Visa fullständig version : Stegrar, stegrar och stegrar!!

**BORTTAGEN**
2003-08-22, 20:29
Har en C-ponny som tyvärr har en väldigt dålig ovana, så fort hon inte vill något Tex jobba på rätt sätt eller lämmna sina kompisar så reser hon sig upp på bakbenen , förut så stod hon bara halvvägs upp så det var lätt att "dra" ner henne, men nu har hon börjat ställa sig spikrakt upp så man bara glider ner längs baken på henne. Ca tre gånger har vi dragit omkull henne så hon slåt över, men inte ens det tycks skrämma henne. Kan tilläga att hon är ett riktigt märrigt sto!! Nån som har nån ide på vad som hjälper???

Little_Chance
2003-08-22, 20:57
Min kompis hade en ponny, för många herrans år sen, som mycket väl passar in på beskrivingen ovan.. :smirk:

Det enda jag hade hört som verkade vara vettigt var att ta en vattenballong :idea:
Fylla den med vatten och ha den i beredskap när man rider.
Och när hästen stegrar sig nästa gång så dra till med vattenballongen mellan öronen på hästen.
Detta kan nog verka ganska grymt, men min ridlärare sa att det hade hjälpt honom.
Så.. Varför inte prova liksom?
Det gick åt tre ballonger, sen stannade hästen på marken.

Grejen är nog den att hästen tror att den slår i huvudet när ballongen spricker, och när vattnet sen rinner längs huvudet på den.. ja det säger kanske sig självt.

Det var en lösning, och det är nog inte den mest humana eller bästa lösningen, men det hjälpte oss iaf.
:bow:

Tassetass
2003-08-22, 21:00
Få hennes respekt och förtroende, så får du automatiskt hennes fyra fötter på marken.

Det din häst säger åt dig är "Jag litar inte nog på dig för att lämna mina hästvänner, och jag respekterar dig inte nog för att jobba för dig". En duktig tränare inom någon hästhanteringsfilosofi, t.ex. NH eller annan person som är bra på hästars beteenden och som kan lära människor uppföra sig som horsemen är nog vad du behöver.

Jag blir uppriktigt sagt FÖRBANNAD när du skriver att ni dragit omkull henne tre gånger! :mad: Så beter man sig inte mot ett djur, så enkelt är det! Och en ELOGE till er häst som inte tillåter er komma undan med så korkade metoder :bow:

Tassetass
2003-08-22, 21:01
Hur löser det problemet att spräcka vattenballonger på hästen? Man kanske får ner hästen på marken, men vad spelar det för roll då grundproblemet finns kvar?

**BORTTAGEN**
2003-08-22, 21:21
Hon är en livsfarlig häst, det är inte det att hon saknar förtroende tex på marken är hon väldigt samarbetsvillig , hon hoppar även allt jag styr henne på, trots att hon kanske är rädd, men det är när hon är på bra humör , hon är bara rent jävlig när hon inte får som hon vill och speciellt när hon är brunstig..Att dra ner henne var sista försöket att få henne att sluta, annars blir det ju slakt!!Man kan inte sälja en livsfarlig häst. Kan ju tala om för dig att vi varit i kontakt med flera av "dina" NH- människor och alla har föreslagit att dra omkull henne.Det är ju trots allt för hennes egen skull , inte kan ja hjälpa att hon "själv tappar balansen, när jag bara försöker få ner henne!!

Tassetass
2003-08-22, 21:26
Hon blir jävlig när hon inte får som hon vill eftersom hon anser att DIN vilja är mindre värd än hennes. Hon vill till kompisarna eftersom tryggheten där är bättre än tryggheten du erbjuder.

"Mina NH-människor"? Det tar jag som en förolämpning! Jag vet "NH-folk" som rekommenderat horsebreaking och join up, vilket i min NH-värld är helt förkastliga metoder. Så kom inte dragandes med såna försök till rättfärdiganden.

Visst kan jag lära ut knep för att få en häst att hålla alla fyra fötter på marken, finns många, men såna trix hjälper inte dig.

Var bor du nånstans?

Förlåt om min ton är något arg, men jag blir som sagt så heligt förbannad när folk gör som ni gjort.

töltande_pudding
2003-08-22, 21:39
har samma problem...en så länge har hon inte rest hela vägen upp så många gånger bara några :crazy:

**BORTTAGEN**
2003-08-22, 21:51
Vad tycker du att man skall göra då???????? Hon är redan :devil:väldigt mycket tränad från marken(NH-tränad), tex så kan hon bli longerad utan lina ,lyder som en liten hund. Men vad hjälper det när det enda hennes hjärna tar till är att stegra.PÅ nåt sätt måste man ju få ner henne när hon ställer sig, det är nämligen inte så att hon slutar när man släpper på tyglarna å låter henne göra som hon vill. Utan om hon väl har ställt sig är det ända sättet jag kommit på att hon får välta sig själv, vilket hon gör pga att hon står så högt. Jag vill ju inte gärna riskera livet, det är ju inte så kul att hamna under henne... mos en blöt fläck.
Kan ju tala om att hon antagligen har väldigt mycket vildhästgener i sig = omöjliga att tämja. Hon är släkt i rakt nedstigande led till tarpanen. Och en Tarpan är inte nåt man bråkar med sörru, där är det ända sättet överraskning eller skrämmsel metoden...!!!

angelaL
2003-08-22, 21:54
Leta rätt på en duktig tränare innan du skadar dig och hästen. Håll dig på marken, du kan arbeta hästen därifrån oxå.

Ingen häst är värd att riskera liv och lem för.

Jag skulle nog personligen leta reda på en tränare som är duktig på att arbeta hästen i en rundpadock. Har sätt hästar som blivigt tränade så och det gjorde undervärk med den hästen..

och rid inte hästen, skulle vara tråkigt att läsa om dig i tidningen.. "Tjej krossad av stegrande häst, invalid resten av livet" typ... :(

angelaL
2003-08-22, 21:57
Sen kan det vara bra att ta reda på varför hästen stegrar.. Det är ju inte riktigt normalt att en häst gör så, kan det vara tex kissing spines, el någon annan form av smärta, el bara hennes fustration för att hon inte begriper vad dina hjälper betyder???

Elektron
2003-08-22, 21:59
Bättre idéer än vattenballonger:
http://www.bukefalos.com/ubbt/showflat.php?Cat=&Board=ridning&Number=1328227&fpart=&PHPSESSID=

**BORTTAGEN**
2003-08-22, 22:06
Jo, jag har tänkt på det , vi har bla röntgat ryggen.Hittade ingenting som var fel.Och jag tror inte att hon helt plötsligt när vägen svänger i skogen får väldigt ont-nej hon kommer bara på att hon vill hem!! Har betäckt henne nu hon blev mkt snällare , vann två klasser LB-LA. Fast sen visade det sig att ett virus käkat upp hennes föl, så nu är hon borta ett tag igen på om betäckning..."så nu slipper man henne ett tag i alla fall" Men sen när hon inget föl har längre och börjar brunsta 300 dagar om året kommer det att komma tillbaks är jag helt 100 på.

sune4you
2003-08-22, 22:06
Hej! När jag var 14 för 250 år sedan red jag en underbar ponny som gjorde likadant. Han hade en otrolig balans på bakbenen så vi gled inte av. Jättesnäll på marken o.sv. Tillslut fick vi hjälp av en kunnig kvinna som hade honom 3 veckor och när vi fick tillbaka honom så fick vi order att inte bråka med honom. Låta honom knapra på en buske när han stressade upp sig istället... Så blev han en fantastisk tävlingsponny i både dressyr och hoppning.

Sådana ponnyer känner att man inte klarar av dem och då hjälper inga knep. Snabba trix försämrar bara tilliten!!!

angelaL
2003-08-22, 22:32
Bra att ni kollat ryggen. men skicka hästen till en duktig tränare, som har hållt på mycket med problemhästar,, vore som sakt tråkigt om du skulle bli sazzie invalido

töltande_pudding
2003-08-23, 00:01
jag har skrivit en tråda för mej själv om det här "häst som hoppar på bakbenen i protest" eller nått sånt fick bara svaren var glad att hästen har egen vilja bara det går bra efter åt är det ingen fara fast min häst stegrar bara när den tycker saker är jobbiga tx när hon måste jobba..men envis som ja är så går det bra jag vinner alltid! :)

Marlon
2003-08-23, 09:47
Kan hålla med en tjej att vatten i en vattenbalong fungerar verkligen!
men de bästa man kan göra är å försöka på tag i blod från en tex slaktad gris eler något fulla i en vatten balong och smälla den!
vad som händer när hästen stegrar är att du smäller balongen medlan öronen *inte hårt utan bara så att den går sönder*så när hon märker att det rinner längst öreonen och ruktar blod så tror hon att hon skadat någon elelr sig själv så då slutar hon förhoppnings viss med de!
Så balongen Kan visst hjälpa hästen!

