Visa fullständig version : Dessa underbara stubbåkrar....

fragvis
2003-08-17, 15:19
Nu börjar ju hösten närma sig och bönderna börjar skörda sitt spannmål på åkrarna. Då vi runt vårat stall bara har sur-bönder :devil: har jag ett par frågor/funderingar. Finns det någon möjlighet att få utnyttja stubbåkrarnas "värde" eller är det kört? Vet att det "står i lagen" att bönder måste hålla en 3 meter "skyddszon" ut efter dikeskanterna för häckande fåglars skull, dvs de får eg inte så ända ut till diket. Detta iaf enl en biolog i stallet. Då borde det ju inte vara några problem med att få rida lite försiktigt längs åkerkanten...när det är färdigskördat förstås.
Nu vill vi inte sitta och harva dressyr på åkrarna, utan det är ren konditionsträning det är tal om och det kan man ju göra utefter diket. Hur gör ni med "era" bönder? "Tjuvrider" ni ändå på åkrarna och om någon "kommer på" er spelar ni blåögda då, eller är ni snälla o lydiga och gör som bönderna vill?

mvh :bump:

turbofling
2003-08-17, 15:48
Vi har alltid frågat om lov innan. Inte roligt att ha en arg bonde efter sig. Men ibland har man ju "tjuvat" lite :o
och ridit över istället för att rida runt på stenhård grusväg.

zana
2003-08-17, 15:55
Enligt lagen får man ju rida på fälten så längen man inte förstör "växande gröda" och på stubbåkrar växer det ju inte. Men så kan de ju så om rakt på stubben och då vet man ju inte om det växer eller inte...??? jag är lite förvirrad. vet inte vad man får göra.

Sidney
2003-08-17, 16:05
Jag frågar alltid bönderna runt i kring. Ibland kan det var så att de sår något direkt på stubben, och då vill de ju såklart inte att man rider.

Annars brukar de säga ja till att rida på stubben här där jag bor, och då får vi rida hur vi vill.

Vad gäller skyddszonerna så tycker jag att det hör till god ton att fråga även då det gäller dessa. Vi rider på skyddszonerna här, med de restriktionerna att bönderna inte vill ha dem söndertrampade. Vi rider alltså inte då det är blött och geggigt.

Prata med bönderna, så tror jag att det fixar sig :) Min uppfattning är att de blir sura om man inte frågar, och det kan jag förstå.

Mona
2003-08-17, 16:07
Hej fragvis!

Det står inte i lagen att man är skyldig att hålla skyddzoner efter dikeskanterna. Det gäller bara om man sökt särskilda miljöstöd som man bla måste hålla sådana zoner.

Du skall ALLTID fråga markägaren om lov innan du rider på åkermark - du kan annars riskera att bli markskadeersättningsskyldig (långt ord!), och det kan vara mkt kostsamt!

En anledning till att man inte vill ha hästar springandes över åkrarana är helt enkelt för jordpackningen. Du kanske har sett bönderna köra med breda däck, kanske t om med sk dubbelmontage (två däck/"fälg") på sina traktorer? Det är för att minska jordpackningen - breda däck = stor anläggningsyta = liten jordpackning.

Det kanske låter fånigt men faktum är att det blir väldigt stor jordpackning efter en galopperande häst, och där jorden packas ihop växer grödan mkt sämre.

Så det beror faktiskt inte på att man är sur och grinig som man inte vill ha traktens alla ekipage ute på sina åkrar, det har en ekonomisk betydelse! :smirk:

fragvis
2003-08-17, 16:18
Hej Mona!

Tack för ett sakkunnigt svar!

Som sagt, 100 % säker var jag inte på att stod i lagen, där av "fötterna". ;)

Har mycket svårt att tänka mig att gjordpackningen skulle vara större av en galopperande häst än av en traktor. Men har ju inte jättekoll ska jag erkänna.

Jag tror tyvärr att bönderna här i kring säger nej (har frågat en, sa nej, och den andra är tydligen svår att få något ur och den tredje är väl ingen ide att fråga) bara för att de är just griniga. Då deras allmänna attityd mot oss hästägare är avig. Tyvärr är mentaliteten just där vi bor så och har alltid varit (det är grinigt mot allt och alla). Undrar om man blir bonde för att få privilegiet att vara grinig? :devil:`

sante
2003-08-17, 16:19
jag rider på stubbåkrarna, och ingen bonde har sagt något!!
Men snart börjar de välta jorden då går det nog inte att rida, ,men passa på nu, jag menar lite hästskit uppskattas!!

