Visa fullständig version : fällttävlans EM på tv??

wierd_chick
2003-09-15, 21:36
undrar är det någon som vet om någon tv kanal kommer visa något från detta? vill så gärna se men hade inte råd att åka dit... vet att svt24 ska sända men den kanalen har jag inte... :cry: någon som vet??

Tasty_mushroom
2003-09-16, 23:39
svt 24 e det enda ja vet..har inte heller den..skiiit!

FT_ryttare
2003-09-17, 15:14
tror oxå bara att 24.an sänder (jag har den *tacksam*)
fast om dom gör bra ifrån sej kanske svt sänder i dom vanliga kanalerna oxå menhoppas inte på för mycke. finns d ingen granne elle nån ni kan våldgästa??

rabbe
2003-09-18, 12:43
jag vill också se det men har inte svt24 =(

Ramona
2003-09-18, 16:23
Jag har det lyxigt for jag ska dit pa sondag!!
Jag hade akt lordag, sondag men vi har distrikt masterskapen i YR hoppning pa lordag och jag maste kora Chris dit. Kvalificerar han till finalen pa sondag far han skritta dit for jag ska till Punchestown och se falttavlan.

Alla stora namn ar dar, och det ar pa min hemmaplan, sa jag ska packa bilen med paraply och regnklader och aka dit.

fio
2003-09-18, 16:30
Men du vet att banhoppningen går på söndag och den är mindre rolig att se. Terrängen går ju på Lördagen.

Ramona
2003-09-18, 23:40
Ja, och darfor har jag tvingat Chris att ta ledigt fran skolan pa fredag (imorgon), sa att han kan kvalificera till sondagen da istallet. For YR-tavlingen ar fre-son. Och man maste hoppa pa fredagen eller pa lordagen for att fa kunna hoppa pa sondagen.
Sa nu ar det bestamt, Ramona ska till Punchestown pa lordag!! Dessutom ar det flera Grand Prix tavlingar i banhoppning pa lordagen, och jag ar mest inriktad pa hoppning, sa jag skulle tycka att det var roligt att se det med.

Det ska bli kul i alla fall....aven fast att det ar lavat regn hela helgen....men vi bor ju pa Irland, sa vad forvantar vi oss!?

Ryttarsmurfen
2003-09-19, 00:03
När går den o när sänds den på svt 24?
Någon som vet???

fio
2003-09-19, 18:59
Lyckliga dig då! Det är alltid skillnad att se tävlingen i verkligheten än att se på TV, jag kommer iallfall vara bänkad framför TVn både Lördag och Söndag!

FT_ryttare
2003-09-19, 19:19
hejsan! såg att eurosport har en sändning imorgon halv 1 (12.30) men vet inte om d e från EM.. stod bara ridsport.

Annars sänder 24.an runt halv2 tror ja d va..kolla tv tidning elle ridsport .se

fio
2003-09-19, 19:26
Jaså , det har jag missat! Undrar vad det kan vara ?? Svt 24 sänder ju direkt, men jag har väldigt svårt att föreställa mig att uthållighetsprovet börjar så sent som 13.20?? 12.20 Irländsk tid??
Skall kolla eurosport halv 1 oxå då :D

Francess
2003-09-20, 17:24
Det är väl kanske lite sent att svara nu...men jag har suttit och sett på tävlingen hela dagen nu! Började 1325 på 24 och håller på till 1830. Snart, snart kommer sista svenskan in! Som nr 54: Linda Algotsson. NU startade hon!!!

Francess
2003-09-20, 17:36
Jaha, nu kan jag avslöja att Linda kom in som tvåa efter sin ritt!!! Häst: Stand By Me. Kommentatorerna tror att hon ska ligga på sämst fjärde plats när tävlingen är över. *håller tummarna*

FT_ryttare
2003-09-20, 18:08
Ok summering till er som inte sett.
Magnus gällerdal trillade av..
Anna hassö imponerade INTE o såg ut att ha lite tankar sen VM.. riktigt dålig ritt ända från början då hon gick omkull redan på 2.a hindret.
Dag Albert såg bra ut dock ett stopp sen fick vi aldrig veta om han kom i mål.. (nyhetssändning osv..)
Johan Lundin såg kalas bra ut o imponeradeiaf på mej men fick bara se halva banan.
Linda algotsson såg oxå bra o stabil ut o ligge rpå 2.a plats inför morrondagen.