Det är ganska uppenbarvem det är som bestämer här och det är hästen!
förstår att de måste vara skit jobigt när hon till och med går så långt att hon har slagit över!

Men de bästa du akn göra är var brstämd vissa henne att det är du som bestämer och när hon stegrar sig reagara snabt och läg dig på hennes hals och tryck ner henne så gått det går!
i med att hon fått sin vilja i genom några gånger så tror hon ju att de ska funka i alla tider men lått henne inte tro de!

har haft sma problem med ett fullblod så jag vet vad jag pratar om!

lycka till

Zaskia
2003-08-23, 12:46
Sluta kasta skit på andra " du NH-människa". Bara för att du praktiserar en viss typ av NH behöver det inte betyda att andras sätt är fel. Jag känner igen typen av häst och tro mig det biter inte med ledarskapsövningar på dem alltid... Trots att de ser din minsta rörelse och lyder den så fortsätter de traska på bakbenen när de känner för det. Då gäller det att ta till andra metoder, vatten funkar i många situationer, bla när hästar rusar baklänges ur transporten. De måste lära sig att se sig för och fundera på konsekvenserna innan de gör något. Så kom inte och påstå att dina ledarskapsövningar gäller i alla lägen. Det syns även i hagen att att det finns vissa hästar som alltid sätter sig upp mot ranghögre om de får chansen, alltid letar ett tillfälle även om de vet att de är lägre i rang.

Tassetass
2003-08-23, 16:03
Var kastar jag skit på andra NH-människor? Jag skrev det inom citationsteckne för att poängtera att folk som rekommenderar såna metoder, som horsebreaking eller join up, INTE är NH-människor i mina ögon. Jag tycker att såna metoder är fel, punkt slut.

Sen att det finns 100-tals olika typer av NH-filosofier och att många av dom är förbaskat bra, det har jag väl inte sagt nåt om?

Jag känner också igen typen av häst, men framför allt känner jag igen typen av ägare...

Tassetass
2003-08-23, 16:06
NH-tränad? There is no such thing. Man tränar inte en häst i NH, man tränar sig själv att bli en bra ledare. Att du kan longera hästen utan lina betyder inte mycket - jag kan longera MÅNGA hästar utan lina men inte är jag deras ledare för det. Det är inte VAD man gör som räknas, utan HUR och VARFÖR.

Och komma med förklaringar i stil med att hon är besläktad med vildhästar - kom igen. Det där är bara fånigt.

Se sanningen i vitögat - du har en del att lära dig om hästars beteende, framför allt din egen häst. Hon stegrar för att hon vill säga nåt, och du måste lära dig att lyssna. VAD hon säger är svårt att veta, men jag står fast vid min tidigare gissning.

Skaffa hjälp av en duktig tränare - men skicka inte iväg HENNE, då det är du som behöver tränas upp.

Elektron
2003-08-23, 17:33
Hästar går naturligt m o t tryck så det är ingen bra metod att slå hästen i huvudet med ballonger eller nånting annat för den delen.

En av mina hästar har rest sig och slagit sönder en stor lampa med huvudet och fått glas över hela sig - det hindrade honom inte från att göra samma sak igen.

**BORTTAGEN**
2003-08-23, 17:35
Gud vad trevligt att det finns folk som fattar att inte Horsmanship hjälper mot allt!! Hon är en riktig bitch, och jag lovar dig det finns inte nån som kan få henne att lägga av med nån så kallad NH- övning. När det slår slint i hennes hjärna så lovar jag att hon går in för att döda!! Det har också visat sig när hon en gång jagade upp en katt och verkligen slog ihop framhovarna för att döda den, ( katten Dog) Hon har också gjort så med hundar flera gånger men de har klarat sig...! Min tränare som förut älskat att rida henne , för hon går verkligen så bra när hon själv vill det. Vägrar totalt att sätta sig på henne nåt mer.Nu är hon i vilket fall på betäckning och sen faller jag för 18 års strecket, å sen får vi se om nån vill ha henne...

sante
2003-08-23, 18:24
Det hjälpte på en kompis häst, prova!!

Little_Chance
2003-08-23, 18:40
Horsemanship är bra, ingen säger nåt annat. Men ibland får man faktiskt ta en sväng runt det kapitlet.
Jag skulle absolut inte ägna mycket mer tid åt.. daltande (fel uttryck antar jag, men ändå) på marken, eftersom hästen redan känner sig säker där och är van vid den hanteringen.

Blir inte du lite osäker när hästen du rider stegrar sig?

Jag skulle köra på med vattenballonger, det är en beprövad och BEVISAD metod.
Så det så. :p

Daydream
2003-08-23, 20:00
Piskning mellan öronen.
Låter grymt men jag tycker faktiskt att stegring är såpass farligt att det är berättigat. Vet ni att den trilskar så måste det ju tas ur den.
Min pålla hotade med stegring ett par gånger men det räckte med nedåtsuperkorttygel och kortvolt.
Tursamt nog!
Men innan ni gör ngt alls så tycker jag att ni ska undersöka hästen från topp till tå på en veterinärklinik. Röntga igenom alla leder ordentligt - ofta så har hästar ont när de trilskar.

Elektron
2003-08-23, 20:05
Nej det är en idiotisk metod (en gammal myt skulle jag kalla det) som mycket väl kan leda till värre problem. Det kanske tar bort symptomet på nån häst men orsaken til att hästen reser sig finns ändå kvar och kan börja visa sig på andra (lika farliga) sätt ist.

Du säger att det är en BEVISAD metod - visa källa tack. Eller visa en enda utgiven bok tex (utgiven de senaste 10 åren) där denna metod förespråkas.

**BORTTAGEN**
2003-08-23, 20:16
Exakt, stegring är jävligt farligt, när hästen väl står på bakbenen handlar det ju bara om att få ner den , om det då är ett slag mellan öronen som är det ända som hjälper, så måste man ju ta till det, ja menar man kan ju inte sitta där i bakvikt och försöka leka hästpratare...hästen ska ner och helst på ett obehagligt sätt så att den inte vågar igen.
På en tävling en gång stod hon upp ca 15 ggr på rad , var nära att slå runt hela tiden , då skrek ja på henne och la spöt på hennes nacke, då sa den jävla domarn till mig att vara lite försiktigare med spöt och rösten- vadå skulle vi haft ihjäl oss både jag och hästen eller-man får ju se lite till situationen. Jag kan i alla fall säga att alla reagerade på den tillsägelsen från domaren, (de var på min sida alltså!)

Elektron
2003-08-23, 20:18
Upprepar: hästar går av naturen m o t tryck. Det är således helt ologiskt att en häst skulle sluta stegra sig för att den får ett tryck eller slag mellan öronen. Den kanske gör det första gången av ren förvåning, det skulle den säkert göra om du dammade till den i baken också, men du har problemet kvar.

Ist för att slå den i huvudet kan du ju dra ner den igen genom att dra i ena tygeln. Hjälper för tillfället men även här har du grundproblemet kvar.

Gul22
2003-08-23, 20:20
Jag har ingen bra lösning på ditt problem? Känner ni inte när det är dags och kan driva henne framåt? Eller när det börjar få henne urbalans genom att förböja henne innan hon kommit för högt?
Det jag mest undrar över varför ni har betäckt henne? Jag skulle då inte vilja avla på ett sto med ett sånt fruktansvärt humör.

Tassetass
2003-08-23, 23:37
Varför skulle det inte funka?

Natural Horsemanship är en naturlig uppfostringmetod, baserad på hur hästar interagerar med varandra. Om nu din häst är så "vild av naturen" så borde väl en metod baserad på hästars instinkter och beteenden funka perfekt?

Ju mer du skriver, desto mer undrar jag hur det kan ha slagit så slint i en hästs skalle. Eller var det slagit slint i mattes skalle? OCH VAD FAN TÄNKER DU MED NÄR DU SKICKAR IVÄG EN SÅN HÄST FÖR BETÄCKNING!?!?!

