Visa fullständig version : Fälttävlan är =självmord??

Qudexco
2003-08-11, 23:24
hört den komenatren ofta på sistone...
andlednigen till den är att det är väldigt många hästar som skadas och måste avlivas i de lite högre klasserna fältävlan!! vad tycker ni??

**BORTTAGEN**
2003-08-11, 23:39
I sådana fall vill jag fråga två saker :D
(blev mer än två frågor :))

1.Hur många hästar är det som dör?
2. Hur många dressyr och hopphästar får inte avlivas varje år pga t.ex kotledsinflammation?
3. hur många hästar finns det som aldrig tävlat fälttävlan och då oxå lever ett odödligt liv?

Ok. vissa hinder kanske är snäppet försvåra osså...
Men...

Ähh orkar inte skriva mer...
Tycker i alla fall att fälttävlan inte är mycket värre än dress, hopp, galopp, trav, distans, voltige osv.
Alla grenar har ju för och nackdelar!

Huvudsaken tycker jag är att hästen får ett lyckligt och värigt liv medans den lever!!! :o :love:

**BORTTAGEN**
2003-08-12, 09:00
visst fälttävlan är en riskfyulld sport och det förekommer skadade hästar och ryttare. det är tragiskt att se olyckorna hända på löpande band och att ingen gör något åt dem. det är väl ingen som tycker det är bra?
men att fälttävlan = självmord är nog överdrivet.

Qudexco
2003-08-12, 12:11
mmm. jo egentligen borde det ju finnas nått man kunde göra för att åtminstonde förhindra några olyckor.
men som sagt det är inte bara i fältävlan hästar skadas/dör på löpnade band men tror faktiskt det är vanligast i den sporten.. :angel:

olgaklara
2003-08-12, 14:39
eh ??

de hästar som förolyckats i år har merparten av dem avlidit av hjärtfel som kan hända när som helst.

och så är det väl ändå som så att det skadas fler hästar i hagen än i ft.

Qudexco
2003-08-12, 22:42
det vet jag ingenting om men nu pratar vi rid grenar inte hur många som skads ihagen. och jag "känner" många många många mer hästar som dött i ft än av olyckor ihagen.detta kan vara rena slumpen. men ändå!! och ta inte ut din ilska på mig det är inte jag som fält denna komentar. jag filosoferar bara hur mycket sanning det ligger i den ;)

shettisronja
2003-08-13, 16:54
Det är då betydligt fler hästar som dör som korv :mad: än tävlingshästar :)

Gunther
2003-08-13, 17:28
Fälttävlan är högre risk eftersom det är fasta hinder, såklart.
Men träningar och tävlingar är ju upplagda utifrån ett stort säkerhetstänkande. Dels måste man ta kortet för att kunna tävla.
Sen på träningar så får man aldrig hoppa hinder utan att tränaren eller hindervakt övervakar hindret.
Tränaren bedömer ju också säkerhetsaspekten vid varje hinder om man ska rida på det eller ej. En bra tränare förebygger ju olyckor.
Jag har sett mer avsittningar och vurpor vid vanliga lektioner och framförallt hoppträningar än vad jag har gjort på terrängträningarna.
Sen är väst obligatoriskt också.

Qudexco
2003-08-13, 18:25
ja men jag syftade mer på hästar som dör inte människor ;)

Gunther
2003-08-14, 00:21
Jo, jag förstod det. :smirk:
Men risken för hästarna hänger ju också ihop med ryttarens färdighet och hur pass tränad hästen är för uppgiften.
Min pålle skulle förmodligen ta livet av sig om han gick en svårklassbana. :D

Qudexco
2003-08-14, 10:26
min pålle också :o men den debutant klass ska nog gå nästa sesong.. :angel:

Chough
2003-08-14, 12:30
min hopptränare, (som även är b-tränare i fälltävlan) berättade att olyckorna har minskat betydligt nu när man har börjat med marklinje längre ut från hindren. Så hästarna hoppar alltså inte av för nära hindret. Anledningen till att dom går omkull är oftast att dom kommer för nära..

Qudexco
2003-08-14, 22:39
ja jo det säger ju sig självt samma med hoppningen kommer man för nära är det ju större risk att hästen river..
men egetligen är det ju ganska sant om amn tänker efetr självmord kanske är lite väl grovt men visst är det en stor risk man tar när man väl kommit upp sig i FT.. :crazy:

olgaklara
2003-08-15, 08:52
Inte det minsta arg, men vill bara påpeka att det oftast inte är hästar i högre klass som gör sig illa. Dessutom så krävs det oerhörda krav för att ta sig till tex *** nivå.

Skador som händer, vilket händer väldigt sällan idag, är oftast balltramp vilket inte är så allvarligt. :D

Snuffsan
2003-08-15, 09:07
En sak jag ibland funderar över när jag läser här är att många skriver i stil med "Min ponny tycker det är kul att hoppa i skogen så nu tänkte vi starta en Ft".

Jag förstår inte hur man ens kan fundera på att tävla i Ft utan att ha tränat ordentligt för instruktör. Ft blir farligt om man inte vet vad man sysslar med. Att komma ut på en bana och vara så orutinerad är naturligtvis en skaderisk.

Jag vet dessutom de som lyckats ta sitt Ft kort utan att ha några större kunskaper.

Qudexco
2003-08-15, 12:08
och då antar jag att du syfftade på mig eller??
jag har tränat hoppnig med blandad träng i ca 2 år alltså att vi har kombinerat "vanliga" banhoppningen med träng hinder. har även varit på Ft kurs 2ggr..och sköt och tränat en fälttävlans häst. vet inte om du syfftade på mig men jag är den enda här som har skrivit att jag vill starta en debut klass med min häst. jag har ännu inte tagit kortrt men jag har tränat en hel del Ft min häst är löshoppad nästan 170cm och jag hoppar honom 130cm han är hoppad 110 på ETT fast hinder och han älskar det och min tränare tycker att han gott och väl kommer kunna gå en 100cm bana men det vill jag nog inte pga skade risken men därimot en deb vill jag starta..du borde nog ta reda på lite mer fakta innan du dömmer...men som sagt dit inlägg kanske inte var menat till mig..

Snuffsan
2003-08-15, 14:41
Nej, jag syftade inte på dig. Du skriver ju själv att du har utbildat dig och din häst inom Ft, hur kan du då få det till att det är dig jag menar? :confused:
Jag skrev de som hoppat lite i skogen och plötsligt ska ut på tävlingsbanan.

Vita_N_6520
2003-08-16, 01:22
Jag vet dessutom de som lyckats ta sitt Ft kort utan att ha några större kunskaper.

