Visa fullständig version : Lämna valp ensam
Lilltufsan 2003-08-15, 15:55 En 14-veckors valp? Vad tycker ni om detta, ensam 2.5h på förmiddagen, lång lunch med sällskap&promenad, sedan ensam 2.5h på em, sen sällskap igen och så ensam 2.5h på kvällen.
Jag tycker det låter mycket? :crazy: När våra valpar varit små var det i och för sig alltid någon hemma och det är klart att inte alla kan det ha det så men är inte ovanstående lite väl tufft för en 14v...? :confused:
Men herregud så länge kan man ju absolut inte lämna en så ung hund. Varför skaffade de hund överhuvudtaget?
**BORTTAGEN** 2003-08-15, 16:07 Alldeles för mkt ensamhet.
7.5 timmars ensamhet. Så mycket skulle jag aldrig ens lämna en vuxen hund!! 14 veckors valp ska inte behöva vara ensam alls tycker jag.
Lilltufsan 2003-08-15, 16:33 Men herregud så länge kan man ju absolut inte lämna en så ung hund. Varför skaffade de hund överhuvudtaget?
Det är en rätt ung kille på jobbet, 27? kanske :confused: Känner honom inte så väl men jag har förstått att hundar är största intresset. :smirk: Han bor alltså själv o jobbar heltid så han har väl inte så mycket val. :confused: Hur gör andra som jobbar heltid och har hund/valp? :confused: Hunddagis?? :confused: :confused: :confused:
I alla fall, jag tyckte det lät mycket. Vad tycker ni är lagom för en 14V-valp att vara själv?
Lilltufsan 2003-08-15, 16:35 7.5h ja, men inte i ett sträck. Hur gör ni som har vanliga jobb då, där hunden inte kan vara med? :confused:
hmm lät rätt mycket. Men det var ju tur att det inte är 7,5 timmar i sträck...
Fraggel_Tess 2003-08-15, 16:55 Låter inte bra i mina öron.
Det är ju en liten valp!
Jag har fått lära mig att valpar endast ska lämnas korta stunder i början nu snackar vi inte timmar utan minuter för att lära sig vara själva men 2½ timme *GAAAH*
Uach, säger jag bara. En så liten valp ska enbart lämnas korta stunder som ett led i ensamhetsträningen. Några minuter här och där, en kvart när den sover, någon halvtimme då och då. 7,5 timmar tycker jag är en gräns för vuxna hundar och då ska ensamheten spridas över dygnet.
Var man ska göra av hunden under tiden man arbetar är ett problem som ska lösas innan man skaffar hunden. Finns det ingen bra lösning, såsom hundvakt, arbetstider i omlott eller dagis ska man inte skaffa hund. Då får man vänta tills livssituationen förändras.
Men man kan ju inte skaffa en valp om den ska vara ensam så mycket. Den är dessutom för ung för att få gå på dagis. Det bästa hade varit om han skaffat en äldre omplacerings hund som han kunde han på dagis istället.
Som sagt alldeles för mycket. Vår hund är snart 7 månader och har aldrig lämnats ensam så länge. När han blir vuxen kommer han att som mest lämnas ensam 5-6 timmar per dag och då inte i ett streck utan någon kommer att komma hem på lunch och ta ut honom etc.
Tycker att din arbetskamrat borde fundera på om han verkligen kan ha hund!
Ursäkta men är ni arbetslösa eller miljonärer..
hellre 5 timmar ensam än ingen mat, eller hur....
Hundar är inga ömtåliga saker som ska lindas i bomull, får de lära sig med intervaller så blir de vana med den tid de lämmnas.....
Hundar har alltid klarat sig och kommer alltid att göra det....
ja, de kanske klarar av det. Men kommer den fortsätta vara lycklig om den ensamma hunden får vara själv 5-8 timmar i sträck varje dag, varje vecka? Jag tror tyvärr inte det....
Jag tycker att de som är djurägare ska sträva efter att deras djur ska vara lyckliga! :bump:
Tack för ordet :bow:
Det är skillnad på att klara sig och att må bra. Min äldsta hund klarar sig ensam mycket längre än 5 timmar, men han mår inte bra om det sker ofta.
