Visa fullständig version : Och vart är hoppsporten på väg?

Sidor : [1] 2

Gunvor
2003-08-21, 19:53
Ni som läst min Dressyrtråd vet att denna skulle komma här
också. :smirk:

Så till den viktiga frågan, vart är hoppningen på väg? Och
framför allt. Vart är betslingen vid hoppningen på väg?
Hur ofta ser man en häst gå på en tränsbett, utan en massa
snören överallt?

Det finns en del proffisionella ryttare som rider utan en
massa grejor, men de är tyvärr i en liten minioritet. :crazy:

Ta bara detta kombinationsbett (http://www.saddletude.com/coverage/weg02/weg21/images/swed.jpg) som exempel.
Hur otroligt duktig och lätt på handen måste man inte vara
för att rida på ett sådant? Hur många av hoppryttarna som
andvänder detta är det? Och kan dom verkligen inte hålla
hästen på ett vanligt bett?

Och varför hoppas alla dessa heta hästar som betslas upp med
sporrar för? Svänger hästen inte tillräckligt av bara
skänkeln, ja finns det inte då en grej att öva på? :confused:
Och när ryttarna (http://www.dazelo.com/jerez2002weg/photo/11salto2.jpg) dessutom har tårna pekandes utåt i alla hopp,
ja då förstår jag varför dom inte reagerar tillräckligt
snabbt i svängarna utan sporrar. :crazy:

Och varför ska hästarna gå bakom lodplanet (http://member.nifty.ne.jp/equest/sydney/pesoa20.jpg) när de rids fram för? Och mellan hindrena?
För att de ska ha mer "kontroll"?
Två stjärnryttare (varav den enda svensk) brukar göra detta
väldigt flitigt. Har de egentligen någon riktigt bra anledning?

Och varför börjas det så tidigt? Topphästarna idag är inte
mer än en 10-12 år gamla?
Och det är terårstest hit och treårstest dit. :confused:

Det finns många bra saker inom sporten (http://www.ville-vichy.fr/images/sport/equestre2.jpg), men de finns också
mycket dåligt.

Hur många possyryttare finns det tex inte med pessoa, martingal,
maxikansk nosgrimma och en massa skydd. Och ludd. :crazy:

Och till sist, varför är sporten på sådödligt allvar? (http://www.horsezbyhawk.com/jumping/flower_box.jpg) :confused:

Estelle
2003-08-21, 20:00
SUCK människa, ge dig !! har du inget bättre för dig ???

Splittan
2003-08-21, 20:14
Två st jag känner jobbar i Tyskland, Ägaren rider de allra största tävlingarna, Så då kan man tro at hästarna är välridna, men de är de inte.
De går i skrittmaskin (runt) och får bara ridas på rakt spår.
Då kan ni ju lätt dra slutsattsen hur mjuka och fina de är, eller lydiga!

Sedan så finns det ju även välridna hästar, och fast en häst är lydig så måste den reagera blixtsnabbt från ryttarens signaler, där av sporrar och lite skarpare bett.

Tävlingshästar på den höga nivåen har massor av energi och även fast de är lydiga så kan även de bli lite ivriga och vill springa iväg, och får man inte tillbaka dem direkt så kan de bli farligt i fall de ger sig på att hoppa!!

PÅ de lägre tävlingarna här i Sverige så tycker jag att majoriteten använder sig av "vanliga bett".

Man kan sporra till en häst vid avsprång och över hindret för att den ska "hoppa till" lite extra.

En häst är inte "topp häst" är den är 10 år, den håller på att lära sig att bli stabil på de höga nivåerna då (nu pratar vi om Elithästarna). Ju äldre de är, destu mer rutin har hästen, och ju mer rutin hästen har, destu säkrare är den på höjden.
En 10 åring på grand prix nivå räknas nästan som en unghäst!

Och vad är det för fel på tre års test??
Är hästen mogen för att vissas, så är den. Är den inte mogen för att visas, så är den inte det.
Och så stora krav på tre årinar är det inte!

Och vad är det för fel med martingal och benskydd :confused:

fio
2003-08-21, 20:17
Tja inte vet du mkt om bett ser jag, det där kombinationsbettet är ett av dom snällaste på marknaden med rak gummistång och liten hacka more effekt.
Det är ungefär 4ggr snällare än ett pelham faktiskt.

Angående skänkeln så har du just dömt ut Rodrigo Pessoa som knappt rör underskänkeln mer än knappt ett par cm.
Hans sits är en av världens absolut mest balanserade.

Du får nog fräscha upp dina kunskaper lite så din kritik kan få något befog.

Att klaga på rodrigos sits känns bara helt pinsamt måste jag säga.

Du får plocka fram lite andra bilder istället. :d

Den där bilden du tyckte var bra i sporten var ju helt vedervärdig, med underskänkeln alldeles för långt bak , den stör hästen samt ryttaren som inte ens kommer upp ur sadeln ordentligt och hämmar rygg verksamheten och hindrar hästen från att använda sin hals eftersom ryttaren sitter närmast i bakvikt.

Hoppas du inte på allvar tyckte det var något bra :confused:

Gunvor
2003-08-21, 20:30
Nej. :devil:

Gunvor
2003-08-21, 20:32
Varför börja så tidigt?
En treåring är fortfarande ett barn.

Inget fel, men det går väldigt mycket trender just nu. Tyvärr.

Men vad är det som säger att hästen ska reagera bättre på
ett skarpt bett. Hästar är såpass känsliga att de känner
minsta lilla mycket väl.

Gunvor
2003-08-21, 20:37
Jag vet mycket väl att Rodrigo har en otroligt bra sits.
Jag dömde inte ut den. Däremot så pekar hans tår utåt på bilden,
det kan du inte säga emot. Ingen är fulländad och tycker man
att man inte får kritisera Pessoa Junior, då är man nog illa
ute. :smirk:

Och hur du kan få det bettet till mildare än tex detta (http://www.reitsport-hasley.de/shop/images/medium/124313.jpg).
Det undrar jag.

Ingen av bilderna jag har lagt ut har jag sagt är en bra
bild, så vilken menar du? :confused:

Splittan
2003-08-21, 20:49
Så du tycker detta är krävande för en treåring!!:confused:

"1. Veterinärbesiktning, mankhöjdsmätning och ID-kontroll
(Veterinärbesiktning ej obligatorisk)
Veterinär utför allmän hälsokontroll.
Mätning görs på hårt / plant underlag av särskild utsedd person.
2. Rörelser i frihet, löshoppning och exteriörbedömning.
Dessa moment sker inomhus i ridhus. Man börjar med att visa hästen i frihet företrädesvis i galopp för att därefter löshoppa och slutligen visa den exteriört vid hand.
3. Frivilligt ridprov
Detta ridprov är obligatoriskt för att erhålla diplom.
Ridprovet utförs med hästarna i grupper om 1-4 st. Man visar hästen riden i trav, galopp och skritt i båda varven."

Alla hästar är inte känsliga i munnen.
En häst kan ta tag i bettet och inte vil lyssna, vilket inte är så bra om du rider an mot ett stort hinder. Även den lydigaste hästen kan bli för ivrig, hästar är inga maskiner.

Gunvor
2003-08-21, 20:59
Ja.
Tre år gammal ska hästen enligt mig knappt ridas.

Alla hästar ÄR känsliga i munnen.
Sen så kan en hårdhänt ryttare lätt förstöra en hästmun.
Men känsliga är dom ALLTID.

Du stannar inte hästen med munnen. Det görs med sätet.

Domaren
2003-08-21, 21:12
Med tanke på att du troligtvis tycker att de "var bättre förr" så undrar jag hur många av "de gamla" ryttarna skulle kunna hävda sig i dagen konkurens visst var banorna lika häöga, men det var hur långt som helst mellan hindren, inga tekniska avstånd eller svängar eller hinder som var speciellt tittiga, att hoppa ett hinder här och var på högre höjd är faktiskt ingen större bedrift men att klara sig runt en teknisk bana då behöver man oftast lite ryttar skicklighet också.

så jag anser helt klart att hoppsporten är på väg FRAMÅT!

Varför sporten är på dödligt allvar, ja vill man leva på det så ska man nog satsa hel hjärtat annar är risken att svälta ihjäl ganska stor, det är ganska svårt att haänga med i VC cirkusen och ha ett 9-5 jobb vid sidan om.

Gunvor
2003-08-21, 21:14
Jag tycker inte att hoppsporten var bättre för. ;)
Den har verkligen gått framåt de senaste decennierna,
MEN allt är inte bra för det. :smirk:

Domaren
2003-08-21, 21:17
Säg någonting som gått fram som bara är bra.. negativa sidor finns med allt.

Gunvor
2003-08-21, 21:18
Precis, men man bör alltid jobba för att få bort de negativa
sidorna, även om jag knappast tror att allt kommer bli bra,
så finns det en del som kan bli bättre.

Vita_N_6520
2003-08-21, 22:57
Jag kan säga att ja håller med flera av er till viss del...
Tycker tex inte heller att man ska hålla på för mkt med treåringar menmen... Det är ju vad jag tycker :)

Det där med bett o massa andra saker är ju helt fel tycker jag, om det itne behövs...
MEN som sagt så gott som alla hästar är känsliga, det är bara det att dom kan väldigt lätt förstöras...
Kan man rida sin häst bra, så ska man kunan rida utan sadel, träns o allt därefter...
MEN det kan man ju iten göra när man tävlar, utan personlgien tycker jag att man ska ha så lite som möjligt på hästen när man rider den.
Ett vanlgit enkelt träns och en sadel som passar bra samt ev benskydd...

I hoppningen ser man alltför många p tex regional nivå som rider med skarpa bett o har både sporrar o spö utan att det behövs alls... På såpass låga nivåer bör man kunan rida hästen utan. Dessutom så är man oftast inte så pass duktig o känslig på den nivån att man egentligen ska använda skarpa saker på hästarna. I eliten kan man ju göra det om man är väldigt duktig (vilekt man oftast är då) och känslig eftersom det, som någon sa, är farligt om man skulle tappa kontrollen bara ett kort ögonblick framför ett högt hinder.

Däremot tycker jag att barnen på lokalnivå har slärps sej betydligt bara i år. Iår på alla lokala tävlingar jag varit på har det mest bara funnits snälla små ryttare som rider med vanligt bett, eller lite skarpare, men däremot har det inte varit så många som har haft nått - till synes - i onödan utom möjigtvis annat "plock"
Det finns vissa som tar sporten på för fullt allvar på för låg nivå... Och det tycfker jag är väldigt fel eftersom inga pengar(iafinte mkt) står på spel, samt att det är bättre att gåden mjuka vägen för att nå ett bättreresultat.

Jag hatar folk som "bråkar" fram framgången. Man får inte hästen bättre i form för att man sågar den, man får inte hästen att hoppa mjukt o fint om man slår o sporrar den över hindren.

Ett bra resultat får man genom att man rider med hästen, inte mot den.

Även om vissa hästar klarar sej "långt" i rädsla för att bi slagen lr likande.. Det är inte i många fall men tyvärr så finns det ju :(

Ochdet där med att hästarna inte är mer än 10-12 år... Vissa (främst för ston då) kanske rider in sin häst tidigt och satsar mkt de första åren för att den sedan ska bli avelshäst eller för att den ska få det lugnare på senare år och tex bli läromästare eller få gå i pension o ha det bra..
JA gvet ju inte hur dom tänker men så skulle jag tänka om jag hade ett sto iaf. Tror jag. JAg skulel nog absolut inte börja hoppa den för tidigt men när man är så pass duktig att man kan rida in hästar alldeles själv så bör man ju märka o veta när hästen är redo för något mer..

:bump:

fio
2003-08-21, 23:18
Det finns många bra saker inom sporten (http://www.ville-vichy.fr/images/sport/equestre2.jpg),

Tyckte du detta var bra?????

Angående rodrigo så säger jag inte att man inte får klaga på honom , men det är pinsamt att klaga på hans sits när det är nästan så nära perfekt man kan komma och undra var hoppningen är på väg?????
Plocka istället fram alla 2 miljoner foton där det INTE finns några tår som råkar peta lite utåt.

Tycker du skall ta reda på hur dom olika betten fungerar istället för att bara TRO att bettet är skarpare än ett pelham för det är det inte.
Du får väl rida på ett istället får du se för dig själv innan du bara ANTAR saker och ting.

fio
2003-08-21, 23:26
Jag tycker inte att hoppsporten var bättre för. ;)
Den har verkligen gått framåt de senaste decennierna,
MEN allt är inte bra för det. :smirk:

Och vad får dig att tro att det var så mkt bättre förr ?? Det fanns nästan mer negativt förr än nu.
Med tanke på att förr var det tillåtet med barrering vilket det tex INTE är nu.

Nu får du inte ens hoppa ett hinder där ena ändan av bommen ligger i skållan och andra ändan på marken för det är barrering, du får inte hoppa kryss på framridningen för det är barrering.
Kontrollerna har blivit mkt hårdare när det gäller detta och allt annat i hoppcirkusen än vad det var FÖRR.

Så min fråga till dig är mer Herregud vad höll dom på med förr!! Tack gode gud att Hoppningen har gått så mkt framåt.

Det var minst lika skarpa bett förr som det är nu om inte skarpare med tanke på att kunskapen om hästens mun förr i tiden inte var så speciellt lysande.

