Visa fullständig version : Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Lilla_jag
2003-09-06, 11:13
Hur gör ni med era hästar då? Mitt i vintern och vi säger att det är ca -5 grader???

Lilla_jag
2003-09-06, 11:31
Ojsan och ni har ridit dem riktigt svettiga..

Lilla_jag
2003-09-06, 13:00
är det ingen som rider sina hästar på vintern och de blir svettiga?? :confused:

sucka
2003-09-06, 14:00
lägger på ett svettäcke.

Korven
2003-09-06, 14:23
Jo då rider som fan och blir jättesvettig (sån sort)men det är bara att lägga på Boetts vintersvett-täcke efteråt och låta han gå ut. Eller stå inne och torka med fleece eller nåt men då tar det mycket längra tid.

Freyr
2003-09-06, 20:30
dom torkar ju dessutom jättesnabbt när de är rakade! det är ju bara att låta stå inne med fleece en timme och sen släppa ut igen, eller släppa ut med vintertäcke på.

/Malin

Lilla_jag
2003-09-07, 00:20
men om man rakar dem...låter dem stå inne med fleecetäcke och sen släpper ut dem...fryser de inte då om det är kallt och äckligt väder...?

AlexH
2003-09-07, 07:56
nu för tillfället e han ju rakad men pälsen lär ha växt ut till i början av november....så efter vintervilan får han vara inne när han har blivit svettig...

Korven
2003-09-07, 10:31
Hon frågade väl efter dom som INTE rakade. Ni som rakar har ju haft 5 trådar redan så vi vet hur det är.

Thrandur
2003-09-07, 11:15
Har aldrig rakat mina hästar. När jag rider dem svettiga så får de stå inne (varmstall) med fleecetäcke på tills dom har torkat.

Lilla_jag
2003-09-07, 11:19
Ok...hur lång tid ungefär brukar det ta tills dom är torra?

Roheryn
2003-09-07, 12:00
Min häst (orakad och för det mesta MYCKET päls) brukar torka på 2-3 timmar med fleecetäcke. Vi har då välventilerat stall och någonstans mellan +-0 och +5 vintertid. Är det OK väder (inte kallare än -5 och inte blåsigt) får han på sig ett andastäcke utanpå fleecetäcket och får gå ut i hagen. Torkar då något fortare än om han är inne.

Thrandur
2003-09-07, 15:10
Ungefär 1 1/2 timme. Har en värmefläkt i taket som man kan reglera värmen på. Så för oss fungerar det att inte klippa.
Fördelen är ju att vi slipper ha vintertäcken på dem.

Freyr
2003-09-07, 18:04
Förlåt! läste slarvigt! Sorry! :o

De åren min pålle inte är rakad på vintern så får han torka inne med fleecetäcke.

De åren han är rakad får han torka inne med fleece och så gå ut utan täcke, han är då jaktrakad och har aldrig visat täcken på att frysa. Till vintervilan har oftast pälsen växt ut så mycket att han inte fryser och har den inte det får han gå med vintertäcke.

/Malin

Lilla_jag
2003-09-07, 18:48
Även om det regnar och liknande fryser inte pållarna då om de är rakade mycket?

Korven
2003-09-07, 20:32
OK Ok men min pålle torkar jättelångsamt så täcket är jättebra. Men jag skulle nog behöva prova att klippa min men han är såååå känslig för ljud och konstiga saker. Mitt fel, men jag satte igång en liknande apparat långt ifrån honom för att kolla och det var inte populärt.Jag får träna mera.

Freyr
2003-09-07, 20:45
Min häst har möjlighet att komma in på stall och torka om det skulle regna/snöa väldigt mycket eller länge. Är det snöväder eller regn så brukar jag slänga på ett utetäcke/regntäcke ifall han är rakad. Men enda gången jag sett honom frysa (och han har gått ute mycket i både regn och rusk) är när han stod i utebox och det snöstormade rakt in i den :eek:
Då fick han komma in i storstallet...
Men i jaktklippning har de ju ryggen och korset orakat och har de hyfsat med man så skyddar det ju lite åxå.

Freyr var skitskraj för klippmaskinen ibörjan, men vi "torrövade" lite (förde runt maskinen över honom utan att ha den på) och sen fick han ha bomull i öronen medan jag rakade och det gick (till min förvåning) bra!

/Malin

Moniq
2003-09-08, 12:30
Huua :crazy: när ni skriver "raka" ser jag för min inre syn en massa nakna hästar helt utan päls.... ;) Rakar gör man innan op. t.ex.

Själva KLIPPER vi våra hästar.
I år skall vi testa varianten med bara en smal klippt stripa under hals och ner mellan frambenen för att se hur mkt effekt det ger.

Tidigare har vi klippt hela halsens undersida och bringa/bog, samt i vissa fall även en bred remsa under magen.

De år vi inte klippt hästarna har de fått stå på stall med acryl- eller fleecetäcke på tills de varit någorlunda torra när det varit kallt ute. Det betyder att om hästen ridits på kvällen har den stått inne på natten.
Skulle inte drömma om att släppa ut en riktigt svettvåt häst i en massa minusgrader. Däremot några minusgrader, vindstilla och kanske sol och jag ridit på förmiddagen, då har det blivit ett varmt andastäcke på och hästen har fått komma ut igen.

