Visa fullständig version : På allmän begäran!
Vilka metoder är eller är inte OK i samband med uppfostring/ridning eller vad det nu kan vara av hästar?
Eftersom det råder delade meningar om vad gränsen går vid dom olika "metoderna" kan vi ju diskutera alla dessa här i en och samma tråd.
Jag kan ju börja lite.
Jag tycker det är helt OK att använda linor vid lastning.
Jag tycker det är helt OK att rida utan skor om hästens fötter klarar av det.
Jag tycker INTE det är OK att rida med en tappsko.
Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel :devil:
Var så goda att skriva och diskutera, men INGA påhopp och personangrepp mot enskilda personer. Då försvinner HELA tråden!!!
Jag tycker det är helt ok att använda linor vid lastning. Eftersom det ändå är ett relativt milt sätt att lasta en häst om man vet hur man ska göra.
Jag tycker det är helt ok att rida utan skor om hästens fötter klarar av det. Självklart, eftersom det egentligen är det mest naturliga för hästen. Men sedan beror det ju på hurdan ridning man utför och hurdant underlag man har möjlighet att rida på. För att ta mig upp till skogen, eller paddock måste jag rida mkt på grusvägar och har inte hästen tillräckligt starka och hållbara hovar som inte trasas sönder, kanske man måste välja att ha skor på hästen. Jag har provat ha min häst helt barfota, det gick inte ens förra sommaren när hon ändå bara gick i hagen tillsammans med sitt föl. Men det gick att låta henne gå skodd fram. Då kunde jag till och med rida på grusväg korta sträckor i skritt och på gräsvall i full fart. *S*
Jag tycker att det kan vara ok att rida med tappsko om det rör sig om ett par dagar, en vecka. Det beror givetvis på hur hästens hovkvalité är i övrigt.
Jag tycker inte att det är ok att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel. Det gäller vare sig om man står vid hagen och väntar till hästen lutar sig mot staketet och precis då slår på strömmen, för att ge den en läxa, eller om man virar in ståltråd på nackstycket på grimman på shettisen för "att inget annat håller hästen innanför staketet, den har ju så tjock päls och känner inget annat" eller om någon skulle få för sig att på annat sätt "i bestraffningsform" ska tala om för hästen att ström ska man akta sig för. Om det nu inte är tillåtet att använda elektriska påfösare när man ska föra djur till slakt, så ska väl inte elektricitet i bestraffningssyfte, skrämma hästarna till att hålla sig inne i hagen.
:bow:
Jag tycker inte det är rätt att använda linor vid lastning.
Helt ok att rida utan skor, om häsen klarar av det.
Jag tycke inte det är ok att rida med tappsko.
Jag tycker inte det är rätt att skrika åt hästen.
Jag tycker att det är aldrig hästens fel om något går fel, det är ägaren som inte har tränat tillräkligt mm.
Jag tycker inte det är rätt att ,när en häst på allvar, försöker hugga eller sparka mig (när jag ska masserar den)och ägaren bara skrattar och säger att han äääär ju såååå personlig eller han försöker bara sätta dig på plats! :confused: :confused:
Jag tycker man får använda hur konstiga/underliga metoder som helst för att få hästen dit man vill, bara det inte är skadligt fysiskt/psykiskt för hästen.
Pontevecchio 2003-08-11, 16:09 jag tycker lastning med linor är ok, dock helst bara under en övergångsperiod och bara så länge de används med förnuft.
helt ok att rida utan skor om hästen klarar det men tycker synd om de hästar där ägarna vill "prova" barfota med resultatet att hästens fötter går sönder och knappt kan gå på veckor för att sen få på skor. Man bör veta vad man gör innan man drar av skorna.
tappsko kan man väl rida på så länge det är på ett underlag hästen inte ömmar på. Dock handlar det om en max två dagar innan hovis kommer.
Antingen bygger man ett staket som håller hästen innanför eller så rymmer hästen.
Pontevecchio 2003-08-11, 16:16 Jag tycker inte det är rätt att ,när en häst på allvar, försöker hugga eller sparka mig (när jag ska masserar den)och ägaren bara skrattar och säger att han äääär ju såååå personlig eller han försöker
jag tycker det är fel att massera en häst som tydligt visar obehag. Min häst är en individ, jag kan lära henne rätt och fel men jag kan aldrig tvinga henne att följa det.
Jag tycker det är OK att rida inomhus med en tappsko.
Jag tycker inte det är OK att rida en halt häst.
Jag tycker inte det är OK att slå en häst i vredesmod.
Jag tycker inte det är OK att lägga omkull hästar, som en del westernryttare gör.
Little_Chance 2003-08-11, 18:10 Håller absolut med dig om det där..! Fast jag rider western :)
Det är en skam för vår gren att det finns såna människor.
Det här med tappsko tycker jag INTE är ok, den blir ju faktiskt låghalt då den tappar en sko.
Linor vid lastning är jag helt totalt för. en obetalbar hjälp ibland.
Rida halta hästar är ju bara SÅ tväremot. Hur kul är det att själv va ute och springa när du har ont i benet? Herregud, TÄNK!
Var så goda att skriva och diskutera, men INGA påhopp och personangrepp mot enskilda personer. Då försvinner HELA tråden!!!
Då skall jag göra ett försök att tycka till här! :)
OK att använda linor vid lastning, om man måste! T ex när det gäller okänd hästar, brådska etc. Däremot är det något fel, om man inte får in sin egen häst i lugn och ro, utan linor eller andra prylar.
Det är OK att ha hästen barfota. Hovarna mår så mycket bättre. En hästmänniska kollar givetvis sin hästs hovar kontinuerligt och vid behov samt hur den reagerar under arbete.
Rida med tappsko är OK, men bara hem från turen när skon ramlade av. Gå själv med bara en sko på grusväg! ;) Dom nya "gummigaloscherna" är suveräna att ha som reserv och fr a som komplement under arbete, om hästen går barfota annars.
"Våldsamma metoder" är inte OK. Varken i hagar, under inkörning/inridning eller annars.
Det är INTE OK att driva sin vilja igenom med våld. Det finns andra sätt.
Nu ger jag mig ut på hal is? :cool:
IngelaH skriver: "Jag tycker inte att det är ok att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel. Det gäller vare sig om man står vid hagen och väntar till hästen lutar sig mot staketet och precis då slår på strömmen, för att ge den en läxa, eller om man virar in ståltråd på nackstycket på grimman på shettisen för "att inget annat håller hästen innanför staketet, den har ju så tjock päls och känner inget annat" eller om någon skulle få för sig att på annat sätt "i bestraffningsform" ska tala om för hästen att ström ska man akta sig för. Om det nu inte är tillåtet att använda elektriska påfösare när man ska föra djur till slakt, så ska väl inte elektricitet i bestraffningssyfte, skrämma hästarna till att hålla sig inne i hagen."
Jag antar du syftar på det som en tjej skrev för några (många?) månader sedan, där hon berättade att hon gjort, ungefär det du beskriver här. Uppriktigt sagt, förstår jag inte varför man blev så upprörda.
För det första, vad tror man att elstängsel gör, egentligen?
Jo, för att klargöra det, så ger ett aggregat ut likspänningspulser på några tusen volt mot jord, vilka vi sett till att vidarebefodra till stängseltrådarna/repen/banden. Vad som händer när hästen kommer emot/nosar på eltråden, är att den får en riktigt ordentlig stöt. Enormt obehagligt! Fråga mig som åkt på dom själv. :smirk:
Det är ju just detta vi vill, eller hur????? Att hästen skall få en stöt eller två, för att därefter respektera alla trådar som spärrar av hagar, vägar osv, så att vi skall slippa ha taggtråd, höga plank eller murar etc. Eller ännu värre, hästen inspärrad i box dygnet runt.
Motsvarande resonemang för jag, när det gäller: "Det gäller vare sig om man står vid hagen och väntar till hästen lutar sig mot staketet och precis då slår på strömmen". Vari ligger felet? Detta förfarande blir ju exakt detsamma, som vad el-aggregatet normalt gör. Det ligger ju vanligen ingen konstan spänning på eltrådarna, utan strömmen "pulsas" ju ut. Ibland kan en häst råka gå emot tråden utan att få en stöt, eftersom den gjorde det mellan pulserna.
Försök stänga in en häst med bara trådarna utan att ge den en stöt, så får ni se, hur effektivt ett sådant stängsel är.
I IngelasH:s exempel ovan, var hästens päls tydligen av den kalibern, att den isolerade mot elen. För att ändå få den önskade effekten, lade tjejen in en ledare från grimma till hästens hud, så när hästen gick emot tråden med grimman, fick den sin stöt trots pälsen. (Så tror jag det var).
Måste säga, att jag har mycket svårt att bli upprörd häröver.
Du skriver ovan: "ska tala om för hästen att ström ska man akta sig för". Jamen, det är ju PRECIS det vi vill att den skall göra! :confused: Dvs, akta sig för eltrådar för att det kan vara el "som slåss" där!
Hur våldsamt det är, att lära en häst vad elstängsel innebär, kan nog bli en lång tråd. Själv anser jag att "detta våld", som inträffar ett par tre gånger under en hästs liv, är att föredra framför alternativen.
Observera, att jag inte talar om upprepade el-chocker eller "att ge den en läxa" eller att använda det "i bestraffningsform" osv. "elektriska påfösare" hamnar nog i den gruppen och har inget med elstängsel att göra.
En del el-teknik blev det i detta inlägg, men jag hoppas att det blev förståeligt iaf.
Nu återstår att se om vi kan hålla den här tråden saklig och trevlig! :d
LIA
Jag tycker i princip att man alltid ska söka orsaken till sina problem, och försöka lösa problemets kärna innan man stärker sina signaler till hästen. Det innebär också att se över sina signaler och fundera på om man varit otydlig t ex.
Jag tycker i princip att man ska välja den enklaste och hållbaraste vägen, en som gör att man kan rida och hantera sin häst utan en massa specialutrustning eller specialmetoder. Typ uppfostra hästen att lyssna på fina signaler. Men vägen dit kan vara krokig, och så länge de metoder man använder på vägen fungerar, inte är direkt plågsamma eller skadliga för hästens psykiska eller fysiska hälsa så varsågoda. T ex har jag aldrig använt kedja, och föredrar om man kan hantera sin häst utan, men anser man sig behöva det så. Att daska till en häst kan behövas för att visa att man menar allvar, men är väl inte vad man bör behöva göra i sin dagliga samvaro. osv.
Vissa hästar är för ömfotade för att kunna ridas utan skor i början, men det kan vara nyttigt för den att gå utan skor ändå - och då får man låta dem vila eller bara rida på mjukt underlag i mellanperioden. Rida med tappsko går väl på motsvarande sätt på mjukt underlag, under försiktighet. Gråskala alltså.
Men jag tycker INTE det är okey att använda mer våldsamma, smärtsamma eller för hästen skrämmande metoder än nöden kräver, eller tvångsmetoder typ att lägga hästen för den delen.
Jag tycker INTE att det är okey att rida / arbeta / träna en häst på ett plågsamt eller nedbrytande sätt - rollkur, barrering, sporra eller spöa hästen våldsamt, använda skarpa bett med hård hand osv. Ändamålen helgar sällan medlen.
Jag tycker INTE att det är okey att arbeta en häst som har ont (om det inte är påtvingat i medicinskt syfte), och jag tycker att det är ens skyldighet att kunna se och upptäcka om den har det.
Jag tycker INTE att det är okey att beröva hästen möjlighet att leva ut sina naturliga behov och instinkter: att tugga grovfoder, att röra sig någorlunda fritt / ströva, att umgås med hästkompisar.
Jag tycker INTE det är OK att bruka våld mot hästar.
Nu var det inte riktikgt så DEN metoden gick till som den anvädaren som upprörder beskrev.
DEN metoden är helt förkastlig :mad:, men personligen har jag inget emot de metoder som Ingela "grämer" sig över, där har hästen en chans att komma bort från det "onda" direkt efter stöten.
Jag ser inget problem att rida en oskodd häst så länge hästen inte har några problem med det.
