Marri
2003-08-11, 20:38
Jag vill bli jockey men är för lång och för tung..någon som känner likadan`? :bump: :bump: :bump:
|
Visa fullständig version : vill bli jockey.. Marri 2003-08-11, 20:38 Jag vill bli jockey men är för lång och för tung..någon som känner likadan`? :bump: :bump: :bump: The_Last 2003-08-12, 13:53 nej, inte jag iaf. :smirk: sharmenzita 2003-08-12, 14:05 sorry, inte jag heller... :crazy: Poxz 2003-08-12, 16:59 Nä, jag skulle aldrig våga bli jockey, är alldeles för feg. Har nog inte rätt storlek heller. Poxz 2003-08-12, 16:59 Förresten, vad "ska" man ha för "storlek" för att bli jockey? Vad går egentligen gränserna för en tjej? Marri 2003-08-12, 17:24 En vuxen jockey ska no inte väga mer än 54-57 kg :bump: shettisronja 2003-08-12, 17:38 Du kan fortfarande träna hästar utanför banan. Och så har du ju flera snabba alternativ tex. fältävlan,distansritt,trav och steepleesh (eller hur det nu stavas) :idea: Poxz 2003-08-12, 17:47 Ja, då skulle jag passa, men jag skulle lik förbaskat inte våga. *feg* shettisronja 2003-08-13, 16:53 Jag tycker du är skit modig som vill göra det livsfarliga. :eek: sharmenzita 2003-08-13, 19:35 det är ju jättekul! :) otroligt härligt när det går så fort så man får farttårar... :love: :) vivianhegre 2003-08-17, 14:36 jaaa! jag e då inte för lång inte! men för tung! jag väger ca 70 kg. men folk gissar typ 50kg! måsta ha väldigt tung benstomme eller nåt... så jag kan ju banta men jag tror inte jag mår bra om jag går ner 20kg. ser iallafall inte bra ut! simora88 2003-08-28, 13:19 men kan man inte utbilda sig till jockey och bara rida sina egna hästar? eller måste man rida typ 8367632126lopp om året bara för att ha sin licens? om man väger typ 80kg eller nått kan man väl ändå rida löp? för det finns väl ingen "maxvikt"? (iof skulle nog ingen vilja anställa en sån jockey men ändå!) BJÖRKIS 2003-08-28, 13:59 Varför inte bli amatörtränare? Då får du ju rida dina egna hästar på tävling. Finns nog inte någon som vill använda en jockey som väger 80 kg, vill inte låta nedlåtande men så är det. Håller själv på att utbilda mig till amatörtränare, har bara ett steg kvar sen är det färdigt, givietvis måste man klara av det teoretiska provet och ridprovet innan. **BORTTAGEN** 2003-08-28, 21:21 vill juh oxå bli jockey men ä för tung men ja tror att man kan bli amatör tränare för då får man väga upp till 70kg iaf så d går felet mä mej ä väl att ja snart är för lång för att rida galopp löp :( men men d ä jefla kul att galoppa även om d bara har vart på min travare hemma på stubb åkrarna i 190 km/h haha... men satsa på amatör jockey d går juh alltid =) :D simora88 2003-08-31, 13:00 a.. okej :) men vad ska man göra när man är amatörtränare då? mer än att träna sina egna hästar? pappersarbbete? hur blir man det? BJÖRKIS 2003-08-31, 21:17 Förstår inte riktigt vad du menar? Vadå göra mer än att träna sina hästar? Det finns en hel del regler och saker att hålla reda på, exempelvis ska du varje månad skicka in papper om vilka hästar du har i träning, om någon kastrerats mm mm. Det innebär ju alltid ett ansvar att ta hand om hästar, oavsett om det är galoppörer eller ridhästar. simora88 2003-08-31, 22:02 jo men det va som du "tolkade" det.. *dålig att förklara* är det en jättestor nackdel att vara 168cm lång om man tävlar galopp? The_Last 2003-09-01, 13:40 Nej, det är ingen "jättestor nackdel" att vara 168 cm lång om man tävlar galopp. Så länge du klarar att krypa ihop över hästen och inte får ngr problem med vikterna så spelar det ingen roll hur lång du är. BJÖRKIS 2003-09-01, 13:43 Håller med tidigare inlägg, klarar du bara av att krypa ihop spelar längden ingen roll. Det gäller att ha bra balans och vara uthållig, för det är ganska krävande att rida så. Men ack så roligt! Happimess 2003-09-03, 19:44 Jag är 167 