Visa fullständig version : Istadig..?
kangaroo 2003-08-30, 23:06 Har skrivit här förut om min travarvalack. En duktig kille som gjort två starter med fina tider och lysande recentioner.. :love: Men sen då..? Han har haft en tendens att vilja galoppera vid tempoökningar (aldrig gjort tidigare), får ont i länden efter hårdare jobb och har börjat skjuta rygg och sparka bakut i vagnen..! Det verkar inte som om han är less för han vill springa och jobba, han älskar när han får jobba och när man pysslar med honom men ändå när han ska ta i så "spårar" han ur med att antingen slå eller galoppera. Hästen har alltså ont, eller???? :confused:
Jag har varit hos veterinär sammanlagt 4 gånger senaste två månaderna och gjort böjprov(helt ren!), ultraljudat och röntgat ryggen(utan defekter!), massör och equiterapeut har gått igenom honom och hittar inga fel förutom ngt spänd i muskulaturen som blivit bättre med massage och laser. Många tusen kronor fattigar undrar jag så vad som är fel. Han travar kanon fortfarande förutom vid tempoökningar eller när han får ta i lite extra som tillexempel vid backe. Vad skall jag göra nu?? :cry:
Tips mottages :idea:
har ni kollat bakknäna?? eller haserna, det är ställen få veterinärer "kan med" faktiskt..tänderna???
kangaroo 2003-08-31, 15:29 Hej!
Kan problem med haserna eller bakknäna visa sig så här? Vi har bara kollat genom böjprov och hästen visade ingen reaktion efter detta. Vad mer kan man göra, röntga dessa? Nu skrittar jag bara honom i vagn och det går ju bra men samtidigt är man ju lite skraj för att han ska sparka i vagnen som han börjat göra. Vad kan man göra åt det mer än att ha slaggjord på?
Kör du mycket backe så kan det gärna vara bakknäna..många veterinärer kan inte böja fram hälta på varken knän eller haser bak, en häst som startar med ömma bakknän vill gärna bli lite framtung och lägga ner sig i käken...ELLER bara köra upp huvudet så det inte blir nåt framskjut alls...beror på vad för skalle hästen har
bakknän/haser har oxå en tendens att ge hästarna en karprygg(så är inte alltid fallet, bara en parentes)
försök att få tag på nån som kan kolla, böja eller hitta gallor i knäna...iannat fall så har du ju i allafall eliminerat det om det skulle vara ok där.
kangaroo 2003-08-31, 22:16 Hej!
Tack för svar.
Han har börjat att lägga sig väldigt i käken...vore skönt(?!) om det var bakknäna eller haserna för då visste jag iallafall vad det var som är fel. Av vilken anledning kan de få karprygg då? Han kniper med baken rätt vad det är och får karprygg. Fast förresten om han har så ont i dessa delar varför är han inte det minsta halt? Han är böjd, körd samt longerad för veterinär flera gånger och de hittar inget fel. Jag ska iallafall be någon böja igenom honom bak ännu en gång. Tack för tipset, fler förslag..? :bow:
Dom skjuter rygg bara för att dom ställer under sig när det gör ont, tänk dig hur du själv skulle springa om du var tvungen...med ont i knäna...kotor,haser och höft får ta allt, samtidigt som du inte har ett bra frånskjut
det är inte säkert att dom har BÖJT haser eller knäna, det är heller inte säkert att hästen får problem förrän vidd snabbare tempon...
Det KAN även vara SI leden, men det kan du ta med CL...hon är expert på det :)
**BORTTAGEN** 2003-09-01, 16:13 Det kan möjligen inte vara så att din häst har en lös benbit någonstans? Även om han är friröntgad kan det finnas en benbit som inte upptäcktes.
En lös benbit kan ge reaktioner som att knipa med svansen/baken eller slå. En häst som har ont någonstans försöker ju också att avlasta sig med påföljd att han får ont någon annanstans.
mvh
Lena
**BORTTAGEN** 2003-09-01, 19:07 Vi hadde förut en märr som knep och kunde slå. Vi kollade henne hos vet,han tyckte inte att det var något fel.Men vi ville ändå röntga haserna, och hon hadde en lös benbit i ena hasen. Annars finns det en som är bra på att hitta fel. Lindblom heter han.
Carolrita 2003-09-02, 13:16 Eller Ullberg. Han sägs vara Sveriges bästa veterinär och han är lite över 70år. Uppfödare och ägare till Tapto och är oxå uppfödare till Vamp....Ngn som vet vem det är.
kangaroo 2003-09-03, 10:37 Hej!
Opererade ni den lösa benbiten och försvann problemet med att hon knep och slog då..?
Min häst har ett jäkla humör så jag vet inte om det även kan bero på att han ju i tävlingskondition men sedan ett par veckor bara skrittat eller går långsamma motionsjobb. Han har mkt överskottsenergi (syns i hagen..!!)