Sen vill jag skänka en tanke till Austin O'connor som krashade rätt in i trappen..Hans häst Fabio slog huvet rakt in i trappen o bröt troligtvis nacken elle spräckte skallen. ruskigt otäckt o jag får tårar i ögonen bara jag tänke rpå d.. :cry: :cry: :cry:
E så hemskt då d ska hända. Att förlora en häst bara för att den snubblar till..
Nu e d ju inte helt säkert att den dog men såg så ut ...

Lorelie
2003-09-20, 18:09
Hör du om de sa något om den irländska hästen som körde huvudet före in i trappan?

Francess
2003-09-20, 18:17
Nej, de avbröt bilden när det hände och sen släppte de ingen mer info under resten av tävlingen. Men det tog ett bra tag innan tävlingen fortsatte! Maken såg det när det hände och han sa att hästen gled ner med benen i vädret och det ryckte i kroppen. Dödsryckningar förmodligen? Jätteotäckt! Jag hörde inte heller nåt efteråt, men kan ju ha missat. Men det kommer säkert i Ridsport eller nån annanstans! Media brukar ju älska olyckor och att förfasa sig!

FT_ryttare
2003-09-20, 18:23
nej dom sa inget om den.
Men när den tog i trappen (hoppa ju upp för första steget) så gled den på rygg nerför trappsteget o benen rakt ut i luften utan att sprattla.. helt stilla..försökte liksom inte komma rätt.. blicken va alldeles tom o Austin sa Oh no Fabio... elle nå sånt.
har sett reprisen(inspelat) några gånger o e rätt säker på att den dog på fläcken.

Francess
2003-09-20, 18:29
Ja det trodde maken med (att Fabio dog på direkten), han är ju jägare och har sett fällda djur...otrevlig liknelse, men den enda jag kommer på. Tyckte han sa att det ryckte lite i benen (inte sprattlade!) men att hästen var helt stel och stilla i kroppen. Lättare att få rätt uppfattning när man kan se repris kanske! Mycket otäckt och tragiskt.

FT_ryttare
2003-09-20, 18:35
jo kanske ryckte lite i benen .. men just blicken o att den liksom bara gled ner utan att röra sej.. såg äckligt ut..
halsen böjdes även åt vä. prcis bakom öronen ungefär.. så tror han bröt nacken.
På Austins reaktion o på rösten så lät d iaf riktigt allvarligt..(hör d på bandet).

man kan ju iofs glädja sej åt att hästen dog lycklig.. den gjorde ju d den gillade. Men e ju en oersättlig förlust. o tycker så synd om Austin som förlorade en frisk häst pga. lite halt underlag o en snubbling. :cry:

Man vet ju att sånt här händer men man blir lika chockad varje gång.
Undra hur d gick med italienarens häst som startade först..såg illa ut d med fast kan ju ha varit en nervsmäll.. den lever ju iaf.

Francess
2003-09-20, 18:54
Missade italienaren...vad hände?

Lorelie
2003-09-20, 18:58
Jag såg när det hände, och sen satt jag och väntade hela avbrottet på att något skulle hända. Tyvärr uppfattade jag inte riktigt vad som hände, det gick lite för fort. Och man fick ju inte se någon repris, fast det är ju i och för sig ganska förståligt :(

Ramona
2003-09-20, 20:17
Jag stod pa andra sidan banan, sa jag sag inte vad som hande. Men banan var stangd i nastan en timme, sa det var allvarligt. Det var sa mycket askadare att man inte ens kunde komma nara for att se vad som hant.

