Visa fullständig version : en enkel fråga..

snigelfarmor
2003-09-15, 18:16
förklara för mig hur man kan i 1 minut filma vinnaren av nåt galopprace i sverige där jockeyn efter loppet står upp, håller sin balans i tyglarna i flera hundra meter???

När ska jockeys förstå att det kanske gör ont att ha 50 kg i munnen i form av ett bett och en ryttare??

Blev först irriterad över att de slår hästarna hela loppet , men sen! fan, hästar är inga maskiner!

HoppFantasten
2003-09-15, 19:31
Håller med dig totalt! :cry:

snigelfarmor
2003-09-15, 22:13
tack...är inte ensam då då...

:rofl:

Horsen
2003-09-16, 10:02
Hej! nej det är du inte ensam om att hålla me om! Såg på ett uttrag från galopp-SM för ca femton, tjugo år sedan, och där sloga jockeyn hästen hela jäla upploppet!Ja blev så förbannad!!!!!!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: jag har hört att man "bara" får piska till hästen två lr tre ggr på upploppet, mn reglerna har kanske ändrats tills nu... :crazy: Jag säger bara: STACKARS HÄSTAR!!!! Hatar d som bara anser att hästar är vinnarmaskiner och till för att springa in pengar. :mad: :mad: :mad:
Hoppas verkligen att d jockeyerna som gör så skärper till sig!!!

//Horsen!

sharmenzita
2003-09-16, 16:54
ehrm... håller ni på med galopp? när man ska bromsa lägger man inte sin vikt i tyglarna, tvärtom man förflyttar kroppsvikten bakåt och har KONTAKT med hästens mun, precis som vid vanlig ridning. Visst, det finns rötägg, men jag har aldrig sett någon göra på det viset.

snigelfarmor
2003-09-16, 17:04
då vet du nu att en del av de svenska hästarna blir utsatta för detta på tävling, hur är det då när de rider 10 hästar om dagen hemma?

och nä, vi är inte med om detta lagliga djurplågeri.
jag gillar inte att man får ha pisk överhuvudtaget om det ska användas till att hota och driva med. gäller alla grenar.

Men jst galopp och andra race tävlingsformer borde ha strängare lagar.
Och Sverige är väl säkert det land som går som föregångsland jämfört med italien och spanien o andra länder..tänk på det.

GoddessOfLove
2003-09-16, 19:39
nä nu :mad:
vaddå inte vet nått om galopp !
tro mej jag har försökt hänga i tyglarna , d resulterar bara i en häst som drar . små hjälper , ju mer du tar ju mer den drar . :mad:

å va d gäller pisken så slår man inte hästen me den . man driver . vet du hur en pisk skiljer sej från ett vanlit spö utseendemässigt ens ? :mad:

hästar slår ja inte . däremot trångsynta människor me fördommar . :crazy:

när får vi se dina piaff / passage bilder på din fd travare ? :crazy:

The_Last
2003-09-16, 19:43
Hästen är död...

GoddessOfLove
2003-09-16, 19:52
Vikken häst ?

Love_Lee
2003-09-16, 20:48
Kanske hennes häst?? :confused:

Instämmer med d andra du sa.. Drar man i tyglarna blir d en dragkamp som hästen vinner..

GoddessOfLove
2003-09-16, 20:50
:idea:
jo carro förklara för mej på msn . :D

GoddessOfLove
2003-09-16, 20:59
hänger i tyglarna ? (http://www.corpevent.com/horseracing.jpg)

hänger i tyglarna ? (http://www.horseracinghandicapper.com/espn.jpg)

hänger i tyglarna ? (http://www.cavok.se/racing/pic/other/albaran_cup.jpg)

hänger i tyglarna ? (http://www.starasiatravel.com/images/datacard/00000901-01.jpg)

hänger i tyglarna ? (http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030911/double-net-sm.jpg)

hänger i tyglarna ? (http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030810/organizer_sm.jpg)

hänger i tyglarna ? (http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030731/spacer.jpg)

hänger i tyglarna ? (http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030731/emilio.jpg)

hänger i tyglarna ? (http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030724/enter.jpg)

:crazy:

chrisse
2003-09-16, 22:46
Ska man skratta eller gråta? :crazy:

Det märks att ni inte håller på med galopp för då skulle ni veta att ju mer man tar i tyglarna på de FLESTA hästarna; ju fortare springer de :smirk:

snigelfarmor
2003-09-17, 00:52
ingen häst jag har ridit skulle skena om jag la 50 kg i munnen på dem möjligtvis stanna o stegra sig och i bästa fall hutta av mig snällt utan att ah ihjäl mig sen..

det är inte normalt att en häst springer fortare, jo, om den har ont eller är rädd eller så sönderstressad att en blodig mun inte känns..
är det det ni vill åstadkomma med era hästar så varsågod, men egentligen finns det lagar mot onödigt lidande....

snigelfarmor
2003-09-17, 00:58
vilka piaff o passage bilder???

var har du fått det ifrån?
min madame som är död, kunde inte piaff o passage men om någon snäll människa utan fördomar mot travare skulle lagt ner tid skulle hon nog bli en utmärkt skolad häst.
jag kan inte sånt. Och är inte intresserad av att träna en 18 årig häst med höftfel till s¨ånt heller. jag öjer mig med att hästen ska vara harmonisk och lyssna på mig och mina små hjälper såsom röst och ben.
tilläggas kan att om jag bara rörde tyglarna så stod hon still, backade eller gjorde spins, då hon var skolad westernhäst oxå.....nog om henne, heder ska hon ha för det tålamod hon hade med människor. jag har inte så stort tålamod så vill du vara änlig o berätta vilka bilder du syftar till? om det var mig du menade?

snigelfarmor
2003-09-17, 01:06
jag tycker inte att någon häst jag har sett i hagen har sin mungipa vid ganaschen...
men kanske fullblod är annorlunda?

driva? så när man driver rör man inte hästen då?
Skulle ett brett område som klatchar bra göra mindre ont, enda skillnaden är att banveterinären inte ser tydliga märken, för då blir man diskad har jag hört...

antagligen därför hoppryttare har bred pisk oxå.
men pisk är det..

chrisse
2003-09-17, 11:04
nej men så har du inte ridit ett fullblod i full galoppkondition-tävlingskondition som aldrig har gjort annat än sprungit.

Att ryttarna står upp en hel kurva efter mållinjen visar ju bara på en sak: Det tar lång tid att stanna ett fullblod i så hög fart. Dom skulle nog kunna stanna dom på stört med några ryck i deras känsliga munnar men väljer att ta bort pressen och låta hästarna galoppera klart, alltså saktare och saktare...
Och att de ställer sig upp i stigbyglarna kan vara en signal för många hästar att "nu är det slut".

Försök själv att stå med jockey-läder på en galopperande häst och dra den i munnen "uppifrån". Tror inte det skulle vara så lyckat och hästen skulle troligtvis dra emot då den aldrig kan förstå ett sådant "tygeltag" och dra tillbaka vilket s´kulle reultera i att jockeyn ramlade frammåt och säkerligen gjorde en volt över halsen på hästen...

millaj
2003-09-17, 17:58
Goddess of love - kollade bilderna. Har du nån aning om vilka hästar du har på bilderna? Tyckte en liknade min...

kram, Millan

The_Last
2003-09-17, 20:21
Vilken av bilderna??
Vad heter din häst?

snigelfarmor
2003-09-17, 23:43
Att ryttarna står upp en hel kurva efter mållinjen visar ju bara på en sak: Det tar lång tid att stanna ett fullblod i så hög fart.

svar: visar på at hästarna inte har någon kontakt med ryttaren alls utan är bara där för att springa. Jag vill gärna ha lite kontakt med min häst och när vi sprängde fram, jag o min irländare, så stannade han efter ca 20 meter. me en förhållning och genom att sitta ner..alltså tvärtom.

tränade även några gånger på jägers med honom samma sak där.

Man ska inte ursäkta att folk hänger i ens hästs mun flera hundra meter. stannar inte hästen är den inte inriden korrekt, dvs lyssnar inte. det ger starka munnar som tål ännu mera stryk..det blir bara värre o värre..

jag har ridit fd galoppörer och det tar ju år innan de kan varva ner o börja lyssna om man har otur..samma kan gälla travare.

jag klagar inte på dig, utan på de känslokalla människor som kan hänga i någons mun så..
jag tycker dock at det är synd att du inte ser det många andra ser som inte är i den världen du är i.

så är det ju oftast, och jag gör säkert så sj'lv, försvara något som jag håller kärt fast jag vet att det inte ska göras si eller så..

/j

Dom skulle nog kunna stanna dom på stört med några ryck i deras känsliga munnar men väljer att ta bort pressen och låta hästarna galoppera klart, alltså saktare och saktare...

Gisburne
2003-09-18, 12:52
Alla här som rider galoppisar... Kan vi inte gå ihop ett gäng och slänga upp snigelfarmor på en galoppör och se hur bra det går med de argumenten... :crazy:

Jag kan garantera att de som står upp och håller i tyglarna inte lägger sin vikt i dem. Vikten ligger på jockeyns vadmuskler och knäleder i den positionen. Som någon skrev ovan så är det bland annat för att visa hästen att loppet är över och det är dags att sakta ner, men också för att den stackars jockeyn vid det laget inte alltid har så mycket blodcirkulation i underbenen! *fniss* Personligen har jag problem med att blodet försvinner helt ifrån fötterna när jag rider i korta läder. :smirk:

Och en annan sak, angående avsaktningen; om man stannar tvärt i det tempot får hästen garanterat problem med lederna och senorna, och det är väl inte så vidare snällt? Man måste ju sakta ner långsamt så de inte sträcker sig, samt att hästen när den kommer av banan bara kommer skrittas, så den måste ju vara nervarvad när den kommer tillbaka till träckaren. Du galopperar väl inte järnet med din häst och går tillbaka till stallet med den i det skicket? :eek:

Och JA, det kallas att driva hästen, inte piska. Om en häst kommer in till dopingkontrollen med svullnader på baken efter pisken kan jockeyn åka på böter. Så visst finns det regler. Jag har sett jockeys gå till överdrift med pisken, men de flesta låter det aldrig gå så långt. Svarar inte hästen är det ju ingen idé. Dessutom så får jockeys som piskar för mycket ganska dåligt rykte, framför allt bland ägare och tränare, vilket resulterar i färre ritter.

Det kommer trådar av det här slaget lite då och då, och jag tycker att det är så tråkigt att de alltid tycks komma ifrån folk som inte har någon som helst kunskap om galopp. Det finns fördomar i alla sporter och grenar, men varför kan inte folk ta reda på fakta (:idea:) INNAN de börjar sprida dumheter?

För övrigt finns det en hel drös med galoppörer som får nog av banan och därför tas ur träning. De hästar du ser i löpen är oftast de som inte har något emot att springa.

quintess
2003-09-18, 14:20
nu tog du mina ord. Kunde inte sagt det bättre själv ;)

snigelfarmor
2003-09-18, 16:34
jag skulle gärna slängas upp på en galoppör som tävlar..
behöver inga extra vikter då .. :)

om du kan garantera det så blir jag lite gladare, men är inte övertygad..

här hittar jag bilder på jockeys som inte vet var mungipan eller bettstorlekar är..

drar lite väl mycket samt lägger sin vikt i tyglarna pga trötta ben som du sa?
http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030731/bazouka_apache.jpg

lite stort bett va När man drar i detta bettet blir det en rejäl klämskada.
http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030724/ave_pimiento.jpg

ännu större bett faktiskt.
http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030717/kasper.jpg

Den här bilden får nån föklara för mig: Varför drar man hästen i munnen som jag skulle gjort vid sken när hästens ka vinna? springer de fortare om man drar i dem?? hur går det då när ni ska stanna från trav till skritt? länger ni tyglarna då eller? vill bara få förklarat för mig varför alla bilder innehåller mungipor som delfiner..??
http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030612/oregon.jpg

Du sa oxå att ni är rädd för sträckningar när man stannar för fort. Ni kan ju inte stanna fortare tydligen, och är ni inte rädd att sträcka hästen vid start vilket är en ännu mera hastig rörelse. låter som en bortförklaring på oinridna stela hårda hästar...tycker jag.
dessutom så vad gäller avskrittning, sker det?? Travhästarna ger järnet 2 varv och de skrittas nästan aldrig av. de duschas o läggs på täcke ev massage om det hinns..
kanon om nån del av racing sporten har lärt sig att skritta av!

du skrev: Och JA, det kallas att driva hästen, inte piska. Om en häst kommer in till dopingkontrollen med svullnader på baken efter pisken kan jockeyn åka på böter. Så visst finns det regler. Jag har sett jockeys gå till överdrift med pisken, men de flesta låter det aldrig gå så långt. Svarar inte hästen är det ju ingen idé. Dessutom så får jockeys som piskar för mycket ganska dåligt rykte, framför allt bland ägare och tränare, vilket resulterar i färre ritter.

så om hästen svarar på ett slag, slutar mn då som belöning??
Nä, för tydligen enligt dig så slår man bara om dens svarar.
trodde det var så att piskan bara anändes när hästen inte svarade på vanlig drivning.
tänk om jag skulle fortsätta banka min häst i sidan (om jag nu gjorde det) när den går fram och slut när den stannade i ren förtivlan över va den gjort för fel..??
låter oxå som en konstig förklaring, säkert logisk för dig men jag fattar inte. det är inte NH! vid minsta respons i rätt riktning ska trycket bort så att hästen förstår att den gjort rätt.

jag skulle tycka det var lika tråkigt om det kom folk o klaga på vad jag gjorde, men om jag födde upp ex försöksdjur" skulle jag förstå det.
inte för att jag jämför beagles med fullblod, men det är ju pengarna som räknas inte att hästen är näjd med sitt bett o ryttare? eller hur? så är det inom travet som jag har mycket mera insikt i från insidan. galoppen har jag hållt mig utanför. har bara tränat galopp med min ponny samt satsat på jägers!