Splittan
2003-08-22, 07:46
Du behöver inte visa hästen riden på tre års test!!
Men du tycker ju inte alls om tre års test, så som jag har uppfattat det.
Treårstest uppmanar hästägarna att börja hantera sina hästar!
Sedan är ridkraven för treårstesten inte så svåra, hästen behöver inte vara riden så mkt för att klara av det.
Och vissa treåringar mognar fortare än andra, precis som med människor!

Man reglerar hästen med bettet, stannar görs med sättet och hand. Men det är inte meningen man ska göra halt inne på hoppbanan, utan reglera hästens tempo.
ALLA hästars munnar är INTE känsliga!

Splittan
2003-08-22, 07:54
Man ska rida hästen på så lite som möjligt, efter hästens förutsättningar!
Benskydd på en häst annser jag som en självklarhet, att vissa tycker det är onödig utrustning förstår jag mig inte på!!

Sporrar är en förfining av hjälperna, och när man tävlar vill man ha så fina hjälper som möjligt och framförallt att hästen ska reagera snabbt.
Spö är ett hjälpmedel som kan behövas i fall hästen tvekar för ett språng, man petar då till med pisken och sänder en signal till hästen: Kom igen, detta klarar du lätt!
Några framgångar får man inte om man rider som en kratta, och slår den med sporrar och spö samt rycker den i munnen.

Och vem avgör i fall hästen inte behöver sporrar eller spön, och hur ska en häst vara för att inte behöva sporrar eller spö???

Jag tävlar på regional nivå. Och på alla de tävlingar jag är på här i Skåne så rider de flesta väldigt bra.
Det finns undantag, men oftast är de sådana ryttare som inte har någon tränare...

kopparberg
2003-08-22, 10:35
Jag gillade den sista bilden, den tecknade! :D

Just kombinationsbettet tycker jag faktiskt är bra!
MEN då ska det inte vara i nävarna på vem som helst!
Borde vara "körkort" på det, då ju det idolerna (de som rider högsta klasserna)använder, ju efterapas av gräsrötterna!

Sporrar i hoppning är väl ungefär som kandaret i dressyr?
För att med så små hjälper som möjligt, få så snabb reaktion som möjligt.
Personligen anser jag inte att alla hästar behöver ridas med sporrar, men tyvärr så hoppas ju de flesta med det!
Varför tro?! :confused:

Att du tog Rodrigo som exempel på en dåligt vinklad fot tycker jag var bra!
För det bevisar ju att även den med den allra bästa hoppsitsen inte ALLTID har perfekt sits!
Vilket gläder mig, för det är ju jobbigt om man skulle tvingas veta att vissa är perfekta alltid.
För vore det så, så kunde ju jag lägga ner direkt, för jag har ju inte alls den talang och känsla som Rodrigo! Inte på samma dag!
Men nu kan jag ju förstå, att jag själv kan ju lyckas NÅGORLUNDA om jag i allafall tränar och VILL förbättra mig!

Varför ngn häst över huvud taget ska gå SÅ mkt och SÅ ofta bakom lodplanet fattar jag inte! :confused:
Vare sig det är dressyr eller hoppning.
Skillnaden i obehag för hästen är väl att i hoppning så hoppas den också, och då får den ju oftare än dressyrhästen komma ifrån den felaktiga formen.

Och jag håller med om till 100% att det är så bråttom i hoppsporten idag! :bow:
Här ser du mesen som inte ens kunde åka med sin häst till kvalitetsbedömningens final dit pållen gick.
Varför? Jodå, han var hoppad uppsuttet EN gång.
Och jag har inte bråttom...

Jag ställer mig också frågande till all ny utrustning, som tydligen så många hästar GENAST måste byta till!
Varför byta ut ngt som redan funkar?! :confused:

Men annars tycker jag hopptävling i sig har utvecklats till det positiva.
För när jag började tävla (ngn gång på sen juratid...) så var banorna höga och maxade.
Den hästen som kunde hoppa högt premierades, och man vann sällan klassen som var hästens maximalt högsta klass. Så vann gjorde hästen som gick snäppet högre än den aktuella klassen.
Lydiga, tränade och välridna behövde de inte alls vara!
Bara modiga och ha kapacitet!

Nu är banorna generellt MKT lägre, och premierar den lydiga, välrina hästen. Vilket jag tycker är bra! Dessutom minskar det ju även olyckorna!
Banorna byggs generellt så hästen inte kan missbedöma, men så att ryttaren absolut inte får "sitta och sova"!
Dessutom KRÄVS att man har en lydig och vältränad häst!
En i mina ögon MKT positiv utveckling! :bow:

md5krist
2003-08-22, 11:07
Du har säkert många poänger i det du skriver. Men ska man "förbättra" för hästarna tror jag att tävlingshästarna inte är de som kommer i första rummet. Dessa hästar veterinärbesiktigas regelbundet, det är förhållandevis dyra hästar som folk fodrar, sköter osv om inte annat för att de lagt mycket pengar på att köpa hästen.

Nej, titta istället på små ponnyer, travare eller andra billiga hästar som står undangömda i en lada någonstans. Där finns hästar som far illa.
Har vid ett flertal tillfällen sett små ponnyer som varit med på klubbtävlingar där det inte finns någon kontroll av hästarna. De är (naturligtvis inte alla, en onödig anmärkning egentligen, men annars kommer någon att läsa detta som att alla hästar på klubbtävlingar är vanskötta) magra och i dåligt skick. Utrustningen är dåligt anpassad och ryttaren piskar på sin trötta lilla häst under överinseende av sina föräldrar som inte kan något om hästar.

Nåja, det var ett exempel, men vad jag vill ha sagt är att tävlingshästar ändå har det ganska bra. Därmed inte sagt att deras tillvaro inte kan eller bör förbättras, men vill man göra en insats för hästar i stort tror jag att det är fel ställe att börja på.

snus
2003-08-22, 14:30
Splittan, du har väldigt sunda åsikter och jag instämmer helt med det du säger :bow: :bow: :bow:

elefanten
2003-08-22, 14:50
:mad:

Pontevecchio
2003-08-22, 14:55
Är det bara jag som tycker det ser ut som att Rodrigo ska svänga efter hindret? Han tittar åt vänster och därför åker tån dit. Rätt mänskligt..

Emmmmma
2003-08-22, 18:20
herregud människa...det verkar som om du inte riktigt vet vad du pratar om..vill du bara skapa en diskussion om något du vet att folk reagerar på? Jag håller iaf absolut INTE med dig, det är några av världens bästa ryttare du kritiserar...

DFZ
2003-08-22, 19:07
Det verkar va så himla lätt för folk att klaga på andra människor...särskilt hästfolk och särskilt på dem som är kända och syns mycket. De gör aldrig någontong rätt, de rider dåligt, hästarna går helt fel osv. Inom alla ridsportgrenar.

Det är väl konstigt att hoppryttarnas hästar tar sig runt så pass stora banor som EM, VM och OS om de skulle ha varit förstörda redan i ung ålder pga att de började ridas för tidigt.
De är väl också underligt att ryttarna som i tex en VM final kan byta hästar med varandra och hoppa en stor bana på flera olika hästar som de aldrig har suttit på förr om de inte har nån form av talang trots att tårna pekar utåt ibland (det var fö det dummaste på länge) och inte tar de väl med sig sitt kombinationsbett och sätter i munnen på nån annans häst då bara för den egna hästen kanske fungerar bäst på det....
Det är ju så att alla hästar trivs inte med vanligt tvådelat el. tredelat tränsbett, vissa fungerar bäst på pelhamstång andra på hackamore.

Om det nu e nåt som ska läggas energi på när det gäller ridsporten och dess utveckling är det väl ändå välutbildade ridinstruktörer och bra tränare som kan ta hand barnen på landets ridskolor och de unga tävlingsryttarna.

Estelle
2003-08-22, 21:46
Du gunvor verkar inte särskilt insatt i hoppsporten....för hade du vart någåt sånär kunnig hade du inte lagt ut ett sånt här inlägg....

pialotta
2003-08-22, 22:39
Ett så provocerande inlägg!! :d
Angående bett så tycker jag att det ändå är ganska många ryttare som rider på vanligt tränsbett. Att elithästar kan bli svårreglerade och behöver lite tuffare bett är inte så konstigt när banorna är så tekniska som de är idag. Vänder man upp mot ett stort hinder två galoppsprång fram gäller det att ha koll på fötterna.

jag kontrar över frågan till dig; du rider tydligen western _ gör du det på tränsbett? I så fall är du den ende. Westernhästar rids verkligen med presumtiva tortyrinstrument.

Du tycker att man börjar för tidigt med hästarna idag. men jag skall säga dig att jag fick en tankeställare i Falsterbo i juli. Femåringarna var coola och rutinerade, varenda en, och det beror på att de varit med länge. kanske börjat se sig omkring redan på fölvisning. De hade varit med om mycket och tränats regelbundet, kanske börjat löshoppa som ettåring... Mycket träning är inte samma sak som ofta. Kvalitet men inte kvantitet.
Hästar idag lever längre än man trott. Se bara på alla dessa pigga 15 - 17åringar som går de stora banorna. Jag är ingen kalenderbitare på hästars ålder, men Michael Whitakers Handel är gammal. For Pleasure likaså. Mynta är 15. Weihaivej(stavas?? Franke Slootakhs)tävlade till 20års åldern. Etc. Inte skulle de finnas kvar i toppen om de reds dåligt?

Det här får räcka för nu
Hälsningar P

asil
2003-08-22, 23:29
Nu får du ta och skärpa dig!!!!!!!!!!!!!!!

Du måste ha ett otroligt tråkigt liv, eftersom detta verkar va din sysselsättning. Jag tycker att du ska ha en hobby. Så behöver du inte förstöra stämningen här.

Kan vi komma överens om det?????????

Lisa

noppitoppan
2003-08-23, 00:37
så man är en possyryttare för att man har skydd å martingal till sin lilla prinsessa? jo jag har magplatta oxå när jag hoppar å boots, sedan har jag oxå en fårskinnspadd till henne, sadeln passar, appalosa golden star.. har padden för att det ska bli ännu mjukare för henne, detta även om sadeln är bra mycket mjukare än en stubben.. benskydd har jag för att hon SLÅR sig, martingal för att hon kan bli HET när hon hoppar, boots för att hon inte ska trampa sig, enbart i förebyggande syfte, magplatta har jag för att hon ibland även här slår sig. har en låg nosgrimma för att hon går bra med en sån, tredelat bett för att hon går bäst på det.

med min häst tävlar jag upp till 1.20 nivå å hon är 6 år, inget märkvärdigt tycker jag. köper inte dyr utrustning för att jag tycker att det är kul utan för att det behövs. ok, tävlingskydden med fårskinn tyckte jag var snygga så jag la mer pengar för dem... så varför är man en possyryttare för att man har skydd, martingal osv på sin häst? har jag en possyhäst oxå då som slår sig?

vad är det som du tycker är bra i sporten då? då du tygligen bara tycker att det är så mycket dåligt så hade det varit kul att få reda på vad DU tycker är bra..

ha en bra dag!

Gunvor
2003-08-23, 12:12
Ett bra resultat får man genom att man rider med hästen, inte mot den.

:bow:

Måste erkänna att jag inte vart och kollat på någon ponnytävling
på väldigt länge, så hur det ser ut just nu vet jag inte.
Däremot varit på ett KM där jag såg ett antal ponnyryttare
som jag gärna skulle vilja vrida nacken av. :devil:

Gunvor
2003-08-23, 12:13
Nej säger jag ju människa! Ser du dåligt eller?

Plocka istället fram alla 2 miljoner foton där det INTE finns några tår som råkar peta lite utåt.

Varför? :confused:
Jag har aldrig påstått att han alltid rider så, varför
får jag inte visa en bild när han rider så?

Gunvor
2003-08-23, 12:15
Men snälla människa ge dig!
Läs vad jag har skrivit!!!
Jag skrev tydligt att jag inte tyckte hoppsporten var bättre
förr!

Vad får dig svara med

Och vad får dig att tro att det var så mkt bättre förr ?? Det fanns nästan mer negativt förr än nu.
Med tanke på att förr var det tillåtet med barrering vilket det tex INTE är nu.

:confused: :crazy:

Gunvor
2003-08-23, 12:17
Men varför inte då få sin häst att reagera för bara skänkeln?

Vore inte det mycket lättare och bättre? :confused:

Gunvor
2003-08-23, 12:18
Vad gjorde man med dessa "heta" hästar innan kombinationsbettet
fanns? :confused: Gick det inte att hålla som då eller?! :confused:

Gunvor
2003-08-23, 12:20
Och dessa ridskolehästar som vid klubbtävlingar får
gå fyra-fem rundor i varje klass, med olika ryttare
varje omgång. Ryttare som dessutom har med sig egen extra
utrustning de sätter på för att "de vill". :p

Gunvor
2003-08-23, 12:20
:rofl:

Gunvor
2003-08-23, 12:21
Ja, och dom får man verkligen inte kritisera! :eek:
Hemska mig. :devil:

Gunvor
2003-08-23, 12:22
Är det därför att en av Sveriges ledande hoppryttare alltid
har pessoabett på sina hästar när hon rider markarbete? :crazy:

Gunvor
2003-08-23, 12:22
Hade jag inte?

