Visa fullständig version : Bett

1_2_3
2003-11-01, 15:29
Hallå,
undrar vad för bett ni har, (gärna bild)
hur är det?

thanks

Malin81
2003-11-01, 16:55
Jag har tredelat bett när jag rider dressyr. och gag bett med två tyglar när jag hoppar. funkar bra. har rn het och livlig häst med mycket motor. :)

skreien
2003-11-01, 16:55
växlar. rider ibland på tränsbett, ibland på jaktstång(kimberwick). Jag upplever att min häst funkar bättre på stången, fast har en tendens till att lägga över tungan som störningsmoment när det börjar bli jobbigt... Tycker att han är "svårare" på tränsbettet, blir tung i handen och jobbar emot. Tror att det är jag som ger fel signaler... :crazy:

**BORTTAGEN**
2003-11-01, 18:03
har ett tredelat och ett rakt syntetbett.
hästen går ok på det tredelade.men hon gillar syntetbettet mer går bra på det också.

Spider84
2003-11-01, 20:56
Jag rider ut och hoppar på hackmoret.

Annars rider jag just nu på stång och kapson och så rider jag ut på blank stång ibland.

Här är en relativt nära bild på stången:
Stången. (http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/ami/amiflatad.jpg)

Vet inte om det syns så bra med kombinationen stång och kapson men det är den bästa jag har på just det.
Stång och kapson. (http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/ami/framatnedatmarken.jpg)

Det stångbettet tycker jag är helt fantastiskt. Det är "tungt" och extremt välbalanserat och det är bara ett fåtal hästar (av de jag provat) som inte har gillat det.

Mitt sto är så jäkla kinkig med bett så detta och hackamoret är det enda hon gillar och hon föredrar då stången.

montgomery
2003-11-02, 10:19
Har ett tredelat sprengerbett
http://www.ryttare.com/upload/Artiklar/Bilder/Bild-590.jpg

Jag tycker att det är bra eftersom pålle trivs med det! :)

monster1
2003-11-02, 12:11
Jag har ett lindell (bettlösträns som en grimma med vaxat rep över näsan) eller tredelat tränsbett (fast det är bara om vi arbetar på marken annars luffar hon bara pga av skador) på tanten och på ponnyn som inte rids utan enbart arbetar på marken så har jag det tredelade bettet som bara sitter på ochn inte används än samt en hemmagjord kapson som bara är en engelsknosgrimma med linan fäst i öglan där aschenremen skulle ha varit.

1_2_3
2003-11-02, 13:24
Hur kan man lätt o enkelt göra en kapson av en gammal nosgrimma?

/S

monster1
2003-11-02, 21:59
Det är ju inte en riktig kapson den är det ju metal i.
Annars är det precis som jag skrev longerlinan är fäst i flärpen som man fäster aschenremmen i (det är alltså ingen achenremm på). Själv har jag knutit ett balsnöre igenom först för min hake på longerlinan är för stor, det hela är hemsk vackert. :smirk:

1_2_3
2003-11-03, 06:18
hehe jag tror det är jätte fint,. :)

Men jag har sett sådan hemgjorda kapsoner som man kan rida i.. alltså att ringarna sitter lite på sidan av.
Någon som har en såkallad hemmagjord "ridkapson"

Tacktack :love:

1_2_3
2003-11-03, 14:08
vad tycker ni om Pelham stång?
för/nackdelar.

mega
2003-11-03, 14:24
Hej

Jag har gjort en sådan kapson av en gammal remont nosgrimma, som hade ringar i sidorna.

Jag köpte ett tunnt järn som jag borrade två hål i och bockade till efter nosen på min häst. Då lädret var lite smalt för att få plats med järnet i så slaktade jag en lädergrimma också och tog nosremmen på den och sprättade upp och stoppade in järnet i och sydde sedan fast den som nosrem på kapsonen.
I hålen satte jag något som nog hette "mutter nitar" därefter köpte jag "snygga" byråbeslag som jag skruvade i muttrarna.
Tyvärr blev remmarna under nosen för korta när kapsonen skulle sitta högre upp än vad nosgrimman gjorde men jag skarvade i en gammal achen rem och sedan hade jag min kapson. Lite pilligt men en klart prisvärd och personlig ridkapson. Jag tror min är lite klen för att longera i men att rida i är helt OK.