LottaL
2003-09-18, 17:20
Oj oj oj säger jag bara!
Ska försöka kommentera bilerna lite!
På den 1:a bilden tycker jag det ser ut som om hästen "pullar". Hästen har tungband för att inte lägga tungan över bettet så jag antar att den här hästen inte är så lätt att rida och ryttaren håller i den. Dressyr kan vi öva utanför tävlingsbanan.
Bild 2 kan jag hålla med om att bettet ser lite stort ut men det är inte säkert att den rids med detta bett, det kan ju bara vara för detta ändamål.
På bild 3 ser hästen upphetsad ut; den har precis sprungit ett lopp och vunnit och då kan det vara lite svårt att stå still de sekunder som behövs för att ta kort och ryttaren försöker hålla huvudet åt det hållet. Det är ganska lätt (på alla hästar) att det blir så.
Här på bild 4 drar hon inte alls i tyglarna utan rider på hästen då det ser ut att vara strid på upploppet. Man rider med väldigt korta tyglar så att man ska ha kontakt med hästens mun hela tiden utan att dra i tyglarna.

Ni andra som kan detta om galopp, rätta mig om jag har fel!!

Hej hopp!

shady
2003-09-18, 18:26
Detta var precis vad jag tänkt skriva.

Snigelfarmor: Gå och snigla någon annan stans ocj låt bli att diskutera ådant du inte har en aning om.

:devil: :mad: :devil: :mad:

chrisse
2003-09-18, 18:29
nej men åh.. de flesta hästarna är ju inte "inridna" (så som man rider in en ridhäst).
Dom slänger upp en ryttare när hästen är 1,5 år och låter hästen springa och JA, Hästen ÄR där bara för att SPRINGA!

Det är det den är avlad för.

Jättebra att din häst inte behövde en hel kurva, skitbra, verkligen... Men det var ju bara din häst.
Skulle man rida varje galoppör så noga skulle de inte starta första gången förrän de var för gamla för att nå toppen...
Och ja, pengar styr det mesta i sporten men en häst som inte tycker om att springa säljs som ridhäst för det är för dyrt att ha den i träning.
Och ofta är ägarna väldigt måna om vart hästen hamnar och att den får det bra.
En del andra hästar går tyvärr till slakt, men så är det ju ofta inte bara i galopp.
Folk slaktar hellre en häst än ser den hos någon annan (ej ATG-sport)... Synd på friska hästar men kanske bättre än att de får ett helvete efter den misslyckade karriären (eller lyckade)

Vissa säljs som avelsston om benen inte håller för ridning men de har sprungit bra på banan.
Hingstarna försöker man väl avla på tror jag...?

LottaL
2003-09-18, 21:27
Undran till "Shady" (?) som svarade på mitt inlägg: vad trevligt att höra att det finns "riktigt" galoppfolk här. Var inne på din hemsida och kollade lite och undrar vem du är. Har varit massor på galoppen i yngre dagar men känner inte igen dig. Du kanske vet vem jag är, jag är Göte Lundqvist´s dotter. Skriv gärna några rader på min privata adress som är: lotta.lundqvist2@comhem.se

//Lotta

merenwen
2003-09-18, 22:32
Det finns röt ägg i hela ridsporten, i galopp, travsport, dressyr eller hoppning.
Har sett folk som sliter sina hästar i munne, spöar upp dom etc.
Tycker inte att det ser så trevligt ut med en jockey som spöar sin häst hela upploppet. Tycker inte heller att det ser trevligt ut när någon sitter å sporrar å då menar jag "hackar" med sporrarna genom ett helt dressyr program eller någon som spöar en häst över alla hinder.

Galopp hästar spöas inte förr att springa fort. Mitt fullblod jag hade förut älskade att springa hon älskade träningarna på galoppen.

Galopp hästar rids på ett helt annat sätt en vanliga hästar, du kan omöjligt hoppa upp på en galopp häst å stanna den på 20 meter när den går i fullfart genom att dra den i munnen eller med andra hjälper eftersom den går i så pass hög fart så skulle den sladda.
T.o.m när jag tränade hästen hemme på banvallen då hon inte gick i topfart så tog det inte bara några meter att få henne att stanna, jag drog henne inte i munnen utan la vikten bakåt, det är en helt annan sak.
När man sen ska skola om henne till ridhäst, hade vi våra kamper eftersom ett tygeltag på en galoppör betyder framåt. Altså kan du omöjligt få en galopphäst att stanna genom att ta eller dra i tyglarna.

Det finns inte en häst i världen som inte skulle protestera om den hade 50 kg i händerna som du säger.
Men som sagt det finns idioter inom hela ridsporten, å det kommer vi nog tråkigt nog aldrig komma ifrån.
Tråkigt bara tt du fått den synen på galopp sporten. Kan ju bero på att du sett fel saker. vad vet jag.
tycker själv att galopp är jätte kul, så länge hästarna trivs med det!
Sen tror jag inte att man kan efter en bild säga att han drar hästen i munnnen.

snigelfarmor
2003-09-18, 23:04
oj, nu blev jag helt omvänd och bara älskar galopp sportens baksidor!
tack*

/jenny

snigelfarmor
2003-09-18, 23:07
uppskattar ärliga svar!

fler sådan istället för konstiga bortfärklaringar som att hästen kanske inte just det bettet annars...som nån sa.
va?! så när det är fotodags så slänger man på fel grejer?
tror inte det...

/j

snigelfarmor
2003-09-18, 23:24
jo, jag vet att det finns idioter i alla sporter givetvis.
men jag tycker bara att det är överrepresenterat i trav o galopp och när jag sen ser med egna ögon hur en kille lägger sig bakåt i flera hundra meter o hästen rör sitt huvud fram o tillbaka för att bli fri och han bara tittar åt alla andra håll o tänker att när får jag mina pengar liksom...då blir jag arg..
och detta är sverige, som sagt.

jag blir bara lite arg över att alla benhårt försvarar allt lagligt djurplågeri inom dessa två sporter medans de flesta är överrens om att man inte ska sitta o borra in sporrar i en häst på ett dressyrpass eller spöa hästen innan varje hinder etc.. folk förargar sig över detta, det kan man läsa här inne på flera trådar, medans trav o galopp alltid benhårt försvarar o förklarar att så är det och det är inget dåligt.

det finns så jädrans mycket skit inom sporter med så mycket pengar och för många okunniga hästägare. Och för att tjäna dessa pengar åt dessa hästägare så måste man ju piska hästar och rida in för unga hästar och dra dem i munnen för de fattar inte röstkommando eller va det kan vara att en sådan behandling är berättigad.
inte mycket om bett verkar man veta heller och inte var mungipan slutar egentligen...

men fortsätt ni...
jag slutar som ni vill. ska blunda i fortsättningen.
not..

Cim
2003-09-19, 06:18
Hej!

Jo, du skulle nog bli både gladare och mer förstående efter en tur på en galoppör! :D

Du har fått uttömande svar av övriga, jag har inte så mycket att tillägga, jo kanske att min förra galoppör ville ha ett stöd genom tygeln när hon galopperade fort. Kanske kan detta jämföras med travarnas checkrem? Det rörde sig alltså inte om den bettkontakt som gäller för dressyrridning utan ett ganska rejält stöd. Och hon var känslig och lyhörd i munnen när vi gick på tur i skogen...

När det gäller spö är många slag "viftningar" som inte träffar hästen. Dessutom används det som extra hjälp om hästen t ex vill bryta ut. I ett sånt fall hade i alla fall jag föredragit att ge hästen ett slag med spöt än att krocka... Och vid löp har du inga skänklar (syftar till vad du skrivit i ditt inlägg).

När det gäller den långa avsaktningen så ser du ju inte heller mänskliga sprinterlöpare tvärstanna efter mållinjen. Ofta fortsätter dom rätt in i sargen... Det är alltså bekvämmare och säkrare för häst och ryttare att få sakta av långsammt.

När det gäller avskrittning (och för den delen även uppvärmningsskritten) sker den på stallbacken där publiken inte har tillträde. Jag TROR inte att jag har sett någon som inte skrittar av sin häst efter ett löp... Själv går jag tills hästen är helt avslappnad igen och har slutat blåsa och andas lugnt. Då får de även dricka under kontrollerade former.

Galoppsport innefattar pengar och det är inte bara lek, det är för mycket pengar inblandat i det. Det ska å andra sidan inte ursäkta ett dåligt beteende. Pengarna gör också så att det inte lönar sig att inte ta hand om hästarna = förstöra sitt material = sina pengar...

Man försöker också få en jockey som hästen trivs med. Personligen tycker jag också att det kan vara befogat med t ex ett skarpare bett eller liknande under löp för att kontrollera hästen som ofta är upphetsad och på G. Helt enkelt för att det inte får hända olyckor där i de höga farterna. Varken för hästen eller ryttaren. Det betyder inte att man använder samma utrustning till vardags. Det man ser på banan är en promille av hästens liv.

Tyvärr finns det idioter eller idiotiska/konstiga regler i all hästsport och det verkar ju som att det tyvärr alltid kommer att finas... :(

Sedan skulle ju jag vilja ha svar på t ex varför man måste ha sporrar i dressyr när det hela går ut på att ha en så lydig häst som möjligt och ge så osynliga hjälper som möjligt. Hästen känner av en skänkel även utan sporre...

Varför man ska ha öppna senskydd så att hästen får ont när den river ett hinder = med smärta ska man få hästen att hoppa högre?

Etc etc...

MVH Cim

chrisse
2003-09-19, 10:10
:bow:

GoddessOfLove
2003-09-19, 18:50
jag blir bara lite arg över att alla benhårt försvarar allt lagligt djurplågeri inom dessa två sporter

snart får ni sätta dit mej för snigelplågeri me :mad:

quintess
2003-09-19, 20:50

shady
2003-09-19, 21:13
Jag har mailat dig.

shady
2003-09-19, 21:15
Var du möjligtvis ihop med Andy Auld?? För då tror jag att jag vet vem du är, och i sådana fall vet du också vem jag är. Har en syster som också heter Lotta.

snigelfarmor
2003-09-20, 15:38
ville ha ett stöd genom tygeln när hon galopperade fort. Kanske kan detta jämföras med travarnas checkrem?

Fundering: jo kanske, den är ju oxå nåt som hästarna hade valt att inte ha.. Checkremmen är till för att ge stöd när den själv inte orkar hålla huvudet på upploppet. I mina tankar betyder det att man låter hästen gom ta stryk medans vi människor kan ha längre löp, som hästen egentligen inte orkar med... andra påstår att den är bra för hästen inte kan köra huvudet mellan benen, så det blir en säkerhet för kusken, vilket inte gör mig eller hästen gladare, bara kusk och han som får vinstpengarna.

"Varför man ska ha öppna senskydd så att hästen får ont när den river ett hinder = med smärta ska man få hästen att hoppa högre?"

Detta var en bra tanke som jag aldrig tänkt på!! Den är väl värd att tas upp på hoppforumet? Undrar om vanliga töser tänker på det...inte jag. jag har visserligen aldrig skydd på mina hästar o ponnyer. de slog sig aldrig. Gjorde som min mor gjorde och det funkade för henne med. (mamma avskyr benskydd) jag har en viss förkärlek till benskydd eftersom alla andra hade det utom jag när jag var liten :-)

"När det gäller spö är många slag "viftningar" som inte träffar hästen. Dessutom används det som extra hjälp om hästen t ex vill bryta ut. I ett sånt fall hade i alla fall jag föredragit att ge hästen ett slag med spöt än att krocka... "

Fundering: jag hade föredragit att aldrig utsätta min häst för en sån risk, eller mig själv. Det är därför det finns regler på hubertusjakter o dyl. De hästar som har blinkers då, måste man slå dem hela tiden istället?
För att drivas med spö innebär det att spöet är ett hot, något som gör ont.
jag utgår från att inga hästar är(ska vara spörädda, då har någon slagit dem. Håller med om att det är stor skillnad på att driva och att slå, men när man ser på tv, armarna går upp o ner så blir jag tveksam till om det kan kallas driva och inte att slå en häst.

vad betyder det att hästen vill bryta ut? Inte vara med längre? In till stallet? Vinna genom att tänka själv?
Travare kan ju bryta ut genom att dra sig utåt mot utgången vid kurvan på Jägers ex.

" Personligen tycker jag också att det kan vara befogat med t ex ett skarpare bett eller liknande under löp för att kontrollera hästen som ofta är upphetsad och på G. Helt enkelt för att det inte får hända olyckor där i de höga farterna. Varken för hästen eller ryttaren. Det betyder inte att man använder samma utrustning till vardags. Det man ser på banan är en promille av hästens liv. "

Svar: så om jag skadar hästens mun bara en gång i veckan så ska ingen bry sig? Inte hästen heller? Jag vet inte hur du kom in på skarpare bett, men att sätta på ett alldeles för långt tvådelat bett betyder inte att det är skarpare, det betyder att man är en idiot. Det betyder att man ska använda det i syfte att skada. oavsett om du rider dressyr , hoppning galopp på det kommer det att vid minsta förhållning sticka rakt upp i gommen samt klämma mungipan oerhört mycket. Och drar man så hårt som jockeys tydligen ska göra (för att hästarna trivs med det) så kallar jag det djurplågeri.
Vill ni ha skarpare bett använder man väl skarpa bett, enligt alla kunskaper som finns. Inte ett felaktigt bett?
Så du rekommenderar alla som vill ha ett skaprt bett här att köpa för långa bett? ju mindre ett bett passar, ju skarpare är det ? När du ska springa längre så tar du på dig för stora skor? eller för små?
När ska galoppvärlden lyssna på torbjörn?
Travvärlden tycker jag gör det.