En halt häst ska naturligtvis inte ridas.
Lasting med linor vid behov, helt OK.
Alexandra_W 2003-08-11, 19:53 Jag tycker det är helt OK att använda linor vid lastning.
Håller med, jag tycker det är helt okej. Det är inte helt okej att försöka spöa in en häst. men lina in är helt okej, oavsett om det är lina runt magen och genom grimman och in transporten, eller linor runt bakdelen. Sen är det ju önskvärt att slippa detta efter ett tag, men innan man kunnat/hunnit träna, eller om det inte hjälper att träna, så.
Instämmer.
Jag tycker det är okej sålänge det handlar om lättare motionering, eller ridning på mjukt underlag och en häst med bra hovkvalitet. Men då talar jag om max några dagars ridning.
Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel
*skrattar' metoder som involverar hästnosar och el tycker jag inte om. Däremot så får man använda brutalstarkt aggregat, lura på kräken på tråden så de får sig en smäll. Och sätta "teletubbiesantenn" på grimman.
Alexandra_W 2003-08-11, 19:56 Jag tycker det är okej att rida en halt häst på veterinären uttryckliga order. Och det ska vara en JÄVLIGT väl motiverad order. jag tycker också det är okej att hålla igång en ofräsch men inte uttalat halt häst i väntan på kliniktid. Observera skillnaden mellan hålla igång och träna.
På eget bevåg utan råd från kunnig veterinär är det INTE okej..
tintilar 2003-08-11, 20:33 #Jag tycker det är OK att använda linor vid lastning i utbildningssyfte(blir inte hästen bättre tror jag heller inte att hästen tar skada av det). Men då skall INGET våld eller tvång förekomma.
#Jag tycker att det är BRA att rida utan skor om hästen inte far illa av det.
#Jag tycker att det är OK att rida lätt(=skritt en kort stund) med tappsko om det förekommer ngn gång.
#Tycker INTE att det är OK att använda våld(slag framför allt) mot hästen om man inte själv farar för sitt liv(eller kan få större skador).
**BORTTAGEN** 2003-08-11, 21:44 Är det unghästar vi pratar om så är det inte Ok att använda linor vid lastning dom 20-25 första ggr....
Tycker dock det är ganska OK att rida barfota om det exempelvis är en ponny som har tåliga fötter.
Tycker inte det är OK att rida med tappsko
Tycker inte det är Ok att rida in hästar med spö...(en riktigt bra ryttare använder aldrig spö eller sporrar för att få hästen att gå dit man vill)
:bump: :bow: :bump:
Håller med alla ovanstående förutom att jag tycker det är okej att rida på ridbanan med en tappsko om hästen inte ömmar.
Oj, så jag får lasta min knasiga ungponny med linor först om ett par år? :rofl:
Tänkte åka lite innandess, nämligen och utan linor tar det i värsta fall hela natten.
håller med, men det är ju en fördel om man kommer fram till hästen för att kunna känna om den har ont.
Massage är inte alltid skönt(om man har en spänning) och en massör ska alltid försöka hålla sig under smärt gränsen, men när man inte ens får smeka hästen utan att den biter eller sparkar så är det väldigt svårt att komma fram för att massera.
Självklart masserar jag inte så hästen står och lider och hugger för att jag tar i allt vad jag pallar, det kallar jag inte massage.
När jag skriver hugger, då menar jag hugger, inte visar att det ömmar eller gör ont.
Sedan när jag skriver sparkar på allvar, då menar jag inte att den reflexmässigt sparkar för att det ömmar eller att jag kanske tog i för hårt och det gjorde ont, jag menar när hästen sparkar för att verkligen pricka mig och till och med försöker vända baken mot mig och är hotfull och ägaren bara skrattar.
Förstår du nu vad jag menar?
Hur sjutton bär du dig åt för att rida in en unghäst utan spö? En unghäst begriper ju inte vad skänkeln betyder? Däremot förstår den att flytta på sig efter spö eftersom detta kan tränas in från marken.
Jag tycker det är otroligt svårt att generalisera om vad som är ok eller inte eftersom det i mina ögon sett även beror på situationen man då befinner sig i.
Hagexemplet med eltråd är t ex ett sådant; med hårt trafikerade vägar och järnvägar i närheten av hagen - vad är då att föredra?
Och; vad är för mycket våld i uppfostran om det är ditt liv som står på spel i stället för en ohyfsad häst vid matningsdags eller ett tävlingsresultat som måste komma vid ett visst tillfälle?
Allt är inte svart eller vitt. Och hur kompenseras bäst brister i ledarskapet?
Jag kan dock säga att jag inte gillar "bekvämlighet" och människor som ideligen bara åtgärdar symptomen och inte ens reflekterar över orsaker, och som vägrar att ta till sig nya fakta som kommer fram.
Att också granska sig själv och sin roll som ledare och vad man kan göra där är nog så viktigt. Kanske är det inte hästen behöver tränas, utan du i din roll som ledare?
Att vara låst och obenägen till förändring ser jag som en starkt negativ egenskap speciellt då det är levande djur vi talar om. Hästhavandet med allt det innebär är också en fråga om människans bekvämlighet gentemot djurets välfärd.
(hoppas det inte blev för utsvävande och svamligt... :) )
Pontevecchio 2003-08-12, 10:34 Min fråga är bara:
Varför behandla en sån häst? :confused:
Självklart tycker jag det är fel att ägaren skrattar men tycker inte att man kan kräva att ägaren får det ur hästen.
Däremot är det deras skyldighet att upplysa om det.
Alexandra_W 2003-08-12, 10:39 Eh, varför skulle det krävas spö för att rida in unghäst?
Valacken är inriden helt utan spö. Det var inga som helst problem.
Man lär dem från MARKEN först att gå framåt på kommando. Sen använder man det + skänkelhjälp när man sitter där uppepå. Efter ett tag kan man ta bort röstkommandot.
valacken är spörädd så därför jag inte ens tänkte tanken på spö, saknade det aldrig heller. Stoet var inte spörädd, men jag tänkte inte ens tanken att anv spö heller, och första gången jag satt på henne var det bara att smacka lite så gick hon framåt så fint så.
Sen är det i många fall bra att ha ett spö och peta på ett bakben eller en bog eller så, men som framåtdrivande har jag aldrig känt något behov av det.
Alexandra_W 2003-08-12, 10:41 Eh, varför skulle det krävas spö för att rida in unghäst?
Valacken är inriden helt utan spö. Det var inga som helst problem.
Man lär dem från MARKEN först att gå framåt på kommando och lär sig gå undan för tryck. Sen när man sitter upp så är det bara att använda röstkommando + drivande hjälper för att få dem att gå framåt. Efter ett tag tar man bort rösthjälpen.
Sidförande (gå undan för tryck) ska de ha lärt sig från marken, så det är sällan problem, och dessutom har man vikthjälper.
Nä, aldrig känt något behov av spö. Nu har jag det på treåriga ponnyn som är här för utbildning och inridning, men det är för hon kan få för sig att börja sura, och då är ett spö ganska bra. Men det är också end fallet jag ens känt att jag behöver det?
Vad ska man med spöet till? :confused:
Nu var det inte riktikgt så DEN metoden gick till som den anvädaren som upprörder beskrev.
DEN metoden är helt förkastlig :mad:, men personligen har jag inget emot de metoder som Ingela "grämer" sig över, där har hästen en chans att komma bort från det "onda" direkt efter stöten.
Kan du bekriva "den upprörande metoden"? Enligt mitt minne (inte världens bästa, skall erkännas) blev tjejens inlägg kraftigt "missförstått". Detsamma hände i den tråd som togs bort helt nyligen, där hennes tillvägagångssätt åter togs upp.
.
Det här med vad man skall och inte skall göra med hästar kan vara knepigt. Därför kanske extra viktigt att se vad som verkligen står i inläggen. Här ett exempel på motsatsen.....
Ser att Atös (samma tjej?) under NH skriver följande:
"När man longerar så håller man i piskan och du står något framför hästen ALLT säger STOOOOOP för hästen medans piskan som är bakom säger GÅÅÅÅ frammåt. Är det inte bättre att slänga piskan och longerlinan och få hästen att gå dit du vill ENBART på ditt kroppsskråk???
Att inte säga 2 saker samtidigt till hästen att först att gå FRAMMÅT och sedan sammtidigt bakåt är en konst.
Vi gör det omedvetet och kliar oss i huvudet varför hästen börjar att bocka helt plötsligt."
.
LIA: Kanske något svårläst, men det var väl inget fel i resonemanget, eller hur? Se sedan ett par av svaren:
"Lilla vännen, om du andvänder en pisk till att slå hästen när du longerar den, då är du helt fel ute."
Och: "Om du har longerat genom att stå framför (??) hästen och samtidigt slå med pisken kan jag förstå att du varit tvungen att byta metod"
LIA: Undrar om vi läst samma inlägg? :confused:
Tog upp det här eftersom IngelaH ovan vill ha en tråd UTAN påhopp etc (vilket jag hjärtligt instämmer i till 100%) och för att kunna diskutera olika slags metoder mm, är det en förutsättning, att vi går på vad man skriver och inte förvränger det. INTE menat som kritik mot dig, Domaren.
LIA
Du svarar på din egen fråga: "Sen är det i många fall bra att ha ett spö och peta på ett bakben eller en bog eller så!
Det fanns två trådar.
En tråd med "teletubbies" eller hur Alexandra nu sa... Där den förtvivlade shettisägaren virade in shettisens grimma med ståltråd för att förstärka strömmens inverkan eftresom ponnierna inte kunde hålla sig innanför tråden. Sedan fick shettisarna gå med "teletubbisgrimmmorna" på sig.
Och en tråd där en annan tydligen virade ståltråd runt huvudet och gav hästen en stöt för att visa på felet att gå mot staketet och sedan omedelbart tog bort ståltråden, eftersom hästen förstått "felet"..
Jag tycker att bägge metoderna är motbjudande, Det finns något som heter trästaket också. Min kompis har två minishettisar, en vanlig shettis och ett halvblodssto. Hon har trästaket kombinerat med eltråd och ingen har gått ut, förutom halvblodet som hoppat över några gånger, så nu är högsta tråden på 1.65. Det ser ut som ett hjorthägn. :rofl: .
Det var personen med andra metoden som fortfarande är den enda som får spott och spe för det. Trots att personen inte dragit upp den metoden något mer. Utan det är alltid någon annan som gör, när sakargumenten mot personens nya inlägg brister. Personen kan ju nämligen inte ha bättrat sig och komma med några bra idéer. Det är ju omöjligt. :confused:
Jaaa... säg det?
Vaför skulle man inte vilja ha ur aggressivitet ur en häst??
(Föresten hur gör du när du klipper ut en bit av inlägget och får dit SVAR??)
Jag tycker inte det är så himla farligt. Obehagligt för hästen ja, men vad är alternativet? Lösa hästar som skadar sig och springer ut på vägen. Trästaket är kanske inte ett ekonomiskt hållbart alternativ för alla.
Inte ekonomiskt hållbart??? Det tycker jag inte är ett försvarbart argument, att använda bestraffning för att hålla hästen innanför staket. Så du tycker det är helt ok att hästar får gå med ståltrådsförsedda grimmor för att förstärka elens inverkan?
Man förstärker ju inte elen, man gör ju bara att hästen känner den bättre. Det är ju helt ofarligt för hästen. Däremot är det farligt med lösa hästar.
Ståltråd som petar ut från grimmor, gör att hästarna kan skada varandra eller skava mot hästen som har grimman på sig. Det är i alla fall det jag tänker på som ett av argumenten att jag är "antiteletubbiesgrimmor".
Och vare sig elen förstärks eller inte utan bara känns tydligare på hästen, så anser jag att det inte är moraliskt riktigt. Eftersom man i slakterier inte bör/får (inte säker på ordalydelsen där) använda elektriska pådrivare för slaktdjur ens.
