Visa fullständig version : Tillridning å töltsättning..

**BORTTAGEN**
2003-08-22, 10:29
Jag skulle vilja ha tipps på bra ställen att skicka min isis till för töltsättning? Pris?
MVH

Freyr
2003-08-22, 10:35
Inlägg raderat av Lobelia

Balderum
2003-08-22, 13:44
Var jättenoga med vem du lämnar hästen till!! Se till att det är OK där med hagar etc o att stället/tränaren har bra rykte.

Lämna inte hästen till sådana som rider "upp" hästen i konvex form, med hög hals o huvudet upp. Finns TYVÄRR fortfarande gott om sådana än idag!

Lena

Inte_Ung
2003-08-22, 15:16
Inlägg raderat av Lobelia

Inte_Ung
2003-08-22, 15:23
Det bästa sättet är att hitta en tränare som man känner personligen. Men det är kanske inte så vanligt.

Då så kan man i stället fråga människor med välridna och välskötta hästar vem som har tränat derar häst. Sedan så besöker man tränaren och ber att få rida en häst som tränaren har tränat. För att ta reda på om man skulle vilja ha sin häst där och tränad på det viset.

Priset skall man inte titta så noga på. En billig tränare kan bli mycket dyr, om hästen blir illa skött och illa riden. Medan en dyr tränare kan bli billig, då den kan göra stora framsteg på kort tid, utan att pressa hästen. Detta därför att stor erfarenhet ger en mer precis och till varje häst avpassad träning.

Freyr
2003-08-22, 16:46
nämnda person rider inte in häste snabbt och plockar ej in tölten för fort! det är ju därför jag anser att hon är så duktig! Jag har jobbat nära henne länge och vet hur hon rider och tycker hon är väldigt bra på att avgöra vad hästen är mogen för och inte! Och det har ju dessutom visat sig på de hästar hon ridit in och tränat att de har varit mogna för uppgiften.
Hur jag stavar det är upp till mej då det enligt SAOL även kan stavas "jävligt"! Språket utvecklas...
i övrigt har du helt rätt, det är många som rider in alldeles för fort och speciellt töltsättningar görs alltför fort/hafsigt och slafsigt! Håller helt med!
/Malin

sambaengi
2003-08-22, 18:08
Utom idoldyrkan inom klubben för inbördes beundran! O så duktiga ni var på er lilla "clinique"! Jodå, jag läste ditt första inlägg och mer idoldyrkan får man leta efter! Sedan stängde jag tråden med ett flin. Det var för pinigt att läsa och inte värt att ödsla tid på att läsa! Men somliga tror sig ha mer rättigheter än andra här på forumet.

Inlägget ovan är knappast någon idoldyrkan men alla som nämner något positivt om någon utanför "Bukefalos egen duktiga isisklubb", de är idoldyrkare i dina ögon! Löjligt så det räcker! Jag tror vi står minst lika stadigt på fötterna som ett visst litet inbördes gäng. Tycker du skall sluta att vara nedlåtande mot den ena efter den andra och misstänkliggöra folk som du inte ens vet vad de går för! Men jag har förstått att taktiken är just att snabbt misstänkliggöra de som kan vara ett hot mot ert allsmäktiga "kunnande" i detta forum. Trist inställning.

Personligen tycker jag att det finns massor av duktiga ryttare och man blir aldrig fullärd samt varje häst lär en något nytt. För det är de som är de verkliga lärarna och som ger facit på om man kan eller ej, om träningen är rätt, måttlig och långsiktig. Det syns på en häst om den är rätt riden eller ridits felaktigt. Det syns inte bara under ryttare utan även utan sadel. Om den här tränarens hästar visar just de rätta egenskaperna efter hennes träning så kan hon säkert sin sak också! Men sedan kan kanske inte alla bedöma om en häst är tränad på rätt sätt. Det kan vara ett problem.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

**BORTTAGEN**
2003-08-22, 18:59
Håller helt med Anette, Tråden om cliniqen har varit mycket spännande att följa. Men den oxå varit lite som en beundrar följetång.

Därför tycker jag att det kan vara ok att ge namn på tränare som man tycker är bra, för att tipsa av ren välvilja. Även om vi nu inte ska diskutera namngivna personer här i forumet.

Sen vet jag att ett inlägg i denna debatt kanske inte var det roligaste sättet att presentera sig i forumet, men jag har hängt med och läst anonymt rätt länge, även om det har tagit sin lilla tid att våga skriva ngt :)

mandalaki
2003-08-22, 19:23
Du missade något om du inte läste den tråden. Där finns en massa spännande och användbara idéer om sitsträning :).

mandalaki

Freyr
2003-08-22, 19:31
Håller med dej om att det kan ju inte vara förbjudet att säga nått positivt om någon. Smutskastning och förtal är ju självklart förbjudet, men att berömma någon måste ju vara ok?! Så kan jag ju då lägga till att jag inte har nämda tränare som nån idol (men flera andra har det och jag har andra jag beundrar),utan tycker att hon är otroligt duktig på det hon gör! Efter att se jobbet hon gjorde lugnt och i hästens takt, under stor press, med sin chef i nacken med Vepja har jag största respekt för hennes kunnande! Men att respektera och idolisera är väl inte samma sak?
/Malin

Inte_Ung
2003-08-22, 21:22
Därför tycker jag att det kan vara ok att ge namn på tränare som man tycker är bra, för att tipsa av ren välvilja. Även om vi nu inte ska diskutera namngivna personer här i forumet.

Det blir snedvridet om man rekommenderar vissa namngivna personer som tränare. Jag skulle kunna skriva långa listor på tränare som jag tycker är bra, men då så kan jag ge mig på att jag skulle glömma någon och att just den eller dess lärjungar skulla bli sura. Så därför tycker jag att vi följer forumets regler och INTE namnger tränare och så tycker jag att vi låter bli att svära på forumet.

Håller helt med Anette, Tråden om cliniqen har varit mycket spännande att följa. Men den oxå varit lite som en beundrar följetång.