Kan man inte tillgodse hundens behov ska man ingen hund ha.
För vems skull har du hund? Inte för hundens skull antar jag om den måste vara hemma hela dagarna själv. Skulle du lämna ditt lilla barn själv hela dagarna? I detta fallet en 3-4 månaders baby?
det är INTE hon själv som har hunden!
missPetra 2003-08-15, 21:00 absolut inte!
hunddagis är mitt råd.
Var det korkaste jag läst på länge när det gäller hundar. Man köper ingen hund om den ska ligga själv hela dagarna. Då får den det bättre någon annanstans.
inte den tråden handlar om nej men hon verkar ju tycka det är ok att lämna en sån liten valp och lämna hunden hela dagen överhuvudtaget.
**BORTTAGEN** 2003-08-16, 20:44 Hon tyckte inte att det var okej att lämna hunden ensam så länge. Hon ville veta om vi andra tyckte samma sak.
Då skulle inte en människa kunna ha hund inte ens du...
En hund tricvs bäst i absolut frihet...
Fraggel_Tess 2003-08-17, 07:10 De trivs garanterat inte med att sitta inne i en lägenhet eller i ett hus många timmar själv!
Det kallar jag inte frihet!
jag tycker verkligen inte det är ok att lämna en sådan liten valp så länge (ej vuxen heller). Min hund (vuxen) är ensam max 4-5h /dag, jag skulle aldrig drömma om att lämna längre.
Killen som har valpen borde tänkt efter innan om han har den tid som krävs för hund. Han måste annars hitta andra alternativ som en dagmatte eller liknande.
Jag undrar det jag.....jag kan inte hålla med dig.
Att en hund trivs bäst i absolut frihet. Läs varför i Lady_Vips tråd om ledarskap.
**BORTTAGEN** 2003-08-17, 12:35 Jag undrar också vad det är för människor som har en sådan sysselsättning att de i stort sett inte behöver lämna sina hundar ensamma.
Själv levde jag ensam under de första åren som jag hade min hund. Hon skaffades som 8 veckor gammal valp.
I början var jag hemma med henne, hade då sommaruppehåll lämpligt nog i studierna... så det gick bra!
När hon var närmare året, ja då fick jag andra tider i skolan... vilket gjorde att hon fick vara själv mer.
Varje morgon rastades hon innan jag åkte till skolan 8.20.
Halv tolv åkte jag hem på lunchen, och då fick hon en halvtimmes promenad innan jag var tvungen att åka tillbaka till skolan. Sedan fick hon vara själv från 12.30 till kl var 15.45 när jag var klar för dagen.
Det betyder att hon var ensam ca 3,5 timme förmiddag, fick lunchrastning, och sedan ysjälv i ytterligare tre timmar.
Numera lever jag sambo och vi har två hundar.
Sambon aretar heltid, och har sällan möjlighet att komma hem på lunchen. Själv har jag tur att arbeta mycket hemma numera.... så jag är sällan borta mer än 6 timmar i veckan!!!!!!! Men vissa dagar får det klara sig mellan 9-12, för att rastas en halvtimmar på lunchen... och sedan klara sig mellan 13-15.
numera har alltså min vovve det oerhört bra, med mig hemma så mycket! Men det har inte alltid varit så.....
En liten valp ska inte lämnas allt för mycket... självklart mår en hund överhuvudtaget inte bra av att lämnas ensam i för många timmar!
Men jag vet också hur det är att själv sträva så gott man bara kan... och dessvärre har man ju förpliktelser och sysselsättning.. vilket är nödvändigt för att överleva ekonomiskt!
Det bästa för personen kanske kunde vara att hitta en granne/vän/bekant/släkting som är pensinär eller arbetslös!
Som kan hjälpa honom att vara med valpen och rasta den, så att den slipper vara ensam så mycket!
