Visa fullständig version : Medryttare?? = skadligt!??

Electra
2003-08-25, 14:44
Jag har haft en mycket intressant mailkonversation med en 14-åring som bor i Gbg. Hon tycker det är fel att man ska betala för att hjälpa någon annan med deras häst för att de inte har tid eller råd. Hon skriver att många vill ha alldeles för mycket pengar. Hon skriver även att hästen inte skulle uppskatta en annan ryttare några dagar i veckan. Själv anser jag att det beror både på hästen och ryttarna och att man inte kan dra alla under en kam.

Jag hävdar att det mesta styrs med tillgång och efterfrågan. Men att det även beror på att (åtminstone i Stockholm) stallhyrorna är skyhöga. Det handlar inte om hur mycket man gillar sin häst eller ej. Anledningarna till varför man har medryttare kan vara många.

Som ni förstår bor jag i Stockholm har har en stallhyra på 4300, visst det finns billigare men stallet har allt jag vill ha. Jag vill ha ekonomisk hjälp samt att få vara ledig några dagar i veckan. Detta är mina anledningar till varför jag har medryttare. Och ja, jag tar betalt för att rida, träna och tävla min häst. Jag tycker att under de dagar som min medryttare rider så är det även hennes häst och då får hon betala för dessa dagar.
Är det fel av mig att ha medryttare? Tar min häst stryk av att jag inte rider henne alla dagar i veckan?

Vad finns det för åsikter kring detta ämne? Är det okej att ha medryttare? Eller skadas hästen av att gå med flera ryttare? Ska en medryttare betala för att rida och om de gör det hur mycket och vad får medryttaren göra då?

Jag har själv medryttare och tycker det är helt okej men jag vill gärna höra vad ni andra där ute i Sverige tycker.

KRAM!

Catinca
2003-08-25, 14:55
Så klart är det inte skadligt för hästen att fler än en rider den. Se på ridskolehästarna. (Fast det kan iofs vara diskutabelt)
Jag skulle helt klart inte orka med en häst utan någon som hjälpte till.
En duktig person, som vet vad han/hon håller på med är guld värt för en hästägare enligt min åsikt. Det kan dessutom vara stimulerande för hästen att inte det är samma person som rider dag ut och dag in så länge de bara kommer väl överens.
Och som du skriver styrs priset av tillgång och efterfrågan. I storstan är det oftast riktigt dyrt att ha häst, medan det inte alls kostar så mycket ute på landet.

När jag hjälper till att utbilda en häst betalar jag så klart inte för att rida den. Då är det ju ägaren som vill få hästen riden och upplärd av mig. Om jag däremot själv är sugen på att rida en häst ett par dagar i veckan borde det ju vara självklart att man då också hjälper till med stallhyran.
Men det beror kanske på ifrån vilket perspektiv man ser det.
Jag tycker dock att en medryttare som ju är med och delar på hästen också är med på stallhyran. Vad den nu än är.

Så medryttare är alltså enligt min mening långt i från "skadligt".

kopparberg
2003-08-25, 15:08
Hittar man RÄTT medryttare, så skadas givetvis inte hästen!
Man är faktiskt inte den enda bra ryttaren i världen... ;)

Men jag har fått min gamla häst helt fysiskt förstörd, vilket kostade mig många tusen i sjukvård för honom tyvärr.
Det pga att medryttaren som hade honom HELT själv, inte alls red och skötte honom som vi kom överens om.
Den hästen funkar fö med vilken ryttare som helst, och har till och från gått med på ridskola när jag själv har haft lektioner.

Min andra häst förstördes helt mentalt av en annan medryttare.
Det är en känslig häst (inte alls som den ovan), som inte kan ridas av alla.
Men den medryttaren förstörde hans psyke så totalt att han blev farlig att rida!
Den hästen har jag själv ridit in och utbildat upp till LA/msv dressyr, och vi tävlar 1,20 hoppning.
Jag har aldrig haft de problemen som jag fick när medryttaren hade ridit honom några månader.
Hästen var fullkomligt blockerad, och en fara för både sig själv och sin ryttare.

Men denna häst reds även av en annan medryttare i flera år, helt utan problem! Bla har de placeringar upp till LB dressyr.
Men den ryttaren är en mkt duktig ryttare, som KAN rida och hantera hästar som står högre i blod, och vi har samma inställning till hur hästar ska ridas och hanteras.

Sidney
2003-08-25, 15:11
Jag tycker medryttare är jättebra, och kommer själv att söka medryttare då min häst blivit lite äldre. Jag tänker att en medryttare kan komplettera min ridning, samt hjälpa till praktiskt förståss. Jag kan tänka mig att min medryttare hjälper till med kostnad för tex. skoning, och att hon/han betalar sin egen träning/tävling om det skulle bli aktuellt.

Nu har jag en låg stallhyra i förhållande till vad du har och jag tycker vad medryttaren betalar/ínte betalar har att göra med just hur stora mina utlägg är. Skulle jag ha en medryttare som utbildade min häst, skulle det förståss inte vara aktuellt att jag tog betalt på något sätt, tvärtom.

Jag har själv varit medryttare, men inte betalat något för det. Det har då handlat mer om att jag hjälpt till med motion av tävlingshästar, samt vid tävling, alltså mer en tjänst kan man säga.

Men som sagt, kostnaden har nog mer att göra med var i landet du bor och hur svårt/lätt det är att få en medryttare som är villig att betala.

Att det skulle vara skadligt för hästen kan jag alls inte hålla med om. Trivs du med din medryttare så tycker jag ni ska fortsätta som förut!

Lindi
2003-08-25, 16:13
Det beror helt på vad ens målsättning för sig själv och hästen är. Om man ska tävla på hög nivå så är det ju möjligt att en medryttare kan förstöra något, men annars tycker jag det bara är positivt. Själv är jag oerhört tacksam för alla de chanser jag fick som yngre att vara medryttare på flera olika hästar. :bow: :bow:
Men min pålle som jag har nu vet jag inte riktigt om jag skulle vilja ha medryttare på... Han är 6-årig travare som jag kämpat med i 2 år för att komma dit vi är nu, vilket fortfarande inte är i närheten av dit jag vill komma :crazy: Honom har jag lagt ner så mycket tid och kärlek på och att han är en väldigt speciell liten häst (dom två senaste som ridit honom utom jag har blivit avkastade... :o :devil: ). Däreomt skulle jag kunna överväga att ta hjälp av en "medkusk", men i så fall måste jag veta att personen i fråga är duktig!
Alltså, kollar man upp personen ordentligt och sedan hjälper den i början så tror jag att det kan bli riktigt bra!

break_a_leg
2003-08-25, 16:13
Medryttare är väl okej om det är "rätt" person. Jag har både haft medryttare själv (både mindre bra och jättebra sådana), och varit medryttare på flera hästar.

Även om jag bor i Sthlm själv, så tycker jag att det blir fel när man måste ha medryttare för att klara av att betala stallhyran! Då har man ju inte ekonomi för att ha häst egentligen!? Det finns ju de i Sthlm som vill ha upp emot 2000 kr i månaden för att man ska motionsrida hästen två ggr i veckan, det skulle jag aldrig betala!!

Jag har pratat med hästägare i andra delar av Sverige, och det är nästan bara i Sthlm som medryttare behöver betala för sig. Dom jag pratat med ser det som om dom får hjälp och avlastning och därför ska inte medryttaren betala.

Sar
2003-08-25, 16:33
det är helt klart upp till var och en om man vill ha medryttare eller ej. Det är också upp till parterna att bestämma om betalning. Hade jag inte egen häst skulle jag gladeligen betala för att rida en läromästare som kunde utbilda mig men jag skulle inte betala för att rida en häst som inte håller nog hög standard eller som jag måste utbilda själv.
Jag har valt att inte ha någon medryttare på min 6-åring. Jag är lite för egennyttig och vill ha totalkoll. Min förra häst hade en helt underbar medryttartjej när jag studerade, vi hade samma inställning till hästar, ridning och säkerhet.

mino
2003-08-25, 16:54
Det där med att den skadas tycker jag låter överdrivet så länge det inte handlar om en grand prix häst.

Den här diskussionen har varit uppe många många gånger och brukar alltid sluta med att folk konstaterar att finns det nån som betalar så är det antagligen värt det för den personen, tillgång och efterfrågan. Avtalet om vad man ska/får göra kan ju också skilja sig ganska mycket mellan olika medryttare.

Min åsikt är dock den att det är moraliskt fel och orättvist att sätta likhetstecken mellan medryttare och ägare, dvs att medryttaren "ska betala sin del av vad det kostar att ha häst", för det är INTE samma sak och lika mycket värt att rida på någon annans villkor som att styra helt över sin egen häst. En del räknar ju ut vad hästen kostar per dag och låter medryttaren betala detta för sina dagar oavsett att medryttaren enbart får skritta i skogen och inget annat. Det är fel att utnyttja att folk gärna vill rida på det sättet tycker jag.

Likaså ser jag det som att hästägaren har det ekonomiska ansvaret och medryttaren betalar för *ridningen*. Det betyder att blir hästen halt kan inte hästägaren räkna med att medryttaren ska fortsätta betala. Har man då inte råd att ta fullt ekonomiskt ansvar för sin häst bör man inte heller ha en.

/mino

space_cowgirl
2003-08-25, 18:08
Om man får tag på en dålig medryttare som inte värmer upp hästen, är mycket hård i handen och stutsar jättemycket i hästens rygg så kanske en medryttare kan vara skadlig.

Men får man tag på en bra medryttare så är det faktiskt tvärt om! :idea: Vi har alla våra snedheter som vi undantagslöst för över på hästen. Eftersom medryttaren troligtvis inte är identiskt sned med dig, så kommer hästen att belasta annorluna när denne rider, och på det sättet undviker man ensidiga förslitningsskador!

Medryttare är alltså hur bra som helst. Men det måste ju vara någon som rider efter samma principer som en själv. Jag tycker inte att medryttaren skall behöva betala.

Mvh/Marie

mirjada
2003-08-25, 18:35
Jag har medryttare på mitt 9åriga arab sto och jag har det av samma anledning som du(ekonomisk avlastning + lite ledig tid).
Personen som är medryttare på min häst har det väldigt fritt, hon har min häst som "sin egen" på "sina" dagar.
För den medryttare som jag har nu så har det varit ca 4st. När dom tidigare medryttarna har haft min häst har det hännt diverse konstiga saker som tex att hon helt plötsligt blev rädd för bussar, lastbilar och andra stora fordon. Och när jag frågade den medryttaren vad som hadde hänt så fick jag inget svar. En annan tjej for ut och galopperade även när hon visste att hästen nyss varit skadad och detta fick jag bara veta för att en som jag kännde hadde sett henne. Andra har bara slutat fara ut till stallet utan att säga till så hästen har fått ha tex omockat mm.
MED FEL MEDRYTTARE ÄR DET TROLIGEN JÄTTE SKADLIGT FÖR HÄSTEN....
Men denna otur som jag har haft med medryttare så kan man lätt tro att jag bara tagit första bästa, men det har jag inte. Jag har tagit god tid på mig och träffat många och valt ut ett par få som fick prov rida och sedan valt ut en.
Nog om det som varit.....
Nu har jag sedan snart 3år tillbaka en jätte bra medryttare...
Jag vet att hon tar väl hand om min häst och sköter om henne på bästa sätt. Och det känns jätte bra!
SÅ MED RÄTT MEDRYTTARE KAN ALLT BLI JÄTTE BRA OCH ALLA BLIR JÄTTE NÖJDA!!!!
ETT TIPS TILL ALLA SOM SKA SKAFFA MEDRYTTARE ÄR ATT SKRIVA ETT BINDANDE AVTAL SÅ ATT MEDRYTTAREN VET VILKA REGLER SOM GÄLLER KRING HÄSTEN OCH VAD MEDRYTTAREN FÅR OCH INTE FÅR GÖRA+KOSTNADER MM. DET HAR JAG MED MIN MEDRYTTARE BARA FÖR ATT SLIPPA ONÖDIGA MISSFÖRSTÅND!

**BORTTAGEN**
2003-08-25, 19:24
om häst O ryttare trivs tillsamans så bör det inte vara skadligt, endel hästar trivs med lite omväxling. Samma sak gäller ju den riktiga ägare O konstanta ryttare, om hästen O ryttaren inte triv sså blir det ju skadligt för hästen O skadligt för ryttarens ridning, det är likasidigt för ryttare O medryttare. När man väl väljer medryttare till sin häst så ska man vara överrens om rpiset, både ägare O medryttare ska vara överrens med varandra, inget tjafs eller dylik. En medryttare som tycker om hästen O är villig att satsa pengar på ridning några dagar i veckan är inte alltid lätt att hitta, men när man väl har funnit en så ska man hålla den hårt O varsamt.