Jag hoppas verkligen att du är en liten 12-åring som bara sitter och skriver ihop en massa lögner för att få uppmärksamhet, för jag tycker så förbannat synd om din häst - och andra hästar som kommer i din väg.

Och än en gåååång... "NH-övning" - there is no such thing! NH-tränad, NH-övningar, det existerar inte! Om personerna som hanterat din häst intalat dig det - då har du valt enormt dåliga tränare.

Tassetass
2003-08-23, 23:40
Vem har sagt nånting om att dalta med hästen? Inte jag, i alla fall. NH handlar inte om att dalta med hästen, utan om att vara så mild som möjligt - utan att bli en mes, och så "hård" (firm på engelska) som behövs utan att bli elak eller dum. Att som sazzie skrika åt hästen och rappa till den, passerar både som elakt och dumt.

Skulle vilja ha sett dig praktisera vattenballongmetoden på min häst i hans värsta dagar - du hade blivit tillplattad innan du vetat ordet av.

Elizette
2003-08-23, 23:53
å herregud... för det första - det finns en orskat till ALLT - det finns en orsak till ALLT

nån som inte håller med mig ? var då vänlig och gör ett utlägg & ge mig ett bevis på att det finns ngt som inte har en orsak - tack

Nå... om det nu finns en orsak - som i detta fallet bildar ett problem - stegring -

tror ni helt ärligt att genom att kasta saker i huvudet på hästen, binda fossingarna i hjärnstänger eller såga av hästen bak benen - ungefär så smarta lösningar jag har sett på SYMTOMEN - problemet. tror ni att det tar bort orsaken?

Om orsaken fortfarande finns kvar, tror ni inte att den kommer att uttrycka sig på annat sätt? om ni nu omöjliggör det nuvarande ? eller?

Orsaken - har igentligen ingenting med symtomen att göra - symtomen är en bieffekt av ngt... hur *** kan man då lösa det igentligen problemet ( orsaken ) genom att ta bort symtomen?

förklara - snälla !

& kom inte och säg att ni får bort orsaken genom ballonger & gud vet allt :smirk:

ta reda på orsaken & jobba från grunden med orsaken... lämna symtomen hädan, den försvinner samtidigt som orsaken

jontemyra
2003-08-24, 00:07
När det gäller vattnet så är det väl inte slaget man är ute efter utan känslan hästen får när vattnet rinner ner för huvudet.....

Tassetass
2003-08-24, 00:11
Då kan man väl lika gärna ha en medhjälpare på marken som gasar på med vattenslangen, så får alla en dusch samtidigt! Two in one, liksom :cool:

/Jenny - trött och försöker skämta - ifall nån missade ironin

Gottfrid
2003-08-24, 06:50
Jag kan bara säga till dig helt vänligt, läs Tassens tankegångar och tänk igenom vad hon skrivit. Hon försöker inte bräcka dig på något vis, men det hon försöker säga är att fundera över på hur du förhåller dig i din hästsituation.

Jag har läst många, många inlägg av henne och hon är faktiskt väldigt klok.

Sen kan jag bara hålla med henne att de där dra omkull fasonerna hör inte och jag menar inte, hemma i hästhantering.

Vad var det du ville uppnå med det (förrutom att bryta nacken eller ryggen på hästen :confused:).

Madde

**BORTTAGEN**
2003-08-24, 10:17
Varför jag betäcker henne??? För att hon har en sån jädra kapacitet och gångarter som inte hör hemma hos en ponny, och det är faktiskt väldigt mycket uppväxt miljön som spelar in för hur fölet skall bli. Sazzie är antagligen pajad i huvudet, har varit cirkus häst i polen förut och har stora ärr över allt, så visst har hon fått mycket skit i sitt liv som gör att hon är som hon är, men stegra det är bara inte tillåtet!!!! Det är förbanne mig inte synd om Sazzie, hon har en jävla tur att vi tog oss an henne, annars hade hon gått till slakt troligen. Och hon har gjort fruktansvärda framsteg i allt, men så ställer hon sig bara rakt upp rätt som det är...å om hon kan få några lugna år som avelsto innan det är tid att ta bort henne är det väl jädrigt bra. Men den största anledningen till att betäcka henne var just den att hon skulle lugna ner sig(vilket hon gjor :banana:t) Så att jag kan utnyttja hennes kapacitet min sista ponny säsong.

Gul22
2003-08-24, 10:27
Troligen är det jag som är ding för jag begriper inte ett spår av ditt resonemang.
Du tror inte att hon har lärt sig att stegra på kommando om hon varit "cirkusponny"? Kanske ger du, omedvetet, henne kommandon som hon tolkar på sitt sätt och du på ditt?
Lycka till med vad du än håller på med!

Little_Chance
2003-08-24, 10:37
Du ser väl att folk härinne har provat och lyckats?
Det är väl bevisning iaf?

Little_Chance
2003-08-24, 11:12
Förresten. Hörde att man kan byta ut vattenballongen mot ett ägg i en annan tråd om stegrande hästar här på buke.
-provocera mera- :cool:

Elektron
2003-08-24, 11:33
Je en vinflaska är också en gammal klassiker. Och jag tror inte ett dugg på att metoden skulle vara en långvarig lösning och jag anser det knappast bevisat för att nån härinne påstår att det fungerar. Som jag sa får du samma resultat av att damma till den i baken. För tillfället vill säga.

Krabban
2003-08-24, 11:59
Ju mer du skriver, desto mer undrar jag hur det kan ha slagit så slint i en hästs skalle. Eller var det slagit slint i mattes skalle? OCH VAD FAN TÄNKER DU MED NÄR DU SKICKAR IVÄG EN SÅN HÄST FÖR BETÄCKNING!?!?!

Jag hoppas verkligen att du är en liten 12-åring som bara sitter och skriver ihop en massa lögner för att få uppmärksamhet, för jag tycker så förbannat synd om din häst - och andra hästar som kommer i din väg.

Ge henne lite konkreta tips istället, hon vill ju ha hjälp :mad:! Detta gäller alla som bara klankar ner på de tips hon har fått, ge henne bättre konkreta tips istället! (Mer än "vänd dig till en nh-tränare" och liknande)

Elektron
2003-08-24, 12:04
Jag har länkat till en annan tråd med massa bra tips men "slå hästen i huvudet"-varianten verkar ändå populärast....

Gul22
2003-08-24, 12:11
Sök hjälp var tipset.

Tassetass
2003-08-24, 12:12
Vette katten om hon hade så tur. Att hon varit med om en massa svåra saker, förutsatt att du nu inte sitter och ljuger dig blå, gör väl det än mer troligt att hon gör som hon gör av en väldigt legitim orsak. Att du ens tänker tanken att skrika åt och slå en häst som blivit slagen tidigare, det vittnar om brist på hästkännedom så det bara sjunger om det.

Och jag tycker fortfarande synd om henne. Att andra varit elaka mot henne är ingen ursäkt för dig att bete dig som du gör.

Hoppas min första känsla, dvs att du bara sitter och diktar ihop det här, stämmer - för annars finns det en pålle som har det riktigt tufft just nu.

Sunnan
2003-08-24, 12:13
Hej

det är mkt möjligt att hästen har det inlärt i sig i beteende att stegra, du kanske måste prova en annan väg?

sedan funderar jag lite på hur det är runtomkring ridningen,
hur mkt hon får, hur länge hon får gå ut om dagarna, om hon går ensam eller står i flock

lösdrift?

försöka tänka om det finns något samband när hon stegrar, något du gör, skänkel, röst, vikt, osv
i vilka situationer det uppkommer, finns det någon gemensam nämnare?
vet att många hästar som lär sig kommandot stegra när ryttaren lägger handen lite omärkligt på bogen, eller vid manken.
det kan inte vara så att du sänker händerna och då börjas det?
och sedan när hon börjar s¨å blir du rädd och lägger ner händerna i ett försök att stabilisera upp henne?

Lite tankar bara

Så att jag kan utnyttja hennes kapacitet min sista ponny säsong.

lite trist att "utnyttja" en ponny för att det är sista tävlingssäsongen

denna häst kanske behöver lugn och ro?

vad händer sedan med henne?

mvh/ Anita

Tassetass
2003-08-24, 12:14
Beror på hur man ser det.