Det står vem som helst fritt att anordna en workshop eller Cliniq med deltagare från Bukefalos. Och sedan att skriva om den här på forumet. Det är som när vi skriver om andra Bukefalosträffar som vi haft, men på just denna träff så var temat "sits och kommunikation" och då passade det att diskutera den här.

Du behöver ju inte läsa den, om den står dig upp i halsen. Dock vet jag att alla som var där, samt några till uppskattade tråden. Ty det står i själva tråden.

Inte_Ung
2003-08-22, 21:26
Personligen tycker jag att det finns massor av duktiga ryttare och man blir aldrig fullärd samt varje häst lär en något nytt.

Det är just mängden som är problemet. Vilka skall vi nämna och vilka skall vi inte nämna? Skall vi alla här skriva en egen "10 i topp lista"?

Jag tror inte att det är ett hållbart sätt att hantera informationen på.

Inte_Ung
2003-08-22, 21:28
Men att respektera och idolisera är väl inte samma sak?

Nej visserligen inte. Men om jag skulle skriva en lista på de som jag respekterar som ryttare och tränare, så skulle du inte orka läsa den listan p.g.a. dess storlek.

Betsy
2003-08-22, 22:32
Jag minns inte alla inlägg i den tråden men jag vet att jag själv skrev och tackade Djurjouren, Silverkedjan och Inte_Ung för att det blev så trevliga dagar!!
Jag tycker man åtminstonde borde få berömma folk? Det kom ju in lite diskussioner där, tex iller var väl inte så beundrande just där väl? :-)
Namn förstår jag att man inte ska dra upp! Men bukefalos användare diskuteras ju ( får både beröm och kritik ) här på forumet så det måste man väl tillåta!

Freyr
2003-08-22, 22:47
skriv du! Jag orkar läsa, det lovar jag! Det skulle vara kul att läsa dessa listor från alla som har åsikter om det, så får man ju mer tips! :)
Och att namnge personer är enligt forumets regler inte förbjudet, bara att smutskasta och förtala. Och för att jag respekterar en tränare betyder ju inte det att jag ogillar alla andra.

/Malin

Inte_Ung
2003-08-23, 08:20
Jag tror inte att vi får rekommendera tränare faktiskt. Om jag minns rätt så blir dessa låsta och frågeställaren blir ombedd att lägga in en annons på Annons-sidorna i stället.

Men om jag får klartecken från Moderator, så skall jag lägga in en 10 i topp lista i alla fall.

Inte_Ung
2003-08-23, 08:27
Jag tittade i Lobelias regler.

Så här står det:
2. Detta diskuterar vi inte här:
*Efterysningar av personer, hästar eller verksamheter.(Annonser)
*Reklam

Och därför så tror jag inte att jag får skriva någon lista.

mandalaki
2003-08-23, 10:27
Tvivlar på att Lobelia låter den här tråden ligga kvar.

Att diskutera namngivna tränare är ju omöjligt. Om du skriver att någon är bra och jag tycker att vederbörande är kass så får du offentliggöra din åsikt men det får inte jag, för då blir det smutskastning.

mandalaki

Freyr
2003-08-23, 11:05
ok. Det var kanske fel att skriva namn på tränare här. Men kolla på Sif:s hemsida på diplomerade C-tränare och hör efter om referenser. Lycka till!

/Malin

Mampas
2003-08-23, 12:57
Hej!
Bra att diskutera detta med att peka ut/namnge personer.
Kontentan bör väl bli att vi inte ska namnge folk OAVSETT om det är plus eller minus vi vill ha fram. :confused:

Tyvärr verkar forumet vara snedvridet då man å ena sidan kan ägna sig åt negativa spekulationer om människor utan att blinka för att å andra sidan kritisera när det kommer positiva inlägg... :smirk:

Nåväl; forumet speglar väl kanske samhället i övrigt. Negativ kritik är så lätt att haspla ur sig medan det positiva aldrig kommer i sin dager. Det var roligt iallafall att se att ngn lyckades få lite beröm på detta forum; oavsett om det var korrekt eller ej! :smirk: :)

/Linda

Lobelia
2003-08-23, 18:11
Det är en svår balansgång mellan vad som är tillåtet eller förbjudet när det gäller att nämna namn här på forumet. Den generella reglen är att men över huvudtaget inte bör diskutera personer vare sig i positiva eller negativa ordalag, det går som någon nämnt inte att endast tillåtat berömmet, vad händer då om någon annan inte håller med? Eller någon annonymt berömmer sig själv och sin egen verksamhet för att locka kunder?

Nu diskuteras det ändå folk här ganska flitigt, det är ibland omöjligt att undvika, exempelvis skulle SM och VM trådarna vara ganska meningslösa utan namngivna personer. Likaså känns det fel att förbjuda folk att debattera nyheter (exv avstängningar, uteslutningar, forskningsresultat), tidningsartiklar, träningsmetoder, träffar med andra Bukefalister etc utan att nämna åtminstone grundläggande fakta inklusive vissa namn för att kunna föra en meningsfull diskussion.

Ex
Det är det tillåtet att skriva att "Lobelia diskvalificerades pga doping" men inte "Det ryktas att Lobelia dopar sin häst".

Det är tillåtet att skriva "Jag anser att de träningsmetoder Lobelia skriver om i tidningen Islandshästen/Ridsport/Min häst.... är felaktiga på följande punkter...." men inte "Lobelia är helfläng och rider bara sönder sina hästar".

-----------------------------------------

Tyvärr måste jag även instämma i att jag förmodligen inte är helt konsekvent på alla plan, jag är inte mer än människa och försöker efter bästa förmåga tillåta så mycket som möjligt här utan att det för den skull går till personangrepp eller reklam eller svävar ut för mycket. För att kunna göra ett så bra jobb som möjligt så underlättar det om ni som deltar i diskusionerna här och så uppenbart har åsikter om var gränserna bör dras även hjälper till att skicka synpunkter, det är väldigt få som gör det tyvärr. Det kan hända att jag missar, förbiser eller helt enkelt inte har kunskap nog i ämnet för att bedöma om ett inlägg bör tas bort.

