Visa fullständig version : Träns & bett?

Ajabaja
2003-08-15, 11:07
Jag har börjat fundera på vad jag ska ha för bett & träns när jag kör.

Vad är viktigt att ha på tränset? (nosgrimma, pannband, käkrem & dyl.)

Vilket brukar vara ett bra körbett på en pigg, men känslig ponny & på en mycket het shettis?

Kör nu med tredelat bett på båda hästarna. Alltså har jag det bett + träns som jag har när jag rider.

Tacksam ör svar! :bow:

:bump: :banana: :bow: :rofl:

alisson
2003-08-15, 18:23
JAg har oftast mitt ridträns när jag kör. Varför ha något annat?
Det man bör tänka på är att om något går sönder blir det mkt farligare än om man rider. Alltså ha bra grejer(därför det oftast är bredare remmar på körträns).
//A

_L_
2003-08-24, 17:44
Hej!

Vad jag vet så ska man helst ha träns som är dubbeldytt, alltså kraftigare än de man har till ridning.
Om man ska tävla i körning är det obligatoriskt med nosgrimma. Pannband och käkrem bör ju finnas och gör på de flesta sorter av huvudlag.
Tredelade bett och speciella körbett ska visst användas vid körning med det är lite inviduellt, man får se efter på hästen och vara följsam med handen.
Jag kör min shettis på vanligt tränsbett och hon har inga som helst problem med det och jag använder träns till henne och det går bra, kanske ska investera i ett litet dubbelsytt svart huvudlag om jag hittar något. Kör min fjording på tjockt tvådelat bett och det går också bra. Till fjordingen har jag ett dubbelsytt huvudlag vid körning.

M. v. h. Lisa

semlis777
2003-08-27, 17:30
jag har ett vanligtträns när jag kör samt ett tredelatbett som ligger mkt bra i munnen

Carolus
2003-08-27, 20:09
Du skall ha ett bett som passar på hästen. Om hästen trivs i ett tredelat tränsbett så skall han ha det, är det liverpolsstång så går det bra...

**BORTTAGEN**
2003-08-28, 00:03
Jag brukar ha som regel att använda samma bett vid ridning som vid körning. På min nordis har jag vanligt tränsbett eller tömkör bara i grimma då jag hört att de behåller känsligheten i munnen bättre om man använder grimma så länge som möjligt då de är unga, han är tre år.
På shettisen som är både riden och körd har jag vanligt tvådelat tränsbett och det fungerar jättebra.

Ska du inte tävla så använd det som känns bäst för dig och hästen!

/Hippo

Svanhild
2007-05-05, 10:37
Hej!

Vad jag vet så ska man helst ha träns som är dubbeldytt, alltså kraftigare än de man har till ridning.
Om man ska tävla i körning är det obligatoriskt med nosgrimma. Pannband och käkrem bör ju finnas och gör på de flesta sorter av huvudlag.
Tredelade bett och speciella körbett ska visst användas vid körning med det är lite inviduellt, man får se efter på hästen och vara följsam med handen.
Jag kör min shettis på vanligt tränsbett och hon har inga som helst problem med det och jag använder träns till henne och det går bra, kanske ska investera i ett litet dubbelsytt svart huvudlag om jag hittar något. Kör min fjording på tjockt tvådelat bett och det går också bra. Till fjordingen har jag ett dubbelsytt huvudlag vid körning.

M. v. h. Lisa

Reagerade lite här... om det är obligatoriskt med nosgrimma vid körtävlingar... vaför fick jag minuspoäng på en brukskörning för jag hade nosgrimma på min häst?:confused: Är inte brukskörningstävlingar körtävlingar?:confused:

Nussikan
2007-05-06, 20:00
En tävling i skolkörning heter ju "Körtävling", en tävling i brukskörning heter "Tävling i brukskörning". Vid körtävling är det obligatoriskt med nosgrimma, vid tävling i brukskörning ska man helst inte ha det.

