga...
min hund lyssnar bara när jag har godis och det bottnar i att jag är en dålig ledare men eftersom jag inte har kunnat gå kurser för att bli en bättre ledare nöjer jag mig med att hon lyssnar på mig om jag har godis...
Kontentan av detta torde vara att belöningar i form av godbitar är nog mera viktiga för människan än hästen :smirk:

LIA
2005-04-07, 19:56
Hmm en ranghög häst belönar aldrig en ranglåg häst med godis så varför skulle jag? Iofs ett dåligt argument. Ingen häst gör mot en annan häst, det vi gör mot dom!

en ranghög häst samarbetar inte med en ranglåg däremot sammarbetar den ranglåga med den ranghöga... Betydelsen av ordet samarbete, är väl ändå att båda parter arbetar tillsammans? Eller har jag fullständigt missuppfattat?

När det gäller huvudfrågan, om man kan handmata med godis utan att få oönskade effekter eller inte, anser jag att ...
det är trams, att man inte skulle kunna "handmata" utan att hästen blir besvärlig. Det är som alltid en fråga om hur man gör, inte vad man gör! Ursäkta tjatet! :)

LIA

Mirre
2005-04-12, 10:42
ska lysna när jag kommer hem är i skolan nu. Men handmatar aldrig våra häöstar. Dom får i krubban eller på backen. Moses blir nafsig och tiggig direkt, Herman blir inte så nafsig men ändå

Moej
2005-04-12, 11:53
Jag ger godis ur hand, men bara när jag tränar och bara i samband med "duktig tjej".

Minan
2005-04-13, 09:04
En stilla undran;
Handlar det inte NH egentligen om sunt förnuft och mycket hjärta?!
Att lära sig "läsa" sin häst och att få den att förstå vad man vill att den ska göra?

Självklart ska hästen inte "mutas" med godis för att göra ngt speciellt, men att där ifrån säga att hästen inte ska få godis som beröm är väl ändå inte samma sak?!

Att jämföra hästar och människor som "lika" är iofs inte rätt men om vi säger så här...

Min chef ska knappast behöva ge mig extra bonus för att jag gör mitt jobb, men om jag gör något extra speciellt så blir jag ju jätteglad för en slant extra i lönekuvertet (- men jag förväntar mig det inte och en klapp på axeln är inte heller fel)

Jag försöker uppfostra alla mina djur med kärlek och vänskap inte med dominans. Jag vill att dom respekterar mig för den jag är för att dom tycker jag är en hyvens prick.

Jag försöker inte vinna deras respekt och kärlek med godis, utan med mysiga, roliga och spännande saker. Det ska vara ROLIGT att komma till mig och dom ska vilja göra det jag ber dem om med glädje, inte för att dom _måste_

(självklart finns det saker som är jobbigt, men då ska dom göra det för att ok, matte vill verkligen att jag gör det här, så jag gör det för hennes skull för då blir hon så glad :love: )

Kärlek och sunt förnuft tror jag att man kommer absolut längst med med allt här i livet!
:idea:
(konsekvens är oxå en otroligt bra grej)

Minan

tintilar
2005-04-16, 10:48
pga att du ger hästen mat från handen så kommer hästen att ta detta som en självklarhet och sedan leder detta ofta till att hästen tigger och buffar och flyttar på dig, noll respekt alltså.

Jaså? Men vad är då skillnaden, för hästen, att man ger den mat genom att lägga det i en krubba/på marken etc.?

Jag ger från handen. Jag vill att min häst ska veta att JAG GER honom mat. Jag är ledaren och jag ser därför till att mina flockmedlemmar får mat.
Att ge mat är tvärt emot ett sätt att vinna respekt i vissa fall. Att ha kontroll över maten och vad de andra i flocken äter är väldigt dominant och det gör bara den hästen som är mer ranghög än den andra. Mat är en av hästens viktigaste sysselsättningar och därför får den starkaste och klokaste hästen ansvar för detta, så att alla hästar får den mat de behöver.

Jag har inte hört mycket om Leslie, mestadels helgonförklaringar av folk som tränat för henne. Men aldrig har jag övertygats av hennes filosofi. Jag tycker att du ska tänka efter innan du sväljer ord från folk. Saker kan låta och se väldigt rätt ut men det betyder inte att de är det.

Ta allt med en nypa salt och ta reda på det rätta från din häst istället. Om det är ngn som vet så är det han. :cool:

Thindra
2005-04-29, 16:05
Jag är en av dem som ALLTID gett mina hästar något ur hand. Nu har jag en tvåårig hingst, har haft honom sedan han var 7månader.

Man faller som en sten för honom han är ju bara sååå söööt :love: , självklar gav jag honom en morot/äpple med jämna mellanrum. Han kom av sig självt i hagen det ville jag belöna, han stod snällt på stallgången och det ville jag belöna...etc.

Till slut så var min söta lilla unghäst en BUFFEL! Han var ganska jobbig i de flesta situationer. Jag tog ut en känd NH_tränare, sitter bland annat i expertpanelen för en svensk hästtidning.

När hon arbetade med min häst, så gick allt som en dans men när jag skulle göra samma saker, så hade han inte den respekten för mig så vi fick jobba extra hårt.

Hon gick också igenom varför man inte bör mata dem från hand. Jag slutade med det, han var ju faktiskt JOBBIG.

Nu efter en månad, så är det en milsvid skillnad på hästen. Han är gladare och håller sig mer på sin plats. Han är inte PÅ längre.

Så för mig var det bara positivt att sluta ge belöning i form av godis, jag kliar honom som hästarna gör med varandra istället.

Godis får han i krubban, för han är fortfarande så söt :love: .