Lobelia//Moderator

Lobelia
2003-08-23, 18:15
En lista kanske inte är så lyckat, men om alla skickar in sina tio i topp listor så kunde det kanske gå för sig, det kan knappast räknas som reklam. Om intresse finns så kan jag höra med Gunnar.

Lobelia

Båbbe
2003-08-23, 20:03
Hmm tja man kan ju nu konstatera att Freyr inte kan nämna personen xxxxx (som tom jag är ganska säker på att jag kan lista ut vem det är), men att diskutera tex Johan H eller Peter H kan gå för sig (båda har förekommit med namn i tidigare diskussioner). Jag har svårt att se skillnaden faktiskt...

Var drar vi gränsen? Måste man ha varit med i landslaget för att det ska vara OK att diskutera personen här? Eller måste man ha vunnit SM? VM? :confused: Eller måste man ha uppnått nån sorts "legendarisk" status?

Jag kan också göra en 10-i-topp lista på tränare jag skulle kunna tänka mig att lämna hästen till! Gör ett nytt inlägg med en gång, så får vi se om det blir kvar... ;) :D

mandalaki
2003-08-23, 20:13
Jag tycker inte att det här är SÅ himla svårt. Att diskutera ryttares prestationer på offentliga tävlingar, där alla själva kan vara publik och bilda sig en uppfattning, är naturligtvis helt okej. Då kan man till och med, här, få vara mycket kritisk till någons ridsätt.

Men tränartips är svårare. Vad som försiggått i vars och ens enskilda paddock kan ju inte utomstående bedöma. Och om nån skriver ner en tränare så kanske den som skriver egentligen försöker ta hämnd för gammalt groll dem emellan, som vi utomstående inte vet nåt om.

Tränarnamn är ju lätt att PM:a, dessutom. Det är ju inte förbjudet att ha kontakter via Buke :angel:.

mandalaki

Båbbe
2003-08-23, 20:42
Min lista grundar sig delvis på egna erfarenheter om vad som "försiggår i vars och ens enskilda paddock", delvis på vad jag sett på träningsbanan och hört från andra.

Jag tycker det är en rolig idé att skriva en lista på de man skulle lämna sin häst till. Jag vill här då poängtera att detta är en VÄLDIGT hypotetisk lista för mig eftersom jag inte ens har någon egen häst ännu... :D

Lobelia
2003-08-23, 23:46
Tyvärr Båbbe, det fungerar nog inte med den typen av listor du skrev här (för er som inte läst listan så var det en blandning av kända och halvkända personer plus några förmågor här från Buke samt en motivering till varför dessa hamnat på listan), alla har helt enkelt inte samma åsikt som du. Ditt beröm hade snabbt kunnat följas upp av negativa erfarenheter av någon av tränarna. Alla på listan var knappast rikskändisar och kan få otillbörlig reklam eller kanske ännu värre svidande kritik. Obefogad kritik ute på ett offentligt forum kan få allvarliga följder för den enskilde.

Lobelia//Moderator

Båbbe
2003-08-24, 00:03
Ok men min huvudsakliga fråga har du fortfarande inte besvarat. Vilka är tillräckligt kända för att diskuteras? Var går gränsen? Vid Sm-medaljer eller ett känt Buke-nick? Tydligen anses inte vissa personer på min lista (som jag ändå tyckte innehöll mestadels Svenska mästare och Bukepersoner) vara tillräckligt kända för att diskuteras här...

Vilka namn var de felande länkarna (PM:a gärna mig om du inte vill skriva ut det på forumet)? I mitt tycke så var väl alla utom 2 (+ de 2 Bukefalisterna) ungefär lika kända som de personer jag nämner ovan... :confused:

Att alla inte har samma åsikt som mig är väl självklart. Det är ju just därför listorna vore intressanta. Om vi alla ville lämna hästar till samma personer så skulle det ju vara ett otroligt tråkigt ämne att diskutera...

mandalaki
2003-08-24, 01:03
Jomen det handlar ju inte om hur kända de är - det handlar om i vilket sammanhang du diskuterar dem.

Att skriva att Johan Häggberg red som en yxa på SM är okej. Att skriva att han förstörde din häst när du lämnat den på träning är inte okej.

Eller, Lobelia?

Vill också påpeka att namnet Johan Häggberg är fingerat ;) i sammanhanget.

Lobelia
2003-08-24, 05:54
Ungefär ;) men inte riktigt, mest handlar det om vad och hur man skriver, men som kändis får folk vara beredd att tåla lite extra. Om någon skulle få för sig att skriva att Johan Häggberg red som en kratta i femgången på VM är det okej, men skulle någon skriva det samma om Anna Andersson Vallfaris lättklasstävling så är det inte längre lämpligt. Jag tror inte detta är något större problem, de flesta verkar klara av att hålla sig inom rimliga gränser här och vet säkert intuitivt vad som är okej. Den lilla procent inlägg som tas bort eller flyttas handlar oftast om felplaceringar, försök till reklam, efterlysningar eller enstaka övertramp i stridens hetta.

Lobelia//Moderator

mandalaki
2003-08-24, 10:34
Det har du ju rätt i - Anna Andersson glömde jag :D!

mandalaki

Inte_Ung
2003-08-24, 19:55
Jag tycker att det definitivt går en skarp gräns mellan de som skriver böcker och tidningsartiklar i ämnet "Rida islandshäst" och de som inte skriver.

Att resencera en skriven text, publicerade bilder eller filmer, det SKALL vara tillåtet.

Att kommentera och betygsätta en tävlingsprestation lika så. Man tävlar ju för att bli bedömd och tittad på. Och alla har samma möjlighet att komma och titta. Alla tävlingar står ju i proppen.

