Visa fullständig version : Är Islandsryttarna för tunga?

Bambi
2003-09-07, 19:25
Som bekant har många islandshästar problem med hältor, vilket diskuteras livligt i många trådar. Till hältor finns det tusen och åter tusen orsaker, men jag funderar - är islandshästarna överbelastade?

I hundratals år har islandshästen ridits på Island av fullvuxna män, och så är det idag. Kanske är detta ett problem man inte ens reflekterat över.
Vår veterinär nämnde vid något tillfälle att islandshästen rent fysiskt sett inte har någon större skillnad i sin konstruktion än vilken ponny som helst av samma storlek. Visst är den ett kallblod med en specifik exteriör, men hon menade på att det inte finns några större fysiska skillnader i skelett osv.

I tex England rider många vuxna på ponnyer, men främst då kraftiga d-ponnyer, och inte stora män.
Bland islandshästarna däremot rids hästar av C- och till och med B-ponny-storlek ofta av långa karlar, ibland närmare 1,90.

Jag har sett exempel på en häst som "tappat" sin tölt då hon övergick från att ridas av en lätt ryttare till en tung, trots att den tyngre är betydligt skickligare och har stor erfarenhet. Den lätta ryttaren hade inte ridit så mycket men vägde ca 30 kg mindre. Numera är hästen stelare i ryggen och ryttaren upplever att den töltar bättre då hon sitter ner med lite mindre tyngd i sadeln. Hästens rygg belastas så att den knappast kan tölta.

Vi håller även på att rida in en unghäst i stallet. Den lätta ryttaren jag talade om innan klarar inte av hästen, och den tunga säger att unghästen inte ska ta en så tung ryttare, så det är jag som får rida den.

Vad tycker ni, kan det ligga något i mina misstankar, eller är islandshästarna "osänkbara"??

Mvh Lina (53 kg) och Askur

Boj
2003-09-07, 20:01
De flesta hältor har sitt ursprung från ryggproblem eller felaktig ridning, en dåligt musklad rygg på felaktig foderstat samt ridning.

Om dessa kriterier inte kan uppfyllas, spelar det ingen roll vilken vikt ryttaren har. Hästen skall bära upp sig själv och sin ryttare med rätt muskler, balans och bärighet. Dessa kommer främst från bla stora längsgående bukmuskeln, ländpartiet samt bakben.

Fenomen hältor är inte mer utbredd hos islandshästen än andra raser, och islandshästen har faktiskt en annan konstruktion på sin benstomme än andra raser. Möjligen kan detta förekomma i tex döle eller nordlandshäst och baskjir, det vet jag inte med säkerhet.

skuggi
2003-09-08, 09:26
Jag har också fått höra att islandshästen inte är byggd på något annat sätt än en motsvarande grov ponny. Skillnaden kan kanske vara i temprament och vilja? Min kompis har köpt en 17-åring på 128 cm över havet. Förra ägaren (som haft hästen sen den var föl) är en stor karl på 190 cm över havet... När hästen skulle besiktigas visade det sig att den en gång i tiden haft spatt som läkt ut! Det måste ha gjort helvetiskt ont (för spatt kan väl inte vara smärtfri?) men hästen har inte varit halt en dag... Vet. förklarade att de är så flockpräglade att de vet att om det visar hälta så är det slut... En halt häst överlever inte... Kan det vara så att våra raggiga isisar släpar omkring på vikter som de eg. inte orkar, men de kämpar på precis som humlan.. bara för att de vill så mycket?

