Visa fullständig version : Höjden av egoism?
kopparberg 2003-09-19, 07:36 Kom att tänka på en händelse som utspelade sig på den sista tävlingen för i år jag var på.
Det var ENORMT mkt starter och 3 klasser den dagen. 1,00, 1,10 och 1,20.
I mittenklassen var det nästan 100 starter i avdelning A, sedan tillkom avdelning B.
I slutet av avd B i klass 2, så meddelar speakern detta "det har inkommit önskemål om att sätta avdelning B före avdelning A i 1,20 klassen, men det bifalles ICKE."
ÄR det höjden av egoism eller??!! :confused:
Helt ok om avd B går före avd A, och inte som det brukar A före B.
MEN då ska ju det vara HELA dagen givetvis!
Så det var alltså ngn/några ryttare i unghästklassen som tyckte det skulle vara helt ok och väldigt rättvist om just DE fick rida sin avdelning sist i 1,10, och först i 1,20! :eek:
Inte alls taskigt mot ryttarna i avdelning A!
* ironi * :mad:
KUL (not...) att ha startat bland de första i avd A i 1,10 och sedan vääääääänta på start i 1,20.
Jag skulle SKÄMMAS och inte ens våga fråga ngt sådant! :crazy:
Skulle ni?
Man slutar aldrig förvåna sig.
Pontevecchio 2003-09-19, 08:33 Folk är roliga ibland.. :D Att ens komma på ideén.
kopparberg 2003-09-19, 08:43 Jag tyckte jag kunde höra en liten antydan till irritation i speakerns röst, så jag undrar vad den/de som frågade fick för svar där i sekretariatet/domartornet! :devil:
Anledningen till frågan är antagligen att avd B är just unghästar....
Äldre hästar klarar oftast väntan bättre än unghästarna...
Jag hade dock inte frågat om att lägga om starterna, utan jag hade strukit min unghäst från andra klassen om jag ansåg att det blev för lång väntan.
bibban
kopparberg 2003-09-19, 10:11 Precis! Jag anser också att man SJÄLV tar beslut om man anser ngt med tävlingen "fel"!
Själv så strök jag mig i ena klassen på en dressyrtävling för några år sedan.
Jag hade första starten före 9.00 på morgonen, och den andra efter 20.30 på kvällen.
Det var i april, och väldigt kallt och ruggigt ute.
Och jag ansåg att min häst INTE skulle stå i sin transport och vänta på start nummer två SÅ länge.
Dessutom hade jag i det fallet mkt lång resväg.
Och när min pålle var unghäst, så var start på just den klubben ngt jag hade undvikt! Just för att det ALLTID är så mkt starter där...
Splittan 2003-09-19, 10:44 Jag skulle SKÄMMAS och inte ens våga fråga ngt sådant!
Skulle ni?
Det där måste jag ju bara prova när unghästen är gammal nog att börja tävla :devil:
Det hade ju varit skönt att komma hem tidigt från en tävling :devil: :devil:
Nä allvarligt, hur kan man äns komma på en sådan ide???
kopparberg 2003-09-19, 11:52 Testa och återkom med svaret! :devil:
Jag kan faktiskt förstå att man ställer frågan. För just unghästar som går 1,10 & 1,20 i början av säsongen kan det handla om mycket pengar. Mycket mer än vad det gör för de vuxna hästarna. MEd andra ord så handlar det om att kvala till Falsterbo, Breeders osv.
Så är man nu på plats och kanske har åkt långt så gör man kanske vad man kan för att få rida sina klasser istället för att stryka sig och åka hem. En 5-åring som kanske inte varit ute på så många tävlingar har antagligen betydligt svårare för att stå i transporten och vänta än en äldre häst med rutin. (Som någon annan konstaterade.)
