Havregryn
2003-07-24, 23:47
Vad anser ni om att rida dressyr barbacka..
|
Visa fullständig version : Barbacka =) Havregryn 2003-07-24, 23:47 Vad anser ni om att rida dressyr barbacka.. Barnardo 2003-07-25, 00:11 det är riktigt bra för balansen är det! :) kirin 2003-07-25, 00:32 Tycker det känns som att det är lättare att "komma åt" hästen. Man känner sig lite "ett med hästen" helt enkelt ;) Dessutom så är det ju som redan nämnts bra för balansen... pulkan 2003-07-25, 02:00 varför inte nära kontakt kommer ni iaf :cool: om inte annat lizan 2003-07-25, 02:52 det händer.. lite då och då under hela året.. ibland mer, ibland mindre... oftast har jag dock en voltigegjord också. **BORTTAGEN** 2003-07-25, 07:46 att dte är bra=) man får bra balans och oftats kommer mna åt hästen mkt bättreoch hästen går i en finare folm när man rider barbacka=) Så är det för mig iaf=) lil-sis 2003-07-25, 07:48 Varför inte? Jag måste grundutbilda min treåring uppsuttet barbacka på order från veterinären, lite nervöst sen när jag får klartecken :crazy: Men det är hemskt bra för balansen och man känner ALLT. CosmicQueen 2003-07-25, 08:11 Inget för mig o min balans... :D :angel: Appache 2003-07-25, 08:42 Helt suveränt för balansen... :D **BORTTAGEN** 2003-07-25, 10:32 SUperbra!! Lydia 2003-07-25, 10:42 ja, som Lil-sis skriver; varför inte!? Jag red dressyr barbacka på ett hbl jag red för ett år sen. Red skritt, trav, galopp, volter, skolor, galoppombyten i ner till vart tredje, osv. Nackdelen var att han var väldigt spetsig *aj*, och ökningarna vågade jag mig inte på lika mkt som med sadel. Polly_Mulle 2003-07-25, 10:59 man får bra balans och man känner tydligt när hästen arbetar med sin rygg! Ofast så kan amn rida med näst intill helt osynliga hjälper, bara spänna en muskel lite granna, hästen känner ju det tydligare är när du har en sadel emellan artemis 2003-07-25, 11:35 Jag red mycket dressyr barbacka (och allt annat för den delen) en tid då min gamle häst hade ett sår där sadelgjorden annars skulle legat an. Det var jättenyttigt, roligt och mysigt. Han hade rätt bred rygg också, så jag hamnade inte rakt på någon ryggrad eller manke. Det jag tycker man ska tänka på är att man inte fördelar vikten på samma sätt som i sadel, utan hamnar rakt på ryggen på hästen. Har hästen spetsig ryggrad, man själv spetsiga sittben och dåligt knäslut, kan man nog göra hästen ryggöm på det viset. Då kanske man ska jobba mer från marken tills pållen är lite bredare, har lite muskler att bära en med. Man kan kanske alternera med sadel, eller lägga en pad under sin egen rumpa, fastspänd med t ex tömkörningsgjord eller så. belize 2003-07-25, 12:12 På min förra häst tränade jag tom dressyr för dressyrtränare barbacka. Han var jättesvår att hitta sadel till efter han musklat om sig och under tiden jag letade efter en ny sadel så blev det till att rida barbacka. Han trivdes utmärkt med det och personligen gillar jag mycket att rida barbacka ibland. Känslan blir ju en helt annan :) Han fungerade kanon barbacka som omväxling. Men det såg ju rätt lustigt ut med seriös dressyrträning på en häst med kandar och vita lindor men utan sadel... :smirk: :cool: **BORTTAGEN** 2003-07-25, 12:57 jättebra .. :smirk: Man kan komma åt lättare med hjälperna!!Spec i galoppen! Evergreen 2003-07-25, 14:01 Jag tycker det är jättebra! :) Man känner direkt när hästen arbetar med ryggen, och min häst har ganska bred, rund rygg så hon är ganska bekväm att sitta på :) skäcken 2003-07-25, 16:09 Men inte sist du red barbacka.. :eek: Då var det jag som fegade ur ;) tintilar 2003-07-25, 16:54 Jättebra för både häst och ryttare. Om ryttaren kan sitta vill säga. Rider nästan alltid dressyr barbacka. Hästen