Visa fullständig version : tävla med nedmätt häst?
elefanten 2003-08-21, 19:41 En som jag känner ska kanske köpa en häst på 150 cm. Hon säger att hon ska mäta ner den till ponny och tävla i ponnyklass...får man verkligen det? Det gäller både hoppning och dressyr, men mest hoppning tror jag. Jag tycker det låter lite fuskigt? :confused: :rofl:
Snuffsan 2003-08-21, 20:19 Nej det får man inte. En ponny får vara max 148 cm. Allt däröver är häst.
Nalle_Björnen 2003-08-21, 20:35 har hört att många "mäter ner" sina hästar till ponnisar. Vilket jag tycker är helt fel!!! En ponny får bara vara 148 cm i mkh om den ska vara ponny!!! Har oxå hört att man misstänker att hästen är högre än 148 cm så kan man "lägga in en protest" eller vad vi nu ska kalla det. Då betalar man in 1000 kr och om man har rätt,att den inte är ponny,får man tillbaks pengarna,däremot om den är ponny behålls pengarna.Knepigt och vet inte riktigt om detta stämmer... :confused:
Nej det får man naturligtvis inte.
DressyrBecca 2003-08-21, 21:47 Fy sjutton för sånna idéer! :mad: :mad:
Jag har hört (och sett "stor häst") tävla på dressyr tävlingar.
Vet ej om det är sant, men vad jag har hört verkar dom ner hästarna så dom knappt kan gå, ger dom ej mycket vatten och självklart rids dom ej (går ju inte för hovarna). Sen mätter dom hästarna och typ låter hovarna växa ut igen och sedan sätter dom igång hästarna igen! :(
Jag tycker personligen att det är djurplågeri men men... :crazy:
Men tänk på att jag bara har hört detta och vet ej om det är helt sant!
Ja, så gjorde en tjej i min lag i ponnyallsvenskan, för många herrans år sedan... (Det rörde sig om div.1 då, och hästen hade knappast kapacitet för mer, så det var ju ingen världsstjärna heller...)
Ponnyn skulle slutmätas i januari, tog ur träning i nov, etersom en välmusklad häst är något högre. På mätningsdagen kunde hon knappt gå, men blev med lite möda nermätt till 148! Hon var annars över 150...
Tilläggas bör att min ponny var 147,0, i full tävlingkondition, och med välmående hovar.
dressyrryttare 2003-08-22, 12:38 Det beror ju på. Är den slutmätt kan HON nog inte göra det. Men annars går det säkert.
elefanten 2003-08-22, 13:48 okej, tack för svaren... Jag misstänkte att det var såhär och sa det till henne men hon sa att man visst fick det..=/ Och att en i deras ponnyallsvenskalag hade gjort det med sin häst.... :eek: men men...då ska jag hälsa henne det så att hon inte går o köper en för stor häst (hon skulle aldrig få för sig att skada hästen på nåt sätt så det där med att fixa hovarna så att de knappt kan gå är inte vad hon planerat :mad: :(..det låter ju sjukt)
Visst kan hon försöka fuska, men vad gör hon om hon inte lyckas vill hon verkligen stå där med en häst som är precis över ponnymåttet??
Berätta också att hon kan bli mätt igen ute på tävling och är "ponnyn" för stor så kan om mätning krvas, så även om hon skulle slinka igenom första gngen så finns det inget som säger att att hon kan klarar det i längden.
Tror hon verkligen att 2 cm gör så mycket, att hästen skulle hoppa så mycket bättre än en som är 148?? Då har hon verkliga problem om hon tror att det är det det hänger på.
elefanten 2003-08-22, 14:11 Hon tror inte att en häst som är 150 hoppar mycket bättre än en häst på 148, men hon tycker att en häst på 150 hoppar mycket sämre än en på 165? Asså...den här hästen (araben) hoppar 120.. Om den hoppar som ponny kan den ju hoppa medelsvår...men som häst LA..? Jag tror det är så hon tänker.. jag vet inte. :cool:
Det är iof bullshit också, de allra flesta hästar har kapacitet låmg utöver sina ryttares.
Men fråga henne då vad i helsike hon ska med en häst på 1.50 till om den nu år sämre än 1.65 hästarna, är det inte bättre att hon köper en ponny alltså en under 148 och inte håller på med massa skit??
elefanten 2003-08-22, 15:03 jo jag vet det, den här tjejen är en duktig ryttare!!
För att hon fastnat för den här hästen kanske? Vad vet jag :p Läget:
HON vill köpa en häst (inte JAG, vissa verkar få aggritioner mot mig) som är 150 för hon gillar den här hästen men hon vill mäta ned hästen till ponny för att tävla högre klasser! :smirk: Hon är duktig och självklart finns det hästar på 150 som hoppar hus men den här pållen har ett stopp efter 1.20 men hon vill väl komma så långt med det som möjligt? Hon vill inte köpa e större häst som hoppar hur högst som helst av tre anledningar.
1. Hon själv är bara 160 och tycker det är jobbigt att rida stora hästar
2. Pengar....
3. Hon har fastnad för just den här hästen.
Nu förstår ni kanske varför hon vill mäta ner hästen o det må vara bullshit men det är så hon tänker..:p
Jag startade den här tråden för att få svar på OM det var ok att tävla med nedmätta hästar och nu har jag fått ett nej (tack :love:) inte för att diskutera hur hon tänker... Jag kan väl knappast ha svar på alla dom frågorna? :confused:
Skäl 1. köper jag inte om hon nu skulle vara en så duktig ryttare som du påstår i början, då har hon inge problem att rida hästar som är lite större än 1.50. (jag är 164, skulle jag bara kunna rida hästar som var max 1.54 enligt den beräkningen?? Mina hästar är en bra bit högre än så..)
