Visa fullständig version : God ryttare ska
alltid kunna släppa på ytter.. Sade en människa till mig!!
Vad tycker ni om det?? Jag har alltid lärt mig att man ska balansera upp hästen på ytter.. O Det är inner man ska kunna lätta på.. Elr båda samtidigt! Hur tycker ni det är?
kopparberg 2003-09-29, 14:44 Jag har lärt mig som dig!
Att lätta på inner...
Pontevecchio 2003-09-29, 14:57 Lätta på inner säger jag med. Hur ska hästen kunna lita på handen och våga ta stöd om det kan försvinna när som helst, kanske precis när den behöver det som mest?
God ryttare ska väl kunna lätta på båda?
Spider84 2003-09-29, 15:27 Precis min tanke!
Trodde att det var meningen att hästen skulle balansera upp sig själv... :smirk:
Carmenzita 2003-09-29, 15:31 Där jag befinner mig just nu, lever jag efter sanningen efter att hästen är "blind" då den är på hjälperna och att den behöver en inramning av ryttarens sits och mjuka hand. För mig i dagsläget skulle det kännas oartigt att släppa stödet på yttertygel. Men jag kanske ändrar mig om 50 år, då jag förhoppningsvis kommit lite längre i utbildningen. I dagsläget är det dock inget jag strävar efter - att lätta på ytter. Att lätta på inner är en annan femma.
Jag har då alltid fått höra att man ska ha en stadig ytter... Den får inte glappa, men man ska ju heller inte vara stum i den handen.
lill_flesky 2003-09-29, 15:37 stöd i båda eller ingen är det som gäller för mig, just nu stöd i båda men förhoppningsvis ska man vell kunna släppa på båda så småningom...
enlig vad jag har förstått av Craig P Stevens ska man kunna rida med stöd på bara en tygel, ytter eller inner, så följdaktilgen borde en bra ryttare kunna ge efter ("släppa långsamt") på ytter. Att "släppa" låter brutalt, vissa hästar går omkull om de först får stöd och sedan tappar stödet plötsligt.
jag har lärt mig att man skal kunne rida hästen enbart på yttertygeln på en volt - att man abslout inte får låta yttertygeln hänga!! Låter konstigt.....
kopparberg 2003-09-29, 15:47 Givetvis!
Men hängs det mer i en tygel än den andra, så brukar det ju ofelbart hängas i inner.
Jolie_Madame 2003-09-29, 15:49 jag tycker att man främst ska kunna lätta i inner, men att hästen ska kunna bära sig helt själv också, dvs utan stöd alls i handen.
kopparberg 2003-09-29, 15:50 Det är väl där de olika "grenarna" i ridning delar sig.
När jag rider är det ultimata ett LÄTT stöd i tygeln från hästens sida. Jag eftersträvar INTE att rida på hängande tygel, även om jag vill kunna lätta på båda tyglarna ngn sekund, UTAN att hästen är "50 meter lång", byter gångart eller ngt liknande.
Jag vill påstå att man skall kunna rida en häst utan stöd alls och den skall kunna bära sig iallafall, kan den inte det så bär den sig inte heller. Man skall inte behöva balansera upp en häst med hjälp av tyglarna! Faller den framåt om man släpper tyglarna , ja då hänger den bara i handen och bär sig knappast korrekt!
I tyskland (Bundechampionaten) finns det ett moment där ryttarna måste släppa tyglarna i alla gångarter så att domarna kan kontrollera att hästarna bär sig själva!
Urbra!! och något för dom svenska unghästtävlingarna att ta efter.
Jag är så trött på att se alla indragna hästhalsar i unghästchampionaten :mad:
Hästen ska väl inte ta stöd i handen? Ska den inte bära sig själv?
Pontevecchio 2003-09-29, 16:26 Skillnad på stöd och att hänga i tygeln. Vill inte att min häst ska hänga på tygeln men kommer erbjuda ett jämnt stöd.
Att ibland bara släppa tror jag kan göra hästen osäker med resultatet att den börjar gå bakom hand och bli orolig i handen.
Klart den ska kunna bära sig själv men allvarligt talat, hur många av svensson-hästarna kan det?
visst är det så... :smirk:
Tycker det låter konstigt. Släppa inner måste det väl vara?
Tycker det känns lite som om man överger hästen (pss som när man hoppar och slänger fram handen precis i avsprånget).
tirnanog 2003-09-29, 16:53 God ryttare ska väl inte behöva massa sånt trams för att kunna rida hästen, hästen ska gå och samlas endast genom sätet. DET är ridkonst!
Det är ingen konst att rida m tyglar o stöd o ev. släppa litegrann då o då, folk måste ju utvecklas så dom blir lika grymma som riddarna var förr!
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 16:58 om en häst får omkull för att du lättar i en tygel så sitter du antagligen och bär hästen! :crazy: :crazy:
En häst ska balansera upp sig själv och INTE stupa för att man som ryttare släpper stödet! Om den gör det så är man nog som ryttare väldigt fel ute..
Nirak
Det är väl skillnad på att bära hästen och på att ha ett ärligt stöd med framåtbjudning?
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 17:01 jo men om häste STUPAR för att man lättar i handen som Diderot sa så måste du väl ändå hålla med om att man bär hästen i handen?? :confused: :smirk:
Nirak
Ja, OK jag läste precis hennes inlägg.