Polly_Mulle
2003-08-25, 21:55
Jag tycker att det är helt ok att ha medryttare, bara man lägger energi och tid på att hitta en medruttare som både du och hästen trivs med. Det kanske är en skogsmulle som sköter skogsridningen o lämnar paddocksridandet åt dig eller tvärtom eller så blandar ni vilt! Hästarna mår inte dåligt av det. Det finns naturligtvis hästar som inte trivs emd flera ryttare men det är ytterst få ryttare som mår dåligt av två ryttare! Skulle jag behöva hjälp skulle jag absolut ta betalt.
De jag känner brukar räkna ut vad hästen kostar om dagen och ta det gånger antalet dagar medryttaren har hästen o dra in foder, box o skor i de pengarna.

bengall
2003-08-25, 22:41
Visst kan medryttare skada hästen, men det beror INTE på att hästen rids av flera. Tvärtom så kan det vara nyttigt för hästen att ridas av flera.
Det finns ytterst få ryttare som inte har någon defekt/esnedhet som inte påverkar hästen. Det kan göra att hästen blir sned/halt om den rids för länge med samma ryttare. Fler ryttare på hästen minskar den risken.

När det gäller betalning för att vara medryttare så är det ju tillgång och efterfrågan som styr.

Hästägaren tar ut vad medryttaren är villig att betala.

Om en medryttare inte vill betala, så får dom väl leta efter en annan häst.
Vill hästägaren ha för mycket, får dom väl leta efter en annan medrytttare.

Krångligare än så är det inte.

palle
2003-08-25, 23:20
Håller fullständigt med dej. När jag bodde i Stockholm tog jag betalt av mina två medryttare. Dels för att det var och är jättedyrt att ha häst i storstan, dels för att sålla ut dom som bara vill ut och flängrida, från dom som vill rida seriöst. Nu när jag bor i dom mörka skogarna tar jag inget betalt, men i gengälld har jag nog nu fått den bästa medryttare jag någonsin haft. Hon kan rida båda mina hästar superbra. Dom är nu så fint ridna att det räcker med en felaktig in eller ut andning så reagerar dom och undrar vad jag vill. Tills dom kommer ihåg att det är deras snea matte som sitter på ryggen och inte hon som rider med silkestrådar i händerna. Min gamla Dame är 21-år och mjukare och känsligare att rida än på många, många år. T.o.m. hovslagaren har reagerat på hur hon sliter sina skor på ett annat sätt nu än för 1 år sedan. Lycka är att finna en som rider som man själv skulle villja men inte kan längre. Själv är jag dock inte ogin utan lånar gärna ut mina hästar till dom övriga i stallet om dom har kompisar med sej. På samma sätt som jag en gång i tiden fått låna och t.o.m tävla andras fina tävlingshästar, vissa var t.o.m etablerade svårklasshästar, och fått lära mej massor av duktiga hästar. På samma sätt önskar jag att mina hästar ska kunna lära andra att rida på rätt sätt. Stalltjejens kusin som red min gamla häst i somras, ringde och var nästan otröstlig, talade om att hon inte kunde få ridskolans hästar att skritta ens. Hon som både travade, galopperade och hoppade småhinder på Damen. Mitt råd till henne var: BYT ridskola. Det finns så många i Stockholm att det inte finns någon anledning att rida där man inte trivs. Samma sak är det med medryttare. Trivs ni inte ihop, BYT. På landsbygden finns oftast inte samma urval. Men om du inte trivs med hästen eller ägaren, BYT. Om du inte trivs med din medryttare och den inte vill göra som du anser att din häst ska skötas om och ridas, BYT. Jag har också haft dåliga medryttare, ja t.o.m. urusla ryttare, då har jag faktiskt sagt upp dom. Det är din skyldighet som hästägare. Är det tvärtom, att ägaren inte sköter om hästen eller rent ut sagt skadar den med villje, då säger jag det, och sen fick jag flytta från stallet. Det var stallägarens häst som misskötes så till den milda grad att slaktades. Men medryttaren var det inget fel på, henne tog jag över. Så ibland är det så att det är ägaren istället för medryttaren som är skadlig.

__Stilett__
2003-08-26, 00:00
det är lätt för en 14 åring och säga hurvida man ska betala eller ej. Vänta tills denna kliver ut i vuxen världen och inser vad allt kostar.

Vita_N_6520
2003-08-26, 00:02
Jag tycker att det kan vara bra... Iallafall om hästen rids av någon anna lite då och då, för den anpassar se jibland lite för mkt vad gäller ridningen, så den kan bli "förstörd" av att ridas av bara en ryttare.
Då menar jag itne att den kanske blir dålig eller så utan att om ägaren nångång åker bort så kanske det inte finns någon som Klarar av att rida hästen, för att den är så van vid sin ryttare att den vägrar göra någonting med nån annan.
Tyvärr så kan det bli så!!!

Samtidigt är vissa hästar såna som inte kan ridas av mer än en person, men det kan ju ändå vara bra att va två.. Då kan man ju med tiden lära hästen att även acceptera två ryttare som rider olika.

Samt att om det är SÅ (:eek:) dyrt så kan det ju vra lite svårt attt få ihop det ekonomiskt...

Men om jag ska vara ärlig så tycker jag inte att man sak skaffa medryttare för att man inte har tid...
För det ska man ju ha om man överhunud taget ska fundera på att skaffa en häst, då ska man ju veta att man har tid med den..
Visst det är en sak om man jobbar mednågot o får tex ändrade arbetstider vissa dagar- det kan man ju itne direkt bortse från, men så länge man går i skolan så VET man ju att man kan få sena tider, mer läxor osv.
Det är ju sånt man får tänka på INNAN man skaffar en egen häst.

Egentligen är det ju samma sak med kostnaderna att man borde tänka på det innan man skaffar en häst, men det kan ju även där hända något oförutsägbart!

kopparberg
2003-08-26, 07:47
Håller med om att en bra medryttare kan hjälpa både hästen och ägaren!

Min ynglings första medryttare löste ibland upp "knutar" som jag kämpat flera dagar med!
Kalas! :bow:

Men som sagt, man får välja medrytttare med omsorg! För annars kan det sluta med tårar och katastrof!

Lotus
2003-08-26, 08:59
Sjävklart är det inte skadligt att ha medryttare, det är ju helt vanliga människor de med (för det mesta...). Jag har själv varit medryttare och haft medryttare, och det hela handlar väl om hur väl man passar ihop med häst och ägare, samt vilken inställnig man har själv. Jag anser att en medryttare skall behandla hästen lika varsamt som om det vore ens egen, men självklart hålla sig till de förutsättnignar man kommit överens om med ägaren.
Den sista hästen jag var medryttare åt red jag i fyra år, mellan 2-6 dagar i veckan beroende på ägarens möjligheter för tillfället, och vi kom väldigt bra överens. Jag upplevde faktiskt själv att hästen blev mer avslappnad och lugn, plus mera känslig för hjälperna, med tiden. Hans ägare är mer krävande och inte lika tillåtande som jag, och jag tror att det stärkte hans självförtroende att få känna sig bra och inte vara nervös för kraven hela tiden.

Så självklart kan det vara bra att ha medryttare, om inte annat så kan det väl vara stimulerande både för häst och ryttare att få lite omväxling ibland.

kopparberg
2003-08-26, 09:19
Just det "komma överens med ägaren" är så viktigt!
För så länge som man gör det, så kommer det ju funka!
Man får ju som medryttare inte börja laborera och prova utan att först kolla att det är ok med ägaren!
För det är ju ägaren som oftast känner hästen mest, och den vet ju hur hästen funkar. OCH vad som ska krävas/inte krävas av hästen.

Likaså är det ju både som medryttare och hästägare viktigt att RAPPORTERA!
Rapportera "konstigheter" både i ridning och rent fysiskt!
Det var där det brast med mina två medryttare!
De talade alltså inte om att hästen i det ena fallet mådde fysiskt sämre (den hästen red jag inte själv, så jag kunde inte märka skillnaden), och den andra talade inte om att ridningen inte alls fungerade med henne!

Kan tala om att kraschen var så total, att jag inte trodde det var möjligt! :cry:
Usch! Jag har hållit på med pållar i över 25 år, och trodde faktiskt inte att man KUNDE försöra så mkt på så kort tid!

Men samtidigt har jag även haft andra medryttare på båda hästarna där det funkat till 100%! :bow:

Catinca
2003-08-26, 10:39
En bra sak, när man har medryttare (annars också iofs) är att skriva upp var och hur man ridit hästen under dagen. På så vis vet man alltid vad som hänt dagen innan. Det får dock inte ersätta den viktiga muntliga kommunikationen men underlättar. Tänk på det som en ridloggbok för hästen.

Iza
2003-08-26, 11:01
Rätt medryttare kan ju inte vara skadligt. Men självklart kan en medryttare vara skadligt likadan som fel ÄGARE.

Själv skulle jag inte vilja ha en medryttare till min häst, men det inte för att jag på något sätt inte skulle lita på en annan ryttare. Utan enbart för att jag vill ta hand om min häst själv varje dag.

Ersättning för en medryttare tycker jag absolut inte är fel, det är inget fel med att dom är med och betalar en bit av "kakan".

Men om situationen för mig skulle ändras och jag skulle behöva en medryttare, tror jag inte att jag skulle ta betalt för hjälpen jag skulle få.

X_tremless
2003-08-26, 14:30
Jag tycker att man som medryttare INTE ska behöva batala något.
Man är ju snäll som komer och hjälper till dom dagar som ägaren inte kan komma till stallet.

Jag skulle aldrig betala för att motionsrida någon annans häst.

Oscar
2003-08-26, 14:32
Hej hej!

Jag har i stort sett haft egna hästar i hela mitt liv och jag skulle aldrig ha medryttare på mina hästar. Inte för att jag tror att det kan vara skadligt för hästen på något sätt om man har rätt ryttare. Men jag känner så här att om man inte hinner med (eller inte orkar) sin häst 7 dagar i veckan eller om man inte har råd själv så tycker jag att man inte ska ha någon häst alls!! Nu får jag väl en massa skit för det här antar jag :( Men det är så jag tycker!!!

Om det skulle vara så att man är tvungen att ha en medryttare (om man själv har brutit benet eller så) så tycker jag att medryttaren gärna ska betala en del av stallhyran eller så. Det beror också på vad medryttaren får göra med hästen. Får den bara borsta och skritta i skogen tycker jag nästan att det är medryttaren som ska få betalt. Får den träna och tävla hästen kan medryttaren ställa upp att betala stallhyra odyl.

furuskär
2003-08-26, 14:57
men samtidigt vill jag inte sponsorera andras ridande och det är även dyrt att rida ridlektioner i stockholm, varför då rida gratis på min häst? visst, jag får avlastning tidsmässigt men tycker fortfarande inte att jag ska behöva stå för andras fritidsintressen. och det är ju som sagt en fråga om tillgång och efterfrågan...

bengall
2003-08-26, 15:27
Jo, men det är ju DITT ställningstagare.
Som sagt, det är ju tillgång och efterfrågan som styr.

Naturligtvis så vill man ju som medryttare betala så lite som möjligt, precis som allting annat man köper.

Dessutom verkar det som många icke betalande medryttare inte är så noga med att sköta sin del av avtalet. :(

Jag provrider just nu en häst som jag ska bli medryttare på.
Det kommer mest att vara frågan om att motionsrida hästen, d.v.s. ingen utbildning av hästen, snarare tvärtom. :D

Jag kommer att betala för det, bara för jag vet att jag kommer att slita på hästens utrustning och som "tack för lånet".

Jag tror säkert att jag skulle kunna få det helt gratis, men det tycker jag känns fel.

kopparberg
2003-08-26, 15:43
Det var smart! Med "loggbok" alltså.

break_a_leg
2003-08-26, 16:54
Jag säger inte att det är fel att ta lite betalt...Men att ta flera tusen för att någon ska motionsrida ett par ggr/vecka och för att över huvud taget ha råd med egen häst tycker jag är fel.

Men visst, är någon villig att betala så..... :)

break_a_leg
2003-08-26, 16:56
Jag har ALLTID betalat som medryttare faktiskt :) Men det har rört sig om en bråkdel av vad andra vill ha kan jag säga!

Jag tycker fortfarande att det är fel att ha häst om man är beroende av medryttare för att ha råd att ha den!

furuskär
2003-08-26, 17:02
nä det verkar lite orimligt :D

men helt gratis tycker jag inte att det ska behöva vara, oberoende av varför hästägaren har medryttare. det kostar trots allt att ta ridlektioner på ridskolan, man sliter på utrustningen etc. :smirk:

break_a_leg
2003-08-26, 17:20
Orimligt? Tja, jag har svarat på annonser där jag blev erbjuden att betala 1500 för att rida i skogen ett par dagar i veckan.....

bengall
2003-08-26, 18:22
Skogsridning 2ggr/vecka = ca. 9 ggr/månad.

