Visa fullständig version : Kategori E

grazzie
2003-08-30, 17:20
Jag tycker faktiskt att det ska finns en kat E, nu när jag har grubblat massor över detta..
för de flesta säger ju att hästar på 1,50-159m de kommer ju absolut inte kunna hoppa hinder på 1,50-1,60m säger vissa..och därför är det väldigt många som inte villa ha "små hästar" ..så därför..vad tycker ni? som har hästar mellan 1,49-1,59m??
Så att alla slutar att köpa stooora hästar osså har man en "ponny kategori" för sig själv..fasst där ska det inte ingå någon åldersgräns!
tycker jag skulle varit väldigt bra.

Skuggfaxe12
2003-08-30, 19:12
Det tycker jag också hade varit bra. :)

SanchoPancho
2003-08-30, 20:27
Har också funderat på de. De hade varit jättebra!! Du får la skicka in ett motion till ridsportsförbundet om det! :rofl:

**BORTTAGEN**
2003-08-30, 21:13
Mmmm de har jag länge tyckt ;)

Men sedan vet jag att massa säger "ja men då måsste vi ju sedan ha kat f osv"

Men problemet ligger int ebara i att höjden som kommer efter ponnyhöjden blir de lägsta i hästklaserna 8ok, de där va sladdrigt skrivit).

Vad jag syftar på mer är ala förvuxna poonyer...
Jag har själv ett exempel.
Han är en New-forest. o visst vi har klarat oss bra bland de stora hästarna på lokalnivå...
Men sedan när kombinationerna börjar.. visst man ska kuna länga å korta å jag bruka träna både häst o ponnyavstånd men när de på tävlingar säter så de blir långt för stora hästar... då känns de lite fel å kräva att han ska fixa de oxå... :crazy:

Å sedan är de ju synd eftersom han hoppar ju på träningar lätt den höjden (i banor o kombinationer osv) som är för smfinalen för ponny till exempel, men vågar inte tävla högre än lokal pga att få hästavstånd :( o massa vuxna som tittar ner på en... :crazy: :mad:

Eve
2003-08-31, 12:05
Vad jag syftar på mer är ala förvuxna poonyer...
Jag har själv ett exempel.
Han är en New-forest. o visst vi har klarat oss bra bland de stora hästarna på lokalnivå...

håller med, att övervuxna ponnier skulle kuna vara en egen kategori, men inte hästar upp til 1,60,,

CosmicQueen
2003-08-31, 12:16
Då hade min häst hört till kategori E... :D

sweep
2003-08-31, 17:45
min är oxå en "E-ponny"..
han är 152,5..=)

**BORTTAGEN**
2003-08-31, 21:06
Mm de va smart!!!
Allså så bara "ponnyhästarna" får tävla i kat:E. för annars hade ju mynta varit e-ponny me :D.
Eller så skulle de nog bli förmycke "småhalvblod" och "småfullblod" i klassen...

De jag blev mest irriterad på var på när jag frågade new-forestförbundet om man inte kunde ha en klas för förvuxna NF:ar, men inte :mad:

alisson
2003-08-31, 23:33
Fast jag tror inte att tävlingsantalet kommer att öka utan i såfall kommer nog att hälften av hästklasserna kommer att försvinna och bli E-ponnyklasser. Alltså hälftyen så få tävlingar!

Hur ska man göra, får en E-ponny täva både bland storhäst och som E-ponny eller bara som E-ponny? Känns fel om den ska få tävla allt sammtidigt då inte D-ponnyerna får det. Sen måste man ordna en till klass i SM. Men sen blir det problem eftersom den här regeln bara skulle finnas i Sverige, hur blir det då med kvalpoäng till dom större tävlingarna. Ska lika många E-ponnysar och storhästar få kvala kommer nog sveriges chanser till placeringar att minska. Om E-ponnyerna är vana att gå på sånna avstånd och sen tävlar internationellt kommr dom få det ännu jobbigare då dom dessutom inte är vana vid dom avstånden på tävling.
Några tankar bara.....

Pegija1
2003-09-01, 08:20
min pålle är 1.59-1,60 nånstanns och hon hoppar allt..fast jag har bara tävlat pp till 1M en så länge..komme rinte satsa på mer än 1.20. men jag hålle rmed om enn E kategori

Geshira
2003-09-02, 12:14
Enkelt:
Inom körningen får man välja om man vill en stor ponny eller kallblod med ponnymått, som stor häst eller som ponny/kallblod.
Du kan inte växla mellan tävlingarna, utan har du valt att tävla storhästklass så måste du göra det hela säsongen.

Det finns folk som väljer detta för att deras kallblod, trots sin ponnystorlek, har ett tempo som passar bättre med de stora hästarnas.

Själv har jag en ponny som definitivt ska lufsa vidare i ponnytempo och inget annat, men jag unnar verkligen de andra att få välja.
Varför inte låta hästar/ponnyer i E-häststorlek välja om de vill tävla bland stora hästar eller i E-hästklass..?