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 17:06 :D
Nirak
tirnanog 2003-09-29, 17:11 en god ryttare ska kunna samla hästen enbart med viktinverkan. DET är ridkonst!
att rida med tyglar och släppa efter lite då o då är ingen konst, men möjligtvis en liten början på den långa vägen till samling genom säte
Skillnad på stöd och att hänga i tygeln. Vill inte att min häst ska hänga på tygeln men kommer erbjuda ett jämnt stöd.
Att ibland bara släppa tror jag kan göra hästen osäker med resultatet att den börjar gå bakom hand och bli orolig i handen.
Och det är ett stort bevis på att hästen inte bär sig själv, för man rider ju med sätet och inte med handen.
en häst som är osäker och tom släpper bettet om du släpper tygeln är inte en häst som är utbildad speciellt väl.
Visst skall man erbjuda kontakt med hästens mun men att den skall bete sig på detta viset om den inte får det är ju helt fel.
Klart den ska kunna bära sig själv men allvarligt talat, hur många av svensson-hästarna kan det?
Inte nån , vågar jag påstå! :crazy:
vet en häst som kan gå omkull,
kan bero på att ryttaren i de fallen bär hästen? Jag har inte kunskap om att uttala mig om den saken.
Ägaren (c-tränare) sa att man skulle rida hästen med mycket stöd. Den enda gång som jag fick till det med den hästen red inte jag med mycket stöd. Tycker inte om att ha mycket i handen, har lätt att få glappa tyglar...
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 17:28 vad grundar du den åsikten på, att inga hästar bär sig själv? :crazy: :confused:
Nirak
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 17:30 går hästen omkull för att man lättar i handen så bär man hästen..ja! :crazy: Ingen hit! ;)
Nirak
Snuffsan 2003-09-29, 17:43 Det beror ju lite på vad man vill med svängen också eller hur? En del som svarar att hästen ska kunna bära sig oavsett osv tar för givet att det pratas om dressyrridning. Det framgår inte av orginalinlägget. Pratar vi hoppning och snäva svängar så kan du inte lätta på ytter för då hinner du helt enkelt inte få med ytterbogen och svängen blir för lång.
Genom att se sig omkring :devil:
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 18:03 jo visst finns det gott om hästar som inte bär sig själva, MEN hur kan du med säkerhet säga att INGEN bär sig själv? Har du sett och ridit alla Sveriges hästar eller? :confused:
Nirak
Japp!! HUR kunde du veta det???
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 18:08 :smirk:
Tycker bara att det är något konstigt att gå ut med ett sådant uttalande om man inte har grund för sina åsikter. Vore annars om du sagt att MÅNGA hästar inte bär sig själv..
Duktigt att du hunnit med att både se och rida alla Sveriges hästar. Men har du inte missat att inspektera mina? ;)
Nirak
NEj men jag HAR varit hos dig , jag låg i buskarna och spionerade häromdagen , tänk jag är en bättre privatdektetiv än jag trodde :D
Sedan när du hade åkt därifrån så tjuvred jag ALLA dina hästar :devil:
Hur jag hinner med?? Det är mitt jobb! Jag har blivit anställd av "Svenskahästarbärsigintesällskapet" Så jag är auktioriserad och är befogad JUST för att uttala mig om sådanthär :angel:
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 18:16 roligt! :smirk:
Men om ingen häst bär sig korrekt så föreslår jag att du genast loggar ur från Bukefalos och sätter dig och tränar din häst! :devil:
Nirak
Jag har redan ridit klart idag! och mina hästar är inte svenska förutom en, och det är inte jag heller för den delen utan jag är faktiskt norsk!!
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 18:25 okej, och det förklarar varför de kan bära sig med andra ord? ;)
Nirak
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 18:26 Hästen ska jöh söka sig framåt nedåt när man lättar. Man ska inte behöva använda tyglarna för O "få ner" hästen på tygeln. Mn jag har aldrig hört att man ska släppa på ytter utan däremot på inne. Ytter ska man ha kontakt med munnen hela tiden Mn inte krampaktigt.
OK! Jag ändrar mig då ! :bow:
Dom flesta hästar bär sig inte korrekt idetta landet!
(Förutom mina och Niraks då)! ;)
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 18:51 O MIn.. (inte foderpållan!!)
Och min ;)
Ärligt talat så finns det många hästar som bär sig själv som jag har tittat på så var har du tittat?
**BORTTAGEN** 2003-09-29, 19:14 Håller med...det vore intressant att höra! ;)
Nirak
dressyrryttare 2003-09-29, 19:21 Håller med dig. Jag har också lärt mig och gör det, lättar på INNER.
Fast "egentligen" ska ju hästen när den är riktigt välskolad behöva det, utan bära sig alldeles själv. Brukar köra med att stryka hästen över halsen i ex galoppökningar för att känna att hästen finns kvar där jag lämnade den ;)
Det vore mer intressant om du nämner en enda häst som du har sett (känd) som bär sig korrekt?
Inte ens Rusty världens bästa dressyrhäst gör ju det eller ens någon elithäst!