Ett bett blir inte heller skarpare än handen..som du ju vet.

ang sporrar. Sporrar har man gör att häste ska bli känsligare och så at det ska se ut som om inte benen rör sig på ryttaren. Enligt mig en idiotisk grej då en häst inte blir känsligare om du använder hårdare saker. Att ha en sporregel inom dressyr gör att många tror att de måste rida med det alltid...
Jag har gärna sporrar på mig pga lathet när jag rider, jag behöver knappast röra min skänkel störningsmomentet blir mindre. Detta endast på de hästar som redan någon har ex ridit in med sporrar som gjort dem okänsliga för beröring.

det är samma sak med galopphästar, det vore att döda sig att sticka ut med bettlöst på en galopphäst o ge järnet för den hade inte reagerat ett dugg på det antagligen. Alla mina hästar har jag kunnat rida i bara grimman, i full galopp och dressyr osv. Men det är ju för at de ridits in av kunniga människor som arbetat för att få en lyhörd häst.
allt detta vet ju de flesta och det drjer nog 200 år till innan betten åker av på galopphästen ..eller hopphästen för den delen.
Men varför sträva bakåt?

/j

GoddessOfLove
2003-09-20, 16:05
suck . orka lr . su e så trångsynt att du aldrig kommer ändra din tro hur mycke vi än överbevisar dej . :crazy:

marieka
2003-09-20, 16:47
Inte för att jag har med att saken o göra, men jag har ridit ett fullblod som stack med mig :o
jag hade inte en chans i he.vete att få stopp på han. Jag provade allt, tom. snurrade tyglarna runt händerna*inte smart*
Han stannade till slut av egen vilja.
Hoppar gärna inte upp frivilligt på en f.d. galoppör efter detta.

snigelfarmor
2003-09-20, 18:40
Till ingen

att tro är en sak att veta är en annan.

jag kan säga samma sak..

Jag ska väl överbevisas då, men tänk om jag har rätt till att visa tvivel över galoppsportens dåliga utövare??
Varför försvara dem? varför påstå att jag inte har rätt i vad jag såg den dagen på tv?
jag såg en glad jockey lägga sig i munnen på en häst som förtvivlat försökte göra sig fri från obehaget i hans mun. ni såg att hästen behöver det stödet för att???? jag vet inte..Vissa påstår att jag inte har en aning om vad jag såg, andra att ryttaren inte alls la sig i munnen utan tog stöd med benen OCH sen påstår andra att jockeys inte har ben att ta stöd med delvis för att de inte når ner, delvis för att de är bortdomnade eller trötta.
Jag ser väl hur mungiporna ser ut på hästarna, de har dubbelt så lång mun och alldeles för stora bett vissa av dem. Varför försvara en sån grej?
jag försvarar inte hoppningen, bara för att jag växt upp med den och inte reflekterat. jag har inte sett de felen när jag var 10 år, varje tävling, varje helg dvs. 2 hästar alltid. Men jag kan säga att jag vid vuxen ålder har börjat tänka på vad det var vi utsatte hästarna för. Men ni, de flesta vuxna antar jag, ser bara gott i allt galoppen inehåller? Inte alla givetvis.

När ska ni våga säga till en jockey som slår sin häst, som drar den i munnen, som skriker åt den, som argt hoppar av.
Många av era svar innhåller fraser om att det är hästen som måste korrigeras, "för att klara av hästen" "för att undvika olyckor"
När pengarna går före välfärd för djur som inte kan berätta själv genom ord, har det inte gått för långt?
"man måste slå hästen för att den inte ska skada sig.."

jag har ibland spö med mig, tex i trafiken, för om min häst skulle flytta baken ut, backa ut på vägen bli rädd för något vid en olömplig tid så vill jag kunna tvinga med våld hästen att flytta sig för bilarna. Där jag bodde, finns det bara vägar, att korsa en väg är nödvändigt. '

Men att säga att man endast behöver piska hästarna för att de inte ska skada sig själv, samt att man inte ens piskar hästarna, man driver bara (viftar)
Såg ännu ett lopp idag på tv, och efter kurvan så börjar man slå o slå o slå. Om inte hästen tycker det är kul, ska man slå den i mål då? Om hästen är trött (inte tränad) ska man slå den i mål då?
De slag jag såg det var ensamma hästar på insidan eller utsidan. inga hästar som skulle kunna skada någon annan..

Varför ska man försvara det, kan ni inte säa att det är beklagligt att det är lagligt och vi jobbar på att få bort det..
men det gör ni ju inte verkar det som.

Ni vill nog inte höra mina funderingar på ett tag märker jag men ibland kanske man ska ta till sig åsikter från annat håll än bara beröm inifrån kretsen.
Det har jag gjort och jag är inte alls envis om att ändra uppfattning. har jag gjort hundra gånger här pga intelligenta förklaringar och nya rön.

snigelfarmor
2003-09-20, 18:42
stackars dig, o stackars galoppör.

hade han fått järnmun eller?

marieka
2003-09-20, 19:01
Nej,men han hade westernträns med hala tyglar.
Till slut gav jag upp och bara satt o hoppades på det bästa :crazy:.
Det var mitt eget fel som hoppade upp på en häst jag inte klarade av.

shady
2003-09-20, 20:29
Du är bara för mycket. Att du bara orkar. För det första kan du inget om galopp och för det andra lyssnar du inte på folk som vet. Lärde aldrig din mamma dig att lyssna och lära av folk som kan och vet?????

Min gjorde det i alla fall.

BJÖRKIS
2003-09-20, 20:30
Tycker att du ska ta och läsa reglementet angående galopp innan du kastar ur dig en massa skit!!!
Du sitter och babblar om en massa som du inte har en aning om, enligt boken får du inte bruka spöet mer än 5 ggr (rätta mig om jag har fel!) och när det gäller unga individer för du inte bruka spö mer än 3 ggr.
Du klankar på galoppen som om det vore det värsta en häst kan vara med om! Men att använda sporrar vid dressyr och hoppning tillhör kanske vardagen för hästar? Att spika bommar vid hoppning är väl kanske oxå acceptabelt? Det finns så fruktansvärt mycket inom hästsporten som inte är hästvänligt, och det är inget jag försvarar.
Dessutom finns det så många fler än galoppen som använder för stora bett så ta och ge dig nån gång.
Det finns många, många galopphästar som stormtrivs med sitt liv på banan, men blir totalt deppade av att kliva åt sidan för att bli "promenadhäst". :mad:

shady
2003-09-20, 20:36
Kan bara tillägga att du kan aldrig spöa en häst att springa fortare. Likväl att det spelar ingen roll hur mycket du spöar en dressyr/hopphäst dom varken hoppar högre eller gör en bättre piaff för det.

snigelfarmor
2003-09-20, 21:10
???

så det var du som inte kunde dra tillräckligt?
dvs järnmun.
En westernhäst ska ju vara mera lyhörd än någon annan, de behöver ju knappt tyglar.

varför har man westernträns? eller man bara provade? De är ju snyggare än vanliga träns iofs.

snigelfarmor
2003-09-20, 21:18
jag lärde mig oxå om hästar och hur man kan se att de har ont...
jag lärde mig oxå att kan man inte rida utan våld ska man inte rida.
jag lärde mig oxå att en häst ska inte börja hårdträna förräns den är ca 4 eller äldre.

har lärt mig en massa grejer som gör att jag inte skulle passa i galoppvärlden. Dessutom får man inte ifrågasätta, vilket gör att jag nog skulle bli djupt olycklig å hästarnas vägar.

Tänk om ingen skulle orka säga emot någon i världen..

vill oxå säga att jag har inget emot galoppsport som sådan, mer naturlig än travet och hästarna verkar lite lyckligare, kostar mera i andrahansdvärde mm men det jag blev chockad över är att ni inte bara sa "jo, du har rätt, det var fel av den jockeyn att göra så, i mitt stall är vi måna om hästarna och skulle aldrig hänga i en häst så"...osv, men ingen! Alla sa att jag hade sett fel och att hästarna behöver det stödet.

snigelfarmor
2003-09-20, 21:41
så ett reglemente gör att du tycker det är rätt att piska hästar för att de ska springa fortare?

det står inte i reglementet för hoppning att man ska spika fast spikar i några bommar. och skulle nån göra det skulle jag anmäla dem direkt. förhoppningsvis du oxå.
Dessutom finns det hästar som gillar hoppning och de som gillar galopp, men när det ingår piskning tror jag inte nån ser det som särskilt kul. Alla hästar har det inlärt, att får man stryk, av sin morsa, nån i flocken etc, så har man gjort fel. Medans ni piskar när de gör rätt, enligt nån.
Hur ska ni ha det. Ska sporten vara för hästarna eller för er själva och sadister? Varför piskar ni? Varför behövs det regler för hur många gånger? Annars kan man piska lös eller utan dåligt samvete? ni som är här inne tillhör givetvis de so gillar hästarna, är måna om hästarna och skulle aldrig piska upp en häst. så är det här. Här samlas inte proffsjockeys som piskar för att få lön. därför blir man ju lite oroad när ni påstår saker om hästars natur.

en liten grej som jag kom på: Hästarna springer fortare ju mera man drar sa nån.
Om jag skulle frågat en bettexpert så skulle hon säga att den springer från smärtan. Är det något ni testat eller tänkt på?

Givetvis skulle aldrig nån av er stoppa in ett obehagligt bett...
En arbetskamrat skulle sadla om och ville börja jobba med galopphästar, men efter en dag hos castro så insåg hon att hon aldrig skulle kunna jobba i det stallet, ett proffsstall på Jägers. Ingen av hästarna kom ut merän under ryttare och de var hela tiden livrädda för människor, de hade grova stora konstiga bett och var i olika skick. Hon slutade efter 3 dagar.
En Tjej som innan hade ägt Åstratorps New Forest Uppfödning. Född på hästryggen och hade en gammal dröm om galoppvärlden.
hoppas att ni aldrig stött på sådana stall, och aldrig sagt ifrån på något sätt...

slutar nu, såvida ingen vill mig nåt mera..

Det enda jag tagit in är att ni inte är emot fel bett och att piska hästar, tyvärr. Men jag tror ändå att ni inte skulle göra så mot era hästar.

chrisse
2003-09-20, 23:35
jag tycker du ska ta din lilla toffla och pallra dig iväg och ta jobb i ett galoppstall.
Jag tror många galopphästar lever ett liv i lyx. Får bästa maten och omvårdnad och regelbunden träning och regelbundna tider....

Hästarna älskar att springa och de som inte gör det (alla är vi ju individer) tas av banan.

Jag tycker du ska sluta att klanka ner på saker du inte förstår och du kommer med så dumma argument som att du och dina hästar och hästvänner gör si och så.
Ja det är ju bra att vi får veta hur ni skulle göra för det undrar vi verkligen.
Men som jag sa är vi alla olika individer med olika behov.
Vissa hästar behöver ett stöd, vissa hästar vill kanske att man släpper tyglarna helt osv.....

Läs på nästa gång. Snälla, för din egen skull och värdighet..

shady
2003-09-21, 08:13
men det jag blev chockad över är att ni inte bara sa "jo, du har rätt, det var fel av den jockeyn att göra så,

Har du gett oss någon chans till det? Vi vet inte vad det var för häst jocky eller bana över huvud taget. Vi kan inte hålla med om något vi inte vet/sett. Tala istället om när det var så kan det ju hända att vi håller med dig, när vi fått sett det.

i mitt stall är vi måna om hästarna och skulle aldrig hänga i en häst så"...osv, men ingen

Detta har vi redogjort för att dom som rider i galopp stall INTE gör så mot sina hästar. Jag gjorde aldrig så som du beskrivit händelsen under min aktiva galopp karriär. (Som tränings ryttare).

! Alla sa att jag hade sett fel och att hästarna behöver det stödet.

Men det är sant. Vi kan bara tala om vad vi vet vi som är/varit aktiva.

Tänk om en som är aktiv inom galoppen skulle ge sig in i samma sorts diskusioner med en som är aktiv inom travsporten, vad tror du händer?

Jo du, du får samma respons från dom som du fått av oss här. Man bör veta vad man pratar om innan man ger sig in i något för att diskutera.

Så nu, ta fram denna frekvens som har gjort dig så heligt förbannad på galopp sporten och visa oss.

marieka
2003-09-21, 09:03
Han var väldigt lyhörd när någon som klarade av honom red. Jag gjorde tydligen inte det och det märkte han direkt förstår du.

GoddessOfLove
2003-09-21, 12:32
en liten grej som jag kom på: Hästarna springer fortare ju mera man drar sa nån.
Om jag skulle frågat en bettexpert så skulle hon säga att den springer från smärtan. Är det något ni testat eller tänkt på?

ehh varför ? d beror väl på hur man rider in dom o lär dom att dom ska göra när man tar i bettet . varför betyder d automatiskt att man ska sakta ner för att man tar i bettet ? har man inte lärt hästen d så tror ja inte den uppfattar d så . :crazy:

Varför piskar ni?

skillnad på o piska o driva för i helskotta !!!