Gunvor
2003-08-23, 12:26
Jag rider western på detta (http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/mellan/56371.jpg) bett.
Hur ofta ser du westernryttare som sliter hästarna i munnen?
Tycker de för det mesta rider hästen med sätet och skänklar.
Däremot finns det säkert en massa dåliga saker inom western
också, men min erfarenhet inom western är inte tillräcklig
för att veta dom felen.

Gunvor
2003-08-23, 12:27
Nej, det kan vi inte.

Jag tycker snarare det är dessa svar som lyder ungefär
"Du kan ingenting så var tyst och skaffa ett liv :mad:"
förstör stämningen här.

Får man inte ifrågasätta?

Gunvor
2003-08-23, 12:28
Det har jag inte heller påstått, men det verkade som du tog
åt dig väldigt.
Det kanske finns en anledning?

elefanten
2003-08-23, 13:42
:p

noppitoppan
2003-08-23, 13:46
skrev du inte hur många possyryttare finns det inte med ex pessoa, martingal, skydd å ludd ect eller har jag inbillat mig? anledningen till att jag reagerade var att jag inte anser att alla hästar kan gå utan skydd osv. på dig lät det som om det va fel att använda sig utav skydd därför reagerade jag då jag har en häst som behöver detta.

sen undrade jag även om det fanns något som DU tyckte va bra med sporten men det verkade inte så...

Gunvor
2003-08-23, 13:56
Folk som andvänder det av den anledningen att alla andra gör
det ja.

Och ja, det finns en hel del som är bra med sporten.
Hästarna tas om hand väl (även om många inte får gå ute)
och det flesta rids bra, med varierande arbete och skador
behandlas.

Gunvor
2003-08-23, 13:56
:angel:

noppitoppan
2003-08-23, 14:28
det är en helt annan sak, men det framgick inte att det var "härmaporna" som du inte gillade. håller med dig, man ska inte ha en massa onödig utrustning som hästen inte behöver.

pialotta
2003-08-23, 15:23
ärligt talat så undviker jag att titta på western, hästarna ser så döda ut i ögonen och går på bogarna, jag vill inte se eländet.
Kommentera gärna min utsaga om femåringarna i Falsterbo och "gamla" hästar i världstoppen...
/P
/P

Emmmmma
2003-08-23, 16:14
Och dessa ridskolehästar som vid klubbtävlingar får
gå fyra-fem rundor i varje klass, med olika ryttare
varje omgång. Ryttare som dessutom har med sig egen extra
utrustning de sätter på för att "de vill".

Jag tror att du inte riktigt vet vad du pratar om.. :devil:
Det flesta ridskolor idag har faktiskt ganska bra koll på sina hästar. Nu kan jag bara tala för de ridskolor som ligger runt mig, men ingen häst får gå mer än 3 rundor per DAG och tävlar hästen i nån svårare klass är det 2 rundor som gäller. Och man får INTE sätta sin egna utrustning på hästen (schabrak undantag). Det kanske var annorlunda på din tid men du..utvecklingen går framåt :devil:

Splittan
2003-08-23, 20:25
Har du någon gång tävlat på en riktig tävlingshäst, om du nu har tävlat överhuvud taget, vilket jag tvivlar mkt på. Med det menar jag en häst med mkt nerver och vet att det är tävling!

En sådan häst kan lyssna på minsta lilla signal när man tränar, men på tävling så kan hästen bli på helspänd och lite för ivrig och konsentrerar sig för mkt på hindret.
Då är det bra med tex sporrar, så man bara behöver peta till dem, i stället för att kanske "banka" till dem med skänklen.
Och "bankar" man till en häst så kan man förstöra hästens övriga koncentration, men känner den ett pet av sporren så kan man få hela dens uppmärksamhet, utan att störa dens koncentration!

Estelle
2003-08-23, 21:38
:bow: bra sagt splittan !

pialotta
2003-08-23, 22:23
jag välkomnar en seriös debatt om vart hoppsporten är på väg utan pajkastning om tår som pekar åt fel håll på världsstjärnor, underförstått att de rider för dåligt och hackar sönder hästar.

För ett tag sedan var jag på lokal/regional tävling där många ryttare fick tidsfel trots att de inte alls red i undertempo. Det tycker jag är diskutabelt, det uppmuntrar orutinerade ryttare att rida hafsigare än nödvändigt. Många hinder står på relaterade avstånd till varandra och ofta är avståndet inte så lätt byggt, vilket det borde vara. Avstånden bör stämma bra i alla lätta klasser som ju är utbildande för både häst och ryttare.
Eller?
/P

flyingelefant
2003-08-23, 22:47
Håller med dig totalt!!!! :bow:

flyingelefant
2003-08-23, 23:07
fattar inte varför folk betslar upp och använder sporrar... Det är ju faktiskt ett sätt att handikappa hästen och om det är det enda sättet att få kontroll på sin polle genom att rida på t ex pessoa(alltså genom våld) så är någonting allvarligt fel och man bör gå tillbaka till dressyren.

En häst är alltid starkare än en människa och det enda man kan göra med ett skarpt bett är att göra hästen förbannad.

"förfina sina hjälper genom sporrar och skarpt bett" LÄGG AV!!!

jag rider våra hästar med fina hjälper på grimma!!!!

Allt går med konsekvent beteende och uppmuntran!!! Inte bestraffning!!!!

HEJA GUNVOR!!!

Vita_N_6520
2003-08-24, 01:25
Man avgär ju självklart självo väljer om man tycker att man behöver sporrar eller spö...
Men det finns ju vissasom TROR att de behöver det fasstän de egentligen inte gör det.
Och då menar jag främst när man rider hemma... När man tränar ordentligt eller tävlar kan det ju vara bra att ha ifall det skulle hända nått missförstånd häst o ryttare mellan..

Själv rider jag väldigt sällan med spö eftersom jag inte tycker att jag är tillräckligt "fin" i handen om jag rider med det.
Sporrar har jag bara ibland på tex dressyrtävlingar o på min häst även på hoppningen ibland då jag tävlade henne...

**Hur ska en häst vara för att inte behöva sporrar eller spö**

Jaa du :smirk: MAn BÖR ju kunan rida sin häst utan det..Att man då o då kan använda det som hjälpmedel är ju en sal men som sagt man bör ju iaf kunan rida sin egen häst utan för då bör man känan den så pass bra o ha så bra sammarbete med den att man inte ska behöva ha något sådant.
Självklart finns det ju även där undantagsfall!

MEn jag går iaf hellre den mjuka vägen o rider utan, för jag upplever det så att hästarna litar mer på en då...

:)

Vita_N_6520
2003-08-24, 01:35
:love: :bow:

Vita_N_6520
2003-08-24, 01:50
Nu blir ja faktiskt lite småsur på vissa som skriver inlägg här... "Skaffa dej ett liv" "du kan inte vet a nått om hoppning" "du skapar dålig stämning" etc...
Hon skriver ju bara sin åsikt och det har hon all rätt att göra. Det skulel nog inte bli så överdrviet bra stämning om nån skulle säga att allt va jättebra och att nästan alla ryttare red superfint med fina hjälper osv.
För så ärd det ju egentligen inte. Hon skriver fakta blandat med sin åsikt. Tycker ni inte som henne eller tycker att det är ett meningslöst inlägg, varför kommentera alls om ni bara ska skriva nått "elakt" ???

Det där med klubbtävlingar kan jag oxå reagera på... MEn som nån skrev så är det ju oftast ett max antal starter på 3klassr/häst på de flesta ridskolor. Här kan de få gå 4 om de hoppar tex två-3 gånger i 20cm men inte annars.
Men som sagt, de felsta slår ju "sina" hästar gansak mkt, och det just för att ridläraren "uppmuntrar" dem att göra det på lektioner om de segar ner eller vägrar osv.
Och det tycker jag är 100% FEL!!!
För när man lär sej rida på ridskola så ska man ju lära sej bli en så bra ryttare som möjligt, varför annars gå där? O ungarna inser ju inte själva att det är fel att göra så (tro mej jag fattade inte helelr det i början :( )
Nu det senaste året har jag fått ha ett par rent ut sagt hemska ridlärare... När min häst vägrade backa, inte faan slog ja till honm o drog i tyglarna då... MEn då kom ridläraren fram o höll hårt i tyglarna o slog han på bogen flera gånger. :mad: HAn blev ju livrädd för henne sen!! MEn efter den stunden kan ja ju lova att hon inte fick det lätt :devil: . Hon blev redigt tillrättavisad av mej o ja tror (o hoppas) faktiskt att hon skämdes lite.
Ett anant exempel var när vi va på utbyteshoppning på en annan klubb, då så red en kompis en liten småseg ponny och det va en av ridlärarna där som hjälpte til lite om vi fick problem...
Och vad är det hon säger?? Jo:
"Slå honom minst tio gångerstenhårt på baken för han lyssnar inte annars" O peppade på henne att slå mera :mad:
Hon va ju fan helst sjuk i huvet!!! rent ut sagt

Är det så konstigt att folk lär sej slå o sporra sina hästar??
Självklart finnsdet bra ridkärare oxå men ja har tyvärr haft oturen att inte träffa på så många. Jag har bara gillat 2 av 5 ridlärare som jag haft hittils, dom andra är rätt störda vad gälelr hästhanteringen. JAg har inget emot nån av dem personligen men deras sätt att ha hand om hästar *rysa*
MEn nu ska ja inte berätta min livshistoria här inte :crazy:

EMn som sagt, det är inte konstigt om barnen slår o sparkar sina hästar eftersom många ridlärare "lär ut" på det sättet på de "sega" ridskolehästarna...
En annan sak jag reagerar på är när barnen får ha sporrar på hästarna innan de är redo för det.
Ja tycker inte att man ska ha varken sporrar eller spö innan man lärt sej RIDA!!!

Mina åsikter kan ta en hel dag att skriva så nu ska jag inte skriva mer :crazy:

Gunvor
2003-08-24, 10:03
Precis, det är vad jag försöker få fram. Benskydd gör ingen
häst skada, men varför andvända det bara för att det är
snyggt? :confused:

Gunvor
2003-08-24, 10:15
Min tanke var inte att starta en pajkastning, utan att helt
enkelt visa en bild på en ryttare som hade skänklarna så,
sen har jag inte sagt att han rider som en sopa.

Jo, tiderna skulle lätt kunna bli mycket längre. Varför inte
ge poäng efter ridning istället för tid, som en slags stil-
hoppning? Nu tror jag det är svårt att genomföra, för olika
domare, dömer olika, men å andra sidan så görs det inom
dressyren också.

Angående femåringarna på Falsterbo, så ser de duktiga ut,
men jag oroar mig för hur länge en sådan häst håller.

Jag tycker att en frisk tävlingshäst borde kunna bli 25
år minst. Visst finns det de som blir det, men hur många då?

Gunvor
2003-08-24, 10:17
Om nu det skarpa bettet andvänds för att förfina hjälperna,
varför rids det inte då med tränsbett med lite hårdare
hjälper, med mål att kunna rida med små hjälper på det
också? :confused:

Gunvor
2003-08-24, 10:20
Spöet.

En förlängning av armen, som ska andvändas som en skänkel,
inte för att bestraffa hästen.
Många av er på bukefalos säger att ni andvänder det som en
förlängning av armen, men hur många andvänder det egentligen
för att ge hästen ett rapp då och då?

Gunvor
2003-08-24, 10:22
Angående klubbtävlingarna så har vi faktiskt en klubb i närheten,
som på sina klubbtävlingar lät en sextonårig ponny gå 3 rundor
i första klassen och 4 i andra. :(

Little_Chance
2003-08-24, 11:07
Alla unghästar inom western och många många andra rids på tränsbett. Eller inget bett alls.

Det du kanske har sett i globen osv är i princip de bästa i sverige, och de rids på stång + en hand.
Dessutom så styr man då inte hästen med better, utan via neckrein och skänklarna.
Så det så..!

Melle
2003-08-24, 12:05
För ett tag sedan var jag på lokal/regional tävling där många ryttare fick tidsfel trots att de inte alls red i undertempo. Det tycker jag är diskutabelt, det uppmuntrar orutinerade ryttare att rida hafsigare än nödvändigt. Många hinder står på relaterade avstånd till varandra och ofta är avståndet inte så lätt byggt, vilket det borde vara. Avstånden bör stämma bra i alla lätta klasser som ju är utbildande för både häst och ryttare.

Splittan
2003-08-24, 12:26
Det är väll inga problem med att rida sin häst med grimma och ingeting annat.
Jag kan rida min häst utan någonting på alls.
MEN än häst har nerver precis som en människa, och på tävling så blir de spända, nervösa och otroligt koncentrerade.
De kan lyssna för mkt på ryttaren och bli för känsliga på signaler som inte är meningen att hästen ska lyssna på, sedan så kan hästen bli så koncentrerad på ett hinder att det är de ända den är 100% koncentrerad på. Då måste man kunna "väka" upp hästen utan att störa dens koncentration, men samtidig få den att börja lyssna igen.

De som tävlar vet vad jag pratar om, de som inte tävlar regelbundet har svårt att förstå och det märker jag!!