Nu har jag det bra förspänt med både lösdrift och även egen box i stallet till varje häst, så det är lätt för mig att vara flexibel. Hade jag bara haft lösdrift skulle jag i så fall skaffat tjocka andas-täcken med skydd även under magen och kanske hals dessutom.

Lilla_jag
2003-09-09, 20:17
Vi har bara lösdrift...men jag funderar på att ordna så att jag kan ha en box också...tycker det skulle vara skönt att rida sätta på fleecetäcke ett par timmar, då låta hästen stå i boxen och sen släppa ut den på kvällen.

Lilla_jag
2003-09-09, 20:17
Vi har bara lösdrift...men jag funderar på att ordna så att jag kan ha en box också...tycker det skulle vara skönt att rida sätta på fleecetäcke ett par timmar, då låta hästen stå i boxen och sen släppa ut den på kvällen.

Lilla_jag
2003-09-09, 20:18
Låter som ett bra allternativ att jaktklippa...

fia0
2003-09-09, 21:41
Är det någon som vet om det finns det en tydlig bild på en jaktklippning någonstans på internet??

Freyr
2003-09-10, 09:01
http://rabdol.dyndns.org/~mokkur/images/fotoalbum/varahastar/freyr.jpg

tydlig nog? :crazy:
Hela halsen är rakad åxå, upp till ganacherna.
/Malin

fia0
2003-09-11, 20:59
Jepp. Tackar, tackar!!! :bump:

**BORTTAGEN**
2003-09-14, 10:08
Mycket enkelt! Rakad skalle=mössa=kallt, eller hur? Mycket hår på skallen= varmt=ingen mössa! Fler och fler veterinärer påstår att det är snudd på djurplågeri att raka på vintern. Se bara hur hästarna lever i naturligt tillstånd, finns inga rakapparater eller svetttäcken där inte.

fia0
2003-09-14, 10:40
Tränar de lika hårt naturligt då? Jag har mindre kläder på mig om jag går på gym för då svettas jag mer... ;)

Boj
2003-09-14, 10:46
Svettiga och blöta kläder på kroppen = kall kropp.
Torra även om de är tunnare kläder på kroppen = varm och skön kropp.

Sen har vi den hygieniska biten, hur blir huden om den är fuktig för jämnan? Jag vet för en av mina hästar fick en rejäl svampinfektion i huden, då blev vi ändå tvungna att raka honom för att komma åt angreppen och behandla.

Det finns säkert en och annan vetrinär som säger så, men frågan är väl om de inte haft en referensram av ett halvblod. Dessa pälsar är inte att jämföra med pälsen på islandshästen, som är konstruerad för utegång dygnet runt 365 dagar per år. Stallas hästen in varje dag, så ändra man förutsättningarna för hästen och då bör man nog kanske även göra något åt dess villkor också.

lil-sis
2003-09-14, 11:05
Skrittar av ordentligt och täckar tills de är torra. Och så ut i hagen igen. Går på lösdrift och får ordentligt med mat. Men min svettas inte så mkt och under vintern anpassar vi arbetet till underlaget och då blir det mkt skrittjobb.

Lilla_jag
2003-09-14, 13:18
Ok...bra att veta hur alla gör :)

IrpaSnirpa
2005-09-22, 20:45
*lånar knapp*

Irpa blir svettig av en skritttur på 1 timme, och hon har inte ens satt hälften av sin päls *suck*. Hon står just nu på "öppet fält" och skall göra det i c:a 1 ½ månad till tills lösdriften är färdigbyggd.

Jag funderar på att raka henne i oktober någongång, för jag har henne hellre med täcke hela vintern än att ha det lite då och då samt att hon är svettig under täcket i minusgrader, nu kan det ju hända att jag fortfarande tänker på "storhäst" vis (Irpa är min första egna Islandshäst) vilket gör mig lite orolig, vill ju inte göra tuffa lilla Irpa till en "porslinsdocka" och samtidigt har hon knappt blivit riden på ett år, så hon kommer inte få 4 veckors vintervila utan kommer hållas igång i stort sätt hela vintern (förmodligen 2 veckor i januari). GAH!! Det är jobbigt när man inte vet hur man skall göra..

OlleAtlas
2005-09-22, 22:21
Jag bor också i Göteborg och den senaste veckan har vi ju haft sommarvärme. Och hästarna vinterpäls så det är inte konstigt om de svettas. Det gör min också.

OA

IrpaSnirpa
2005-09-22, 22:56
Jo, det är klart :)

Men samtidigt så kan man förstå att dom blir svettiga om man tränar dom osv, men en skrittrunda utan några som helst krav skall en häst inte bli så svettig av, och någon sommarvärme har inte jag märkt av :( Har redan börjat springa med halsduk :P

Komma
2005-09-23, 07:29
har aldrig rakat min pålla och tänker inte göra det i första laget... hon blir lätt svettig på vintern men de står också inne på natten då, så när jag rider på vardagarna så får hon stå inne med svettäcke + halstäcke under natten. när jag rider på helgerna får hon antingen stå inne tills hon torkat med svettäcke eller så släpper jag ut henne med ett täcke och tar av det när hon torkat...

seifur1
2005-09-23, 09:07
Lånar knapp

Kan ni inte lägga ut fler klippningar som är lämpliga för islänningar på lösdrift.
Jag hade min klippt under halsen och magen för något år sedan men nu när han går helt på lösdrift vet jag inte om jag "vågar" man vill ju att han ska vara varm nog.

