Visa fullständig version : Birma, Perser eller annan fluffig ras?
Jag sitter och funderar på vad för ras jag vill att min nästa katt ska ha. Min huskatt börjar bli till åren och jag har insett att hon inte kommer att leva i alla evighet.
Det enda jag är riktigt säker på är att nästa kisse ska vara rasren och lagom fluffig. Jag har spanat både på Birma och Perser, men undrar om det finns fler raser i ungefär samma hårlag?
När det gäller Persern så undrar jag lite över den extremt platta näsan. Nackdelar, möjlighet att hitta en med inte fullt så platt nos och så vidare?
Vad är typiskt för en Perser?
Hur är Birmans temperament jämfört med Perserns?
Pälsvård av båda raserna?
Fördelar och nackdelar med båda raserna?
Jag vill ha en innekatt med lugnt temperament som mest vill ligga i soffan och sova. Visst leksällskap kan hundarna bistå med, men något kattsällskap kommer inte att finnas. Jag har heller inte tid att leka och aktivera katten flera timmar om dagen.
Stabila nerver, gosig och allmänt cool är önskvärda egenskaper.
elefanten 2003-08-24, 13:41 Main Coon passar nog perfekt för dig :rofl:
Persers nackdelar ligger just i näsan. Eftresom de har så kort näsa kan de få mycket problem med tänderna, ögonen vätskar sig och rinner och behöver tvättas. Pälsen kräver en hel del arbete, helst daglig kamning eftersom de har mycket underpäls..
Persern är en lat katt och ligger helst och sover, mina som jag har haft har inte varit överdrivet sociala. Det ska vara på deras vilkor och de blir ganska osynliga när gäster anländer. Det går att få tag på "sällskapskatter" som inte är så typade i nosen, men hur lite det innebär idag vet jag inte för synen på perser har ändrat sig en hel del sen jag köpte....
Perser har jag haft i 10 år och birman i 10 månader så om birman kan jag inte säga såå mycket.
Birmans päls är just mycket lättskött. Det blir inga direkta tovor av dem.
Många birmauppfödare kräver i princip att det ska finnas kattsällskap (kan gå bra med hund också) för de är ganska sociala. De kan också vara lite rasistiska och ha svårt för andra katter som inte ser ut som dem. de är vääääldigt nyfikna och är med överallt, och då menar jag överallt. (det enda min inte har provsuttit så är det tvättmaskningen :smirk:) Birman är lite livligare och kan vara ganska pratiga.
Jag skulle också säga Main Coon. :love:
Vår kisse är sund, lekfull och kan vara ute utan att bli tovig (borstas inte ofta). De är ganska stora och väldigt personliga med lite annorlunda egenskaper. Läs om dem på nätet genom någon kattklubb.
Nu har jag tittat runt lite och valt bort persern. Den är ju söt, men har väl kort nos för min smak. Vill inte stödja en avel som bidrar till ögonproblem.
Maine Coon tilltalar mig inte i utseendet, men temperamentet verkar trevligt. Får titta en gång till på dem
Jag har däremot hittat en annan ras som fick mig att se ut såhär :love: och det är Ragdoll. Runda, fluffiga och underbara blåa ögon. Verkade ha mycket trevligt temperament också. Någon som haft en sådan?
MissFideli 2003-08-24, 16:57 Om du inte tänker ställa ut, kan jag rekomendera en långhårig Britt. Härligt temperament, varken för mycket eller för lite. Inga direkt kända sjukdomar, stor, kraftig och lagom platt i näsan utan problem.
Anledningen till att det trillar ut långhåriga Britter, är att man har använt mycket Perser i framställandet av nya färger (Britten var enbart blå från början), och eftersom Britten är en ganska ung ras, så trillar det fortfarande ut "troll".
De är oftast lite billigare också, eftersom de inte är godkända i SVERAK (däremot i IDP).