cm lång och väger typ 62 kilo, s jag är för stor, jag får nöja mig med att storma fram på halvbloden på klubben :) men jag skulle gärna vilja pröva på ett riktigt fullblod på galoppbanan! Immaculate 2003-09-07, 01:23 Att bli jockey är inget att sträva efter egentligen, om man inte har precis rätt kropp som orkar att rida så utan att banta och ha sig. Det finns så otroligt många som väger alldeles för lite för sin storlek och bara mår dåligt och blir sjuka och skadade... Det är grymt roligt, men det sliter på kroppen, särskilt om man inte äter ordentligt. Jag fick lära mig en viktig regel redan från början: "Ska du bli jockey ska du äta mycket och arbeta hårt!" Så är det! Jag tänkte ta amatörlicens i år, men då gick kursen på Jägers och blev INSTÄLLD! Vad är det för fasoner egentligen - de sa att för få hade anmält sig. Men herrejesus, hur många vill de ha för att kursen ska bli av då? Är det nån skillnad på 8 eller 10 eller 12? Bara ett fåtal kommer ju gå hela vägen och verkligen satsa i slutändan i alla fall! Taskigt att låta dem (mig!) vänta ett halvår! :devil: merenwen 2003-09-09, 20:51 men då kanske jag inte är så jätte för stor då :D 170 cm... 58 kg... bantar jag ner mig d jag gjick upp i sommras så funkar det nog :D DFZ 2003-09-10, 10:08 Du kan ju som sagt ta amatörryttarlicens. Jag tog min lincens när jag hade ett sto som var ritkigt bra men som jag gärna ville rida själv. Du kan ju även få rida proffslöp när du rider din egen häst. Lycka till! merenwen 2003-09-10, 15:29 ska nog ta det... måste ju bara bli bra i foten först... blir nog lite svårt annars=) :smirk: BJÖRKIS 2003-09-12, 17:57 Det finns många jockeys som ständigt bantar för att kunna hålla bra ridvikt, men det är inget att rekommendera. Det är tillräckligt frestande för kroppen ändå att rida som man gör, man får helt enkelt se till att äta med sunt förnuft och arbeta hårt, det gör susen! Att plåga en bantande kropp är inte hälsosamt. Men jag tycker helt klart att du ska ta amatörlicense, världens roligaste grej :bump: :banana: HoppFantasten 2003-09-15, 19:39 Man ska väga högst 50-55kg. och man FÅR inte vara längre än 1,50 cm( tror det är något sådant, men man får verkligen inte vara 1,70, isåfall endast i Sverige). Så är det. Men man kan vara tränare. Eller rida hästarna på träning, så rider en jockey i loppen. typ träningsryttare lr något heter det. Rätta mig om jag har fel. :o The_Last 2003-09-15, 19:43 Nej, där har du fel. Man FÅR vara längre än 150 cm, och det är INTE ngt som enbart gäller i Sverige! HoppFantasten 2003-09-15, 19:45 Får man det? :D The_Last 2003-09-15, 19:47 svar ja BJÖRKIS 2003-09-20, 14:51 Tack för att du svarade i mitt ställe, har inte kunnat sitta framför datorn på ett par dagar nu. Har fullt upp med hästarna :bump: Blev faktiskt riktigt förvånad över inlägget om att man inte skulle få vara över 150 lång, vad 17 kommer det ifrån? Åker för övrigt på Steg 2 kursen på Strömsholm på Måndag, jippie tjoho! Essepesse 2007-02-08, 21:17 jag är 172 cm men väger 55 kg.. många säger att längden inte spelar nån roll men det känss ju jätte dumt att gå runt med alla de andra som typ e 2 dm kortare än en själv:angel: :eek: :confused: Toscane 2007-02-08, 21:35 Heej , nackdelen med en jockey som väger mkt när man rider löp är att hästen får dra på mer dövikt och det gör att hästen tar ut sig mer , hästarna tar ju ut sej och tar sista spurten´på upploppet och då vill man ju helst ha en jockey som väger så lite som möjligt så hästen har en chans att ta spurten lättare . Men det finns ju löp för andra tjejer o killar som inte riktigt blev en skit hög och inte väger särskilt mkt mer och det är ju amatörlöpen , då kan man väl väga från 65-75 kg . Och det är ju bra ! Fös oss som är lite längre . Men det är egentligen inte längden som är ngt problem . Topolino 