Visa fullständig version : Frågor till hoppryttare på regional nivå!

kopparberg
2003-09-15, 15:41
Kan ngn svara mig på varför man gör så här:
På en framhoppning finns tre hinder, en oxer, ett rättupp, och en grind på ca 50 cm.
Alla tre hindren går att rida på i både höger och vänstervarv.

Varför lägger då FLERA ryttare ner det rättuppstående hindret till ca 50 cm?! :confused:
Det finns ju redan ett 50 cm högt hinder?! :confused:

trazel
2003-09-15, 16:51
Väldigt bra fråga som jag också skulle vilja ha svar på... :idea:

EmelieR
2003-09-15, 19:05
Min häst tittar mkt på hindret första gången jag hoppar det och då kan det vara bra att det är jättelågt så att man kan trycka av honom ändå... Då får han ju ett bra självförtroende att starta med... Om inte hästen vill till hindret sätter man ju i handbromsen redan där och så går den inte fram sen... :crazy:

Melle
2003-09-15, 19:07
varför just ryttare på regional nivå? :confused:

Domaren
2003-09-15, 19:35
Bra fråga, det har jag också undrat över många gånger.. :crazy:

Snuffsan
2003-09-15, 20:15
Hur gör du inne på banan ?? :confused:

veronica1
2003-09-15, 20:32
Startar man en 1.20-klass så vill åtminstone jag hoppa någon gång på det rättuppstående och någon gång på oxern när det är någonstans mellan det lilla på 50 och 120. Så jag ber (offtast min mamma) att sänka ner så att jag får hoppa fram på 80-90 cm och sedan höjer vi upp det lite och till sits så ligger det på 10 cm över hinderhöjden på banan. Så gör vi :) Har jag fel??

Domaren
2003-09-15, 20:37
Självklart sänker jag också hindren och börjar inte på "klass höjd", men inte så lågt så det bli lika lågt som det lilla hindret som redan finns, det ser jag ingen mening med.

Vita_N_6520
2003-09-15, 21:14
Oftast brukar ju det i mitten vara ett kryss och då kanske man vill hoppa även de andra hindren lite lägre...
Sånt behövs på vissa hästar.
MEn jag kan inte tänka mej att det är så många som sänker det så lågt som till 50 på regional nivå..
Det har då ient jag märkt :confused:

MEn om man har en uppskärrad häst som kan tveka ltie på första hindret så så är det bättre att sänka lite så att den itne börjar vägra direkt... Om den nu skulle göradet alltså..

Vi hade en häst förrut som jag skulle tävla o då sänkte vi räcket direkt till 60 cm sen höjde vi det igen, just för att hon inte skulle börja vägra, eftersom hon hade vägrat hela tiden med en annan ruttare på varenda tävling...

Så det kan behövas. Detta var visserilgen lokalt men jag tror inte att det gör så stor skillnad??... :crazy:

**BORTTAGEN**
2003-09-16, 07:18
För O variera kanske... Endel ryttare vill anpassa hästen lite O om den är tveksam så bör man ju vara försiktig på framhoppning, hoppa lågt O höja hindret O hoppa en gång eller så.. Mn 50 cm på en regionaltävling har jag aldrig sett någon sänka till :o

Dressyrmupp

kopparberg
2003-09-16, 07:57
För att jag tävlar på regional nivå, och ju inte alls har samma "insikt" hur det går till på högre nivåer.

Lokal nivå krånglas det i stort sett inte alls med framhoppningshindren. Förutom om ngn häst vägrar hoppa alls, då sänker ju ryttaren dem.
De enda som krånglar med hindren på lokal nivå, brukar vara de som av ngn anledning brukar tävla regional nivå eller högre... :smirk:

kopparberg
2003-09-16, 07:58
Men hur bär du dig åt inne på banan då? :confused:

kopparberg
2003-09-16, 08:00
Det finns väl fler "rätt sätt", så inte tycker jag du gör fel!

Själv så sänker jag inte framhoppningshindren om det inte "hänt" ngt.

kopparberg
2003-09-16, 08:02
Här snackar vi alltså 50 cm till framridningen till en 1,20 klass! OCH det var dagens sista klass = de flesta ryttare red ju denna 1,20 som dagens andra klass.

_Tazty_
2003-09-16, 09:35
Varför inte fråga de som gjorde det?
Jag tävlar en del på regional nivå och kan inte på stå att det hör till vanligheterna att hindret sänks så mkt.

kopparberg
2003-09-16, 09:51
Varför ska jag störa min koncentration med ngt sådant?
SÅ viktigt var det inte!
Dessutom skulle jag i vissa lägen när jag hoppar fram, INTE vilja diskutera med medtävlarna. Vilket kanske de resonerar likadant?

Splittan
2003-09-16, 10:17
Står räcket på klassens höjd, så brukar jag villja att det sänks ca 10 cm, men så lågt som krysset brukar vara blir aldrig räcket för mig.
Dock så fins det en del som lägger ner räcket så att det nästan är lägre än krysset och då brukar jag se ut så här :confused:. Fårstår inte vitsen med att läga ner hindret så mkt...

kopparberg
2003-09-16, 10:38
Dessutom så hindrar man ju andra att hoppa känner jag!
Genom att lägga ner det rättupp lika lågt som det befintliga "lilla".

Iofs så är ju egoismen RÄTT utbredd på framhoppningar, och det tenderar ju till att bli ännu värre.
Men just det att sänka det där rättupp lika lågt som grinden, det fattar jag bara inte?! :confused:

Splittan
2003-09-16, 10:48
Jag blir litte stresad när de ska sänka räcket till samma nivå som på "de lilla", Den som då har sänkt hindret hoppar sakta upp sig till den nivå där de andra vill börja hoppa, vilket gör att det blir svårt för andra att planera sin framhoppning.

