Visa fullständig version : Rida utan hjälm??

Thrandur
2003-08-08, 19:37
Har skrivit en tråd om en ridolycka på Seniorsidan. Denna hände igår kväll.

Min fråga till er är: Rider ni utan hjälm? Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Hur gamla är era hjälmar och vilket märke är det på hjälmen?

Jag har träffat på oändligt många människor (oftast yngre) som ridit utan hjälm. Flera av gångerna har det varit på istadiga hästar dessutom.
Hur funderar man då?? :confused:

**BORTTAGEN**
2003-08-08, 19:45
Rider aldrig, någonsin utan hjälm! Dels för att mitt varmblod är livlig och glad. Han kan få sina små glädjeskutt när man minst anar det! :angel:
Sen har jag åkt av två gånger och landat med huvudet på stenar. TUR var det för mig att jag hade hjälm då, annars hade jag kanske inte levt idag. Kan tilläggas att det ena hjälmen fick en redig spricka i sig.. :crazy:

sweep
2003-08-08, 19:50
rider aldrig utan hjälm..

jag har hellre platt frisyr än platt huvud..

**BORTTAGEN**
2003-08-08, 19:53
det roliga är att på ridskolor är det vång att rida med hjälm för alla barnen.MEN ridlärarna sitter och skumpar runt utan hjälp.Snacka om bubbelmoral.
Själv är jag för rädd om mitt liv för att kasta bort det på att inte ha hjälp när olyckan väl är framme.Må se fult ut och vara svettigt men det är det värt om man gärmför med en spräckt skalle

carista
2003-08-08, 20:08
Nu rider jag nästan alltid med hjälm. Jag har en ny charles owen.

Jag har ramlat både med och utan hjälm men inte slagit mig nåt vidare.

När jag rider utan är det bara slarv, slarv. Jag vet att jag borde hämta hjälmen men är för lat och tänker att jag tar den nästa gång. Men ska jag rida där någon ser mig har jag den alltid på mig och då givetvis med knäppt hakband.

Det som fått mig att andvända hjälm oftare nu är väl att jag blivit äldre och klokare. Jag vill inte bidra till att någon yngre ser mig utan och själv tar av sig hjälmen. Skulle en olycka hända då är det ju i princip mitt fel, jag har ju inspirerat dem.

Tack o hej/ duktiga damen

CosmicQueen
2003-08-08, 20:30
Skulle aldrig någonsin rida utan hjälm!!!!
Livet är nog skört ändå utan att utsätta det för de ju...även den lugnaste hästen KAN bli skrämd, så är det... :smirk:

**BORTTAGEN**
2003-08-08, 20:34
jag skulel ALDRIG rida utan hjälm...har sett en som har ridit utan hjälm när jag var ute och red...
:eek:
jag förstår inte varför man INTE rider med hjälm..

smulis27
2003-08-08, 20:37
Jag rider alltid med hjälm och dessutom nästan alltid med säkerhetsväst. En gång har jag dock glömt att ta på mig hjälmen då jag hade svart keps på mig och trodde att det var hjälmen. Detta på en quarter som aldrig gick fortare än snigelfart :o

Har varit med om en avkastning där jag landade framför hästen och han sedan touchade hjälmen så att den vreds och hakbandet nästan skar av mitt öra bakifrån. Det var en alldeles ny, godkänd hjälm. Tur att allt gick bra och att vi hade så nära till akuten; en timme efter olyckan låg jag på operationsbordet. Skaffade ny hjälm efter den olyckan och kasserade den gamla.

bluedragon
2003-08-08, 20:59
För bara två dagar sen red jag ut med ett par kompisar MED hjälm.
Jag och hästen tog en kurva lite för snabbt så vi gick omkull. Jag föll handlöst med huvudet före i backen. Det slutade med rejäla skrapsår på vänster arm (jag red i linne) och hjärnskakning med minnesluckor.

Hade jag inte haft hjälm hade det nog slutat mycket värre. Numer tänker jag heller inte slarva med långärmat även när det är varmt ute...

maiden
2003-08-08, 21:12
Jag rider alltid med hjälm. Har en Casco som är knappt 6 månader tror jag.

jojjo_blondin
2003-08-08, 21:19
på min före detta ridskola ¨så var d vissa lärare som red utan hjälm men när dom red på lektion var dom tvungna att rida me hjälm.

Love_Lee
2003-08-08, 21:31
Alltid, Alltid me hjälm.. Dessutom nästan alltid med säkerhetsväst.. Har en mycket gammal Jofa och en två dagar gammal Champion *nånting* Jockeyhjälm.. :p

break_a_leg
2003-08-08, 21:44
Numera rider jag alltid med hjälm (fast jag erkänner att jag ridit min tidigare häst utan hjälm ett fåtal ggr på ridbanan). Jag har faktiskt nyligen köpt en ny hjälm fastän jag numera bara rider då och då. Min gamla var nog inte riktigt pålitlig efter 15 år i tjänst :o

IngelaH
2003-08-08, 22:15
Tänker du på att köpa NY hjälm nu då? För har du störtat rejält med en hjälm, kan det ha blivit bristningar i hjälmen som inte syns utanpå... så nästa gång något händer... kan hjälmen gå i flera bitar... :eek:

Idka
2003-08-08, 22:34
Har aldrig ridit utan hjälm och tänker inte göra det heller, om inte annat så för att jag med all säkerhet skulle ramla av och slå mig just den dag jag lämnar hjälmen i stallet.
Visst kan alla välja men det ser inte bra ut med ryttare som rider utan hjälm speciellt där yngre ryttare finns som ser upp till de äldre och vill vara lika "tuffa" och rida utan...

Sen är min Charles Owen både snygg o skön så den är helt okej.

Evergreen
2003-08-08, 22:47
Tror aldrig jag har ridit utan hjälm någongång, och jag är "yngre" (14)
Jo, en gång förresten. På en shettis, ramlade av :o
Fast då var jag vääldigt ung, och väldigt dum. :smirk:

Jag har en sammetshjälm av märket Hunter, och en gammal JofaHjälm.

Gunvor
2003-08-08, 23:01
Rider aldrig någonsin med hjälm. :o :angel:

YlvaG
2003-08-08, 23:06
Jag har skrittat utan hjälm genom hagen och skulle faktisgt inte dra mig för att göra det igen. Men inte RIDA utan.

Kramar från en som RIDER med hjälm :banana:

Betazoid
2003-08-08, 23:35
Rider alltid med hjälm, har aldrig suttit på en häst utan och det e inget jag planerar att göra heller!
Köpte precis en ny hjälm, CRW exlusive tror jag den hette, från Hööks iaf. Jätteskön! Förut hade jag nån annan hjälm från hööks som borde bytts ut för ett bra tag sen, har dock lyckats klara mig från att slå i huvudet så väldigt hårt när jag åkt av.

Polly_Mulle
2003-08-09, 00:28
har alltid hjälm om jag sitter på okända, unga, bråkiga, nervösa eller på annat vis mindre "säkra" hästar. Jag vet att man alltid ska ha hjälm emn jag slarvar ganska ofta när jag rider mina egna hästar som jag känner väl. Har docvk alltid hjälm om jag rider ut eller hoppar

Thrandur
2003-08-09, 01:32
Då tycker jag att du ska gå in och titta på tråden på Seniorsidan och fråga dig själv varför du inte har hjälm..
Inget ont menat, men jag har helt klart insett vikten av att bära hjälm (har alltid burit hjälm, men aldrig sett en olycka med skallskada på häst)

Livet är skört..lika bra att vårda det ömt.

Barnardo
2003-08-09, 01:35
jag rider alltid med hjälm! har hänt någon gång på sommarn när man låtit pållan beta utanför hagen att man hoppat upp och suttit där ett tag, utan hjälm, men att rida ut och ja, rida överhuvudtaget, skulle jag ALDRIG göra utan hjälm!
när jag lärde mig rida skulle vi rida med hjälm och det sitter i. har aldrig glömt ta på mig hjälmen någonsin!!!

sova
2003-08-09, 01:40
Har man något att skydda är valet inte så svårt.

gul_zebra
2003-08-09, 04:16
Jag sitter aldrig på en häst utan hjälm oavsett vad det gäller. Har flygit av men bara med hjälm, fast det är väl inte så svårt att räkna ut... Gjorde en gång illa höften och kunde varken rida eller gympa på en vecka. Om nu det räknas som skada för jag är så jävla överkänslig så jag kan inte skriva på lektion om jag har ett myggbett på knät typ :p
Min är väl typ 1-1½ år nu. Kommer inte ihåg märket.

Dito
2003-08-09, 08:45
Skulle inte falla mig in att rida utan hjälm. Min hjärna är mycket värdefull! :D
Har sett alldeles för många hjälmar som gått i bitar i avfallningar på huvudet. Vad hade hänt utan hjälmen? Skallen i bitar. Nä nu ryser jag...

Nalle_Björnen
2003-08-09, 09:19
Jag skulle aldrig sätta mej på en häst utan hjälm (och det har jag heller inte gjort).Ska ta och spara till en nyare och bättre hjälm än den jag har nu.Min hjälm som jag har nu är c:a 2 år.

Dainty
2003-08-09, 09:37
Rider alltid med hjälm. Känner mig naken på hästryggen utan. De gånger jag har trillat av har huvudet alltid mer eller mindre slagit i marken.

Att en hjälm spricker vid ett fall betyder att den tar upp en massa energi som annars hade gått åt till att spräcka ens skalle...

Cattis_E
2003-08-09, 09:48
Rider INTE utan hjälm.. Som sagts tidigare behöver man ju inte riskera livhanken i onödan..

tintilar
2003-08-09, 10:47
Har alltid hjälm. Har suttit på min häst tre ggr utan. Två ggr på volten när jag påbörjade ridningen utan träns och sen en gång när jag glömde den och var ute och hoppade i skogen utan tränset. :crazy: Skämdes otroligt mycket när stallägarens dotter berättade det för mig. :o

Har en Champin sammetshjälm och när jag köper ny blir det en likadan då dom är sköna och bra. Jag har haft den några år så det börjar väll bli dags att byta ut den snart.

Har aldrig skadat mig när jag ridit(förutom ryggen som blivit lite sned ibland och nåra skador på båda :crazy: tummarna som fortfarande gör ont ibland), men hade jag ridit utan hjälm hade jag nog haft åtskilliga hjärnskakningar på listan och jag har slagit i huvudet ordentligt flera ggr.

Känner föresten en tjej som har ett fullblod(unghäst) som hon ska rida fälltävlan med. Hon tränade den på nya hinder för ett tag sen(i hagen där det dessutom går andra hästar) och red då utan vare sej skyddsväst eller hjälm. :crazy:

**BORTTAGEN**
2003-08-09, 10:48
jag rider alltid med hjälm, jag har två ungponnyer så det är ju dumt att utmana ödet. jag har en IRH hjälm asmt en sammetshjälm som jag inte vet märket på. Jag har aldrig skadat mig, har aldrig ramlat av på egna pållen men på foderpållan så invigde jag IRH hjälmen på hennes första hopträning med att göra en vurpa. haha ;)

Imoreien
2003-08-09, 11:38
har en jockey hjälm som jag inte kommer på vad märket är just nu, men jag har haft den i 5 år och aldrig tappat den i backen eller trillat av och slagit i den...(klister i rumpan mån tro? :confused: :D) har inte planerat att köpa någon ny än pgr av att den är i två delar så man kan kolla om den är hel elelr ej, vet inte hur jag sak förklara, men det är inget fel på den!

och jag rider ALLTID med hjälm och det är inte bara för att jag har en pigg unghäst nu utan ajg använde den även när jag hade min ''gamla'' trotjänare innan!

Min stora syster använde nästa aldrig hjälm när hon red, och jag klagade alltid på henne när jag var yngre för de.... :D

anne1
2003-08-09, 11:51
Jag skulle aldrig få för mig att sitta till häst utan hjälm, avsett hur snäll hästen i fråga brukar vara. Jag jobbar som ridlärare och är nästan "överdrivet" petig med att alltid ha hjälm, aldrig ta av mig jackan på hästryggen om ingen håller i hästen, rida i bra skor, osv. Elever, barn som vuxna gör det man gör, inte det man säer till dem.

Jag orkar inte kolla vad märket på min hjälm heter, det är iaf en lättviktsvariant med snygg sammet, och är hur skön som helst. Jag köper ny hjälm om jag trillar av och misstänker att huvudet kan ah fått en smäll. Ibland går det så fort att man inte kommer ihåg vad man slagit i.

Gunvor
2003-08-09, 12:42
Har läst den tråden och tycker det är hemskt det som har
inträffat. Men faktum är att det finns så otroligt många
ställen man kan skada när man ramlar av, och huvudet är
egentligen det enda vi skyddar. :crazy:
Då jag började rida var det långt fler människor som red
utan hjälm, än i dagens läge. Jag har aldrig ridit med hjälm,
eller ska jag vara ärlig hade jag en period i yngre dagar
då jag var mycket i Finland och terränghoppade och då andvände
jag hjälm, men jag rider utan hjälm, har alltid gjort, och
kommer fortsätta göra.