Xeline
2003-09-02, 12:47
De flesta ryttare kommer överhuvudtaget aldrig att hoppa hinder på 150-160, så för den sakens skulle verkar det onödigt.

Jag har tidigare för en kategori E, men jag tror ärligt talat att det inte behövs och jag tror heller inte att det kommer att fungera i praktiken.

Däremot tror jag på att man skall utnyttja möjligheten att mäta ponnyer mycket noggrannare/oftare så att fusket i ponnysporten försvinner.

kopparberg
2003-09-03, 09:50
Då tänker du alltså ta tag i att det nu arrangeras sådana klassser då?
Eller anser du att "alla andra" ska ta tag i det med ökade kostnader, mer arbete osv?

Jag hoppas även att du då inser att de inte kan slås ihop med "stor-häst-kategorierna"!
För om en häst ska få lägre hinder pga att den är lägre i mankhöjd, så ska väl i rättvisans namn de hästar som är större och har större vändradie slippa tävla mot dem, på HÖGRE hinder?

grazzie
2003-09-03, 15:53
det ska ju alltid vara någon klagar på detta stället!
men aja..
jag sa bara vad jag tyckte, får man inte det här ??
Har du inte märkt att det är rätt många som säljer sina hästar biligare för att de är runt 1,55cm i mkh?...och varför detta?..
jo för att de tror att små hästar inte KAN hoppa lika högt som stora..det är så dumt!
mindre hästar behöver inte vara sämre hoppare!

Spider84
2003-09-03, 16:47
Det hade jag inte haft något emot, men det hade varit en massa strul hit och dit innan det blev bra.

Var det inte jätte länge sedan de pratatde om att införa det? Och sen hände ingenting?

Tyvärr blir det säkert samma problem i den kategorin som vi har i d-ponny kategorin idag. Att folk mäter ner sina hästar till E-kategorin.
Jag triv bra med klasserna vi har idag, men det kanske hade varit bra med en kategori till också vad vet jag?

Domaren
2003-09-03, 19:54
Med tanke på att de allra flest inte rider svår klass så klarar de allra flesta av dessa hästar mellan 148,1 - 160 gå resterande klasser, det är inte hästen som är problemet utan det som sitter på ryggen på hästen.

kopparberg
2003-09-04, 08:56
Hmmm...
Du klagar inte, men jag gör det?! :confused:

Skulle tro att anledningen till att de hästarna säljs billigare är att de inte har tillräckligt mkt talang för det säljarna tänkt sig att göra med dem!
Inte ofta att ngn som vill tävla småklasser (lokal nivå) säljer en 155 häst för att de inte kan tävla.

Fö är jag en sådan som skulle sälja min uppfödning om den blev under 165 cm. Varför? Jo jag är LÅNG och kan inte rida en så liten häst!

Men du hade ingen synpunkt på min fråga huruvida det skulle bli mer rättvist att de "små hästarna" skulle få 10 cm lägre hinder kontra att de "stora hästarna" har större svängradie?

Kan ta ponnyer som exempel. Ponnyryttare blir INTE glada när kategorier slås ihop! För slås kategori C och D ihop, så VET kategori D-ryttarna att C-ponnyerna generellt får bättre tid i omhoppning!
Och det måste väl även då gälla små och stora hästar?

sanwan
2003-09-06, 02:54
Min häst kan förvisso aldrig gå svår hoppning, men inte sjutton har det med hennes ynka 159 cm att göra. Det har med vilja, hoppteknik och framförallt den där klumpen på ryygen att göra.
Nej tack, jag har en häst och ingenting annat :p
Förresten är jag glad att folk inte vill ha små hästar, det borde ju betyda att den dag jag köper en ny häst finns det fler bra "småttingar" till mig!

Vita_N_6520
2003-09-10, 16:38
hur hade ni då tänkt er med åldern på ryttarna???
Eftersom det är en ponny isf, så kan ju itne ryttarna vara för gamla eller hur!!?

Ja tycker faktiskt inte att dt ska finnas kategori E... HAr tänkt lite på det förrut men det skulle nog inte va nån bra ide...

Däremot tycker jag att det borde finnas lite lägre klasser i hoppningen för storhäst. 90 cm e trots allt ganska högt.
Visst 80 blir ju liak högt för Dponny men iaf :crazy:
Det skulle va lagom om det fanns 80 för storhäst oxå för dem hästarna jag rider är itne redo för 90 ännu för vi har inte så bra träningsmöjligheter :crazy:

Ja det skulle va bra med lägre klasser :banana:

alisson
2003-09-10, 18:51
Lägre klasser i hoppning värkar bra! Red förut några hästar som aldrig kommer att kunna gå 90 klasser :o :(. Som jag därför aldrig kunde tävla.
Lite nordisar och isisar, så 70 och 80 klasser skulle passat dom utmärkt!