Boj
2005-09-23, 10:43
Eftersom magen är en av hästens största värmekällor, föreslår jag att du lämna den i så stor utsträckning som möjligt. Däremot kan du klippa hals och bog utan större problem, så har jag gjort på gammelman utan några komplikationer.

shampiz
2005-09-23, 10:45
Vi rider aldrig i ridhus utan mest ute, Vi försöker att undvika att rida hästarna svettiga på vintern. Men om det händer någon enstaka gång, så får dom på sig svetttäcke tills de har torkat.

Björk
2005-09-23, 11:27
men om man rakar dem...låter dem stå inne med fleecetäcke och sen släpper ut dem...fryser de inte då om det är kallt och äckligt väder...?
Nej, inte enligt min erfarenhet. Man släpper ju inte ut dem förrän de torkat innerst mot huden.

Ramn
2005-09-23, 16:00
Är det nån skillnad på om hästen blir blöt för att den är svettig eller för att den är ute i hällregn? Eller låter folk sina islandshästar stå inne när det regnar?

Fattar inte riktigt varför man skall lägga täcke på en hästras som under tusen år är framavlad för att klara av att gå ute året runt i ett klimat som är bra mycket räligare än vårt. Eller Island kanske är världens största importör av hästtäcken?

fia0
2005-09-23, 17:31
Tror det är just så som du beskriver. När de svettas vid träning svettas de inifrån, medans om det regnar blir de blöta utifrån och därmed inte lika kalla eftersom det ulliga håret närmast kroppemn inte blir blött.

Ramn
2005-09-23, 18:12
När de svettas vid träning svettas de inifrån, medans om det regnar blir de blöta utifrån och därmed inte lika kalla eftersom det ulliga håret närmast kroppemn inte blir blött.
Men om man känner efter så är det ju närmast huden de torkar först, dvs. inifrån och ut och inte tvärtom. Även om de är svettiga...

Och jag som hoppades att nån skulle fortsätta diskussionen med resonemang från fysik och termodynamik :devil:

Boj
2005-09-23, 19:40
Eller Island kanske är världens största importör av hästtäcken?

Det används täcken på de hästar som rids ja, man klipper också ja. Dock släpper man inte ut hästar som rids och blir svettiga, de får stå på stall.

freyja
2005-09-23, 19:53
Eller Island kanske är världens största importör av hästtäcken?
Varför skulle de importera hästtäcken? Det kan de väl lika väl ta fram själva.
T ex ulltäcken... ;)

Dolores_88
2005-09-23, 22:16
Om det är uppemot -20 eller -25 som det normalt är om vintrarna här, så får hästen stå inne och torka först (i evigheter kan tilläggas...). Sedan lägger jag på fleecetäcke och utetäcke och släpper ut honom. Valde att klippa förra året men det här ska jag nog avstå.

kvandi
2005-09-24, 16:19
Jag brukar försöka att inte rida hästen sjöblöt när det är minusgrader eller illa väder, men om det då blir så, då får hästen stå inne med täcke och en rejäl hö-giva. Jag byter täcke när det blivit ett lager av fukt ovanpå, - känns ologiskt att låta hästen stå med ett blött täcke. Innan täcke åker på så torkar jag genom hästen med handduk. Är det fint väder, men kallt så stänger jag inte in utan låter hästen käka hö med ulltäcket på ute i hagen. Är det på kvällen så är jag där tills det känns som om hästen kan vara utan täcke, öppnar boxdörren men fodrar med såpass mkt hö att det håller hästarna inne nåra timmar, så får de gå ut när de vill sen.

Vi har lösdrift, men kan enkelt stänga dörren till ligghallen o på så sätt få en stängd box. Stallet är dock ett kallstall- det är alltså lika kallt inne som ute men man slipper blåst och "nerfall".

kopur
2005-09-24, 22:07
Hur gör ni med era hästar då? Mitt i vintern och vi säger att det är ca -5 grader???

Mitt i vintern är det snarare - 25 grader där jag bor... Här är det riktig vinter i många månader så självklart rider jag hästarna svettiga trots minusgrader! När jag INTE klippte pälsen fick hästarna stå inne betydligt mer... Det tog LÅNG tid innan pälsen var så pass torr att jag vågade släppa ut dem igen. Och eftersom jag inte bor vid stallet innebar det många gånger att de fick stå inne resten av dagen, om inte någon kompis kunde släppa ut dem. På helgen brukade jag dock försöka rida så att det var dags för lunchhö när jag skulle åka hem. Hästar håller värmen när de äter så då vågade jag släppa ut dem.

Numera klipper jag hals, bog + en sträng under magen + insidan av fram- och bakben. De står inne ca 30 minuter med fleecetäcke på och äter kraftfoder efter ridturen och sedan är de torra! Inget problem att släppa ut dem igen!

Real_Life
2005-09-24, 22:34
Går dina hästar nakna ute eller får de täcke på sig?
Hur många gånger klipper du per år?

Bangsi
2005-09-25, 09:01
Är det nån skillnad på om hästen blir blöt för att den är svettig eller för att den är ute i hällregn? Eller låter folk sina islandshästar stå inne när det regnar?