Svanhild
2007-05-07, 22:46
En tävling i skolkörning heter ju "Körtävling", en tävling i brukskörning heter "Tävling i brukskörning". Vid körtävling är det obligatoriskt med nosgrimma, vid tävling i brukskörning ska man helst inte ha det.

Hrmmm... ok, men det är ju knepigt... de småtävlingar jag varit på har det körts både bruks, precission o dressyr osv... samma hästar o samma kuskar så det gäller att plocka av o på utrustning utefter gren för att inte få minuspoäng? *sucka*

Nussikan
2007-05-08, 08:18
Det måste vara några små lokala tävlingar eller? Har aldrig varit med om en sådan "riktig" tävling... Är det lokala/klubbtävlingar så går dom ju inte alltid 100% efter TR (speciellt i egenkomponerade tävlingar som du beskriver) så det kanske är olika från tävling till tävling :)

Svanhild
2007-05-10, 22:21
Ja, det har varit småtävlingar...:) Jag är inte så tävlingsintresserad så det har aldrig varit nån större tävling... inte än i alla fall...

Ramir
2007-05-15, 14:09
Jag använder grimma på min häst på grund av att han är känslig när man tar i munnen. Nu har vi inte kommit så långt så vi har vagn efter men jag kommer nog fortsätta med grimma då också. :bump:
Han blev som en helt ny häst när jag bytte från träns till grimma.. :rofl:

snigelfarmor
2007-05-15, 17:43
rekommenderar inte det, och vill absolut inte möta dig när du kör i grimma. Det är förenat med fara för allmänheten och dig själv.

varför gillar han inte bettet? tandläkare? vårdslös bettanvändning, pessoa, tvådelat, tjockt, för långt? Man kan nog hitta en lösning på det problemet den dagen du ska köra in honom.

Nussikan
2007-05-15, 19:28
Du tog orden ur munnen på mig, jag hade inte heller velat möta någon som var ute och körde i grimma...

MadicDomino
2007-05-15, 19:49
*kl*

Om jag hade möt dig i grimma när du kör och jag kör med och din häst stirar kanske up sig eller skenar vad gör du då ?

Använder ett ridträns som är lite tjockare än vanligt ridträns men tunnare än körträns.. Vanligt 3 delat ;) som pollen trivs mycket bra med :D

Mvh
Eran Emma

Nussikan
2007-05-15, 19:54
Antar att du glömde ett *kl* eller tryckte på fel "snabb-svar knapp" där eller? För mig lär du inte möta körandes i grimma...

MadicDomino
2007-05-15, 20:03
Antar att du glömde ett *kl* eller tryckte på fel "snabb-svar knapp" där eller? För mig lär du inte möta körandes i grimma...

Tryckte på fel knapp :( förlåt :crazy: .....

Mvh
Eran Emma

Nussikan
2007-05-15, 20:07
Det är lugnt, såg att du lagt till ett *kl* nu :)

Fina
2007-05-15, 23:28
Vad man har för koll på hästen ska väl inte bero på vad man har för huvudlag? Säger du/ni samma sak om alla bettlösa huvudlag? När det gäller ridning också? Tycker inte man ska behöva stoppa metall i munnen på hästen för att kunna "lita" på den, eller rättare sagt kunna orsaka den smärta så att den stannar...

snigelfarmor
2007-05-16, 07:03
det är stor skillnad på att sitta på en häst och att sitta bakom en häst. det är oxå stor skillnad på en lös häst med sadel, eller en lös häst med en vagn bakom.

Köra utan bett kan man leka med inom inhägnade ridbanor om man vill, men inte bland allmänheten. Du skulle aldrig förlåta dig själv om din häst vilt skenade in i ett villaområde och repade bilar, drog ner postlådor, kanske tom kör över barn och vuxna.
Hästar är flyktdjur, och då kvittar det hur fin kontakt du har med din häst från marken i grimma. Du sitter 4 meter bakom och kan dra tills du blir blå. oftast slutar det med en trasig häst, och trasig vagn.
Ska passa på att påminna om att hjälm är lika viktigt bakom hästen som på hästen.