Ni kan ju inte missat debatten i ridsport ivåras där dom tyska domarna slog larm om ihopdragna hästar med Rusty som exempel :angel:
SaraMara 2003-09-29, 20:10 Hemma hos mig kanske... :o För bära sig själv - det är det SISTA min häst gör. Han kommer nog balansera på lina innan han lär sig bära sig själv - iaf som det känns idag. *suck* :(
Klart man ska kunna släppa yttertygeln och innertygeln med, för den delen. ;) Det beror på vad jag gör.
Ibland kan jag lätta på innertygeln och rida mer på ytter. Beror på om jag rider hästens svaga eller starka sida.
Eller om jag samlar eller gör vissa övningar.
Ibland kan jag rida helt på innertygeln, ex för att böja igenom en stel halsmuskel på en volt.
Ibland rider jag helt utan stöd på någon tygeln.
Hästen får balansera upp sig själv i både trav och galopp utan att jag håller alls i någon tygeln.
Jag tycker inte att man kan säga så statiskt vad man ska och inte ska göra.
Beror på situationen, hästen och hästens utbildningsgrad.
Målet är att kunna rida hästen med så lika stöd som möjligt på båda tyglarna och det stödet ska vara lätt.
Carmenzita 2003-09-30, 08:26 Vad hette det, sa du? Hoppning?! Vad är det? Är det någon variant av fång?! :)
**BORTTAGEN** 2003-09-30, 08:29 jag har lärt mig att man ska kunna släppa på båda och hästen skall gå i samma form som innan!
Pontevecchio 2003-09-30, 08:54 Ska vi ändra uttalandet från "god ryttare skall alltid kunna släppa på ytter" till "välutbildad häst ska ej behöva stöd på ytter"?
Alla nöjda? ;)
Qodrofenia 2003-09-30, 08:57 Jag är nöjd :bow: :DDåligt inriden häst medför oxå dålig ridning för den okunnige ;)
kopparberg 2003-09-30, 08:59 Inte nöjd!
Som Snuffsan säger, hur hoppar man snäva svängar på en bana utan stöd i tygeln?
Patrioten 2003-09-30, 09:02 Man ska kunna rida på bara yttertyglen har jag lärt mig..
Snuffsan 2003-09-30, 09:52 Hörrududu! Nästa gång Mini rider din häst ska hon hoppa honom. Han kommer att tycka att det är så kul att du sedan MÅSTE börja hoppträna. :devil:Fegis. :devil:
Men visst är det märkligt att ni resonerar dressyr (nästan)allihop? Det pratades om att svänga och eftergift på yttertygeln. Och genast pratar ni om hur hästen bär sig, söka sig framåt, neråt osv. Om en hopphäst söker sig framåt, neråt i en omhoppningssväng så vill jag då inte sitta på!! Men alla är väl lite "hemmablinda" och utgår från sin egen typ av ridning.
Qodrofenia 2003-09-30, 10:10 Nej jag förstår vad du menar..Men det finns vissa ryttare som tyvärr håller sin häst på tygeln med yttertygeln!Och ja jag är dressyr tant :D
Där av mitt inlägg ovan..
Men visst har du rätt ;)Men en häst i balans bör ju klara en omhoppnings sväng med hjälp av ryttarens inverkan med säte inte handen...Eller är jag helt ute och cyklar då :crazy:
kopparberg 2003-09-30, 10:12 "Framåt-nedåt" före ett hinder/mellan hindren, brukar ju resultera i ett stopp eller åtminstonde ett nedslag...
Likaså om hästen har nacken i "dressyrposition" utan ngt som helst stöd i handen.
Då hoppar den ju med spänd rygg, vilket ju gör att ryggen inte välvs, den kan ju tom sänkas. Även det blir ju gärna ett nedslag...
Jag ser med spänning fram emot svar från ngn annan än just vi "inbitna hoppnissar"!
Snuffsan 2003-09-30, 10:17 Ja. ;)
Qodrofenia 2003-09-30, 10:18 förklar för mig då :crazy:Dressyr mupp som jag är :D
Snuffsan 2003-09-30, 10:22 Precis. Om vi ska kalla det "bära sig över hinder" dvs att hoppa med rygg, så är det en omöjlighet för en häst som kommer in i den position som ni beskriver.
Carmenzita 2003-09-30, 10:28 Jag är inte heller nöjd. Vare sig det gäller hoppning eller dressyr!
Splittan 2003-09-30, 10:33 Här är en liten bildserie!
Anridning mot hinder: Hästen har stöd på tyglen, huvudet i en lagom position, varken för högt, lågt eller ihop tryckt. Hästen kan själv kolla läget var den ska hoppa av, är fri i ryggen och kan sätta under sig och få ett bra språng! ridning mot hinder (http://community.webshots.com/photo/72605410/78378753RHFFsG)
Språnget: Här kan man se att hästen har satt bakbenen under sig och kan hoppa upp och hoppa igenom med hela kroppen!avsprånget (http://community.webshots.com/photo/72605410/78378833dMfUwk)
Qodrofenia 2003-09-30, 10:45 oki men!Det jag menar är väl att en häst som är bärig i sin galopp och då är mer centrerad i sin bakdel borde väl kunna ridas an mot ett hinder med hjälp av säte och skänklar.Och då kanske inte behöver stöd i handen.Nu har jag ingen bild där jag kan visa hur jag menar :crazy:Men hoppas ni förstår ändå.En häst kan väl vara på bakbenen i en bra form även i hoppning och då vända på bakdelen så att säga.Jag vill inte vara elak på nått vis men den första bilden tycker inte jag var nå vidare bra.ryttarens sitts är oki men inte hästens form :crazy:
Jag ser järna att hästen är mer på bakdelen i anridningen mot hinder..Och jag har sett hästar gå en snäv omhoppnings sväng på bakdelen så att säga utan att tygeln inverkat alls.