Jag förstår att de sa nej till det. Jag förstår också att ni tycker det var jättekorkat. Men om jag nu stod med min unghäst på en viktig tävlingsplats och samma sak uppstod så skulle jag inte tveka att fråga! :)
/Cyllene
Vita_N_6520 2003-09-19, 19:00 Vad är det för fel med det??? :confused:
Det var ju bara ett önskemål ...
Nja, det beror lite på antalet starter om jag skulle komma på tanken att fråga något sådant, hur månge det var i 1.20 framgick inte i ditt inlägg så jag kör ett exempel
Avd A 87 starter, Avd B 12 starter, ja då skulle jag kunna med att fråga (sen om det inte går igenom är en annan sak, då skulle jag kanske överväga att stryka), just därför att 12 starter tar inte så lång tid och just för att de är unghästar.
Vid den här skillnaden på avdelning storlek så tror jag inte att jag som avd A ryttare hade tyckt att det var fel att låta unghästarna går före, men om det tex var avd A 50 och Avd B 42 så hade jag inte vara speciellt positivt inställd på ändring av programmet (som avd A ryttare).
rörigt men jag tror du förstår vad jag menar. :)
Jag har varit med om att de sent flyttat avd B före Avd A. För min del gjorde det inte så mycket för jag hade sen startid eller red in den klassen.. Men däremot hade jag en klubbkompis som red både i avd a och b och hon haan hade börjat rida fram sin avd a häst när de meddelade att avd b gick först. Hon fick lite problem. Men det löste sig efter lit "bråk".
Jag förstår visserligen dem som inte vill stå med sin avd b hästar hela dan men det är ju inte kul för nån att vänta.
Det FINNS ett rent praktiskt skäl till att man generellt låter avd B gå efter avd A.
Nämligen att det ÄR unghästar i avd B...
Banbyggaren har rätt att göra smärre förändringar inför avd B OM t.ex något hinder visat sig skapa en stor mängd problem (som banbyggaren kanske inte förutsett...) för de "vuxna" hästarna. för att inte utsätta de yngre och mindre rutinerade hästarna för obehagliga tävlingsupplevelser. DÄRFÖR bör de vuxna hästarna hoppa först.
Nu hr jag ingen aning om ifall det var så i det angivna fallet, men generellt så ÄR det så! :)
Allt detta braket hade lost sej om man inte var tvungen att vara dar pa morgonen for att "deklarera" (kommer inte ihag vad det heter pa svenska!!). I Sverige har vi sa konstiga regler, att alla maste vara dar typ vid 9.30.
Dessutom sa maste man i Sverige anmala sej flera veckor i forvag, detta ar ok till stora tavlingar, men pa regional eller lokal niva ar detta helt galet.
Men det ar sa mycket som ar fel med hela var varld, sa mycket man vill andra pa.....men ibland maste man acceptera och leva med det som finns.
Jag tycker att om en hast hoppar MYCKET samre for att den statt i transporten i en timme eller tva extra, sa var den nog inte sa bra till att borja med. Sluta dalta med hastarna, och ha respekt for tavlings arrangorerna - hade det inte varit for dem hade ni alla varit hemma och ridit pa ridbanan!!! Attangera en egen tavling som ni tror att det ar sa latt.
Jag hade hatat att vara domare, om alla hade kommit och klagat pa det minsta lilla.
Jasså, måste alla vara där 9.30, det har jag aldrig varit med om, däremot bör man väl vara där innan ens första klass börjar så man hinner gå banan om man inte själv anser att man klarar det med att se andra rida den.
Startanmälan är borttagen så som anmäld räknas du som startanmäld.
Varför är det galet att anmäla sig flera veckor i förväg, det brukar var ca 2 veckor innan tävlingen går som anmälningstiden går ut, eftersom de flesta som arrangerar tävlingar har ett liv och jobb vid sidan om så är det tacksamt med den tiden att få ordning på startlistor mm och resten som ska arrangeras omkring.