**BORTTAGEN** 2003-09-03, 21:13 Ja, vi oppererade henne. Men tyvärr så gjordes det så sent som 5-åring. Hon gick nya rekord och blev lite bättre,och knep mindre. Men det gick inte att lita på henne helt. Innan opperationen sprang hon under sig. Och det blev också bättre sen. Vi slutade med henne sedan och hon blev ingen stjärna. Om det hadde satt sig i huvudet, eller om hon inte var bättre, är frågan. Vi ägde henne inte, men vet att hon fått föl nu. Vi får se om det blir nått`. Hoppas att det INTE är så i ditt fall. Dom säger att det är värre, att ha lösa benbitar i haser än i kotor. Lycka till !!!
**BORTTAGEN** 2003-09-04, 08:22 Hej igen!
Jo, vi opererade bort ett par lösa benbitarna som på den hästen (då fyra år gammal) satt i en bakkota. Han kom till start senare, tjänade nästan 300 000 kr, gick 14,9 och vann lite lopp.
Han uppförde sig till stora delar som du beskriver att din häst gör med undantaget att han aldrig slog. Det var han lite för lat för.
mvh
Lena
**BORTTAGEN** 2003-09-12, 12:00 Är hästen svag i lårmuskulaturen så är det jättevanligt att de blir ansträngda i patellaligamenten. Det brukar kunna ge sådana symtom, plus att de blir styva i ländryggen.
Enkelt att åtgärda - underhudsblistring och sedan träna upp lårmusklerna så hästen blir stark.
Ett annat problem som oftast glöms bort är höfterna som blir ansträngda när bakknäna är svaga. Om du drar med fingrarna på din häst runt höftleden (mellan bäcken och lårben)så märker du om den reagerar.
Oftast när man behandlat bakknän o rygg så ligger denna ömhet ändå kvar och stör hästen.
Jag har i snart 12 år hållit på aktivt med trav, och ALDRIG någonsin har en häst slagit för att den haft ont. Hästar som varit ordentligt muskelömma och/eller halta har möjligtvis varit/blivit väldigt heta. Och när man åtgärdat problemen blivit bättre eller mycket bättre. Likaså tycker jag att hästar som inte mår bra får ett ledsammt uttryck i ansiktet. Visar inga känslor………helt enkelt lessna. Usch!
Dom som manipulerar si-leden menar ju att i princip 95% av alla tävlingshästar lider av spänningar där, och då är det ju konstigt att jag som ändå kört en hel del ofräscha travare genom åren, aldrig haft en enda som slagit för den varit halt eller haft ont?! Jag menar om det är ett fenomen som kan inträffa, så borde väl jag eller någon annan i vårt stall råkat ut för en sådan häst………
Däremot så har det hänt att en piggelin häst efter vila eller konvalcens slagit, eller en häst som kommit lös och kusken tappat kontrollen över, slagit sig fri till och med.
Du har grundligt låtit undersöka din häst och lagt ner en mindre förmögenhet, så jag föreslår att du nu provar och saxar upp hans huvud, ger en rejäl dask med tömmen i arslet på’n, och ryter i som fort han nyper i, eller börjar springa på sne. Se till att han får trava på ordentligt med högburet huvud, det blir lite svårare att slå då. Och jag är säker på att du redan kör med slagjord! Tål inte din häst smisk, får du se till att driva på honom i raskare trav. Ev får du sätt på käk.
Du skriver också sen att du bara skrittar han. Varför? En rask joggingrunda gör bara gott.
Kanske prova ett par boots i jobben, tynga ner lite. Han kanske är för lätt nu? Har du något proffs som kan känna på honom, och ge dig råd ang. galopperna vid tempoökningarna. Ibland måste man ändra utrustningen lite varteftersom.
När han tar i vid backträning, brukar han slå då eller travar han dåligt då? Hur gammal är din häst?
Vänliga hälsningar gulan fd.gulla
kangaroo 2003-09-14, 21:09 Hej, hej!
Tack för dina synpunkter! Det ligger nog lite i vad du säger. Hästen har haft ont i ryggen men är behandlad med laser, akupunktur och massage och är nu helt symtomfri i denna. Har kört några motionsturer hemma med honom och han kniper och slår, då ringde jag till kusken som har mest flyt och tur av alla kuskar just nu och han provade gärna hästen. Åkte dit med honom och hästen knep inte eller slog en enda gång (!), däremot sprang han som han hade eld i baken. Kuskens kommentar var att det var en jättefin travare :love: som efter konvalecensen hade enormt mycket överskottsenergi :bump: som han inte kunde hantera riktigt. Vi har varit hos kusken vid ytterligare tillfällen och hästen går nu som en klocka där och är nästan som en ängel hemma :o Jag är amatör och känner mig som en amatör :o Det verkade som om kusken trodde jag hade snott hästen, närå men han kunde nog inte fatta hur han kunde vara så fin med en sån a m a t ö r till tränare..
För övrigt så backtränas inte hästen som ni verkat tolka.. på varaslätten finns inga backar..
Fia
Fast där är du lite ute o cyklar :p....jag har hållit på med trav sen 1972 och visst kan hästar slå ifall dom har ont, det beror på vad det är för en individ...en del blir ledsna, andra blir arga, den tredje blir vrång osv....
Jag hade en som knappt kunde gå ut ur stallet engång innan hon började slå...det visade sig att hon hade kraftiga urkalkningar i båda framknäna...bl a
Men nu verkar det ju inte att så är fallet i denna tråden, och jag vet också att många är lite fega att släppa på hästarna och då är det ju lätt att dom nyper och kanske vill slå ;)och sen blir allt en ond cirkel....
