Visa fullständig version : Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

break_a_leg
2003-08-08, 10:34
Den senaste tiden har jag hört om flera personer som blivit lurade vid hästköp. Exempelvis att man misstänker att hästen varit medicinerad vid provridning...

Har ni själva råkat ut för ngt liknande och ordnade det till sig för er del?

ghost
2003-08-08, 11:34
Det var nära att vi blev blåsta när vi köpte en russhingst 1976...

Visserligen var det en himla dum affär om man ska se tillbaka på den men ändå. Vi köpte en tvåårig russhingst som stod i en transport på en travbana. Säljaren vägrade att ta ut honom och visa upp så vi köpte honom ändå.

Problemet var att han ägde hästen tillsammans med en annan karl och vägrade uppge köpesumman för denne...
Detta är alltså en världskändis inom svensk travsport vi gjort affär med.!!! :mad:

Men efter ett par månader fick vi pappren och russet var trea i sin årgång i ponnytrav tills han tyvärr avled i akut lunginflammation som fyraåring...

/// Ghost

kopparberg
2003-08-08, 11:53
En bekant köpte en häst som vi senare förstod var drogad vid provridningen.

Dessutom visade säljaren en video, där hästen reds av en ryttare som då red i Sverigeeliten.
Videon hade "redigerats", så scenerna när hästen tex helt hysteriskt stod rätt upp på bakbenen var borta.
Vid efterforskningar visade det sig att just stå käpprätt upp på bakbenen var ngt hästen OFTA gjorde!
Kan säga att den hästen var FARLIG att rida! :crazy:
Själv så blev jag knockad så jag fick hjärnskakning, då hästen vräkte sig upp på bakenen, då jag inte ens hunnit samla upp tyglarna när jag skulle rida den.

Säljaren sa dessutom att hästen ALDRIG tävlats annat än på klubbtävling.
Vilket var en ren lögn, för hästen i fråga hade startats av dottern på MÅNGA tävlingar, men de fick alltid avbryta, då hästen var så galen att den fick tas av banan.
Den stod på bakbenen...

Splittan
2003-08-08, 17:38
När vi köpte våran fösrta ponny (D-ponny) så var han rädd för ALLT och stressade upp sig hela tiden. För bila, vita sträck i gatan, rida i skogen, ja han var stressad och nervös hela tiden.
Vi var närma att lämna tillbaka honom. Han var väldigt svår för mig då jag inte var så gammal och bara hade ridit på ridskola, men min stora syster klarade av honom bättre då hon hade mer rid vana.

I alla fall så var denna ponnyn en ängel när vi tittade på honom, han var snäll och lugn att rida även när det komm bilar.

ett par år senare så började jag fundera på om han inte var drogad för att vara lugn.
Sedan komm jag i kontakt med en som hade jobbat där som häst skötare att de heta hästarna reds otroligt hårt så de var slut ett par dagar före en visning för köpare, de reds även hårt samma dag som köperen kom för att titta på hästen.
Men hon sa att hon skulle inte bli förvånad i fall de även i vissa fall drogade hästen.

Gunvor
2003-08-08, 22:13
Dessutom visade säljaren en video, där hästen reds av en ryttare som då red i Sverigeeliten.
Videon hade "redigerats", så scenerna när hästen tex helt hysteriskt stod rätt upp på bakbenen var borta.
Vid efterforskningar visade det sig att just stå käpprätt upp på bakbenen var ngt hästen OFTA gjorde!
Kan säga att den hästen var FARLIG att rida!

Hade du inte skrivit mer än det, hade jag kunnat svära på att det var en av våra du pratade om. Vi köpte hästen för över ett år sedan, och köpte av samma säljare min quarter :love:. Quartern har det aldrig varit några problem med, han är världens ängel. Däremot stoet var precis som kopparberg's bekants häst, rent farlig att rida.
Efter mycket om och men så har sondottern fått ordning på hästen.
Av de 55.000:- vi betalade för hästen, lyckades vi efter mycket tjaffs på telefon och hot av indragande av polisen, få tillbaka nästan hela summan.

shady
2003-08-09, 20:46
Vet en häst i mina trakter detta stämmer till 100% på. Är det möjligtvis samma häst. Har inte sett den på ca 4-5 år.

cox
2003-08-10, 18:38
Been there, done that.... :crazy:

Köpte en häst som skulle vara snäll, social, gosig och bla bla bla.
Den häst som klev av transporten hemma hos mig var ett livsfarligt monster som ingen i "mitt" stall vågade gå i närheten av.
(Personer i varierande åldrar med många många års efarenhet av hästar)
Hovslagaren höll på att bli ihjälsparkad, det krävdes 2 doser lugnande OCH brems för att sko honom, han gick till anfall alla människor osv.
En duktig Nh kvinna kom ut men hennes utlåtande var "skicka hästen till slakt innan han dödar eller skadar någon allvarligt!"
Ägaren nekade till att hästen brukade uppföra sig så men vägrade samtidit låta köpet gå tillbaka, så mycket för det-viktigaste-är-att-han-får-det-bra snacket... :mad:
Efter ca 2 månaders förhandlingar med advokater tog de tillbaka hästen för 2/3 av inköpssumman, våra utgifter hade under de 2 mån nått ca 20 000 kr.

myfairlady91
2003-08-11, 08:19
Jag oxå blivit lurad, enligt mig iaf inte enligt förra ägaren!

Köpte en häst för 3 år sedan som enligt ägaren skulle vara snäll att rida, hantera, lasta, sko och klippa. Den skulle vara trafiksäker och tuff.

Jag fick en häst som var totalt livrädd för allt, vågade inte ens gå ut ur stallet den första veckan (inte genom stora porten utan kunde bara gå genom en av de mindre dörrarna), hon var rädd för trånga utrymmen, det gick inte att lasta henne, hon var rädd för lastbilar/bussar på stora vägen, slog när man skulle sko henne bak, provade att starta klippmaskinen en gång och då stack hon ifrån mig, hon var bakrädd och väldigt tuff/kaxig att rida. Jag kunde inte rida henne i slutet då hon bara bråkade med mig.. Hon var tuff i humöret inte i sättet som jag ville (alltså skulle gå fram överallt). Om man blev arg på henne så bara bråkade hon tillbaka. Jag sålde henne efter ett år.. berättade allt om henne för den nya ägaren och de trivs jättebra ihop. Hade jag fått veta allt av den förra ägaren så hade jag behandlat hästen annorlunda.. Då kanske jag inte hade sålt henne, tyckte mkt om henne annars och hon hoppade kanon..

Min erfarenhet av att köpa hästar (har köpte ett par stycken under åren) är att tyvärr så är de flesta säljaren oärliga.. De tror nog att man inte är intresserad av hästen om de berättar allt. Men jag tycker att man ska berätta så mkt som möjligt för det är det bästa för hästen.. Man måste tänka på djuret i första hand!

Men självklart finns det ärliga säljare.. De som tänker på hästens bästa!

QuickStar
2003-08-11, 09:30
Annonserade här eller det var på stallet tiden om att jag ville köpa en unghäst och fick svar från en uppfödare uppåt landet som sade sig ha en supertrevlig men inte jätte mkt hanterad unghingst, då tre år gammal, jag fick kort på honom, hans mor, far och helsyster och tyckte han lät intressant och åkte dit, visst var han inte mkt hanterad, kunde inte lyfta hovarna men stod någorlunda stilla vid borstning och var lugn och trevlig. Sen skulle hon longera honom för att visa upp hans fina gångarter, hon brukade longera honom flertalet gånger i veckan men på hästen verkade det som om detta var första gången, han förstod inte vad han skulle göra. Hur som helst så fastnade jag för hästen och över en fika innan vi åkte hem så frågade jag om skador, vacc osv. Han hade ALDRIG haft några skador och vacc det var han.
När vi sedan skulle hämta honom så visade det säg att vacc hade råkat försvinna, så försäkerhets skull grund vacc jag honom, när han kom hem började han väva, vilket säljaren förnekade att han någonsin gjort, neligt mig och alla jag känner börjar inte en häst bara väva sådär helt plötsligt, han slutade efter ca 2 månader. hur som helst så red jag in honom och sålde honom sedan till en tjej några mil här i från jag sålde honom för drygt 3/4 del av hans riktigt värde pga vävningen detta skrevs in i kontraktet samt att han var behandlad för luftrörskatarr på så sätt hade jag uppfyllt min plikt om upplysning om hans sjukdoms historia. Efter några månader ringer tjejen och frågar mig om hästen hade klämt svansen hos mig någon gång för nedre delen hade börjat ruttna, så hon skulle till skara, jag följde med och då röntgades hela bakdelen på hästen där man hittade att stakaren hade brytigt benet som lite och dett hade växtihop fel och då hade han till följd av detta fått pålagringar i bägge bak samt att haserna var ihop växta, vi blev chockade bägge två och enligt vet var dessa skador minst 2 år gamla, alså innan jag köpte hästen så fort vi kom hem ringde jag säljaren jag köpte honom av som dessutom är uppfödare och hon blånekar till detta, han har hellr aldrig lämnat gården så det måste ju ha hänt där,, men hon påstår att jag ljuger trots att jag erbjuder mig att skicka upp kopia på läkar intyget. Hur som heöst så bestämdes det att hästen skulle avlivas för att skulle hon häva köpet pga dolt fel så skulle jag göra det samma och då kanske uppfödaren sålt honom igen. Så vi struntade ialltihop men man kan väl säga att jag blev "lurad" för jag kan inte tänka mig att uppfödaren inte hade märkt att hästen haltade i flera veckor.

break_a_leg
2003-08-11, 10:41
Nu när man hör mer och mer såndana här historier så vågar man ju knappt ens tänka tanken på att leta häst:)

För 10-15 år sedan hörde jag inte alls lika många skräckhistorier som jag har gjort det senaste året. Och då är det folk i bekantskapskretsen som råkat illa ut!!

ecssory
2003-08-11, 13:50
Köpte ett sjuårigt halvblod som jag fick ta bort då han blev farlig, det är jättesvårt att häva köp.

Nu i sommar, fem år efteråt, blev jag uppringd av en tjej som köpt min hästs "tjuvbeteckningsavkomma" (han tjuvparade ett annat sto när han var två)av samma ägare.
Hon hade problem...hästen visade nämligen symptom på galenskap - sådan far sådan dotter.
Med hänvisning till mig så lyckades hon häva köpet - hästen skulle sedan säljas vidare, vem vet, det kanske är någon stackars Bukefalist som köpt den? Den hörde hemma i Eksjö...

Avel på kända "bra" hingstar och ston behöver inte vara en trygghet.

Förrutom det så vet jag om ytterligare två halvblod som är på försäljning och båda hästarna i princip är skrot.
Den ena begär de 120 000kr för (msv A hoppning) och den andra ca 75 000kr.

shettisronja
2003-08-11, 16:09
På vår ridklubb blev vi lurade fast vi fick se russ stoet som vi skulle köpa. När hon skulle komma stod vi där med en mager fjording med två brutna ben. hon gatt avlivas och vi fick aldrig tillbaka pengarna. :mad:

Ponnymamman
2003-08-11, 19:31
Naturligtvis sker detta ibland. Jag har dock en annan teori, helt obekräftad naturligtvis.
Fler och fler kan köpa häst. Det är lätt att hitta stallplats, pengar till en hyfsad häst/ponny som är ridbar har de flesta. Något som tyvärr inte alla har är kunnandet att ha häst. Viljan finns men inte kunskapen. Du står efter en tid med en häst/ponny som är svår att rida, bits, sparkas och har diverse olater. Ibland riktigt farliga sådana.
Detta beror på något! Är till 99% aldrig hästens fel. Det finns naturligtvis hästar som är obotligt skadade/felhanterade men de flesta går att fixa till.
Sen om säljaren bara vill ha tillbaka sina pengar och undanhåller viktig information eller om det är så "slipat på tattarbrynet" att man drogar hästar och förfalskar eller förskönar videofilmer är något jag inte kan uttala mig om. Jag tycker att man som köpare har ett stort ansvar här!
Köper man en häst så ska man göra sitt yttersta för att ta reda på så mycket som möjligt. Köper man den "osedd" får man tyvärr skylla sig själv.