Dessutom har jag råkat ut för "Den Stora Olyckan" och hoppas
på att ridolyckorna gick i pension samtidigt som jag gjorde
det.

lizan
2003-08-09, 12:42
jag rider i regel alltid med hjälm o oftast (alltid under det kallare halvåret) med säkerhetsväst på foderhästen (på ridskola utan väst).

jag har två champion showring (en på ridskolan o en på andra stallet).

men jag HAR ridit o suttit till häst utan hjälm.
först gången i usa. var på uteritt med min pappa och där hade dom ju inga hjälmar. tänkte inte ens på det.

sen har jag ridit från/genom hage på foderhästen utan hjälm o i grimma. genom en stoooor vattenpöl (gick inte att gå runt o den var djup o lerig) när jag var på promenad på hästen, utan hjälm. o lite liknande saker på honom.

jag har aldrig gjort mer än fått ont i muskler efter avramlingar. lite sträckningar o sådär. enda gången huvudet gått i var första avramlingen.

på min ridskola är det hjälmtvång med knäppt hakband för ALLA som rider på anläggningen.

Jen80
2003-08-09, 13:03
Rider Aldrig utan hjälm!
Har tack vare din tråd tänkt till, och ny hjälm är på ingång... Får hem min köttbulle från fodervärden snart, så den lär behövas :crazy:.

Och ja, jag har skadat mig när jag ridigt med hjälm. Var med om en ridolycka för tre år sen, hade iofs hjälm på mig - men den hade spruckit. Hade kunnat vara jag istället...

Förstår inte varför man ska rida på istadiga (eler ja, vilken häst som helst!) hästar Utan hjälm. Häftigt? Va? GAH! Förstår inte hur dumma folk kan vara. Ett liv är kort, man behöver inte göra det ännu kortare..

**BORTTAGEN**
2003-08-09, 13:49
Hejsan!
Jag rider, tyvärr ska jag väl sägha, yutan hjälm ibland, när jag sitter & jobbar hästen.
Men aldrig när jag rider ut eller så.
dessutom ärmin häst välldigt stadig & jag vet precis vatr jag har honom, men det kan hända olyckor iaf .
Sen tävlar jag ju inte med hjälm, utan med hatt, eftersom att jag tävlar i western.
Men sen tycker jag, att det är värre att spöa sin häst, dra i tyglarna m.m än att rida utan hjälm, eftersom att om jag rider utan hjälm, skadar inte hästen, utan baar mej.

bluedragon
2003-08-09, 13:52
Jo, det vet jag. Så det blir väl att köpa en ny för dyra pengar, ush! Men bättre att hjälmen går sönder än mitt stackars huvud!

mufflon4
2003-08-09, 15:13
Har alltid hjälm.

**BORTTAGEN**
2003-08-09, 18:01
det är ju sjukt är det en regel att ALLA ska ha hjälp ALLTID under ridning ska ju inte dom vuxna få slippa undan som dessutom är stora förebilder till sina elever..
Det är som att säag till sitt barn DU mååååste ha hjälm när dy cyklar och du själv inte har det..vad ska man då svara barnet när den ifrågarsätter dig varför du inte behöver och han???

Thrandur
2003-08-09, 18:26
Men sen tycker jag, att det är värre att spöa sin häst, dra i tyglarna m.m än att rida utan hjälm, eftersom att om jag rider utan hjälm, skadar inte hästen, utan baar mej.

Jag rider alltid med hjälm och inte spöar jag hästen för det! Förstår inte resonemanget.. :confused:

AlexH
2003-08-09, 22:34
ja upp från hagen rider jag utan hjälm .... ja trillade av i hagen en gång när hästen blev rädd för en fasan och kom under hästen...5 år...jo du om jag kom ihåg det..har köpte en ny billig hjälm från hööks fast denna ska bara användas på tävling då jag älskar min gammla hjälm :love:
fast min häst är lugn och jagar inte upp sig i första taget men rider alltid med hjälm när jag rider längre sträcker!!
Eftersom jag är islandshästryttare och ung kan jag bara säga hur gör dom på island?? Förebildslandet för islandshästar där e det inte många som rider med hjälm men det kommer mer och mer där oxå....
man e väl dum o ung :D

jojjo_blondin
2003-08-09, 22:49
skulle ALDRIG rida utan hjälm. ja skulle aldrig FÅ rida utan hjälm dom i min ridomgivning skulle vara på mej me eeen gång.

Thrandur
2003-08-09, 23:31
Jag är också islandshästryttare! Har ridit galna islandshästar så dom existerar faktiskt! Hästar är och förblir ett flyktdjur även om de kommer från en skyddad ö som Island.

Att inte islänningarna rider med hjälm är ingenting jag tänker ta efter. Det är fler länder än så som har som kutym att rida utan hjälm, men vi får aldrig ta del av deras dödsantal vad det gäller ridolyckor.

Hjälm är dessutom snyggt att bära! :banana:

Jen80
2003-08-10, 07:25
Eftersom jag är islandshästryttare och ung kan jag bara säga hur gör dom på island?? Förebildslandet för islandshästar där e det inte många som rider med hjälm men det kommer mer och mer där oxå....
man e väl dum o ung

Ja, du är nog det :crazy:.

Snuffsan
2003-08-10, 11:33
En gång i tiden ramlade jag av och hamnade under hästen. Reste mig upp och var väl lite öm i rumpan, men inte mer. Satt upp och red klart. När jag sedan tog av hjälmen ser jag att det är ett rejält hovavtryck i sammeten. Han hade råkat slå till mig med hoven mitt uppe på huvudet. Jag trodde bara att jag dunsade i marken.

Då insåg jag hur glad jag kunde vara för att jag red med hjälm. :crazy:

AlexH
2003-08-10, 11:40
Hur många här har ridit utan hjälm :confused: jag lovar att alla har gjort det nån gång ...och visst man ska använda hjälm ...men upp för hage rider jag utan ...men annars använder jag alltid hjälm :smirk: :banana:

Freyr
2003-08-10, 12:18
jag jobbar som ridlärare på en ridskola och rider ALLTID med hjälm. Har jag ingen med mej, så lånar jag alltid en av någon elev. Men det är ganska sällan jag sitter upp på lektionerna... Men att rida utan hjälm är först och främst farligt och dumdristigt och så sätter man ju inget gott exempel för alla elever som ser en...
/Malin

**BORTTAGEN**
2003-08-10, 17:05
Haha, jävulskt bra sagt...

GoddessOfLove
2003-08-10, 18:22
rider allti me hjälm

Majken
2003-08-10, 19:04
Rider alltid me hjälm ju, varför rida utan? Sedan kanske man slarvar med övrig ridutrustning men hjälmen är ju livsviktig..

amalia
2003-08-10, 22:25
Jag har skrittat utan hjälm genom hagen och skulle faktisgt inte dra mig för att göra det igen. Men inte RIDA utan.

Kramar från en som RIDER med hjälm

Vet du att de flesta olyckorna faktiskt sker i skritt på lång tygel? Verkar därför helidiotiskt att "skritta genom hagen" utan hjälm. Vad säger att det inte kan hända något då likväl som när man rider med sadel och träns??? :confused:
Kan tillägga att jag alltid rider med hjälm och aldrig skulle komma på tanken att rida utan! Har idag en Champion showring som jag trivs med men ska byta ut den då den fått sig några törnar. Letar bara efter någon bra, tycker att de nya champion hjälmarna är något större i storlekarna... Just därför att hjälmen är så viktig krävs det att man har en som man verkligen trivs med!

Thrandur
2003-08-10, 23:44
Tänk bara på att när du lånar en annas hjälm så går du inte säker! Du vet inte om elevens hjälm redan har varit i backen en massa gånger. Dessutom är en illa anpassad hjälm farlig den med, men en eloge till dig iallafall som faktiskt "tänker rätt".

Den värderingen du ger till dina elever har de förhoppningsvis med sig när de skaffar egen häst!

Tycker att det är positivt att så många härinne faktiskt använder hjälm. Med tanke på hur många ryttare jag har sett som rider utan hjälm så trodde jag att det skulle vara fler här som red utan.
Kanske är det så att de flesta som skippar hjälmen i ridningen inte vågar skriva det här??

zana
2003-08-10, 23:59
Jag rider alltid med hjälm och väst. Har precis köpt en ny hjälm som jag har använt 2ggr.

**BORTTAGEN**
2003-08-11, 07:39
Rider alltid med hjälm, för jag behöver mitt huvud i jobbet och på fritiden... :p

Dessutom är jag säker på att om jag någon gång skulle rida utan hjälmen och/eller säkerhetsvästen skulle någonting garanterat inträffa just den gången. Och jag rider ju för tillfället en häst som jag åtminstone inte än känner sådär jättebra heller!

Mack_Lobell
2003-08-11, 08:11
jag rider jämt med hjälm...gick omkull med hästen
en gång...slog huvudet i en stenhäll...så hela hjälmen blev uppskrapad..men jag klarade mig med en lätt hjärnskakning,skrapsår på händerna,armarna och axlarna..men om jag inte skulle haft hjälm..ja då skulle ja inte suttit här nu :eek:

Freyr
2003-08-12, 18:10
Du har helt rätt! Men bättre en hjälm som åkt av några gånger än ingen alls (oftast är det övningar i skritt på hästar jag känner det handlar om)! Om igen i gruppen har en hjälm som passar (jag har ett liiiitet huvud) så går jag och hämtar en eller låter bli att sitta upp.
Självklart har det hänt att jag ridit utan hjälm, men inte på gården/i verksamheten. Men råkat ut för några grejer som inte hade gått så bra utan hjälm så nu är det nog många år sedan jag red utan hjälm...
När jag är hos Främmande folk och håller lektioner har jag alltid min egen hjälm med mej. Men det är rätt sällan jag sitter upp.
/Malin

Petronilla
2003-08-12, 18:44
Jag har ridit utan hjälm på uppvisningar! :angel:
Medeltidsklädd, senast var i sommras då jag i
full medeltida rustning satt i skritt på CA hästar.

Men jag försöker att alltid ha hjälm på mig annars.
Både när jag rider och kör.

Jag har fö huggit sönder 4 hjälmar som har tagit emot i
backen och ska kassera den jag har nu, till förmån för en
travhjälm.

iinaz
2003-08-12, 19:28
Rider alltid med hjälm!
Har ridit utan en gång förutom då jag var i frankrike en liten sväng. Känns så himla naket utan hjälm tycker jag..

pinkyman
2003-08-13, 07:29
Jag har alltid hjälm också. En blå Ergo. Med luftintag och utan knopp.. Det är nog bara jag som tycker den är fin för den låg längst bak på hylla i hästbutiken.. :cool:

Possi_Katt
2004-06-16, 23:14
Rida med hjälm ska man ju alltid göra fast man är hur duktig som hellst..men de e klart på dressyren att man har hatt men ridhjälm är nr1 för allt. ;)

Rosenblad
2004-06-16, 23:33
Jag rider alltid med hjälm och kommer alltid att göra det! Hjälm är en oerhört billig livsförsäkring :bow:!

Macken22
2004-06-16, 23:34
Två hjälmar har jag avverkat...

Jag har spräkt en hjälm, det knakade om den när man vikade den. Flög in i ett träd. Den slängdes efter ett par år :crazy: (var ifrån hästar ett tag efter detta)

Andra gången (med ny hjälm) landade jag med huvudet före och den hjälmen blev inte spräkt men jag slände denna på en gång och köpte ny!

Rosenblad
2004-06-16, 23:38
jag har hellre platt frisyr än platt huvud..

:bow: :bow:

snofflan
2004-06-16, 23:55
Rider oftast inte med hjälm. Varför? Ja, det kan man ju fråga sig. Det har bara blivit så och nu tänker jag aldrig på att ta på mig hjälmen. Dumma mig!! :o
Fast när jag ska rida in min unghäst så ska minsann hjälmen på, och säkerhetsvästen också för den delen.
Har bara gamla hjälmar med flera år på nacken så det är nog dags att införskaffa en ny nu.

Måste säga att det är skönt att så många använder hjälm. Förr var det tvärtom.

roux
2004-06-17, 00:42
Jag rider aldrig utan hjälm och har heller aldrig skadat mig (trots att jag har blivit trampad, skallad, sparkad o s v). Har en Champion för tillfället och jag har nog inte haft den längre än ett halvår; jag byter hjälm vartannat år men gärna oftare om jag har råd.

tintilar
2004-06-17, 00:56
Rider inte utan hjälm. Av flera anledningar. Men en gång glömde jag faktist hjälmen och red ut i skogen och hoppade, utan träns dessutom. :crazy: Började från marken och tänkte då inte alls på att ta med hjälm. Sen har man ju gjort liknande tabbar när jag arbetade med min häst från marken och sen började med ridningen utan träns. Satt ju till en början bara på i några minuter och att det var ridning tänkte man ju inte på.
Har dock klarat mig utan skador eller olyckor, men det är ju inte skicklighet direkt.
Har en champion och den måste nog vara en fem-sex år gammal. :o Men är man fattig student så är man. :crazy:

Sweet
2004-06-17, 01:28
Tycker det är upp till var och en om man vill rida med eller utan hjälm om man är vuxen.

