Visa fullständig version : Bred häst söker sadel...

Colansmatte
2003-10-03, 09:43
Min häst är av den större modellen och jag kan absolut inte ett dugg om sadlar till barockridning.
Finns det portugisiska sadlar med vid bom?
Vad ska man tänka på när man köper sadel?

Tacksam för alla tips. :bow:

Ps: Engelska sadlar kan jag en del om så det är just barock sadlar jag vill veta mer om.

Spider84
2003-10-03, 10:07
Här tror jag inte att jag tänker lägga mig i allt för mycket. Lika bra att vänta på Svea. :D

Det beror ju lite på hur mycket pengar du vill lägga ner. Jag har inte så bra koll på de portugesiska sadlarna. De enda sadlarna jag har någorlunda koll på är Bents och där har du ju den bomfria varianten, men jag tror också att det går att få tag i den vanliga varianten med så bred bom man vill ha.
Fast jag är inte säker.

knyttet
2003-10-03, 10:38
BB-sadlarna vet jag inte nåt om, så det låter jag vara osagt. De är bortom min ekonomiska horisont... :p

Portugisiska sadlar kan man hitta upp till 32-bom, jag har iallafall inte hittat någon vidare bom än så. Men många upplever att de sadlarna är bredare än sin engelska motsvarighet. T ex har mitt sto 31 i sin engelska sadel, men när jag köpte en portuguesa i 31 så kändes den betydligt bredare. Men har man en bred häst så är ju utbudet ganska begränsat.
Kanske nån annan har sett portugisiska sadlar med vidare bom än 32?

Colansmatte
2003-10-03, 20:15
Jag vet inte vad jag vill lägga på sadel. Men jag räknar kallt med att 10.000-25.000:- får man nog hosta upp om man vill ha en sadel som man är nöjd med för alltid.
Kvalitet kostar. Men jag är lite emot tanken på att betala en massa extra tusenlappar på ett Namn!
Vem som har varit med och skapat sadeln betyder inte så mycke för mej.
Bara jag får en bra sadel som både jag och hästen trivs i och som vi kan ha kvar länge....och vara lika nöjda som den dagen vi köpte den.

Sunnan
2003-10-04, 20:47
Hej hej!

Kanske en potrera med vid bom skulle kunna passa?

Jag har en superbred häst som ej kan ha en engelsk sadel, då dessa är för smala, speciellt mellan bossorna och baktill. Min potrera var jättevid, alldels för vid åt henne i början, men sen musklade hon på sig fint och då satt sadeln bättre Porteran finns i i 3 bomvidder, nrmal, normal mot vid och vid

mvh/ Anita

Colansmatte
2003-10-05, 00:36
Var får man tag i dom?
Pris? Hemsidor? Återförsäljare?

:D :rofl: :D

Sunnan
2003-10-05, 10:41
okej, här kommer några sidor:

http://hem.spray.se/maria.arabiskafullblod/
http://www.kilagarden.webbsida.com
http://www.lillhastenistav.se gå in på zaldisadlar, längst ner

Colansmatte
2003-10-05, 11:38
:bow:Tack så mycke för hjälpen! :bow:

**BORTTAGEN**
2003-10-05, 16:23
Vad har du för häst? Jag har en bred och bollrund haflinger som jag letade sadel till i över ett år. Nu har jag hittat en underbar sadel som både han och jag trivs i :D, nämligen Hector sadeln. Den görs i sverige och kostar runt 1200, beroende på vilka tillbehör man vill ha. [url=http://www.hectorfabriken.nu
Jag rekommenderar den iallafall. :banana:

Colansmatte
2003-10-06, 09:39
Jag har en Tori häst.
Lång och bred rygg, nästan ingen manke, kraftig över bogen mm mm
:D :love:
Jag ska kolla in hemsidan du nämde.
Tack!

Colansmatte
2003-10-06, 09:49
Nu har jag varit inne på sidan och kollat. Den såg mer ut som en distans/western sadel.
Är den bra till Barock ridning?

Sunnan
2003-10-06, 13:27
En sadel som är ganska lik hectorn men som finns i fler olika utföranden och måttbeställs är montséguren

http://www.montsegur.nu

jag har en sådan som jag trivs väldigt bra med, den är hårdare i sitsen än en potrera eller portugesa, uppbyggd på samma sätt som en western sadel, fats nättare i modellen.
går att få dne med eller utna horn samt höga/låga knävulstr och olika färger

snygg! med mässingspännen

Yossarian
2006-02-03, 14:08
Puttar upp den här tråden så slipper ni skriva "sök..." Jag har sökt och icke funnit...