Egoismen är mkt utbredd, på de flesta tävlingar måste man vara tuff för att få en chans att hoppa fram. Alla de "stora" ryttaren tror ju att de äger framhoppningen och får göra vad de vill, men det blir de snart varsle om att det går inte när jag kommer in :devil: :devil:

kopparberg
2003-09-16, 11:36
Vad bra att fler än jag uppmärksammat "framhoppningsegoismen"! :bow:

Jag slog upp i TR för att se vad TR "sa" om detta hissande upp och ner med framhoppningshindren.
Där stod ungefär att de som först skulle in på banan och tävla, ALLTID hade företräde till framhoppningshindren, och att då INGEN fick "tränga sig före" och ändra hindren så ngn inte hann hoppa fram så mkt den ville innan sin start!
HUR ofta visas den hänsynen?! :smirk:

Själv är jag som dig, jag SER TILL att jag hinner hoppa fram. Men ibland ser man ju ngn lite nervös ryttare som inte riktigt TÖRS säga till "storfräsarna". :(

Har du också märkt att medhjälparna verkar till 99% ha rejäla problem med hörseln?
Jag har flera ggr HÖGT och irriterat fräst till min medhjälpare att "det vore visst idé med gratis utlåning av hörselsnäckor HÄR OCKSÅ!"
Men tar medhjälparna åt sig?! Nejdå! :mad:

Tror inte jag på ngn av tävlingarna i år eller i fjol, INTE behövt vråla "HOPPNING XX" för full hals mitt i anridningen på ett framhoppningshinder!
För att en massa döva medhjälpare glatt börjar mixtra med hindren till "sin" ryttare! :mad: :mad: :mad:

De inser visst inte att det de håller på med är farligt... :crazy:

ElinL
2003-09-16, 11:58
Jag brukar alltid sänka hindret och hoppa fram på det lite lägre. Med tanke på att det lilla hindret vanligtvis är ett kryss på typ 40-50 cm. Givetvis frågar man ju om det är okej för övriga på framridningen först. Jag och min pålle kan ha lite dåligt självförtroende ibland på tävlíngar och då, börjar vi på lilla, sänker till ca 70-80 på räcket, höjer till 90 osv till höjden vi ska hoppa på. Samma procedur på oxern.

snus
2003-09-16, 12:05
Hej!
Jag tävlar själv på Regional nivå Jag sänker koppelräcket men aldrig till 50 cm. Dock sänker jag 2-3 hål vilken höjd jag än hoppar. Varför jag gör det, är ju för att få igång sprången så man kommer igång, Så gör det ofta även på elit nivå de jag har sett när jag har varit ute och kollat. :D

pixiegnomen
2003-09-16, 13:46
Faktiskt är det alltid "de bättre" ryttarna som tävlar högre som ska sänka hindrena. Känns ju lite onödigt att sänka till samma höjd som det lilla, men oftast är ju det lilla bara 20 cm. Jag tror det är så att de som tävlar mycket har en viss rutin som de följer. Har jobbat som hästskötare på stora internaionella tävlingar och då hoppar alla först ca 50 sen höjer de lite allteftersom sen liten oxer, stigsprång och sen stor oxer. Som hästskötare är det ju viss trygghet i att följa detta mönster med så det "hänger" nog i även på mindre tävlingar...

Spider84
2003-09-16, 15:07
Nu brukar inte mitt hindret (lilal hindret) vara 50cm. I alla fall inte på de tävlingar som jag varit på utan brukar ligga på kanske 30cm.

Jag tycker, och de flesta andra, att det är omständigt och onödigt när en ryttare börjar plocka ner alla hinder på mini höjd. Dessutom gör de det oftast utan att fråga de andra. Det kan ju faktisk vara så att någon ska in och hoppa och vill ta ett sista språng.

Att sänka ner hindret lite brukar mest vara uppskattat. Då brukar alla hänga på och så har man någon som höjer upp till klasshöjd efterhand.
Men då sänker man det ju bara lite grann och inte så långt som till en halvmeter.

Nej, som sagt det är mest bara irriterande för alla andra som ska hoppa. Och det brukar ta en jäkla tid innan de som hoppar kommer upp på en normal sänkthöjd, som man själv känner att man vill hoppa på och då brukar det krisa med ens egna tid eftersom man inte kunnat hoppa själv innan. :crazy:

Shudde
2003-09-16, 17:16
Jag sänker gärna ner räcket och oxern första gåpngen jag hoppar dom, nu rider jag visselrigen bara Lb-La på ponny (100-110) men jag vill helst få ngt språng på 80-90 innan jag höjer upp till klassens höjd. Men så lågt som det lilla hindret fattar inte helelr jag vitsen med???

Melle
2003-09-17, 15:44
Okej.. Jag bara tänkte om det var av nån speciell annan anledning :smirk:
Hahaha. Men det var som jag misstänkte :idea:

gardenia
2003-09-18, 12:33
Enligt årets TR ska det "lilla" hindret på framhoppningen ligga på ca 70 cm och får ej ändras. Det tycker jag är en bra regel som tyvärr inte alltför många tävlingsarrangörer har uppmärksammat.

Att ha ett litet kryss på ca 40 cm är hyfsat värdelöst anser jag, det blir ju inget språng på den höjden. Bättre att istället börja hopp på ca 70 cm några gånger innan man går över till att hoppa räcket och oxern.
Skillnad på ponnytävling naturligtvis då 70 cm är ganska högt men då kan man ju lägga det lilla hindret lägre. Men på storhästtävlingar kan den med stor fördel ligga på 70cm.