Bri
2004-06-17, 11:58
Jag rider alltid med hjälm, det är en självklarhet som sitter i sedan ridskoletiden. Här omkring har jag SÄLLAN sett folk som rider utan hjälm.

Har dock tränat voltige tidigare (typ 10 år sedan), och då "red" man ju utan hjälm.

lenizen
2004-06-17, 14:24
Jag har alltid hjälm och på min ridskola så har alltid instruktörerna hjälm, oavsett om det är den snällaste pållen i stallet som ska få bära dom. På min gamla klubb däremot kunde en av ridlärarna hoppa utan hjälm så dom var inte bra förebilder.

Min hjälm (som jag inte minns märket på) är ca två månader gammal, bytte för att den andra inte satt så bra längre och för att den började bli gammal. Har slagit i huvudet några gånger men inte skadat mig så man har ju hunnit förbruka ett par hjälmar genom åren...

Heulwen
2004-06-17, 20:36
Jag rider alltid med hjälm.
Men en gång när jag red upp från hagen på en medryttarhäst så hade jag den inte på.
Det var en fjording på 138 cm så jag tyckte väl att hon var så liten att det inte var någon fara. :crazy:

Jag har precis köpt en ny hjälm, för min gamla JOFA kändes inte riktigt säker. Nu har jag en svart sammetshjälm av märket Horka. Den passar perfekt och jag ska rida med den första gången på lördag. :)

satanic
2004-06-17, 21:34
har alltid ridit med hjälm o kommer att forsätta med det...
tycker det bara är dumdristigt att rida utan...
ser oftast ingen som rider utan här där jag bor...
kommer dock ihåg att en ridlärare gjorde det när jag var mindre men det har han slutat med nu

Pooky
2004-06-17, 23:17
Jag rider aldrig utan hjälm! Skulle inte kunna tänka mej att rida utan den heller.

Underappreciated
2004-06-18, 11:36
Aldrig aldrig att jag rider utan hjälm!! Vad som helst kan hända även med världens lugnaste häst. Har jobbat som assistent åt en kvinna som skadade huvudet i en ridolycka. Hon sitter i rullstol, kan inte prata å har stora svårigheter att styra sina muskler. Hennes liv vart förstört pga att hon trilla av å slog i huvudet! Så jag är väldigt avskräckt!!! :eek:

Lindaslycka
2004-06-18, 13:19
Jag skulle kämmas om jag inte hade hjälm på mej...

Jag har glömt den ett par gånger och öhhh det var såååå pinsamt..

Jag får för mej att folk ska tro att jag gör det förr att vara TUFF och att de ska tycka att jag e en fullständig jubelidiot... som ser as mesig ut.. och att de tänker att Fy faan så hon tycker att hon e så duktig på att rida hahahahaha alla kan ju ramla av oavsett hur bra man är...

FÖR DET E PRECIS SÅ JAG TÄNKER NÄR JAG SER ANDRA RIDA UTAN HJÄLM

__chantea__
2004-06-18, 13:42
Hejsan!
Tänkte bara säga att en ridlärare jag hade en gång tänker inte nämna namnet red nästan alltid utan hjälm.
Nog för att jag tycker det är upp till var och en som rider om man ska använda hjälm eller inte men jag använder den då alltid.
men jag tycker faktist att en ridlärare ska man ju se upp till och då dom yngre eleverna ser ridläraren rida utan hjälm kan ju dom också mycket väl sluta använda den bara för att deras ridlärare rider utan, vilket inte är så bra :/

Ia4
2004-06-18, 23:19
Jag rider alltid med hjälm trots att jag har en mycket trygg häst. När jag åkt av tidigare på andra hästar har jag alltid slagit i huvudet. Borde dock byta hjälm nu eftersom den är sliten.
På min ridanläggning är det många som rider utan hjälm. Enligt klubbens riktlinjer ska man rida med hjälm men många struntar i det. Det är bara vuxna som rider utan hjälm, barnen verkar ha mer förstånd. De flesta har i alla fall hjälm när de hoppar.

Real_Life
2004-06-18, 23:46
Rider ni utan hjälm?
Nej, aldrig. Har nån gång varit nära, typ när hagen är långt bort. Men sen slår det mig att även våran ängel kan bli rädd och dessutom är det så gott som alltid barn 8-12 år i närheten. Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Tja, inte mer än blåmärken och så. Eller kanske en lätt hjärnskakning, obs med hjälm. Och nu har jag en sträckt halsmuskel eller nåt
Sen maj någon gång, Hi-Lite Pro Plus eller nåt, från hööks :)

Rejält_felskapad
2004-06-19, 11:08
Jag rider inte alltid med hjälm, hoppar dock alltid med hjälm.
Jag dör hellre än skadar ryggen och blir invalid.

Har en blå Charles Owen hjälm i sammet med hakband i läder och en Pikeur GPA Titan. Har även en Just Toggs jockeyhjälm som jag nästan aldrig andvänder.

Kirre
2004-06-19, 13:35
Rider alltid med hjälm, som de flesta andra här. Har ridit någon enstaka gång, typ när jag var i sydamerika men där fanns ingen hjälm. Kändes härligt med vinden i håret men livrädd för att ramla av.

Varför vet jag inte men en person som rider utan hjälm kan jag bara inte riktigt respektera. Än värre är det dock nästan när de har hjälm på sig men inte knäpper den. Varför då ha hjälm alls?

På ridskolor som är med i ridsportförbundet måste det väl alltid bäras hjälm till häst inom hela området? Sen visst på förmiddagen en vardag när det inte är någon verksamhet kan det fuskas men det är inte tillåtet.

Sen en lite kul historia från min tid på Irland. Var på ett stort ställe innehållande en ridskola. En av de som drev stället var en sån där man bara inte sa emot, man bara nickade och gjorde som han sa, alla gjorde det. Han blev vansinnig om han såg någon utan hjälm men själv red han aldrig med hjälm om han inte tävlade då han var tvungen. Så en eftermiddag red han i paddocken, utan hjälm, och så passerade en kille i 13-årsålder som just ridit sin lektion, stannade vid staketet och ropade HÖGT: "Hey, mister you should wear a hat!!!" Mannen blev vansinnig och red upp till honom och skällde ut honom och menade att han hade en mun större än sitt eget bästa (vilket han förvisso hade, pratade jämt) men det blev en klassiker och alla stod ju bakom den lille killen i hans uttalande men ingen annan vågade ju säga något. :D

Ruggifer
2004-06-19, 19:49
mötte en häst och ryttare idag när jag var och promenerade på bilvägen. Det var en jätte söt häst som såg hur säker ut som helst bland alla bilar, men problemet var att ryttaren var utan hjälm, tyckte det var lite omoget när jag såg att det var en vuxen person. Det är ju levade djur man rider på även den säkraste hästen kan bli rädd :)

Enya
2004-06-20, 00:14
Har ALDRIG NÅGOSIN ridit utan hjälm och skulle inte göra det heller! Det värsta jag råkat ut för är en hjärnskakning, en stukad fot och en oändlig massa blåmärken. Min nuvarande hjälm är en enkel JOFA som gjordes 1995....Men ska nu köpa en ny hjälm!!

julius
2004-06-20, 02:44
Rider ALDRIG utan hjälm. Har suttit upp utan hjälm på vintern då jag glömt av att ta på mig hjälm pga mössan. Har fått hjärnskakning när jag ramlade av en skenande häst för många herrans år sedan. Hade nog inte gått så bra utan hjälm.. Min hjälm köpte jag för ca 1/2 år sedan, det är en Chris Owen..
Jag tror att de som rider utan hjälm tror inte att det ska hända dem , att de ramlar av mm.. Sedan tycker jag att tränarna ska ha på sig hjälm för att föregå med gott exempel..

Cockney
2004-06-20, 14:28
ja men på de allra flesta ridskolorna/större klubbarna brukar det faktiskt gälla hjälmtvång och det tycker jag är väldigt bra och det borde finnas på alla klubbar där ridskoleverksamhet finnes!!

Cockney
2004-06-20, 14:33
Rider i regel alltid med hjälm!!!!
Jag har en årsny ridhjälm... försöker att byta ut hjälmen efter en rejäl vurpa eller när den börjar bli "för gammal"

Något som för mig är ofattbart är de som rider utan hjälm på sommaren för att det är för varmt och på vintern är ursäkten att då är det för kallt.. (då rider de bara i mössa)

men samtidigt är det ju upp till var och en ifall man vill rida med hjälm eller inte...

Tviggy1081
2004-06-20, 16:35
jag rider aldrig utan hjälm!!!!!

concierge
2004-06-20, 18:29
Jag rider alltid med hjälm, det har blvit en vanesak att ta på hjälmen, har den även då jag tömkör och longerar.

AnnikaW
2004-06-21, 12:00
Jag rider ALLTID med hjälm. Känns olustigt att bara sitta på hästen utan. Efter att ha läst hemska trådar här så köpte jag en ny hjälm i helgen. En Wembley, nån som har erfarenhet av dessa?

plura
2004-06-23, 22:32
Skulle aldrig sätta mig på häst ryggen utan hjälm.....
köpte en ny hjälm nyligen ca 6 månader sedan...

cactuspower
2004-06-24, 01:41
Jag använder ALLTID hjälm. Men vet flera som rider utan. En del verkar inte tycka det är snyggt med hjälm, andra onödigt? :confused:

De flesta jag sett är då både hopp och dressyrmänniskor som rider och tävlar runt 140-150 hoppning, samt i dressyren på MSV-nivå. Visst - det är duktiga ryttare det handlar om, men
jag tycker alla - oavsett vilken nivå man ligger på, borde använda hjälm..

Chough
2004-06-24, 14:23
Rider alltid med hjälm, men för fyra år sedan när jag var i marocko fick vi faktiskt för oss att rida...Hade ju inga hjälmar med oss och ingen annan där red med hjälm heller.
2 ridturer red vi alltså utan hjälm, och det är det enda jag har ridit utan hjälm någonsin.
Det var iofs ganska skönt eftersom det var så varmt, men det kändes ändå som att någonting fattades.. :smirk:
Min mamma ramlade dessutom av i en liten å..Men skadade sig inte som tur var. :crazy:
Summerset tror jag min hjälm heter och den börjar bli några år nu..4 år kanske..Håller precis på att leta ny hjälm. :)

Gunvor
2004-06-24, 16:54
Jag har levt över halva mitt liv.
Jag har överlevt utan hjälm, även om jag skadat andra kroppsdelar.
Ramlar jag av och spräcker skallen nu, så gör jag.
(Dock förstår jag inte hur jag skulle lyckas med det,
jag hinner knappt rida längre)

Lilla_My
2004-06-24, 23:56
Självklart hjälm!

Men det är tråkigt med alla dåliga förebilder. En av sveriges mer välkända hoppryttare bor i vår by, varken han, hans fru eller deras hästflickor använder någonsin hjälm. Riktigt dåligt med tanke på alla fritidsryttare som ser upp till denna person. :mad:

Tezza
2004-06-25, 11:13
Aldrig i livet att jag skulle rida utan hjälmm.. det ahr hänt mig en gång att jag ramklat, o va centimeter att slå i huvet i en trubbig sten..
hade jag inte haft hjärlemn hade jag slagit i huvet hårt..
kom i full galopp på en isläning och sadeln börja glida....
o jag ramlade...
jag vet inte vilket märkejag ahr, hjälmen är väl ca 3 år tror jag...
:rofl:

Maris_
2004-06-25, 12:37
Jag rider alltid med hjälm jag med.

Har ridit utan två-tre gånger och då har det varit utomlands på turridningar där det inte fanns hjälmar. Känns "naket" att rida utan!

/ Maris

Pettsson
2004-06-25, 16:57
Jag kan säga att jag tidigare alltid ridit utan hjälm. Det var då på min förra medryttarhäst, en islänning. Nu använder jag alltid hjälm då jag rider ett ungt sto, tar det säkra före det osäkra.

Håller med att man tar onödiga risker när man rider utan hjälm, jag vet faktiskt inte själv varför jag red utan hjälm då. Antagligen kände jag sån trygghet på henne så det känndes som om det kvittade. Jag vet faktiskt inte, ärligt talat. Man är bara dum! :crazy: Även jag med andra ord!! :crazy:

Casa_Blanca
2004-06-25, 18:17
Rider oftast med hjälm..
Alltid hemma men inte på tävlig för då har jag hatt!

dragonjannike
2004-06-25, 20:52
jag har ridit utan hjälm en gång i hela mitt liv... inte d smartaste drag jag gjort...
d var förra sommaren o jag hade ridit drygt 45 minuter redan o min kompis skulle bara testa hästen så hon lånade hjälmen.. sen skulle jag rida o då orkade jag itne sätta på mig hjälmen för jag skulle ju BARA galoppera några varv...
d som var d dåligaste med d var att d kom ner en massa barn från lägren i stallet som såg mig rida utan hjälm o efter d så frågade dom om d va helt okej o rida utan hjälm...
kände mig ganska dum då... jag var ju självklart tvungen att säga nej... dum som jag var red jag en hispig häst oxå...
tur att jag var i paddocken... tänk vad som kunnat hända om jag ramlat av! jag ska då aldrig mer rida utan hjälm... tycker det e de sämsta som man kan göra...