Beklagar djupt alla som blivit lurade eller tom skadat sig på dessa hästar!

Fram för mer ärlighet i hästvärlden!!!! :bow:

break_a_leg
2003-08-11, 20:09
Dom som jag vet har "råkat illa ut" har flera år med egen häst och är vuxna människor. Så i deras fall är dom inga nybörjare, och har också provridit sina hästar...

För 10-15 år sedan nöjde man sig ofta med att en veterinär kom ut och besiktigade sig hästen (och då hörde jag aldrig om såna här historier), men nu har det ju blivit så att i alla fall jag nästan känner det som ett måste att åka till klinik och röntga...

knyttet
2003-08-12, 07:52
Jag önskar också att fler säljare var ärliga och berättade mer om hästen; det gynnar ju både häst och köpare! Men det hjälper inte alltid... När jag sålde min gamla häst berättade jag allt negativt för köparen, framför allt att han var väldigt nervig och bakskygg att rida ut på. Jag erbjöd henne att rida ut på honom, men hon avböjde och sa att lite nerver i en häst är bara bra. Allt var jättepositivt och det kändes som att han skulle få det bra. Sen fick jag veta att hon bara behållit honom i ett halvår, för han var alldeles för nervig! :( Han hade sålts vidare och numera går han som lektionshäst på ett ridgymnasium och det var inte precis vad jag hade önskat åt honom... :cry:
Så mycket för den ärligheten vid försäljningen.

Men jag har sett mycket konstigheter vid hästförsäljningar, framför allt när jag jobbade som hästskötare. Byte av bett när hästen ska visas, extra foder ett par dagar till den slöa hästen, den ängsliga hästen som "råkar" visas i ridhuset när det redan är ekipage där (för att slippa bli ensam). Man får se mycket oseriöst... :mad:

kopparberg
2003-08-12, 08:10
Jag håller med dig om att "fallen" där köparen lockat fram dåliga egenskaper hos hästen som den absolut inte hade hos säljaren, säkerligen är MÅNGA fler än de som verkligen blir lurade!

Ofta är det ju fall i tex Ridsports juridikdel som är just det! Säljare som dokumenterat aldrig haft problem med sin häst, får höra att hästen är TOOOOKIG och FAAARLIG när den varit ett tag hos köparen.

Min mentor sålde och köpte en del hästar.
Han hade hittat en billig 4-årig märr, som han köpt och grundutbildat. Hästen var så URSNÄLL, att det var nästan löjligt!
Min mentor hade en ridskola, och hade hästen varit äldre, så hade den varit en SOLKLAR ridskolehäst, med DET lynnet.
Men han ansåg det väl tidigt för en 4-åring att gå på ridskola, så han sålde stoet.

Efter några veckor ringde köparna och sa att hästen var både FARLIG och TOKIG.
De var visst 5-6 st för att sadla, och några till för att kunna sitta upp på hästen! :eek:

Min mentor åker dit, sadlar hästen, sitter upp och rider ut i skogen utan problem.
Han låter köpet gå tillbaka, tar hem hästen, och jag vill minnas att hon gick lite på hans ridläger med lite mer erfarna ryttare (hästen var ju så ung).
Sedan såldes hon igen, och nya köparen var vettig, och uppskattade sin snälla häst, och krånglade inte till det med den.

Själv så köpte jag en halvblodsvalack som jag absolut inte passade ihop med, och INTE klarade av!
Men att försöka häva köpet?! Näää, varför då?
Jag sålde honom till en tuffare ryttare, och hon "hoppade hus" med hästen.
Iofs så fick jag senare höra att hästen fått öknamnet "hoppmaskinen utan hjärna" i trakterna dit han såldes, men det är ju en annan historia... ;)

Nej ska jag anse en köpare lurad, så ska det vara neddrogade hästar, redigerade videofilmer och sådant som min bekanta var med om!

lil-sis
2003-08-12, 08:11
Eh? testade du inte alla utsagorna innan du köpte hästen?

alisson
2003-08-12, 22:30
Jag har varit med om 4 häst köp. Den ena skickade vi tillbaka under prövotiden eftersom han var ltie grönare än väntat, men vi blev inte lurade.

DOm andra tre är köpta utan besiktning och alla tre har funkat jättebra. Man kan tacka en lycklig stjärna.

//A

myfairlady91
2003-08-13, 16:56
Jag fick en video hemskickad till mig, hästen var väldigt lugn och sansad när de red henne. De visade upp hur hon var i stallet, ridhuset etc.

När jag var och kollade på henne så var hon väldigt lugn inne i stallet, vi red längs en stor väg och det var inga problem med de få bilar som kom. Vi lastade hästen oxå och det var inga problem alls..
Ägaren intygade för mig att det här var en riktig trevlig och snäll häst utan olater. Hästen var snäll i allt..

Hästen hade väldigt dåligt självförtroende och var osäker i sig, det visste inte jag när jag köpte hästen. Hade jag fått veta det så hade jag behandlat henne annorlunda! Nu blev det som det blev!
Eftersom hon var så osäker så var hon rädd för det mesta hemma på gården. Efter ett år så var hon betydligt lugnare, hade jag haft kvar henne idag så hade hon varit kanonlugn. Men eftersom vi inte passade ihop för fem öre så var det lika bra att sälja henne!

Xeline
2003-08-19, 10:55
Men vad hade du för klåpare till veternär som inte upptäckte alla dessa fel ? Det *borde* framkommit vid en besiktning. I allafall tycker jag att du och den andra som du sålt hästen fattade ett klokt beslut.

mizz_perfect
2003-08-20, 16:53
en av mammas kusiner letade häst för några år sedan till hennes döttrar. de fastnade för en nera i skåne. som de inte ens åkte för att provrida (något jag inte skulle göra)
ägaren till hästen skickade upp en video på hästen där den visades när den reds, hoppade, lastades och lite sådant. allt såg jättebra ut enligt dom så dom betalade hästen som skulle komma upp en vecka senare med transport. dom struntade i att veterinärebesikta hästen för det var onödigt då dom sett att hästen var frach på fimen??
säjer då de att sånna här affärer är ju väntade att gå fel

när hästen väl kom så såg den faktiskt ut som på videon. som dom redan hade skickat tillbaka. det var ägaren väldigt noga med att få tillbaka den innan!! ästen kom samma dag som avtalat. ut ut transporten kom en väldigt mager och skygg liten stackare. dessuton 20cm mindre än väntat + att hästen i frågan inte hade lika stor stjärn osm den p åvideon. alts åinte ens samma häst. hästen var iofs trevlig att handskas med trots att den var rädd. så dom sa inte så mycket.. försökte ringa ägaren på kvällen men hon svarade inte. dagen efter fick dom för sig att rida en sväng. vilket inte gick någe vidare. hästen reste sig när de spände sadelgjorden och hade aldrig ens haft någon på ryggen förut. i tre veckor försökte de få tag i ägaren utan resultat. dom blev totalt grundlurade .dom stämde ägaren till hästen och krävde att få tillbaka de 60 000kr dom lagt ut på hästen. när dom äntligen fick tag på ägaren när de själva åkt ner dig så blånekade hon allt detta å påstod att hon inte ens visste vilken häst de talade om.

jag vet inte hur det gick sedan för dom men hur jäkla dum kan man vara att köpa en häst osedd så där utan at tprovrida eller veterinärebesikta den?? då får dom faktiskt skylla sig själv!!!

kopparberg
2003-08-21, 07:44
Håller med om att köparna gjorde bort sig!
Men samtidigt så förundras jag över hur en säljare KAN bete sig så?! :eek:
Att så bestämt bestämma sig för att lura blåögda köpare! :mad:
Usch! :mad:

QuickStar
2003-08-21, 09:08
grejen är att jag gjorde en vanlig gårds besiktning med min vanliga veterinär direkt eller ja 2-3 dagar efter hemkomsten, då visade hästen ingenting mer än att veterinären tyckte han var lite stel, men han visade inget på böjprov så vi antog att det berodde på att vi besiktigade honom direkt på morgonen dvs jag tog honom direkt från boxen där han stått och vilat hela natten.
På Skara frågade jag givetvis om detta då även jag tyckte att det var konstigt att detta inte upptäkts av min vet. Dom förklarade det med att det är inte säkert att han hade besvär av det fören senare, alså när han blev riden och tömkörd.
Då blev ju jag helt deprimerad och tyckte att det var mitt fel alltihop att jag inte varit försiktig nog vid inridning osv men ALLA i min närhet tyckte att jag hade gått väldigt sakta och försiktigt fram vid inridning och red korta stunder varannan dag och lät han vila 1-2 veckor i perioder. Efter ett nytt samtal med Skara så förklarade jag inridning osv och även vet när kom fram till att en inridning på hästen hade förvärrat hans skador hur man än hade gjort, han jag inte tagit det så försiktigt så han han troligen blivit dålig mycket fortare så det hade gjort detsamma. Han hade blivit så pass sålig tillslut att avlivning hade varit det ända rätta även om han aldrig hade blivit inriden.

Synd på en så fin häst, för vackrare halvblod får man leta efter.

Jarrah
2003-08-21, 10:55
Jag håller med dig!
Hästar har en fantastiskt förmåga att läsa av människor och även den snällaste och mest pålitliga häst kan ta tillfället i akt att skrämmas lite om den anser att det går. Sätter man inte stopp första gången så kommer hästens "ofog" bara öka och till sist kanske den är rent farlig att handskas med. Så fungerar de flesta hästar, även de snälla.
Det är definitivt inte lätt att vara säljare! Tyvärr är det så att många köpare har ridit i en massa år på tex ridskola och är duktiga ryttare, men de har inte det praktiska handlaget och vanan att hantera en egen häst.
Personligen tror jag att en bidragande orsak till att många får dessa problem är att de ej låter sin nyinköpta guldklimp få vara häst och gå ute i hage med andra hästar. De kanske inte har den foderkunskap som krävs och hästen får för mycket kraftfoder i förhållande till motion och utevistelse. Det kanske inte alls är av elakhet hästen uppför sig på ett visst sätt, utan beror enbart på överskottsenergi och stallmodighet??!!

Jag har skrivit tidigare om hur det är att sälja en tex 3-åring som man fött upp själv. Ett något överdrivet exempel:

Den har gått ute stor del av dygnet oavsett väder i mycket kuperad terräng i en flock med hästar i olika åldrar. Den är uppfödd med fri tillgång på hösilage och inte så mycket kraftfoder i sina 3 första år. Hanteras ej så mycket, men all hantering sker med fast hand. Den är inriden och visad på 3-årstest, men går fortfarande med sitt gamla gäng osv..

Så fort den är såld så får den inte gå ute i hage mer en en stund per dag och definitivt inte med sällskap- den kan ju skada sig! Den har täcke och tom kanske benskydd i hagen, som är liten och platt. Den får för lite stråfoder i förhållande till kraftfoder och motioneras enbart på ridbana. Klart som sjutton att den beter sig annorlunda än den gjorde hemma hos oss...

Hur ska man som säljare kunna garantera att hästen beter sig som den gjorde på sitt förra hem om inte förutsättningarna är lika??
Jag försöker alltid att placera hästarna hos folk som låter dem leva som hästar för jag tror att man får en gladare, friskare häst som ger det lilla extra för sin ägare genom detta.

break_a_leg
2003-08-21, 13:25
Det är inte det jag menar med att bli lurad...Att hästar kan ändra sitt beteende när dom kommer till ett nytt ställe med nya människor är ju ganska förståeligt.

Men just att det finns personer som vid hästförsäljning tex ger hästen lugnande/smärtstillande vid provridning, eller låter bli att tala om skador/sjukdomar som hästen har haft.Det har ju ökat senaste åren!

Jarrah
2003-08-21, 18:54
Fast jag tror att det är väldigt ovanligt att folk drogar hästarna vid provridning. Det är nog ofta mer ett "försvar" från en köpare som upptäcker att man inte riktigt klarar av hästen man har köpt pga att man själv inte är van. Det förekommer säkert att mindra nogräknade säljare gör detta, men som sagt tror jag att det är ovanligt.
Att låta bli att upplysa om sjukdomar och skador är livsfarligt som säljare. Det kan slå tillbaka väldigt hårt i form av att man får ta tillbaka hästen och kanske bli skyldig för en massa utlägg och rättegångskostnader köparen haft. Hellre upplysa om varenda liten rispa hästen har haft...