Kommer ni till en tävlingsplats där lilla hindret ligger som nergrävda bommar (dvs ca 30-50 cm) så säg till att den ska vara ca 70 cm! Protesterar tävlingsarrangören så är det bara att hänvisa till de senaste TR-ändringarna. Det är deras skyldighet att känna till reglerna.
Stå på er!!

/Lisa - paragrafryttare

HORSEBABE
2003-09-18, 12:52
Det lilla krysset är ju faktiskt bara till för uppvärmning.
Kan ju inte börja hoppa 110 (om det nu är den klassen man ska hoppa på banan) med en gång!
Klart att man ska få värma upp på lägre hinder än det man ska hoppa senare.
Hur gör ni hemma då?
Börjar ni hoppa högt med en gång? Utan uppvärmning??
Det kan ju inte vara speciellt bra för hästarna, eller hur?
Om man bara ska hoppa 1m så är 50cm inte så lågt som 1:a hinder.

kopparberg
2003-09-18, 14:02
Jag kan mkt väl börja på dryga metern även när jag tränar!
Visst, jag tar några språng på ngt hinder som liknar "det lilla" på tävling, men jag hoppar INTE flera språng sedan på tex 80 cm, för att höja till 90 cm, sedan 1,00, sedan 1,10 osv om jag vill upp på en 1,20 - 1,30!
Det anser jag sliter alldeles för mkt på hästen!

Så efter att ha gymnastiserat på ett hinder på ungefär "knähöjd", så ser jag med fördel om hästen går bra, att jag bara har en "mellanhöjd" innan jag är uppe på den höjd jag vill träna för dagen!

Höjden på hindret sliter INTE på hästen, om man håller sig på den nivå som hästen har kapacitet för, och inte ligger på hästens maxkapacitet varje gång man tränar! Hur uppmjukad hästen är beror på:
1. hur noga man är med framskrittning
2. hur noga man är när man rider fram.

noppitoppan
2003-09-18, 15:13
håller med om mycket. men själv så brukar jag inte lägga ner mycket tid på å skritta fram, joggar hellre henne. se på övriga sportutövare, inte börjar ex fotbollspelare med att gå en bra stund?

när jag hoppar fram brukar räcket ligga på ca 80-90 å sedan så brukar min kompis höja ca 10-15 cm efter varje språng till hindret är på den höjd jag ska hoppa på banan. vilket blir ca 4 språng på räcket, beroende på hur hon känns. sedan hoppar jag en låg oxer som sedan höjs, hoppar sällan fram högt på oxern då jag har en tendens att klanta mig på oxrar på framridningen då jag kan bli nervös ibland.

anser inte att detta sliter speciellt mkt på min häst, kan lika väl börja hoppa ett lägre räcke än att hoppa flera gånger på det lilla som oftast inte är högre än 40-50 cm. för mig handlar framhoppningen även såsom att värma som att kolla lydnaden för dagen.

noppitoppan
2003-09-18, 15:47
tycker själv inte att man ska behöva skrika hoppning när man ska hoppa, alla ska vara medvetna om hindrerna å inte vara ivägen oavsett någon har ropat eller inte. brukar oftast ha med mig någon som gör mina hinder å de brukar kolla med de andra medhjälparna om det är ok att ändra hindret. å oftast brukar man väl hjälpas åt att höja å sänka? själv så brukar jag inte stå å titta på om någon höjer eller sänker utan jag hjälper till om jag ändå står där, å så brukar mina kompisar göra med.

något jag blir mycket irriterad över är om någon hoppar fram, skrittar en stund å hoppar igen å medans personen skrittar får ingen ändra hindret. hänger ni med? så länge man inte har tänkt å hoppa det direkt så anser jag det är fritt fram att ändra oavsett om det höjs eller sänks.

som medhjälpare anser jag att man är skyldig att först kolla om någon gör en anridning innan man ändrar, å då menar jag inte att man ska ropa å fråga alla utan man ska hålla sig uppmärksammad, så svårt tycker jag inte att det är att vrida på huvudet ivarje fall.

tycker gott att man kan visa hänsyn på framhoppning å sunt förnuft bör råda, rider du före mig har du företräde till hindrerna, självklart.

en annan sak jag kan bli irriterad över är veterinärbesiktningskön, har själv råkat utför att man varit sen å varit rejält stressad å bett å få gå före i kön när de framför startar efter å tom i klassen efter å blivit nekad med en tyken motivering, är man sen får man skylla sig själv.. låter alltid såna som startar före gå före i kön om de frågar.

kopparberg
2003-09-18, 15:50
Håller med dig när du säger att framhoppning är till för att kolla lydnaden för dagen, samt värma upp.