Fattar inte riktigt varför man skall lägga täcke på en hästras som under tusen år är framavlad för att klara av att gå ute året runt i ett klimat som är bra mycket räligare än vårt. Eller Island kanske är världens största importör av hästtäcken?

Ok nu blir jag säkert lynchad.
MEN vi rider våra hästar svettiga och släpper sedan ut dem i hagen. Även på vintern när det är 20 grader kallt. Vi har ALDRIG och jag säger ALDRIG under 15 års tid haft en sjuk häst. Någon hälta eller så men det är ju något helt annat.

Våra hästar har tjock vinterpäls och går ute året om dygnet om.

Vi började att göra deta eftersom unghästarna leker sig plaskvåta även om det är 20 grader kallt. De tar ingen hänsyn till kylan utan glatt leker de sig svettiga. Om det hade varit skadligt för dem är jag övertygad att det inte hade gjort sig svettiga.

Jag är fullt övertygad om att hästarna klarar av att torka upp sin svett själva. Hur skulle det annars gå med vildhästarna???

Vi får inte förmänskliga dem genom att tro att deras blöta päls är samma sak som när vi har blöta kläder på oss. DÄREMOT är ett blött svettäcke inget som främjar hästen - DET är jag övertygad om.

/Åsa

Ramn
2005-09-25, 12:34
Ok nu blir jag säkert lynchad.

... snip ...

Vi får inte förmänskliga dem genom att tro att deras blöta päls är samma sak som när vi har blöta kläder på oss. DÄREMOT är ett blött svettäcke inget som främjar hästen - DET är jag övertygad om.
Du blir inte lynchad av mig. Jag köper ditt resonemang rakt av.

kopur
2005-09-25, 12:51
Går dina hästar nakna ute eller får de täcke på sig?
Hur många gånger klipper du per år?

Mina hästar går nästan alltid utan täcke, eftersom de inte är helklippta. Om de känns varma och lite fuktiga på kroppen när jag ska släppa ut dem efter ridning (när de klippta delarna på hals, bog, ben och mage torkat) sätter jag ibland på ett vattentätt "andastäcke" - om det är nederbörd, väldigt blåsigt, eller 20 minusgrader eller mer. När pälsen är torr är den en suverän isolering - men när den är fuktig innifrån av svett vill jag skydda dem lite extra.

Jag klipper 1-2 gånger innan nyår, beroende på hur tidigt de sätter päls och hur snabbt den växer. Sedan en gång igen mot slutet av januari (försöker undvika den kallaste perioden i början och mitten av januari). Jag har även ibland klippt i samband med pälsfällningen startar på våren - då klipper jag medhårs för att det inte ska bli så kort att sommarpälsen skadas. I de fallen har jag lämnat "schabrak och ländtäcke" av oklippt päls för att skydda hästens rygg för nederbörd och ev kyla.

Magnum
2005-09-25, 14:34
Har en häst i bra kondis och som är välmusklad, han blir inte så svettig även om han får ganska mycket päls.. Både lång och tät. Rids lika hårt på vintern som andra årstider.
Han hinner oftast torka under avskrittningen men gör han inte det blir det fodrat regnandastäcke och ut i hagen igen, med hö förståss, det är nästan viktigast! OM vädret är taskigt alltså. Regn-snö-blåsväder-kallt.
Är det relativt vindstilla, sol fast ganska kallt, eller mulet men utan nederbörd får han gå ut utan täcke, men han blir som sagt inte så svettig heller!

Han torkar dessutom bra mkt fortare utan svettäcke än med..

Är han riktigt svettig efter hårdare träning får han således stå inne en stund utan svettäcke..Ofta rids dom passen på kvällen och får då alltså stå inne till morronen. Annatrs får han stå inne och torka ett tag för att sen släppas ut med fodrat regntäcke med hö även om han fortfarande är fuktig, men inte blöt.

Bangsi
2005-09-25, 20:24
Kan tillägga till mitt inlägg att våra hästar har fri tillgång på stråfoder. Så de kan alltid hålla värmen.

De har även utestall att gå in i men de står bara där på sommaren då de vill slippa värme och elaka insekter.

/Åsa

ullen10
2005-09-26, 09:22
I naturligt tillstånd? menar du vilda hästar som ej rids av människan??
Min häst blir väldigt svettig när jag rider honom och det är jobbigt för honom att ha all päls på vintern ,det är plågsamt. Han klipps för att han ska ha det lättare när han arbetas.

2 isisar
2005-09-26, 18:30
Jag har lagt mig i såna diskutioner förut om att klippa eller inte, har varit helt emot att klippa hästen, jag anser att dom klarar sig väldigt bra ändå.
Med ett fleece täcke en stund o sen ut ihagen med hö att äta, men jag måste säga att med min nya häst blev jag tvungen att klippa pga av att hon blir kanon svettig, bara av en liten skritt tur och direkt när hon kommer in i stallet så blir hon fuktig o då har jag ändå ett sk ute stall.

så henne har jag faktiskt klippt lite fram på halsen och bogen just för att nån skrev att dom kan få fukt exem och för att underlätta för henne att torka lite snabbare.

Men förövrigt så har det fungerat hur bra som helst att ha dom oklippta, dom får ett fleece täcke och hö i hagen, jag låter dom inte stå inne utan jag anser att det är bättre att dom är ute o kan röra på sig istället för att stå inne o stelna till i ett stall.