Splittan
2003-08-21, 20:29
Om en köpare inte klarar av hästen så borde det märkas vid provridningen!
En häst förvandlas inte från en lunkande snäll "skogshäst" (när man provrider den), till en vild "hingst" dagen efter man har fått hem den...

Det är ganska naivt att tro att dett är sällan hästar blir drogade.
Man kan droga en häst för att den ska bli lugn, inte käna av någon smärta från någon skada m.m
Men man kan även få en häst lugn genom at rida den stenhårt dagarna före en visning, och även ta ett hårt passa inan de ev. köparna kommer.

Knepen är många!
Känner en som har jobbat hos en hästhandlare och hon har sett både det ena och andra. Den häst hästhandlaren säljer många hästar! Dock så har han själv inte så mkt att göra med hästarna, då det är andra som rider och sköter dem.

break_a_leg
2003-08-21, 21:20
Det kanske finns sådana fall också...Men varför tror du inte att folk medicinerar vid provridningar? Jag vet att det förekommer!

Jag tror att detta har ökat de senaste 10 åren. Dessutom verkar det vara fler och fler som köper billiga hästar, rider till och säljer vidare utan att ha vare sig utbildning eller registrerad firma. Man vill göra snabba pengar!

Jarrah
2003-08-22, 09:44
Ok att det förekommer hos hästhandlare, men jag tror iallafall att det är sällsynt hos privatpersoner eller seriösa uppfödare. Personligen skulle jag vara väldigt skeptisk till att köpa en häst av hästhandlare.
Jag kanske är naiv, men jag vill inte tro så illa om hästfolk att de vill lura andra. :angel:

Jarrah
2003-08-22, 09:48
Jag skrev inte att det inte förekommer utan att jag inte tror att det så vanligt..

Man jag kanske är för godtrogen och ärlig själv. :angel:

break_a_leg
2003-08-22, 09:53
Jag trodde inte heller att det var vanligt förekommande, jag lever antagligen kvar i det förgångna... :) Men nu har jag hört flera historier om personer i min bekanskapskrets där deras hästköp har lett till tvistemål med säljarna.

Egot
2003-08-22, 09:56
Jag har sett hur folk haft alla möjliga sorters problem även med grundsnälla hästar. (i 3 av 4 fall handlar det om människor som skaffat mycket unga hästar - förr fick man alltid höra att en första häst skulle aldrig vara yngre än sex helst över åtta)

Jag hör till skaran som tror att det händer att folk blåser varandra (Agrias veterinär har skält ut mig för att vara ett naivt våp), men att det inte är särskilt vanligt. Däremot tror jag att det är mer vanligt att säljare skarvar lite om hur mycket en häst kan etc

Inte_Ung
2003-08-22, 15:37
Jag har aldrig blivit lurad. Detta trots att jag har köpt massor med hästar på alla upptänkliga vis. Även per telefon utan att ens titta på hästen.

Några hästar har dock varit bättre än vad som utlovats.

trassel
2003-08-22, 16:42
Har köpt en häst som antagligen var drogad vid veterinärbesiktningen hos säljaren (ELLER så var vet i maskopi med säljaren), han besiktades ua, men när jag besiktade honom vid hemkomsten var han halt på alla fyra. Säljaren, en känd hästfamilj, backade dock efter klinikbesiktning (gjorde en vet bes vid stallet först) och valde att skicka hästen till slakt direkt från mig :eek: :eek:! Frisk lär han ju inte ha varit från början.

Alexandra_W
2003-08-22, 16:47
En häst förvandlas inte från en lunkande snäll "skogshäst" (när man provrider den), till en vild "hingst" dagen efter man har fått hem den...

Det KAN faktiskt visst vara så. Är ovanligt, men inte unikt.

Jag utbildade och tävlade ett sto under några år åt en uppfödare. Stoet var snällt och trevligt, med med nerv och ganska rejält het i vissa situationer (jag minns våra nödbromsningar meddelst ridhusvägg i början av vår tävlingskarriär *s*). Och det var en satans pissmärr näs hon var brunstig, gick man nära bakdelen bara visslade det. Men på det stora hela en bussig och trevlig häst med STOR kapacitet. Tyvärr skulle uppfödaren ha överpris för henne, annars hade jag köpt henne.

I alla fall, jag tränade och tävlade hästen och red den dagligen och kände henne väl. Så kom då dagen då hon annonserades ut (fast jag visst redan innan att nu skulle hon säljas, det hade börjat komma fram obehagligt mycket folk och fråga om henne på tävlingsbanorna)

Diverse personer kom och provred och en av dem avskydde jag rent spontant. Gissa vilka som köpte henne? =/ I alla fall, jag var där när de provred. Jag visade först hästen, sen red tjejen och det gick bra. De upplystes om hur hästen kunde vara vid hoppning och ute samt brunstproblemen. Jag red även ut med tjejen så hon fick se hur hästen betedde sig ute, och vi galopperade på en äng, och tjejen fick då själv känna hur hästen blev när hon blev "tossig" (vilket eg inte var så farligt, hon låg på och höll man in henne studsade hon men hon stack inte).

De var nöjda med vad de sett, men ville prova lasta henne och åka till ridhus, så de kom tillbaka dagen efter och lastade henne (utan problem) och åkte till ridhus där de även hoppade. (Ett annat tillfälle då hästen kunde bli väldigt het). I samband med detta så hämtade de henne från hagen, borstade och gjorde klar för transport, lastade, lastade ut, tog in henne i stallet vid ridhuset och sadlade och gjorde iorning och sen red + hoppade. Jag rörde inte hästen mer än att jag höll i tyglarna vid ett tillfälle.

Hästen veterinärbesiktigades U.A och köpet gick igenom.

Tre veckor senare ringer de och vill häva köpet, hästen är tokig och de komemr inte upp på henne. Och en landslagsryttare i fälttävlan hade minsann försökt men det gick inte (detta var en maxad D-ponny förresten). Vi åkte dit, hästen gnäggade hjärtskärande när jag kom. jag sadlade, satt upp och red ut. Inga problem. Köparen hävdade att jag hade något skumt inverkande på hästen (ehhh?) så säljarens dotter som var jämnårig med mig men knappt ridit hästen sadlade och satt upp. Utan problem.

Sen skulle köparen sitta upp, och hästen blir som förbytt och blir just tokig och ställer sig rakt upp och är allmänt omöjlig.

Köparen vill häva köpet, säljaren går inte med på det. jag hade ingen talan men stod och hoppades hästen skulel komam hem. Iaf så fanns det ju ingen juridisk grund att häva köpet.

Sen gick det en månad och så ringer de igen och vill häva köpet för hästen är minsann kronisk hosthäst. Hästen hade under sina 8 år ALDRIG hostat innan den såldes. Sen blev det en advokat tvist som jag inte riktigt vet exakt vad som sades, me köpet hävdes inte.

Några år senare gick hästen framgångsrikt Lag-SM i dressyr, MSV hopp och MSV fälttävlan. Med samma ryttare. Så så var det med den tokigheten och den kroniska hostan.

Så det var snarare så att en känslig häst bytte hem, och fick inte tillräcklig tid att ställa om sig (jag fick höra från en oeberoende källa en hel del om hur det gått till i sallet i början när de fått hem hästen, och lämnar man en häst på gången uppbunden i kedjorna i en timme och går och fikar så kan man ju börja fundera..).

Men får inte glömma att hästar är vanedjur och vissa kan bli väldigt upprörda vid miljöombyten och kräva mkt tid och tålamod. Jag hade stått i samma stall som valacken jag köpte i några år. Lagt täcke på honomf lera gånger, lett honom ut och in, och sett honom verkas fullständigt lugn stående lös på stallgången.

Sen kom han till mig och blev väldigt rotlös och så iom flytten och tog lång tid på sig att boa in sig. Och han försökte först mörda min hovslagare. Och då menar jag MÖRDA. Om jag inte visste att han var verkad skulle jag inte tro det. Byte av hovslagare löste problemet, så antagligen hade han något emot min hovslagare. Han for som ett skållat troll i boxen såfort jag närmade mig med ett täcke i början, men även det lugnade ner sig när han väl boat in sig.

Så nog kan de ändra beteende ganska rejält allt!

Apollo
2003-08-24, 10:46
Ja..lurad och lurad, men vår häst hade haft elischias, det fick vi inte veta av säljaren, utan av ägaren innan, när vi tog kontakt med denne. Tack och lov har han aldrig haft problem med det.

Darbhanga
2003-08-24, 12:16
Nej, jag har faktiskt aldrig blivit lurad. Har köpt sex hästar och alla har varit som de marknadsförts eller BÄTTRE. ;)

Har sålt häst två ggr och har då varit väldigt noggran med att berätta om alla hästens egenheter, hur den brukar reagera, vad den är van vid (antal h utevistelse, foder, hur mkt den ridits etc) allt för att underlätta för köparen.

Sen tycker jag inte det ör konstigt om hästen är lite annorlunda då den väl kommer hem. Vi har precis köpt en 4-åring. Han var under provritten väldigt lugn och snäll. Men försäljaren varnade för att han kunde blir lite piggare eftersom han nyligt (2 dgr tidigare) stått på transport från tyskland. När han kom hem till oss har han visat sig vara en snäll kille men med betydligt mer motor än vi såg vid provritten. Och visst har han sprallat o skuttat en del. Men det tycker jag man får räkna med då det gäller en unghäst som bytt ägare och miljö. En ovan ryttare hade kanske sagt att han var "dum" i de lägen jag ser det naturligt att han sprallat lite.

Lotus
2003-08-24, 23:00
Provred en häst i somras där jag kände att allt inte stämde. Hästen var framriden när jag kom, vilket jag inte bett om, och lindad på alla fyra, och det är ju snyggt, om det inte är så att det döljs något där under.... Ringde och kollade att allt var ok samma morgon eftersom det var en lång resa, och när vi kommer fram hävdar säljaren att skon som fattas tappats nyligen, vilket var ren lögn eftersom hoven var otroligt ful och hästen inte gick helt rent pga detta, eller möjligen pga såret under lindan som vi såg efter ridturen. Den gapade hela tiden och gick emot bettet, som var mycket skarpt och jag frågade om de brukade rida på det bettet men det gjorde de inte, normalt gick han på vanligt tränsbett, och då kan man ju undra varför han inte gjorde det när vi provade. Den var dessutom vanskött i allmänhet - mager och ful i fötterna.

VÄLDIGT tråkigt att se på en äldre gentelman som gått höga dressyrklasser i sin ungdom, det tvivar jag inte på, men att hästen inte varit skadad eller att man dolde något när man säljer billigt och inte bryr sig mer än så.

Darbhanga
2003-08-25, 07:04
Trist! :crazy: Vi har borstat hästen innan köpare kommit så hon ej varit lerig och så. Men de har fått vara med då vi borstat av lite snabbt, lindat, lastat o åkt till banan alt ridit ut. Men så hade vi inget att dölja heller, utan har sålt välskötta hästar.

Ponnymamman
2003-08-25, 08:50
Var snäll och definiera "utbildning" i det fallet! Och registrerad firma behöver man väl inte ha? Om inte inkomsterna av denna verskamhet skjuter i höjden. Snabba pengar på hästar.... :rofl: Inte om man har rent mjöl i påsen, men det var ju det som tråden gällde, att inte ha det alltså...
Tror fortfande att det är bristande kunskap hos hästköparen som gör att fler och fler känner sig lurade. Men det är min åsikt.

break_a_leg
2003-08-25, 15:19
Om man har hästförsäljning som huvudnäring och inte som bisyssla tycker jag att man ska ha en registrerad firma. Men det vimlar ju av svartjobb i allt som har med hästar att göra, det mesta går ju numera att få billigare utan kvitto.

Utbildning är väl inget måste, men om jag skulle köpa häst från en näringsidkare skulle jag nog gärna se att dom har någon "hästutbildning" i botten...Det är ju som med de flesta andra jobb, har man en utbildning i botten så har man ju iaf papper på att man har genomgått något!