Man får kanske hästen att sluta stegra, men vad hjälper det om grundproblemet kvarstår? I "bästa fall" orsakar det BARA mentala spänningar och olustkänslor och hästen (och hur någon kan låta sin häst leva så...), men oftast så utvecklar hästen bara nya metoder för att visa att nåt är fel.

Elektron
2003-08-24, 12:16
Det fanns fler tips och även ett boktips. Men att söka hjälp av nån är väl ändå den bästa idéen. Av nån med erfarenhet av problemhästar vill säga.

Tassetass
2003-08-24, 12:19
Enligt vad hon skrivit så har hon inte på långa vägar tillräckligt med kunskap för att lösa detta själv, vilka tips man än ger henne. Jag kan ge drösvis med tips om hur man får ordning på såna här hästar - har en själv - men jag vill inte ge henne dessa "verktyg" för jag tror inte hon kan hantera dom.

Att ta hjälp av en erfaren och DUKTIG tränare är det enda rätta hon kan göra (alternativt sälja hästen till någon som ser hästen som en individ och en vän, och inte bara som en stegrande häst som har stor tävlingspotential). Detta för att hon ska lära sig grunderna om igen, för att lära sig kommunicera med sin häst och lära sig läsa av denna - så att hästen känner att "Det här är en person jag kan lita på och som jag vill jobba för". För jag kan tala från egen erfarenhet - det är ett rent HELVETE att lära sig allting själv utan hjälp från en duktig tränare.

Krabban
2003-08-24, 12:59
Fast är det verkligen din grej att avgöra om hon har "tillräckligt med kunskap" eller ej? Fast å andra sidan har ju du inget som helst ansvar att svara på hennes tråd överhuvudtaget.

Jag bara menar att du vet ju inte vad hon kan eller inte, och uppenbarligen har hon inte all den kunskap som krävs för då hade hon inte frågat.

Jag tänker att om du nu har tips att dela med dig av så kanske dessa inspirerar till att söka hjälp när hon vet vad du är inne på för "linje". Och hon kanske visst kan hantera dessa, vem vet???

(Nu blir jag jättenyfiken på vilka tips du ligger inne med :D)

linzan
2003-08-24, 14:35
Gode gud är min första tanke, hur faaaaaaan kan man resonera som dig?? Har hon fått så fruktansvärt med stryk innan, inte fan ska hon få mer av den varan då!
Jag mår riktigt dåligt när jag läser vad du har skrivit, stackars häst som har en så störd matte som dej, du förtjänar inte hästen......
Tassetass har vettiga åsikter, lyssna på henne istället!

Korven
2003-08-24, 14:41
Cirkushäst???? Men är det inte det som cirkushästar gör, dvs stegra sig i manegen?? Hon gör väl bara som hon blivit lärd. :confused:

**BORTTAGEN**
2003-08-24, 14:50
Hon har vad man kan kalla ett "bra" hästliv ute ca ´7h om dagen vintertid, annars ute dygnet runt, går i en stor naturhage, med många kompisar (hon är den skoningslösa ledaren) Blir motionerad dagligen osv... Just nu ser jag henne gå här utanför och hon ser inte ut att tycka ett dugg synd om sig. Jag tror tyvärr inte att det går att få henne att sluta stegra(om jag inte sagt det förut så kan hon även ta till stegring vid andra saker hon inte vill, alltså när man inte sitter på.) Jag tror att hennes problem är att hon samtidigt har mycket att glömma och förlåta är en såna jäkla märr ,hon brunstar varenda dag från feb-okt. Jag skulle självklart bli jätte glad om det fanns ett sätt att få lösning på det, men jag tror tyvärr inte det gör det!!!!!

Sunnan
2003-08-24, 14:57
men sitter det bara i brunsten så kanske du kan prova örter mot det tex

http://www.hippok9.nu/

har bra grejer och det är ju värt ett försök tycker jag.

joneya
2003-08-24, 17:13
Grisblod luktar just GRIS och inte häst. Däremot har jag hört att hästar brukar sky grisar som attans, så det kanske fungerar bara därför?
Hästar doftmarkerar, så de har nog luktsinne nog för att förstå vad som är grisblod och vad som är hästblod.

joneya
2003-08-24, 17:18
Jag slog en stegrande häst mellan öronen en gång, och det gör jag aldrig om. Den hästen stog aldrig högt, och var alltid väldigt balanserad och samlad, och när jag slog blev han totalt osamlad, fick typ panik, reste sig högre och blev totalt ranglig. DET hade kunnat gå värre! När han bara stod på bakbenen visste han vad han sysslade med, när jag gjorde sådär så rubbade jag hästen totalt.

Och får ni inte en huvudskygg häst efter ett rejält rapp vet jag inte vad! Uscha säger jag bara! Inte straffa! Hästen gör inte fel av illvilja, de har inte illvilja.

Kanske har hästen i inlägget faktiskt blivit rejält retad eller störd i samband med hundar eller katter, kanske är den svartsjuk på dessa djur? Agressiv tror jag inte på. Sedan är det betydligt farligare att vinna en agressiv hästs tillit, men den finns där, och hästen är INTE elak och förtjänar mera än att bli betraktad som en tävlingsmaskin.

Jag red en fin och duktig New Forest vid ett tillfälle som tydligen kunde gå svårklass dressyr (alla de svåra rörelserna), men hon gick på bakbenen för minsta lilla, hade ont i munnen, i ryggen och hatade verkligen människor. Hur bra en häst går säger INGET om hur den mår. Jag har sett folk lura fram riktigt fina saker ur totalt missnöjda hästar.

sanwan
2003-08-24, 17:24
Ärligt talat, är hästen såpass väck i skallen att den försöker (och lyckas) döda andra djur och människor så kanske den ändå skulle må bäst av att avlivas? Den har ju uppenbarligen allvarliga problem med sitt huvud och jag tvivlar starkt på att en sådan häst mår sådär jättebra.
När sedan ägaren vill uppfostra den genom att dra omkull den eller dänga saker i skallen på den så tror jag inte att den mår bättre av det.

Det jag skulle göra med en sådan häst är att börja om helt från början med ridningen, det vill säga vänja in vid sadel, skritta med ledare osv. Gärna efter en tids vila från både ridning och människor. Ta det väldigt lugnt i små steg och gå aldrig så långt att hästen känner sig tvingad att försvara sig.

Är det enbart vid brunst så kan man ju ge hormoner alternativt naturmedel som kan hjälpa.

jontemyra
2003-08-24, 22:45
Precis..... ;)

jontemyra
2003-08-24, 22:47
Har jag också hört för många år sedan, men anatar att det var samma effekt som man var ute efter, rinnandet!

Tassetass
2003-08-25, 22:38
Självklart är det min sak att avgöra om jag anser huruvida hon har nog med kunskap att ta del av det jag kan - min kunskap är min egendom.

De tips jag ligger inne med spänner från allt från att få ner hästen på marken till hur man ska angripa problemet från grunden - allt beroende på vad problemet bottnar i. Men vad problemet än är kommer man ALDRIG tillrätta med det om man inte har ödmjukhet nog att se objektivt på saken - dvs även ta med sig själv som ett alternativ till vad problemet kan vara.

Var sazzie verkar brista mest är inte i kunskap, för det är inte alltid det det hänger på. Mycket handlar det om attityd gentemot hästen, en vilja att lösa problemet är om det visar sig att lösningen ligger i att man totalt måste strukturera om sig själv. Det handlar om en beslutsamhet och en princip att ALDRIG anta nånting, och ALDRIG anse att hästen bara dummar sig eller gör det den gör för nån annan orsak än en väldigt giltig sådan.

Att man gör fel kan jag ta, jag har gjort många misstag i mina dagar. Men hade sazzie haft den ödmjukhet jag talar om hade hon inte haft den aproach hon har - hon hade inte accepterat tips av stuket "dra omkull hästen", "dräm en vattenballong mellan öronen" eller liknande, utan hon hade krävt nånting bättre.

Må vara att jag är för hårt, men jag blir så heligt förbaskad när folk har en så otroligt respektlös attityd mot hästarna, och inte behandlar dom som dom kärleksfulla, varma och kännande varelser dom är, utan dom reduceras till tävlingsmaskiner och avelsdjur.

Tassetass
2003-08-25, 22:41
Finns en klockren lösning - sälj henne till någon som kan hantera henne.