Men när det gäller tränare, så har inte alla samma möjlighet till att göra en egen bedömning. Det går ju inte att skicka en häst till var och en av alla, för att se hur det blir. Och därför så bör inga namn anges där. Undantaget om man diskuterar tränares prestationer vad gäller att visa hästar på avelsbedömning. För det kan ju alla också få se själva.

Båbbe
2003-08-24, 21:26
Bra riktlinjer!

De personer jag nämnde är alltså helt Ok att diskutera utifrån deras tävlingsprestationer eller prestationer på avelsvisningar, men inte i egenskap av tränare (utom de som skrivit artiklar i ämnet)!

Mycket bra och lätt att följa! :bow:

iller
2003-08-25, 10:35
Jag tycker man åtminstonde borde få berömma folk? Det kom ju in lite diskussioner där, tex iller var väl inte så beundrande just där väl? :-)

Hallå där Betsy, jag vill minnas att jag skrev mycket positivt i clinic-tråden, både om själva tillställningen och om våra tre instruktörers bidrag. :bow: Sen hade Djurjouren och jag ett litet meningsutbyte i en annan, relaterad tråd, men det hade ju inte så mycket med clinicen att göra. :rofl:

För övrigt tycker jag att den här diskussionen är lite märklig, det har inte varit svårt förut att skilja på sånt som är reklam eller smutskastning av någons verksamhet (och därmed förbjudet), och sånt som är ren beundran eller kritik av en känd ryttare, vilket väl är tillåtet inom de vanliga råmärkena, dvs man undviker ärekränkande påståenden om namngivna personer. :bow: :cool:

sambaengi
2003-08-25, 13:29
Uppriktigt sagt tycker jag cliniquetråden låter som otillbörlig reklam enligt din definition. Och jag tror det är fler som reagerat så. Fast det var så överdrivet gluttigt och barnsligt berömmande så frågan är om reklamen blev positiv..... Sedan kan det säkert stå bra saker (...... Skriver jag utan att ha läst mer än första inläggen och som sagt där skakade jag på huvudet, flinade och tänkte att ja låt dem visa hur bra de själva tycker de är och stängde tråden...... ) där också men då borde man bara diskuterat det mer allmänt hållet. Jag tycker inte man skall diskutera sina egna kurser på nätet, känd eller ej. Det gäller mina kurser också och jag hade aldrig tagit upp det själv men det var det ju andra som gjorde, och inte positivt precis. Men var fanns du då Lobelia? Visst jag kunde ha opponerat mig till dig men det är lite konstigt att du upptäcker vissa personers felsteg men inte andras, av dig själv..... Jag tycker konsekvens saknas i handlandet hos en del moderatorer. Nu vet jag att jag inte är din favorit och att du tycker bra om cliniquegänget. Så gissa om man tycker att det är väldigt subjektivt i detta forum! Och det är nog uppenbart för de flesta läsare! De flesta moderatorer är bekanta med ett visst gäng som har större svängrum i forumet. Det är trist att det är så och förstör i längden. Det blir en kafferepsklubb med en liten klick som deltar medan flera seriösa tröttnar och struntar i forumet. Fast jag tycker det leder till vilseledning av nybörjarna, så därför griper jag in då och då, trots att jag får kafferepsgänget på mig, och säger min mening.

Lobelia
2003-08-25, 14:14
Om du ogillar mitt sätt att moderera så rekomenderar jag dig att kontakta Gunnar som är ansvarig för sidorna här. Vidare rekomenderar jag att du och andra som har åsikter skickar synpunkter på de trådar du av någon anledning ogillar och förklarar varför, det är lite sent för mig att göra något åt det så här i efterhand. Synpunkterna kommer förutom till mig även till Gunnar som på så sätt kan göra sin egen bedöming. En anledning till att jag inte upptäcker samma felsteg som du tycks göra kan vara att vi har olika åsikter.

Angående nämnda klinik har jag svårt för att förstå kritiken, ett antal Bukfalister stämmer träff för att diskutera och praktisera ridning ett initiativ som jag anser är värt att uppmuntra, finns det någon reklam som är tillåten så är det just för Bukefalos arrangemang. Liknade arrangemang har förekommit under fler rubriker och brukar vara mycket trevliga. Jag har personligen både besökt Globen Horseshow, ätit middag inne i Stockhom med glada seniorer och funderat på att besöka en akademisk ridträff som folk från den rubriken anordnat. Bukefalos är förutom ett forum för att sprida kunskap även en mötesplats för hästfolk.

Helena//Moderator

iller
2003-08-25, 14:40
Jag tycker Lobelia gör ett jättebra jobb som moderator, Sambaengi :bow: .

Om du hade läst clinic-tråden och den som föregick den, alltså den som inbjöd till den här buke-träffen, så skulle du se att det inte var fråga om verksamhet som någon tjänade pengar på, utan endast glada människor som träffades på sin fritid och delade med sig av sina erfarenheter (och, i Inte Ungs fall, av sina hästar :bow: ).
Vi hade väldigt trevligt och ville dels dela med oss av de goda vibbarna, dels tacka dem som ställde upp med tid och hästar.
Det blir ingen fortsättning (vad jag vet) som nån av dem tänker ta betalt för, alltså finns det ingenting att göra reklam för.

Du måste väl förstå att det är skillnad på att diskutera en sådan träff, och på att rekommendera eller avråda från att anlita vissa professionella hästtränare eller instruktörer?
TÄnk igenom det så ser du att du inte har något att klaga på. :idea:

Inte_Ung
2003-08-25, 14:46
Det var ingen som höll kurs. Det var ingen som tog betalt.
Vi träffades hemma hos mig och visade varandra olika saker, och alla fick vara med och prova.

Jag håller inte kurser, så det finns inget att göra reklam för.

Däremot så tycker jag också att man kan få berätta hur det är att rida för den instruktör som man har. Eller hur det var när kompisen hjälpte till med ridningen. Särskilt om den kompisen råkar vara en Bukefalist. För där så har ju alla här haft möjlighet att vara med. Samt har möjlighet att fråga de som var med hur det var.