En arbetskamrat skulle sadla om och ville börja jobba med galopphästar, men efter en dag hos castro så insåg hon att hon aldrig skulle kunna jobba i det stallet, ett proffsstall på Jägers.

o diskutera enskilda personer för du gör nån annanstans

Det enda jag tagit in är att ni inte är emot fel bett och att piska hästar, tyvärr. Men jag tror ändå att ni inte skulle göra så mot era hästar.

o att d är "fel" bett avgör du bättre från tv:n än tränaren som träffar hästen varje da? :crazy: skelle inte tro d lilla gumman

BJÖRKIS
2003-09-21, 13:49
Hmm, har aldrig ens påstått att du kan få en häst att springa fortare genom att bruka spö!? :confused:

BJÖRKIS
2003-09-21, 14:01
Kan tala om för dig att regelmentet finns för att kunna hålla ordning på ALLA de regler som gäller inom sporten, inte för ett spös skull, men det gick visst inte in.
Spöets främsta uppgift är som tidigare sagt, för att kunna undvika om hästen skulle få för sig att spåra.
Jag håller själv på att utbilda mig till galopptränare, har 10 dagar kvar, och under utbildningens gång har jag aldrig stött på någon så fåfäng som du, lyssna istället, eller ännu bättre, ta dig till närmsta bana och titta istället. Hur många tränare tror du slänger upp en jockey på som brukar sitt spö utan att ens tänka?
Och bettfrågan är inte ens lönt att diskutera, för det finns massor av hästar i detta avlånga land som går med knasiga bett och storlekar.
Vill slutligen tillägga att de fullblod som inte trivs på banan eller med livet som galoppör oftast säljs och blir utomordentligt trevliga ridhästar, ok att andrahandsvärdet kanske inte är det bästa men vad gör det om det enda man bryr sig om är att hästen mår bra?

shady
2003-09-21, 20:02
Svarade bara på sista inlägget, var inte menat åt dig. :oSorry. Hoppas du inte tog allt för illa upp. Det var menat för snigelfarmor som troligen är lika slö=snigel inne i skallen eftersom hon inte förstår vad vi menar.

BJÖRKIS
2003-09-21, 21:03
Ok, inga problem, ibland blir det bara feltolkat :D
Jodå, önskar att Snigelfarmor ville lyssna istället för att klanka, men men :mad:
Hoppas den här tråden är avslutad när jag återvänder från Strömsholm och min efterlängtade Steg 2-kurs :banana:
Kramar

Cim
2003-09-21, 23:04
Hej igen!

Ja du... NEJ, man ska inte slå uppenbart slagna hästar som inte har en chans att vinna. Det kan nog stå nåt om det i reglementet om jag inte är helt ute och cyklar.

Om du inte vill se spöslag så föreslår jag att du åker till Norge där de har spöförbud, på gott och ont (Om de inte har ändrat reglerna igen). Har för mig att det blev en del protester mot det, mycket på grund av säkerheten (och ja det berodde säkert på annat också...).

Och du använder ju själv spöet som en säkerhetsåtgärd i trafiken...

Visst hade det varit idealiskt om alla hästarna (Inom alla sporter)hade varit perfekt tränade, reds i bara grimma, stannade på röstkommando etc etc, men nu fungerar det inte så. En skillnad mellan "vanlig" tävlingsridning och galopp är bl a att det oftast är olika ryttare som rider hästarna. Hästarna bör alltså vara skolade och fungera på de hjälper som är praxis. Både för hästens och ryttarens skull. Ingen jockey skulle ställa upp och rida din häst i grimma även om du försäkrade att det skulle gå alldeles utmärkt. Jockeyen har i vissa fall aldrig sett hästen de ska rida förrän i ledvolten. Börjar hästen bråka eller visa olydnad är det liksom för sent att börja skola den där då...

En annan sak som man ska tänka på (som även gäller för travet) är att det spelas på löpen. Det för med sig att man inte kan såsa runt på banan hur som helst. Det leder ofelbart till misstanke om fusk och om uppgjorda löp. En ryttare vågar inte heller bara åka runt. De har betalt för att rida och för att vinna med hästen de blivit uppsatta på. Gör de inte sitt yttersta för att vinna löpet blir de snart utan ritter.

Ang. piskslag läste jag nånstans att de är de lösa slagen som driver mest, inte de hårdaste rappen. Anledningen till detta var att hästarna tror att de ska klara sig undan om ett rovdjur bara touchar dem t ex på rumpan med en klo. Den ökar farten och får lite extra energi... Om man skulle slå till stenhårt (jämför med att rovdjuret verkligen skulle klösa till ordentligt) kan hästen tro att det inte är någon idé att kämpa längre, den har ju blivit så svårt skadad redan så det är lika bra att ge upp... Om detta är riktigt vet jag inte. Inte heller om det skulle vara så mycket snällare, men det var i alla fall vad jag läste.

När det gäller ev. olydnad på banan är det precis som om vilken annan häst som helst skulle bli olydig på en tävling eller på en träning hemma. Du måste väl ändå hålla med om att man ibland måste korrigera hästen? Att den inte bara kan få göra som den vill. Eller att den ibland har en latmaskdag då man får säga till den att "nu får du faktiskt ta och anstränga dig lite"? Skillnaden blir då inom galoppen att ryttaren INTE KÄNNER HÄSTEN och att säkerhetsriskerna skulle bli för höga vid t ex utbrytning, ett tvärstopp eller i princip vad som helst som inte är full fart rakt fram! Upprepad olydnad innebär att hästen får startförbud och måste kvala igen. Ofta får dessa avsluta sin karriär.

Kanske känns en sadel annorlunda än vad hästen är van vid vid ett lopp? Det går inte heller att göra så mycket åt eftersom det är ryttarna som tillhandahåller sadlarna. Detta har med ridvikten att göra. Däremot är det tränarna som har hand om tränsen. Och jag tror säkert att det finns personer som inte har korrekt avpassad utrustning.

Jag försvarar inte allt inom galoppen som är fel. Det gör inte galoppförbundet heller. I varje nummer av Skandinaisk galopp står skiljedomstolens domar, och det är ganska många rader och många tusenlappars böter, eller ridförbud. Naturligtvis är idealet att det under denna rubrik inte fanns nån text. Men jag vill ändå se under rubrikerna i Ridsport att 12-åriga Ellen har blivit avstängd i 3 veckor och fått betala 3000 kronor i böter för överdrivet bruk av spö, eller kanske för ett osportsligt beteende... Dessutom är reglerna hårdare vid storlopp med mer pengar...

Så länge det finns människor inblandade i hästsporten så kommer det att finnas hästar som råkar illa ut p g a okunnighet eller bara dumhet. Ärligt talat vet jag inte hur man ska få bukt med problemet. Det enda är ju att stänga av alla personer för livstid som gör sig skyldiga till någon förseelse...

Jag tycker att du ska försöka lyssna på de förklaringar som du har fått här, även om vissa av dem är svåra för dig att acceptera. Den absoluta majoriteten av galoppfolk älskar hästar och vill deras bästa.

MVH Cim

sharmenzita
2003-09-22, 22:03
:bow: kunde inte skrivit det bättre själv ;) :)
hoppas nu att snigelfarmor slutar vara så trångsynt och sniglar dig iväg någon annan stans och snackar om något hon vet någonting om... :smirk:

Hambo
2003-09-23, 10:52
Tack och lov att det finns galoppkunnigt
folk här inne !!!
Hej från Hambo

shady
2003-09-23, 20:17
Vi gör så gott vi kan.

fio
2003-09-24, 18:38
Det är väl ett ypperligt bra sätt att lära hästarna att springa fortare när man tar i tyglarna , eftersom man inte får piska hur mkt som helst är ju tygeln ett bra sätt att lära hästen att springa fortare.

Du förstår väl att galoppörerna inte är som ridhästar och att deras huvudsakliga uppgift är att galoppa fort och inte vara världsbäst i dressyr???

Angående öppna senskydd så är dom öppna just för att senan sitter på baksidan av hästens ben SEN skydd, det finns strykkappor att använda som går helt runt men som inte skyddar senan mot slag.

JAg kan inte mkt om galopp men fattar iallafall att du är helt vimsig och okunnig i dina inlägg.
Även i fälttävlan så fortsätter vi att galoppera ett tag efter målgång för att inte hästen skall få ett hastigt avbrott som kan skada senor och leder, hästen får själv välja att sakta av när den är redo.

Vi skrittar inte heller av hästarna utan går av så fort som möjligt, tar av sadel , träns, benskydd , tvättar av hästen , lägger på ett täcke och sedan går vi med hästen vid hand tills den slutar blåsa.

Isis
2003-09-26, 14:52
Man ser rätt tydligt att ryttaren hänger i tygeln eftersom hästen nästan alltid gapar och bettet har dragit upp mungiporna till ganaschen. Ser det ut så när man har lätt kontakt med hästens munn? Knappast.... :mad:

Gisburne
2003-09-26, 15:33
Vi HAR ju sagt att det är beklagligt! Hör upp! :devil:

Jag ursäktar inte att det finns en stor okunskap om bland annat bettillpassning i galoppsporten, men en anledning till det är ju att galoppen skiljer sig så mycket från övrig hästsport att den blir väldigt avskärmad. Många som pysslar med galopp är ju "gamla rävar" som inte har sett en vanlig ridhäst på 30-40 år och som definitivt inte har läst de senaste rönen och hört de senaste nyheterna ifrån Ridsportförbundet. Det är jäkligt synd, men samtidigt är ridsport och galoppsport två vitt skilda saker. Det är bra att fler uppmärksammar att det förekommer felaktigheter även inom galoppen, men om vi ska klanka ner på en hel gren bara sådär, så finns det både en och två saker som jag har att säga om andra ridgrenar!

Och ingen har väl ens försökt att påskina att galoppsporten är detsamma som NH?! Dessutom tycker jag att det är fel att ursäkta allt våld som förekommer inom NH, om vi nu ska ta den tonen.

En anledning till att hästarna gapar i galoppen är för att de tar i så in i norden att de slungar fram sin vikt i tygeln. Är man inte snabb och följer med så blir det ett ofrivilligt ryck. Dessutom kan man inte släppa helt på tygeln eftersom det kan leda till att hästen istället tappar balansen och i den farten vill man INTE bryta ner!

Okej, nu är jag övertydlig, eftersom vissa inte tycks förstå vad som sägs i den här tråden: En del jockeys kan inte rida. Många kan rida riktigt bra, men en del kan det inte. PRECIS som i vilken annan gren som helst! Det är beklagligt och tråkigt och det är synd att det är dem som inte kan som syns mest, men så är det ju tyvärr. Det bästa man kan göra är väl att uppmärksamma dem på vad de gör fel och hoppas att de skärper sig?

För övrigt kan jag tillägga att det tar många år innan man är så pass duktig och stark i kroppen att man gör allt rätt. Det har skett ett generationsskifte i svensk galoppsport rätt nyligen så en hel del av dem som syns på banorna idag har flera år kvar av sin utbildning. Inte var väl ni som inte rider galopp världsbäst på det ni gör från första början?

Jag är övertygad om att alla som rider, någon gång har gjort någonting mot sin häst som de ångrar, en stor grej eller en liten grej. Hur vet ni att den eller dem som ni sett bete sig illa på hästryggen har gjort om det sedan dess? De kanske blev tillrättavisade och gjorde det annorlunda gången efter?

Cim
2003-09-26, 15:52
:bow: :bow: för ett bra inlägg.

Du tog just orden ur munnen på mig...

Det behöver som sagt inte alltid vara RYTTAREN som drar i tyglarna... Det kan lika gärna vara hästen som vill springa ett tag till och ligger på (rätt ordentligt).

Så istället för att se ryttarna sakta av kanske vi ska se ryttare som ligger på hästhalsar efter löpet istället? (För att även här vara lite övertydlig...)

MVH Cim

shady
2003-09-26, 20:30

Somliga har visst svårt att fatta. Inte bara snigelfarmor tydligen

Gunvor
2003-09-26, 21:16
Ska jag ge min åsikt i den här soppan också? :devil:

Jag, som de flesta vet, tycker att jag ser mycket dålig
ridning inom "Ridsportgrenarna". Men jag ser den även
inom galoppen och travet. Däremot måste jag erkänna att
galoppen faktiskt ses som den sport med mest vettig hästhantering. :bow:
Vill ni titta på en häst som blir piskad, gå till vilken
hoppbaka som helst. Hur bestraffas hästen när den vägrar tex?

Bettillpassningen inom galoppen är kanske inte den bästa.
En vanlig syn är för stora vett som nyper hästen.
Men hur ofta ser du en häst i ett löp skarpt uppbetslad? :smirk:

Och ja, det finns jockeys som hänger i munnen på hästarna,
precis som det finns hopp och dressyrryttare som gör.
Skillnaden är i alla fall att jockeysarna inte har en massa
skarpa bett, och dessutom väger de betydligt mindre.

Visst finns det massor att förbättra inom galoppen, men jag
anser att du borde börja hos hopp och dressyrryttarna, där
problemet är mycket allvarligare.

snigelfarmor
2003-09-27, 10:26
vill bara fråga varför ni hela tiden ska nedvärdera mig genom olika tillrop som lilla gumman osv.

jag har inte gjort det utan säger sakligt vad jag tycker o tänker..

har pausat från er ett tag och tänkt lite, men ni gör er nog löjligare själv än vad ni tror att jag gör..

ang bett som tränaren nog vet bäst..
enligt bilderna som jag sett på galopphästar så verkar det inte så. Ni kan inte försvara tränare ni inte känner, ni kan försvara tränare ni vet är duktiga på bett.
Men varför försvara så uppenbarliga bilder som de ex jag hittade? på svenska galopphästar idag. de har 2-3 cm för långa bett..med starka händer i andra änden tyvärr.

försvara sånt ni vet men ställ inte upp för idioter som inte vet hur bett ska sitta.