Jag har precis kommit hem fran Punchestown, hoppades att det skulle vara nagonting pa nyheterna om det hela, men ingenting annu.

Annars var dagen helt suveran...det pissregnade, men hoppningen gick bra for de flesta, aven fast sa manga tog de enklare alternativen. Vissa hinder ar VERKLIGEN stora, vissa ar helt ok. Jag skulle tanka mej att hoppa 3/4 av banan ungefar. Det ar mycket som ser varre ut an vad det ar. Hur ser det ut pa TV??

Hoppas att de visar nagonting pa Irlandsk TV ikvall....sa far jag se utan att det sporegnar pa mej.

Det roliga ar att det var sol hela dagen hemma hos oss i Galway 2 1/2 timme fran Punchestown.

Mitrolle
2003-09-20, 20:22
hästen gled rakt in i trappsteg 2 i trappan med pannan före och det sa pang... sedan gled den knalldöd ner för slänten... *usch* ville verkligen inte se något sånt igen, men den dog ju direkt i alla fall... Stackars ryttaren bara!! :(

FT_ryttare
2003-09-20, 21:00
har dom gått ut med att den e död nu eller???
Den såg ju verkligen stendöd ut.. men man hoppas ju att d bara va medvetslöshet..
Italienaren som gick ut först kom till Euro hindret o landade på mage på mitten..däräven magnus gällerdal hade problem.. o gjorde en kullerbytta.. stödde inte på ena frambenet efter d men sen fick man inte veta nått om d heller..
men på TV så hade dom inte avbrott i en timme.. nnär fabio krashade.

Ingen som hört om Fabio verkligen dog elle inte?

Lorelie
2003-09-20, 21:03
Okej...

Vet du hur det gick för svenskarna Dag Albert och Lundin (hette han så?, hästen hette iaf Major Tom) vi som såg det på tv fick aldrig veta det

Mitrolle
2003-09-20, 21:13
Jo den dog... de sa det på tv4:s nyheter/sporten

FT_ryttare
2003-09-20, 21:15
Johan och Dag tog sej runt.Dag ligge rpå 39 plats o hade vad jag förstår ett stopp o massa tidsfel..26 ungefär.
Johan ligger 46 och hade 60 på hinder o 34 på tid tror jag.
har sett d här på EM sida..
ser inget om Fabio...

Ramona
2003-09-20, 21:42
Jag tror att ni fick se mer pa TV an vad vi gjorde som var dar pa plats. Det sporegnade, vilket gjorde att lusten inte riktigt satt pa ratt stalle....det ar inget roligt att ga runt banan nar det regnar. Det hade varit battre om det varit solsken.

Jag sag bara en svensk, en tjej.....hon hoppade inte sa bra, hasten sag ut att backa av hindren och hon pushade inte pa. Satt bara dar....jag hade sparkat pa som fan till de hindrena!!!

Jag ska be pappa spela in det som ar pa TV i Sverige. Ar det fler program?? Nar? Vilken kanal?

FT_ryttare
2003-09-21, 09:44
Fabio e död.
Han avled på banan, huvet trycktes in i halsen .. så stod d på textteve.

Nästa sändning e idag vid halv 4..tror ja d va. på SVT 24.. digitala marknätet.
Banhoppningen.

FT_ryttare
2003-09-21, 16:55
Hej!
Fransannen vann... vikken läcker häst han hade!!
Linda tog silver..*tjoho va kul*
o Pippa Funell tog brons!
grattis grattis!

m85
2003-09-21, 17:12
Det var duktigt gjort av Linda :) Ja fransmannens häst var riktigt läcker...