Jag hade ett tag hjälp av en arbetslös granne, vilket fungerade mycket bra! Det är inte fel att fråga om hjälp! :D
Du undrar vad folk jobbar med som knappt behöver lämna sina hundar. Ja, antagligen skaffar de ingen hund om de var tvungna att lämna hunden själv hela dagarna eller så fixar man hundvakt. Eller som du, är sambo och man försöker fixa det tillsammans.
Man skaffar ju ingen hund bara för man absolut vill ha en om den ändå ska vara själv hela dagarn, det anser jag iallafall.
Finns inget försvar att låta en hund ligga själv hela dagen för man måste jobba. Då får man helt enkelt vänta med att skaffa hund tills man inte behöver lämna hunden själv jämt.
Jag blev singel och blev själv med en hund, men jag skulle aldrig kunna lämna henne själv varje dag. Då skulle jag hellre placera om henne.
Men nu har jag en mamma som ställer upp och har henne varje dag, så därför kan jag ha kvar min hund.
Vad för sorts människor som slipper lämna sina hundar ensamma? Pja, jag och min sambo jobbar skift och lägger schemat på olika tider. Har även pluggat en period och fick ha hunden med mig i klassrummet. Har även sett till att ha ett kontaktnät med hundintresserade som gärna passar hunden när det behövs. Hade jag varit ensamstående med knepiga arbetstider utan möjlighet till hundvakt hade jag helt klart avstått från att skaffa hund! Förstår inte varför ALLA svenskar envisas med att ha hund oavsett hur deras vardagssituation ser ut som om det vore en självklarhet...
**BORTTAGEN** 2003-08-17, 15:10 När jag skaffade min hund var jag arbetslös och hade all tid i världen. Sedan började jag jobba och lyckades pussla så att min mamma hade honom när jag jobbade långa pass. När min hund var ca 2 år blev det ändring i passningen, min mamma kunde inte ha honom längre utan han fick vara hemma 7h innan jag kom hem. Nu har det löst sig igen och han blir rastad mitt på dagen. Bara för att allt är fixat innan man skaffar hund betyder inte att allt funkar resten av hundens liv. Att min hund fick vara ensam 7h var för att jag inte vill att vem som helst passar honom. Han har inte lidit av ensamheten eftersom han får mycket uppmärksamhet annars. Om jag hade sålt honom när jag inte hade någon passning,skulle han ha mått jättedåligt, han är en mammig pojke som kan vara borta ibland men inte jämnt...Jag frågade till och med vänner om jag skulle sälja honom för att jag tyckte synd om honom, sa de att han inte led och att han skulle lida utan mig. Han är nu en väldigt harmonisk och levnadsglad gosse på snart 3 år. Han har inte fått några men av långa timmar själv, han är lika kelsjuk som alltid... :love: :D :banana:
Fraggel_Tess 2003-08-17, 15:15 Min hund är inte själv väldigt ofta. Endast när sambon och jag åker och handlar eller vi är bortbjudna. Lämnar henne max 4 timmar själv. Men det är inte ofta det blir så länge ens! Har även svärmor eller föräldrar som mer än gärna är hundvakter!
Nu har jag pluggat en del och ska fortsätta. Då jag inte är hemma är hon hos sambon som har verkstad. Hon har en stor trädgård där att promenera i och har sällskap under tiden hon är där. Så då slipper hon att vara själv.
Så har vi ordnat det.
Är just detta många tror. Att sin hund skulle inte klara att få ett nytt hem för den skulle längta så. Hundar är väldigt anpassningsbara och det är säkert din också. Visst kan de längta, men han skulle säkert funnit sig till rätta efter ett tag. Speciellt när han är så ung.
Många säger också (oftast de som har sina hundar själva länge) att deras hundar inte mår dåligt av att vara själv många timmar. Min skulle säkert också klara av det och hon skulle också vara glad och pigg som vanligt även om hon låg själv 7 timmar. Men fortfarande så anser jag att en hund inte ska vara själv så länge.
Och visst kan det hända något som gör situationen annorlunda än när man köpte sin hund. Men jag tycker inte det är ett försvar för att lämna den hela dagen.
Nu har du fixat det så han blir rastad, men jag tycker ändå att han är själv för länge om det är så många timmar varje dag.