Men jag håller INTE med om att man inte behöver skritta fram!
Minst 10 minuters fram (och även av)-skrittning ska det vara.
Enligt min och mina hästars fysioterapeft så är det så viktigt att det inverkar RADIKALT på hästens hållbarhet, om det inte följs...

kopparberg
2003-09-18, 15:51
:bow:
Helt överens med dig i allt du säger!

noppitoppan
2003-09-18, 16:02
skrittar gör jag alltid när jag börjar, om det är 5 eller 10min är olika. men att sitta å skritta för att värma upp, dvs sitta å skritta först på lång tygel 10min sedan 15 min på kort gör jag inte, då joggar jag hellre hästen, hänger du med på vad jag menar? att skritta av är jag noga med.

kopparberg
2003-09-19, 07:29
Nej skrittar på kort tygel gör inte jag heller värst mkt.
Dessutom OM jag skulle göra det, så skulle det ju leda till mkt spänningar hos hästen, då ju hästen på tävlingen är lite "taggad".

julia_v
2003-09-19, 10:52
Jag är nog lite sådär som du stör dig på :o
nej, men jag hoppar oftast lägre på framhoppningen än vad det är inne på banan, men inte så att jag sänker till
50cm, men kanske 90 en gång och sedan 1.00 (om jag tävlar 1.10) men å andra sidan så hoppar jag kanske max tre ggr vardera
hinder så jag stör nog inte så mkt :crazy:

Spider84
2003-09-19, 11:29
Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att det är onödigt att säga till när man ska hoppa. Te.x: hoppning räck!
Det finns mycket som kan häna på en framhoppningsbana och det hjälper mycket att veta vilket hinder ett ekipage kommer på. Och det är bra att veta om man själv ska rida på ett hinder om det är några fler som ska hoppa det eller om det kanske är någon som ska hoppa oxern och jag ska hoppa räcket då kommer vi ju med största sannolikhet att korsa varandras banor eller i alla fall rida förbi varandra och det kan vara bra att veta det.

Sen så finns det alltid folk som har en tendens att ställa sig bakom hindret och prata och vägrar flytta på sig. Hrm... jag har i princip hoppat över en person när hon gjorde så. :rofl:

kopparberg
2003-09-19, 11:47
Tror inte jag skulle irritera mig på dig, för hoppar du inte mer än så, så lär du ju inte uppta ngn jättelång tid med hindren.

Men vissa hoppar ju X språng på hindret "nedgrävt", sedan har de "miljoner" språng innan de är uppe på normalhöjden, som ska tas en 2-3 ggr.
Dessutom verkar de på ngt sätt ALLTID vara begåvade med en helt stendöv medhjälpare, för de hör ALDRIG att ngn annan än deras ryttare hojtat "hoppning".

kopparberg
2003-09-19, 11:51
Jag har sista året kraftigt börjat ifrågasätta om man behöver ropa "hoppning X".
För MINST EN, oftast fler ggr per framridning, så är det ÄNDÅ folk som antingen står i vägen före eller efter hindret, eller börjar ändra det när man påbörjat anridning! :mad:

Minst en gång per tävling har jag sista gången VRÅLAT "hoppning X" med bara ett par galoppsprång kvar till hindret jag ska hoppa!
Och då har jag ändå hojtat "hoppning X" MINST 2 ggr innan!
Och ja, jag hörs! INGEN med ngn som helst funktion kvar på sina hörselorgan KAN missa när jag ropar "hoppning X".

Så slutsatsen måste ju vara att de helt enkelt skiter i att ngn annan än deras ekipage tänker hoppa...

noppitoppan
2003-09-19, 13:26
onödigt å onödigt tycker jag väl inte att det är, men jag tycker inte att man ska behöva ropa, för man SKA inte rida runt hindrerna hur som helst å man SKA inte stå framför eller bakom när man hjälper någon. man ska hålla sig i från hindrena när man inte gör en anridnig eller precis hoppat, å vill man rida bakom eller framför ska man först kolla så läget är ok.

vill man ropa så gör man det, själv ropar jag om jag tycker att det behövs, annars rider jag bara på, å jag brukar oxå ha kolla på om någon gör en anridning till oxern om jag ska hoppa räcket.

Spider84
2003-09-19, 14:43
Jo tack. Det råkar man ju ut för titt som tätt, men förhoppningsvis är det fler som lyssnar om man "skriker" det än det är folk som sitter och tänker hm...vart ska hon mån tro.

Fast jag håller helt med dig. Ibland undrar jag om inte folk gör det på pin kiv.

Vita_N_6520
2003-09-19, 15:19
Det är väl självklart att man ropar innan man ska hopap ett hinder!!!!!!!!!
Visst om man bara är två tre stycken inne på framhoppningen o SER att det inte är någon ivägen, då kanske det inte behövs men annars så är det en skyldighet att "förvarna" alla innan man ska hoppa!!!
Alla kanske inte rider runt på spåret hela tiden utan gör volter o så, man rider ju även innanför spåret om man rider i en lägre gångart vilket kan göra att man måste rida precis vid hindret ibland..
Visst när man inte rider så har man inget bakom hindret o göra så, för då kan man ju flytyta på sej så fort man ser att någon kommer emot o så, det går ju fort.

MEn man ska förvarna alla ryttare på att man ska hoppa, sen om dom är halvdöva är ju en annan sak :smirk:

EmelieR
2003-09-20, 11:10
Det är där poängen är... får han inte dåligt självförtroende på framhoppningen så går det bra på banan sen... Fast nu hoppar jag inte ens på regional nivå ska kankse tilläggas... Har precis börjat hoppa på min gosse... Men jag kan tänka mig att det är därför många gör det... och så är det säkert lite bekvämt också... ;)