Igår var jag ute och cycklade, inte idag ;). jag har inte hållit på så många år som du, men jag tycker ändå att jag kört en jäkla massa olika och alla har ju inte varit kärnfriska :cry:. Och just som du skriver så vissa blir förbannade, vrånga och lessna. Men det är sant, jag har adrig haft en häst som slagit i vagnen för smärta. Men vem vet det kanske dyker upp någon. Och tyvärr, jag är inte sen att läxa upp en sådan häst. Ont eller inte.
Vi hade tandläkaren ut en gång, och han skulle göra tänderna på en häst. Satte in munstegen och skulle öppna munnen. Hästen som var förövrigt en snäll en, blev oxtokig och slog både fram och bak. Tandläkaren avbröt direkt och gjorde om allt igen, samma visa, skitarg och slog. En del hästar blir verklit förbannade ibland när vetrinären ska titta i hals, eller larviga när tandis ska fixa tänderna. Men den här blev verkligen urarg. Vi stod och dividerade om vi skulle ge lugnade och försöka igen. vi provade en tredej gång och det gick bara inte. Då sade han att han tyckte att vi skulle ta en röntken. det visade sig att han hade en sprika fram i munnen. Antagligen en spark. jag ryser varje gång jag tänker på om vi verkligen med våld försökt få upp munnen med munstegen. Vilken smärta!!
hälsningar gulan fd.gulla
ja...det är ju ofta det är nåt galet om hästarna beter sig så...jag fick hit en "folkilsken" hingst som tagit skötaren och helt enkelt försökt att eliminera denne....hästen kom hit med munkorg och varningar...senare visade det sig att han hade en käkfraktur, och hade svinont när man tog tag i grimman :crazy:
Oj, oj, oj gulan. Du har nog tydligen inte träffat den typen av hästar som säger ifrån...
*
(Vissa människor lär sig inte om dom så håller på i 122 år för att dom har bestämt sig för att dom redan vet, kan och förstår allt.)
Jag kan tala utav erfarenhet. Har en häst som blivit undersökt och idiotförklarad av en skara människor. Hon har slagit både i vagn och framförallt vid hantering.
Jag har fått höra många terorier, men det lustiga är att endast EN människa (plus mig), har brytt sig om att ens försöka förstå hästen och få den att må bättre.
Jag har behandlat bakknän, lår, haser, höfter och när SI- leden var det enda som återstod så hände ngt magiskt: hon blev en GLAD, SNÄLL, TREVLIG, GOSIG (och genomfräsch) häst som är snäll att sko och ger allt hon har vid träning.
Nu är vi bästa kompisar och jag upplever henne som den ärligase häst jag någonsin mött.
Jag hade flera gånger fått upmaning om att slakta henne så fort som möjligt, av människor som "förstår sig på" hästar, människor som inte en gång kunde komma med konstruktiva tips på VAD som kunde vara fel...
:bow:
Vid eftertanke så är det inte stoet som är "pissmärr" utan alla som stått bredvid och snackat skit!
Oj, oj, oj gulan. Du har nog tydligen inte träffat den typen av hästar som säger ifrån...
Nej, jaghar tydligen inte gjort det....än, men jag har träffat på en jäkla massa hästar och kört en jäkla massa ochså. Och aldrig, aldrig har jag träffat på en häst som slår för den har ont. Det verkar vara ett fenomen som hägrar mer hemma i Sverige än här i Italien. Fråga mig inte varför det är så, jag har inge bra svar. Däremot har jag träffat på många misskötta/misshandlade och halta hästar, men ingen har slagit i vagnen. Men dom finns säkert.
Fick jag en halt rackare som slog när jag ska köra.......då sätter jag på slagjord, och ger den en smäll i rumpan. Visa sitt missnöje får den göra på annat sätt!
Jag har behandlat bakknän, lår, haser, höfter och när SI- leden var det enda som återstod så hände ngt magiskt: hon blev en GLAD, SNÄLL, TREVLIG, GOSIG (och genomfräsch) häst som är snäll att sko och ger allt hon har vid träning.
Ok. Vi har ochså behandlat SI- leden på ca 5-6 hästar, (och skulle väl tippa på att 95% av tävlingshästar skulle behöva det,)då är det väl konstigt att inte det finns fler hästar som får för sig att slå, för att dom har problem där, eller någon annanstans.
När din häst blev av med sina spänningar i ryggen, blev hon som en annan häst. Nåja, det blev jag ochså när min rygg efter 1/½års smärta äntligen försvann.
Jag vet ochså hur det kan vara att stånga huvudet blodigt i väggen, när man diskuterar med dom "som förstår sig på hästar".
Sen är det så ochså att allt i kombination gör att en häst ändrar sitt beteende. Din goda omsorg och kärlek gjorde mycket. Att sen spänningarna försvann ja, då fick du resten på köpet.
fast jag skulle aldrig smälla på en häst jag vet slår för att den är halt.......jag skulle se till att fräsha upp den istället..