får mycket mjukare och bättre steg. Den har också mer frihet att bygga muskler. Kan tillägga att vi har en svindyr sadel som enligt flera duktiga personer ligger jättebra på honom så sadeln är det inget fel på(inte ryggen heller). Men hästen rör sig bättre utan helt enkelt. Det är som att sitta på en Grand Prix häst. :D *ganska överdrivet men ändå* **BORTTAGEN** 2003-07-25, 17:42 UnDeRbArT!!! Man kommer närmare i stort sett bara fördelar om man inte har en stöllig eller sk. "hustak" häst ^(spetsig) :rofl: :banana: ^ skumpan2000 2003-07-25, 18:13 Helt underbart.....hästen går ofta bättre barbacka!!! skreien 2003-08-02, 14:28 har ridit dressyr barbacka i ett år, mycket bra för balansen och man lär sig känna hur hästen arbetar med hela kroppen. Ett minus är att sitsen har en tendens till att bli lite "stolliknande", speciellt om man (som jag) har en ganska rund pålle... :) Mela99 2003-08-02, 14:47 Bra för balansen,jag sitter nästan bättre barbacka på dressyrpass än med sadel ibland :p elefanten 2003-08-02, 17:19 mmm pållen går bättre barbacka :D :love: Lazio 2003-08-02, 22:38 bra för balansen **BORTTAGEN** 2003-08-02, 22:51 När jag väl får ett ryck och tar ett dressyrpass, så är det oftast barbacka. Fungerar utmärkt tycker jag. lizan 2003-08-02, 23:53 hehe.. hade vi haft omvända hästar hade jag ju tvingat dig att låta mig ha gjorden så. ;) nira 2003-08-03, 01:42 rider alltid dressyr barbacka... tycker att sadeln mest är i vägen Nalle_Björnen 2003-08-03, 09:57 rider ofta barbacka i dressyren...det går bättre då.Jag kommer lixom åt henne då.Brukar även lägga upp stibyglarna när jag rider med sadel. Real_Life 2003-08-03, 11:57 Jättebra :) Men inte på en häst med väldigt spetsig rygg :crazy: När pållan kommer tänker jag rida barbacka så ofta jag får chansen *underbar barbackahäst* :D Johanna_Agge 2003-08-04, 19:53 tycker det borde göra ont av "rumpbenen" :o men det märks ju om hästen har ont.... agge brukar kunna börja svanka ibland... då får han ju vila lite...! Possi_Katt 2004-07-13, 21:09 bekvämt & bra balanse saxen 2004-07-13, 21:13 Utmärkt träning för ryttaren... fler borde göra det lite oftare... :D breccia 2004-07-13, 22:05 Red min ponny barbacka mest hela tiden :) Fick ganska bra balans efter alla hans krumsprång :D Storingen däremot blir det inte mkt barbacka på iaf inte i trav då han har vääärldens kadens i den! Men ute o galoppera barbacka är ju underbart! :) Nyingen får vi se, vem vet hur han är! :bump: Formosiss 2004-07-13, 23:00 Jeg rir veldig mye barbak. Her i Norge har jeg funnet ut at mange ikke er veldig glad i det av ymse grunner, men jeg står på mitt - er litt inspirert av TTouch, noe jeg vil lære mer om. Brukte mye barbakridning på en 4-åring jeg "red inn" på nytt og trente helt fra bunnen av i vår, gikk veldig bra. Fikk mer kontakt med henne, noe jeg savnet når jeg red med sal. (Bl.a. stresset hun mindre uten sal). Rir også barbak på islendingene jeg rir nå, og slik rettet jeg opp den ene - og passet rent med den andre. (Dog, det var ikke så behagelig ;-) Jeg tror all barbakridning (samme hva du gjør) er god for hesten - bare du sitter riktig. I tillegg er det jo kjempesunt for oss tobente også! MrsScabtree 2004-07-13, 23:45 vill man lära sig rida ska man rida barbacka! :) Vala 2004-07-14, 00:15 Rider mycket barbacka på min isis. Tyker jag får henne att tölta mycket bättre då. Funderar dock på att skaffa en sån där barbacka sits i fårskinn för att kunna fördela trycket lite mer. :D Mitrolle 2004-07-14, 00:22 rider ofta barbacka, just för känslan, o så kommer jag åt bättre, hästen trivs bättre utan gjorden o går bättre. rider gärna ut o busar barbacka också, fullt ös på nåt fält eller hoppa hinder i skogen :D :bump: :bump: Filou 2004-07-14, 09:34 inget fel på det, jag gör det just nu. Det har fått mig att ändra sitsen lite och man känner allt hästen gör :) Fast...