Ramir
2007-05-16, 08:16
Jaha så vad du säger är att en häst inte går att hantera i grimma!!... min häst är inriden och allt i grimma och är därför ganska känslig i munnen.. har aldrig ridit genom att hålla på och dra hästen i munnen och det har funkat galant!! en häst blir inte farlig för att man tömkör i grimma. jag ser ju hällre att jag tar i en grimma när jag vill få stopp på honom om han inte lyssnar än att sitta och slita i en järnstång i munnen!

Solstrimma
2007-05-16, 09:08
Nej, men inse fakta! Det är skillnad på att rida, tömköra, hantera häst i grimma och KÖRA (med vagn). Vid körning med vagn utsätter du inte bara dig själv, utan även ANDRA människor för fara om du kör med grimma. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå. Man är inte elak mot hästen bara för att man har ett bett i dess mun! Du har inte en chans att kontrollera din häst om du kör med grimma och det händer något.

a_c72
2007-05-16, 10:23
Jaha så vad du säger är att en häst inte går att hantera i grimma!!... min häst är inriden och allt i grimma och är därför ganska känslig i munnen.. har aldrig ridit genom att hålla på och dra hästen i munnen och det har funkat galant!! en häst blir inte farlig för att man tömkör i grimma. jag ser ju hällre att jag tar i en grimma när jag vill få stopp på honom om han inte lyssnar än att sitta och slita i en järnstång i munnen!

Självklart går hästar att hantera i grimma!! Å de är väl jättebra om den är uppmärksam på dig med små signaler.

Så för DIN, hästens och omgivningens skull .. SLUTA GENAST köra hästen i grimma

Det är bara sa att man ALDRIG ska köra en häst utan bett i munnen. Betänk dock att ett bett blir aldrig starkare än den hand som hanterar det.

Anna-Carin

Nussikan
2007-05-16, 10:45
Jag har en så gott som fjärrstyrd häst, han lyssnar till 100% på min röst och är enligt mig den mest väluppfostrade häst man kan tänka sig. Men för ett par år sedan när vi var ute och körde kom det en långtradare bakifrån i en j*vla fart och såg inte oss (eller struntade i oss...) och det var inte många cm ifrån att han körde på oss i full fart! Då fick min annars coollugna häst panik (och jag förstår honom för det fick jag oxå) och hade jag inte haft bett i munnen på honom då så hade han väl sprungit fortfarande... Allt kan hända, även om man har en "supersäker" och väluppfostrad häst!

mizz
2007-05-16, 10:55
För att spinna vidare på huvudlag vid körning. Vanliga nosgrimmor för ridning känns för mig väldigt osäkert, går bettet eller sidostycket så ligger man pyrt till. Jag föredrar stolpnosgrimma, men dessa verkar bara finnas med skygglappar eller inte alls.

Denna tankegång dök upp när en fick bannor här på buke för att köra nosgrimmelöst, huh så omdömmeslöst. :smirk:
Den enda nosgrimma jag kan tänka mig är en ordentligt, hårt spänd remont. :crazy:

Fina
2007-05-16, 15:24
Varför skulle man inte köra utan nosgrimma då?

Fina
2007-05-16, 15:25
Nu är det så att Ramir kör inte, utan tömkör. Så att sluta med att köra i grimma blir svårt :angel:

MadicDomino
2007-05-16, 15:28
Vill bara tillägga att jag kör alltid med hjälm :d
Ni vet proffs kör med hjälm så man får väl härma dem och låsas vara proffs med :rofl: ! Skämt och sido :D!

Men ex hakamore (stavas?) och träns som använders sig av tryck av tryglen/tömmen skulle väl man kunna köra med :o ?

Tycker också man skulle kunna leka i hagen/ridbanan med köra i grima för skoj skull och träna utan bett... Men trafik nenenene :eek: livs farligt :( ! kanske mitt ute i ingenstans där det inte finns bilar eller liknade på lååååååånnngggt avstånd..

