Visa fullständig version : Tagen bakdel, öppna och sluta

MissFideli
2003-08-24, 19:35
Jag red mycket på Salaortens RF (SoRF) i gymnasiet och lärde mig det mesta där. Red för Göran och nått vi använde ofta var att rida med "tagen bakdel" dvs, böja hästen i sidan genom att skjuta in bakdelen. Nån som gör det eller hört det förut? Finns det något annat namn som används?

Och så får ni nog beskriva hur man gör öppna och sluta, har totalt glömt bort. Och hur man känner att hästen verkligen går rätt i öppnan/slutan.

PathOfClovers
2003-08-25, 00:23
Vi brukar ibland rida liten volt tillbaka med tagen bakdel "istället för" bakdelsvändning för att få bättre koordination på hjälperna tex. så det används! :)

MissFideli
2003-08-25, 00:42
Ah, precis !! Tycker det är en outstanding lösgörande rörelse, men jag är lite sned i min sits och därför slutar det på vissa hästar med att dom går på 2 spår. Dumt av mig :mad: :angel:

HD
2003-08-25, 06:49
Rider också en hel del med tagen bakdel för att lösgöra honom.
PS Hur går det rider du det där stoet igen? DS

trassel
2003-08-25, 16:43
Vad är eg skillnaden på tagen bakdel och sluta? När jag red på ridskola fick vi rida en del tb, men jag tycker inte att det skiljer sig nämnvärt från sluta :confused:. Help please!

PathOfClovers
2003-08-25, 23:07
Hehe jaa, men den är jättebra!

Alltså, när man rider med tagen bakdel på böjt spår, så är det ju inte som sluta eftersom hästen måste korsa bakbenen, annars kommer den ju inte runt.

MissFideli
2003-08-25, 23:09
Jag har funderat på skillnaden, men eftersom jag inte kommer ihåg sluta och öppna så tänkte jag att jag frågar istället :)

Ja, jag rider Gina igen. Eller ja, rider, hon är ju behandlad för fång och ordinerad stillastående iaf 5 veckor till. Sen ska hon sättas igång sakta men säkert, men ska kunna bli 100% bra från rotationerna.

Lena_B
2003-08-28, 09:01
Själv ser jag nog tagen bakdel på volten som en förberedelse för sluta. Hästen är redan böjd på voltspåret och ryttaren sitter förhopningsvis korrekt och behöver "bara" föra in bakdelen. Ryttaren tränar upp känslan för när hästen spårar och när den går innanför och hästen aktiverar yttre bak. Jag tror inte om det finns någon exakt definition på vad som är "korrekt" tagen bakdel, medan "korrekt" öppna och sluta är definierade.

bollen__
2004-12-03, 10:20
Fick rida mycket med tagen bakdel förut, på volten.. Det har funkat bra för mig iaf.. :)

pemma
2004-12-03, 12:36
Rider också en del med tagen bakdel på volten (i trav och galopp). Det är ju dels lösgörande och sen lite förberedande inför piruettarbete.

MissFideli
2004-12-03, 14:04
Jösses, hittade ni denna gamla tråd :)

bollen__
2004-12-03, 21:02
Haha, ja jag tror jag satt å sov när jag svarade för det är först nu jag inser att den är rätt gammal ;)

tant agda
2004-12-03, 23:20
tagen bakdel är lösgörande medan en korrekt utförd sluta är en samlande rörelse

MissFideli
2004-12-04, 03:28
Ja, nått år gammal sådär. Kul att man lyckats ta upp ett ämne som berör ett år efter :)

Grängesberg
2004-12-04, 17:23
Hej!
Helt off topic.. "förlåt"

Men SORF.. kanske minns du min gamla ponny.. Vallrum Santiago aka Sante eller Svante som jag kallade honom..? En skimmel C-ponny f.1974

bigganl
2004-12-06, 10:29
Att rida med tagen bakdel är en förstadium till skolan Sluta. Samma sak med bogen innanför som är förstadium till Öppna.

Camilla_H
2004-12-06, 14:53
Hm, på engelska heter sluta "shoulder in", dvs bogen innanför... Vad heter sluta på engelska?

/Camilla

Whirlie
2004-12-06, 16:34
Jag red också för Göran på gymnasiet! Det som sitter bäst i ridningen sedan dess är tagen bakdel och att göra flerkantiga volter då man vänder några steg på bakdelen i varje "hörn" (vet du vad jag menar?). Tagen bakdel är för mig att checka av att hjälpen sitter utan att behöva kräva exakthet. Red för en western-instruktör i höstas, och då jobbade vi också med tagen bakdel på volten. Fast hon kallade det inte för det, hon sa "flytta in bakdelen utanför voltspåret", men jag uppfattade det som samma sak.