EmelieR
2003-09-20, 11:27
JAg är nog eg en mer erfaren "medhjälpare" och vet att vi många ggr tar hänsyn... Tror jag håller med den andra som sa att man tar efter sin "chef" och vill göra likadant...
Tävlar inte speciellt mkt och vill defenitivt ha en lugn framhoppning innan jag går in. Det är ju fullkomligt livsfarligt att beträda en framhoppning på lokal nivå och i vissa fall även reg. Jag hoppar gärna fram mkt lägre än vad jag ska hoppa på banan... Där inne är han taggad iaf... Inne på framhoppningen är det ju bara kaos så det gäller ju att man kan stanna när som ehlast vilket innebär att jag (obs, inte alla) sitter och fegar hela tiden...
Men medhjälpare har jag aldrig haft problem med... aldrig när jag har varit det själv heller (inte i Sverige iaf). Alla medhjälpare brukar faktist hjälpas åt (i sverige) och gör att det många ggr hinner upp och ner flera gånger om. Det är ju bara att hänga på en av dom ryttarna som har en medhjälpare och hoppa samma hinder som dom... Säger man till redan från början att man vill vara med så väntar "vi" med att höja, sänka tills alla är klara... Men om man inte ens kan öppna munnen och be om ngt så behöver man heller inte sitta och spy galla här. Jag känner ingen medhjälpare utan varken hörsel eller syn... sen finns det väl några som spelar det ibland men det är bara att göra likandant tillbaka... Håll dig iskall och hoppa ändå så vågar de aldrig göra om det...

Gunther
2003-09-20, 22:12
Nu är inte jag någon direkt erfaren hoppryttare. :o :D
Har väl ridit banhoppning en 5-6 gånger i mitt liv kanske, några FT-starter inräknade.
Men jag skulle aldrig få för mig tanken att hålla på och greja med hindrena på framhoppningen.

Är hästen inte redo att "börja" direkt på klassens höjd, så kanske man ska fundera på om man har lite bråttom.
Träna gör man väl hemma? :confused: I alla fall funkar dressyren så. :p

Jag har inte lusläst TR precis :o, men jag trodde faktiskt inte att man ens FICK ändra på hindrena på framhoppningsbanan.

Splittan
2003-09-21, 00:09
Jag har ropat jag med, men det finns en viss persons medhjälpare som aldrig hör någon annan än sin egna ryttare.
Han har bla höjt hindret just när jag har hoppat, då hade han nästan höjt det förra gången jag hoppad emed, fast jag skrek bägge gångerna högt och tydligt flera gånger. Min tränare som med hoppade fram blev arg och skälde på människan.

Dock tycker jag att man ska säga till att man ska hoppa ett hinder, för när jag är på framhoppningen är jag väldigt konsentrerad på hur banan är, hur jag ska rida m.m Det ända jag reagerar på är när någon ropar att de ska hoppa.

Ropar man inte så vet de andra inte var ryttaren ska ta vägen och har då svårt att hålla sig undan för den som vill hoppa.

Stötte på ett "proffs" på en tävling, hon ropade inte och jag var lite i vägen efter hindret. Till mig säger hon argt: Du får se dig för!
Var av jag säger: Du får väll ropa att du ska hoppa!

noppitoppan
2003-09-21, 22:56
för mig är det lika självklart att man ska vara urvägen från hinder när man hoppar fram. man ska inte göra någon volt bakom eller framför hindret utan att se sig för.

när jag jobbade i england var det sällan att någon ropade innan de skulle hoppa, å de var bra mycket fler inne på deras framridningar än vad vi är, undrar hur de klarar det? jo de är uppmärksamma på hindrerna.

tävlade för övrigt idag å det var inte många gånger jag behövde ropa. är någon ivägen så ropar jag men inte annars.

noppitoppan
2003-09-21, 22:59
det handlar väl ändå om att värma upp? så du tycker att när jag rider 1.20 klass med min 6 åring ska jag börja hoppa 1.20 högt??? skulle aldrig falla mig in att göra så! du får höja hindrerna 10cm över klassens höjd om det inte kommit någon ändring i tr

noppitoppan
2003-09-21, 23:02
men tycker du själv om när någon är bakom eller framför hindrerna? det kanske är någon som är koncentrerad å inte hör när du ropar, blir inte du irreterad då?

kopparberg
2003-09-22, 08:19
Till viss mån hoppar jag "ändå" när det blir för rörigt.
Men ibland måste jag väja, för jag är rädd att hästen och jag ska skada oss!

Jag har en stor häst, med GIGANTISK galopp, som ibland blir lite VÄL "frisk" mot hindren.
Och när han då blir det, då avbryter jag anridningen, dvs lägger en stor volt.

Och de ggr jag gör det, är ju händelseförloppet sådant att häst sticker, jag får suga tag REJÄLT i ena tyglen och väja.
Och tydligen ser det då ut som om jag tappat kontrollen av min häst, för nästan JÄMT så rusar de som står vid hindren då iväg! :D
Passar mig perfekt, för då är just DE medhjälparna resten av tävlingsdagen RÄDDA för mig, vilket gör att de håller JÄKLIGT bra koll på VAR jag är när jag ska hoppa! :devil:
Jag tror de anser att jag har en häst som kommer meja ner dem annars! Vilket de ju gärna för min del får tro! :devil:

kopparberg
2003-09-22, 08:27
Jodå, man FÅR ändra på hindren, men det finns regler på hur mkt.

Men man får INTE hindra ngn att hinna hoppa fram, vilket görs OFTA, om det är ngn stackars försiktig krake som inte törs stå på sig mot de som anser sig vara "storfräsare"! :mad:

Minns en gång när jag hoppade fram och SAMMA ryttare hade parkerat sig bakom ett av framhoppningshindren till BÅDA klasserna jag red fram! :confused: :mad:
Alltså hon stod i HALT bakom hindret, flera ggr!

Jag blir då skitförbannad, hennes beteende är ju livsfarligt både för henne, hennes häst och övriga sörjande som hoppar fram.

