Balderum
2003-09-27, 00:31
Annläggningsyta mot hästen, bredd, kvalité på lädret?? Priset är ju överkomligt för en som gått igenom halva islandshästsadelerbjudandet o sålt o bytt......"något trött" :p
Lena
Lena
|
Visa fullständig version : Sadeldjungeln - h...jäv..ursäkta! Prestigesadeln - kännedom? Balderum 2003-09-27, 00:31 Annläggningsyta mot hästen, bredd, kvalité på lädret?? Priset är ju överkomligt för en som gått igenom halva islandshästsadelerbjudandet o sålt o bytt......"något trött" :p Lena skuggi 2003-09-27, 11:26 Har du testat bomlöst? :cool: Balderum 2003-09-27, 11:33 Dithän har jag inte kommit än!! :eek: Lena Balderum 2003-09-27, 11:34 ...och pga vissa omständigheter kring pållen, bör jag satsa på sadel med bom. Är inte 100% säker... Lena Freyr 2003-09-27, 16:48 Jag har ridit i presigesadeln ganska mycket och tycker den ligger väldigt bra på det tre hästar jag ridit den med! De är alla "normala" i ryggen, men sadeln pasar även på hästar med kort rygg. Lädret är toppen kvalité! Jag tänker köpa en sådan som nästa sadel! /Malin skuggi 2003-09-27, 17:36 Är inte hästen 100% säker? På vad? Eller är du inte 100% säker på att du inte ska ha bomlöst? Det är faktiskt inte som att rida barbacka, det finns ju olika modeller.. westernstil... olika tjocka dressyrsadelliknande... Och de flesta har mockasäte som man sitter KANON i :) emci 2003-09-27, 18:21 Hur bred är den bredaste bommen i Prestige sadlarna? Har för mig att dom inte är vidare än tex Wintecs vidaste järn, eller har jag fel? Freyr 2003-09-27, 23:13 Är faktiskt inte så säker på bomvidder och så, men jag kollar det med Ylva som säljerd om vid tillfälle! Återkommer! /Malin Båbbe 2003-09-28, 22:52 Själv ska jag köpa en häst som passar i AlliUnns sadel! Den är perfekt! Enda sadeln jag sitter i lodrät sits i. :o Enda problemet är att den gnisslar fast den är nysmord... :confused: skuggi 2003-09-29, 08:18 Ja.. det smartaste man kan göra är nog att hitta en sadel man vill ha, och sedan letar man upp en häst som passar - åsså köper man den! :crazy: Eller så kan man rida barbacka! :idea: Fick testa flygande pass igår.. utan sadel! Å ja ramla inte av heller! :bow: Men tölten alltså... är det bara jag som hamnar en bit upp på halsen på hästen när man töltar barbacka?? Måste göra fel på nå vis :o Får väl hålla mig till passen då :idea: :smirk: Balderum 2003-09-29, 12:26 :) det är så att, pållen skadade bäckenet under vintervilan och innan jag upptäckte hur illa det var med honom var han spänd o hade så ont i ryggen, och han försökte visa mej hur ont han hade på många vis. Så jag känner, att jag vill ha en bra sadel med bom. Jag upplever inte att en bomlös sadel känns så bra just nu. Vill vara rädd om honom o hans rygg eftersom han tappat lite känsel i den. Lena Balderum 2003-09-29, 12:30 Det låter bra!! Får man stöd både mot knäna o bakåt?? Är det verkligen inte för lång?? Min pålle har VERKLIGEN en kort rygg - o de är ett stort problem. Pioneers sadel är bra, men deras dressyr har inga "knästöd" har jag förstått. Lena Freyr 2003-09-29, 12:51 jag har inte upplevt sadeln som lång! Men har du ingen återförsäljare i din närhet så du kan få prova sadeln på hästen? Kolla I Islandshästen, där brukar finnas reklam för sadeln och telnr man kan ringa för att få veta var man kan prova den! Jag tycker den ger bra stöd både för knän och bak! Men det är ju min personliga åsikt och du måste självklart prova sadeln för att se om du och din häst trivs med den! En annan sadel som är bra för hästar med mycket korta ryggar är Nordica Isand I. Säljs