..men ärligt så är ju inte italienarna så kända för att tänka på HÄSTEN som en levande varelse... :crazy:
jag har flera kompisar som varit nere o jobbat, och det man har hört från dom har ju inte varit så trevligt.... :(
fast jag skulle aldrig smälla på en häst jag vet slår för att den är halt.......
Nehej, så du låter den slå då? Ok, gubben, jag vet du har ont, så slå bara!!
Jag för min del försöker att undvika bakutsparkar till 100%. Dom flesta hästar är ju faktiskt rätt bussiga och brukar på ett eller annat sätt "förvarna" innan kickarna kommer, och då så...en klatch med tömmen, eller saxar upp skallen och driver på är det jag brukar göra.
jag skulle se till att fräsha upp den istället..
Självklart! Det gör vi med. Men ibland kan ju gammla "ovanor" (som det faktiskt är att slå i vagnen) sitta kvar. Och halt eller inte, ibland tar det en tid att få en häst frisk, och i väntan på bättring, tillåter du då hästen slå? martha, gör du verkligen det?
Det där om Italienarna får vi ta i en annan tråd, eftersom vi alltid har haft mestadels svenska som jobbat i vårat stall. Och många har man ju faktiskt undrat vilken vagn dom är tappade bakom :angel:
jo, visst vet jag att det kan bli gamla ovanor, men det är ju inte DOM hästarna jag talar om, jag kan damma till en 3 åring som fått "storhetsvansinne" och börjar slå, men inte en häst jag vet är halt och har ont...att dom sen kan slå av överskottsenergi i konvalecensen är ju en annan sak, då gäller ju käk,slagrem o bomull o tungband...och jag måste säga att dom är räknade på en hand dom hästarna på dom dryga 400 jag haft...
..men jag har oxå sett hästar som är så ofräsha och har varit det en längre tid, och kan inte annat än hålla med dom när dom försöker slå sig fria....det är deras sätt att tala om att det är galet...andra kanske blir istadiga, eller så slutar dom att äta....det är ju omöjligt att skriva vad som är vad, för det känns bara...
Jag accepterar INTE att dom okynnes slår, däremot försöker jag vara lyhörd och ta reda på VARFÖR dom slår...och jag dänger absolut inte upp dom om dom har ont nånstans
det är ju som om tandläkaren skulle klappa till mig när jag sprattlar lite med bena om det gör ont... :rofl:
ps...min svåger på 40+ var och skodde i italien i 4 månader...han är knappast tappad bakom en vagn :crazy:
och jag dänger absolut inte upp dom om dom har ont nånstans
Nej, jag dänger inte upp en häst som slår heller, och smäll på rumpan med tömmen, kallar jag inte att dänga. Det finns ju många som inte tål det heller, och då får man få upp huvudet och smacka på istället.
det är ju som om tandläkaren skulle klappa till mig när jag sprattlar lite med bena om det gör ont..
Nej det är det INTE! Däremot har jag förståelse för om han ryter i, när du börjar fäktas med armarna och försöker slå undan borren när den är inne i din mun.
ps...min svåger på 40+ var och skodde i italien i 4 månader...han är knappast tappad bakom en vagn
Han tillhörde väl klicken vettiga svenskar då :D
För vi inte ska spinna vidare på det, så vill jag tillägga att, visst är det dom som kommer ner och jobbar, duktiga. Men många undrar man lite VAR dom gått i "skola" så att säga. Det har var lite som replik, för Italienarna som har rykte om sig att inte se hästen som levande indevider. Vi gillar tanken att vi är bäst. Bäst tränarkår, vetrinärkår och skötarkår. Och visst, vi ÄR väldigt duktiga.Generellt. Men uuuuuuuu, det finns en hel del........ja vad ska jag säga, mindre vettiga i Sverige ochså.
det är ett svårt ämne det här med hästar som slåss, dom sóm verkligen slåss är ju inte så kul...jaghade en hingst här som jag vägrade övht att köra, han hade skrotat 4 vagnar, delat en hjälm på mitten och slagit av en arm på en människa, det gick att köra lopp med honom , men inte att ta upp efter mål, utan full sula in i stallet...vilket han vunnit eller inte(1,2 miljoner på sig)Han visste precis hur han skulle göra, och att tillrättavisa honom var ingen som helst ide, han kunde stå stilla och bara slå och han gav sig inte förrän allt var skrot...
första gången jag red honom så började han bli lite istadig, jag skulle minsann visa vem som bestämde....å hej å hå...jag fick snabbt ändra taktik :crazy:, han blev stel som en pinne och hade jag fortsatt hade han förmodligen slängt av mig och eliminerat mig...vi blev bra kompisar efter detta och ställde jag inte på honom för mycket så var allt frid o fröjd....sedemera så gick han ner till tränaren, första dagen dom skulle köra så skrotade han en vagn :crazy: sen gick han ner till frankrike för att gå som montehäst, det gick heller inte så bra...nu är han tydligen tillbaka i sverige , nu som valack...vet inte VAD dom gjorde i frankrike , men jag har hört att dom byggde en specialtillverkad vagn som HÖLL, och han fick slå sig less utan att grejerna brakade(en slagrem o käk var som en fis i rymden för honom)
så en smäll i arselt på honom var ingen bra ide....tror inte heller att han hade ont, men förmodligen så har nån betett sig dumt åt med honom när han var yngre, det + ett skarpt blod gjorde honom till det han blev...förövrigt var det en trevlig häst.