Splittan 2003-09-30, 10:49 Jag vill inte vara elak på nått vis men den första bilden tycker inte jag var nå vidare bra.ryttarens sitts är oki men inte hästens form
Ryttaren har på den här bilden ägt ponnyn i en månad, detta var 2:e hopplektionen!
Ryttaren själv är inte så gammal, och ponnyn är maxad D!
Qodrofenia 2003-09-30, 10:53 Oki!!Det förklarar saken :D
Snuffsan 2003-09-30, 10:55 När du kommer i en omhoppningssväng så är vägen viktigast. Inte för stort, inte för snävt. För stort förlorar du tid och för snävt hinner inte hästen hoppa som den ska. Och det går fort. Om du rider bara med sätet hinner hästen inte med. Du måste ge stödet på yttern annars tappar den ut bogen och kommer för långt ut = för stor sväng. Man stävar ju efter en häst som är så smidig, stark och svängbar att den kan vända "på en femöring" och ändå hinna komma upp i ett bra språng.
Fasen var det är svårt att förklara utan att varken vifta med händerna, rita eller böja sig själv hit och dit för att illustrera (ja, det är ibland jättekul att se mig instruera min stackars dotter). :crazy:
Qodrofenia 2003-09-30, 11:21 det är antagligen en sådan häst jag sett!!Som är smidig och självbärig!Då är det kanske inte behövligt med stöd på yttertygeln!Alltså en häst som är i stort sätt gjord för hoppning!En häst som vet vad den ska göra.En ruttinerad häst så att säga.Där ryttaren redan i språnget börjar svänga med sin kropp så att säga.Och när hästen sedan landar så har den redan börjat svänga .Och då ger ryttaren en förstärkning med ytterskänkeln och flyttar fram innerskänkel om det inte redan är gjort på väg ner från det föregående hindret.vilket gör att hästen vet vart den ska.En mindre ruttinerad häst kan jag förstå om den behöver stöd på ytter för att hålla i hop yttersidan.Men om hästen är följsam och ryttaren redan i föregående språng börjat svänga hästen på nästa hinder .och vänt sin blick i måt den nya färdriktningen så borde det väl gå ändå eller :crazy:
Snuffsan 2003-09-30, 11:35 Att svänga i språnget innan måste man göra. Det är en av de första sakerna ridläraren tjatar om när man börjar hoppa: blicken på nästa hinder!!!
Men det är väl bara att gratulera om du sett en häst som i hoppningen inte behöver stöd i svängarna och ändå kan hoppa tillräckligt högt och fort. Köp hästen direkt. Jag har då aldrig sett en sådan häst. Jo, som gör det några språng, men knappast en hel bana.
Splittan 2003-09-30, 11:39 När jag sänger för att behålla hästen bakben under sig och lätt där frame, bibehållen galopp och kraft så rider jag så här:
Landar efter hindret och ska svänga snäft.
Stöd på yttertyglen, lite ledande inertygel, ytterskänklen hjälper till att svänga, innerskänklen stöttar upp hästen.
och så lite mer detaljer. Men detta gör att min häst svänger på stället med bibehållen balans och energi som kävs för att den ska klara nästa hinder.
Qodrofenia 2003-09-30, 11:44 Jag menar inte alltid!!Men att det går :)
Och hästen är inte till salu tyvärr!Annars hadde jag köpt den för den är kanon i dressyren oxå :D
Men du har rätt i att den säkert inte klarar alla språng utan stöd!Det är ju beroende på hur landningen blir och så och hur hästen hoppar på förgående hinder.Alla gånger tror inte ens jag på :smirk:
Men det är trevligt att se dock :p
Det jag menar är att det går att rida för endast vikt och skänkel.Och utan stöd.Men som sagt det är ovanligt :D
Qodrofenia 2003-09-30, 11:49 Jag menar precis det samma som du fast utan ytterrygelns stöd.Det går! det är bara det jag vill få fram!Och det vore ju trevligt om man kunde eftersträva det...Men det krävs ju både god ridkunskap och en duktig och lyhörd och rutinerad häst! ;)Och det är sällan alla de bitarna faller på plats..
Lovisaleonora_ 2003-09-30, 11:55 Utan att ha läst mer än ursprungsinlägget: jag vill inte balansera hästen alls. Hästen ska balansera sig själv och ryttaren på ett ändamålsenligt sätt. Vilket givetvis ställer krav på ryttaren.
Min klumpiga halvblodshäst kan jag faktist hoppa en omhoppningsbana i ganska högt tempo på långa tyglar och bara vända honom för vikten. Tyvärr är han helt obegåvad i själva hoppningen så vi kommer nog max till 120 klasser iallafall. Men han har helt makalös balans och vändbarhet. Sen tycker jag att det ser rätt olika ut på ponnyhoppning och storhästhoppning trots allt.
Men det är jöh skillnad på Och lätta O Släppa =) Jag brukar också göra så!!!