Jag rider på tre olika håll, och på varje ställe jag kommit till så är det inga problem att rida på stubbåkern, bönderna har fullt upp med annat :smirk:

Så njut av den lilla frihet de gett oss och ta tillfället i akt!!

Mona
2003-08-17, 16:35
Hej igen!

Jo, jag vet att det är svårt att tänka sig att en häst skulle packa jorden mer än en traktor, men det är faktiskt så då hästens hovar är små till ytan men nedslagskraften är över 1 ton på en galopperande häst. Då packas det ordentligt på den ytan.

EN häst vid ETT tillfälle gör knappast ngn större skada, men många hästar vid upprepade tillfällen skadar marken.
Vi brukar tillåta ridning på dom åkrar som skall plöjas. Men inte på åkrar som bara kultiveras och sedan sås om på nytt.
Och ingen mer än bonden vet ju vilken/vilka åkrar som skall plöjas! Så FRÅGA först...

Och nej, att vara grinig är inget kriterie för att få vara bonde, men det underlättar! Hehe... :cool:

Francess
2003-08-17, 17:09
Många gånger är det dessutom så att man sått vall och "ovanpå" det säd som skyddsgröda. Efter säden är skördad och stubben ligger frestande så kan det mycket väl vara så att det växer vall längst ner. Och den vill man INTE ha sönderriden!

Jag kan förstå att bönder blir griniga när ryttare rider omkring på stubbåkrarna hur som haver utan att ens fråga om lov först. Det kan vara stora värden det handlar om!

sova
2003-08-17, 23:23
Tjuvrid INTE!! Det är precis så man gör en bonde tjurig och det vill vi ju inte, eller hur ;)
Frågar man bara innan, är en smula ödmjuk och sedan rider efter vett och förstånd brukar det inte bli några problem. Jag och min hagkompis får tom rida på nysådden. De ni! :d :banana: :banana:

Lydia
2003-08-17, 23:26
de bönder jag har pratat med säger att man får rida på de åkrar som det inte är insådd i. De åkrarna som inte har insådd, är väl de som brukar harvas upp senare, antar jag.

pimy
2003-08-18, 13:37
Vet att det "står i lagen" att bönder måste hålla en 3 meter "skyddszon" ut efter dikeskanterna för häckande fåglars skull, dvs de får eg inte så ända ut till diket. Detta iaf enl en biolog i stallet.

Det står inte i lagen att man är skyldig att hålla skyddzoner efter dikeskanterna. Det gäller bara om man sökt särskilda miljöstöd som man bla måste hålla sådana zoner.

Huruvida det står i lagen eller ej, så har det i första hand inte med fåglar att göra, utan för att kväve (från gödningen) ej ska rinna ner i vattendraget och orsaka övergödning av detta. "Vår" bonde är KRAV-bonde så det är nog den främsta anledningen till att han har dessa "kvävefällor". fast jag anser att miljön angår oss alla, inte bara att detta är ett sätt att mjölka pengar ur EU... Vill även påpeka att det gräs som växer på dessa kanter även kan slås och användas som foder (hö/hösilage) så man ska fråga innan man rider där oxå!!

I övrigt: fråga bonden innan du rider på hans åkermark. Borde va lika naturligt som att fråga innan man lånar någons ridbana, för det är det väl ingen som bara gör?? "Här er trevligt ut! jag tar några varv..."

Lovisaleonora_
2003-08-18, 14:35
Ett litet inlägg "från andra sidan" s a s.

Man blir inte så himla glad när man hittar 2-5 ryttare glatt ridande på den insådda vallen - d v s en del av levebrödet. När man påpekar att de rider i en åker säger de helt fräckt att man minsann får rida på oklippt gräs. Då kan jag meddela att man inte är trevlig. Inte mot de som man sedan möter heller...