LabeRt
2003-09-21, 20:49
Tog hon silver?? De va ju jättebra.. Men usch vad hemskt det såg ut när Fabio gick in i trappen.. :cry:

aicha
2003-09-21, 20:59
Ang. Anna Hassö så antar jag att det var Badminton du syftade på..? :confused: Anledningen till att Anna var lite off var nog snarare att hon var sjuk & knappt hade tänkt starta om det inte hade varit för att Magnus fick bryta..

veronican
2003-09-22, 02:14
wohoo bamsegrattis till min klubbkamrat Linda som tog silver!! :banana: :bow:

fio
2003-09-22, 18:28
Ang. Anna Hassö så antar jag att det var Badminton du syftade på..? :confused: Anledningen till att Anna var lite off var nog snarare att hon var sjuk & knappt hade tänkt starta om det inte hade varit för att Magnus fick bryta..

nja det tror jag knappast på!! Hon hade ju redan ridit ut på distansen för längesedan när Magnus bröt , och är man på ett EM då rider man oavsett hur man mår.

Francess
2003-09-22, 18:48
Jag såg hoppningen på tv24. Jättespännande och urkul att Linda tog silver!

FT_ryttare
2003-09-22, 20:05
Jo d va Badminton jam enade.. då hon gick omkull..
alltså som fio sa... e man på EM så rider man nog ändå fast man e sjuk..
dessutom så va hon inte lite off utan väldigt mycke off.. bara anridningen på Euro hindret va ju pinsam.. hur kan man ens fundera på o rida så snävt.. :confused:

kul iaf att linda lyckades.. Bullen såg finfin ut han!

aicha
2003-09-23, 11:12
jaja, tro ni vad ni vill..

fio
2003-09-23, 17:14
Men du tror väl inte att man i ett lagsammanhang och kval till OS kan säga att "nej jag mår inte så bra så jag skiter i att rida"!
Även om Magnus hade fullföljt så kanske inte 3 eller 4 ryttaren hade gjort det och eftersom Anna red som nr 2 så är det bara att rida oavsett.
OCh det är inte ens säkert att alla hästar hade gått igenom besiktningen 3 dagen eller så kanske någon hade vägrat ut sig i hoppningen.
Du är nog ute och cyklar lååångt bort med dina "märkliga" argument.

aicha
2003-09-23, 19:30
ja tror ingenting.. :smirk: Men visst, du är ju stensäker på att det är så, så varsågod å tro på det..

fio
2003-09-23, 19:34
Det är Jannes uttryckliga order när man rider i ett lag och inget som jag har bestämt.
Man kan nämligen inte skapa sina egna regler när man rider i ett lag ( även om vissa faktiskt verkar tro att dom kan det) :devil:

Många många ryttare tvingas gå runt när dom egentligen vill rida rakt fram för lagets skull, Linda tex red en snabbare vägar när hon inte längre hade laget att tänka på.

Med din inställning hoppas jag att du aldrig kommer rida i ett lag, för lagets skull!

aicha
2003-09-23, 20:59
Vad är det som är så gräsligt med min inställning..? :confused: Självklart måste man göra allt för laget, jag säger bara att jag vet att Anna inte red på toppen av sin kapacitet, men jag vet också varför hon inte gjorde det.. Du har ju gjort det här till en diskussion om något helt annat. Jag skrev bara att det kan finnas massa olika anledningar till att saker blir som dom blir..speciellt inom hästvärlden. Ursäkta mig för att man öppnar käften..! :devil:

ia_
2003-09-24, 00:21
Jag var där, stod nog ca 5 meter från trappan där olyckan med Austin o hans häst inträffade oah ja, hästen dog på fläcken, kan svära på att han var död innan han ens hade glidit ner på plan mark... Ruskigt otäckt att se!

aicha
2003-09-24, 09:23
Fy fasen & se det så nära! Ja stog typ 20 meter från hästen som bröt benet i vattenhindret på Gärds, det va inte heller nån höjdare.. :cry:

olgaklara
2003-09-24, 09:28
Fast om hela Sveriges elit står och faller med 4 ryttares resultat i EM så är det väl självfallet som så att man rider för kung och fosterland om man är med i det laget :D

Jag har själv ridit med en illa stukad fot sista dagen just endast för laget.

Sverige förlorade ju chansen att deltaga i OS nu OCH det finns andra ryttare som är på väg upp som mycket väl skulle kunnat göra ett super resultat på OS nästa år!