Juvelflickan
2005-10-28, 22:36
Förlåt att jag tar upp ännu en sån här tråd men måste erkänna att jag inte orkar leta upp alla tusen som finns o få svar på just det jag undrar :o

Funderar på att låta raka min häst nu i vinter för att:
o Skall träna en hel del och det är sååå jobbigt när hästen blir svettig och man måste vänta antingen tills hästen har torkat eller låta hästen stå inne en hel dag (detta gäller helger när man rider tidigt). Finns ju inget skydd i hagen heller så känns taskigt att släppa ut henne blöt... Hon står inne på nätterna.

Därför ska jag inte raka henne:
o Finns ju inget mysigare än lurviga islandshästar :angel:
o Nästan alltid när jag ridit så är det ändå tid för henne att komma in för kvällen/natten.
o Är inte säker på att hon som släpper ut hästarna har lust att sätta på ett täcke... :smirk:

Sen är det ju även såhär att om hästen är svettig räcker det att slänga på ett flistäcke tills det blir blött. Då är ju hästen torr närmast huden!
När man sen släpper ut hästen ställer sig ju hästen på det blåsigaste stället för att torka och man kan ju även ge den hö för att hålla uppe temperaturen.

Haha, jag låter helt galen ju! Men jag vet ärligt talat inte vad jag tycker och vad som anses enklast och/eller mest rätt för hästen?!

Kan ju tillägga att detta är den sjätte vintern jag har min ögonsten och att hon alla vintar innan har gått orakad och dessutom ute dygnet runt.

Jag är ytterst tacksam för svar!

Mósi
2005-10-29, 12:39
Kolla den här hemsidan! Står bra om du skall klippa är väl spårklippning ett alernativ, gå in på klippning av häst Hemmestorps Gård (http://www.hemmestorp.com/home.html)

Jag får en rikgit björn på vintern så jag brukar klippa underhalsen och ner mellan benen för att få en liten luft lucka, även en sån liten klippning tycker jag hjälper Dålig bild men du ser luckan (http://groups.msn.com/Glomstaryttarforening/mosifullerstakvarn.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=393)

IrpaSnirpa
2005-10-30, 01:07
Mósi's rakning är den jag föredrar och den som kommer användas på Yrpa i år, hon går på lösdrift och släpps ut med täcke om hon är svettig efter ridtur.

En fördel med att raka är ju att det inte blir lika varmt för hästen, vi tar ju av oss en tröja eller så om vi svettas.

Men å andrasidan så tar vi på oss en extra tröja om vi fryser.
Men skall hästen gå hårt och tränas ordentligt så hade jag nog rakat hästen så mycket som den behöver och övervägt att ha ett täcke på om det är mycket päls som ryker.

Silverkedjan
2005-10-30, 01:39
Det är snarast djurplågeri att ställa en svettig oklippt islänning inne för att torka, de gör aldrig det! Kolla mellan frambenen...

Ska du rida vintertid så är det mycket schysstare att klippa. Jag klipper allltid mina ridhästar och de går alltid ute. De fryser MINDRE om de har en chans att torka upp snabbt.

Jag spår- eller halvklipper så de alltid har all päls ovanpå. Men undertill ska pälsen bort så inte fukten hänger kvar där i "fanorna"!

Hallau
2005-10-30, 12:19
Ni som klipper vilken maskin använder ni?
Jag ska spårklippa mina tvåoch undrar lite om maskiner.
Hööks billiga för 429kr (tror jag) går den att använda eller är den för slö för den tjocka pälsen?
Någon som använt börjes "whal för 979kr?

Juvelflickan
2005-10-30, 15:35
Men hon är på vila nu och kommer tillbaka i december, skall jag raka henne då?
Tacksam för svar!

Juvelflickan
2005-10-31, 20:49
Någon????????

Gazzan
2005-11-01, 07:54
En häst i vila behöver man ju inte raka, då blir den ju inte svettig utav att man rider den hårt!

Gazzan
2005-11-01, 07:56
Min kompis har visserligen en travare dock får hästen enorm päls och hon har den billiga på hööks och de är inge räsemaskin men den funkar

Boj
2005-11-01, 08:15
Chansen att den maskinen orkar med en päls på en islänning, sorry men nej. Jag tror du får låna en maskin för ändamålet, eller så köper du den andra och chansar men som sagt det blir en chansning. ;)

Juvelflickan
2005-11-01, 10:16
Nej men jag menade om det går lika bra att raka henne när hon kommer hem från vilan då? Alltså i december?
Tacksam för svar!