Som domare får man faktiskt inte så mycket klagomål, deremot som sekretariatspersonal får man ta jäkligt mycket obefogad skit, tex utskällning för att det regnar ute.. :crazy:
Jag tycker att om en hast hoppar MYCKET sämre for att den statt i transporten i en timme eller tva extra, sa var den nog inte sa bra till att borja med. Sluta dalta med hastarna
De unghästar som gå 1,20-klasser i april tillhör antagligen Sveriges bästa i den åldersgruppen. Detta gäller inte de vuxna hästarna som går 1,20.
:smirk:
Sen handlar det inte om att hästen hoppar sämre av att stå i transporten - utan att en unghäst helt enkelt inte är vuxen och har samma tålamod som en äldre häst!! Och hade det bara handlat om en timme hade det nog inte ens varit aktuellt att fråga...
Med andra ord så handlar det inte om daltande utan om sunt förnuft och att vi är rädda om våra duktiga unghästar. Man vill att de ska få en så positiv bild av tävlandet som möjligt!
Ja fast å andra sidan är unghästen ute på tävling för att lära sig och vänja sig och inte för att vara bäst (eller hur? *min syn på saken*) så då är det ju inte mer än rätt att de lär sig vänta, tänk om unghästarna aldrig får vänta som unghästar och så plupp blir de "vuxna" och måste göra allt det där som de inte har behövt innan... dessutom är det nog lite individuellt... vissa unghästar behöver ta igen sig istället...
har du själv ridit unghäst/haft unghäst?
För unghästar är det faktiskt väldigt skönt att slippa stå hela dagen i transport(självklart är det det för alla hästar, men unghästar är ändå unga och förhållandevis orutinerade).
Jag tycker inte det var något fel i frågan alls, man kan ju alltid fråga och sen får man se vad svaret blir. Det var ju tur att ni skulle bli informerade i tid, och kan då välja att rida fram hästen senare istället.
Det är värre när de bestämmer att avd.b ska gå på morgonen och de tidigare inte informerat om det, avd.b hästarna då som räknar med att de startar sist.
Jag undrar bara hur många det är som GLÖMT BORT att det faktiskt, enligt djurskyddslagen, inte är tillåtet att ha pållarna ståendes i transporten hela dagen??? (Såvida man inte plockar ur all inredning och transporten håller samma mått som krävs för uppstallning i spilta...)
INGEN hittills har funderat över detta, efter vad jag kan se...
OM arrangören tillhandahåller boxar (eller daguppstallning i spiltor) så är problemet ur världen, dvs hästen kan lika gärna stå i boxen på tävlingsplatsen hela dagen som att stå i boxen hemma.
Finns inte tillgång till uppstallnng på tävlingsplatsen så hade jag helt enkelt avstått från den ena av klasserna och åkt hem i stället, alternativt kommit senare på dagen och bara ridit den andra klassen...
kopparberg 2003-09-22, 08:33 Som du säger, fråga kan man ju alltid!
Men att välja den tävlingsplatsen med en unghäst?! Näää, det skulle jag nog undvika om så mkt stod på spel!
Eller i allafall då välja ngn av tävlingarna där de hade uppstallning i så fall, för att ha en box till hästen.
Just denna tävling var extrainsatt, och de hade då ingen uppstallning trots att det var tvådagars.
kopparberg 2003-09-22, 08:36 Jodå, jag förstår vad du menar!
Det var inte bara "några stycken" det var tal om.
I 1,10 var det 50/50 avd A och B.
I 1,20 var det fler starter i avd A, men ändå REJÄLT med starter i avd B.
kopparberg 2003-09-22, 08:38 Då har jag lärt mig ngt nytt!
Men det var ju smart! Att göra det så lätt som möjligt för att "bebisarna" ska få en chans att göra ett bra jobb!
kopparberg 2003-09-22, 08:39 Man har inte alls ngn speciell tid man måste vara på en tävlingsplats!