En sak är då säker, så länge du inte tror att hon går att få bra, så länge du inte tror att hon kan bli en harmonisk häst och så länge du anser henne vara en "jäkla märr" (är du medveten om att hästar faktiskt inte kan styra sina hormoner? Det är inte så himla kul att brunsta jämt) så kommer du ALDRIG lösa era problem.

Gul22
2003-08-26, 08:05
Kan hon inte få hjälp av vet mot brunstningen om den pågår varje dag i 9 månader? Inte skulle jag gå med mens varje dag utan att söka läkare.

Boj
2003-08-26, 08:20
Nu har jag inte orkat mig igenom alla inlägg, men kan hända att hästen har någon fysisk blockering och får on när kraven ökar. Kanske skall man kolla igenom allt, och börja med sadel, bett, tänder rygg och eventuelt gå vidare med en check hos klinik/vetrinär.

Om hästen är ett sto, kan det tänkas att det har med brunst att göra. I så fall finns örtblandningar som fungerar effektivt, tex regulate som finns hos www.hippok9.nu (http://www.hippok9.nu) .

Krabban
2003-08-26, 10:40
Oj hjälp! Jag tar inte hennes parti på ngt sätt, jag bara menade att hon kanske behövde lite mer konkreta tips för att bli inspirerad, och det för hästens skull.

Annars, precis som du skriver, kanske hon istället (och verkar redan ha gjort) tar till sig av de metoder där man ser hästen med ngn sorts inneboende ondska eller liknande. T.ex. att hästen bara jävlas.

jontemyra
2003-08-27, 10:49
Låter som ett väldigt bra förslag att börja från början!
Allt verkar låst och blokerat från både häst och ryttare så tror för bådas skull att detta skulle bli bäst och ta allt som sagt lungt och sansat, se om man kan komma på god fot med varandra annars är nog det bästa att sälja!

När det gäller att ge sig på andra djur så hade jag faktiskt ett russ som var och är snäll, bra i alla lägen utom om det kommer ett litet djur i närheten typ kanin, kattunge då försöker han ge sig på dom och stampa = döda dom!

TurboDevil
2003-08-27, 17:32
Jag har nu suttit här en bra stund och läst alla inläggen från allas sida, vissa bra vissa dåliga. Det jag nu tycker är att alla ska glömma de metoderna som den här tjejen använt för att få ner sin ponny på alla 4 igen! De har ju uppenbarligen inte hjälpt och det är därför hon vändrer sig hit för att få HJÄLP!!! Själv så kan jag förstå om man kanske ger sin häst ett rap mellan öronen med spöt om den stegrar sig för man blir RÄDD....Helt ärligt så blir nog alla rädda i den situationen och man gör vad som hällst för att komma ur den. Men det jag tycker är fel i detta är att nät hästen har upprepat beteendet igen så borde man förstå att det räcker inte med ett rap mellan öronen detta var INGEN engångsföreteelse. Det man nu borde göra är att kanske ha med sig någon när man rider ut som kan ta tag i tyglarna och få ner hästen igen. Det är inget som får bort problemet men kanske kan tjejen som äger hästen känna en gnutta trygghet. Sen håller jag med om att ta med en tränare ut och vissa upp situationen för honom/henne och sen börja bygga upp förebyggande övningar för detta. Det som också kan va bra med det är att man kan få tips om hur man ska göra om hästen stegrar sig, utan att skrämma den halvt från vettet eller att göra illa den. Men som sagt första gången hästen stegrar sig så slår man till den för man blir som sagt rädd och vågar inget annat!!! :(

Hoppas det går bra med din ponny och att du inte lyssnar på alla dumma saker folk säger!!!! :bump:

semlis777
2003-08-27, 20:32
min ponny började helt plötsligt med att stegra sig ibland när man red ut men det visade sig att han bara försökte att skrämmas och så, visade sig att ryttaren var lite osäker,men så fort hon blev säkrare så slutade han och stegrar sig. kan ha ont någon stan har du tagit ut vet??

Elektron
2003-08-28, 10:01
"Men som sagt första gången hästen stegrar sig så slår man till den för man blir som sagt rädd och vågar inget annat!!!"

Nä första gången hästen reser sig slår man den garanterat inte mellan öronen för det hinner man liksom inte. Sitter man kvar öht ska man vara glad. Det krävs en hel del kroppskontroll, och sinnesnärvaro, för att utöva denna (idiotiska) metod. Så tala för dig själv...

martha
2003-08-28, 10:13
Håller med....ett typiskt munkpeppar sto....
PROVA MUNKPEPPAR....snälla...
eller bry dig inte när hon stegrar....fråga bara om hon är klar snart...brukar hjälpa...

mizz_perfect
2003-08-29, 09:12
Jag tycker att det låter på di gsom om du inte gillar din häst. kan nästna gissa att när hästen stegrar så sitter du å skrker å vifftar för att få ner den å då blir hästen ännu räddare och går om kull.

En häst kan inte tänka ut att nu ska jag vara elak bara för att straffa ryttaren!

Om hästen nu har dödat en kat ts åvarfö ens betäcka den? om den nu har fel i huvudet so du påstår. isåfall ska du inte ens tävla med den då den kan vara till skada för andra ryttare. sen om hästen har kapacietet som su säjer s åvad hjälper de när du inte kan klara av din häst? kolla så att sadeln ligger rätt, att hästen inte har ont i ryggen osv.

eller varför inte sälja/ge bort till någon som klarar av den och tytcker om sin häst mera än en tävlingsmaskin som ska utnyttjas sista året du får tävla ponn? på dina inlägg låter det so mom du inte gillar henne överhuvud taget.

du har aldrig tänkt på att du kasnke är för tung öfr henne? om hästen är en c ponny och du är 17år så kan det ju tänkas att du växt ur hästen?? vad vet jag!

**BORTTAGEN**
2003-08-29, 11:56
Som jag sagt förut, så tror jag inte att hon är född elak,utan att hon antingen har blivit illa behandlad eller rent av blivit mindre bra uppfostrad och inte fattat att människan är den som är ledaren! Därför tror vi inte att det skall vara någon fara att avla på henne.Å som dagt om man själv kan sätta sin prägel från det att fölet är nyfött så blir det nog bra. När hon stegrar så gör jag absolut ingenting annat än att drar i en tygeln för att få ner henne. Funkade jätte bra förut - fast nu har hon kommit på att om man ställer sig alldeles spikrakt upp, då blir man av med det man har på ryggen....Måste bara tala om att det absolut inte är så att hon börjat stegra sedan jag fick henne...hon har tydligen stegran så in i helskotta med tidigare ägare, börjar det komma fram nu, jag blev alltså lurad .. vilket jag inte vill att någon annan skall bli , därför är det väldigt svårt att sälja henne , för det finns ingen som kommer klara av att ha henne som ridhäst , om hon håller på som hon gör nu. Och då kommer det ändå bara att sluta på ett sätt...och inte kan jag behålla henne nästa år heller , har inte plats för 5 hästar.Att jag skulle vara för tung för henne var nog det dummaste jag hört!!! Hon är 140cm+ och har kropp som ett muskelberg och jag väger 50-55kg. Hon har inte heller ont någonstans är undersökt och röntgad..

ankans
2003-08-29, 12:09
Jag tror det blir svårt för dig att göra något åt hennes olater. Hon kanske har en genetisk defekt som i sin tur kan ärvas av fölet. Även om du präglar fölet så kommer fölet ändå bli mest präglad av sin mor och efter vad du beskrivit så avråder jag dig skarpt att avla på henne. Jag är ledsen och säga det men en häst som utgör fara för andra djur och även människor borde man avliva, det låter inte som om hon mår särskilt bra med tanke på den attityd du har gentemot henne.

**BORTTAGEN**
2003-08-29, 12:33
ha lång lina när du är ute och går och va 2 st en kan gå brevid dig. Så går du där du vet att hästen brukar stegra sig. När hästen rester sig upp så ignorera det när den gått ner på marnek så gå vidare den ska lära sig att oavsett om den går på 2 ben eller 4 ben så SKA den gå frmmåt där DU vill.Och eftersom det är SÅÅÅ mkt jobbigare att gå på 2 ben för en häst än 4 så kommer den att till slut börja gå förbi med 4 ben.
Det är som en hund när den hoppar och skäller på en hund som kommer eller på en plastpåse och vi brusar upp och och skäller på hundne gör vi bara situvationen farligare för hunden och eftersom du med blir arg och upprörd vid farliga saker så uppnuntrar du bara hundne till att detta ÄR ju farligt.SAMMA sak med häst om man börjar att gapa och skrika och rycka i grimskaftet så fort hästen stegrar sig uppmanar du bar hästen till att detta måste ju vara farligt eftersom matte/husse med blir arg.
Men om man iggnorerar situvationen och går som vanligt bevisar du ju för ditt djur att detta är inte farligt eftersom du somledare inte blir rädd behöver inte resterande i flocken bli det heller.