Joo jag bland annat :smirk:
Varken jag eller min häst hade varit ute på en redig terrängbana nångång när jag tog FT märket o ändå klarade jag det. O då menar jag inte nått negativt i det du skrev, tvärtom..
Det gick inte alls bra på ena delen när ja tog märket. Min häst vägrade flera gånger o gick knappt runt när vi hoppade banan (dock felfritt men vi hade draghjälp :smirk:)

Så JAG tycker itne att ja borde fått märket, men det fic kjag...
Fasst sen va jag på en till kurs innan jag tävlade och då gick det betydligt bättre.
Inte när vi skulle hoppa hindren ett o ett för då vägrade hon minst en gång p åvarje men sen när vi hoppade banan så gick hon super!!! :cool:
Så sen tävlade vi en debutant och det gick rätt bra!
Vägrade dock ut oss på nedhoppet men jag vet varför, det var för att jag saktade ner henne innan för det va skithögt tyckte jag å då ville hon inte heller hoppa...
Jag tvekade inte eller nått men det var just för att jag saktade ner henne tror jag :(
Men jag är nöjd iaf :)

Men som du skrev så är det ju många som tror att det är lugnt bara för att man tagit märket..
Visst om hästen hoppar fint över alla hinder och är säker o så då kanske ma´n vet att den klarar det men ändå.
En liten tvekan och det kan ju hända en stor olycka :(
Och då syftar jag mkt på en tvekan hos ryttaren oxå för det är ju stor skillnad om man tvekar i banhoppningen än i terrängen...

Dom flesta hästarna tycker ju att det är kul att hopap i skogen men för den sakens skull så behöver de inte passa i FT... :smirk:
Typ som min häst...
Men om hon hade varit typ 10 år yngre o helt ok i benen så skulle man kunna träna ordentligt för hon har rätt bra självförtroende på såna små höjder ändå :)

Meningslöst inlägg men iaf :crazy: :p

Snuffsan
2003-08-16, 06:20
Buke var så segt igår så jag fick inte med hela mitt inlägg. Du skriver att du är den enda som skrivit att du vill starta en debutant klass med din häst. Om du tittar igenom gamla trådar så hittar du hur många som helst som börjar med typ "Jag vill tävla FT, min häst/ponny är så duktig på att hoppa när vi rider i skogen".

Om du dragit in taggarna så hade du sett att mitt svar var ett svar på frågan du ställde om Ft är farligt och i så fall varför.

Splittan
2003-08-16, 20:53
Jag har sätt en hel del olyckor med skadade ryttare och hästar på banhoppning.
Och då när min syster tävlade mkt FT med bla SM och Breddersstart så såg jag inte mkt olycker.

Det är bara det att när det händer någon olycka inom FT så förstoras de upp väldigt mkt, medan man inte hörs något om olycker på banhoppning.

Qudexco
2003-08-17, 23:13
hmm..ok men om man tänker på hästarna så är det ju himla mycket skon sammare att slå i tex ett ben i en "lös" bom än en som sitter fast sten hårt!?

Splittan
2003-08-21, 08:16
Det är därför hästarna har speciella benskydd på sig!

Desutom så kan hästarna slå sig hårt även fast bommen är lös!

Qudexco
2003-08-21, 21:35
ja men inte LIKA hårt! visserligen har jag sett en del hemska omkull ridningar på banhoppning men 1000 ggr värre saker i FT.

fio
2003-08-21, 23:29
Nej kanske inte lika hårt , men skadorna blir värre pga hoppskydden skyddar inte alls lika bra som terrängskydden.
Terrängskydden har dessutom en hård skena som skyddar senorna fram samt skenbenet bak.

Splittan
2003-08-22, 11:02
Jasså.
Jag kan säga att jag har sätt väre saker på banhoppning än på FT!!!
bla ledband på häst har gått av mitt över ett hinder, hästen fastnar går omkull och ryttaren får svår hjärnskakning.

Ryttaren jagar in en häst in i ett hinder så att hästen hoppar av , fastnar i bommarna och bryter benet..

En ryttare trillar av i ett hinder, håller på att slå ut tänderna, tandköttet sprack och fick sys.

Massa med omkullridningar, avfallningar m.m Vissa har gått bra, andra har fått hjärnskakning, stukningar m.m

Tävlade en del FT på ponny och var sedan mkt ute när min syster tävlade (hon har tävlat mkt FT), där var det i bland någon som gick omkull, men har aldrig varit med om att de har avlivat en häst pgr av att den har skadat sig allvarligt.

Det är bara det att när det händer något i FT så blåses det upp storp i masmedia, men när det händer något på en hopptävling så har man tur om man ens kan läsa om tävlingen..

Har du själv tävlat eller varit ute och sätt FT ett par gånger??

Qudexco
2003-08-22, 14:51
ja det har jag skötte en "FT häst" i ca 2,5 år
han tävlade även en hel del "vanlig" banhoppning.
och jag kan försäkra dig om att han hade betydligt mer "skador" av FT´n än banhoppningen. även om dessa skador inte var något att tala om.

fio
2003-08-23, 20:01
Jaså , man kan ju undra hur den ryttaren red :devil:

Splittan
2003-08-23, 20:54
Du skötte en FT häst!!
Undrar med hur ryttaren red!!???

Med min ponny kval jag till SM i FT, tävlade msv hoppning, tävlade i elitlaget i hoppning, la dressyr.
Aldrig skada i FT eller hoppning, dock gick vi omkull en gång och fick lite skapsår när vi gick omkull på ett vattenhinder på en banhoppningstävling!

Min systers fd tävlingshäst, nu avelshäst.
Tävlade La dressyr, 1,40 hoppning, bredders placerad i FT, SM i FT, uttagen till uppföljningsgrupp i FT (uppföjlningsgrupp är de som ingår i landslaget, har fått bra resultat på tävlingar och har chans att ta sig in i landslaget, ekipage som de anser är lovande).
Dena häst har aldrig skadat sig på någon FT eller hoppning!

_carmenzita_
2003-08-24, 13:37
vart kan man få tag på sådana skydd?

Qudexco
2003-08-24, 22:13
(till fio och dig med "ft" bilden)
"Den" ryttaren råkar vara den bästa tävlings ryttaren jag någonsin träffat på. och rider bättre än dom flesta människor jag sett/träffat detta gäller nog säkerligen er/dig också (tittade på dina bilder)/ida

olgaklara
2003-08-25, 10:25
Att rida säkert eller bra är inte samma sak. Jag har också tävlat ft i många år och ridit både det allra största i Sverige och internationellt, men jag har inte haft speciellt mycket skador på mina hästar.