Tezza
2004-06-26, 10:37
bara det här, även om man känner hästen, litar på den till 100% så vet man Aldrig hur hästen kan reagera, den kanske ser något som du inte ser, o hoppar till.. du flyger av.
så för säkerheten, ha hjälm.
och om det är barn i närheten, föregå med gott exempel.
o ramlar du o inte har någon hjälm så täcker nog inte försökringen, om du har någon.
så snälla. använda hjälm. :bump:

dragonjannike
2004-06-26, 12:14
håller med fullt! jag vet inte vad jag tänkte på... jag bara ORKADE inte sätta på mig hjälmen... efter d har jag jämt hjälmen på mig... skulle aldrig falla mig in att inte ha hjälmen på mig nu...

cotton
2004-06-26, 15:24
Jag har alltid hjälm och har aldrig ridit utan. Jag förstår inte människor som rider utan, vad tänker de på! Även om det är en skrittur till eller från hagen.

Jag har en Charles Owen hjälm som är runt ett halvår kanske. Jag har haft två hjälmar innan dess, jofa hjälmar båda två. Jag har aldrig slagit i huvudet men en gång när jag trillade av så var det repor på hjälmen när jag tittade på den efteråt men jag kände aldrig att jag slog i huvudet.

Sedan har jag en fråga också, får dressyr ryttare ha hjälm istället för hatt?

dragonjannike
2004-06-26, 20:06
inte på högre nivåer... då måste dom ha hatt... fattar inte varför... d kan ju hända dom lika mkt saker som när vi rider... men men...

Tezza
2004-06-27, 01:57
jag tror inte att de får rida med hjälm.. hur konstigt det än låter så msåte de nog ha hatt. beroende på vilken klass...
men jag vet inte :confused:

cotton
2004-06-27, 14:51
Det är väldigt dumt att de måste ha hatt. Men det är på ett sätt dummare när folk som inte är tvingade att ha något annat än hjälm rider i just något annat än hjälm. Speciellt tex kända hoppryttare som Malin Baryard mfl, mfl. Det är också dumt att man måste (är det ett tvång???? :confused:) ta av sig hjälmen när man ska ta emot pris (jag tänker på stora tävlingar som sådana som ses på gbg hors show vet ej om man gör det på mindre tävlingar). Man kan undra varför man rider utan, vad är anledningen??!!! :mad: Arg på de som rider utan...

Kurant
2004-06-27, 15:30
När jag rider överhuvudtaget ett pass eller rider ut har jag ALLTID hjälm!
Men några gånger när jag brukar rida bort till hagen när jag släpper ut henne så har jag faktiskt varit utan hjälm.. :angel:.
Men självklart ska man inte det!! :)

Lina_Olsson
2004-06-27, 19:00
jag tycker att diskussioner som dessa har varit uppe lite väl många gånger nu. Varför kan man bara inte acceptera att den vuxna människan har ett fritt val?

Visst kan man tycka att man bör ha på sig så mycket säkerhetsutrustning som möjligt. Men då kan man ju undra varför inte alla ryttare som rider med hjälm även använder säkerhetsväst?

Det finns även en viss kulturskillnad mellan westernridningen och dressyr/hopp-ridning, både gällande utrustning och tänkande i tex hästhanteringen.

Generellt kan man väl säga att westernryttare använder en betydligt säkrare sadel, medan dressyr-ryttare använder hjälm. Givetvis finns det westernryttare som använder hjälm också, och även ryttare från andra ridstilar som valt westernsadeln.

Så, om man nu prompt måste försöka få alla att använda hjälm, varför är man inte lika ihärdig med att knöla ner varenda ryttare i en westernsadel också?

Som fotnot vill jag tillägga att den största säkerheten ligger i en välhanterad häst, där hanteringen är baserad på kommunikation. Det finns ofantligt många hästar "där ute" som jag aldrig skulle sitta upp på oavsett hur mycket säkerhetsutrustning jag hade till hands. (dvs om jag inte fick träna dem ett tag först)
Så fram för bättre tänkande i hanteringen. Om man sedan vill ha extra skydd i form av utrustning är upp till en själv. Men säkerhetsutrsutning på en felhanterad häst är likväl inte säkert.

taccotad
2004-06-27, 23:40
Rider ALDRIG utan hjälm!!! Varför gör man det egentligen?
Köpte ny hjälm för 1 månad sen, en lättviktshjälm...minns ej märket. Har nog aldrig haft en hjälm som suttit bra, då denna är den första som sitter "som den ska".
Rider aldrig utan säkerhetsväst heller. Är sugen på att kasta av den ibland men då inbillar jag mig att något hemskt kommer hända bara för att jag tar av den.

Milley
2004-06-28, 14:59
Rider alltid med hjälm men när jag bodde i Schweiz använde ingen hjälm bara när de hoppade.
Tyvärr red jag ut några gånger utan när jag var där men skulle inte göra om det nu. Har sett för många olyckor där huvudet/hjälmen fått ordenliga smällar.

Tezza
2004-06-29, 11:24
även om man rider typ western så är det fortfarande ett djur, som inte kan säga till dig att du nu blir jag rädd..
det spelar ingen roll att man sitter i en säker sadel för man vet aldrig hur en häst ska reagera, den kankse ser något som egentligen inte finns där och du sitter helt avslappnad på ryggen o flyger.
så passa er. :o

beagle
2004-06-29, 13:07
skulle aldrig rida utan hjälm. :smirk:

rider även alltid med säkerhetsväst klass 3. Skulle heller aldrig om jag hade egen häst köpa något annat än säkerhetsstidbyglar, lädergrimma, panikhakegrimskaft osv. varför ta riskerna när det finns bra alternativ? har varit med om olyckor inblandade allt som kan hända utan ovanstående. syrran åkte runt ridhuset fast i stidbygeln och blev sparkad efter flera varv. fullblodet kastade sig ur transporten, tur nog gick lädergrimman sönder istf han, isisen kastade sig ur duschspiltan och pollar har fatsnat under sadelhängare i gången med grimskaft, då e d bra med panikhake!

åkte av en gång för flera år sen när jag var dum nog att rida barbacka på vårt förra fullblod som då skenade och jag åkte av på asfalt och tuppade av. smällde till huvudet rejält vilket förklarar en del :D ;) :p nämen allvarligt så var det hemskt och jag kunde inte snacka sammanhängande på nån timme efter att jag vaknat och när vi skulle åka till sjukhuset så höll jag på att spy hela tiden, mådde jättedåligt.

då hade jag en jofa.

har en ful jofa nu också som jag haft i kanske 2 år, inte ramlat av med den men den har ju åkt i backen själv några ggr... :crazy:

beagle
2004-06-29, 13:16
förstår vad du menar och självklart är hanteringen det viktigaste!

men även på den mest välhanterade lugnaste hästen händer olyckor!

hästar är fortfarande djur!

FLYKTDJUR dessutom!

så för din egen skull, (och även andras t ex ungdomar som influeras) även om det matchar bättre med westernhatt så

HA HJÄLM!

kan heller inte se den större skillnaden en westernsadel skulle ha i säkerhet som inte dagens dressyrsadlar har med djupa sitsar och klossar, d skulle väl vara hornet isf..?

sen så är huvudet det viktigaste vi har, så argumentet att de som argumenterar för hjälm borde ha säkerhetsväst håller inte, risken är mkt större att du dör el. får illa men om du smäller i huvudet än någon del som säkerhetsvästen skyddar.

"but for you information" så använder jag alltid även säkerhetsväst klass 3. och hanterar hästar på ett bra sätt!

Gul22
2004-06-29, 19:59
Jag rider alltid med hjälm fast när jag har ramlat av så har jag brutit benet och brutit fingret så jag skulle behöva fler skydd. Säkerthetsväst hjälper ju inte benet och fingret heller. :confused:

Tezza
2004-06-29, 23:12
håller med er alla på detta.. säkerhet går alltid först !!
had ebra :rofl:

GoldenNight
2004-07-02, 19:15
Jag har, och tänker aldrig någonsin rida utan hjälm!!
Okej att det ser snyggt ut att rida utan .. men det är nog inte så snyggt längre när man krossat skallen! :crazy:

Jag rider med min systers gamla hjälm.. måste köpa en ny snart eftersom den börjar bli lite till åren..
Men alla hjälmar är så dyra!!! :eek:
Å dom på Hööks som kostar 299.- (lr nåt sånt) sitter inte bra på mej eftersom dom är för runda i huvudformen..!
Jag vill ha en GPA Titan men dom kostar lite över 3000kr så ja ska nog "nöja" mej med en VEGA hjälm från Hööks eller en Champion Showring från Granngården.. eller kanske en svart sammet med läderhakband från Cheval..?! Dom är snygga allihopa men ingen kostar under 700kr.. tyvärr!
Så d är bara å spara!

/coloured jack ä bäst!! :bump:

Axelle
2004-07-02, 20:49
Rider aldrig utan hjälm. Skulle inte falla mig in. Livhanken går framför fåfänga (eller vad nu anti-hjälm-attityden beror på). Rygg, händer och ben har fått sig skapliga smällar men huvudet har klarat sig tack vare hjälmen, så jag fortsätter att värdera hjälmen som en utav mina mest ovärderliga ting. :bow: Min nuvarande har dock snart gjort sitt, känns det som. Har önskat mig en ny i födelsedagspresent så jag håller tummarna! :D

beagle
2004-07-02, 21:12
hihi man kan nog utgå från att de som rider utan hjälm har åkt av utan också, och därav blivit IQ befriade... :D

rider man utan hjälm har man inget att skydda!

beagle
2004-07-02, 21:14
Elever, barn som vuxna gör det man gör, inte det man säer till dem.

:bow:

Speedster
2004-07-04, 20:11
Jag rider nästan alltid med hjälm.. Men jag slarvar när jag rider lillasysters ponny. Blir att jag följer med för att ge henne hjälp vid ridningen och jag hoppar upp i början för att känna igenom ponnyn. Då har ju inte jag tagit med mig min hjälm..Men då är man så dum att man tänker "det är ju bara en ponny.." och min gamla dessutom.. jaja det är ända gången jag slarvar med hjälm i alla fall. Annars har jag ALLTID hjälm.

cotton
2004-07-04, 21:15
"ända" :eek:

AnneOnym
2004-07-04, 21:54
Jag rider praktiskt taget aldrig med hjälm. Ibland då jag rider ut kan jag ha det, men aldrig vid dressyrarbete.

dragonjannike
2004-07-07, 19:50
varför inte???

Tezza
2004-07-07, 22:57
varför rider du inte med hjälm vid dressyr ??
det kan hända lika mycket då som när du är ute ???
för din egen skull, använd hjälm..
för tänkt om din häst skulle se något o flippa ut totalt o du flyger.
du kan ångra det..
en hjälm kan rädda ditt liv ..
det kan hända så mycket.. så mycket kan komma till skada..
jag har precis gått ut ettan på barn o fritid.. vi läste om hur mycket som kan gå fel om man t.ex åker moppe utan hjälm o ramlar...
livsfarligt..
använd hjälmen. :cry:

Marcolio
2004-07-08, 10:40
Jag använder allatid både hjälm och säkerhetsväst. Tyvärr kan västen bli lite väl varm på sommaren... :p. Skulle nog aldrig kunna rida utan hjälm, det är bara att be om en olycka ju..

:banana:

AraSlei
2004-07-08, 12:56
jag rider ALLTID med hjälm.. har jag glömt hjälmen hemma, så är det cykelhjälmen som åker på,elller så lånar ja av nån annan... <B> Man väljer själv om man vill rida med hjälm, eller inte.. men har man inget att skydda så har man ju inte!!!!</B> :devil:

dragonjannike
2004-07-10, 18:13
jag trot du skrev till fel... jag använder alltid hjälm.... skulle inte falla mig in att rida utan...

AtletShipping
2004-07-10, 18:52
jag rider alltid oxå med hjälm.
Utan hjälm känns det helt fel och man kan helt enkelt inte rida, hjälmen tillhör lixom.

L_S
2004-07-11, 00:22
rider ibland i militärkeps.

Lazio
2004-07-11, 00:30
rider aldrig utan hjälm.