Frånsett de som nu red asså :devil:

fio
2003-09-24, 16:36
Nej DU skrev att om inte Magnus hade brytit funderade Anna på att inte ens rida för att hon mådde dåligt. Då skrev jag att det är omöjligt för så får man inte göra oavsett hur man mår! Och då svarar du att tro vad ni vill :confused:
Läs dina inlägg igen!!

fio
2003-09-24, 16:52
[quote]

Vad är det som är så gräsligt med min inställning..? :confused: Självklart måste man göra allt för laget, jag säger bara att jag vet att Anna inte red på toppen av sin kapacitet, men jag vet också varför hon inte gjorde det..

Jo jag har talat med ett par av hennes mindre glada lagkamrater så jag vet också vad det beror på :mad:

Francess
2003-09-24, 19:00
Men VAD berodde det egentligen på då???

fio
2003-09-24, 19:01
Sorry, det håller jag för mig själv.

aicha
2003-09-24, 19:16
Så du vet vad det beror på, men kan inte skriva det..? Va bra.. De mindre glada lagkamraterna (förutom Linda), var förstås helnöjda med sina egna insatser..? :angel:
Det känns som om det här börjar spåra ur.. Det gick helt enkelt åt skogen för laget, å den enda som gjorde en godkänd insats, av en eller annan anledning, var Linda..

fio
2003-09-24, 19:52
Linda var inte heller så nöjd med hur det gick för laget, men det var ju inte hennes fel att det gick åt helvete iallafall!
Johan kom ju runt iallafall och det tyckte jag var helt OK! även om det var 3 stopp.
Anna red väldigt klantigt på räcket som hon störtade på 2 gången, inte ens jag gör så urdåliga anridningar på långa vägen :D
MAgnus häst var bakom skänkeln från start till mål, den brukar ju hoppa ganska lätt och han fick jobba HÅRT men det räckte tyvärr inte denna gången.

Du visste ju oxå vad det berodde på men har inte heller skrivit det av någon anledning :devil:

aicha
2003-09-24, 20:04
Nu får du väl ge dig!! Ja skrev väl för f**n inte att lagresultatet var Lindas fel..! Tvärtom, att hon är den enda som kan va nöjd med sin runda..! DU kanske skulle läsa mina inlägg igen..? Klart att inte Linda heller tycker det är kul att det går dåligt för laget..men att lägga 3 kassa resultat på Anna låter lite fegt i mina öron.. Sen tror jag inte att Anna "störtade" 2 gånger på samma hinder..?
Jo, ja skrev att det berodde på att Anna mådde mindre bra..men det missade du kanske..?? :devil:

FT_ryttare
2003-09-24, 20:50
ok nu spårar d ur..
linda gjorde en brq insats.. johans va ok tyckte jag..
dag gjorde oxå bra ifrån sej men inte i laget då..
o magnus va mindre lyckat likaså annas.
Fio menade andra gången anna störtade va d pga. en dålig anridningen.
inte andra gånge på samma hinder. hon störtade ju som bekant på 2.a hindret oxå ellenått.. "banken"....
nu slutar vi klaga på varandra,

fio
2003-09-24, 21:09
Men är du helt dum i huvudet eller!!! VAR har jag skrivit att Anna störtade 2 gånger på samma hinder???? Jag skrev där anna störtade 2 gångeN .LÄÄÄÄÄÄÄSSSSSSSSS människa!!!

och VAR påstod jag att att du har skrivit att lagresultatet var Lindas fel?????????

Och VAR har jag skrivit att det var Annas fel att dom andra inte hade lysande resultat???????????

Du är ju för fan inte klok.................

aicha
2003-09-24, 21:15
Ojojoj, du är ju otäck..ha ett bra liv..

olgaklara
2003-09-25, 10:37
Jag kan ju tycka kanske att Anna inte skulle varit med i laget överhuvudtaget då hon faktiskt inte gjort mer än en start i högre klass sedan olyckan.

det är lätt att vara efterklok, men när man rider i lag så får man offra sig så är det.