Så min åsikt om vad vi kan skriva om är:
När alla har en möjlighet att vara där, typ tävling, visning.
När alla kan fråga de inblandade här på nätet hur det var. Så att de kan känna sig delaktiga även om de inte kunde vara med.

Jag tycker att det är mera generöst att skriva om vår Cliniq här, än det hade varit att hålla det privat för oss själva. För då så hade vi ju verkligen isolerat oss.

Det är ganska vanligt på de olika forumen att man berättar om kurser som man har varit på. Jag har läst om det på Barock och Dressyr. Så jag tycker nog att vi följer det "stora" Bukefalos andemening. Det är ju inte bara "Tävla Islandshäst" som finns här.

Men det är nog bra om Gunnar får säga sitt.
Fast jag tror att forumet skulle bli ganska trist om vi som tar litet initiativ till saker och ting, gick någon annan stans.

Betsy
2003-08-25, 15:12
jag menade bara att det var DISKUSSION också och inte bara beundrar klubben i den tråden!
Hoppas du inte tog illa upp :-)

mandalaki
2003-08-25, 15:17
Att Buke leder till träffar och improviserade clinics för intresserade är STORT :bow:! Gnisslar fortfarande tänder över att det inte var i mina krokar :cry:...

Folk som kritiserar ditt jobb utifrån trådar som de inte ens läst behöver du knappast bry dig om.

mandalaki

sambaengi
2003-08-25, 15:22
Det är ju rättvisare om jag framför kritiken till dig än springer och gnäller "bakom ryggen" till Gunnar och det är väl i samma anda som jag inte gnäller på dig att ta bort ett inlägg som rent av smutskastar mig utan istället väljer att förklara.

Gränsdragningar är inte svarta eller vita. Helt klart borde inte min kurs ha diskuterats enligt vad både du och Inte Ung här anför. Och eftersom Tim håller verksamhet på sina hästar, borde strikt inte hon diskuterats heller! Nu vänder och vrider jag på saker, vilket jag brukar göra. Det är alltså mer reflektioner över hur det fungerar på forumet och var gränserna går än rena åsikter. Gränserna ter sig väldigt luddiga och uttänjbara i vissa fall, kan man konstatera. En sak vet jag dock; Jag tillhör inte innegänget på Bukefalos och har inga ambitioner att göra det heller! Men debatten handlar ingalunda bara om mig. Jag är bar ett exempel. Det är principerna jag är ute efter, att alla har samma möjligheter och chanser, nybörjare eller del av innegänget skall kvitta! De skall behandlas lika och med samma respekt, för alla har rätt till att respekteras!

sambaengi
2003-08-25, 15:36
Man behöver bara läsa startinlägget i den tråden för att reagera som jag, det räcker. Den andra tråden var jag med och diskuterade i, så vad är det jag inte läst som jag inte skall yttra mig över? Jag har tydligt talat om att jag reagerat på de första inläggen! Tråden borde alltså redan från start raderats eftersom det görs reklam för personer, som i andra sammanhang tar betalt! Nu provocerar jag lite. Men var skall vi dra gränsen? personen som rekommenderade en tränare här ktjänar inga pengar på det. Det gör kanske tränaren i förlängningen men det gör kanske också de personer som nämndes i så lyriskt dyrkande meningar i cliniquetråden också eftersom de bedriver verksamhet! Det var lika mycket gratisreklam som förslaget på tränare! Jag kan inte se någon skillnad!

Inte_Ung
2003-08-25, 15:41
Det finns inget "innegäng", det är bara som du inbillar dig.
Om du hade orkat läsa mera än bara första inlägget på Cliniq-tråden, så hade du fått veta vilka som var där.
Och det var en mycket blandad samling som inte har ett dugg med något "innegäng" att göra. Flera kom efter en Senior-träff som vi hade inne på Nordiska museét med åtföljande middag. Så de var inte ens Islandshästmänniskor.

Jag umgås med många som kommer från de olika forumen här på Bukefalos, inte bara från Islandshäst, och det tycker jag är mycket trevligt.

mandalaki
2003-08-25, 15:56
Vad gäller clinictråden tycker jag att det var magstarkt av dig att döma ut den efter ETT inlägg, bara för att den handlar om personer vars namn får dig att se rött.

Att en av dina kurser figurerade beror väl, så vitt jag minns, på att Elin frågade dig om hon fick lägga ut en bild där du red en häst på Mylerbett - och du svarade ja? När sedan din ridning fick kritik tyckte jag att du var strong som klarade det. För åtminstone mig är det faktiskt underordnat vem som rider - men när ridbilder diskuteras lär jag mig ofta något. Därför uppskattar jag folk som vågar ställa upp med bilder här.

Men sen kommer du nu och klagar på att Lobelia inte tog bort inläggen :confused:? Du kunde ju ha bett henne att göra det då, om du tyckte att det var jobbigt att kritiserad.

Här får inte göras reklam för folk som tjänar pengar på sin verksamhet. Då blir det naturligtvis en gränsdragningsfråga, när folk med verksamhet deltar här. Men jag tycker hittills att både moderatorerna och näringsidkarna klarat den balansgången mycket bra.

mandalaki

Silverkedjan
2003-08-25, 16:25
Här får inte göras reklam för folk som tjänar pengar på sin verksamhet. Då blir det naturligtvis en gränsdragningsfråga, när folk med verksamhet deltar här.