Jag skulle vilja veta bomvidderna i de bredaste skolsadlarna. Behöver dryga 110 grader, finns det någon så bred? Inte bomlöst och inte mjuk bom som i Bentsadeln.

Zaldi portreran är enligt Lillhästen 102 grader. Ludomars portrera sägs vara bredare, men hur bred? Och vad kallas storlekarna, försöker läsa beg. annonser och det är mest W eller normal.

Är mest intresserad av portera (kortare modellen) men även andra.

Någon som vill reda ut det här eller tipsa om sadel!?
:bump:

Spider84
2006-02-03, 15:50
Du vet att Bents också finns med en vanlig bom?
Den går också att beställa vi vilken vidd som helst (tror jag).

Annars har jag inga bra tips...tänkte bara inflika det där. ;)

Yossarian
2006-02-03, 15:57
Nej det hade jag inte koll på. Men det har jag garanterat ändå inte råd med :crazy:

Spider84
2006-02-03, 16:00
Det kostar inte mer än en vanlig sadel gör. OBS tror jag! Jag vet inte säkert.

Fast du kanske inte känner för att lägga ut 20-23 på en sadel heller som ju Branderup sadlarna kostar.

Om du har råd och hade velat ha en Branderup sadel så prata med Gitte som säljer dem och hör om det kostar extra att specialbeställa dem.
De görs ju ändå från grunden därifrån de köper dem...

Uddi
2006-02-03, 16:19
När jag skulle köpa en "spansk" sadel till min breda häst föll det på bomvidden baktill på sadeln!

Sadelmakaren som provade ut sadlarna konstaterade att min häst var så bred och "platt" på ländryggen (dvs under bakre delen av sadeln), att det blir problem med alla spanska sadlar - eftersom de har fasta ortspetsar (dvs fast bomvinkel) även baktill. Resultatet blir att de blir för smala/takformade baktill, även om de passar framtill! Jag hade inte tänkt på det, utan bara tittat på vidden fram...

Så nu har jag en bomlös dressyrsadel och en Wintec Wide att rida ut och hoppa i (med med det vita bredaste "normalkoppjärnet").

(Därmed inte sagt att det inte finns spanska sadlar med supervid bakre bomvidd - jag har inte letat mer efter den gången)
/Uddi

Ekra
2006-02-03, 19:24
När jag skulle köpa en "spansk" sadel till min breda häst föll det på bomvidden baktill på sadeln!

Sadelmakaren som provade ut sadlarna konstaterade att min häst var så bred och "platt" på ländryggen (dvs under bakre delen av sadeln), att det blir problem med alla spanska sadlar - eftersom de har fasta ortspetsar (dvs fast bomvinkel) även baktill. Resultatet blir att de blir för smala/takformade baktill, även om de passar framtill! Jag hade inte tänkt på det, utan bara tittat på vidden fram...

(Därmed inte sagt att det inte finns spanska sadlar med supervid bakre bomvidd - jag har inte letat mer efter den gången)
/Uddi

Det finns! ST Espanola. Bomfri, endast framvalvet är fast och det finns i väldigt vida vidder plus att "ortspetsarna" flexar.

Samma sak med Ultra Flex sadlarna, de finns i mycket vida vidder både fram& bak, med flexande ortspetsar. Men de kostar guld..

Finns en hel del trådar här om dessa modeller.

Uddi
2006-02-05, 10:10
Ja, det stämmer, men de bomlösa "spanska" sadlarna fanns inte när jag köpte mina sadlar, och ultraflex fanns inte heller att få tag på (tror jag), så de var inte med i mina utvärderingar. Det har hänt mycket på sadelfronten de senaste 2 åren!

(Bentsadeln med bomfidd 3F försökte jag också få tag på för att prova, men de fanns aldrig i lager)

Yossarian
2006-02-05, 13:05
Fast du kanske inte känner för att lägga ut 20-23 på en sadel heller som ju Branderup sadlarna kostar.

Om du har råd och hade velat ha en Branderup sadel så prata med Gitte som säljer dem och hör om det kostar extra att specialbeställa dem.
De görs ju ändå från grunden därifrån de köper dem...

