Visa fullständig version : Snygga knoppar?!?
Hur gör ni när ni knoppar?
Min häst har en väldigt tjock och bångstyrig man, det är nästintill omöjligt att göra snygga knoppar. Jag har i och för sig ingen vidare erfarenhet, har bara knoppat henne ett par gånger. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få det snyggt! Hjälp! :crazy: :)
Jag kan inte rycka och tunna ut manen för då växer den ut rakt uppåt sedan, inte så snyggt tycker jag. :crazy:
Nån som har tips?
//maria
Liten_men_tuff 2003-08-18, 23:42 Blöt ner manen och gör minder flätor ,
Fläta under i från så hårt du kan , Sy sedan hårt, för snyggaste knopparna som håller läängst !
Jag knoppade min häst på båda sidorna förra säsongen.
Finns på bild här: Flätor (http://w1.879.telia.com/~u87907894/gunther/sodertalje/images/a7flator.jpg)
Det tog lite tid, men det var enklare än att fläta all man på en sida.
Jösses... Det såg häftigt ut...
Jag gör inte så många knoppar. Dels tar det mindre tid och sen tycker jag att det är snyggare. Normalt brukar det bli ca 8-10 st. Bäst reslutat får jag om manen är ca 10 cm lång.
1. Jag flätar först hela manen i 8-10 hårda flätor.
2. Sen rullar jag ihop flätan, liggande jag vill inte att knopparna ska stå rätt upp. Sen sätter jag fast knoppen med en snodd.
Allt tar ca 10 min.
Men ska jag på tävling i 2 dagar så vill jag ha lite mer hållbara knoppar. Då trär jag själva flätan igenom flätans början (vid rötterna på manen) och rullar upp så det blir en knopp, sen fäster jag med en snodd runt. Då håller dom superbra.
Bästa är ju om manen är tjock att du tunnar ur den lite, då blir det snyggare.
**BORTTAGEN** 2003-08-19, 09:42 på foderpållan som har lång man så har jag gjort en inbakad fläta på översidan av halsen, så att den går längs med överlinjen, detta går nog med en tjock och halvlång man, men man måste vara noga med att göra den rätt så lös men ändå så att den sitter fast.
såhär ser knopparna ut som jag gör på pållen min:
Knoppar (http://www23.brinkster.com/ftequipage/knoppar.jpg) när den bilden togs så hade han ganska tjock och ca 1 ½ dm lång man, men ändå blev det såna små knoppar. jag brukar försöka få dem så jämna som möjligt men ändå inte allt för många eftersom det inte är snyggt när de stöter ihop med varandra.
eftersom din häst har tjock man är det väldigt snyggt att göra liggande knoppar. vik dem då uppåt en gång och vik ner det yttersta på flätan där gummisnodden sitter och snöra sedan ihop, blir väldigt snyggt med lite träning.
Jag har sett hästar de senaste nu som har väldigt stora och få knoppar på halsen som liksom ligger ner....och de är skitsnyggt :love:men jag fattar inte riktigt hur dom gör....syr dom flätorna... :confused:Nån som vet.... :)
Snyggast i pannluggen tycker jag är när man har gjort en "inbakad" fläta (australiensisk lr nåt :confused:) :d
Jag gör liggande. Men inte behövs det sys något. Kolla mitt tidigare inlägg.
pigleton 2003-08-19, 19:57 håll ner antalet knoppar jag får maximalt 15-17 knoppar på stora hästar men lång hals (inkl. pannlugg)
Manen bör vara ca 10-12 cm lång för bästa resultat
Jag blöter manen ordentligt. Om man vill kan man dela upp manen i tofsar för att få ett hum om hur många det blir och att det är samma bredd på dem. Kamma raka benor mellan varje fläta. Jag brukar ha en bredd på ca 3/4 av mankammens bredd. Fläta hårt är jätteviktigt. Det ska vara så hårt att om du viker flätan ligger den kvar vikt utan att räta ut sig.
Rullar sen ihop knopparna samtidigt som jag styr upp var jag vill ha dem höjdmässigt. På med gummisnodd.
Syr endast vid speciella tillfällen. Är inte så van så det tar för mig lite länngre tid.
Knoppa vanligt brukar gå på en kvart.
Kollar sen bara av från sidan och bakifrån att det ser OK ut.
Mitt bästa tips är nog träna!
Vad kul med så många svar!
Jag har faktiskt funderat på att göra knoppar från båda sidorna. Har sett hästar med det förut men isåfall skulle jag gärna vilja prova det nångång innan tävling så att man har tid att göra om det om det blir dåligt. Ska testa det.
Ska prova att blöta ner manen innan jag flätar också det kan nog bli bra, det brukar annars spreta lite från den sidan knopparna inte är.
Sen till er som sa att jag ska göra färre knoppar; Det går inte! Då skulle de bli enorma! Jag kan lätt göra 45-50 knoppar och de är ändå ganska stora flätor. Det blir ju lite trångt med så många i och för sig.
Egentligen skulle man kanske ha manen lite kortare för knoppningens skull, nu är den ca 15 cm. Men om jag har den kortare skulle den nästan stå upp när den inte är knoppad! :)
Tack för svaren allihop! Jag ska testa knopptekniker nån dag när jag får tid. Tur att pållan tycker om när man pillar med manen! Får dra och slita hur mycket jag vill. :D
//Maria
Brukar först sätta hela manen i tofsar som jag mäter i samma längd som en sån där liten röd flätkam, så att det blir lika mellanrum mellan alla knopparna, sen flätar jag allihopa, hårt. Sen brukar vi vika knoppen en gång och sen rulla, på med snodd och sen sy med sytråd genom hela knoppen. Det blir liggande knoppar 9 st på storhäst, dom blir jättesnygga! :banana:
Rumpnissen 2003-08-21, 10:52 Känner igen det där, min ponny hade fjordning man förut! Mitt första tips: När du väl ha gjort flätorna, låt de sitta i ett par dagar, då slits manen mer naturligt än när du rycker den.