Turridning 2 tim. kostar ca. 300:-, 3 tim. ca. 400:-
Eftersom du själv kan välja hur länge du rider, så
räknar jag med 3 timmar varje gång.

9*400=3600:-/mån

Du skulle få betala 1500:-/mån.

Jag fattar inte vad du klagar över? :confused:

voltis
2003-08-26, 18:30
Jag tycker det är helt upp till var och en, medryttare som ägare, att betala/ta betalt. Det kommer alltid finnas folk som vill ha betalt, och folk som är villiga att betala. Och även dom som inte vill betala, som hittar ägare som inte kräver betalt.
Detta är en evig diskussions om kommer upp då och då, och det kommer alltid finnas olika åsikter vad gäller detta.

Sen tror jag inte det skadar hästen att ha medryttare, det kan skada hästen att ha fel ägare med...

jag är medryttare och betalar 300kr/mån, och det är inga problem för mig. Ägaren vill ha det, jag trivs med hästen och betalar gärna.
Sen så skulle jag nog inte betala uppåt 1000kr eller så, för att rida i skogen.

**BORTTAGEN**
2003-08-26, 18:31
det hela är lite dubbelmoral måste jag säga=)
Innna jag köpte egen häst sa jag att skulle ALDIG betala för att sköta en häst dom ska ju va glada att dom får hjälp å det är väl jag som ska ha betalt för att jag hjälper.
Idag är jag hästägare och tycker tvärtom ska någon få rida på min häst få slita ut den och min utrustning och så ska jag betala för det????... skulle inte tro det... vill man inte betala får man väl hålla sig till ridskolan som dessvärre inte heller är gratis.

MEN har ajg en unghäst som jag söker en som kan hjälpa mig att utbilda är det jag som ska betala för att den tränaren vill hjälpa mig med inridningen eller om man kommer överräns om att tränaren får sin betalning via sin egen utveckling i ridningen.

break_a_leg
2003-08-26, 19:17
Jag klagar inte, jag skrev bara att jag inte skulle betala så mycket för att motionsrida någon annans häst bara....

Apollo
2003-08-26, 20:05
Detta ämne har diskuterats länge och väl. Jag håller helt och fullt med dig, och hästen skadas inte om man har medryttare, för du sätter väl inte upp vem som helst på hästen. När jag letar medryttare så tittar jag efter en så likadan ridning som vår. Och jag har haft hur bra medryttare som helst, som min häst har gillat.

Nalle_Björnen
2003-08-26, 20:06
Jag tycker det är helt ok med medryttare så länge bägge två är överens å vet vad som gäller!!!
Jag har skaffat ny medryttare som nu ska få prova i 1 månad. Hon ska betala 400 kr/månad å rida 2 ggr/veckan.Vi ska skriva avtal/kontrakt så ingen behöver känna sej oroad ifall det skulle hända nåt.

Jag har medryttare för att jag ska hinna med allt annat som man kanske inte hinner:Läxor,kompisar,andra aktiviter...
Pengarna tar jag därför att man faktiskt lånar hästen när man rider.Man kan ju inte ringa t ex en ridskola å be att få låna hästen gratis!? :smirk: ja menar det kostar ju faktiskt en heel del att ha häst...en i mitt stall har räknat ut att man kan ta 150 kr/gång!

Och det där med att hästen inte skulle uppskatta en annan ryttare några dagar i veckan...den medryttaren lär väl bli kompis med hästen efter ett tag och jag tycker att denna hästtjej hade fel angående detta.Vet många som delar hästar,likaså ridskolehästar,där rider kanske 3-4 olika ryttare varje dag.
Konstigt argument tjejen hade... :confused:

Detta var iaf MIN åsikt...

Lavinia
2003-08-26, 21:09
Hej!
Klart det inte är skadligt för en häst att ha flera ryttare. tvärtom kan det gagna hästen då olika ryttare har olika svagheter och styrkor och pålle har då en chans att bli mer "ordentligt" riden.
Själv har jag dock svårt att ha medryttare på min pärla. Jag låter min syrra rida ibland och min sambo, men erfarenhetsmässigt har jag lärt mig att få människor är särskilt pålitliga när det kommer till andras hästar. Eller så är jag bara otroligt dålig på att döma människor..
Men hittade jag en bra person skulle den kunna få rida. Som det ser ut nu, klarar jag ekonomin utan hjälp och då skulle det enda kravet vara att personen mockade och tog fodringar när den var i stallet. Mina tidigare medryttare har fått betala, då jag framför allt haft dem för att klara ekonomin, men även för att få vara ledig..
Min nuvarande häst vill jag inte vara ledig ifrån./ Lavinia, som har svårt nog att låta sambon rida 1 dag/vecka...

alpha
2003-08-26, 21:24
Jag har en medryttare som dessutom hjälper till med stallhyran. Jag bor i tätort med ganska höga stallhyror och är dessutom student.

Jämfört med vad det kostar att rida på ridskola gör min medryttare ändå en bra affär med tanke på att hon får rida en treevlig häst, rå sig själv i stallet och har möjlighet att träna för instruktör.

Min häst är inte heller så känslig att hon blir "förstörd" av att gå med två ryttare. Jag tycker tvärt om att jag tjänar lite genom att vänja hästen vid lite olika situationer. Det passar hennes psyke.

**BORTTAGEN**
2003-08-26, 22:32
jag tror absolute inte att det är skadligt för hästen om mer än en person rider den, bara man kommer överens och klarar av att rida den på rätt sätt.

när det gäller pengar så kan man se det från två sidor. antingen så menar man att jag hjälper dig som hästägare att ta hand om din häst så att du har tid att göra lite annat för en gångs skull. eller så tycker hästägaren att den som rider din häst ska betala för det också.. det är ju olika och jag vet inte vad som är rätt..
jag skulle inte betala för att ta hand om någon annans häst om jag inte red den väldigt ofta.. hästen jag sköter och rider nu är jag hos två dagar i veckan och betalr inget och det tycker både jag och hästägaren är bra. för det skulle jag aldrig betala. men det är ju olika.. :smirk:

Lotus
2003-08-26, 22:54
Oscar tycker att om man inte hinner/orkar med sin häst 7 dagar i veckan eller har råd så ska man inte ha någon häst alls.
Gäller samma regler för tex barn? Vem bestämmer om man har tid eller råd med dem?
Personligen tror jag att det finns alldeles utmärkta hästägare som väljer att ha medryttare av olika skäl, tex för att man har flera intressen än hästar (kanske sina barn, sin sambo, övrig familj, hemmet osv) och då är det väl en lysande idé för samtliga att engagera en medryttare. I mitt eget fall är jag dessutom övertygad om att jag blir en bättre hästägare som har mer att ge till min häst om jag har möjlighet att göra lite annat i livet också. Vad gäller den ekonomiska delen är det väl självklart inte det bästa att vara beroende av medryttarens ersättning, men ibland är världen inte optimal.....

furuskär
2003-08-27, 08:37
ja, det skulle jag inte acceptera, som sagt, det priset tycker jag är orimligt.

Elisabet
2003-08-27, 08:46
jag tycker inte att det är fel med medryttare, och har svårt att tro att hästen på något sätt kan ta skada... visst det beror ju på medryttaren... jag tycker att det är självklart att man ska ta betalt...

Pontevecchio
2003-08-27, 08:58
Jag har medryttare fast att jag helst är i stallet sju dagar/veckan och har råd. Varför medryttare då?

Enkel anledning. Folk fyller år, det händer saker på vardagar som man inte kan tacka nej.

Istället för att jag de dagarna skyndar mig till stallet och mockar lite snabbt har jag valt att ha en medryttare som har tid och kan pyssla med hästarna de dagarna.

Visst, jag är säkert ego som ibland åker på semester också
MEN skillnaden är att när jag är borta finns det nån som håller koll och ser till hästen.

Dessutom tycker hästen det är skönt att två dagar i veckan få flänga runt i skogen utan krav med en ryttare som är modigare än mig. :crazy:

lokatt79
2003-08-27, 09:47
Klart att en medryttare kan vara skadlig och i värsta fall göra hästen oridbar. Men det är inte alla som är så okänsliga. Därför är det din skyldighet som hästägare att ta reda på vad det är för människa du sätter upp på din ögonstens rygg. Jag letar medryttar häst och eftersom jag är arbetslös så kan jag inte betala för dom dagarna jag tar hand om hästen. Det jag däremot kan göra och gärna gör är att jag mockar och hjälper till med fodring och andra saker som ska fixas i ett stall och med hästarna (det är min betalning och mitt tack till ägaren att jag får ta hand om dennes häst).

För min åsikt är den att äger man en häst så har man ett ansvar gentemot hästen (det vill säga hela ansvaret!). Och har man ekonimiska problem.. ja då kanske man ska ta en funderare över om man verkligen har råd med häst. För vad händer när/om den skadar sig och måste tex: operera sig eller något. Vem betalar då?? inte medryttaren iaf.
(försäkringen täcker ju inte hela beloppet)

För att man ska kunna kräva att en medryttare ska betala för sina dagar och rida och sköta hästen som sin egen så ska den personen också stå som ägare på kontraktet. Då får den första ägaren ekonomisk hjälp och så får den ett par dagars vila i veckan. Då är ju båda ekonomisk skylldiga om det händer något och med andra ord det är på lika villkor tycker jag. :devil:

mino
2003-08-27, 09:56
Turridning 2 tim. kostar ca. 300:-, 3 tim. ca. 400:-
Jag fattar inte vad du klagar över?

Kan inte låta bli att kommentera detta argument. När man rider turridning har man med sig minst en ledare som ska ha lön och sociala avgifter och hela rasket. Om man räknar med 5 i turridningsgruppen så är det 5*400=2000 kr inkomst för 3 timmars arbete för minst en person. Inte så himla mycket av den summan kan rimligtvis gå till hästarna efter skatt och försäkringar, löner och annat.

Om man ska tänka på det här sättet att man betalar enbart för de timmar man rider så blir ju siffrorna helt annorlunda. Säg att det kostar brutto 5000 i månaden att ha häst. På en månad går det ca 720 timmar. Det innebär att hästen kostar ungefär 7 kr i timmen, det är i så fall den summan man som medryttare borde betala...

/mino

lokatt79
2003-08-27, 09:57
Om man enbart skaffar en medryttare för att man vill ha hjälp med tex: stallhyra och andra kostnader så ska man nog som sagt fundera över om man kan ha hästen kvar där den står nu eller om man måste flytta för att ha råd med sådana utgifter. Och om ingenting går ihop ja då kanske man rent av får sälja den. För det bli lätt så att hästen får lida för att ägaren inte har råd.
Och så ska det inte vara!!! :mad:

Så fundera över varför en gång till och tänk endast på hästens bästa!!.

Lycka till!

Xeline
2003-08-27, 10:21
Ämnet har varit uppe TUSEN och åter Tusen gånger här.

I vilket fall - min åsikt är:

En bra och ansvarsfull medryttare är INTE ett problem för hästen. Tvärt om, en annan ryttare kan vara bra, den kan lösa knutar som man själv inte ficar.

Om man skall betala eller inte. Tja, det beror också på. OM ägaren dikterar EXAKT vad hästen skall göra på medryttarens dagar anser jag att man som mmedryttare inte skall behöva betala. Har medryttare däremot frihet (under ansvar) att göra vad den vill så är det helt okay att den får betala.

jag tror inte att det finns många hästägare som MÅSTE ha medryttare för att gå runt ekonomiskt, därmot är det ju aldrig fel att få ekonomiskt bidrag, varför skall hästägaren sponsra någon annans ridning ? Men som sagt tillgång och efterfrågan styr.

grazzie
2003-08-27, 11:01
Jag tycker värkligen inte ATT hon ska behöva betala någon stallhyra för att hon får rida din häst..kanske tillåmed utbilda och sätta frat med konditions träning med mera..det hjälper ju bara dig?...fasst det beror på vilken ryttare det är...tycker hellre att man ska betala ryttarna för att de är så duktiga och hjälper till mockar och rider!.......det är förtusan eran häst

bengall
2003-08-27, 11:18
Visst kan man resonera på det viset om man ska se vad hästen kostar/timme.
Dessutom tror jag att många turridningsledare ersätts på annat sätt än genom direkt lön. :smirk:

Nu var det ju frågan om vad det skulle kosta för
medryttaren med ett annat alternativ än medryttarhäst.

Jag fattar inte varför debatten om kostnad för medryttarhäst kommer upp gång på gång. :confused:

Hästägaren sätter sitt pris och medryttaren betalar.
Hur och varför priset sätts är ju ointressant.