Skäl 2. pengar, så för att man inte har bra med pengar så ska man har rätt att fuska, helt ärligt hoppas jag hon köper den häst hästen och försäker mäta ner den till ponny och misslyckas, då kan hon stå där med skägget i brevlådan.
Skäl 3. ja visst kan man fastna för en häst, men få får man ta den som den är och inte fuska till det.. annars får man ge upp den hästen och leta vidare.
elefanten 2003-08-22, 15:22 men *suck' ..du förstår ju inte. Hon trodde ju att det var tillåtet att göra såhär (hur det skulle fungera i längden förstår jag inte) men hon trodde det var tillåtet på nåt sätt och då förstår hon ju inte att det var fusk?? Hon har alltså inte tänkt HAHA nu ska jag mäta ned den här hästen så jag kan fuska o vinna allt..?
Hon klarar av att rida stora hästar men hon säger att hon inte tycker om det efter som hon känner sig som en myra på en elefant. Hon tycker det känns behändigare att rida mindre hästar då. Hon har redan en ponny...Och hon är duktig! Varför så butter :confused: :)
Pontevecchio 2003-08-22, 16:41 En ponny blir hon dessutom för gammal för efter ett tag...
elefanten 2003-08-22, 17:25 det tror jag nog hon är medveten om , men man kan ju alltid mäta upp hästen igen vet du :p
nee det kan man inte, är "hästen" slutmätt till 148cm vid 7/8 års ålder (minns inte), så kan man inte helt plötsligt när ryttaren är för gammal "mäta upp" den. då får hon starta med en sin nermätta häst på tävlingar för hästar och om hon är över 18 så får hon väl ångra sig då att hon mätte ner kusen.
sune4you 2003-08-22, 22:30 Det har kommit en ny regel att man får kontollmäta ponnyer vid tävlingen. Av någon orsak gäller det inte för ponnys som blivit mätta under 2002 (eller om det var 2001) SÅ din bekanta kan inte vara säker att h ä s t e n inte blir kontrollmätt på någon tävling...
vill bara säga att det är många Mät-män som har blett avstängda! för att de har fått pengar för att mäta ner andras ponnier......as bra att de blett avstängda!
..................
.....
Jag vet en "ponny" som skulle tävla i Danmark, den kom från sverige och var 1,64cm i mkh....och de var så duktiga i Danmark så de mätte "häst/ponnyn" och såg att den var ju alldeles för hög! så de fick åka hem igen..BRA gjort!..
men man märker tydligt på vissa ponnyer som är nermätta!
Johanna_m 2003-08-23, 10:00 164??? hur f.n lyckas man mäta ner en sån ponny>???
vaddå ponny? det va ju en häst johanna!
elefanten 2003-08-23, 13:35 en sån till ponny tror jag hon menade :smirk:
Jag är inte butter bara trött på puckon.
jojjo_blondin 2003-08-24, 00:08 helt sjukt att göra så egentligen.. :S:S kommer vara skitorolia när min ponni ska slutmätats nästa år..
Johanna_m 2003-08-24, 10:40 just det, så menade jag.
elefanten 2003-08-24, 12:08 så nu är jag ett pucko bara för jag undrar en sak?! Det var ju inte ens jag som ville mäta ner hästen. JAG trodde inte men fick det, men frågade för säkerhets skull så min kompis inte skulle göra något hon ångrar sen! :mad: Det är faktiskt inte rätt att gå och kalla folk puckon sådär bara för att dom har fel om sak, som inte ens gjort någon skada? Hon SKA inte mäta ner hästen nu, för att hon nu fått reda på att man inte kan det. :p :rofl:
Det var inte dig jag menade som pucko, utan din kompis som inte en begrep det självklara att en häst som har en höjd inte kan och skall påstås att den ha en annan höjd.
men det var trevligt att läsa att hon lagt ner de planerna nu, så hur gär hon ska hon köpa den hästen endå och tävla den som häst eller leta efter en som håller måttet?
elefanten 2003-08-24, 12:20 okej... men jag tycker ändå inte hon är något pucko bara för att hon inte kunde allt på detta område :p
Jag vet faktiskt inte, tydligen hade hästen stigit ännu mer i pris så hon visste inte än... hon vill ju han honom och han verkar jättemysig :( Hur mycket är en arab på 150 cm o som hoppar LA och typ dressyr LB och varit skadad någon gång men helt frisk nu? 11år....
vill du vet ett pris på araben?..
tja om den går att hoppa högre med än 1,20 så är den ju jätte bra enligt mig!...60-100,000kr skulle jag tro
elefanten 2003-08-25, 10:06 nej den kan hoppa högst 120...=)
Det är inte riktigt rätt att påstå att en häst ÄR 1,50 även om den råkar bli mätt till det vid ett tillfälle. Höjden när det fladdrar en plastpåse under nosen på den och när den står i enstekhet hage en sommardag skiljer ganska mycket. Testa själv under en mätsticka med att sträcka er maximalt och att slappna av och sjunka ihop lite. Själv måste jag ställa om backspegeln när jag kör från jobbet eftersom kotorna pressas samman under dagen, men det kanske inte är överförbart på hästar!
Om hästen/ponnyn inte är slutmätt och hon vill ha en ponny får hon väl antingen begära att den ska vara slutmätt före köp (och riskera att den utsätts för behandling som ligger lite i gråzonen -mätmän och vet ska ju ha koll på ett inget otillbörligt gjorts), eller köpa den med förbehållet att köpet går tillbaka om den inte klarar slutmätning. Då har hon själv kontroll över hur mätningen görs.