Zeeke
2005-05-23, 05:44
Om man av nån anlednig ska sälja sin häst så tycker jag att man ska stämma träff i stallet med den intresserade köparen och då tillsammans hämta hästen i hagen, binda upp den,borsta,kratsa hovar,sadla och tränsa den så köparen får se allt hur hästen beteer sig vid alla situationer. Då är det en ärlig start och att sen dessutom berätta allt om ev krubbitning, vävning, lastning mm.

ancan
2005-05-23, 07:18
Naturligtvis sker detta ibland. Jag har dock en annan teori, helt obekräftad naturligtvis.
Fler och fler kan köpa häst. Det är lätt att hitta stallplats, pengar till en hyfsad häst/ponny som är ridbar har de flesta. Något som tyvärr inte alla har är kunnandet att ha häst. Viljan finns men inte kunskapen. Du står efter en tid med en häst/ponny som är svår att rida, bits, sparkas och har diverse olater. Ibland riktigt farliga sådana.
Detta beror på något! Är till 99% aldrig hästens fel. Det finns naturligtvis hästar som är obotligt skadade/felhanterade men de flesta går att fixa till.
:
:bow: :bow: :bow: precis min åsikt. Som säljare har du ett stort ansvar att se till att din häst hamnar hos kunniga ägare!!! Om jag visar en häst och märker att spekulanterna inte kan så mycket, då kräver jag att de tar med den person som tränar/hjälper dom med hästeriet...
Jag frågar dom också om dom verkligen förstår vad det innebär att ha häst... :crazy:

ancan
2005-05-23, 07:29
Förra året var jag i skåne med en kompis och tittade på ponnyer till hennes 10 åriga dotter. Många var jättefina, men på ett ställe hade de en connemara/fullblods sto som annonserats som snäll, välhoppande mm...
Det fanns inget stall att göra iordning hästen i, sadlarna låg slängda under en bod vid "Manegen"...en grusig,gropig ända av hagen...

Säljarens dotter var hemma , men våägrade att rida ponnyn, eftersom hon "inte gillade den"...

Min kompis satt då upp och red ponnyn, och den var väl ändå rätt så hyfsad för det priset dom begärde.

efter ritten så kikade jag llite på ponnyn, och kollade igenom henne. det visade sig att hon hade stora knölar under svansroten(Cancer...) när jag försökte lyfta på svansen så sparkade hon hysteriskt gång på gång... efter det gick det inte att komma nära bakdelen på hästen... den sparkade o högg allt o alla.

Ägaren slängde in den i padocken och erkände till slut att den kanske var lite "lätt i röven"!!!

Jag talade om att jag inte tyckte dom skulle annonsera den som "barnponny" då...

Flera månader efteråt såg jag ponnyn annonseras som "barnponny" i annonstidningarna... :eek:

älgen
2005-05-23, 08:13
Jag är snarare böjd att hålla med de som säger att det är köparen som inte klarar av hästen..

SOm någon skrev kan det för vissa hästar ta ett tag att landa på det nya stället. Spec om det rör sig om relativt unga hästar.

Sedan tror jag att flertalet hästköpare i grund och botten saknar den riktiga hästhanteringen. De kan vara duktiga att rida och då går provridningen bra, men hur de sedan ska hantera hästen i övrigt har de ingen aning om. Då är det himla msidigt att skylla på säljaren när saker och ting inte går planenligt.

Några skräckexempel:
Red in en märr (inte min) som sedan skulle säljas. Hästen i fråga var endast tre år och köptes osedd. (Inte mina problem).
Jag uppgav att hon var "insutten" och riden mest i skogen rakt fram i skritt och trav. Galoppfattningarna var påbörjade.
Hästen hade kommit till mig som totalt ohanterad teåring. Kanppt hafft grimma på sig och överhuvudtaget aldrig ledd ens en gång.
En liten tid senare ringer jag upp köparen för att höra hur det går med hästen.

Får världens utskällning om hur oseriös och okunnig jag är osv :confused:
Det visade sig att köparna lastat av hästen och sadlat den på gårdsplanen för att testa galoppen.. :eek: Direkt vid framkomsten!
Köparen försökte sedan förklara för mig hur man går tillväga när man rider in en häst för jag verkade ju inte vara så van...

Nehej,jag har bara ridit in flera hundra...

Köparen visste att det var en grön häst de hade köpt. enligt mig borde de ha låtit hästen stå åtminstonde första dagen för att komma till ro, med allt det nya. Sedan siter man inte upp på en grön häst där galoppfattningarna är påbörjade och drämmer i en galoppskänkel.Utan uppvärming dessutom. Klart som sjutton att hästen blir rädd..
De skulle bara testa lite innan de ställde in henne. :eek:

2. Häst som gått 130 klasser säljs till tjej som läromästare. Tjejen får inte runt hästen 90 banor ens då hästen totalt har tagit överhanden.
Flera påpekanden om att hästen är felriden mm rinner av som vatten på en gås.. Numer triangelmärkt och aldrig tävlad under nya ägarenEller rättare de har försökt tävla men måst ge upp..

hästig
2005-05-23, 13:00
Det är inte lätt att vara säljare heller för jag vill att min 3-åring som är till salu ska komma till ett bra hem. Den ska besiktigas denna vecka och om det är ok så är den såld till en tjej i mellersta Sverige. Tjejen har bara sett kort och video och vill köpa den. Jag undrade om hon inte ens vill komma och titta och provrida. "Nej, en 3-åring är där ju inte så mycket att titta på, går den igenom besiktningen så är det ju ok." Känns lite konstigt, för när jag har köpt häst har jag tittat på många och de hästar jag har köpt har jag antingen sett 2 eller 3 gånger eller haft på prov. Tänk om hästen inte är allt hon har tänkt sig när hon väl kommer fram till henne, jag ångrar lite att jag inte sa att jag inte säljer om hon inte kommer och tittar. Hoppas att allt blir bra för det är en fin och trevlig häst.

Lahtel
2005-05-23, 14:00

En inackordering jag hade var en sådan häst som var jättelätt att rida första gången, men andra eller tredje tog det hus i helvete. Jag tror inte det är helt ovanligt. Den hästen stegrade och var alltid istadig med alla som ridit den mer än två gånger.
Ofta tror jag problemen kommer när man på hemmaplan börjar kräva mer, och då kan problemen uppstå. Och hästen testar oftast mer tillbaka när man kräver mer.

Jag köpte ett underbart, mycket känsligt sto. Jag visste att vi nog kunde få problem i början, därför red jag mycket för instruktör.
En sak som stoet började med hos mig var att bocka. Hon bockar om man inte har nästintill perfekt balans i sitsen, vilket den som sålde hade.
Inte skulle jag få för mig att det är säljarens fel att hästen börjar bocka hos mig, istället har jag ransakat mig själv och åtgärdat min sits.
När jag haft medryttare som provridit detta sto har personer med mångårig erfarenhet av egen häst , tävlat dressyr etc, inte klarat av henne särskilt bra. Känsliga hästar kan nog lätt lägga sig till med olater vid försäljning.

starcraft
2005-05-23, 14:54
lurade och lurade. I och med att vi köpte hästen osedd så kunde ju mycket ha listats ut genom en provridning. Men hur som helst köpte vi en d-ponny 4 år, grundriden. Fick en c-ponny (136 cm så det var ju ingen stor c-ponny ens, fast han är idag maxad) 4 år varr han, men grundriden var han inte. Han var knappt inriden. Nu blev det ju mycket bättre än både vi och säljer hade kunnat någonsin hoppats på så jag klagar inte, men visst så här i efterhand kan man ju tänka tillbaka på det och faktiskt se att vi blev lite "lurade". Han var ju dock hur lugn och snäll som helst så det stämde ju i alla fall (fast med tiden blev han hetare i och med mer ork och muskler.)

Mirre
2005-05-23, 20:09
just nu känns det nästan lite så faktiskt

Har visat sig att hästen inte alls var så frisk och fräsch som han sas vara

Ynthe
2005-05-23, 21:25
Nu när man hör mer och mer såndana här historier så vågar man ju knappt ens tänka tanken på att leta häst:)

Du har skrämmande rätt måste jag säga. Jag är i hästköpartankar nu, och ju mer man läser det här, ju räddare blir man för att bli lurad.

Olinda
2005-05-23, 22:06
*lånar knapp*

Det är inte alltid lätt att upptäcka i början hur de funkar djuren, jag red en tjes häst en gång i veckan när jag var liten, så var det dags för klubbtävling, ägaren red först, hästen vägrade gå in i mangen väl inne vägrade den ut sig gansak snabbt, min tur hästen springerr glatt in i mangen och hoppar som en tok och vi vinner, så här var det tre tävlingar ägaren tyckte det var så där kul... i början hade det gått ra med henen också, men den började det likandat för mig som för ägaren. På träningar gick det bra för oss båda.

Ägare sålde ponnyn för att skaffa stor häst, de nya ägarna var lyriska efter de tre-fyra första tävlingarna.. men den var det precis likadant för dem som det hade varit för oss...:crazy:

lingonben
2005-05-23, 23:20
Det visade sig att köparna lastat av hästen och sadlat den på gårdsplanen för att testa galoppen.. :eek: Direkt vid framkomsten!

Nej men herregud, stackars lilla hästen! Det är ju för bövelen en levande varelse, ingen ny bil som man kan dra ut och busköra med direkt när man fått hem den!

roslagen
2005-05-23, 23:22
Nej men herregud, stackars lilla hästen! Det är ju för bövelen en levande varelse, ingen ny bil som man kan dra ut och busköra med direkt när man fått hem den!Eller hur, och jag kan slå vad om att det är precis denna typ av okunniga köpare :eek: som är överrepresenterade då det gäller att bråka om hästar efter köp, :crazy: dvs det är de som reklamerar mest och flest.

summer san
2005-05-23, 23:43
Jag tror att det finns orutinerade ryttare som köper för svåra hästar och människor som saknar kunskap och därför felbehandlar hästen. MEN jag vet att det finns gott om luriga typer också som inte drar sig för att ljuga och bluffa rejält för att få igenom en affär. Har själv blivit lurad vid ett tillfälle men fick lämna tillbaka hästen och fick tillbaka hela köpesumman. Det finns ju skojare inom alla brancher, så varför skulle hästfolk inte luras?

Polly_Mulle
2005-05-24, 00:54
Inte jag men en vän till mej. Vid provridningen var hästen jättecool men väl hemma så hade den konstiga ryck i ridningen. Kunde vara jätteseeg och inte alls bjuda för att i sekundrarna senare bara dra järnet rakt igenom manegen utan att något hade hänt alls... Inte stanna förrens väggen tog emot...
Skumma svullnader och hältor som inte gick att förklara hos veterinären och ja... efter ett tag togs han bort...

Natali
2005-05-24, 01:20
Jag blev lurad men på ett annat sätt: Skulle köpa en häst inkl utrustning till ett dyrare pris. När jag hade betalat in handpeng så fick jag inget kvitto på det, jag blev irriterad och tog upp det med försäljaren - då sa h*n att diverse av utrustningen helt plötsligt inte passade och att jag inte kunde få det med på köpet som faktiskt var avtalat. Detta blev ett stort problem då jag varken fick ett kvitto på inbetald handpeng + fick inte med något av utrustningen som jag hade betalat extra för så jag sa upp köpet. Har fortfarande inte fått tillbaka några pengar :crazy: SÅ detta är sista gången som jag köper häst ifrån en privat person (har köpt 2 hästar nya men från ett turridnings firma och är supernöjd med köpet). Tycker att det är synd att folk är så oärliga - SKÄRP ER NI SOM TAR ÅT ER!!!!

knyttet
2005-05-24, 08:26
Knapplån.