Inte på ngn tävling jag varit på i allafall!
kopparberg 2003-09-22, 08:43 Min nuvarande häst är 10 år, jag har haft honom sedan han var 1 år. Är det nog svar på din fråga? ;)
Han hade minst en "placering"/dag när han gick unghästklasserna.
Dessutom var han mkt noggrant tränad att åka/stå i transporten redna som "snorunge", så han har sedan första tävlingsdagen alltid sovit lugnt i kärran mellan klasserna...
kopparberg 2003-09-22, 08:43 :bow: :bow: :bow:
Förmodligen var de från mitt distrikt de som frågade. Här är det nämnligen mer regel än undantag att de lägger unghästklaserna sist i första klassen och först i den efter för at var snälla mot unghästarna. Håller med om att det är taskigt mot övriga men jag har blivit så van vid det att jag inte reagerar nämnvärt, oftast har ju iofs unghästarna varit betydligt färre än de vuxna iannat fall hade jag kanske reagerat mer.
kopparberg 2003-09-22, 15:25 Jag hade inte heller höjt på ögonbrynen OM det varit anslaget i ryttarmeddelandet!
Då hade jag vetat premisserna när jag åkte dit. OCH kunnat välja om jag skulle avstått.
Jag har ett annat fenomen. Jag jobbar heltid, och ska upp astidigt på måndag morgon.
Är då tävlingen i fråga en söndag, så kan jag tänka mig MÅNGA saker jag hellre vill, än att komma hem vid midnatt!
Nu var tävlingen i fråga på en lördag, men ändå.
Jag är en sådan som blir sur när saker som KAN anslås i tid, anslås i sista minuten.
Tex så när det var en massa ridskolecuper i några år, där både ponnyer och stora hästar var med.
Klubben som skulle ha distriktsfinalen i en av de cuperna, skippade att anslå det i BÅDE proppen och ryttarmeddelandet.
Och jag kan ju LUGNT säga att hade jag vetat om denna ursega klass med både ponnyer (dessa kategorier...) OCH stora hästar PLUS stilbedömning, så hade jag INTE ridit de klasser jag gjorde!
För det fanns två 1,10, och jag tog den sista! Och före den hade de klämt in denna cup...
Likadant anser jag att flytta om avd A och B. Ska det göras, ska det anslås i tid!
Så ALLA har samma förutsättningar att "ladda upp"!
Håller med idg om att det är hopplöst när man inte får veta saker iförväg, det brukar itne anslås här heller, möjligen (men inte alltid) i ryttarmeddelandet, men eftersom det är så pass vanligt räknar man nästan med det. Men jag ska ju itne säga att jag uppskattar det, fast jag tävlar så pass sällan att jag inte irriterat mig så mycket på det. Men tacka vet jag fälttävlan , fasta starttider och man rider bara en klass :), oftast över två dagar här iofs vilket gör att båda dagarna går åt, men inte hela dagar och man vet tiderna i förväg.
kopparberg 2003-09-23, 08:58 Jag har faktiskt aldrig varit med om att det varit så!
Har aldrig ens hört talas om det?! :confused:
Är det ett "Stockholmsfenomen" kanske?
För där i storstaden är det ju många andra saker som jag aldrig heller upplever, tex lottning.
Förmodligen är det ett Stockholmsfenomen, liksom bortlottningaran som ju tom spridit sig till hopptävlingar, att man kan bli bortlottad i dressyr och fälttävlan har man ju vant sig vid men hopptävlingar det är nog nytt för i år, eller möjligen förra året.
kopparberg 2003-09-23, 14:28 Hur stora är hoppklasserna innan arrangören börjar lotta?
Själv var jag i fjol på en tävling i Daladistriktet, där arrangören inte begränsade antalet efteranmälda.
Så en klass som INKLUSIVE avdelning B skulle ligga på under 50 starter, slutade på det DUBBLA! :crazy:
Så jag som den dagen inte red första klassen hade ju med ryttarmeddelandet beräknat hur länge första klassen skulle ta. Kan säga att jag var på tävlingsplatsen sisådär 3 timmar tidigare än jag behövde! :crazy:
Då tänkte jag faktiskt på alla unghästar! Dubbelt så lång väntan...