Om hästen var 150 cm vid en mätning när den var lite spänd och ovan mätstickan är det nog ganska troligt att den ÄR 148 eller ännu lägre helt avslappnad. Om den halvsov med underläpp och öron sladdrigt hängande är den nog häst under alla förhållanden!
Om hon helt enkelt köper hästen för att hon gillar den är det förstås varken fusk eller djurplågeri att hon mäter den för att få reda på om den enligt gällande regler får tävla som ponny eller inte! Innan den faktiskt är slutmätt vet väl egentligen ingen svaret...
60-100.000!!??!! Är den verkligen 150 cm så är den väl knappast värd så mycket! Enligt mig kan en arab på den höjden som går LA/LB och är 11 år vara värd max 40.000 kr.
Vita_N_6520 2003-08-28, 23:26 Man måste ju faktiskt vara lite till pucko om man inte förstår att man inte får mäta ner en häst till ponny ;) :crazy:
Men som lena (?) sa så kan man ju alltid försöka mäta den en gång till!!!
Lixom om man mätt den en gång och får slutmätningen till 150 då är det ju kört, men det KAN ju faktiskt hända att den blir 148 nästa gång...
FAsst jag tror inte att den blir ponny om den är 149 med skor, så den måste ju va mindre än 149 med skor för att det ska fungera...
Men så kan det ju oxå vara så att den blr högre den mätningen... Jag tror att man får ett slutintyg även om det är en häst som är över 148 så att man vet det senare...
Det där med att fuska genom att plåga hästen är sånt som folk gör Ja...
Exempel är väl typ
*Rida den hårt innan mätningen o inte ge den nått vatten efter, då "krymper" den lite..
*Verka ner hovarna
*Göra så att den får vätskebrist på annat sätt
*Se till att den inte är så musklad..
Så det är ju typ samma saker fasst på oliak "nivåer"
Som en mätman som en kompis hade, han frågade om hon ville ha hästen som C eller D ponny :smirk:
Hon sa självklart D eftersom hon visste att ponnyn va runt 144... :bump:
Men såhär i efterhand så ångrar hon sej ibland bara för att hon skulle ju ha varit på LA nivå vid det här laget isf... :smirk:
Men det skulle hon lixom kunna iaf för hästen har kapacitet att gå minst MsvB...
Skulle säkert klara högre om hon bara la ner lite mer energi på tävlandet, och inte bara klagade... Aja...
Det var inte så att man gjorde en första uppskattande mätning, konstaterade att den var lite spänd och frågade för att få veta om ägaren trodde/hoppades att den skulle bli C-ponny om den fick en stund till att slappna av? När de mätte på ridskolan tog de väldigt god tid på sig med gränsfallen, men de som var långt från kategorigränsen "fick sina höjder" direkt. Kompisens W. Cob sjönk knappt en mm från sina 150, men en av ridskolans till synes betydligt större "hästar" visade sig mycket överraskande faktiskt vara ponny!
Så det kan ju finnas fler förklaringar än fusk till att det finns så många som är maxade eller just under...
Och jäkligt många en bra bit över... :crazy:
Spider84 2003-08-29, 15:30 På en klubbtävlign där ponnyer och hästar tävlade efter varandra var det en "ponny" som hamnade bredvid en liten häst. Hästen i detta fall är 152cm hög (känner henne själv) och ponnyn var högre!!
För att kunna få hästarna mindre så måste man plåga dom ordentligt och jag blir riktigt förbannad på veterinärer som t.ex går att muta och folk som plågar sina hästar. :mad:
elefanten 2003-08-29, 18:34 jao...jag är alltså helt emot att plåga hästen för att kunna mäta ner den, och den är den här tjejen oxå :eek:
Visste inte ens att det fanns folk som gjorde så....
Det är TOTALT FÖRBJUDET!I skåne så kostar det 1000 kr per cm man mäter ner!som tur är så kör det ihop sig för stora hästar(fuskhästar) i kombinationer.Det blir för trångt och dom drar med sig hela hindret oftast!När jag var på SM i hoppning så hände det jätte ofta!Alla c-ponnyer var LIKA STORA som min D-ponny!Alla
D-Ponnyer var nermätta halvblod!Det e så fuskigt!FY FARAO FÖR ALLA NERMÄTTA PONNYER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nalle_Björnen 2004-12-12, 11:21 Jag vet måånga som mäter ner sina hästar till d-ponnisar! Men även d-ponnisar som blir nedmätna till c-ponny. :mad:
Snuffsan 2004-12-12, 12:46 I skåne så kostar det 1000 kr per cm man mäter ner!
Vad är det för snack? Det är möjligt att det finns någon mätman som håller på med sånt skit, men att påstå att det finns ett generellt pris på 1000 kr/cm i skåne är bra fult mot alla ärliga mätmän som finns här nere! :mad:
Notorius 2004-12-12, 15:43 En som jag känner ska kanske köpa en häst på 150 cm. Hon säger att hon ska mäta ner den till ponny och tävla i ponnyklass...får man verkligen det? Det gäller både hoppning och dressyr, men mest hoppning tror jag. Jag tycker det låter lite fuskigt? :confused: :rofl:
Jag fick en häst nedmätt som jag hade på tillridning, men han är tillbaka hos ägaren nu eftersom jag fick en annan på tillridning. Och hos ägaren går han som sällskapshäst :smirk:
Detta med nermätta ponnyer är hur vanligt som hellst. Jag har ett litet fullblod på 157 och det är inte sällan som D-ponnyer som står bredvid honom sen större ut :eek: .