Splittan
2003-08-24, 12:30
Rider själv utan sporrar och spö när jag rider hemma, har sporrar när jag tränar för tränare, och sporrar och spö när jag tävlar.
Spöet brukar jag aldrig behöva använda, men den är där i fall den skulle behövas!

En häst ska reagera på minsta signal, men som jag har skrivit innan så kan signalen behövas försärkas på en tävling.

Splittan
2003-08-24, 12:33
Ja jag spöar upp min häst en gång om dagen, så att hon ska veta vem det är som bestämer :devil:
(ironisk inlägg)

Hade jag försökt lösa problem med mitt spö, så hade jag leggat och krälat på marken...

Dock fins det människor som tror kan kan lösa problem genom att ge hästen "smisk", men när man som människa mognar och börja förstå och lyssna på sin häst, så inser man att det är inte så man löser problem.
Problem löses genom samarbete med hästen!

Vita_N_6520
2003-08-24, 13:43
JA kan ju säga att det är även delvis därför som jag inte gärna rider med spö.. Jag är "upplärd" med att man SKA slå hästen så fort den gör nått dumt vilket gjorde att jag slog hästen mer än nödvändigt förrut. Men eftersom jag är just upplärd på detta sätt så tänker man inte alltid när man har ett spö i handen... Tyvärr, därför ridet jag aldrig med spö i onödan. Det kan va när ja hoppar som ja kan peta till hästen löst på bogen om den vägrar för de hästar ja har hoppat tror annars att man tillåterdem att vägra om man inte petar dem med spöt... :confused:

Uscha.. Stackars pålle :(
Vilken fruktansbärt sjuk ridskola!!!!
Ja menar så mkt hopapr den ju inte ens på lektioner iaf inte på samma sätt...

kopparberg
2003-08-25, 09:28
Vill minnas att de flesta då red på hackamore, men var missnöjda med det, eftersom det är svårare att svänga med ett hack.

Och då med kombinationsbettet så fick man ju mindre "bett", vilket är det hästen ju inte trivs med, men mindre "hack" när man vill svänga.

Men att rida på ett sådant måste ju vara lika svårt som att rida på kandar, och inget som ska göras av oerfarna.

kopparberg
2003-08-25, 09:31
Här har vi ngn som vet vad den snackar om! ÄVEN i praktiken! Tack för ett bra inlägg! :bow:

Banka är ngt man i det längsta ska undvika anser jag, och som du säger, försök och BANKA i revbenen på en känslig häst som har "taggat upp" på en tävling!
Halleluja, luuuuuuftfäääärd! Och som avslutning en häst som förmodligen blir spänd som en stålvajer, och ÄNNU mer oemottaglig för ryttarens hjälper...

kopparberg
2003-08-25, 09:37
Det finns ringa intresse för stilhoppning!
För några år sedan var det stilbedömning inbakade i de vanliga klasserna, men de ser man inte numera.
Man kvalade på "vanlig" tävling, och gick sedan till distriktsfinal, där vinnarna gick till riksfinal.

Själv så är jag en sådan hoppryttare som alltid på dessa stilbedömningar låg högt i poäng.
Vann gjorde jag dock inte, men var ofta tvåa slagen med en eller två poäng.
Red ngn distriktsfinal också.
Märkte faktiskt inte att domarna dömde godtyckligt, för jag hade ungefär samma poäng vilken domare det än var.

Klasser med ren stilbedömning de ggr jag sett dem, har inte heller lockat många startande.

Men med handen på hjärtat, nu när min ekonomi är tightare, så är stilhoppning INTE ngt jag prioriterar!
Visst, det är smickrande att jag får höga stilpoäng och protokoll på vad som är bra respektive dåligt, men satsa på att åka på distriktsfinaler?! Näää...

pialotta
2003-08-25, 09:43
ja jättebra idé med stilbedömning. Som i USA, equitationklasserna.

Femåringarna som tagit sig till Falsterbo är nog de som håller längst, det är de starkaste/mest lämpade individerna som håller sig framme. Det är många många topphästar idag som har gått bra på årgångstävlingar etc tidigare. De mediokra hästarna kommer aldrig så långt fram.
Jag tycker att det räcker gott om en häst håller för topp-prestationer tills den är 15-17, sen kan den gott få trappa ner. Det är mycket begärt att en 24åring skall ut och tävla.

Hur den håller beror mycket på uppfödning, muskelsammansättning, exteriör, olyckshändelse-skador osv.

Men låt oss arbeta för fler stilbedömningar (inte bara i ponnyklasser utan även på häst och en bit upp i klasserna)och utarbetade regelverk för sådana och domarutbildning!!
/P

pialotta
2003-08-25, 09:52
ja jag har sett några westernhästar i Globen en gång och de såg inte så roliga ut..
Hästar (inte bara westernhästar på stångbett) styrs med hjälp av vikt och skänkel, ja.
/P

pialotta
2003-08-25, 10:02
hej kopparberg, här sitter jag och funderar på mer stilbedömning och precis skriver du "nej, nej"!
Men då, för några år sedan, fick man ju anmäla extra och betala extra för att delta i "stilen" som var en egen klass i klassen. Tänk om det BARA fanns stilbedömningsklasser, tror du inte att folk skulle komma då?
(jag anmälde mig aldrig till stilklasserna, för jag tyckte inte att jag red snyggt, hela jag var ful, etc etc... men om jag inte FÅR välja skulle jag hellre vara med än att avstå helt!)

/P

Chough
2003-08-25, 14:38
är vi inte elaka mot hästarna bara genom att rida på dem överhuvudtaget?
visst, jag förstår vad du vill få fram, en del ryttare är inte direkt vänliga mot sina hästar, men jag tror inte hästarna lider alltför mycket av att ryttarna t.ex. pekar ut med tårna o sätter sporrarna i sidan på hästen över hindret.....om hästen inte trivdes med det skulle den troligen vägra hoppa.....det är vad jag tror i alla fall.. :smirk:

kopparberg
2003-08-25, 15:17
På slutet när det var detta V75 hoppet, så var den anmälningsavgiften inbakad i klassens anmälningsavgift, så då var alla anslutna.

Jag har ngn enstaka gång sett klasser med enbart stilbedömning, men det har inte dragit VÄRST mkt starter!
Och förmodligen är det ingen efterfråga på det heller, eftersom det ju inte anordnas sådana!

Tex dessa stilbedömningar för ponny ansågs ju till slut bara som JOBBIGA för de arrangerande klubbarna!
Minns att de tom "smög" in det på tävlingsdagar... :crazy:
Jag anmälde till två klasser på en ridklubb.
I proppen stod det tidsschema och vilka klasser som var den dagen.
I ryttarmeddelandet hade plötsligt då en stilbedömningsklass, vill minnas att det var för ridskoleryttare lagts in!
MITT emellan de två klasser jag (och X antal andra...) skulle rida!
Jag var bara EN av de som muttrade då kan jag säga! :mad:
För JISSES vilken tid det tog!
Det var ponnyer som skulle ha kategorier, protokoll som skulle skrivas i osv.

Jag var en av dem som bet ihop och muttrade i tysthet, men jag kan tänka mig att många INTE "muttrade i tysthet" den dagen...

Jag skulle inte anmäla till en stilhoppningsklass.
Kanske om det i framtiden BARA finns sådana, men fram tills dess vill jag tävla på tid...

Xeline
2003-08-25, 15:39
Därför att det finns folk som tycker att de gör nytta ;)

Vita_N_6520
2003-08-25, 17:58
men jag tror inte hästarna lider alltför mycket av att ryttarna t.ex. pekar ut med tårna o sätter sporrarna i sidan på hästen över hindret.....

Du tror inte att hästen "lider" av det??? :smirk:

fio
2003-08-25, 18:18
MEn vart tror ni sporren sitter egentligen??? På den bilden Rodrigo har vridit tån lite kommer sporren INTE rätt in i hästen. Sporren sitter mitt på hälen inte på insidan hälen. För att få sporren rätt in i hästen måste du vrida om hela benet och knäet och det gör han knappast!!

Vita_N_6520
2003-08-25, 23:18
Näe men hon skrev ju typ "Jag tror inte att hästen lider av att få sporren i magen över hindret"
Det var det jag reagerade på.
Och jo-OM man pekar ut mkt med tårna så kommer sporren I magen på hästen. Inte på Pessoa kanske då han är ganska lång, men om man rider på en stor häst och/eller om man är en liten ryttare då blir det så!

Man har sporren "på" baksidan av stöveln, viker man tårna mkt utåt och har skänkeln på rätt plats så resulterar det i att sporren åker in i magen på hästen.
Kanske inte mkt, men man ser ju det om man kolla på dem som hoppar.
På vissa ekipage så kan det tom bli så Även om ryttaren itne pekar ut med tårna!!!

Tro mej jag har sett det många många gånger på massa olika ekipage där ryttarena verkligen rider super :smirk:
Man måste INte vrida in hela benet!

Chough
2003-08-25, 23:34
okej okej.. fel av mig.. svårt att förklara ibland. :crazy:

ber om ursäkt.

jag menar, att om det vore så illa skulle nog inte hästen hoppa. Men i så fall lider hästen säkert lika mycket av en bankande skänkel när man rider dressyr, eller om den får ett spö bakom skänkeln.
Jag tror inte att det är så illa om man råka komma åt med sporren under hoppet.

Vita_N_6520
2003-08-26, 10:36
Nej om man bara snuddar lite med sporren så är det nog inga problem så länge hästen gillar att hoppa, men om man som vissa (oftast omedvetet) gör, så gör sporren mer än snuddar...
Många ryttare slår ju även sina hästar om de vägrar...
Vad skulle du helst göra - bli slagen eller hoppa?
För de flesta hästarna som tävlar älskar ju att hoppa, även om de kanske inte alltid trivs med sin ryttare så gör de allt bara för deras passion tiull hoppningen...
Och ja, jag tror att den lider lika mkt i dressyren, eller annan ridning om man sparkar med skänkeln.
Så länge man bara snuddar med spöet tror jag att de flesta hästar inte tycker att det är så farligt, men det är ju baraa ett fåtal ryttare som gör det.
Övervägande delen av alla som rider slår ju sina hästar!!
Inte mkt kanske.
Ett rapp nångång(löst), det kanske int eär så farligt för hästen, men ett rapp för ryttaren gör att den gör om det!
För hästen SKa ju lyda annars är den ju värdelös :smirk:
Så tycker ju de flesta...
Även om alla innerst inne vet att det är de som är "värdelösa" istället.....

Nu menar jag itne det här inlägget direkt till dej utan till alla...

noppitoppan
2003-08-26, 15:34
för å vara lite provocerande här.. när du skriver "ett rapp nångång (löst), det kanske inte är så farligt för hästen", undrar jag inte om det inte är bättre å ge dem ett hårdare rapp så slipper man göra om det gång på gång.

Idasagare
2003-08-28, 20:46
och så har hästarna det på enav klubbarna en bit härifrån. Inte ovanligt att vissa ponnyer får gå både 2-3 rundor i varje höjd dvs 20,40,60 och 80. Kanske inte långa rundor eller särskilt svåra MEN olika ryttare med spark och slag...Det är inte heller särskilt kul för tjejerna som tävlar eftersom hästarna tröttnar efter ett tag och vägrar ut sej.
Vi är några som protesterat när vi sett det men som privatryttare har man inte rätt att ha åsikt..
Ägarens döttrar tävlar i eliten i hoppning. Kan ju känna att de borde veta bättre.

Peluso
2003-08-28, 22:01
Håller med du

Peluso
2003-08-28, 22:02
"Och när ryttarna dessutom har tårna pekandes utåt i alla hopp, ja då förstår jag varför dom inte reagerar tillräckligt snabbt i svängarna utan sporrar."

Sporrar har man väl också till för att förfina hjälperna, inte för att hästen är skänkeldöd... alla gånger.

Elisabet
2003-08-29, 13:20
jag måste säga att jag faktiskt håller med dig Gunvor på vissa punkter, men inte på alla... men vi har ju alla människor rätt till våra åsikter!

**BORTTAGEN**
2003-08-30, 00:07
jag testade först att rida min häst på ett tre delat.. visst hade det fungerat bra om alla hästar är så känsliga i munnen som du säger... men nu råkar det vara så att dom inte är det.. jag va till tandläkaren med henne och det visade sig att hon så ofta hade tagit bettet och försökt att sticka så att hon nu hade fått gropar i tänderna. Gropar som gjorde det väldigt enkelt för henne att ta bettet och sticka.. och det här var hos de förra ägarna, alltså inget som jag kan göra åt. sen tycker jag att det är bättre att använda ett skarpare bett och slippa slita sönder munnen.. det behöver jag knappast göra med ett pelham..

Har du aldrig tänkt på de hästar som faktiskt trivs med ett skarpare bett.. de som blir gladare och hoppar bättre med det.. jag tror att var och en borde känna sin häst så pass väl att de vet vad den trivs bäst med.. och såna som du borde tänka efter VARFÖR dom använder skarpare bett, kanske finns det en väldigt bra anledning, en anledning som du inte har en aning om.

jag vill inte att folk ska döma mig och min ridning på grunder som dom själv har hittat på.

jag använder det som min häst trivs bäst med, om det nu råkar vara ett pelham så får det vara det då..

western är inte direkt en "oskyldig" sport.. där kan man verkligen funder på varför man måste klippa bort känselhåren pga att det blir snyggare så. och det här är bara ett exempel.