Jag tycker allt arrangören ska säga nej till efteranmälningarna när de blir SÅ många!
Jag vet inte riktigt, det beror på klubben, men det börjar väl bli kritiskt när det blir uppåt 3-400 starter på en dag. Kring 120 starter bara i avdelning A och sen 30-40 i avd B har jag sett då är det verkligen inte kul att starta tidigt och sen vänta på ev prisutdelning eller start i nästa klass.
Min klubb har tävlingar i helgen, vi har 3 klasser/dag och hittills 273 starter på lördagen (största klassen 90+27) och 236 starter på söndagen det anses väl rätt normalt, ingen fara för bortlottninga alltså.
kopparberg 2003-09-24, 10:12 Oj vad starter! :eek:
Och här i Örebrodistriktet är det inte ovanligt med klasser där det bara är sisådär 20-25 starter per avdelning i en 1,10...
Jo det blir litegrann, det är väl lite av en ond cirkel här nu. Få tävlingsarrangörer (iallafall i relation till antalet ryttare) ger massor av starter vilket gör tävlingsdagaran långa och jobbiga för arrangörer/funktionärer vilket gör det ännu svårare att hitta tävlingsarrangörer osv...
kopparberg 2003-09-24, 11:53 Säkerligen är ju problemet också att de tävlande ryttarna själva inte ställer upp som funktionärer på tävlingar där de inte själva deltar.
OCH att alla tävlande ryttare resonerar likadant!
Man ser ju ofta här på forumet om vilket krångel det är att få arrangörer till olika laghoppningar.
I distriktet där jag bor så måste en klubb som deltar med ett lag själva arrangera en lagtävling inom två år.
En fullkomligt självklar "lag" tycker jag, men tydligen har inte alla distrikt det märkligt nog! :confused:
Fler tävlande borde ju vara = fler funktionärer tycker jag...
Jo visst är det det som är problemet, och det är nog mycket ett storstadsfenomen. De flesta är alldeles för stressade för att hinna/orka ställa upp. Jag har själv dåligt samvete för att jag inte jobbar tillräckligt med tävlingarna i klubben. Försöker ställa upp som funktionär så mycket jag kan men känneer att jag inte kan/orkar tar ansvar för själva arrangerandet, och det är det som krisar hos oss just nu. Tävlar iofs inte så mycket själv att jag ligger på "minus" men det hjälper ju inte, nån måste ju ta ansvaret för tävlingarna och alla känner som jag.
Får väl se hur det blir till våren ev avstår vi tävlingar då men det känns ju verkligen inte bra, men alla har väl lika bra (elelr bättre) anledningar som jag till att de inte kan/vill åta sig det.
Har tidigare i min gamla klubb varit betydligt mer aktiv och var funktionärsansvarig imånga år men just nu fungerar det inte. Synd att alla verkar ha det likadant...
någon skrev att dom aldrig slutar att förvånas, jag håller men men kanske inte av samma anledning.
Hur orkar så många här blir upprörda och börja bråka över så lite.
Jag tycker det är helt rätt att personen ifråga vill lägga avd B först. jag har varit på flera tävlingar där sådan situation har uppstått och inte ens reflekterat över att avd B ska gå före bara speakern meddelar en sådan förändring i tid så alla hinner planera sin dag.
Det är förståss bara min åsikt.
MVH Cissan
kopparberg 2003-09-25, 07:17 Men så länge du gör NÅGOT är det ju ok!
Om ALLA gör som dig, gör NÅGOT, så är det ju inga problem!
Problemet är ju att alldeles för många inte gör NÅGOT ALLS!
kopparberg 2003-09-25, 07:18 "I tid" är knappst ett par minuter innan avdelning A ska börja...