/j

snigelfarmor
2003-09-27, 10:30
A: Vill ha en mjuk och känslig häst
Ett väl avpassat bett till den aktuella hästmunnen (kanske inget bett alls?) och en känslig ridning.

B: Ska använda det på en unghäst
Ett väl avpassat bett för hästen ifråga (kanske ett tunt bett som får plats i munnen, tredelat eller odelat för att undvika tryck i gommen)

C: Vill vara så snäll så möjligt mot en häst
Fortfarande: ett väl avpassat bett (eller bettlöst) och en ridning som gör att du slipper sitta och korrigera hästen i munnen.

D: Vill ha ett så skarpt bett som möjligt?
Ett fel utpassat bett som går upp i gommen är väl bland det skarpaste man kan sätta i en hästmun. Som nyper i mungiporna och skaver på kindbenet. Gerenrellt är det stång som räknas som skarpt bett, men det kan i många fall vara mildare än ett för stort/litet tjockt tvådelat tränsbett.

Detta har en tjej som heter lovisa skrivit.
Om någon annan säger det kanske ni kan ta in det o sluta försvara för stora bett och att man ska dra i munnen.

Ni skulle säkert springa jättebra lopp själva med ett bett i munnen där någon drar för att hålla er uppe...men inte jag o mina hästar jag ridit genom åren. . . (punkt)
och ingen annan här på buke heller. (punkt)

Isis
2003-09-27, 11:23
När jag skrev det så hade jag inte läst alla era andra svar. Svarade just på den kommentaren. Men efter att ha fortsatt och läst så har jag inte blivit direkt övertygad ändå...
Vad finns det för våld inom NH? Nån som missbrukar det har man ju sett, men i stort sett alla galoppstallar jag har varit inne i så har det varit för jävligt. Hästar som knappt får vistas i hagar och som får stå ensamma i små hagar.
Hoppas jag bara har haft en väldigt otur och gått in i de värsta stallen... :mad:
Så det är inte lätt att få misstro när man bara har upplevt dåliga saker. Sen så tycker jag hemskt illa om andra hästfolk med så själva galoppsporten har jag inget emot. Det verkar bara finnas många rötägg som utövar det, liksom det finns i andra ridstilar.

GoddessOfLove
2003-09-27, 15:09
nu nedvärderar galoppsporten . vi nedvärderar dej .

sen tycker ja inte du är den rätta att klaga på felspända nosgrimmor (http://hem.bredband.net/jensei/thumbnails/bilder/blomman6.jpg) o förstora bett heller :angel:

LottaL
2003-09-27, 15:22
Vad var det där för hemsk bild???

Jag tycker inte att man kan ge sin åsikt om en hel sport på bara bilder...
Självklart finns det rötägg, likaväl som i alla sporter.
Och visst kan jag hålla med om att hagarna på Täby är alldeles för små men jag skulle aldrig snacka skit om en hel sport om man inte är väldigt insatt i den och vet vad man pratar om.
Har t.ex. hört att det tas till väldigt grymma metoder i hoppning om inte hästarna lyfter på benen ordentligt.
Men då jag inte vet om detta stämmer och inte kan ngt om hoppning skulle jag aldrig våga uttala mig om det.
//Lotta

GoddessOfLove
2003-09-27, 15:28
snigelfarmors häst :angel:

**BORTTAGEN**
2003-09-27, 15:58
Men hur många av dagens dressyr och hopphästar har att inte precis lika dant? Jo väldigt många, så det var bara en dålig ursäkt att komma med.

**BORTTAGEN**
2003-09-27, 16:01
Den var bra :bow: hoppas bara att hon kniper nu.

Gisburne
2003-09-28, 00:07
Det förekommer en hel del våld inom NH, ofta har jag sett hästar få stryk de inte ens förtjänar. De kanske inte alltid tar illa vid sig, men det är i alla fall onödigt i min mening. Men samtidigt kan man inte tolerera att hästar beter sig hursomhelst, förstås. Knivigt, det där.

Jag har jobbat hos många olika tränare och även om hagarna är små och tiden i walkern är kort, så mår deras hästar överlag mycket bättre än hästar jag sett i hopp- och dressyrstall, TILL EXEMPEL. Jobbade i ett ridhäststall för några år sen, där det reds dressyr 6-7 dagar i veckan, alltid i ridhus, alltid på graman (felaktigt använd, dessutom) och hästarna fick aldrig vara ute mer än 2-3 timmar om dagen. De reds aldrig ut och fick aldrig interagera med andra hästar. I ett hoppstall jag jobbade i hade samtliga ryttare dille på att spänna nosgrimman så hårt att hästarna protesterade högljutt och var ömma i ansiktet nästan jämt. Därmed inte sagt att dessa hästar, som i min mening behandlats felaktigt på vissa punkter, mådde dåligt jämt och ständigt. Jag menar bara att det finns allvarliga brister i folks kunskap även i andra hästsporter, där det INTE finns pengar som styr.

Dessutom finns det inte särskilt mycket pengar i svensk galoppsport jämfört med travet eller galopp utomlands, så det är knappast bara därför som vissa hästar behandlas felaktigt.

Gisburne
2003-09-28, 00:11
Haha, ja, den där nosgrimman satt ju inte sådär kanonbra direkt... Inte för att jag vill låta nedvärderande på något sätt, men det där är snudd på att någon behöver gå tillbaka till ridskolan och börja läsa lite teori! Herrejäklar... :rofl:

shayd
2003-09-28, 00:29
Är inte hästen på bilden sadlad 15 cm för långt fram också? Jag hade kunnat lägga en galoppsadel där men en sadel med bom vill jag inte ha på bogbladen. :D

//S

shady
2003-09-28, 10:06
Visst kan jag hålla med om att hagarna på Täby inte är dom bästa. Men anledningen till att hästarna går ensamma (oftast) beror inte på hagarna utan skaderisken. Att släppa ihop två eller flera hästar ökar ju skaderisken avsevärt.

Detta fenomen finns ju även hos travarna, där går dom oftast ensamma också. Sedan är det ju så i både travet och galoppen att ett stort antal av hästarna är hingstar. Hur många idioter finns det som släpper ihop en eller flera vuxna hingstar? Inte många hoppas jag.

Så under dessa omständigheter tycker inte jag det är fel att dom går ensamma.. Har man en dyr och bra häst vill man ju inte släppa ihop den med andra hästar så att den/dom blir skadade.

Hur många av hopp och dressyr hästarna går ihop med andra hästar?. Inte många, där är dom också rädda för skadorna. Dom går också bara ute några timmar per dag och står sedan inne i stallet resten av dygnet. Är också insatt väl i hopp och dressyr hästarna. Har nuförtiden halvlod som jag tävlat både dressyr och hopp med, men så avlar jag också.

Du har fortfarande inte svarat på min tidigare fråga, om när, vilken häst, jockey och bana det rörde sig om, som fick dina känslor att reagera så på galoppsporten. Var nu snäll att tala om det. Eller är det bara så att det är ett påhitt för att få igång en diskussion? Man kan ju börja fundera.

Förresten, bilden på din häst med nosgrimman tyder på okunskap. Skyll heller inte på att någon annan tränsat. För då är det din skyldighet som hästägare att upplysa om att det är fel och rätta till felet. Denna nosgrimma i felsatt läge kan plåga hästen väldigt mycke. Men det är klart det vet väl ett proffs som du?

har pausat från er ett tag och tänkt lite, men ni gör er nog löjligare själv än vad ni tror att jag gör..

Forsätt att tänka, i detta fall är det inte vi som är löjliga utan du. Snackar en massa skit om sådant du inte har en aning om. Städa upp framför din egna stall dörr innan du ger dig in på att försöka städa hos andra.

Gisburne
2003-09-28, 20:47
Någon skrev ovan att man inte ska motionera en häst hårt förrän den är 4 år gammal. Det är ju faktiskt inte riktigt sant! Om hästens muskler utsätts för hård träning innan 5 års ålder bildas fler bla-bla-bla :p eller vad det heter och har de väl bildats finns de kvar hela livet. Vad bla-bla-bla gör är att musklerna blir tåligare och man kan då fortsätta att arbeta dem hårt. Men tydligen, efter 5 års ålder så slutar kroppen producera bla-bla-bla-uppbyggande ämnen, så då är det försent. Det har i alla fall en hästortoped sagt, så det tror jag på. :cool:

Cim
2003-09-29, 01:59
Jösses! Den här tråden är det drag i!!! :p

Jo, det stämmer att man ska vänja skelett och muskulatur vid den belastning den senare ska utföra medan den växer för att få god hållbarhet, hur konstigt den än kanske låter. Sedan tar det många år innan framför allt skelettet har stärkts tillräckligt för den nya belastningen. (Nu talar jag alltså om den mycket stora belastning t ex trav och galopp innebär.) MEN man ska också tänka på att det krävs stor kunskap hos dem som tränar unghästarna. Därför är det inte heller alla tränare som får lov att träna 2-åringarna, vem som får det har med licensen att göra.

MVH Cim

shady
2003-10-07, 18:37
Nu vill hon inte vara med och diskutera längre. Hoppas att ett och annat fastnade av det vi skrev ;)

snigelfarmor
2003-10-07, 19:18
jag? jag e me..

millaj
2003-10-08, 04:28
Vill bara göra ett kort inlägg i den här intressanta debatten. Klockan är fyra på natten så ursäkta om det blir lite stavfel.

Har blivit "fostrad" i engelsk ridning sedan barnsben av dressyr- och hoppryttare i landslagsklass. Har många vänner i denna värld. Äger en galoppör nu sedan en tid tillbaka. Han är inte på banan längre utan har blivit ridhäst.

I dressyrvärlden finns det grymheter som nog slår det mesta. Kanske slår det tilloch med grymheterna i hoppning där man lägger glasbitar i benskydden för att det ska göra ont när de slår i bommen. Jag har tyvärr varit med och smörjt skokräm i såren på sidorna på en dressyrhäst innan tävling. Såren fick han av stjärnsporrar som "spärrats" för att de inte skulle kunna rulla = orsaka så stor smärta som möjligt. Jag vet om internationella toppryttare som piskar sina hästar blodiga för att göra det där galoppombytet eller piaffen lite, lite bättre. Jag vet hästar som blivit apatiska för att de inte pallar alla spörapp och sporrhugg och som vägrar gå ur boxen. Vad är det för nåt i den här världen som är så mycket bättre än galopp?

I all ridsport finns det idioter. Några som ligger lååångt ner på världsrankingen och några längst upp. Man kan aldrig komma ifrån dem, tydligen, men för den skull betyder det faktiskt inte att alla är likadana. Däremellan finns det massor med människor som sköter sina hästar, sätter rätt bett i munnen på dem och som aldrig misshandlar sin häst med ett spö. Jag drar inte alla dressyr- och hoppryttare över en kam bara för att jag har stött på en del idioter.

Jag har bara sett ett galoppstall, kan inte speciellt mycket om galopp men har blivit mer och mer intresserad. Det stallet jag såg var fantastiskt! Vem som helst skulle bli glad i själen av att gå dit och titta. Glada, sunda hästar i glad och sund miljö.

Och på tal om tidig inridning. Fullblod växer snabbare. Det finns måååååååååånga halvblodsägare som rider in sina hästar vid två års ålder. Skulle det vara så mycket bättre? Engelsk ridning är betydligt jobbigare för en otränad hästrygg än vad en jockeyvikt är. Tycker det är skräckinjagande många hästar till salu som är tre år och grundridna. Ofta ackompanjerade med bild på nån stor människa som sitter och rider dressyr.

Fullblod rids in vid 1,5 års ålder av mycket små människor som mest "åker häst" i början. De har en äldre rutinerad häst framför och så galoppar man ute i skogen eller på banan. Ingen sitter och drar i munnen och försöker få hästen att gå i form vid två års ålder på hästar som dessutom växer långsammare. Rätta mig om jag har fel nu.. (om inridningen)

Jag tycker att det är tragiskt att man kastar ur sig massa dynga om saker man inte vet mycket om. Se dig om i världen. Du kan aldrig generalisera bara för att du sett en del bilder. Skulle man generalisera hoppning och dressyr så ser det ju så himla fint ut på alla bilder i media. Men bakom de bilderna finns kanske något helt annat. Och bakom galoppbilder med hästar med för långa bett finns det kanske ändå en glad häst som får mycket omvårdnad och massor med mat och en trevlig hage att gå i. Vet man inget ska man inte ge sig in i nån diskussion annat än för att lära sig. Framför allt inte kritisera utan att vara mottaglig för ny kunskap.

shayd
2003-10-08, 10:55
Vill bara tydliggöra att galoppörerna sitts in vid 1,5 års ålder. Med sitta in menar jag att kunna skritt trav och galopp, övergångar mellan gångarterna samt att kunna stanna på kommando. Rids in gör inte galoppörerna förrän de är vuxna och då är de i 95% av fallen inte kvar i träning längre. Med rida in menar jag då att kunna överföra skjutkraft till bärkraft och att kunna reglera andelen vikt på fram respektive bakdelen.

Även jag har sett bra/mindre bra/dåliga förhållande i alla hästsporter och jag tycker det är lika förkastligt med dålig djurhållning oavsett sport och djurslag. Jag tycker att vi har mycket att lära av varandra och istället för att sänka nivån på nätdiskussioner kan vi väll samarbeta för hästarnas bästa.