Domaren
2003-09-10, 19:09
Om man vill hoppa lägre än 90 cm så finns det klubbtävlingar att hålla sig till.

kopparberg
2003-09-11, 07:39
I distriktet där jag bor finns flera tillfällen till sk centimeterhoppningar. Där höjden är antingen valfri, eller börjar på en 50 cm.
Vilket ju är ett bra alternativ till hästar som inte klarar en 0,90 bana!

Fö så är väl inte höjden ngt problem för en islänning? :confused:
Slutmäter man den så håller den väl sig nästan till 100% UNDER ponnymåttet!
Fö så vet jag en nordis som är 170 cm hög! Men hans hoppkapacitet är densamma som om han vore 150 cm hög...

alisson
2003-09-11, 08:45
Sånnt låter bra! SÅnna tävlingar vill jag också ha!

Bara det att jag(pga min ålder) tävlar som stor häst, då blir det 90 hoppning för isisen också. Han klarade några hinder på den höjden men när det skulle vara en hel bana så kändes det mera mycket än roligt. Vissa nordisar är suveräna hoppare, vissa inte :angel:. AV dom jag red skulle två med träning kunna gått 90 hoppningar(med en duktig ryttare), dom andra två inte.

Domaren
2003-09-11, 22:17
Finns det inga clearrounder där du bor??

alisson
2003-09-11, 22:34
Inte många.

alisson
2003-09-11, 22:34
Inte många.

chrisse
2003-09-12, 10:15
jag har en e-ponny!
En förvuxen connemara på 155 cm

Gul22
2003-09-13, 12:08
Jag inser att det kanske skulle vara svårt att genomföra och att efterfrågan ev inte skulle vara så stor som vi med förvuxna ponnier och överåriga ponnyryttare gärna vill tro MEN jag tror att "statusen" och efterfrågan på just förvuxna ponnier skulle öka. Och det är i allafall något jag skulle önska.
Att det någonstans i Sverige, minns inte var, ordnas hopp- och dressyrtävlingar för enbart travhästar tycker jag är ett steg i rätt riktning.

Domaren
2003-09-13, 12:53
Föstår ine meningen med tävlingar för enbart tex travare, efter ha läst här inne hur fantstiska dressyr och hopphästar i stort sett alla travare är så varför inte tävla bland alla andra???

bibban
2003-09-13, 15:36
Detta inlägget är till alla som vill ha en kat E, inte enbart till Gul 22....
Ni vill alltså ha en ny ponny-kategori ?
Har ni tänkt på att det bara är ponnny-ryttare (under 18) som får tävla ponny ? Om era små stora hästar plötsligt hade blivit ponnyer kat E, så hade ju de flesta av er inte fått tävla med dom ändå :confused:
Dessutom hävdar sig små stora hästar ofta bättre än de stora vad det gäller lätt klass, tex i hoppning så svänger de ju mkt snabbare.
Och i dressyren borde det inte spela någon roll.
Jag har träffat väldigt få D-ponnies eller små storhästar som inte klarar en bana på 1 m med lite träning.
Vilka höjder hade ni tänkt er förresten ? Skall den nya kategorin hoppa samma höjd som D-ponnierna, eller vadå ?
Tänk igenom noga om det verkligen behövs en till kategori, så kommer ni antagligen fram till att det inte finns något större behöv av det....

bibban

Gul22
2003-09-14, 14:06
Domaren;
Det där tog jag som ett skämt för visst är jag oxå lite trött på alla trådar om travarnas förträfflighet så för deras del skulle det inte behövas en ny kategori. De hoppar väl svår klass och går svår dressyr lätt som en plätt om man får tro deras ryttare! Då vill jag inte dra alla över en kam.

Bibban;
Det jag skulle vilja införa vore en kat för övervuxna ponnier + överåriga ponny ryttare. Så som jag själv är.
Men jag inser att det inte är hållbart och genomförbart och att det egentligen inte finns något behov. Så jag har lagt ner försöket att övertala alla andra om den förträffliga tanken. :)

Domaren
2003-09-14, 15:11
Nej, det var inte ett skämt, utan en fråga varför inte travare ska kunna tävla bland andra, lätta klasser är väl det som ca 99% av travarna går alltså mellan 0.90-1.20, eller ska det vara så i travklasserna att 0.50-0-80 är lättklass sen from 0.90 så är det medelsvår för just travare??

vill man rida 0.60-0.80 så finns det Clearrounder, centimeterhoppningar, klubbtävlingar att hålla sig till, vill man tävla högre och har en häst som inte har kapacitet för tex 1.20, travare eller annan ras så antingen så byter man häst eller köper läget.

Gul22
2003-09-14, 18:34
Vilka höjder och klasser det skulle vara för travarna har jag inte en aning om. Den diskussionen får de stå för. Jag tycker bara det var roligt att någon klubb tog initiativ och ordna tävling för travare som tävlar mot endast travare, alltså på som jag tycker mer rättvis konkurrensnivå.