Det kanske var nån som skulle sätta honom på plats, som unghäst, genom att med våld visa vem som bestämde... :D
:angel:
Jag blir så oerhärt less på att höra detta "tuffa" travsnack. När ska attityden förändras?
När ska vi lära oss förstå hästarna så att vi undviker situationer där hästarna faktiskt slår och beter sig avvikande, så att vi slipper straffa dessa elitidrottsutövare?
Det är ju faktiskt vi som utsätter dessa hästar för alla påfrestningar. I praksis så är det vi som provocerar hästarna till deras uppförande.
Vår bristande kunskap resulterar ofta i våld och bestraffning.
Vi människor är förbannat dumma och primitiva -många gånger.
Sen är det inte heller så kul och enkelt att möta en häst som redan blivit behandlat med våld.
ja ungefär så har jag hört....typ dra igång med traktor :crazy:
Jag blir så oerhärt less på att höra detta "tuffa" travsnack. När ska attityden förändras?
Fast nu känner jag att jag måste försvara mig! VAR har jag fört ett "tufft travsanck"????????? Som jag känner mig själv, och den jag jobbar åt, så är vi långt ifrån brutala mot våra hästar. Men det tålereras inget som kan utvecklas till dumheter. Så enkelt är det. Och är man vettig i sin hästhållning så är en väluppfostrad häst en trygg häst. Håller du inte med om det.......ja då kan vi sluta diskutera direkt.
När ska vi lära oss förstå hästarna så att vi undviker situationer där hästarna faktiskt slår och beter sig avvikande, så att vi slipper straffa dessa elitidrottsutövare?
Vi,... vilka vi?? Tala för dig själv om du inte kan tyda din häst signaler! Jag vet inte vad för "straff" du ger din/dina hästar, jag väljer att inte använda straff överhuvudtaget. Och om du kallar att ryta i, eller klappa till den med tömmen när den ska till och slå bakut när den körs....ja, då kan vi ochså lägga ner diskutionen. För då är vi så långt ifrån varann att vi aldrig kan komma fram till någonting.
I praksis så är det vi som provocerar hästarna till deras uppförande.
Ok, men om en häst inte får rätt vägledning från början, ja då har du lätt en fräck och oförskämd häst i dina händer.
Och då pratar vi inte om våld som du försöker säga att jag använder mig av, utan rätt och slätt tala om vad man ska göra och vad man inte får göra.
Sen är det inte heller så kul och enkelt att möta en häst som redan blivit behandlat med våld
Nej vem har sagt det????
b4nugget 2003-09-22, 12:32 Man måste se till på ett eller annat sätt att hästen får en "stoppknapp".Handlar om gränssättning helt riktigt.
gulan, du har redan svarat på mina frågor i dina tidigare inlägg. Detta var en ren reflektion av vad som redan sagts. Och du har nog rätt. Vi är mycket långt i från varandra både rent geografiskt men även mentalt.
Jag menar det finns smartare sätt än att måsta ryta och slå med tömmen, men kanske inte hos er...och det är precis därför jag menar att det är du och jag och alla andra som håller på med trav som "provocerar" våra hästar till deras uppträdande medvetet eller omedvetet.
Trådskrivaren, som jag svarade på hade inte bara gjort EN vetrinärundersökning utan FYRA. Massör och kiropraktor hade ochså gått igenom den ochså. Man kan med andra ord nästan utesluta att den slår för den har ont. Därför mitt råd att prova nu istället och saxa upp huvudet, och smäll till den.
Din reflektion på det som skrivits måste ju vara mina på inlägg? Jag kanske är känslig, men på nått sett så framstår du som den tänkande och FÖR den mjuka linjen, och jag för den impulsiva icke tänkande. (vad som kan ligga bakom ett visst beteende tex)Som typ det här påståendet:
Och du har nog rätt. Vi är mycket långt i från varandra både rent geografiskt men även mentalt.
Det roliga är att jag ju påpekat att jag(vi) inte har hästar som slår i protesst för något.
Sen blir jag väldigt nyfiken på vad du gör istället när en häst ska till och slå??? Eftersom du påpekat det det finns "smartare" sätt, än att ryta i och slå med tömmen?(men kanske inte hos oss......)
Själv fick jag mig en liten lektion innan jag skulle ut och köra en travare för allra förstå gången i mitt liv.
1: Kliv ALDRIG ur vagnen
2: Nyper hästen i, med svansen, kutar rygg/slår bakut... se till att få UPP huvudet snabbt, (saxa brukar gå fort) och DRIV framåt.
3: Lyckas hästen få tömmen under svansen, försök INTE ta bort den, utan driv hästen FORT frammåt och den lyfter "oftast" själv svansen.
Allt det här vet du redan!
Jag vill bara klargöra att jag är ingen burdus person, som slår hästarna. Och det ÄR farligt med hästar som lär sig slå när den blir körd. Och den kan ha så mycket ont den vill, det ÄR faligt.
Ok, men om en häst inte får rätt vägledning från början, ja då har du lätt en fräck och oförskämd häst i dina händer.