Rallebralle 2003-08-24, 17:09 hur f*n kunde man välja att ha perser i brittavel??????????????????????????? :confused:
loveponies 2003-08-24, 17:24 Persern är ingen "latmanskatt" direkt. Den kräver gansa mycket pälsvård, annars tova sig pälsen. Om man nu inte gör som mna kompisar, som rakar ner sina perser, men då kan man ju lika gärna skaffa en korthårig! (fast dom ser otroligt tuffa ut i "lejonklippning" :D)
Annars kan jag tipsa om ragdoll! Lik birman, tycker många, de skillnader jag har uppmärksammat är att de är mer sociala mot människor och mot varandra. De är väldigt lugna, soffan och sängen är favorplatser (eller ditt knä).
Enda nackdelen för din del tror jag kan vara att ragdollen kanske skulle känna sig ensam, om den inte får annat kattsällskap eller människosällskap större delen av dygnet..
I pälsvård är ragdollen kravlös. Pälsen har ngen underull, och tovar sig därför inte speciellt lätt.
Kika in på mn hemsida och läs mer om ragdoll, en enligt mig helt underbart gosig och mysig ras!
(länken finns på min signatur)
Rallebralle 2003-08-24, 17:51 Var det du som satte in en bild för 100 år sedan på en lejonrakad perser?????
jag kan säga att jag blev så inspererad så jag rakade min skogis.... :o
själv tycker jag att han är jättesöt,men det e lite pinsamt att förklara varför man gjorde det osv.
eller som HD frågade,-varför ställer du inte din skogis då?
-ehhhh..... :o...hihiihiihihiihiihih
Utställningar är inget för mig, så en katt som avviker från rasstandard i utseende är inget problem. Ska spana på långhårig britt.
Sällskap av människa och hund kommer katten att ha större delen av dygnet. Jag är inte borta mycket eftersom hundarna inte ska lämnas för länge.
Det enda sällskap den inte kommer att få tillgång till är en annan katts. Jag vill bara ha en katt.
Pälsvård är inte min favoritaktivitet direkt, så då låter Ragdollen som ett bra val, men är de inte frusna av sig om de saknar underull?
Jag kommer inte att bo i lägenhet i alla framtid och vill att katten ska kunna vara ute med mig då jag flyttat ut på landet. Det är ju inte speciellt viktigt att katten kan vara ute, utan jag tyckte bara att det skulle vara roligt för katten att kunna vara med.
Nu har jag spanat på din sida. Jag såg en blå kisse med bläs (bicolor?) som var alldeles ljuvlig. En sådan skulle jag inte tacka nej till.
MissFideli 2003-08-24, 18:53 Antagligen för att skilja utseendet från européerna, BRI och EUR var ju samma ras ett bra tag.
Och jag klagar inte, det är ju tack vare PER vi fått Nallebjörnsutseendet på Britten och det är iaf det jag fastnade för :D
Rallebralle 2003-08-24, 18:59 ok...jag fattar, för min första tanke var ju......det finns ju andra raser som vore lämpade....ex.. europe.
Om man nu vill åt färgen. :smirk:
MissFideli 2003-08-24, 19:04 Jo, men dom är ju något smalare och inte riktigt lika i ansiktet. Man ville väl ha en som stämde mer överens. Tyvärr verkar Britterna bli mer och mer typade och ibland ser man knappt skillnad på en Britt och en dålig Exotic. Personligen föredrar jag mer långnästa, även om det ska synas att det är en Britt. :bump:
Rallebralle 2003-08-24, 19:07 jag föredrar oxå långnosta katter...... :love:
enligt mig så är en riktigt typad perser det fulaste som finns. :crazy: *flåt alla perser/exotic-ägare.*
såg du denna?
MissFideli 2003-08-24, 19:07 Glömde säga att min Yogas uppfödare har en långhårig Britt hemma. Hon används inte i avel förstås, men iafll du vill träffa och se en i verkligheten så kan du säga till så får du numret till henne. Och så har ju jag en korthårig som du gärna får träffa här hemma, dom är ju lika i humöret.
Diana, långhåriga, hon är urkelig, pockar på uppmärksamhet hela tiden. Fast hon är ju gammal nu, och bor med 1 ägare och närmare 10 katter, så det kanske har med det att göra.