//johanna :confused:

Gunvor
2003-08-30, 08:29
Att andvända spöet på det sättet är mer vanligt än man tror. Särskilt inom ponnyhoppningen (eliten). :(

Gunvor
2003-08-30, 08:31
Men om hästen stannar, varför stannar den?
Den kan ha kommit fel på, eller vad som helst. Hur som helst är det sällan hästens eget fel, utan oftast ryttarens. Är det inte ryttaren som borde bli tillpetad av spöet då? :confused:

Gunvor
2003-08-30, 08:32
Precis.
Därför blir man lite förundrad när man ser det bettet på klubbtävlingar. :crazy:

Gunvor
2003-08-30, 08:37
Varför inte göra det så lätt för dom som möjligt?

Gunvor
2003-08-30, 08:40
Ja, men jag anser inte att man borde rida med sporrar om man inte kan låta bli att "hugga hästen" vid varje hopp. Kolla in nästa gång det är hästhoppning på TV. Hur många klarar det?

Gunvor
2003-08-30, 08:42
Så du menar att du inte kan rida din häst på vanligt bett?
Då är det nog din ridning du bör kolla över. Det är i ytterst
få fall det är bettet det är fel på.

Peluso
2003-08-30, 10:54
Jag kollar in väldigt många detaljer när det är hoppning på tv och inte ser jag någon arg häst som surar över sporrar som hugger? Hade ryttarna gjort det å hästen mått dåligt av det hade dne inte hoppat.

Splittan
2003-08-30, 13:28
Jag har ibland slått till mig själv med spöet!
Det kan jag göra när jag blir förbannad över hur klantigt jag har ridit..

Så jag får pisk när jag gör fel, och hästen får pisk när den gör fel!

Acke_forever
2003-08-30, 17:30
Guud vad alla blir sura över en fråga... Om hon (Gunvor) tycker så får hon väl göra det! Håller iaf med till stor del!

Lollan
2003-08-30, 21:09
Du klagar alltid på alla andra!!! Gör du bättre själv eller?? Det är omöjligt för dig att rida själv eftersom du är felfri!!!

lmk30
2003-08-31, 14:15
Det är väl klart som korvspad att man får ifrågasätta saker man inte håller med om!!! Och ja, det är väl helt uppenbart att det finns ryttare (både elit och gräsrötter) som inte rider på bästa sätt. Men efter att ha läst inläggen i den här och den tråden som ligger under dressyr måste jag säga att jag har svårt att förstå din attityd Gun. För att förändra saker och ting räcker det inte att gå fram som en ångvält och bara lyfta fram de negativa aspekterna! Inte många är villiga att lyssna och ta åt sig om allt man får höra är hur dålig man är! Tala om opsykologisk argumentation!
Jag tror att många här inne skulle bli mer välvilligt inställda om du presenterade dina åsikter på ett trevligare sätt! För som sagt, du har ju rätt i en hel del, men jag för en har svårt att ta till mig med tanke på hur militant du låter. En positiv attityd får också positivt gensvar! :)

noppitoppan
2003-08-31, 20:12
ALLA kan INTE rida ALLA hästar med VANLIGT TRÄNSBETT!!! det är min personliga åsikt. å jag anser mig själv inte som bättre för att jag rider min på tredelat. min häst är en liten lydig häst som inte blir för stark å skenar iväg när jag hoppar. skulle min kompis rida sin stora häst på ca 177 eller hur hög han nu är, som väger säkerligen nått på 600kg på tävling, hoppning ,så flyger hon runt som en vante å får dra å slita i honom för å försöka ha någolunda koll. men har hon ett pelham om jag inte minns fel kan hon rida honom mkt mjukare. hon rider markarbete på tredelat å hoppar hemma med det men får byta på tävling.

hästar är ju alla olika å reagerar på olika sätt, vissa kan du hoppa med vanligt hemma men när de kommer ut på tävling så tänder de till. så vad är felet med att betsla upp om det innebär en mjukare ridning å kontroll?

bibban
2003-09-01, 11:15
Är din erfarenhet inom hoppning så stor då, eftersom du tydligen vet allt om felen där ?

Krokodilen
2003-09-01, 11:34
Dom sista tävlingarna jag varit ute på nu både ponny (som suporter) och storhäst både lokal och regional status tycker jag att det uppmärksammats mer och mer att folk använder spöt fel i vissa fall. Dommarna har varit snabba och hårda med att säga till många av dom har bara accepterat ETT slag.

Sen det här med benskydd att man har det bara för att det är snyggt?? Bara för att hästen inte slår på sig hela tiden så kan ju faktiskt olyckan vara framme när man minst anar det. Jag rider alltid med benskydd efter att min häst en vinter snubblade på plan mark med broddar och trasade upp hela insidan av frambenet (5 månaders konvalisent)
Sen har jag "finare" skydd som jag bara använder på tävling men alla vill väl vara så snygga som möjligt när man visar upp sig offentligt eller??

Bett är ju en hel djungel men som många sagt alla hästar kan inte ha vanliga tränsbett så är det bara alla människor passar inte i samma typ av skor. En av mina kusar är lugnet själv hemma men på träningar och tävlingar blir han förbytt han piper och bockar och tycker livet är störtqul :)

Några som skrev att grimma och hack funka utmärkt. Skulle vilja se nån hoppa i grimma ute på ett WM tex bland folk, tält hundar ja allt som finns på en tävlingsplats. Bäst att ta ut begravningsbyrån direkt iaf om det var mina grabbar :)

//LINDA

Xeline
2003-09-01, 16:54
Det är bra att domarna har börjat uppmärksamma detta med spöanvädning. Men jag tycker att det tyvärr tenderar att de säger till när man använder spöet RÄTT och inte när man använder det fel. Lägger man det bakom skänkeln så blir det ett jävla liv, men på bogen tycks det ofta vara okay. Själv anser jag att det är precis tvärt om. Då spöet är en framåtdrivande hjälp som och då läggs det bakom skänkeln där motorn sitter. Inte på bogen, då blir det bara en bestraffning som gör onödigt ont.

grazzie
2003-09-01, 17:48
Hoppsporten är väl på vägen där de brukar ligga haha?...rodrigo å hela köret..humm

**BORTTAGEN**
2003-09-02, 07:04
Hmm, det var mer allvarligt att lägga detta på hoppning eftersom det förekommer grovare bakom lodplanen i hoppsporten. Det är flera hopryttare som rider hästarna bakom lodplanen O tror att de jobbar bakifrån. En häst kan hoppa bra med bakben men sedan inet använda dem i själva markarbetet. Jag är då en utav de fåtal som inte rider omkring med alla konstiga saker, exakt samma saker som i dressyren om man räknar bort dressyrssadeln O lägger till hoppsadeln ;) Jag håller med dig om att det är på stört för många som bara rider, kutar, spöar O grinar när de inte klarar det. Det är inte kul att vara på en liten klubbtävling där ponnyryttarna börjar grina O spöa upp hästen när de har rivit ett hinder som helt är deras fel. Detta förekommer även i "större" fast då mest bland B-ponnyerna. Jag var på ett meeting i somaras O kan konstatera att ALLA O jag menar ALLA b-ponny ryttare red ut från banan, hoppa av hästen O gav den till sin pappa, O om det inte hade gått något bra så började de grina. Visst grina kan de väl göra, men ska man inte visa lite respekt O skritta av hästen O klappa den? :confused:

Dressyrmupp

Snuffsan
2003-09-02, 09:58
Jag promenerar ofta och skrittar av dotterns ponny då hon kommer ut från hoppbanan. Hon vill se hur det går för resten av klassen, hur kompisarna löser klurigheter på banan, heja på dom och hur hennes tid håller. Hon hoppar av direkt och lämnar ponnyn till mig, vad är det för hemskt med det? När klassen är klar kommer hon och tar ponnyn igen.

Splittan
2003-09-02, 10:44
Man kan inte klandra små barn för vad det gör för fel, det är de vuxna och tränarna man ska klandra.
Barn gör så som de är lärda.
Barn kan inte själv förstå att de är de som gör fel, och hur ska de veta det om ingen säger det till dem???

pialotta
2003-09-02, 19:00
hellre sitta av och lämna hästen till en vuxen som promenerar den och gå en bit bort och grina (låter rätt sunt tycker jag), än att bestraffa och korrigeringsrida!!

**BORTTAGEN**
2003-09-03, 10:48
Snuffsan O Splittan: Alla gör inte så, det finns flera trevliga små ryttare som är underbara att se på som är harmoniska O så. Men sedan finns det rötägg. Om man inte vet hur man behandlar en häst så ska man itne ha någon! :mad:

Dressyrmupp

Splittan
2003-09-03, 10:58
Jo, det finns många duktiga ryttare.
Men de som beter sig dåligt, är oftast dåligt fostrade gentemot hur man ska bete sig mot sin häst.

Snuffsan
2003-09-03, 11:46
Men jag förstår inte var felet var att lämna över ponnyn till mamma eller pappa?

**BORTTAGEN**
2003-09-03, 12:42
felet var inte att de lämnade över hästen till sin mamma Elr pappa, felet var det att om de var sura så hoppade de bara av, släppte hästen hos någon O gick därifrån.De klappade inte ens hästen. De som är så borde stanna kvar hos hästen, klappa den lugna ner sig. Inte bara hoppa av O dra. De flesta föräldrarna visste inte ens vad de skulle göra. De såg alldeles förvirrade ut.

Dressyrmupp

Snuffsan
2003-09-03, 12:55
Är man nu så sur och missnöjd som du säger är det kanske bättre att lämna ponnyn till besvikelsen lagt sig.

Som sagt, min dotter och många med henne hoppar av och lämnar över ponnyn för att kolla hur det går på banan. Det är inte för att man är missnöjd, utan för att se hur det går för resten av klassen. Det är väldigt vanligt att ponnyryttare gör på det sättet.

Sen måste jag säga att jag inte alls känner igen det du skriver om föräldrar som inte vet vad de ska göra. En och annan sådan har man sett, speciellt på ridskolehoppningar eller möjligen lägre klasserna på lokaltävlingar, men de är väldigt sällsynt med ponnyföräldrar som inte kan hålla barnets ponny.

**BORTTAGEN**
2003-09-03, 12:58
Nu har du nog misstolkat mig. Visst ska de inte stå vid hästen O vara sur, men då tycker jag iaf att de kan visa lite bättre uppförande. Det är väl helt enkelt olika i olika delar utav landet. Det jag blev mest förvånad över var att det ändå var en reginal tävling där b-ponnyryttarna red LB, LA och MSV B! Då tycker JAG att de ska kunna hantera en rivning eller två. Sedan om de vill kolla banan är en annan sak. Men du skulle nogförstått om du var där.

Dressyrmupp

LillTihra
2003-09-03, 16:58
håller med dej till en viss del o andra till en viss del.

bort med skarpa bett o hårda händer!!!

nu har tänkt. :angel:

vi säger så här:
en stark häst blir riden på vanlig engelsk nosgrimma o vanligt tränsbett
och drar i väg med ryttaren i skogen tex. den stannar inte förrän några rejäla drag i tyglen efter 25m.

nästa gång har samma häst lika dant MEN med ett pelhamsbetts med två tyglar i stället.
den drar i väg i skogen o stannar efter 15 m.

vilket e egentligen värst?
e det någon skillnad EGENTLIGEN?
pelham e starkare o man behöver inte ta i
ett vanligt tränsbett e "snällare" o man behöver ta i om hästen sticker.

när hästen drar iväg e det ingen skillnad.

:confused: :smirk:

caballus
2003-09-04, 04:08
Tja, hoppsporten på elitnivå är blodigt allvar.

Att vinna är pengar och hästar och sponsorer och välrykte, så då betslas det upp, hästarna måste vinna om ryttaren ska ha jobbet kvar!

Egentligen inga bra idoler och alltför få som tar sig tid att grundligt träna lydnad på sin häst, men det är tydligen så det ska vara nuförtiden, lodplanet, pelham eller gag eller kombinationsbett, en massa massa tyglar och vi får inte glömma fårskinnspaden som ska på i tid och otid.

Det har börjat bli rullbandsträningar i stora träningscenter, skrittmaskiner och 50 hästar till en enda ryttare att ta itu med. Ryttaren varken hinner eller har vilja eller ork att ta itu med samtliga hästar individuellt. De ska hoppa högt, utan att riva, gå med näsan mellan benen och framförallt VINNA och det så fort som möjligt.

För att inte skrämma upp er - ALLA gör absolut inte så, men det är tyvärr en klar majoritet som står för det dåliga ryktet inom dagens hoppsport. Kolla toppryttarna på Eurosport om ni inte tror mig, räkna själva ut procenten som INTE kan klassas in i denna kategori...

pixiegnomen
2003-09-04, 07:12
För det första har ingen av dem vi ser på Tv knappast 50 hästar att rida. För det andra vad gör det om de rider med ett bett med mer hävstång på tävling? De rider ju med det för att kunna använda så fina hjälper som möjligt, dessutom rids hästarna i vanliga fall med tränsbett. Med de tekniska banor som är i dag krävs det en mkt välriden häst för att överhuvudtaget ta sig igenom, och tänk då på de bästa som det dessutom ser så lätt ut för! Nä, vore jag häst skulle jag hellre ha en skicklig ryttare och stång i munnen, än en mindre bra och vanligt bett.