/Malin

1_2_3
2003-11-03, 14:39
ok.. tack för beskrivningen.
måste man ha järnet vid nosen? kan man inte bara ha en vanlig nosgrimma med ringar i satta?
eller?

pinky
2003-11-03, 15:19
Du kan köpa en spärrgrimma från Börjes också... Kostar 115:- och är ett hyfsat alternativ till ridkapson, dock utan järnet.

mega
2003-11-04, 09:56
Jag har järn i för att det ligger stadigare på/över nosen då, utan att jag behöver spänna nosgrimman speciellt mycket.

Icebabe_1
2003-11-04, 21:55
jag har skarpt stång bett för att få han till att lyda slide stop.
på vanlig ridning har jag pessoa bett.äpple.

1_2_3
2003-11-05, 06:34
*uppdaterar*
vad tycker ni om Pelham stång?
för/nackdelar.

Icebabe_1 : Har du ett skarpt bett, Bara för att han ska slide-stoppa, låter för mig inte så bra... men men...

Icebabe_1
2004-01-29, 20:02
nej,inte bara för slide stop,det är för att han skall lyda min hand lite bättre,bli mer känslig,det var dom i häst butiken som rådade mig till det och jag tycker det funkar utmärkt,behöver knappt hålla i tyglarna

svea
2004-01-29, 20:22
Jag använder lite olika bett.

Favoriten bland tränsbetten är tvådelade med parerstänger. Det är användbara bett som är extra bra till böjning eftersom parerstången ser till att överkäken följer med tygeltaget också. Kanonbra om man rider utan nosgrimma.

Som mittemellanbett har jag jaktstången. Jag använder den när jag bara vill ha lite hävstångseffekt, men ändå vill kunna ta ledande tygeltag. Jag har då i stort sett alltid tygeln runt ringen, inte i skårorna.

Favoriterna bland stänger har en låg/mellanhög tungfrihet som inte är så bred, mina favoriter är ett gäng halvantika stänger med S-formade skänklar.

Sen har jag ÄNTLIGEN lyckats knåpa ihop en kandarkombination som Turbo verkar tycka är OK, det är en tredelad Sprenger-bridong och en vanlig kandarstång. Men jag fundera på att byta till tvådelad bridong, för han är inte 100% nöjd ändå, trots att han arbetar snällt med stängd mun utan nosgrimma.

knyttet
2004-01-30, 07:33
Jag växlar mellan olika bett.

Rider oftast på stång (en lite tyngre stång med s-skänklar, den trivs pållan bäst på). Kombinerar ibland med kapson, när jag känner att det behövs.

Emellanåt rider jag på tränsbett, tvådelat. Jag gör det regelbundet som ett slags "kvitto" på att arbetet fungerar och att det inte är stången som gör jobbet s a s.

Då och då rider jag bettlöst, tycker precis som med tränsbettet att det ger ett kvitto på hur ridningen fungerar; då märker jag bäst om jag verkligen rider hästen bakifrån med sitsen.

wennstrom
2004-01-30, 11:50
Rider fn på ett delat D-bett med kopparrullar, men har funderat på att skolrida på stångbett, eftersom min häst är gammal travare och gärna går med huvudet "bland molnen".

Bee
2004-02-02, 19:17
Rider på kandar när det gäller dressyr biten, iblnad på tränsbett och någon gångh blank stång.

Har även ett pelham för bus turerna i skogen. Tycker det är riktigt bra, eftersomhon blir väldigt stark ibland. Tycker det är ok att använda ibland, men skulle man använda det hela tiden känns det lite som om man tar en genväg förbi problemet...

the_connemara
2004-02-02, 20:52
Rider bettlöst på egenhändigt gjorda kombinationer ;)

På marken en remontgrimma m tyglarna fästa i ringarna. Ngt ostadig men funkar.