Sedan jag la om min ridning på Tysken så håller jag ingetting i händerna =) Det är så underbart!!! Det var för jag började träna för soffi Flemming och inte hon som har varit beridare elev hos ALLA som var med i EM laget förutom Laine så hon var lärd att man ska rida bakom lod.. Såga.. Och slå om dom inte gjorde som dom sa :mad: Hon red jätte mycket för handen O Det går inte på honom hon kallade honom "Omöjligt att gå på tygeln hästen" Hon borde kallat honom "Omöjlig att kröka på nacken hästen" istället.. När jag tränade för Soffi så skulle jag inte bry mig om var hästen hade huvudet vi tränade bara på grunderna.. Det var då jag slutade träna för den andra.. Och började konsenterar mig på grunderna.. Sitsen.. Red på helt långa tyglar började bli kallad för Western ryttaren av mina kompisar i stallet.. Sen helt plötsligt en dag var han bara "där" med nacken utan att jag gjorde något!!! Det var så underbart!!!! Det första jag gör nu när jag rider är att han får trava och galoppera på helt långa tyglar så han får balansera upp sig själv.. För det har han inte fått göra mycket i sitt liv!!! Så han bär sig inte upp själv.. Men vi strävar efter det!!!
Carmenzita 2003-09-30, 13:25 Så du vill aldrig ha stöd i bettet från hästens sida? Eller missuppfattar jag?
kopparberg 2003-09-30, 14:24 Ej att förglömma att en glappande yttertygel i en snäv omhoppningssväng ofta gör att hästen sladdar med bakbenen, eller tom går omkull!
Ovanstående syns TYDLIGT om man står och kollar på en klass som går på tid!
Pontevecchio 2003-09-30, 15:11 Nu pratar vi dressyr, hopptanter! :p
Pontevecchio 2003-09-30, 15:17 Kul att höra att den går bra med din fina ponny! :love:
Snuffsan 2003-09-30, 15:17 Men var fick du det ifrån? Det var det jag skrev innan, alla tar för givet att det gäller dressyrridning, men det är faktiskt inte säkert att det gör!
Pontevecchio 2003-09-30, 15:21 Tänkte i banan att eftersom det var Tysken (dressyrryttare) som hört påståendet gällde det säkert dressyr eller "markarbete".
Snuffsan 2003-09-30, 15:29 Fördommar!! :devil:
Tysken skrev God ryttare skall alltid kunna släppa på ytter.
Det stod inte God hoppryttare :devil:
Alla som rider är ryttare men om det hade menats hoppning hade det stått hoppryttare.
Så nu stod det ryttare och då måste det menas markarbete/dressyr.
För vilken God hoppryttare släpper yttertygeln i en sväng :bump:
Då hade det stått: Urkass hoppryttare släpper alltid på ytter vilket är ganska sant faktiskt :)
Man har ju sett en del som gör omhoppningssvängar enbart dragandes i innertygeln och nästan sladdar hela underlaget med bakdelen :D
furreburre 2003-09-30, 17:31 Vi håller på med övningar där han ska lära sig att lita på min hand och ju mer han gör rätt desto mer lättar jag på innern med yttern ligger stadig, men inte stel. Man ska kunna lätta på innertygeln utan att hästen reagerar nämvärt.
Qodrofenia 2003-09-30, 17:38 Urkass hoppryttare släpper alltid på ytter vilket är ganska sant faktiskt
Men beror inte det lite på hur man rider då :crazy:
Eller menar du att jag har helt fel :(
:confused: Jag har inte läst dina inlägg riktigt :o MEn som hoppryttare kan du inte släppa yttersidan då hela ritten i stort sett kontrolleras med yttertygel och skänkel i svängar.
Och det är ju en hel del svängar på hoppbanan.
Släpper du kontrollen på yttersidan kommer du nog inte fram till hindret utan glider ut ganska rejält från den tänkta linjen.
Använder du innertygeln i svängarna hindrar du bakbenen att komma under sig i svängen och hästen tappar balansen och sladdar ut med bakdelen i stället.
Som sagt jag vet inte vad du skrivit innan men så här fungerar det i hoppningen iallfall.
Qodrofenia 2003-09-30, 18:03 Läs då snälla :smirk:
Nu har jag läst! Det skulle kunna gå OM du hade en häst som backade av som bara faaan på hinder och rundade upp självmant innan avsprånget, Tyvärr har jag aldrig sett en sådan häst i verkligheten. Det förutsätter en häst som aldrig någonsin går i väg eller tänder till överhuvudtaget när den ser ett hinder.
Det går rätt fort i omhoppningstempo och ju fortare än häst går desto mer i framvikt hamnar den ju.
OM man bara släpper hästen mot ett hinder kommer den 99 fall av 100 att gå i väg dvs bjuda mot hindret, kraften som man arbetat upp i bakkärran som en spiral den kraft som skall få hästen att hoppa ett runt språng över ryggen kommer helt att gå förlorad eftersom hästen kommer att hoppa för mkt framåt istället för uppåt.
Hästen kommer ta fram och ut nosen och bli längre och flackare och eftersom du inte sitter tungt i sadeln och kan använda sätet är det helt omöjligt att i den farten få hästen utan tygelkontakt att stanna kvar med vikten på bakbenen.
En häst i samlad galopp (piruettgalopp) har ett tempo på nästan skrittnivå, vad kan det vara?? 50m per minut??