Tezza
2004-07-11, 11:30
det är bra ddet...
den största delen verkar iaf använda hjälm ..
jag har alltid ridit på ridskola , och rider man utan hjälm får man hoppa av hästen och inte rida.man får bara inte rida utan ...
pga säkerhet och att om du rider utan hjälmen o det händer något så täcker itne försäkringen något.
jag tycker att det är läskigt att rida utan ..
hade bra alla!! :cool:

Vanilj
2005-10-31, 21:57
Jag har, och tänker aldrig någonsin rida utan hjälm!!
Okej att det ser snyggt ut att rida utan .. men det är nog inte så snyggt längre när man krossat skallen! :crazy:

Jag rider med min systers gamla hjälm.. måste köpa en ny snart eftersom den börjar bli lite till åren..
Men alla hjälmar är så dyra!!! :eek:
Å dom på Hööks som kostar 299.- (lr nåt sånt) sitter inte bra på mej eftersom dom är för runda i huvudformen..!
Jag vill ha en GPA Titan men dom kostar lite över 3000kr så ja ska nog "nöja" mej med en VEGA hjälm från Hööks eller en Champion Showring från Granngården.. eller kanske en svart sammet med läderhakband från Cheval..?! Dom är snygga allihopa men ingen kostar under 700kr.. tyvärr!
Så d är bara å spara!

/coloured jack ä bäst!! :bump:

Kan ju säga att jag köpte min fina sammetshjälm av ett "stort företag" nere i Ullared :angel: och den kostade bara 169 kronor! :banana:

Jag rider alltid med hjälm... Iofs så rider jag verkligen inte ofta, och just DÄRFÖR så vill jag ju ha hjälm & säkerhetsväst! Jag ramlade av en gång på ridlägret och hade ont i höften i en månad efteråt... Jag vågar inte tänka på vad som hänt om det varit skallen... :crazy:

pannkakssmet
2005-10-31, 22:18
Jag RIDER aldrig utan hjälm! Det skulla aldrig falla mig in!
Däremot har jag åkt snålskjuts på gammelhästen mellan hagen och stallet... :angel: Men om jag har planerat att rida så sker det alltid med hjälm!
Om man inte rider med hjälm så är det väl bara ett bevis på vad som döljer sig innanför pannbenet... :smirk:

//En tjej som är vrålsnygg i sin hjälm! :banana:

apocalypsen
2005-10-31, 22:38
Rider inte utan hjälm har ridit totalt fem gånger utan hjälm på de 20 år jag hållt på med hästar. De gånger jag har drumlat i backen så har jag haft hjälm och vid två tillfällen har hjälmarna räddat mitt liv.
Hjälmar som har råkat ut för hårda stötar byts direkt.

Nuvarande hjälmen är en Charles Owen och den köpte jag våren 2001, när jag bodde i england. Skulle avlägga ryttarprov och ett av kraven var att man hade hjälm med BSEN 1348 test.

Den hjälmen har jag haft vid all ridning sedan dess. Är på väg att byta ut den eftersom att jag har trillat av ett par gånger med den - utan att slå skallen och den tyvär har sudsat ner i stallgolvet ett par gånger. Dessutom har jag numera kort hår och då sitter den inte lika stadigt som den gjorde med mitt tjocka långa hår.

Mirrejones
2005-11-01, 18:25
Rider ALDRIG utan hjälm dels för hästen är ganska het och för att mina föräldrar skulle bli galna...:)

//Michelle

fruma
2005-11-01, 23:59
Rider ALDRIG utan hjälm. Skulle inte sitta här idag om jag gjort det.
Efter två dygn på sjukhus med ordentlig hjärnskakning (önskar inte min värsta "fiende") trots hjälm.....
Riktig vurpa = ny hjälm. Alltid hjälm!!

Diabetikern
2005-11-02, 00:03
När jag var liten satt jag upp en gång utan hjälm (inte ens 10 år) hästen i fråga var ursnäll men aldrig efter det.
Skulle aldrig falla mig in att sitta upp utan hjälm. :crazy: Har gjort och sett alldels för många avåkningar som kunde ha slutat rikigt illa om inte hjälmen suttit på.
Tycker det är hemskt oansvarigt att rida utan hjälm.

/Diabetikern som inte läst igenom hela tråden

mirjada
2005-11-02, 01:41
Jag har ALDRIG ridit utan hjälm under mina 27år som ryttare.

När jag var yngre hade jag hjälm för att min mamma och farfar sa det... och så blev det liksom en vana. Jag har även stått på ridskola med mina hästar och där stog det i kontraktet på boxplatsen att om vi red utan hjälm blev platsen uppsagd med omedelbar verkan(för att föregå med gott exempel för de yngre ryttarna).

Nu är det länge sedan jag stog på ridskolan...
Men jag rider fortfarande varje gång med hjälm och det skulle aldrig falla mig in att rida utan trots att min häst är snäll ,lugn och stabil...

Jag såg senast i lördags en tjej som jag delade ridhuset med red utan hjälm. Hon var lite yngre än mig och satt på ett halvblod som var STORT och när hon ställde lite krav på den så började den hoppa och sparka.
Vissa människor är bara illa navlade....

Jag vet inte hur gammal min hjälm är... antagligen för gammal och jag ska köpa en ny efter jul (vill ha en med ventilation).
Jag tror att den är av märket Champion men jag är inte riktigt räker..

Man ska ha hjälm när man rider.
Att rida utan hjälm är som att köra motorcykel utan hjälm...
Så korkat...

MiaMaria
2005-11-02, 12:59
Jag rider alltid med hjälm och har alltid gjort. Har aldrig förstått varför man väljer att rida utan hjälm?

Jag har ett par kompisar som rider utan hjälm så gott som alltid, de är i min ålder, dvs. över 40. Folk tycks tro att bara för att man har en "snäll och lugn" häst så behöver man inte hjälm.

Jag har sett två riktigt allvarliga olyckor där ryttaren inte hade hjälm på sig, under alla år jag ridit. Den första skedde när jag bara ridit i något år och det var en tjej som red en lugn och stillsam fjording som hon kände väl. Hästen snubblade, gick ner på knä och tjejen föll så illa att hon fick en hjärnskada. Hon tappade minnet, tog lång tid innan hon kunde gå igen. Hon kom tillbaka hyfsat, men blev aldrig riktigt återställd.

Den andra olyckan hände för några år sedan. En vuxen ryttare som red på sitt lugna halvblod utan hjälm. Hästen snubblade och gick omkull. Ryttaren är idag rullstolsbunden och har en allvarlig hjärnskada.

pannkakssmet
2005-11-03, 18:17
Jag har sett två riktigt allvarliga olyckor där ryttaren inte hade hjälm på sig, under alla år jag ridit. Den första skedde när jag bara ridit i något år och det var en tjej som red en lugn och stillsam fjording som hon kände väl. Hästen snubblade, gick ner på knä och tjejen föll så illa att hon fick en hjärnskada. Hon tappade minnet, tog lång tid innan hon kunde gå igen. Hon kom tillbaka hyfsat, men blev aldrig riktigt återställd.

Den andra olyckan hände för några år sedan. En vuxen ryttare som red på sitt lugna halvblod utan hjälm. Hästen snubblade och gick omkull. Ryttaren är idag rullstolsbunden och har en allvarlig hjärnskada.

Där ser ni! Hjälm lönar sig!

sofiie
2005-11-03, 18:37
Rider alltid med hjälm. Skulle alldrig få för mig att rida utan !

gullnosan
2005-11-03, 19:00
Rider ALLTID med både hjälm och säkerhetsväst.
Oki.. ja har gjort ett undantag, ja skippade västen en gång i sommras när ja skulle ner och bada med pollen, för det va ju såå varmt. Och så kändes det onödigt, men annars får ja inte rida om jag inte har hjälm å väst på mig.

Montéryttare
2005-11-03, 20:29
jag tycker att diskussioner som dessa har varit uppe lite väl många gånger nu. Varför kan man bara inte acceptera att den vuxna människan har ett fritt val?

..........

Som fotnot vill jag tillägga att den största säkerheten ligger i en välhanterad häst, där hanteringen är baserad på kommunikation. Det finns ofantligt många hästar "där ute" som jag aldrig skulle sitta upp på oavsett hur mycket säkerhetsutrustning jag hade till hands. (dvs om jag inte fick träna dem ett tag först)
Så fram för bättre tänkande i hanteringen. Om man sedan vill ha extra skydd i form av utrustning är upp till en själv. Men säkerhetsutrsutning på en felhanterad häst är likväl inte säkert.

:bow: :bow: :bow:

love_angel
2005-11-03, 21:11
hej!
jag har ridit utan hjälm 1 gr och det var på en shettis som nyss hade fått föl barbacka med en unge.
jag har en 4 månader gammal kavalkade med extra mycket ventilation

MiaMaria
2005-11-03, 22:52
Jovisst, jag håller också med Lina. Det är oerhört viktigt med en välhanterad och trygg häst.

Men vad en del människor inte tycks tänka på är att även en välhanterad häst kan snubbla eller gå omkull. Jag har en kompis som visserligen hade hjälm på sig, men red sin (välhanterade) häst ute i skogen, i galopp. Hästens framben vek sig. Ryttaren flög av hästen med huvudet före, slog ut sina tänder och krossade ben i ansiktet. Det visade sig att hästen hade någon typ av skada/defekt i ett framben och det var därför benen plötsligt vek sig. Hästen dömdes ut, min kompis har stora ärr i ansiktet och nya tänder, men klarade huvudet just pga hjälmen.

Sen självklart har människor ett fritt val, men det är och förblir för mig en gåta varför man väljer att inte skydda något så värdefullt som sitt huvud??! :confused:

Montéryttare
2005-11-03, 22:59
Jovisst, jag håller också med Lina. Det är oerhört viktigt med en välhanterad och trygg häst.

Men vad en del människor inte tycks tänka på är att även en välhanterad häst kan snubbla eller gå omkull. Jag har en kompis som visserligen hade hjälm på sig, men red sin (välhanterade) häst ute i skogen, i galopp. Hästens framben vek sig. Ryttaren flög av hästen med huvudet före, slog ut sina tänder och krossade ben i ansiktet. Det visade sig att hästen hade någon typ av skada/defekt i ett framben och det var därför benen plötsligt vek sig. Hästen dömdes ut, min kompis har stora ärr i ansiktet och nya tänder, men klarade huvudet just pga hjälmen.

Sen självklart har människor ett fritt val, men det är och förblir för mig en gåta varför man väljer att inte skydda något så värdefullt som sitt huvud??! :confused:

By The Way... Rider med hjälm till 99%. Har vart med om många olyckor så jag vet att hjälm är den allra bästa livförsäkringen som man kan ha!

PeRosa
2005-11-03, 23:06
Skulle aldrig falla mig in att sätta mig upp på häsryggen utan hjälm på huvudet! Här i Frankrike (i alla fall här var vi bor) så rider 95% utan hjälm. Och det vimlar av hästar här. Enda man ser med hjälm är barn (och så jag). Nån frågade en gång om jag är rädd att jag ska ramla av när jag red med både hjälm och säkerhetsväst. :confused: :crazy: Ja, risken finns ju! :crazy: Och speciellt med den trafik kulturen som finns här. Många som tutar när de möter en häst. :mad:

Tölva
2005-11-03, 23:25
Jag säger bara : Man har faktiskt inte bara sig själv att tänka på!
Man har faktiskt anhöriga runt en också, som tar stryk om det skulle hända en någonting.

Jag har aldrig hört talas om en hockeyspelare eller en crossåkare som skulle komma på en så idiotisk idè som att inte använda hjälm!
Man vill väl inte skada sig heller!

Kändes rätt bra att ha nåt på huvudet när min häst gick helt runt för en tid sedan, och vi båda landade på skallen.
När jag låg där på backen, sekunderna efter, hann man tänka ganska mycket, kan jag säga...Flera kilometer hemifrån var det också.

Det känns i höften, och min häst fick åka till kiropraktorn för att få sin kota tillbakaflyttad, som hoppade ur led.
Det kan man kalla kraschlandning!

Men huvudet klarade sig, gissa varför!

Tölva
2005-11-03, 23:29
[QUOTE

Men huvudet klarade sig, gissa varför![/QUOTE]

Svar på den egna frågan....-För att hästen hade hjälm förstås!!
:rofl: :rofl: :rofl:
Fasen, det kanske skulle va nåt att införa! :banana:

Pansi
2005-11-04, 08:58
Har ridit utan hjälm en enda gång, kändes underligt.

Vidare hävdar jag att bra balans, gott hästöga och sunt förnuft är minst lika viktigt som hjälm. Det är lite jobbigt med hela hetsen kring om någon rider utan hjälm. Döm ingen efter vad den väljer att ha på sig/inte ha på sig, alla gör som de vill.

quigley
2005-11-04, 11:04
Har svarat liknande i andra trådar på samma ämne och även för viss debatt kring just detta så i denna tråd svarar jag 1 gång.