Gör två rader, om du ska tävla, så blir det snyggast. Fläta nedåt, så de ligger ner. Jag gör så här: Delar upp manen i 10-11 delar, gör en fläta, fäster gumibandet, rullar ihp flätan och fäster den med samma gummiband, det tycker jag blir snyggast.
I pannluggen gör jag inbakad.
the_connemara 2003-08-21, 19:54 Jag gör helst så som Rumpnissen såkallade "Flyingeflätor". Men min tös har så styv man att den helst står åt alla håll hur blöt den än är *suckar* så på senare tid har det blivit danska flätor...
Gör först en tofs med ett gummiband om en liten mantuss så att den står rakt upp. Flätar sedan, typ rakt upp och på med ett nytt gummiband. Viker ned flätan lagom många gånger och fäster med ett tredje gummiband. De sitter garanterat kvar över natten (kan sova lugnt!) och ingen spån fastnar. Ännu sötare blir hon när jag tejpar varannn knopp med röd och varannan med blå tejp i terrängen då våra färger är rött och blått...! I Pannluggen har jag alltid gjort inbakad men ska testa en ny modell imorron, fästa gummiband med jämna mellanrum och bara fläta där luggen är "fri" och vika in den. Får se hur det blir.
CosmicQueen 2003-08-21, 23:48 Haha...vad läckert med knoppar på båda sidorna o smart... :D
Hur gör du för att fästa knoppen med samma gummiband? Syns inte "stumpen" då?
Alexandra_W 2003-08-22, 18:19 Jag fäster också med samma gummiband. Fäta ner (jag gör aldrig stående knoppar). Vik in tofsen och vira gummibandet ett varv. Vik flätan två gånger och vira om gummibandet som vanligt runt den vikta flätan.
Prova får de se, det är inte så svårt som det låter, men man får trimma tekniken lite.
Annars går det ju bra att ha dubbla snoddar, men jag tycker det är så drygt att plocka ur snoddarna sen ;)
Något som är smart, om man använder sig av dubbla gummisnoddar, är att använda "tandgummisnoddar" (såna som de med tandställning har), vid slutet av flätan. Sen viker man ihop flätan och använder den färg man vill ham ytterst.
Rumpnissen 2003-08-22, 21:21 Jag rullar lixom in stumoen så den döljs. Jag viker inte flätan, jag rullar den. Förstår du? :D
Tänkte starta en lokaltävling och hade tänkt komma som vi är :D, men insåg snart att jag behövde en ridkavaj osv. osv. Så nu står jag här och funderar över min lilla dams långa och vackra man. Har det egentligen någon betydelse för poäng och så om man knoppar eller ej? Inte skall jag väl behöva göra det på en lokaltävling, vad tycker ni? Det står väl i TR att man får fläta, men inte att man skall. Så det borde väl inte ha någon betydelse?
**BORTTAGEN** 2003-08-23, 09:56 Sjäöklv tycker jag det ser mer välvårdat ut med en knoppat/flätad svans. Men självklart avgör du det själv, om din häst har en kraftig och musklad hals så är det finast att ha manen flätad så att halsen syns bättre.
Tack för alla svar allihop! Nu ska jag iväg och knoppa! Jag har gott om tid på mig så jag får väl göra många försök. :)
/maria
Låter du knopparna sitta kvar bägge dagarna?
**BORTTAGEN** 2003-08-23, 14:21 Okej, lycka till :) Ska själv knoppa idag, ska prova O göra liggande knoppar. Får se hur det går :)
**BORTTAGEN** 2003-08-23, 18:48 Hmm... Är det inte ett krav att man måste ha knoppar på dressyrtävlingar? Jag har för mig det, men jag kanske har fel..? Aja, jag delar först upp manen i lika stora delar, sen flätar jag nerifrån och uppåt (min sköthäst man är tunn och kort längst ner, så jag tar det svåraste först, så har man det gjort!). Vikar in den lilla toffsen som blir längst ner på flätan, sen så vikar jag flätan två gånger och gör en knopp. Ibland använder jag två knoppar när jag gör själva knoppen. Sen för att knopparna ska hålla bättre så använder jag hårmousse! (Glämde nästa säga det!) När jag ska knoppa pannluggen jag gör en inbakad fläta, som man brukar göra i svansen1 Det blir extra snyggt ;)
Så knoppar iaf jag, och det funkar så bra så! :D
Kramar Maja
ÅÅÅhhh nej...säg inte det. Så nu skall jag både ha ridkavaj och knoppar. Jag kommer ju att se ut..., ja, se ut som en dressyrryttare. Tänk om någon då misstar mig för någon som vet vad den faktiskt har på en dressyrtävling att göra. Komma där och vara alldeles fin och sedan skyggar hästen för dressyrstaketet, fattar fel galopp, bockar sig genom halva galoppen...om jag inte ser ut som en dressyrryttare så kan ju ingen kräva av mig att jag skall vara det. :smirk:
Hehe, det är inte alls så du ska tänka Trail. Det är bättre med "om man inte kan rida ordentligt så kan man ju i alla fall se ut som om man kan rida". :D
Det gjorde vi. Knopparna var snygga och när vi skrittade omkring på framridningen så såg vi säkert riktigt proffsiga ut. Men... dressyrstaket är äckligt. Lilla pållan hade aldrig sett nått sånt förut i hela sitt liv. Men hon skötte det fint ändå. :)
Jaja, det gick kanske inte så bra men vi såg ju prydliga ut i alla fall! :)
/Maria
bollen__ 2004-11-11, 19:50 jag flätar alltid uppifrån och ner, det som är mest slitet är vid manken å då kan man dölja det under shabraket eftersom det inte går att fläta. Använder bara en gummisnodd som någon tidigare sa, och rullar in flätan. Flätar aldrig pannluggen, fast jag borde för min har nästan ingen pannlugg. men orka. Tycker om hästar som har "bus"pannlugg, det fick min förra alltid ha.. Man MÅSTE inte knoppa men det ser snyggare ut helt klart...Lycka till
Hej! På min c-ponny som har en man med en stor egen vilja :smirk: så gör jag ganska stora 7-10 knoppar som står rätt upp och så vitt tejp runt..o d passar han i .. Men store som har lite tunnare o bäöttre man gör jag bollar :crazy: på sidan.. jag tycker de är olika från häst till häst fast det är jättesnyggt med knoppar som är syda! helena Weibull gör ursnygga knoppar :love:
Om det är såna som jag tror det är kallas de väl "rosenknoppar". Tror att man börjar med att fläta uppåt och "fel" för att sedan vända och fläta normalt igen. Rulla upp och sy. Jag har bara lyckats en gång, när jag lärde mig det. Men det funkar lixom inte på mina hästar :angel:
Hur som helst så är det ju sjukt snyggt och ger verkligen "dressyrlook" :D
Oj, har den här tråden vaknat igen! :) Tänkte ju svara och säga att det låter precis som min häst, tills jag såg att det faktiskt VAR min häst och en jättegammal tråd :D
Eyz: Nu förstod jag ingenting... "fläta uppåt och fel och sen vända"... ??? sånna där stoora knoppar kanske skulle passa på min häst.. Hur gör man?