Apollo
2003-08-27, 11:53
Är det så att det är ni som är medryttare som tycker medrytteri ska vara gratis.... eller är det vi hästägare, spännande att få veta. Nu pratar jag om medryttare som x antal dagar i veckan lånar min häst och gör vad hon vill med den, inte tillridare som utbildar min häst.
Lite rörigt hoppas ni förstår vad jag menar.

mino
2003-08-27, 12:06
Jag fattar inte varför debatten om kostnad för medryttarhäst kommer upp gång på gång.

hehehe...det är väl mest för att det inte finns något svar och det är kul att diskutera...
Skämt åsido, jag tror att det handlar om att många varit med om en ojämlik situation med sina medryttare/ägare där de själva drog en nitlott och "förlorade" på affären. Sen är ju prissättningen mer eller mindre godtycklig, det finns inga etablerade priser eller någon marknad man kan gå efter. Det gör att det är helt upp till deltagarna i "affären" att avgöra om den är bra eller inte. ;)

/mino

Oscar
2003-08-27, 13:30
Jag har medryttare fast att jag helst är i stallet sju dagar/veckan och har råd. Varför medryttare då?

Enkel anledning. Folk fyller år, det händer saker på vardagar som man inte kan tacka nej.

Istället för att jag de dagarna skyndar mig till stallet och mockar lite snabbt har jag valt att ha en medryttare som har tid och kan pyssla med hästarna de dagarna.

Visst, jag är säkert ego som ibland åker på semester också
MEN skillnaden är att när jag är borta finns det nån som håller koll och ser till hästen.

Dessutom tycker hästen det är skönt att två dagar i veckan få flänga runt i skogen utan krav med en ryttare som är modigare än mig. :crazy:

Ja, visst jag håller med dig. Jag kan också åka på semester! Oftast gör jag det på sommaren när hästarna ändå går på bete. Om jag måste åka bort någon annan gång så kräver det visserligen en del planering men vi är tre tjejer i vårt stall så vi hjäls åt vid sådana tillfällen med bla mockning, borstning och ev ridning. Det kallar jag inte att ha medryttare!!! Bara att man ibland hjälper varandra när tiden tryter...

Som någon annan sen skrev så menade jag att om man skaffar en medryttare på grund av att man inte har råd eller tid så bör man tänka om ! Kanske man istället ska flytta hästen till ett billigare stall eller att stall som kan erbjuda mockning, in/ut släpp, fodringar osv så att man inte är tvingad att åka till stallet varje dag!!

Diskussionen med barn hör visserligen hit men enligt ovanstående svar så kanske du förstår vad jag menar. Och nej jag skulle inte skaffa barn om jag var i en situation där jag inte skulle ha råd eller tid med ett barn. Liksom att det går att välja huruvida man bör ha häst...

Pontevecchio
2003-08-27, 14:55
Så när hästarna går på bete krävs ingen tillsyn eller jobb? Jag var där ca 2 ggr/dagen för att sätta på flugmedel eller sköta sår.

Kanske man istället ska flytta hästen till ett billigare stall eller att stall som kan erbjuda mockning, in/ut släpp, fodringar osv så att man inte är tvingad att åka till stallet varje dag!!

Så hästen mår bättre av att få stå i sin box den kvällen än att komma ut i skogen och lulla?
Hellre har jag en medryttare som kommer ut, mockar och pysslar med hästen än en stallägare som mockar och bara tar in hästen.

För hästens skull har jag medryttare och ja, jag erkänner, med heltidsjobb räcker inte tiden till för häst varje dag.

Bra för dig med sådana stallkompisar, mina har fullt upp med sina egna hästar.

break_a_leg
2003-08-27, 15:14
Jag har både haft medryttare (varit hästägare) och varit medryttare på andras hästar. Jag har alltid betalat för mig som medryttare (dock under 500 kr/månad för 2-3 ggr/vecka). Detsamma har jag fått av de medryttare jag har haft. Alltså har jag inte tagit något betalt för för hovslagare, försäkring, slitage etc utan bara tagit stallhyran och slagit ut per dag på ett ungefär. Som medryttare har jag då haft fria händer och göra vad jag vill med hästen, dvs jag har inte varit hänvisad till motionsridning i skogen. Jag tycker visst att man kan ta betalt, men inte hur mkt som helst och inte heller vara beroende att få in den summan varje månad.

Jag har svårt att förstå varför vissa hästägare inte vill rida sina hästar i skogen utan hellre tar upp emot 1500 kr i månaden för att någon annan ska göra det. Är det här ett storstadsfenomen??

lokatt79
2003-08-27, 15:27
Storstadsfenomen = absolut! Har bott på landet och där förekommer det inte lika mycket som här i stan.

kopparberg
2003-08-27, 15:28
Jag vet en som har medryttare som rider i skogen så h*n bara kan rida i ridhuset.
Och h*n bor mitt ute på bondvischan!

Jag tycker omväxlingen är det roligaste! Jag skulle inte alls vilja betala bort skogsturerna!

bengall
2003-08-27, 22:32
:D Det skulle ju vara häftigt med en prislista för medryttare.
Men :confused: hur ska den sättas?

Även om man "bara" ska rida i skogen på en högt utbildad häst, så kommer ju medryttaren att ha större utbyte av den ridningen än på en outbildad häst. :bump:

En duktig/erfaren medryttare kan i sin tur tillföra mycket till hästen, även under skogsridning. :)

Nej, jag tycker att hästägarna själva ska få sätta priset.
Sen får ju vi medryttare förhandla oss till det vi är villiga att betala.
Det är ju iaf deras "ögonstenar" och käraste vän :love: vi (medryttare) ska rida.

Om hästägaren verkligen är i desperat behov av hjälp, oavsett anledning, så kommer ju priset att sättas därefter. :D

kopparberg
2003-08-28, 07:49
Och ska det vara en prislista så är det ju också så att foder och stallplats till pållen kostar olika beroende på var man bor.

Minns när ngn kvällstidning på sin nätupplaga redogjorde för vad det kostade att ha häst.
Om man tänker på vad jag betalar, så kan man lugnt säga att deras "prislista" inte hade "en siffra rätt"! :D

Jag hade en suverän medryttare på min ena yngre häst förut. Hon frågade massor med ggr om hon skulle betala ngt, men jag sa alltid nej!
Av två anledningar:
1. hon tillförde hästen ngt rent utbildningsmässigt.
2. hon fick anpassa när hon skulle rida efter mig. Jag valde
vilka dagar hon skulle rida.
Innan hon skulle tävla så fick hon givetvis rida mer.

Till gammelpållen har jag också haft medryttare. De har fått betala lite olika mkt, beroende på hur mkt de haft råd med. Dock har de sluppit betala all kostnad för hästen.
Anledningen till det är att de disponerat hästen 100%, jag har inte haft ngt krav att JAG ska rida, men jag har ridit om de haft förhinder.
Dessutom är gammelpålle en PERFEKT läromästare, så DE har verkligen lärt sig ngt av att rida honom!
Och då anser jag att man kan betala för det!

bengall
2003-08-28, 08:05
:bow: Mmm, det är ju så det ska fungera. :bow:

På min nya medryttarhäst höjde JAG priset, eftersom
jag tyckte ägaren ville ha för lite. :D

Jag måste ju vara tokig! :eek:

kopparberg
2003-08-28, 08:26
Tokig möjligtvis, men säkerligen hästägarens dröm! :D
Hur glad skulle inte jag bli om min medryttare plötsligt ville betala MER! :bump:

Oscar
2003-08-28, 10:02
[/quote] Så hästen mår bättre av att få stå i sin box den kvällen än att komma ut i skogen och lulla?
Hellre har jag en medryttare som kommer ut, mockar och pysslar med hästen än en stallägare som mockar och bara tar in hästen.

Jag har aldrig ridit mina hästar 7 dagar i veckan och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Så att låta hästen bara stå i sin box den kvällen jag är upptagen tycker jag faktiskt är helt ok. Det vore en annan sak om hästen kom in vid 15 tiden på eftermiddagen för att sedan stå inne till morgonen, men vi tar inte in hästarna före kl 19 och då vet jag inte om hästen lider av att "bara stå inne i boxen".

När hästarna går på bete krävs absolut jobb, det var inte så jag menade... Jag åker ut minst 4-5 gånger per vecka och myggar in/ visiterar pålle. Men som sagt så går hästen inte på betet själv, det finns andra kompisar där. Någon äger dessa kompisar och om jag nu skulle åka bort en vecka så kollar de min häst och har på myggmedel.

Just nu är jag arbetslös och då har ju jag hur mycket tid som helst för min häst, men jag har också arbetat på heltid samtidigt som jag haft två hästar och jag har hunnit med dem själv. De rids vanligen 6 dagar i veckan med minst en helt fri dag, då jag oftast bara myser och ryktar. Det händer väldigt sällan att jag inte kan åka till stallet varje dag, kanske en gång i månaden eller så. Då är det en himla tur för mig att jag har så underbara stallkompisar som faktiskt, trots egna hästar, har tid för min också den dagen!!

Electra
2003-08-28, 10:21
TILL ALLA ER SOM SVARAT...

Jag måste bara säga tack till alla er som har svarat. Det verkar vara så att de flesta hästägare har förståelse för att man ibland inte har tid men sin häst 7 dagar i veckan och därför vill ha en medryttare. Och till alla er som har tid att alltid vara i stallet säger jag grattis, jag önskar verkligen att jag också hade det. :bow:

Sen om frågan, betala eller ej. Det finns många åsikter om detta men det verkar vara så att många tycker att det är rätt att ta betalt om medryttaren själv få bestämma vad han/hon ska göra samt om medryttaren får träna och utvecklas. Låter vettigt!!

Sen om hästen skadas eller ej beror helt klart på ryttaren, något annat vore dumt att säga. Men jag förstår fullt ut de hästägare som väljer att inte ha medryttare för att de är rädda för vad som kan hända.

Till sist vill jag tacka flera av er för era inlägg, de har varit mycket kloka och fått mig att tänka efter och fundera. Det känns som om detta ämne är slutdiskuterat och jag vill som sista ord säga att jag hoppas att den 14-åriga tjejen som jag började disskutera detta med läser alla insändare och inser att det finns fler galna typer än jag... :)

Kram!

Curly
2003-08-28, 14:45
Eller skadas hästen av att gå med flera ryttare?

Hur ska man då se på ridskolehästar?! :smirk: Jag tror att hästen vänjer sig om det är två olika som rider den. Kan vara bra med lite omväxling för både ryttare och häst. Beror på vilken häst det är.

Jag tycker att de är väldigt olika från fall till fall om medryttaren ska betala ägaren, tvärt om eller om ingen ska betala den andre. Om man bara vill motionsrida en häst, som promenadridning t ex, för att "hjälpa och avlasta" ägaren men samtidigt hålla igång sitt intresse så gör ju båda varandra en tjänst! En del kanske kan mocka och göra andra stallsysslor som betalning. Om det är en tävlingshäst så kanske man som ryttare får ut mkt mer kunskaper och då kan det vara fråga om betalning till ägaren för att man lär sig mkt mm.. Som sagt, det finns mkt att säga, men det är olika från fall till fall! Jag förstår dem som tar betalt om stallhyran är dyr beroende på vad medryttaren får göra mm.

Curly
2003-08-28, 14:53
Usch vad "hemskt" det verkar.. det verkar som om de flesta vill ha en medryttare som kan jättemkt! Att bli medryttare är ju ett bra sätt att lära sig ansvara och sköta om/ta hand om en häst. Jag letar medryttarhäst och har bara ridit ett tag på ridskola och många år innan på hemmaplan. I mina annonser är jag ärlig och säger att jag kan en del men vill lära mig mer och att jag behöver instruktioner.. men jag söker heller ingen högt utbildad, känslig tävlingshäst.. utan mer än skogsmulle som jag kan lära mig av utan att göra misstag som förstör hästen!

Varför lånar man ut sin känsliga häst till en okunnig person?! Det är ju mkt ens eget ansvar att man tar reda på om man kan lita på människan.. visst, man kan inte veta allt om någon, men man måste upptäcka om något står fel till!

kopparberg
2003-08-28, 15:23
Inte alla hästar kan ställa om sig mellan flera ryttare, så som en bra ridskolehäst kan!

Men två olika ryttare, som rider lika, det klarar de allra flesta hästar!

kopparberg
2003-08-28, 15:26
Min ena häst skulle jag gärna låna ut till ngn som kanske inte kan så mkt.
Det eftersom han inte är känslig om ryttaren gör ngt fel, samt så ursnäll att han inte utnyttjar situationen och "gör mos" av en okunnig medryttare.

Så länge jag uppfattar ngn som NOGGRANN, PLIKTTROGEN och HAR VILJA ATT LÄRA MER så kan den mkt väl passa min ena häst lika väl som ngn med enormt mkt ridvana!
Han är dessutom en perfekt läromästare, så han kan "utbilda" oerfarna ryttare rätt långt!