Nej, det är liiite över min budget :angel:

Fast jag är himla sugen på den där Guernieren :d

Nyfiken också på vad ultra flex sadlarna är för nåt, hittar faktiskt ingenting om dom här på buke. Tex Desmond O´Brian-sadlarna på Kaupre (lite dyra för mig just nu men man kan ju alltid drömma?)

CarolaLind
2006-02-05, 13:12
Nej, det är liiite över min budget :angel:

Fast jag är himla sugen på den där Guernieren :d

Nyfiken också på vad ultra flex sadlarna är för nåt, hittar faktiskt ingenting om dom här på buke. Tex Desmond O´Brian-sadlarna på Kaupre (lite dyra för mig just nu men man kan ju alltid drömma?)

Desmonds sadlar är mkt trevliga, placerar dig bra och är bra uppbyggda, det jag gillar mest med hans sadlar är att järnet är ställbart och utseendet skiljer sig lite från andra barocksadlar.

Hans De luxe modell med sömmarna är bara för :love: :love: :love:

Yossarian
2006-02-05, 13:42
Ställbart järn, ungefär enligt samma princip som i t ex Wintecsadlarna?

Flexet då? I vilken riktning flexar bommen och hur mycket? Jag vet verkligen ingenting om dom här sadlarna annat än att dom ser rätt trevliga ut...

*Clueless*

CarolaLind
2006-02-05, 13:46
Fråga på Kaupre! De saluför dem :p

Alkemisten
2006-02-05, 20:56
Jag tittade på Stensgårdens hemsida idag och såg att de sänkt priset på Branderupsadeln till 14900 från 20000!! Nu är jag verkligen intresserad!

Måste sälja min gamla först...Någon som vill köpa en svart Morris&Nolan Dressage 2000 bomvidd 33" säte:17"?

Tänkte skriva detta på den andra tråden som handlade om sadlar men nu verkar den puts väck. :confused:

Pepa75
2006-02-06, 08:45
Visst finns det bra sadlar för breda hästar!
Själv har jag fått hem några sadlar från
http://www.balance-rideudstyr.dk/ , någon har jag haft till mina hästar och någon har jag förmedlat till vänner.
Lädret är bra och Inge Marie som har butiken mycket hjälpsam med storlekar och så vidare. Dessutom är det ett mycket bra pris på dem - fr 6800 dkr, dvs ca drygt 8000 kr för en ny sadel!

Zenith
2006-02-06, 08:58
Vad vill du ha för den då?

psychogrrl
2006-02-06, 13:07
Tänk på att det är danska kronor troligtvis! Danska kronan står enligt forex i 1.257. Detta gör att 14,900 danska kronor blir 18,730 SEK. Visserligen sänkt, men inte lika mycket som man först trodde..

Immer
2006-02-06, 14:25
Jag har just beställt en Guerinieresadel med bomvidd 4!

Immer

Illa
2006-02-06, 14:32
Har funderat på att prova wintec wide på min kuse men han behöver en svängd bom, har hört att wintec är mkt raka. Vad tycker du?
Vet du ungeför hur många grader de vidaste järnet är?

// Illa -som blir tokig i sadeldjungeln

sissu
2006-02-06, 14:35
Har funderat på att prova wintec wide på min kuse men han behöver en svängd bom, har hört att wintec är mkt raka. Vad tycker du?
Vet du ungeför hur många grader de vidaste järnet är?

// Illa -som blir tokig i sadeldjungeln

Wintec är inte raka utan har svängd bom. Ju bredare järn desto mer svängd bom. Wintec Isabell dock lite rakare i bommen en de andra Wintec.

Spider84
2006-02-06, 14:39
Fast som jag fattar det så är inte priset sänkt alls!
Det hon har gjort är att ta bort stigbyglar, stigläder och sadegljord ur priset.

Lägger man till det så kommer man till det ursprungliga priset igen.

Illa
2006-02-06, 14:39
Åh tack för svaret. Ska prova en så fort jag kan!

En fråga till: går det att fylla på luft i WWcair sadlarna?

Yossarian
2006-02-06, 14:46
Fråga på Kaupre! De saluför dem :p

Smart idé, att jag inte tänkte på det själv :rofl: (mååååndag...)

Yossarian
2006-02-06, 14:48
Jag har just beställt en Guerinieresadel med bomvidd 4!