Sedan finns det ryttare som rider väldigt bra med, men som hela tiden lyckas att få sina hästar trasiga! Det är allmänt känt! Och det har inget med ridskicklighet att göra utan har mer med den allmäna hästhållningen och hur mycket man pressar sina hästar.

Tycker dock inte att du skall ge dig på personangrepp när du inte vet hur en person rider, vilket man absolut inte kan se genom att titta på bilder.

olgaklara
2003-08-25, 10:25
Att rida säkert eller bra är inte samma sak. Jag har också tävlat ft i många år och ridit både det allra största i Sverige och internationellt, men jag har inte haft speciellt mycket skador på mina hästar.

Sedan finns det ryttare som rider väldigt bra med, men som hela tiden lyckas att få sina hästar trasiga! Det är allmänt känt! Och det har inget med ridskicklighet att göra utan har mer med den allmäna hästhållningen och hur mycket man pressar sina hästar.

Tycker dock inte att du skall ge dig på personangrepp när du inte vet hur en person rider, vilket man absolut inte kan se genom att titta på bilder.

Splittan
2003-08-25, 13:12
Jag med "ft bilden" få väll säga att jag känner en del som rider de största klasserna (EM, VM, OS).
De är väldigt duktiga ryttare, både på hoppbanan och på FT banan.
Men deras hästar får inte specielt mkt skador på FT, inte mer än vad man kan få på en hoppbana!

Man kan rida bra, men att rida säkert och tänka på hästen är också viktigt.
Att läga upp träning så att hästen klarar sin uppgift är mkt viktigt.
Tänker man inte på säkerhet, pressar hästen för mkt än vad den klarar av, så får man skador!

Din kommentar att ryttaren du pratar om rider bättre än mig, genom att du titta på några bilder tycker jag bara är en pinsam kommentar.

Fick som 16 åring redan då höra av en OS ryttare (bla placerad i VM och EM i FT) att jag red som ett proffs. Alla tränare jag har haft bla A och B tränare med meriter i OS, svår hoppning har med berömt min ridning.
Att jag ha fått beröm för min ridning beror på talang men även mkt arbete...

Sedan så har jag sätt Fio på bla hopptävlingar när hon bodde nere i skåne, och hennes ridning är det absolut inga fel på!!

Qudexco
2003-08-25, 14:08
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,301164,00.html här är en liten del av det jag menar!
och om du nu är SÅÅÅ duktig förstår jag inte varför du tar åt dig och reagerar som du gör en människa som vet att han/hon är duktig på sin sak försöker inte hävda sig genom andra!! och det tycker jag är presis vad du gjorde nu!

Splittan
2003-08-25, 14:18
Jag tar inte åt mig, jag har bara skrattat åt ditt inlägg!

Jag försöker inte hävda mig, och jag är inte SÅÅÅÅ duktig...
Du där emot hävdar att jag och Fio inte är så duktiga som din sköthästs ryttare är, eftersom du inte känner någon av oss eller har sätt oss så får ju jag berätta hur jag rider.

Du där emot försöker hävda dig genom att smutskasta folk, vilket gör att man måste försöka försvara sig, eller är det fel, försöker man hävda sig då??!! :mad:

I och för sig så borde du ha sett Fio på tävling när du skötte FT hästen, kanske min syster också...

Qudexco
2003-08-25, 14:43
när man är med på tävlingar hinner man (iaf inte jag) titta på så många andra! ok jag tycker vi lägger ner denna debatten nu! det var ju för det första ni som "började" det här sista genom att skriva "undrar hur den ryttaren rider" det vet ju inte ni/du lika mycket som att jag inte vet hur du rider! eller hur!? så nu tycker jag vi avslutar den här diskutionen.

Qudexco
när man är med på tävlingar hinner man (iaf inte jag) titta på så många andra! ok jag tycker vi lägger ner denna debatten nu! det var ju för det första ni som "började" det här sista genom att skriva "undrar hur den ryttaren rider" det vet ju inte ni/du lika mycket som att jag inte vet hur du rider! eller hur!? så nu tycker jag vi avslutar den här diskutionen.

Qudexco

fio
2003-08-25, 15:40
Hur tänker du människa :confused:!!! Du säger själv att "din" ryttares hästar har fått hur mycket skador som helst genom FT, är det då Konstigt att vi andra aktiva på hög nivå inom samma gren undrar hur den människan rider då???
Visst är Ft en skaderisk, men genom sund hästhållning och ett säkerhetstänkande inom terrängridningen kan man elimenera många av dessa skador.

Det har ju tydligen inte "din" fantastiska ryttare lyckats med.
Lyckas man inte med det ,då är man ingen skicklig fälttävlansryttare vill jag påstå, då rider man sönder hästen på ett eller annat sätt.
Förutom de 3 grenar som ingår i ft så har man hästens hållbarhet att tänka på som största del och bara en skicklig ryttare kan avväga hur mycket träning hästen tål för att hålla i många år, tydligen kunde inte "din" ryttare det med alla de skador hans/hennes häst /hästar drogs med och då klassar jag verkligen inte den ryttaren som speciellt skicklig iallfall.

Angående min ridning bedömd utifrån ett par kort så ser det jävligt bra och balanserat ut, och det borde du oxå ha sett om du är så fantastiskt bra på att bedöma ridskicklighet (genom ett par kort) :devil:

För övrigt är har jag startat St Georg dressyr och ridit på 72%, 140 hoppning och utbildat 2!! hästar till svår dressyr och 3 hästar till medelsvår och svår fälttävlan från ingenting.
Vad har du gjort??

Qudexco
2003-08-25, 22:34
jag skriver som jag skrivit förut en skicklig ryttare behöver inte hävda sig genom andra och det står jag fasst vid. det värsta jag vet är skryt och skulle aldrig komma på tanken att rabla upp allt jag åstakommit i häst väg.
och att du utbildat hästar imonerar mig inte det minsta då jag sett flera KASSA ryttare kommit hur långt som helst endast på hästens stamm eller kapacitet. Jo tack jag tänker alldeles utmärkt! :smirk: om du är läskunnig så har jag inte skrivit att han fick hur mycket skador som helst utan att han hade betydligt fler skador av ft än banhoppningen. då tänker jag mest på skarpsår vilket som sagt inte är någon "skada" att tala om. han har aldrig ridit sönder en enda häst och sköter sina hästar pendantiskt. Nu sköter jag inte denna häst längre utan har en egen sen 2 år. som sagt så tycker jag att den här dikutionen är totalt menings lös och borde inte fortsätta..