Och inte blir man trevligare när man på sin ridbana finner några ryttare som "bara ridit förbi och ville prova hindren". Då är det alltså helt OK att gå in, flårida som troll och riva bommar och sedan i flänggalopp rida ut igen?! Låt bommarna för all del ligga... :mad:

Det enda sättet man kan vara säker på att inget är insått, marken inte är preparerad eller känslig - eller i träda (vilket man inte får rida på), är faktiskt att fråga markägaren. Hans tillstånd behövs i vilket fall som helst.

Nalle_Björnen
2003-08-18, 14:48
våran stallägare är bonde och därför berättar han vilka åkrar man får rida på.

fragvis
2003-08-18, 23:07
En del har det bra! ;)

Självklart kommer jag inte att rida på åkrarna utan att fråga först, men visst blir man sugen.
Det är helt rätt som ni säger att det kan vara insådd vall i stubben mm mm.

MissFideli
2003-08-18, 23:40
Men vad gör man egentligen för skada på en stubb? Jag själv ser när det är vall sådd under och rider såklart inte då, men är det en stubb utan vall så rider jag där :o:angel:
Ska den plöjas, så förstör man väl knappast och en traktor körs ju inte med dubbelmontage när man plöjer.

TomasN
2003-08-18, 23:43
Det är upp till markägaren att avgöra om marken tar skada eller inte, inte upp till dig.

Många bönder är nog griniga för att deras erfarenhteer är att alltför många gärna har egna tolkningar av allemansrätten.

MissFideli
2003-08-18, 23:47
Öh, var inte det där lite grinigt? Jag ställde ju frågan till en bonde? :confused: :mad:

TomasN
2003-08-18, 23:51
Jo förlåt, det lät lite grinigt. Jag borde nog lägga mig istället. :angel:

Fast jag menade egentligen vad jag skrev. Många har nog inte kompetensen att avgöra när man kan rida på fälten så fråga markägaren om lov först.

MissFideli
2003-08-18, 23:54
Jo iofs. Fast jag läste på naturvårdsverkets sida och det står inget om stubbar där. Bara att man inte får förstöra annans mark och inte rida på sådda marker.

Bara undrade :)

sova
2003-08-18, 23:56
Precis! Här i malmötrakten finns det många jättefina anläggningar, men de kan inte rida ut någonstans därför att markägarna runt omkring inte tillåter det. Och det har jag faktiskt förståelse över! Kan förstå att vissa markägare tröttnar då vissa stall tar in ett 20-30 tal inhyrningar och sedan lämnar dem vind för våg att söka ridvägar själv (dvs ta för givet att andra ska ställa upp med ridvägar). Sedan har man även fått erfara att de som busrider ställer till stora bekymmer. De ser tex mig rida på ett fält och tänker "va, bra! Då gör jag det med!" Givetvis utan att fråga. Och vips så kanske de kommer över på fel fält och förstör.
JAG har det otroligt bra just nu. Kan tom välja BORT stubbarna nu eftersom jag tycker att de är för hårda. Rider på fångstgröda istället. Med tillstånd! :bow:

Nina83
2003-08-19, 00:31
Baka en sockerkaka och knata iväg till bonden och bjud på! Fråga sedan om ni inte skulle kunna få rida lite försiktigt på stubbåkrarna.

SÅ sura kan de väl ändå inte vara, du får ställa dig in lite va. :D

veronican
2003-08-19, 01:17
Vissa har det ju väl förspänt :cool: Där jag har min häst arrenderar klubben en hel drös fält och dem är det fullt tillåtet att rida på, efter de tagit sista skördne hösilage. Många av fälten är dessutom terrängbana och KAN inte sås på :D Man är minst sagt bortskämd! Men rider man på andra håll kan det bli knepigare, där är vissa bönder inte glada i ryttare. Men om man bara håller ut tills efter andra skörden, står klubben till förfogande med så många fält att man kan ordna en 2-timmars hubertusjakt på nästan bara egna fält!

Har också några fält som kommunen äger där det betar får ibland. Men när de inte går där så får man rida på fälten. Men visst finns här stubbåkrar också, men eftersom vi har så många gräsfält behöver vi inte rida på dem :D :cool:

Men jag har haft häst nere i Lund-trakten ett år och jag vet vad ni talar om med alla dessa stubbåkrar, man blir ju så sugen :p Men jag hade häst hos en bonde som lät oss galoppera på hans stubbar, dessutom var rike grannbonden precis lika snäll.