Hopphästarna går i 350-400m tempo per minut.
När hästen hoppar för mkt framåt blir språnget för flackt och hästen kommer riva.
Sen i lite större klasser har du kanske en trekombination lite långt ut, böjt spår och fyra korta galoppsprång till en oxer.
Jag skulle vilja se den ryttare klara det utan tygelkontakt.
Hindren står desvärre inte på jämna galoppspång nu förtiden och att kunna korta och länga snabbt är en förutsättning för att kunna klara sig i hoppsporten idag!
När jag säger tygelkontakt så menar jag då stöd på yttertygeln.
Qodrofenia 2003-09-30, 19:46 Oki!!då förstår jag ditt inlägg bättre!Jag har sett en sådan häst en gång!Dressyrhäst då på hoppträning.Jag förstår dig precis det är inte det.Men det enda jag vill.precis som jag skrev är att det går att hoppa så.Inte i alla lägen kanske.Och det skrev jag oxå.ytter tygeln är ju där i sådana fall som du beskriver som hjälp.Och det är inget fel i det.Som sagt jag har bara sett detta ett fåtal gånger.Med en mycket välbalanserad häst i högt tempo med hög samlings förmåga!Och bogen föll inte ut och bakdelen släntrade inte i väg.Det var kul att se.En häst som är samlad kan ju ha en stor galopp och vinna tid och mark på det.!(svårt att förklara hur jag menar) :o
Jo men det är oxå en jädra skillnad på vilken höjd du hoppar, och inte minst den tekniska svårigheten på banan.
Att hoppa så på träning med relativt låga hinder kan väl i stort sett vilken häst som helst göra bärig eller ej , men från 1.30 och över är det i stort sett omöjligt att göra på tävlingsbanan.
**BORTTAGEN** 2003-09-30, 20:31 en liten udda fråga beskriv DIN dröm hopphäst om du fick välja det du säger kommer att uppfyllas=) bara att önska på=) :D
Min drömhäst skall backa av helt själv, runda upp och aldrig riva eller vägra, kunna se alla avstånd själv och korta och länga sig efter behov :D Den hästen lär kosta ett antal miljarder....
Nej men Willie Melligers stora skimmel Calvados hade inte suttit dumt eller någon Capitol 1 häst kanske :d
Elisabet 2003-10-01, 08:58 har lärt mig lätta på inner...
kopparberg 2003-10-01, 09:45 "Urkass hoppryttare släpper alltid på ytter"
Det håller jag med om till 100%! :bow:
Lärt mig att ytter ska alltid vara sträckt
Qodrofenia 2003-10-01, 18:34 Det var inte över 1.30 men i närheten!
Jag måste fråga dig.Eftersom jag vet att du är duktig :D
Att sitta och dra i inner har inte jag förespråkat heller.När du säger stöd på ytter menar du då ett stadigt stöd?Eller tar man åt sig yttertygeln oxå??
Dressyr tanr som jag är har jag lite svårt att förstå hur ytter tygeln ska förhindra att bogen tappas.Och att baken släpper.Jag har lärt mig att yttersidan stannar på plats med hjälp av ytter sittben och ytter skänkel.Det har det ju skrivit i så många trådar att vi inte ska rida hästen med tygeln utan med vikt säte och skänkel.Fungerar det annorlunda i hoppning och i omhoppning då. :crazy:
Och jag menar självklart inte att man ska sitta med glappande tygel och flänga runt.Då kommer man ingen stans i ridningen heller.Ett fint stöd ja det är bra.Men att säga att om man lättar på ytter då är man en dålig ryttare.Det tycker jag är fel.Det är ju skilnad mellan stöd och stöd oxå.Många är backande i sitt stöd.Altså håller tillbaka tygeln utan att vara medvetna om det.Att tygeln är sträckt med en stadig hand .Det kallar jag stöd.men en hand som backar i dent .Tycker jag är fel ute... :(
Många gånger märker ju inte ryttaren heller att den har en backande hand.Den backande handen kan upptäckas om man lättar.Antingen dyker hästen.eller höjer huvudet och släpper bakändan.Men många verkar ju tycka det är en dödssynd att släppa yttertygeln oavsett dressyr eller hoppning.Man rider väl inte hästen i form med tygeln heller :o.
:smirk:
Jag kan förstå ditt resonemang fio men hur många här inne är på din nivå i ridningen :smirk:
Du vet ju och känner av mer än vad många andra ryttare här inne gör.Men att säga att man är urkass hoppryttare om man släpper yttertygeln är väl ändå att ta i :D
Jag vet inte om jag lyckades förklara vettigt den här gången heller.Men det återstår väl att se när jag får hela buke staben efter mig :smirk: :p
Snuffsan 2003-10-01, 20:17 Fio förklarar det där bättre så jag överlåter det till henne. Själv måste jag rita och peka för att förklara bra känner jag. :angel:
En backande hand använder du i hoppningen för att kunna korta galoppsprången utan att tappa tempo och tryck. Om det är samma backande hand du menar är jag inte helt säker på.
Men jo, man ÄR en kass hoppryttare om man släpper på ytter, det är inte alls att ta i. Det är en av de grundläggande reglerna.
Ibland kan jag lätta på innertygeln och rida mer på ytter. Beror på om jag rider hästens svaga eller starka sida.