I år har det funnits 2 CL hoppningar och 1 tävling för mig som får rida min fjording i storhäst klasser och som med sin mesiga ryttare som mest hoppar 0.90-klasser. Jag hade tyckt det var roligt och hoppa mer men, tja det är som det är. Man kan inte vara medlem i hur många föreningar som helst för att få rida i lättare klasser.
Och naturligtvis har du rätt. Antingen accepterar man klassindelningen som den är idag eller byter häst. Jag har accepterat det och behåller min häst för att han är viktigare än att få hoppa några fler klasser varje år. Som ryttare skulle jag ändå inte göra en häst med kap för 140-150 rättvisa.
Att det sen hade varit roligt om jag fick tillfälle att tävla mer i hoppning det ska jag inte förneka. Men jag har sagt tidigare att jag tror egentligen inte att det hade fått den stora genomslagskraften som vi gärna vill tro.

Raeman
2003-09-16, 10:14
Jag har en LITEN HÄST på 149-150 i mankhöjd. Vi hoppar inte utan håller oss till dressyr men det har inte med hans storlek att göra utan med andra fysiska förutsättningar och mitt intresse.
Vi tävlar bland de stora hästarna och jag har inte upplevt det som negativt. Vi får de poäng och placeringar som vi förtjänat, varken bättre eller sämre pga av hästens storlek.

Tycker att Mynta är ett bra exempel på att små kan!!! I de höga klasserna är det ju mycket karlar som tävlar och de är ju oftast för långa för en liten häst. Många tjejer/kvinnor som rider skulle behöva en liten "Mynta". En häst de passar ihop med och ser proportionerliga ut på. Inte en bjässe som de sitter och guppar uppe på toppen på. (men det finns ju mindre människor som tycker om stora hästar... och stora som tycker om små...)

Kategori E är jag inte intresserad av. Som nån annan sa, det beror inte på hästens storlek hur högt den hoppar utan på klumpen ovanpå. ;)

M.

kentflikkan
2004-08-04, 02:07
Hur hög är Mynta nu igen? glömt av det :(

Lollan
2004-08-04, 10:30
158 cm har jag för mej.

_Peplis_
2004-08-04, 13:35
Det tycker inte jag..hur gmmal ska man vara för att rida ponny? jo 18.. vilka har hästar över 148? jo vuxna människor..vilket innebär att de inte kommer att kunna tävla sina hästar om de kommer att bli ponnyer..

Dessutom blir då inte den lägsta klassen för en "vanlig" häst 90, utan 1m..Eftersom kat E måste få "sin" höjd..

nää, är man såpass lång att man behöver en "d-ponny på 155cm" får man allt ta o börja rida storhäst på riktigt.
Gränsen måste dras någonstans, inget annat land har ju en gräns på större än 148, så varför skulle sverige ha det?

tratten
2004-08-04, 23:13
Jo, Mynta är 158 cm, men så vann hon ju inte WM heller utan blev "bara" 4:a....... ;)
Låt säja att man införde en e-kategori för hästar som är mellan 148 - 159 cm. Vad gör man då med hästar som är 160 cm? Inför en f-kategori??? :crazy: Gränsen måste ju gå någonstans, och var den än går så är det någon som hamnar precis utanför...
Jag tycker faktiskt att det är lite överdrivet detta med att det är så viktigt att mäta ner ponnyer. Man ser det ju även inom ponnykategorierna. Men det är lika mycket de ponnyerna som inte är jättamaxade som är med på prisutdelningen.
Och som någon sade det är inte alltid en nackdel att ha en liten häst.
En tjej som jag vet tävlar sin d-ponny i storhästklasser tom reginal nivå och sopar oftast banan med sina konkurenter!

Bri
2004-08-05, 09:13
Jag tycker nog ändå att uppdelningen är bra som den är. Någonstans måste gränsen gå och det är ju ofta en nackdel att ha en häst som ligger på den undre gränsen, t ex hur attraktiv är en minimerad kat D som tävlingsponny?

Jag gillar hästar i storleken 148-155 cm och tittade på flera förvuxna ponnyer när jag letade häst. Men då får jag ju köpa läget också när jag väljer att ha en häst i den storleken, och acceptera att det kanske kan bli lite knepigare med t ex kombinationer på hopptävlingar. Satsar man på att bli svårklassryttare (jag gör det inte!) så gör man det ju onödigt svårt för sig om man väljer en liten häst.

Lady_S
2004-08-05, 12:51
Jag tycker att man ska utbilda banbyggarna så att de bygger banor som ger de olika sammanslagna kategorierna samma chans, precis som de då skulle ge de olika hästsorterna (snabb vs. vändbar) samma chans.

Lady_S
2004-08-05, 13:00
Vi har en c-ponny som tävlar upp till 1,20 men mest 1,00 och 1,10. Han klarar kombinationerna galant och retar både en och annan hästryttare när de får stå till vänster om honom på prisutdelningen...
Tom på relaterade avstånd tar han samma antal galopp som hästarna, likadant i kombinationerna. Iof har han en naturlig lång galopp, men han är c-ponny!