Gebsona
2003-09-25, 12:01
Nu är det så att fälttävlan har en viss benägenhet att bli av med de ekipage som från början står på listan. Både människor och hästar blir skadade innan avresan; Onyx/Viktoria Carlebäck, Raskolnikov/Annica Claesson, Mr Dalby/Anna Hilton. Därför får de som från början inte överhuvudtaget var påtänkta till mästerskapet åka. När Mr Dalby ej var startklar stod valet mellan Anna Hassö/Son of a Bitch och Dag Albert/Midnight Blue. Dags häst fick en senskada för ett år sedan och jag kan tänka mig att lagkapten Jan Jönsson tänkte hellre nåt stopp i terrängen men en frisk häst genom veterinärbesiktningen på sön, än en terrängritt med nåt stopp OCH en häst som kanske inte går igenom veterinärbesiktningen på sön. Nu kom Dag igenom tävlingen men inte Anna. Men som sagt; Det är lätt att vara efterklok.

Anna var helt enkelt inte förberedd på tävlingen och vem kan klandra henne? Sluta tjafsa, läget för OS blir inte bättre för det.

OBS! Linda och Standis: Ni tillsammans är bäst och vackrast i hela världen och jag ska alltid hålla tummarna för er! Att slå ALLA britter är inte fy skam!
:banana:
Ha det bra alla och sköt om er!

fio
2003-09-25, 16:45
OBS! Linda och Standis: Ni tillsammans är bäst och vackrast i hela världen och jag ska alltid hålla tummarna för er! Att slå ALLA britter är inte fy skam!
:banana:
Ha det bra alla och sköt om er!

[/quote]

NEJ!! Fair Dobbin är MKT vackrare, Bullen är bara fet och klumpig ;)

Och att Linda skulle klå dom flesta är bara helt självklart :D

olgaklara
2003-09-26, 10:46
Fast jag vet ju att de andra i laget har ju haft bra mycket mer skador än vad Dags häst haft. Dessutom så har ju hans häst gått mycket bra i år och tävlat en hel del och det borde ju bevisa att den håller.

Du skrev just det jag menade ATT hon inte var tillräckligt förberedd och skulle kanske inte varit med i laget pga det som hände i Badminton FÖR det sitter alltid kvar i huvudet ett tag oavsett man heter Mark Todd eller Anna Hassö :D

Pooh
2003-09-26, 14:32
Svar på: "Fast jag vet ju att de andra i laget har ju haft bra mycket mer skador än vad Dags häst haft."

Johans Tom har inte varit skadad alls, utan har varit fräsch hela tiden. :)

Gebsona
2003-09-26, 22:18
*Hehe* Jag hoppas att du skojar angående att Standis är "fet och klumpig"..! :)
Jag håller med om att Dobbin är väldigt charmig och söt(Väldigt läcker). Maja är inte heller någon ful krake=) :cool:
Allvarligt talat så passar Linda väldigt bra ihop med alla sina hästar, men Standis var jättefin förra helgen, och du vet uppenbarligen inte vad du talar om när du säger att han är "fet och klumpig". På EM:et var han INTE fet(fråga mig), och definitivt INTE klumpig! I hoppningen och terrängen är han smidig som en katt, även om det inte ser ut så(felfri lixom)!!
Har ingen "favorit" av hästarna, alla är fina och söta på sitt sätt=)

Ha det fint alla, och bråka inte!

Kram!
:idea:

fio
2003-09-27, 23:22
Jo han ÄR fet och klumpig och det ser fruktansvärt tungt och jobbigt ut för honom att springar runt i terrängen.

Han är ju inte direkt som dom andra ländernas hästar och det är ju intet för intet han kallas Bullen.
Om hon inte sparkar på honom stannar han och det säger hon ju själv , hon var ju helt slut efter terrängen på EM.
Så direkt galoppvillig och lätt är han knappast även om han hoppar väl.

fio
2003-09-28, 00:14
Fet är väl kanske fel ord men tung då....
Han är väldigt (för) tung för att gå fälttävlan egentligen, även om han som sagt är väldigt smidig och välhoppande.

