Visa fullständig version : Blind kalv

Domaren
2003-09-07, 16:45
En granne till stallet har fått en kalv väldigt sent i år, jag har sett den ligga för sig själv i hagen eller stå upp stilla, häromdagen såg jag bonden bära den när han flyttade sina kor till adra hagar.
Att det var något fel på den had jag räknat ut för länge sedan men idag fick jag reda på att den är blind (bla. efter den väl började springa och sprang rakt in i stenmuren).

Jag anser att det är djurplågeri att ha den kvar och förstår inte vad den bonden tänker på. :mad:

Finns det någon lag mot "binda kalvar"??? :confused:

Snuffsan
2003-09-07, 17:01
Konstigt att han behåller den. en sån brukar man väl ta bort direkt?!
Vet inte vad som står, men visst strider det mot human behandling eller något att ha den kvar.

Domaren
2003-09-07, 17:07
Han är lite konstig den boden..

Var kan man hitta något om "lagar om" likande om det finns??
läsa igenom hela sjv-sida har jag ingen större lust med, och dessutom står det oftast bara hänvisat till massa paragrafer hit och dit där det står på rena grekiskan.. :crazy:

Snuffsan
2003-09-07, 17:24
Fråga på andra djur. Där är någon som är sambo med en ko-bonde. Minns inte vem just nu. Hon brukar veta.

CurlySue
2003-09-08, 09:31
Det är helt klart ett brott mot djurskyddslagen och föreskrifter. Det finns bl a en skrivning om att "djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande"

Kalven lider efter som den inte kan se, många bönder tänker tyvärr med plånboken och sannolikt ser bond:devil: hur många penningar kalven kan ge som fullvuxet slaktdjur...

Kontakta via tele, eller mail går också bra, omedelbums kommunens djurskyddsinspektör på miljö/hälsa (prata med kommunväxeln om du inte vet vem/vad). Du får vara anonym och behöver inte uppge något om dig själv. Alla anmälningar måste följas upp. Om det inte finns någon djurskyddsinspektör är kommunen skyldig att skicka en annan inspektör alt kontakta länsvet, det kan du också göra men oftast skickar länsvet ärendet tillbaka till kommunen om det inte är akuta saker.

**BORTTAGEN**
2003-09-08, 09:48
Jag tycker också att du skall kontakta kommunen, i alla fall för att fråga hur det förhåller sig med lagarna i den frågan..

Domaren
2003-09-08, 20:23
OK, det ska jag göra, ska bara ta reda på vad bondskrället heter först.. :crazy: att vi kallar honom månskensbonden funkar nog inte..

CurlySue
2003-09-08, 23:28
Du behöver nog inte veta namnet - om du kan ange någorlunda korrekt adress/lokalisering av gård. Då alla uppgifter finns hos kommunen.

Seså bums imorgonbitti, så känns det bättre både för dig och mig och kalven hjälps till ett förkortat lidande, förhoppningsvis.

Förvarna dock _inte_ bonden genom att diskutera frågan för mycket med bekanta som i sin tur kanske skvallrar, då risken finns att kalven göms undan i någon lada någonstans, under ännu sämre förhållanden.

Domaren
2003-09-09, 20:22
Nej du, här ska ingen bonde för varnas, han kan inte en hälsa så jag tänker inte prata med honom.
Våra grannar mitt emallan är inte heller några fans av honom, jag tror det var det som en gång tidigare fick djurskyddsinpetorn att komma och kolla upp hans fårhus, vad utlåtande blev vet jag inte men strax efter bytte han tak iallafall.

Fick tyvärr inte tag på djurskyddsinspektören idag, men det roliga var att när jag berättade det i stallet (hade inte sagt till dem att jag skulle ringa) så visade det sig att vi var tre st som försökt ringa idag.. :) men gör ett nytt försök imorgon..

CurlySue
2003-09-09, 21:31
Bra, :) hoppas det går snabbt när ni väl får tag på rätt person.

Det inspektören troligen kommer/bör göra är att se till att kalven slaktas/avlivas, gnm att bonden inom ett visst fastställt antal dagar, uppvisar ett slaktintyg eller vet.intyg på att kalven är avlivad.

Du kan ringa efter några dagar och kolla vad som hänt, om du vill. Du får fortfarande vara anonym.

Domaren
2003-09-12, 23:54
Tyvärr har djurskyddsinspektären varit på utbilning och är tillbaka på måndag, så jag gör ett nytt försök igen.

CurlySue
2003-09-13, 00:57
Bra :).

Du kan även maila till insp el den förvaltning som är ansvarig. Det är en anmälan likaväl som om du ringer, som _måste_ följas upp (fast du bör väl kunna ge såna uppgifter att inspektören hittar fram till den det gäller). Men om bonden redan är känd (tänkte på fårhuset) så vet de säkert vilken (sort) de har att göra med.

TACK för att du bryr dig och tack även till andra som reagerar på såna här vidriga människor som inte har ett uns empati för sina djur, utan som ser bara pengarna de ev kan förlora.