Jag är tacksam :bow:

Vitsippan
2003-08-19, 08:11
Jag säger som flera andra; Fråga först!
"Vår" bonde talar alltid om för oss på vilka stubbåkrar som vi får rida. För en del stubbåkrar har han ogräsbehandlat!!! och dessa får man inte rida på (men det är ju inget som syns - att de är behandlade alltså...)

Mona
2003-08-19, 09:26
Hej MissFideli!

Som jag försökte förklara så plöjer man inte alltid åkrarna nuförtiden. Det finns så himla fina såmaskiner så det enda man behöver göra med åkern för att förarbeta innan sådd, är att kultivera. Då bearbetar man bara det översta jordlagret.
Om åkern då varit utsatt för "massiv" packning kommer man inte åt det, och följden blir att grödan växer sämre.

Oavsett vad alla hästägare tror eller tycker så är åkrarna inte till för att ridas på. Någon är ekonomiskt beroende av dom! Och det måste man ha respekt för och ta hänsyn till, tycker jag.

Mona
2003-08-19, 09:29
Hejsan Lydia!

Som sagt, alla åkrar plöjs inte och det är bara bonden själv som vet vilka och varför! Men frågar man först, så är iaf min erfarenhet, att det sällan blir problem. Däremot ska man inte förutsätta att man får rida på åkern bara för att det är tröskat.

Mona
2003-08-19, 09:30
Hej Nina83!

DU har fattat det här med grannsämja! :bow:

**BORTTAGEN**
2003-08-19, 09:52
Vi har trevliga bönder omkring oss :)
Vi får rida på stubben när det finns sådan och på den remsan som dom inte sår på får vi rida på året runt.

Nina83
2003-08-19, 15:07
Eller hur! ;) Eller så gillar jag bara att baka! :d

cajsastina
2003-08-19, 17:40
snälla, fråga bönderna!!!!!! annars kommer vi ju till slut inte att få rida någonstns :crazy:

måste erkänna att det är skönt med egen bonde och bestämanderätt över de egna åkrarna :D

Lena_B
2003-08-20, 09:11
Hur kan du vara säker på att hästskiten uppskattas? Sprider du ut det och myllar ner så du undviker alltför stor koncentration på ett ställe respektive kväveläckage?

Jag har tillfälligt haft häst installad på en gård där man odlade utsäde. Det ställs hårda krav på att den säden är fri från ogräs som t ex flyghavre. Vanlig fodersäd däremot är sällan helt ren. När jag kom dit var det alltså "karens" innan jag fick komma i närheten av några åkrar och eget foder (förutom pellets) var inte att tänka på. Det räckte med en enda planta flyghavre för att få skörden från det fältet skulle underkännas som utsäde ooch i stället fick gå som fodersäd/brödsäd vilket naturligtvis gjorde stor skillnad på priset. Tro mig, de uppskattade inte lite hästskit på åkern!

Nu är det väl inte så vanligt med utsädesodlingar, men hur någon ryttare kan tro sig ha full kontroll över bondens alla tänkbara aspekter utan att fråga har jag svårt att förstå.

Inte behöver man vara grinig för att bli bonde -det kommer med år och erfarenhet! Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt alla påhitt man hör talas om. Skulle ni t ex flytta en flock ungdjur så att besökare ostört kan plocka blommor till midsommar om ni var bönder ?

javill
2003-08-20, 11:57
Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt alla påhitt man hör talas om. Skulle ni t ex flytta en flock ungdjur så att besökare ostört kan plocka blommor till midsommar om ni var bönder ?

:rofl: Ja, mycket ska man ju höra innan öronen trillar av!

blondi3958
2003-08-20, 19:39
Fråga bönderna först, kan inte kul att ha arga bönder efter en :o

Men eftersom en stubb åker skall gå i träda eller plöjas så borde det ju gå bra att rida där, men fråga markägaren först.

Vem vet, dom kanske blir glada att ni harvar runt där så slipper dom :D :banana:

Snuffsan
2003-08-21, 10:24
I min by har det tjuvridits så mycket på alla fält under några år så nu är så gott som all åkermark förbjudet område. (Jag har INTE varit med och tjuvridit !!)