Gullan86
2005-11-01, 15:37
jadå såklart de borde gå bra...tänk bara på att raka aldrig när hästen fäller/sätter päls det kan uppstå irritation då och obalans.

jag gör såhär(har bara haft han en vinter och då gjorde jag såhär)
jag red min islänning svettig i vintras men det var då från februari...men i vintras var det som mest vinter då...

det var som kallast 20-22 grader på nätterna.
jag tror jag red han dagarna innan dom nätterna så då fick han stå med vintertäcke eftersom det var så kallt.

jag klipper inte men har funderat på det i år.
när han reds svettig så lade jag på ett flecetäcke= den värsta svetten sugs upp och hamnar på ovansidan av täcket.
jag tog av täcker ev lade på ett nytt om han var mkt svettig....sen om det var jättekallt ute så fick han gå ut med ett vintertäcke när han var torr ev något fuktig(men det torkades upp av täcket och vart inte blött på insidan)
eller så fick han stå inne först med flecetäcke sen togs det av vid kvällfodringen och så stod han innte utan täcke.

han gick förövrigt på lösdrift med ett litet skjul till vindskydd.

nu har jag flyttat och han står i en megastor hage i en stor flock med hästar där stallet sitter ihop med hagen så hästarna kan gå in i boxarna "bakvägen" och söka skydd om de vill....de är mkt skog i hagen så de har skydd där med.

de har fri tillgång på grovfoder i en stor ensilagebal som de står o äter ifrån.

nu i vinter har han vila till december men sen ska jag antagligen lägga på svetttäcke och sen får han äta kraftfoderet medans han torkar...antagligen inne i en box där det inte är många grader varmt eftersom dörrarna ut till hagen står öppna hela tiden.

sen släpps han ut om det inte är minusgrader annars hm....vad tycker ni`? nåt tips eller låter detta bra?

Gazzan
2005-11-01, 15:47
jaha nu fattr jag, jo klart de går folk rakar ju året runt.

Juvelflickan
2005-11-01, 17:02
Jag har hört att sommarpälsen kan bli ful om jag rakar så sent, stämmer det?
Tacksam för svar!

Gazzan
2005-11-01, 21:07
men i naturen rids inte hästen och blir tvingad att galoppera i 15 minuter.
sÅ DU MENAR ATT DU UTAN ATT HAR DÅLIGT SAMVETE KAN RIDA EN HÄST SVETTIG I MASSOR TA AV SADEL OCH TRÄNS SLÄPPA UT DENAN SVETTIGA HÄST I HAGEN I -15??

oj vart stora bokstäver sorry :o

Gazzan
2005-11-01, 21:16
Nä det stämmer inte, jag vet folk som rakar innan de fäller och pälsen växer i räsefart så de måste klippa 1 gång till under vintern och deras sommarpäls är hur fin som hälst

Juvelflickan
2005-11-05, 20:15
Någon annan som vet något om att raka sent på året?
Tacksam för svar.

Gazzan
2005-11-06, 09:10
jag håller på med stor häst just nu och raka där de gör amn frenetiskt hår är som pest och här rakar iaf folk hela året runt.
De häsatrna ser ut att trivas lika bra som min och andras som inte rakas!
De har fin päls på sommaren den tid då hästen inte rakas och de rakar när hästen fäller, inte när den fäller som kraftigast utan typ lite mot slutet

ainasoja
2005-11-06, 14:41
En häst i vila behöver man ju inte raka, då blir den ju inte svettig utav att man rider den hårt!

Vissa islandshästar blir svettiga bara av att gå i hagen på vintern.

Ryver
2005-11-06, 15:27
Jag har klippt mina hästar på alla möjliga tillfällen under året. Både mitt i sommaren, hösten, vintern och våren.Det har funkat bra och de har aldrig fått några "rubbningar" i pälssättningen.

Juvelflickan
2005-11-12, 15:05
Vilken typ av rakning rekommenderas?
Tacksam för svar!

Boj
2005-11-12, 17:19
Nä det stämmer inte, jag vet folk som rakar innan de fäller och pälsen växer i räsefart så de måste klippa 1 gång till under vintern och deras sommarpäls är hur fin som hälst

Nu tror jag iofs att man mera åsyftar sommarpälsen, jag klipper också oftast två gånger under vintern utan probelm. Dock undviker jag att klippa när hästen börjar fälla sin vinterpäls, för i den nya sommarpälsen blir det med stor sannolikhet ränder. En annan orsak till varför man bör undvika att klippa under fällning, stråna har större möjlighet att vända nedåt under klippningen. Detta kan göra att hästen drabbas av sk hårsäcksinflammation, en garanterat obehaglig upplevelse för den drabbade pållen.

Balderum
2005-11-12, 17:43
Håller med Boj, jag rakade för mina hästar fick pälslöss o det inträffar ofta då de fäller päls på vårvintern. Hästarna såg inte kloka ut, den ena var bara under manen men den andra var vid svansen.... Det såg likadant ut fram till juli, att det var klippt där, ljusare bitar...

Juvelflickan
2005-11-14, 20:49
Men det är okej i december då?

Juvelflickan
2005-11-14, 20:50
Ingen som har någon typ av rakninig att rekommendera? Alltså mönster om man kallar det så...

yew98fq
2005-11-14, 22:40
I december är nig lugnt även om du rä lite orolig. Jag själv klipper min häst nästan hela vintern. Har redna klippt 3 gånger nu i höst...:crazy: Han börjar nämligen sätta rejält med päls redan i slutet på augusti. Sen fäller han den inte klart föränn i mitten på juni. Detta oavsett om han har varit klippt på vintern/våren eller ej. (har haft honom i 6 år nu så har testat lite av varje)

I vinter blir det nog så att jag inte klipper nånting mer föränn det bröjar bli lite varmare ute igen. (ja, jag klipper honom även på våren) Sen brukar det bli en klippning till innan tävlingarna i maj, (då börjar det bli riktigt varmt ute och stackaren har ju fortfarande tjock päls... :p )

För att inte krångla onödigt mycket med täckesbyten har jag ett regntätt täcke med fleecefoder som suger upp fukten. Sen när det blir kallare ute så åker ett tjockare vintertäcke på!