När jag tävlade ponny (för en del år sen) så var detta allmänt, jag (eller mina föräldrar) fick till och med tips från en tränare hur man skulle kunna mäta ner en ponny, som vi tittat på, m.h.a fodersäckar på dess rygg under natten :eek: :( . Sen har vi den söta historien som stor i Ridsport för en del år sen om en av sveriges bästa D-ponnyer som sålts till Spanien för gigantiska summor för att komma dit o mätas till 156!!! :mad:
Min kompis hade en ponny på 1,47 cm. en som var ut och tränade henne och hästen ibland (ej rikigt tränare) sade att de skulle be hovslagaren ta på tjockare skor så att han blev högre när de mätte honom. Men det blev inte så för hon sålde ponnyn..
Jag tycker att det inte är rätt att göra så! det blir ju fuskigt!
Notorius 2004-12-12, 20:30 Hur kan de ta fel på så stora skillnader ? Okej att de tar fel på 149, men 156 :eek:
Tja bra kontakter?! Att man heter rätt kan ha stor betydelse... :eek: :mad:
Det finns även gott om exempel på hästar som importerats som varande 8-åringar för att de ska kunna slutmätas direkt fast egentligen har de bara varit 6 år. :smirk: (Så var det även med den duktiga "hopponnyn" den var ett par år yngre än den borde varit.)
Nog är det fel att tävla med en nedmätt ponny. Ponnyn jag tävlar på är 148,0cm med friska (ej verkad på 6 veckor vid mätningen) hovar. Visserligen blev han riden samma dag som mätningen (det blir dom ju på tävling också, så i det kan det väl inte ligga nåt fel? :confused: ).
Det jag ville komma till är att min ponny sällan är störst på tävlingarna. Desto större tävling man kommer på, desto större blir ponnyerna. En lokal ponnyhoppning kan man se D-ponnyer på 142 cm, medan man på regionala och nationella kan de C-ponnyer på 145cm. Faktiskt helt sant. Min kompis har en C-ponny på 145 cm (slutmätt innan hon köpte honom). :confused:
M-Meduza 2004-12-12, 21:49 Det beror ju på. Är den slutmätt kan HON nog inte göra det. Men annars går det säkert.
På tävlingar kan man nu lämna in protester om det är en ponny som är över måttet.
kanon bra sak tycker jag.
Själv när jag tävlade min ponny som var 147 så va han alltid minst och togs för en cponny. undra varför :(
M-Meduza 2004-12-12, 21:50 så nu är jag ett pucko bara för jag undrar en sak?! Det var ju inte ens jag som ville mäta ner hästen. JAG trodde inte men fick det, men frågade för säkerhets skull så min kompis inte skulle göra något hon ångrar sen! :mad: Det är faktiskt inte rätt att gå och kalla folk puckon sådär bara för att dom har fel om sak, som inte ens gjort någon skada? Hon SKA inte mäta ner hästen nu, för att hon nu fått reda på att man inte kan det. :p :rofl:
det tråkiga är att det går att mäta ner. lagarna ska ju ha blivit strängare mm men det är bara prat. Vet så många ponnyer som inte håller måtten men mätmännen får dom ändå till 148 cm. :confused:
M-Meduza 2004-12-12, 21:56 Min kompis hade en ponny på 1,47 cm. en som var ut och tränade henne och hästen ibland (ej rikigt tränare) sade att de skulle be hovslagaren ta på tjockare skor så att han blev högre när de mätte honom. Men det blev inte så för hon sålde ponnyn..
Jag tycker att det inte är rätt att göra så! det blir ju fuskigt!
vet inte om det är fuskigt. tror inte hästen går bättre med mer metall på fötterna? varför skulle man vilja ha klackar på hästen när den är 147? den lär ju inte hoppa högre om den är 148? :idea:
Hon menade nog att man får böta 1000 per cm över 148... Så uppfattar jag det iallafall :D
Inte att man kan muta mätmännen
Snuffsan 2004-12-13, 12:07 Det finns inga böter per cm. Och skulle det vara speciella böter i skåne? Nej, jag fattade det som att det kostar 1000 kr för varje cm man vill mäta ner.
Jag tolkade inte det så. Men du har nog rätt när jag tänker efter.
Fråga, får man böta om det blir någon kontrollmätning vid tävling, eller förekommer inte det? *nyfiken*
*lånar knapp*
Jag kan med både sorg och glädje konstatera att det numera kan ske kontrollmätningar på varje tävling,sorg,ja just det,mest för att vi själva äger en ponny är 147,5 cm.Nermätt? Tja,det vet jag inte,fullt riden under hela perioden,riden samma dag,och nyskodd två dagar innan.
Hon tillhör kategorin som förmodligen kommer att mätas om och om igen,just för att hon ser stor ut,hon spänner gärna upp sig och är en grov I.C-dam (kallblod).Och jag kan väl ärligt säga,att med denna dam,som ändå inte har nått att hämta bland "hysteriska" ponnier,så känns det som om det skulle vara "orättvist" att alltid bli inkallad på en ny mätning.
Med glädje,för att det är många övervuxna ponniesar/hästar som verkligen inte har nått på ponnytävlingar att göra..
Jag fick 25 000 för mitt halvblodsto B prem som tävlade 1.20 med 1a placeringar. Nu hoppar hon 1.30 ........hon var 156 och en ganska oattraktiv storlek för hoppryttare......
Och om ponnyn är över 148 på tävlingen får den inte tävla? Eller vad? Jag skulle vilja hävda att det är ett väldigt orättvist system, antingen ska alla ponnyer mätas innan start (vilket skulle göra att vissa ponnyer skulle vara c-ponnyer ena tävlingen och d-ponnyer nästa) eller så ska inte kontrollmätning som påverkar vilken kategori hästen tävlar i ske alls på tävlingsplatsen. Det är omöjligt att se vilka som är över måttet och vilka som inte är det. Och sen finns ju en fråga till, vilka ponnyer vågar de kontrollmäta?
om hon värkar ner hästen och gör de olika metoderna för att få hästen att bli mindre och hästen sen mäter under ponnystrecket då blir de lagligt eftersom ponnyn är ju under ponnystrecket, men om de inte är lite väl grymt, måste jag säga
är så trött på alla dessa nedmätningar.... :mad: fan, om hästen är en C-ponny så är den en C-ponny, är den en liten häst så är det ingen ponny osv!!!