Men faktiskt är inte islandshästar halta och sjuka särskilt mycket, då skulle de inte ligga på den billigaste gruppen hos försäkringsbolagen :)

Sen är det ju så att på island rider man inte samma häst på en heldagstur tex... man har med handhästar och byter med, förmodligen just för att den faktiskt är lite för små för sin börda... Det är väl bara här i sverige vi ger oss ut på tvådagarsturer med bara en häst/person? :o

josse
2003-09-08, 10:38
Har inga bvetenskaplig belägg utan nu spekulerar jag bara.
Om en häst blir halt kan ju ha enormt många orsaker.
- För hård ridning (dålig uppvärmning/nedvarvning, för högt tempo eller längre turer än vad hästen är tränad för)
- Felaktig ridning (belastar framdelen, osmidig häst som är stel eller väldigt oliksisiig)
-Exteriör
- Foderstat
-Arvsanlag
mmmmmmmm

Att ryttaren är tung, gör ju att belastingen ökar, det går ju inte att komma ifrån, men det är knappast grundorsaken till att hästen blir halt. :smirk:

Finns det ngn studie som visar att islandshästar med tunga ryttare är mer halta? :confused:

Silverkedjan
2003-09-08, 12:08
Finns det ngn studie som visar att islandshästar med tunga ryttare är mer halta? :confused:

erhmm, nej inte vad jag sett. Men här är ett exempel - förutom min första pålle som hade alla upptänkliga sjukdomar med sig i bagaget inkl spatt, ringkotor och diverse sannolikt långt innan han kom till mig så har ingen av mina hästar under 15 års tid varit halta någon gång av någon annan orsak än hovböld eller sparkar. (förutom om de varit borta på träning :devil: )

Och jag tillhör inte lättviktarna :angel:

Boj
2003-09-08, 13:25
Så här långt måste även jag instämma, :angel: de hästar som varit i min ägo har aldrig varit halta pga mig. Valack blev halt efter en bogspark, 1 vecka och har sen dess knallat på i sina ullstrumpor. Denna häst var bevisligen väldigt felriden när jag fick honom, så förutsättningar fanns för problem.

Mitt sto har ej heller haft hältor, annat än vid en hovböld.

Jag tillhör ej heller skaran av lättviktare. :angel:

hofi
2003-09-08, 17:39
Vad i benstommen skiljer islandshästen från en ponny eller stor häst? :confused:

Korven
2003-09-08, 20:11
Det har någon förklarat i en tråd för inte så länge sen. Sök!!

Boj
2003-09-09, 09:55
http://www.bukefalos.com/ubbt/showflat.php?Cat=&Board=islandshast&Number=1114929&Forum=islandshast&Words=benstomme%20kraftig%20benm%E4rg&Match=Or&Searchpage=0&Limit=25&Old=1year&Main=1114881&Search=true#Post1114929

Korven
2003-09-09, 20:07
Vad du är duktig BOJ!! :)

skuggi
2003-09-09, 22:00
Är det en sån skillnad även mellan en isis och en ponny av samma grovhet (på skelettet). Till skillnad mot att jämföra en isis och en ponny av samma höjd... :crazy:
:confused:

Boj
2003-09-10, 09:36
Det där fattade jag inte, utveckla lite mer är du snäll.

Boj
2003-09-10, 09:44
Är det en sån skillnad även mellan en isis och en ponny av samma grovhet (på skelettet).

Jag känner inte till någon mera ras som har samma uppbyggnad, men det utesluter inte att islandshästen är den enda.

Till skillnad mot att jämföra en isis och en ponny av samma höjd..

Du kan jämföra med vad du vill, skillnaden kommer att vara densamme. Oavsett om du väljer halvblod som faktiskt är större, och även andra större raser. Men sen finns det ju flera tänkbara raser som skulle kunna ha en likartad benuppbyggnad, som jag nämnde tidigare.

Jag har sett ett genomskuret ben från islandshäst, och kunnat jämföra. Men detta fanns även redovisat i en artikel i Eidfaxi, så för den som vill rota i gamla arkiv "be my guest".

skuggi
2003-09-10, 11:26
Aha.. ok... Bara undrar, för jag pratade med en person som menade sig veta med största säkerhet att en islandshästs uppbyggnad inte skiljer sig från en lika grov ponnys uppbyggnad... Men då menade han kanske bara hur själva skelettet sitter ihop och ser ut på utsidan? Det skiljer sig alltså bara inuti benen?