Nä, ståltrådar som sticker ut är ju aldrig bra, men det kanske man kan lösa på något annat sätt. T.ex att vira vanligt elrep. Har aldrig provat själv. Däremot har jag full förståelse för att man vill hålla sin häst/ponny bakom stängslet. Och elen i sig är ju knappast farlig.
Elektriska påfösare har jag ingen erfarenhet av men det låter som otrevliga saker.
Men det som den gamla tråden handlade om var alltså teletubbiesgrimmor med ståltråd... och jo, det borde finnas vettigare sätt att hålla hästen innanför. :smirk:
Det fanns två trådar.
En tråd med "teletubbies" eller hur Alexandra nu sa... Där den förtvivlade shettisägaren virade in shettisens grimma med ståltråd för att förstärka strömmens inverkan eftresom ponnierna inte kunde hålla sig innanför tråden. Sedan fick shettisarna gå med "teletubbisgrimmmorna" på sig.
Och en tråd där en annan tydligen virade ståltråd runt huvudet och gav hästen en stöt för att visa på felet att gå mot staketet och sedan omedelbart tog bort ståltråden, eftersom hästen förstått "felet"..
Jag tycker att bägge metoderna är motbjudande, Det finns något som heter trästaket också. Min kompis har två minishettisar, en vanlig shettis och ett halvblodssto. Hon har trästaket kombinerat med eltråd och ingen har gått ut, förutom halvblodet som hoppat över några gånger, så nu är högsta tråden på 1.65. Det ser ut som ett hjorthägn. :rofl: .
Hej!
Först undrar jag vad en teletubbie är för något? :confused:
Sedan till stängselfrågan. Först ser det ut som om vi måste bestämma oss för el eller inte el! :idea:
Allt som allt inbegripet, så är el-stängsel det för mig bästa (minst dåliga) alternativet. Du skriver om trästaket. Om jag då svarar: knaper, knaper och luta, trycka, hoppa samt ruttna, ruttna så har jag kortfattat gett min uppfattning. ;)
Din kompis kombinerar sitt trästaket med eltråd. Varför? :confused: Jag menar, vad är då vitsen med träet?
Verkar allt som att elen är det som gäller. Om vi går på den linjen, så undrar jag:
Vari ligger våldet i att linda ståltråd runt grimman/huvudet på en lurvig, okänslig häst? Hästen i fråga kommer väl antagligen att få samma slags stöt som alla andra hästar, när den går emot stängslet? När den lärt sig att respektera stängslet, och man kan ta bort ståltråden och ingenting mer händer! No harm done!
.
Det tycker jag inte är ett försvarbart argument, att använda bestraffning för att hålla hästen innanför staket. Så du tycker det är helt ok att hästar får gå med ståltrådsförsedda grimmor för att förstärka elens inverkan?
Det tycker jag, om det behövs tillfälligt på enstaka individ. Däremot tycker jag inte att det handlar om bestraffning.
.
Och vare sig elen förstärks eller inte utan bara känns tydligare på hästen, så anser jag att det inte är moraliskt riktigt. Eftersom man i slakterier inte bör/får (inte säker på ordalydelsen där) använda elektriska pådrivare för slaktdjur ens.
Måste få klargjort. Tycker du att det är moraliskt oriktigt att överhuvud taget använda elstängsel, eller bara att hästen får sin stöt? Elektriska pådrivare och kodressörer är helt andra grejer, som inte passar in i den här diskussionen.
.
Utan det är alltid någon annan som gör, när sakargumenten mot personens nya inlägg brister. Personen kan ju nämligen inte ha bättrat sig och komma med några bra idéer. Det är ju omöjligt.
Visst har somliga en underbar diskussionsteknik! :smirk:
LIA
Teletubbies, är ett barnprogram, med tre "marsianer" som har uppstående antenner på huvudet. *S*
Ett av de inlägg som du citerade, svarade i sin helhet på vad jag tycker är "moraliskt oriktigt" *S*
Ståltråd som petar ut från grimmor, gör att hästarna kan skada varandra eller skava mot hästen som har grimman på sig. Det är i alla fall det jag tänker på som ett av argumenten att jag är "antiteletubbiesgrimmor".
Visst har somliga en underbar diskussionsteknik!
Instämmer :rofl:
Kan du bekriva "den upprörande metoden"? Enligt mitt minne (inte världens bästa, skall erkännas) blev tjejens inlägg kraftigt "missförstått". Detsamma hände i den tråd som togs bort helt nyligen, där hennes tillvägagångssätt åter togs upp.
nej jag tänker inte beskriva den men det kan säkert hon själv göra, men "historien" hur det egentligen gått till, har ändrat sig totalt genom tiden, personligen tror jag faktiskt den första varianten hon skrev var den riktigta och att hon skulle blivit missförstådd är ren bullshit.
Jag tycker att det är okej att bestraffa hästen när den inte visar respekt, tex sparkar, bits och går över en! Men då menar jag ingen misshandel :smirk:
Jag tycker att det är okej att lasta med linor om det krävs nån gång men annars tycker jag att hästen ska lita så pass mycket på människan att den går in ändå!
Jag gillar INTE när dom "lägger" hästarna, avskyvärt!
Och jag AVSKYR folk som misshandlar sina hästar för att dom tar ut sin ilska över sin häst istället för att ta reda på vad det var som gick fel!
Alexandra_W 2003-08-12, 20:05 Bra ja, men inte NÖDVÄNDIGT!
Det jag menar, varför skulle man inte kunna rida in utan spö? Det har gått utmärkt för mig iaf ;)
Nu tycker jag det är hårklyverier. Klart att det mesta GÅR, men jag tycker spöet är ett bra hjälpmedel när man fostrar unga hästar som behöver tydliga signaler. Tycker inte heller det är något fel att använda ett spö så länge man inte använder det till att rappa upp hästen med.
Alexandra_W 2003-08-13, 10:11 Men är ju det jag försöker förklara, JAG tycker inte spöet är nödvändigt, jag tycker det går lika bra utan.
Sen om man har spö eller ej vid inridning är ju en smaksak, och jag har inga synpunkter på något av sätten, men jag vände mig emot att det inte skulle gå utan.
**BORTTAGEN** 2003-08-13, 11:02 Haha...nej jag menar så här att om du har möjlighet till transport så tycker jag att man skall börja övnings lasta hästen från och med att den är 1 år gammal,då skall man aldrig använda linor, utan bara ta hjälp av tid och kanske en havre spann som belöning när hästen går på.
Det är oftast där det slår slint annars om man lastar hästen 2 ggr och den inte går på en 3:e gång och börjar använda linor,då kopplar ju hästen transporten direkt till obehag eftersom de flesta hästar inte tycker om linor.
Och då har du en häst som blir svårlastad redan som unghäst!
Då är det bättre att transport träna och ge hästen lite tid att tänka över om den skall gå in i transporten eller inte...och sedan när den väl gör det(man kan ju sitta en hel dag om det så krävs för att hästen skall gå in) så över öser man hästen med beröm och några tuggor havre och vips så kopplar hästen transporten till positivt!!
**BORTTAGEN** 2003-08-13, 11:06 Hur sjutton jag rider in en ung häst utan spö????
Det är mycket enkelt!
Jag har oftast en rutinerad häst med mig framför(med ryttare som följer mina kommandon),som börjar gå framför.
När jag använder skänklarna så berömmer jag hästen mycket när den går framåt,så småning om börjar den lyssna på mig istället för hästen framför.
Eller så leder någogn hästen när man sitter på och skänklar och då hästen går framåt berömmer man.
Eller så hanterar man sin häst mycket innan man rider in den och lär den smack kommandon,och smackar samtidigt som man skänklar.
Dessa metoder har alltid funkat för mig och jag har ALDRIG och då menar jag ALDRIG behövt använda våld eller spö när jag har ridit in en häst!!!
håller inte med dig
naturligtvis
Jag tycker INTE det är OK att rida med en tappsko. och varför inte? Klarar hoven det så ser jag inte något som hindrar en från att rida med en tappsko. Rid på ängsmark och på mjukt underlag
Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel
definera "rent våldsamma" Bandi har varit tvungen att bli elektrifierad. Dvs man kommer med grinden mot honom. FLyttar han inte på sig får han en stöt. Dock tycker jag inte att det är ok att vira ståltråd runt huvudet
Rida in och rida in. De beror väl på hur man vill förbereda hästen för inridningen. Själv föredrar jag nog att tömköra/longera hästen och arbeta den från marken innan jag kliver upp på den. Och att longera utan pisk tycker jag inte verkar särskilt smart...
Alexandra_W 2003-08-13, 19:31 Nu börjar vi ju jmf äpplen med päron snart.
LONGERING är en helt annan sak än inRIDNING.
Iofs longerar jag väldigt ofta utan spö med, men inte unghästar, då får man dem oftast i knäet ;P
Min är lastad sedan hon var fölis och krånglade emellanåt redan då, hon brydde sig inte så mkt om sin mamma, klarar sig själv typ.
Sen har vi brett på det genom att sista tiden bara åkt till tråkiga ställen (men alltid med bra transporter och pappa som kör bra har kört alla gånger utom en).
Så vi måste åka till något ROLIGT för att det ska gå över. Hon är inte rädd eller så, bara obstinat. Väntar man tillräckligt länge så kliver hon på självmant men HUR länge det är vet man aldrig och jag orkar inte VARJE gång vänta ut henne så då plockar vi fram linorna eller om det finns ngn hästkunnig i närheten så "snurras" hon in med rep. Går det också.
Linorna är inte så mkt obehag för Patsy, hon är van att vara insnörd etc när vi tömkör (trasslar in oss ibland) utan för henne är det mer "jaja lika bra att jag går på så kan de gott få tro att det var deras förtjänst". Ungefär, vi drar alltså inte in henne.
Hon är smart den lilla... Att det finns mat i transporten hjälper liksom inte, hon är aldrig hungrig ändå.
Men det får vara så så länge, hon stressar inte och jag kan lasta av själv och eg lasta själv också, hon går nämligen inte ut när hon väl gått in.
Johanna_Agge 2003-08-13, 20:15 jag tycker inte att de är okej å behandla hästar olika...!! har en kopmpis som kan slå andras hästar men inte sin egen för den är ju såååå känslig...! men våra endra hästar är det typ ok ¨¨å slå för dem kan man ju skrika åt å allting tycker hon...!! :devil: :devil: :devil://Johanna
Varför tycker folk det inte är OK att lasta med linor? :confused:
Snuffsan 2003-08-13, 22:09 Läs den något hetsiga tråden i ämnet... :angel:
Gottfrid 2003-08-13, 22:33 Jag vill bara tala om att jag hade en shettis en gång i tiden som var tidernas utbrytar kung eller drottning i detta fallet.
Jag höll på att bli galen på denna lilla tjej, jag visste inte vad jag skulle ta mig till (här skulle jag kunna skriva en hel roman om hennes upptåg utanför hagen :mad: :love:).
Men pappa visste på råd, vi dränkte hästen :o eller rättare sagt vi dränkte in henne i vatten.
När hon var fullständigt dyblöt släppte vi in henne i hagen, lade äpplen precis så hon inte kunde nå dom utan att röra mot tråden :devil:.
Jag lovar...det slog gnistor om henne, och summan blev att hon aldrig någonsin gick genom staketet igen.
kanske inte snällt, men det hjälpte.
Kan tillägga att det var för 17 år sedan, hästen är nu tjugo år och håller sig fortfarande i hagen.
MVH Madde
Lastning med linor upplevs av vissa som en genväg, ungefär som hjälptyglar, skulle jag tro. Det kommer alltid finnas människor som vill göra allting rätt, kosta vad det kosta vill och eftersom vi, som inte har det tålamodet, gärna ser det som personangrepp (antagligen på grund av det dåliga samvetet, man vet så väl hur man borde göra saker :devil:) går då gärna i försvar och en konflikt är oundviklig. Det blir "krig" direkt.
Jag kan hålla med om att det är bäst om man kan göra "allt rätt" ifrån början och därmed slippa använda hjälpmedel vid lastning, men nu är det ju inte alla förunnat att vara med sin häst från första början.