Lite småläskigt när min normalstora C-ponny (136) är mindre än B-ponnyerna.... :crazy:
Dessutom- för ett tag sen fick jag veta att en C-ponny som tävlar för klubben egentligen är 144cm...blev rätt chockad då jag alltid trott att hon varit "laglig" eftersom hon sett ut att vara bland de mindre på tävlingarna!!!! och hur stora är då de andra.... :confused:
Nalle_Björnen 2004-12-30, 12:34 är det inte så här att om man kan bevisa att ponnyn (eller hästen) är nedmätt,så lämnar man in 1000 kr till nån/nåt.Är detta sant,genom bevis får man tillbaks pengarna ??!!
Nytt märeglemente från 2005 gör att man kommer att kunna begära ommätning av ponny oavsett om ponnyn är slutmätt eller inte. Detta borde göra det ointressant med maxade ponnyer! Så här står det på Ridsportförbundets hemsida:
6. GMK kan beordra kontrollmätning i syfte att bedöma om en mätning är korrekt utförd och utser därtill två mätfunktionärer, vilka i sin tur utser veterinär och bereder de mätmän, som gjort den ifrågasatta mätningen tillfälle att närvara. När kontrollmätning görs på GMK:s begäran svarar GMK för mätfunktionärernas kostnad.
7. Ägaren till en ponny eller en privatperson, som vill ifrågasätta mätningen av annans ponny kan hos GMK begära kontrollmätning. Skriftlig begäran med angivande av skälen till framställningen skall insändas till SvRF:s kansli tillsammans med deposition av 1000 kr. Sådan begäran skall av GMK avslås om kontrollmätning redan skett eller begäran bedöms oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätfunktionärernas kostnad. Beviljas inte framställningen eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget angett fel kategori eller att ponnyn är över ponnymått återbetalas depositionen. Stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.
8. GMK beslutar fortlöpande om rutinkontroller vid tävlingar. Skulle det därvid bedömas att ponny överstiger sin kategorigräns kan kontrollmätning beordras och denna skall ske vid särskilt tillfälle inom 8 veckor. Detta gäller oavsett om ponnyn har års- eller slutintyg.
9. Visar kontrollmätning att tidigare mätning varit felaktig, blir utfärdat mätintyg ogiltigt och ersättes av intyg från kontrollmätningen från och med den dag sådan beordrats.
10. Ponny med svenskt mätintyg, som vid mätning för internationellt mätintyg eller kontrollmätning ej godkännes som ponny får ej längre tävla som ponny i Sverige. Tidigare utfärdat mätintyg blir i sådant fall ogiltigt.
11. Det får inte finnas någon omständighet som är ägnad att rubba förtroendet för mätmannens opartiskhet vid mätningen och det ankommer på honom själv att ange sådan och avstå från mätningen. (Förvaltningslagens bestämmelser om jäv gäller)
12. Den som berörs av GMK:s beslut kan överklaga detta hos SvRF:s Diciplinnämnd senast tre veckor efter det att klaganden fått del av beslutet.
Mayflower 2004-12-30, 21:34 Gemensamma Mät Kommitén.....
Om man har tänkt att hoppa msv med hästen så borde man ha koll på vad man får och inte får. I det här fallet tycker jag att det räcker att ha lite sunt förnuft. Finns det regler för mankhöjd för ponnykategorierna och vid vilken mankhöjd ponnyn blir häst så är det väl rätt självklart att det är det som gäller och att det inte är tillåtet att fuska ner hästen till ponny.
M.
chrysler 2004-12-31, 05:53 En del gör så, har hört alla möjliga historier om att inte ge vatten till hästen så den "krymper"(otroligt om ngt lyckats med det) :smirk:
Däremot plockar folk av skorna på hästen för att få den ännu lägre så den kan mätas om.
Det är väl vanligare med ponnys som mäts upp till häst istället.
Är en häst 150 och inte mätt tidigar så kan man ju mära den, vi hade en "ponny" som var 150 hemma och mätte den och till min förvåning så blev den 148, man såg hur den slappna av.
Observera att vi varken verkat hårt eller gjort något annat för att få den så liten som möjligt.
Vet även en Häst som tävlat många år som häst och ägaren fick tipps o mätan den då såg så liten ut, och visst var han ponny :d
Snuffsan 2004-12-31, 10:23 Det är väl vanligare med ponnys som mäts upp till häst istället.
Eeeh? Man mäter inte upp. Man kan lösa hästlicens för en ponny och tävla den som häst. Men man mäter inte den. Det har ju åtskilliga försökt förklara i denna och en annan aktuell tråd. Syftar du på det så är det dessutom inte speciellt vanligt.
Däremot är det alltför vanligt att man försöker få en liten häst att mätas till ponny och därmed få tävla som ponny.
Nej det tror jag inte man får! :bump: :bump: :bump:
Det är väl vanligare med ponnys som mäts upp till häst istället.
Nej det är det väl knappast...eftersom det inte finns någon anledning till att göra det!! Däremot är det vanligt att mindre C-, D-ponnyer och hästar försöks mätas ner till kategorin under...