Jag rider utan hjälm 8/10 gånger när jag rider dressyr, både hemma och för tränare. För min ena tränare rider jag alltid med hjälm eftersom det på hennes anlägning är hjälm på som gäller. För min andra tränare har jag aldrig hjälm, hade när jag var yngre och red ponny men inte nu. Hemma rider jag utan hjälm om jag har sällskap eller någon tittar på mig/ finns i närheten. En av anledningarna till att jag inte har hjälm är att jag tävlar med hatt. Sen för att ni inte ska gå runt och tro något som inte stämmer så, jag har hjälm när jag hoppar, rider ut i skogen, konditionstränar m.m. Sen anpassar jag mig efter den häst jag ska rida, är det ft hästen och han har vilat/det blåser/ han förväntas vara pigg ja då självklart har jag hjälm. Men om det är vindstilla och jag konditionstränade dagen innan så han inte har mycket överskotts energi då rider jag utan hjälm. Sen tror många att bara för man har en s.k snäll häst behöver man inte hjälm, det tror jag inte på. Mina hästar har bra kondition är pigga och vakna, ändå annvänder jag inte hjälm, därför att jag inte förutsätter att jag på banan eller i ridhuset kommer att trilla av och landa på huvudet. Jag och min familj tar smällen att jag blir hjärnskadad om jag åker av utan hjälm. Det är mina föräldrar som sagt att det är ok att rida utan hjälm eftersom jag ändå tävlar utan hjälm. Sen tror jag att det är större risk att jag slåt ihjäl mig i trängmomentet när jag har både hjälm, skyddsväst och axelskydd, än när jag rider dressyr. Det är möjligt att det är naivt att tänka som jag gör men då får jag stå mitt kast vid en olycka. Det är ingen annan som blir liggandes i min sjuksäng. Sen tycker jag det är komfortablare att rida utan hjäm, av anledningar jag inte orkar gå in på så rider jag bättre när jag inte har hjälm. Sen är jag som många andra av åsikten att på ridskolor ska det vara hjälm på för att främja den kulturen, men det ska inte vara hjälm på bara för att man tror att det ska vara så, utan man ska veta varför. Sen för att återgå till hästen som är en central roll i det hela, visst är hästar flyktdjur och olyckor kan alltid ske och de naturliga instinkterna spelar in , men jag utgår inte ifrån att det ska ske på min uteridbana eller i mitt ridhus. Min grund syn skilljer sig från eran.

Tölva
2005-11-04, 13:53
Vill gärna flika in hur det gick till när min häst gick omkull, han trampade sig själv på ena bootset- och "fastnade" därmed i en låst position med båda frambenen och stöp framlänges i hög fart på slät mark.(bootsen är av rätt storlek, och var korrekt fastsatta, men en sån sak kan tydligen hända det också...)

Inte direkt någon fälttävlanssituation alltså.

Det är enda gången jag har stått på huvudet i hela min ryttarkarriär på 35 år.

Hjälmen gick sönder, men huvudet höll.
Familjen är tacksamma för det.
Kanske bryr man sig mer om sig själv och andra när man fått barn. :love:

Smulan75
2005-11-04, 14:09
Rider nästan alltid med hjälm. Kommer bara ihåg en gång som jag glmt den Det var i sommras när jag hämtade hästen från hagen och red då till stallet utan hjälm, kändes väldigt kalt på huvudknoppen. Har kanske glömt den nån mer gång.

Nej jag har inte varit med om någon olycka utan hjälm.

cactuspower
2005-11-04, 14:16
Jag har Suttit på en häst EN gång utan hjälm, det var vid en fotografering på ett ridläger.

Men i stallet där min häst står uppstallad är det 3-4 personer som rider utan hjälm.

squarepants
2005-11-05, 19:22
jag rider aldrig utan hjälm. inte ens på skoj en skritttur till hagen. aldrig.
jag vill ha mitt liv i behåll :smirk:

Gbglass
2005-11-06, 00:57
Jag har hjälm ibland, keps ibland och inget ibland.:crazy:

*Gotlandsrusset*
2005-11-06, 10:52
fattar inte varför? så urbota dumt. kör du bil utan säkerhetsbälte oxå? rider alltid med hjälm. Spec eftersom jag har många unghästar...när jag var ute och red min 1,70cm häst i mörkret i ganska snabb trav, tvärstannade han och jag flög som en vante...klarade mig tack vare hjälmen...en annan gång då jag praktiserade fick rida en bockande två åring (galopphäst) som sprang rakt emot ridhusväggen, tvärnitade och slängde sig åt vänster...jag flög me huvut före in i ridhusväggen...var ganska yr sen...utan hjälm...jaaa, vågar ej tänka på de....uscha

Kaxman
2005-11-06, 21:56
Jag rider alltid med hjälm. Jag har också jämt väst eftersom hästar jag rider ofta är busiga & osäkra. För man kan ju aldrig vara säkert. Ändå gången jag inte har väst är när jag rider dressyr. Min väst är inte ivägen då men jag känner mig lite friare.. :bump:

Giraff
2005-11-07, 08:43
rider ALDRIG utan hjälm, finns ju ingen anledning i världen! Har en nåt år gammal hjälm, minns inte märket just nu ...köpt på granngården iaf :) Har tyvärr en väldigt duktig tjej i stallet som väljer att rida utan hjälm ganska ofta, lite synd, men det får stå för henne! Hon är vuxen och väljer själv, även om jag inte skulle göra så :idea:

LionQueen
2005-11-07, 20:51
Jag rider alltid med hjälm och säkerhetsväst. Har trillat av 3 gånger. Hjälmen är helt ny. ;)

Ilxpo
2005-11-08, 03:27
Ibland med hjälm ibland utan..
Brukar ha hjälm när jag rider nya hästar.
På min förra häst hade jag bara hjälm när jag tävlade...
Bodde utomlands där många inte använder hjälm för att det blir så varmt.
Har trillat av både med och utan hjälm och aldrig skadat mig.

LillaGeisha
2005-11-08, 12:55
Tävlar och rider fram utan hjälm (hatt istället), men alltid hjälm på träning.

Mitra
2005-11-08, 13:00
Rider ALDRIG utan hjälm
hjälmen är ifrån i somras så den är ny.

Brukar kalla alla dom som jag får syn på utan hjälm för idioter. (tyst för mig själv)

em76
2005-11-08, 13:35

Min fråga till er är: Rider ni utan hjälm? Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?

Jag har träffat på oändligt många människor (oftast yngre) som ridit utan hjälm. Flera av gångerna har det varit på istadiga hästar dessutom.

Jag rider sällan utan hjälm, ett par gånger om året kanske. Jag har skadat mig när jag ridit med hjälm men inte p g a hjälmen.
Jag har precis köpt ny hjälm, min gamla hade jag haft i 11 år. Minns inte märket.

vildros
2005-11-08, 23:43
Skulle aldrig falla mig in. Jag och alla i min omgivning har alltid haft det som självklarhet, ungefär som att vi mockar varje dag så har man alltid hjälm när man rider.
Bytte min när den ramlat ner från en hylla ner i cementgolvet i stallet, ett onödigt fall på drygt 2 meter.

Virre
2005-11-09, 15:15
Skulle aldrig i hela mitt liv rida utan hjälm!! Jag blir inte klok på de som inte gör det, speciellt som man kan se i annonser på hästar till salu. Har de fått för sig att det ser mer proffesionellt ut att inte ha hjälm. Jag tycker att det ser oansvarigt och orutinerat ut. Har åkt av en gång (med hjälm) med huvudet före i ridhusväggen, det slutade med en hjärnskakning och sjukhusbesök. Köpte ny hjälm efter det givetvis.

Paxido
2005-11-09, 15:33
Har aldrig ridit utan hjälm och skulle aldrig få för mig det.. En kompis blev förra sommaren avkastad och sparkad i tinningen av sin häst, hon hade ingen hjälm. Därav blev hon medvetslös och fick hjärnskakning, men lyckligtvis klarade hon sig från värre skador.
Min hjälm börjar bli lite gammal, tänkte köpa ny efter jul. Den är 5 år och jga missätnkter att den kanske är spräckt efter att den dunsat i stallgången för månjga gånger... :S

Bubbaz
2005-11-11, 07:38
Har alltid hjälm när jag rider ut och oftast på banan händer ibland att jag inte har :o Min hjälm e dock gammal och räddat skallen så jag e rädd att den eg e slut men har inte tagit mig att köpa ngn ny :crazy: *skäms på mig*

Xenox
2005-11-11, 12:51
Rider ni utan hjälm? Nej, men det har hänt nångra få gånger att jag skrittat utan hjälm, kan även ta av mig hjälmen på hästen för att ta av/på en tröja.

Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Jag har fått kraftig hjärnskakning vid fall av häst med hjälm en gång.

Oj jag vet inte, den ena är nog från 2001/2002 och den andra från 99/00. Har även en tredje som jag aldrig använder, fick hjärnskakningen i den + att den fått flera kraftiga smällar (typ avfallning i ponnygalopp, flera kracher i hinder... osv)

Meelei
2005-11-12, 10:47
:confused:

98% av tiden har jag hjälm, men har hänt några gånger att jag skrittat ut utan men då på en stadig lugn häst som jag inte åkt av på över två år.
Min hjälm är några år gammal, har aldrig skadat mig varken med eller utan den på. Märket tror jag är Horka eller något liknande.

Hechicero
2005-11-14, 02:30
Jag tycker att man alltid ska använda hjälm. Om inte för sin egen säkerhet, så för att föregå med gott exempel gentemot de yngre, som ju ofta tar efter sina "förebilder". Det är oansvarligt och dumt att rida utan hjälm, vare sig det gäller dressyr eller hoppning och hur snäll hästen än är! Om man nu rider utan hjälm på sommaren för värmens skull, så finns det ju en mängd hjälmar med ventilering osv!

B&B
2005-11-14, 19:00
Innan jag fick barn red jag aldrig min egen häst med hjälm.
Jag tycker det är extremt obekvämt, och vill känna mig bekväm och fri på hästryggen!
Om något hade hänt bara för att jag red utan hjälm hade det i alla fall hänt när jag var som lyckligast.

Nu rider jag oftast med hjälm.
Vill ju akta huvudet för sonens skull, han ska få ha en frisk mamma hoppas jag :-)
Men vet jag att jag ska ut och ta det lugnt, då lämnar jag den faktiskt hemma.

Hästar jag inte känner, de rider jag med hjälm såklart.

Detta är mitt eget beslut, men vill ni kommentera så visst.
Har nog redan hört alla elaka kommentarer man kan höra.

Märke, ingen aning. Den är väl minst åtta år gammal i alla fall.

Har åkt av både med och utan hjälm. Den enda gång jag slagit huvudet illa hade jag faktiskt hjälm på mig. Det var på ridläger dessutom.

Rumpnissen
2005-11-14, 20:27
Jag har alltid hjälm när jag sitter på okända hästar samt hoppar/rider ut. Rider jag dressyr är jag därimot väldigt slarvig av mig.

Dextrosol
2005-11-15, 13:15
Diskuterade precis detta med att rida utan hjälm med mannen i gårkväll.

På vårat stall är det nästan aldrig ngn som rider utan hjälm, och har det hänt ngn gång så har det varit vuxna som gjort det. Jag tycker barnen är mycket duktiga på att använda hjälm, tror aldrig jag sett ngt barn rida utan, men det är väl också så att för barnen är det en självklarhet eller hur??

Korpen_
2005-11-15, 15:32
jag har en jackson hjälm och nån anna galopphjälm glömt bort vad den heter, amrikanskt märke iallafall.
Jagrider med hjälm och tycker att de är en självklarhet. De har hänt att jag har ridit utan hjälm. Men har aldrigt tyckt att de varit nån speciellt bra ide. Hjälm finns till för att användas.

Tilla
2005-11-15, 17:45
Har ridit en gång utan hjälm o kommer aldrig mer att göra om de!!
Just nu har jag inföskaffat en ny ATH ridhjälm med nackkrage o mycket mer stöttålig.

_Liljan
2005-11-15, 18:44
Lånar knapp.

Ni som skriver att ni hellre dör än att bli invalida....
Så man dör alltså om man ramlar av illa utan hjälm? Ni tror inte att man kan bli Cp-skadad eller liknande utan hjälm?
Med hjälmen på kunde du kanske brytit nått ben i kroppen...