Det viktigaste för att hästen ska orka mer är att klippa halsen och under magen, då klarar de dessutom av att gå ute utan täcke på ett helt annat sätt än om man helklipper. Svårt att med ord beskriva hur man kan klippa snyggt annars. För om man halvklipper så blir det ju även mycket en estetisk fråga av det hela ;)

Juvelflickan
2005-11-16, 19:36
Men detta blir första gången jag rakar henne någonsin!

yew98fq
2005-11-16, 20:00
Då är det iofs svårare, men tänker du på sommarpälsen så brukar det inte vara några problem så länge hon inte börjat fälla än ;) (iofs började de tydligen sättta sommarpälsen innan man märker att de fäller) Brukar hon börja fälla tidigt på våren annars?

Juvelflickan
2005-11-16, 20:07
Hon fäller "normal-tid".
Tänker mest bara så hon inte får en "chock".. Jätte-pigg o så:)

Är Hööks täcken att rekommender?

Tacksam för svar!

Boj
2005-11-16, 20:43
Jag har ett tips på hur man kollar i fall sättningen av pälsen kommit igång, dra lite i pannhåren. Om man får med sig en tuss mellan tummen och pekfingret, klipp endast i nödfall för sommarpälsen är under igångsättning.

Seifur
2005-11-17, 17:36
Är Hööks täcken att rekommender?

Tacksam för svar!

Jag har två Horse Power täcke från Hööks som jag är grymt nöjd med, alldrig haft så bra passform på mina hästar iallafall.

seifur1
2005-11-18, 14:32
Ingen som har någon typ av rakninig att rekommendera? Alltså mönster om man kallar det så...

Så här har jag gjort i år. Min häst Seifur går på lösdrift och är klippt med ett skär som lämnar 9mm päls kvar. Så slipper jag vara rädd att det blir för kallt för min älskling :love:
Men blöt häst är ju värre. (Kanske skulle man ta lite till på bredden, vi får se)

http://www.ankisdesign.nu/images/seifur2.jpg

Anki

IrpaSnirpa
2005-11-19, 21:13
*knapp*

En fråga, om ni rakar era hästar enbart på framsidan av halsen och ner mellan frambenen, låter ni dom stå med täcke då? Om dom går på lösdrift alltså.

Funderar på att klippa min pålla, men hon går på lösdrift och jag är osäker eftersom vi har vindar som blåser rakt upp från vattnet.. Det är riktigt kallt och äckligt. Har lite dåligt samvete som det är iom att hon går utan täcke, men jag vet att hon klarar sig utan.. :s

Skiona
2005-11-23, 13:33
Jag har aldrig rakat någon av mina hästar! Hade en 30 åring som jag red. På vintern så rider jag oftast på kvällen och då ska hästarna ställas in vilket fall som helst. Så då får de stå inne utan täcke å torka då det är varmt i vårat stall. När jag rider på dagtid så sätter jag på hästarna ett tjockt täcke och släpper ut dom i hagen igen! Har aldrig varit några problem med det.

AnnaHansen
2005-11-23, 17:05
Jag personligen tycker inte att man ska raka islandshästar..Deras kraftiga päls är ju halva tjusningen med dom..OCH det är J*vligt skönt att slippa vintertäcken! Men det är vad jag tycker..

Boj
2005-11-23, 19:06
Nu finns det ingen som helst garanti för att slippa täcka, även fast hästen är oklippt. Dessutom är det inte säkert att man måste täcka även fast hästen är klippt, det hänger mest på hur klippt den är.

Även en oklippt häst kan bli frusen, orsaken är att dels så torkar de inte upp utan kan gå och vara småfuktig hela tiden. Detta kan ge en oerhört frusen häst, trots att den är oklippt. En annan sak som faktiskt kan bidra är, rids hästen vintertid försvinner det skyddande fettet på håret i sadelläge. Här kan vissa hästar vara mycket känsliga, en del får ont i ryggen och andra uppvisar tecken på ren frusenhet.

seifur1
2005-11-24, 12:43
Jag personligen tycker inte att man ska raka islandshästar..Deras kraftiga päls är ju halva tjusningen med dom..OCH det är J*vligt skönt att slippa vintertäcken! Men det är vad jag tycker..

Först så kan man sluta säga raka hästar för jag tror att alla klipper sina, ingen rakar.

Sedan får man tänka på annat än "tjusningen" Om en häst här i södra Sverige går ständigt svettig t o m i hagen för att hans päls är tjock och "tjusig" så tycker jag att det är plågeri att inte klippa lite om han dessutom ska ridas.
Om man öppnar lite under halsen och bogen i klippningen så är det inget som ett vintertäcke behövs för.
Det behövs bara om man helklipper.
Jag klipper min häst under halsen så han får som sommarpäls där. nu ca 1 cm och växande.

_moa_
2005-11-25, 16:38

Du får väl göra som jag... Skaffa en ung shetlandsponny med päls som en myskoxe och klipp islandshästen om du rider den. Då har du ju ändå en hårboll att se på.