Det inlägget jag svarade på tyckte att det var ok - jag svarade inte på oriinalinlägget!
Man ska bara lämna en valp korta stunder!! Mina föräldrar har köpt en ny valp i somras och detta kunde de göra tack vare att min syster bor hemma och passar hunden på dagarna.
En valp som lämnas ensam för mycket kan bli väldigt otrygg och osäker. Man får inte heller glömma deras behov såsom rastning och närhet till flocken. Alla som har eller har haft valp vet nog att valpar gärna hittar på en massa elände om man lämnar dem ensamma.Mina föräldrars hund är riktigt snabb på att bita sönder sladdar(!) Nä allvarligt talat så tycker jag inte man ska ha hund om de ska lämnas ensamma för mycket. Tänk på att hundar är flockdjur.
/ sandra
Lilltufsan 2003-12-10, 13:02 Valpen ifråga är nu ca ett halvår sådär och visad på sin första utställning. Han fick bra omdöme överlag och väldigt bra omdöme om temperamentet "underbart temperament".
Vare sig det nu är mer eller mindre lämpligt att ha hundar ensamma mycket, särskilt unga hundar då, så tycks den HÄR hunden klara det bra.
Är det bara folk som har pengar som kan ha hund?? Vissa av oss jobbar och sliter och ändå har hund.
Valpen får lära sig att vara ensam, för det är tyvärr en del av livet. Men se till att valpen inte har tråkigt och gör inte för stor affär av att du ska lämna den ensam.
Har nu en underbar och go hund nu som lärt sig att vara ensam och han har inga men.
Redan när han var 11 veckor gammal fick han lära sig att inte matte och husse var hemma. Men i början fick vi växla med att åka hem på rasterna, då var han utan oss i 2 timmar först, sen kom jag hem efter jobbet 2 ½ timme senare. Och han tog det jättebra!
Försök sysselsätta hunden med ben, leksaker, gömma godis (en boll med godis i) och till slut tröttnar de på att leka och då sover de mesta av tiden. Så farligt är det inte!
**BORTTAGEN** 2003-12-10, 13:39 Menar du att ni lämnade en 11 veckors valp i över 4 timmar per dag? Det är ungefär så länge som en VUXEN hund ska vara själv som längst.
Min valp på 13 veckor lämnas själv någon minut här och där enbart för att få lära sig att vara själv. Nu har vi 4 hundar hemma, så hunden är aldrig helt själv heller. Men eftersom jag inte kommer bo här i evighet så försöker jag lära henne att vara borta från dom andra hundarna i flocken, men ändå klara några minuter själv. Hittills har hon inte varit själv en enda gång längre än 15 minuter.
Man lär sig av sina misstag och vi hade en Schäfer där det stressades i träningen pga tisbrist just då. Det resulterade i en ylande hund, som verkligen HATADE att vara själv. Jag vill ha en lugn och trygg hund som kan lägga sig ner och sova när den är själv. En 11 veckors valp är inte rumsren och sover sällan så länge om den inte aktiverats mycket innan, och då vaknar den ändå oftast för att kissa under sovpausen.
FiaOchSaffe 2003-12-10, 14:05 min hund är med mig på jobbet, just nu ligger hon o sover på sin filt under skrivbordet.. :) ibland är hon gnällig, men då kan ja åka hem för dagen så hon inte pinas för mkt men oftast trivs hon jätte bra. Både min mor o far o sambo jobbar här så nästan alltid ngn so pysslar med henne förutom när hon sover, Sen har hon mamma o pappas hund o vara med, även om han är en gammal surgubbe mot henne... Hon är snart 7 månader och har som längst dagtid varit ensam 3-4 timmar...