är det bara jag som har en skumpig häst :bump: JGA 2004-07-14, 11:28 Nä, det är inte bara du :) Min ponny har mycket skumpig trav. Men barbacka är kanon för balansen. Dock är jag lite återhållsam med det pga att jag är ganska smal och tycker jag således borde vara vass för henne att bära (sittbenen). Någon som har tips om hur man skonar henne från mina sittben. För det händer ju att man tappar balansen några sekunder och hamnar snett... AnneOnym 2004-07-14, 14:24 Själv tillhör jag också dom som älskar att rida barbacka, men jag har ett par funderingar; rider ni även unghästar (eller andra inte särskilt musklade hästar) barbacka? Hur gör ni med traven? Det är ingen som upplevt negativa effekter på hästens rygg av längre tids barbackaridning? noprogress 2004-07-14, 14:26 Rider helst inte med sadel. Tycker att man får bättre kontakt med hästen utan. MEN då har man som ryttare också en skyldighet att lära sig kontrollera sin kropp och sitta rätt, så att barbackaridningen bilr lika nyttig för hästen som för ryttaren. fossig 2004-07-14, 21:10 du kanske kan ha en barbackapad eller bara en vanlig pad mellan dig och hennes rygg? Jag har en barbackapad, och oftast en polypad under, Jääääteskönt för båda :) Lazio 2004-07-14, 23:23 det är kul. man vet aldrig om man lyckas sitta kvar hela passet haha :D Lorpan 2004-07-15, 14:29 Det händer då & då att jag dressyrar barbacka - gärna vintertid. Barbackaridning gör underverk för balansen - men, sitsen blir inte direkt "vacker" av alltför mycket barbackaridning ;) Iaraphel 2004-07-15, 22:32 Jag måste grundutbilda min treåring uppsuttet barbacka på order från veterinären, lite nervöst sen när jag får klartecken oftast går det bättre än vad man tror :smirk: jag köpte ett 10-årigt sto som var helt ohanterad, red in henne/grundutbildade henne barbacka, i grimma... det enda som blev problem sedan var att hon spände sig när man satte på sadel... och att jag lärde henne att svänga/stanna för sätet-enbart.. så när jag var ute och trava i skogen med sadel och träns en dag och stod i lätt sits så kom jag på att hon int ekunde svänga/stanna för bettet :p vildros 2004-07-16, 00:16 På min häst rider jag helst inte dressyr barbacka, han har varit så besvärlig, så då ill jag inte riskera att tappa balansen, då skulle han liksom vinna :crazy: Men nu har jag lämnat in min kassa sadel på reparation (om den går att laga vill säga :crazy:) så nu är det barbacka för hela slanten :D Håller på och sätta igång efter skada så rider mest ut, men jobbar hårt med formen i skritt och trav, och det går mycket bättre barbacka, man kommer ju åt, och känner allt bättre. Men är det bara jag som tycker att det är mycket jobbigare än med sadel?? Jag vet inte varför, kanske att det blir en annan vinkel när man skänklar, men jag blir jättetrött i benen :o Så hoppas jag blir vältränad nu :angel: paradox 2004-07-16, 10:00 Men är det bara jag som tycker att det är mycket jobbigare än med sadel?? Jag vet inte varför, kanske att det blir en annan vinkel när man skänklar, men jag blir jättetrött i benen det försvinner efter ett par veckor! :) //4 månader utan sadel JGA 2004-07-16, 10:09 Var får man tag på barbackapad?? Immer 2004-07-16, 20:34 Jodå, någon gång emellanåt, men inte alltför ofta! Anledningen till att sadlar finns är att en sadel fördelar ryttarens vikt över en större yta. Att alltid rida barbacka kan skada hästen - om man inte är en skicklig ryttare och inte väger alltför mycket. Immer Guatemala 2004-07-16, 21:41 Kanske är JUST DET det är! :idea: |