Jag blev lurad vid senaste hästköpet, tråkigt nog. Hästen var lite nervös när jag var och tittade, men det hände ganska mycket på gården den dagen (en häst som lastades, fullt med folk) och säljaren sa att han normalt inte var sån, så jag trodde på det. Korkat... :crazy: Jag ville inte ha en stressig och nervös häst, så jag frågade hur han reagerade i olika situaioner och det var inga problem. Bortsett från transporten som var parkerad på gården så var det inga bilar där, så jag fick fråga om han var trafikvan och det sa säljaren att han var. Det var en himla fin häst och han verkade trevlig, så jag köpte honom.
Han gick i hagen i en vecka som "mjukstart", sen började jag att promenera med honom. Han var jättestressad, kunde inte vara ensam varken i stallet eller i hagen och han var långt ifrån trafiksäker (snarare livrädd). En månad senare ingen skillnad. Hästen är lugn och trevlig att hantera, men kan fortfarande inte vara ensam och är jätterädd för trafik. Jag pratade med säljaren flera ggr och hon hävdade att jag pressat hästen och satt igång den för tidigt. Promender när den varit hos mig en vecka? Och inte sjutton blir en trafikvan häst rädd för trafik bara för det? :confused: När jag ville häva köpet slutade hon helt plötsligt att svara i telefon och när jag fick tag på henne hade hon tusen undanflykter... Jag tyckte att det kändes meningslöst att anlita advokat och försöka driva en tvist, så jag annonserade ut hästen. Sänkte priset rejält, la alla kort på bordet och sålde hästen till en tjej som vill ge honom en chans till. Jag förlorade pengar och hästen blev tvungen att byta hem en gång extra, bara för en oärlig säljare som ville tjäna pengar. Man blir så :devil: :devil: :devil:

älgen
2005-05-24, 08:34
Lite offtopic...

Det där med trafikvana, kan faktiskt i stor utsträckning vara ryttarpåverkan. Finns de som utan att blinka går förbi väldens störtsa vägbult, för att med en annan ryttare skita på sig om det kommer en bil.

En del ryttare är rädda för att hästen inte ska vara trafiksäker och gör hästen osäker.

Vet om en kille som inte kunde hantera någon häst i trafiken. Han var överygad om att de skulle skena hem om det så stod en bil parkerad. Vilket de också gjorde.
Andra hade inga som helst problem med samma hästar.

Nu vet jag ju inte exakt hur det var i ditt fall, men vill än en gång poängtera för hästköpare att det är ett djur och ingen maskin ni köper och leta gärna fel hos er om hästen inte uppför sig som väntat, istället för att ropa varg att ni blivit lurade av säljaren.

Olinda
2005-05-24, 08:36
men vill än en gång poängtera för hästköpare att det är ett djur och ingen maskin ni köper och leta gärna fel hos er om hästen inte uppför sig som väntat, istället för att ropa varg att ni blivit lurade av säljaren.

:bow: :bump: :bow:

Noir2
2005-05-24, 10:08
- lånar knapp -

Känner en tjej som köpt en lite äldre hopphäst som läromästare. Just inga problem eller så, men efter flera år står hon och ryktar hästen, skit sitter fast under buken så hon mer eller mindre kryper in under buken och börjar pilla loss, och ser ett ärr efter att hästen varit helbuk-öppnad, från bröstben till skap. Surprise?

Tessan

älgen
2005-05-24, 10:17
Och?
Ska jag köpa beganad bil är det väl ingen som hindrar mig från att krypa under bilen och kolla efter rost.
Orkar jag inte kolla får jag skylla mig själv. :p

En buköppning betyder inte per automatik att hästen är sämre. OK. den kanske har öppnats en gång i tiden pga tarmvred, men har inga framtida men..

Kyras hingst är opererad för tarmvred och gick OS efter det. Tror det var Matador han hette den svarte med bläs..

knyttet
2005-05-24, 10:25
Nu vet jag ju inte exakt hur det var i ditt fall, men vill än en gång poängtera för hästköpare att det är ett djur och ingen maskin ni köper och leta gärna fel hos er om hästen inte uppför sig som väntat, istället för att ropa varg att ni blivit lurade av säljaren.

Nej, många hästar uppför sig ju annorlunda i en ny miljö och nya situationer. Tråkigt dock när man fått en beskrivning som inte stämmer alls.
Jag kan mycket väl påverka hästen själv i negativ riktning, men just den här hästen har visat trafikrädsla även i hagen när mopeder/traktorer kört förbi utanför eller när han leds (när jag själv varit lugn och inte förväntat mig problem). Han kan ju vara en extermt känslig individ som mått väldigt dåligt av flytten (mkt troligt) men det var ju ändå säljaren väl medveten om.
Jag förstår vad du menar med ditt inlägg och visst är det ofta så. Förutom hur man påverkar hästen själv så tar det ju också ett tag för hästen att vänja sig i en ny miljö, det får man ju acceptera. Men jag har aldrig träffat på en så nervös och rädd häst som den här, jag har svårt att tro att en sån enorm skillnad i temperament/beteende jämfört med säljarens utsago kan ha inträffat. :crazy: Ledsamt iallafall och jag ville inte ha en sådan häst, det var bara att bita i det sura äpplet och inse fakta.

Noir2
2005-05-24, 10:27
Det var inte det jag menade heller. Jag menade bara att ingen berättat det innan köp. Sen att hon inte kollat själv är väl hennes problem, men man tycker det bör nämnas. Hasten hade som sagt en längre karriär bakom sig så något större problem var det säkert inte.

T

älgen
2005-05-24, 10:33
Frågan är väl om man tvunget måste berätta allt i detalj om hästen?

Visst kunde de ha nämt att hästen varit buköppnad, men gklömt av det då det hände för tio år sedan. Buköppningen var ju inte relevant.

Ska du köpa en häst av mig är det inte säkert jag kommer ihåg om just den hästen lyckades hoppa ur hagen som ettåring och nu är hästen 16.

break_a_leg
2005-05-24, 12:36
Frågan är väl om man tvunget måste berätta allt i detalj om hästen?

Man har ju som säljare upplysningsplikt och en buköppning är ju ingen liten operation...

Förresten så är det ju evigheter sedan jag startade den här tråden :D

Olinda
2005-05-24, 13:25
Men det kan inte var att du blir nervös i den här hästens närvaro och så smittar det av sig på er båda??

Jagh kan säga att minte två knäppjökar höll på krångla i vintras, jag åkte ev en del och slog mig också så jag inte kunde rida på två månader, jag blev stel och spänd vid ridningen ju spändare jag var ju mer "hittade de på och fler spöken såg de" det tog ett bra tag innan jag kom över detta men nu är jag inte lika spänd längre och av någon anledning har de allra flesta spökerna gått upp i rök i om med detta... märkligt va'??

knyttet
2005-05-24, 13:44
Men det kan inte var att du blir nervös i den här hästens närvaro och så smittar det av sig på er båda??

Det hade jag nog trott om osäkerheten fanns enbart vid ridning. Men han kunde stressa upp sig i hagen och bli livrädd för mopeder och traktorer utan att jag var nära.

Lavinia
2005-05-25, 17:09
Hej!

Detta har väl kanske inte med försäljning att göra, men ett exempel från verkliga livet: Min häst är jordens snällaste tjej, alltid glad, stoppar huvudet i grimman och går väluppfostrat efter en när man leder henne(ok inte just nu, för nu har hon vilat i 2 veckor, och bara blivit ledd i par fram och tillbaka till gräshagen). Men i stallet där jag står har vi en tant som hävdar att min häst är problemhäst, för hon drar när man leder henne, hon vänder baken till när grimman ska på och är allmänt livsfarlig...

Jag har hört samma sak från två tanter tidigare, att min häst reser sej, och drar när man leder och inte går att ha kontroll över, medans jag vet desto fler som anser att min häst är en väluppfostrad pärla.Själv kan jag ta in min häst från hagen när alla andra hästar gått in redan utan att hon gör minsta försök till att dra, eller resa sej eller ens gå förbi mej...

Kan det inte vara så ganska ofta att nya ägaren inte passar med sin häst och försöker "rädda sin egen heder" med att säja att dom blivit lurade??

/ lavinia, vars älskling för dom flesta är en ängel, men för vissa(mycket erfarna tanter)är ett monster.

Jossantt
2005-09-16, 15:21
Inte lurade direkt men.-..
Min förra ridskola köpte in 2 russston, som kostadeca 20.000 vadera... Vet.besikning gick bra och allting flöt på...
Dem kom till ridskolan och började gå lektion.
KOnstigt nog blev de barafetareoch fetardeför vajre vecka som gick, stallägaren minskade mat och lät dem gå på med krävande lektioner.

Så kommer vi till stallet en morgon och hittar ett föl i en av boxarna, till ett utan stona. Tar dit vetrinären som bekräftar att även andra hästen e dräktig, som fölar veckan efter...

Så.. Inte lurade, men 4 hästan till priset av 2...

Rie
2005-09-17, 18:26
Sedan kan det ju vara lite hur man frågar om hästen också.
När jag köpte min häst frågade jag bland annat om han var lugn när hon var ensam i hagen. Jodå det var inga problem.
Men väl hemma hos oss så sprang hon som en galning när jag tog in den andra hästen.
Då kände jag mig lite lurad innan jag insåg att säljaren visst hade talat sanning - utifrån sin verklighet! För hästen stod på en anläggning med ett antal hästar och kom hem till mig som hade en häst i stallet.
Så när jag lämnade henne ensam i hagen innebar det också att hon blev ensam ute...! Och det var en helt annan femma..
Jag ringde säljaren och frågade om en del andra saker och frågade som i förbifarten om hur hon var att lämna ensam ute.
Och fick till svar att då blev hon ganska tokig.
Så det stämde ju faktiskt.
Nu lugnade hästen ned sig efter ett tag även om hon fortfarande kan få upp il när hon kör snabbrundor. Men hon är inte alls hysterisk som hon var i början, och inget som jag betraktar som något som helst problem.

cirkus
2005-09-18, 15:23
Eller två till priset av fyra...

Man kan ju välja hur man vill se det

Bewelinn
2005-09-18, 19:31
En bekant till mig blev pålurad ett, visserligen mkt flott halvblod, som visade sig ha massor av krämpor, pålagringar och dessutom kissing spines (det värsta fall de sett på kliniken). Ryggproblemen påverkade dessutom psyket, hästen "flippade" och skenade besinningslöst när hon höjde huvudet/sänkte ryggen och när man red henne, vilket gav henne ytterligare skador när hon brakade igenom staktet i hagen mm.

Detta trots två provridningstillfällen och klinikbesiktning. Så det var förmodligen lite butta involverat där. :mad: Den förra hästägaren hade när detta upptäcktes lägligt nog gått under jorden...

Hästen avlivades iallafall efter mkt om och men och min kompis fick då iaf ut försäkringspengar som dock inte täckte alla utgifter för en dressyrhäst som inte gick att rida på.

Ämelie
2005-09-18, 19:36
Jag skulle köpa en jätte fin hopponny för några år sedan. Hästen hade gått lite högre klasser och var rätt så billig. Ponnyn var kanontrevlig på alla vis och enligt ägarna hade hon inte varit skadad en enda gång. På vet besiktningen var hon u.a vid böjprov (enligt ägarna och papperna)... så jag bestämmde mig för att köpa, men en god vän till mig hade kollat upp ponnyn lite närmare och det visade sig att hon varit halt enn flertal gånger. Så jag sa att jag ville ha en till vet besikting där JAG var med. Ägarna blev förbannade och la på luren, behöver jag säga att det inte blev något köp... Några månader efteråt fick jag höra att ponnyn var utdömd pga kronisk ledinflammation :crazy:

Ciazon
2005-09-19, 09:32
Det är jättesvårt att veta om man blir lurad eller inte, helst när folk gärna vill säga att de köpt en "tokig" häst istället för att inse att det är deras egen begränsning som hästmänniska som är felet. Det går ju numera inte att döma ut hästar för lynnesfel vilket beror på att det är väldig få hästar som det är verkliga fel på, de är helt enkelt felhanterade!! :( Nu när jag köpt min fjärde häst inser jag hur litet jag egentligen visste när jag köpte min första häst och jag hade troligtvis inte klarat av den häst jag har idag om den varit förstahäst. Det är stor skillnad och rida på ridskola, där hästen kanske går 2-3 ggr per dag och dessutom troligtvis är en häst lämpad för just sådan verksamhet. Det är väldigt viktigt att hästen får rätt behandling och jag tror faktiskt att många säljare som har "tokiga" hästar inte alls tycker att de är besvärliga, utan köparen har inte tillräcklig kunskap.