även den av Gulve. /Malin Sunnan 2003-09-29, 14:52 tjenixen! Vad sägs om en måttbeställd bladsadel? kan fås kort, många hästar gillar bladsadlar gå in på http://www.montsegur.nu vet många islandshästryttare som har islander modellen är mkt nöjda fin sadel! skuggi 2003-09-29, 15:42 :) det var tråkigt att höra att han gjort illa sig... men det är just försiktig man ÄR med en bomlös sadel :smirk: hoppas du hittar en som passar riktigt bra iaf.. har du funderat på Loftur-sadeln? Såg en sån häromveckan och den va som en DRÖM! Luftstoppad jättemjukt, har aldrig sett nått liknande... man kunde visst själv reglera hur hårt pumpad den ska va.. Kolla lite på den! Freyr 2003-09-29, 20:41 Jag har två kompisar som har Loftur och båda är jättenöjda med den! Har provsuttit en gång i den och den var skön! /Malin Balderum 2003-09-30, 09:20 :) jo, jag har Loftur till pållan!! Den är jättebra, underbar! Vill dock ha en mer renriktad dressyrmodell med megastöd :bump: Har provat Nordican, minns inte vilken modell o den passade inte pållen så jättebra. Bommen, i galoppen for jag upp o ner o det gjorde jag inte i galoppen i Lofturen eller i Pioneern. Bommen kändes mera följsam i de två sista. Nä vet ni - SADLAR!!! Jag tror jag provat det mesta som finns i närheten som isisägarna har o Karin Åbergs sadlar. Det kommer ju nytt, kortare o bredare sadlar hela tiden - o det är jättebra. På Granngården hade de en underbar Morris & Nolan dressyr....16 000:-. Men den var nog för lång tror jag. Prestigen ligger i prisklass närmare vad jag har råd med nu. Får väl åka till närmsta sadelbutik o prova ut sadlar - måste se va de har hemma, för de har inte alla fina modeller jag är intresserad av. Tyvärr finns det inte så mycket begagnat i korta o breda modeller ännu. Lena Balderum 2003-09-30, 09:22 :love: kom inte hit o fresta så!! Lena mandalaki 2003-09-30, 09:47 Men ville du inte ha knästöd? Det får du inte i en bladsadel! Vilket jag har för mig att du vet, förresten, för du har väl haft Hector? mandalaki Balderum 2003-09-30, 22:09 :D MEN du! man sitter inte i den som en vanlig sadel. där sitter man som gjuten! oavsett knästöd. Det beror nog på att utformningen är annorlunda. Min första hector "lutade bakåt", satte sej mer bakåt. Nu ska det finnas en ny modell som skall vara bättre. Vet inte om jag ska våga igen :confused: Lena Vikingur92 2003-09-30, 22:41 Det finns en Hector som är anpassad efter en kort islänning till salu på säljsidorna, du kaske skulle kolla den...bild finns. Marie Fideli 2003-10-01, 12:54 Vet inte hur vida Wintec är, men Prestige finns från stl 28 till stl 38, 33-34 är normalbom och det är ganska sällan som någon häst behöver vidare än 36. Gulve brukar ha stl 33-34. Sunnan 2003-10-01, 15:27 knästöd finns på Montseguren om jag inte misstar mig.... tjolahopp mandalaki 2003-10-01, 16:19 Kollade på hemsidan nu... Och sadeln finns alltså både med och utan stöd för knäet. Var lite för snabb i mitt förra inlägg :o. mandalaki Sunnan 2003-10-01, 21:41 Visst är den ganska fin? :d mandalaki 2003-10-01, 21:42 Jo, jättefin. Jag gillar min Hector men SNYGG är den inte ;). mandalaki Balderum 2003-10-02, 09:03 Jo, men priset är lite högre än vad jag förmår just nu. Om den "lutar bakåt" som min första så blir det inte så bra. På de nyare modellerna skulle det hela vara åtgärdat. Montsegurn skulle jag vilja ha i sovrummet o bara TITTA på! :d Lena Moniq 2003-10-03, 12:46 Nu har jag hittat en riktigt bra lågprissadel som ett gott alternativ i väntan på att få råd/hitta den ultimata islandssadeln till några av