Boj
2003-09-10, 12:47
Själva uppbyggnaden på hästen kan nog vara lik en ponny i samma storlek, men när vi sen kommer till själva uppbyggnaden av benet det är då det skiljer sig åt.

Tänk själv två pinnar som är ihåliga, den ena har ett större hål än den andra på mitten. Det behövs inget geni för att begripa vilken av dessa pinnar som är mest tålig, både vad gäller tryck och slag.

skuggi
2003-09-10, 14:01
Va bra! :idea: Det hade jag ingen aning om!!! Ska fråga den där "duktiga" om han har någon aning om det där... Har han säkert inte... De som låter sådär tvärsäkra vet oftast inte så mycket som de vill låta påskina... :crazy:

Jonaz
2003-09-10, 22:06
Boj, jag måste få fråga dig en sak. Du säger att märgkanalen är tynnre hos en islänning än andra hästar. Jag blir lite tveksam på källan till detta dock. Ett ben och en artikel i Eidfaxi känns inte som det allra mest vetenskapliga. Jag har nämligen aldrig hört talas om detta förut.

Just nu läser vi faktiskt rörelseaparaten, så jag är väldigt inne på ben. Vilka ben är det då som har tynnre märgkanal? Alla rörben? Jag tänker också på att det ju finns en mängd småben i exempelvis karpalleden. Dessa har ju ingen märgkanal och påverkas ju också av tyngd på ryggen. Senor och ligament påverkas ju också. Vad tror du om det, och kan du utveckla lite?
Jag måste höra med mina lärare imorgon vad de kan tro.

/Jonaz, vet. stud.

Inte_Ung
2003-09-11, 08:13
Hej, Jonaz,
long time no see.

Kan det vara så att bentätheten är högre även i småbenen?
Om man sågar isär ett småben, så är det ju inte helt solitt, utan litet lätt poröst.

Och kvaliten på sener och brosk, kan ju variera mellan individer. Då så kanske att det kan vara allmänt högre kvalitet på brosket hos Islandshästen och senorna kanske är segare?

Det vore väl ett bra fall för forskning, kanske?

Boj
2003-09-11, 09:35
Källan är inte Eidfaxi i sig, utan en artikel från en studie som genomförts och som tidningen skrivit om. Bentätheten i småbenen törs jag inte uttala mig om, men håller det inte för helt otroligt att även dom skulle kunna ha en annan uppbyggnad.

När det gäller märgkanalen, så handlar det givetvis om de ben som har en sådan.

Har du någonsin funderat på detta, det tillhör ju inte ovanligheterna att hästarna pucklar på varann rejält med sparkar på just benen. Det är inte så ofta (som tur är), islandshästen drabbas av brutna ben. När så sker är det som i regel på en svagare punkt som brottet blir ett faktum, mellan 2 ben tex.

Griffelbensskada kan tex bli förödande på ett halvblod, medan en islandshäst inte alls verkar drabbas på samma sätt. Har fn minst 4 hästar med denna skada som jag kan se dagligen, och ingen är påverkat längre av detta. Lite längre bort står ett halvblod med just en gammal griffelbensskada, och just nu är utgången lite oviss.

Björk
2003-09-11, 13:32
Som bekant har många islandshästar problem med hältor, vilket diskuteras livligt i många trådar. Till hältor finns det tusen och åter tusen orsaker, men jag funderar - är islandshästarna överbelastade?

Men har islandhästar MER problem med hältor än andra raser? Det skulle vara intressant att veta... och som någon sa; har man ngn undersökning som visar att hästar med just tyngre ryttare har mer hältproblem?

I hundratals år har islandshästen ridits på Island av fullvuxna män, och så är det idag. Kanske är detta ett problem man inte ens reflekterat över.
Vår veterinär nämnde vid något tillfälle att islandshästen rent fysiskt sett inte har någon större skillnad i sin konstruktion än vilken ponny som helst av samma storlek. Visst är den ett kallblod med en specifik exteriör, men hon menade på att det inte finns några större fysiska skillnader i skelett osv.