Hon är helt undarbar och ibland bryr hon sig inte ens om att komma o hälsa när man kommer hem(om hon sover) då blänger hon bara lite på en o verkar tänka"är du hemma? ja som låg o sov!" Tror hon är så lung med det bara för att hon är ensam så sällan, max en gång i veckan men oftast mer sällan än det... och inte skäller hon heller, en gång pep hon när jag gick men gick sen o la sig(tjuvkika genom fönstret) :D :D
Vissa hundar tiger och lider i tysthet. Bara för att din valp inte protesterar tycker jag det är högst olämpligt och ansvarslöst att lämna ett flockdjur ensamt så mycket :mad:. ALLA människor är inte lämpade för att ha hund. Folk verkar tro det är någon sorts rättighet och ska ha hund till varje pris. Ibland får man inse att en hund inte passar in i ens vardag. Visst måste man som hundägare kunna jobba heltid men kan man inte lösa hundens vardag genom hundvakt, skiftgång, ta med hunden på jobbet etc tycker jag man ska vänta tills man blir pensionär eller byta jobb :mad:.
En stor känga till alla uppfödare också som inte kollar upp köparens vardagssituation bättre! :(
cillamuffins 2003-12-10, 20:12 i de flesta fall räknas 6 timmar som ok för hunden att vara ensam hemma. 4 timmar för en 11 mån valp är dock aningen för mycket. totalt 1 timme låter mer lagom, uppdelat i 10-15 min åt gången. först vid 1 års ålder är den tillräckligt vuxen för att lämnas några längre stunder.
**BORTTAGEN** 2003-12-10, 22:25 Hey, hon skrev 11 VECKOR.. Därför jag reagerade så starkt. Man lämnar inte en 11 veckors mer än någon kvart hit eller dit tycker jag.
cillamuffins 2003-12-10, 22:51 nej... jag har väl inte sagt nåt annat? fyra kvartar om dagen blir en timme...
Själv jobbar jag med hundar och har med mig min hund till jobbet varje dag. Hon är med mig 24 h per dygn och det uppskattar både hon och jag!
Hade jag inte haft möjligheten att ha henne med på jobbet så hade jag aldrig köpt hund överhuvudtaget. Hade jag haft möjlighet att ha hunden på dagis eller hos dagmatte hade jag ändå inte skaffat hund. Det är för min skull jag har hund och då är det en familjemedlem som ska vara med!
Min tik är i stort sett aldrig ensam. Hon har inga som helst problem med att vara det men jag vill att hon ska ha sällskap. Går jag och sambon ut på stan så åker vi först över med henne till mina föräldrar. ÄR vi hos kompisar på middag, ja då följer hon med.
:bow: Håller fullständigt med på DEN fronten i alla fall :)
cillamuffins 2003-12-10, 23:36 oj, om det var kravet på att få ha hund, ja då skulle det inte finnas många hundar... alla har inte den möjligheten att ta med hunden överallt. eller lämna den hos föräldrar stup i kvarten. många gånger om jag ska åka in till stan t ex, väljer jag att lämna mina hundar hemma, eftersom jag vet att de inte hade uppskattat turen på stan (för mycket trafik och ljud = stressande).
Nu har jag inte sagt att andra måste sköta sina hundar på samma sätt.
JAG vill inte ha hund om JAG inte har möjlighet att ha den med mig jobbet. Sen hur andra löser det är upp till dem.
Självklart förstår jag att jag sitter i guldläge för att kunna ha hund. Jag jobbar med hundar och är på promenader hela dagarna. :)
Visst har min vovve legat hemma någon enstaka kväll också, men kan jag undvika det så gör jag det.
Jag tycker att det är helt ok att lämna de halvtid hemma. Jag får inga stresspåslag på min annars stressiga tik av det. Så hon visar också tydligt att det fungerar. När hon är ensam 3+4 timmar när jag sommarjobbar så märker man i slutet av veckan att hon tycker att det är jobbigt. Men jag brukar bara jobba 4 veckor, vara ledig 4 veckor och sen jobba 4 veckor till.
Jag mår jättedåligt av att höra folk som lämnar sina hundar ensamma heltid. Jag har en bekant som gör det och de rastar henne inte ens på lunchen. Det är en väldigt trygg och stabil tik. Hade jag gjort det med min äldre hund så hade hon ätit upp huset från knut till knut...