Och då pratar vi inte om våld som du försöker säga att jag använder mig av, utan rätt och slätt tala om vad man ska göra och vad man inte får göra.
Det är precis där vår uppfattning skiljer sig. Du kallar inte ditt "våld" för våld, men andra som gör likadant SOM DIG anser du bruka våld -om jag fattar dig rätt.
Det jag försöker säga är att det är vårt ansvar att kommunicera med hästen så att vi kan relatera på ett harmoniskt sätt, istället för att vara någon slags macho tyrann -vilka jag sett för många av innom travet.
:bump:
gulan, jag håller med dig om att vettig hästhållning är det bästa, men utifrån vad du skrivit så reagerar jag faktiskt.
Dina inlägg är fulla av motsättningar.
Du ser dig som en snäll hästmänniska, och samtidigt så verkar du vara blokerad, låst i ditt sätt att förstå dina häsar och i ditt sätt att förstå att andra reagerar på ditt utryckssätt.
Men det tålereras inget som kan utvecklas till dumheter.
Precis, dumheter sett i dina ögon, ja. Oavsett om det faktiskt är du själv som provocerat hästen att reagera som den gör- istället för att ta ansvar och försöka förstå vad det är som ligger till grund för beteendet, rätta till det och undvika ett avvikande beteende. För att dänga med tömmen och ryta kan jag inte se som varaktig korrigeringsmetod. Grunden till "missnöjet" kvarstår eller eskalerar.
Det är precis där vår uppfattning skiljer sig. Hästar behöver inte vara fräcka och oförskämda OM vi kan förstå dom och kan låta dom tränas och vistas i en harmonisk miljö. Det finns ingen anledning till det, från hästarna sida.
Du kallar inte ditt "våld" för våld, men vill gärna påskina att andra brukar våld mot sina hästar -om jag fattar dig rätt.Du gör bara vad man ska göra...
Det jag försöker säga är att det är vårt ansvar att kommunicera med hästen så att vi kan relatera (göra oss förstådda) på ett harmoniskt sätt, istället för att vara någon slags macho tyrann -vilka jag sett för många av innom travet.
För vem har väl lyckat undgå att höra klassiska kommentarer som:
"Sätt på slaggjord på den där förbannade pissmärrn".
"Däng upp den dryga djäveln".
"Han ska lära sig veta hut"
"Det lata fanskapet vill inget annat än äta"
"Han är så förbannade lat att han bara vill hem till stallet" - Häst som bryter mot stallet för den har inte orkar prestera lika bra som den brukar på grund halsproblem.
"Det blir ingen havre ikväll, för din del. Du har inte förtjätat nåt"- Häst som inte presterat vad tränaren kräver av honom, trots att det är tränaren som, med sin okunskap, hindrar hästen från att prestera bättre.
"Han bara fjantar"- Häst som trots regelbundna starter endast haft ett mini ranson av havre och ett undermåligt grönbete att livnära sig på.
"Han har inte ont, han bara spelar och tycker synd om sig själv"- häst som galopperar i varannan start, anfaller andra hästar och människor, visar ett strot missnöje över tillvaron.
"Han är så förbannat oärlig" - häst som pga knäskada bromsade i sista sväng och in på upploppet.
Listan på denna slags citat kan göras mycket lång.
Var finns respekten och medkänslan för hästen?
Det är inga monster som har uttalat dessa ord, utan vanliga människor som håller på med travhästar.
:bump: ANSVAR!
Det är härligt med snabba svar, eller hur :D.
Du ser dig som en snäll hästmänniska, och samtidigt så verkar du vara blokerad, låst i ditt sätt att förstå dina häsar
Det är i sånna här fall som jag verkligen önskar att VI inte var så annonyma för varann. Att vi satt vid mitt köksbord och hade mina hästar utanför huset, och jag kunde bevisa motsatsen.
och i ditt sätt att förstå att andra reagerar på ditt utryckssätt.
Ja, jag måste medge att jag blev lite paff, när du påpekade att du var så urless på "tufft travsnack". Öhhhh, var liksom. Ryta i och ge smisk på rumpan, när en häst slår i vagn. Vad ger du för råd då? Sitta och vänta tills han slagit klart? Hästen är ju tillsynes frisk. Efter 4 vet.besök, massör och kiropraktor. Visst hästen kan ju fortfarande ha ont och därför slår. Men ska hon ställa av hästen helt? du kan ju inte veta om hästen tänker slå, halt eller inte!
För att dänga med tömmen och ryta kan jag inte se som varaktig korrigeringsmetod.
Nehej, men tala då om för mig VAD är en varaktig korrigeringsmetod då, på problemet när hästen slår när den blir körd? Nu har jag ställt den frågan flera gånger. Om vi ska ta det här fallet, eftersom det var det rådet jag gav till just den här trådskrivaren.
Hästar behöver inte vara fräcka och oförskämda OM vi kan förstå dom och kan låta dom tränas och vistas i en harmonisk miljö. Det finns ingen anledning till det, från hästarna sida.
Precis! :)
Du kallar inte ditt "våld" för våld, men vill gärna påskina att andra brukar våld mot sina hästar -om jag fattar dig rätt.
Du har inte fattat mig rätt! Var påskiner jag detta?