Malu
När jag fick lära mig (av en som gör gudomliga STOORA knoppar) så visade hon att man först flätade uppåt, och då blir det ju "bakvänt" även om det blir rättvänt när du flätar neråt igen (man kan ju göra inbakad och utbakad fläta. Den skillnaden jag menar nu). Givetvis flätar man ganska löst :smirk: . Fäst med snodd och sy fast när du har rullat upp. Hoppas du förstod bättre den här gången...
Jag är värdelös på att sy så det ser inte klokt ut när jag försöker själv :angel:
Nej jag förstår inte nu heller :( Vad menar du med "uppåt"? Jag tänker mig ju att man håller flätan upp från mankammen när man flätar istället för ner mot halsen?
Inbakad fläta i knopparna? ..förstår inte det heller. Och vad menar du med utbakad? Är det bara en fläta som inte är inbakad? :crazy:
Det kanske inte är någon idé att jag försöker mig på det här men det verkar ju så snyggt. :bump:
Kan du försöka förklara igen? :o
Malu
Jo du flätar uppåt mot taket i början för att få "bågar" mellan manfästet och mitten där knoppen kommer (viktigt att inte fläta hårt).
Inbakad och utbakad.. jag kanske gjorde det för komplicerat ändå :angel:. Men alltså man kan ju fläta inbakade och utbakade flätor (inte nödvändigtvis i manen) och skillnaden ligger ju i vilken "del" man tar över vilken. Men är du högerhänt gör du nog till 99% sannorlikhet rätt... Rätt när man knoppar är väl *måste fundera* höger-över-mitten-vänster-över-mitten, alltså inbakad.
Alltså: börja med att fläta uppåt mot taket, en vanlig (inbakad) fläta, för att underlätta kan man vända flätan neråt efter ett tag. Fäst med snodd, rulla upp och sy.
Hoppas det blev rätt den här gången :D
Fast jag blir mer och mer säker på att man borde fläta utbakat nån gång.. måste ut och testa på pållen senare ikväll =/
Jag måste nog prova detta i praktiken Får inte riktigt ihop det i huvudet ändå. :crazy:
Med inbakad fläta så menar ju jag en sån man gör i svansen och i pannluggen där man tar extra hår från sidorna i varje flättag. Men det menar nog inte du va? Fasen vad krångligt det blev då :crazy:
Måste man sy knoppen för att det ska bli bra? Jag skulle ju vilja sätta en gummisnodd ovanpå också. Manen måste vara ganska så lång också va?
malu
Finns det någon som har närbild på sådana här knoppar förresten?
Ehm.. jo bakad är ju när man tar och fyller på. Men den går ju att göra in och utbakad, och det är DEN skillnaden jag menar. Hur flätan ser ut!!! Prova att ta mitten över höger eller vänster varje gång nån gång ska du se att det blir skillnad... (men det är alltså inte så du ska göra ;) )
Jag har letat efter bilder men inte hittat nån :crazy:
Du sa ju att skillnaden var hur man tog tog "tåtarna" över varandra... :confused: :confused:
Men när man tar från mitten och ut så brukar det väl kallas något helt annat? Typ fiskbensfläta tror jag folk sa när jag var liten...
Men man ska alltså ta höger över mitten - vänster över mitten osv. hela tiden fast hålla flätan uppåt först och sen nedåt? eller? hehe
Ska ut till stallet snart så jag får prova :D
/Maria
...tar nog med kameran också så får vi se vad jag åstakommer hehe.
MizzBellie 2004-11-16, 17:08 Om du vill att hästen ska få en "smal" hals så ska du göra många knoppar...
Vill du att hästen ska få en krafftig hals så gör få knoppar.
Om du vill att knopparna ska hålla länge. så ha i lite hår gele lr hår spray i manen efter du har knoppat... ;)
MizzBellie 2004-11-16, 17:12 Rumpnissen sa gör två rader? fattar inte rikktit?
Mayflower 2004-11-16, 21:37 Såg att det var någon innan som trodde att man var tvungen att ha flätad man på hästen vid dressyrtävling, men det behöver man inte. I princip alla har det ju förstås för en snyggt flätad häst ser onekligen trevligt ut, men det är inget måste enl. TR.