// Shayd *som är skolad i engelsk ridning på ridskola och av hopp/dress/fälttävlans-tränare, arbetat som träningsryttare på galoppen och som nu anmält sig till B-tränarutbildning på travet*

sharmenzita
2003-10-08, 19:08

shady
2003-10-08, 20:20
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

snigelfarmor
2003-10-08, 20:55
Har blivit "fostrad" i engelsk ridning sedan barnsben av dressyr- och hoppryttare i landslagsklass. Har många vänner i denna värld. Äger en galoppör nu sedan en tid tillbaka. Han är inte på banan längre utan har blivit ridhäst.

kan jag oxå skriva till skillnad mot att jag hade en travhäst. Till skillnad mot galoppörer får de ett helvete efter att de slutat tävla istället för innan. (generalisering)

håller med dig i allt du skriver...utom att jag inte är mottaglig för ny kunskap, för det är jag, jag har ju gått igenom samma sak som du. från hopptävlingar varje helg till löslongering och markarbete (från marken) och allt annat som hör till när man verkligen vill komma sin häst så nära som möjligt via western nh eller sunt förnuft.

Det enda jag sätter mig emot är att alla försvarar idiotjockeyn som la sin vikt i munnen på hästen samtidigt om han antagligen tänkte på pengarna han skulle få..

o efter det så försvarar de alla bilder på hästar med för stora bett...

varför inte som alla andra på ex hoppsidan säga att det är förkastligt och at de själva adrig gör så. (De flesta här inne på buke är ju väl förtrogna med de senaste inom hästvärlden, såsom små smala bett, ingen graman, rösthjälper osv...listan kan göras oändlig på saker som nu kommit till allmänhetens vetskap äntligen.

jag bara undrar varför man så benhårt försvarar just galopp o trav? Inte skulle jag försvara någon som använde pisken på varje hinder eller som du sa lägga glas i benskydden (har aldrig hört om det faktiskt)

jag vet inte mycket om vad som försigår bakom stängda dörrar, men blir lite orolig när man ser det som händer framför tv:n. Kan slå vad om att den jockeyn inte fick en utskällning av ägare o hästskötare..OM någon dragit i min häst så hade hon satt sig ner och jockeyn hade fått sig en likadan omgång. men det e jag de..:-)

GoddessOfLove
2003-10-08, 21:21
o inte fick du en utskällning för din felspända nosgrimma heller :crazy:

men om du vill kan du få en :devil:

sharmenzita
2003-10-08, 22:03
o inte fick du en utskällning för din felspända nosgrimma heller :crazy:

men om du vill kan du få en :devil:

:bow: :D

snigelfarmor
2003-10-09, 15:04
vilken bvild syftar du på? är det du som skrev privat mess innan? då har jag förklarat saken för dig, annrs kan jag göra det igen om du vill.
tar gärna emot nosgrimmar, brukar hänga upp dem på en krok i ett mörkt hörn tills nån dressyr freak kommer o vill anv dem.

shady
2003-10-09, 20:35
Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Kommer du inte ihåg den så gå tillbaka i tråden och läs. kulle vilja ha ett SVAR.

Tingeling
2003-10-09, 21:52
"Svar: så om jag skadar hästens mun bara en gång i veckan så ska ingen bry sig? Inte hästen heller? Jag vet inte hur du kom in på skarpare bett, men att sätta på ett alldeles för långt tvådelat bett betyder inte att det är skarpare, det betyder att man är en idiot. Det betyder att man ska använda det i syfte att skada. oavsett om du rider dressyr , hoppning galopp på det kommer det att vid minsta förhållning sticka rakt upp i gommen samt klämma mungipan oerhört mycket. Och drar man så hårt som jockeys tydligen ska göra (för att hästarna trivs med det) så kallar jag det djurplågeri."

Jo, tack.. ja kan ju inte annat än hålla med!
Mycke snack å lite verkstad?? Varför har DU då en häst som är utrustad på DETTA (http://hem.bredband.net/jensei/thumbnails/bilder/html/blomman6.htm) vis?? Felspänd nosgrimma, för långt bett och en sadel som ligger på bogbladen!?

Jag kan ju inte påstå att du ramställs som ett proffs direkt! :mad:

Cim
2003-10-10, 00:51
Anledningen till att vi sitter här och "försvarar" galoppen tror jag beror på att galopp (och trav?) är de två hästsporter som oftast blir ifrågasatta och anklagade för djurplågeri av personer som inte vet något, mer än det man ser på tv medan man rättar sin kupong.

"Det enda jag sätter mig emot är att alla försvarar idiotjockeyn som la sin vikt i munnen på hästen samtidigt om han antagligen tänkte på pengarna han skulle få.."

Den här meningen stör mig!!! Den säger mig nämligen att det inte bara är ryttarens ridsätt du inte tycker om, utan att han också kommer att TJÄNA PENGAR. Jag förstår inte varför pengarna ska sticka folk i ögonen så! Är ni avundsjuka eller?

Hade du blivit gladare om vi stenhårt förnekade att något som helst otillbörligt skedde inom galoppen, som de tydligen gör på andra forum enligt dig?!?

Vi har försökt förklara det som går att förklara, men jag tycker även att jag sett inlägg som t ex säger att "ja, det var ett illa tillpassat bett". Däremot är vi inte några gudar som när som helst kan gå fram till ryttare, tränare eller ägare och läxa upp dem på tävlingsbanan!!!

MVH Cim

shady
2003-10-10, 20:12
"Det enda jag sätter mig emot är att alla försvarar idiotjockeyn som la sin vikt i munnen på hästen samtidigt om han antagligen tänkte på pengarna han skulle få.."

Men om detta är sant vet vi inte ännu. Hon har inte svarat på min fråga angående detta ännu. Tror inte det blir något svar heller.

För allt detta är nog bara påhitt för att få igång en diskusion från hennes sida.

GoddessOfLove
2003-10-10, 20:51
ehh nääh ja har inte pmat dej :crazy:

tar gärna emot nosgrimmar, brukar hänga upp dem på en krok i ett mörkt hörn tills nån dressyr freak kommer o vill anv dem.

ehh va :confused:

wildrose
2003-10-10, 23:27
Jag har ingenting att tillägga angående dragande i tyglar, har själv kört en del travhästar och vet vad starka hästar vill säga. Har oxå sysslat med ridhästar i sexton år och vet att det är en helt annan sak, första gången jag körde en pullande travhäst så kändes det som om jag skulle slita huvudet av häststackarn.

Vad jag undrar är däremot hur du kan säga att hästarna på täby har ett lyxliv?? har du någon kunskap om hästars naturliga beteende? :confused:
Att stå i box 22 timmar/dygn, ridas på banan max 1 timme om dagen och kanske med lite tur tillbringa 1 timme i walkern eller i en minimal "hage" tror jag inte är vad en häst anser vara lyxliv :mad:... att de dessutom i många fall står på 5-6kg kraftfoder/dag och bara 4-5kg hö gör inte direkt saken bättre...

mvh wildrose

shady
2003-10-11, 12:31
Men som du beskriver att galopphästarna på täby har det, så har många av dagens hopp och dressyr hästar det också. Men då är det f..n ingen som klagar.

wildrose
2003-10-11, 14:33
Jag är medveten om att det finns många ridhästar som har det så men om du ser det i förhållande till antalet ridhästar i hela sverige så upptäcker du nog att merparten av dem har ett bra hästliv.
De ridhästar som inte får gå ut ordentligt brukar vara antingen de riktigt värdefulla eller de som står illa uppstallade d v s mitt i tättbebyggt område.

Detta är naturligtvis oxå fel och jag försvarar det inte på något sätt, men nästan ALLA de galoppörer i träning som jag träffat har varit olyckliga och mycket stressade individer. kommer de sedan av banan och får ett normalt liv med utevistelse och en vettig mängd mat (mindre kraftfoder, mera stråfoder) så blir det en helt annan häst.

Detta gäller tyvärr även en del travstall, företrädesvis de som finns inne på banorna, men jag tror ändå att de tävlande travarna överlag har det bättre än galopphästarna. Att de sedan får det betydligt svårare efter avslutad karriär p g a sin begränsade användbarhet är en annan sak...

Visst finns det hästar av alla kategorier som inte har ett bra "hästliv" men varför försvara detta och inte försöka göra något åt det istället???

mvh Wildrose

shady
2003-10-11, 16:54
men nästan ALLA de galoppörer i träning som jag träffat har varit olyckliga och mycket stressade individer.

Har du träffat så många så att du kan dra alla över en kant? Själv har jag ridit både på Täby och Jägersro (visserligen) på 80-talet, men jag känner inte igen ett dugg av det du säger. Måste ha hänt sedan jag la av då. Men det betvivlar jag, att det skulle blivit så stor förändring på dessa år.

BJÖRKIS
2003-10-11, 17:36
Tjejen vet inte vad hon pratar om så lägg inte ner alltför stor energi på att svara! :D

wildrose
2003-10-11, 17:45
Jag har aldrig jobbat med galopphästar på det viset, men jag har varit en del i stallarna, både på täby och hos en tränare med egen gård.

Naturligtvis drar jag inte alla över en kam. Det finns säkert en och annan galopphäst som är nöjd och glad med att aldrig få "vara häst", precis som det finns rid- och travhästar som är det, MEN det stora flertalet är det inte!

Många av de hästar jag sett (framförallt på täby) har varit antingen apatiska och bara stått och stirrat i väggen, eller väldigt nervösa med stenkoll på minsta rörelse och en tendens att gå runt runt i boxen.

För övrigt tror jag att det ändrat sig MYCKET sen på 80-talet! Kanske inte så mycket i sättet att hantera hästarna, men hästarna i sig och framförallt de krav vi ställer på dem.
Detta visar sig tydligt i hur hästarna ser ut exteriört nu och då (både vad gäller rid- trav- och galopphästar) och hur tiderna/hinderhöjderna/dressyrprogrammen ändrats. Vi avlar fram extrema "tävlingsmaskiner" som ska prestera max och förmodligen så kräver sådana djur ännu mer ett liv med utevistelse och rörelsemöjlighet för att må bra psykiskt.
Tänk dig själv att hela du bubblade av energi och springlusta och du satt instängd på 3*3 meter...

Sedan kanske det är så att du och jag har olika uppfattning om när en häst mår bra och hur den då beter sig...

mvh Wildrose

wildrose
2003-10-11, 17:50
tycker det varkar vara många här som reagerar som du...
kan det vara så att det är lättare att bara slå ifrån sig än att erkänna att det finns fel och brister i det man sysslar med???
har du hört talas om konstruktiv kritik??

BJÖRKIS
2003-10-11, 18:16
Vet du vad? Tycker att du ska lägga ner nu, jag håller själv på att utbilda mig till tränare just i denna stund, och jag är övertygad om att många av dagens galopphästar är nöjda med sin tillvaro, många tränare säljer faktiskt sina hästar om det visar sig att de inte trivs med sin uppgift! Jag vet personligen att det finns galoppörer som börjar bli till åren och tar det lite lugnare nu, och de blir alldeles till sig, när de INTE får följa med ut och tävla! Titta bara på Berthram, vilken häst! Har själv jobbat där och jag kan garantera att den hästen skulle må oerhört dåligt om han inte fick utföra sitt "jobb"! Det finns hästar som mår dåligt, inom ALLA kategorier, så ge upp nu och sluta tjafsa.
Jag är inte typen som slår ifrån, jag ger tillbax! :D

wildrose
2003-10-11, 18:24
vill bara påpeka att det inte är "jobbet" jag kritiserar, och jag tror heller inte att det är springandet hästarna mår dåligt av, tvärtom så borde de nog få uppleva mer av det, UTE i HAGEN med ANDRA HÄSTAR...

ge tillbax du bara, jag har många bra argument på lager till skillnad från somliga... :D

mvh Wildrose

shady
2003-10-11, 19:24
UTE i HAGEN med ANDRA HÄSTAR...

Du har inte läst hela tråden va????

Gör det är du gullig om du skall fortsätta att argumentera.

BJÖRKIS
2003-10-12, 16:37
:rofl: du är rolig du! Varför inte skriva ner allt negativt på en gång då och få det överstökat? Då behöver vi andra inte läsa mer inlägg skrivna av dig. :D

shayd
2003-10-12, 17:11
HA, ha, bara ytterligare ett bevis för att man inte ska dra alla galoppmänniskor över en kam liksom man inte skall göra det i något annat sammanhang heller.

En proffstränare jag jobbade hos hade ca 50 hästar. Dessa var uppdelade på 3 hagar och gick på lösdrift ute året runt (ej i Sverige). En hage var för nyanlända hästar eftersom vi inte ville ha in dom ibland de andra hästarna med en gång. En hage för ston och vallacker (runt 35-40 hästar) och en hage för hingstarna (ca 8-10 hingstar mellan 2 och 7 år). Som svensk blev jag givetvis chockad när jag såg hanteringen men eftersom detta var en tränare med mycket hög placeringsprocent i ett land där galoppsporten är bra mycket mer utvecklad än i Sverige så insåg jag snart att jag hade en del att lära. Denne tränare hade också ca 10 "uteboxar", boxar med egen hage på ca 15*10 m för hästar som skulle ta det lugnt t.ex när de var skenbensömma, sådana som inte kunde/ville gå i flock pga deras psyke eller om de skulle specialfodras eller sprutas. Även helt ohanterade unghästar fick stå i utebox då det inte var praktiskt möjligt att fånga in vildhästar i jättehagar. Oftast var det bara en eller 2 av dessa som användes åt gången.

Har sett många galoppstall med hästar som går i små dränerade rasthagar ensamma men jag har sett FLER stall med sådan hästhållning när jag tittat på stall för ridhästar och travhästar.