Vid ridning en hackson (finns trådar om den här på barock, bara sök) där stångtygeln mest används vid skogsturer. Målet är dock att kunna rida henne bra med remonten.

Får dock se vad tränaren säger om hacksonen ;) Ska ta med den på lördag och visa (ska dock rida en annan häst, INTE med den ;) men kan ju få ett första utlåtande).

Innan hon åker får hon nog gå ngra gånger på bett, tredelat tjock sådant, det trivdes hon bäst med i somras.

Kommer kanske fixa bilder i framtiden på hacksonen ;)

Honungsblomma
2004-02-03, 16:23
På senare tid har jag ridit med endast kapson. (har tagit bort en vargtand) Det funkar helt klart över alla förväntningar. :)

I vanliga fall rider jag med tvådelat tränsbett med eller utan kapson och har börjat nosa lite smått på stången (har en i järn med raka skänklar.)

Millz
2004-02-03, 18:50
Rider på tredelat tränsbett eller kapson. Kapsonen har fungerat riktigt bra och jag söker för fullt efter den 'ultimata kapsonen' att rida med.
Mot sommaren har jag planerat att börja lite lätt med stång, då i kombination med kapson, detta är dock än så länge endast på planeringsstadiet.

KungTulle
2004-02-03, 23:41
Ja det beror litet på när och med vilken häst.

Tor (nordsvensk hingst) rids på vanligt tränsbett(rostfritt) men körs på tränsbett med parerstänger (järn). Har provat att rida honom på spärrgrimma (kapson) också med ganska bra resultat.

Vicke (nordsvensk hingst) rids och körs på tränsbett med parerstänger(argentan), men ibland har vi provat att rida honom på tredelat järnbett med kopparmittdel (som han verkar gilla), har provat att rida honom på pelhamstång också.

Tjelvar (welshponny valack) rids iregel på tränsbett med parerstänger( Hööks Gold Medal), när han rids i medeltida sammanhang rids han på gammal handsmidd järnstång med rak mundel, och i vikingatida sammanhang tränsbett med parerstänger i järn. Har provat att rida honom på spärrgrimma.

Det jag kallar tränsbett med parerstänger kallas fullcheck i höökskatalogen.

Det är en gammal bettyp som finns dokumenterad i fynd från medeltid och vikingatid och passar bra i historiska sammanhang (före ca 1500).

Jag brukar ha tränsbett i olika varianter som grundalternativ.

/KT

evis
2004-02-04, 01:02
Tja, det är ju olika.
Har en hel del bett som är mer eller mindre lika varandra i sadelkammaren då de flesta är köpta för att funka på gamlingen.

På den svarta märren är det dock bettlöst samt stång som gäller. Kapsoner än så länge när det gäller bettlöst, men sidepull ska provas med då jag tror hon skulle trivas rätt ok på det med. Hon har svårt för bett övht, och stängerna är egentligen de som hon gillar bäst - de som hon är mest nöjd över att ha i munnen är en escuela-stång samt en vaquerostång (inte samtidigt då), de är lite olika utformade och inverkar lite olika (mestadels med tanke på balansen i betten och längd på över och underskänkel), men är båda två ganska tunga och med relativt hög tungfrihet vilket verkar funka bäst med damen.

Fuxdamen har jag ridit både på jaktkandar, och tvådelat tränsbett med kopparrullar och fasta D-ringar - funkar bra på båda varianterna. Även provat kapsoner av olika slag, samt stänger av de flesta slag - det mesta funkar. Hon har rätt okomplicerat förhållande till handen och bettet. Upplever att jaktkandaret hjälper henne att mjukna av i käkarna och nacke/hals (då hon annars gärna går och biter ihop hårt och spänner sej genom hela kroppen) bättre än det tvådelade, men båda fyller sin funktion, för böjningen faller jaktkandaret.