skogstomten
2003-10-03, 21:27
Ni som har koll på detta, varför måste dom vara över en viss höjd för att få delta?
|
Visa fullständig version : Tornerspels hästars höjd? skogstomten 2003-10-03, 21:27 Ni som har koll på detta, varför måste dom vara över en viss höjd för att få delta? KungTulle 2003-10-04, 00:59 Därför att "dom" som bestämt reglerna inte har en aning om hur stora medeltida stridshingstar EGENTLIGEN var. Mellan 135 och 155 cm skulle jag säga! Ps är medeltidsarkeolog med spec intresse av medeltida häst. Om vi hoppar fram ett par hundra år till Karl den 11 och den 12e slutet av 16 och början av sjuttonhundratalet alltså... finns det en hel del bevarat som är skrivet om dåtidens kavalleri. Den tidens officershästar skulle vara ca 145 cm höga och man hade alltid svårt att hitta hästar stora nog att uppfulla reglementet. Manskapets hästar motsvarade snarare stora gotlandsruss. (Observera dock att på den tiden mätte man hästarna BAKOM sadeln vilket antagligen motsvarar att officershästarna skulle vara ca 150-155 cm beroende på hur hög manke dom hade.) /Kung Tulle Benfynd tyder också på att hästarna var relativt små. (Det finns dock några polska fynd som är medeltida med hästar kring 160 cm i mankhöjd, men dessa räknas inte som typiska för tiden) LäderBjörn 2003-10-04, 02:20 150 cm är den höjd som man har kommit överens om för att tävla i SM-tornerspel. skogstomten 2003-10-04, 20:21 Intressant! :) skogstomten 2003-10-04, 20:22 Så det är bara i SM sammanhang det gäller? man skulle kunna få vara med på skoj lek..... på en fjording på en ca 145 då? Om man nu hittar några i sitt område. LäderBjörn 2003-10-05, 09:38 Hör med något tornerlag Scorpan 2003-10-05, 10:52 Hästar äver ponnymått d v s 148 cm är krav för SM Huruvida man har häst som är lägre på spel är upp till var och ett tornerspelssällskap. Detta handlar inte om okunskap... Sorry KT men du borde vara så insatt i SRS nu att du kunde sluta ha den nerväderade tonen i dina inlägg. SRS har INTE historiskt korrekta tornerspel och det vet både du och jag. Då är troligen varenda jävla riddare felaktig också eftersom dom är för långa, några har fel kön och alla saknar rätt träning och bakgrund. Har påpekat det flera gånger att vi sysslar med en form av teater. Inte historiskt korrekta spel. Kram på dig Tulle och ha en bra höst! Gisburne 2003-10-05, 19:09 Varför är det just 150? Jag hörde av nån att det har att göra med träffytan, att det kan vara svårt att träffa rätt om motståndaren sitter på en låg häst, men då borde det ju finnas en övre gräns också. Om man rider en häst på 150 och rider mot någon som har en häst på över 165 så borde ju träffytan bli lika fel i alla fall...??? Scorpan 2003-10-06, 05:35 Besök gärna SRS's hemsida http://hem.passagen.se/fantasy/srs/main.html för vidare information. Det är deras beslut som disskuteras. Observeras bör dock det fakta att denna gräns ENDAST gäller på SM. Tornerspel kan man rida iaf. Znozan 2003-10-06, 09:14 Medeltidsarkeolog, vad spännande!!!! Hur blir man det??? Eller snarare hur blir man arkeolog??? Är det inte även så att vi är längre än vad man var då?? En tanke bara........ I så fall var man inte i behov av så stora hästar som vi har idag?? Nu kanske inte detta hör till diskutionen, men det var en fundering kring det hela!! :D mnementh 2003-10-07, 08:33 Jag tar med mig lite grejer när jag kommer upp till jul! Druid får 1½ veckas vintervila så under tiden kan vi roa oss lite med era pållar! ;) Göra improviserade lansar och spjut går i ett nafs och ringhållare går att slänga ihop relativt enkelt oxå. Problemet är bara att hitta någon plogad ridbana antar jag? :D Eller tja, vi kan ju alltid köra lite längs vägen! :bump: :banana: Gisburne 2003-10-07, 14:17 Jag var på ett museum för inte så länge sedan där de hade ritat upp på väggen hur långa människor var (i snitt) under olika epoker jämfört med idag. Enligt dem uträkningarna var medellängden längre under medeltiden än den är idag, både på män och kvinnor. Men urhästen var ju ganska liten till växten och på medeltiden hade man väl inte hunnit avla fram särskilt mycket större hästar? Större hästar tar ju större plats och äter mer, så det verkar ju oekonomiskt... :smirk: Petronilla 2003-10-07, 17:11 Jag vill ochså vara med och leka! LäderBjörn 2003-10-07, 17:55 En riddare hade oftast fler hästar där ridhästen var lite mindre för en sådan häst var mycket bekvämare att rida istället för den häst som man red tornerspel eller strid som var större och kraftigare för att kunna bära mera vikt. En sådan häst är inte lika bekväm att rida på som en mindre häst. skogstomten 2003-10-08, 00:33 :love: :love: :love: :bow: :bow: :bow: Åh, vad jag längtar till jul nu :D He he, ja nu får du se till att komma ut och plåga mig och CA lite :idea: FjordingCarlA 2003-10-08, 00:39 Plogad ridbana :confused: Jag har ju den hästdragna snöplogen till sådant :D Annars kan vi ju alltid komplettera med lite kuddkrig på hästryggen :devil: FjordingCarlA 2003-10-08, 00:45 Jag var på ett museum för inte så länge sedan där de hade ritat upp på väggen hur långa människor var (i snitt) under olika epoker jämfört med idag. Enligt dem uträkningarna var medellängden längre under medeltiden än den är idag, både på män och kvinnor. Hm, vilket museum? Nyfiken! Guidade -96 på Vikingautställningen i Stockholm. Man menade att vikingarna var nästan lika lång som vi är idag, medans man nere på kontinenten var 10-20cm kortare, vilket fick vikingarna att framstå som jättar. Sen kom medeltiden, och vår medellängd krympte till kontinentala mått... (Kristendomen eller? :devil:) Scorpan 2003-10-08, 05:30 Sen kom medeltiden, och vår medellängd krympte till kontinentala mått... (Kristendomen eller? :devil:) :rofl: Kristendomen är roten till allt ont! :devil: Såg bilder på dig med draget svärd ridandes längs vatten på en mycket stilig fjordig. Iaf tror jag att det var du - fördomsfullt nog tror jag att det inte finns så många Carl-Anders som rider fjordingar :idea: skogstomten 2003-10-08, 12:11 Var det den här (http://photo.starblvd.net/~skogstomten/1-1-4.jpg) bilden? :D Scorpan 2003-10-08, 16:59 Stämmer fint det! =) Såg väldigt härligt ut TeamTanja 2003-10-08, 23:09 Hehe, jag kan stå till tjänst med ridbana ifall ni drar er ner till Härnösand fram och tillbaka :angel: Det skulle vara kul med lite annan underhållning än att fösa kossor :rofl: Gisburne 2003-10-08, 23:35 Det måste ha varit ett av Smithsonian-museumen i Washington, D.C. Minns inte vilket, det finns ju över 20 stycken att välja mellan... Jag besökte inte alla, men några. Oj, vad med fjordingar det blev nu då! :D mnementh 2003-10-09, 08:03 Oki! Då säger vi så!! :D Han med skägget kan ju skaffa lite material. Typ rundstav 27mm diam i 210cm längd och 32mm diam i 310cm längd. Ringar och kuddar är en baggis. Qvintan vete fan men vi hittar på något. Om inte annat får någon stå och huka bakom Ruriks sköld. ;) Hållare till ringarna gör man bland annat med hjälp av elrör i plast. Är väl säkrast att jag ringer till getabocken och förklarar! :D mnementh 