Jag har själv en häst som går på transporten alldeles själv, utan att jag går med in, jag står alltså vid sidan av rampen och sänder in hästen i transporten. Och det är ju helt klart det ideala sättet att lasta, jag klarar mig helt själv och hästen är helt cool.
Men jag måste erkänna att jag har behövt vissa hjälpmedel, exempelvis linor i början. Jag var tvungen att visa min pålle att det inte är lönt att försöka gå vid sidan av rampen. Sedan använde jag mig av min fronturlastning som hjälpmedel, när pålle kunde se ut gick det bra att gå in.
För tillfället använder jag en krubba med havre i för att få honom att gå in i transporten. Ska man hårddra det så är faktiskt krubban med havre ett hjälpmedel, jag tror inte att jag skulle få in honom lika lätt utan, han skulle antagligen backa ut igen.
Så ni ser, alla har vi våra små knep för att "lura" våra älsklingar. Jag anser att allt som kan användas för att undvika ångest hos ägare och häst är bra hjälpmedel, vid såväl lastning som andra övningar. För det finns ju inte många lika jobbiga situationer för en hästägare än när hästen bara blåvägrar att gå på transporten och det står ca 100 personer och glor och undrar vad som händer härnäst. I det läget bryter paniken lätt ut och det smittar av sig på hästen direkt!!! I det läget förespråkar jag linor, om det hjälper hästägare och medhjälpare att behålla lugnet, för då håller sig även hästen lugn. Om det däremot visar sig att hästen får panik och man försöker dra in hästen i transporten är jag helt emot det.
mvh Jessica
Det är fortfarande ingen som har anmält mig fastän jag är sådan djurplågare som har hästen oskodd och dessutom lastar med linor men vi få väl se på lördag då det är dags att ut och åka igen...
:angel:
QuickStar 2003-08-14, 08:52 Jag har turen att ha en egen om än gammal transport så jag försöker lastträna min åring genom att låta honom nosa och att locka honom med morötter, han är väldigt nyfiken så det funkar bra än så länge. Jag vill i största möjliga mån slippa hjälpmedel vid lastning så det går att lasta själv.
Stoet har jag försökt och försökt i timtals men det går inte utan "väggar" vid sidorna, så jag använder två longerlinor och gör en gång eller så backar jag in till transporten i stallet så hon får en box vägg på varje sida, gör man på dessa sätt går hon på direkt för hennes metod är att slänga sig åt sidorna. självklart skulle jag helst slippa hjälpmedel men tro mig jag har försökt!
Att rida utan skor tycker jag är superbra-för de hästar som klarar av det, vissa hästar har hårda hovar andra mjuka som lätt skrivar sig och spricker, då är skor ett nödvändigt ont, min åring ska jag ha barfota så länge som möjligt, stoet kan jag glömma att ta av skorna på då hon är så ömfotad.
Att rida när hästen har en tappsko tycker jag man ska undvika men å andra sidan beror det ju på vart man rider och hur man rider, skritta och jogga lite på en mjuk sandbana går ju.
Ang, metoder att hålla sin häst innanför stängslet så måste jag faktiskt erkänna att jag lindade in min årings grimma i eltråd. det var antingen att försöka det eller låta honom stå innomhus. Så fort han kom in i hagen rusaade han direkt igenom, trots gott om mat och sällskap.
Vi har ett monster aggregat som driver 4 fotbollsplans stora hagar + en liten, så vi provade att koppla bort alla hagar utan hans så det var super monster elefant ström i hans hagen men han kutade igenom iallfall. Så då beslöt jag mig för att prova, givetvis under bevakning så att han inte skulle fastna i staketet. Ska också tillägga att jag tejpade alla ändar på tråden runt grimman så han inte skulle kunna skada sig samt att jag givetvis kopplade på resterande hagarna så det var normalstark ström innan detta provades.
Han försökte två gånger och fick två stötar och har sedan hållt sig innan för.
Jag resonerade så här vilket är farligast/gör mest skada:
1) han får ett par stötar som han garanterat känner och håller sig sedan innne i hagen.
eller
2) han springer ut, kanske trasslar in sig i tråden får ännu mera stötar, skadar benen, springer ut på vägen och bli påkörd, släpper ut de andra hästarna i sin hage, springer in i en annan hage, typ våra hingst hatande stons hage.
Vilket är värst och jag sade mig att det är något av det som kan hända om han springer ut dvs 2.
Självklart så tycker jag inte att detta är något som alla ska prova utan det ska vara en sista utväg.
Att bygga trästaket har jag inte ekonomi till, dessutom får jag inte för stallägaren och sen är träskaket opraktiska i längden som LIA sa de ruttnar och hästarna käkar på dom.
Jag tycker nog att longering är en ganska naturlig del av inridningen.
Vad jag vänder mig mot är den där bror-duktig-attityden att "jag använder minsann aldrig spö till min häst" (underförstått att alla andra som gör det är djurplågare).
Ja lilla gumman vi har läst samma inlägg.
**BORTTAGEN** 2003-08-14, 17:50 Jag tycker i princip att alla metoder som långsiktigt fungerar för ett ekipage (häst+skötare) är OK. Om en häst är van att lastas med linor, och det funkar utmärkt så tycker jag att det är en helt OK metod. (OK, mina hästar tycker inte om linorna, men det finns ju de som det funkar för.)
Samma sak angående att rida utan skor eller med en tappsko. Om hästens hovar klarar av det (vilket beror både på hovkvalitet och vilket arbete man kräver av hästen) tycker jag att det är helt OK. (Sedan kan man ju fråga sig varför hästen är skodd om det går lika bra att arbeta den som vanligt utan skor som när den har en tappsko...)
När det gäller stängsel så tycker jag att elstängsel är den bästa och säkraste lösningen. Nu har jag inga rymmare, så jag kanske inte har så stora problem med stänget, men det som är viktigt är ju att hålla stänget i bra skick. Det ska inte ligga gamla nedtyngda trådar i högt gräs som jordar stänget. Man måste kontrollera ett elstängsel och eventuellt slå med lie under det för att det ska vara OK. Alla trådar ska vara spända och de ska inte vara så sköra att de går av bara man tittar på dem. På samma sätt ska inte stolparna hänga i trådarna, utan bytas ut när de börjar bli dåliga.
Jag tycker att man ska skilja på begreppen "använda spö" och "piska upp en häst", för det är nämligen inte alls samma sak. Spöet används som en förlängd arm, och är ett alldeles utmärkt hjälpmedel. Jag använder spöet mycket, och mina hästar är inte ett dugg rädda för det, och de får inte stryk med det. (Men jag tycker nog att det är lite konstigt att en häst kan vara spörädd om man aldrig använt spö till den. Tycker också att det är konstigt om spörädslan sitter i länge om det är en tidigare skötare som missbrukat spöet, men jag har ju inte träffat allt hästar i världen, och alla är ju som sagt olika.)
Egentligen vill jag nog säga att alla hästar är individer. Det som funkar jättebra med en häst kan vara helt förkastligt med en annan. Jag anser att det är viktigt att man är tillräckligt tydlig i sitt umgänge med hästen. (Vad som är tillräckligt tydlig skiljer också mellan olika hästar.) Om det inte blir som man tänkt sig måste man först och främst fråga sig om hästen verkligen förstod vad det var jag menade. Om man inte lyckats förklara vad man vill för hästen måste man börja använda sin överlägsna hjärnkapacitet till att fundera ut ett annat sätt att förklara för hästen på, tänka sig in i hur hästen upplever situationen. Hästen har inte denna förmåga, och det kan vi heller aldrig kräva av den.
Oj, det här blev långt, men summa sumarum så vill jag säga att det viktigaste inte är vilken metod som A eller B använder, utan att vi är säkra på att hästen alltid förstår vad vi vill åstadkomma med den metod vi använder oss av. Personligen kan jag inte förkasta någon metod som jag inte begriper meningen med, men jag behöver ju inte heller använda mig av den.
Ja lilla gumman vi har läst samma inlägg.
För det första kan du lägga av med din överlägsna, nedlåtande stil. Jag är varken liten eller gumma för dig! Var vänlig visa respekt!!!
För det andra kanske du då skall ta och läsa nämnda inlägg en gång till. Var i Atös inlägg står det att hon skulle slå hästen?
Du skriver: "Lilla vännen, om du andvänder en pisk till att slå hästen när du longerar den, då är du helt fel ute."???
Samma överlägsna inställning. Dessutom en falsk beskyllning. På sin plats att du ber Atös om ursäkt!
LIA
Hur går din NH syn dvs naturligt , ömsesidig respekt coh tillit i hop med att vira in eltråd runt mulen eller runt grimman på hästen???
Trodde ni fantastiska naturliga häst människor hade andra metoder för att lösa dessa problem. :confused:
Alexandra_W 2003-08-14, 19:23 För att man ju då TVINGAR den stackars hästen att göra något den inte vill...
(observera ironin).
Nafayette 2003-08-14, 19:51 Vi använder aldrig linor eftersom travhästar i allmänhet aldrig krånglar med lastning... Gener???
Men när jag var aktiv ryttare så fick man se linor ibland.
Spelar ingen roll... Om det är på en tävlingsplats så anser jag nog att häst eller ryttare inte vet vad dom gör.
Alltså att ryttaren/ägaren helt enkelt inte har kommunicerat ordentligt med hästen varav den senare i brist på tillit eller självförtroende vägrar då att gå in.
I akuta tillfällen, när ex. hästen är skadad så anser jag att alla metoder är tillåtna för att få iväg pållen till djursjukhuset. inget trams då.
Rida hästar barfota är helt ok om hästen har bra hovkvalitet och inte åtdrar sig skador.
När det gäller tappskor kan det vara mer tveksamt.
Först för att hoven lätt kan trasas sönder varav hovsklagaren får ett helvete att sko om igen.
Sedan eftersom hästen är skodd så kan den bli snabbt öm och senare halt.
Näää... jag tror jag kliver av då.
Att hålla hästar innanför staketet har vi heller inte haft trassel med.
På med ordentligt med ström och låt hästarna lära sig allt om ampere och volt innan dom blivit en månad gamla.
Ingen av våra märrar/föl eller hingstar har gett sig ut med flit.
Annat är ju om älgar i sin tur har raserat ett sommarstängsel.
Dom (älgarna alltså) har inte gått elektroniklinjen och är totalt okunniga i allt som har med stängsel att göra.
AM
**BORTTAGEN** 2003-08-14, 20:18 Jo men då har vi ett annat fall...hästen verkar ju veta mycket väl vad den skall göra och vad det går ut på!!
I sånna fall tycker jag gott att man kan använda linor.....
Än så länge man gör det på rätt sätt och inte skrämmer hästen vill säga :cool:
Men du verkar ju vara en sådan som vet vad hon pysslar me oxå...tyvärr är det inte alla som gör det.... :(
Tänk, jag bara väntade på den frågan. :)
Mig veterligt, har ingen ännu lyckats övertyga en häst om att stanna i en hage (utan stängsel), alltid och året runt. Precis som med barn, måste man räkna med att dom vill kolla, varför gräset är grönare på andra sidan eller vad som döljs bakom hörnet. NH eller inte NH.
Gammelhästarna hemma stannar kvar med bara ett balsnöre som avspärrning, medan den lilla busan mest betraktade det stängslet som något som är kul att krångla sig förbi. Dvs, fram tills jag bytte ut snöret mot ett eldito och kopplade på elen. En stöt, så förstod hon galoppen, och sedan kunde jag stänga av elen igen.
Berättar det här för att klargöra hur jag ser på staket och el. För mig är ett elstängsel, rätt hanterat, det vettigaste stängslet. Helt enkelt.
Hur ser du på stängsel? Har du något bättre att föreslå än eldito?
OM, jag upprepar OM, du föredrar elstängsel, betyder det att du accepterar att hästen utsätts för en eller annan stöt, eller hur? Därefter aktar sig hästen noga för att röra vid staketet igen. Det är ju själva meningen med ett elstaket. Den som har en annan åsikt om det hycklar, eller har inte förstått hur ett elstaket fungerar.