Mvh
Eran Emma :p

Nussikan
2007-05-16, 20:24
Fast riktiga "proffs" kör ju bara med hjälm i maraton ;) (hur dom gör hemma vid vardagskörning vet jag inte men jag måste erkänna att enda gången jag eller hon jag kör med har hjälm, är just i maraton :o )

MadicDomino
2007-05-16, 20:37
Hahah :rofl: okej kan väl erkäna lite här, ska man träna i paddoken så bryr man sig inte särskilt :rofl:!
Men ska jag galoppera har jag hjälm ;)
Finns det inte dem som tävlar maraton som har säkerhetsväst på sig när de kör ?

Mvh
Eran Emma

a_c72
2007-05-16, 21:11
Jag sätter mig ALDRIG mer i en vagn utan hjälm på huvudet.
Säkerhetsväst är beställd nu och den kommer fortsättningsvis att användas vid ALL ridning/körning.

JAG kommer att använda både hjälm och säkerhetsvästen vid ALL tävling också. Får väl bli minuspoäng då men jag har haft min tur när det gäller körning ..

Anna-Carin

snigelfarmor
2007-05-16, 21:43
har ni inget att skydda kanske...?

jag föll av vagnen och hade jag inte haft hjälm hade jag väl legat i s´diket än idag..

snälla folket, använd hjälm. Ridsporten är redan så drabbad av skador att körningen väl inte ska bidra till några fler allvarliga?

Nussikan
2007-05-16, 21:47
Jo det är det många som har, och det är bra, vi har inte haft det nu det senaste eftersom vi båda har växt ur dom :angel: men nya ska införskaffas :)

Nussikan
2007-05-16, 21:51
I dressyr och precision får du avdrag om du kör med hjälm, på svårklass tror jag inte ens det är tillåtet, har aldrig sett någon ha det iaf... så där är det inte mycket att diskutera.

Jag har alltid hjälm när jag rider, men man faller på ett helt annat sätt om man ramlar av då, och som sagt när vi kör maraton och det finns risk för att välta eller köra emot (vet att man kan välta annars oxå om det händer något men det är ju inte lika stor risk) men när jag kör dressyr eller kör ut och konditionstränar då stannar hjälmen hemma. Jag har oxå vält/ramlat av vagnen flera gånger men det är som sagt andra kroppsdelar som tar smällen då.

Zarro
2007-05-16, 22:17
Jag har alltid hjälm på mig när jag kör,det är en livräddare och det kan faktiskt hända saker då med.
Kanske du borde ta ett lite ``vassare`` bett på honom om han inte svarar på ett 3-delat.Använder samma träns som när dom rider honom vilket det inte finns någon nosgrimma på.

Nussikan
2007-05-16, 22:24
Varför skulle han inte svara på sitt 3-delade?? Eller var det menat till någon annan? Skriv gärna *kl* eller tryck på TS "snabb svar-knapp" isf.

snigelfarmor
2007-05-17, 06:51
Varför använder du inte hjälm när du kör ut? Tycker det är en självklarhet...alla hästar är flyktdjur. Var rädd om det du har.
Enda gången jag inte har hjälm är i tävlingssammanhang eller när vi har westerntema, då blir det cowboyhatt och skritt 200 meter med gästerna. :)

Nussikan
2007-05-17, 07:19
Det är väl en vanesak, har aldrig haft det och kommer inte ha det i framtiden heller. Som sagt, skulle jag skydda mig mot de skador som kan hända vid en olycka vid körning så skulle jag behöva ha pansarutrustning på mig, och det känns lite klumpigt... De gånger jag skadat mig har som sagt aldrig huvudet varit den del som tagit smällen. Visst är det en bra säkerhetsåtgärd, men jag kommer inte börja med det ändå.

Fina
2007-05-17, 14:05
Varför skulle man inte köra utan nosgrimma då?

?? Någon som har svar på det?