Vilket var fallet där jag tävlade, OM arrangören hade gått med på önskemålet.
Jo visst men samtidigt måste ju nån ta huvudansvaret och om alla är som jag blir det ju inga tävlingar varken att tävla på eller att vara funktionär på. Men visst hade alla gjort nått hade det ju inte varit så jobbigt att var huvudansvarig heller.
Men jag har inte jättedåligt samvete, bara lite, är nog en sjukdom :-).
kopparberg 2003-09-25, 10:17 Jag är allt en "dålig-samvetare" jag också! :o
Men så höll jag på att bränna ut mig totalt på mitt ideella arbete också! :(
Nu slipper jag allt vad ideellt arbete heter, för ridklubben på orten där jag "varit ideell" i drygt 20 år har gått i KK.
Och det ruggiga är att det känns SKÖNT! :o
Jag engagerade mig nog allt lite FÖR mkt... :crazy:
Så nu säger jag "aldrig mer annat ideellt arbete än det som gynnar mig själv, och JAG tycker är roligt". Drygt 20 år får räcka!
Så till våren ska jag engagera mig ideellt i klubben jag nu tävlar för som tävlingsfunktionär.
KK-klubben hade INGEN tävligsverksamhet de sista 10 (!!) åren, så nu känns det jättekul att till våren få jobba lite med tävling igen! :)
Tyvärr har jag drygt 6 mil till min tävlingsklubb, men jag ska ställa upp så mkt jag kan i allafall.
LinneaoLex 2003-09-25, 14:50 Vad är det att bli så irriterad över? En unghäst är ändå en unghäst den är inte van att stå i en transport en längre tid. Dessutom så brukar det inte vara så många starter i en unghäst avdelning. Fem minuters väntan mer eller mindre kanske inte gör någon skillnad för din häst och dig.
Vi kan väl hjälpas åt med sånt, nästa gång är det din tur! ;)
kopparberg 2003-09-25, 14:59 Öhhh?!
Fem minuters väntan?!
Skulle inte tro det med en klass med en avdelning B som har ngnstans runt 50 starter! ;)
Eller hur lång tid räknar du med att varje ekipage har?
När jag frågade så fick jag veta att man räknade ungefär 2 minuter/ekipage.
Vilket ju då på en avdelning B med nästan 50 starter är 2 minuter x 50 starter = 100 minuter, vilket är nästan 2 timmar... :smirk:
Nästa gång är det min tur?! När jag startar min 10-åring i avdelning B då eller?! :rofl:
När jag bodde i skåne var det ofta så att alla unghästklasser gick på morgonen och dom "äldre" gick på e.m, vilket jag tyckte var skitbra, då blev det inte långa väntetider för någon.
Dom som skulle starta både och hade oftast gott om tid på sig att åka hem med unghästarna och hämta dom äldre.
Fördelen med Skåne är ju att det är så många tävlingar på samma helg / eller överhuvudtaget tävlingar nästan varje helg och man behöver max åka i 20-30 min till tävlingsplatsen.
kopparberg 2003-09-26, 11:41 Smart!
Det borde fler arrangörer ta efter!
Men jag smilar och småler lite när du skriver "gott om tid att åka hem och hämta de äldre hästarna". :D
Har jag nära till en tävling är det bara 4 mil!
Oftast har jag mellan 10 och 15 mil till tävlingen... ;)
Läste i en propp för några dagar sedan om en ponnytävling som det brukade vara många anmälda till,´de la upp dagen så att först så red A och B ponnyerna sina 3 klasser och sedan så red c och D ponnyerna alla sina klasser. (om jag inte missminner mig)
Iofs så var det inte det som det hela handlade om, men jag tycker det är ett smartsätt att lägga upp dagen på om det är många starter (ex om det är många starter, så kan alla i avd B rida sina klasser först och sedan så kan avd a rida alla sina..)