Så har vi då hästar (precis som med får, nöt osv) som elen inte "tar på" av någon anledning. Kanske, och i det här fallet, beroende på att pälsen är för tjock och därmed isolerar mot eltråden. Om man då "kopplar förbi" isoleringen med en metalltråd, t ex i grimman, så kan jag omöjligt se att just det skulle påverka "ömsesidig respekt och tillit" som du skriver. För mig är det bara en teknisk lösning för att få elstängslet att fungera även i detta fallet och för hästen blir det samma obehagliga stöt. Varken mer eller mindre.
Min syn på "naturlighet, ömsesidig respekt, tillit etc" gentemot djur skulle ta alldeles för mycket utrymme här, så det går jag inte in på. ;) Körhästen, liksom hunden, liksom de flesta andra djuren här, går oftast helt fritt, men se det är en annan historia. :)
Jag har skrivit om elens funktion tidgare, så det kan vi kanske hoppa över.
Sammanfattning: En "naturlig fråga" kan vara om vi skall ha elstängsel eller någon annan variant. INTE om elstängslet skall fungera på samtliga hästar i flocken eller ej!
LIA
Jodå jag accepterar väl ström i staket ,men själv har jag faktiskt ingen,
Nej jag bara undrar eftersom du tydligen accepterar en viss användares tillvägagånssätt med att linda in mulen i eltråd och sätta på strömmen.
Om en häste går emot ett staket så får den en stöt och sticker därifrån och går nog inte dit igen men hur den än försöker kommer den inte undan den inlindade eltråden runt mulen så jag förstår inte logiken i vad den kan lära sig av det :confused:
LIA: Intressant. Hur har du då löst stängselfrågan, för jag förutsätter att du har häst?
Nej jag bara undrar eftersom du tydligen accepterar en viss användares tillvägagånssätt med att linda in mulen i eltråd och sätta på strömmen.
LIA: Just det har jag ingen åsikt om, eftersom ingen kunnat redovisa vad som egentligen beskrevs.
Om en häste går emot ett staket så får den en stöt och sticker därifrån och går nog inte dit igen men hur den än försöker kommer den inte undan den inlindade eltråden runt mulen så jag förstår inte logiken i vad den kan lära sig av det
LIA: Teoretiskt nu, så om vi bortser från ev obehag av metalltråden i sig, så blir ju resultatet detsamma. Hästen går fram till elstängslet, sätter mulen mot, får en stöt och hoppar undan. Samma resultat, eller!? Tråden runt mulen är ju inte strömförande i sig.
Jag förutsätter givetvis att man inte kopplat el direkt till hästen (typ hund-elhalsband) och ger den stöt efter stöt.
LIA
Oja det är en intelligent liten dam som anser att hon äger världen och att böja sig för matte passar inte alltid.
Ledarskapsbitarna går bättre oc bättre men det är långt ifrån klart. Och hon stressar ju inte när vi lastar, det är viktigast. Tar aldrig hjälp av utomstående för jag är övertygad om att det skulle skapa ett problem.
Alexandra_W 2003-08-15, 09:57 Jag skiljer iofs på longering och inridning såtillvida att det är olika saker rent tekniskt. En longerad häst kan vara onriden och en inriden häst kan vara olongerad.
Men precis som du säger, så börjar man ju någonstans, och både tömkörning och longering "hör till anser jag.
och jag är INTE av den typen som anser att spö är djurplågeri, så bunta inte ihop mig i något fack jag inte tillhör är du snäll =)
Diskussionen handlade som jag såg det om det GÅR att rida in utan spö. Svaret är enligt mig "ja det går det, utan problem". D menade jag företrädelsevis det uppsuttna jobbet, men ska man vara petig och hårddra det så går det att både longera, tömköra och rida in utan spö. Fast longering utan spö blir ganska menlöst ;)
Som LIA skriver så tycker jag också att det är "ok" att använda linor vid lastning, det är i sig inget plågsamt i det, men jag höjer lite bekymrat på ögonbrynen om någon som har haft sin häst ett bra tag fortfarande lastar med linor. Det är liksom en tillfällig lösning.
Skor/tappskor/utan skor - allt som hästen inte har ont av är ok.
Våldsamma metoder är aldrig ok, punkt. Konstigt nog instämmer de flesta hundfolk i att man aldrig får slå hundar, men hästfolk får pryla sina hästar hur mycket som helst. :confused: Är det kanske för att hundarna ylar och hästar visar sitt missnöje i tysthet, som det blir mer synd om hundarna..?
Förkastligt, säger jag bara.
När det gäller elstängseldiskussionen så fattar jag bara inte hur vissa orkar. Vilka intrigmakerskor här finns på forumet! :eek: Kan ni aldrig släppa den här historian..? Det är för 17 minst ett halvår sen tjejen skrev det där, och vad jag minns så skrev hon precis lika otydligt som inlägget som LIA citerade, vilket gjorde det lätt att missförstå, särskilt för de som älskar att missförstå och sedan vältra sig i den stackars tjejens olycka. Jag spyr på såna människor som håller på sådär.
Vidare, ang. vad som är ok och inte:
Nosgrimmor och hjälptyglar är inte ok, eftersom de är symptomdöljare och på så sätt lär sig varken ryttaren eller hästen något, dessutom kan jag inte tänka mig att det är skönt för någon att ha sitt huvud uppbundet och fixerat i en viss position (som man inte frivilligt hade haft det i), och käften tilltäppt (förutom kanske de som gillar bdsm).
Att ha hästen gåendes ensam i en liten hage alternativt att inte släppa ut den alls är också illa.
Annars tycker jag att det mesta är ok, även om det är mycket av det som jag inte skulle göra själv.
Vad gäller hårdhänthetsgrad i uppfostran av hundar så är det lika brett mellan åsikterna där som bland hästfolk.
Det finns hård och mjuk träningsideologi där också och diskussionerna går antagligen lika heta där som här.
Det finns exempelvis elhalsband som används på hundar som skäller för mycket, eller som jagar fel typ av vilt, eller som jagar överhuvudtaget, fast de inte får. Det finns också något som heter stackel som är som ett halvstryphalsband med piggar som går in runt halsen på hunden när man tar i kopplet, det används på hundar som drar för mycket i kopplet :o (att jämföra med skarpa bett o dyl).
mvh Jessica
ok, nu är inte jag insatt i hundvärlden, men mig veterligen är det allmänt vedertaget att det anses som djurplågeri om någon står och slår en hund (vare sig med handen eller med något tillhygge).
Det där med el i halsbanden osv vet jag inget om. Det låter inte särskilt trevligt.
Det var ingen bra idé då och den blev inte bättre med tiden.
Nu har jag tragglat igenom det mesta av vad jag anser vara en lågvattenmärke i häst hantering. Att vira eltråd i grimma eller täcke betraktar jag som dåligt och INHUMANT hästhållning! Läs vad jordbruksverket skriver om kofösare och tar det gånger två.
Att ni NH anhängare kan överhuvudtaget förespråka det innebär för mig att ni missuppfattad vad filosofin går ut på.
Varför?
Att vira tråd runt en grimma innebär att el-impulsen kommer att vidarebefordras runt, den kommer inte att komma tydligt från ett håll. Hästen betar under tråden och helt plötsligt kommer en stöt runt HELA huvudet? Jämför när ni kommer åt el-tråden eller en varm platta, ni drar reflexmässigt undan er från smärta i MOTSATT riktning, hur skulle ni reagera om smärtan kom från flera olika håll?
Jag anser att det är okunnigt och snålt att låta hästen lida för bristerna i stängslet, lös problemet med bättre jordning, bättre tråd, starkare aggregat eller blöt häst men vira inte runt mulen på ett djur i stål/el tråd.
:mad:
Till Armada
Om hästen får en stöt runt hela huvudet så kan man ju anta att den drar sig bakåt, för där baken är finns i allafall inget som "bits".
Om du stoppar foten i ett badkar drar du ju upp foten igen... Bara för att hela foten fått hett vatten på sig och inte bara tårna så kommer du ju att reflexmässigt dra tillbaka den. Kallas böjreflexen.
Jag tycker, precis som LIA, att det är fel sak som diskuteras.
Antingen är man emot elstängsel helt och hållet eller så är man en hycklare. Man vill att hästen ska veta att tråden ska man passa sig för, och detta vet inte hästen förrän den fått en eller ett par stötar.
Varför du hakat upp dig på NH förstår jag inte. I så fall är det fel att ha elstängsel över huvudtaget om man sysslar med NH, fast det kanske du anser?
Vad är det som gör att vissa människor avsiktligen missförstår eller förvränger vad andra säger????
Och jag undrar verkligen hur du tänker när du säger att man ska blöta hästen med vatten - då leds ju strömmen med vattnet... Effekten blir den samma fast över ett större område. Eller???
Du skriver på slutet att man inte ska vira ståltråd runt hästens mule. Om man bara lindar runt mulen så kommer ju strömmen bara att verka, just det, runt mulen. Är det bättre med en blöt häst?
Var lite konsekvent.
Att förhansgranska sina inlägg och rätta till eventuella fel som smugit sig in gör det lättare för andra att läsa och förstå det man skrivit. ;)
Jag visar respekt för dom som har bevisat att dom förtjänar
att visas respekt för.
På sin plats att du ber Atös om ursäkt!
:rofl:
Och har du problem med min attityd - ja då är det ditt
problem!
Jag visar respekt för dom som har bevisat att dom förtjänar
att visas respekt för.
Usch vilken trist attityd. Tänk om jag skulle börja kalla dig en massa saker bara för att jag inte anser att du förtjänat min respekt. Sådär kan man väl inte resonera? Förolämpar du alla du inte känner, bara för att de ännu inte förtjänat din respekt?
Min föreställning var inte att hela grimman var inlindad i metalltråd, utan t ex runt delen över nosryggen och med en kontaktpunkt mot huden. Inte heller vet jag något om eltråd i täcke. Du kanske är bättre insatt än jag i ursprunginläggen?
För att man skall förstå vad som händer vid "stöten", fordras nästan att man varit utsatt för det själv. Det innebär egentligen inte smärta, utan snarare ett slags chock. Själv upplevde jag det som om någon dragit till mig med en bräda över ryggen, när jag lite slarvigt kröp under elrepet på alla fyra.
"Jag anser att det är okunnigt och snålt att låta hästen lida för bristerna i stängslet, lös problemet med bättre jordning, bättre tråd, starkare aggregat eller blöt häst men vira inte runt mulen på ett djur i stål/el tråd."
Nu cyklar du allt. Vi talar INTE om alternativ till bra stängselhållning. En liten fundering: Skall man gå och duscha hästen dygnet runt? ;)
Samma fråga dyker hela tiden upp i min hjärna, när jag läser dom olika inläggen ang tjejens idéer. Alla accepterar uppenbarligen elstängsel, men ingen accepterar sättet dom verkar på. Varför??? :confused:
För att citera mig själv: "Elstöten (och viljan att undvika den igen) är ju själva meningen med ett elstängsel. Den som har en annan åsikt om det hycklar, eller har inte förstått hur ett elstängsel fungerar."
LIA
[Jag antar du syftar på det som en tjej skrev för några (många?) månader sedan, där hon berättade att hon gjort, ungefär det du beskriver här. Uppriktigt sagt, förstår jag inte varför man blev så upprörda.
För det första, vad tror man att elstängsel gör, egentligen?
Jo, för att klargöra det, så ger ett aggregat ut likspänningspulser på några tusen volt mot jord, vilka vi sett till att vidarebefodra till stängseltrådarna/repen/banden. Vad som händer när hästen kommer emot/nosar på eltråden, är att den får en riktigt ordentlig stöt. Enormt obehagligt! Fråga mig som åkt på dom själv. :smirk:
Det är ju just detta vi vill, eller hur????? Att hästen skall få en stöt eller två, för att därefter respektera alla trådar som spärrar av hagar, vägar osv, så att vi skall slippa ha taggtråd, höga plank eller murar etc. Eller ännu värre, hästen inspärrad i box dygnet runt.