**BORTTAGEN** 2003-12-11, 12:58 Du skrev 11 månader :smirk:
Jag lämnar iofs inte min 13 veckors ens 4 gånger om dagen jag. Men det är ju också för att jag har "möjlighet" till det, och jag ställer lite krav på min omgivning. Vill dom inte ha med mig valp hem till dom när dom ber mig komma över, så kommer jag inte. Om det inte är något viktigt, som behöver hjälp med eller annat sånt.
Jag skulle inte ha skaffat en ny hund nu, om jag inte visste att min rehabilitering kommer ta LÅNG tid (= jag kommer att kunna vara hemma med henne under hela hennes uppväxt) och att sen när rehabiliteringen fortskrider, att jag har en mamma som kan ta henne om jag behöver det. Mitt mål är att inte lämna henne mer än 2 timmar per dag, som max.
Jag måste bara ifrågasätta ditt svar om din schäfer.. vad har ert misslyckande med träningen att göra med att lämna en valp ensam?? Att den ylade när den blev lämnad ensam berodde nog snarare på att den inte litade på er o var otrygg än att den blev lämnad. En trygg hund som litar på sin matte/ husse har inga problem med att lämnas.
Sen till en annan som skrev att man kunde jämföra en 14 veckors valp med en 3-4 månaders baby!!!! Kan ni ingenting om hundar eller? Tror du att din hund som är ett år gammal kan jämföras med en 1 årig unge också eller?
Jag håller med de som undrade om ni är arbetslösa eller miljonärer... antingen det eller så bor ni fortfarande hemma o därav era naiva och trångsynta svar.
Jag avslutar med att be om ursäkt för min arga ton men man blir ju vansinnig av att läsa era inlägg, kom ut i verkligheten vet ja..
/Heltidsarbetande ensamstående hundägare med en jättelycklig hund.
Hunden utvecklas fortare än människan, men vid fjorton veckor är den fortfarande en bebis. Den kanske inte ligger i nivå med ett barn på fyra månader, men väl ett barn på tre-fyra år. Det är inget man lämnar ensam hemma heller.
Jag är inte arbetslös, inte heller bor jag hemma, men mina hundar slipper ligga hemma ensamma på övertid. Nu pluggar jag, men sedan tänker jag arbeta ungefär 75% för att kunna vara hemma mer med hundarna. Får jag långa dagar finns det hundvakt eller hunddagis.
Jag prioriterar nämligen bort sådana saker som fin lägenhet, ny bil, resor, snygga kläder och annat statushöjande för att kunna ägna mig åt de jag älskar mest, hundarna.
Så kom in i hundens verklighet själv och sluta se till din egen.
:bow: Håller med!
Jag jobbar på hunddagis bl.a och då får vi många samtal från hundägare. Många gånger blir man mörkrädd när man hör vad dessa hundägare säger. :crazy:
Jag kan dra några ex. på vad hundägarna vanligast säger:
* Vi har egentligen inte tid med hund, men de är ju så söta och nu när det finns dagis så tänkte vi köpa en! Vi får hem valpen nästa vecka, när kan den börja?
* Å så bra att Ni har flexibla tider på Ert dagis. Jag behöver hjälp med min hund från 08.00 till 21.00 går det bra?
* Jag har köpt valp och nu är den 6 månader. Jag tänkte den skulle börja på Ert dagis nu när den blivit tillräckligt gammal. Jag själv måste ju börja jobba igen på måndag. VA!? Är det kö för att börja på dagis. Hjälp vad gör jag nu då?
* Hej! Jag ska köpa hund och undrar om det går bra att lämna den hos er på måndag och hämta den på fredag.
:crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
Vad säger man!? Dessa samtal finns och tyvärr allför ofta får vi dem.
**BORTTAGEN** 2003-12-11, 14:37 Våran Schäfer kunde inte lämnas hemma ensam eftersom att vi misslyckades med hans ensamhetsträning. En hund är ett flockdjur som måste tränas till att släppa sina instinkter och kunna vara själv, och ta det lugnt. Vi stressade med hans ensamhesträning eftersom min styvmor var höggravid då och min far jobbade extra mycket pga en sjuk kollega.