Min kompis mätte ner sin d-ponny. Hon köpte hästen när den var 4 år. När hon skulle slutmätas var hästen 149-150 tror jag. Dom red på hästen ordentligt innan och lixom drog ner huvudet och så.. Efter ett tag var den 148. Tycker det är fel att göra så. men ändå hästen var ju 148.Jag förstår att folk gör så, vill man sälja hästen sen är den näst-intill värdelös om den är 149. vem vill köpa en stor häst som är 149 och tävla hoppning med....?
jo men nånstans måste det ju också finnas en gräns. jag menar- om det är så synd om alla 149 hästar så man låter dom "bli" ponny- ja då kommer det ju bli lika synd om 150-hästarna och så kommer det fortsätta... till slut kommer det bli ponnytävlingar med rena 160-hästar och då kommer det ju bli ganska värdelöst att ha en 145-häst och det kommer inte att gå att sälja den istället.... Tänk om alla bara kunde acceptera dom regler och gränser som finns istället för att bara fuska.
För fusk är det, och helt emot reglerna... precis som till exempel doping.....
Nu tycker väl säkert någon att det är en stor skillnad mellan nedmätning och doping, och visst det är det säkert. Men regelbrott är de båda två.
Myrlilja 2007-03-10, 22:34 har hört att många "mäter ner" sina hästar till ponnisar. Vilket jag tycker är helt fel!!! En ponny får bara vara 148 cm i mkh om den ska vara ponny!!! Har oxå hört att man misstänker att hästen är högre än 148 cm så kan man "lägga in en protest" eller vad vi nu ska kalla det. Då betalar man in 1000 kr och om man har rätt,att den inte är ponny,får man tillbaks pengarna,däremot om den är ponny behålls pengarna.Knepigt och vet inte riktigt om detta stämmer... :confused:
Jo men om man har en häst som är 148,5 är det ju inte rätt att man tävlar mot hästar som kanske är 170 men jag känner en som hade en häst som var 136 som fick tävla upp till MSV som B-ponny, det är Fuskigt med stor F!
SweetBriar 2007-03-11, 16:53 Det får man inte, men jag känner tyvärr många som mätt ner sina hästar :( ¨Även C-ponnier har mätts ner till B-ponnier.
Visst, hon kan fästa sig vid hästen, men då får hon ta den som den är och tävla som stor häst eller ge upp den!
SweetBriar 2007-03-11, 16:56 Jo men om man har en häst som är 148,5 är det ju inte rätt att man tävlar mot hästar som kanske är 170 men jag känner en som hade en häst som var 136 som fick tävla upp till MSV som B-ponny, det är Fuskigt med stor F!
Jo, fast nu är det ju så att gränsen är 148.0 cm och allt däröver är stor häst! Om man vill satsa på tävlandet köper man inte en så liten häst.
Fy vad fuskigt! Var det ingen som lämnade in en protest eller sa åt henne?
Men,Om hästen inte är mätt av mätmän,varför är det då fusk att prova? Anar jag missunsamhet,eller?
jag tycker att ni är lite väl hårda faktiskt. Köper man en supertalang för några hundra tusen och ska mäta den till 149, så är det ju helt värdelöst och pengarna går förlorade. SJÄLVKLART håller jag med om "ponnyerna" som är 154 cm och tävlar i ponnyklasser, dom har inget där att göra!
Men är den 1 cm för stor tycker jag inte att det har någon betydelse, det är inget jag blir upprörd för. Jag tror ni skulle tänka likadant om ni hade en 250.000:- ponny och det visade sig att den var 149, jag tror då inte att ni glatt skulle acceptera detta och sälja den för 40.000:-
Goofyspouse 2007-03-11, 23:28 Det är fusk, men tyvärr är det många som gör så. Finns massa olika sätt at göra det på också..
Men skulle man inte börja kontrollmäta pållarna på tävlingarna nu? Eller har jag drömt?
oj, vad gammal tråd, vem livad upp den? *skratt*
jag tycker att ni är lite väl hårda faktiskt. Köper man en supertalang för några hundra tusen och ska mäta den till 149, så är det ju helt värdelöst och pengarna går förlorade. SJÄLVKLART håller jag med om "ponnyerna" som är 154 cm och tävlar i ponnyklasser, dom har inget där att göra!
Men är den 1 cm för stor tycker jag inte att det har någon betydelse, det är inget jag blir upprörd för. Jag tror ni skulle tänka likadant om ni hade en 250.000:- ponny och det visade sig att den var 149, jag tror då inte att ni glatt skulle acceptera detta och sälja den för 40.000:-Köper man en fyrbening för 250 000:- utan att först kolla om den är ponny får man skylla sig själv.
min D-ponny" va slutmätt 147,9 men egentligen är hon 154cm... jag kastade mätintyget o ändrade licensen o fick mej en stor häst... vet inte om dom mutade mätfolket?! har hört om dom som inte ger hästarna vatten på ett tag o verkar ner dom o rider dom trötta innan mätning...tycker det e lite patetiskt att man inte kan hävda sig utan "fusk"
Goofyspouse 2007-03-12, 20:54 har också hört det.. jag ville inte ut och tävla på min förra häst, för han var för stor för ponny tävlingar, och fick då förslag om att dra in vattnet och att verka honom hårt. å jag tyckte "naeh.. det ör jag helst inte mot min häst. isf låter jag hellre bli."
*KL*
Min ponny är sluttmätt till 148 cm men nu när vi mätte honom var han 152 cm! Han var rätt så smal och omusklad när han sluttmättes och har nu byggt massor av muskler och blivit mycket maffigare. Får jag tävla honom som ponny ändå?