Det är hjärnan som skadas... inte kroppen när man rider utan hjälm

(jag rider alltid med hjälm, det är en rutin som bara sitter där, skulle inte ens tänka tanken att hoppa upp utan hjälm... Hittar jag inte hjälmen = inget ridpass. Att han hjälmen på huvudet är lika självklart aom att han hästen under sig)

hästsko
2005-11-15, 18:54
jag har en gång suttit barbacka med grimma och grimskaft utan hjälm på en gammal medryttarhäst han är 4 , :smirk: men han va världens snällaste , skulle aldrig tänka tanken att RIDA utan hjälm . och vem fasiken ser en i stallet med svett frilla jag ser ut som en utomjording i stallet :rofl: i stallet kan man vekrligen vara sig själv ..!

http://f.playahead.com/4e4aaebfdc284613aa613c4de157865e/share/01bc03a972a246ddb1e3d1db6bb450d2.jpg

så här får man inte göra , vill bara visa hur snäll han är . saknar han förbannat , men som ni ser jag har växt ur han :(

quigley
2005-11-16, 09:54
Jag rider utan hjälm 8/10 gånger när jag rider dressyr, både hemma och för tränare. För min ena tränare rider jag alltid med hjälm eftersom det på hennes anlägning är hjälm på som gäller. För min andra tränare har jag aldrig hjälm, hade när jag var yngre och red ponny men inte nu. Hemma rider jag utan hjälm om jag har sällskap eller någon tittar på mig/ finns i närheten. En av anledningarna till att jag inte har hjälm är att jag tävlar med hatt. Sen för att ni inte ska gå runt och tro något som inte stämmer så, jag har hjälm när jag hoppar, rider ut i skogen, konditionstränar m.m. Sen anpassar jag mig efter den häst jag ska rida, är det ft hästen och han har vilat/det blåser/ han förväntas vara pigg ja då självklart har jag hjälm. Men om det är vindstilla och jag konditionstränade dagen innan så han inte har mycket överskotts energi då rider jag utan hjälm. Sen tror många att bara för man har en s.k snäll häst behöver man inte hjälm, det tror jag inte på. Mina hästar har bra kondition är pigga och vakna, ändå annvänder jag inte hjälm, därför att jag inte förutsätter att jag på banan eller i ridhuset kommer att trilla av och landa på huvudet. Jag och min familj tar smällen att jag blir hjärnskadad om jag åker av utan hjälm. Det är mina föräldrar som sagt att det är ok att rida utan hjälm eftersom jag ändå tävlar utan hjälm. Sen tror jag att det är större risk att jag slår ihjäl mig i trängmomentet när jag har både hjälm, skyddsväst och axelskydd, än när jag rider dressyr. Det är möjligt att det är naivt att tänka som jag gör men då får jag stå mitt kast vid en olycka. Det är ingen annan som blir liggandes i min sjuksäng. Sen tycker jag det är komfortablare att rida utan hjäm. Av anledningar jag inte orkar gå in på så rider jag bättre när jag inte har hjälm. Sen är jag som många andra av åsikten att på ridskolor ska det vara hjälm på för att främja den kulturen, men det ska inte vara hjälm på bara för att man tror att det ska vara så, utan man ska veta varför. Sen för att återgå till hästen som är en central roll i det hela, visst är hästar flyktdjur och olyckor kan alltid ske och de naturliga instinkterna spelar in , men jag utgår inte ifrån att det ska ske på min uteridbana eller i mitt ridhus. Min grund syn skilljer sig från eran.

Vicious
2005-11-17, 11:57
Gammal tråd, men dock bra tråd så jag svarar i alla fall.
Rider A-L-D-R-I-G utan hjälm, har aldrig skadat mig, hjälmarna (har två) jag har nu är ½ år och 2 månader gamla.
Rider dessutom ALLTID med säkerhetsväst.

Stallflicka
2005-11-17, 14:56
Jag rider alltid med hjälm och jag förstår mig inte alls på dom som inte har förstånd att göra det heller!
Har sen jag börjat rida alltid använt det, det är nått som funnits där hela tiden.
Speciellt efter en olycka som var en ren olyckshändelse, som gjorde att jag spräckte njuren (är hel nu), det gjorde Svinigt ont vilket gör att jag nu också använder säkerhetsväst, vet flera som skulle haft det när man väl flög av o skadade sig, men tyvärr är det sånt man tänker på i efterhand! :( och om jag inte hade haft hjälm den där gången, hade jag nog fått rejält ont i skallen skulle jag tro, så utrustad det är man.:crazy:;)

Virre
2005-11-24, 23:07
98% av tiden har jag hjälm, men har hänt några gånger att jag skrittat ut utan men då på en stadig lugn häst som jag inte åkt av på över två år.
Min hjälm är några år gammal, har aldrig skadat mig varken med eller utan den på. Märket tror jag är Horka eller något liknande.

Det här var rätt intressant. Stadig och lugn häst, det stämmer säkert, men vad jag har lärt mig under alla år jag hållt på med hästar är att det finns inga hästar som ALDRIG blir rädda för något, det finns däremot de som reagerar på färre saker. Min ena häst är nog en sådan som skulle klassas som stadig och lugn, hon är erfaren och har varit med om mycket, men visst kan hon bli rädd och reagera på saker. Nu gör hon inte stora grejer när hon blir rädd, saken är den att risken alltid finns där, för hästar är, trots allt, levande varelser som reagerar på sin omgivning då och då. Vid de tillfällena är det nog säkrast att ha hjälm, även om inget händer. Men OM finns ju inte så ramlar man av och slår skallen i bitar är det lite sent att tänka (vilket man troligtvis inte lever för att göra), tänk OM jag hade haft hjälm...:smirk:
Kan tillägga att jag har en förvärvad hjärnskada, ingen ridolycka dock (blev av med 1/4 av hjärnan). Är nu rädd om det jag har kvar. Tycker nog att fler borde tänka på konsekvenserna, det är jobbigare att bli förlamad än man tror (gissar på att ingen tror att det är lätt). Är glad som tusan att jag fortfarande kan rida och tävla!

Bumbiiii
2005-11-25, 09:34
Har inte min hjälm här så minet på vad det är för märke har ja ingen anning om, men den är ca 2år gamal. jag rider sällan utan hjälm när ja ridit utan var på min westernhäst som ja lita på till max. när ja sen skaffar andra också ska ja minns ha ridit dom 1år innan ja rider utan hjälm

Silfra
2005-11-25, 18:19
*knapp*

Denna frågan kanske redan är ställd, men du ställer jag den igen:D

Ni som rider utan hjälm; Varför använder ni inte hjälm?

*Gotlandsrusset*
2005-11-25, 18:51
ÄN(!) alltså allvarligt. Tänk om du åker av, spräcker skallbenet och dör? eller kanske kan de rädda dig men du kan inte röra dig pga av alla skador? Seriöst? vilket är viktigast, ditt liv eller att du blir lite svettig???
*Suckar*

lolouice
2005-12-16, 22:17

Min fd ridlärare var i spanien och skulle rida en hingst. När hon frågade efter hjälmen sa han bara.
- Hade du tänkt att ramla av så ska du inte rida min häst!
hon bah neehe.

själv rider jag alltid med hjälm och i just det som min ridlärare berättade för mig så kände jag ändå att det ligger någonting i det.
Alltså att ryttaren inte hade tänkt att ramla av, men man vet ju aldrig.

Lundby_love
2005-12-17, 07:48
Har svarat liknande i andra trådar på samma ämne och även för viss debatt kring just detta så i denna tråd svarar jag 1 gång.

Jag rider utan hjälm 8/10 gånger när jag rider dressyr, både hemma och för tränare. För min ena tränare rider jag alltid med hjälm eftersom det på hennes anlägning är hjälm på som gäller. För min andra tränare har jag aldrig hjälm, hade när jag var yngre och red ponny men inte nu. Hemma rider jag utan hjälm om jag har sällskap eller någon tittar på mig/ finns i närheten. En av anledningarna till att jag inte har hjälm är att jag tävlar med hatt. Sen för att ni inte ska gå runt och tro något som inte stämmer så, jag har hjälm när jag hoppar, rider ut i skogen, konditionstränar m.m. Sen anpassar jag mig efter den häst jag ska rida, är det ft hästen och han har vilat/det blåser/ han förväntas vara pigg ja då självklart har jag hjälm. Men om det är vindstilla och jag konditionstränade dagen innan så han inte har mycket överskotts energi då rider jag utan hjälm. Sen tror många att bara för man har en s.k snäll häst behöver man inte hjälm, det tror jag inte på. Mina hästar har bra kondition är pigga och vakna, ändå annvänder jag inte hjälm, därför att jag inte förutsätter att jag på banan eller i ridhuset kommer att trilla av och landa på huvudet. Jag och min familj tar smällen att jag blir hjärnskadad om jag åker av utan hjälm. Det är mina föräldrar som sagt att det är ok att rida utan hjälm eftersom jag ändå tävlar utan hjälm. Sen tror jag att det är större risk att jag slåt ihjäl mig i trängmomentet när jag har både hjälm, skyddsväst och axelskydd, än när jag rider dressyr. Det är möjligt att det är naivt att tänka som jag gör men då får jag stå mitt kast vid en olycka. Det är ingen annan som blir liggandes i min sjuksäng. Sen tycker jag det är komfortablare att rida utan hjäm, av anledningar jag inte orkar gå in på så rider jag bättre när jag inte har hjälm. Sen är jag som många andra av åsikten att på ridskolor ska det vara hjälm på för att främja den kulturen, men det ska inte vara hjälm på bara för att man tror att det ska vara så, utan man ska veta varför. Sen för att återgå till hästen som är en central roll i det hela, visst är hästar flyktdjur och olyckor kan alltid ske och de naturliga instinkterna spelar in , men jag utgår inte ifrån att det ska ske på min uteridbana eller i mitt ridhus. Min grund syn skilljer sig från eran.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Lundby_love
2005-12-17, 07:57
Jag är en yngre(14) tjej som kan rida utan hjälm när ingen ser mig. Har alltid hjälm på lektion och på nya hästar! självklart också när jag hoppar!

tintilar
2005-12-17, 09:01
Jag rider alltid med hjälm. Har en Champion, men dock en sådär 7 år gammal som jag haft under min värsta period av avramlingar - mao är den nog färdiganvänd. Har tittat på ny, men vid jul ekar det i kassan.

Har aldrig skadad mig speciellt när jag åkt av. En gång gjorde jag illa tummen när jag gick omkull med min häst (under mkt lugna förhållanden) som jag fick känna av ett år eller så. Sen dunkade jag ner på svanskotan en gång när jag åkte av baklänges (också under lugna förhållanden) så att jag fick kiropraktas och vila några dagar.
Annars har jag vart ganska skonad, kanske för att jag åkt av så mycket att jag börjar lära mig hur man ska göra. :smirk:

Ett fåtal gånger har jag faktiskt glömt hjälmen dock. Jag gick ut med hästen i skogen en gång, satt upp för att hoppa lite och när jag red tillbaka mötte jag stallägarens dotter; "Du är ju galen, hoppa i skogen helt utan sadel, träns och hjälm!"... Vadå ingen hjälm? :p Hade helt glömt den när jag gått med hästen från gården. Men det gick ju bra som tur var.

Gazzan
2005-12-17, 09:23
Jag rider med hjälm.Jag har ridit utan hjäl ja du de går nog att räkna fingrarna på en hand under mina 20 år på hästryggen.

De har blivit typ när kompisar ska rida och jag tar kort och sedan slänger jag mig upp och så tar vi några kort stillastående.

Har även skuttat över ett hinder på 30 cm utan hjälm och de kändes läääskigt:crazy:

Jag har skadat mig med hästar då hade jag hjälm med vart sparkad på armen och i magen ist!

Olyckor händer med eller utan hjälm du kan dö med eller utan hjälm iaf.
Så de som inte använder hjälm är varken bättre eller sämre människa ä´n de som väljer att ha hjälm tycker JAG.

PAC
2005-12-17, 16:27
En shettis eller typ storlek welsh mountain har jag ridit utan hjälm, framför allt shettisen, men det var ju inte så långt att trilla. Men man skall aldrig säga aldrig för även han slängde av mig en gång. Han passade på vid ett hinder. Bommen låg över avskurna oljefat, så det kunde faktiskt gått illa om jag slagit huvudet, nu hamnade jag dock bara med vänster sida, revbenen, rakt på ett av de avskurna oljefaten så jag fick ett 10 cm långt och djupt skärsår som skars upp av kanten. Det gick rakt in i revbenen m a o. Rost och skit också som kom in i hela skärsåret.

Tänk om det var huvudet :-)

Annars har jag säkerhetshjälm för det mesta, men faktiskt också ... huja mig ... kask :-)

Nu är ju inte ens säkerhetshjälmar en garanti för att inte få blödningar inne i hjärnan, och inte heller är de en garanti för att kraniet inte spricker.
Jag vet det, för efter jag frontalkrockade med bil (utan hjälm) var jag patient på Neuroavdelningarna för de med olika former av hjärnskador.

På en avdelning var mc -olyckorna, man skall inte ta av hjälmen på om man hittar dem vid en olycka, eftersom kraniet kan vara sprucket och då håller hjälmen ihop det tills vidare. Det var även en kille som hade varit i Kanada och cyklat fort nerför ett berg på vanlig bilväg, med hjälm, men som stött i något hål på vägen så han fick en luftfärd. Trots hjälmen då, fick han tre stora blödningar i hjärnan när han slog i asfalten med huvudet.
Vi hade en annan cyklist också, som cyklat över en bro inne i Göteborg på fyllan och villan antagligen - utan hjälm. Han fick också blödningar inne i hjärnan när han slog asfalten med skallen.

Å andra sidan har jag även haft kontakt med en som fick en hov rakt i huvudet, utan hjälm, och där blev resultatet också hjärnskador.