Blackline
2003-09-14, 11:14
många bönder tänker tyvärr med plånboken och sannolikt ser bond:devil: hur många penningar kalven kan ge som fullvuxet slaktdjur...

bond:devil:
:confused: bönder är också människor..

Jag är övertygad om att en blind kalv inte växer optimalt,
och att i det sammanhanget börja anspela på pengar är långsökt..
det är dessutom väldigt små pengar det handlar om..

CurlySue
2003-09-14, 12:12
bond:devil:
:confused: bönder är också människor..

Jag är övertygad om att en blind kalv inte växer optimalt,
och att i det sammanhanget börja anspela på pengar är långsökt..
det är dessutom väldigt små pengar det handlar om..

Absolut, ordvalet var baserat på mitt känsloutbrott och jag avser naturligtvis endast oseriösa bönderna/människor. Jag har också funderat på det här med tillväxten...

Kan dock med den erfarenhet jag har av djurskyddsarbete, inte tro att en lantbrukare har några andra skäl till att hålla liv i en stackars blind kalv, annat än att få den till någon viss vikt... ? Kanske för hem-slakt? Det är ju inte tillåtet att skicka ett sådant djur med slaktbil, t ex...

Blackline
2003-09-14, 13:15
Tanken kan kanske vara att kalven ska dia sin mamma tills hon inte har så mycket mjölk utan kan sinläggas humant och utan problem och att kalven tas bort sedan ?
Eller om kalven tros kunna bli bra och se igen ?(ögoninflamation el. B.vit brist kanske)

Jag vet ju inget alls om några kalla fakta i historien men kan tänka mig dessa orsaker om man vill försöka hitta positiva förklaringar :)

Mvh Blackline

Domaren
2003-09-14, 15:23
Kalven är sent född, i böjan av augusti, den har knappt vuxit någonting på dessa veckorna.

Från början visste vi inte att den var blind men nu när vi var så förstår jag varför den legat och tryckt på samma ställe hela tiden, så blind har den nog varit hela tiden.

När den väl stå upp så gungar den med huvudet a la Stewie Wonder, igår blev den nog lite skrämd av min bil när jag körde runt så den ville nog springa till mamma, men mamma var inte i närheten så den snurrade runt runt runt, ungefär som en katt som jagar sin egen svans.

Stoppard
2003-09-15, 14:51
Det låter som om den har någon form av hjärnskada.

Blackline
2003-09-15, 16:24
Troligt är väl att det är en BVD kroniker och då får ju bonden det värsta "straff" han kan få utan utomstående inblandning....
(för visst är vi idag IBR fria i Sveige så det kan det ju inte vara)
Eller som du säger en vanlig hjärnhinneinflamation på kalven.

Verkar svagt av bonden att inte ta in kalven + mamman men som sagt man ska väl inte ha så mycket åsikter när man inte hört bondens förklaring :smirk:

Domaren
2003-09-15, 20:57
Vad är BVD och IBR??

Blackline
2003-09-16, 15:24
BVD och IBR/IPV är två av de sjukdommar vi har obligatoriskt bekämpningsprogram för i Sverige på kor.

Lite kort kan man säga att:
BVD Bovint Virusdiarre orsakar kastade foster,sämre fruktsamhet,dålig tillväxt,sänkt produktion,diarrer,luftvägsinfektioner och dödsfall.Kronikerkalvarna kan drabbas av missbildningar på hjärnan som orsakar rörelsesvårigheter och blindhet.
Djuren blir smittade i fosterstadiet då mamman kommer i kontakt med en kroniker som sprider detta virus hela livet..

IBR Infektiös Bovin Rhinotracheit är också ett virus
orsakar luftvägsinfektionerkönsvägsinfektioner och på kalvar hjärnhineinflamationer som ger cirkelgång och blindhet.
Men denna sjukdom tror jag att Sverige är friförklarat för nu ??

Vi har också bekämningsprogram mot Leukos och Paratuberkulos .

Domaren
2003-09-16, 20:52
Ok tack för förklaringen, men själv tror jag att cirkelgången i detta fallet var att han blev rädd och såg inte vart han skulle ta vägen och snurrade efter mamma som inte var i närheten, han gjorde likadant åt båda hållen.

Forsätter att jaga djurskyddsinspektören :crazy:.

CurlySue
2003-09-17, 10:29
... men kan du inte be att få prata med någon annan då, t ex chefen på förvaltningen, eller lämna en anmälan rätt och slätt till sekreterare/assistent? Säg helt enkelt att _detta är en anmälan_ :idea:

ameo
2003-09-17, 12:50
OM du inte får tag i djurskyddsinspektören i kommunen så kan du alltid ringa till LÄNSVETERINÄREN och göra samma anmälan. Då MÅSTE han/hon dra i de trådar som behövs och se till att fallet blir uppkollat! :)
Länsveterinären hittar du på länsstyrelsen.