Vita_N_6520
2004-08-07, 15:33
Det spelar ju faktiskt ingen roll..
Katergori "E" höjden i hoppning skulle ju ändå vara 90 cm som lägst..
O vad ska dom "stora hästarna" hoppa på för höjd då?
1 meter??
Nej det fungerar helt enkelt inte det förstår du väl själv? :confused:

line_n
2005-02-08, 18:32
i holland har dom faktiskt kategori E. enda landet som har det vad jag vet... tycker också att det skulle vara väldigt bra. framförallt när det gäller hoppning.

knasig
2005-02-08, 19:30
Jag tycker nuvarande systemet fungerar bra!
Om man tävlar 160 så får man väl helt enkelt köpa en häst som klarar att hoppa de hindrena.

Real_Life
2005-02-08, 23:35
Jag tycker inte att det ska finnas någon kategori E.
Avstånden är en sak många använder sig av, de stämmer inte för små hästar och så vidare. Avstånden tas väl ändå inte "ur luften", de är väl anpassade efter genomsnittshästen?
Låt oss säga att genomsnittshästen idag är 165 cm hög. Om vi nu skulle ta bort alla små hästar, upp till 155 typ, skulle genomsnittshästen plötsligt vara, ja kanske 168 cm hög istället. Jamen, om två år skulle det plötsligt vara alla "F-ponnyer" som det var synd om. Tänk också på att du idag kan läsa fler annonser om hästar som är över 170 än för fem år sedan. I vilket fall som helst skulle vi inte ha några stora hästar som var under 170 cm om tio år, och vi skulle ha ponnykategorierna (och lägsta hoppklasserna) A-ponny (50 cm), B-ponny (60 cm), C-ponny (70 cm), D-ponny (80 cm), E-ponny (90 cm), F-ponny (100 cm) och slutligen G-ponny (110 cm). Logiskt?

Nyrelski
2005-02-09, 15:22
Skulle min lilla häst på 1.59 bli ponny då?? Jag som precis gått över från ponny till stor häst vill inte börja tävla ponny igen, eller hur det nu blir. Dessutom behöver hon inte tävla som ponny, hon kan säkert gå upp till 1.40 klasser om jag skulle klara det :o

Men i storbrittanien och Irland är ponnisarna högre än de vi har i Sverige har jag för mig, men de har nog inte andra kategorier. Har jag fel??

Om man nu skulle ha en kat. E tycker jag att den ska vara till 1.55 och inte 1.59, det är ju faktiskt ofta man ser hästar i storleken 1.55 - 1.59 tävla höga klasser men inte under det. En övervuxen ponny blir ju inte heller så mkt större än så.

Notorius
2005-02-09, 15:59
Jag tycker det verkar onödigt.

Juzzzen
2005-02-09, 16:03
Min e oxå 152,5 cm!Oxå en kat E:are..;)

megasus
2005-02-10, 12:58
och vad skulle då hända med 160-hästarna som då skulle bli minst jämfört med sina konkurrenter???
då finns ju risken att de hästarna som är på gränsen där mäts ner på samma sätt som 150-hästarna görs nu, och det kommer sluta med att vi har 170-hästar på ponnytävlingar...
Njaee tycker inte det är någon jättebra idé...Antingen är ponnyn under 148 och är ponny eller så är den över och då är den häst...

Ziri
2005-02-10, 14:32
Det har jag oxå tyckt länge ;P! Hästar på 150-155 cm klassas alltid som typ skräp, mittimellantjafs!

Dessutom tycker jag att det ska finnas en Överårig-klass, för ponnyryttare över 18. Vill, vill, vill :banana:

Ceerlow
2006-12-16, 13:26
Det skulle jag tycka var jätte bra :) För jag har en häst hemma som jag köpte som D-ponny då han bara är 3 år och nu har han nog tyvärr redan växt över ponny måttet. Så jag skulle tycka det var jätte bra med en E kat. För det är ju ganska orättvist att tävla mot sånna som har hästar som kanske är mycket högre o då har längre ben o lättare för dom är det ju då att ta sig över hindrena.! hehe.
Mvh, Sofia :)

SweetBriar
2006-12-17, 17:15
Vad skulle då hända med åldersgränsen, tycker ni?
Ska "Eponnyernas" ryttare inte heller få vara äldre än 18, ska gränsen vara vid t.ex 21(youngrider gräns), 30 år osv... eller ska E-ponnyernas ryttare få vara hur gamla som helst?

I Holland tror jag att dom har den här kategorin.

Nortra
2006-12-18, 13:58
Lite gammal tråd men...

Jag tycker att alla ska kunna tävla "E" oavsett ålder..