Splittan
2003-09-04, 07:57
Du har så rätt så!

Känner två st som jobbar hos en stor ryttare i Tyskland.
De får bara rida hästarna på rakt spår, efter som de går i rund skritt maskin ofta.
Hästarna ÄR mkt stela, men ändå så gör de bra resultat på tävlingsbanorna!!
Hur nu det hänger ihop, det vet jag inte, men ryttarna måste vara skickliga som kan rida stela hästar upp i de höga klasserna!

olgaklara
2003-09-04, 11:28
Förstår inte varför ett kombinationsbett skulle vara så skarpt eller varför det är så motstånd mot det om det nu fungerar bättre än ett vanligt bett, som i många fall INTE är mindre skarpt än den hand det sitter i!!!!!!!

Kan ju tillgägga att de flesta hoppryttare red på antingen hackamore med lååånga skänklar eller KANDAR förr i tiden och det är väl i all fall inte speciellt mindre skarpt än dagens bett.

Fårskinn under sadeln har funnits i alla år, alltså ingen nyhet :devil:

Skrittmaskin, ja jag tycker det är super :D Har eller använder ingen själv men har varit på stall där den hjälper en hel del till att få grundkonditionen på hästen i form av skritt!!!! Och hästarna rids ändå, det är ju inte som så att de skippar ridningen för att de går i walkern UTAN det är ett kompliment!!!! Vilket inte alla förstår :devil:

Sedan så är det som så att varje ryttare har ju inte mer än ett par elithästar och de hästarna rider de själva :) Och de andra som de har är oftast unghästar som de har anställda som rider och ev tävlar. Se på Roffe och Tops, jag menar kan man ha en bättre anställd än han till att rida sina "andra" hästar :devil:

Förstår inte varför det är så stort motstånd mot elitryttare :confused: :confused: Skulle vara intressant om det dök upp en sådan här tråd om hobbyryttaren som förstör mycket fler hästar än elitryttaren/sporten gör!!!!! :bump:

Snuffsan
2003-09-04, 11:32
Kan bara hålla med. :)

Krokodilen
2003-09-04, 12:17
Ja det har du rätt i men man får se det som ett steg åt rätt riktning iaf. Nästa steg kanske är att få skäll vid fel besraffning. :)
Jag tycker som dig att man ska lägga spöt bakom sadeln.
//Linda

caballus
2003-09-04, 13:31
Nej, visst. De vi ser på teve har inte 50 hästar att rida, men de har garanterat minst ett tjugotal hästar i träning. Hur mycket de sedan rider hästarna beror på hur seriösa de är. Vet en del tränare som låter beridarna göra hela jobbet medans andra rider uppemot 10 av hästarna själva dagligen!

Sanningen är att senast igår sändes en etapp från nederländerna ur Samsung Cup Super League... det var oerhört lätt att sitta och räkna hur många som hade ett vanligt bett överhuvudtaget... 2 eller 3 kom jag upp i. Vad fick ni fram för siffror? Det är inget fel att rida med skarpare betsling om man klarar av det, men att sen sitta och säga att det vanliga bettet är det allra bästa, det yrkar jag på är dubbelmoral!
Toppryttarna tar ofta genvägar med betslingen just för att de inte har TID att träna en häst till punkt och pricka som skulle gå med ett vanligt bett även på tävling.

Sluta tänka på toppryttarna som fritidsryttare, de är mycket erfarna, de är elit och de lever enbart av vinsterna de kan få fram ur denna sport - och det är blodigt allvar och mycket stor konkurrens om de bästa hästarna och sponsorerna. För dessa är det enbart resultaten som räknas, de struntar fullständigt i om hästen ser såååå fin och snäll ut, de skulle gå med på att hästen betslas med taggtråd i munnen, bara de hoppar och vinner!
Att barrering jämt är förekommande i tyska/internationella tävlingsstall är ni väl redan välinformerade om? Kan man dressera en häst med järnplankor och elchockar så att den hoppar högre, ja tror ni att betslingen spelar någon roll för dessa?

Vem har sagt att dessa hästar alltid rids med enbart tränsbett på träning? Tränsbett i kombination med gramantyglar och praktiserandet av rollkur kanske, det är klart troligare. Synd att man inte får se framridningen och träningarna dagen innan tävlingen, där brukar en del bra skumma saker ploppa fram.

caballus
2003-09-04, 13:55
Kombinationsbettets vara eller icke vara. Vissa säger att det är det snällaste bett du kan trycka in i en hästmun, kanske är det så, men faktum kvarstår att det är varken ett hackamore eller ett vanligt bett med hävstångseffekt utan en kombination som inte kan tillgodogöra sig någon av delarna fullt ut. Det är inte bettet jag vill diskutera, utan trenderna som kommer och går.

Fårskinnspaden är ingen ny uppfinning, givetvis, men för några år sen var det kanske ett fåtal undantagna som använde den för att hästen verkligen behövde den. Nu har ALLA toppryttare fårskinnspad under sadeln - behöver verkligen ALLA dessa paden eller är det enbart en trend?

Som du säger, bettet är lika skarpt som den hand som håller tyglarna. Har du aldrig sett någon toppryttare dra till hästen i munnen efter mållinjen för att den rev, eller?

Skrittmaskinen har många bra fördelar, och används givetvis inte istället för träningar, men det känns som ett rullband med alla dessa träningsprogram. Precis som med travhästarna - kommer ut ur boxen bara för att gå i skrittmaskinen någon timme, in i boxen igen, ut och trava och förbereda sig på att tillfredställa spelarbehovet inom dagens V75 och om det inte funkar - in i avelsboxen eller till slakteriet. Är det ditåt hoppsporten lutar?

Sen det där med beridare - man tar hjälp av en beridare för att man inte har tid att träna alla tiotals hästar man har i träning. Det är assvårt att sitta och rida 10 hästar dagligen, visst, men har man 20 hästar i träning så blir det ett par beridare som få göra mestadelen av jobbet.
Hur många elithästar varje tränare har beror på, men betydligt fler är ett par. Vet ett flertal som alltid åker hemifrån med minst 3 elithästar och ibland också några unghästar på tävlingar. Och garanterat att de har fler elithästar än så hemma i stallet som väntar.

Att sen sitta och diskutera hur många hästar hobbyryttarna förstör jämfört med elitryttarna låter väldigt vilse. Jag har aldrig haft en hobbyryttare som idol hängande på väggen iallafall, så jag tycker att det är upp till våra posteridoler att visa bättre stil på hästhållningen. Just för att de kan bättre!

pixiegnomen
2003-09-05, 07:18
På dej låter det som att det är jätteelakt att rida med ett skarpare bett/ mer hävstång?! En bra tävlingshäst tänder ju till lite extra inne på banan och så vill man ha full kontroll. Ett skarpare bett/ hävstång, tappar sin effekt om man rider med det för ofta, därför är att rida på tränsbett "hemma" och sen betsla upp lite till tävling en bra lösning som många använder sig av. Dessutom är jag mkt väl medveten om barreringen och den förekommer mkt mer än de flesta kan tro. Men det är ju en annan femma, för där vill du att hästen ska bli försiktigare. Jag kan inte förstå hur du kan sätta likhetstecken mellan barrering och betsling? Dessutom om du har hoppat med offset bom, taggskydd lr liknande ser det på tävling ut som du är skitbra och hästen hoppar fantastiskt och alla "hobbyryttarna" suckar och säger, så bra vill jag rida... Bettet ser ju åtminstone alla vad du stoppat i munnen...

olgaklara
2003-09-05, 09:25
De flesta kombinatonsbetten fungerar endast hävstången som så att det trycker på nosen, alltså remmarna är genomgående till bettet kombinatonsbett (http://www.toklat.com/myler/images/g_mbits_combo_parts.gif)

1.The headstall is attached to the purchase. With rein pressure, the purchase tilts forward, applying downward pressure on the poll.

2.The curb strap sits high on the jaw, so to be closer to the rotational point of the second vertebrae or poll. Curb pressure encourages the horse to rotate his nose downward and backward until the pressure is released, hence he relaxes at the poll.

3.The noseband applies downward and backward pressure over points on the nose. In response to the pressure, the horse will drop his nose down and back towards his center. Rawhide noseband.

4.The sliding mouthpiece works lightly in the mouth, applying subtle pressure on the tongue and/or bars, until it hits the “ring stop” when it then applies downward pressure, asking the horse with more of a signal.

5.The rein attachment is on the lower ring. If one chooses to have the option of direct action, a second rein can be used on the center ring.

Dispersed pressure for a kinder, softer message - Utilizing various pressure points, Combination Bits offer simultaneous interaction of the mouthpiece, curb strap and noseband. When rein pressure is applied or released, the bit automatically disperses or releases pressure to the horse’s mouth, chin, nose and poll. Because pressure is dispersed between all four areas, the bits offer succinct and effective, yet very humane communication, allowing the rider to use less pressure than needed with a traditional bit.
Subtle pressure is applied to the mouth as the mouthpiece slides on the ring. Rewarding the horse for staying light, the sliding mouthpiece offers encouraging “free play” before completely engaging and applying downward pressure. Together with the downward pressure of the noseband and the forward pressure on the curb strap, the Combination Bit is very effective at asking a horse to relax at the poll.

De flesta sadlar behöver ett underlägg idag även om de flesta säger att det inte behövs! Och om det är bättre för hästen så vad spelar det för roll om det är en trend :confused: :confused:

Och idag är det INTE många som drara hästarna i munnen efter avslutad ritt, det var ett 80-90-tals fenomen och har faktiskt försvunnit mer och mer!!!

Skrittmaskin......... Nu tycker jag att du överdriver. Faktiskt! Skrittmaskin har används i många många år inom all tävlingsridning och då speciellt fälttävlan!!

Om du har ett företag så brukar du ha anställda, eller hur?? Vad är felet med beridare :confused: Om det är en beridare anställt så brukar faktiskt den som "äger" stallet ha översikt över hur de rider och tränar hästarna och om ägarna inte är nöjda med hur hästen tränas så brukar den ju förflyttas!! Ser inget konstigt eller fel i det alls. De som sas var ju att elitryttarna inte red sina topphästar själv eller att de hade många topphästar, vilket ju inte stämmer!

Och jag menade att det är ju faktiskt som så ATT elitryttarna har ju faktiskt mer koll OCH bättre hästhållning än de allra flesta. Och varför skulle man inte jämföra??? Det sas ju att elithästarna sköttes sämre eller nått och då tyckte jag att hobbyhästarna sköts sämre OCH alla hobyyhästar tas ju inte om hand av barn direkt så de borde ju veta bättre än en idolbild på en vägg i så fall!!!
:devil:

pialotta
2003-09-05, 12:10
Se EMsegraren på första sidan av Ridsport:Det ser i alla fall ut som ett helt vanligt tränsbett, en helt vanlig löpande martingal, sadelgjorden har resår på bägge sidor, magplatta så klart när hästen är broddad, helt vanliga strykkappor. Inget extra. Inte ens uttänkt att vara i samma färg.
/P

lana
2003-09-05, 20:01
go gunvor :bow:

Gunvor
2003-09-06, 16:27
Hade ryttarna gjort det å hästen mått dåligt av det hade dne inte hoppat.

Det tror jag nog de gör. Det finns ett väldigt tydligt
exempel på en häst, som inte borde vara på hoppbanorna
överhuvudtaget, F. En häst som barreras, hoppar den? Ja,
tyvärr så gör den oftast det.

Gunvor
2003-09-06, 16:29
Jag har aldrig påstått att jag är felfri. Att däremot inse
att man är långt ifrån perfekt, är att ta ett stort steg
i rätt riktning.

Gunvor
2003-09-06, 16:31
En positiv attityd får också positivt gensvar!

Tyvärr inte när det gäller att kritisera våran elit. :crazy:
Det finns folk innan mig, som gått varligt fram. Det resulterar
alltid i samma sak. Precis som denna tråd.

Gunvor
2003-09-06, 16:33
Vanligt tränsbett/tredelat, samma sak närainpå. När jag
nämner tränsbett, inkluderar jag tredelat, mullen mouth
osv. Däremot inkluderar jag inte hävstångsbett.
Det spelar ingen roll om hästen i fråga väger 600 kg, eller
300 kg. Hästen är alltid starkare ändå.

Gunvor
2003-09-06, 16:34
Är din?

Gunvor
2003-09-06, 16:36
Skulle vilja se nån hoppa i grimma ute på ett WM tex bland folk, tält hundar ja allt som finns på en tävlingsplats

Det finns.

Gunvor
2003-09-06, 16:37
En av de sällsynta ödmjuka ponnyryttarna!
Som skyller felen på sig själv och inte på hästen. :bow:

mollan
2003-09-06, 20:05
Seriöst, tror du att världsryttarna skulle vara där de e idag om de inte vet vad de gör?? Som t ex Helena Lundbäck, hon vet säkert bäst själv vilket bett som mynta och hon trivs bäst på... Rodrigo Pessoa är en av världens absolut bästa ryttare, han rider både stilmässigt och bra.. Kan vi få se en bild på när du hoppar kanske?? För att se om du rider så perfekt, tycker inte man ska prata utan fakta!!