Jag tycker att en häst alltid skall få vara en häst men jag ser också riskerna med att släppa ihop ett antal fullblod/travare/ridhästar i tävlingskondition i små hagar utan flyktmöjligheter. Riskerna är för stora och då pratar jag BÅDE om riskerna för ekonomiska avbräck OCH riskerna för en tragedi när en häst jagas och skadas i en hage.

Ni som sitter och skriver inläggen här på Bukefalos, varför sitter ni och klagar på OSS? Skulle det inte vara bättre att ni åker ut till ett galoppstall och frågar om ni kan praktisera där och då få lära ett och annat. Om man visar intresse för att lära är det lättare att få någon annan att ta till sig kritik. Själv har jag alltid strävat efter en så naturlig hästhållning som det bara är möjligt. Mitt fullblod gick på lösdrift året om i jättehagar fram tills han var 3,5 år. Efter det gick han i mindre hagar men alltid (utom när han hade sjukhagevila) tillsammans med jämnåriga kompisar. Jag tror även helt säkert att alla här på sidan gör sitt yttersta för att deras hästar skall må så bra som möjligt, fysiskt och mentalt för en häst som inte mår bra vinner inga löp.

//Shayd

sharmenzita
2003-10-12, 18:05
Naturligtvis drar jag inte alla över en kam. Det finns säkert en och annan galopphäst som är nöjd och glad med att aldrig få "vara häst", precis som det finns rid- och travhästar som är det, MEN det stora flertalet är det inte!

och hur vet du att flertalet är "nöjda och glada med att vara häst"? har du någonsin satt din fot i ett galoppstall?

i ALLA galoppstall jag varit i (och det är en hel del... :smirk:) står hästarna med en utstrålning av glädje, kikar ut över boxdörren och ser nyfiket på en. till skilnad ifrån i ridskolespiltorna där ponnyerna för det mesta står och tjurar...

BJÖRKIS
2003-10-12, 19:26
:bow: :bow: :bow:

shady
2003-10-13, 18:30

wildrose
2003-10-13, 20:43
BRA!!!
Det är ju utmärkt om det finns galopptränare som har bra hästhållning...
jag har redan sagt en gång att jag inte drar alla över en kam, och jag försvarar inte heller den dåliga hästhållningen som finns inom ridsporten och travet.
Däremot tycker jag att det är underligt att alla på det här forumet försvarar det som faktiskt är en baksida av er sport.

Jag jobbar i ett travstall och jag vet att det är fruktansvärt tråkigt/jobbigt att gå fram och tillbaka till hagar med 40 hästar varje dag, men jag anser att det är min skyldighet.
Hästar SKA vistas ute varje dag, och även värdefulla hästar behöver en vän i hagen. För det mesta går det utmärkt att ha två hästar i samma hage även om hagen är liten (undantag finns givetvis).

Alla med grundläggande kunskap om hästens natur vet detta, så min fråga kvarstår: varför inte försöka göra något åt detta istället för att bara försvara er???

Orkar dock inte diskutera vidare då det inte leder någon vart och ingen av er har vettiga argument.
Galoppsporten i sverige är på nedgång och det är inte särskilt underligt med så inskränkta människor!!

mvh Wildrose

Love_Lee
2003-10-14, 16:38
Det är ingen som försvarar galoppens "dåliga baksida" Folk är bara trötta på att alla hela tiden hackar på galoppen.. Aatt de är synd om hästarna osv.. Man ser sällan några sådana trådar på t.ex hoppsidan.. Fast att "ni" erkänner att d finns inom hoppsporten oxå..

fio
2003-10-14, 17:29
Skojar du!! För ca 1 år sedan fanns det bara trådar om att elithästar är utsatta för djurplågeri i alla ridgrenar.

Jag har tom blivit beskylld för att mina hästar "tvingas" att hoppa för att dom inte har något annat val??
Och det i Svår fälttävlan.

Människan hade givetvis inte sett en enda fälttävlan i verkliga livet och kunde inte förstå att man förmodligen skulle dö om man tvingade en häst att gå svår fälttävlan.

Trådar som Briar är plågad för att han blev rädd på inridningen i förra årets VM, det skulle han inte blivit om han varit trygg och litat på sin ryttare :confused:

Så nog har dom funnits i ganska stor utsträckning på dom andra forumen, men dom har avtagit nu.

Det mest intressanta är ju som sagt att dessa korkade påståenden kommer alltid från folk som knappt varit i kontakt med respektive gren.

shady
2003-10-14, 18:16
Du kom in väl lägligt i denna diskussionen, när snigelfarmor slutade att kriva. :confused:

:idea:Av det har jag bara en slutsats=Ni är samma person :devil:

Cim
2003-10-15, 01:03
...tar den här diskussionen aldrig slut? :confused: Nu tror i alla fall jag att jag inte kan skriva nåt mer som inte redan står nån annanstans i tråden...

Man kanske skulle börja en sån här tråd på dom andra forumen... :angel: Och då passa på att ställa de som svarar där som personligt ansvariga för allt jävelskap som sker i hästvärlden... :devil:

Cim

Gisburne
2003-10-15, 20:13
Wildrose och Snigelfarmor... Snigelfarmor och Wildrose... Snigelfarmor ÄR Wildrose!!!???!!!??? :confused:

Eftersom Wildrose bara har några få inlägg registrerade och inte har uppgett någon ort eller har någon bild så börjar man ju undra lite...

Nå?!

:devil:

shady
2003-10-15, 21:22
Men det var ju det jag sa/skrev ;)

Alltså är jag inte ensam om att tro det :D

Gisburne
2003-10-15, 21:26
Jag såg det precis efter, jag läste inte alla svar på slutet. Det var lite för många! :eek:

Så jag räknade ut det helt själv, faktiskt! :banana:

shady
2003-10-15, 21:35
Misstrodde dig inte heller. Förstod att det var något sådant.

Varför skulle en ny användare som inte håller på med galopp eller gjort det, bara dimpa in här i denna diskussion?

Nä det var lite för avslöjjande tycker jag.

wildrose
2003-10-16, 16:09
Jag och snigelfarmor är inte samma person.
Anledningen till att jag inte har så många inlägg är att jag inte haft tillgång till Internet på länge och mitt gamla nick hade "försvunnit".

Om ni missade det så skrev jag dessutom i mitt första inlägg saker som helt motsägar snigelfarmors åsikter.

mvh Wildrose

fio
2003-10-16, 17:35
Jaha och vilket var ditt gamla Nick då! :devil:
Bara så man vet vem du egentligen är......

Gisburne
2003-10-17, 19:40
Det finns användare som registrerade sig för flera år sedan som inte har skrivit ette enda inlägg, och de nicken finns kvar. Mysko. Men vi får väl tro dig, inte mer med det.

:banana:

shady
2003-10-17, 20:09
Ganska konstigt att dom nicken finns kvar då.
Tror ändå att det är snigelfarmor 2. Har aldrig hört att det försvunnit nick.

wildrose
2003-10-17, 23:02
Tja inte vet jag...
försökte logga in med mitt gamla nick men fick ett meddelande som sa att användarnamnet ej fanns.. :confused:

F ö så tycker jag verkligen att ni ska ta upp den här frågan på både trav och ridsidan, det är bara bra om missförhållanden tas upp.
Hoppas också att det finns vettiga svar någonstans... :cool:

mvh Wildrose

snigelfarmor
2003-10-18, 00:42
jag har förklarat en del för dig...
detta var första gången hästen reds hos mig, detta rörde sig om en akutstallsplacerad häst som jag fick av ens lump ta hand om pga att hon skulle slaktas ..en travardam.
sadeln tillhörde vårt fullblod..och sadeln ligger inte på bogladet. har du träffat travare förr? de är inte riktigt som vanliga hästar :-) om det är någon tröst så köpte jag en sadeln när det blev klart att jag skulle behålla henne som min eftersom ingen vill ha en 16 årig snyfthistoria till travare. bara jag.. hon fick även ett nytt träns..
tränset samt bettet tillhörde för 10 år sedan vårt fullblod, eller c ponny, kommer knappt ihåg. det bettet är slängt nu..det var ett så kallat "milt " bett förr, dvs tjockt. hon reds senare mest utan bett..var nämligen välriden. stanna kunde hon oxå på röstkommando...men det är väl inget ni värdesätter? eller?

ska ju inte behöva förklara saker som är självklara för mig. men eftersom det verkar vara smutskastning av personlig karaktär så. det är ju inte era hästar som har för långa bett o våldsamma ryttare, så varför försvarar ni dem?

snigelfarmor
2003-10-18, 00:58
några kilometer från mig så får de visst gå ute i hagen, detta är en uppfödning, men när de kommer in på kvällen får de stå två o två i boxen.
skit samma, men någon blev upprörd över att jag nämnde ordet pengar i tankarna på en jockey. och det är ju därför ni finns till. för att göra ägarna glada, o spelarna glada. inte hästarna glada. de får helt enkelt stå ut med att gå i walker, liten hage, liten box, kraftfoder, och sen ut en timme om dagen i galopp på banan, har de tur finns det slingor oxå.
har de riktig tur kan den som rider lite om hästar mer än att man ska hålla sig kvar, slå o vifta på upplpppet och sen få stopp på den för att kollektera pengarna och berömmelsen. (detta gäller även trav)
kanske ryttaren låter hästen få tänka lite, jobba den lite, få den lätt i munnen och uppmärksam på röst i vikt..och ett smalt tredelat bett som inte sticker ut det minsta vore ju en lyx.

bli nu skitarga, jag kör lite "alla över en kam" och ironi...
men tyvärr är det ju så.
Känner en jockey som ridit på irland, på jägers och england, han är rädd för hästar han tycker de är idiotiska djur som oftst gör saker för at kasta av honom eller springer åt fel håll..
lägger in hans dagboksinlägg här:
Tjabba tjena hallå..I dag har jag bara ont som fan i min vänster axel efter en vild och farlig ridtur. Som kunde slutat illa om man inte var så jävla skicklig. Häst jäveln kör huvudet rätt upp i luften (ingen martingal) och försöker sticka med mig men det gick inte så i stället åkte vi av banan. Rätt ut mot fälten över travbanan och ut bland buskar och träd. Så jag styr den j*veln rätt mot ett träd sen ser han det och blir livrädd och slänger sig runt så jag höll på att flyga åt skogen. Men en hård kram med mitt vänster ben och uppe i sadlen igen. Sen fick han 4 snabba rapp i baken..Sen börja han skärpa sig och tillbaka på banan igen och cantra vidare..No problem!!!

e det såhär man ska lära sig? detta är alltså en nyutexaminerad Jockey/lärling. han lägger alla problem på hästen, hästen får stryk och han själv går ut som hjälten och vinnaren i det hela. vad tyckte hästen då? den var rädd....

ni kan givetvis inte kommentera detta, men jag å min del skulle aldrig släppa denna killen i närheten av en häst om jag fick välja..en bil möjligtvis.

Känner ni på något sätt igen attityden så bör ni nog säga en o annan sak till den människan, eller till er själva.

snigelfarmor
2003-10-18, 01:08
ge mig bilder på dina hästar, gärna under samma förutsättningar som jag hade...
första gången, inte haft egna hästar på 10 år..

hon reds iallafall inte in när hon var 1 1/2,

en 15 minuters uppsittning för att se så hon inte var en avkastardrottning gör ingen skillnad på en häst.

ni tycker inte att hundratals tränare gör fel när de sätter på för stora bett för en fotning gör fel, så förklara nu varför jag skulle vara så mycket värre.
jag vågar stå för att det var fel, men man har inte så mycket val ibland, dessutom hade jag 10 års hästforskning att ta igen. efter lite läsning på bukes NH sidor, slängdes nosgrimor av, bett bytades snabbt och handen slappnade av och westernstilen var väl den som kom fram eftersom min häst var vältränad inom den ridstilen. jag sätter mig in i nya rön om hästars välbefinnande, medans ni här på galopp (inte alla) försvara sådana som jag den dagen...

snigelfarmor
2003-10-18, 01:14
vill bara göra ett inläg på att jag aldrig behövt gå nån sketen ridskola där man lär sig använda gummisnodd och spö.

har du?
haft en bra uppväxt på landet med egen gård o egna hästar o ponnyer..
ang nosgrimman, så vet jag faktiskt inte varför den ens satt på, gammal vana kanske, och det var konstigt oxå att jag anväde den bakom bettet. kanske för att jag aldrig har ridit med remont innan, den nosgrimman hittade vi i en låda i den gamla sadelkammaren. jag är ju gammal hoppryttare som använde en hårt spänd nosgrimma innan, men jag ändrar inställning allt eftersom jag växer och läser vettiga saker.
när ska ni ändra uppfattnig?

jag ycker det var stor skilland på 80 talet och idag vad gäller vetskapen. och en ridskola är inte rätt plats att lära sig om saker som hjälper hästen. tror du det så har du gått på en bra ridskola antagligen med Nh (sunt förnuft) personal.

snigelfarmor
2003-10-18, 01:21
en sak. hur kan min nosgrimma på den bilden skada en häst?

hur löst sitter den inte?
den är fel eftersom det är en remont, men det gör ju inget .
en remont kan faktiskt se ut som en aachen oxå.
ang sadeln så sitter den inte för långt fram det är en hoppsadel från 60 talet. Rolf Göran Bengtssons faktiskt.