2003-10-09, 08:04 Inte mig emot men det hänger på trehörningarna!! *peta på dem* :bump: skogstomten 2003-10-09, 17:46 Går så bra nere hos Tanja så, för min dl iaf, så glad så sålänge jag slipper folket i grannbyn. Dom har klacificerat mig som en dum fet idiot som inte går att prata med så jag jag åker gärna ner till lite trevligt :cry: folk. mnementh 2003-10-10, 07:32 Du kan få låna svärd och rustning av mig så kan du åka och hälsa på folket i grannbyn... :devil: :banana: Men då säger vi hos tanja då!! :D Tror det blir packning á la hockytrunk hem på flyget. Vete fan hur jag ska få med mig 15kg ringbrynja bara. Man kan ju inte bära det på sig längre i och med metalldetekorn :crazy: TeamTanja 2003-10-11, 22:34 Haha!! Om du springer genom metalldetektorn så kanske den inte märker nåt :rofl: TeamTanja 2003-10-11, 22:36 Jepp, vi fjordfantaster har en tendens att klumpa ihop oss :D Gisburne 2003-10-13, 14:40 Här har ni en till! Fast jag har inte klumpat ihop mig ännu... :D mnementh 2003-10-13, 14:56 Ringbrynjan ska med på ett eller annat vis så att jag och CA kan slåss lite. Det var ett tag sen jag fick ett rejält kok stryk! ;) Ska se om jag kan pressa ned ett svärd i resväskan oxå, känns ju lite mer på riktigt när man plockar ringar med ett sånt istället för med en pinne. Och det väger ju inte speciellt mycket i packningen heller :bump: cowboy 2003-10-15, 22:54 Märkligt med en regel som utesluter en hel del araber , quarter fjordingar och andra lämpliga hästar. I westernridningens boskapsgrenar finns ett minimimått på 140 cm som är en mera lämplig gräns. Scorpan 2003-10-16, 05:49 Säg det till de riddarsällskap som varit med och beslutat detta. SRS är en grupp bestående av representanter från alla SRSanslutna sällskap. Det är dom som tar beslut om vad som ska gälla vid SM. Själv var jag en av dom riddare som var FÖR en sänkning från 150 till 148 så jag tänker inte diskutera detta mera. Vill ni ha mer info vänd er då till SRS ÅTER IGEN: Detta gäller ENDAST på SM (1 helg/år), övriga året är det de höjdregler som vardera lag sätter som gäller... E O D för min del... TeamTanja 2003-10-18, 00:05 Känns det inte manligt nog att fånga ringar med en pinne? :rofl: Nä, nu är jag för vimsig för att prata med nån :D TeamTanja 2003-10-18, 00:07 Jag tycker att 140 cm gränsen i western är dum i alla fall bara för att min häst är 129 :rofl: Men det kan ju inte dom rå för. Jag får väl ta på Tanja platåskor eller nåt för att jag ska få göra nåt kul :D mnementh 2003-10-20, 07:55 Nä, man är väl man och har sina behov. Klart det ska göras med svärd!! :banana: cowboy 2003-11-01, 00:55 Obs. det gäller bara i boskapsgrenarna. Man måste kunna stoppa en shettis från att rida mot stora kor. I alla andra westerngrena är du välkommen med din häst. TeamTanja 2003-11-01, 17:05 Jag vet att det bara är boskapsgrenar. Men jag är sugen på att prova boskapsgrenar med min häst, men det går ju inte eftersom hon tydligen är för liten. skogstomten 2003-11-01, 20:00 Finns det sådana klasser här omkring? Om det finns så vet du ju att då får låna min ena skrutt, hon har ju ändå nyss vallat lite kossor själv, ja när dom hotade att äta på hennes kära ensilagebal alltså :D Tänkte om du vill träna inför att starta med Kruse ;) TeamTanja 2003-11-03, 22:40 Jag har hört att det finns några såna klasser här nånstans. Fast det blir väl inget nytt förrän till våren. Det har varit en kosseclinic här i "närheten" också, men den kunde jag inte vara med på. Hoppas att Kruse masar sig över 140 cm strecket då :devil: |