**BORTTAGEN**
2003-09-07, 08:43
jag? :crazy: :D

lmk30
2003-09-07, 13:04
Jag kan förstå att man blir trött på att aldrig få gensvar, men det enda du gör genom att låta så ilsken och negativ är att alienera folk! Klart man vänder taggarna utåt och inte lyssnar när du ger ett så argsint intryck! Skulle du umgås med dina hästar med samma mentala inställning? Nej, skulle inte tro det... :

noppitoppan
2003-09-07, 14:33
visst är det självklart att en häst alltid är starkast. och har man en stark eller olydig häst eller vad man nu vill kalla det anser jag själv att man bör rida en hel del markarbete å ta hjälp utav en tränare helst. MEN trots en massa dressyrarbete finns det fortfarande de hästarna som tänder till på tävling.

om vi tar min häst ex, 6 årigt sto efter bellini, hon kan bli het men hon sticker aldrig iväg. i höstas var jag i england ( meningen var att hon skulle åkt över hon med) och råkade ut för en bilolycka å skadade ryggen vilket medförde att jag kunde varken jobba eller rida eller göra speciellt mycket under hela hösten. så hästen reds utav några kompisar å longerades. sedan började en duktig kompis hoppa henne å hon var kanon pigg, istället för att betsla upp henne, vilket inte behövs så börjades hästen hoppas två till tre gånger i veckan, dock inget högt utan olika lydnadsövnignar. när hon lugnat ner sig så hoppades hon färre gånger å nu hoppar jag ca 1 gång per vecka, det beror på om det är tävling eller inte. tränar hoppning varannan vecka å dressyr varannan. på min häst fungerade detta men på ex min kompis häst som jag nämnde i tidigare inlägg fungerar inte detta då han är både större å starkare å tänder till ordentligt. då tycker jag inte att det är fel å betsla upp för hon har försökt tävla på tränsbett å det e full fart runt banan å ser rent utsagt livsfarligt ut. med detta menar jag inte att jag å min häst är sååå mycket bättre än min kompis å hennes häst utan mer att hennes häst om min är olika varandra å kräver olik utrustning. vilket inte är fel.

i övrigt tyckte jag att det nämndes ngt om fårskinnspaddar hit å dit bland eliten, det kanske kan bero på att ryttare med många hästar har inte sadlar till alla hästar å då passar ju sadlarna inte helt 100 på alla hästar..

ha en bra dag, nu ska jag iväg å titta på ponnyhoppning om det inte är slut... :)

Vita_N_6520
2003-09-09, 23:05
när ja skriver ett rapp någon gång, så menar jag inte direkt att man ska behöva göra om det flera gånger :smirk:
Jag tycker inte om att göra det, men om hsten gör något som kan leda till att den gör något värre så kan det väl "behövas"
Och jag tror inte att det spelar nån roll om man ger den ett löst eller hårt rapp i den frångan, den får bara ondare av ett hårt rapp!! :(

Vita_N_6520
2003-09-09, 23:10
Jo självklart är det det :crazy:
Ja anser oxå att det så gott som alltid är rytatrens fel!
Men-vissa hästar kan fortsätta o vägra gång på gång på gång om de "tillåtits" att vägra en gång.
En sån häst hade vi förrut.
Hon vägrade alltid med folk massor när de tävlade.
Sen när ja tävlade gjorde hon inte det, men om hon vägrade nångång så petade jag henne med spöet på bogen direkt, för annars fortsatte hon att vägra. OCh det blev rent av farligt att rida henne då, för hon var helt felriden från början..
Hon lixom sprang i full fart mot hindret o va på väg att hoppa o så men tvärstannade i sista stund :crazy:
Så då petade jag till henne med spöt för att hon inte skulel bli sån.
Med peta så menar jag verkligen o peta oxå. Det räckte lixom med att man la spöet mot bogen så "fattade" hon att det inte var farligt att hopap...
Det är lite svårt att förklara detta :crazy:
Men menn....

Vita_N_6520
2003-09-09, 23:13
Varför har hon hästen om hon "flyger runt som en vante" på den??? Även om hästen är het så ska det inte vara så, då ska man nog börja fundera på att skaffa sej en mindre häst...

:confused:

Gunvor
2003-09-10, 10:28
Så om man inte rider perfekt, får man inte ifrågasätta? :rofl:
Då ska alla knipa käft och inte ifrågasätta NÅGOT längre.
Vad bra, för hästar som blir barrerade, rids i rollkur osv.
de ska få fortsätta ridas så. För vi har ingen rätt att
ifrågasätta! Hör du själv hur korkat ditt resonemang låter? :smirk:

Gunvor
2003-09-10, 10:30
då tycker jag inte att det är fel å betsla upp för hon har försökt tävla på tränsbett å det e full fart runt banan å ser rent utsagt livsfarligt ut

Men då kanske det är en del arbete kvar innan hästen ska ut och tävla?

daysi
2003-09-10, 11:52
sedan har jag oxå en fårskinnspadd till henne, sadeln passar, appalosa golden star.. har padden för att det ska bli ännu mjukare för henne,

Jag har fått min sadel (Appaloosa Golden Star)utprovad av en diplomerad sadelmakare och utprovare (som typ "alla" inom Östergötland använder), och hon hon menar att om sadeln passar ska man INTE ha extragrajer som tjockare vojlockar, fårskinnspaddar och liknande.
JAG vet inte, jag kan inget om sådant, men det låter väl logiskt? Sedan kan man ibland undra om det stämmer, eftersom elitryttarna ofta har sådana, och de om några borde väl ha anpassade sadlar? :confused:

Bara en parantes! :bump:

Splittan
2003-09-10, 12:26
, och hon hon menar att om sadeln passar ska man INTE ha extragrajer som tjockare vojlockar, fårskinnspaddar och liknande.
JAG vet inte, jag kan inget om sådant, men det låter väl logiskt? Sedan kan man ibland undra om det stämmer, eftersom elitryttarna ofta har sådana, och de om några borde väl ha anpassade sadlar?

Måste tillläga, att när jag var i England och tittade på en stor tävling med banhoppning, visning, kreatur visning m.m
Så red de flesta utan någonting under sadlen. Alltså sadlen låg direkt på hästen.

Här i Sverige har jag inte sätt en enda rida med bara sedlen på ryggen.
Hur kan de skilja så mkt från land till land??

Gunvor
2003-09-10, 13:03
England/Irland skiljer sig från Sverige på fler punkter än
de inte skiljer sig.

noppitoppan
2003-09-10, 13:20
det här med storlek på hästar kan man ju disskutera.. håller med varför ska man ha en stor häst när man inte är mer än 170 själv? men nu är ju det som det är .. själv har jag en häst på ca 162 vilket jag trivs väldigt bra med men ja å min kompis är inte samma person å hon föredrar stora hästar.

på träning och när hon rider hemma ser det mycket bra ut men det är på tävling han tänder till.

noppitoppan
2003-09-10, 13:24
ja trodde att jag skrev att hon hade tränsbett hemma å på träning men ja kanske missade det, ursäkta.

så vad har du för tips å ge någon som inga problem har på träning å hemma ridning men får en superladdad häst på tävling? hon är nog tacksam för alla ideer då hon helst av allt vill rida på tränsbett jämnt.

och, små problem har väl alla på träning, menar inte att det går prickfritt men att hästen håller sig på mattan om alla förstår vad jag menar..

iövrigt är hästen från tyskland å gått en hel del stora klasser.

daysi
2003-09-10, 13:31
Egentligen ska vojlock/schabrak vara till enbart för att skydda sadeln, enligt utprovaren. När jag provar sadeln för henne, rider jag alltid utan något under, för att man ska kunna se ordentligt var alla linjer etc går (stöv).
Känns jättekonstigt, för det känns som om det borde vara obekvämt för hästen....
Men man får ju lita på de kunniga! :banana:

daysi
2003-09-10, 13:38
Men jag förstår inte var felet var att lämna över ponnyn till mamma eller pappa?

KÄnns lite som om man bara haft hästen som redskap då. "Här, nu har jag använt honom, ta honom du så gör jag det jag vill göra".
Om jag skulle tävlat med min pålla, skulle jag vilja pyssla om henne efteråt och spendera tid med henne själv, oavsett hur det gick. Gosa och pussa och ge godis....
Men sådan är jag. :bump:

Gunvor
2003-09-10, 13:42
Se över sin sits. En ryttare som ofta rör sig alldeles för
mcyket, överför det till hästen.
Träna mycket tempoväxlingar och övergångar.

daysi
2003-09-10, 13:44
Jag vet inte, men en häst som vägrar kanske inte tycker det är så roligt att hoppa, eller? :confused:

noppitoppan
2003-09-10, 13:50
jo det låter logiskt som hon sagt till dig, men jag tror heller inte att det skadar.. sedan så tror jag inte att proffsen har sadlar som passar alla sina hästar. kan inte tänka mig att de köper nya sadlar efter nya hästar utan de har ett gäng sadlar de haft i flera år som de använder till alla hästar. men säkerligen finns det de som köper till deras allra bästa hästar..

Xeline
2003-09-10, 15:02
Jag blir mycket mer beklämd av de ungar som sitter kvar på hästen som om den var en jäkla soffa.

När mina ungar ridit klart så sitter de av direkt efter målgång, sen skrittar de av hästen ett bra tag innan de får lov att gå iväg och titta på resten av klassen. Jag tillhör skaran som inte vill vara stalledräng åt mina barn !

kopparberg
2003-09-10, 15:24
:bow: :bow: :bow:
Här har du en till som avskyr när hästen/ponnyn används som soffa! :mad:
Och det avskyr jag vare sig det är barn eller vuxna som gör det!

Likaså tycker jag det är en bra inställning att du inte vill vara "stalldräng åt dina barn"!
Personligen tror jag att det är större chans att hästintresset håller i sig hos barnen, om de från början får klart för sig att det är DE som ska ta hand om SIN häst!

Vita_N_6520
2003-09-10, 16:21
Om det nu är den hästen som jag pratar om...
NEj hon tycker att det är jättekul o hoppa, men på ävling så blir hon fruktansvärt upphetsad o jättestark, kan delvis kenske bero på att hon är helt felriden från början, lixom bara frammåt-frammåt...
Men så var hon en häst med ganska dåligt självförtroende, måste lita helt på sin ryttare, och om ryttaren gör något tveksamt innan hindret så vägrade hon..
Men då rörde man vid henne med spöet som för att visa, det här är inte farligt.

Som sagt- hon gillade att hopap men med dem flesta ryttare så blev det för mycket på tävling, så då vägrade hon. Även om de slog till henne med spöt.
MEn inte med mej :p :d :banana:
För jag är lite känsligare än dem andra som red henne ibland...
För dom blir såna att om hästen springer, så drar dem i tyglarna, om hästen gör fel så slår de ibland :(
Så är inte jag, den hästen litade på mej när det gällde hoppningen..
Hur det sen gick när vi red ut är en annan sak :p :crazy:

gurkan345
2003-09-12, 11:30
Jag har sett många hästar på TV som har öronen platt bakåtstrukna efter varje hinder då ryttaren kittlar el gör den illa med sporrarna. En del hästar reagerar mer än andra. Hästar är dessutom otroligt snälla och medgörliga djur, de gör mer än gärna vad ryttaren kräver. De gånger de inte gör det är det antagligen för att de inte förstår vad vi menar. Så ett uppmaning till alla "hårda" ryttare, kräv inte mer av er häst än ni klara själva! :(

gurkan345
2003-09-12, 11:36
En mycket omtyckt och av många rekommenderad hästtandläkare (och han borde ju veta) anser att ett vanligt tränsbett INTE är det snällaste bettet, särskilt inte om det är för långt. Tredelat samt rakt tränsbett är i så fall bättre, då de ligger mer rätt i hästens mun, vilken egentligen inte är byggd för något bett alls. Dessutom är inte det viktigaste vilket bett man använder utan att man varierar användningen. Om hästen har samma bett jämt, så får den skador i munnen :( , hur snällt det än är. Med andra ord: omväxling förnöjer! :)

kopparberg
2003-09-12, 11:45
Visst kan en häst stryka bak öronen pga att ryttaren stör den.

Men en häst ska INTE hela tiden gå med öronen spetsade framåt! Hästens öron SKA pendla ömsom framåt (vad ska komma?) och ömsom bakåt mot ryttaren (vad vill du jag ska göra?).

Hästöron som hela tiden är riktade framåt, är ett tecken på att hästen inte alls är uppmärksam på sin ryttare!
Bla så när en häst skenar, så är öronen stelt framåtriktade.

gurkan345
2003-09-12, 11:46
Underlägg till sadeln behövs INTE, om sadeln är rätt tillpassad för hästen. Att elitryttare använder sig av sådana förstår jag, de kan ju inte ha en sadel till varje häst.

gurkan345
2003-09-12, 11:53
Visst sak inte öronen vara framåtriktade hela tiden, då lyssnar ju inte hästen för fem små ören. Men, antagligen är det något den inte trivs med när öronen är platt bakåtstrukna... :bump:

olgaklara
2003-09-12, 15:04
spelar ingen roll om sadeln är "rätt" tillpassad. Man använder ju underlägget för att ljämna ut trycket. Vet många bra sadelpassare som misslyckats flertal gånger med att fixa rätt sdel till just den hästen.

kopparberg
2003-09-12, 15:06
Ja ligger öronen slickade mot nacken, då är det ju irritation de känner.

kopparberg
2003-09-12, 15:08
Men när jag la under en gelpad under sadeln, så märkte jag att den var stötdämpande för MIN rygg.
Och då borde väl stötar om jag tillfälligt tappar balansen även för hästen kännas mindre?