Och undrar om det fanns en brist i hans utlärningsmetoder, för jag blandar alltid ihop öppna och sluta nu för tiden även om jag tidigare hade ett supersystem för att veta vilket som var vilket... ;)

Grängesberg - Sante var en gammal trotjänare! Han var alltid jättensäll oavsett om det var en nybörjare eller en mer avancerad ponnyryttare som red! :love:

Skoj att träffa på "bekantas bekanta" så här på internet... :bump:

bollen__
2004-12-06, 17:03
Men, ett bra ja iaf för mig "tanke" är att tänka så här..
Öppna= du öppnar en volt,dvs början på en volt.
Sluta= du sluter en volt, dvs slutet på volten..

Vet inte om det funkar för alla, men jag hade jätteproblem med det där.. Men efter den förklaringen funkar allt bättre! :D

bigganl
2004-12-09, 13:24
Vet inte, men i öppna är det ju framdelen som går innanför och i sluta går bakdelen innanför så det var lite förvirrande. Men jag håller mig till svenskan så är det lättare.

bollen__
2004-12-09, 15:31
Blev nyfiken och måste fråga, vad heter då Öppna? Shoulder out eller? Men ganska förvirrande iaf..

Grace*
2004-12-10, 13:17
Angående sluta som rids på långsidan.
Ska hästen vara ställd i rörelseriktningen, alltså mot spåret rakt fram, eller ska den vara ställd i börjningens riktning. Hästens hals ska väl inte vara ställd och börjd, utan börjningen är väl i bogen och övriga kroppen?
;)

Rumpnissen
2004-12-10, 14:33
Nejnejnej. Öppna heter shuolder in (bogen in) och sluta typ legyeld eller något sånt...

Rumpnissen
2004-12-10, 14:35
Hästens ka vara böjd och ställd mot rörelseriktiningen. Alltså rider du en vänstersluta (vänster varv, höger benpar mot staketet) så är hästen böjd kring vänster skänkel. Hästen är både böjd och ställd. Hästen ska vara jämt formad genom hela kroppen.

bigganl
2004-12-10, 18:48
Ja, det ju mera troligt. (jämfört med vad någon annan skrev)

bigganl
2004-12-10, 18:50
I en sluta längs långsidan skall hästen vara ställd och böjd i rörelseriktningen. Alltså ställd i nacken och böjd i bålen. Hästens framdel går kvar på spåret och hästens bakdel går innanför spåret. Hästen inre bak träder in under tyngdpunkten.

Grängesberg
2004-12-11, 17:58
Grängesberg - Sante var en gammal trotjänare! Han var alltid jättensäll oavsett om det var en nybörjare eller en mer avancerad ponnyryttare som red! :love:

Han var verkligen helt underbar!! Vilken pärla, alltid snäll oavsett vad som hände. Saknar honom så mycket. :cry:

Var och hälsade på honom många gånger på SORF, han kom alltid när jag visslade vår signal, trots att det var många år sedan han flyttade ifrån mig.. Han passade verkligen som ridskoleponny. En ängel som älskade allt och alla. :love:

jegra
2004-12-13, 12:29
Öppna = Shoulder in
Sluta = Quarter in
Skänkelvikning = Leg yield

Grace*
2004-12-15, 12:10
För att förstå det hela skulle jag beskriva det så här:
I en sluta på långsidan ska hästen vara böjd i i kroppen, framdelen går på spåret medan bakdelen går innanför spåret, och hästens hals ska vara ställd mot spåret, rörelseriktningen, rakt fram.

;)

Grace*
2004-12-15, 12:31
Vid sluta, ryttarens hjälper är:

Innerskänkeln: Är Framåtdrivande och mothållande, vid behov understödd av tygeln som bibehåller ställningen och leder hästen i rörelse-riktningen.
Ytterskänkeln: Får hästen att gå år sidan.
Yttertygeln: Understödjer ytter skänkel, hindrar hästen att förböja sig.
Vikten: Rakt över hästen men en aning inåt.

obs. Man kan säga att hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen, men jag kan tycka att man kan missförstå detta, då jag uppfattar det som att hästen då blir förböjd i halsen.
Jag skulle hellre tänka böjd i kroppen och ställd i halsen i rörelseriktningen.

Lena_B
2004-12-16, 15:02
obs. Man kan säga att hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen, men jag kan tycka att man kan missförstå detta, då jag uppfattar det som att hästen då blir förböjd i halsen.
Jag skulle hellre tänka böjd i kroppen och ställd i halsen i rörelseriktningen.

Ställd i halsen? Ställer gör man väl i nacken och ingen annanstans?

Böjd i kroppen men inte i halsen? Nej, vi har inte samma "ordbok"!

Grace*
2004-12-17, 12:13
Om jag ska omformulera mig.
Jo visst ska hästen vara böjd i halsen, men det jag menar är att hästen tittar, har huvudet rakt fram i rörelseriktningen, istället för att titta innåt mot spåret och ha huvudet innanför spåret. Det var detta som jag menar att det är bra att vara tydligt med, som man kan lägga till. För övrigt är kan man säga att hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen. ;)