Jag hade fått avbryta flera anridningar då personen i fråga inte behagat eller fattat att flytta på sig.
HUR man nu kan tro att bakom ett av framhoppningshindren är en lämplig plats att stå?! :confused:

Till slut vrålar jag "hoppning X" så högt och förbannat, att ALLA stannade upp, och man kunde i det närmaste höra en knappnål falla.

Och vad händer? Jodå, ngn lite söt snärta i 20-årsåldern som i tävlingskläder tydligen är medhjälpare stegar raskt fram emot mig, och med en "klappa idioten på huvudetmin" säger hon teatraliskt lågt till mig "men SNÄLLA DU, du måste DÄMPA dig lite".

Kan säga att DEN bruden ska vara GLAD att jag inte varken tror på, eller ägnar mig åt fysiskt våld, för då hade hon legat ILLA till! :mad:

Så summan av det är ju att man som ryttare tydligen ska tiga och lida, och be en bön att man ska överleva framhoppningen... :crazy:

kopparberg
2003-09-22, 08:30
Bra sagt till proffset! :bow: :devil:

Säger som dig, fast jag är koncentrerad till 100% (jag har fått beröm för att jag kan koncentrera mig så bra), så hör jag ALLTID just när ngn hojtar "hoppning"!

Hade jag varit du när idioten höjde när du var över hindret, hade jag stegat till domaren och lämnat in protest!
Med motivationen att "X barrerade min häst". :devil:
För enligt TR är väl att man håller i bommen vid språnget barrering? Och ju INTE tillåtet...

Jag tror du och jag skulle komma väl överens på en framhoppning! :D

Splittan
2003-09-22, 12:37
Om jag råkar vara i vägen bakom ett hinder och är koncentrerad så är bara mina öron kopplade på när någon ropar "hoppning ...." Då ser jag till att flytta kvickt på mig.

I bland händer det att någon är i vägen, men jag brukar inte bli så irriterad, för att de kan ju hända alla!

Men här omkring där jag tävlar är det alltid samma personer!!
En är en "okänd" ryttare och sedan så är det några "kända ryttare", De ställer till med alla de problem man kan ställa till med på en hoppbana!

Splittan
2003-09-22, 12:50
Kan då tillläga att min häst har blivit "barrerad" ett ex antal gånger, inte så kul när hon var unghäst och var/är väldigt rädd om sig.

Jag tror vi har bra knep att lära till varandra, ur man ska fostra de andra på framhoppningen. :devil:

Jag har gjort en del rackartyg mot motståndarna, och get deras metod tillbaka..

En sak som jag aldrig kan glömma, var när en landslagsryttare red en unghäst och vi var på framhoppningen samtidigt, personen i fråga red mitt framför nosen på min unghäst, som jag var tvungen att nita såklart.
Det ryttaren gör när h*n rider förbi är ett "glänsande" leende!
Jag blev skitsur. Så jag red framför nosen på h*n häst så att det blir h*n tur att nita, och så avlägger jag ett "blendande" leende.

Den här personen hälsade i minst ett år alltid på mig!

Det roliga på allt var att min unghäst studsade runt felfritt (vilket landslagstyttaren såg) :devil:, medans landslagsryttaren som hade ett par hästar i klassen inte hade gått felfritt, så när h*n kommer in med sista unghästen så ser man riktigt hur h*n kämpar för att bli felfri, och lyckas...

kopparberg
2003-09-22, 15:19
:devil:
Tänk att gräsrötter ska behöva fostra storfräsarna!
Men du gjorde ju uppenbarligen ett gott jobb! :D

Xeline
2003-09-23, 10:46
Det bästa vore ju om man helt enkelt inte fick ändra höjden. Att det fanns tr hinder i olika "lagom" höjd så slapp man alla egoister som bara tänker på sig själv.

kopparberg
2003-09-23, 11:43
Eller också tar man bort "lilla hindret", och ersätter det med 3 bommar och fyra stöd, och så får det hindret ändras efter behag!

Och så har man det ordinarie rätt upp och oxer som INTE får ändras!

Tulip
2003-09-23, 13:27
Bra ide!

noppitoppan
2003-09-24, 16:49
vad är lagom höjd för dig att hoppa fram på? låt oss säga att du ska rida en 1.20 klass?

noppitoppan
2003-09-24, 16:55
tror att ni skulle gilla mig på en framridning, håller mig ur vägen å försöker göra så lite väsen av mig som möjligt. och dessutom försöker jag att hålla ett bra avstånd från andra, gillar inte när folk rider nära. en kompis red en gång upp i baken på min är hon var brunstig å hennes valack nosade min i baken, gissa om vad min gör? jo sparkar. kompisen blir skit sur, själv sa jag till henne att rider man upp i baken på ett brunstigt fuxsto får man skylla sig själv.

kopparberg
2003-09-25, 07:20
1,20 kanske?
För på banan förekommer ju hinder på den höjden om det är en 1,20 klass, så då är det väl bra att ha hoppat fram den höjden? :confused:

noppitoppan
2003-09-25, 13:59
he he he, jo jag håller med, men jag menade om man inte skulle få ändra hindrerna utan att de skulle vara på en lagom höjd för framhoppning.hmm nu känner jag att jag är en aning otydlig. jag skulle ju aldrig hoppa fram direkt på en 1.20 oxer utan att hoppat några lägre språng menar jag.

teammalmgren
2003-09-26, 13:17
Det är vanligast att ryttare som rider högre klasser gör så på unghäst oavsett om de ridit en klass innan eller inte.

Jag själv sänker kankse inte till 50 men alla gånger 60 70 när jag rider unghäst eller tävlar andras hästar,Det är eftersom de hästarna inte alltid är att lita på. unghästar har en tendens till att vilja lägga av inne på banan om den stannar på framhoppningen.