Jag har sett mycket mer på dessa avdelningar jag varit patient på, och har kommit fram till den slutsatsen att jag vet vad jag gör om jag gör något/inte gör något, och jag tar också ansvaret för följderna själv.

Å andra sidan är jag faktiskt så van att ha säkerhetshjälm på mig att jag skulle känna mig väldigt naken utan. Ni vet, när man sitter där och känner att något fattas, men man kan inte sätta fingret på vad, och till sist kommer man på att man inte har några byxor på sig :D

Den säkerhetshjälmen jag har utan estetiska sammet på, den skall ni se, den är full av repor, målarfärgsränder och annat. Det är från hopphinder det mest :D Den med sammet på, åker på när jag skall *finrida* typ i sakta fart med vadderade väggar runt så den inte blir repig . :-)
Kasken är mer estetiskt affektionsvärde än annat, mest för fåfängan. Men den saknar knopp, efter en våldsam luftfärd ute och skallen slog i ett träd. Då slogs knoppen av.
Det är ju bara så att när 300-500 kg muskler ungefär drar ihop sig under en i varenda fiber och laddar upp för katapultavskjutning, så kommer man upp i stridsflygshastighet ibland när man far av.

Värre blir det om man även är bland en grupp hästar, för de andra hästarna kanske inte alltid hinner hoppa över en om man hamnar bland deras fötter, och hovar de kan slå hårt.

Men som sagt, en shettis utan hjälm på kan jag tänka mig beroende på hur det ser ut runt omkring i övrigt :-)

miniea
2005-12-17, 18:55
Jag rider ALLTID med hjälm och nästan alltid med säkerhetsväst.
Min hjälm är nog ganska gammal nu, säkert en 6-7 år... och av märket imperial :smirk:
På mitt stall rider alla nuförtiden med hjälm, för några år sen var det än privatryttare som brukade rida utan, men h*n har flyttat nu.

Gazzan
2005-12-17, 21:25
Har du hjälm när du kör bil?? har du hjälm när du går ut?? olyckorna kan komma ÖVERALLT... du kan halka ute på de hala marken på vintern och falla så du skadar huvudet och bryter ett ben..

Du kör bil och har ingen krockkydde för bilen är för gammal och slår i huvudet så du blir allvarligt skadad.

Jag kan leda en häst som blir rädd och blir sparkad och de är faktiskkt DÄR vi har de flesta skallskadorna när de gäller hantering vid häst och inte vid ridning!

Sååå

frågan är.. har ni ALLTID hjälm vid ALLA hantering av häst varför anses de bara vara bra om man har hjälm vid ridning och de som inte har de är knäppa i stort sett??

Har ni hjälm när du går in ihagen och tar in din häst?? har du hjälmen på när du borstar hästen leder longerar löshoppar ja vid ALL hantering av häst?

Jag kan nog säga att de som har de är nog en handfulla i detta land!!:smirk:

Jag har alltid hjälm på mig den bara slinker på inget jag tänker på självklart i mina ögon..
MEN skulle ALDRIG säga att en som INTE använder hjälm är dum i huvudet för den inte väljer att ha hjälm!

Chansen att jag krossar huvudet när jag rider är lika stor som när jag cyklar.

PAC
2005-12-17, 22:20
öh??? jag förstår inte riktigt

ja, jag frontalkrockade med bil ihop med en annan bil - min bil var Volvo årsmodell 1992 utan den minsta krockkudde insatt för det hade man inte börjat med.
Plus att jag var förare och inte heller hade bälte på mig, och sedan finns det en ratt i bilar som hjälm inte hjälper mot då det snarare är tänder och käke som slås ut av ratten
Pedalerna lämnar stora fotskador och burken under ratten brukar ta knäna

Själv for jag då rakt fram först av Mach-kraften som blir och slog upp framrutan med höger del av huvudet och skar av hår osv där, och när bilen sedan spann runt när kopplingen far upp (blir en tvist då) så for jag vidare av centrifugalkraften in i vänstra sidostolpen med vänster sida av huvudet och vänster arm slogs sönder i förardörren. Men jag bröt också nacken i mitten och längst upp samtidigt.

Men .... inte en enda blödningar i hjärnan eller den minsta spricka i kraniet ;)

Det var bara vänstra käke som satt uppe vid vänstra örat, lite flintskallig och så tonvis med glas långt ner i skallbotten, en del är inbäddat än idag, en del kröp upp pö om pö under flera månader.

Så nej, det var ingen krock med krockkuddar det inte

Jag har inte yttrat ett ord om att andra är dumma i huvudet som inte använder hjälm :-)

emjo
2005-12-18, 13:32
*knapplån*
Alla, vuxna, får väl ta ansvar för sig själva kan bara tala för mig själv när jag säger att jag alltid använder hjälm.
Speciellt när jag hanterar unghästarna i stallet, då är det hjälm på ända från det att jag hämtar dom i hagen!

Intermezzo
2005-12-18, 15:58
nå ,det är väl bättre med hjälm vid vissa farliga tillfällen än inga? och de gånger jag har fått en smäll i huvudet i samband med hästhantering har varit vid ridning. (och så har jag fått höskullestegen i huvudet också..)

Vita_N_6520
2005-12-18, 17:46
Jag rider inte utan hjälm..
Några gånger har jag varit lite busig o ridit till/från hagen/mellan stallarna utan hjälm :angel:

Jag har två väldigt gamla hjälmar som jag egentligen borde bytt för länge sen men.. jaa.. det har väl inte blivit så..
Spec inte nu när jag är i så stort behov av just två hjälmar...

Har ramlat av o slagit i huvet i dem oxå så..

Gazzan
2005-12-18, 18:36
Men du anser ja att de är större risk att skada sig när amn rider, men andra kasnke bedömmer de är större risk att falla omkull med cykeln till och från stallet och har där hjälmen på istället!

Jag har hållit på med häsatr i 20 år allt ifrån lugna sengångare till hingstar som försöker ha ihjäl en.
Har aldrig blivit såmkt som berörd av en häst ovanför mina tuttar och uppåt.
DÄREMOT har jag fått en krossad mage, krossad armbåge, krossad tå samt spark på ett lår.

Och ja jag har hjälm vid ridning

Livet är faligt.. ingen har överlevt

Falkerud
2005-12-19, 19:53
Den som rider utan hjälm har inget att skydda :cool:

PAC
2005-12-19, 20:53
ja, det var en gång en krake anföll kraken bredvid i spiltan när jag sadlade. det var ju inte meningen men han ställde sig på min fot också, så automatiskt for jag ju med skallen in i väggen

Men jag har haft 4-5 hjärnskakningar innan, alla från helt andra sammanhang mest andra sporter, 5:e var då bilolyckan, så nu är jag som proffsboxarna, ligger bra till för punch-drunk effekter vid minsta lilla skakning av skallen

å andra sidan bidrar nackbrotten i kotpelaren till det med, pga att en väldans massa nervbanor går där igenom

Med det jag vet nu, sådär efterklok - så hade jag fått välja, hade jag alla gånger tagit rena hjärnskador istället för bruten nacke

hjärnskador gör aldrig direkt ont, men bruten nacke gör

en skalle kanske väger mellan 3-5 kg på en vuxen, och när den vikten sitter på en tunn nackkotpelare, är det som gjort att nacken knäcks

Även själva Stålmannen bröt nacken när han red. Han är ju avliden nu.

Skall man vara helt skyddad mot alla skador som kan hända, så borde någon uppfinna airbags för ryttare att ha på sig från topp till tå

Men, absolut, även om det var vid bilolycka, så är jag ändock ett bra exempel för att visa alla unga att så här går det i värsta fall - Scared Straight program typ. Och självklart skall de ha hjälm på sig.

Immer
2005-12-19, 21:00
Som jag just skrev i en tråd under "Dressyr":

Den som rider utan hjälm har ingenting att skydda, övriga har hjälm.

Immer

Madeleen
2005-12-21, 10:42
Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om man ska använda hjälm eller inte. Självklart inte på ridskolor, eller andra utbildningar.
Har ett antal hjälmar som är ett par år gamla allihopa, märke kommer jag inte ihåg nu.

Rider ganska ofta utan hjälm. Anledningen då är oftast att det är kallt så jag väljer mössan före hjälmen. Iofs så sitter jag för det mesta och trimmar hästar på ridbanan/ i ridhuset då hästen/arna rör sig samlat och kontrollerat. Såklart att olyckan alltid kan vara framme, o spec när man skrittar på lång tygel men man får se till att vara lite extra på sin vakt. Har haft närkontakt med marken så många gånger att jag slutat räkna. Dock har jag aldrig ramlat av utan hjälmen. Har bara ramlat av vi uteritter, hoppning, teränghoppning och på smått galna hästar där jag haft både hjälm och väst. Tycker personligen att det finns både för och nackdelar med att rida med och utan hjälm.
Vid min värsta avramling så gjorde faktiskt hjälmen mer skada än nytta, landade på ansiktet och hjälmen tröcks in i nacken så jag blev stel och krokig i nacken. Vilket frtf känns av ibland.

Svalan
2005-12-22, 09:30
RIDA UTAN HJÄLM??ALDRIG I LIVET!!:mad:
Så länge jag har ridit i hela mitt liv har jag alltid haft hjälm, även om jag har ridit på världens lugnaste häst.
Ganska oansvarigt tycker jag, men det är ju deras problem egentligen skulle man kunna tycka. Fast man försöka hindra någon så att det slipper hända en olycka.

Jenka
2005-12-26, 01:22
Rider alltid med hjälm. Enda gången jag suttit på en häst utan hjälm var när hästen (hyrd C-ponny) stod och betade utanför stallet och min mamma höll i henne... Men tom det känns faktiskt onödigt.
Hade jag ridit utan hjälm hade nog framförallt min mormor blivit rejält förbannad då jag har två släktingar som dog i olika ridolyckor. Den ena var en 19 år gammal tjej, jätteduktig ryttare som hade ridit sen hon kunde gå ungefär och hade ägt hästen i x antal år. Hästen blev skrämt och började skena...

OT: Däremot åker jag skidor ibland utan hjälm (varierar faktiskt). Vissa påstår att det är lika dumt eftersom det även finns andra i backen men djur kan man inte alltid kontrollera, det kan man med skidor.

Mount Never Rest
2005-12-27, 12:35
det roliga är att på ridskolor är det vång att rida med hjälm för alla barnen.MEN ridlärarna sitter och skumpar runt utan hjälp.Snacka om bubbelmoral.
Själv är jag för rädd om mitt liv för att kasta bort det på att inte ha hjälp när olyckan väl är framme.Må se fult ut och vara svettigt men det är det värt om man gärmför med en spräckt skalle
Det var fakiskt en av dom mest imponerade saker jag varit med om under min ridskole tid:D
En häst skulle inte fatta galopp hur mycket än instruktören försökte förklara, så hon sa: -gör halt och sitt av, nu ska jag rida!
Så tjejen satt av, då säger instr. -ge mig din hjälm:D
Så hon fick hjälmen sitter upp galopperar 4? varv på volten sedan sitter hon av igen.
Jag vet inte om hon alltid rider med hjälm men det var beundransvärt att hon tog på sig en hjälm för att galoppera 4 varv, på en häst som är otroligt välskolad och aldrig gör några hyss!!!

Nåja tillbaka till ursprungsfrågan:

Jag rider aldrig utan hjälm. Jag har en kille som heller har alla ben i lufen än på marken:o
Han har blivit mycket lugnare och jag har aldrig fallit av honom, men jag tänker inte chansa!! Det finns ingen anledning. Jag har en gammal sammets hjälm och en Jofa hjälm med mössa under på vintern. Inga kvalitets hjälmar, men dom fyller sin funktion.
Sedan det vissa tycker att dom svettas, jag har aldrig haft problem med att det är varmt under hjälmen:confused: Jag kan ju ha ett konstigt huvud, men som tur är så har jag aldrig haft det problemet. Så för mig finns det ingen anledning att rida utan hjälm:D

MEN!!!
Jag bryr mig inte ett dugg om någon annan väljer att rida utan hjälm! Och jag håller inte på med något surr om att man inte har något att skydda m.m.
Vill man inte så vill man inte, bara man är medveten om riskerna. Det är samma sak med bilbälte m.m.
Vuxna väljer själv och barn hoppas jag har föräldrar som känner ansvar och väljer åt dom.....

imrahil
2005-12-28, 11:14

jag kan minnas EN gång då jag suttit barhuvad på en häst. minns inte varför, men jag tror jag gjorde precis som man inte skulle och tex tog av en tröja eller justerade pannlampan eller ngt sånt. inget hände då men jag tänker inte göra det igen *korkat*.
skadat mig har jag väl gjort, med hjälm men inte i huvudet. mest blåmärken, sällan något allvarligt.

min ena hjälm är något år och har aldrig blivit våldad, den andra är äldre och ska bytas ut. rider inte så mycket just nu så jag använder mest hjälmen när j