Elektron
2003-08-29, 19:38
Lagom lätt att ignorera en häst som reser sig då risken att åka av är överhängande.

Det spelade liksom ingen roll hur mycket jag ignorerede min, jag åkte av ändå...

Tassetass
2003-08-29, 21:13
Som sagt, fölet kommer att präglas av sin mor och av dig i egenskap av matte, och efter vad man hört om stoet och om dig verkar det vara a match made in hell.

Du säger att du känner dig lurad - hur tror du då hästen känner sig..?

josse_horses16
2003-09-02, 10:40
hejsan... läste inte alla svar, men vattenbalonger tyckte jag var väldigt smart!
Prova det!
Sen att det i grunden handlar om till lit säger sig väl självt.
men du kanske måste börja i fel ordning för att få det bättre.
börja med balongen och träna sedan upp hennes förtroende...
underkastande trix, kanske du kan prova...
som att buga eller ta godis mellan bakbenen??
Kram/Jossan :banana:

Xeline
2003-09-02, 10:51
Vi har också en ponny som går på bakbenen när hon hamnar i stressade situationer och när hon inte riktigt vet vad som krävs av henne. Då måste man kräva något enkelt som hon förstår. Nämligen FRAMÅT. Och då rids hon framåt ända tills hon förstår att framåt är bra uppåt är fel. Sen får man långsamt komma tillbaka till övningen, man hade tänkt, om hon fortfarande inte förstår och reser sig istället så är det FRAMÅT igen. Tillslut så brukar hon "tagga ner" och försöka lyssna på instruktionerna till det som hon stressat upp sig för. Detta funkar ALLTID på denna häst, men man måste vara oerhört tålmodig och helt konsekvent. Reser hon sig så är det Pang på och fram, fram fram som gäller. Jag vet inte vilken filosofi detta kan härröra till. Men på vår ponny fungerar det.

Nutro
2003-09-02, 11:46
Hur kan du se henne utanför när du har skickat iväg henne på betäckning :confused:

Elektron
2003-09-02, 12:41
*suck*

Om du läst alla svar kanske du fattat att det inte alls är smart att använda vattenballonger.

Alexandra_W
2003-09-02, 16:59
Svarar på sista inlägget av lathet, svaret är inte riktat till den vars inlägg jag svarar på.

men några saker som DIREKT slår mig.

1. Hästen mår inte bra, det är knas/obalans/ont någonstans. Lite senare framgår det också att hästen brunstar onormalt mycket och är "märrig". En oupphörlig brunst på 100 dagar är tecken på att något är riktigt ordentligt fel! Hon är räntgad i ryggen. men är benen böjda och röntgade? är äggstockar, livmoder och fortplantningsorgan kontrollerade? Är hennes hormonnivåer kontrollerade? har minsta försök med veterinärmedicinskt eller "alternativt" (örter t ex) prepat gjorts för att reglera brunsterna?

Hur kan hon ha blivit bättre med ett foster som inte överlevde och som bara fanns där en kort tid? Hur kan hon övht blivit dräktig med sina brunstproblem?

Kort sagt, gå igenom hästen igen, och fäst särskilt vikt med brunstproblemen.

2. Hästar är smarta djur och den här är inget undantag. Hon försöker med alla tillgångliga medel uttrycka en ståndpunkt, dvs att hon inte orkar/kan/har lust att utföra det som önskas, och uttrycker det med att ställa sig. När hårt sätts mot hårt fasar hon upp och skriker än högre.

Oavsett om hon inte kan eller bara inte vill så VARFÖR kan/vill hon inte? Ytterst få hästar som är smärtfria, friska och mår bra och rids bra tycker att ridning är så tråkigt och hemskt att de ställer sig rakt upp hipp som happ. Så om hon inte har ont/problem, VARFÖR vill hon inte bli riden? Passar sadeln? Passar övriga utrustningen? hur ser det ut i tänderna? hur reagerar hon med annan ryttare, hur har ryttaren det med händer & balans? hur har nuv och tidigare ryttare "bemött" protester?

3. Hon har en tveksam historia. I ena inlägget har hon haft ett hårt liv med hugg och slag, i nästa inlägg KANSKE hon har det. Oavsett vilket så har hästen en historia som skiljer sig markant från en okomplicerad, lugn och trygg tillvaro. Hur har detta påverkat henne? Förstår hon tydligt vilka krav som ställs på henne, ges dubbla kommandon av misstag? ges kommandon som faktiskt SÄGER att hon ska stegra? Sitter ryttaren och FÖRVÄNTAR sig att vid punkt/vägskäl/sten/markering X kommer det bli bråk och omedvetet eller medvetet spänner sig och gör sig "beredd"?

Således, fundera på VARFÖR hon inte VILL, slå inte bara fast att hon inte vill. Kolla även tänder, utrustning, skoning/hovstatus, ryttare etc. och ffa fundera på VARFÖR:

4. Utgångsläget är inte det bästa. Här har du en häst som SKRIKER att något är inte bra. Och redan innan hästen börjat skrika har det bestämt att det är fasoner, märrighet, hästen är knäpp etc. Får hästen verkligen en fair chans då?

och som en röd tråd genom alltihop - VARFÖR gör hästen så? Att den inte vill är inte tillräckligt svar, VARFÖR vill den inte?

Sen ang föl. Dels präglas fölungar på mamma, dels föds fölungar som individer. jag har föl efter ett underbart sto, och kan ju meddela att fölet trots hantering från dag ett, en exemplarisk mamma osv är BETYDLIGT tuffare än sin mamma, och än de flesta andra fölungar.

**BORTTAGEN**
2003-09-05, 00:46
Hästar protesterar på det enda sätt de kan.. visst sto-humör kan ju vara jävligt men. Om ni inte redan gjort det- kolla upp ALLT för att se att hon inte får ont eller så av vissa saker.

Lycka till med din märr.. ;)!!

MaLinn
2003-09-06, 00:00
Har ni kollat om hon är frisk? Kan du få kläm om hon jävlas eller om hon har ont?

Jag skulle nog spänna in henne kort i bringan och driva på framåt. Men först kolla upp henne. Man får prova både snälla och hårda vägen. En del vill bara gullas med för att "vilja" och andra måste man diskutera vilt med..

Hur går det nu?

Elektron
2003-09-06, 00:34
Så du menar att om man spänner in hästen så hårt att den inte k a n resa sig så är problemet löst?

Cim
2003-09-06, 00:59
Hej!

Jag har inget konkret förslag som löser ditt problem mer än att göra dig av med hästen. Ditt ordval, t ex "så blir man av med henne för ett tag i alla fall", "så får vi se om nån vill ha henne" tolkar jag som att du inte tycker om din häst. Jag förstår inte varför man ska behålla en häst man inte tycker om, även om den nu råkar vara en bra tävlingshäst. :confused:

Annars kan jag hålla med om att en hormonkoll inte kan vara helt fel med tanke på den utdragna brunsten.

MVH Cim

joneya
2003-09-06, 10:35
Så du tänkte hålla fram och driva bak? Skrika "bakåt/stå still" till huvudet (i och med att det är fastlåst) och sedan skänkla på? Hur just är det? Vad bevisar du för hästen? Att du är en människa som löser sina problem genom fysiskt tvång, och det ser hästen ner på.
Det kanske fungerar, men jag tror inte någon tjänar på detta.

mizz_perfect
2003-09-07, 19:42
håller med dig cim som jg sa redan innan. gör dig av med hästen. du tycks inte uppskatta den särskillt mycket. kan gissa att du sitter å skriker å rycker i häste nnär den stegrar...

gör även en helkolla på hästen på klinik.. du kan ju ändå inte tävla en häst som stegrar sig.

en sak till jag tycker låter mysko som inte stämmer in i den berättelse. du säjer att du vill utnyttja hästen sista året. det ka ndu ju inte nu när du skickat iväg den på betäckning .då kan du ju inte rida alls!! å du ka nju inte se de nutanför fönstret när du har skickat iväg den!

om det nu stämmer allt du sagt om din häst så tycker jag för hästens bästa att du ska sälja den till någon som klarar av den och uppskattar den mera än vad du verkar göra!