San Q
2006-12-19, 11:10
Det skulle jag tycka var jätte bra :) För jag har en häst hemma som jag köpte som D-ponny då han bara är 3 år och nu har han nog tyvärr redan växt över ponny måttet. Så jag skulle tycka det var jätte bra med en E kat. För det är ju ganska orättvist att tävla mot sånna som har hästar som kanske är mycket högre o då har längre ben o lättare för dom är det ju då att ta sig över hindrena.! hehe.
Mvh, Sofia :)

Först vill jag säga att jag tycker att det är tråkigt att din "chansning" att köpa en 3-åring som fortfarande växer och råkar hamna på andra sidan "ponnystrecket" inte gick hem. Så är det ju ibland... Det är ju samma sak som att du råkar få en ponny som blir ex. 109 cm, i stället för A-ponnygränsen 107 cm. Men så är det ju ibland. Gränsen måste sättas någonstans om vissa hästar hamnar ju på fel sida strecket. OM man skulle ha en kategori E mellan t e x 148.1-1.60 då är ju de hästar som är 1.49 små i sammanhanget eftersom alla i den kategrin vill ha maxade E-hästar på 1.60 .... Det är ju inte många som vill ha t ex en B-ponny som är 1.31.

Jag tycker personligen att det är trams med en kategori E. De flesta hästar små stora hästarna kan säkert gå 1.10-1.20 med rätt matchning. Och de som absolut inte kan det kan förmodligen inte i en kategori E heller... De blir ju inte automatiskt mycket bättre på att hoppa i en annan kategori.

My Beauty
2006-12-21, 22:25
Ja snälla kan det inte finnas en E-klass...

Jag själv har ett sto på 1,55 och tvävlar bland stor hästarna. I dressyren är det inga problem att matcha dom stora halvbloden men i hoppningen, det är där problemen kommer.

Avstånd som blir för långt osv.
Sen så tror jag inte att höjden är något problem hos dom små hästarna mer än hos dom stora.
Du kan ha en häst som är 1,75 och bara hoppar 110. men sen kan du ha en liten häst på 1,55 som hoppar högre. Det är inte storleken som spelar roll utan tekniken.
D-ponnys svåra klasser går i 1,40 klasser

Mynta tycker jag är en förebild för små hästar. men alla Små hästar räcker inte till i kombinationer osv.

Vill ha en E klass.

My Beauty
2006-12-21, 22:32
Men det skulle inte bli så. iom att dom flesta 1,60 går bra på dom avstånden som är nu.. men det gör inte dom flesta 1,55 hästarna...

Min ex går på två galoppsprång i kombinationner där det ska vara ett.

My Beauty
2006-12-21, 22:33
Man ska få vara hur gammal som helst för att rida E kategorin

Snuffsan
2006-12-22, 08:54
Då ska vi alltså ha vuxna ryttare på ponnytävlingar? Det vill jag i alla fall gärna slippa.

Lady_S
2006-12-22, 08:55
Avstånd som blir för långt osv. Fast vi har en c-ponny som går på samma avstånd som hästarna och det stämmer jättebra...

San Q
2006-12-22, 09:19
Det sitter inte i höjden på manken, det sitter i storleken på galoppsprången. Då kanske man ska ha en kategori för hästar med korta galoppsprång i stället...

Om man skulle ha en kategori E så skulle avståndet i en kombination bli mitt emellan kategori och storhäst. De hästar som tar två galoppsprång i en storhästkombination kommer förmodligen att ha svårt även i en kategori E-kombination.

Choklad
2006-12-22, 10:23
Men jag vill faktiskt ha en katagori för hästar med långa galoppsprång, kan vi inför det också då, för det stämmer inte perfekt för mig heller och lära mig rida och reglera det tycker jag låter alldeles för jobbit. :smirk:

pinky
2006-12-22, 11:57
Knapplån...

Man kan inte ha kategorier för alla sorters hästar, det skulle ju bli hur många som helst innan alla är nöjda.
Någonstans måste gränserna dras, så är det i alla sammanhang, och då finns det alltid gränsfall som inte passar in.

Redan idag så är det ju "synd om" alla D-ponnyer som bara är 142 cm, för de får ju tävla mot hästar som är 148 (eller ännu högre...:angel: ). Ska det finnas en kat D1 och D2, då?
Som tävlingsryttare har du alltid ett val när du köper häst, du kan välja en häst med rätt mått.

Alla hästar kanske inte måste passa in på tävlingsbanan, man kan använda dem till annat också!:idea:

My Beauty
2006-12-22, 12:03
inte min i allafall...

Sen så jobbar vi jätte mkt på galoppen på min häst. så den ska bli större och så man kan matcha stor hästarnas avstånd...

Det sitter själv klart i i mankhöjden. kompis ex har en lika stor häst som min men extremt stor galopp och går lätt på häst avstånd...

My Beauty
2006-12-22, 12:04
jo men sen finns det hästar med kort galopp oxå...

San Q
2006-12-22, 12:24
Det sitter själv klart i i mankhöjden. kompis ex har en lika stor häst som min men extremt stor galopp och går lätt på häst avstånd...

Man kan ju inte anpassa allt till alla. Det finns hästar med hög manke som inte är stora att rida, det finns de som har låg manke som känns mycket större. Kanske kan vi ha en kategori där vi mäter själva storleken på manken.

OM, jag säger OM, man skulle ha en kategori E så innebär det ju inte att alla hästar mellan 1.49 och 1.59 t ex bli FANTASTISKT bra!! jag tror att de som förspråkar kategori E har en lite snedvriden bild av att deras häst skulle bli så mycket bättre i den kategorin...