våra hästar. Sigma dressyr 17,5-tum med vid bom. Syntet och kostar bara runt 1.800:-. Bommen är lite eftergivlig och sadeln sitter förvånansvärt bra både på våra betsesfeta och lite mer normalhullade hästar. Dessutom lämnar den riktigt bra bogfrihet och har bra sadelgjordsstroppar som går att dra lite framåt, utan att dra fram sadeln (om nu magen skulle vara lite stor ;)). Jämfört med t.ex. den gamla breda (vidare än de som finns nu) Ulan som har varit vår nödsadel tidigare placerar denna sadel ryttaren i mycket bättre sits. Dock är sitsen enligt mig mer i storlek 16,5 dvs 17,5 passar kanske inte dom allra största bakarna då den är rejält skålad. Man får säkert vad man betalar för i kvalitethänseende, men som extrasadel/nödsadel skall den väl hålla ett tag tycker jag. En av våra hästar har fått den som permanent sadel så det lär väl visa sig vad den tål så småningom. Silverkedjan 2003-10-05, 12:13 Håller med om Sigman - en kanonsadel vad gäller flexibel passform på korta breda hästar :love: Fast jag har en Sigma Dressyr vid 16,5", tycker de 2 cm man sparar i längd är värd en lite mindre sits. Och får JAG plats med min rumpa (storlek 46, minst) så är den nog rätt flexibel för ryttaren också :p Knästöden kan man flytta om hur som helst, faktiskt bra när ryttare av olika längd rider :) Balderum 2003-10-06, 09:19 Den ultimata islandssadeln :) Vad kan det vara, månntro?? Om en sådan nånsinn kommer att finnas? Lena Moniq 2003-10-06, 11:59 Ja du, den som lever får se. Man skulle kanske uppfinna en ;). Hur vore det med flexibelt gångjärn längs hela valvet... :idea: Tänkte i varje fall tigga :bow: mig till en provtur med en "viss persons" Isafold Safir när den är färdigsydd och levererad. Så får jag se vad jag och hästarna tycker om den. Silverkedjan 2003-10-06, 17:03 Den redan färdigsydda prototypen är på nerfärd till dig annars, bara vi kan trixa ihop en gemensam helg med sadel- och hästprovning? Ville inte du rida Blikis och Silfur-Broddis pappor ? :) Men den sadeln är liksom sin matte bredare i sitsen ;) javill 2003-10-06, 21:17 Jag kan också ta med mig de sadlar jag har om det kan vara av intresse?! :idea: Vi kan kanske göra en slags sadelinventering innan så vi vet vad alla har och kan ta med sig? Cheeserica 2003-10-06, 21:55 Har Moniq köpt Silfur-Broddi? :love: Grattis Moniq! ;) /Erica Silverkedjan 2003-10-06, 22:35 Jaaa! Bra idé! :idea: Jag kan, förutom Askur och/eller Hýreygur i urusel kondition (Beeeeeeeeeetsyyyyyyy?! Var ääääääääääär du ??) men med glatt humör ta med mig Safiren, Sigma 16,5" dressyr vid, HorseSaver och Wintec tölt (den gamla Feldman-modellen) Samt nyare och äldre Zaldi Isafold och halvgamla Ulan om det är av intresse? Lewan har ju javill :) Resten av mina sadlar är omöjliga att hitta idag så de är inte lika intressanta antar jag. javill 2003-10-06, 22:58 Ok, ja, då tar jag Lewan och så har jag en Austund Super, en Pioneer flat back och så har jag en Feldtman Spezial Tölt (som dessutom är till salu). Kompisen som också vill åka, har en Stuebben Iceland (tror jag den heter). Betsy 2003-10-07, 07:42 jag är här :smirk: är ju så mycket att göra på helgerna och nu i helgen måste jag vara hundvakt :p vilken helg är det ni ska ner?? Djurjouren 2003-10-07, 08:47 Det är sagt nån av de första helgerna i november. Den 8-9 är jag på kurs så så kan jag ej, men annars är det lugnt. Jag kan visa min favvissadel, Jessica Crown luftstoppad. javill 2003-10-07, 09:58 Första helgen i november dvs 1-2/11 = allhelgonahelgen är väl bra!? :idea: Ja, då kan jag i alla fall. Vad säger ni