__Stilett__ 2003-09-28, 23:59 av egen erfarenhet som haft unghäst ute på tävling. oftast rör det sig om fåtal unghästar som startar. att doms ka få vänta så många timmar, på så många fler i avd A är synd! dom blir trötta, okoncentrerade, jobbiga och hispiga.
Dom får negativ inställning på tävling, speccielt om avd A drar ut på tiden med massa efteranmälningar och skit.
en gång stog jag över 10 timmar för att få gå in på start som blev rejält försenad (!). så jag förstår till viss del att unghästar borde gå före, Även om min nu snart går till avd A har jag iaf förstålse för dom med unghästar.
kopparberg 2003-09-29, 08:31 Men om en unghäst då har SÅ svårt att klara av en tävlingsdag, så kanske den är lite dåligt förberedd?
En smart ryttare kanske åker på lokala där det brukar vara lite mindre starter i början? För att tex slippa den lååånga väntan som det ju är på en regional med många starter.
Jag har också unghästerfarenhet, och de jag känner har inte haft problem med utmattade unghästar. Men å andra sidan är de duktiga ryttare, som kan matcha sina hästar mkt bra.
Och återigen, i det fall jag beskriver rör det sig om MASSOR av starter i BÅDE avdelning A och avdelning B.
INTE ett fåtal avd B starter.
__Stilett__ 2003-09-29, 09:45 min erfarenhet är just lokal, där även där kan förekomma mängder med hästar.
jag har alltid tyckt att unghästfördelningen borde vara bättre än vad den är. Visst är man förberedd, men en unghäst (som då räknas från 4 år) är ju just en unghäst och man kan inte kräva att en såpass ung häst ska följa uppfostringens alla regler till punkt och pricka.
kopparberg 2003-09-29, 10:03 Jag pratar inte huruvida hästen är uppfostrad eller inte.
Det är i mina ögon en HELT annan sak!
Jag pratar om att hästen är VAN att vara på främmande platser och ridas, att den före tävlingsdebuten är van vid att ridas med flera andra hästar, kunna lämna alla andra hästar och själv ridas ngn annanstans helt själv (på tävlingsbanan), klara att stå i transporten och vänta, klara att resa till nya platser osv.
Det är sådana saker jag tränar INNAN tävlingsdebut på mina hästar, just för att minska stressen för dem när de väl är på en tävling.
Kanske bör man också välja en tävling där det finns uppstallning? Så hästen slipper vänta i släpet.
Och har ryttaren/ägaren HYSTERISKA tävlingsnerver den inte kan kontrollera, så anser jag att den med fördel överlåter tävlingsdebuten till lämpligare ryttare.
För att slippa göra tävlingsdebuten till ngt obehagligt för hästen.
Citerar det som stod på en affisch när jag var liten: "säker ryttare på oerfaren häst, oerfaren ryttare på säker häst".
Jag anser att man kan inte överlåta ansvaret på ngn annan att hästen ska klara en tävling.
Man måste SJÄLV se till att förbereda hästen så mkt man kan!
__Stilett__ 2003-09-30, 23:33 nu menar jag inte min häst fullt personligen. för min häst är väldigt lugn på tävlingsplatser och väldigt snäll,och verkligen van med mkt rörelse, massa hästar, vara själv etc etc. men jag har sett andra unghästar som inte orkat vänta länge om det tex förekommer efteranmälningar i avd A.
oavsett om hästen väntar i släpet(vilket jag ej brukar låta min göra iaf i flera timmar) eller på ev ordnad uppstallning, eller på annat sätt, så blir det faktiskt trött i "huvudet" av allt som händer. oavsett uppfostran eller tidigare träning.
kopparberg 2003-10-01, 09:50 Men då vore det väl smartare av klubbarna att inte ta efteranmälningar?
Och att de unghästryttare som upplever att hästen inte pallar att vänta framför det i stället?
Efteranmälningar när de blir FÖR många, anser jag vara ett otyg! :mad:
Det är ju omöjligt att få NGN tidsplan då!
|
|