Leyla
2003-08-25, 23:45
Man kan inte ta sig till toppen om man inte kan rida, i alla fall inte hålla sig på den nivån ett längre tag i alla fall, för hästar klarar inte allt i längden..

moiran
2003-08-26, 11:45
nu uttrycker du dig hemskt klumpigt. först av allt vill jag veta vad du har för definition av "duktig ryttare" och "KASS ryttare"?

om en ryttare tar en häst från total scratch, utbildar på egen hand och tävlar upp till svår klass. och sedan gör om det på en eller ett par hästar till. är inte det definitionen av 'duktig ryttare'? _ingen_ häst tar sig själv till svår klass i fälttävlan oberoende av hur bra stam den har.

sen att ryttaren inte har en ridstil som faller dig i smaken må vara en annan sak. håll dig saklig.

ingen här har sagt att "din" ryttare är kass. folk har ifrågasatt hans kunskaper om det nu var så att hans häst var skadad så väldigt mycket mer i ft än banhoppning som du ville göra gällande (rubriken på din tråd var fälttävlan är=självmord, remember?). sen att det handlade om små skrubbsår kom fram nu (och borde bero på hästens/ryttarens sätt i terrängen det också, eftersom mina välhoppande hästar normalt alltid varit skrubbsårsfria även efter terrängen). däremot har du bedömt folk här som 'kassa ryttare' genom att se på några bilder(!) vilket du, om du har god erfarenhet inom fälttävlansbranchen, borde inse är förkastligt (särskilt som jag inte förstår vad du baserar uttalandet på och vilka bilder du kan ha sett som kan gett dig den uppfattningen).

det är du som innehar lågvattensmärket i den här tråden. och så länge folk vill diskutera kan knappast diskussionen vara meningslös, right?

moiran
2003-08-26, 12:21
för övrigt vill jag gärna veta vad du kallar skryt? fios uppradning av vad hon åstadkommit? splittans förklaring av vad hon har för bakgrund? olgaklaras tävlingsmeriter? jag tycker mig ana en svag doft av jantelag här, snarare än skryt iaf. ingen har påstått att de är felfria, bara redogjort för sina kunskaper så att du vet om vilka det är du försöker tillrättavisa... :smirk:

Splittan
2003-08-26, 13:21
Du skrev innan att eftersom du skötte hästarna på tävling, så såg du inte så mkt av de andra ryttarna....
Och ändå så kan du hävda att det är bara "din" ryttare som rider bra??!!
Får inte ihopp det!!

På tävling så ser jag många duktiga ryttare, vissa är bättre än andra och det är inte ofta jag ser "kassa" ryttare. Och det händer i bland att jag säger: Gud vad bra ryttaren rider!!
Så det finns många bra ryttare, bara du öppnar dina ögon när du är ute på en tävling!!

Men alla måste börja någon stanns, ingen är proffs från början och alla har inte till gång till bra tränare, däreför är det ju naturligt att alla rider på olika nivåer.

Ang skador så kan jag alltid hitta sår på min häst efter hon har varit ute i hagen och i bland på tävling (hoppning), nu senast så hade hon 2 cm lång, ej djup reva vid kronranden.
Dock har jag aldrig råkat ut får sådana skador vid FT (dock ej med denna häst jag skriver om, å hon ej går FT).

Splittan
2003-08-26, 13:58
Jag förstår mig inte på dig!!

Först är vi "kassa ryttare.
Sedan är vi duktiga, när du helt plötsligt tycker att vi skryter "duktiga ryttare behöver inte hävda sig"...

Du får väldigt gärna skriva dina meriter, der är ingen som hindrar dej!!

Man kan inte komm hur långt som helst för att hästen har kapacitet eller stamtavla, förresten så kan man inte tävla på stamtavlan, utan det är hur hästen är som idivid, med eller utan stamtavla.
Du har sett flera "kassa" ryttare komma långt, jag har inte sätt en enda kass ryttare komma till toppen. För att komma till topen så krävs det ridskiklighet, som gör att man kan lotsa runt hästen.

Jag kan inte annat än undra om du är avensjuk på alla de som lyckas??

då jag sett flera KASSA ryttare kommit hur långt som helst

Att utbilda hästar och ta samtliga till de högre klasserna ÄR skicklighet, är man en "kass" ryttare kan man inte utbilda hästar, man kanske kan komma upp i mellan klasserna (knappt det) med en rutinerad häst.

Qudexco
2003-08-26, 14:00
ok jag kanske utrycker mig något klumpigt men men när jag menar en "kass" ryttare syftar jag nog inte på just en kass ryttare utan mer på en person vars ridning inte håller för att kunna utbilda en häst till den nivån egentligen. ok nu börjar allt krångla till sig igen! jag har inte sagt att ALLA anda ryttare rider dåligt utan jag vet att det finns jätte många duktiga ryttare ute i världen och det finns ju jätte många som säkert rider påttre än den ryttaren jag pratar om. har det låtit som att jag har sagt att alla andra ryttare "suger" ber jag hemskt mycket om ursäkt.

Qudexco
2003-08-26, 14:10
min mening om vad skryt är:
1: man höjer sig själv på andras bekostnad. tex "undrar hur den ryttaren rider"
2: man har ett stort behov av att tala om för alla vad man åstakommit (speciellt de människor man aldrig träffat)
3: man trackar ner på andra som kanske inte uppnått samma mål.
sen har ju alla olika uppfattning om vad skryt är och vad man kan kalla skryt! men efetrsom jag avskyr skryt kan jag medge att jag kanske tycker att väldigt mycket är skryt.!

Qudexco
2003-08-26, 14:20
jag har aldrig sagt att ni är duktigar inte heller att ni är kassa. ok du förstår dig inte på mig!? det är ganska ömsesidigt kan jag lova. och som sagt jag VILL inte rada upp alla mina meriter och erfarenheter osv osv efetrsom jag inte tycker att det har någon betydelse. inte för att jag inte har några. men ni vet inte hur jag rider om jag tex skriver '"jag har 60 blågula rosetter" hur kan ni då veta om det var svår konkurens eller om jag tävlade mot nybörjarna på klubben!? just av den anledningen vill jag gärna udvika att skriva mina meriter.

olgaklara
2003-08-26, 15:26
Skryt är en sak men kunskap och rutin något helt annat! Jag anser det inte att vara skryt när någon säger saker som verkligen är fakta. Det gör mig bara imponerad :)

Att skryta är något helt annat än att i denna diskution tala om vilka ens MERITER är!!! Det är väl i alla fall ingen som sagt att den har vunnit 60st blågula :confused:

Om jag berättar att jag tagit upp alla mina hästar från debutant till svår klass vill jag inte kalla det skryt utan det är faktiskt så!!!! Och jag är STOLT över det! Och stolthet skall man väl få visa????? Eller kommer den Svenska avundsjukan fram då?? :confused:

Och hur skall man annars kunna bedömma en ryttare?? Om man inte radar upp meriter om man säger att man har tävlingserfarenhet??