Såhär såg pållan ut när jag knoppat på dubbla rader efter råd från rumpnissen.
http://img.photobucket.com/albums/v387/mlundmark/comtesses%20frisyrer/knoppning.jpg
Det är det som har lyckats bäst på henne men nu ska jag ju försöka mig på sånna där stoora fina knoppar också. Bara jag förstod mig på hur man ska göra. Jag försökte igår kväll men det blev inge vidare:
http://img.photobucket.com/albums/v387/mlundmark/comtesses%20frisyrer/IMG_0085.jpg
:crazy:
malu
Men dom där knopparna var väl fina, om än inte stora och "fluffiga"? ;)
Kan nog vara så att det är svårt om man inte har sett hur det ser ut...
Har tagit bilder på hästen med sån knopp, men jag har ingen möjlighet att lägga ut bilder, kanske du kan pm:a din mejl? Om du inte har gett upp...? :angel:
Mycket fluff ja, hehe. Uppifrån såg de väldigt konstiga ut.. :crazy:
Du är pm:ad :)
malu
Så här gör jag :
Först bortar jag ut manen ordentligt och delar upp det och sätter en snodd runt.
Sen börjar jg fläta.. Rätt små och hårda flätor. När jag har flätat hela manen tar jag en ny snodd och "rullar" eller "viker" ihop sen sätter jag fast snodden. Flätar jag dagen innan brukar jag sätta någonting över så det inte blir smutsigt eller så dom inte går upp !!
Har någon gått upp iallafall gör man bara om den.
Lite knepigt ibörjan men man lär sig !
olgaklara 2005-01-07, 11:06 Hur gör ni när ni knoppar?
Min häst har en väldigt tjock och bångstyrig man, det är nästintill omöjligt att göra snygga knoppar. Jag har i och för sig ingen vidare erfarenhet, har bara knoppat henne ett par gånger. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få det snyggt! Hjälp! :crazy: :)
Jag kan inte rycka och tunna ut manen för då växer den ut rakt uppåt sedan, inte så snyggt tycker jag. :crazy:
Nån som har tips?
//maria
Jag hade nog tunnat ut den ändå.
Jag flätar med gummiband och använder ett till varje fläta. Flätar och viker sedan in fyra ggr genom gummibandet så det blir en knopp.
Bild 1 (http://www.lillagryderup.se/kvall.jpg)
Bild 2 (http://www.lillagryderup.se/tyskland18.JPG)
TotallyLost 2005-01-07, 11:09 vilka fina knoppar och vilken fiiiin pålle :love:
jag knoppar aldrig... :p ´har gjort de någon enstaka gång på dressyrtävling... men nuförtiden är det bara hoppning som gäller och ibland när jag hoppar tar jag mantag och då är det inge bra att ha knoppar...
Breccia_ 2005-01-07, 13:06 Stora flätor m. mycket mellanrum o vikta knoppar. blir alltid snyggast.
Har testat att tunna ut en gång men det blir bara spretigt mellan knopparna då. Det går inte att använda bara ett gummiband tilll hennes knoppar det är så stora och tjocka flätor så att de skulle gå upp då. Och nej, det går inte att göra mindre flätor, då blir de så många att det knappt blir något mellanrum mellan knopparna.
Kanske ska säga att sen den här tråden skrevs, augusti 2003 så har jag knoppat ganska mycket och med tanke på hur många knoppar det blir varje gång så kan jag ganska bra. :)
malu
Vad sätter du över?? plastfolie eller? :confused: :D hehe
Håller med dig. Försöker hålla flätorna ganska så stora men man måste ju få runt gummibandet också :D Nästa gång jag ska ha nya snoddar så ska jag leta efter en stor sort.
Nu är det sånna där stora rosenknoppar som är den nya flugan men jag har ju fortfarande inte riktigt förstått hur man ska göra. Jag tycker det är snyggt med mantape också men det har jag aldrig försökt mig på...
malu
Breccia_ 2005-01-07, 17:25 Jag har superbra snoddar, vet inte riktigt vad dom kommer ifrån eller så, dom e ljusbruna o hur elastiska som helst o håller styr på mina hästars man!
Marcolio 2005-01-07, 18:48 Hur är det med det positiva tänkandet? :d
Ett gott, välvårdat intryck är aldrig fel, domarna gillar det :angel: ..
Lycka Till!
------------
OJ! Såg ej att denna tråd var 3 sidor lång..My misstake.. :angel:
Det lät ju bra. Ljusbrunt hade ju varit super i en fuxman också när man måste sätta snodden lite hit och dit för att allt ska hållas ihop :angel: :D
Om du kan få reda på vad det är för märke eller så så hade det varit super! :)
Malu
Rumpnissen 2005-01-07, 21:01 Jag lärde mig göra sådanna knoppar när jag var hos Mattias Jansson, men det krävs tjugotusen liter hårspray för att det ska bli riktigt bra då! :) Flätade alla hästar inför breeders så jag lärde mig. ;)
Vi använde en jätte bra tråd också. En fet lädertråd som är jätte lätt att sy med. Man behöver inte fästa, bara att sy ihop och klippa av tråden, skit bra och jätte enkelt! :banana:
Rumpnissen 2005-01-08, 11:22 Jag hatar mantape. danska flätor med mantejp känns så gammalmodigt och 80-tal och jag vill bara spy på det... *huuu* :p
Rumpnissen 2005-01-08, 11:24 en stumpbyxa fungerar bra, om man nu närdvändigtvis ska göra det dagen innan! :banana:
Okej, det kanske är för svårt för mig att ge mig in på då... Verkar ännu krångligare nu.. Är mantape gamalmodigt så behöver jag ju inte lära mig det heller :idea: hehe.