Eller om jag samlar eller gör vissa övningar.
Ibland kan jag rida helt på innertygeln, ex för att böja igenom en stel halsmuskel på en volt.
Skulle du kunna utveckla mer med konkreta exempel? Har funderat på detta men får det inte att gå ihop med det jag lärt mig sedan tidigare, där man alltid ska rida med stödet på ytter. Vore intresserad av att höra i vilka situationer och med vilket syfte du gör det och vad du får för resultat. TPF/Å
Qodrofenia 2003-10-01, 22:29 Oki!På banan kan jag förstå.Men jag menar nog ridning över lag.Liksom ridning i största allmenhet. :smirk:
För ni rider väl markarbete och sådant oxå.Det ni beskriver är ju på banan vid tex omhoppning och så.
Jag menar nog i ridning utansför banan oxå.Mina argumet sträcker sig utanför tävlingsbanan.I den vardagliga träningen.Att det där kan vara viktigt att kunna släppa både inner och ytter tygeln.Och ge eftergift på båda tyglarna.vilket jag finner viktigt eftersom att för att få en själv bärig häst kan man inte alltid stödja upp den på yttertygeln.Eftersom hästen då förväntar sig att det stödet alltid ska finnas där.Att lätta där kan vara ett bra sätt för att väga av sin ridning och se hur hästen igentligen går för ens hjälper...
För att behålla yttersidan då utan att den faller i sär går ju att "sitta till"om man tex rider på en volt och behöver motställa hästen kan ju eftergiften på ytter vara till hjälp för att sedan få hästen att ta nästa tygeltag...
Sen är det ju ett bra sätt också att kunna kolla hur rakriktad hästen är!Om den så att säga förblir rak trotts att du ger efter på ytter tygeln...
Eller om den faller åt nått håll eller i sär...
Men visst på banan kan jag förstå mellan hinder i snäva svängar och i högt tempo.
Men i träning på marken är det väl inte fel att en hoppryttare släpper efter....Och denne är väl hoppryttare även där ;)
Och den ryttaren jag har talat om ovan är utbildad c-tränare så så kass tror jag hon inte är :smirk:
Jag tycker du krånglar till det lite nu :crazy: Jag rider absolut inte likadant när jag rider dressyr som när jag hoppar.
I hoppning finns det inga sittben eller säte att använda alls utan endast underskänklar och yttertygel att kontrollera galoppsprången på.
Glöm dressyrridningen nu för ett tag, för det går inte att rida "ren" dressyr på hoppbanan för man sitter inte ner.
Sedan om du menar markarbetet så skall inte det skilja sig men just ridingen mot , över och mellan hindren skiljer sig ridningen enormt mkt.
Jag rider nästan aldrig markarbete för jag rider dressyr istället då, men om vi bortser från hindren och när hoppryttaren rider markarbete så JA då skall man kunna lätta på båda tyglar och absolut inte använda båkåtgående tygeltag.
Är det så du menar :confused:
När jag skriver urkass hoppryttare lättar på ytter så menar jag enbart inne på hoppbanan under pågående ritt och inget annat :D
Qodrofenia 2003-10-02, 21:11 Det är precis så jag menar :D
**BORTTAGEN** 2003-10-02, 22:10 När ägaren till min medryttar häst red för sin tränare så skrek tränaren att "släpp yttern helt och hållet- han behöver inte den!" Så hon släppte den helt och hästen gick i samma fina form men endast med lite stöd från innern. Hästen är ju iofs väldigt välutbildad.. :D
Ja den blev en väldans disskution det här må jag säga.. :rofl:
:banana: :banana:
Fick hon veta vad syftet var med det? / Å
furuskär 2003-10-03, 10:10 Av min instruktör i "vanlig dressyr" har jag lärt mig att stödet skall finnas på yttertygel men jag har även tagit några lektioner i barockridning och där sa instruktören att yttertygeln skulle vara rätt lös (dock inte glappa) och man skulle jobba "skaka" mera med innertygeln. Blev lite förvirrande där ett tag :crazy:
Lovisaleonora_ 2003-10-03, 12:32 Jag vill att hästen söker ett mjukt stöd i tygeln (när den lärt sig balansera ekipaget), men jag vill inte själv TA stödet innan hästen visat att den är mogen för det.
ska inte behöva hålla på någon tygel, hästen håller sin balans själv,, vi kan inte hålla hästens balans genom tygeln
goggoman 2003-10-09, 04:54 Meningen är väl att man ska kunna släppa på båda?
Innan man kommer dit så säger jag, släpp hellre på inner än ytter. :)
goggoman 2003-10-09, 04:56 Men hänger man i inner så blir det broms effekt...
Yeeeha, detta var den roligaste debatt jag last pa lange. Min objektiva slutsats ar att fio vinner med hastlangder, men aven en hel del annat klokt har sagts.
Kanske.. God ryttare ska inte behova slappa pa ytter, for god ryttare har inte suttit och hallt pa ytter..
Pastaenden om att hasten "behover stodet" for att inte tappa balansen och att man skulle svika hasten genom att latta pa handen, ar for mig skrattretande, men ett typiskt exempel pa hur manga sitter och rider.