Håller helt med! Vår shettis var HOPPLÖS i början, tyvärr funkade inte ens "antenn"... - vi virade 125 eltrådar högt o lågt o han gick ÄNDÅ igenom. Nu har han plötsligt bara lärt sig... tror han inte suktar ut lika mycket (finns inga kusar bredvid) helt enkelt.
Jag låter MYCKET hellre hästen få sig en eller ett par rejäla smällar via "antenn" eller dylikt än att de går igenom tråden och skär sönder sig! I valet o kvalet är elstöten bra mycket bättre! Har en häst som fastnade i en eltråd och skar av sig en sena - en olycka som i o för sig inte hade att göra med dålig respekt för stängsel, men för varje gång shettisen sprang igenom linan fanns ju faktiskt risken att han skulle fastna med riktigt stora SKADOR som följd....
Hej Hanna!
Jag granskade mitt inlägg i ”upprört tillstånd”, ska bättra mig i framtiden. Jag tog kanske i lite för mycket. :o
Jag hakar inte upp mig på NH:are, jag tycker bara att metoden med strömförande grimma inte platsar i min uppfattning av filosofin.
Jag förespråkar för el-tråd och rätt använd kan den lösa problemet med rymningsbenägna hästar.
Du må tycka att det är hårklyveri men är jag helt ute och cyklar när jag skriver att impulsen blir mer diffus?
Eller kanske beror det på att anläggningsytan (tråd – hud) blir mycket större om man följer tipset. Jag har nämligen kommit åt staketet med handen inlindat i el-tråd.
Smärtan går inte att beskriva, tror du mig inte kan du prova själv men jag utsätter inte mina hästar för det.
Eftersom jag är konsekvent tycker jag att det är bättre med en blöt häst: mer distinkt impuls.
Det är inte en fråga om el-stängslet vara eller icke vara, inte för mig. Det är en fråga om hur man (miss)brukar en hjälpmedel.
För mig är denna metod övervåld och därmed förbjudet i mitt lilla riket där jag härskar helt odemokratiskt. :D
Vi kanske ska lämna grimma-diskussionen vila i frid...
Till sist: jag hör inte till Buke-mobben och tar inte åt mig av den sista kritiken, jag är helt ointresserad av ”vem” och bryr mig bara om ”vad” som skrivs!
I så fall kan man ju diskutera hur moraliskt riktigt det är att överhuvudtaget ha elstaket ALLS!?!?
Även hästar utan teletubbiesantenn lär sig ju att staketet sticks just genom att de går emot det och FÅR EN STÖT. Det är liksom hela vitsen med elstaketen...
Tja LIA!
Vad svårt det var att förklara det här...
Vi har rejäl kräm i staketet så både folk och fä passar sig riktigt noga för att vidröra det, men olyckor händer ibland. Jag lovar att efter den du beskriver som chock kom en fruktansvärd smärta.
En smärta som inte bruka komma nä man bara nuddar vid staketet.
Skillnaden är självupplevt, med de förutsättningar som finns hos mig.
Jag har tur, vi sköter staketet och hästarna har respekt för det. (Älgarna har gått runt än så länge).
Om vi säger så här: Om man provar på sig själv innan man utsätter hästen för det och överlever testet med äran i behåll så go for it! Är det en bra kompromiss? (Tänk bara på att isolera dig i motsvarande häst-päls-mängd... ;))
**BORTTAGEN** 2003-08-15, 16:44 Jag tycker att det är okej att använda linor vid lastning så länge det inte förekommer våld och tvång.
Min häst går barfota 1 juni - 31 september och det har han gjort i 8 års tid. Jag rider i princip hela sommaren och det går finfint. Han har dock väldigt fina fötter och vi undviker hårt underlag.
Tappsko = skritta på mjukt underlag för säkerhets skull.
Jag tycker absolut INTE att det är okej att använda våld någonsin i hästhanteringen OM det inte är risk för dödsfall. Våld förvärrar endast situationer.
**BORTTAGEN** 2003-08-15, 17:17 Precis!!Har två hästar just nu och min ena lilla dam låter väldigt likt din!Samma temperament,fast jag har aldrig behövt använda linor på henne,(älskar att åka i sin nya transport med fönster och krubbor :love:*haha*)
Men hon är också mycket bestämd och säger till när hon tycker att matte har fel! :D
Tråden runt mulen är ju inte strömförande i sig. Jag förutsätter givetvis att man inte kopplat el direkt till hästen (typ hund-elhalsband) och ger den stöt efter stöt.
Det var precis så metoden beskrevs av den användaren i första versionen, när hon skrev det som ett tips till andra. Innan folk började protestera och historien började ändras.
[quote]
LIA: Intressant. Hur har du då löst stängselfrågan, för jag förutsätter att du har häst?
Jo men jag har ingen el i mina staket som består av vita elband fast utan el.
"Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel"
Skall vi inte använda stängsel?
Skall hästarna gå lösa då?
Personligen använder vi eltråd antingen vanlig blå/vit med 3-5 trådar eller elastiskt.
Tycker det är en suverän lösning, elbandet är också bra.
Fick erbjudande om att istället få trästaket men det är en urkass lösning.
När vi lär in hästarna så vakar vi lite till de går emot tråden och då sätter vi på strömmen. Därefter går de ej i närheten av tråden - kanon!
Jag har själv lärt mig respektera tråden på exakt samma sätt.
[quote]
"Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel"
Skall vi inte använda stängsel?
Skall hästarna gå lösa då?
Vart läser du att jag tycker det :confused:
Tråden runt mulen är ju inte strömförande i sig. Jag förutsätter givetvis att man inte kopplat el direkt till hästen (typ hund-elhalsband) och ger den stöt efter stöt.
Det var precis så metoden beskrevs av den användaren i första versionen, när hon skrev det som ett tips till andra. Innan folk började protestera och historien började ändras.
Det var detta våldet jag vände mig emot inte att man skulle ha hästarna lösa eller att inte använda inhägnadar
space_cowgirl 2003-08-18, 19:12 Varför tycker folk det inte är OK att lasta med linor? :confused:
De gånger jag har sett folk lasta med linor så har det inte dirrekt varit så att hästarna har kännt ett lätt tryck mot rumpan och snällt gott in och sedan stått lugnt tills ägaren har knäppt fast den och lagt upp bommen o.s.v. Om det går till på det sättet så är det väl accepterbart (knappt).
De gånger jag har sett folk lasta med linor så har de närmast fått dra in hästarna eller "vincha" in dem. Hästarna har varit genomsvettiga, människorna stressiga och situationen jättetråkig. Dessutom så har jag aldrig sett det lösa problemet. Hästen går inte in nästa gång heller :( Och vad folk än säger så tror jag inte att hästarna inte går in för att de är "bestämda" eller "lynniga".
Jag är alltså i allmänhet emot att lasta med linor. Fast om man har en häst som inte är lastsäker och som akut måste till veterinären så är ju alla medel tillåtna. Då får man helt enkelt strunta i principer och ta på sig det extrajobb som lastträningen kommer innebära senare.
Skall vi ta de andra så är barfota OK.
Tappsko har jag ingen åsikt om.
Och jag besträffar aldrig (inte med flit iaf), om det inte är fara för mitt liv.
Mvh/Marie
Jo men jag har ingen el i mina staket som består av vita elband fast utan el.
:confused: Respekterar hästarna stängslet utan att någonsin ha fått en stöt? Eller är dom tillvänjda någon annanstans?
Vi har bara ström på stängslet under c:a 5 dagar/år, = när någon (läs unghäst) behöver påminnas. Kanske gör du likadant?
LIA
caballus 2003-08-18, 20:19 Helt ok att använda linor vid lastning, men skulle det inte vara så mycket lättare om man transporttränade hästen ordentligt istället? Linor kan vara ruskigt farliga om man brukar dem på fel sätt, hästen kan slå över eller helt enkelt bli bakskygg och börja sparkas.
Helt ok att ha barfotahästar så länge hästarnas hovar klarar av det. Det är tyvärr inte bara att dra av skorna och rida iväg, vissa hästar kan ta upp till ett år att ställa om sig helt till barfotagång, och andra klarar helt enkelt inte av det alls.
Helt fel att använda spö vid lastning.
Ok i vissa fall att skritta en häst med tappsko på mjukt underlag, men mer ska man inte göra eftersom benen belastas ojämnt, och hovis ska komma inom 2-3 dagar, inte mer.
Tar sig hästen ut ur hagen betyder det att hagen inte är passande för hästen. Bygg om hagen med dubbla staket typ elstängsel + plank och byt aggregat.
Inte ok att tillrättavisa hästen med våld (undantaget våldsamma fall av självförsvar, läs engångsföreteelse) och inte ok att tillrättavisa andras hästar med våld oavsett vad. Ger sig hästen på dig överhuvudtaget betyder det att den inte har respekt eller tid övers för dig. Är det inte din häst så är det ägaren som ska ta itu med problemet, är det din häst har du fått mer häst än du kan handskas med.
Inte ok att spöa upp hästen när den skyggar.
Inte ok att överutfodra sin häst till döds.
Inte ok att låta hästen gå overkad mer än 6 - 8 veckor.
Inte ok att rida en häst med dålig eller felaktigt passande sadel.
Inte ok att tränsa upp istället för att skola till hästen.
Absolut inte ok att missbruka en hästs förtroende inför människan oavsett vilken situation ni än råkar ut för.
Har du hästens totala förtroende ska du skydda den med ditt liv, det är vad den förväntar sig av dig och precis vad den skulle ge dig i gengäld.
Inte ok att glömma bort hästen instängd i stallet.
Helt ok att uppskatta och älska sin häst.
Helt ok att syssla med hästar utan att vilja bli världsmästare.
Helt ok att skriva på bukefalos.
Nej nej dom är givetvis tillvänjda innan såklart.
Dom är ju mellan 8 och 11 år så det är inga unghästar.
Att inte visa respekt/förolämpa är inte samma sak.
Och ja, en människa måste visa sig värdig respekt, om den
vill ha något.
Om jag börjar kalla dig för en massa fula ord, så är det
inte brist på respekt, utan det är ren idioti. Jag har inte
för avsikt att kalla folk för en massa saker (faktum är
att hittils är det bara jag som blivit kallad en del saker,
dock i en annan tråd). :smirk:
men vad ska man göra då? titta på hästne och hoppas på att den går in?
Metoden är OK så länge hästen förstår vad man vill.
En metod som fungerar bra för en kombination av ryttare + häst kan vara katastrof för ett annat par. Mycket hänger på människans erfarenhet och kunskap om hästens beteende.
Jag tycker att det är OK att använda linor, men det är ofta onödigt då jag anser att det finns bättre sätt att presentera hästen för de olika alternativ den kan välja på vid lastning (att gå in eller att inte gå in och då möta konsekvenserna).
Det finns många som klarar sig utan skor. Andra gör det inte.
Hur tusan använder man våld för att hålla hästen instängslad? Ska man stå på andra sidan staketet med en pisk och slå den om den hoppar ut?
Nej man lindar in mulen i eltråd och sätter på strömmen :devil:
Krokodilen 2003-08-20, 10:59 Jag använder alltid linor till en av mina hästar och aldrig till mina två andra. Han som jag lastar med linor har antagligen varit med om någon olycka med tidigare ryttare. Han är Mycket lugnare med linor än utan därför tänker jag inte sluta. Så fort han känner tryck går han in lugnt och sansat ingen stress ingen svett.
Allmänt tror jag att dom flesta av oss här inne på bucce har en bra och sund hästuppfattning (undantag finns alltid) Men ibland känns det som folk hakar upp sig på ord (jag försvarar inte alls eltrådsinviringen men har ej läst det inlägget så jag kan ej komentera). Alla kan inte använda precis samma metoder för att komma fram till samma resultat Nu menar jag INTE att plågsamma metoder är OK men tex lasthjälp med linor. Om det funkar lugnare och bättre än utan varför sluta :confused: Rätta mig om jag har fel...
Att sätta fast hästen i staketet är helt förkastligt.