Rallebralle 2003-08-24, 19:08 http://www.cfainc.org/awards/chbest.html
kan ju vara svårt att se om man inte har någon bild.... :D
MissFideli 2003-08-24, 19:17 Tänkte tacka för att du tror så högt om mig att jag kan se tankar, men så tog du tillbaka det :mad: ;)
Nej, jag gillar inte heller dom nästan konkava.
MissFideli 2003-08-24, 19:18 Men chinchillapersern är oftast rätt okej, lite mer långnäst. Tror jag iaf, färgen kan ju spela in... :cool:
Rallebralle 2003-08-24, 19:22 :eek:...jag tycker ingen perser i dagsläget är ok....för 20 år sedan så såg de ju "normala" ut...men nu,blääääääääääääääää ;)
Titta in på nedanstående hemsida, där finns information och bilder om de olika kattraserna i Sverige. Långhår, Semi, korthår och Siames/Oriental.
Jag önskar att jag kunde rekommendera dig en Perser men det kan jag tyvärr inte. Jag har bara haft otur med min, allt från höfterna till ögon och luftvägar. Jag tycker inte att man ska stödja en uppfödare som avlar mer på utseende än på kvalitet och sundhet!
http://www.sverak.se/raser/ras.htm
loveponies 2003-08-25, 17:14 Ja, får katten tillräckligt med människosällskap så klarar den sig nog, men dessa katter uppskattar verkligen sällskap, och blir väldigt kärvänliga mot varandra och mot sina hussar och mattar. Hur de funkar med hundar har jag ingen egen erfaranhet av, men det sägs att de ska funka bra med andra djur, och uppfödaren till bägge mina ragdolls hade hundar hemma (den första en yorkshireterrier, den andra en tervuren), och det verkade ju fungera utmärkt.
Alla semilånghår saknar i princip underull, det är det som gör dem till semilånghår. Perser däremot har väldigt mycket underull, varför de då kallas äkta långhår. Det är också därför deras päls tovar sig så lätt.
Rgdollen päls är väldigt silkig och tät, nästan som kaninpäls. Jag tror inte de är speciellt frusna av sig, inte mer än nån annan kattras.
Det är ingen utekatt. Ingen av mina raggisar uppskattar att var ute speciellt mycket, bara en liten stund i koppel kan vara kul, sen vill de in i värmen och tryggheten igen. Så de är inga vildbasar direkt på den fronten. Min birma däremot (jag har ju en sådan också) uppskattar verkligen utelivet!
Var det denna (http://w1.155.telia.com/~u15522416/bilder/bobby3.jpg) du menade? Det är min hannes farfar, Bobby Blue! En mycket vacker och maffig herre! :) Han är mycket riktigt blå bicolor, en inte alls ovanlig färg, men det är inte alltid man får tag på en som är så perfekt tecknad som Bobby. Men det spelar kanske mindre roll om man bara ska ha kissen till sällskap? En feltecknad bicolor är dessutom den bästa chansen för att få en ragdoll till ett lite billigare pris. Som fetecknad räknas katten om den har vitt på öronen eller svansen, eller om bläsen når utanför något av ögonen.
En sådan ragdoll kan gå för 4000-5000:-.
I normala fall (om det alltså inte är några "fel" på kattungen) kostar en ragdoll 5000-7000:-.
loveponies 2003-08-25, 17:16 Nej, jag har ingen sådan bild. Jag har bara bild på dom kissarna när de är fullpälsade.
mandalaki 2003-09-02, 01:07 Känner inte vare sig katter eller människa men:
på annonstorget på http://www.katt.nu finns en annons med fem omplaceringskatter: en birma/ragdoll och fyra ragdoll. Ägaren behöver minska antalet katter.
Katterna finns i Uppland och alla sägs vara hundvana :)!
Annonsen ligger under Akuta omplaceringar, är inlagd 31/8.
mandalaki
Rallebralle 2003-09-02, 01:11 *tänka,tänka...*
var såg jag den då???? :confused: :crazy:
Åh, vad sugen jag är. Helt fel timing dock för min nuvarande kisse går inte ihop med andra katter. Jag måste vänta tills hon går bort.