Om vi byter ut ordet stod mot kontakt sa blir plotsligt mycket av det som sagt korrekt och riktigt. En kontakt som hasten sjalv ska soka, mjukt och arligt, oavsett om tygeln ar kort eller plostligt langs en decimeter, da snackar vi ridning.
"Dressyr, ar det nagot man ater?" sa min hopptranare en gang. Jag tillhor dom som kombinerar den akademiska dressyren med hopptraningen och en del markarbete i samband med denna.
Ridningen skiljer sig avsevart, som fio skrev av den enkla anledningen att nar du hoppar har du inte samma saete att rida med, utan ar desto mer beroende av under skankel (vaden) och handen. Jag har for min hopptranare suttit och ridit hastar i korrekt form, bariga, latta i handen och fina, pa en rund volt med hasten korrekt bojd, med hangande innertygel.
Jag har ocksa suttit och ridit for ak intruktoren med helt los yttertygel och andast vibrerat lite med fingararna pa en latt inertygel for att trana bojning.
Forvirrande? Nej, inte nar man kanner till anledningen till det man gor och lar sig skilja pa begreppen :)
Keep on fighting! /Frida
Samma här - lätta på innern eller ibland t o m rid bara på yttertygeln!
kopparberg 2003-10-09, 09:38 Blir det?!
Många dressyrtränare jag ridit för säger jag ska minska farten genom förhållning på YTTER! :confused:
Kassiopeja 2003-10-10, 09:16 Men hur många av svensson-hästarna kan det...
Hmm... har ni någonsin funderat på hur många GP-dressyrhästar som kan det?
Själv sitter jag varje år i Globen och suckar över den s.k. "fria skritten" som "elit"ekipagen visar upp. Tror nog att många (om inte alla?!) de där hästarna skulle falla framstupa om ryttaren släppte efter på det "stadiga stödet" i tygeln.
:devil: :angel: :devil:
Kassiopeja 2003-10-10, 09:35 När jag var 20 år och fullärd ryttare... *host harkel* fick jag förmånen att börja rida arabhästar hos en "tant" som hade väldigt bestämda åsikter om hur man fick och inte fick rida hennes känsliga hästar.
Jag hade ju bara ridit i 14 år och alltså kunde jag inte rida. :D
Jag fick då sitta ett helt år enbart på innerhjälperna. GUD NÅDE MIG om jag tog i yttertygeln över huvud taget, eller la om ytterskänkeln för den delen.
Nästa år fick jag rida enbart på ytterhjälperna tills det fungerade och först efter det fick jag sätta ihop dem. När jag då först verkligen hade separerat dem och sen fick lov att sätta ihop dem så blev jag titt som tätt tillsagd att lätta på antingen den ena eller den andra handen+skänkeln för att stämma av att hästen fortfarande gick kvar i form.
Ibland gjorde den till och med det! :D
En sådan "tant" önskar jag till alla ryttare på vår jord.
Snart, vilket årtionde som helst kanske jag till och med kan rida lite grann! :bow:
Essepesse 2007-03-09, 21:52 jag har också lärt mig att kunna lätta på inner
God ryttare ska väl kunna lätta på båda?
precis. överstrykningar, eftergifter... en väldigt duktigt ryttare anser jag är den som kan rida sin häst utan tyglar överhuvdtaget
hur hittade du den här tråden från 2003?????
hur hittade du den här tråden från 2003?????
vad spelar det för roll?
Jag har lärt mig att lätta på inner. :crazy:
jag undrar bara hur hon letade upp en så gamal tråd..
Jag har lärt mig att jag aldrig får släppa på ytter. Eftergift visst. Men aldrig släppa eller lägga fram ytter. Däremot inner får jag knappt ens ta i enligt min tränare.
/Loobah
charmant 2007-03-10, 23:46 En god ryttare ska för mig kunna rida sin häst i en bra form utan att behöva "bära"den i tyglarna och behöva driva i varje steg.Hästen skall kunna balansera hela sig själv utan ryttarens hjälper...då tycker jag att en ryttare har lyckats med utbildningen på sin häst.
En bra ryttare ska också inse sina egna och hästarna den rider begränsingar och utgå från det.....
Mina tankar om det hela
morottotte 2007-03-11, 20:31 jo precis..hästen ska bära sig själv..när man lyckats med det kan man ju ge efter på båda tyglarna för att få hästen att söka sig framåt/nedåt och strecha ut ryggen. variera hög och låg form, bra gymnastik! ..vid samling håller man stöd och gör halvhalter på ytter, men när man strechar ut överlinjen på hästen så utövar man "cykelstyre"..har jag lärt mig..
Jag har lärt mig att jag aldrig får släppa på ytter. Eftergift visst. Men aldrig släppa eller lägga fram ytter. Däremot inner får jag knappt ens ta i enligt min tränare.
/Loobah
hur gör du överstrykningar då? eller du kanske inte använder dig av sådana..
morottotte 2007-03-12, 10:09 hur gör du överstrykningar då? eller du kanske inte använder dig av sådana..
Överstrykningar? förklara..
Man för fram båda händerna och stryker längs mankammen.
Förekommer mycket i tysk utbildning, för att kontrollera att hästen bär sig själv och inte är beroende av att någon håller den i munnen.
Smart "uppfinning"! :)
morottotte 2007-03-14, 21:41 Jaha, vad bra.. då har jag ett "namn" för det!! (Bra å snappa upp facktermer) :bump:
|