Immer

Supernyfiken! Ungefär hur bred är din häst? Vad kostar sadeln, hur lång är den, sätesstorlek? Om du orkar svara blir jag :bow: :bump: :banana:

Immer
2006-02-06, 14:58
Jag vet faktiskt inte hur bred min häst är, men det finns inga "färdiga" sadlar som varit breda nog. Jag rider i en Jensen Amiral, som är måttbeställd till henne (och till mej).
Hur Guerinieren kommer att passa återstår att se. Jag har provat en Renaissance med kammare 3 och den var för smal, så detta är en chansning.
Sätesstorlek 3 har jag beställt, har provat en 2:a och tyckte den var för liten.
Priset är 12.900 DKK, och här kan du se hur sadeln ser ut:
www.akademisk-ridekunst.dk

Immer

Uddi
2006-02-06, 15:49
Såg att du fått ett svar redan, men jag skriver ändå. Jag hade problem med att min häst är bred och dessutom lätt överbyggd, vilket gjorde att bakre delen av bossorna på sadlar jag provade "grävde sig ned" i ländryggen på henne eller rufsade till hårremmen. Det gör inte WW-sadeln, utan hennes rygg ser helt orörd ut efter ridning!

Jag vet inte hur vida de lilafärgade koppjärnen är i grader (de som följer med sadeln), men de är ordentligt vida! Jag använder själv det vidaste (vita) av de ordinarie koppjärnen - vilket jag efter mycket forskande kom fram till fungerar. Däremot kan/får man inte sätta de vida (lila) järnen i en vanlig Wintec, enligt återförsäljarna, eftersom sadeln deformeras för mycket då.

Mycket med det här...

sissu
2006-02-06, 16:17
Åh tack för svaret. Ska prova en så fort jag kan!

En fråga till: går det att fylla på luft i WWcair sadlarna?

Cair är ju en luftmodell vill du har flair i? Mig veterligen finns bara Wide i just cair och ej med ull. Det vita järnet i wintec är ju ca 105 grader så då bör den lila börja på 110 och kanske går upp till 120grader skulle jag gissa.

Är själv sugen på att prova en sådan, har provat det vita järnet och det är för smalt för min kuse.

Alkemisten
2006-02-06, 18:02
Hm...:confused: Fast på BBs sida står det så här: Price: 2000,00 Euros, for the saddle alone. Please ask for price "complete" if you want the saddle "ready to go".

Spider84
2006-02-06, 18:04
Är det branderup.com?

Den sidan är inte uppdaterad på 100år typ.

Eller är det någon annan?
Det var iaf så jag uppfattade det om priset: att hon räknat bort tillbehören. Jag kan mycket väl ha fel om det!

Alkemisten
2006-02-06, 18:16
Jag vet faktiskt inte vad jag vill ha. Den kostade, när jag köpte den ny för ca 3 år sedan ca 14000. Och jag hoppas att jag kan få åtminstone 7000 för den (gärna 9000). Jag ska fråga sadelmakaren. Jag behöver ju pengarna om jag ska köpa en annan sadel. :crazy:

Alkemisten
2006-02-06, 18:22
DU har rätt det är den sidan! Han måste ju uppdatera :mad:

Du har säkert rätt! Men jag vill ju så gärna att den ska vara sänkt:bump: då känns det liksom lite lättare när jag ska presentera idén för min man!! Som undrar när han får lov att spendera några av våra pengar.....

Spider84
2006-02-06, 19:53
Faktiskt jag som har hand om den sidan egentligen.

Bara att jag inte fått koder m.m. av de som har sidan nu.

Alkemisten
2006-02-06, 21:35
Ojsan:o

Nej det är inte lätt att uppdatera om man inte kommer in...

Själv har jag en ytterligt pinsam sida som ligger ute som jag har glömt koderna till och kan således inte få ner..

Och nej ni får inte se...:cool:

Spider84
2006-02-06, 21:39
:rofl:

Det där måste ju ta priset! Kan du inte få tag på koderna på nåt sätt?
Jag brukar vara snurrig med sånt, men det har jag inte lyckats med hitills. Dock har det hänt att jag fått jaga koderna av de som haft dem innan ett par gånger innna jag fått sparat dem så de inte försvann. :o

Får se när man får koderna till sidan. Just nu har jag haft fullt upp med riddarskapets internationella sida som kom upp igår, eller ja den nya varianten av den kom upp igår.