Jag brukar tänka som så att OM nu islandshästar inte har mer hältproblem än andra raser (halvblod, ponnies, fullblod osv) så kan man ju fundera vad som säger att andra raser INTE skulle klara mer tyngd på ryggen än vad "traditionen" säger?

Vore intressant att få mer fakta och statistik över hältproblemen i jämförelse med tex svenskt halvblod, varmblod, shettis osv. någon som har?

Inte_Ung
2003-09-11, 13:48
Försäkringsbolagen har sådan statestik.
De räknar ut försäkringspremierna efter den.
Och premien för Islandshästar är mycket lägre än för halvblod....

Djurjouren
2003-09-11, 16:12
Det som skiljer islänningen från vanliga ponnyer är att den är så överrörlig i sin bog och därmed har mkt lättare att hamna i obalasn än en vanlig häst. När en häst hamnar i obalans så lägger den all vikt på frambenen vilket ger en ökad belastning och en massa följdproblem. Hästen är tvungen att gå på ett annat sätt för att kompensera, tex så sätter den på sig hjorthalsen, styvnar sin länd o.s.v.

AnnBritt
2005-08-27, 00:58
Är det någon mer än jag som snarare har motsatt problem?
Nämnligen vara liten (45 kg) till en grovbyggd kille med mycket vilja. Med åren har jag fått "grepp" om honom och rent tekniskt kunna bygga upp bakvagnen till bra gångarter, men det har tagit tid.
För jag har vare sig tyngd eller råstyrka.
I och för sig har det väl haft den fördelen med sig att han (16 år) aldrig haft problem med rygg, ben, hovar, förrän jag lånade ut honom till en tyngre ryttare en längre tur, då han fick träningsvärk i ryggen i några dagar efteråt, trots att han har rejäla ryggmuskler.
Tyngre ryttare brukar få honom snabbare i bra tölt,(jag får arbeta honom mera innan) men frågan är hur bra det är med "vikttölt"?
Eller så vänjer dom sig vid ryttarens tyngd bara.

AnnBritt

sambaengi
2005-08-27, 13:34
erhmm, nej inte vad jag sett. Men här är ett exempel - förutom min första pålle som hade alla upptänkliga sjukdomar med sig i bagaget inkl spatt, ringkotor och diverse sannolikt långt innan han kom till mig så har ingen av mina hästar under 15 års tid varit halta någon gång av någon annan orsak än hovböld eller sparkar. (förutom om de varit borta på träning :devil: )

Och jag tillhör inte lättviktarna :angel:

(Det här svaret är allmänt och inte bara till dig.)

Jag håller med dig Tim. Jag läser med förvåning om halta hästar, spatt, ryggproblem. Ok, kah väger inte mer än 60-65 men maken och ena sonen väger 93-98 kg. Ok, de får inte rida vem som helst av mina islandshästar men jag har aldrig några problem med mina och här har ändå passerat många islandshästar... Det enda är sträckningar, sparkar och bett i hagen eller hålväggar/hovbölder, annars är de friska. Har dock lämnat 2 på tillridning och fått dem sönderridna i bakknä och nacke och rygg av en LÄTT ryttare. Men här handlar det om att hästarna gått i fel form samt ridits snett och pressats nyinridna i tölt och halv flygande "grisepass".

På Island rider man i hårt tempo i 2 timmar, sedan byter man häst. Så på en dagsritt går det åt 4 hästar. Sedan tror jag att alla spatthästar visar hälta men det är inte alla ryttare som märker om hästen är allt, särskilt inte om den är dubbelhalt. Lindrig spatt behöver inte vara så smärtsamt heller iofs.

Det stora problemet med islandshästar är att importer från Island så ofta får eksem. Och så verkar de vara känsligare för tex ekollon och lättare få ekollonförgiftning, vilket en av mina dött av, eller rättare sagt i sviterna efter (njurar och lever förtvinar).