Nikkan_1 2007-03-21, 13:37 Jag fick tipset om att man skulle rida hästen före mätning , då skulle den tydligen sjunka ihop lite.... men vet inte om det är sant.... :crazy: min ponny var 152 senast när vi mätte henne , men det är inte vi som slut mätt henne... :bump:
Nikkan_1 2007-03-21, 13:41 *KL*
Min ponny är sluttmätt till 148 cm men nu när vi mätte honom var han 152 cm! Han var rätt så smal och omusklad när han sluttmättes och har nu byggt massor av muskler och blivit mycket maffigare. Får jag tävla honom som ponny ändå?
Ja, det är nog många som tävlar på ponnyer som ligger över ponnymåttet....:crazy:
en kompis till mej mätte hästen hemma och vips så försvann 5cm...:crazy:
pooutinoouti 2007-03-21, 18:14 Jag ahr helt enkelt blvit så trött p allt detta mättjat och hästar som är över. Så nu har jag bestämt mig att gå över till storhäst för att slippa detta, hästen besiktigas imon går hon igenom köper vi henne , 1,64 hög ka tävla i HÄST klasser med den ;)
Jag är trots allt bara 15 och ar tävlat pony i ett år men jag väljer att gå över dels för det och att jag är så lång plus att jag kände att det är bättre att satsa på stor direkt, det är svårare att göra övergången ju senare man gör den sa min förra tränare ( Niclas Parmler ) Han uppmanade alla om att gå till storhäst så snart de kunde helst ungefär ;)
Vad snackar han för goja? Säljer han hästar eller?
Nej det får man inte!! En ponny får vara max 148! Tycker det är jättestörande på hopptävlingar när vissa kommer in på sina 150-hästar..!! Det är fuskigt.. Det märks så tydligt på vissa ponnyer om dom är nedmätta också!
Det finns ju ponnier på 148 cm som är maffiga. Därför kan dom se ut att vara 150 cm.
Sen vet jag ju inte om jag kan ha mätt fel då han blev väldigt stirrig och spänd när jag mätte. Han liksom sköt upp ryggen och manken. Men jag litar på att mätarna mätte rätt och struntar i om nån skäller på mig för att min ponny är så maffig så den ser större ut. Min kompis ponny är den äldare typen och är sluttmätt till 148 cm, så kommer jag med min maffiga ponny och ställer mig bredvid. Även fast dom är slutmätta till 148 cm båda två så ser min mycket mycket större, maffigare och rejälare ut.
Är han mätt enligt reglerna så är han mätt enligt reglerna. Det är min åsikt i alla fall. Och hästar kan "växa" flera centimeter om de spänner sig och blåser upp sig. Är han däremot INTE mätt enligt reglerna och inte är ponny, då ska han inte tävla som ponny heller...
IronWill 2007-03-29, 12:04 Det finns ju ponnier på 148 cm som är maffiga. Därför kan dom se ut att vara 150 cm.
Speciellt på tävlingar när dem blåser upp sig. På internationella
tävlingar så får dem vara 151 cm med skor när man kontrollmäter
dem på tävling, har jag för mig - rätta mig om jag har fel.
Jag tycker det är jättetråkigt med ponnyer som är över 148, är
det en häst så är det en häst.
nej man får inte mäta ner hästen till ponny, då skulle ju briar kunna komma och tävla som D-ponny, hur skulle det se ut ?? men man får mäta upp ponnyn till storhäst därimot :)
Det får man inte heller. Däremot får man tävla en ponny som häst. Alternativet är att inte mäta den alls, då är den ju häst. Typ...
-kl-
Aktuellt ämne kanske men tråden startades 2003 :angel:
Nya hårdare mätmän/kvinnor numera? eller släpper dom igenom "lite vad som helst"?
My Beauty 2007-04-05, 09:50 En som jag känner ska kanske köpa en häst på 150 cm. Hon säger att hon ska mäta ner den till ponny och tävla i ponnyklass...får man verkligen det? Det gäller både hoppning och dressyr, men mest hoppning tror jag. Jag tycker det låter lite fuskigt? :confused: :rofl:
Det får man inte...
Men snackade med ett par kompisar på senaste ponny tävlingen och vi kom på att det är få ponnyer som håller rätt katergori höjd.
Dom flesta D ponnyer är för stora för att vara D.
Jag själv har en häst som ligger runt 1,55. Ni ska bara veta så många som har tjatat på mig att mäta ner henne. Men har vägrat att lyssna på det... Om hon är över 1.48 så är hon stor häst!!!
jag har bara svartat med att då får jag ta det problemet och jobba med det...
Jag pratade med en och hon sa att nu kan folk lämna in protester och ryttare kan tom bli diskade osv, om en mät man mäter den och den inte håller måttet.
Fattar ni så pinsamt det måste vara att stå där med en "för" hög ponny... :eek::o
break_a_leg 2007-04-05, 10:34 Jag pratade med en och hon sa att nu kan folk lämna in protester och ryttare kan tom bli diskade osv, om en mät man mäter den och den inte håller måttet.
Fattar ni så pinsamt det måste vara att stå där med en "för" hög ponny... :eek::o
Från förbundets hemsida:
7. Ägaren till en ponny eller en privatperson, som vill ifrågasätta mätningen av annans ponny kan hos GMK begära kontrollmätning. Skriftlig begäran med angivande av skälen till framställningen skall insändas till SvRF:s kansli tillsammans med deposition av 1000 kr. Sådan begäran skall av GMK avslås om kontrollmätning redan skett eller begäran bedömes oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätfunktionärernas kostnad. Beviljas inte framställningen eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget angett fel kategori eller att ponnyn är över ponnymått återbetalas depositionen. Stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.
http://www2.ridsport.se/t11.aspx?p=90050&x=1&a=135406
Jag tror inte alls att fler kommer att bli mätta pga av någon annans misstänksamhet, det kostar ju en hel del pengar att begära ommätning av en ponny.