Solstrimma
2007-05-17, 15:57
Hästen kan lättare komma undan bettets verkan om den kan gapa.

Fina
2007-05-17, 16:19
Ja, om hästen gapar så visar den alltså att man tar för hårt. Att hindra den från att visa när något gör ont känns för mig väldigt elakt och otänkbart.

Solstrimma
2007-05-17, 17:28
Nu tror jag att du missförstod vad jag menade...i normalfallet behöver ju inte hästen gå och gapa och det fungerar säkert utmärkt att köra även utan nosgrimma, men om det händer något så att man behöver ha full kontroll, så är det bättre att ha nosgrimma. Om hästen försöker slippa undan bettets verkan och t.ex. dra iväg, så blir det i allafall lite svårare för den att göra det med nosgrimma i.o.m. att den inte kan gapa då. Så det är ett led i säkerhetstänkandet (igen). Det är vad jag tror är anledningen i allafall. Samt att hela huvudlaget sitter på lite stadigare kanske också?

Carolus
2007-05-17, 20:56
Jag sätter mig ALDRIG mer i en vagn utan hjälm på huvudet.

Inte jag heller, det var ju en landslagskusk som avled för ett par år sedan, hon avled i sviter av en olycka då hon föll ur vagnen...

Nussikan
2007-05-17, 21:23
Vad fick hon för skador?

Carolus
2007-05-17, 21:25
skall leta om jag hittar hennes text... Men hon fick följdsjukdomar som gjorde att hon avled efter ett tag...

Carolus
2007-05-17, 21:49
Hittade den, texten var i kuskringenbladet i september -00

Hjälmen - din bästa livföräkring.

För 10 månader sedan var jag med om en mycket svår "hästolycka": en äldre tonåring kröde en häst med rockard och jag åkte med som passagerare. Ekipaget gick på en sten, kusken åkte av och föll i gräset, gick till skolan dagen efter. Jag slog huvudet i stenen, förde med sirener på i ambulans till intensiven på UAS. Låg medvetslös i en månad. Barnen övernattade länge i ett sk anhörigrum. 10 månader efter olyckan kom hon inte ihåg vad som hände vid olyckan, vad som hände året innan.

Hjälmen var hel men repig på höger sida, däremot fick hon skador i huvudet, hörseln saknades på höger öra, och höger öga var ur funtion, hon fick använda käpp. Hade hon inte haft hjälm på sig, hade hon inte överleft.

Nåt år senare så avled hon tyvärr...

Fjunet
2007-05-18, 07:15
:eek: Kom inte hit med din skrämselpropaganda.
Nu kräver jag ett ekonomiskt bidrag till en säkerhetsväst :angel:

Nussikan
2007-05-18, 10:22
Visst är det hemskt och trots att hon hade hjälm avled hon, kanske på ett värre sätt än om hon inte hade haft hjälm. Men man kan inte se allt sånt som skrämselpropaganda, det är jätte tragiskt att det händer men vill man vara helt säker och skyddad så får man sitta inne i ett madrasserat rum, inte hålla på med hästar. Jag känner en tjej som var nära att stryka med trots hjälm och säkerhetsväst (inga skador mot huvudet) och en tjej på ridskolan här i stan snubblade i hagen och slog huvudet i en sten och dog innan hon ens kommit fram till hästen samt en bekant till en bekant som dog i en bilkrock för att säkerhetsbältet skar av halsen på henne. Du kan bli påkörd bara du går utanför huset eller få en dödlig sjukdom om någon nyser på dig. Man kan inte skydda sig mot allt om man vill ha ett normalt liv. Jag har som sagt hjälm när jag rider eftersom för det första ramlar man av mycket lättare och för det andra så anser jag att när man ramlar av en vagn är det oftast andra delar på kroppen som tar smällen, och skulle jag ramla av så illa och slå huvudet i en sten så jag dog ist för att bli ihjälklämd under häst och vagn, ja då är det väl så mitt öde ser ut.