Däremot att göra så att elen känns bättre med en elslinga i grimma eller innanför det tjocka vintertäcket tycker jag är OK.
vi talar inte om att sätta fast hästen utan att linda eltråd runt hästens MULE och sedan sätta på strömmen.
Det är alltså OK med dessa metoder om man får använda elpåfösare? I så fall ska det väl inte vara något problem för den senaste skrivningen jag hittar är denna:
5 § Elektriska pådrivare får användas endast i undantagsfall på vuxna nötkreatur och större svin, som befinner sig i främsta ledet vid i- och urlastning. Endast enstaka impulser av högst en sekunds varaktighet får ges. Stiften på den elektriska pådrivaren ska vara avrundade och den får endast ansättas över bakbensmuskulaturen. Om en pådrivare används ska djuret ha tillräckligt med utrymme för att kunna förflytta sig.
http://www.sjv.se/download/SJV/Forfattningar/2003/2003-042.PDF
(Men jag får väl erkänna att jag har lite svårt att förstå logiken i att denns skrivning skulle avgöra vad som är motiverat med ett annat djurslag i en annan situation... Och vad står det egentligen? Får man regelbundet ge hästar och elefanter längre stötar eller får man inte använda elpåfösare alls förutom på de nämnda djurslagen? :confused:)
FjordFia 2003-08-22, 21:53 Linor kan vara OK, beroende på hur de används och vid vilket tillfälle.
Självklart går det bra att rida hästen barfota om den har bra hovar.
Jag tycker att det är helt okej att rida med tappsko, om inte hästen lider av det.
Jag instämmer med LIA:s tänkande angående eltråden. En kort stöt ger jag hellre min häst, än att bli överkörd på stora vägen. Vi har inte haft några problem med våra hästar, så vi har sluppit bekymmra oss :)
Men om jag någon gång skulle få det, så är det möjligt att jag skulle använda någon liknande metod.
//Sofia
Numer knuffar vi in henne, behövs inga linor :)
jontemyra 2003-08-23, 23:14 Har inte följt dom gamla trådarna om eltråd och ståltråd, men läst lite av era här.
Hade tidigare ett russsto som i tvåårsåldern var omöjlig att hålla inne, hemma gick det bra då vi hade en kombinerad trä el hage men så skulle dom gå i sommarhagen och då vart det problem.. Hon satte fart med nosen i marken som en myrslok :) mot staketet och elbanden strök snabbt över ryggen och töjde på sig...... Vi valde att sätta på henne grimman och göra en slags antenn på den, så fick hon gå en förmiddag, vi såg henne försöka EN gång. Detta funkade bra, efter det har hon aldrig gått ur en hage! Ser inte det som något plågande, hon fick sig EN rejälsmäll och inga men för livet!
Så antenn på grimman kan var bra men att linda in huvudet i ståltråd näääää huuuu det hoppas jag att jag aldrig får höra igen!
ps. vi virade ihop ståltråd så den vart tjock och satte sedan silver tejprunt så ingen skulle göra sig illa ds
Det ser jag inte som en hemsk åtgärd, hon fick vad hon förtjänade när hon inte hade någon respekt för staketet, det var hennes "eget val" att gå emot staketet och hon kunde därefter kasta sig ifrån "det hemska"...
Det kan man inte om man virar in mulen med eltråd och kopplar på strömmen, hästen har inte en chans att komma bort från stötarna innan an stänger av.
jontemyra 2003-08-23, 23:52 Jag tycker det är helt OK att använda linor vid lastning.
- Är helt okej så länge det andvänds som ett lungt och sansat hjälp medel, många behöver bara se att linorna finns där på sidorna för att dom skall gå in och då är det väl bättre en att man tjafsar en massa med hästen ?!
- Helt okej om som sagt fötterna klarar det!
Tycker idag att många skor sina hästar runt om alldeles för tidigt. Nu är det dax för inridning/inkörning på med skor runt om.. varför? Har alltid börjat med att sko mina enbart fram och sedan fyllt på med bak om behov behövts.
-Njaa i detta fall är jag osäker, skulle själv inte rida med tappsko. Men typ skritturer på mjukt underlag eller på mjuk ridvolt tjaaa varför inte!
- Våld löser inga problem, man måste gå till kärnan av problemet så hittar man ofta en bättre lösning!
**BORTTAGEN** 2003-08-24, 08:36 trästaket är totalt onödigt då det finns hästar osm tar sig ut ÄVEN om man bygger så högt som 2½ meter upp för klarar inte hästen av att hoppa över går det lika bra att braka rakt igenom det. Och efter ett ex antal stora sticksår och skärsår på ben och kropp vågar man inte ha sin häst ute på trästaket kombinerad med eltråd.
Det finns enstaka hästar här i värden som faktiskt inte har en gnutta respekt för elen och som bara ska ut till granngårdens och äta av den ooootroooligt goda havren och inte taaala om den otrooligt goda kornkrossen eller hösilaget som ligger på gårdsplanen.
Vad gör man i ett sådant läge då man har provat ALLT??? ska man låsa in hästen i en box på 3x3 meter med galler och ställa ut hästen i den??? eller ska man avliva den??
Jag skulle inte kunna ha hjärta att låsa in min häst i en box 23 timmar om dygnet och ta ifrån hästen den lilla frihet den har som tamhäst att just få gå ute 10 timmar om dygnet.
Så elmetoden är ett SISTA allternativ i mina ögon OM det gör på rätt sätt vill säga!
OCH för att inte glömma JAG respekterar att folk INTE gillar denna metod men dom kan ju ge råd om hur man ska göra när man provat allt istället för och tala om att man är en idiot!
kan ju säga att jag är den "andre" personen som är den dumme=) :devil:
**BORTTAGEN** 2003-08-25, 08:42 nä linda in hästen med eltråd runt huvudet skulle inte jag heller göraDÄRIMOT hade vi en uggla och stod utanförhagen och så fort hästen i fråga skulel till att nosa och känna om det va el på tråden så stack vi fram ugglan så den nuddade nosen och fick en rejäl smäll som han inte fått förut och blev sedan rädd för tråden vilket vi ju ville och han stannade kvar efter denna smäll.
Men att folk lindar in hela huvudet kroppen och benen med eltråd kan jag inte förstå måste inte hästen göra sig illa på alla trådar?? fastna och bränna sig på tråden???
MEN det känns bra att det finns fler än jag som har haft svåra hästar och som har provat detta med el! :)
**BORTTAGEN** 2003-08-25, 08:46 Nä håller med att linda in eltråd runt mulen inte är bra det är som du säger att hästen kan ju inte komma bort.Men att stå där utanför hagen med en uggla med el på och när hästen ska göra sina försök att gå igenom att man kör fram ugglan och lägger den på mulen så hästen får en stöt som hästen tror att han gick på tråden själv och sedan springer bort från tråden i bock å hopp och är sedan den dagen rädd för tråden=) vilket man ju ville och hästen hoppar inte över igen=)
Även hästar utan teletubbiesantenn lär sig ju att staketet sticks just genom att de går emot det och FÅR EN STÖT. Det är liksom hela vitsen med elstaketen...
Jag har inget emot ström i staketet. Det som jag irriterar mig för är att folk har så dåligt med ström i staketen att det tydligen inte känns utan extra förstärkning...
Och som jag också skrev... Utstickande grejer från grimman i ståltråd kan skada andra hästar i hegen eller hästen kan gnugga sig mot något så ståltråden vänder in och skadar ögon eller andra delar i ansiktet.
Men, nej. Det är nog omöjligt för hästarna att skada sig. Så du har rätt. Era argument är bättre. Det är jättebra med grimmor med teletubbiesfunktion och ståltrådsförstärkta täcken. Det är säkert riskfritt och håller som ni säger hästarna i hagen.
Jag är inte rädd för att erkänna att "man blir aldrig fullärd utan kan alltid lära sig nya saker inom hästhantering och ridning". :bump:
Mvh
Alexandra_W 2003-08-25, 12:18 Ingela, med all respekt, men det där med att du blir sur på att folk har dåligt med ström i hagarna så hästarna inte håller sig inne...
jag har MER ÄN 6000 V ut i stängslet. (hur mkt mer vet jag inte, mätaren går bara till 6000 och den slår i botten så det sjunger om det). Har monsteraggregat och på vintern driver det bara vinterhagen. Dvs det blir en sjujävla effekt.
Jag har iofs inte strömmen på mer än en vecka höst och vår för mina, men när lilla dartmoorponnyn var här fick jag ha strömmen på. Hon drog nämligen glatt genom stängslet när det passade. TROTS mördaraggregat och mer än 6000 volt ut på tråden..
Hon hade räknat ut att om man tar sats och springer utav bara helsike genom tråden så gör det bara ont några sekunder. Jag löste det iofs med dubbel eltråd, då var det inte så kul längre. Men jag har FULL förståelse för de med Houdinihästar, som dessutom kanske har täcke och/eller är långhåriga, att de måste ta till "värre" metoder trots ordentligt med ström.
Den här damen var liksom klippt och otäckad...och jag har MER ström än man rekommenderas att ha ens för kossor... Och vad hjälpte det? ;)
När fölis lärde sig tråden så hade jag full ström på i en LITEN hage. Så hon fick sig REJÄLA smällar redan från scratch (det slog en blixt från tråden till mulen när hon var dit med en våt mule).
Hon har gått utan ström sedan dess, och rör övht tråden eller är i närheten av den. Utan att vara livrädd för den. Detta sätt torde vara lika mycket/lite elakt som teletubbiesmodellen..
Sluta nu, ni är bara ute för att missförstå och när man då försöker förklara hur man tänker, då säger ni något annat, så man måste säga något nytt så man i stort sett säger emot sig själv. :confused:
Jag kan inte förklara mig bättre. Det ÄR bra att visa hästarna att det är ström i hagen så de håller sig därifrån. :bow:
En nyfiken fråga bara :o, varför har du bara strömmen påslagen en vecka höst och vår? Går hästarna inte emot staketet annars? Om det blir oroligt i hagen eller något? Jag vill allt ha strömmen på året om, ifall det är trådhagar. Men så har jag varit i såna stall där vi har haft springiga hästar också. *S*
Det är så det vanligtvis fungerar.
Hästen får en rejäl smäll på mulen första gången den luktar på tråden. Därefter behövs inte så hög spänning längre. Blotta minnet av den första smällen, gör att all el, och alla trådar, blir något att hålla sig ifrån. Ibland kan någon odygdig ungdom behöva en påminnelse, men annars sitter det rätt bra.
Sedan finns en och annan som av någon anledning inte drabbats av den där första smällen, och det behöver sannerligen inte bero på för svag spänning i stängslet. Det är då man kan behöva ta till specialare.
Ingela, vi talar inte om förstärkning, utan mer att komma förbi djurets isolering (=päls). Det går att åstadkomma utan att riskera deras liv, lem och ögon.
LIA
Jo, jag har som sagt börjat förstå det. :rofl:
Hej Ingela,
ser att du hann svara före mitt inlägg, så här ett par rader till.
Sluta nu, ni är bara ute för att missförstå och när man då försöker förklara hur man tänker, då säger ni något annat, så man måste säga något nytt så man i stort sett säger emot sig själv.
Jag försöker vara så seriös jag bara kan. Däremot tyckte jag mig ana lite sur ironi i ditt näst senaste inlägg? ;)
En nyfiken fråga bara :o, varför har du bara strömmen påslagen en vecka höst och vår? Går hästarna inte emot staketet annars? Om det blir oroligt i hagen eller något? Jag vill allt ha strömmen på året om, ifall det är trådhagar. Men så har jag varit i såna stall där vi har haft springiga hästar också.
Du frågar inte mig, men jag ger gärna ett svar, jag också.
När hästarna lärt sig vad el-stängsel är, och fr a när dom förstått att repen/trådarna betyder "inte passera", så behövs ingen el längre. Dom går aldrig emot trådarna, dvs det händer att det blir slarv-kontakt, men då hoppar dom automatiskt undan.