Daydream
2003-08-28, 15:58
Vissa hästar kanske är känsligare än andra och gillar inte att ha många ryttare men att vara två om en häst kan väl ändå inte räknas dit. Har man en tävlingshäst och man vill att den ska ridas på ett speciellt sätt, ex bara tränas av ensjälv och skogsridas av medryttaren så kanske man inte kan begära så hög betalning men om hästen nyttjas som en egen häst så kan man ju gott betala för det, varför inte? Däremot så kanske medryttaren vill bestämma över hästen och "tar ton" om den anser att den betalar så det får ju vara en avvägning i det enskilda fallet, tycker jag. Min medryttare betalar inget för att rida min häst men jag är å andra sidan beroende av att ha henne så det är ok för mig. Hon hjälper mig gärna och är tjänstvillig. Jag hade en annan medryttare på lut som kunde betala men jag föredrog min gamla "fattiga" medryttare då hon ju känner min häst och står ut med hennes "trix". Hade jag själv varit medryttare så hade jag nog velat betala ngt för ridningen, annars så känns det ju mer som att man rider på "nåder". Får man rida och ha hästen som sin egen kan man gott betala, men om man bara sköter och skrittar så tycker jag att det är lite oskäligt med betalning för då hjälper man ju mest till utan att få ut så mkt av det själv.

Pontevecchio
2003-08-28, 16:28
jag började skriva ett långt svar med insåg sedan att vi tycker annorlunda och så kommer det förbli.

Du har löst dina problem med stallkompisar, jag med medryttare. Människor är annorlunda och det viktiga är att hästarna inte mår dåligt.

Sirisiri
2003-08-28, 17:06
Jag har varit både "skötare" (ridit och tagit hand om hästen 2-3 dagar i veckan utan att betala något) och delfodervärd (betalat hälften av allt, haft hästen halva tiden och haft halva ansvaret/bestämmanderätten). Jag resonerar som så att ska jag betala så ska jag bestämma på "mina" dagar och jag ska kunna göra det som är roligt, både hoppa, dressyra och träna för instruktör. Om jag inte betalar något kan jag acceptera att följa hästägarens krav helt och hållet. I mitt fall har det fungerat bäst, dom har litat på mig och jag har ändå fått göra i princip som jag velat.

Nu har jag egen häst och jag skulle nog inte ta betalt om jag skulle vilja ha hjälp i framtiden. Skulle dock vara väldigt noggrann med valet av ryttare. Det skulle vara någon som rider på samma sätt som jag, men helst bättre...

picaro
2003-08-28, 21:49
Herregud! det är väll bra att vissa diskutioner tas upp flera gånger, dels kommer det nya "surfare" och gamla som kanske inte har brytt sig om att svara i den förra tråden: ALTID finns det nya läsare. ni som har tröttnat på tidigare ställda frågor behöver inte läsa tråden.
Ska vi bara hänvisa till dom "gamla" trådarna så kan snart forumet läggas ner då det mesta har ventileras redan.....
:( en sur morza

bengall
2003-08-28, 22:14
Jovisst, men just den här typen av diskussion kan jag inte se någon mening med. :confused:

Säljaren sätter priset och köparen väljer om h*n vill anta priset.
Konstigare är det inte. :bow:

Lena_B
2003-08-29, 09:17
Det fins faktiskt en sida av saken som jag tror den här 14-åringen har svårt att förstå. Det kan vara värt MYCKET att få rida men SLIPPA ha egen häst...

Som medryttare får jag tillgång till en häst och utrustning utan att investera en krona och utan att ha ett dugg ansvar förutom för min ridning. Om det inträffar något radikalt i mitt liv slutar jag bara vara medryttare, det är inte jag som måste leta köpare flera månader och till slut kanske tvingas välja mellan altarnativen att sälja till någon jag egentligen inte vill sälja till eller slakta. Det är inte jag som ser till att slitna prylar lagas, som städar hästhår i tvättmaskinen, som förtvivlat jagar en utbildad hovslagare som skor som jag vill och kanske rentav passar tider, som måste vänta timmar i stallet på veterinär och inte jag som vakar mig igenom koliknätterna. Dvs om jag inte gör det helt frivilligt!!!

Efter den mycket omtumlande erfarenheten att det går riktigt bra att vara utan häst :confused: är jag tveksam till om jag någonsin kommer att ta på mig så mycket jobb och ansvar längre. Dessutom skulle jag ha svårt att klara det rent fysiskt. För mig är det helt klart värt ganska mycket att få tillgång till en trevlig VÄLRIDEN häst på en bra anläggning. Jag vill skapa en relation till en häst (nåja, det måste väl samtidigt bli till en hästägare också), pyssla, lukta, rida -och diskutera älsklingens små egenheter med hästägaren. Att kunna göra en serie byten och dansa fram i passage på en gräsväg långt från ridhus och tävlingsbanor ter sig som en hägring, men en bussig häst på lägre utbildningsnivå i ett fullknökat ridhus när det haglar ute skulle vara rätt OK! (Passsage och flygande pass hör till det jag vill ha provat innan jag är klar med det här livet!)

I ett tidigare inlägg står det att om man ska betala så ska man ha namnet med på köpeavtalet. Aldrig i livet! Jag vill faktiskt ha det gôttaste och slippa ansvaret!!!

Samtidigt är det så att om jag betalar har jag naturligtvis krav. Jag ska ha tillgång till hästen "mina" dagar och ganska stor frihet att välja typ av ridning efter humör och dagsform. Väljer ägaren häst, dag och ger direktiv för ridningen är jag inte lika villig att betala, men skulle heller inte kräva betalt eftersom jag då inte skulle kunna neka när det inte passade mig!

Huvaligen så skamligt jag vill utnyttja er slavande hästägare! Räcker det med mina pengar för att det hela ska bli moraliskt försvarbart?

hellas
2003-08-29, 19:41
Jag har följt med i den här diskussionen och har följande tankar.

Det måste väl vara självklart att en känslig ryttare som rider i balans med hästen aldrig kan vara skadlig för hästen, oavsett om ryttaren i fråga är hästens ägare eller medryttare. Säkert är det i stället så som vissa har skrivit att det kan vara nyttigt för hästen att ridas av någon som har andra styrkor, svagheter och snedheter än den person som oftast rider den. På samma sätt är hårda och obalanserade ryttare alltid dåliga för hästen, oavsett om de är ägare eller något annat. Vad gäller det att mer än en person sköter om hästen menar jag att hästar är flockdjur och skall kunna hantera mer än en människa i flocken på samma sätt som den kan hantera mer än en häst. Som alltid har det att göra hur människan beter sig mot hästen.

Jag ställer mig frågande till argumentet att man inte skall skaffa häst om man inte kan sköta om den 365 dagar om året. Menar företrädarna för den här ståndpunkten även att människor som arbetar och måste lämna bort sina barn på dagis inte har rätt att vara föräldrar? Eller att alla skall utbilda sina ungar hemma eftersom det är skadligt för dem att överlåta deras skolning åt andra personer? Självklart är det ett jätteansvar att vara hästägare, men det är väl inte rimligt att påstå att man skulle ha ett större ansvar mot sin häst än mot sina barn? Givetvis är det varje hästägares ansvar (och förbannade plikt!) att se till att noga välja sin medryttare. Och självklart skall det inte handla om att dela sin häst med den som är villig att betala mest, utan med den som är lämpligast. Men jag kan inte förstå att det skall vara omoraliskt att skaffa häst bara för att man har ett liv som gör att man inte kan finnas där precis varje dag, så länge man tar sitt ansvar och ser till att hästen har det bra.

Slutligen tycker jag att det är underligt att överhuvudtaget diskutera om det är rätt eller fel att ta betalt av sin medryttare. Detta har överhuvudtaget inget med hästens välmåga att göra och är en sak mellan hästägare och medryttare. Ingen är ju tvingad att bli medryttare åt någon! Konsekvensen av att man inte fick begära ekonomisk hjälp av medryttaren skulle i varje fall i storstadsregionerna innebära att bara rika människor kunde ha häst. Är det inte hjärtat och kunskaperna som skall avgöra snarare än plånboken?

bengall
2003-08-29, 19:44
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

claraswe
2003-08-30, 06:22
En medryttare som tar hand om hästen om överenskomna dagar och som har tillåtelse att få träna och toll och med tävla ska ju självklart vara med och betala. Men en medryttare som ska betala lika mkt som en själv och bara får lov att rida den i skogen utan möjlighet att träna det minsta tycker jag är lite oschysst. Jag bor inye i stockholm så min stallhyra är realtivt låg. 1600:- och jag trivs utmärkt. Jag skulle inte själv skaffa en medryttare men jag förstår alla som gör det.

**BORTTAGEN**
2003-09-04, 02:08
Jag har varit medryttare på samma ställe i snart två år och har aldrig betalat ett öre- de är bara så väldigt tacksamma och litar på mig fullt ut. De vill snarare betala än ta betalt! Men o andra sidan så har de ett eget stall på gården- jag kan förstå om man har hästen i ett stall med enorm hyra.
Jag har vänt på saken och tänkt vad jag skulle göra- jag skulle ta betalt men inte för mycket, samt att det är skönt att vara ledig ett par dagar i veckan! självklart!

Från alla jag hört så är medryttare, om det är en seriös sådan, en skänk från ovan :)
Man får ju hjälp på så många sätt! :cool:

Det gäller väl helt enkelt att hålla koll på både medryttare och häst+ båda tillsammans..
Sen att det finns oseriösa.. usch :mad:

MALINox
2003-09-05, 20:50
Jag har läst en del utav inläggen här ang. medryttare! Jag är för närvarande själv medryttare hos en tjej som har 8 st "ridbara" hästar och 5 st föl. Innan dess var jag medryttare hos en annan tjej som hade 2 st hästar.

Vi har många gånger diskuterat det här med medryttarskapet, då de till skillnad från många andra hästägare inte vill ha betalt. Hos dem jag varit medryttare åt har jag istället skött stalljobb. De dagar som jag är istallet så mockar, fodrar, rider och sköter jag hästarna.
Båda dessa anser att den avlastningen som det innebärt är mer värt än pengarna som jag skulle betalt enbart för skötsel och ridning.

Det finns andra istallet som också är medryttare, men som dock betalar för att få rida och sköta. För mig känns det som en mycket bättre lösning att ta stallsysslorna de dagar jag är där. Att vara medryttare och ha känslan av en egen häst handlar ju om så mycket mer är bara ridning och ryktning.

Jag anser dock att det är en självklarhet att man väljer medryttare med viss urskiljning och inte låter vem som helst ta sig an det. Jag har tidigare haft egen häst, så jag är medveten om vilken avlastning det är när någon annan kan släppa ut och mocka åt en när man har fullt upp.

Det som jag tycker är så synd är att det finns så många oseriösa medryttare som förstör både rykte och förtroende åt alla oss seriösa. Både de som jag pratat med har erfarenheter av oseriösa medryttare som inte skött det de säger sig klara av.

Hurvida det är skadligt eller inte tror jag handlar om att man har samma tankar och mål med ridningen. Att man som hästägare verkligen pratar igenom med sin medryttare vad man vill med sina hästar, hur de blivit ridna tidigare osv. Även om man har många års riderfarenhet, och i mitt fall erfarenhet av en egen häst som man ridit och tävlat med är man ingen tankeläsare som kan gissa sig till vad just denna hästägare har för ambitioner!

Tummen upp för alla hästägare som trots nosbränna vågar lita på en ny medryttare!!
:banana:

Bucus
2003-09-05, 21:37
Vaddå alla andra sporter och hobbis är väl inte gratis :confused: Vill man ha en hobby får man ju betala därefter också. Så snål kan man ju inte vara. Dock behöver man ju inte betala flera tusen för att få rida ett par ggr i veckan med hade det varit jag så hade jag ju helt klart betalat för mig.

palle
2003-09-05, 23:07
Jag har 2 st duktiga läromästare. Om jag har medryttare och dom rider ca 5 ggr/vecka tycker jag att dom kan betala halva skoningen. Men hjälper dom till dom helger jag är borta, kostar det inget. Likadant om dom bara kan rida på helgerna, inga kostnader. Okej att jag inte har något ridhus, men eftersom min idol Ulla Håkansson inte började använda ridhus förran hon fyllt 65 år, så varför ska jag vara beroende av det? Det går lika bra, om inte bättre att träna dressyr ute i naturen, Där bjuder hästen framåt, vilket inte är säkert att den gör i ett ridhus.
Och det finns inget som heter dåligt väder, bara dåligt klädda människor.
Även om min kropp säger att vid -20 slutar jag att fungera.

loch
2003-09-06, 10:33
Det kan fungera perfekt och det kan sluta i katastrof... beror ju helt på personligheterna som är inblandade.

Den ekonomiska biten har jag själv funderat mycket över och kommit fram till att jag tycker följande:
Skaffar man sig en medryttare som är betydligt duktigare än en själv och som hjälper till med att utbilda och utveckla hästen är det mkt tveksamt om medryttaren ska betala.
Skaffar man sig en medryttare som motionerar och pysslar, mest för sitt eget välbefinnande skall medryttarpeng betalas.