Alkemisten
2006-02-06, 21:47
Jag har provat att kontakta hosten som kan skicka koderna till mailadressen som jag skrev in mig med, som jag inte kommer in på pga att jag glömt mitt log in. Mailadministratören kan i sin tur skicka mail med mina inloggningsuppgifter till min alternativa mailadress som hotmail stängt ner för ca 5 år sedan!

Men jag är lite intresserad av din sida till riddarskapet... kan man möjligen få en url..:)

Spider84
2006-02-06, 23:53
Klart du kan få det. ;)

http://www.knighthoodoftheacademicartofriding.com (inte jag som kom på den där adressen *pust*)

Annelieb
2006-02-07, 06:55
Har en bred häst och rider i en Lusitanus som jag köpt på Rörmossens araber, väldigt bra sadel som man sitter helt rätt i.

Rörmossen är duktiga på att kunna passa in sadlar, har sett att dom har en Riano på rea nu och dom är också väldigt bra, har haft en sån.

Båda två är Portugisiska sadlar men Luson är bättre som dressyrsadel.

Immer
2006-02-08, 21:47
Måste sälja min gamla först...Någon som vill köpa en svart Morris&Nolan Dressage 2000 bomvidd 33" säte:17"?d:

Passar den min klotrunda fjord/kallblodstravarkorsning så är jag intresserad. Vi bor ju ganska nära varandra! :)

Immer

Inger liv Orø
2006-02-09, 17:10
Du kan få portugisiske saler spesiallaget etter din hest sin manke-, og ryggform, men det koster litt mer fordi salmakeren må da lage og skjære til lær og bom for hånd, derfor den ekstra kostnaden.

Jeg har en døl som trenger en bom på 110 grader fordi han er størrelse øltønne, og da bestilte jeg en spesiallaget sal til ham.
Vil helst ikke ødelegge rygg og muskulatur på en sal som er litt for trang, og han har fyldig og fin muskulatur over hele ryggen :bump: (blir 5 år nå, begynner oppsitting i løpet av våren når salen kommer. Har bare trent bakkearbeid og litt kjøring med ham, og heller ventet med å belaste ryggen til han var mer utvokst).

Salen jeg har bestilt er en Marjoman Riano som er et merke jeg er forhandler for i Norge:crazy:

Hvis du vil kan du jo leie en slik sal en uke for å teste ut om den passer til din?

Hilsen
Inger Liv Orø
Baroque Import

loki
2006-02-11, 00:37
Jag blir lite nyfiken på hur du sitter i din Wintec, kan du sitta riktigt upprätt, eller fungerar den mer som en allroundsadel (för något mera böjda knän)?? Är det högt framvalv på den, det syns så uselt på bilderna jag sett? Jag är så trött på att man sällan kan få provrida en sadel ordentligt innan köp!!!!! :mad: :mad: :mad:

Har också en pålle med samma problem, många sadlar jag provat vill gärna vicka bakåt och trycka ner och göra gropar i ryggen. Inget kul alls:mad: , har försökt med pad... med varierat resultat...

Uddi
2006-02-11, 11:23
Jag tycker Wintec Wide'n är rätt "dressyrig", jag får en hygglig sits - iallafall bättre än i den gamla allround-Wintecen jag hade innan (har annars lätt att hamna i stolstíts).

Framvalvet är inte så värst högt, det beror ju också lite på vilket koppjärn man använder. Själv velar jag just nu mellan två koppjärns-vidder - skulle vilja ha ett mittemellan vitt och smalaste lila egentligen...

Jag kan maila dig nån bild om du vill? Mailadress?

psychogrrl
2006-02-13, 21:57
*KL*

Nu har jag fått hem min sadel :)

http://web.telia.com/~u85811929/nyasadeln/nyasadeln.html

Marlan
2006-04-09, 17:13
Hur ligger din sadel nu???
Ska kanske ha en som är mycket lik din....
Hur ser den ut efter lite användande???

all info tack:D :bow:

psychogrrl
2006-04-09, 17:38
Har varit iväg och tränat i helgen, men då blev det bara filmat och inga kort tagna tyvärr. Paddocken är förhoppningsvis klar om ca en månad så då kanske det blir kort tagna på ridning också ;)

Sadeln ligger mycket bra, nu har jag som sagt inte använt den väldigt mycket så har inte sett några långgående verkningar av den. Han kan dock höja ryggen och arbeta ordentligt med länden i den.

Jag återkommer i sommar med mer rapport om hur den ser ut efter lite mer användande.