Det där med strumpbyxan vet jag inte om min häst skulle uppskatta... :D Knopparna sitter nog i tillräckligt bra ändå..
malu
Marcolio 2005-01-15, 11:33 Jag hatar mantape. danska flätor med mantejp känns så gammalmodigt och 80-tal och jag vill bara spy på det... *huuu* :p
Neej, vit mantape på en mörkbrun häst med vita tecken är bara så..
:p underbart!
En fux med vita tecken då? :D
...Allt beror ju iofs på hur snyggt knopparna är gjorda. Finns det inte nån slags "rulle" som man liksom knäpper på knoppen (ungefär som sånna där reflexer som man sätta på armarna, om det är någon som förstår vad jag menar)?
malu
panaccea 2005-01-15, 19:34 Jag har också sånna ljusbruna ganska tjocka gummiband som är hur hållbara och elastiska som helst!
Har för mig att det stod willab på påsen (ser deras märke i huvudet framför mig iaf) och köpte dom i en "riktig ridsportbutik"
Va? Är det verkligen ett krav?
Jag tycker iaf att det känns dumt. Kände mig som en alien på första riktiga dressyrtävlingen med mina Graningestövlar, allroundsadel och oflätad häst. :p Nu flätar jag hästen och använder skor med shortchaps, så det känns lite bättre! ;)
PathOfClovers 2005-01-21, 22:10 Jag har sett hästar de senaste nu som har väldigt stora och få knoppar på halsen som liksom ligger ner....och de är skitsnyggt :love:men jag fattar inte riktigt hur dom gör....syr dom flätorna... :confused:Nån som vet.... :)
Snyggast i pannluggen tycker jag är när man har gjort en "inbakad" fläta (australiensisk lr nåt :confused:) :d
Oh jaa det är snyggt! Fattar inte heller hur man gör? Men här är en bild iallafall: http://www.newforest.dk/photogallery/baron4.jpg (Och hur läcker är inte ponnyn dessutom? ;) ) Den där har dessutom såna där vita pluppar i luggflätan som någon frågade om för ett tag sedan...
Oh gud vad jag skulle vilja kunna göra sådana knoppar!!! Det är bara så otroligt snyggt!!!
Vad gulligt det var att stjärnan i pannan såg ut precis som ett hjärta när flätan gick ner!
PathOfClovers 2005-01-22, 22:04 Visst är det snyggt?! Jag vill också kunna...haha Men den har ett hjärta på riktigt, det är inte flätan... :)
Vet du vad tråden hette eller var den fet och av läder? Måste hitta tråd, finns ju ingen bra. Men det borde dom ju veta om man går in i en "sy affär" :p
Mattias Jonsson red väl på kval till dressyr-kvaliten på en Royal häst? Fuxen. :)
Rumpnissen 2005-01-25, 15:50 Jag har inte hittat den i Sverige, tror bara den finns i holland. Är det Don Dorn du menar så fall?
Hur menar ni med inbakad pannlugg? Forstar inte riktigt hur ni menar..? :confused: Nagon som har bild?
PrinceFair 2007-02-20, 19:59 man börjar fläta pannluggen längst upp mot halsen till och gör en inbakad fläta ned mot pannan på hästen, avslutningen blir till en vanlig fläta som man rullar ihop till en knopp i pannan på hästen.
Tuckmill_Silver 2007-02-21, 09:35 man börjar fläta pannluggen längst upp mot halsen till och gör en inbakad fläta ned mot pannan på hästen, avslutningen blir till en vanlig fläta som man rullar ihop till en knopp i pannan på hästen.
och så ser det ut såhär när man är klar :idea:
http://groups.msn.com/_Secure/0ZwCGDisf2U1Aq7b3y1zxOxuGpvfzhWFQ3DZevstLM!Nsi!sTQ 0hKKGTPrkPc7*uh4JdegXBunb99rsbZSAf!CSQjU67L57DehsT SWE2m*2tvVA0E83p5Mu1JydUEsgjoFtFPYe4UBlTiJ6uzGsTMa w/V%C3%A4rldens%20vackraste%20h%C3%A4st!.JPG?dc=4675 611351833218612
oj nu blev det helkonstigt men men, det går att klicka på texten iaf :angel: det här med datorer :crazy:
Puttar upp den här tråden lite.
Det här med att sy, hur gör man?
Bara typ snurrar tråden runt knoppen eller trär man igenom lite hur som? Är inte det ett himla pill att få bort sedan? :D
Mina knoppar bli så spretiga:crazy: hårstrån som petar ut överallt:crazy: Tips någon?
Hej På Dig!
Ett tips är att när du flätar för att få flätan riktigt hård (det är A och O för att få snygga knoppar) så fläta under i från, alltså fläta omvänt då blir det hårdare. Jag har massor av erfarenhet har jobbat som tävlings häst skötare åt Pether & Per för om åren. Hoppas detta gör det lättare för dig.
Mvh/Mindy:D
Japp andvänd hårgelé i sammband med själva flätnings fasen det funkar alltid.
Mvh/Mindy
PrinceFair 2007-02-21, 14:16 varför skulle det bli hårdare då? nyfiken:)
ju hårdare man flätar desto hårdare bli ju flätan även om man flätar åt "rätt" håll.......
PrinceFair 2007-02-21, 14:18 Men ta inte för mkt eller fel sort :crazy: det gjorde en kompis på NM, skitfina knoppar blev det men så fort hästen skakade på sig gled alla flätorna ur...
Jo visst du har rätt om flättningen men när du flätar under ifrån får de en annan stadga än vänligt och lägger sig inte lika lätt och blir "tunga" och nej det ska vara en klistrig hår gelé.. Och om det är tävling fler dagar så gör alltid nya knoppar.. Hästar tycker inte i regel inte om att sova i dom och sen blir de hemskt fulla dan efter.