_Morotsbiten_
2005-09-19, 10:55
Jag tycker att provotid är ett måste att vill man köpa en häst ta hem den på prov 1 månad.
Så oftast hinner man testa hästen och se om de säljaren säger är sant.
Går inte säljaren med på detta bör man som köpare fatta misstanke redan där.
Varför vill säljaren inte låta mig som köpare prova påhästen?? Ljuger den??
Jag hade mitt sto på prov i 1 månad innan jag sa ja tillköp dock hade jag redan sagt ja i mitt huvud efter 2 dagar :love:

Så vill jag iaf ha de när jag köper häst, prövotid annars inge köp :)

Olinda
2005-09-19, 11:18
Jag skulle ALDRIG ge prövotid, vill någon komma och provrida hästen X antal ggr, hanter din i olika situatoner mm mer så fine, men innan den är såld så släpps den inte ur "min åsyn", på en månad kan man lätt förstöra en häst och vilken säljare vill ha den sådann tillbaka?

Lovisaleonora_
2005-09-19, 11:20

Nej, men jag har ingen lust att få tillbaka en häst som köparen behandlat som sin leksak under försöken att pressa fram något misstänkt! Vad händer om jag får tillbaka en trasig häst? Jag står där med förlusten...

Dessutom vill jag inte sälja min häst till någon som inte är tillräckligt duktig för att bedöma hästen utifrån en eller flera provridningar på hemmaplan...

Ciazon
2005-09-19, 12:09
Jag tycker att provotid är ett måste att vill man köpa en häst ta hem den på prov 1 månad.
Så oftast hinner man testa hästen och se om de säljaren säger är sant.
Jag hade mitt sto på prov i 1 månad innan jag sa ja tillköp dock hade jag redan sagt ja i mitt huvud efter 2 dagar :love:

Så vill jag iaf ha de när jag köper häst, prövotid annars inge köp :)
Jag skulle aldrig lämna ut min häst på prov. Vad händer om jag får tillbaka en skadad, felriden häst efter ett tag :eek:

_Morotsbiten_
2005-09-19, 13:05
Okej så olika folk är.... Jag varken säljer eller köper utan prövotid iaf

Lovisaleonora_
2005-09-19, 13:22
Du svarar inte på min fråga: vad händer om jag för tillbaka min fina, välridna häst skadad och busriden?

_Morotsbiten_
2005-09-19, 13:26
Man skrive rju självklart kontrakt innan..och vad som händer beror på vad man har kommit överräns om!

Vad gör du när din medryttare råkar skada din häst då?? samma sak!
de är en olycka! vad gör du??

Lovisaleonora_
2005-09-19, 13:30
Jag har inte haft hästar som går att ha medryttare till. Som ägare är jag alltid strikt ansvarig, hade min medryttare skadat min häst hade jag fått stå för det.

Gnist
2005-09-19, 13:30
Jag går heller inte med på att låna ut före köp... Varför ska man som hästägare låna ut sin häst till okända människor, som inte efter flera provridningar vet om det känns rätt eller inte??
Dessutom verkar de flesta vilja ha hästen till låns i 6 månader :eek:
Tror att en del satt det där i system jag...att låna en häst 6 månader, lämna tillbaka och låna en ny från en annan säljare......
Och som andra sagt: Vad gör vi som säljare om hästen kommer tillbaka skadad, eller värre ??

Gnist
2005-09-19, 13:32
Dessutom är jag väldigt noga med att upplysa köpare om mina hästars fel och brister och de egenheter dom har. Skriver även in dessa i kontraktet och jag har ännu INTE fått höra att jag sålt en häst som inte motsvarat den beskrivning jag gett ....

Olinda
2005-09-19, 13:37
Varför tar du förgivet att alla har medryttare??

_Morotsbiten_
2005-09-19, 13:52
Och vart har jag skrivit att jag tar förgivet att alla har medryttare??

Jag svarade på trådskaparens fråga och JAG skrev vad JAG tyckte och JAG skulle varken sälja eller köpa en häst utan prövotid!

Om de är rätt eller fel är ju upp till var och en att bedömma :smirk:

Lovisaleonora_
2005-09-19, 13:54
Vad gör du när din medryttare råkar skada din häst då?? samma sak! de är en olycka! vad gör du??

Det är väl att förutsätta att man har medryttare?!

Olinda
2005-09-19, 13:57
Och vart har jag skrivit att jag tar förgivet att alla har medryttare??

Se lovisaleonoras svar... :smirk:

_Morotsbiten_
2005-09-19, 14:09
Varför ska jag se HENNES svar när jag frågade DIG vart du kan i denna tråd att jag tog förgivet ordagrant att alla har medryttare till sina hästar??

Vet du vad??? jag skiter i de...de hör ju inte till tråden så ids inte tjaffsa om de..
Jag har svarat trådskaparen vad JAG tyckte och de får räcka!

Olinda
2005-09-19, 15:23
Men då tar jag och kopierar hennes svar så kan du ta och läsa det här då om du blir mer nöjd då.

Citat:
Vad gör du när din medryttare råkar skada din häst då?? samma sak! de är en olycka! vad gör du??

Svar från lovisaleonora

Det är väl att förutsätta att man har medryttare?!

blev det mer begripligt för dig nu då???

wingil
2005-09-19, 15:53
Men gud vilket jävla temperament!
Vi sitter på forumet för att diskutera.. inte bråka

Så antingen lugna ner dig och sluta bråka eller ge dig av.

cirkus
2005-09-19, 16:16
Och så frågar folk VEM som skall stå för besiktningen !!

Vilken tur att ni inte köpte hästen ! jag tror att om man gör ett riktigt klipp, så skall man vara ännu mer noga med besiktningen !

cirkus
2005-09-19, 16:18
Vad skulle di göra om du fick tillbaka din häst busriden ?

Eller vad gör du om den trevliga hästen du har tagit på prov blir halt av en olyckshändelse ?

Jag skulle heller aldrig lämna ut en häst på prov, men däremot skulle köparen få komma och testa hästen i alla möjliga situatiner

lundborg
2005-10-29, 18:53

För 10-15 år sedan hörde jag inte alls lika många skräckhistorier som jag har gjort det senaste året. Och då är det folk i bekantskapskretsen som råkat illa ut!!
jag tror det förekom lika mycket då som nu bara att nu har man en annan kontakt med folk, tex här.

ett vbl som blev sålt...
jag hade honom på foder 6mån. han var halt nästan hela tiden, red nog sammanlagt 15ggr. vi var till veterinären 4ggr. veterinären säger att det är en gammal skada, men ägaren nekar förståss.
vi lämnar tillbaka hästen och sedan får jag ett telefonsamtal från en NY ägare.
ja, :devil: dom hade sålt den halta hästen inom en månad sedan vi lämnade honom. :mad: veterinärundersökningen hade gått igenom????

jag fick höra genom en bekant att han visst varit halt innan han kom till mig, och nu hade dom skyllt allt på mig.
men jag blev kallad till rätten och skulle ta med veterinärkvittona, då backade säljarna ur??? blev de rädda tro??
hästen blev tyvärr avlivad och köparen fick till slut tillbaka pengarna :angel:

lundborg
2005-10-29, 19:12
:angel: oj vilken gammal tråd jag skvev i :o

Fröken_Skåne
2005-10-29, 19:15
jag lånade ut min ena häst på foder och hux flux hade fodervärdarna bytt nummer..fick sedan reda på att hon sålt min häst! :mad: Fick hämta hem henne från de som 'köpt' henne.

Engla
2005-10-29, 21:22
Jag har köpt ett sto och ett föl. De är vetrinärbesiktigade utomlands utan böjprov. Vid hemkomst visar stoet kraftig hälta skrittandes på grusväg. Skor henne eftrsom jag tror att hon är ömfotad. Vid nästa skoning visar hon förändringar i hoven liknande fång. Hon är inåttåad. Hon rycker åt sig bakbenen på ett sätt som min gamla häst med spatt gjorde. Jag hade tänkt att rida på henne men säljarna sålde henne som avelssto. Försäkringsbolaget (kompis till säljaren) övertalade mej att försäkra henne som avelssto. Fölet är inkorrekt i frambenen. :smirk:

Jag vet att jag har varit en korkad köpare... :eek:

Skall undersöka dem bägge på klinik inom kort av vetrinär med stort avelskunnande.

Har fortfarande rätt enligt kontraktet att låta köpet gå tillbaka.

Frågan är om jag kan avla på ett sto med ovanstående problem om jag inte kan rida henne? :confused:

Till sist är jag lurad? :crazy:

:devil:

fälttävlansnörd
2005-10-29, 21:42
knapplån.

jag vet en häst som gick snabbt upp i klasserna och nu tävlat elitfälttävlan med väldigt fina placeringar. när den skulle säljas var det en annons i ridsport om den, jag läste och tyckte att ja, det låter ju jättefint. sen står det att den aldrig varit skadad, tänkte inte så mycket på det, den hade ju inte varit borta från tävlingarna under de här åren alls. lite senare på dagen när jag pratar med en kompis så börjar vi diskutera hästen och tillsammans så kommer vi på att hästen var ju faktiskt halt för ett tag sen. behandlad och allting, inte så lång konvalecens - men hästen blev ju faktiskt skadad. min kompis känner dåvarande ägaren rätt bra, och frågar varför det står som det står i annonsen. då säger hon att; han var ju inte känd på den tiden som han var skadad, ingen vet ju vem han var då ju.

sånt e fint :smirk: . om hästen gått så himla bra som den gjort efter skadan kan man lika gärna tala om att den var skadad. det blir ju faktiskt bara bättre för hästen. nu har det iofs gått bra med nya ägaren, så visst. men ändå... det är så onödigt och dumt :mad: .

Chili
2005-10-30, 16:44
Jag skulle ha köpt en fd. travare för 5 år sedan. Jag var och provred den två gånger, första gången var en mkt duktig och rutinerad tjej med och ställde många jobbiga frågor till ägarna, bla. om ett överben de inte hade en aaaaaning om hur han hade fått... :smirk: Så jag skulle tillbaka för att provrida hästen i skogen också, och vi hade sagt att vi ville ha hästen, för han var duktig och välriden. Dagen innan jag skulle dit (det var min födelsedag eller julafton, minns inte, men det var en "sådan dag"), så ringer de och säger att några från Kalmar var och kollade på honom, köpte honom och tog med sig honom på en gång :crazy:
Så något lurt var det minsann där! Förstörde hela min dag iaf...

Sedan med min förra häst, ett nsv sto, så glömde ägaren att säga vissa saker. Som att hästen blev fullkomligt galen när man vande av fölet (hon hade ett föl sen tidigare så detta måste hon ha vetat om). Så länge hon hade fölet vid sin sida var hon underbar, trygg och snäll. Utan det blev hon rent ut sagt farlig!
Sen missade hon också att hästen var fullkomligt rädd för mopeder (men inga andra fordon öht). Hästen jag köpte skulle vara trygg i alla situationer, snäll och lätthanterad. Hon sprang över alla och tog snabbt kommandot om det gick :cool:

Allra senast (nu i veckorna) så fastnade jag för en häst jag skulle ha på foder. Fick veta att hästen hade LINDRIG spatt, men har aldrig varit halt utan bara varit stel. Jag provred två gånger och pratade mycket med ägaren, bla. om spatten. Dagar innan vi bestämt att jag ska hämta hästen säger ägaren att hon blev utdömd hos veterinären när hon röntgades :o Vet. ville ta bort hästen på plats för hennes leder var helt förstörda... Och detta väljer hon att säga först nu, efter att jag dragit det ur henne. Så det blev inget med den hästen dessvärre, det var i övrigt en mycket trevlig liten pålla!

Här ser du en som numera granskar både häst och ägare i sömmarna innan något avtal träffas!

apocalypsen
2005-10-31, 08:11
Inte direkt lurad men något förd bakom ljuset med en hästs utbildningsståndpunkt har jag blivit.