*ler*

Min uppgift på "cliniqen" var att låna ut mina egna sadlar (som inte är till salu) och gå igenom mycket basala fakta om sadelutprovning. Det enda det leder till är att jag blir av med mina egna sadlar titt som tätt, de är ofta utlånade i nödsituationer tills folk hittat en egen tillräckligt bred. Jag har aldrig vare sig hyrt ut, sålt, eller tagit betalt för att prova ut en sadel, och har inte provision av någon. Jag vill bara slippa se hästar med gropar bakom bogbladen :)

Visst kan man ha "verksamhet", men att man har ett jordbruk med hästar i avel (som inte heller är vinstdrivande) betyder inte att man tjänar pengar på något så som hästföretagare med tex träningshästar och ridskola gör. Man kan inte lämna hästar på träning här, och all rådgivande "verksamhet" vi har är 100% ideell. Eller mer än ideell, för det kostar en del tid och respengar :angel:

Lobelia
2003-08-25, 18:41
Då jag modererar detta forum på uppdrag av Gunnar så är det honom du bör gå till om du tycker jag misssköter mig, det ingår i mitt "arbete" här att folk granskar mig och jag tar absolut inte illa upp. Om du ogillar att gå bakom ryggen så går det bra att skicka en kopia till mig. Givetvis är du välkommen att framföra kritik direkt till mig utan att gå omvägen via Gunnar eller forumet som du gör i det här fallet.

Jag beklagar att du tog illa vid dig av bilderna som lades ut på dig, men jag hade ingen anledning att tro att du misstyckte då du själv gav tillstånd och sedan tog aktiv del i diskussionen. Normalt sätt tar jag hänsyn till vad de inblandade i diskussionen tycker och de flesta brukar meddela mig om de känner sig illa behandlade, tystnad tolkar jag som ett tyst medgivande.

Helena//Moderator

Betsy
2003-08-25, 18:42
jag som trodde sadelutprovningen var lite "underhållning på sidan om"! Jag var helt säker på att allt stå hej var så att jag skulle få träffa gullebullen :love: :angel:

Djurjouren
2003-08-25, 21:36
*Fnissar* Och jag är väldigt nyfiken på vilka som är med i "innegänget" och vem som "idoldyrkas". Kalla mig korkad men jag har tydligen missat nått. Innebär det att man inte är med i innegänget då? :cry: *snyftar* :D

Betsy
2003-08-25, 21:39
Om det kan vara till någon tröst så skulle du räknas till mitt innegäng om det inte var så att jag tycker det är fånigt att räkna folk till "innegänget" bara för att de har kloka åsikter som folk lyssnar på :-)

mandalaki
2003-08-25, 23:26
Haha, bara att du frågar visar att du är med ;)!

Har du inte lärt dig det här under åren på Buke: innegäng definieras alltid av dem som anser sig stå utanför. Och de som inte har en aaaaning om vad de andra pratar om - det är de som är innegänget :).

mandalaki

ang
2003-08-26, 08:47
Man behöver bara läsa startinlägget i den tråden för att reagera som jag, det räcker.

Jag måste bara säga, att jag inte tillhör något "inne-gäng" - ovetandes eller inte - och jag var heller inte på clinicen.

Men, då jag läste startinlägget så blev min reaktion snarare "SATAN, där missade jag något" och jag kan inte förstå din avoga reaktion mot att människor härifrån träffas och delar med sig av åsikter, kunnande, frågeställningar etc. Att de möjligen har en avvikande åsikt från din, gör ju inte att de per automatik har fel.

Och vad ankommer modererandet måste jag säga att de allra flesta här på Buke, inklusive diskuterade Lobelia, gör ett mycket bra jobb. Misstag kan säkert förekomma, men fel gör vi alla och det intressanta är snarare hur man gör för att räta till dessa.

Att namnge människor blir självklart svårt, och jag tycker att gränserna fungerar bra som det är i dag. Naturligtvis blir det svårt att rekommendera en tränare - det är en subjektiv värdering där det är SVÅRT att komma med ett motargument utan att förtala personen.

Djurjouren
2003-08-26, 08:47
Aha :) Samma visa som i verkligheten alltså?

Silverkedjan
2003-08-26, 09:06
Att de möjligen har en avvikande åsikt från din, gör ju inte att de per automatik har fel.

För mig är själva poängen just att träffa folk med avvikande åsikter.

Hur ska man annars kunna spegla sina egna ?

Utveckling är ofta en syntes av den gamla erfarenheten och nya experiment man kanske inte trott på förut :o

För övrigt hade jag gärna sett Sambaengi på cliniqen :)

Men det kanske är dags att göra en nedåt i landet också?

ang
2003-08-26, 09:32
Eh, Tim, det var just det jag ville (klumpigt! :o ) uttrycka. Nämligen att de som "tvingar" en att tänka i andra banor och kanske omvärdera en hel del är det som också kommer att utveckla ens ridning, livsåskådning, whatever...

javill
2003-08-26, 10:52
[citat
Men det kanske är dags att göra en nedåt i landet också?

[/quote]

:banana: Ja ja ja ja!!! :banana:

sambaengi
2003-08-27, 14:52
Det är lugnt Lobelia! Jag tog INTE illa vid mig! Då hade jag tagit upp det då! Jag försöker bara får klarhet i hur reglerna fungerar för jag ser tyvärr ingen röd tråd eller en konsekvens. Jag bara diskuterar och valde att ta mig själv som exempel, så slipper någon annan stå i skottgluggen! Jag tål det för jag vet vad jag kan och inte kan. Frågan var om det inte skulle räknas som otillbörlig reklam ( antingen positiv eller negativ, spelar ingen roll )eftersom jag både tränar hästar, säljer hästar och håller kurser. Du skall alltså inte ta frågan ur personligt perspektiv utan ur ett allmänt med mig som exempel.

Mandalaki: Som du ser har du också missförstått. Sedan läste jag mer än ett inlägg. Jag läste dock bara de första och bläddrade sedan lite snabbt genom tråden. Jag tyckte den började så fel så jag struntade i den. Om jag varit en stridis som vissa är i detta forum, hade jag lusläst och letat fel och sedan gjort allt för att smutskasta, som vissa gör som sagt, men jag tål det också. Jag menar, jag var ju inte svarslös... Istället struntade jag i cliniquetråden o hade inte alls tänkt kommentera den. Men när den som startar tråden angriper andra och anklagar dem för reklam och idoldyrkan och samtidigt själv använder sådan lyriska omdömen om sina idoler, för där låter det verkligen som idoldyrkan, kommentarer som jag inte sett någon utanför just det jag kallar för Bukefalos innegäng använda, då tycker jag man ser grandet i sin nästas öga, om det ens var det, men inte bjälken i sitt eget, och då kunde jag inte låta bli att kommentera det hela för jag tyckte det var orättvist! Jag kommenterade alltså det inte för egen del utan gillade inte påhoppet på den som skrev ett förslag på tränare!