Sagafrahaeli
2005-11-25, 23:01
Vi rakar alltid hästarna som går på vintern!! Ett par gånger har det till och med hänt att vi rakar även nån häst som inte går. Men då pga att den blir svttig när den står inne på natten. Fast då blir den bara rakad på halsen!! Inte så snyggt men det räcker. ;)

Emmson
2005-11-26, 00:12
Jag klipper aldrig mina. Jag har aldrig haft några problem med att de blir svettiga i hagen eller så.
Oftast rider jag på kvällarna, men om jag någon gång skulle rida på morgonen så får hästen stå inne med ett tunt täcke och torka, det brukar gå ganska fort. De får lite extra mat och står i boxen och myser och ser nöjda ut, jag tror inte att de lider särskilt mycket av att stå inne någon timme extra.

Men skulle det vara så att någon svettades när den gick i hagen, så skulle jag så klart klippa den.

AnnaHansen
2005-11-30, 10:36
Först så kan man sluta säga raka hästar för jag tror att alla klipper sina, ingen rakar.

Sedan får man tänka på annat än "tjusningen" Om en häst här i södra Sverige går ständigt svettig t o m i hagen för att hans päls är tjock och "tjusig" så tycker jag att det är plågeri att inte klippa lite om han dessutom ska ridas.
Om man öppnar lite under halsen och bogen i klippningen så är det inget som ett vintertäcke behövs för.
Det behövs bara om man helklipper.
Jag klipper min häst under halsen så han får som sommarpäls där. nu ca 1 cm och växande.

Oj vad man var känslig med ordvalen!! Ok KLIPPA!!(nöjd?) Det är INTE plågeri att INTE KLIPPA sina islandshästar!!! Därimot måste man se till så att man inte ställer ut dom i hagen på vintern när dom är svettiga! Då kan man behöva ett täcke..men för övrigt så tycker jag att vi människor "mesar" för mycket med våra hästar!! Herregud i södra sverige är ju temperaturen mer lik Islands temp än högre upp i Sverige!! Island har ju faktiskt milt klimat pga golfströmmen.. Så det så!:smirk:

AnnaHansen
2005-11-30, 10:37
Du får väl göra som jag... Skaffa en ung shetlandsponny med päls som en myskoxe och klipp islandshästen om du rider den. Då har du ju ändå en hårboll att se på.

Nej du jag tror inte att jag köper en shettis bara för att titta på den..DET är plågeri!

Boj
2005-11-30, 10:52
Herregud i södra sverige är ju temperaturen mer lik Islands temp än högre upp i Sverige!! Island har ju faktiskt milt klimat pga golfströmmen.. Så det så!

Får jag fråga dig vad had det med saken att göra? På island klipper man hästarna på halsen, antingen en sk lusränna eller en spårklippning av samma orsak som vi klipper. Därefter så stallas alla ridhästar in vintertid, det får således inte gå ute när de används som ridhäst.

AnnaHansen
2005-11-30, 11:12
Ja men stalla era hästar då! Det har jag inte sagt nått om! Och det är skillnad på att raka en lusränna än att hålla på som många gör..hästarna der ju ut som puzzel i pälsen! Jag skrev att islands klimat är mer likt vårat södra..för att det var nån som bodde i södra Sverige som skrev att hennes hästar var helt svettiga i hagen på vintrarna!

Boj
2005-11-30, 14:12
Ja men det är ju precis de man gör, klipper för att underlätta för hästen. Det är inte kul att rida en häst som tappar orken efter 5 minuter, det är inte roligt att ta hand om svampangrepp i huden pga att fukten aldrig förvinner. Många har sina hästar på sk lösdrift, eller så har man ett kallstall. Då är behovet stort av att pälsen torkar snabbt, det gör den vid en klippning.

Torr kort päls = varm häst
Lång fuktig päls = frusen häst med ev hudreaktioner.

Men det finns dom som inte har ett behov av att klippa, så då är ju även det ok. Rider man inte på det sättet att hästen blir svettig, så finns ju inte behovet. Själv klippte jag bägge kusarna i övergången sep/okt, orsaken var att de blev dyngvåta och tappade orken vid ridningen. Men var även väldigt svettiga bara av att gå i hagen, den ena hästen var på gång att få svamp på halsen.

seifur1
2005-12-01, 11:02
Oj vad man var känslig med ordvalen!! Ok KLIPPA!!(nöjd?) Det är INTE plågeri att INTE KLIPPA sina islandshästar!!! Därimot måste man se till så att man inte ställer ut dom i hagen på vintern när dom är svettiga! Då kan man behöva ett täcke..men för övrigt så tycker jag att vi människor "mesar" för mycket med våra hästar!! Herregud i södra sverige är ju temperaturen mer lik Islands temp än högre upp i Sverige!! Island har ju faktiskt milt klimat pga golfströmmen.. Så det så!:smirk:

Raka för mig är helt intill huden, vilket man inte gör man klipper, någon päls är kvar.:angel:
Jag anser att om hästen är blöt av att bara gå i hagen så blir det plågeri om jag dessutom rider den utan att klippa. Om han aldrig är torr så blir det snart hudproblem :(
Vissa år när det varit kallare har jag inte klippt min häst. Om han går torr i hagen.
Jag tycker inte att man måste klippa islandshästen, bara om den lider av sin päls. Min häst blev lite förkyld av att alltid gå svettig nu i höst innan jag klippte under halsen. Nu är han pigg igen.
Förstår du nu vad jag menar :D