PrinceFair 2007-02-21, 22:36 Fast jag vill ju ha liggande knoppar :p :D
vilket märke på hår gele använder du? Jag har provat lite olika men hittar inget som jag tycker är riktigt riktigt bra?
när du flätar underifrån, står du på andra sidan eller du dtår på den vanliga men bara tänker lite annorlunda? ( haha fattar du vad jag menar?
Litet instick i diskusionen bara; Den är tråden är flera år gammal, det är roligt att den vaknat till liv igen men nu behöver inte just JAG hjälp med knoppningen längre. Det har blivit en hel del av den varan sen tråden skapades ;)
Malu
Ja men de blir inte stående knoppar utan de ligger ner men inte så att de blir "tunga" vet inte riktigt hur jag ska förklara bättre. Efter du har flätat så sätter du en gimmi snodd längst ner ordentligt och virrar in de sista resterande spretet innan för gummi snodden sen tar jag alltid två för att vara säker på att de håller och virar ett varv ner till på flätan sen håller jag gummi snodden som en triangel samtidigt som jag rullar upp flätan och fäster runt hela knoppen på så sätt så låser du med gummi snoden eftersom den hamnar i mitten. Så du viker alltså inte eller syr knoppen. Är bättre på att göra detta praktiskt än att förklara märker jag men men.. Hoppas du fattar mer nu..
har andvänt salongs märken Björn Axén samt Redken mm Nej du står på samma sida som mannen men du flätar omvänt fattar du nu:rofl:
okej, ska kanske pröva dem.. Haha, tack :D alltis bäst att fråga:rofl:
PrinceFair 2007-02-22, 21:10 Du gör dina knoppar precis som jag, fast du har två gummisnoddar.
Jag börjar flätan högt upp, nära "andra sidan" på halsen och får samma resultat som du skulle jag tro :idea:
Vilken otroligt rolig tråd :D
Uppskattar den mycket!
*kl
Min häst har nämligen tjock man, håller på och sparar ut den också, så den när lite nedanför halsen. Går det att göra snygga knoppar på en så lång man?
Jag har aldrig vart en expert på knoppar direkt, men på klubbmästerskapen i dressyr vill jag verkligen ha det. han har musklat sig så fint i halsen nu också och då vill man ju visa det :angel:
hihi. jag vet inte vad det är med mörka hästar och knoppar, men det är faktiskt den snyggaste färgen på häst med knoppad man tycker jag :love:
PrinceFair 2007-02-23, 17:35 Om manen är så lång är det nästan omöjligt att göra snygga knoppar.
Men med ardennerfläta blir det jättesnyggt! :bump:
*kl*
Min ena häst har tunn (normal) man på nedre halvan av halsen och "ponny-tjock" på övre halvan. Är det NÅGON som har bra tips på hur jag ska få till snygga knoppar på henne?? Det går inte att rycka hennes man, hon HATAR det, kan man tunna ut på något annat sätt?
Tack på förhand! :bow:
PrinceFair 2007-02-23, 20:11 det finns sk urtunningssaxar - kanske vore ngt?
*KL*
Om man syr fast knopparna så sitter de en hel helg o går att forma mkt bättre.
ardennerfläta :o ?? Vad är detta?
Är det en sån som går längst ner i manen bara?
Men jag vill ha knoppar :devil: morr
PrinceFair 2007-02-24, 13:02 nej, det är en inbakad fläta som går längs mankammen - jättesnyggt är det.
vill du ha (snygga) knoppar föreslår jag att du klipper och rycker manen till lagom längd och tjocklek...
Leo_felicia 2007-02-24, 13:08 När jag skulle tävla en liten tävling på mitt russ så blev knopparna inte så bra för hennes man ticker ut så det blev lite mer tofsar en knoppar. Och jag var bara 10 och jag kom 5:a av 27 vuxna:)
:cry: Över min döda kropp, när jag väntat i två år på att den ska växa ut :cry:
Tunna ur manen med en uttunningssax- men från undersidan... Håll sedan efter den ofta. Det blir mkt enklare då...
Om du ska på samma tävling som min snart så kan jag ta med saxen och fixa.. hihi...
Daylight 2007-03-03, 09:26 Min kära ponny, el ja ponnyn jag brukar tävla, har också ganska tjock man, dock inte särskilt bångstyrig... Brukar passa på att knoppa medan manen fortfarande é blöt efter att ha duschat henne. Funkar ganska bra:smirk: Fast sen blir dom väl lite större än vad man egentligen skulle vilja ha dom... Men ser iaf bra ut på lite avstånd:banana:
ja det går att tunna ur.. Använd trimkniv och dit tålamod kanske en brems om du verkligen måste rycka ur lite ändå. Lycka till! Vill man bli fin får man lida pin..
Att låta knopparna sitta en hel helg är ints så behagligt för hästen dessutom blir det alltid bättre resultat och snyggare att knoppa om varje dag.
hon_med_skäcken 2007-03-03, 17:16 jag har fått lära mig att göra FLYINGE knoppar på skolan:smirk: och man måste rycka manen annars är det bara att lägga ner knoppandet.. Du får absolut inte klippa manen..
Man blöter manen och gör en fin bena och flätar en fläta och använder bara 1 gummiband på hela knoppen..:p Det är komplicerat att förklara såhär men man rullar upp den och det gäller att ha tecknik..:/ Det är svårt i början men man lär sig..:) Dom bli jätte snygga
Hej.. äntligen fick jag ett namn på de knoppar jag gör.. Har försökt förklara för några på den här tråden och tror att de förstått.. det ända skillnande för mig är att jag använder nån extra snodd så att jag är säker att de håller ordentligt. Tack för att du sa namnet..