Visst kan man ju döma ut ett INLÄGG utan att ha läst det övriga, särskilt som det var det inledande inlägget! Jag var knappast ensam om att skratta åt det, kan jag tillägga! Men jag har valt att inte tjafsa. Vill de ha en sådan tråd, så låt dem ha det, tänkte jag. Men det vore ju trevligt om vederbörande kunde bete sig så själv också!

Sedan vet du inte vad jag tycker om personerna ifråga. Jag blir nämligen inte arg eller ser rött! Jag brukar sitta och skratta och skaka på huvudet! Så jag tar det inte så allvarligt som somliga andra. Det hade jag nog gjort för 20 år sedan men inte idag. Jag lägger ingen energi på att hata, bara på att älska! Däremot vet jag att det finns andra, ofta nybörjare inom islandshästvärlden som tror alltför lätt på det som skrivs här och det är enda anledningen till att jag debatterar på detta forum! Det är för andra människors skull men framför allt för deras hästars skull! Att Inte Ung hatar mig är ett problem för henne, inte mig. Vill hon lägga energi på det så är det upp till henne. Det är inte mig det är synd om i så fall! Och det gäller alla som säger så. Jag lider INTE av det, om någon nu tror det. Jag är alltför garvad och självständig för det! Annars hade jag inte frivilligt gång på gång gjort mig till måltavla! Jag är bara en katalysator till en motpol för att inte forumet skall bli enkelspårigt utan att fler skall våga säga emot det etablerade gänget!

Inte_Ung
2003-08-27, 16:58
Jösses, hur hanterar man något sådant här?

Balderum
2003-08-27, 18:37
Sätt dej ner o skratta o skaka på huvudet.

Så var det inget mera med det :angel:

Lena

Inte_Ung
2003-08-27, 20:21
Jag har nog inte den typen av humor. Ty jag tycker inte att det är roligt.

Betsy
2003-08-27, 20:31
Vad gör "det etablerade gänget" för fel?
Jag vet inte riktigt vilka du inkluderar där, men jag kan gissa och om min gissning stämmer så är de flesta av de i alla fall väldigt vettiga människor med mycket klokt att tillföra det här forumet...
Kanske är de etablerade för att de kan sina saker!
Så, vad exakt är det som de har fel i?

Djurjouren
2003-08-27, 21:30
Har väldigt svårt att tro att Inte Ung hatar dig, hat är en av de starkaste känslorna som finns och jag finner det konstigt att en så klok kvinna som Inte Ung har energi att lägga på att hata någon som skriver lite saker på ett forum . Dags att se sig med andra ögon kanske ;)

Lobelia
2003-08-28, 08:58
Jag är lugn och har varit det hela tiden. Du framför dock allvarliga anklagelser mot mig och vill därför styra dig till rätt forum att framföra kritik. Så länge du inte aktivt påpekar vilka inlägg som är fel medan de är aktuella så kan jag inte motivera mitt ställninstagande eller åtgärda eventuella brister.

Det är tråkigt att du inte förstår grundidéen med forumet och avsikten med reglerna, både jag och många andra här har försökt förklara och jag tror inte det hjälper om jag försöker igen, det blir bara mer ordvändande. Vill du få klarhet bör du gå till källan och läsa forumreglerna, länk till dem finns längst ner på sidan, plus vad som skrivits här och vända dig till Gunnar för att få förtydligande, eller så får du acceptera att inte riktigt förstår och leva med det. Vi tycks inte ha samma grundvärderingar vilket gör det svårt att förstå hur den andra parten tänker och agerar.

Helena //Moderator

Boj
2003-08-28, 09:03
Att Inte Ung hatar mig är ett problem för henne, inte mig.

Ursäkta min stilla undran, men hur i hela fridens namn kan man avgöra en sådan sak via en skärm. :confused: Bara för att människor kommer med andra åsikter så skulle man hata varann, i såfall har det funnits perioder då många på detta forum skulle ha hatat mig. :D

Jag vill minnas att jag haft ganska hetsiga diskussioner med bla Inte_Ung, Silverkedjan och även Djurjouren i vissa ämnen. :eek: Men inte någon gång har det fallit mig in att dessa människor skulle hata mig och mina åsikter. För att kunna avgöra det bör man ha träffat personen, och det är endast en av dessa som jag träffat in real och det var i yrkesväg sas. :p

Jag tänkte från början att avhålla mig från att skriva något i denna tråd, men nu blev det lite väl magstarkt även för mig med denna kommentar. :angel:

josse
2003-08-28, 14:25
Jag tycker att du har uppfriskande och bra inlägg och brukar resonera och diskutera sakfrågor på en bra nivå. Men när du menar att inlägg raderas på ett orättvist sätt tycker jag att du är ute på hal is. Att göra reklam för tränare/företag/ridskolor mm är en sak som inte ska förekomma på forumet, det står helt klart för alla. Men att diskutera en träff eller Clinik som förekommit och de erfarenheter som uppkommit där är en helt annan sak. Jag tyckte att tråden var intressant, speciellt som den kom att handla om sits.

När man är ute på Bukefalos och diskuterar hästar och ridning så kommer man dock inte ifrån att alla personer (både privata och de som råkar ha verksamhet och företag)marknadsför (både i positiv och negativ riktining) sin häst eller verksamhet på ett indirekt sätt. Vad jag menar är tex att männskor med kloka åsikter blir man ju kanske nyfiken på, nästa steg är kanske att gå in på länkad hemsida eller börja maila för att komma i kontakt med denna person. Kankse väljer man sedan att lämna sitt sto för betäckning eller börja ta kurser hos denna person. Indirekt kan man då sägga att denna är tack vare eller på grund utav Bukefalos. Men denna möjlighet att marknadsföra sig står ju öppen för alla. Om man ska undvika att sånt sker måste alla på bukefalos vara anonyma och omöjliga att spåra, och det skulle ju bli jättekonstigt.