Horsespirit
2003-09-07, 22:31
Jag har läst i stora drag alla inlägg här i denna diskusion och jag vill gärna bidra med mina erfarenheter och skriva mina tankar om problemet.

Som många andra här var inne på så gäller det att komma på vad som orsakar stegringarna.
Man slår inte bort ett problem och det går inte heller att välta omkring sin häst!

Ägaren skriver själv att hon är brunstig och märrig. Då hade jag själv annammat tipset om munkpeppar.

Vidare så verkar det som om hästen är grundligt vet. undersökt så det föreligger inga fysiska problem...

Men vad som slog mig är hur hästen är byggd? Dvs är framdel och bakdel ungefär lika musklade?
Arbetar hästen i en bra arbetsform?
Är hon avslappnad i arbetet?
Råder harmoni i ridningen (då hon inte stegrar)?

Viket bett rids hon på?

Hjälptyglar finns dem? Vilka och varför i såfall?

Vad begär ryttaren i förhållande till hästens fysik och möjligheter?

Är tänderna kontrollerade av hästtandläkare? Alltså inte bara raspade, utan en ordentlig munstatus är känd?

Detta är en del av frågor som jag skulle vilja ha svar på för att komma vidare med utbeningen av problemet.

Det finns ingen häst som är född elak. Det är bara ren självbevarelsedrift från hästens sida. Människan ser inte hästens signaler den sänder ut och hästen gör sedan allt den kan för att överleva! Då kallar vi hästen "galen".

Våra tamhästar är precis likadana inuti som vildhästen, vissa lite med än andra individer.

Mvh Sofia

**BORTTAGEN**
2003-09-08, 12:48
:mad:Varför verkar alla tro att hästen är envis och motsträvig så fort den säger ifrån?? Är det inte ganska uppenbart att något ät fel?? Hästar har ingen ond sida. Jag slår vad om att innan hon började stegra sig (någon gång måste vara den första) gav hon dig en annan sorts signaler. Ta som exempel att hon har ont i ryggen. Den första signalen kan då vara att hon går undan när du ska sitta upp därför att det gör ont!! När du inte tar hänsyn till detta ger hästen en ännu tydligare signal. Det kan vara att protestera varje gång du kommer med sadeln genom att nafsa, blåsa upp sig eller liknande. När denna signal inte heller går in i huvudet på ryttaren ser hästen ingen annan utväg än att helt enkelt resa sig så att du åker av, även om det innebär att hon går omkull! Ursäkta mig nu, men fattar du inte att något är väldigt fel?! Inga hästar reser sig utan anledning! Särskilt inte om de vet att de kommer att gå omkull!Om hon kände förtroende för dig, om hon tyckte att det var kul att jobba med dig på ryggen och om du uppfattade hennes signaler skulle hon aldrig göra så här.
Att komma ut på tävlingsbanan kan du bara fantisera om! skulle du låta någon du inte litade på för 5 öre rida dig mot hinder när du inte kan lita på någon annan än dig själv? Och du vet ju hur mycket hästar litar på sig själva utan dess ledares stöd!

Hannola
2003-09-08, 17:16
Har nu inte läst alla inläggen i denna tråd, så jag upprepar säkert något som någon annan sagt...

Om det nu stämmer att hon är trevlig att hantera vid marken så respekterar hon dig säkert, men det kan ju vara så att hon har ont någonstans, i ett ben, i ryggen, av sadeln, i munnen eller liknande och att stegra är ett sätt för henne att säga att något är fel?

joneya
2003-09-08, 19:24
Respekt förtjänar man.
En häst kan lyda minsta lilla vink för att den vet att det är bekvämast, utan att respektera människan ifråga. Respekt är ett ord som jag även vill kalla "ledarskap", och en häst respekterar en inte fullt ut förräns man öppnar ögonen och lyssnar på vad den har att säga. Så, om ägaren inte lyssnar, hästen skriker, så finns där ingen respekt, oavsett hur fint hon lyder övningar på marken.
Respekt förtjänar man. Det är lite därför jag är emot metoder som t.ex. join-up, där man lär ut hur man får underkastelse, men INTE hur man faktiskt är en BRA ledare sedan när man väl fått den där underkastelsen. Ibland leder blinda sina hästar. Det är inte att bara gå och vifta med rep och göra lite övningar, om du runtom i all annan hantering inte förstår och tar hjälp av hästspråk.

Gul22
2003-09-08, 23:14
Om du och din häst har ett sånt fruktansvärt förhållande som du skriver, och du inte kan ha kvar henne nästa år pga platsbrist (då har jag ändå inte ställt frågan hur du kan ha plats med en fölunge!) och du kan inte sälja henne för ingen annan klarar av henne då finns det bara en lösning som är absolut bäst för ALLA inblandade men framförallt bäst för din stackars häst; Ta bort henne!

Xeline
2003-09-09, 11:45
Det finns faktiskt andra orsaker till att en häst reser sig. Det är inte alltid det fysiska som är problemet.

Vår ponny som också reser sig har INTE ont någonstans. Hon är undersökt från topp till tå. Däremot bedömer vi det som en stressreaktion när man kräver för mycket av henne, eller hon helt enkelt inte förstår instruktionerna och även när hon blir ivrig - tex på hoppträning och ekipagen rider iväg en och en...då kan hon dessutom bli lite istadig när hon inte får rusa iväg som hon vill.

**BORTTAGEN**
2003-09-11, 09:20
Jag tog ryggont som ett exempel för att göra det lättare för den stackars hästens ägare att fatta vad det handlar om. Du skriver att din häst är fullt frisk fysiskt men lite osadig psykiskt. En sådan häst behöver massor av tid och kärlek och framför allt en ägare som är allt annat än hysterisk och stressad. hur ska hon annars kunna känna sig lugn? Nu vet inte jag om du är hysterisk och stressad när du pysslar med henne, men jag hoppas det för hennes skull.
Hoppas att hon blir bättre. Du kanske kan få tips från en NH-tränare om hur du ska få henne att slappna av och hålla sig lugn när ni är ute och tävlar mm. :)

**BORTTAGEN**
2003-09-15, 23:48
VARFÖR HAR DU HÄST ÖVERHUVUDTAGET????? DU SÄGER HELA TIDEN ATT HON ÄR EN BITCH OCH EN JÄVUL. SÄGER MAN SÅ OM SITT DJUR OM MAN VILLE HA DET???? DET ÄR JU SAMMA SAK SOM ATT SKAFFA EN HUND OCH SEN BÖRJA KALLA DEN HUNDJÄVUL OCH ALLT MÖJLIG DUMT. JAG SKULLE AVLIVA DEN HÄSTEN ISTÄLLET FÖR ATT UTSÄTTA DEN FÖR ATT VARA OÄLSKAD OCH OÖNSKAD. DEN ÄR VÄL OÖNSKAD EFTER VAD JAG FÖRSTÅTT. BETÄCKER DU HENNE FÖR ATT HON SKA BLI SNÄLL??? HON KOMMER JU ATT BRUNSTA 300 DAGAR OM ÅRET SEN JU ...... SLUTA TJAFSA OCH SÄTT ER NER OCH DISKUTERA IGENOM DET (DU OCH DIN SYSTER)DET ÄR INGEN HÄST FÖR EN 12-ÅRING,INTE ENS FÖR EN MINDRE ERFAREN VUXEN. GUD VAD JAG RETAR MIG PÅ IMPULSKÖP AV DJUR !!!!!

Horsen
2003-09-16, 09:57
Har du kollat om hon har ont nånstans? d flesta hästar jag har känt bråkade pga smärtor i ben, rygg lr nån annanstans. d blev helt underbara efter behandlingen! Jag tror att ATG-klikiken gör en grundlig undersökning av hästen och om man inte genast hittar felet på hästen så kommer man tillbaka efter ett tag. Det är iaf vad jag har fått höra.