Om du skrivit att du tävlat flera olika hästar upp i svår klass eller att du utbildat flera olika hästar upp till msv anser jag nog att du är en kompetent ryttare. Och det är inte fråga om du vunnit 100st lätta klasser på en och samma häst!

Och om du rider svår klass så rider du nog inte mot nybörjarna i klubben :smirk:

Splittan
2003-08-26, 16:05
Håller med ditt inlägg till 100% :bow:

Sverige är faktiskt känd, även utomlands för sin avundsjuka gentemot andra... :o

fio
2003-08-26, 17:16
Fy fan vad du skryter :devil: lägg av med det nu!!

Ha ha... Man får visst inte tala om vilka meriter man har utan att bli beskylld för skryt, Puh ,vilken tur att man inte heter Linda Algotsson eller Piia Pantsu då...

Höjer sig själv på andras bekostnad??? Vad menar hon med det??
Klankar ner på andra som inte uppnått samma mål?? Brukar vi ågna oss åt det?

Behov av att tala om vad man åstadkommit??

Visst gör vi det i varje tråd vi svarar på, eller hur??
Speciellt när folk klagar på att man rider dåligt efter att ha sett 2 kort :rofl:

Nej du Q eller vad du nu hette, vi började tala om vad vi åstadkommit efter du började anklaga oss för att vara kassa och urdåliga ryttare , undrar vem som egentligen vill höja sig själv till skyarna genom att verkligen trakassera andra och börja med rena personangrepp, finns bara en enda på denna sidan och det är faktiskt du :mad:

och på tal om stam?? Olgaklaras häst har inte ens någon känd stam (om jag minns rätt) den är imp irland.

Jag har EN häst med fälttävlansstam ?? vad nu fälttävlansstam egentligen är :confused: dom andra 2 har verkligen ingen fälttävlansstam eller ens någon bra stam egentligen. Dom är bra hästar och individer iallafall.

Just det ja , jag har faktiskt en fjärde häst med en fantastisk fälttävlansstam släkt med Pippa Funnels 2 hästar som går fyrstjärnig fälttävlan på mammans sida, men hon kommer aldrig bli en framstående fälttävlanshäst iallafall just pga hon inte har det rätta psyket. För det är mer hästens psyke än stam som styr om den blir en bra häst eller ej.
Visste du inte det?? :devil:

Domaren
2003-08-26, 18:34
Hur kommer man långt på endast hästens stam?? :confused:

Qudexco
2003-08-26, 22:02
ok hur gammal är du egentligen! tydligen inte tillräkligt för att kalssas som läs kunnig!
jag har inte skrivit att ni är kassa ryttare inte heller att ni är duktiga för det kan jag inte avgöra utan jag anser att det är endast DU som kan svara på det! är jag en duktig ryttare? det finns även gott om duktiga ryttare som inte kan ubilda hästar säger bara att jag har ett antal exepel på ryttare som i sig inte rider så det gnisstrar som köpt en häst med bra stam OCH bra psyke och kommit hur långt som helst när den hästen sedan sålts och den lite yngre hästen kommit har allt gått käpp rätt åt h-vete. nu säger jag inte att detta är fallet för dig men JAG vet inte!
jag vet inte hur du rider jag vet inte något om dig. jag har inte bedömt din ridning efetr några kort! och som sagt var det någon som startade detta "bråk" var det du (fio/splittan) man kan ju iaf anta mer av ett kort än av ingenting!! ellerhur!? och skulle det vara så att den ryttare jag pratat om rider "bättre" än er skulle det nog ha en hel del med åldern att göra han är nämligen 45 år. och det har jag sen länge fattat att inte ni är. och övning ger färdighet! inte sannt? och jag är inte det minsta avundsjuk vet inte hur du fått för dig det! nej nu skiter jag i det här är det ens lönt för mig att försöka med detta!? känns som om jag sitter i en sandlåda med småbarn! (även om jag antar att ni är äldre än mig)/ida :mad:

Qudexco
2003-08-26, 22:04
och jag har inte sett dina kort!
men snälla du ta inte allt så personligt!!!!!!!!!!!
hon undrade vad jag klassade som skryt och där fick hon mitt svar! allt jag skriver handlar inte om vad alla sagt här!utan vad jag tycker!

Qudexco
2003-08-26, 22:05
går tydligen alldeles utmärkt med en fet plånbok. :smirk:

Qudexco
2003-08-26, 22:08
JAG klassar saker hur JAG ser dom och inte hur andra ser på samma sak!!

fio
2003-08-26, 22:18
(till fio och dig med "ft" bilden)
"Den" ryttaren råkar vara den bästa tävlings ryttaren jag någonsin träffat på. och rider bättre än dom flesta människor jag sett/träffat detta gäller nog säkerligen er/dig också (tittade på dina bilder)

fio
2003-08-26, 22:53
ok hur gammal är du egentligen! tydligen inte tillräkligt för att kalssas som läs kunnig!

läskunnig och läskunnig men något liknande det svenska språket vill jag gärna ha när jag skall svara på ett inlägg.
(kalssas) Det ordet finns inte i den svenska ordlistan , är det stavfel eller något ord jag inte hört talas om :confused:

jag har inte skrivit att ni är kassa ryttare inte heller att ni är duktiga för det kan jag inte avgöra utan jag anser att det är endast DU som kan svara på det!

Jo jag svarade på det men fick då slängt i ansiktet att jag skryter och trampar på andra för att hävda mig själv :confused:

det finns även gott om duktiga ryttare som inte kan ubilda hästar

Det är väl ingen som sagt emot dig , tvärtom.

säger bara att jag har ett antal exepel på ryttare som i sig inte rider så det gnisstrar som köpt en häst med bra stam OCH bra psyke och kommit hur långt som helst när den hästen sedan sålts och den lite yngre hästen kommit har allt gått käpp rätt åt h-vete.

Det är väl inget duktigt med att ha klarat sig någorlunda med en häst och sedan misslyckats, det visar ju bara att man inte kan utbilda hästar om man inte är duktig, som vi sagt hela tiden.
Du däremot säger att det går, men nu säger du att det inte går?? :confused:

nu säger jag inte att detta är fallet för dig men JAG vet inte!