Freyr
2003-09-06, 21:19
Jag tränar en häst (mot betalning), som ägaren inte helt har tid med. den hästen har åxå en medryttare och hon är direkt skadlig för hästen. Det är en supergullig och jätteambitiös tjej, men med stenhårda händer. Varje gång hon ridit tar det två dagar att rensa upp pålle och få henne att förstå att bettet inte är livsfarligt! Har hållit lektioner för tjejen och försökt vara på henne om hennes händer, och att hon skall jobba på att bli lättare i handen och hon säger ja och jo, men det blir inte bättre. Ägarna betalar mej för att " rensa upp efter henne" och det känns inte så roligt. Jag har rekommenderat ägarna att hitta en ny medryttare. det är tråkigt, men sånt är livet.

/Malin

Freyr
2003-09-06, 21:24
på samtliga ställen jag jobbat på (och det börjar bli endel) betalas alla turledare/ankare med regelrätt lön.

/Malin

bengall
2003-09-06, 23:17
OK, men det ändrar ju inget i sakfrågan. :)

Aliche
2003-09-11, 16:26
Nej jag tycker inte det är skadligt. JAg är medryttare på en häst för jag inte har råd att köpa egen (bor även jag i Stockholm)

Hon tar inte alls illa vid sig av att vi är två som rider, jag tror hästar kan uppskatta två olika ridstilar om det är personer som kommer överens med hästen och kan rida den på rätt sätt. Man kna ju inte rida alla hästar på samma sätt.

Har man tex en häst som ägaren mest rider dressyr på och inte tycker om att komma ut i skogen ska hästen då aldrig få komma ut bara för att ägaren inte vill. Då är det bättre att man har en medryttare som rider ut hästen.

HUr mycket det ska kosta är ju individuellt beroende på hur mycket man har råd att betala själv. HUr mycket medryttaren ska få göra är också olika, alla vill inte tävla (tex jag själv) Vissa vil bara rida ut å mysa i skogen, inte bara promenadridning, men lite avbrott om ägaren mest tränar.

Så tycker iaf jag :)

cindypindy
2003-09-11, 22:16
Tom "elitryttarna" har ju tjejer o killar som åtminstone rider fram deras hästar.
Konstigt med häst som bara kan ha en enda ryttare...

Sheltien
2003-09-11, 22:35
Oj oj, 4300/månad. Jösses. Här nere är 500:- medel. Förstår att ni vill ha hjälp med att betala det! Här nere kryllar det av folk som vill ha hjälp med sina hästar och är överlyckliga om de hittar en br askötare/medryttare. Men vet ingen som tar betalt för att någon hjälper dem. Hjälper själv till med en häst och har honom nästan som min men betalar inte ett öre.

palle
2003-09-11, 23:28
1984-85 betalade jag 1500:- + moms för en spilta i stockholm. 1988-89 betalade jag drygt 4100:- + moms för en box. Plus att maten och ströet tillkom.
Vanligt pris där jag bor nu är ca 1500:- + moms och då ingår strö och mat.

Calazirya
2003-09-12, 10:04
:bow:

Namkos
2004-08-23, 16:35
Min lille passhäst har jag 7 dagar i veckan o är ansvarig för hans träning. (startande travhäst) Även om det är Sthlm så betalar jag inte en krona.

Jag skulle dock kunna tänka mig att betala om hästen var utbildad Msv eller högre för min egen utvecklings skull. Men att betala för att gå ut i skogen o röra på någon annans häst är jag inte villig att betala för. Tycker nog lite som en del andra här att man inte skall ha medryttare/skötare för att ha råd att ha häst. Då bör man ta sig en funderare på varför man har häst igentligen.

O lektioner behöver inte kosta speciellt mkt...det finns ställen som tar 80:-/timme o det strax utanför Sthlm...

Men det är min åsikt det.

asfaltsflickan
2004-08-23, 17:11
Är det så att det är ni som är medryttare som tycker medrytteri ska vara gratis.... eller är det vi hästägare, spännande att få veta. Nu pratar jag om medryttare som x antal dagar i veckan lånar min häst och gör vad hon vill med den, inte tillridare som utbildar min häst.
Lite rörigt hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag är medryttare fyra dagar i veckan på en outbildad men underbar travare, och jag skulle aldrig gå med på att inte betala. Förutom att han faktiskt kostar ägaren pengar oavsett vem som rider honom, så ger det mig så otroligt mycket att få vara medryttare, och det är verkligen värt den lilla struntsumma jag betalar varje månad.

När jag tänker efter har jag faktiskt aldrig ridit gratis, så det kanske ter sig mer självklart för mig att hästar kostar pengar.

eileme
2004-08-23, 19:42
du, såg en bild här på buke med någon som hade en som ett gummisnöre( som alltså töjdes ut om man drog, vet ej vad det heter) i tyglarna för att inte kunna dra så hårt i hästens munn. Det kanske skulle kunna vara något?

Nora
2004-08-23, 19:48
Jag är medryttare på en häst, har varit det 3-4 år tillbaka nu och jag kan väl inte bestämma om ägaren tycker att jag rider honom fel. Hade hon tyckt det hade jag väl inte fortfarande ridit honom! Ägarens inställning till medryttare tycker jag är bra. Jag betalar ingenting men andra sidan så får hon en pålitlig person som tar hand om hennes häst då hon inte hinner och då hon reser bort och även hjälp med in och utsläpp. Om/när jag skaffar egen häst ska jag i alla fall försöka att hålla ner konstnaden för medryttaren så mycket som möjligt om jag verkligen behöver dennes hjälp. För då gör vi båda varandra ovärderliga tjänster!

Lisa_
2004-08-23, 19:55
Jag har varit medryttare på en häst under en tid för nåt år sedan. Hon ville inte ha betalt, det klarade hon själv, men behövde bara hjälp, för att hon hann inte rida sin häst alla dagar.

Men jag tycker absolut inte att det är fel som ägare att ta betalt av medryttaren. Rimligt pris ska det då vara, beroende på hur många gånger medryttaren rider osv.
Om medryttaren då ska få rida och tävla hästen, tycker jag att man kan gott ta betalt för det.

Jag tror inte att en häst tar så stor skada av att gå med en annan ryttare några dagar i veckan, kanske om det är en känslig häst eller något.
Medryttare kan gott betala om nu ägaren tycker det. Hur mycket beror väl på hur många gånger i veckan ryttaren rider, och om den vill tävla osv.

Om allt funkar kommer jag ha en häst på foder. Då skulle jag nästan behöva hjälp 2 dagar i veckan eller nåt, då jag har annat för mig. Jag skulle då självklart vilja ha lite pengar för det, inte mycket, då det inte är många dagar i veckan. Eller att medryttaren kanske köpte foder/strö eller nåt sådant istället.

Vad jag tycker, säkert har jag glömt nån viktig detalj elelr ånt, men skitsamma :p

diamonia
2004-08-23, 22:09
Jag bor i Göteborg och har haft div. medryttare sedan -99. Jag har hela tiden tagit betalt av dem. 1200 kr/mån för 3 dagar/v. Jag erbjuder ju dem en vara (hästen) och en tjänst (ridningen). Hästen har jag uppfostrat och utbildat och han kostar mej pengar. Vill någon rida men inte ha hela egna anvaret och kostnaden för hästen så anser jag att det är självklart att de betalar!!! Jag har mycket höga krav på medryttaren, det skall inte vara någon som bara vill lufsa i skogen utan jag, medryttaren och hästen skall utvecklas framåt tillsammans så gått det går. En förutsättning är tex. att träna för samma tränare. Detta funkar utmärkt om man har tränare på anläggningen!

Dolarino
2004-08-23, 22:45
Jag tycker inte att det är medryttarens jobb att "betala" för att få hjälpa till! I såna fall borde det ju vara tvärtom. Men om det gäller tävling/träning då förstår jag. Så länge det inte är överdrivet mycket. Det finns så många där jag bor, som har egen häst och har små tjejer som medryttare. Stackarna (ja, jag tycker faktiskt det) får betala allt från 500-1000 kr! Det är en rejäl blåsning! Då kan man lika gärna rida 1 gång i veckan på ridskolan och kanske ta några privatlektioner. De flesta lektionspriserna här ligger på 130 kr. Men tjejerna vill ju prov apå att ha en egen häst... Mina föräldrar lät mig aldrig bli medryttare åt sådana hästar där det togs betalt.
Jag är medryttare själv, och jag "hjälper till" gratis. Rider, pysslar och verkligen tar hand om hästarna. Ägaren vet vem jag är och litar på mig. Ser jag att hästen t.ex går lite halv mysko, eller äter/dricker dåligt, då meddelar jag det till ägaren. Är det vad jag tror allvarligt så ringer jag, annars skriver jag på tavlan till henne, det ser hon dagen efter.
Självklart ska man kolla upp personen ordentligt så man ser att h*n kan något överhuvudtaget. Tycker verkligen synd om er som haft otur med medryttare! Vi är faktiskt ett gäng underbara och duktiga oxå! :D

eileme
2004-08-24, 07:03
500 spänn är inte så hemskt mycket.
Ridskolan kostar oxå. Och när jag blev medryttare fick jag lära om ally jag lärt mig där så pengarna jag lagt ut för lektioner där var bortkastade.
1000kr/månaden är för min del lite för mkt men vill man som hästägare ha det och som medryttare vara villig att betala så är det väl upp till dom.
Anledningen till att många blir medryttare är att man vill utvecklas mer än vad som går på ridskolan, jag är itne medryttare för att hjälpa någon utan för min egen skull.
Det är stor skillnad på lektions och privathästar, det är stor skillnad på att vara ensam på ridbanan och att vara ca 10st.
Min kompis rider i en grupp med runt 15st, hon får 2 kommentarer per lektion. Och kommentarer i stil med "sänk hälarna lite" "driv på lite".
Rider jag privatlektion på medryttarhästen får jag kommentarer hela tiden. Privatlektioner på ridskolan brukar ligga uppåt 300kr... Vad lär man sig mest på?
En häst som fattar galopp när man ger en galopphjälp eller en som fattar när ridläraren säger det (lektionshästar ofta).
Tycker inte de blir blåsta på pengarna sålänge de har glädje av medrytteriet och att föräldrarna är villiga att betala, det är trots allt deras ansvar att se vad pengarna går till.

Lully
2004-08-24, 10:33
Jag tycker att medryttare är jättebra :) Just nu är jag medryttare på en häst och dete funkar bra! Men däremot är jag lite tveksam mot att de tar betalt.. Precis som en annan har skrivit så har man kanske inte den ekonomi som krävs för att ha häst om man måste ta betalt för att klara stallhyran. Som jag ser det gör man ägaren en tjänst, ägaren gör också mig en tjänst. Jag är jättetacksam för att jag får rida såna fina medryttarhästar :bow: :bow: :bow: och visst skulle jag väl kunna tänka mig att betala en slant i måanden, inte för att ägaren vill att jag gör det nu, och mina förra medryttar hästar har jag inte heller betalat för. Jag bor ju i en liten stad i Skåne och tror också att betalning förekommer mest i huvudstaden..

Jag tycker alltså inte att man ska behöva betala för medryttarhäst, man gör ägaren en lika stor tjänst som ägaren gör dig..

:banana: Lully :banana:

humlanotrocadero
2004-08-24, 10:48
när vi va små o hade hästar så reds de av ALLA i min familj, nu har jag egen häst o den rids av mig samt av två medryttare, min häst litar på alla tre o vår ridning ger honom mångfald och variation. ;)

humlanotrocadero
2004-08-24, 10:51
de flesta medryttare i vårt stall rider ENDAST, ev mockar de kanske fodrar någon gång... men framför allt rider de.

Klart de ska hjälpa till att betala om de rider? annars kan väl personen gå till turridning eller till ridskola?

Narcissus
2004-08-24, 11:10
Hej!
Jag tycker att så länge man har en medryttare som tar ansvar och lyssnar på ägaren och inte får för sig att göra någonting som hon/han faktiskt inte får, så är det helt okej. Har själv en medryttare och hon betalar hovslagare (ca 400-500), och hon får då rida 1-3ggr/v beroende på hur hennes schema och mitt schema ser ut.
Håller med om att man inte ska ha häst om man inte har tid med den, jag har min medryttare mest fär att jag ska börja skola nu i höst och vill inte att min häst ska lida om jag måste stressa i stallet och kanske inte hinner rida för att jag har läxor etc, då är det bättre att hon rider och pysslar om han.

När jag själv var medryttare till en häst så betalade jag ingenting, men det var för att dom inte ville ha betalt för dom hade egen gård och jag utbildade hästen för ryttaren var inte så duktig och var delvis rädd för hästen, och jag hade kunnat tänka mig att betala t.ex. hovslagare om jag då hade fått träna för instruktör, rida minst 2-3ggr/v och har ganska stor frihet att göra vad jag vill inom rimliga gränser förstås. Inte skulle jag få för mig att galloppera en häst som bara får skrittas i veckor/månader pga skada, men ingen som har något vett och som kan det minsta om hästar vet att man inte gör så!