Man kan ju bara gra ett uttalande till alla oseriösa försäljare:
SANNINGEN KOMMER ALLTID FRAM NÄR NI MINST ANAR DET!

För egen del dök det upp en person i min verkstad som jag litar på när han säger att just den specifika häst jag syftar på, knappt var inriden. Detta kom fram under ett alldagligt småsamtal om egentligen ingenting. Det gör att jag numera inte vill se den säljaren igen.
Hästen har det idag mycket bra, men mycket konflikter, bråk och strul hade kunnat undvikas och hästen hade haft möjlighet till en lugnare start på livet som ridhäst.
Jag hade köpt hästen även om de varit ärliga med hur mycket den var sutten på. Vi trodde att den var dåligt skolad och tog itu med att lösa problemen, när den faktiskt inte visste vad vi bad om.

Apo

Aliche
2005-11-04, 15:20
*lånar tråd*
jag håller på att leta häst just nu och jag oroar mej ständigt för att bli lurad finns det några bra tips på tecken man kan leta efter hos en "oseriös" säljare förutom det uppenbara som intryck om omgivningarna?
Hur kan man misstänka att hästen kankse har fått lugnade eller uppiggande? har hört av en del att det är vanligare än vad man tror....

Polly_Mulle
2005-11-04, 15:50
Har inte läst igenom hela tråden (ännu, mkt intressant!) men rent spontant måste jag få uttrycka mig lite...
Som köpare är man nojjig att hästen ska ha dolda skador eller att man ska bli lurad. Jag har köpt tre hästar. Ett halvblod av hästhandlare, inga problem alls, han var ärlig, alla papper stämde och alla var nöjda. Han gjorde sig en bra affär på en häst som han bytt in mot en gammal ponny (förra ägarna klarade inte av henne) och sålde henne för 20.000 som familjehäst. Absolut inget överpris (1995) då hästen var frisk, trevlig och med bra rörelser, dock vanm att få sin vilja igenom och litade inte ett dyft på människor... ena dagen fanns de där, nästa fick man flytta, men hon klarade sig själv, minsann...

De övriga två hästarna är valda ur en lösdriftsflock med tre års mellanrum (har båda kvar) och då en helt ohanterad och en som är ytterst lite hanterad, men säljaren har vart fullkomligt ärlig och alla har vart nöjda.

Som köpare så är i alla fall jag noga med att tala om hur hästen är att hantera, jag vill att spekulanter ska både borsta och rida hästen, dels för att jag ska få se om handlaget är ok och hur de funkar ihop. Jag är noga med att berätta vad hästen har lätt för, likaväl som vad den har svårare för (passera kossor/lastbilar, vara ensam o liknande) och eventuella skador, tja allt jag vet om hästen. Jag vill INTE tjäna några extra kronor på att "glömma" att berätta något relevant som kanske gör att hästen är såld igen om ett halvår och blir vandringspokal...

engagerad
2005-11-06, 22:07
Vems är ansvaret!
Att göra en affär är ett delat ansvar.
Som köpare så gör man ju ett val, men om säljaren medvetet döljer, far med osanning så är det svårt att fatta ett bra grundat beslut.

Det som skrämmer mig i hela det här sammanhanget är att för den som vill köpa och sälja häst finns i dag vad jag känner till ingen reglering. Visst skyddas man som konsument/köpare av konsumentköplagen, köplagen om du handlar av privatperson.

Ett annat problem är att de oseriösa säljarna tyvärr får agera förhållandevis ostört.

Det har kommit till min kännedom att det till och med finns uttalat seriösa organisationer som säger sig värna om hästar som vid sidan av sin seriösa fasad bedriver en otroligt ful handel med hästar.

Enligt min egen uppfattning så ligger absolut ett ansvar hos köparen att försöka ta reda på så mycket som möjligt av säljare, tidigare ägare o.s.v innan man köper en häst.
Men möter man en manipulativ och duperande säljare kan den mest kompetenta bli lurad.
( Bilbranschen har haft sin beskärda del av det.)

Jag personligen håller på att försöka göra någon skillnad i djungeln av oseriösa handlare. Och vet ni någon eller ni själv som råkat illa ut så är ni välkommna att höra av er.
Mer info om vad jag försöker göra hittar ni på: http:www.hästhandlarvarning.nu

/E

Parentesunge
2005-11-06, 22:15
*knapplån*

Hade ett sto på prov för ridskolan och när hon fick kolik visade det sig också att hon var dräktig. Hänsthandlaren hade fått hem henne från England, och var minst lika förvånad som vi var.
En elev som letat häst länge, och som blev väldigt förtjust i henne, köpte för 20 000 ..

En kompis köpte en "lugn och säker häst". Efter några dagar sen visade det sig att han inte ens gick att sitta upp på. Nu - ett år senare - har det inte blivit bättre och jag har faktiskt ingen aning om vad de tänker göra.

falcon
2009-03-10, 19:53
Den senaste tiden har jag hört om flera personer som blivit lurade vid hästköp. Exempelvis att man misstänker att hästen varit medicinerad vid provridning...

Har ni själva råkat ut för ngt liknande och ordnade det till sig för er del?

Hej nej inget sådant , men att den har andra fel , som tex ohyra i pälsen,jag frågade , men fick då till svar att det va den lilla i hagen som bitit av pälsen, självklart ska man vet besiktiga häste innan köpet , men nu gjorde inte jag det, och i köpe kontraktet står det att ahn är frisk,trots fläckarn.
nu är det värre, han är helt kal på båda sidorna på halsen.
kan man begära någon sårts kompenstion för något sånt här ?
Det finns ju andra häster som riskerar att bli smittade,
jag har 1 mån öppet köp .
vill värkligen ha hästen kvar, men får jag skylla mig själv nu då ? ska man alltid behöva vara misstänktsam.
C

Lovisaleonora_
2009-03-10, 20:27
Självklart ska man alltid vara kritisk och granska informationen man får.

Om hästen hade defekten redan när ni tittade, du accepterad tillståndet utan att närmare undersöka tillståndet får du nog stå ditt kast. Var glad att det inte var något allvarligare.

Energi
2009-03-10, 21:19
Det var en gammal tråd du lyckades hitta;)

incognito
2009-03-10, 22:25
som jag även skrev i den andra tråden till dig så godkände du hästen när du skrev under kontraktet och tog hem den. Du valde att inte besiktiga hästen och du måste ju sett att den hade kala fläckar på halsen. Därför har du inte rätt till någon kompensation ang detta.

Se till att få hästen under behandling istället så ska du se att du snart har en frisk ponny. Du ska vara glad i oturen att det "bara" var ohyra isåfall och inte något värre.

Weimis
2009-03-13, 14:18
Vid hästköp har jag inte blivit lurad mer än att oanvändbar utrustning följt med hästen till ett högre pris :mad:. Dock har jag som bisyssla att förmedla hästar, (ca 25/år), och DÄR får man se upp både med hästägare och köpare. Hästsäljare som försöker bli av med problemhästar och komma undan sitt ansvar genom att lämna dem till ett välrennomerat försäljningsstall är tyvärr ingen ovanlighet. (När säljaren ringer mig för att lämna hästen är det i 99 fall av 100 INGA problem med hästen :angel:). Nu är många av "problemhästarna" absolut inga problemhästar i rätt händer. Flera av dem går som familjehästar, men så får jag i efterhand höra att Pålle en gång för tre år sedan blivit skrämd och betett sig som en häst, dvs flytt, matte/husse har ramlat av och blivit rädd för Pålle, "fegridit" i några år innan h*n bestämt sig för att byta häst (helt rätt :bow:, det är dyrt att ha häst och ska vara kul att rida, för båda parter). Detta når sedan köparens öron (världen är liten), och så stämplas Pålle, helt oförtjänt som problemhäst igen UTAN att någonsin mer ha visat tendenser att sticka. (Eller möjligen efter att han skyggat för en uppflygande fasan). Och JAG borde ha upplyst köparen om att Pålle är en HÄST. Dvs ett Flockdjur och Flyktdjur som reagerar med att springa om han blir rädd. Nu försöker jag förebygga dylika händelser o efterföljande skitsnack genom att ta förmedlingshästarna på prov och säljaren skriver under ett kontrakt där denne försäkrar att jag informerats om allt väsentligt avseende hästens ridegenskaper och hälsostatus. Vi ÄR seriösa, letar efter rätt hem åt varje häst och besiktigar allt på ATG klinik. De hästar som VERKLIGEN HAR problem säljer vi inte, de åker tillbaka till ägaren. Kanske borde man införa en klausul i köpekontraktet där köparen förbinder sig att ta reda på så mycket som möjligt om det ädla djuret Häst innan leveransen :idea:? Funderar J

dolcie
2009-03-13, 15:12
jag köpte häst av sveriges största hästbedragare - känd från insider, sanningens ögonblick osv. kanske säger vissa en del.

min historia :
ska försöka göra den så kort som det går.

kom dit, provred. hästen var suuuperstressad men hoppade helt underbart. blev superförälskad på en gång, besiktade (UA) och hämtade. hästen var mager och oskodd men som sagt världens hoppkapacitet och var min drömhäst.

när hästen kom hem var hon superstressad, for runt i boxen och tom i hagen gick hon och åt hö. fortsatte så i 5 månader innan hon lugnade ner sig.

första mötet med hovslagare vart en chock. hon slog som tusan och hovslagaren trodde aldrig hon var skodd och det här var en 7 årig häst.
vi fick prova med många olika hovslagare och jag tränade varje dag att slå med hammare och lyfta ben och slå mot saker så det klingade och tillslut hittade vi en karl som kunde sko henne.
ridningen gick inte framåt heller, bara bakåt. visste att det var mycket jobb med hästen (men inte så mycket, enligt säljare var hon redo att debutera 1 m) så fick börja om helt från början. (det visade sig att hästen KNAPPT var inriden. hade som unghäst blivit "grundriden" av en okunnig person som för det första hade en sadel som gjorde djupa sår i manken = hästen hade ont och fick panik = han slutade ge henne mat för hon inte skulle bråka = bara skinn o ben, inga muskler och så sätter sig en gubbe på ca 100 kg sig på henne med en sadel som sitter FEL! efter det bara skador hela tiden när hon kommit därifrån... och det här fick jag reda på lååångt efter...

det visade sig att det var en väldigt speciell, ibland farlig häst i hantering. hon började visa allt mer tecken på att vilja sparka vissa personer. inte alla fick ta i henne.

hon började testa mer o mer i ridningen och reste sig och vi kunde stå i en timme och bråka innan vi kom av gården hemma.

sen en dag fick jag en jätte sorgligt brev från tjejen som sålt till henne jag köpte av. hästen var såld till henne som SÄLLSKAP/AVEL pga av stor skadehistorik och 3 veckor efter köpte jag hästen till TRÄNING/TÄVLING!

vi åkte till klinik och visade sig att hon hade skador i alla 4 ben och detsutom ont i kroppen av att belasta om smärtan hela tiden. (vill inte skriva vad för fel)
och förstå hur det kändes för mig att ha ridit en häst som haft så ont. men hon visade inget första månaderna, men sedan började hon resa sig och testa men vi trodde det var för hon inte var riden så mycket och kom i trotsåldern)

hon hade detsutom varit jätte misskött och vanvårdad hela sitt liv tills hon vart 5 år. och hon hade valt mig som människa när jag provred, hon har aldrig visat tecken på att sparka mig så det kom som en chock när hovslagare och andra inte kunde hantera henne. på kliniken får jag raka och tvätta själv när hon behandlas för veterinärerna vägrar för hon sparkar fast hon är bremsad OCH hur nedsövd som helst.