Jo det vet du för det har jag redan skrytit om :devil:

jag vet inte hur du rider jag vet inte något om dig. jag har inte bedömt din ridning efetr några kort! och som sagt var det någon som startade detta "bråk" var det du

Knappast vännen!

(fio/splittan) man kan ju iaf anta mer av ett kort än av ingenting!! ellerhur!?

Knappast igen! Du hade ju inte sett mina kort säger du , även om du tidigare sagt att du har sett korten.

och skulle det vara så att den ryttare jag pratat om rider "bättre" än er skulle det nog ha en hel del med åldern att göra han är nämligen 45 år. och det har jag sen länge fattat att inte ni är. och övning ger färdighet! inte sannt?

Inte nödvändigtvis då kvaliten i träningen inte sitter i hur gammal man är och kvaliten i träningen är oxå av mer betydelse än kvantitet, och med tanke på alla skador han hade så var det nog inte så mkt med kvantiteten heller för den delen.

Det finns ryttare som ridit i mer än 50 år som ändå inte klarar av att rida LA hoppning eller dressyr.

Malin Baryard är nästan 10 år yngre än mig ,jag vill inte påstå att jag är en bättre hoppryttare än henne bara för att jag är äldre.
Jag är även äldre än både Linda Algotsson och Piia Panstu så åldern har inget med saken att göra utan mer förutsättningar, tillgång till hästmaterial, tillgång till bra träning och tillgång till pengar utöver sin egen talang.

och jag är inte det minsta avundsjuk vet inte hur du fått för dig det! nej nu skiter jag i det här är det ens lönt för mig att försöka med detta!? känns som om jag sitter i en sandlåda med småbarn! (även om jag antar att ni är äldre än mig)/ida :mad:

Nej Gud hur kan vi ha fått för oss att du är avundsjuk med alla dina ödmjuka inlägg. :devil:

Vet inte varför tankarna för mig tillbaka till Cherrie-ft.....

Splittan
2003-08-27, 12:48
Vi som startade detta :confused:

man kan ju iaf anta mer av ett kort än av ingenting

Efter som du då har sätt min användarbild och bedömt ut efter den??! Så vill jag gärna höra vad i min ridning som stör dig??!!

Hur gammal man är säger inget om hur man rider, allt beror på hur länge man har ridit, vilka tränare man har haft och den egna talangen!

och övning ger färdighet! inte sannt?

Både jag och nej! Lär man sig fel, rider utan tränare så lär bara fel ridning bli änu mer fel. Rider man rätt och tränar, så lär man bara bli bättre och bättre till den egna människans begränsning nårs.

ett antal exepel på ryttare som i sig inte rider så det gnisstrar som köpt en häst med bra stam OCH bra psyke och kommit hur långt som helst när den hästen sedan sålts och den lite yngre hästen kommit har allt gått käpp rätt åt h-vete.

För det första så splera det ingen roll om hästen har bra stam eller ej! Det fins många duktiga hästar med "anonym" stamtavla, och många "dåliga" hästar med superstamtavla.
För att plocka upp en häst så krävs det at man kan rida, man kommer inte runt en 1,40 om man sätter hästen fel, drar den i munnen, rider som en kratta m.m
Att sedan nästa häst inte går bra, kan bero på att kemin inte stämmer överrens mellan ryttare och häst, eller att hästen inte räcker till.

Att du påstår att du inte är avundsjuk, det :D jag åt!

känns som om jag sitter i en sandlåda med småbarn

Och vi andra står och vaktar dig och småbarnen så ni inte ska hitta på hyss....

Domaren
2003-08-27, 21:09
För att en häst har bra stam är inte det detsamma som att dem behöver bara dyr och ha kapacitet!

Min väns fd häst hade extremt bra stam, men hoppa kunde han inte, så hur skulle han komma långt på enbart sin stam, kan du var snäll att förklara det??

Qudexco
2003-08-27, 22:40
jag har inte sett dina bilder och aldrig sagt att jag har det därimot har jag sett splittans bilder! jag har heller aldrig sagt att DU skryter utan bara påstått att de som är duktiga behöver inte hävda sig själv och det är sant!

Qudexco
2003-08-27, 22:46
exakt vad har jag att vara avundsjuk på?? att du aldrig kan sluta älta saker! jo det är ju en bra egenskap!
det enda jag vet om dig är hur du betet dig här och det är inget du borde va stålt över inte heller nått för andra att vara avundsjuk på!! som sagt har man en "fet" plånbok går allt det är bara att inse! och nu tänker jag säga det här och nu så inte ni hittar på att jag sagt det och det: DETTA GÄLLER NÖDVÄNDIGT VIS INTE DIG!! som sagt jag vet inget om dig och vill passa mig för att fatta en egen mening om personer jag aldrig mött men måste rkänna att jag har svårt för det just nu! nej nu skiter jag i detta det är men löst. ingen lyssnar ju ändå på vad jag säger!

Qudexco
2003-08-27, 22:50
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

känns som om jag sitter i en sandlåda med småbarn

--------------------------------------------------------------------------------

Och vi andra står och vaktar dig och småbarnen så ni inte ska hitta på hyss....
.................................................. .......

ehh ja visst du har ju visat dig vara den vuxna i denna debatt. jaaa verrkkliiggeennn!!! :D :D :D :angel:

Splittan
2003-08-28, 12:38
Jag har bettet mig?? :confused:. Nu tar du nog vatten över huvudet.
Jag ältar inget, men du tar kanske åt dig??.

Fet plånbok har jag inte, inte mina föräldrar heller!
Vi har köpt unghästar, ponny som inte varit inridna, inköpspriset har inte varit högt!

Den so har börjat dena "sandlåde" nivåen är du!
Genom att först ifrågasätta mig och andra här inne, och sedan hoppa på oss om att vi skryter och tror vi är något??!!

Om du läser de vi har skrivit i andra trådar, så lär du upptäcka att ingen av oss skriver vad vi gör/presterar.
Nu fick vi dock nämna det etfer som du flög på oss.

det enda jag vet om dig är hur du betet dig här och det är inget du borde va stålt över inte heller nått för andra att vara avundsjuk på

Förklara dig tack! För detta du har skrivit är sandlådenivå och smutskastning av mig. :mad:
Så jag vill att du förklarar vad du menar!

Splittan
2003-08-28, 15:50
Vad du är avundsjuk på!!??
Tja, du tjatar hela tiden om: fet plånbok, bra stam, bra hästar...
Och sedan så skryter man ju om man nämner vad man har för kunskap...