PrinceFair 2007-03-03, 19:13 det går visst att göra snygga flyingeknoppar på klippt man...
(jag kan iaf :D)
Visst går det att göra flyinge knoppar på klippt man, min är halvklippt, både rycker o knoppar, detta gör jag för att få en tjockare man så att knopparna blir snyggare..
PrinceFair 2007-03-03, 20:12 Så gör jag åxå :D blir inte snyggt med för tunn man...
SweetBriar 2007-03-04, 21:14 Normalt brukar det bli ca 8-10 st. .
.
Du måste ju ha ojämnt antal knoppar, annars betyder det ju otur :D :cool: *lite vidskeplig* Ärligt talat, jag är ganska noggran med att inte spilla salt, korsa min vägmed en svart katt och såna otursamheter när jag ska tävla :rofl:
PrinceFair 2007-03-04, 21:49 vissa räknar med luggknoppen och andra inte....
/PF som inte räknar luggknoppen. Det blir snyggast om det är ojämnt antal på halsen, 9 eller 11 st.
Novali01 2007-03-05, 09:25 Tunna ur manen med en uttunningssax- men från undersidan... Håll sedan efter den ofta. Det blir mkt enklare då...
Om du ska på samma tävling som min snart så kan jag ta med saxen och fixa.. hihi...
Jag har skaffat mig en sån sax men kan inte för mitt liv få till det med den? Hur menar du att man ska klippa från undersidan? Då blir undermanen kort och tjock och spretar ju när man ska fläta???:confused:
tysk_ridponny 2007-03-05, 15:13 Jag har inte riktigt fått grepp om det här med knoppning ännu, men ska man liksom vika flätan till mankammen eller rulla? Och om det är lite man som står ut när man har knoppat, klipper ni av det då?
En sak till.. hur menar ni med att knopprna ligger ner? Jag tror jag bara har sett sånna som står upp :confused:
hon_med_skäcken 2007-03-05, 18:25 det går visst att göra snygga flyingeknoppar på klippt man...
(jag kan iaf :D)
mm men mycket svårare är det ju.. En blir det snyggast med ryckt man..
PathOfClovers 2007-03-06, 14:10 Varför skulle det vara svårare? Ryckt och klippt är ju typ samma sak...?
Varför skulle det vara svårare? Ryckt och klippt är ju typ samma sak...?
fast en ryckt man är väl tunnare än en klippt?!
Därför tunnare flätor, och knoppar.
PathOfClovers 2007-03-07, 13:38 Men alla hästar har ju inte så tjock man att den inte går att fläta utan att tunna ur den först, det är rätt ovanligt tycker jag. Det blir ju snyggare knoppar om manen är relativt tjock.
Mjo, inte vet jag direkt. jag knoppar aldrig min pålles man om jag ska vara ärlig.
men det kan mycket väl vara så som du säger, har ingen större erfarenhet av det. Tänkte bara logiskt sett måste det ju vara så att den blir tunnare :smirk:
PathOfClovers 2007-03-07, 19:02 Jovisst men när ni skrev ryckt så tänkte jag först på ryckt med kniv, då blir den ju bara kortare, inte tunnare. :)
jaha, nej jag vet faktiskt inte. Jag gör ingenting med min hästs man längre, den får bli vild.
Förr tog jag en mankniv för att få den busigare oh mer ojämn.
Men aldrig ryckt manen så som man gjorde förr.
Tigertofflan 2007-03-07, 23:27 Idag har jag försökt göra snygga knoppar än en gång :crazy:
http://i15.tinypic.com/2a0mfki.jpg (stor bild!)
De blev ju hyfsade, så med lite träning kan de säkert bli bra.
Frågan är dock, vad gör ni av den sista biten man? Chevino har så väldans tunn och kort man, säg de 30 sista centimetrarna på mankammen. Gör man en miniknopp eller hur gör man? Det är för mycket för att man ska kunna låta det hänga..
PrinceFair 2007-03-08, 11:08 Jag brukar göra en liten knopp längst ner där manen är tunn
(har dessutom fuskat och typ stubbat sista biten, ca 1 dm, där den ändå blir bortnött av täcket :D)
Jag är helt värdelös på att knoppa, men det blir hyfsat om man tar ryckkammens(mankam av metall) breddför varje fläta, det ser faktiskt ganska välvårdat ut.
Tigertofflan 2007-03-08, 19:20 Men han har ju så himla tunn man där! Jag tog allt det sista och gjorde en knopp av och den blev typ hälften så stor som de andra! Har fått tipset att kapa manen en bit över manken precis som du säger, men då kommer ju den sista knoppen bli ÄNNU mindre! :crazy:
http://i16.tinypic.com/4d6wnjc.jpg (stor bild!)
PrinceFair 2007-03-08, 21:21 Men det ser ju inte alls tokigt ut :)
Gör man bara knoppen av samma modell som de övriga ser det snyggt ut även om den är mindre.
Jag brukar få en liten vid manken + ngt mindre än övriga överst vid nacken (manen är tunnare där, och som grädde på moset slant PF lite med klippmaskinen åxå :angel: ) och det brukar inte alls se konstigt ut.
*kl
Hej allihop! Den här tråden verkar aldrig dö ;) Jag visar en bild på min pålla knoppad för att kanske få lite förståelse för oss som har hästar med TJOCK man. Som jag har sagt tidigare så tycker jag inte att det blir snyggt om man rycker eller tunnar ut med trimsax för då blir det spretigt mellan knopparna. Någon pratar om 9-11 knoppar men det blir en helt annan sak när man har 18-20 på varje sida. ;)
http://img.photobucket.com/albums/v387/mlundmark/comtesses%20frisyrer/knoppning.jpg
väldigt snyggt, nu ska jag till stallet och träna på flätning.