Oroligt i hagen, så mycket att dom därför skulle gå emot stängslet, har vi aldrig haft.Inga "springiga" hästar heller. Kanske en miljöfråga? Springer gör dom, men aldrig stressat.
Enda bekymret med stängslen vi haft, är pgav klantiga älgar. Så för deras skull åker strömmen på ibland. Dom lär sig, dom med. ;)
Absolut vänligen
LIA
Vi gick om varandra igen!
:p
LIA
Mjo... jag har tyvärr varit i såna stall där det varit lite halvdan miljö, pga tveksam hästhanteringskunskap. Felfodradehästar, med för mycket havrespring i hjärnan, samt direktutsläpp från stallet ut till hagen. Skulle man gå ut i hagarna och hämta en häst, var man tvungen att ha spö med sig, eftersom hästarna inte såg människan som flockledare.
Tima var utstött i förra stallet, där det ändå var som mest 9 hästar i skiftande storlek och färg. Enda tiden hon var godkänd i flocken var när hon hade föl vid sidan. När jag skulle ut och hämta henne i hagen, fick Tima skydda mig, för att jag inte skulle bli översprungen eller sparkad.
I övrigt, så var unghästarna i flocken väldigt springiga, de sprängde staketet ett par gånger förra året, varav de två gånger (en gång nattetid) var uppe på stora Norrköpingsvägen 90-väg och trallade runt. Tima gick kvar i hagen tack och lov. Det var innan fölet kom. I vintras sprände de också en hage och var uppe på en skogsväg och sprang. Stallägarens dotter jobbade och stallägaren är 75 år... Men han lyckades med god hjälp av grannar att samla ihop flocken igen. Han hade räknat med att kunna fånga Tima, eftersom han ansett henne så snäll och lätthanterlig. Men eftersom hon hade fölet vid sidan, så skulle hon ju skydda det och lät dem inte fånga henne.
Nu bor vi i nytt stall Tima o jag och både hon och jag har ändrats i psyket sen dess, då det bara är tre hästar i stallet. Mindre folk, fasta foderrutiner och hästarna leds i grimma till och från hagen, samt de har inte grimma i hagen. Det är lugn och ro, en valack och två ston. Valacken är kär i Tima och har ju varit "lekfarbror" åt andra stoet sedan hon var föl. Så han är väldigt mån om sin lilla flock.
Härligt!
Mvh
Skuggfaxe12 2003-08-25, 13:43 Jag tycker det är OK att lasta med linor, om de används med vett. Gör det själv ibland vid motvillig häst.
Spö är helt OK att använda, förutsatt att även detta används med vett.
Jag tycker inte om människor som är direkt elaka mot hästar, men inser att välvilja ibland kan bli illvilja om sunt förnuft inte får bestämma.
Tråden handlar ju om hur man hanterar/inte hanterar hästar, och här bör väl också miljön i stort räknas in.
”När jag skulle ut och hämta henne i hagen, fick Tima skydda mig, för att jag inte skulle bli översprungen eller sparkad.” :(
Jag bara ryser vid tanken. Ett resultat av ”fri från hantering” antar jag? I en grupp som du beskriver den, skulle jag tagit hästarna en och en och kommit överens med dom om, hur rangordningen ser ut. Därefter hade dom förhoppningsvis visat mig större hänsyn, när jag kommit in i hagen. :)
Otäkt om hästar bara bryter sig ut så där. Det hände en gång för en granne en bit bort. Hans hästar gav sig ut på landsvägen och stressade upp varandra till fullt spring, helt omöjliga att få stopp på. Det slutade lyckligt efter några kilometer med bara mindre blessyrer.
Även våra hästar har kommit ut ett par gånger. En gång när jag slarvat med att reparera klart stängslet, en annan då älgen rivit ner det. Det enda som händer, är att kusarna strosar ut, och det längsta dom går, är till närmaste granne.
Hemmamiljön är väldigt viktig, när det gäller hur hästarna skall bära sig åt i olika situationer.
Så skönt att du hittat ett bra ställe att ha hästarna på. Vi vill ju att hästlivet skall vara trivsamt och njutbart och med nära kontakt. Inte en ständig kamp för överlevnad. :)
Mvh
LIA
Om hästen sparkar och hugger när du masserar så beror det troligtvis på att den är spänd i muskeln som du masserar,då är den inte konstigt om han hugger,den har ju ont.
Om den inte gör så i vanliga fall alltså?
Då måste du ju massera "loss" det spända.
**BORTTAGEN** 2003-08-26, 17:04 håller med en häst kan inte säga heeej aaah detta gjorde ont till oss.Utan det kan den säga genom att lägga öronen bakåt och sparka/bita bestraffar man då en häst blir det inge bra!
Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel :devil:
Är elstängsel våldsamt?? Och jag tycker nog att rida med tappsko är ok, t ex i ridhus när det inte blir ojämt såvida hästen inte är ömfotad och har ont av det...
*lånar*
Eftersom tråden verkar handla väldigt mycket om elTråd / inte,
Så tänkte jag berätta om min "busa" Shettisdam på 2 år, som ser det som sin livsuppgift att krångla sig ut ur hagen.... :smirk:
Det enda som stänger henne inne är att 5-trådigt viltstängsel, med MINST 7,5 (J?) .
Det räcker med att komma 4 cm från tråden, så får man en stöt, som heter duga.. (vet av erfarenhet... :crazy: )..
Man skulle ju kunna tänka sig att hon efter några rejäla stötar, skulle fatta vinken.... Men Nää hon testar, med jämna mellanrum :crazy: Strömmen kan ju vara av....... :smirk:
Hon lär nog få gå innanför viltstängsel Läääänge innan hon håller sig frivilligt inne i en hage..
Dom äldre damerna, skulle man kunna stänga in med sytråd utan att dom skulle ens tänka tanken att gå igenom...
Tilläggas ska att alla mina hästar även lilla buset går utan grimmor i hagen Jämt.... ( alltså ingen ståltrådsanvändning :eek: aktuell)
Huntress 2005-08-05, 13:06 Shit vilken gammal tråd! :eek:
Shit vilken gammal tråd! :eek:
:eek: Såg jag inte ens..... :crazy:
Den hade jag missat. Massor med rolig pajkastning. :)
Speciella_tina 2005-08-06, 00:42 *knapplån*
Jaa, gammal är den, men gamla trådar kan ju bli aktuella igen!
*Lastning: Lastar min unghäst utan linor, hon traskar rakt in efter mig ändå :love: Vet däremot en "märr" som nu 12 år gammal fått för sig att hon minsann inte vill ut och åka! Hon är född hos ägaren, och har inte varit med om något obehagligt.I det fallet åker linorna fram direkt om hon börjar trilskas, för jag VET att hon inte är rädd, utan bara jävlig! Skulle t.ex. hem från premiering härom veckan, jävlig när vi skulle iväg, linorna åkte fram. När vi sen skulle hem gick hon på som ett ljus. Tvivlar på att hon kom över en "rädsla" på några timmar!..
Angående lägga hästar har jag faktiskt lagt unghästen en gång. honkom på att om hon la all sin vikt på mig när jag kratsade ur framhoven så släppte jag ner den. En dag när jag kratsade hovarna i boxen försökte hon samma sak igen, men denna gången släppte jag inte, utan hållt emot. Det hela gicj väldigt lugnt till, men jag kan lova att hon blev väldigt förvånad, och aldrig provade det tricket igen!..
Kan tillägga att min pålle är ett russ, hade det varit en tyngre häst är det tveksamt om jag vågat. Och det är viktigt att vålja sin plats, hade inte velat göra det på stallgången t.ex.
//Tina
Min häst (nsv, 1 år) har också börjat tynga på mig när hovarna ska kratsas. Jag har försökt stå emot - med ryggvärk som följd. Går jag undan tappar hon balansen och går nästan omkull. Ett alternativ som fungerar är att stå en bit ifrån och hålla hoven och kratsa - inte så bra för ryggen det heller. Tips på hur man kan göra?
Jag måste bara få säga detta med trästaket. Hade själv en häst som var en X-pert på att ta sig ur hagar. Trähagar, A-staket, stålstaket, eltråd..you name it. Som max tog det tre dagar för honom att ta sig ut.
Det finns roligare saker än att alltid vänta på detta telefonsamtal att hästen har smitit. Det enda som fungerade på honom var denna teletubbies grimma och eltråd! Bara han tänkte tanken att fixa sig ut så vart det obehagligt. Han fick ha på den ett par dagar, och nu stannar han innanför det mesta i staketväg.
Jag förstår inte varför vi människor inte får sätta hästar"på plats" när hästar gentemot hästar kan ha ganska hårda tag mot varandra vid sådana tillfällen.
Sätter jag min häst på plats så har jag då inte ex sparkat honom/henne med flera veckors vila som följ eller bitit bort en skinnbit som kanske måste sys eller infekterar..Däri undrar jag lite var skillnaden ligger??
Speciella_tina 2005-08-09, 08:54 Tja du, hur tung är hon? Min vägde högst 200 som åring, ett litet russ ju! Jag hade placerat mig och hästen i en rymlig välströdd box, om du orkar så håll kvar, lyft eventuellt hoven lite högre, och låt den lägga sig om den nu vill det. eller flytta dig och låt den helt enkelt ramla, de är inte så ömtåliga, och efter ett par gånger lär den sig nog!
Polly_Mulle 2005-08-09, 22:18 Jag tycker att det är mer OK att lägga en häst en gång än att ha dagliga duster med hästen om vem som bestämmer, behöva slå den och ständigt bestraffa den. Då är det enligt mig bättre att lägga den en gång och sedan slippa problemet.
Jag tycker att det är bättre att dra omkull en häst som vägrar gå i grimskaft (ska lära sig som vuxen) än att plocka fram kedjorna.
Jag tycker inte att det är okej att lasta med linor
Jag tycler inte att det är okej att rida en halt häst eller försöka få en hovöm häst att bli barfotahäst...
e_s_t_e_t 2005-08-09, 23:25 jag tycker man kan vira in grimman i stängsel tråd om den är en smitare, det är ju inte så att den ska ha det hela sitt liv. jag har en häst hemma hos mig nu som bara sprang rakt igenom stänslet. när den väl nuddar med bogen och får sig en stöt fortsatte den bara rakt igenom, därför lindade jag elttråd runt nosstycket och lät nån tråd hänga ner under hakan.. det gjorde att direkt hon hade huvudet över stängslet fick hon en stöt och kastade sig bakåt.. det fungerade, men sen började hon krypa under.. då satte jag en antenn på nackstycket, en gång räckte det och hon håller sig undan från staketet.. hon hade det några dagar och nu har hon bara grimma utan tråd på, för om man tar bort den direkt med tråden så kan dom koppla att det är okej att springa ut när man inte har grimma, om nån vecka ska vi låta henne gå helt utan grimma.. d fungerar, och om ingen har nåt bättre förslag så tänker jag fortsätta göra så här om jag får en häst som springer rakt igenom staket. det är inte mycket värre än när dom annars får en stöt..
e_s_t_e_t 2005-08-09, 23:30 men om en häst hugger dig när du masserar den kanske man ska fundera på om den har ont..? eller om den bara är odräglig och menar att du inte får göra vad du vill med den.. om den har ont, bör man göra nåt åt det, om den hugger för den tycker att du inte ska göra så, bör du göra nåt åt det, för du ska kunna göra vad du vill med din häst utan att den hugger.. (inom gränser, men d lär väl alla förstå..)
e_s_t_e_t 2005-08-09, 23:34 varför tycker du inte att det är okej att lära hästen att lägga sig ner..? det är mycket mer man lär hästen än att bara lägga sig, man lär hästen att inte få panik, och det krävs mycket tillit till ryttaren för att hästen ska vilja lägga sig. man tvingar den inte ner.. (sen finns det ju dåliga exempel...men det finns d ju med allt..)
e_s_t_e_t 2005-08-10, 00:02 har inget emot spö, kan va bra att förlänga armen när dom inte reagerar på skänkeln.. men man kan lära dom skänklarna från marken me..gå undan för tryck..
|
|