Sedan är de flesta islandshästar stora C-ponnies i storleken och inte så sällan D. Men mankhöjden är ju inte avgörande för styrkan heller. En grov byggd islänning på 130 kan ju bära mer än en smäckert byggd på 145. Fjordingar är vanliga till vuxna ryttare och är ofta stora C- stora D-ponnyer men kan förviso bli större (kan islandshästar också) och det är inte ovanligt i övriga världen att stora och feta karlar rider små hästar. Araben tex.

I det stora hela tillhör enligt samtliga försäkringsbolags statistik, islandshästen en av de absolut friskaste och sundaste raser. Detta trots att många är ordentligt felridna och arbetas med sänkt rygg, tappad bakdel och nosen pekande till väders i tölten. Det är nog det största hotet mot både rygg och ben tillsammans med ryttare som rider och sitter snett.

Lille Dugur på 132 har ridits och tävlats på VM av store och rejäle Magnus Skularson. Hästen rids i rätt form och har vid alla tillfällen rört sig ledigt och smidigt. Ändå är han tämligen smäckert byggd. Om hästen haft ont och mått dåligt så skule han aldrig klarat världsrekordtider i pass tex. Men man måste se till individen och som allaryttare av alla hästar kunna läsa sin häst om man kräver för mycket, samt rida hästen rätt formad med egen bäriget och jobbande med bakdelen ordentligt så man bygger upp hästens muskulatur ordentligt.

God uppväxt med mycket rörelse, bra mat och god tillgång till mineraler och vitaminer, ger en häst med starkt skelett och starka sener och leder. Många ggr är de islandsfödda hästarna tåligare och starkare samt har bättre kondition än de svenskfödda pga de stora och ofta starkt kuperade och branta ytor de växt upp på.

sambaengi
2005-08-27, 13:53
Är det någon mer än jag som snarare har motsatt problem?
Nämnligen vara liten (45 kg) till en grovbyggd kille med mycket vilja. Med åren har jag fått "grepp" om honom och rent tekniskt kunna bygga upp bakvagnen till bra gångarter, men det har tagit tid.
För jag har vare sig tyngd eller råstyrka.
I och för sig har det väl haft den fördelen med sig att han (16 år) aldrig haft problem med rygg, ben, hovar, förrän jag lånade ut honom till en tyngre ryttare en längre tur, då han fick träningsvärk i ryggen i några dagar efteråt, trots att han har rejäla ryggmuskler.
Tyngre ryttare brukar få honom snabbare i bra tölt,(jag får arbeta honom mera innan) men frågan är hur bra det är med "vikttölt"?
Eller så vänjer dom sig vid ryttarens tyngd bara.

AnnBritt

Jag har råkat ut för att några av mina islandshästar helt enkelt varit på tok för starka för mig. Det är hästar som har egen vilja men inte är fräcka för den skull, som är ganska grovt byggda och lite mer okänsliga. Jag kallar dem "karlhästar". Den som bockade av mig i fjol har jag inte en suck att klara när han sätter den sidan till. Han är bara 6 år, inte speciellt grov, ganska högbent, väldigt smal i för att inte säga trång i bringan, är efter Mökkur, 143 i mankhöjd, massor med vilja, jättelätt för tölt. Bär smidigt, villigt och piggt maken på 197 och 98 kg som om det vore den enklaste sak i världen medan det grova halvblodet på 168 efter Falstaff trots sina 14 år "vinglade till" med samma ryttare om han förflyttade tyngdpunkten. Jag hade inget annat val än att maken fick ta över honom trots att han bara var nyinriden och 5. Jag hade inte styrka och tyngd nog att reda ut honom om han tyckte något annat. Dessutom stämer inte min kemi så bra med den hästen medan maken och han kommer jättebra överens. Den hästen verkar föredra karlar framför kvinnor, för ovanlighetens skull (i alla fall som jag uppfattar hästvärlden).