Slutsattsen bli att du är avundsjuk på de som:
1.Har mkt stålar som kan köpa dyra hästar med fina stammar (fast man kan även köpa hästar med bra stam för inte allt för mkt pengar..)
2. De som har lycka att få tag på en ricktig bra häst.
3. Att vissa människor får framgång.

Qudexco
2003-08-28, 22:36
varför skulle jag vara avundsjuk på folk som kan köpa dyra/bra hästar??
har en grannus avkomma och både jan tops och franke slothak (stava) har avkommor av honom och nästan alla hans avkommor har gått os i nån gren!? jag är ju knappsat avundsjuk på andra för nått jag har!? :smirk: och sen att man är lite avundsjuk på folk med pengar tror jag alla är!! inte mött nån som sagt att de inte vill ha pengar (men pengar är inte allt) och sen det här med framgång tycker jag att jag fått min beskärda del av så det räcker för nu läget. så nej jag är inte avundsjuk varför skulle jag vara det??

Qudexco
2003-08-28, 22:37
kan ju dock tilägga att min häst inte gått OS och dyligt :smirk:

fio
2003-08-28, 23:32
Är det någon annan än mig som känner lukten av Cherri FT alias Fältavlan???

Qudexco
2003-08-28, 23:34
ehh..va??

fio
2003-08-28, 23:42
Svarade precis på ditt inlägg på foder där du beskriver att du tävlar regelbundet LB och LA i hoppning /dressry med din häst du haft ett långt tag , Är det din beskärda del av framgång så är den nog väldigt beskärd skulle jag säga.....

Att du inte tävlar OS har nog en och annan förstått för längesedan!

fio
2003-08-28, 23:45
jag har inte sett dina bilder och aldrig sagt att jag har det därimot har jag sett splittans bilder! jag har heller aldrig sagt att DU skryter utan bara påstått att de som är duktiga behöver inte hävda sig själv och det är sant!

välkommen in på Gnägg då! Där finns även 2 nya bilder.

Qudexco
2003-08-28, 23:46
jag har endast haft min häst i ca 1,5 år och han var totalt otävlad när jag köpte honom tog ca 6 månader och ca 10 tävlingar att vänja honom sen har vi jobbat sakta uppåt!
innan det har jag tävlat 120 hoppning regelbundet.jag är 15 år! utala dig inte om sånt du inte vet något om tack!

fio
2003-08-28, 23:50
Jag har inte uttalat mig överhuvudtaget, jag bara undrade om LA var det du menade med din beskärda del av framgång som du har fått så det räcker för ett tag????

Sniff sniff....

fio
2003-08-28, 23:51
[quote]

Sniff sniff....

Jag är förkyld men det fattar ni va! :angel:

Qudexco
2003-08-28, 23:54
min häst har visat stor framgång på tävlings banorna ganska snabbt imot vad vi hade förväntas oss. men nej det var inte det jag syfftade på även om det även är en framgång i sig!

fio
2003-08-29, 00:21
Du har tidigare i ett annat inlägg sagt att din häst heter Qudexco, stämmer det?

Splittan
2003-08-29, 18:37
Jag väntar fortfarande på svar:

"det enda jag vet om dig är hur du betet dig här och det är inget du borde va stålt över inte heller nått för andra att vara avundsjuk på "

Förklara dig tack! För detta du har skrivit är sandlådenivå och smutskastning av mig.
Så jag vill att du förklarar vad du menar!

Qudexco
2003-08-30, 12:08
vad har det med saken att göra?

fio
2003-08-30, 19:39
Jag bara undrade :confused: ÄR det förbjudet??

Qudexco
2003-08-31, 13:48
nej det är det inte. men jag undrade varför du undrade *krångligt*

Qudexco
2003-08-31, 13:51
jag menar precis vad det står.man är ju inte avundsjuk på något/någon som man inte tycker betersig på ett sätt som man själv vill bete sig *krångligt* men ungefär så var det jag menade!

fio
2003-08-31, 20:49
Jaha , men tänker du svara på frågan då :smirk:

Qudexco
2003-08-31, 21:11
undrar fortfarande varför du undrar?? men ja.

Domaren
2003-08-31, 21:20
Intessant att jag inte får någon träff på en häst med det namnet, någon klubb där du ska ha tävlat borde väl ha en hemsida med reslutat??

Qudexco
2003-08-31, 21:45
ja det borde dom ha..men ser nu när jag söker på min förre sköt häst som tävlade i hela mellan sverige på betydligt högre nivå än mig får jag bara upp 1 träff. så jag tror inte att det går att göra så.

Snuffsan
2003-09-01, 06:43
Men hästen borde väl i alla fall ha licens? Jag får ingen träff när jag söker licens heller.

Splittan
2003-09-01, 09:50
"det enda jag vet om dig är hur du betet dig här och det är inget du borde va stålt över inte heller nått för andra att vara avundsjuk på "

"jag menar precis vad det står.man är ju inte avundsjuk på något/någon som man inte tycker beter sig på ett sätt som man själv vill bete sig *krångligt* men ungefär så var det jag menade!"

Och hur beter jag mig då? Det som gör att jag inte ska vara stolt, och andra inte ska vara avundsjuka på (varför de nu ska vara det förstår jag inte).

jag menar precis vad det står.man är ju inte avundsjuk på något/någon som man inte tycker betersig på ett sätt som man själv vill bete sig *krångligt* men ungefär så var det jag menade!

Vill gärna ha en bättre förklaring!

Splittan
2003-09-01, 09:55
Du är 15 år och tävlar en häst i 1,20 hoppning, en häst vi inte kan finna någon stans (har även tittat i statisikkalendern).

Här inne är det massor av människor som har mer erfarenhet och rutin än dig. Du är som sagt 15 år och har massor kvar att lära!
Om du vill bli bra, se då till att kämpa. Inga pengar eller hästar med bra stam kan få en att komma långt.
Inte heller genom att tycka att de som har mer rutin och erfarenhet än dig är skrytmånsar.
Tycker du så om de flesta människor så kommer du inte till att lära dig något och inte koma någon stans!

fio
2003-09-01, 15:43
Men hästen borde väl i alla fall ha licens? Jag får ingen träff när jag söker licens heller.

Det var det jag ville komma till :D precis som Cherrie-Ft hästar , dom har tävlat hur mkt som helst men har aldrig någon licens. :angel:

Qudexco
2003-09-01, 21:54
som jag redan redogjort för fio (?) så har jag tävlat MIn häst (qudexco) i LB-LA på lokal nivå och då krävs ingen lisens. därimot tävlade jag min sköt häst upptill 120 klasser i hoppning.