Du gör bara vad man ska göra..
Ja, vad ska jag annars göra :confused: Gör inte du vad man ska göra?
Och jag är ingen machotyrann!! det lovar jag!!
Oooops, menar du att det tas på allvar om man skojar med hästen om maten?????
Man får visst tänka på vad man häver ur sig :eek: :eek: :crazy:
Sen tycker jag givetvis att det är jättetrist när man har en nervig häst, och folk kommer och säger att den fått för lite stryk givetvis var det inte det som var orsaken i det fallet...
Själv har jag bara varit med om hästar som slagit av bakrädsla eller att de gått på sig någonstans så grundtråden kan jag inte yttra mig om... Alla mina har slutat "bara" jag hittat rätt utrustning, även om nya starthästen går med slaggjord vid tävling för säkerhets skull.
/// Ghost
->ghost, Det finns faktiskt folk som på allvar straffar sina hästar genom att dra in på kraftfodret, och tror att hästen förstår innebörden. :crazy: Men jag har även sett det på ridhästsidan, så det är inte en travsjukdom... :D
Det tragiska är att folk faktiskt också väljer att skämta om såna saker. Jag tycker det finns bättre och sundare tankar att tänka om sin häst. För människor som väljer att skämta om sånna saker tar inte sin uppgift på allvar, ej heller hästens. Det är ju faktiskt (om man analyserar) att vara illojal mot hästen, men "förkläda det i ett skämt". Hästarna blir precis som vi skapar dom. Dom tankar vi tänker påverkar även vår häst. lustigt nog.
Människor som hela tiden ska skämta bort saker och ting i sin omgivning skämtar bort sig själv på samma gång. Det blir som att inte vilja inse att man är otillräcklig i sin uppgift. Det är ju mycket bättre att vara konstruktiv och sökande, så att man blicka framåt, söker och lär sig mer.
-> gulan, Jag har slutat göra vad man ska göra :crazy: ;)
Jag tror inte det funkar i längden. Skulle jag ha hästen som tråden handlar om så skulle jag för det första parkera vagnen -ett par veckor. Ta en håranalys.
Sen skulle jag ta reda på vad det är som skapar obehag. Sen skulle jag se hästen i rörelse, i olika situationer, för att få bekräftat var obehaget sitter, sen skulle jag träna utan belastning, efter hästens förutsättningar (låter enkelt och banalt men är ganska svårt igentligen).
Sen så skulle jag börja om på ny kula, men en förståelse och tillit till hästen. Kort beskrivet. Om jag inte skulle kunna se själv så skulle jag kontakta personer jag litar på, om jag inte själv kan sätta fingret på vad som är märkligt.
Det är ju lite svårt att beskriva exakt hur/vad som funkar eftersom det är levande individer vi relaterar till.
Men jag kan säga att jag kommer aldrig mer att sätta mig i en vagn utan att ha tömkört, markarbetat och löslongerat hästen först. Bara för att jag vill skapa en sund relation till den individ som jag ska arbeta med -oavsett vilken ålder och vilka meriter hästen har!
Det kan tyckas tidsödande, men jag kan lova dig att dom veckor som jag lägger ner på att lära känna hästen/skapa förtroende spar så oändligt mycket tid längre fram i träningen. Hästen förstår att jag gör allt för att vi ska ha en öppen relation och den tillåts visa för att jag ska förstå när något inte stämmer. Då är det min skyldighet att få hästen att må bra igen.
Ett litet exempel:
En av 4 åringarna som jag har har var inkörd när han kom hit som 3 åring, "men han kunde inte svänga". (Han var bl. a uselt inkörd, utan muskler, sned, dårlig i mun och låst i ryggen).
Har blivit mycket duktigare på att svänga men är långt ifrån fullärd. Vi kör mest krumelurer i skritt. Har påbörjat lite voltning i trav och han visade i går att det var för snäv volt, genom att dra i hop sig och skutta -precis som många gör när dom ska slå och kanske var han på väg att göra det?
I stället för att ryta och slå med tömmen så släppte jag efter så att han kunde räta ut kroppen. Då lugnade han sig genast. Men jag vet och litar på att hästen är ärlig, och det var han. Jag bad honom att utföra en allt för tvär sväng och han kunde inte genomföra.
Och jag förvånas inte att höra att 4 vet. kiro + andra har sagt att hästen är frisk.
Beter den sig som om det är något som plågar den så väljer jag att tro att hästen har rätt, inte människorna.
Hästar ljuger inte. Om människan inte lyckas lösa "problemet" så är människan en del av det, har det sagts.
Har man kört fast och fortfarande känner att hästen inte svarar upp till förväntningarna så bör man väl fundera på om man ska fortsätta med trav...
Jag tror inte att travet är den optimala lösningen på ett perfekt hästhållande i längden....men man kan ju har skoj tillsammans med hästen även om man inte travtränar... :banana:
Har jag fel om jag tror att du är emot hästar i proffsträning? Travtränare som har massor av hästar och varje hästskötare har 7-8 passhästar. Tycker du att det blir löpandeband som många kallar det för, och att det blir svårt att se varje individs behov? Har jag rätt eller fel?
´Då måste vi nog ta den diskutionen i en annan tråd.