2007-02-09, 09:40 Oj, vilken gammal tråd! Lester Piggott var/är 173cm lång, en av de mest framgångsrika jockeysar som funnits. Läs mer om honom här (http://en.wikipedia.org/wiki/Lester_Piggott). Jezzy_flyer 2007-02-09, 12:33 Heej , nackdelen med en jockey som väger mkt när man rider löp är att hästen får dra på mer dövikt och det gör att hästen tar ut sig mer , hästarna tar ju ut sej och tar sista spurten´på upploppet och då vill man ju helst ha en jockey som väger så lite som möjligt så hästen har en chans att ta spurten lättare Fast det stämmer ju inte. Varje häst har ju en speciell vikt som de ska bära i löpet, om jockeyn inte kan rida den viktenså får hästen gå med övervikt. Det är dock inte så vanligt, eftersom tränarna då sätter upp en lättare jockey. Det som man inom galoppen kallar för "dövikt" är alla de extra kilona bly som de lätta jockeyerna får lägga i viktvojlocken för att komma upp i rätt vikt. Ska hästen bära 58 kg är det därför bättre att ha en jockey som väger 55 och som kan rida utan att behöva lägga till en massa vikt, än en jockey som väger 45 och som behöver 7-8 kg bly för att komma upp i rätt vikt. De 8 kilona bly är dövikt. Vikt som bara ligger på hästen och är i vägen, bättre med 8 kilo muskler till som kan få fart på hästen.. Ninniw 2007-02-09, 23:27 Fast det stämmer ju inte. Varje häst har ju en speciell vikt som de ska bära i löpet, om jockeyn inte kan rida den viktenså får hästen gå med övervikt. Det är dock inte så vanligt, eftersom tränarna då sätter upp en lättare jockey. Det som man inom galoppen kallar för "dövikt" är alla de extra kilona bly som de lätta jockeyerna får lägga i viktvojlocken för att komma upp i rätt vikt. Ska hästen bära 58 kg är det därför bättre att ha en jockey som väger 55 och som kan rida utan att behöva lägga till en massa vikt, än en jockey som väger 45 och som behöver 7-8 kg bly för att komma upp i rätt vikt. De 8 kilona bly är dövikt. Vikt som bara ligger på hästen och är i vägen, bättre med 8 kilo muskler till som kan få fart på hästen.. Kunde inte ha sagt det bättre själv! Vi kallar den vikt som sitter i ryttaren för "levande" och den vikt som är i sadel och i bly för "död"-vikt. Helt klart är det fördelaktigt för hästen att ha så mycket som möjligt av sin "ridvikt" i levande vikt. Tex, hällre har du en tung jacka på dig, än motsvarande vikt i en handväska… (den närmsta liknelsen jag kunde komma) Eftersom ryttaren är rörlig så kommer totalvikten att kännas lättare för hästen med en 55kg ryttare+2kg bly än 45kg ryttare+12kg bly… osv… Är du 170+ och väger 55kg, så kommer du säkert att gå upp några kilo i muskler om du börjar rida lopp och då blir du en alldeles utmärkt amatörjockey! Eller kanske hinderjockey?? Längden skall du inte oroa dig för, svenskar är långa av naturen så klart att det finns flera personer runt 160. Men du kommer inte att vara ensam 170+are!! Gullis 2007-08-28, 15:07 Hejsan! jag funderar på att åka till England..till British horse racing school å utbilda mig där:)studerar nu å blir klar nästa år..så efter det isådanafall! Var studerar du? lady_mike 2007-08-29, 20:46 Det va min stora dröm som barn.. Ville inget hellre.. Brukade leka jockey med min fjording som jag hade.. Älskar fart o fläkt.. O jag är orädd av mej. Jag vet inte hur det är med längden då jag är 167 cm över marken.. Och jag skulle inte ha svårt att gå ner de 7 kilon som skulle behövas.. Men jag tror inte jag skulle se bra ut så.. Mina former skulle försvinna o jag skulle se ut som en vandrande sticka.. Men jag gillar western. Så får jag ha mina former kvar:crazy:.. seems sweet 2007-08-29, 20:55 det tycker jag att du ska göra, kan räckomendera kursen! speciellt tiden hos tränare som är obligatorisk i kursen! jag var där för ngra år sen och det är bland det roligaste jag har gjort! |