Blomman led inte det minsta av de 15 minuterna..tvärtom.
var är era bilder av era hästar? ?? eller ni väljer bara ut de utan utrustning så att ingen kan klaga? jag skulle inte klagat för en bild räcker inte som ni själva påstår..

njut av mina bilder istället för hon dog för exakt ett år sedan idag..hade ni fått en sådan häst hade ni kanske vänt på klacken oh blivit lite ödmjuka, både mot hästar o människor, jag blev det mot hästar iallafall, och mot andra h intresserade människor som ser hästar som vänner istället för pengamaskiner eller tävlingsdjur.

snigelfarmor
2003-10-18, 01:25
haha, nu börjar ni bli paranoida oxå..

det finns alltså fler än jag som kanske har en åsikt som inte passar er..
konstigt
ni e ju bäst.

Love_Lee
2003-10-18, 10:58
fio:
Okej!! Dom har jag inte sett.. Ber om ursäkt i såna fall!! :bow: ;)

sharmenzita
2003-10-18, 11:51
njut av mina bilder istället för hon dog för exakt ett år sedan idag..hade ni fått en sådan häst hade ni kanske vänt på klacken oh blivit lite ödmjuka, både mot hästar o människor, jag blev det mot hästar iallafall, och mot andra h intresserade människor som ser hästar som vänner istället för pengamaskiner eller tävlingsdjur.

våran tävlingsgaloppör dog för exakt 1½ år sen idag. tror du inte jag är ledsen för att hon dog?! klart att jag är det! vi i galoppen har också känslor! :mad:

shady
2003-10-18, 14:15
Ja du... Mina hästar ligger på foto på min hemsida. Du är hjärtligt välkommen att titta.

Angående nosgrimman så kan den visst orsaka skada även om den är löst spänd. Den klämmer mungipan mellan bettet och nosgrimman. :mad: Det borde du faktiskt varit uppmärksam på.

Angående sadeln har jag inte nämt den alls. Kan ju även tillägga att sadeln på mitt tjocka avelssto ligger lika dant, men, det beror på att hon är tjock (endast till avel) rids någon enstaka gång av min 11 åriga son.

NÄR TÄNKER DU SVARA PÅ MIN FRÅGA SOM JAG STÄLLT TILL DIG ÄNDA SEDAN TRÅDEN STARTADE?????????

Har ännu ej läst sista sidan på denna tråd i fall det nu skulle vara så att jag svarat som någon annan.

Macken22
2003-10-18, 14:16
jag har varit hos några galopptränare och ridit.
Jag kan medela att vi hade några träns som vart tävlingsträns. samma bett och träns till olika hästar. Det var viktigare att tränset var snyggt och matchade. fast på den tiden (snart 10 år sedan) viste jag inget om olika bett eller liknande.

Sen hande vi slit och slängträns till vardags. samma träns kunnde användas till flera under dagen. oftast hade varje ryttare ett favoritträns som man använde hela dagen oberoende på vilken häst man red.

Några hästar fick egna träns ifall de behövde ett speciellt bett, i de flesta fall skarpare eller om man behövde martingal. De flesta red på två eller tredelade bett. man red på det bett som satt på. sen om det var för stort eller inte var det ingen som tänkte på.

sen vil jag tillägga att detta med att de inte får vara ute tillräckligt. den tränaren jag var hos hade ett stall på banan och ett på landet (har numera alla sina hästar på landet)
På banan stod de inne 22-23 timmar om dagen. och på landet var de ute fram till lunch eller tills kvällsfodringen beroende på vem det var.
han varvade sina hästar, så några som var på banan stod där under deras tävlingssäsong och sen fick de vila ute på landet och då var det någon annan som fick bo på banan.

Men galopphästar kanske stannar på banan tills 4-5 års ålder, så de bor ju inte där hela livet som det kan vara för t ex dressyrhästar som oxå får stå inne på grund av skaderisken.

Macken22
2003-10-18, 14:17
och kanske ska tillägga att vissa hästar bodde ALDRIG på banan ifall de inte trivdes där, då fick de bara följa med över dagen för att kunna gå snabbjobb.

shady
2003-10-18, 14:20
haha, nu börjar ni bli paranoida oxå..

Där har du helt fel. Det är du som är det. Man kan inte dra ALLA över en kam. Visst jockeyn du pratade om skulle jag vilja ha ett jävligt alvarligt snack med, även hans tränare. :mad:

Men bara för att 1 är sådan betyder det inte att alla är det.

För i sådana fall så måste ju alla spänna nosgrimmorna fel som du. :mad:

GoddessOfLove
2003-10-18, 23:22
dvs bild på min görsta ghäst ja vidst d klan dfu går se om du vill¨

jo visste finsn d tränare som gör fekl men inte alls så som du säger!!! o nån djurepålger e d iente!

snigelfarmor
2003-10-19, 12:32
då vet du hur det känns..
alla har väl känslor..

och mina blir lite sårade när ni säger att jag anklagar er för galoppens dåliga sidor, det gör jag ju inte.
jag frågar mig varför ni tar de dåliga sidornas parti.

idag klockan 10 .00 avlivades blomman. RIP

snigelfarmor
2003-10-19, 12:49
läg av o kalla mig för samma person som någon annan här. jag har bara ett nick och behöver inte ändra nick, mitt namn är för bra för det. snigelfarmor slår det mesta.. :-)

ang nosgrimman så anser jag att man borde ta av nosgrimman på alla hästar. absolut de som gapar om man inte har den spänd iallafall, och de andra behöver ju inte den. :-)

jag har genomgått en liten egen revolution inom området hästar sen jag fick blomman i min ägo. från galen hoppryttare med tävling varje helg o rosetter i lådor. till upplysningens tid med läsning, utfrågning här på buke och eget tänkande. Det är faktiskt jätteskönt att ah guts att säga till med när man ser någon med ett för stort bett, hårt spänd nosgrimma, graman snodd, spö eller liknande. det finns överallt, folk som använder sig av saker utan att tänka på varför, eller om det behövs.
hur många hoppryttare hade förgjord för 10 år sedan, nu har ala de den ena dyrare än den andra..
hur många hade tredelade smala bett för 10 år sedan, ingen nästan, bara de som tänkte själv.
Som tur är har torbjörn lundström och hans lärlingar nu gått ut offentligt och berättar om hästens mun, bett och nosgrimmor.
en undersökning om graman är snart helt färdigställd och resultaten är lovande.
världens meste dressyrtränare klaus Balkenhol skällde ut svenska elitryttare för deras höga hand, hårda hand, stora bett och inspänningar.

det bådar gott för sverige.

jag är med på den vågen och börjar tröttna på att se för stora bett, hårda händer, spö i fel händer och det eviga "stödet" man måste ha.

det finns så mycket litteratus och videor och artiklar om detta nygamla tänkande som glömts bort pga hobbyryttare och snabba pengar, snabba inridningar, snabba resultat på dressyrbanonrna. tom dressyrdomarna börjar ifrågasättas nu, skönt!

lite fel tråd att lägga detta i men jag vill väl ha resultat direkt, och när jag ser alla dessa lärdomar försvinna på galoppbanan den eftermiddagen då tv visade det jag blev upprörd över från början
samt de bilder jag hittade på svenska galopphästar idag, då ryter jag väl till och ni får ta skiten.

jag förstår att man inte kan släppa kontakten i hästens mun och att man inte kan stanna på några meter i 65 km /h, men jag tycker det borde finnas mera intresse i att slippa dra i hästen, att slippa slå hästen , varför inte lära hästen kommando tex röst, som gör det hela lättare?
men man har väl inte tid, och tid, är det allra viktigaste när man har med djur att göra. tid o tålamod

sharmenzita
2003-10-19, 14:32
varför inte lära hästen kommando tex röst, som gör det hela lättare?

det är bara det att om man öppnar munnen på ett upplopp får man munnen full med sand.. så det är lite svårt att prata då... :smirk: :D

snigelfarmor
2003-10-20, 00:25
:rofl: :rofl: :rofl: :banana:

jaha...men om man vunnit?

Gisburne
2003-10-20, 13:29
Man får väl lika mycket sand i munnen även om man vinner? Det är ju bara om man gått i front hela vägen som man klarar sig, och hur ofta sker det? :smirk:

Vad spelar det för roll hur länge man har haft en häst? Sitter utrustningen fel så gör den det. End of story. Erkänn istället om nosgrimman sitter fel och sadeln ligger för långt fram, det är ingen som kommer kasta dynga på dig för att du gör det, snarare tvärtom som alla här säkert redan upptäckt. Oavsett ras så har ju alla hästar bogblad, och travarna skiljer sig inte särskilt mycket ifrån andra stora raser. Det jag reagerar på när jag ser din bild är att man ser bogbladet och jag tycker sadeln ligger där den inte ska. Men bilder kan ha fel, beroende på vinkel och så vidare, så jag vill inte påstå att allt är åt helvete, men samtidigt ser det inte helt korrekt ut.

Åter till ämnet: Vad är det för jockey som har skrivit det där dagboksinlägget? PM:a gärna hans namn till mig, jag vill veta så han aldrig någonsin får komma i närheten av mig och mina framtida djur! :devil: Rädsla är ofta en stor orsak till att folk gör sådär, jag har till exempel sett en hovslagare på Täby som inte törs stå kvar om hästen rycker till lite. Han hoppar undan och svär och glor på hästen med stora ögon, sen kollar han runt omkring sig och försöker snacka bort det som om det var hästen som är korkad. Inte konstigt att hästar konstant reagerar så med honom, eftersom han är så stressad själv...

fio
2003-10-20, 17:03
Men WILDROSE du har fortfarande inte svarat på min fråga om vilket ditt gamla användarnamn var?? :angel:

shady
2003-10-20, 18:30
DU HAR ÄNNU INTE VARAT PÅ MIN FRÅGA. BÖRJAR BLI JÄ..GT TRÖTT PÅ ATT BEHÖVA BE OM ETT SVAR.

ALLA VILL VI VETA VEM DET VAR SOM RED VILKEN HÄSTEN VAR OCH VILKEN BANA DET RÖR SIG OM. SAMT NÄR DETTA SKALL HA INTRÄFFAT.

ATT DU INTE SVARAR FÅR OSS BARA ATT TRO ATT ALLT ÄR PÅHITTAT FÖR ATT DU VILL DRA IGÅNG EN DISKUSSION.

Har du hittat något på mina hästar att klaga på ännu?? Skulle vara kul med att få ett proffsutlåtande från ett sant proffs (om du får säga det själv).

GoddessOfLove
2003-10-20, 21:05
men d e ju helt uppenbart att du har en epedemi i ditt stall !!!

djurplågeri herregud !!! gulsot e allvarliga saker ... gula hästar :eek: :D ;)

wildrose
2003-10-20, 21:29
Jag tänker inte ge dig mitt gamla användarnamn därför att jag inte tycker att det har nån betydelse i den här disskusionen.
Jag och snigelfarmor är inte samma person, punkt!

mvh Wildrose

wildrose
2003-10-20, 21:37
Och vad skulle hända om man hade några synpunkter på dina hästar?
förmodligen skulle man bara få en lång utläggning om hur dum man är som har en annan åsikt än du... :banana:

mvh Wildrose

shady
2003-10-23, 09:01
Nej där har du fel komentera du om du vill.

Fat dom har gulsot alla utom årets sto föl. Så det behöver du inte komentera.

Skulle du hitta något så tar jag taksamt emot kritiken, för då kan det ju vara så att jag blivit hemma blind och inte sett det, utan skulle det vara något så är jag inte sämre än att jag kan ändra det. Om det skulle vara så att det är fel alltså. :cool:

shady
2003-10-31, 20:30
Har du tagit ditt förnuft till fånga eller??

snigelfarmor
2003-10-31, 23:44
menar du mig eller?

så nä..hade jag ett sånt, då tackar man :-)

på måndag ska jag börja jobba i travstall igen...har ju inga galopphästar i umeå...
/jenny

hur blev det, var jag o den där andra samma person, räck upp handen ni som tror det fortfarande :-)

shady
2003-11-01, 08:35
Lite svårt att räcka upp handen. Men min är i luften. Vill gärna ha svar på min fråga också, eller glömmer du den hela tiden?????????

snigelfarmor
2003-11-01, 17:32
jo, vilken fråga?
tycker mest jag fått massa annat otrevligt i ryggen än frågor.

shady
2003-11-01, 19:12
Den jag skrivit ett antal ggr vid det här laget. Vilken bana häst jockey det rörde ig om samt datum. Du blev ju så otroligt upprörd över det du såg, så då borde du komma ihåg detta.

snigelfarmor
2003-11-01, 19:16
jaha

jag vet inte, jag såg ju på travet. det var samma dag som jag skrev inlägget och det var lopp två tror jag av de två som visas på tv. det var en manlig jockey röd dress har jag för mig.
men han är nog inte ensam och tydligen finns det folk inom galoppbranschen som tycker han var bra för deras häst. den kanske behövde extra extra mycket "stöd" ? :-(

shady
2003-11-02, 11:38
Någon som vet vem som vann komben den 15/9???

Måste bara få veta vem denna urdåliga jockey (enligt snigelfarmor) är.

GoddessOfLove
2003-11-02, 13:50
eftersom hon såg d på tv den 15:e va väl loppet från den 14:e ?

trion den 14:e vanns av troy o lopp 2 av yvonne .
http://www.tabygalopp.se/r_arkiv03/resultat_030914.html

fio
2003-11-03, 19:39
hur många hoppryttare hade förgjord för 10 år sedan, nu har ala de den ena dyrare än den andra..

INGEN hoppryttare hade förgjord för 10 år sedan och INGEN hoppryttare har förgjord idag.
Kanske dags att friska upp kunskapen om olika tillbehör och vad dom är till för innan du dömer ut en massa saker du inte ens har