Real_Life 2007-03-11, 15:58 Kan inte du (eller nån annan med massor av knoppar) lägga in en bild från sidan? Skulle vilja se hur det ser ut :)
Nu blev jag ju jättesugen på att knoppa! Och inte går det att knoppa våra lurvisar (islandshästar) :mad: :rofl:
Dressyr_flicka 2007-03-11, 16:41 Jag knoppade min häst på båda sidorna förra säsongen.
Finns på bild här: Flätor (http://w1.879.telia.com/~u87907894/gunther/sodertalje/images/a7flator.jpg)
Det tog lite tid, men det var enklare än att fläta all man på en sida.
Har för mig att det inte är tillåtet på dressyrtävling?
PrinceFair 2007-03-11, 21:02 Varför skulle det inte vara det?
Det är tillåtet kan jag meddela. Det enda som inte är tillåtet är om man har tex blommor eller rosetter i hästens man/svans.
Alilojjna 2007-03-12, 17:10 höm jag vet inte riktigt själv tkr jag åxå att det är svårt med knoppar men jag brukar blöta manen först och dränka i glansspray sen flätar jag små hårda flätor och tvinnar sedan upp den :P de blir rätt dåliga men jag försöker ju iaf
ÖVNING GER FÄRDIGHET! :D
PrinceFair 2007-03-12, 22:44 I glansspray :eek: hur fn får du knopparna att sitta kvar då? :confused:
Om du provar utan glanssprayen blir det nog myyyycket lättare...
vet inte om dessa redan har nämnts, eftersom jag inte kan se några av bilderna... Men jag gör sk. "hunter braids", flätar med garn, mycket vatten och flätar underifrån. Min tränare visade mig hur, och det blir snyggt och sitter bra. Hon har en stor knöl på lillfinger-sidan på insidan av handen (typ 3x2 cm bred) som hon säger är en muskel hon fått efter att hon flätat tävlingshästar i 20 år. Den ser jättemysko ut. Hon tjänade runt 2000-3000 kr per tävlingsdag bara på att fläta andras hästar. Kanske vore nåt? :) Fast mina händer värker som sjutton efter en häst, kanske är för vek.. :smirk: I alla fall, här är en bild jag hittat, dock ej jag som tagit:
http://www.med.unc.edu/~pereae/ponies/images/braids2.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08210000-08219999/640x480/8213353.jpg?0
Igenorera spretet uppe vid nackstycket på tränset! Klippte bort det efter kortet togs ;)
Flyttfogel 2007-03-14, 09:41 Jag hjälper ibland till att knoppa när andra ska ut på tävling. Tycker det är jätteskoj att frisera och det är såklart enklast att knoppa en välryckt man, men med en häst som har tjock man så knoppar jag oxå gärna på båda sidor. Jag använder en gummisnodd och rullar in flätan och fäster med samma snodd. Brukar sitta som berget. Ska fätorna sitta länge brukar de få en rejäl dusch hårspray, tvättas ur när man kommer hem igen.
Ex. på mina dubbelknoppar på en söt liten vit ponny::http://s132.photobucket.com/albums/q3/Stanczi/th_SUC51036beskuren.jpg
och såhär ser de ut från sidan:http://s132.photobucket.com/albums/q3/Stanczi/th_SUC51044beskuren.jpg
Faust_86 2007-03-15, 11:31 Idag har jag försökt göra snygga knoppar än en gång :crazy:
http://i15.tinypic.com/2a0mfki.jpg (stor bild!)
De blev ju hyfsade, så med lite träning kan de säkert bli bra.
..
Snygga knoppar! Men vad har du gjort med nosgrimman??:angel:
Har inga fler bilder just nu men ska knoppa till helgen så då kanske jag kan fixa om jag kommer ihåg.
malu
Tigertofflan 2007-03-18, 22:15 Haha, tack! Jo, jag vet, den sitter på fel sida av sidostyckena, men jag har inte riktigt orkat ändra :o
Haha, tack! Jo, jag vet, den sitter på fel sida av sidostyckena, men jag har inte riktigt orkat ändra :o
varav den ligger på bettringarna och stör hästen när du rider :angel:
Tigertofflan 2007-03-19, 22:10 Hade jag upplevt att den stört ridningen hade jag givetvis flyttat den
ledsen om du blev sur, men det ser ut som den ligger och trycker mot hästen.
bara min åsikt, du vet såklart bäst :D
Tigertofflan 2007-03-20, 19:53 No offence taken ^^
Jag SKA flytta den... någon dag.... har bara inte fått tummen loss till att göra det än :o ;)
Haha. Måste vara jobbigt :rofl:
nej, men jag är likadan faktiskt. kan ha någonting likadant i flera månader, bara för att man egentligen inte tänker på det :angel:
Nu har jag en fråga angående ardennerfläta.
hur gör ni för att få den jämn längs hela manen?
Jag lyckas väl fram till lite mer än mitten, sen lägger den sig åt det hållet jag står. ser väldigt tråkigt ut, man vill ju gärna ha den jämn längs hela mankammen.
Kan inte stå på stol, då jag nog inte längre har någon pålle vid min sida att fläta manen på :rofl:
Sen undrar jag var man gör av den sista biten. Det är inte heller speciellt kul när den står rakt ut, och den vill inte fastna om jag viker in den :angel:
dressage021 2007-04-03, 15:25 Hej! Jag har inte speciellt mkt erfarenhet av att just KNOPPA manar och jag blir totalt förvirrad när jag ser vad alla har skrivit. Liggande och stående knoppar. Sydda och osydda... :confused: Kan ingen liten ängel vara så gullig och lägga in bilder så att jag kan se skillnaden :o
Tack på förhand :bow:
|