andra? Balderum 2003-10-07, 13:14 Vill gärna vara med, men var o gärna i mitten av månaden för min del! Lena Djurjouren 2003-10-07, 13:32 1-2 funkar fint för mig. Få se vad Moniq säger bara. Vildvittra 2003-10-07, 15:44 Vart tänker ni träffas? Är det något som vem som helst här inne får vara med på? Om inte så kan ni ju ta detta per pm till varann så slipper man bli avundsjuk :devil: Vildvittra javill 2003-10-07, 16:44 Det ska vara hos Moniq som bor i Skåne. Eller vad säger du Moniq!? Betsy 2003-10-07, 17:20 oktober är ju fullspäckat :p jag vill ju hinna hjälpa Tim att motionera killarna innan ni ska träffas :) Moniq 2003-10-08, 11:57 Har inte haft tid kika in här på några dár. Jag kan när som helst utom helgerna 8-9/11 och 15-16/11 för då är vi i Portugal. Så välj helg ni. Alla är välkomna på denna Islandshästträff för oss Bukefalister. Skall bli kul se hur ni ser ut :D Välj en helg med fint väder ;) Vi kan visserligen hålla till inomhus med hästarna om det skulle bli busväder, men på mindre yta. En del av ridhuset är nämligen uppgrävt och högar av material ligger lite här och var. Ni som kan, tar väl med era islandshästar, har några tomma boxar eller så kan ni låna material och göra hage. Går också bra att sova över här. Men naturligtvis vill jag veta det i förväg i så fall. javill 2003-10-08, 16:39 Då tycker jag 1-2/11 är busbra! Så kan du/ni vila upp dig i Portugal sen. :D Moniq 2003-10-08, 17:15 ...ja det lär ju säkert behövas efter en helg med er ;) :D :banana: therese_malung 2003-10-09, 06:50 Jag provade en Pioneer Dressage i förrgår och jag tyckte att det var mycket bra knästöd på den! Det var dock lite för djup sits för min smak, annars hade jag nog beställt en sån. Nu blev det en Deepseat (Hmmm, två...) som passade både hästarna och min rumpa, och jag är NÄSTAN lika nöjd med de knästöden. Det var i alla fall jätteintressant att ta hem en sadelutprovare!!! Och det behövdes kan vi ta och bestämma... Och tänk så roligt det var att få bestämma färg, storlek på sitsen, sadelmodell och vilken sorts knästöd jag vill ha på MINA sadlar! Sen är det "bara" att sälja de gamla... //Therese **BORTTAGEN** 2003-10-09, 14:44 Hej Är ny här på forumet och undrar över Sigma dressyr sadeln. Var hittar man den? Har 2 unghästar som håller på att ridas in. En är bred över ryggen och en är av den tunnare typen, tror du att den kan passa båda eller någon av dem? Räknar med att de kommer att ändra sig ganska rejält framåt i tiden och vill inte satsa på en dyr sadel. Blev därför intresserad av den här sadeln som du använde till några av dina hästar. :confused: Hälsn. Lena Silverkedjan 2003-10-09, 15:56 Var bor du ? Sadeln finns på Hööks för 1850 kr. Den har ganska flexibel passform för hästen och är mer "böjlig" än en icke-syntetsadel men är lite obekväm för ryttaren om man inte gillar höga framvalv :p Den passar mina unghästar fast de är betesrunda, och funkar på den enda som är tunnare med en tjock built up-pad under. Tycker den är ett av de vettigaste alternativen för "skaffa tills man vet hur pållen kommer att se ut när den är färdig-sadel" Har pållarna längre och rakare rygg funkar HorseSaver Island på samma sätt. Men den är skönare att sitta i om man haft foglossning :angel: Balderum 2003-10-09, 20:32 Nu lutar jag mycket till en Montsegur, eller en Hector. Eller de sadlar som jag sett används inom barocken, akademiska ridningen. Jag vet inte vad de sadlarna heter, eller var man får tag i dem. Moniq, som ska till Portugal, inte är det väl bara att slöa där?? Det ska finnas fina sadlar där