Jag vet fler typer av tävlingshästar som definitivt INTE passar i proffstränig, och kommer till sin rätt hos någon som kan ge den massor av tid. Men av dessa är det inte många som utvecklas till stjärnor. Dom har inte dom egenskaperna för att kunna bli topptravare.
Jag jobbar i ett stall hos en proffstränare. Och du måste förstå att din ekvation av hur man ska lösa en häst som inte travar inte håller hos oss.
Alla är vi ju saliga i vår tro, och jag tycker att man ska acceptera det. Jag känner inte igen mig på några av dina tagna repliker från olika proffstränare.
Sen är jag av den åsikten att hästar HAR olika personligheter dom med. Det finns märrar som är sura och egna av sig. Det finns hingstar som lätt ilsknar till när man ska tillrättavisa.Det finns dom som inte gillar att träna och tävla, som är lata, och det finns dom som tycker det är roligt och jobbar och ger järnet och grinar inte, för det gör lite ont. (förrän det gör jävligt ont). Visst, sen spär vi på deras personligheter och gör det värre, eller någon kanske kan hantera det bra och hästen kan leva ut sin negativa sida utan att det blir problem.
Jag ser ETT stort problem i att som du, alltid tolka som om hästen HAR ont eller nått fel någonstans när tex travet inte funkar, eller när den utvecklar olater.
Jag vill passa på att säga ochså, att vi/jag så gått vi kan rättar till fel och åtgärdar givetvis det, men vi gör på ett annat sätt än du.
Sen skulle jag återigen vilja ha ett svar på vad du gör när du sitter bakom en häst, som kommer att slå i nästa sekund. Du hinner inte sela av så snabbt. Låt oss säga att du som trådskrivaren hade en häst du kollat upp 4 gånger på 2 månader hos vetrinär, massör och euqiterapeft har tittat på den, och nu ska du ut och köra för att se om den känns bättre! Den nyper i, kutar rygg och du vet att snart kommer smällen. Vad gör du?
Så du menar att hästar inte kan vara olika som individer utan att jag präglar min häst att bli likadan som min förra häst? Jag har två travare från samma uppfödare med ett ar år emellan så då borde de vara "likadana", nej du det köper jag inte. Sedan är det ju en annan sak att en osäker människa ger en osäker häst, men den debatten ska man inte föra under "tävla TRAV"
Sen tycker jag att jag ska kunna prata med kusen i vilka ordalag jag vill utan att folk ska ha åsikter. Jag vet att jag inte är inkompetent och osäker och det räcker för mig.
/// Ghost
gulan,
Där kommer du med förutfattade meningar. Jag är inte imot proffstränare. Har aldrigt sagt det. Har faktiskt själv jobbat flera proffs-stall. Jag har aldrig sagt att alla citaten kommer ifrån proffs tränare. Det finns ju även en skara människor som inte är proffstränare, trots allt. Jag jag ibland kan ifrågasätta är hela proffskonceptet som hos många bygger på 7-16, långa dagar i stall, lite utevistels. MEN det är något helt annat och hör inte hemma här -tycker jag.
*
Alternativ träning behöver inte ta längre tid är traditionell träning sett i minuter och timmar. Det kan kännas som om man håller på mer, men det är mer omställningen som gör det, tror jag. Det ena behöver inte utesluta det andra. Men ett öppet sinne kan små förändringar leda till stora resultat. Både på gott och ont beroende hur det utförs.
Visst har hästarna olika personligheter. Det håller jag med dig om. Men att en knepig häst alltid måste vara knepig är trist, för jag tror att det finns något gott hos alla levande individer. Vissa har bara svårt att visa/uttrycka det i den miljön dom vistas i/ den uppgift dom utför. Jag tror, precis som du säger att travhästar är individer och alla inte är ägnade till att tävla.
Beträffande dig fråga så tycker jag att jag svarat på det i mitt förra inlägg. Jag har aldrig påstått att hästen alltid måste ha ont, men ofta är så fallet.
Det finns många faktorer som spelar in inte bara smärta, iallafall om man väljer att tänka utfrån ett holistiskt perspektiv, och det gör jag. :bow:
ghost,
Två individer kan aldrig bli exakt likadana, inte ens enäggstvillingar -såvitt jag vet. Men däremot så kan två individer influeras av en tredje, så att vissa saker förändras men uttrycket förblir personligt. Vissa prägas mer andra mindre, men det finns fakta som visar att en häst som rids av en ryttare under en längre period tar åt sig samma symptom som ryttare bär på. En mycket intressant studie, gjord i Tyskland bland lansdlagsryttare. Jag tror att det gäller alla hästar, oavsett om man rider eller ej, men det kan vara mindre synligt.
Du får tycka precis vad du vill, :)
på samma linje som jag tycker precis vad jag vill. Det är din fulla rätta att säga och göra precis vad du vill med din häst, men på ett forum så kan det du skriver bli ifrågasatt. Hur du vill tolka det som skrivs är helt upp till dig. Vill du ta det presonligt så är det din tolkning, men kom i håg att det är inte min mening att kritisera dig personligt -utan jag ifrågasätter det som skrivits, alltså inte dig som person. :bow:
|
|