Gebsona
2003-09-28, 22:21
"Han är ju inte direkt som dom andra ländernas hästar och det är ju intet för intet han kallas Bullen."

Det är heller intet för intet att han har tagit EM- silver två ggr samt SM-guld en gång! Ledsen men jag vägrar att hålla med dig om att han "är egentligen för tung för fälttävlan". VADDÅ "EGENTLIGEN"??! Att det bara är i min fantasi han har tagit silver eller?
Nej, han skulle aldrig klara tiden om hon inte var på honom, men hello! Alla kanske inte vill ha hästar som man inte behöver skänkla!
Hellre en sån häst än en som kastar sig in i saker som den sedan ej kan reda ut..!

Ha det fint! :bump:

fio
2003-09-29, 15:21
Det har väl knappast med saken att göra om han tagit silver eller ej , du får väl gilla honom bäst du vill men du kan INTE påstå att han är en fälttävlanstyp för han ÄR för tung oavsett vad du tycker.
Tom Linda tycker det , så du behöver inte försvara honom.
När man tänker på en fälttävlanshäst skall dom vara snabba , vilket han INTE är och det säger oxå Linda , dom skall vara lätta , vilket han heller INTE är och det säger Linda oxå och dom skall galoppera lätt , vilket han inte gör.

Han må vara hur bra som helst och även vinna OS guld men urtypen för fälttävlan kommer han aldrig att bli och det är bara att acceptera!

fio
2003-09-29, 16:19
Jag hoppas du fattar att jag absolut inte tycker Stand By Me är en dålig häst! Det är en jättefin häst, speciellt en jättfin hopphäst.
Men däremot är han egentligen för tung och långsam för att vara en fälttävlanshäst även om han tagit EM silver, han har ju varit mkt skadad oxå och det har ju just med det att göra att han är för tung och långsam och får jobba väldigt hårt för att komma inom tiden och sånt tar på kroppen.
Det är därför dom flesta ryttarna rider på fullblodshästar!

veronican
2003-09-29, 19:56
Men Stand By Me har väl ändå inte varit halt i överbelastningsskador?? :confused:

fio
2003-09-29, 20:26
inga kommentarer :D

olgaklara
2003-09-30, 11:15
:o

pixiegnomen
2003-10-05, 12:32
Jag inte, men det känns som om en häst tar ett EM silver i ridsportens tuffaste gren är den ändå ganska lämplig lr?
En hästs framgång avgörs inte alltid på hur den ser ut exteriört utan om dess psyke. Figting spirit, viljan att göra sitt bästa och ställa upp är mycket viktigare egenskaper än att bildmässigt se "rätt" ut, kolla bara på hästar som Mynta.
Sen att då Linda enl dig sagt att hon tycker han e tung osv, so what? Han tog silver och då måste hon va ganska nöjd med sin häst... :confused:
Och, Anna var febrig och sjuk, det var inte särskilt schysst att få det att låta som om hon orsakat det själv, jag fick uppfattningen av att du ville det skulle låta som hon var bakfull lr nått :mad:.

fio
2003-10-07, 16:53
Men VART har jag påstått att Linda inte är nöjd med sin häst??? och VART har jag påstått att Stand By Me är en "dålig" häst bara för att han är tung?

Jag säger bara att han är inte idealet för att han inte galopperar lätt , han är för tung och långsam och det sliter väldigt mkt på en häst som får jobba så i terrängen som han får göra oavsett om han vinner OS eller ej!

must
2003-10-09, 17:40
Jag inte, men det känns som om en häst tar ett EM silver i ridsportens tuffaste gren är den ändå ganska lämplig lr?

Men han tog ju inte silver PÅGRUND av att han är stor och tung utan TROTS att han är stor och tung en milsvid skillnad.
Jag såg hela EM sändningen och det var ingen häst förutom Stand By Me som var så tunggalopperad, OCH jag antar att det finns en väldigt logisk förklaring till det.