som används inom den klassiska ridningen. De är mycket korta, och ger en suverän sits. Dock kommer synpunkter - hästen kan inte tölta med en sådan sadel! :devil: Fram med era synpunkter :p!!!! Lena Balderum 2003-10-09, 20:32 Nu lutar jag mycket till en Montsegur, eller en Hector. Eller de sadlar som jag sett används inom barocken, akademiska ridningen. Jag vet inte vad de sadlarna heter, eller var man får tag i dem. Moniq, som ska till Portugal, inte är det väl bara att slöa där?? Det ska finnas fina sadlar där som används inom den klassiska ridningen. De är mycket korta, och ger en suverän sits. Dock kommer synpunkter - hästen kan inte tölta med en sådan sadel! :devil: Vill höra era åsikter :p!!!! Lena mandalaki 2003-10-09, 21:03 Varför skulle hästen inte kunna tölta i en spansk sadel? Den är ju kort och ger maximal bogfrihet. mandalaki Balderum 2003-10-09, 21:13 Om du fått höra allt :devil: jag fått! Tala om stor misstänksamhet mot bladsadlar och liknande. Vill höra med er! Lena mandalaki 2003-10-09, 21:31 Aha, då fattar jag... När jag skaffade min Hector fick jag också höra att hästen inte skulle kunna tölta. Som tur är hörde inte hästen det :D! mandalaki Vildvittra 2003-10-09, 22:29 Tack så mycket men Skåne blir lite långt för min del, är dessutom upptagen allhelgona. Skulle dock vara himla kul att göra något sånt!! Ni får skriva och berätta allt ni kom fram till! Vildvittra **BORTTAGEN** 2003-10-10, 10:24 Hej Tack för upplysningen! Det låter som en sån sadel jag är ute efter just nu. Tänkte också så att man kan lägga en pad under den tunnare av dem. :idea: Jag bor i Oskarshamn så det är en bit till Hööks men får väl ta en utflyktsdag. Lite osäker på var närmaste finns men får kolla det. Kan du berätta lite om HorseSaver Island också? Var finns den att köpa? :confused: Hälsn. Lena Balderum 2003-10-10, 11:50 :D Lena lil-sis 2003-10-11, 09:18 Har en kortkort connemara och har faktiskt hittat en sadel som passar, en Jensen Exmoor (hmm tja Verona från Börjes går bra den med fast de har bara två bomvidder). Jättemjuk och trevlig och inte så dyr :) crixi 2003-10-13, 12:19 Jag valde mellan en Hector och en Montsegur, och det blev en Montsegur Long distans till slut. Och jag trivs jättebra med den sadeln. Det som avgjorde att jag skaffade bladsadel till min häst, var att någon talade om för mig att en bladsadel fördelar ryttarens vikt på en större yta. :idea: Detta tyckte jag lät väldigt sunt när man rider islandshäst som har ganska korta ryggar. Som tur är så håller jag till i ett stall där vi bara är 2 stycken, så jag har inte blivit "mobbad" för min sadel än. :D Balderum 2003-10-14, 19:07 Jag har ju haft en Hector, och jag tycker den fungerade bra då den gav stor bogfrihet som var bra för tölten. Men den var ganska hård i sidorna och vikten (trots den var kortad på min begäran) hamnade på framdelen o bakdelen men inte emellan. Det var ibland svårt känna, hur takten gick. En Montsegur har jag bara sett på bild, och det är en så vacker sadel! Så har jag tittat på "Bent"-sadlar (Branderup, akademisk ridning) som är mjukare och fnns i tre olika modeller, öven bomlös har jag förstått?? De ska kräva mycket av ryttarens sits. Priserna på dessa sadlar är lite över vad jag kan tnka mej just nu, och så vill jag ju så gärna prova innan. "Bent"-sadlar finns inte så här att prova hur enkelt som helst. Sen var det väldigt tyst om bladsadlar här?? Inga av våra "sadelmonster" som har en åsikt om dessa :confused: Lena maxur 2003-11-13, 21:44 Hej. Hur lång anläggningsyta har 16,5/17,5 mot hästen? |