**BORTTAGEN** 2003-09-06, 04:52 Jag har en rakad Perser :D Fast just nu är han inte klippt särskilt fint, för efter dom 3 första betten så gjorde jag allt för att det skulle gå snabbt bara :angel: Så nu är han rakad över ryggen ner till benens början. Innan när han har varit pleggad och medgörlig har han varit rakad på hela magen, hela ryggen och halva benen. Som en pudel typ :D
Jag KAN ha lagt ut kort här, men jag tror inte det faktiskt. Och dom enda korten jag har på honom nu är då ALLT är rakat :o Förutom själva tassarna och svansen :angel:
Rallebralle 2003-09-06, 08:20 aha...så det är ditt fel att min skogis ser ut som en lejonklippt pudel..... :smirk: :love: :love:
Han har kragen,ca:5 centimeter upp på tassarna o en tofs längst ut på svansen kvar!
så söööööööööt :D
loveponies 2003-09-06, 09:06 Undrar just hur det skule bli om man gjorde det med en birma eller ragdoll?
Deras färg är ju temperaturkänslig, så de skulle förmodligen bli helt mörka på kroppen. Vad mysko det skulle se ut!
Rallebralle 2003-09-06, 09:34 vad fiiiiiiint! :love:
min Sparvfen är bra mörk trots sina tre år......vill att han ska vara vit!!
bleka?? :idea: :angel:
loveponies 2003-09-06, 10:20 Jo, men siameser har ju redan kort päls, så det är klart att de blir mörkare än långhåriga kissar! Men de brukar å andra sidan ha betydligt bättre maskfärg på tex svansen än vad i alla fall ragdoll har.
Du får väl vira in han i en filt, så han blir lite varmare? :idea: (Men du mste ju lämna alla pointsen utanför!)
Rallebralle 2003-09-06, 10:29 ylledräkt! :love:
Rallebralle 2003-09-06, 10:34 http://photo.starblvd.net/Wingardh1/2-2-4-1055072580?m=0&pg=1&ro=1&co=3
så mörk är han numera....o han är chockladtabby... :smirk:
Rallebralle 2003-09-06, 10:35 http://photo.starblvd.net/Wingardh1/2-4-2-1062346546?m=0&pg=1&ro=3&co=1
...o så framifrån.... :love:
loveponies 2003-09-06, 11:22 Det är inte såå farligt ändå. Tycker det är ganska snyggt när man ser mönstret! Som på dom snöspottade eller snömarble bangalerna! :love:
På tabbymaskade ragdolls så ser man ju aldrig tabbymönstret på kroppen... Fast man kanske skulle göra det om man rakade!
Vilket bra sätt att få reda på vilket mönster det egentligen är som ragdollarna har! :idea:
Jag har ju sagt att man kan köpa termojackor åt siameser :devil:
I princip alla utställningsiamameser i usa har det, och en lite "grislampa" eftersom de som vanlig har drivit allt till sin spets, och har högre krav på kontraster än FIFé...
loveponies 2003-09-06, 12:17 En termojacka! :rofl:
Dina skulle vara söta i en sån :devil: :rofl: :rofl:
Rallebralle 2003-09-06, 12:36 hahhahah...michelinkatter! :love:
Modig_Korn 2003-09-07, 17:24 En Ragdoll skulle kanske passa :smirk:
Vet inget om dem förutom att de lär ska vara snälla...
Mina grannar kom hem med en ragdoll baby igår, den skrek tydligen hela vägen från uppfödaren hit :smirk: :crazy:
loveponies 2003-09-07, 20:26 Ja, underbart söta! :love: Jag kanske skulle be mamma sy ett par! :rofl:
loveponies 2003-09-07, 20:27 Båda mina raggisar pep i ca fem min i början av resan, resten sov de som stockar.. :smirk:
Vad köpte de deras katt ifrån? Om du vet alltså...(Du kan pm:a om du inte vill säga här...)
Ok, jag har varit lat, jag har inte läst de andra svaren. Men du får väl sstrunta i att läsa detta om du redan fått liknande svar. :cool:
Men jag tänkte föreslå en ragdoll. Har höst att de ska vara coola, lugna katter som tål det mesta och med en härlig lång päls. Låter d bra??
|
|