Så vi fick börja om HELT med en 6 månaders gammal valp, med en inlärt beteende att yla och äta upp saker när han lämnades själv.
Han litade på oss fullständigt, men han visste inte hur han skulle bete sig när vi lämnade honom själv. Så för att sysselsätta sig själv, så åt han upp vårat kök TRE gånger om.. Så vi fick lära om helt där, och få honom att förstå att vi inte skulle lämna honom för länge och att vi alltid skulle komma tillbaka. Det tog tid, och man lär sig av sina misstag. Jag vill aldrig utsättas för en galen och ylande hund igen, och jag vill aldrig utsätta min hund för det. Det är inte snällt mot en hund att bara lämna den istället för att långsamt vänja den vid att vara själv, och få den att förstå att man kommer tillbaka och att den ska vila medan man är borta.
Jag är varken miljonär eller arbetslös. Jag går i rehabilitering för min panikångest, och har hoppat av skolan i 7:an. Jag har en del pengar ja, och jag bor hemma. Men min mor har inga pengar alls, så jag kan aldrig lämna över ansvaret till någon annan.
Och du? Din hund kanske mår bra av att vara själv 8-9 timmar om dagen, men dom flesta gör inte det. har du hunden för enbart din skull?
Du har aldrig funderat på att skaffa dagmatte till din hund eller ha den på dagis?
Skaffar man hund så har man också ett ansvar för välbefinnandet hos hunden. Jo, jag läste att du skrev att du har världens lyckligaste hund. Men på vilket sätt är hon lycklig? Blir hon överlycklig när du kommer hem på eftermiddagen?
Hon mår säkert bra när du är med henne, men när hon är ensam så tror jag knappast att hon är världens lyckligaste. Hundar är flockdjur och mår bäst om de får vara med sin flock (dvs. dig)
Jag har själv en hund som jag varit hemma med under hans första år pga sjukskrivning. För tre månader sedan så började jag arbetsträna på ett hunddagis just för att jag tyckte det var så bra för min hund. Men han klarade inte av dagis miljön, tyvärr. För den skull så lämnade jag honom inte ensam hemma, även fast jag bara är där 13 timmar/vecka. Utan jag gick på jakt efter en dagmatte. Nu har jag hittat en underbar tjej som har hand om Nixon på dagarna och det fungerar hur bra som helst.
Jag tycker att det är kvalificerat djurplågeri att ha hunden själv hemma varje dag om det överskrider fyra timmar.
Ge din hund ett bra liv eller omplacera den. Det är inte någon männsklig rättighet att ha hund. Har man inte tid för den så har man inte.
**BORTTAGEN** 2003-12-11, 17:04 :bow: :bow: :bow:
Vilken tur att du hittade någon! Passar dom bra ihop? :)
Ja, jag är glad att jag hittade en bra tjej åt lillkillen. De verkar trivas väldigt bra ihop. Hon är inte så gammal men väldigt ansvarsfull. Vill inte ha några pengar, så jag får tvinga på henne dem. :smirk:
cillamuffins 2003-12-11, 17:50 ooops :o
fyra kvartar om dagen är ingenting. det är den tiden det tar att duscha, eller att göra nr 2 på toan eller slänga in tvätt i tvättstugan osv. då kan man ju passa på och ha ensamhetsträning. det var det jag menade.
tycker inte heller att man ska jobba 100 % och ha hund. i så fall ska man ha den på dagis, eller ha hundvakt. jag har också tur, min sambo pluggar och jag jobbar endast dagtid 6 dagar/mån så de behöver aldrig vara ensamma/utan promenad mer än 6 timmar.
**BORTTAGEN** 2003-12-11, 17:55 Nu kanske du förstår varför jag reagerade lite? ;) :D
En 11 månaders hund ska man kunna kräva en del av, men 11 veckor är ju bara en bebis :love:
Hon skrev att hon lämnade den sammanlagt över 4 timmar per dag från och med att den fyllde 11 veckor.. Det tycker jag inte låter särskilt bra :crazy:
Precis, det är så henens ensamhetsträning är för tillfället nu. Jag duschar en gång om dagen, ibland brukar hon vilja ligga därinne och sova (Det är ju så vaaaarmt och skönt av ångan :D). Om jag springer ner till tobaksaffären 100 m bort så kan hon få vara hemma ibland, men oftast följer hon med så att hon kan kissa lite.