Vill man rida höga klasser i hoppning på stor häst så väljer man en häst som har anlag, galopp etc för det. Man väljer inte en på 1.52....

Summergirl
2006-12-22, 14:48
Jag tycker faktiskt att det ska finns en kat E, nu när jag har grubblat massor över detta..
för de flesta säger ju att hästar på 1,50-159m de kommer ju absolut inte kunna hoppa hinder på 1,50-1,60m säger vissa..och därför är det väldigt många som inte villa ha "små hästar" ..så därför..vad tycker ni? som har hästar mellan 1,49-1,59m??
Så att alla slutar att köpa stooora hästar osså har man en "ponny kategori" för sig själv..fasst där ska det inte ingå någon åldersgräns!
tycker jag skulle varit väldigt bra.

Men asså de skulle jue bli helt sjukt !! för ex. en LD/hoppning så skulle "E" ponnysarna hoppa 90 och hästarna redan 1.00 ? då skulle asså en Svår A bli 160 och 170 ?? de blir jue as högt .. näe, jag tkr de är bra som det är !!! låt bli att fiffla ..

Choklad
2006-12-22, 15:11
Man kan ju inte anpassa allt till alla. Det finns hästar med hög manke som inte är stora att rida, det finns de som har låg manke som känns mycket större. Kanske kan vi ha en kategori där vi mäter själva storleken på manken.

klart man kan :angel:

kategori E 148-157 kort galopperande
Kategori F 148-157 normal galopperande
kategori G 148-157 lång galopperande
kategori H 158-166 kort galopperande
kategori I 158-166 normal galopperande
kategori J 158-166 lång galopperande
kategori K 167 och uppåt kort galopperande
kategori L 167 och uppåt normal galopperande
kategori M 167 och uppåt lång galopperande
kategori N C ponny med ryttare över 18 år
kategori O D ponny med ryttare över 18 år
kategori P ridtravare
kategori Q rädda dressyrtanter
kategori R hästar utan minsta hopptalang
kategori S hästar med ryttare utan ett uns känsla

Vad kan det vara önskvärt med för mer kategorier??

Och ska sammanslagning av katagorier av tillåtas som det gör på ponnyttävlingar vi få starter i varje kategori, och vilka får man då slå ihop och vilka inte?

:idea:

San Q
2006-12-22, 15:50
Vilken bra ide!!:idea: Tyvärr finns det nog inte tillräckligt med bokstäver i alfabetet till alla kategorierna....

pinky
2006-12-22, 16:33
Vad kan det vara önskvärt med för mer kategorier??

Jag tycker nog rent spontant i så fall att även A, B, C och D-kategorierna borde delas upp på hälften. Som jag skrev tidigare, en ponny på 141 cm som tävlar mot en på 148, det är ju hemskt orättvist!

Och A-ponnyerna speciellt! En liten rackare på 95 cm som kan få tävla mot en som är mer än 10% högre... :crazy:

Nope, fram för mer rättvisa i ridsporten!!:banana:

My Beauty
2006-12-22, 20:34
asså som jag uppfattar det. så tycker du att dom som är för en E kategori har en bild av sina hästar att det skulle gå bättre där?

Små hästar som inte räcker till i avstånd i tävlingar bland stor hästar skulle ju självklart få lättare i en kategori som har ett mellan avstånd... Höjden är inte problemet utan avstånden...

Jag säger självklart inte att alla små hästar skulle gå bättre i en E kategori men många skulle det....

Lady_S
2006-12-26, 13:32
Det sitter själv klart i i mankhöjden. kompis ex har en lika stor häst som min men extremt stor galopp och går lätt på häst avstånd...Om din kompis har en lika stor häst men som har större galopp sitter det självklart INTE i mankhöjden...

My Beauty
2006-12-26, 19:02
nää det gör det inte.. utan i galoppen

Lina_
2007-01-05, 14:42
Har inte läst tråden, men tycker det vore bra. Läser man i TR finns faktiskt en grupp som heter "Liten stor häst" lr nått, som går upp till 155 tror jag, men dom har ju ingen egen klass...

Men jag håller inte med om att de inte kan hoppa så högt. Men däremot att det är lite orättvist. Vi hade en C-ponny som travhoppade trippelbarrar på 140 ;)

My Beauty
2007-01-06, 21:37
Har inte läst tråden, men tycker det vore bra. Läser man i TR finns faktiskt en grupp som heter "Liten stor häst" lr nått, som går upp till 155 tror jag, men dom har ju ingen egen klass...

Men jag håller inte med om att de inte kan hoppa så högt. Men däremot att det är lite orättvist. Vi hade en C-ponny som travhoppade trippelbarrar på 140 ;)

Det är inte höjden som är problemet utan avstånden

Lusselina
2007-01-10, 09:21
Jag är emot detta trots att jag har en häst på 1.52.
man vet själv att man köper en liten häst. man får ta de konsekvenserna. det är inte höjden, utan avståndet som kan vara problem.

rätt ryttare+rätt häst klarar av det mesta

Lavinia
2007-01-10, 15:37
Hej!

