Visa fullständig version : fundering om uppsittning....
Jag ser mååånga ryttare som när de ska sitta upp ställer sig med ryggen mot hästens sida, vrider stigbygeln, sätter i vänsterfoten, hoppar sedan runt på högerbenet så ryttarens rygg blir mot hästens svans, sedan tar i och hoppar upp.
VARFÖR i hela fridens namn gör man så?!! Jag kan absolut inte förstå. Det är ju så mycket mer komplicerat än vad det behöver vara?!!
Men så slog det mig, det kanske beror på nåt??
Eller gör man så frivilligt bara "för att"??
Mia :confused:
Det fick jag lära mig när jag började. Men jag gör det aldrig nu.
haha jag gör så!!
Förra gången red jag en stoor häst så jag kom knappt upp hehe.
men hur ska man sitta upp korrket?
jag har en hög, hög pall :smirk:
Fick åxå lära mig att sitta upp så när jag var liten, men det var egentligen först när jag började rida islandshäst (1993) som jag ändrade på sättet. Många isisar, som är inridna på Island, gå iväg då man sätter foten i stigbygeln och då är det väldigt jobbigt att stå med näsan åt fel håll... :p
Det är ju SÅ mycket lättare att stå i samma riktning som hästen vid uppsittningen! Dessutom har jag blivit bättre på att sitta upp från höger sida än från vänster...
/Malin
Tja finns väl inget som är "korrekt" men det finns ju lättare sätt än det!
till exempel stå direkt med näsan frammåt och sätta foten i stigbygeln och klättra upp. (så gör jag).
Liksom Freyr sitter jag ibland upp från höger sida också. Varierar där ungefär varannan gång (om jag kommer ihåg).
Och ibland gör jag som breccia: använder en pall.
Fast jag behöver inte en såå hög pall :p
Tigerlilja 2003-09-12, 21:24 Jag hoppas nån kan ge ett bra svar på denna fråga :smirk:
Är oxå lärd så och gör det fortfarande av ren vana.
Men ja har absolut ingen aning om varför! :o
Lärde mig så, så för mig är det enklare att göra så än att ställa näsan åt rätt håll på en gång, fråga inte varför. Vana antar jag.
Men föredrar pall.
Din häst kanske inte är 170+ :angel:
Jag tror att det beror på att man som nybörjare skulle få rätt vridning på stiglädret. (Fast bara på den sidan man satt upp på då... :confused:)
Själv använder jag alltid pall eller stol för att skona hästens rygg. Har sett en del undersökningar på hästar som dragits sneda i ryggen pga av allt uppsittande från marken. Tänk, en 13-årig häst som rids 6 gånger i veckan har fått mitten av ryggen nerdragen åt vänster 3120 gånger.
skulle bli höjdrädd!!
För mig räcker det med 150+
Ja, 170-171! :) Många stolta centimeter där :D
Men han är så snäll så :p
gul_zebra 2003-09-12, 23:13 Hmm, för mig är det iaf gammal vana. Tycker även det blir så lagomt, allt man hoppar blir perfekt sats för att komma upp :) Men använder hellre pall så det blir lättare både för mig och hästen...
CosmicQueen 2003-09-13, 00:10 Jag använder mig av pall. Det underlättar för både mig o hästen... :)
För att
1. Det är faktiskt lättare at bromsa en häst som går iväg om du står med ryggen mot än om du har näsan framåt. Man står ju stabilt på högerfoten, och kan luta vänstersidan mot hästen, om man däremot har benen korsade, som de blir åt "fel" håll så blir det ännu vingligare...
2. Den foten som ska upp till stigbygeln kommer närmast hästen. Jag som är ganska liten skulle inte ha en chans att nå stigbygeln om jag hade en extra dm i "breddled" att överbrygga också.
Det förstod jag inte. Jag fick lära mig att göra som orginalförfattaren skrev när jag började rida på -70 talet.
Vilket jag slutat med och står nu rakt framför sidan på hästen eller ännu hellre tvärtom som jag lärde mig; tittar mot hästens huvud. Och då skulle jag tro att jag är ännu kortare än dig med mina 145.
MEN hemma på mina hästar använder jag alltid pall/hink då jag ska bestiga 146 resp 155. För att spara hästens kropp, mitt knä, mina axlar och sadeln.
Jag har för mig att detta är en kvarleva från militärridningen.
Alla skulle stå med ryggen åt hästens huvud och sedan hoppa upp som i en rörelse.
Jag var på ett ridläger när jag var liten där det var stränga regler på just detta.
Och min första ridlärare var gammal militär med pösiga ridbyxor, blanka läderstövlar, ridspö och allt... :crazy:
Mycket skräckinjagande...
// Anna
:o :D
Länge leve det förgågna :bow:
Som ridinstruktör får man lära sig hur man lär ut till eleverna att sitta upp på ett så säkert sätt som möjligt.
Då man sitter upp ska man stå med ryggen mot hästens huvud (för att ha kontroll på vad hästen gör med sin bakdel) Man ska hålla båda tyglarna och eventuellt spö i vänster hand. Man sätter sedan vänster fot i stigbygeln. Sedan tar man tag med höger hand i bakvalvet och sitter mjukt och smidigt upp och ser till att ens vänstra fot inte sticker in i hästens mage! Sen tar man höger stigbygel INNAN man sätter sig mjukt ner i sadeln. Har ni tänkt på hur många som dunsar ner på hästens rygg.