Det är inte så kul att som jag ha en jättestor stubbåker på andra sidan grusvägen och veta att om vi så mycket som försöker rida där så skjuter bonden efter oss. Trist att bara titta på stubben från köksfönstret och köra ner till ridbanan istället. Förra året red en av mina grannar på stubben, (de är bl.a. dom som har tjuvridit flera år så det drabbade rätt personer i alla fall) då körde bonden ut och plöjde några spår i utkanten av fältet och "stängde" in dom i mitten. Hästarna var stirriga av traktorn och vägrade gå över det nyplöjda spåret. När han hade plöjt några spår och stängt in dom körde han hem.

Så tänk er för, och fråga först! Förr eller senare blir det annars som här. Och nu kvittar det hur många sockerkakor man bakar. Det är hästförbud helt enkelt. :(

javill
2003-08-21, 12:05
Om du läser inläggen ovan så ser du att det inte alls är säkert att en stubbåker ska gå i träda eller plöjas! Annars har du rätt i att man ska fråga först.

blondi3958
2003-08-21, 16:13
Visst kanske dom inte skall gå i träda eller plöjas, men man brukar kunna se om dom har sått något där.
Och om dom har sått något där så kommer det förhoppningsvis upp i vår.

Och om man tar en galopp över åkern så skadar det inte så mycket(tänk på att älgar passerar utan låv ;))

Men det är alltid bäst att fråga bonden om lov :)

KajsaL
2003-08-22, 11:24
:D
Måste säga det att det var bra gjort av bonden...
Jag har tjuvridit på en stubbåker en gång, en kompsi drog med mig ut och jag var för fjollig för att säga ifrån, detta var säkert tio år sedan nu (ung och dum) men jag har fortfarande dåligt samvete...

Där min häst står nu är vi dock bortskämda, vi får rida på fälten när höt är slaget och det finns gott om skogsstigar man kan använda :)

Lovisaleonora_
2003-08-22, 12:10
Du inser att du mycket väl kan bli betalningsskyldig?

Snuffsan
2003-08-22, 15:36
tänk på att älgar passerar utan låv

Det var nog det mest korkade argument jag läst på länge!

Alexandra_W
2003-08-22, 17:00
Båda grannarna är bönder. Tyvärr är de något så in i norden snabba på att plöja fälten så man hinner knappt rida =/

Men jag får rida på stubben tills de plöjer på de åkrar som ska plöjas. Således får man växla några ord med bonden varje år och kolla av så att han ska plöja den åker man tänkt rida på i år med. Jag har försökt få honom att spara ytterkanterna så jag kan få en galoppslinga, men han ville inte det, och eftersom han hade väl grundade argument (foderbrist) så är det ju bara att acceptera.

På ett ställe jag bodde för fanns det jääättefina gamla ridvägar från 1800-kallt. Vi hade tillstånd att rida där sålänge det var TORRT i marken. Och vi var noga med att kolla, blev det hovavtryck så red vi inte. Tyvärr var inte all lika nogranna och marken reds sönder. Och eftersom den hörde till en herrgård där man hade rekreationshelger med naturpromenade och jox så var det ju inte så kul att klafsa omkring i gyttja. Så det blev stora, gula skyltar med ridförbud =/ Samma sk med en gräsvall som ägdes av massa jobb. Den var ca 20*40, hölls golfbaneklippt och användes för midsommarfirande och sådant i samhället. Där fick man också rida sålänge man inte förstöre grästäcket. Detta missbrukade ju också vissa, och ridförbudsskyltarna kom upp. Ett tag hade jag specialtillstånd att rida där, ihop med chefens fru, men det blev ju ett himla gnäll, så det blev totalt ridförbud där med.