Sen behöver jag ju inte berätta att hon oftast är med mig på toan, i tvättstugan, i affären etc :angel: Han som har våran lilla affär här tycker hon är så söt så hon springer lös därinne och har koll på allt! Hon vet precis vilka saker hon får lukta på (Typ flaskor etc) och vilka saker hon inte får gå i närheten av (Matartiklar) :D
jag kan börja med att säga att jag prioriterar inte heller ny bil, resor osv. I stort sett alla pengar jag har över efter räkningar går till mina djur.. så det finns fler färger än svart eller vitt
Men alla kan inte jobba 75 % eller mindre, där jag bor ska man vara jäkligt glad om man får ett jobb o söker du ett heltidsjobb så kan du nog räkna bort chansen att få det om du inte vill jobba mer än 75.
Sen måste jag bara för att vara jävligt irriterande fråga hur många som skaffar en hund för hundens skull??
Jag tror nog att alla som skaffar en hund gör det för sin egen skull, sen kan jag hålla med om att det finns många skräckexempel på folk som aldrig borde ha djur, men jag tycker inte att ni ska vara så snabba på att dömma alla andra utom er själva.
Det viktigaste är väl ändå att hunden alltid kommer först o de flesta av oss gör sitt yttersta för att våra djur ska må bra o vara lyckliga. Alla hundar är individer o det är klart att alla inte klarar att göra samma saker osv
Jag kan oxå få lust att banka vett i skallen på dem som lämnar bort sina hundar från 8 - 21 som någn skrev eller som aldrig rastar den utan bara släpper ut den i trädgården o låter den göra sina behov där o thats it.
Men min åsikt är ändå i slutändan att det viktiga är väl ändå att man kan läsa sitt djur o se om just den trivs med tillvaron. För mig handlar det om att antingen vara arbetslös eller jobba heltid o då blir valet ganska enkelt.
Däremot så är min hund allt för mig o jag vågar säga att min hund får betydligt mera uppmärksamhet o aktivering än många andra hundar som har sina mattar el hussar hemma dagligen får. Tyvärr finns det nog lika många som resonerar som så att jaja, jag har ju varit hemma med hunden hela dagen så det räcker med att jag bara går ut 5 min ett par ggr om dagen o kissar så behöver hunden inte mer. Det tycker jag är lika tragiskt om inte värre.
Det finns massor av rötägg därute som inte ska ha djur, men jag tycker nog att man får hoppas att de flesta av oss som skaffar djur vet vad vi ger oss in på o alla gör vi nog det bästa vi kan för att just vår älskling ska vara lycklig o må bra. Var o en på sitt sätt så gott den kan.
Jag vågar nog att påstå att just min tjej funkar med att vara ensam, det är klart att man hade önskat att hon hade kunnat följa med alltid men så funkar ju tyvärr inte livet alltid, istället får jag se till att hon alltid e så stimulerad o nöjd att hon sover så mkt som möjligt tills jag kommer hem igen o då sätter nya äventyr igång.
Jaja, nog för denna gång, nu kommer väl nästa såg o kör av en i skoskaften... ha det bra
Lilltufsan 2004-01-07, 14:02 Oj vad med svar :eek: Vill än en gång påpeka att hunden ifråga inte är min utan tillhör min jobbarkompis. Om den farit illa eller ej kan jag inte bedöma då jag bara träffat den 3-4 ggr, då har den varit snäll & glad precis som valpar brukar vara. I vilket fall som helst fick den väldigt bra omdöme på sitt temperament.
Nåja nu säger väl inte det så himla mycket. en utställningsdomare kan inte avgöra en sådan sak på en sådan kort stund. Hunden var säker tillgänglig och öppen. Men det säger ju inte mer än så...
|
|