Ni kan väl jämnföra när ni tränar inte börjar ni väl hoppa 1,20 på alla hinder med en gång?
Hästarna behöver också mjukas upp.

kopparberg
2003-09-26, 14:34
Nej jag börjar inte på 1,20 direkt.
Jag börjar på tävlingsdagen med en 1,10 klass.
Så just hinderhöjden anser jag redan att jag gjort "nedifrån".

Dessutom börjar jag alltid på det lilla hindret några språng, så det första sprången blir ju aldrig direkt på 1,20.

Lena_B
2003-09-26, 14:38
Efter att ha läst alla dessa inlägg har jag en fråga:

Har inte klubbarna funktionär(er) på framhoppningen???? När jag var med och arrangerade tävlingar ansågs detta vara en av de viktigaste funktionerna.

kopparberg
2003-09-26, 14:57
OM det finns funktionärer som ska fixa med hindren, så har i allafall jag de senaste åren INTE sett dem!

Är framhoppningen lite mindre så det är begränsat antal som får vara på den, finns en "grindvakt".
Men ngn som har koll på hindren? Det vete 17!? :confused:

Spider84
2003-09-26, 17:56
Håller med kopparberg. Man kanske ser en funktionär på framhoppning om man har tur, men då är et en förskrämd liten 13 årig tjej som inte vet hur hon ska göra. Och inte konstigt att dom är förskrämda så som vissa folk uppför sig när nerverna sätter in!

teammalmgren
2003-09-27, 11:19
På alla tävlingar även regional tävling SKA det finnas funktionärer på framhoppningen. Finns det inte det är det bara att knalla till överdommaren och klaga.
alla ska ha samma förutsättningar att hoppa fram eftersom det kan påverka resultatet. :)

kopparberg
2003-09-29, 08:43
Men i gyttret av folk som "kryllar runt" på en framhoppning i och med alla medhjälpare, så är det ju VÄLDIGT svårt att se OM det finns en funktionär där!

lilleman
2003-09-29, 10:57
Ett tips till alla tävlingsarrangörer, om utrymme finnes.
Ha en framridningsbana med det "lilla fasta hindret" och ett hinder med bommar (begränsa höjden på detta hinder genom att tex plugga igen hålen för hållarna med vanliga bultar), där djungelns lag får råda. Dvs ryttare/medhjälpare kan höja och sänka detta lilla hinder i så god tid som dom anser och samtidigt lära siga att visa hänsyn till sin medtävlare... :angel:
Ha sedan en framhoppningsbana med erfarna, bestämda och vuxna funktionärer, där endast räcket och oxern finns. Dessa hinder får inte sänkas, endast höjas 10 cm av funktionär. Självklart så är det insläpp till framhoppningen i startnummerordning.
Detta testade vi på våran ponnyhoppning i sommras, fungerade utmärkt. Det var också en av dom saker vi fick mest beröm för! :bow:

kopparberg
2003-09-29, 11:59
Toppen! :bow:
Har er klubb tävlingar för stor häst?
Jag kommer gärna dit!

lilleman
2003-09-29, 15:35
Vi har planer för en hästtävling 2004, blir isådana fall en lokal med 1,10 som högsta klass. För lågt för dig?

kopparberg
2003-09-29, 15:46
Går pålle fortfarande bra i vår, så rider jag gärna 1,20.
Men det vore å andra sidan väldigt kul att vara på en tävlingsplats som har 100% koll på framhoppningen!
Blir det två 1,10 är det lika ok som en 1,10 och en 1,20 för mig.

Snuffsan
2003-09-29, 17:37
Ängelholm gör på ungefär samma sätt. De har full uppsättning hinder redan på framridningen (stor bana, gott om plats) där man kan fibbla själv, sedan en väl organiserad framhoppning med alla tre hindertyperna. Skitbra!

lilleman
2003-09-30, 07:21
Ni som har stenkoll på Tr, är det något som säger att man INTE får ha 1,20 på lokal?

Annars blir det nog som vanligt 0.90CR, 1.00 2 faser, 1.10 2 faser...

kopparberg
2003-09-30, 07:56
Jag kan kolla i TR när jag kommer hem.
Och "rapportera" vad det står.
Domaren kanske vet?

kopparberg
2003-09-30, 07:58
Tävlingsplatserna "utvecklas" ju mer och mer.
Jag minns hur det var på både banor och framhoppning när jag började tävla för "100 år" sedan... :crazy:

Så förhoppningsvis är det du säger Ängelholm har ngt som kommer sprida sig!
För uppenbarligen så ÄR fler än jag missnöjda med "hinderfibblet" eftersom ju klubbar verkar ändra på framhoppningsrutinerna.

Tulip
2003-09-30, 13:02
På lokal får man ha högst 110 hoppning (LB för ponny).

**BORTTAGEN**
2003-10-02, 20:04
Hm? aldrig varit med om att man kan hoppa hindren från båda hållen..brukar ju alltid sitta markeringar om vilket håll hindret ska hoppas åt.

Appropå det lilla 50cm hindret som på många tävlingar brukar vara ett kryss så kanske ryttarna själv väljer att dom vill hoppa räcket på 50cm oxå. Det är ju upp till var och en hur man vill värma upp sin häst. Varje ryttare vet ju jsälv hur mkt och hur man måste värma upp sin häst inför tävlingen

kopparberg
2003-10-03, 08:13
Givetvis så var ju hindren inflaggade.
Det vore ju livsfarligt annars... :crazy:
Jag menar att det gick att rida på samtliga hinder i både höger och vänstersväng.

gurkan345
2003-10-14, 10:59
Har nu läst alla inlägg och har en fråga: "Var i Sverige befinner sig dessa s k storfräsare, som stör så mkt på framhoppningarna???":confused:

Jag tävlar i år på lokal nivå i Östergöland och har inte stött på dessa medhjälpare med hörselproblem. Inte heller tycker jag att det varit särskilt stökigt på framhoppningarna på de tävlingar jag varit på i år och hittills i min karriär.