Qudexco
2003-09-01, 21:57
som jag redan redogjort för fio (?) så har jag tävlat MIn häst (qudexco) i LB-LA på lokal nivå och då krävs ingen lisens. jag tävlar alltså end på lokal nivå för tillfället och har därför ingen lisens. :mad: desutom tycker jag att den här diskutionen har gått över styr! min fråga är hur du/ni ställer er till alla skodor innom FT idag. inget annat fattar inte att ni ens bryr er såpas mycket som att sitta och kolla upp mig och mina tävlings meriter. Men har man inget liv så..visst :angel:

fio
2003-09-01, 23:10
men snälla, LA och 120 är samma sak!! och hur många 120 finns på lokala tävlingar???

Splittan
2003-09-02, 08:16
Det fins inga 1,20 klasser på lokal nivå, det är inte tillåtet :D

Desutom så var det du som började gå in på annat än skador, det började när du började hoppa på fio, mig och de andra!

olgaklara
2003-09-02, 11:05
Men det är ju det som är själva saken!!!! :D

Att det är väldigt få skador idag på just fälttävlanshästarna. Och det var väl det vi ville svara på från början, men då talade du om att den ryttaren som du var hos (elitryttare då?) hade mer skador genom fälttävlan än hoppningen!!! Vi dementerade det genast OCH då talade du om för alla här att de var sämre ryttare än "din"!!

Jag anser nog att det är du som gått över styr! :smirk:

Domaren
2003-09-02, 20:11
Det finns inga 120 på lokla nivå, det högsta tillåtna är 1.10.

fio
2003-09-02, 20:38
Ja?? , det var ju det jag skrev.

Qudexco
2003-09-02, 21:31
ehh.. nej då är det nog olika beroende på var vi bor väldigt udda men men. LD:90 cm LC 1m LB 110cm LA 120 cm
så är det iaf här och vore ju väldigt udda om det vore olika på olika ställen i landet.

Qudexco
2003-09-02, 21:33
jo jag vet det. :smirk: ehh jo efter som det finns upp till LA på lokal tävling så finns det 120 hoppningar = LA.
var det något mer ni/du undrade för jag tänker näligen inte ägna mer tid åt denna duskution efetr detta.

Domaren
2003-09-02, 21:38
NEJ lilla vännen, nu får då ändå ge dig, det är inte tillåtet någonstans i hela Sverige att ha 1.20 på lokaltävling enligt tävlingregelmentet, du blir bara pinsam när du sitter här och ljuger.

Qudexco
2003-09-02, 21:54
varför skulle jag ljuga om en sån sak!?
då kan ju du tala om för mig vilka höjder klasserna ligger på då! väldigt konstigt i så fall efetr som det ÄR så här. vad skulle jag få ut av att ljuga!? bara undrar. och snälla kalla mig inte "lilla vännen". herre gud.

olgaklara
2003-09-02, 21:58
Du kan ju nämna var någonstans det finns 120 på lokal tävling, eftersom det inte får förekomma enl TR.

Här där jag bor (skåne) finns det iaf inte en enda 120 på lokala tävlingar förutom på klubbtävling eller på inbjudningstävlingar tex pay and ride.

Tulip
2003-09-02, 21:59
Läs TR, LA dvs 120 för häst är inte tillåten på lokala tävlingar.

Domaren
2003-09-02, 22:01
Höjderna du skriver stämmer, men det får inte förekomma högre klasser än LB och 1.10 hoppning på lokaltävling, så att du påstår att det är olika i olika delar av landet är lögn.

Och vad får du ut av att ljuga, det kanske är bättre du svarar på det själv.

Qudexco
2003-09-02, 22:15
Det är ju du som säger att jag ljuger. Därför kan jag inte svara dig efetrsom jag inte ljuger. tävlingen jag tävlade är en drive in eller som nån skrev pay and ride. var inne på förbundets hemsida och ser också att det står tom 110cm klasser: lokal. Måste luska lite i detta.

fio
2003-09-02, 22:19
:rofl: :rofl: :rofl: Det här blir bara värre och värre, Jaså du tävlade en Drive in :devil:
Undrar om du ÄR Cherrie eller om Sverige begåvats med flera sådana exemplar :angel:

Domaren
2003-09-03, 19:44
Jaha, nyss var det en lokaltävling och sedan en drive in.. har du ingen koll på vad du tävlar och skriver?

Qudexco
2003-09-03, 21:21
en LOKAL DRIVE IN!!!
du kankse inte är läs kunnig! ursäkta men nu börjar jag bli förbannad. jag behöver desutom inte förklara mig för någon här inne över huvudtaget!

Qudexco
2003-09-03, 21:26
vad är det med dig egentligen!!!!
du vet inget om mig men ändå dömmer du mig!?
börjar fundera på vad det finns för folk här inne egentligen!!! detta är sjukt!

Domaren
2003-09-03, 21:46
En drive in är inte en tävling som klassas som en lokaltävling, menar du att det var en drive in som låg nära dig och du med det kallar den lokal?

Jo tack, jag är läskunnig, men du är väligt bra på att ändra dig hela tiden, lite svårt att hänga med i dina förvirrade inlägg.

Qudexco
2003-09-04, 21:24
tävlingen var en så kallad "lokal drive-in" har (papparena kvar.) där har dom både hoppning för ponny på morgonen och går sedan över till häst. klasser mellan 60cm-135 om jag inte mins helt fel. men jag förstår fortfarande inte varför jag ska behöva förklara mig för dig. och jag har inte ändrat mig hela tiden varför skulle jag göra det. därimot har jag en tendens till att handla först och tänka sen det kan nog verka något förvirrande. :smirk:

_carmenzita_
2003-09-05, 18:06
:rofl: ja j-ar... :D
Pinsamt är det....

Qudexco
2003-09-05, 22:33
ursäkta!? :mad:

Cyllene
2004-02-21, 12:51
Men lilla gumman - ska du inte ta och backa?

Tänk innan du fantiserar nästa gång! Eller lär dig TR innan så du inte gör bort dig! :smirk:

/C

Rejält_felskapad
2004-02-21, 15:12
Men ojsan, hur i all världen kom denna tråd upp igen :D :angel:.

fio
2004-02-22, 20:12
:devil: :angel:

Mack_Lobell
2004-02-23, 21:37
En i stallet har en häst som gått mkt fältävlan. Bara två lindriga skador(på hästen) har de råkat ut för under många tävlings säsonger. Så jag tror inte fältävlan skulle vara värre än någon annan gren. Bara man är försiktig så..