Om det sedan finns ett gäng som känner varandra och som diskuterar det de gjort, så kan man ju antingen delta i diskussionen eller välja att skratta åt den.

Sedan kan jag hålla med om att det finns personer på forumet som är snabba att hacka och komma med icke kontruktiva inlägg, men det gör mest bort sej själva tycker jag (även ok det kan var mkt irriterande). Det som dock kan vara synd är att det kan skrämma bort nybörjare eller vi som inte alltid är så kunniga :) Alla har rätt att få säga sin åsikt, men i bland blir tonen lite besservissig och nedlåtande Typ: - Om din häst grisepassar är det du som ryttare som borde ta och skärpa till din sits innan du överhuvudtaget sätter dej och rider din häst igen....eller om din häst inte töltar så har den förmodligen spatt. Sådana typer av kommentarer hjälper ju knappast någon, även om innehållet iofs kanske kan vara korrekt. Åsikter/inlägg utan argumnet, förklaring eller som är till för att trycka ner andra är sånt som ska undvikas, inte rapporter från trevliga sammankonster. Jag tycker absolut att du ska fortsätta dina inlägg som brukar vara intresanta och belysande, men börja inte med pesonliga påhopp du också, det finns mkt mer intressant saker att läsa om /diskutera.

sambaengi
2003-08-28, 15:40
Jag gillar dina inlägg också Josse! OBS! Jag har ställt frågor om var gränserna går och tagit exempel. Jag har inte hackat på tråden utan har struntat i den och hade inte tänkt nämna den alls förrän denna tråd dök upp. Det är bra om folk får tips genom bra trådar. Anledningen till att jag nämner den, och OBS att jag bara tar upp den i denna tråd för att inte förstöra den cliniquetråden med tjafs, det är som jag sade följande:

- I det andra inlägget här så ges exempel på en tränare som en person tycker är bra. Genast blir då den som gjort inlägget anklagad för att göra reklam samt idoldyrkan. Då jämförde ja det med det första inlägget på cliniquetråden. Dessutom tog jag mig själv som exempel. Men av allt att dömma får vi diskutera både mig och Tim men inte den tränare som föreslogs i denna tråd. Jag undrar därför var gränsdragningen sker för vad som är reklam och inte reklam och vad som är förtal.

Till Lobelia: Jag tycker inte du svarat solklart på mina frågor! För att få dig att tänka igenom lite var gränserna går och ge ett TYDLIGT svar så har jag medvetet provocerat lite. Jag är inte ute efter dig på något vis utan efter vilka spelregler som gäller och att de är lika för alla!

Gällande Inte Ungs och min relation så har hon tydligt talat om att hon ogillar mig och jag borde förvisso ha skrivit OM hon hatar mig så är det hennes problem, inte mitt, inte ATT hon hatar mig. Fel ordval av mig, det kan jag hålla med om. Vi har aldrig träffats och jag kan bara relatera till vad hon skriver i forumet. Hennes inlägg gällande mig är knappast positiva. Vad jag vill tala om det berör mig inte och jag har inget behov av att gå in och hacka på henne i cliniquetråden. Däremot tyckte jag att hon inte behövde gå in och ta sig en sådan besserwisserton med en enda gång i denna tråden, men det är den typiska stil som kännetecknar hennes inlägg; in och slå ner dem med klubban med en gång utan att göra ett försök att skriva det på ett snällare sätt, fastän personen på intet sätt skriveit något dumt! Och det är inget drag jag gillar! Hon kunde ge be Lobelia radera inlägget helt lugnt istället!

Till Balderum: Helt rätt, det är så man skall ta det om man inte håller med!

Till Inte Ung: Synd du inte har den humorn!

sambaengi
2003-08-28, 15:51
Att dela med sig av kunskaper är inte fel men att hela tiden hacka på andra och ha inställningen att bara deras sätt är rätt och bara de kan, det är fel. Det är med hästar och ridning som det mesta här i livet: alla vägar bär till Rom. En del är dåliga andra är bra och det finns mer än en bra väg. Jag vill alla skall komma till tals men tyvärr är det många som tystnat och inte vågar mer pga av att detta gäng gått väldigt hårt åt dem i debatterna! Och där är bla Inte Ung i täten på att klappa till. Alla tål ju inte de törnar jag fått tex ( ingen klagolåt, jag bryr mig inte ). Man får anpassa sina svar till vem man debatterar med. Är det någon som är tuff svarar jag på ett sätt men här har nybörjare och andra försynt ibland ställt frågor och blivit idiotförklarade! De har tom fått privata hotelser PM:ade! OBS, jag nämner INGA namn!

sambaengi
2003-08-28, 15:54
Ja hon är kanske klok för dig, ni är ju kompisar. Tycker jag om mina vänner också. Det är därför de är mina vänner! Men jag skriver inte om dem här på nätet! Men jag bryr mig inte om vilket. OM det är så att hon skulle hata mig, är det som sagt inte mitt problem!

Lobelia
2003-08-28, 23:59
1) Det går inte att konstruera klara regler som gäller vid alla tillfällen, undantag och specialfall kommer alltid att förekomma. De flesta verkar klara av att hålla sig inom ramarna och tveksammma inlägg är ganska sällsynta. Lite vanligare är de klart felaktiga som tydligt bryter mot reglerna, men fortfarande så rör det sig om en liten procent.

2) Här (http://www.bukefalos.com/ubbt/showrules.php?Cat=) finns de generella reglerna för forumet och här (http://www.bukefalos.com/ubbt/showflat.php?Cat=&Board=islandshast&Number=262464&page=0&view=collapsed&sb=5&o=93&fpart=1) finns de specifika reglerna för islandshästforumet vilka är framtagna i sammarbete med forumbesökarna. Om någon punkt är otydlig så fråga gärna specifikt.

Helena//Moderator