Tycker också att det borde vara självklart att alla som har medryttare skriver kontrakt på att har medryttaren gjort fel och hästen blivit skadad så betalar hon för vetrinär och alla tillbehör (t.ex. bandage) hästen kommer behöva tills den är frisk för det hade jag aldrig fått för mig att betala för att någon annan har gjort fel!
När det gäller om medryttaren ska få träna/tävla tycker jag att det borde vara självklart att han/hon får träna, hur ofta är ju beroende på hur duktigt han/hon är, just för att då vet man att hästen rids korrekt när dom tränar för någon annan (helst ska det ju då vara tränaren man själv har, så man kan se hur hästen utvecklas) och medryttaren får inte en massa dåliga vanor som på sikt kan skada hästen. Och självklaert ska hon betala träningarna själv.
Däremot tycker jag inte att min medryttare ska få tävla min häst, för han är min. Och det är en grej som jag tycker att bara jag får göra.

Namkos
2004-08-24, 17:30
det blev inge bra så jag ångrade mig. sorry

Dolarino
2004-08-24, 20:39
Ja, men nu snackade jag om i billigaste laget. Det var bara ett exempel på hur det var för några år sen, nu vet jag inte helt säkert, men en tjej i mitt stall får betala 1000 kr för att rida EN gång i veckan. Det tycker jag är en blåsning. Hon får träna, men då måste hon pröjsa själv (ligger på en sisådär 250 kr). Folk här är svindyra.
Oj, det var inte bra om din kompis rider i en grupp med så många :O Här har vi på de flesta ridskolor max 8-10 elever, stora ridskolor, som små. Rätt lagom, nästan på gränsen.

eileme
2004-08-24, 21:18
har ridit i en grupp med 7 st och tycker fortfarande man lär sig 100ggr mer på en privatlektion. och betalar inte 100ggr pengarna för det utan ungefär samma. (då inte på ridskolan)

fiaskurken
2004-08-25, 01:31
Hej

Jag är medryttare på ett varmblodssto just nu och betalar ingenting. Bor på mindre ort, och stallhyran ligger långt ifrån din. Kollektiv skötsel när det gäller in och utsläpp, fodring osv. Jag rider tre gånger i veckan och tar hand om insläpp eller fodring när jag är i stallet den dagen. Känner mig kluven till det här med betalning.

Jag skulle kunna tänka mig att betala en symbolisk summa, inte mer. Då rider jag dock "bara" i skogen eller på banan ibland. Jag ser det som så att jag gör ägaren en tjänst på sätt och vis, för jag gör så mycket mer än bara rider. Hon slipper ju åka till stallet de dagar jag är där, och det är ju därför hon har en medryttare, för avlastning.

Om det däremot vore en tävlingshäst, som jag tävlade och tränade med skulle jag kunna tänka mig att betala mera. Dock inte hutlösa priser som 2000 spänn :eek: :eek: :eek: För det priset kan du hålla en häst här... Det är upp till var och en om man vill betala, men jag tycker det känns fel eftersom medryttaren på sätt och vis gör ägaren en tjänst :cool: Om man inte kan ha häst utan medryttarens ekonomiska hjälp tycker jag nog inte att man ska ha häst överhuvudtaget...

eileme
2004-08-25, 07:10
Om man inte kan ha häst utan medryttarens ekonomiska hjälp tycker jag nog inte att man ska ha häst överhuvudtaget...

Men de flesta hästägare som tar betalt tror jag har råd med häst även utan medryttarens hjälp, dock så finns det ju alltid småhål att fylla.
Förstår mkt väl de hästägare som tar betalt för varför ska de betala för någon annans hobby? Ridskola kostar ju oxå.
Egen häst kostar ännu mer och vill man ha möjligheten att rida privat utan att ha egen häst är medryttare ett bra alternativ.

yven
2004-08-25, 07:44
:) Vi har en medryttare,suuuper! :love:
Hon motionerar och tar lektioner (har roligt helt enkelt)
Vi får lite ledig tid så att vi kanske kan vara på topp på våra dagar!
Vår tjej har hängt med i många år red även vår förra.
Hon är mjuk och följsam och mycket nogrann , kommer alltid in och undrar om det är nåt speciellt som hon ska tänka på eller som jag vill att hon ska göra!
Jag vet att det är vår häst men givetvis så väger hennes åsikter tungt .
Hon får ibland ge vika sina dagar pga tex träningar eller så tar hon en extra dag om hon vill det.
Hon betalar inget nu men det var meningen om vi skulle köpa en till så hade hon blivit halv fodervärd.
För mig känns det som om hon gör oss en tjänst och ska ha betalt , men skulle inte tveka att ta betalt om jag behövde det.

_gullet_
2004-09-20, 23:27
Ju mer jag läser på den här tråden, desto mer lyckligt lottad känner jag mig. Jag är medryttare på ett kallblod, (vilka jag aldrig har direkt ridit förut) som är envis, hungrig, bockig, busig, lat och seg. Och alldeles, alldeles underbar! :love:
Hans ägare har lite tidsbrist ibland, jag tar honom mer de dagar som behövs, i gengäld har jag alltid minst en dag i veckan att rida på (om jag vill). Han är, som sagt, speciell, så det är nog delvis därför hon inte har begärt någon betalning. Dessutom är stallhyra, foder, bete m.m. löjligt billigt just i detta stall.
Hon får hjälp och jag får rida, men att jag skulle bli så kär i denna personliga häst hade jag aldrig kunnat drömma om. Jag har haft en del andra medryttarhästar men det har alltid vara förknippat med alldeles för mycket krav, som att ta in 10 och fodra helt okända hästar tre gånger i veckan, ta morgonfodringar och dessutom betala för det. Jag har haft en sån himla tur att jag har hittat rätt häst, med rätt ägare, i rätt stall, vid rätt tidpunkt. Hoppas att det aldrig tar slut. :)

Milley
2004-09-21, 11:40
Jag blir riktigt häpen över denna tråd? För att man är hästägare betyder väl inte det att man är en bättre ryttare? Man känner ju oftast hästen bättre men att det skulle vara skadligt med medryttare? Det gäller väl att hitta en medryttare vars ridstil och sätt är det man önskar till sin häst.

Jag har haft häst många år och haft medryttare och är nu medryttare själv och jag hoppas verkligen inte att ägaren till hästarna jag rider tycker att de förstörs.

Jag förstår ert resonemang med att man vill bestämma hur och vad och på vilket sätt saker ska göras och det är självklart som medryttare att man lyssnar på ägaren och tar tips o råd från personen som känner hästen bäst men om man är missnöjd med sin medryttare får man väl hitta någon annan.

Magdalena
2004-09-21, 11:53
Jag förstår faktiskt inte varför man ens ska tjafsa huruvida man ska betala eller ej. Det är ju fritt upp till var och en om man vill bli medryttare eller inte! Vill man inte betala så får man väl avstå från att vara medryttare, svårare än så är det inte. Det är ju knappast någon som står med en pistol mot huvudet på de stackars flickorna och tvingar dem att vara medryttare, eller?

suisyola
2004-09-21, 17:31
de e inte skadligt att ha medryttare,men jag tyker inte heler att ma ska ta betalt..men så e jag oxå infödd skånebo....dvs här dräller det av hästar och mark

Rosenblad
2004-09-22, 15:58
Som ni förstår bor jag i Stockholm har har en stallhyra på 4300

Oj :o :eek: ! Ja, snacka om skyhöga hyror! Har aldrig hört så hög men det sägs ju att det är extremt dyra i Stockholmsområdet.

eileme
2004-09-22, 20:12
4000 e ganska nromalt här, och det finns värre :P

Fager
2004-09-22, 22:28
Skulle alldrig dröma om att ta betallt för någon som kan hjälpa mig i stallet och rider ( dom flästa skador kommer nu mera av att hästen rör sig för litte) och ryttan för i utbyte rida och utväkla sin ridnig utan att ha egen häst, Känster och genkänster.

Men jag skulle ta betalt om ryttan i fråga bara vill rida = borsta, sadla och rida.

Men att ta betalt för att någon tar hand om hästen och allt om kring några dagar i veckan är ju het vrikat, tänk om alla som jobbar som hästskötare skulle få betala i stället för att få betalt. För dom som tar hand om eran häst när ni är borta gör ju ett arbete som bored betalas på ett eller annat sätt.

Kram

moonlightgarden
2004-09-23, 09:31
Det är inte skadligt, utan kan faktiskt vara bra för hästen, om tillexempel du är mer dressyr inriktad så kanske din medryttare är mer hoppinriktad å får då en mera allsidig träning, och ombyte förnöjer ju =).
Själv skulle jag inte ta säskilt mycket, men jag betalar inget för stallhyra, utan hjälper till med utsläpp och fodringar och insläpp eftersom att jag bor vid stallet. Så jag skulle ta betalt för halva skoningen och för en del mat och så kanske för underlaget oxå, beroende på om människan skulle vara en sån där som slänger ut två kärror i onödan... Och så får hon stå för alla omkostnader som har med tävlingar att göra. tycker defenitivt att hon kan betala för sig när hon får ta hand om en häst några dagar i veckan, hon slipper ju ändå ett flertal andra kostnader som man får med ansvaret av att ha en egen häst.

QuickStar
2004-09-23, 11:13
Här kostar en 45 min ridlektion på ridskolan strax under 100 kr

Dom medryttare jag haft innan har betalat vad hästen kostar de dagar de har ridit.
Min valack kostar ungefär 1900kr/mån inkl allt skoning, foder, stallhyra, försäkring osv
Utslaget på 30 dgr kostar han ungefär 63kr/dag
Rider då medryttaren 2ggr/vecka (=8ggr/mån) får denne betala mig 504kr så typ 500 för att få rida 2 ggr/vecka det tycker inte jag är så farlig och om jag själv skulle vara medryttare tycker jag det är en fair deal.
För 60-65kr /gång får man då rida nästan hur man vill, DET tycker inte jag är farligt.
Att ha häst är dyrt, så är det bara!
Enligt mig så är det inte mer än rätt att ta betalt

malinsky
2004-12-15, 09:01
Jag skulle kunna tänka mig att ha en medryttare som rider ut med hästen i skogen en dag i veckan för att jag ska få en ledig dag. Detta skulle också vara gratis då tiden är värd en hel del också!

mik
2004-12-15, 10:32
Jag tycker generellt inte att medryttare är skadligt men visst kan det bli fel ibland. jag har en medryttare/skötare på min häst som inte betalar något. Det här var en tjej som jag känner och vet hur hon är och hon motionsrider endast, jag vill själv träna och tävla... Dessutom vill jag ha bestämmanderätt när det gäller viloperioder, hur han ska ridas mm. Detta gör att jag inte tar betalt.

Men bor man i stockholm eller liknande och medryttaren både tränar och tävlar en utbildad häst så tycker jag nog att man kan ta betalt.

OM jag själv skulle betala för att rida så skulle det ju vara om jag red en högt utbildad häst som utbildad mig. Jag skulle aldrig betala för att promenadrida en häst i skogen två dagar i veckan...

Men som någon skrev det är tillgång och efterfrågan som styr... ;)

Tigertofflan
2004-12-15, 10:52
Så här ser jag på betalningsfrågan:

Om hästägaren vill ha hjälp med sin häst och ger medryttaren ett bestämt schema som måste följas, då ser jag det som att medryttaren gör hästägaren en tjänst, och då ska inte denne behöva betala.