Att stå med ryggen mot hästens bakdel är inte att rekomendera efterson om man står med ena foten i stigbygeln och hästen drar i väg blir man lätt hängande i tyglarna och kanske tilloch med hamnar under hästens bakben :eek:
Själv är jag både diplomerad ridinstruktör och C tränare i hoppning och jag sitter aldrig upp själv om jag inte måste utan jag ber om att bli uppslängd. Dels pga att jag inte vill förstöra min häst eller sadel och dels för att det sliter så mycket på knä och höfter. Givetvis tänker jag på säkerheten, ser till att någon håller i hästen och tänker på att sjunka ner mjukt på hästens rygg.
Mvh DFZ
Jag gör på det sättet när jag absolut inte får nudda hästen i sidan och hästen är för hög för mig samt jag saknar pall, detta pga att jag är lite mindre vig än jag vill vara och har hopplöst korta ben. Upp till 1,60 klarar jag med ryggen mot hästens huvud och utan att peta hästen i sidan men 1,70-1,80 är inte speciellt lätt...
Har man ryggen mot hästens huvud måste man komm upp mycket kvickare och ha foten mycket "rakare" (trampad rätt ner) för att kunna vrida runt foten i luften utan att nudda hästen...
Så var det med det.
Jag är 160 och har för det mesta pall med, möjligtvis inte på en ponny. Det är ju det mest skonsamma för häst, sadel ch ryttarens leder...
cutetrash 2003-09-13, 11:33 Militärerna började med den sortens uppsittning, just för att den var den skonsammaste (inte mina ord, läser ur en ridhandbok från 1940). Det är meningen att man ska "studsa" tre gånger innan man sitter upp, det för att själv få upp lite fart och sen för att förbereda hästen på tyngden. Även för att ditt eget ben inte ska bli felbelastat i knät, vilket det blir om du sitter upp med ansiktet i färdriktningen. (Eftersom foten då ska vara parallell med hästens sida för att inte nudda hästen, samtidigt som kroppen är mot hästen) Man fick inte använda pall då, eftersom man skulle tränas i att sitta upp, och då kunna göra det i alla situationer. Kanske fick lite klarhet i allt detta nu? :)
**BORTTAGEN** 2003-09-13, 11:45 När jag precis skulle lära sig rida så fick jag lära mig att man skulle göra så :smirk:
Varför fick jag aldrig förklarat så det var inget jag använde mig av innan jag skaffade pall heller.
Jag använder pall nu förtiden när jag sitter upp, sticker helt enkelt in foten i stigbygeln och sätter mig i sadeln. Totalt okomlpicerat :D
suisyola 2003-09-13, 11:53 lärs ut så men jag har nog aldrig sett nån hos oss hoppa up så...vi använder pallar lr muren
När jag rider ponnyer så står jag med näsan på sadeln och "kliver" upp, större häst står jag på något då jag inte är särskillt vig... alternativt så får någon lyfta upp mig
Jasså där ser man.
Men hur ska man ha kontroll över vad hästen gör där fram då? Är det inte bästa sättet att stå med näsan mot hästens mage då?
Fast iofs så sätter man ju in foten i magen då kanske på hästen och det är ju inte så skönt.
Men du beskrev inte det som jag ser "överallt". Man står på ett ben och hoppar runt tills man kommer med ryggen mot hästens bakdel.. Det är det jag tycker ser så roligt, fult och oerhört onödigt ut.
Men du menar alltså att man ska vrida sig när man är i luften?
Är det inte lätt gjort att tappa balansen då? Jag vet inte, har aldrig provat... :confused:
Calazirya 2003-09-13, 18:28 Jag använder pall, det är mest skonsamt för hästen :) sadeln hamnar inte snett!
Arabizar 2003-09-13, 19:46 själv kliver jag alltid upp från en bänk :D
/Arabizar
**BORTTAGEN** 2003-09-15, 03:42 Jag sitter alltid upp från nånting :idea:, t ex liten trappa som e byggd för det el från staketet eller vad som helst.. skonar hästens rygg och sadeln hamnar aldrig snett! :bump:
Funkar bäst för mig! :angel:
geisli96 2003-09-15, 08:10 Hej !
Inom islandshästvärlden står vi brevid
hästen och vänd i samma riktning som den. Man fattar tygeltaget med bägge händerna ( som om man redan satt till häst ) och sedan kliver man bara på från vänster eller höger sida. Detta tycker jag är säkraste sättet , om hästen skulle få för sig att springa inann man är uppe och klar så har man fortfarande kontroll på hästen iom tygeltaget. Jag förstår dock att detta inte funkar på större hästar , jag skulle inte kunna ha tygeltaget klart på en häst som är 1,70 .... å andra sidan skulle hästen nog hinna ganska långt om den ville innan jag var uppe och hittat tyglarna + börjat bromsa...
pigleton 2003-09-15, 13:43 Man ska ha så pass sträckt tygel så att hästen inte går iväg. På vissa hästar har jag även fått uppmaningen att ha lite kortare yttertygel.
Att hoppa runt tills man står med ryggen åt rumpan till är inte korrekt enligt det jag fått lära mig utan man ska hoppa ifrån marken trycka upp sig på rakt ben i stigbyheln och göra vridningen på vägen upp. Hoppar man runt har man dessutom tappat poängen med att kunna skjuta ifrån med benet om hästen går framåt under uppsittningen.
Själv föredrar jag dock pall, dels för hästen men även för mitt eget knä. (gammal ledbandsskada)
Jag håller med dig! förstår itne alls varför man envisas med att sitta upp på det sättet. Skaderisken måste jue öka...du har ingen koll på vad din häst gör om du står med ryggen mot den då du ska sitta upp.
Jag sitter upp med utan att vända ryggen till hästen så som de flesta islandsryttare gör. mer bekvämt, praktiskt och minskar skaderisken!
Jag är så bekväm av mig så jag ställer hästarna intill ex en bänk och sen kliver jag upp :D
Försöker att använda pall även när jag rider ponny, för att skuna ryggen på hästen.
|