Anser att alla ryttare alltid ska uppmärksamma andra ryttare och deras medhjälpare/tränare på att hoppning skall ske på ett visst hinder genom att ropa "hoppning" och vilket hinder. Det underlättar för alla! :) Är det vissa som aldrig hör, rid över dem, eller säg till på skarpen! :devil:

Vidare är det otroligt olika hur mkt olika hästar behöver hoppas fram. Min häst behöver hoppas fram mkt för att komma igång. Jag brukar hoppa det lilla krysset ett par gånger innan jag går på rättuppstående på lite lägre höjd än klassen, upp till ung 10 cm över. Likaså på oxer. Avslutar alltid med ett språng på rättuppstående precis innan jag ska in.

Jag ser alltid till att vara tolerant mot medtävlare. Alla ska få hoppa fram så mkt som de behöver! :bump:

kopparberg
2003-10-14, 11:15
Tja, på i stort sett alla tävlingar där jag är. Runt tiotalet per år.
Jag tävlar i Västmanland, Dalarna, Örebro och Värmlands distrikt.

Dock var jag MKT imponerad över hur mkt hänsyn det visades på en tävling jag var på för några år sedan! :bow:
Jag har ALDRIG upplevt en så bra framhoppning, med SÅ mkt trevliga ryttare som var så hänsynsfulla, UTAN att själva bli lidande!
Var jag var? Heda ridklubb heter den vill jag minnas.
Som väl ligger i Östergötland... ;)

daysi
2004-02-19, 23:40
Hehe, ja, vi östgötar är helt enkelt MYCKET trevliga och sympatiska! :)

lilla_busan
2004-02-20, 00:50
Måste bara säga att på min senaste tävling fanns det funktionärer, bestående av två 12 åringar som inte hade någon vidare koll. Det var även obegränsat antal ekipage på framhoppningen/ridningen så det var kaos. En j**la massa höjande och sänkande av hindrena. Det skreks friskt, en pappa till en ryttare skrek: -Men rid då! varpå ryttaren svarade: -Ja men det är en så jävla massa idioter i vägen hela tiden! Ja gissa vem som tog mest plats och visade minst hänsyn! Tilläggas bör att detta var på en storhäst tävling och ryttaren var en vuxen människa :crazy:.

Sen fanns det ryttare som "parkerade" sin hästar bakom hindrena för att snacka lite med någon medhjälpare/tränare/förälder. Och inte flyttade dom på sig trots att man gastade "Hoppning xxx" 4-5 gånger!

Trots att jag hade röd rosett i svansen envisades andra med att rida nära i både sidled och bakifrån.

Allt detta grundas i att ta hänsyn och på denna tävling måste jag säga att hänsyn fanns inte ens.

Cockney
2004-02-20, 17:02
Brukar det hände på tävlingar som du är på??
och ofta??

för det har jag aldrig under mina tävlingar varit med om...

LillTihra
2004-02-20, 21:51
jag hinner aldrig höja och sänka hinderna :(
jag får hoppa som dom står.
för det är väl meningen? :confused:

LadyLusifer
2004-02-20, 23:17
det har jag och min syster råkat ut för många gånger.. elakast e det på storhäst och mest virrvarr på ponny.. men ponnyryttarna har bättre koll på var de nadra på framridningen befinner sig. ju högre nivå ju värre blir det. Tyvärr. Och man måste ha en medhjälpare med sig som vågar ta för sig om man ska hinna höja å sänka någe. Vi brukar ropa.. är det någon som vill hoppa den här höjden innan vi höjer/sänker. Det brukar fungera bra. Sen att det är för unga och oerfarna funktionärer på framhoppningen är inte bar alls. De vill gärna, men kan inte riktigt.

kopparberg
2004-02-23, 10:23
Jepp, det händer ofta.
Har tävlat utomhussäsongen med mellan 5 och 10 tävlingar sedan -85.
Minus ngn enstaka vår/höst när hästen varit skadad.

kopparberg
2004-02-23, 10:27
Tydligen inte enligt många! :smirk:
Det har ofta hänt jag fått hoppa fram på de höjder som "erbjuds" för att hinna hoppa fram så mkt jag vill.
Och jag hoppar inte fram mkt, brukar bli max en tre ggr per hinder om hästen går bra.
Det om jag har hästskötare med som inte klarar av att "stå på sig" i "striden om framhoppningshindren".

Jag pallar det, för jag har häst som klarar högre hinder än de på banan, dessutom har jag minimalt med tävlingsnerver.
OCH "mål i mun" så jag kan ryta i till de som är så ovarsamma att de nära nog skapar tillbud.
Men de krakar som inte kan det? Stackars dem...

Med tillbud menar jag tex att börja ändra hindret trots att ngn är på väg att hoppa det, gå i hindret när ngn rider an osv.

Cockney
2004-02-23, 10:30
okej... ja jag tycker iaf det är väldigt onödigt?? ser ingen större funktion med det... men tur är väl då att alla inte gör så... man får väl säga till om det händer, personen i fråga eller överdommaren... han/hon brukar ju vara på framhoppningen också...