Domaren
2003-09-18, 20:58
Har fortfarande inte fått tag på den där jäkla djurskyddsinspektören, men idag träffade jag vår veterninär, han har också sett kalven men dock inte på nära håll och har insett att det är något fel på den, berättade vad det var och han kommer ta tag i probelmet i morgon, han är dessutom väldigt bra vän med inspektören så det känns som att det väger lite tyngre när han får tag på denne.

pm
2003-09-19, 09:05
Nej det finns det väl ingen lag på, men om jag var bonden skulle jag låtit kalven bli en göd kalv och stå i box!

Alla sveriges bönder mister tillsammans över 10 miljoner/året så å bara ta bort en kalv för den är blind vill man nog undvika

gul_zebra
2003-09-19, 14:57
Men tänk på kalven då... Stackarn att leva instängd i en box hela livet är inget liv för en kalv. En kalv ska vara ute i solen och gräset och hoppa och skutta och leka och äta...

Domaren
2003-09-19, 19:11
Vi får väl se vad djurskyddsinspektören säger, jag tycker det borde vara lag på det då tex denna kalven inte hittar till vattenkaret, går rätt in i eltrådar och stenmurar osv.. det är djurplågeri att ha honom kvar levande.

CurlySue
2003-09-20, 01:34
Nej det finns det väl ingen lag på, men om jag var bonden skulle jag låtit kalven bli en göd kalv och stå i box!

Alla sveriges bönder mister tillsammans över 10 miljoner/året så å bara ta bort en kalv för den är blind vill man nog undvika

OK nu får jag behärska mig för att inte svära och bli väääldigt otrevlig mot dig.
Se mitt tidigare svar:
""Det är helt klart ett brott mot djurskyddslagen och föreskrifter. Det finns bl a en skrivning om att "djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande"

Kalven lider efter som den inte kan se, många bönder tänker tyvärr med plånboken och sannolikt ser bond hur många penningar kalven kan ge som fullvuxet slaktdjur...""

Alltså att låta ett blint djur (om den nu är blind, ja nått allvarligt fel verkar det ju vara) leva vidare, bara för att tjäna några ynka tusen. Varför det finns en sån totalt likgiltighet för levande varelser, dessutom det man ska tjäna sitt uppehälle på, bland så många djurhållare, det kommer jag aldrig att förstå.

Och hur bra kommer en gödkalv att växa som inte ser, undrar ju jag?

Nej ditt uttalande skadar bara de seriösa djurhållarna/bönderna och gör så att ännu fler kommer att avstå från att äta kött... Och då blir det ju ännu mindre pengar till Er (antar att du har anknytning till jordbrukssektorn, med din "insatta kommentar") så fruktansvärt pinsamt dåligt, dåligt, dåligt av dig, är min kommentar.

Blackline
2003-09-21, 21:42
Med bra omvårdnad inomhus tror jag säkert att en blind kalv skulle ha det bra och kunna växa MEN i detta fall kan man ju inte kalla det bra omvårdnad att låta den irra omkring ute..
Troligtvis är den väl inte bara blind, blindheten måste ju bero på något också..
Tråkigt är det med denna bonde, kan ingen vanlig människa prata förstånd med honom ?

mvh Blackline

Domaren
2003-09-24, 19:35
Det går inte att prata med honom alls, nu har han flyttat korna och troligtvis kalven så jag kan inte se om den är kvar eller inte.
Vet inte heller om vår vet. tog tag i det hela för nu ör denne på semester, och om han gjorde det om djurskyddsinspektören varit där eller inte.

CurlySue
2003-09-25, 00:25
MEN RING till förvaltningen då, alla uppgifter är offentliga. Skicka mail, ring, skriv brev... Oavsett vad felet är hos kalven så måste det kollas upp anser jag.

Bara du gör något... Om vet har rapporterat, så finns ju uppgifterna om kalven och vad problemet är, hos djurskyddsinsp, och de handlingarna är offentliga.

Domaren
2003-09-25, 12:03
OK, visste inte att de var offentlige, gör ett försök och hoppas bättre tur än innan.. :crazy:

Återkommer med svaret..

CurlySue
2003-09-25, 22:02
Ja, annars får du maila mig uppgifterna du har, så fixar jag det lätt som en plätt... :p

Marie_C
2003-10-02, 23:44
Hur har det gått för kalven :confused:

Domaren
2003-10-04, 11:03
Inte förrän igår lyckades vi komma i kontakt med djurskyddsinspektören som vikarierar, den andra har varit sjukskrivet ett tag (varför kan inte växeln ge det beskedet då, utan dennes telefon har ringt men utan svar :mad:, hur svårt är det att vidarekoppla en telefon till växeln?? :confused:)
Inspektören lovade iallafall ta tag i det, sa dock ej när, men jag hoppas verkligen i början på nästa vecka.

CurlySue
2003-10-07, 11:45
Bra, hoppas det blir nån åtgärd. Kom ihåg att du kan ringa om nån vecka (el maila) för att kolla upp vad som hänt i ärendet. :idea:

Domaren
2003-10-25, 16:18
Har fortfarande inte kunnat kolla upp vad som har hänt men nu skiter jag i vilket för kalven är iallafall borta. :)