Vita_N_6520
2003-09-12, 15:34
JA öronen ska pendla ,ja...
MEn man se rju om den lyssnar eller är sur/irriterad :smirk:

Janni
2003-09-12, 20:22
Du påminner mej om en människa som också propagerar för att ridsporten är sämst. Jag orkar inte säja mer än suck. Om eliten är så dålig, varför är den just elit då?

caballus
2003-09-12, 20:54
(håller med gurkans ståndpunkter men inlägget är riktat till samtliga)

Visst, underlägg till en rätt utprovad sadel ska inte behövas... men som någon tidigare sade kan jag bara hålla med om att en del ryttare hellre paddar upp och låter hästen anpassa sig efter deras favoritsadel än att anpassa sadeln efter hästen. Det är väl antagligen därför jag ställer så många frågetecken efter att ha sett ryttare med både gelpad OCH fårskinnsvojlock under samma sadel!!!
En del har en pad för att hästen är oerhört känslig, antagligen av ryggont förknippad med en felaktig sadel, ett par andra har det för att det ser ruskigt snyggt och proffsigt ut, och sen finns det dem som har det bara för att alla andra har det men aldrig fattat varför. Elitryttare behöver inte vara ursmarta bara för att de rider så jäkla bra... (sann historia denna också).

Såg Samsung från Gijon och ärligt talat satt jag med pennan i handen och RÄKNADE hästens utrustning...

Hälften hade någon form av Pessoa, Pelham, Kandar,Gag eller hackamore med långa skänklar.
En del hade till och med pullar eller aachengrimma med kandar eller pelham.
Den andra hälften hade vanliga former av tränsbett, en del eggbett, gummibett etc.

Såg ett flertal hästar som hade bakåtstrukna öron (inte bakåtvända uppmärksamma utan bakåtrstrukna sura irriterade öron) samt en nisse som skenade runt med sin häst okontrollerat på banan trots en skarp och fin pelhamstång.

Många har tagit mina inlägg som skitsnack antagligen, men tyvärr är det enkelt att bara slå på teven och kolla, har jag rätt eller fel? Var denna sändning från världscupen förfalskad nu eller?

Min fråga är:
VARFÖR FÅR RYTTARE ANVÄNDA SAMMA SADEL TILL SAMTLIGA HÄSTAR, PADDA UPP TILL TUSAN OCH HA SKARPA BETT MEDANS VI ANDRA BLIR BANNLYSTA OM VI HAR DET UTAN KONKRET ANLEDNING?
Vi människor har rätt att forma våra egna tankar och ståndpunkter, men borde inte spelreglerna och beteendereglerna vara lika för oss alla? Elitryttare är inte gudar, de felar också ibland!

Det jag yrkar på är att vi måste veta om detta och inte ta efter deras fel, TÄNKA igenom det vi gör själva och sluta följa alla trender när de inte behövs.

Gunvor
2003-09-14, 19:57
Om eliten är så dålig, varför är den just elit då?

Otroligt bra fråga! Undrar om det finns något bra svar på den. :crazy:

Janni
2003-09-15, 14:45
Kanske för att de är dom som är bäst

noppitoppan
2003-09-15, 16:33
kanske beror det på att vi "vanliga" hästmänniskor inte har x antal hästar som hela tiden byts ut. proffsen eller de som lever på hästar har oftast en hel del hästar som antingen är där för att tävlas, säljas, ridas till eller på inridning. vissa hästar kanske bara är hos en ryttare en säsong,eller knappt det. jag kan inte tänka mig att det är många som lämnar med sig hela sin hästs uttrustning när de skickar iväg sina hästar.

en vanlig ryttare som jag, har två ridhästar, köper uttrustning efter sin häst som vi oftast har ett bra tag, å upptäcker man att sakerna inte passar säljer man sadeln å köper en ny. där ligger skillnaden eller?

självklart är inte proffsen perfekta å gör fel precis som alla människor, men att säga att hela bunten är inkompetenta är helt fel tycker jag. visst det finns många på den nivån som köper sig framgång, men handen på hjärtat, hur många här inne hade inte köpt sig en rikigt fin å bra hopphäst om man hade haft möjlighet till det? å helt körd i grus kan man ändå inte vara om man rider på gp nivå...

sedan är ju faktiskt hästfolket ett känt släkte på att ha olika teorier på hur en häst ska ridas eller skötas å en hel del skitsnack förekommer i stallen runt omkring. hur lätt kan det vara när en säger si å en säger så? tänk bara på alla ponnyföräldrar som lyssnar på flera olika hästmänniskor, om de inte kan något innan hur ska de veta vad som är rätt å fel?

sedan tror jag att det blir en hel del skitsnack om proffsen för att alla vet inte hur de håller sina hästar. man har förutfattade meningar om dem. vi känner inte deras hästar, vet inte hur de fungerar så hur kan vi dömma dem när det gäller deras val utav uttrustning?

Vita_N_6520
2003-09-15, 21:19
Nejdu har fel ja skulle inte köpa mej en jättefin hopphäst jag skulel köpa mej en jättefin fältävlanshäst ;) :smirk:

Joo jag tror nog att de flesa här skulle vilja va rika o ligga på elitnivå :smirk:

Rejält_felskapad
2003-09-17, 19:55
Jag lovade mig själv att inte lägga min i Guns trådar, men nu kan jag inte låta bli :angel:.

Har du verkligen en så otroligt stor bild av dig själv :confused:?
Att rida i eliten innebär inte att man är bäst. Att rida i eliten betyder att man är en hyfsad ryttare (i de flesta fall :angel:) och att man har pengar. Du kan vara hur talangfull som helst, men utan pengar kommer du ingenstans! Om du inte har en sådan otrolig tur att du har en sponsor, vilket jag vet inte är ditt fall Jannike.

Elitryttare kan och gör fel. Att se er som några gudar leder ingenstans utom till botten.
Och att sen skylla ifrån sig när det går snett, det gör man bara inte :devil:.

Whiskey
2003-09-18, 11:27
Ang bett... Varför är tränsbett "snällast" för hästen? För att någon har sagt det? Om jag stoppade in vad de flesta skulle kalla ett milt, snällt tränsbett i munnen på min ena häst, skulle han få krupp! Han har alldeles för liten mun för det.
En av mina andra hästar trivs allra bäst på blank stång, utan nosgrimma. Varför? Förmodligen tycker hon att just det bettet ligger bekvämast i munnen. Och på henne har jag provat otaliga bett för att hon själv ska få "välja" vad hon trivs bäst på.
En tredje häst har jag oxå provat olika bett på, först vanligt bett o engelsk nosgrimma - impopulärt, skakade bara på huvudet, därefter utan nosgrimma - något bättre, provade tredelat (utan nosgrimma) gillades något bättre, mylerbett (utan nosgrimma), rakt tredelat, gillades, MEN allra mest gillade han en blank stång utan nosgrimma. Då var alla problem med att huvudet var som på en nickedocka borta, munnen var stängd och han var nöjd. (O ja, jag kan rida honom i grimma o få honom att trampa, men det utbildar inte honom vidare eftersom stången har en en annan funktion än grimma/kapson/bett)

Vad jag vill ha sagt med detta är att man ska se till vad hästen gillar, hur den ser ut i munnen osv. Förr smiddes varje bett enskilt till varje häst utifrån den enskilda hästens förutsättningar - mun, exteriör, rörelsemönster.
Jag kan tycka att en medveten hand med ett "skarpt" bett är bra mkt trevligare än en hand som far runt med ett "snällt" bett oftast i kombination med en hårt åtdragen nosrem, gärna med en snuderem oxå för säkerhets skull, i fall hästen skulle vilja gapa o protestera. Dölj problemet så finns det inte!

pixiegnomen
2003-09-18, 13:46
:bow: :bow: :bow:
Bättre insiktsfull än fördomsfull

noppitoppan
2003-09-18, 14:44
måste säga att jag tycker att majoriteten i eliten är mer än hyfsade ryttare. att rida i eliten innebär inte heller att man är rik från grund å botten. jobbade för en engelsk ryttarinna ett kort tag, å hon var från början inte rik utan har fått jobba sig upp i branchen, började som hästskötare å nu har hon en jättefin gård å en hel del fina hästar hon tävlar å rider. visst hon är inte på världscups nivå då hon måste sälja hästarna som har mest talang men hon har några bra 1.45 hästar.

hon lever på att rida in, utbilda å tävla hästar och hon är en duktig ryttare. och hon sliter å hästarna är alltid nr 1 för henne. hon är bara ett exempel.

att rida på en absoluta elit nivån internationellt kräver att du är en bra ryttare för att kunna konkurera. å givetvis en bra häst...

det är inte bara eliten som gör fel, alla gör vi fel..

fio
2003-09-18, 16:42
[quote]

Att rida i eliten innebär inte att man är bäst. Att rida i eliten betyder att man är en hyfsad ryttare (i de flesta fall :angel:) och att man har pengar. Du kan vara hur talangfull som helst, men utan pengar kommer du ingenstans!

Inte helt sant du, utan TALANG kommer du absolut ingenstans oavsett hur mkt pengar du har.
Har du talang och rider bra kan du nå väldigt långt, mkt längre än om du har pengar men inte kan rida iallafall.

Alla har verkligen inte mkt pengar, utan jobbar röva av sig sent på kvällarna med lektioner, in och tillridningshästar /försäljningshästar.
Det är många många många fler ryttare som har denna verkligheten än dom har pengar skall du veta!

Att vara elitryttare är att vara den bästa tävlingsryttaren inom den grenen man tävlar i, det är inte dom som är sämst som är elitryttare.
OCH det får du tolka hur du vill.....

Rejält_felskapad
2003-09-18, 19:19
Tyvärr så gör du det :crazy:.

Att vara elitryttare är att vara den bästa tävlingsryttaren inom den grenen man tävlar i, det är inte dom som är sämst som är elitryttare.

Då tolkar vi nog det lite olika. Enligt dig finns det alltså bara en person inom hoppning, en inom dressyr etc. som är elitryttare. Elitryttare för mig är en person som tävlar 140 och uppåt med mycket bra resultat.

fio
2003-09-18, 20:56
Då tolkar vi det olika , för mig är inte någon som rider 1.40 elitryttare för det gör kreti och pleti, dom som rider 1.40 är mellanskiktet och det är 100-tals ryttare tom jag, och jag är verkligen inte någon elitryttare när det gäller hoppning.

caballus
2003-09-20, 11:31
Elit granskar jag som SM-deltagande med bra resultat, internationella tävlingar i klasser 140cm och uppåt men framför allt en person som har ridningen som yrkesmål inom räckhand...

Att sen inte alla ryttare som ligger på elitnivå mentalt skulle förtjäna att kallas elit är en annan femma. En duktig ryttare med en medelmåttig häst kallar jag elitryttare. En dålig ryttare med en superhäst kallar jag enbart för elithäst.

teammalmgren
2003-09-26, 13:32
Men snälla nån *frulktansvärt irriterad*
Pelhambett är ett VÄLDIGT starkt bett i jämnförelse med ett kombinationsbett på en häst. Kombinationsbettet har du för att hästen har svårt att ha ett bett munen ETT VANLIGT BETT!!!!! det blir förstarkt. kombinationsbettet på bilden är ett hackamore som inte tar i munen anledningen till att det sitter ett vanligt bett där också är för att det ska bli lättare att STYRA!!! tycker du att det är konstigt kan jag rekomendera dig att själv testa rida på hacka mor och göra en snäv sväng.

Å hur vet du att det inte är befogat rida på kombinationsbett på just den hästen???

Gunvor
2003-09-26, 21:05
Tycker överhuvudtaget inte det är befogat att betsla upp alls.
Ett pelham är mycket skarpt, ja. Och ja, jag har provat göra
snäva svängar på ett hackamore. Det fungerade utmärkt.

Gunvor
2003-09-26, 21:06
Sluta vara så naiv.

Xenox
2003-09-27, 16:48
Nej, visst. De vi ser på teve har inte 50 hästar att rida, men de har garanterat minst ett tjugotal hästar i träning. Hur mycket de sedan rider hästarna beror på hur seriösa de är. Vet en del tränare som låter beridarna göra hela jobbet medans andra rider uppemot 10 av hästarna själva dagligen!

Sanningen är att senast igår sändes en etapp från nederländerna ur Samsung Cup Super League... det var oerhört lätt att sitta och räkna hur många som hade ett vanligt bett överhuvudtaget... 2 eller 3 kom jag upp i. Vad fick ni fram för siffror? Det är inget fel att rida med skarpare betsling om man klarar av det, men att sen sitta och säga att det vanliga bettet är det allra bästa, det yrkar jag på är dubbelmoral!
Toppryttarna tar ofta genvägar med betslingen just för att de inte har TID att träna en häst till punkt och pricka som skulle gå med ett vanligt bett även på tävling.

Sluta tänka på toppryttarna som fritidsryttare, de är