Du glömde katergori
T- hästar som vägrar hopp rödvita hinder, alla andra hinder går bra, men inte rödvita!!

/ Lavinia, som skötte en sån o han vägrade alltid ut sej för på hoppbanor fanns det då nästan alltid minst 4 rödvita hinder och han måste ju vägra minst 1 gång på varje

My Beauty
2007-01-10, 16:18
Jag är emot detta trots att jag har en häst på 1.52.
man vet själv att man köper en liten häst. man får ta de konsekvenserna. det är inte höjden, utan avståndet som kan vara problem.

rätt ryttare+rätt häst klarar av det mesta

jag har en häst som är runt 1.55 och nu har vi tagit off från tävlingar i ca 3 månader, bara för att få jobba upp galoppen och få den stora "häst" galoppen...

Sen så tror jag att avstånden skulle göra det lättare för en del men för vissa spelar det inte någon roll...

Men som du har skrivit..rätt ryttare+rätt häst klarar av det mesta

det har du rätt i....

sundance
2007-01-10, 16:36
*KL*

Har inte läst hela tråden, men har en häst på 1,57 m. I Holland tävlade hon som E-ponny så i passet står det att hon är slutmätt 1,55 m. Hittills har vi tävlat upp till 130, och det enda är att jag ibland lägger till ett galoppsprång på de långa relaterade avstånden ( t.ex. rider 6 galoppsprång istället för 5, eller 7 istället för 6.) Hon har överlag inga problem att räcka till. Vet att hon har kapacitet att tävla högre, men har lite kvar att göra på marken först.

My Beauty
2007-01-10, 21:44
*KL*

Har inte läst hela tråden, men har en häst på 1,57 m. I Holland tävlade hon som E-ponny så i passet står det att hon är slutmätt 1,55 m. Hittills har vi tävlat upp till 130, och det enda är att jag ibland lägger till ett galoppsprång på de långa relaterade avstånden ( t.ex. rider 6 galoppsprång istället för 5, eller 7 istället för 6.) Hon har överlag inga problem att räcka till. Vet att hon har kapacitet att tävla högre, men har lite kvar att göra på marken först.

Ååå tack för detta.. Nu ser vi ljust på andra sidan och att det finns ett hopp för våra små hästar... :)

jag lägger oxå in ett extra galoppsprång i kombinationer. men iom att vi "bara" hoppar 1 m nu... så går det bra... men har varit lite rädd för att hon inte ska räcke till när det blir högre pga avstånden... Höjd är inte problemet utan avstånden.. men nu har du fått mig att tänka till och verkligen vissa att små kan med...

Choklad
2007-01-11, 09:49
Vem är det som påstår att små inte kan, inte vi med större i allafall utan det är ni med små som vill ha egna klasser mm, det är väl inte konstigt om folk börjar tror på er att ni inte kan.

Solis
2007-01-12, 12:05
Apropå att avstånden skulle vara svåra för mindre hästar:

min gammeltant (som jag gärna refererar till i allt, förlåt!:o ) är 158 cm. På äldre dagar bytte hon karriär från dressyr till hoppning. Hon tar med sin stora runda galopp färre galoppsprång mellan hindren än vad många betydligt större hästar gör. Hon fick bra tider i omhoppning genom kortare vägar men utan att egentligen öka tempot pga sin stora galopp.

*KL*
Det gäller att ha "rätt häst på rätt plats". Det finns jättehästar som kapacitetsmässigt skulle göra sig bättre bland ponnyer.:crazy:

Mina små hästar skulle jag ALDRIG vilja tävla i kategori E, de hävdar sig utmärkt med sina fina gångarter bland jättehästar. Jag vill se till att de hästar jag har är lämpliga för de uppgifter de utsätts för.:)

My Beauty
2007-01-12, 21:45
Vem är det som påstår att små inte kan, inte vi med större i allafall utan det är ni med små som vill ha egna klasser mm, det är väl inte konstigt om folk börjar tror på er att ni inte kan.

nää det klart. men jag kan iallfall säga att min har inga problem med höjden utan det är avstånden som är problemet...

sen så kan jag ju säga att hon galoppen kommer bli som jag vill och så som jag tränar den just nu.. så kommer hon inte ha problem i hoppningen hos dom stora :bump:

Men tycker ändå att det skulle finnas en E kategori och smaken är som baken och vissa behöver den och vissa behöver den inte...

Ginne
2007-01-27, 23:38
Intressant diskussion, men den är gammal som gatan... mer än 30 år gammal faktiskt!

marsipane
2007-02-01, 09:47
just det. Det har funnits behov länge av kategori E..
Det har runnit ut i sanden tidigare, men det är inget som säger att det inte ska drivas vidare nu.

Gunnar
2007-02-01, 23:24
Låser denna äldre tråd och ber er fortsätta diskussionen i följande:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=732796