En hästs framgång avgörs inte alltid på hur den ser ut exteriört utan om dess psyke. Figting spirit, viljan att göra sitt bästa och ställa upp är mycket viktigare egenskaper än att bildmässigt se "rätt" ut, kolla bara på hästar som Mynta.

Ja absolut men det går inte att jämföra Mynta och stand by me , Mynta är ingen "avart" för sin sport även om hon är liten, det finns ju mer en medicinsk förklaring till att hästar inte skall vara tunga och långsamma i terrängen.

Sen att då Linda enl dig sagt att hon tycker han e tung osv, so what? Han tog silver och då måste hon va ganska nöjd med sin häst... :confused:

Vem har sagt något annat :confused: Vad jag kan utläsa i fios inlägg har hon aldrig påstått att Linda inte skulle vara nöjd.

Och, Anna var febrig och sjuk, det var inte särskilt schysst att få det att låta som om hon orsakat det själv, jag fick uppfattningen av att du ville det skulle låta som hon var bakfull lr nått :mad:.

Den där urdåliga anridningen orsakade hon helt själv, så rider man bara inte :mad:

Bakfull har jag aldrig läst, Men finns det en anledning till att du just drar den slutsatsen :angel:

[/quote]

aicha
2003-10-10, 10:05
Oj, ännu en "expert".. :devil: Lägg ner nu.

workaholic
2003-12-30, 20:55
Snacke har inte heller varit skadad innan, och inte Major Tom som sagt, men det är nog dom enda som inte varit det.

olgaklara
2004-01-03, 09:37
visst har de varit det :smirk:

workaholic
2004-01-03, 20:01
olgaklara: Ursäkta?

aicha
2004-01-04, 16:45
För att "härma" Workaholic: Ursäkta..? Snacke har minsann inte varit skadad iaf!

fio
2004-01-07, 16:18
Snacke står ju som konvalescent nu!! Efter en operation av knäet han SKADADE på EM.

Sedan skrapade dom bort något på baksidan av knäet samtidigt.

Major Tom har faktiskt inte alls varit skadad någongång utan det enda han har haft har varit några känningar i framkotorna för några år sedan men det är bara en styrkesak och dom problemen finns inte längre.

snö_
2004-01-07, 17:23
konstigt att du vet allat om allt och alla! :eek: :devil:

fio
2004-01-07, 18:19
Nej det är väl knappast konstigt när jag känner alla , eller??

aicha
2004-01-07, 21:46
Det jag menade var att Snacke inte har varit skadad innan..! Och det är ingen som vet säkert om den här skadan kom på EM, han har varit fräsch efter det.
Vi märkte att han inte var OK i Pau, that's it..

aicha
2004-01-07, 22:13
Sen var det ju rena rama turen att de hittade problem nr 2, när de skulle fixa problem nr 1.. :bow:

fio
2004-01-08, 17:51
"Vi" ?? var inte du hästskötare åt Bella i Pau :confused:

Nåväl hoppas han blir bra och inte får några problem i efterhand iallafall ;)

workaholic
2004-01-08, 23:17
Om jag inte har fel så diskuterades om hästarna till EM och vi pratade om vilka som varit skadade innan... Snacke har inte varit skadad innan skrev både jag och ovanstående. Sen var det nog så att man hittade problem nr 1 när man skulle operera problem nr 2 som inte hade något med skadan att göra egentligen. Så det var ju tur att man skulle göra en förebyggande åtgärd, och hittade en benbit som slagits loss. Nåja, han är tydligen igång igen, så det är väl skönt att det finns duktiga veterinärer.

aicha
2004-01-09, 16:24
Nej, jag och Bella delade bara på körandet ner till Pau, för att hon skulle slippa köra själv. Anna hade ju Ann med sig i lastbilen. Det är Anna jag har jobbat åt.
Japp, håller alla tummar för att Snake blir frisk..! Ser bra ut så här långt.