**BORTTAGEN**
2003-09-16, 12:04
har inte läst igenom alla svar. Men först och främst anser jag att man bör kolla upp om hon har ont någonstans. Här finns också ett sto som gjorde som din häst, hon stegrade ofta och högt. Hade mycket folk här, som tydligen skulle vara duktiga, många rådde att avliva då hästen skulle vara schizofren (rättstavat??), jag vet inte alla förklaringar.
Men hästägaren körde och röntgade igenom hela hästen, duktiga vet kolla igenom henne. Det visade sig att hon hade väldigt ont i ryggen, hovledsinflammation på båda framhovarna och sadeln satt inte bra. Detta var ca 1 år sen, då kunde man knappt hantera hästen, idag efter behandlingar, laser, massage mm är hon jättesnäll. Aldrig några tendenser att stegra...

Så tänk efter lite innan ni börjar bestraffa henne, hon kan ha ont!

Favina
2003-09-17, 09:04
Svara inte till dig, orkar bara inte rulla upp igen *lat* :smirk:

Jag har läst igenom dom flesta inlägg och håller med vissa personer, men vissa inlägg är ju helt......vet inte vad jag kan säga.

Med brunst kan jag bara säga att munkpeppar funkar utmärkt! Använder det just nu på min häst då hon rider på andra hästar, speciellt ston. Så börja med det så har du kommit en bit på vägen.

Cirkushäst i polen? Har du försökt att få fram info om henne när hon var där. Något har ju hänt och som nån annan har sagt att du kanske ger kommando utan att du vet om det?

Sedan har jag sett i dina inlägg att du kallar henne bitch, jävul och skulle gå in för att döda.
Hade jag haft plats så hade jag tagit hästen ifrån dig omedelbart! Hur kan man säga så till en som man älskar och vill skydda? Jag fattar inte! Självklart kan jag oxå bli arg på min häst men aldrig säga sådana saker.

Sälj hästen till någon som vill ha henne och att hon blir älskad för just nu så gör inte du det. Du ser bara nackdelar med henne, vad jag kan tyda i dina inlägg. Hon har kapacitet, men hur vet du det om hon bara stegrar hela tiden? Och att utnyttja henne för att du skall få en sista ponnyår......där finner jag inga ord!

Jag säger att jag kan ingenting om NH, så där kommer jag inte utrycka mig, för jag vill inte ge fel info. Så det överlåter jag åt dom som kan, men en sak vet jag. En häst som varit utsatt för våld (som du beskriver med alla ärr) ta reda på vad som hänt sök info, gör vad du kan istället för att dra omkull henne, vattenballonger med blod eller vatten mm. Det kanske sitter psykiskt.

Jag är inte elak och försöker inte vara det, jag vill bara förstå hur du tänker och att en häst förtjänar att bli älskad men man kan inte ta förgivet att man bllir det tillbaka!

Kram Favina :bump:

snibban
2003-09-18, 21:45
Du Tassetass! Varför ska "ni" som håller på med NH vara så F-bannat självgoda och tro att ni veto kan allt bäst???? Har själv varit "inne" på NH,men upptäckt att mkt av filosofin går ner på att bryta ner hästen. Du får en apatisk och olycklig häst. Tjejen har problem med sin häst som stegrar sig,när hon inte får som hon vill. Jag är själv emot "våld" mot alla levande "ting". Men ibland måste man ta i med handkraft för att få dom att förstå.
Ett tips till dig med problemet är att slå till hästen med spö mellan öronen . Ibland är det det enda som hjälper,tyvärr... Tror säkert att din häst har förtroende för dig och annars är lydig. "brunstiga märrar" kan vara besvärliga och väldigt tuffa och därför får man vara tuff tillbaks. Lycka till!

joneya
2003-09-18, 23:13
Om du är duktig på att leda så kommer inte hästen att testa på detta sätt, OM hon inte vinner på det. Och en häst testar inte utan anledning.

Om du inte förtjänar respekt enligt din häst (d.v.s. den bestämmer att den ska testa dig), så kommer inte ett spörapp att ge dig den där långvariga respekten du är ute efter. Du botar symtpomet, men inte källan.

Bryta ned hästen? Att slå hästen i oförståelse/rädsla/naivitet är väl om något att bryta ner? Att förstå VARFÖR hästen gör som den gör, att göra allt man kan för att hjälpa och visa hästen till att göra rätt, det kallar jag då inte för att "bryta ned".

Enya
2004-06-20, 01:56
Jag vill bara säga som så många andra här, att börja om från början! Kolla upp så att hästen inte har fysiskt ont och lägg ner ridningen ett tag. Börja i stället med markarbete och ledarskapsövningar. Visa vem som bestämmer, men inte genom våld! Visa hästen att du vet bäst och att du förtjänar dess förtroende. Visa den att du är en person som den kan lita på i alla situationer! Var lugn och skrik inte, det ger nog resultat.
Hjälper det inte så kanske du ska sälja henne, ibland passar man inte ihopa helt enkelt. Du kanske är för hård och hon är kanske känslig? Har själv erfarenhet av stegrande och skenande häst och visste innerst inne att vi inte skulle komma längre, så jag sålde honom. I dag är han duktig i både hoppning och dressyr, har enorm vilja att bestämma, men är hanterbar.
Ge inte upp, det finns alltid en utväg, men inte är det att slå hästen på något sätt. Våld föder våld, och människor borde istället för att använda våld, använda sin hjärnkapacitet till att tänka!

__Stilett__
2004-06-20, 07:52
när min fick en stegringperiod så fick jag volta han kraftigt åt hans svagaste sida, då orkade han ej resa sig.

som ngn skrev att smälla spö mellan öronen är livsfarligt, vet flera hästar som i panik rest sig över och dött.

LindaLo
2004-06-20, 09:34
"... hon slåt över, men inte ens det tycks skrämma henne"

Man skrämmer inte en häst till att göra det vi ber den om. Inte äns ballonger i huvet på hästen tycker jag är en sund grej. Ok, hästen slutade men jag anser att det är som att ta smärtstillande. Det hjälper för stunden men problemet finns kvar.

Fråga dig själv varför hon gör som hon gör?
När gör hon så?
Vad gör du sekunden innan och sekunden efter?
Grubbla massor och analysera dig själv. Jag är ganska säker på att hästen har sina anledningar till att uppföra sig så..

Sedan tycker jag att du ska prova med kärlek, beröm och morötter... Det uppskattas mer än skrämselmetoder och hårda tag.

Lycka till o ha så kul! :)

sommarlov
2004-06-21, 23:36
Hjälper det inte så kanske du ska sälja henne, ibland passar man inte ihopa helt enkelt. Du kanske är för hård och hon är kanske känslig? Har själv erfarenhet av stegrande och skenande häst och visste innerst inne att vi inte skulle komma längre, så jag sålde honom. I dag är han duktig i både hoppning och dressyr, har enorm vilja att bestämma, men är hanterbar.

Håller med här. Jag hade en ponny som reagerade på samma situationer. Ville inte vara ensam kvar på banan när de andra gick därifrån eller när hon inte tyckte det var roligt att träna så försökte hom smita genom att bocka och sparka bakut. Vi fick hjälp av en mycket duktig dressyrryttar som kände när hon började blåsa upp sig och ställde henne innåt så hon inte hade en möjlighet att ge sig i väg. Efter någon månad när hon inte haft changensen att ge sig av slutatde hon sitt beteende. Vi valde ändå att sälja henne till en ny ryttare för jag kände att jag inte litade på henne fullt ut och då kan jag heller inte begära att hon skall lita på mig. Samspelet var därför brutet. Så mitt råd är att sälj henne. Ert förtroende för varandra verkar vara brutet och finns det inte i botten kan man aldrig komma vidare med varandra. Sen spelar det ingen roll om vad för träning man gör eller vilka metoder man använder när man inte litar på varandra. Du kanske får acceptera att ditt sita ponnyår inte blev ett ponnyår utan det året jag gick över till att rida stor häst. Det är inte fel det heller.

Enya
2004-06-22, 03:12
Precis så kändes det för mig också! Efter att ha blivit avslängd varje gång jag red honom och inte kunde rida ut utan sällskap ( han vägrade blankt ), blev dessutom både sparkad och biten, så kände jag att jag var rädd. Tjejen som har honom nu är inte rädd utan har fått honom att skärpa sig och allt som jag försökte lära honomn ( det var jag som red in honom )kommer fram allt eftersom. Nu kommer han till sin rätt, och jag hoppas att ditt sto också gör det! Det finns människor som faktiskt är beredda att ta hand om din häst, de gillar kanske utmaningen!

Lycka till!