Om hästägaren istället menar att den/de dagarna medryttaren har hästen får denne göra vad den vill med hästen, och då blir det ju som att man delar häst, och då är det tvärtom självklart att man hjälper till med kostnaderna.

piamar
2004-12-15, 11:10
hej jag hjälpte en tjej som hade flera hästar just då 7st ungefär som en mindre ridskola hon jobbade oxå på ridklubben ,men jag hjälpte till med stallet och det fungerade bra som gen gäld fick jag rida med henne ut i skogen ,som belöning och i mitt fall blandade vi aldrig in pengarna ,utan jag skötte även hennes hundar gratis ,på samma gård
för som hjälp till själv hjälp för min skull,och det fungerade oss emmellan.och vi två kom bra överens för att vara tjejer ,vi var av samma kaliber sas!hon gav mig stöd och jag gav henne min hjälp
så vi bytte tjänster kan man säga ett annat sätt att tänka om sas,
jag fick ta in en arab hingst på egen hand en ovärderlig feelings,
och nya erfarenheter men roligt hade vi hon kommer från sollentuna
stockholm.nu var det här i början på 89-90 talet så det är en tid sedan.
om hon känner igen sig så hej anneli från pia svärdsjö.
jag tycker att man kan dela på alla kostnader det är inte för mycket begärt så jävla dyrt som allt är som medryttare om du hittar folk och stall man trivs med.
med ryttare är ett bra alternativ och lite lugnare miljö än ett stort
ridskola det är lite föör tufft!
man lär sig mera och kan ta det lite coolare när man blir äldre och inte pallar med föör mycket av det goda det blir gärna rörigt och oredigt. :banana: :bump:
annars.

piamar
2004-12-15, 11:58
hej om med ryttare eller häst ägare blir sjuka av någon anledning
eller är sjukskrivna eller barn dagar sas föräldra försäkringen.
vård av barn , eller andra omständigheter man inte rår över
så är det väl roligt och bra, att ha medryttare som man kan ringa till
om du vill vara ledig någon dagar för att kunna göra andra saker
kanske viktiga ärenden med myndigheter eller måste jobba ,då är väl
bra att ha flera som sköter om både stall och hästar ,när man inte själv räcker till.och annars blir det orimligt dyrt att ensam ha allt ansvar,för kanske flera änn en hästen och sig själv pga sjukdom.
och då är väl skitbara om det finns flera att till gå för stallets räkning.
dygnet har ju bara 24 timmar och 7 dagar i veckan. och en månad
30 eller 31 dagar,hur mycket hinner tjejerna med hemarbete oxå
plus skolan eller jobb med oregelbunda arbets tider och jour dessutom. då finns inte mycket tid kvar att sova på heller,
plus att man ska kunna åka till och från stallet. om du inte bor på gården.och vinter och svin kallt ute plus halt med.
då är det bra med folk som bor inärheten av stallet. :banana: :bump: :devil:

puckis
2004-12-15, 16:28
Sedan kan man också ställa sig frågan. Blir man verkligen en bättre ryttare bara för att du skaffar häst? En häst kanske mår jättebra av att ha medryttare ett par dagar i veckan då vi alla är människor och har våra brister. Förhoppningsvis kanske hästägare och medryttare har olika brister. Jag har egen häst nu men också varit medryttare. Jag ser absolut inget fel i att betala för att rida. Jag tycker hela diskussionen är löjlig. Du betalar för alla sporter du vill göra. Vill du inte betala någon för att rida någons häst, gnäll inte - sluta rid eller köp en egen.
jag har också häst i stockholmsområdet med snarlik hyra som trådskaparens. har dessutom två medryttare, en som rider en dag i veckan för 500 kr i månaden och en som rider två dagar i veckan för 1000. Då får de träna vad de vill och tävla, under kontrollerade former alltså..
Ena tjejen är lite sämre, hon som rider en dag i veckan som tur är, och ofta får jag då "rida till" honom dagen efter. Men hon är ganska ny och har inte kommit överens med hästen ännu. Efter ett par gånger och någon lektion borde det vara över. Är det inte det blir jag dock tvungen att byta trots att det är en bra tjej. Den andra tjejen däremot berikar min träning eftersom vi har problem i varsitt varv :)

nitus
2004-12-15, 17:12
Detta håller på att bli en lååång tråd med varannat positivt och varannat negativt inlägg om samma frågor..

Så jag tänkte göra den ännu längre!

Det känns som om medrytteriet har lite opersonliga former på vissa håll, ägaren säljer sin tid med hästen för att få betalt för den tid de ändå inte hinner rida.. :angel:

På min ridskoletid blev jag skötare... Det verkar vara det som nu kallas medryttare. En dressyrryttare letade och frågade efter en tjej som skulle ha vissa egenskaper och vara lugn osv, för att hjälpa till med hennes två tävlingshästar.
Meningen var att jag skulle börja med det hon vågade låta mig göra, testperiod... Dvs stallskötsel, mockning och annat ganska slitigt jobb med dessa hästar. Jag red hästarna ute de dagar hon inte skulle träna dressyr och följde med på tävlingar som hjälp.
Hon ringde och frågade om jag kunde ta den o den dagen då hon jobbade natt.

Hon utbildade mig undan för undan efter hur hon ville att hästarna skulle tränas och sista åren red vi ihop i ridhuset och ute ibland. Jag red unghästen så hon kunde övervaka och ge instruktioner medans hon trimmade med den som gick msv.

Hon hade ibland kurser och då jag blev helt inne i sättet hon tränade så var jag medhjälpare på kurserna och kunde lägga in lite kommentarer där det behövdes.

Jag fick alltså rida flera gånger i veckan på utbildade hästar. Åka med på kurser utan att betala bensin eller ibland ens kursavgiften. Använda hennes stuga för att värma mig, och fick privatlektioner nästan varje gång vi red... :bow:

Hade detta varit i sthlm skulle jag förmodligen ha måsta skinna mina föräldrar totalt...
Men det var istället jag som fick "betalning" (julklappar) i form av vinterhandskar o säkerhetsväst mm.. Som tack för all hjälp!!

Men mycket sitter nog i relationen man har till varandra och om man kan vara ödmjuk och ha ett givande och tagande.

-För nog var det min hobby jag fick utöva där på hennes hästar! Men hon var beroende av en pålitlig skötare.

Skulle jag vara fattig, ha en lika fattig kompis och ändå vilja ha en häst. -Skulle jag kanske ta lite betalt av kompisen och sen tränar vi och har roligt med hästen båda två.
Fast nu har jag ett sånt kontrollbehov så är det någon annan som rider mina så är det folk jag tränar för medans jag står brevid för att se och lära... ;)

Puppan
2004-12-16, 08:34
Håller med dig!

En medryttare jag INTE tar betalt av, det skulle vara en som kan hoppa in nästan samma dag jag ringer, som verkligen avlastar mig och hjälper till, som kan utföra uppdrag på kommnando.

En medryttare jag tar betalt av, det är en som tar över en del av mina dagar, fasta tillfällen, får rida lektion, tävla och som är med i planeringen av hästens utveckling. Precis som du säger så är det lite mer av "dela häst" där och den medryttaren får en hel del att säga till om.

Har dessutom märkt att betalande medryttare är väldigt mer plikttrogna medryttare.
Kanske för att de faktiskt betalar för sig och vill ha "valuta för pengarna". Gratismedryttarna kommer ofta på att deras mormor fyller år just ikväll om det är dåligt ridväder...

Peach
2004-12-16, 21:18
Är det fel av mig att ha medryttare? Tar min häst stryk av att jag inte rider henne alla dagar i veckan?

Vad finns det för åsikter kring detta ämne? Är det okej att ha medryttare? Eller skadas hästen av att gå med flera ryttare? Ska en medryttare betala för att rida och om de gör det hur mycket och vad får medryttaren göra då?

Jag har själv medryttare och tycker det är helt okej men jag vill gärna höra vad ni andra där ute i Sverige tycker.

KRAM!

Jag tror snarare tvärtom att det kan vara bra för en häst att ridas av olika ryttare. Alla har vi våra svagheter (t.ex. att man sitter för mycket åt vänster) och med fler än en ryttare så sliter man inte likadant på hästen hela tiden. Dessutom tycker jag att det är nyttigt att hästen kan ridas av olika ryttare.

Vad gäller om hästen din tar stryk av att inte ridas alla dagar i veckan så anser inte jag det så länge det inte blir för oregelbundet och de dagar man rider inte bara blir "hårdköring". Sen beror det ju på hur mycket hästen är ute på dagarna. Min häst som går ute ca 12 timmar om dagen (i stoor hage med kompis) kan gärna få en dag att vila på, medan jag hade haft dåligt samvete om hästen min endast hade stått ute ensam i en liten paddock en timme om dagen och resten i stallet och så inte blir riden den dagen.

Jag för min del hade tagit betalt av en medryttare om det inte gällde en person som är duktigare än mig och utbildar min häst i fråga. En "vanlig" medryttare som hade haft min häst som sin hans/hennes dagar och fått lov till att både både träna och tävla och inte bara rida på tur, hade jag absolut tagit betalt av. Hästen kostar ju fortfarande i månaden och det är slitage på utrustning och annat. Betalar inte medryttaren en fast avgift i månaden så kan ju h*n betala t.ex. skoning eller något istället. Betalar medryttaren en fast avgift i månaden så bestäms den av hur många gånger i veckan h*n har hästen och vad h*n får göra. För att bara rida på tur i skogen hade jag inte tagit betalt.

starcraft
2004-12-16, 22:35
personligen gillar jag inte medryttare. Och jag har inte tagit betalt av de som varit medryttare på min häst. Det är en avlastning för mig, dessutom tycker jag det är bättre om de i så fall kanske köper ett täcke eller liknande då och då som hästen behöver.

Självklart förstår jag att man av ekonomiska skäl behöver ta betalt av sin medryttare, men samtidigt får man tänka på att det pris man tar ut ska kompensera det man får göra. Skritta ut i skogen en dag i veckan ska enligt mig självklart vara väldigt billigt, men får man därimot som en egen häst, man får träna, tävla och rida i stort sett som man vill så bör man betala mer. Det kostar ju att göra allt detta på ridskola också, om man ens har möjlighet att göra det där.

Men jag har dålig erfarenhet av medryttare då de gjort precis tvärtom vad man har sagt och att jag aldrig kan lita på om hästen blivit riden dagen innan. Fast senaste medryttaren jag hade var verkligen super! (numera rider jag min häst själv, endast).

chrysler
2004-12-17, 00:57
Det beror ju på individen.Endel är enmanshästar å sedan finns det faktiskt hästar som går på ridskola, hur skulle det funka om hästarna inte funka med flera ryttare :confused:

Kurant
2004-12-17, 20:30
Humm ?
Beror på hus mycket man ska betala , klart , det får ju lixom inte gå ut på hela stallhyran så själva ägaren får snålskjuts..
Men en häst som får gå flera pass i veckan istället för att bara stå när ägaren inte har tid mår nog bara bra .
Jag har ju en enmanskärring men har man inte det tror jag det går toppen..typ =]

Mariika
2004-12-18, 12:28
Jag vet inte om jag kanske varit bortskämd med att få rida gratis i olika stall.
Men att betala för att man kommer ut och rider, mockar, utfodrar, håller utrustning o stall etc rent. Jag tycker att de sysslorna "betalar igen" för ridturen. Man gör ju facktiskt ägaren en tjänst, speciellt betalar man ägaren i insparad tid.
Om man sen väljer att betala så är det upp till en själv, jag kommer ialla fall aldrig att göra det, då skaffar jag hellre en helt egen och står för alla kostnader.

Men var går då linjen mellan att FÅ betalt för att rida och BETALA för att få rida???!

twinstar
2004-12-18, 12:33
Jag är fodervärd och har medryttare som jag tar betalt av. Tillskottet jag får hjälper mig att sätta lite extra guldkant på tillvaron Egentligen fixar jag det på min lön men då blir det lite snålt. Pengarna som medryttaren betalar ger mig det lilla extra.

Mest av allt värdesätter jag tiden och den motion och omvårdnad hästen får på hennes dagar.

Solvira
2004-12-23, 22:06
Absolut inte!
Jag köpte ett halvblod för snart fyra år sen, som sedan blev lämnad ensam på sommarbetet och då lånade jag en kallblodstravare som sällskap. När sommaren kom lämnade vi motvilligt tillbaka henne, men köpte henne ett halvår senare eftersom hela familjen var helt kära i henne! :love:
Halvblodet bor kvar, och honom tävlar och tränar jag med. Kallblodstravaren däremot fick inte mycket motion, fast hon älskar uppmärksamhet. Sedan hon fått några medryttaren som delar på veckan så har hon börjat må mycket bättre. Hon är piggare, fräschare ser mycket bättre ut (hon får så mycket pyssel att man skulle tro att hon storknar, men hon stornjuter verkligen! ;) :love: ). Konditionen hennes är mycket bättre och hon är inte överviktig längre (när vi lånade henne hade hon gjort ingenting i tre år och fått fri tillgång på hö = FET häst! :crazy: ).
De betalar en ganska liten summa varje månad (tycker jag, det räcker ju inte långt men det är fullt tillräckligt och de får ju faktiskt använda henne till vad som helst...) och alla är jättenöjda och glada. Mest nöjd och glad är ju förstås hästen, som är en riktig liten gosplutt. ;)

Got2Be
2006-10-01, 19:18
Det är lite sjukt att medryttaren ska betala för att hjälpa till, fast ändå rimligt är det ju eftersom den som har hästen får ju betala massor, fast behöver ägaren hjälp ska inte medryttaren behöva betala:/ Eftersom man har ju medryttare för att man behöver hjälp med olika saker:/

mimmi_t
2006-10-01, 19:31
Jag studerar fortfarande och har häst. Går i skolan 6 dagar i veckan, slutar ca. 18h 5 dagar i veckan ( Fransk skola ).. Hästen måste ju ut iaf !

Utan min medryttare skulle jag inte klara detta över huvudtaget..
Jag tycker det är helt normalt att hon betalar, eftersom under tiden hon har hästen så har hon tillgång till häst, ridhus etc. som ingår i stallkonstnaden varje månad.

Min häst har aldrig mått så bra som nu, och jag tror inte alls att han tar skada av att bli tränad av en annan person.