My Beauty 2007-04-05, 12:03 Från förbundets hemsida:
7. Ägaren till en ponny eller en privatperson, som vill ifrågasätta mätningen av annans ponny kan hos GMK begära kontrollmätning. Skriftlig begäran med angivande av skälen till framställningen skall insändas till SvRF:s kansli tillsammans med deposition av 1000 kr. Sådan begäran skall av GMK avslås om kontrollmätning redan skett eller begäran bedömes oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätfunktionärernas kostnad. Beviljas inte framställningen eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget angett fel kategori eller att ponnyn är över ponnymått återbetalas depositionen. Stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.
http://www2.ridsport.se/t11.aspx?p=90050&x=1&a=135406
Jag tror inte alls att fler kommer att bli mätta pga av någon annans misstänksamhet, det kostar ju en hel del pengar att begära ommätning av en ponny.
Jag tror inte heller att det blir flera kontroll mätningar, då det är sällan folk lägger sig i andra ekipage på tävlingar.
Men jag tycker det är synd att det är få ponnyer som håller sig inom måtten.
Som jag redan har skrivit så har jag en på 1.55 och jag tävlar bland dom STORA :D
Visst kan man få svårt i kombinationer men då får man planera om man ska ta två istället för 1 galoppsprång osv...
Sen så i dressyren är det inte alls svårt att matcha dom stora...
Sen så satsar jag i lagom mängd.. vill rida MSV dressyr på henne. och hoppningen får vi se.
Såg förra helgen på elit tävlingar för storhäst så fanns det 1 som inte var mkt större äm min som gick 130 klasserna...
tycker att man inte ska mäta ner dom som ligger på på 1.50... Jobba med problemet då.. om det finns något. :smirk:
sen visst kan det vara lite synd om det ligger på 1,49
Tråkigt när hästägare försöker mäta ner stora hästar genom att inte vattna dem, verka ner dem, rida dem trötta före mätning och allt vad man kan hitta på.. Min egen häst är 154 cm och det är flera som föreslagit att vi skall prova att slutmäta honom som ponny. Likaså fick en kompis tipset med en häst som var 156 cm! De provade med den hästen och hon gick naturligtvis inte igenom som ponny, tack och lov! :bow:
Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att försöka göra ponny av vår häst. Finns det en gräns för maxad D-ponny så finns det! Men för många är det väl ett försök att trissa upp priset på den lilla hästen genom att mäta ner den till en attraktiv D-ponny som betingar ett högre pris. :mad:
dubbelok 2007-04-08, 21:10 Hon tror inte att en häst som är 150 hoppar mycket bättre än en häst på 148, men hon tycker att en häst på 150 hoppar mycket sämre än en på 165? Asså...den här hästen (araben) hoppar 120.. Om den hoppar som ponny kan den ju hoppa medelsvår...men som häst LA..? Jag tror det är så hon tänker.. jag vet inte. :cool:
120 som 120 lixom. Spelar stor roll?
terrivel 2007-04-08, 21:31 Jag tycker det är rätt dålig stil! det är ju inte speciellt shysst mot alla som faktiskt har en ponny.
_superanna 2007-04-12, 14:08 Det är väl inte så bra att "fuska" sig till mätintyget, men om man har en häst som är 1,49-1,50 så kan man ju förstå det. Många hästar som är precis över ponnymåttet sjunker väldigt mycket i värde eftersom det kan vara svårt att tävla storhästklasser, där hästarna kan vara uppåt 1,80, med dom. Tänk liksom om B-ponnier skulle tävla mot D-ponnier, det skulle väl vara väldigt orättvist?
KL
Vi har en ponny som är slutmätt till 145.7, väldigt ofta får vi frågan om hon är häst...
break_a_leg 2007-04-27, 08:45 *kl*
Hittade detta på Ridsports hemsida:
FEI har bestämt att ponnyer ska kontrollmätas före start på EM och att mankhöjden inte får överstiga 151 cm (med skor). Men fortfarande tävlar ponnyer som är för stora på internationella tävlingar.
Vid årets första internationella ponnytävling i Addington fanns många ”små hästar” i synnerhet från Holland och Tyskland. Det väntas även bli detsamma vid helgens tävlingar i Wouwse Plantage, Holland, och nästa helg i franska Saumur.
Det holländska förbundet har vid mätning av ponnyerna i sin A- och B-trupp konstaterat att några ponnyer är för stora. Men inget har gjorts åt saken och samtliga ponnyer kan fortsätta att tävla internationellt.
Källa: eurodressage.com
Frågan är ju då, varför ha en regel som ingen tänker följa ute i Europa?
Myrlilja 2007-09-23, 09:58 För det första var hon en nära kompis till mig och sen är det så att det var före min tid, nu så är hon förtor och gått över till stor häst, så lönt att säga något nu.
Min ponny är 147.5 och vi får ofta frågan om det inte är en häst.
MÅnga undrar oxå hur vi "gjorde"!
Men vi gjorde ingenting vist var vi oroliga men mätmannen sa att det inte var några problem. Ponnyn ser oxå MYCKET större ut med ryttare!
Sen kan man ju fråga sig vad är rätt mät?
Att hästen är omusklad är det orättvist?
ska hästen vara verkad precis innan eller för flera veckor sen?
jag tycker att 3cm gör inte att hästen genast är mycket bättre än alla andra!
Men vist finns det en del "fula fiskar"!
Men på nationel tävling ska kan man kanske kontrolmäta ponnyerna innan på vetrinärbetiktingen(hoppningen då)
På dressyr spelar det oftast inte någon större roll om hästen är
3-5cm högre(inte mig emot) ... Nu tänker jag mest på d-ponnyerna....
MVH
Vad snackar han för goja? Säljer han hästar eller?
Ja det är ju just det :smirk:
|