Förjäkligt hur folk sätter i system att tjäna pengar på folks olycka och hästars lidande. har mått så otroligt dåligt under den här tiden och det är fortfarande inte uträtt. nu väntar vi på att ta bort henne, för hon verkar inte bli bättre tyvärr och hon trivs inte med att bara gå i hagen och jag älskar den här hästen oerhört mycket.
många har frågat varför jag inte häver köpet, men det är en självklarhet för mig att inte göra det nu när jag har fäst mig vid hästen.
kanske om det varit en vanlig säljare, men jag vet ju att min älskling skulle bli till salu på en gång efter vi hävt köpet : som tävlinghäst givetvis!

dags att ändra lagar i sverige? denna människa köper in billiga hästar med kroniska skador. låter dom vila bort hältan (som givetvis kommer tillbaka när hästen sätts igång) och säljer som tävlingshästar ur kondition! och det är så svårt att vinna en häst-tvist att För många avstår!

incognito
2009-03-13, 18:00
tråkig historia. Tyvärr inte helt ovanlig! Jag hade en inackordering för några år sedan som hade problem med sin valack. De slog över ett flertal gånger innan tjejen åkte in på klinik och fick bekräftat att hästen hade allvarlig förändring i ryggen samt framkotor som inte tålde belastningen som kom av hårdare träning. Stundvis fungerade hästen kanon medans andra veckor var den som förbytt. Som sällskapshäst fungerade han utmärkt och som promenadhäst. tjejen tyckte det var synd att avliva en 6åring.

Sagt och gjort så såldes hästen till en väldigt trevlig tjej som ville ha en lugn och sansad sällskapshäst/skogsridningshäst. Kan tillägga att det inte var något slaktpris utan den såldes för 20 000kr. Fick hoppdiplom som 4åring.

Hästen såldes till tjejen och veckan efter hästen lämnat vår stallplan var den ute på annons för 150 000kr som blivande tävlingshäst. Jag vet inte hur historien slutade men hästen blev såld iallafall, antagligen utdömd idag. Den som köpte honom kan garanterat inte kostat på en röntgen. Hästen fungerade säkert bra på provridningen och första veckorna hemma tills mer press sattes på honom. Det är lätt att vara efterklok men denna häst borde avlivats direkt istället för att hamna hos köparen som sålde den dyrt till någon stackare. Hon kunde ju stå och blåljuga spekulanter rakt upp i ansiktet, så länge den inte röntgades och hade vilat sig frisk så fanns inga synliga fel.

Hairspray
2009-03-13, 18:10
jag blev lurad från början. Var och provred hästen var hur lugn som helst. Bestämde att jag skulle köpa han. Inget syntes på besiktningen. Efter nån veckan började allt komma fram. Hästen hade muskelfel, inflamation i ryggrad. Sen även fel på båda bak. Så blev att akut avila då min vet dömde ut den han.(kunde ej gå som sällskap då han inte ville gå ut ur boxen sista veckan.. Så antar att hästen vart drogad! Falska människor finns de gott om..

sona
2009-03-13, 20:29
kl.
Jag bytte in min 6 åriga c-ponny som gått La hoppning mot en stor häst på 11 år som inte gjort någonting mer än gått som körhäst hos en hästhandlare i närheten, där jag hade praktik. När jag skulle sälja honom ringde en tjej som tidigare köpt honom av samma person som jag. Hon hade röntgat honom och hittat kissing spines.. Hon hade skickat tillbaka honom och hästhandlaren bytte senare bort honom mot min ponny. Och jag fick givetvis inte reda på att han hade kissing spines av handlaren. Han såldes senare som promenad häst för en bra mkt mindre summa än det jag gett för ponnyn i inbyte... Hade kanske kunnat få rätt gentemot henne om jag gått på henne om att hon lurat mig. Men å andra sidan ville jag absolut inte att han skulle hamna där igen, hon hade antagligen bara sålt honom vidare som tävlingshäst...

Petra86
2009-03-14, 17:53
KL

Jag har inte blivit lurad själv men ett pensionärspar som har hästar i samma stall som jag har delvis blivit det. Det här paret började rida i sen ålder, (60+!), red EN (japp, bara en!) termin på ridskolan och sen köpte de sig varsitt halvblod...! (Galen historia såhär långt, och det blir värre!)

Gubben köpte en valack, stor, trög, snäll under ridning. MEN gubben har nada balans och ramlar av i trav... Valacken är grymt ouppfostrad och drar iväg med en till och från hagen. Gubben rider max en kvart varannan lördag - och då bara i skritt. Mer har han inte tid med påstår han. ^^

Tanten köpte ett sto. Stoet stod då på en ridskola och var 8 år. (Vilken ridskola säljer en trevlig 8-årig häst?!) Ridskolan hade haft henne 1 år men sålde henne eftersom hon inte funkade på lektionerna. Tanten fick provrida henne i manegen när det fanns andra hästar därinne och i efterhand har det visat sig att stoet inte klarar att vara ensam i manegen utan att bli stressad.
Hursomhelst, ridskolan sålde hästen till tanten trots att denne inte är speciellt duktig. (Ramlar också av i trav!)
Stoet är extremt känsligt och absolut ingen nybörjarhäst på något sätt.

Tanten har nu ramlat av så många gånger att hon inte vågar rida henne mer. Istället gör hon ledövningar i stallgången (!!!) och i manegen emellanåt, som hon hoppas ska hjälpa hästen att bli lugn. Vilket aldrig kommer att ske men hon fattar inte det fastän många i stallet påtalat att det är helt fel häst för henne.

Ridskolan hade påtalat för henne att det är en orutinerad häst som behöver mycket tid - varpå hon har gått runt och sagt till alla att:
"-Ja, den här hästen är ju orutinerad och så... men det är ju jag också så då passar vi ju bra ihop!"

Helt lurad har hon ju inte blivit men det är fult att sälja en så extremt svår häst till en total nybörjare. Varken tanten eller gubben borde ju ha häst.

Mish
2009-03-14, 22:51
Jag köpte en 3åring som gick igenom besiktningen och såg väldigt trevlig ut när vi var där.
Han var imp danmark.

Han var då enligt ägaren sutten på och skrittad, vi tog hem han och red in honom eller försökte. Vi kunde rida han i skritt några gånger men sen efter det brakade helvetet löst, hästen kastade av allt och alla och vi bestämmde oss för att åka till klinik med den.
Där visar det sig att hästen hade pålagringar på 3 ben och förändringar i ryggen.

Det visar sig även att den person som vi köpt hästen av var en omtald person i våra trakter som köper in utdömda hästar från danmark och säljer de som tävlingshästar här. Vi har pratat med fler köpare från samma person och alla hästar har haft samma utgång, de har blivit utdömd.

Vi fick tillbaka våra pengar tack vare att vår häst var försäkrad men det är nadr som inte fått det.

Det är svårt att köpa och sälja hästar nu i dags läget...

incognito
2009-03-15, 12:48
jag kallar det faktiskt inte att bli lurad. skulle ni kostat på er en besiktning med röntgen så skulle ni sett dessa fel!

Lovisaleonora_
2009-03-15, 14:33
Typexempel på köpa först - undersöka sedan.

Hade ni gjort tvärtom - först hört om säljaren var seriös, röntgat hästen och SEDAN eventuellt köpt hade detta aldrig inträffat.

Är det inte bättre att göra undersöningarna FÖRST innan pengarna byter ägare?

dobbis
2009-03-15, 17:57
Nej,det är enklare att köpa först,använda den på fel sätt,sen vet.bes och hävda att säljaren är oseriös mm. Usch vad trött man blir...........

zanque
2009-03-15, 18:08
Vi köpte vårat sto osett, vi visste att hon hade lite problem men inte alls så här. Men jag älskar hästen trots allt och kämpar förfullt för att få ordning på henne.

Lavinia
2009-03-17, 17:48
*KL*

Egentligen kan man väl säja att det är ganska enkelt att INTE bli lurad när man köper häst.

På provridningen får man se till att testa allt som dom säjer hästen kan, så man ser med egna ögon att den kan det. Man bör också kolla upp hästen i möjligaste mån.

Vid vet. besiktningen (på klinik) ser man till att vara med och fråga massor. Man kan även ta blodprov för att kolla vid senare tillfälle om hästen varit drogad/medicinerad.

Och sen skriver man ett bra kontrakt, där all info om hästen finns med. Sen borde man vara ganska säker..

/ Lavinia, av den mer godtrogna typen, men då får skylla sej själv och inte kommer och säjer att hon blivit lurad.

Mish
2009-03-26, 20:06
Tyvärr är man god trogen och vi hade inte pengar nog att lägga ut på röntgen och det fick vi stå vårt kast för, vi tänkte inte ens i de banorna.
vi hade hästen ett år innan vi fick ta bort han så allt visade sig inte direkt.

Ryggfelet hade inte visat sig på en röntgen sa vet om vi hade gjort en röntgen vid bes. Då den egat dolt och fram kommit efter att hästen gått omkull en gång.

Tyvärr lita vi på att den gick igenom Ua på böjproven vid vet.bes

Att det sen kom fram att hon var oseriösa visade sig när alla hästar hon sålt till slut dömdes ut, och advokater till andra männsikor hörde av sig till oss om vittnes uppgifter. Sådant hade vi inte fått veta innan.

lindux
2009-09-02, 15:13
Jag bestämde mig för att ”byta” min förra häst på ett försäljningsstall som ligger i norra Skåne, Väl nere hittade vi en häst som kändes toppen, provred ett par gånger och hade med mig folk som hjälpte mig och alla var överens. Priset för hästen var 125,000 kr. Hästen var en dansk valack född 2000 efter Jazz- Capital

Hästen besiktigades och röntgades på en klinik i närheten ua och hästen kom hem till mig. Säljaren sa att han var jätte snäll att lasta och köra, lastningen var helt ok men att köra honom hem 20 mil var ingen höjdare kan jag säga.
Väl hemma började hästen visa sidor i ridningen som han inte visat hemma, hyper stressad, taktade i skritt, exploderade i galopp för att nämna något.

Jag gav det 7 månader innan jag kontaktade säljaren och han sa att han gärna skulle hjälpa mig men att det var en svår prisklass, (läs billig häst). Eftersom jag var ganska desperat var jag beredd att lägga nåt litet i mellan. Han skulle iallafall ha något att visa mig så jag åkte ner med min häst och provred 2 st. Den första hästen var halt och den andra var en kanon fin treåring som bara riden i två veckor, det var bara en hake, han skulle ha 200,000 för den. 75,000 är inte ”nåt litet i mellan” i min värld. Det kändes som ett grymt ocker!!

Ledsen och något uppgiven åkte vi hem med en häst jag inte kunde rida och som var alldeles för billig för att byta in hos honom. Hästen var ju inte säljbar i det skicket han var i eftersom han inte gick att rida.

Gjorde ett försök och bytte tränare vilket gjorde det hela något bättre men jag var fortfarande beslutsam om att sälja honom då det var en alldels för svår häst för mig.

I våras kontaktade jag säljaren igen och vi bestämde att jag skull komma ner och han hade några som vi kunde byta rakt av med ifall det passade. Nu kändes det lovande! Väl nere i Skåne så fick vi vänta över två timmar trots att vi bokat tid, så oerhört respektlöst.
Han visade två treårs hingstar direkt från lösdriften som han jagade runt i ridhuset, den ena förvisso riktigt fin men inte inridna och knappt hanterade. Även dom skulle han ha 200,000 för. Vad tänkte karl med?

När jag talade med honom så berättade jag naturligtvis att det här inte kändes bra och att jag tyckte att det var hans skyldighet att hjälpa mig (eftersom han lovat det) att hitta en lösning eftersom jag verkligen satt i en besvärlig situation.
Sen sa jag att jag kollat upp om min häst verkligen var tävlad i Danmark som han påstod och det var den inte. Då sa han att han inte har sagt det. (Jag har det inspelat på video) Svaret blev då: jag vet inte vad jag sagt, vet inget om den hästen..

Av en hädelse lite senare i våras gick hästen på smärtstillande och blev märkbart lugnare att rida, anande såklart oråd och beställde tid hos Tornell. Det visade sig att hästen hade en kraftig inflammation i SI leden som troligtvis hörrör från en gammal skada. Jag personligen är övertygad att hästen gick på smärtstillande när jag provred honom. Dessutom var han alltid bättre att rida när han vilat några dagar. Det går ju inte att bevisa eftersom inget blodprov togs vid besiktningen.

Nu sedan hästen är behandlad och frisk* är han fin att rida och jag är i dagsläget glad att jag har honom kvar men säljaren på stallet i skåne är av den värsta sortens skojare!!
(*SI leden ofta är kronisk och måste behandlas regelbundet)