Det var dock ändå ganska drägligt, fanns en liten riddvolt på herrgårdens mark, och många andra nästan lika fina vägar. men NATURLIGTVIS kunde folk inte låta bli att lämna hinder framme och inte ta upp skiten från volten heller, så de klappade igen den med =/

Så SNÄLLA; fråga om lov och ffa sköt er när ni rider i naturen, det slår likso mot alla när markägarna blir sura.

och jag har full förståelse för att man blir sur. Jag har faktiskt en gång infört ridförbud (för annan än mig då *he*) på vår mark eftersom jag blev så jäkla less på att folk helt struntade i underlaget och red det gyttjigt. och när det är geggigt, vad gör man då? Jooo, men rider på sidan av stigen såklart, för trädrötter tar jua bsolut ingen skada av hästhovar *sucka*

Lydia
2003-08-24, 17:57
jag skrev nog lite luddigt. Menade inte riktigt så, utan att de åkrar man får rida på, brukar plöjas efteråt, på hösten. Men man måste ju fråga för att få reda på vilka det är..

Lena_B
2003-08-26, 10:05
Inlägget är förmodligen skrivet av någon som aldrig sett en älg promenera över en myr som knappast skulle betraktas som ridbar! Dessutom har väl många jordbrukare jakträtt och om de då och då fick lägga några fina hästbiffar i frysen kanske de skulle se med mildare ögon på ryttarna också...

Idasagare
2003-08-27, 18:51
Och nu kvittar det hur många sockerkakor man bakar. Det är hästförbud helt enkelt.

En flaska whiskey kanske? "Min" bonde hade föredragit det :-)

_HANNI_
2003-09-06, 09:00
känner de flesta bönder häromkring så vi får rida..
den enda som skäller är en som bor på en herrgård och har mycket mark som han arenderar ut.. Eftersom han inte är bonde och inte kan det så lyssnar vi inte så noga till honom.. :angel:
vi får dessutom rida där för bonden som arrenderar marken..

Kola
2003-09-12, 20:28
Jag flyttade förra året. Här finns massor av inbjudande fält, men när jag frågat andra ryttare omkring mig om de vet om man får rida har jag fått höra att bönderna är några sura typer som absolut inte tillåter det. En del har berättat att de rider utan lov, men jag är en så´n där människa som avskyr att göra mig ovän med folk, och är väldans rädd för att bli utskälld för något som jag inte kan stå för, så det är inget alternativ för mig.

Förra sommaren skadade sig min häst, så hösten stod jag med en konvalescent och bara drömde om att få rida på dessa underbara, enorma fält. Men i år är vi fit for fight, så när stubbarna kom fram kunde jag inte motstå frestelsen längre utan grabbade telefonen och ringde till ägaren av godset som ligger en liten bit ifrån mig. Och svaret jag fick var att 'vi brukar inte tillåta det, men eftersom du är så trevlig och ringer och frågar snällt så får du gärna rida där och där' (två fält i min direkta närhet, det ena på ca 10 ha, det andra minst 5 gånger så stort :bow:). Sedan babblade han på om hur trevligt han tyckte det var att jag ringde och frågade, hur många hästar jag har, var jag bodde, om jag trivdes här ute, etc....

Fråga - du kan inte får mer än ett "nej".

Boj
2003-09-12, 21:27
Vår bonde är så bussig att han alltid lämnar en remsa bredvid som vi kan och får rida på, men det är absolut förbjudet att rida på åkern även om den står i stubb.

Det finns inget i lagen eller allemansrätten som ger ryttaren tillåtelse att rida på skördade åkrar, dessa räknas som odlad mark och då krävs det lov från markägaren.

Lazio
2003-09-12, 23:39
ehmm hehe :o jag rider lite kors och tvärs bara... :angel:
närå, det är ju inte så att jag rider på alla åkrarna, det finns rätt så många, och den mark som stallägaren äger får vi rida på.
jag vet att man inte får rida på åkrar och ängar utan tillåtelse men vad fan..ingen har kommit på mig hittills :devil:

Lazio
2003-09-12, 23:41
kanske ska tillägga att jag aldrig rider på åkrar som är sådda eller inte skördade.

Inte_Ung
2003-09-13, 00:05
jag vet att man inte får rida på åkrar och ängar utan tillåtelse men vad fan..ingen har kommit på mig hittills

Hör du till den kategori av människor som har svårt att skilja på mitt och ditt?

Jen80
2003-09-13, 02:57
Men va f...skylla på älgarna om det är Du som förstör mark?! :eek: :mad:

Det är inte alltid bäst att fråga bonden om lov, man SKA fråga bonden om lov!!